(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3  آذر 1390- شماره 20081

كوتاه اقتصادي
حضور 250 شركت سرمايه گذار خارجي از 25 كشور جهان در تهران
بازنشستگي زنان كارگر با 42 سال سن و 20 سال سابقه
براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار دلار تك نرخي مي شود
چمران در جمع فعالان بخش خصوصي: شوراي شهرداري هستيم نه شوراي شهر
اسامي مراكز توزيع نذورات هيئات مذهبي استان تهران
مشاركت شركت هاي ساختماني ايران در نمايشگاه مسكو
تشكيل كميته 3 نفره براي بررسي دقيق دارايي هاي گروه آريا
توصيه هاي شركت برق به هيئت هاي مذهبي
برخي متحدان آمريكا تا 51 درصد به نفت ايران وابسته اند



كوتاه اقتصادي

¤ نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس با انتقاد از تاخير در پرداخت بدهي چايكاران گفت: همواره چوب مافياي واردات را مي خوريم كه عدم حمايت از توليد داخل هم به مشكل چايكاران اضافه شده است.كاظم فرهمند در خصوص دليل عدم پرداخت پول چايكاران گفت: همواره چوب مافياي واردات را مي خوريم كه با واردات بي موقع و بيش از اندازه توليد داخل را به مخاطره مي اندازند.
¤ غلامعباس جوكار معاون مهندسي و تامين شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي در حاشيه نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي كه اول آذرماه در منطقه آزاد اروند برپا است از برنده شدن اين شركت در مناقصه حفاري 30 حلقه چاه ميدان نفتي رشادت خبر داد.اجراي اين پروژه 264 ميليون يورويي فرصت مناسبي را براي تاسيسات دريايي به منظور حضور مستقل در پروژه هاي حفاري ميدان هاي نفت و گاز فراهم ساخت تا براي نخستين بار در اين ميدان نفتي كه در فاصله 108 كيلومتري جزيره لاوان در خليج فارس واقع شده است با نقش متفاوتي حضور يابد.
¤ كارمندان ستاد بسيج اقتصادي كل كشور ديروز در اعتراض به عدم دريافت حقوق و مزاياي خود جلوي ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع كردند.يك مقام آگاه با بيان اينكه ستاد بسيج اقتصادي جمع مي شود، اظهار داشت: دليل اعتراض كارمندان اين ستاد در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت پايين بودن حقوق و مزاياي آنها است.وي اظهار داشت؛ سال گذشته ستاد بسيج اقتصادي به لحاظ درآمدي مشكلي نداشت چرا كه درآمد آن از محل بودجه نبود بلكه براساس درآمد هزينه بود اما از اواخر سال گذشته توزيع كالابرگ كم شده و در پرداخت حقوق كاركنان ستاد بسيج اقتصادي مشكل به وجود آمده است.وي افزود: حقوق كاركنان ستاد بسيج اقتصادي براساس قانون كارگري است و از ساير مزاياي كارمندان دولت برخوردار نيستند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره 3311، 3390 الي 3399، 8850، 8852 الي 8854 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس هيئت مديره بورس كالا از راه اندازي معاملات آنلاين در بورس كالا براي همه محصولات تا پايان سال جاري خبر داد و گفت؛ بخش نخست برنامه استراتژيك بورس كالا آماده و براي نهايي شدن بايد در هيئت مديره تصويب شود.محمدرضا پور ابراهيمي در خصوص راه اندازي معاملات آنلاين در بورس كالا اظهار داشت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده و تيم كارشناسي فني كه به اين منظور تشكيل شده قرار است تا پايان سال جاري معاملات آنلاين براي كليه محصولات راه اندازي شود.
¤ براساس آخرين رتبه بندي نشريه بين المللي بنكر، بانك ملي ايران در ميان 500 موسسه مالي اسلامي دنيا رتبه اول شاخص تعهد به قوانين شريعت را كسب كرد.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، جديدترين شماره نشريه بنكر در نوامبر سال 2011 ميلادي به معرفي و رتبه بندي 500 موسسه مالي اسلامي جهان پرداخته است كه در اين ميان نام 10 بانك ايراني در ميان 20 موسسه مالي اول اين جدول قرار گرفته است.بنا بر اين گزارش: ارزيابي مذكور در بين 675 موسسه مالي از 55 كشور جهان صورت گرفته و از اين بين 500 موسسه رتبه بندي شده اند.
¤ مدير دفتر خدمات مشتركين فوق توزيع و مديريت مصرف از اجراي پروژه مميزي انرژي چهار مشترك پر مصرف فوق توزيع برق تهران تا پايان سال جاري خبرداد.رضا فلاحتكار گفت: چهار مشترك فوق توزيع برق تهران شامل صنايع مكانيك (هوا و فضا)، سيمان دماوند، شركت لوله و مخابرات و پارس خودرو براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان سالجاري مورد مميزي انرژي قرار خواهند گرفت.وي افزود: با انجام اين پروژه هر كدام از مشتركين قادر خواهند بود تا نقاط قوت و ضعف خود در زمينه چگونگي مصرف انواع حامل هاي انرژي (الكتريكي، حرارتي) دقت تجهيزات اندازه گيري، فرايند بهبود نحوه مصرف و افزايش راندمان تجهيزات و ... را مشخص كرده و با كمك برنامه هاي تعيين شده از سوي مشاور نسبت به كاهش شاخص انرژي (SEC) خود اقدام نمايند.

 



برگزاري همايش بزرگ فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران
حضور 250 شركت سرمايه گذار خارجي از 25 كشور جهان در تهران

رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: ملت ايران در تمام مناسبات سياسي، فرهنگي و اقتصادي خود با ساير ملت هاي جهان به دنبال يك نظم جديد است.
محمود احمدي نژاد ديروز در آيين افتتاح همايش بزرگ فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران افزود: جهان نيازمند يك نظم جديد مبتني بر عدالت و محبت است كه در خدمت همه ملت ها قرار گيرد و زمينه تحقق سعادت، كرامت و رشد آنها را فراهم كند.
وي خاطرنشان كرد: چنين نظمي خواهد آمد چرا كه اين امر، وعده خداوند و پيامبران الهي است.
رئيس جمهوري در اين همايش كه حضور گسترده سرمايه گذاران خارجي در آن از بي اعتنايي ملت هاي جهان به تحريم ها، حكايت داشت، افزود: نمي شود چند نفر يا چند دولت و يا چند گروه سرمايه دار بي فرهنگ فقط به دنبال منافع خود باشند و همه فرهنگ ها، انديشه ها و محبت در جامعه بشري را به خاطر رسيدن به منافع خود نابود كنند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: بدون ترديد چنين نظمي سعادت، كمال و پيشرفت را براي جامعه بشري به دنبال نخواهد داشت.
رئيس جمهوري در ادامه گفت: امروز ملت بزرگ ايران و كشور ايران با استعدادهاي ويژه و بعضاً استثنايي آماده است تا بر اساس عدالت و محبت در مأموريت بزرگ ساختن جامعه بشري و ايجاد پيشرفت براي ملت ها مشاركت كند.
احمدي نژاد افزود: ما دست همه كساني را كه براي خدمت به بشريت، عدالت و محبت فعاليت مي كنند مي فشاريم و دست پيمان و همكاري را به سمت كساني كه براي فعاليت هاي سازنده اقتصادي تلاش مي كنند دراز مي كنيم.
وي خطاب به شركت كنندگان در اين همايش گفت: دوستان؛ بياييد با كمك يكديگر جهاني زيباتر و انساني تر بسازيم. به گزارش ايرنا رئيس قوه مجريه با تأكيد بر اين كه از فعاليت هاي اقتصادي بايد به عنوان فرصتي براي تنظيم روابط سالم بين ملت ها بهره گرفته شود، گفت: فعاليت اقتصادي، فرصتي براي كمال و شكوفايي استعدادهاي حقيقي انسان ها است.
وي افزود: فعاليت اقتصادي بايد در خدمت انسان و در خدمت انسانيت انسان ها قرار گيرد نه اين كه انسان ها و روابط سالم و انساني ميان ملت ها قرباني فعاليت هاي اقتصادي و سود جويي ها شود.
رئيس قوه مجريه با بيان اين كه موضوع اقتصاد در طول تاريخ و به ويژه در شرايط امروز از پيچيده ترين موضوعات پيش روي بشر بوده است، گفت: به طور طبيعي در چنين همايش هايي، گفت وگوهايي درباره زمينه هاي سرمايه گذاري، امنيت سرمايه گذاري و مشوق هاي سرمايه گذاري و مقررات مربوط به آن و همچنين موضوع سودآوري مطرح مي شود.
وي افزود: امروز مي خواهم از منظري ديگر به موضوع اقتصاد نگاه كنم و قصد دارم رابطه اقتصاد با انسان و تأثير فعاليت هاي اقتصادي بر روابط اجتماعي و روابط ميان انسان ها را بررسي كنم.
رئيس جمهوري اظهار داشت: قبل از پرداختن به اين موضوع و اصولا قبل از شروع هر بحثي بايد خود انسان را مورد بررسي قرار داد و اگر تعريف درستي از انسان ارايه شود، رابطه همه موضوعات با او نيز قابل تعريف خواهد بود.
شهروندان افتخاري ايران
وزير امور اقتصادي و دارايي با تأكيد بر اينكه براي حضور سرمايه گذاران خارجي در ايران فرش قرمز مي گسترانيم، گفت: ما آنها را شهروندان افتخاري ايران تلقي مي كنيم.
سيد شمس الدين حسيني نيز در اين همايش كه با حضور 250 شركت از 25 كشور جهان برگزار شد گفت: افزايش مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي در عرصه هاي سرمايه گذاري و همچنين مالكيت و مديريت اقتصادي از اولويت هاي ايران محسوب مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 و قوانين مربوط به آن را از ويژگي هاي مهم تلاش براي رونق سرمايه گذاري برشمرد و تصويب برنامه پنجم توسعه را دليلي بر عزم ايران براي گسترش فعاليتهاي اقتصادي با مشاركت بخش خصوصي و سرمايه گذاري هاي جديد دانست.
حسيني با تأكيد بر لزوم حضور بخش خصوصي در همه حوزه ها و صدور مجوزهاي سرمايه گذاري گفت: هم اكنون شيوه هاي حضور از فاينانس تا سرمايه گذاري مستقيم خارجي در كشور فراهم شده است.
وي از دور ريختن نگاه انحصار دولتي در سرمايه گذاري هاي جديد و حذف قوانين محدودكننده خبر داد و بيان داشت: صندوق توسعه ملي در حال حاضر 27 ميليارد دلار ذخيره دارد و پيش بيني شده است تا 20 درصد اين منابع صرف اعطاي تسهيلات براي سرمايه گذاري در كشور شود.
وزير اقتصاد تشويق و تجهيز سرمايه گذاري را از اولويت هاي اين بخش برشمرد و تأكيد كرد: ما سرمايه گذاران خارجي را شهروندان افتخاري كشور محسوب مي كنيم و براي آنها فرش قرمز مي گسترانيم.
حسيني با تأكيد بر جمعيت 75 ميليوني ايران و وجود موقعيت هاي كم نظير مواصلاتي در كشور تأكيد كرد: موقعيت مناسب كشور باعث شده تا كشورهاي همسايه ايران را به عنوان يك مسير ترانزيتي مهم و قابل توجه بشناسند.
وزير اقتصاد با اشاره به رشد 124 درصدي سرمايه گذاري خارجي جذب شده در ايران در فاصله 2008 تا 2010 گفت: بازار سرمايه در 6 سال گذشته 300 درصد رشد يافته است و اين نشان مي دهد كه هم اكنون موقعيت هاي كم نظيري در ايران براي حضور سرمايه گذاران خارجي وجود دارد.
حسيني با اشاره به اينكه بسياري از كشورها امروز در مرز ورشكستگي قرار گرفته اند گفت: با اين حال كل بدهي هاي خارجي ايران كمتر از 5 درصد جي بي پي آن است و ذخاير خارجي نيز 5 برابر تعهدات خارجي است.
53 ميليارد دلار سرمايه گذاري
وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينكه 84 ميليارد دلار پروژه در دست اقدام است، گفت: مجوز 53 ميليارد دلاري سرمايه گذاري در 7 ماه گذشته صادر شده است.
مهدي غضنفري در اين همايش با اشاره به بهبود شاخص فضاي كسب و كار در ايران اظهار داشت: بر اساس گزارش بانك جهاني در چهار سال اخير 9 پله بهبود داشته ايم و همچنين در بخش رقابت پذيري 7 پله و رقابت صنعتي 13 پله بهبود داشته ايم.
وي افزود: اين روند نشان مي دهد عليرغم تحريم ها، فضاي اقتصادي ايران در حال بهبود است و پشتيباني هاي دولتي و قانوني هر روز بيشتر مي شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم 40 درصدي حوزه صنعت و معدن و بازرگاني از توليد ناخالص داخلي ايران گفت: رويكرد اصلي ما واگذاري فرآيند توليد و توزيع به بخش خصوصي است و دولت برخلاف گذشته تنها به دنبال سياستگذاري و ساده سازي فرآيند ها است.
وي با اشاره به رشد سرمايه گذاري در صنعت و معدن گفت: در چند سال اخير رشد سرمايه گذاري 6 برابر شده كه ارزش آن 60 ميليارد دلار بوده است.
وي ادامه داد: در 7 ماه گذشته 30 درصد سرمايه گذاري رشد داشته و 9 هزار و 600 جواز تأسيس به ارزش 53 ميليارد دلار صادر شده است.
غضنفري با اشاره به جايگاه ايران در توليد برخي محصولات استراتژيك و مهم بيان كرد: گزارشي كه اخيراً منتشر شده ايران رتبه 17 توليد فولاد و رتبه 13 توليد خودرو را در اختيار دارد و به طور خلاصه ايران با 75 ميليون جمعيت ثبات سياسي و اقتصادي و اقدامات مناسبي كه در اين مدت صورت گرفته كشوري مناسب براي سرمايه گذاري است.
وي با اشاره به طرح هاي آماده واگذاري گفت: 5 هزار و 700 طرح صنعتي و معدني با رشد بالاي 60 درصد به ارزش 14 ميليارد دلار و 18 هزار طرح صنعتي با پيشرفت بالاي 20 درصد به ارزش 70 ميليارد دلار در حال احداث است.
وي گفت: صادرات غيرنفتي در7 ماهه امسال با 35 درصد رشد به 34 ميليارد دلار رسيده و پيش بيني مي شود تا پايان سال به 45 ميليارد دلار برسد.
21 ميدان نفتي و گاز
آماده سرمايه گذاري
وزير نفت با اشاره به ايجاد فرصت هاي گوناگون سرمايه گذاري در نفت و گاز كشور گفت: بيش از 21 ميدان نفتي و گازي آماده سرمايه گذاري است.
رستم قاسمي ديروز در همايش بزرگ فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران، با بيان اينكه انرژي هاي فسيلي هنوز ارزان ترين انرژي در دنيا هستند، گفت: تا 30 سال آينده بخش زيادي از انرژي هاي فسيلي به اتمام مي رسد و اين موضوع براي ايران بيش از 100 سال برآورد شده است.
وزير نفت با بيان اينكه ايران از لحاظ منابع فسيلي معادل شده نفت و گاز در جهان مقام اول را دارا است، اظهار داشت: 17 درصد گاز جهان و بيش از 12 درصد ذخاير نفت در ايران وجود دارد.
وي با اشاره به برنامه پنجم توسعه كشور در خصوص توجهات ويژه به انرژي تصريح كرد: برنامه ريزي شده است تا در قالب اين برنامه 50 ميليارد دلار در بخش هاي مختلف نفت و گاز هزينه و يا سرمايه گذاري شود و اين موضوع مي تواند ظرفيت توليد نفت كشور را بالا ببرد.
وزير نفت با اشاره به تلاش ايران براي حفظ جايگاه
دوم توليد نفت در اوپك گفت: در گاز به دنبال افزايش توليد هستيم و براي جلوگيري از خام فروشي بايد در فرآورده هاي آن سرمايه گذاري كنيم.
قاسمي با اشاره به برنامه ريزي براي توليد 100 ميليون تن فرآورده پتروشيمي تا پايان برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: در اين راستا افزايش كيفيت محصول نيز دنبال مي شود.
وي با اشاره به فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز كشور بيان داشت: واگذاري ميدان هاي نفت و گاز يكي از برنامه هاي كشور است و دولت آمادگي دارد تا سرمايه گذاري هاي خارجي را جذب كند. همچنين در پالايشگاه ها و پتروشيمي آمادگي حضور بخش هاي خصوصي داخلي و خارجي را داريم.
قاسمي با اشاره به بكارگيري روش بيع متقابل در واگذاري ميادين نفتي كشور اظهار داشت: هم اكنون بيش از 21 ميدان نفتي و گازي آماده سرمايه گذاري است و ما پروژه هاي متعددي را در اين زمينه ها در دست واگذاري داريم.
وي فروش اوراق مشاركت ارزي را از برنامه هاي امسال وزارت نفت با نرخ 8 درصد برشمرد و بيان داشت: همچنين فروش سلف نفتي يكي از راهكارهاي جذب سرمايه گذاري است كه بنا داريم از طريق فروش نفت در بورس به اين مهم دست پيدا كنيم.
تضمين خريد
10 هزار مگاوات برق
وزير نيرو نيز در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري ايران از تضمين خريد و صادرات10 هزار مگاوات برق توسط بخش خصوصي خبر داد.
مجيد نامجو با معرفي ظرفيت بخش آب و نيرو براي سرمايه گذاران خارجي گفت: 10 هزار مگاوات برق در قالب تضمين خريدبرق و صادرات برق توسط بخش خصوصي در دستور كار دولت است كه در اين زمينه تفاهم نامه اي نيز با كشور تركيه براي صادرات برق امضا شده است.
وي افزود: اين قراردادها به روش BOO و BOT در قالب ايجاد و فروش دارايي انجام مي شود و منابع حاصل از آن براي توانمندسازي بخش خصوصي استفاده مي شود.وزير نيرو همچنين از اختصاص يارانه تسهيلات براي حضور بخش خصوصي در سرمايه گذاري برق و نيز احداث 5 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاه بادي و خورشيدي توسط بخش خصوصي خبر داد.وزير نيرو تأكيد كرد: تاكنون 10 نيروگاه به روش هاي BOT و BOO توسط بخش خصوصي ساخته شده كه 7 هزار مگاوات ظرفيت اين نيروگاه ها بوده و همچنين وزارت نيرو 15 نيروگاه را به بخش خصوصي واگذار كرده و تا پايان سال نيز 15نيروگاه جديد به بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي تأكيد كرد: سهم بخش خصوصي از توليد برق در كشور به 37 درصد رسيده و همچنين 711 فقره نيروگاه كوچك بايد 11 هزار مگاوات برق درقالب 270 پروانه بهره برداري و نيز 147 قرارداد خريد برق از بخش خصوصي در دستور كار قرار دارد.
وي تأكيد كرد: همچنين تضمين خريد برق از نيروگاه هاي كوچك دي جي و سي اچ پي و نيروگاه خورشيدي به بخش خصوصي پيشنهاد شده و رشد 8 درصدي اقتصاد در طول برنامه پنجم مدنظر قرار مي گيرد.
وزير نيرو تأكيد كرد: در طول برنامه پنجم 5 ساله 25 هزار مگاوات برق توليد مي شود كه سالانه 5 هزار مگاوات احداث خواهد شد و از اين ميزان 10 هزار مگاوات توسط بخش خصوصي و نيز 5 هزار مگاوات از انرژي تجديدپذير احداث خواهد شد.وي همچنين از تضمين خريد برق توسط بخش خصوصي و راه اندازي مجوز بازار برق در دست اقدام است و وجود پيمانكاران و متخصصان داخلي زمينه سرمايه گذاري دربخش برق و آب را فراهم مي كند.
اين گزارش حاكي است: 250 شركت سرمايه گذاري خارجي از 25 كشور جهان در همايش بزرگ فرصت هاي سرمايه گذاري در جمهوري اسلامي ايران حضور يافته اند كه از بي اعتنايي گسترده جهانيان به تحريم هاي غيرقانوني كشورهاي زورگو عليه كشورمان حكايت دارد.سرمايه گذاراني از كشورهاي اتريش، روسيه، ايتاليا، كانادا، فرانسه، كره جنوبي، سوئد، بوسني و هرزگوين، بلاروس، هند، مالزي، قطر و... به همراه سرمايه گذاران ايراني در اين همايش حضور يافته اند.

 



مديركل تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ اعلام كرد
بازنشستگي زنان كارگر با 42 سال سن و 20 سال سابقه

مديركل تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ ضمن تاييد بازنشستگي زنان كارگر با 42 سال سن، گفت: زنان كارگر مشمول قانون كار با 20 سال سابقه پرداخت حق بيمه، مي توانند تقاضاي بازنشستگي كنند و مستمري 20 روز دريافت نمايند.
حسين جودكي كه در جمع كارشناسان واحد مستمري ها به مناسبت گراميداشت روز خانواده و بازنشستگان سخن مي گفت، با اشاره به صدور بخشنامه ترميم سوابق بيمه شدگان افزود: يكي از مشكلات بيمه شدگان تامين اجتماعي عدم تكميل سوابق خود بود كه با صدور بخشنامه و در جهت صيانت از حق و حقوق بيمه شدگان، كساني كه به طور مثال داراي 8 سال سابقه مي باشند، مي توانند تنها با پرداخت 2 سال از مزاياي اين قانون بهره مند شود و مستمري دريافت نمايد. آقايان با 60 سال و خانم ها با 55 سال، سن؛ مي توانند تا سقف 10 سال، سابقه خود را تكميل كنند و بازنشسته شوند.
وي با اشاره به عملكرد اداره كل تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ گفت: اين اداره كل متناسب با سياست ها و اهداف صندوق بازنشستگي حركت مي كند و در چارچوب دستورالعمل ها و با تلاش فراگير، اهداف سازماني را در جهت رضايتمندي بازنشستگان، پيگيري مي نمايد. وي با اشاره به پرداخت محدود وام قرض الحسنه گفت: همزمان با آغاز هفته تامين اجتماعي و در طول 5 ماه بيش از 3 هزار نفر از مستمري بگيران و بازنشستگان وام 5 ميليون ريالي دريافت كردند. هرچند پرداخت وام از تعهدات صندوق تامين اجتماعي نمي باشد و در پرداخت وام با محدوديت فراوان روبه رو هستيم، به هرحال به ازاي هر 25 نفر متقاضي ثبت نام شده در شعبه؛ يك نفر وام دريافت مي كند.
مديركل تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ با اشاره به هزينه هاي درماني بازنشستگان گفت: حل معضلات درماني بازنشستگان و مستمري بگيران يكي از اصلي ترين دغدغه هاي مديرعامل محترم صندوق تامين اجتماعي، مديران و كارشناسان است و در اين راستا از هيچ كوششي دريغ نمي كنند. علاوه بر ارائه خدمات در مراكز ملكي تامين اجتماعي قرارداد بيمه تكميلي بازنشستگان از اول مهرماه سال جاري منعقد شده است و كليه بازنشستگان كارگري در هر استان مي باشد و چنانچه بازنشسته قصد داشته باشد قطع ارتباط كند يا فرزندان خود را به آن اضافه نمايد، مي بايست با هماهنگي كانون بازنشستگان و ارسال درخواست به شعبه تامين اجتماعي به اين امر اقدام نمايند.
وي در ادامه گفت: طي سال جاري روزانه 4 ميليارد تومان و در هر ماه بيش از 120 ميليارد تومان مستمري و تعهدات كوتاه مدت به بيش از 180 هزار نفر بازنشسته مستمري بگير تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ پرداخت مي شود.

 



براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار دلار تك نرخي مي شود

رئيس كل بانك مركزي ايران از تصويب تعديل نرخ ارز و تك نرخي شدن آن براساس مصوبه جلسه شوراي پول و اعتبار خبر داد.
شوراي پول و اعتبار در جلسه اخير خود كه با حضور اعضا در بانك مركزي برگزار شد، در مورد تعديل نرخ ارز (دلار) و تك نرخي شدن آن تصميم گيري كرد.
براين اساس، شوراي پول و اعتبار براي تأمين ارز مورد نياز توليد، صادرات و كنترل واردات، براساس درخواست بانك مركزي، تعديل نرخ ارز و چگونگي حركت به سمت تك نرخي كردن نرخ ارز را به تصويب رساند.محمود بهمني در اين خصوص گفت: شوراي پول و اعتبار گزارش بانك مركزي در مورد بازار ارز را استماع كرد و براين اساس خط مشي بانك مركزي يعني حركت به سمت تك نرخي شدن ارز و تعديل نرخ ارز در بازار را تصويب كرد.
رئيس كل بانك مركزي، سياست ارزي كشور را شناور و مديريت شده اعلام و تصريح كرد: نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود.
وي با بيان اينكه در نشست سه شنبه شب شوراي پول و اعتبار تأمين نياز بخش توليد كشور و صادرات مد نظر قرار گرفت، عنوان كرد: همچنين مقرر شد، واردات از طريق بخش بازرگاني كشور كنترل شود.
بهمني به تفاوت نرخ ارز مسافري و موارد غير ضروري با ارز واردات كالاهاي ضروري اشاره و عنوان كرد: بين نرخ گشايش اعتبارات اسنادي جهت تأمين كالاهاي ضروري و امور غير ضروري تفاوت وجود دارد.
رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه اين تفاوت به تدريج از بين خواهد رفت، گفت: مجلس ميانگين مابه التفاوت نرخ تورم داخلي و خارجي را دامنه نرخ رشد قيمت ارز تعيين كرده است.شوراي پول و اعتبار در حالي مصوبه مذكور را از سر گذراند كه مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و بازرگاني عنوان كرده، قرار است در جلسه شورا موضوع صدور مجدد ال سي هاي داخلي در دستور كار قرار گيرد.اما به نظر مي رسد كه بانك مركزي با توجه به وضعيت اخير بازار ارز (دلار) در كشور و ساماندهي وضعيت موجود، تك نرخي كردن ارز و تعديل نرخ را به شوراي پول و اعتبار پيشنهاد كرد.

 



چمران در جمع فعالان بخش خصوصي: شوراي شهرداري هستيم نه شوراي شهر

مهدي چمران شوراي شهر را «شوراي شهرداري» لقب داد و ابراز اميدواري كرد تا با اجراي كامل قانون شوراهاي شهر و روستا اين شورا بتواند به طور كامل به وظايف خود برسد و «شوراي شهر» شود.
به گزارش فارس، وي در نشست صبحانه ديروز اتاق تهران با اشاره به دو فصل مربوط به قوانين شوراها در قانون اساسي گفت: «براساس قانون اساسي يك پارلمان محلي به نام شورا شكل گرفته كه بايد در مسايل مديريتي شهرها و روستاها فعال باشد.»
چمران افزود: «همان گونه كه براي مسايل كلان و عام مملكت توسط پارلمان اصلي كشور يعني مجلس شوراي اسلامي تصميم گرفته مي شود امور خرد و جزئيات و اصول مديريتي شهري و روستايي بايد به شوراها واگذار شود. در حالي كه متاسفانه هنوز مردم براي امور خردشان به نمايندگان مراجعه مي كنند و نمايندگان مجلس نيز وارد دخالت در امور خرد شهري مي شوند.»
چمران توضيح داد: «متاسفانه قوانين شورا در غيبت شورا تهيه و تصويب شده و به همين دليل با آنچه كه بر عهده شوراها گذاشته شده شوراي شهرداري است نه شوراي شهر. و به همين دليل است كه روابط ما با نهادهايي چون اتاق بازرگاني كم است و ما هم نمي توانيم در امور شهري چندان دخالت كنيم.»
چمران از سيستم فاضلاب تهران به عنوان يك نمونه ياد كرد و توضيح داد: «مثلاً اگر ما در سيستم فاضلاب تهران ورود نمي كرديم طبق محاسبات خودشان تكميل آن 180 سال طول مي كشيد. بودجه در نظر گرفته شده براي فاضلاب تهران، سال 82 حدود يك ميليارد تومان بود كه ما موفق شديم با مذاكراه و رايزني آن را 50 برابر كنيم تا بتوانيم در 12 سال آينده فاضلاب را تكميل كنيم. خود اين سازمان ها نيز براي رتق و فتق امور خود از ورود و حضور شوراي شهر استقبال مي كنند.»
چمران در ادامه، اتاق تهران را پايگاه و مغز اقتصادي شهر توصيف كرد و گفت: «اقتصاد شهر بسيار مهم است. شهري كه اقتصاد قوي نداشته باشد همانند شهري است كه پايه هاي فرهنگي ندارد و ما هم به عنوان شوراي شهر كه در امور فرهنگي حضور داريم مي خواهيم در امور اقتصادي هم حضور داشته باشيم و به اين شهر كمك كنيم. مثلاً شهر تهران شهري نيست كه كارخانه هاي بزرگ احداث شوند بلكه بايد در حداقل شعاع 120كيلومتري تاسيس شوند.»
چمران با اشاره به اين كه تهران از سال 1349 تاكنون طرح تفصيلي جديدي نداشته است از تصويب طرح تفصيلي جديد خبر داد كه به زودي تكميل مي شود.
تمركز 70 درصد اقتصاد ايران در تهران
رئيس اتاق بارزگاني تهران گفت: تمركز 70درصد اقتصاد ايران در تهران است.
يحيي آل اسحاق در نشست صبحانه با رئيس شوراي شهر تهران، در ابتداي سخنان خود ياد شهيد مصطفي چمران را گرامي داشت و از او به عنوان سردار بزرگ اسلام و ايران ياد كرد.
وي سپس با تقدير از حضور مهدي چمران در نشست صبحانه با مسئولان اتاق تهران، گفت: كلان شهر تهران 60 تا 70درصد اقتصاد ايران را در خود جاي داده است و فعالان اقتصادي پايتخت از ضريب بالايي در اقتصاد كشور برخوردار هستند.
رئيس اتاق تهران اظهار اميدواري كرد كه ارتباط ميان پارلمان اقتصادي تهران با نهاد شوراي شهر تهران به عنوان پارلمان اجتماعي پايتخت پررنگ تر شده و تبادل آرا و نظرات اين دو پارلمان در توسعه هرچه بيشتر كلانشهر تهران اثرگذار باشد.
رئيس اتاق تهران گفت: ما درصدد ايجاد ارتباط بهتر با همه نهادها و سازمان هاي مرتبط با كسب و كار هستيم و در نظر داريم ارتباط كاري خود را با نهادهايي مثل شوراي شهر تهران نهادينه كنيم.
وي افزود: به طور قطع مشكلاتي در حوزه كسب و كار شهر تهران وجود دارد كه شوراي شهر و شهرداري تهران مي توانند با كمك يكديگر درصدد رفع آن برآيند.پس از سخنان يحيي آل اسحاق، علاء ميرمحمد صادقي رشته كلام را در دست گرفت و او نيز با انتقاد از ارتباط كمرنگ شوراي شهر تهران با اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، تأكيد كرد كه براي تقويت روابط اين دو نهاد، شوراي شهر تهران بايد يك نماينده در كميسيون امور اجتماعي و تشكل هاي اتاق تهران داشته باشد.نايب رئيس اتاق تهران همچنين از رئيس شوراي شهر تهران خواست هر سه يا چهار ماه خود و ديگر اعضاي شوراي شهر در جلسات اتاق تهران حضور داشته و پيرامون مسائل مختلف و مورد اشتراك دو طرف به بحث بنشينند.

 



اسامي مراكز توزيع نذورات هيئات مذهبي استان تهران

در آستانه ماه محرم سازمان صنعت، معدن و تجارت، اسامي مراكز توزيع نذورات هيأتهاي مذهبي استان تهران را اعلام كرد.
هدايت حاتمي، معاون بازرگاني داخلي سازمان صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با مهر گفت: باتوجه به فرا رسيدن ماه شهادت امام حسين(ع)، سازمان صنعت، معدن و تجارت در خدمت هيئات عزاداري است و همچون سنوات گذشته، كالاهاي پرمصرف هيئات مذهبي را با قيمت مناسب در اختيار آنها قرارمي دهد.
وي افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، برنج، روغن، قند و شكر در اختيار هيئات مذهبي قرار خواهد گرفت و هيچگونه جاي نگراني در اين رابطه نيست.
حاتمي ادامه داد: فهرست هيئات مذهبي از سازمان تبليغات اسلامي دريافت و بر اين اساس، سهميه هر يك از آنها مشخص شده است كه در ستادهايي در سطح شهر تهران و بخش هاي تابعه توزيع خواهد شد.
معاون بازرگاني داخلي سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر حواله ها در اختيار هيئات مذهبي قرار گرفته است و آنها بايد با مراجعه به محل هاي تعيين شده، سهميه هاي خود را دريافت كنند.
اسامي مراكز توزيع سهميه نذورات محرم در شهر تهران عبارتند از:
1- انبار معصوميان، سه راه تهرانپارس، اول جاده دماوند، نرسيده به پمپ گاز، پلاك344
2- انبار آريا، بزرگراه بعثت، مقابل پارك بعثت، جنب بيمه ايران، پلاك168
3- انبار عطا، ميدان شمشيري، 45متري زرند، جنب بانك ملت، پلاك47
4- انبار بنياد مستضعفان، بلوار كشاورز، خيابان شهيد دائمي، خيابان رستاك
5- مصرف سپه انبار حر، خيابان كارگر، حد فاصل حر و چهارراه لشگر، تعاوني مصرف سپه
6- انبار ايرانيان، خيابان خاوران، روبروي پارك فدائيان، جنب گاراژ جانباز
7- انبار فرهنگيان، كيلومتر 5 جاده مخصوص، جنب پرشيا خودرو
8- مصرف سپه، انبار زمرد، خيابان شريعتي، پشت حسينيه ارشاد خيابان ناطق نوري.
اسامي مراكز توزيع سهميه نذورات محرم در شهرهاي اطراف تهران هم عبارت است از:
1- شهر قدس، 30 متري شورا، ميدان امام حسين، خيابان نسترن يكم آقاي اميري
2- پاكدشت، بلوار علي ابن ابيطالب، بازار ميوه و تره بار، آقاي رامياد
3- اسلامشهر، شهرك انبياء، بهشت 20، پلاك 38، آقاي قدم طلبي
4- اسلامشهر، نبش شهرك قائميه، روبروي بستني ميهن، قطعه4، آقاي صدقي
5- شهريار، عباس آباد، كرشته، روبروي استخر شهيد كلهر، نمايشگاه اتومبيل تكران آقاي معقولي
6- رباط كريم، روبروي فرهنگسراي معلم، فروشگاه سعيدي.
7- شهرري، ضلع شرقي حرم، جنب پارك سه دختران، ميدان سلمان فارسي، جنب كارواش، آقاي ايرانيان
8- ورامين، انتهاي خيابان شهيد رجايي، سه راهي كهنه گل، آقاي بهرامي
9- ورامين، ابتداي قلعه سين، نرسيده به دانشگاه سماء، انبار شركت بهار ياران
10- قرچك، خيابان اصلي، ابتداي ولي آباد، خواربارفروشي تاجيك
11- رودهن، نبش بلوار صحرا، جنب بازار ميوه و تره بار، آقاي مقصودي
12- فيروزكوه، بعد از فرمانداري، جاده نام آور، انبار اتحاديه تعاوني روستايي فيروزكوه
13- بهارستان، نسيم شهر، بلوار امام خميني، روبروي كلانتري12، پلاك2

 



مشاركت شركت هاي ساختماني ايران در نمايشگاه مسكو

دبير اجرايي سومين نمايشگاه صنعتي سازي ساختمان گفت: شركتهاي ايراني در نمايشگاه بين المللي تخصصي ساختمان مسكو در فروردين ماه 1391 مشاركت خواهند كرد.
امير مازيار شاكري در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: براي نخستين بار براساس تفاهم صورت گرفته با مجري برپايي نمايشگاه بين المللي تخصصي ساختمان مسكو، شركتهاي ساختماني ايران و روسيه در نمايشگاه هايي كه در اين زمينه در تهران و مسكو برپا مي شود، مشاركت خواهند داشت.
وي با بيان اينكه مساحت نمايشگاه بين المللي ساختمان مسكو 40هزارمترمربع است، گفت: اين نمايشگاه از مهمترين رويدادهاي نمايشگاهي منطقه محسوب مي شود و انتظار مي رود بيش از يكهزار شركت ساختماني از اقصي نقاط جهان در آن مشاركت نمايند.
شاكري افزود: اكنون در سومين نمايشگاه صنعتي سازي ساختمان تهران، غرفه اي براي ثبت نام علاقه مندان و توليدكنندگان ايراني براي مشاركت در نمايشگاه مسكو كه در دهه سوم فروردين ماه 1391 برپا مي شود، اختصاص يافته است.
وي از كاشي و سراميك، لوله و پروفيل نيوپايپ، خدمات فني و مهندسي، سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي ساختمان، انواع مصالح ساختماني، سنگ هاي تزئيني، درب و پنجره، لوازم الكتريكي، الكترونيكي ساختمان به عنوان بخشي از اقلام مورد نياز براي عرضه در اين نمايشگاه نام برد.
اين مدير نمايشگاهي يادآور شد: امسال در سومين نمايشگاه صنعتي سازي ساختمان 70درصد از غرفه ها تازه ترين دستاوردهاي صنعت ساختمان در حوزه صنعتي سازي را به نمايش گذاشته اند و حضور 165شركت داخلي نشان دهنده استقبال توليدكنندگان اين بخش است.
شاكري از آشنايي با فناوري هاي نوين صنعت ساختمان، برقراري ارتباط ميان بازار عرضه و تقاضا، كمك به تغيير رويكرد سازندگان پروژه هاي ساختماني از روش هاي سنتي به صنعتي به عنوان مهمترين اهداف برپايي اين نمايشگاه نام برد.
سومين نمايشگاه صنعتي سازي ساختمان از يكم تا چهارم آذرماه جاري در محل مصلي بزرگ امام خميني(ره) تهران داير است و اهل حرفه و عموم علاقه مندان در روزهاي غيرتعطيل از ساعت 10صبح تا 18بعدازظهر و روز جمعه از ساعت 14 تا 19 مي توانند از اين نمايشگاه بازديد داشته باشند.
در حاشيه اين نمايشگاه، سومين همايش تخصصي تجهيزات و فن آوري هاي نوين صنعتي سازي ساختمان با محوريت مديريت و بهينه سازي مصرف انرژي نيز برقرار است.

 



تشكيل كميته 3 نفره براي بررسي دقيق دارايي هاي گروه آريا

رئيس سازمان حسابرسي از تشكيل كميته سه نفره نظارت بر ارزيابي دارايي هاي گروه امير منصور آريا طي هفته گذشته خبر داد.
اكبر سهيلي پور در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به ادعاهايي مبني بر وجود دارايي هاي 7/4 هزار ميليارد توماني گروه امير منصور آريا كه در تقلب 3 هزار ميليارد توماني نقش داشت، هفته گذشته كميته اي سه نفره براي نظارت بر ارزيابي دارايي هاي اين گروه تشكيل شد.
وي ادامه داد: بر اين اساس مقرر شده بعد از انتخاب كارشناسان رسمي حرفه اي دادگستري و اعلام شرايط، دارايي هاي اين گروه (كه از قرار معلوم شامل 38 شركت است) ارزيابي شود.
سهيلي پور در واكنش به اين سؤال كه آيا اعلام دارايي 7/4 هزار ميليارد توماني اين گروه صحت دارد؟ پاسخ داد: چنين رقمي فعلا در حد يك ادعا است. چرا كه با توجه به دستكاري در حساب اين شركت ها به راحتي نمي توان چنين رقمي را تأييد و حتي رد كرد. از طرف ديگر اين گروه 4 شركت را از سازمان خصوصي سازي خريداري كرده كه بايد ميزان بدهي آنها هم مشخص شود.

 



توصيه هاي شركت برق به هيئت هاي مذهبي

شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ در آستانه ايام سوگواري ماه محرم مسئولان هيئت هاي مذهبي را به رعايت نكاتي متذكر شد.
در اطلاعيه اين شركت از مسئولان هيئت هاي مذهبي و تكايا خواسته شده تا در ايام سوگواري ماه محرم با مصرف صحيح برق در جلوگيري از اسراف برق مشاركت كنند.
در ادامه اين اطلاعيه از شهروندان تهراني خواسته شده با مديريت مصرف برق در زمان اجراي مراسم و همچنين خاموش كردن كليه تجهيزات برقي در پايان مراسم اقدام كنند.
اين شركت همچنين از خادمان هيئات مذهبي و تكايا خواسته است در اين ايام ضمن عدم استفاده از چراغ هاي پرمصرف و جايگزين نمودن آنها با لامپ هاي كم مصرف و يا LED و همچنين عدم استفاده از لامپ هاي رشته اي با توجه به شرايط نامساعد جوي و افزايش احتمال برق گرفتگي از فعاليت بر روي شبكه برق دار خودداري كنند.
شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ همچنين آمادگي نيروهاي عملياتي مناطق 21 گانه برق را براي هرگونه همكاري با شهروندان در زمينه وصل انشعابات ايمن اعلام كرد.
در اين اطلاعيه همچنين تاكيد شده است تكايا و هيئات عزاداري در زمان حمل ادوات عزاداري از جمله پرچم، علائم و... به منظور جلوگيري از بروز حوادث احتمالي نسبت به رعايت حريم شبكه برق رساني دقت كنند.

 



قيمت نفت افزايش يافت
برخي متحدان آمريكا تا 51 درصد به نفت ايران وابسته اند

اداره اطلاعات انرژي آمريكا در جديدترين گزارش خود با اشاره به وابستگي متحدان اروپايي و غير اروپايي آمريكا به نفت ايران اعلام كرد اين كشورها از 1 تا 51 درصد نفت مورد نياز خود را از ايران تامين مي كنند.
به گزارش فارس، اداره اطلاعات انرژي آمريكا در جديدترين گزارش خود از وابستگي عمده كشورهاي اروپايي ايتاليا، اسپانيا و يونان به واردات نفت ايران خبر داد.
براساس اين گزارش: اتحاديه اروپا در نيمه نخست سال جاري ميلادي به طور متوسط 450 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده است. اين رقم معادل 18 درصد كل صادرات نفت ايران طي اين مدت بوده است.در ميان كشورهاي اروپايي 3 كشور يونان، ايتاليا، و اسپانيا بيشترين وابستگي به نفت ايران را داشته اند. يونان 14 درصد نفت مورد نياز خود را در نيمه نخست 2011 از ايران تامين كرده است. صادرات نفت ايران به اين كشور 20 هزار بشكه در روز بوده است.
ايتاليا و اسپانيا نيز كه بزرگترين شركاي نفتي ايران در اتحاديه اروپا هستند هر يك 13 درصد نياز خود را از محل منابع نفتي ايران تامين كرده اند. ايران در اين مدت روزانه 183 هزار بشكه در روز نفت به ايتاليا صادر كرده و اين رقم براي اسپانيا 137 هزار بشكه در روز بوده است. صادرات نفت ايران به اين دو كشور به ترتيب معادل 7 و 6 درصد كل صادرات نفت ايران بوده است.
فرانسه نيز كه روز سه شنبه پيشنهاد تحريم نفتي ايران را مطرح كرده در نيمه نخست 2011 بيش از 4 درصد نفت خام مورد نياز خود را از ايران تامين كرده است. ايران در اين مدت روزانه 49 هزار بشكه نفت به فرانسه فروخته است.صادرات نفت ايران به فرانسه معادل 2 درصد كل صادرات نفت اين كشور بوده است.انگليس كه نزديكترين متحد آمريكا در اروپا محسوب مي شود وابستگي كمتري به نفت ايران دارد. اين كشور در نيمه نخست 2011 تنها 11 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده است كه اين رقم معادل يك درصد كل واردات نفت اين كشور بوده است. سهم صادرات نفت به انگليس در كل صادرات نفت ايران نزديك به صفر است.آلمان نيز در اين مدت روزانه 17 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده و يك درصد نياز نفتي خود را از ايران تامين كرده است. هلند به عنوان واردكننده ديگر نفت ايران در درون اتحاديه اروپا طي نيمه نخست 2011 حدود 33 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده است. اين رقم معادل 2 درصد كل واردات نفت هلند و يك درصد صادرات نفت ايران بوده است.
بنا به همين گزارش آمارهاي منتشر شده از سوي اداره اطلاعات انرژي آمريكا نشان مي دهد متحدان غير اروپايي آمريكا نيز وابستگي زيادي به واردات نفت از ايران دارند. ژاپن، كره جنوبي و هند در نيمه نخست 2011 به ترتيب 10، 10 و 11 درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد كرده اند. صادرات نفت ايران به اين كشورها به ترتيب 341 هزار بشكه در روز، 244 هزار بشكه در روز و 328 هزار بشكه در روز اعلام شده است.تركيه نيز براي تامين 51 درصد نفت مورد نياز خود به ايران وابسته بوده و روزانه 182 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده است.
ميزان وابستگي آفريقاي جنوبي به نفت ايران نيز 25 درصد و واردات روزانه نفت ايران توسط اين كشور 98 هزار بشكه در روز اعلام شده است.
براساس اين گزارش: چين به عنوان بزرگترين واردكننده نفت ايران در جهان طي نيمه نخست 2011 روزانه 543 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده است كه اين رقم معادل 11 درصد كل واردات چين و 22 درصد كل صادرات نفت ايران بوده است.ميزان صادرات نفت ايران به تايوان نيز در اين مدت 33 هزار بشكه در روز و سريلانكا 39 هزار بشكه در روز اعلام شده است. سهم نفت ايران در تامين نفت مورد نياز هر يك از اين دو كشور به ترتيب 4 و 100 درصد اعلام شده است.
افزايش بهاي نفت اوپك
براساس محاسبات دبيرخانه اوپك كه ديروز منتشر شد، بهاي سبد نفت اين سازمان در سطح 108دلار و 34 سنت در هر بشكه ايستاد كه نسبت به روز پيش از آن 56/0 درصد افزايش داشت.به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني اوپك، بهاي سبد نفت اين سازمان، متشكل از نفت خام 12 كشور، دوشنبه گذشته 107 دلار و 74 سنت در هر بشكه بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14