(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3  آذر 1390- شماره 20081

بد ترين انتخاب هاي شما
اختلال رفتاري فرزندمان را دريابيم
همسر آينده ات را بهتر بشناس
خوراكي هاي آلرژي زا



بد ترين انتخاب هاي شما

انتخاب جايي كه مسواك تان را قرار مي دهيد، جايي كه تلويزيون تماشا مي كنيد و مكاني كه مواد غذايي را نگهداري مي كنيد و خيلي انتخاب هاي ديگر مي تواند تأثير زيادي بر سلامت شما داشته باشد. اگر باور نداريد 14 نكته زير را بخوانيد تا ببينيد بدترين جاهاي خانه و هواپيما و كلاس هاي بدنسازي و... كجاست.
¤ بدترين محل براي قرار دادن مسواك سينك دستشويي است. البته خود سينك مشكلي ندارد و همه مشكل به نزديكي آن به توالت مربوط است. به گفته محققان و ميكروب شناسان دانشگاه آريزونا، به طور متوسط در يك كاسه توالت حدود 3 ميليون ميكروب وجود دارد. اين ميكروب ها مي توانند تا 2 متر جابه جا شوند و روي زمين، ديوارها و روي مسواك قرار بگيرند. بهتر است مسواك را بيرون توالت در كابينت دارو يا يكي از كابينت هاي آشپزخانه نگهداري كنيد.
¤ بدترين محل براي گذاشتن كفش و دمپايي كمد اتاق خواب است. راه رفتن در خانه با كفشي كه با آن بيرون خانه راه رفته ايد، مهم ترين راه انتقال ميكروب ها، مواد آلرژن و آلاينده ها به داخل خانه است. بهتر است كفش ها را در قفسه يا كمد كوچكي در نزديك ترين نقطه به در ورودي آپارتمان قرار دهيد و با اين كار از ورود آلودگي به خانه پيشگيري كنيد.
¤ بدترين محل براي خوابيدن زير پتو است. موقع خواب به طور كامل زير پتو نرويد و پتو را روي سرتان نكشيد. گرم شدن زياد موجب مي شود نتوانيد خواب راحتي داشته باشيد. هلن برگز، متخصص چرخه بيولوژيك از دانشگاه راش شيكاگو در اين باره مي گويد: «هنگام خواب به طور طبيعي دماي بدن كاهش پيدا مي كند و اين موضوع موجب مي شود افراد خواب راحتي داشته باشند. در واقع بدن براي داشتن خواب راحت دما را از طريق دست ها و پاها از دست مي دهد». توصيه مي شود هنگام خواب ابتدا براي اتساع رگ ها جوراب بپوشيد بعد جوراب را درآوريد و اجازه دهيد پاهايتان از پتو بيرون باشد.
¤ بدترين محل براي گذاشتن باقيمانده غذا يخچال است. قرار دادن يك ظرف بزرگ غذاي داغ به طور مستقيم در يخچال روش مناسبي براي سرد كردن غذا و پيشگيري از مسموميت غذايي نيست. دكتر پيتر سيندر، محقق و استاد مديريت و تكنولوژي در اين باره مي گويد: «در اين صورت ممكن است براي كاهش دماي قسمت مياني غذا زمان زيادي لازم باشد و اين محل به مكان مناسبي براي رشد و تكثير باكتري ها تبديل شود». شما مي توانيد غذا را تا يك ساعت پس از پخت براي خنك شدن بيرون نگهداريد و سپس در يخچال قرار دهيد يا غذا را در ظروف كوچك تر بريزيد و در يخچال قرار دهيد. در اين صورت غذا زودتر سرد مي شود.
¤ بدترين محل براي چسباندن برگه يادآوري كارها، در يخچال است. چون شما وقتي مي خواهيد چيزي از يخچال برداريد سراغ آن مي رويد و ممكن است اصلا به برگه اي كه روي يخچال نصب كرده ايد توجه نكنيد. به عقيده روان شناسان، ديدن كمك كننده است اما به شرطي كه به آن توجه شود. در يك بررسي مشخص شد نصب تابلويي كه افراد را تشويق مي كند به جاي استفاده از آسانسور، از پله استفاده كنند، موجب مي شود افراد تا 200 درصد بيشتر از پله استفاده كنند. بهتر است برگه يادآوري كارها را در محلي كه به آن توجه مي كنيد مثلا كنار تلويزيون قرار دهيد. نكته ديگر آن كه ذهن خيلي سريع به اين محل عادت مي كند و توصيه مي شود هر چند وقت يك بار محل برگه هاي يادآوري را تغيير دهيد.
¤ بدترين جاي نشستن در هواپيما انتهاي سالن است. اگر در پروازهاي هوايي حال تان بد مي شود، انتهاي سالن ننشينيد. انتهاي هواپيما از قسمت جلويي بلندتر است و هر چه از مركز دورتر شويد حركات بالا و پايين شدن را بيشتر احساس خواهيد كرد. بهترين محل براي نشستن در هواپيما نزديك ترين محل به بال هاست.
¤ بدترين محل براي گذاشتن كيف دستي ميز آشپزخانه است. كيف دستي شما وسيله حمل ونقل ميكروب هاست. محققان در بررسي هاي خود در هر سانتي متر مربع از سطح كيف دستي و كيسه هاي خريد 65 هزار باكتري مشاهده كرده اند. شايد باور نكنيد اما يك سوم كيف دستي ها و كيسه هاي خريد حاوي باكتري هاي مدفوعي بوده اند. خانم ها كيف شان را همه جا همراه خودشان مي برند. با قرار دادن كيف روي ميز رستوران، كف اتوبوس و ايستگاه مترو آلودگي ها روي آن قرار مي گيرند. بهتر است كيف تان را در كشو يا روي صندلي و خلاصه هر جايي به جز جايي كه غذا تهيه يا خورده مي شود قرار دهيد.
¤ بدترين محل براي ايستادن در كلاس هاي بدنسازي و ورزش، رديف جلو و روبه روي آينه است. شايد به دليل اينكه خودتان را در آينه ببينيد، جايتان را تغيير دهيد اما نتايج يك بررسي كه در سال 2003 انجام شده است، نشان داده است اگر خودتان را هنگام انجام تمرينات ورزشي نبينيد، بهتر است. در اين تحقيق بررسي 58 زن كه شدت و نوع ورزش يكساني داشتند، نشان داد آنهايي كه هنگام انجام تمرين هاي ورزشي خودشان را در آينه مي ديدند در مقايسه با افرادي كه در اتاقي بدون آينه ورزش مي كردند احساس بدتري نسبت به بدنشان داشتند. بهتر است جايي از كلاس كه روبه روي آينه نباشد و در ضمن بتوانيد تمرينات را به خوبي ببينيد و تمركز داشته باشيد انتخاب كنيد.
¤ برخي افراد عادت دارند قبل از خواب مطالعه كنند و كتاب داستان بخوانند. بدترين محل تابيدن نور مطالعه شبانه بالاي سر است. نتايج مطالعات نشان داده است نور مستقيم در بالاي سر موجب تأخير در ترشح ملاتونين و اخلال در خواب شبانه مي شود. بهتر است يك نور موضعي ملايم را روي كتاب بتابانيد. در اين صورت شما مي توانيد كتاب بخوانيد درحالي كه اتاق تاريك است و بدن تان مي تواند براي خواب آماده شود.
¤ بدترين محل براي نگهداري داروها قفسه دارو در حمام است. دماي يك حمام حاوي بخار به راحتي به 37درجه سانتي گراد مي رسد كه از دماي پيشنهادي براي نگهداري بيشتر داروها بالاتر است. بهترين محل براي نگهداري داروها جايي سرد و خشك مانند يخچال است.
¤ بدترين جا براي گذاشتن ميوه ها قبل از شستن سينك آشپزخانه است. به گفته دكتر كلي رينولد استاد ميكروب شناسي دانشگاه آريزونا سينك آشپزخانه بيشترين ميزان ميكروب را دارد و ميزان آلودگي آن حتي از توالت بيشتر است. توصيه مي شود ميوه ها را در سبدي بگذاريد و بدون اينكه با سينك تماس داشته باشند آنها را بشوييد. اگر ميوه هايي مانند توت فرنگي و شاتوت كه بدون پوست كندن خورده مي شوند، هنگام شستن در سينك افتاد آن را دور بيندازيد و از خوردن اش صرف نظر كنيد.
¤ بدترين محل ها براي استفاده از هدفون هواپيما، قطار يا ايستگاه مترو است. هرچند شايد در ظاهر گوش دادن به موسيقي دلخواه از شنيدن سر و صداي موجود در اين محل ها بهتر باشد اما بررسي ها نشان داده است استفاده از هدفون در محيط هاي پرسروصدا احتمال بلندتر كردن صدا را بيشتر مي كند. محققان دانشگاه هاروارد دريافته اند افراد در محيط هاي آرام صدا را در سطح ايمن تري تنظيم مي كنند، اما وقتي صداي زمينه اي مانند سر و صداي سالن هواپيما به محيط اضافه مي شود تا 80درصد و تا 89دسي بل صدا را بالا مي برند. اين ميزان بلندي صدا در طولاني مدت مي تواند در افراد آسيب شنوايي ايجاد كند. بهتر است در محل هاي پرسر و صدا از هدفون استفاده نكنيد، هرچند در بررسي محققان دانشگاه هاروارد مشخص شد تنها 20درصد افراد مورد مطالعه با بالا رفتن سر و صداي محيط استفاده از هدفون را كنار گذاشتند.
¤ بدترين محل براي نگهداري دانه يا پودر قهوه يخچال يا فريزر است. جان مك گرگور، متخصص صنايع غذايي و استاد دانشگاه كلمسون درا ين باره مي گويد: «هر بار كه آن را از يخچال يا فريزر بيرون مي آوريد دماي آن تغيير مي كند و اين موضوع روي طعم قهوه تأثير مي گذارد. درست مثل اينكه يك فنجان قهوه را بارها و بارها بجوشانيد». دانه ها يا پودر قهوه را در قوطي هاي شيشه اي نيمه شفاف دردار ريخته و در كابينت آشپزخانه نگهداري كنيد.
¤ بدترين محل تماشاي تلويزيون جايي است كه غذا مي خوريد. بررسي ها نشان داده است تماشاي تلويزيون هنگام غذا خوردن موجب مي شود نتوانيد به مقدار غذايي كه مي خوريد توجه كنيد. نتايج مطالعه اي كه در سال2006 روي گروهي داوطلب انجام شد نشان داد افراد هنگام تماشاي تلويزيون تندتر غذا مي خورند.
همچنين هنگام تماشاي برنامه هاي تفريحي مصرف ماكاروني و پنير تا 71درصد بيشتر مي شود. توصيه مي شود تلويزيون را در نزديكي ميز غذاخوري قرار ندهيد و هنگام غذا خوردن تلويزيون را خاموش كنيد.
بهترين محل تماشاي تلويزيون جايي دور از آشپزخانه است كه حتي اگر هوس خوردن چيزي به سرتان زد مجبور شويد چند قدمي تا آشپزخانه راه برويد.

 



اختلال رفتاري فرزندمان را دريابيم

عليرضا سزاوار
رفتار بدون تفكر، كم توجهي و حواس پرتي، مشكل در هنگام بازي با هم سن وسالان، بي توجهي به حرف ديگران، مشكل در پيروي از دستورها، انجام كارهاي خطرناك بدون آنكه به پيامد آنها فكر كند، رفتارهاي آزارشي، نافرماني و خودآزاري از جمله علايم بيماري ADHD در كودكان و نوجوانان است.
درمانهاي مؤثر ADHD شامل استفاده از داروهاي محرك و درمان رفتاري مي شود. عليرغم اثبات اثربخشي داروهاي محرك در درمان اين اختلال، رويكردهاي كاملاً دارويي چندان خوش بينانه اي نيستند.
همين دليل باعث شده كه انجمن روانشناسي آمريكا (APA) در طبقه بندي اش از اين مداخلات تحت عنوان (درمانهاي به لحاظ تجربي معتبر) ياد كند. مداخلات رفتاري مستلزم دستكاري عوامل محيطي پيش از بروز رفتار ناسازگار مانند محيط، ساختار يا پيامدهاي اين رفتار مانند توجه بزرگسالان است.
باتوجه به ماهيت مزمن و فراگير اين اختلال مي بايست درمان هاي رفتاري نظير دارو به گونه اي پيوسته و طولاني مدت در هر محيطي (منظور محيطي كه اكنون اختلال در آن وجود دارد) به كار گرفته شوند.
بنابراين پيش از تشخيص لازم است از رفتار بيمار را با هنجارهاي رشدي مقايسه و اختلال عملكرد را در چندين حوزه مورد ارزيابي قرار دهيم. همچنين بايد اهداف درماني شايسته مبتني بر عملكرد بهنجار سني باشند. به لحاظ رشدي درمان ها بايد حساس بوده يعني مستلزم توجه، دقت به سطح رشد شناختي، نيازها و چالش هاي بيمار باشد.
در اين خصوص درمان هاي رفتاري براي كودكان سنين پايين بايد شامل پيامدهاي ملموس، معمول بوده و بلافاصله پس از رفتار ارائه شوند به طوري كه كودك ارتباط بين رفتار خود و پيامد آن را درك كند.
درمان با استفاده از رفتارهاي مناسب
به همين ترتيب درمان هاي نوجوانان نيز بايد به اموري چون نياز به استقلال توجه داشته باشند (مثل درگير ساختن كامل آنها در مسير درمان). در تمام گروه هاي سني پيامدهايي بايد انتخاب شوند كه براي آن مرحله خاص رشدي به معني داروي برانگيزاننده باشند.
مثلاً ممكن است براي نوجوانان وقفه تنبيه نامناسبي باشد حال آنكه گرفتن امتيازات، منع فعاليت هايي چون صحبت با تلفن، رفتن به مراكز تفريحي با دوستان، عدم دسترسي به ماشين تنبيه بسيار مؤثرتري محسوب گردد.
بدين ترتيب درمان ها مي بايست با استفاده از راهكارهاي رفتاري به لحاظ رشدي حساس به انتقال هاي رشدي تغيير يابند تا در اين صورت منعكس كننده رفتارهايي باشند كه بسيار آسيب رسان هستند نظير ناتواني در سازماندهي براي انتقال به مدارس.
كودكان در چندين بافت مهم يعني خانه و مدرسه قرار دارند. اين بافت ها در بردارنده چندين عامل خطرآفرين يا حفاظتي مي باشند كه بايد اين عوامل جهت ارتقاء پيامدهاي رشدي مورد پرورش يا تغيير قرار گيرند.
طبق تعريف نشانه هاي ADHD و آسيب هاي مربوط به آن بايد حداقل در دو حيطه وجود داشته باشد. بنابراين براي دستيابي به حداكثر سودمندي درمان ها در هر حيطه بايد اجرا شوند به علاوه درمان هاي روانشناختي مؤثر در ADHD به والدين و معلمان به عنوان عواملي مي نگرند كه به وسيله آنها مستقيماً به كودك ارائه مي شود.
بررسي ها حاكي از آن است كه رفتارهاي كودكان مبتلا به ADHD براي والدين و نيز احتمالاً براي معلمان استرس آور است. علاوه بر اين بسياري از والدين كودكان ADHD خود، آسيب شناسي رواني را تجربه مي كنند كه البته اين امر با پاسخ زير بهينه به درمان هاي ADHD مرتبط است. بنابراين درمان هاي جامع بر ارزيابي كامل نقاط قوت و ضعف محيط كودك (همچون خانواده، گروه همسالان، موقعيت كلاسي) به اين صورت است كه درمانها مي توانند كودك، والدين و عوامل مؤثر در بروز رفتار مشكل آفرين را مورد هدف خود قرار دهند.
حداقل 85درصد كودكان با تشخيص ADHD بوسيله داروهاي محرك درمان شده اند. در تعدادي از بررسي ها بويژه سنجش نشانگان ADHD براي اكثريت كودكان (منظور كودكاني كه اين داروها برايشان تجويز شده است) اثرات مفيد و عمده داروهاي محرك آشكار گرديده است.
مثلاً ثابت شده است كه محرك ها سبب كاهش حواس پرتي در كلاس و افزايش رفتار مربوط به تكليف، قبولي و بازدهي تحصيلي مي شوند. به علاوه مشخص شده كه اين داروها موجب كاهش رفتارهاي اجتماعي منفي نظير پرخاشگري، تعاملات ناشايست با همسالان، تعاملات منفي والد- كودك مي شوند.
با اين حال چندين محدوديت مهم در رويكرد منحصراً داروشناختي به درمان ADHD وجود دارد كه شامل موارد زير مي شوند: اثرات محدود داروهاي محرك بر مشكلاتي چون پيشرفت تحصيلي و روابط با همسالان، اين حقيقت كه بيش از 30درصد كودكان پاسخ مؤثر و روشن به محركها نمي دهند.
نقش تأثيرگذار والدين
با گذشت زمان والدين ممكن است در مقابل اين رفتارها از راهكارهاي تربيتي ناسازگارانه استفاده كنند. البته اين امر مي تواند در حفظ يا برطرف كردن مشكلات رفتاري موجود مؤثر باشد به همين خاطر يكي از مؤلفه هاي درمان جامع براي درمان اين افراد كار مستقيم با والدين است تا براي افزايش نتايج مثبت، رفتارهايشان را تغيير دهند.
از آنجايي كه داشتن والدين ضعيف يكي از مهم ترين عامل پيامدهاي منفي طولاني مدت در كودكان با مشكلات رفتاري است، تغيير و اصلاح مؤثرانه نحوه عمل اين والدين از اهميت برخوردار است. بنابراين آموزش رفتاري به والدين يكي از مؤثرترين راهها براي اصلاح رفتار آنها و در نتيجه درمان اين مشكل است.
آموزش رفتاري به والدين در درمان كودكان ADHD اختلال مخالفت نافرماني و نيز بسياري از اختلالهاي درون سازي از پيشينه طولاني مدت و موفقيت آميزي برخوردار است. آموزش رفتاري والدين آشكارا براي آنها آموزشهاي مربوط تكنيكهاي تغيير رفتار را فراهم مي آورد. اين تكنيكها مبتني بر اصول يادگيري اجتماعي هستند.به والدين آموزش داده مي شود تا پيش آيندها و پيامدهاي رفتار كودك خود را تشخيص و دستكاري كنند، رفتارهاي مشكل آفرين را هدف قرار داده و بررسي كنند.رفتارهاي اجتماعي را از طريق تحسين، توجه مثبت، پاداشهاي محسوس مورد تشويق قرار داده و رفتارهاي ناخواسته را طريق ناديده گرفتن با برنامه، وقفه و ديگر تكنيكهاي مربوط به روشهاي غيرجسماني (مثل حذف امتيازات) كاهش دهند.
نگذاريم بيماران طرد شوند
بسياري از دشواريهاي مربوط به ADHD، ممكن است با رفتار كودك در كلاس، توانايي يادگيري مداخله كنند و بدين ترتيب سبب پيشرفت تحصيلي پائين تر و آسيب عملكرد در محيط مدرسه شوند.
محققان مدتهاست كه راههاي مؤثر در كمك به كودك ADHD را آزموده اند. هدف اين بوده است كه كودكان به نحو مناسب تري در مدرسه رفتار كرده و به لحاظ تحصيلي عملكرد بهتري داشته باشند.
مداخلات كلاسي مبتني بر رفتار به لحاظ تجربي در درمان كودكان ADHD مورد حمايت واقع شده اند. همانند آموزش به والدين به طور كلي مداخلات رفتاري كلاس شامل مشاوره هاي منظم با معلم كودك در خصوص استفاده از راهكارهاي تغيير و اصلاح رفتار است.
مشاوره ها معمولا با آموزش روانشناختي در خصوص ADHD، تشخيص رفتارهاي خاص مورد هدف براساس بررسي عملكردي رفتار آغاز مي شوند. بنابراين به معلمان آموزش داده مي شود تا به استفاده از تكنيكهاي رفتاري خاصي نظير تحسين، ناديده گرفتن با برنامه، درخواستهاي مؤثر به مديريت وابستگي گسترده كلاس بپردازند.مشكلات درون شخصي به عنوان يكي از مشخصات كودكان ADHD محسوب مي شود. كودكان داراي سطوح بالاي سركشي و پرخاشگري در سنجش هاي جامعه سنجي به گونه اي منفي از سوي همسالانشان ارزيابي شده و بيشتر محتمل است كه طرد شوند.
مداخلات مربوط به مهارتهاي اجتماعي بر ايجاد و تقويت استفاده از مهارتهاي اجتماعي شايسته مثل ارتباطات، همكاري، شركت، اعتباريابي متمركز هستند به نظر منطقي مي رسد كه چنين مداخلاتي سبب بهبود رفتار اجتماعي اين كودكان شوند. با اين حال شواهد متقاعدكننده اي در حمايت از سودمندي مداخلات مربوط به مهارتهاي اجتماعي در اين گروه از كودكان وجود ندارد. اخيراً آشكار شده كه تركيب آموزش به والدين و آموزش مهارت هاي اجتماعي در اين مطالعات داراي اثرات درماني قوي تر و با قدرت تعميم بيشتر در مقابل آموزش مهارتهاي اجتماعي به تنهايي بوده است.
درمانهاي رفتاري بهتر از درمانهاي دارويي
با اين حال بزرگترين تأثير درماني در خانه، مدرسه، همسالان براي گروهي ديده شد كه از تركيب آموزش به والدين و مهارتهاي اجتماعي برخوردار شده بودند. تركيب آموزش والدين و مهارتهاي اجتماعي مي تواند منجر به اثرات قوي تري بر روي والدين و كودكان شوند اما اين يافته نيازمند تكرار از سوي مطالعات بيشتر است.
بسياري از مطالعات به مقايسه درمان داروهاي محرك با درمانهاي رفتاري و يا مداخلات تركيبي رفتاري- داروشناختي براي كودكان ADHD پرداخته اند.باتوجه به بسياري از اهداف درماني معتبر اجتماعي (نظير حيطه هاي آسيب عملكردي)، مهارت هاي اجتماعي بهبود يافته، روابط والدين- كودك مانند كاهش يافتن شيوه هاي سخت و نامؤثر برخورد والدين، مشخص شد كه درمانهاي رفتاري بهتر از درمانهاي دارويي به تنهايي هستند.همچنين درمانهاي مذكور ممكن است اين شرايط را فراهم آورند كه براي مديريت رفتار در محيط هاي خانه و مدرسه، مقادير پايين تر دارو به كار گرفته شوند. اين امر مي تواند سبب افزايش شديد طول درمان شود.

 



همسر آينده ات را بهتر بشناس

آيا مي دانيد شما و همسر آينده تان تا چه حد با يكديگر تفاهم داريد؟ اين كه هر دوي شما از غذاي خاصي خوشتان بيايد، دليل نمي شود كه بتوانيد زندگي موفق و سعادتمندي داشته باشيد.
آيا تا به حال متوجه شده ايد كه وقتي براي اولين بار با همسر آينده خود ملاقات مي كنيد رفتار بسيار خوبي داريد؟ البته اگر رفتار شما هميشه به اين صورت باشد اين مسأله اشكالي ندارد! در واقع اين مسأله براي افرادي كه به دنبال شريك زندگي مي گردند حائز اهميت زيادي است.
با طرح پرسش هاي زير طرف مقابل را بهتر خواهيد شناخت:
¤ در برخورد اول از كدام ويژگي من خيلي خوشت آمد؟
¤ به نظر تو در حفظ يك رابطه، ويژگي هاي ظاهري اهميت بيشتري دارد يا دوستي؟
¤ كدام ويژگي را در يك زن بيشتر مي پسندي؟
¤ كدام ويژگي را در يك مرد بيشتر مي پسندي؟
¤ اگر بخواهي شخصيت مرا در يك جمله بيان كني، چه خواهي گفت؟
¤ آيا ازدواج والدين تو موفقيت آميز بوده يا خير؟ بهترين ويژگي زندگي مشترك آنها را شرح بده.
¤ اولين خويشاوند تو كه درگذشت چه كسي بود و از مرگ او چه احساسي داشتي؟
¤ دوست داري مراسم ازدواج ات چگونه برگزار شود؟
¤ به نظر تو بيشترين نقش پول در زندگي چيست؟
¤ در خانواده ات چه كسي در مورد مخارج تصميم گيري مي كرد؟
¤ آيا به خداوند اعتقاد داري؟
¤ به چه مسائلي بيشترين اهميت را مي دهي؟
¤ اگر يك روز از عمرت باقي مانده باشد چه كار خواهي كرد؟
¤ اگر برنده قرعه كشي بانك شوي با پول خود چه كار مي كني؟
¤ اگر قرار باشد به يك مؤسسه خيريه كمك كني كدام مؤسسه را انتخاب مي كني؟
¤ آيا نسبت به حيوانات خشونت به خرج مي دهي؟
¤ آيا در كودكي مورد آزار قرار گرفته اي؟
¤ اصول اعتقادي تو كدامند؟
¤ چه كسي را بيشتر از همه تحسين مي كني و چرا؟
¤ از نظر تو چه عاملي باعث فروپاشي زندگي زناشويي مي شود؟
¤ وفاداري در يك زندگي مشترك چه اهميتي دارد؟
¤ به نظر تو در زندگي زناشويي چه كسي بايد حرف آخر را بزند؟
¤ نظرت در مورد بچه دار شدن چيست؟
¤ نظرت در مورد پرداخت بدهي ها چيست؟
¤ از كدام كار من از كوره درمي روي؟
¤ اگر به دردسر بيفتي براي مشورت به سراغ چه كسي مي روي؟
¤ خود را در قبال چه كسي مسئول مي داني؟
¤ نقش مذهب را در تداوم زندگي زناشويي تا چه حد مي داني؟
¤ كي براي اولين بار متوجه شدي كه به من علاقه مندي؟
¤ وقتي دچار خشم مي شوي چه واكنشي نشان مي دهي؟ آيا تا به حال به اين خاطر به دردسر افتاده اي؟
¤ نظرت در مورد پيامدهاي طلاق چيست؟
¤ در زندگي زوج هايي كه داراي بچه هستند چه مسائلي تعيين كننده است؟
¤ آيا قصد داري از پدر و مادر پيرت نگهداري كني؟
¤ اگر قرار باشد يك كتاب بنويسي چه موضوعي را انتخاب خواهي كرد؟
¤ دوست داري كجا بروي و چرا؟
¤ اگر قرار باشد محل زندگي خود را انتخاب كني كجا را انتخاب خواهي كرد و چرا؟
¤ آيا تا به حال نسبت به كسي پيشداوري كرده اي؟
¤ بهترين دوستت چه كسي است و چرا؟
¤ شغل خود را چگونه انتخاب كرده اي؟
¤ بهترين كاري كه تاكنون انجام داده اي كدام است؟
¤ دوست داري پس از مرگ، مردم در مورد تو چه بگويند؟
¤ براي 12 ماه آينده چه هدفي داري و براي رسيدن به آن چگونه برنامه ريزي مي كني؟
¤ آيا فكر مي كني ميزان تحصيلاتت كافي است؟
¤ بزرگ ترين اشتباهت چه بود و چه تأثيري بر روي زندگي ات گذاشت؟
¤ اگر يك كيف پر از پول پيدا كني، چه كار خواهي كرد؟
¤ آيا فكر مي كني زوجين هميشه بايد با يكديگر به تعطيلات بروند؟
¤ در يك ازدواج چه چيزي بيشترين اهميت را دارد؟
¤ چرا تصميم به ازدواج گرفتي و چگونه متوجه شدي كه زمان و فرد مناسب را انتخاب كرده اي؟
¤ آخرين كتابي كه خوانده اي چيست؟ چرا آن كتاب را انتخاب كردي؟
¤ فكر مي كني آوردن وسايل كوچك از محل كار به خانه نوعي دزدي است؟
¤ طرفدار چه حزبي هستي؟ چرا؟
¤ براي غلبه بر افسردگي چه كار مي كني؟
¤ در زندگي زناشويي چه كسي مسئوليت اصلي بزرگ كردن بچه ها را دارد؟
¤ دوست داري كدام ويژگي ات را تغيير دهي؟
¤ آيا تاكنون از دست من عصباني شده اي؟
¤ اگر مي توانستي يكي از خصلت هاي مرا تغيير دهي كدام را انتخاب مي كردي؟
¤ بزرگ ترين پشيماني ات در زندگي بابت چيست؟
¤ بزرگ ترين راز خانوادگي ات كدام است؟
¤ ترجيح مي دادي چه سني داشتي و چرا؟
¤ آيا به نظر تو زوجين بايد حساب هاي جداگانه بانكي داشته باشند؟ حساب و كتاب بايد در دست چه كسي باشد؟
¤ براي شاد كردن همسرت چه كار خواهي كرد؟
¤ آيا فكر مي كني گاهي لازم است والدين را به خانه سالمندان فرستاد؟
¤ اگر قرار بود فقط يك سؤال از من بپرسي چه سؤالي را انتخاب مي كردي؟
¤ آيا مي داني من چه زماني عصباني مي شوم؟
¤ چه كاري بيشتر از همه تو را ناراحت مي كند؟
¤ كدام غذا دلت را زده است؟
¤ كدام غذا را بيشتر دوست داري؟
¤ اولين باري كه پدر و مادر مرا ديدي چه احساسي داشتي؟
¤ به نظر تو براي اينكه كودكان پس از طلاق ضربه كمتري ببينند چه بايد كرد؟
¤ آيا فكر مي كني كودكان طلاق بيشتر از ساير كودكان در آينده از همسر خود جدا مي شوند؟
¤ فكر مي كني هر كدام از زوجين چه مدتي را مي توانند به خودشان اختصاص دهند؟
¤ آيا فكر مي كني نشان دادن علاقه در زنان و مردان متفاوت است؟
¤ فكر مي كني زنان دوست دارند در مورد مردان چه نكاتي را بدانند و برعكس؟
¤ به نظر تو مشاوره پيش از ازدواج چه اهميتي دارد؟
¤ عشق را توصيف كن.
¤ مهم ترين مسأله در زندگي از نظر تو چيست؟
¤ از چه مسئله اي شرمنده هستي و چرا؟
¤ آيا به ازدواج هاي اينترنتي اعتقاد داري؟
¤ ارزش هاي اخلاقي خود را شرح بده.
¤ چگونه بايد ارزش هاي اخلاقي را به كودكان ياد داد؟
¤ نقش تو در تحصيلات فرزندان چيست؟
¤ علت موفقيت افراد را در چه مي داني؟
¤ اولين خاطره ات را تعريف كن.
¤ از چه چيزي بيشتر از همه مي ترسي؟
¤اگر مسئوليت كامل داشتي چه تغييراتي در زندگي ات مي دادي؟
¤ دوست داشتي چه مسأله اي را با تو در ميان مي گذاشتم؟
¤ فكر مي كني چه وقت بايد يك راز را نگه داشت و چرا؟
¤ آيا از ظاهر من خوشت مي آيد؟
¤ به مسائل عاطفي چقدر اهميت مي دهي؟
¤ در مورد حمايت از كودكان چه فكر مي كني؟
ترجمه از آذرشايان

 



خوراكي هاي آلرژي زا

آلرژي هاي غذايي در سال هاي اخير نگراني هاي بسياري را براي مسئولان و والدين بوجود آورده اند و اين نگراني به حدي رسيده كه عرضه برخي خوردني ها مثل محصولات بادام زميني كه يك ماده آلرژي زا است در مؤسسات آموزشي انگليس و آمريكا و همچنين در برخي از فرودگاه هاي خارجي اين كشورها ممنوع شده است.
آلرژي غذايي عبارت از واكنش شديد سيستم ايمني بدن به يك پروتئين غذايي است. اين مشكل با ساير واكنش هاي غذايي مثل عدم تحمل غذا، واكنش هاي دارويي و واكنش هاي مسموميتي تفاوت دارد.
علائم آلرژي غذايي شامل خارش، تورم صورت، لب ها، زبان و يا چشم ها، اسهال، استفراغ، خارش و گرفتگي گلو، مشكل در تنفس، انقباض عضلاني، عطسه و در موارد شديد حتي شوك خطرناك هستند. اين علائم گاهي خفيف و گاهي بسيار تهديدكننده هستند.
هر چند آلرژي هاي غذايي بسيار نادر هستند اما اغلب در بين كودكان زير چهار سال شايع ترند. اكثر كودكاني كه به شير، تخم مرغ، گندم يا سويا آلرژي دارند از سن پنج سالگي به بعد اين مشكل را پشت سر مي گذارند و حساسيت آنها برطرف مي شود. اما انواع ديگري از آلرژي هاي غذايي مثل حساسيت به ماهي يا صدف دريايي معمولا در سنين بالاتر بروز مي كند و احتمال از بين رفتن آن با افزايش سن تقريبا وجود ندارد.
علت دقيق افزايش آلرژي ها در كودكان هنوز نامعلوم است اما مطالعات پزشكي فزاينده نشان مي دهند كه تركيبي از عوامل ژنتيكي و محيط زيستي، عوامل اصلي بيشتر آلرژي هاي دوران كودكي هستند.
آمار سازمان غذا و داروي آمريكا نشان مي دهد كه حدود دو درصد از بزرگسالان و هشت درصد از كودكان خردسال به نوعي از آلرژي هاي غذايي مبتلا هستند. بنابراين گزارش، شايع ترين مواد غذايي آلرژي زا عبارتند از:
- شيرگاو، شير بز، شير سويا و تمام فرآورده هاي شير شامل كره، پنير، خامه و ماست
- تخم مرغ و تمام مواد غذايي كه از تخم مرغ تهيه مي شوند مثل كيك ها، كلوچه ها و حتي نان خانگي
- دانه سويا و فرآورده هاي آن شامل شير سويا
- گندم كه به ويژه در افراد مبتلا به آرتريت خوردن آن ممنوع است و بايد برنج را جايگزين آن كرد.
- بادام زميني و تمام موادغذايي كه از اين مغز خشكبار تهيه مي شوند. افرادي كه به بادام زميني آلرژي دارند مي توانند ساير مغزها مثل گردو، بادام درختي و فندق را جايگزين آن كنند.
-ذرت و نوشيدني ها و خوردني هايي كه حاوي شربت ذرت هستند.
- رنگ ها و مواد نگهدارنده مصنوعي بويژه خوردني هايي كه رنگهاي نارنجي، سبز، قرمز و ديگر رنگ هاي مصنوعي را دارند.
اگر احساس مي كنيد به غذاي خاصي آلرژي داريد نكات زير را حتما رعايت كنيد:
- اين خوردني را حتما از رژيم غذايي خود حذف كنيد.
- تست حساسيت پوستي را انجام دهيد.
- حتما در مورد آلرژي خود با پزشك مشورت كرده و براي كنترل مشكل خود از وي راهنمايي بگيريد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14