(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 12 آذر 1390- شماره 20088

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بزرگ ترين منكر زمانه ما (يادداشت روز)
تعطيلي سفارت ايران در لندن تهران : اقدام متقابل مي كنيم
و ز و ز (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
مدير مسئول كيهان : در خاور ميانه پنبه از دهان ها و در غرب از گوش ها خارج شده است
قرار بود ايران را تحريم كنيم نه خودمان را ! (خبر ويژه)
داشتن بزرگ ترين سفارتخانه دنيا در ايران مانع از ناسزاي كارتر به شاه نشد (خبر ويژه)
شوك دوم مدحي به موساد و سيا (خبر ويژه)
شمارش معكوس در اروپا براي فاجعه فروپاشي منطقه پولي يورو (خبر ويژه)



بزرگ ترين منكر زمانه ما (يادداشت روز)

1- هزار و سيصد و چند ده سال است كه گذشت زمان نتوانسته غبار كهنگي و زنگار فراموشي بر نهضت بيداري عاشورا بنشاند. هر روز در امتداد اين بيداري بزرگ، «الگوي عاشورا» بهتر فهم مي شود و فرياد «عدالت» بلندتر به گوش مي رسد و مبارزه با «ظلم» فراگيرتر مي شود؛ چه اينكه غيبت از كارزار «مسئوليت» هر روز كمرنگ تر مي شود و «آگاهي» و «بصيرت» پررنگ تر از هر زماني به ميدان آمده است. اتفاق بزرگ و سترگ اين است كه «حق» و «حقيقت» در اين نبرد نفسگير بر «جبهه باطل» و «پهنه ظلمت» مي تازد و فضايي تازه مي گسترد و تاريخ در حال نوشدن است و اين تازگي نمايان شده و پيچ تاريخي عيان گشته است و اين همه مرهون و مديون عاشوراست...
2- اگر عاشورا نبود در تمامي اين سده ها صداي عدالتخواهي مي خشكيد و مبارزه با ظلم ابتر مي ماند و حس مسئوليت رنگ مي باخت، آگاهي و بصيرت به بار نمي نشست و حق طلبي به حاشيه مي رفت و از همه مهم تر اين پيچ تاريخي به امروز و به اين زمانه نمي رسيد.
چون در جنگ اسلام ناب با «اسلام سلطنتي»، «اسلام سرمايه داري» و «اسلام التقاط»، اين «اسلام وارونه» بود كه بر مصدر اعصار و قرون مي نشست اما انقلاب عاشورا و حركت نجات بخش سيدالشهدا (ع) پيچ تاريخ را بسوي اسلام نبوي هدايت كرد كه نشان از اين واقعيت ماندگار است كه «اسلام محمدي الحدوث و حسيني البقاء» است. اين روايت از لسان كسي كه در احياي مكتب عاشورا كسي به مانند او اين توفيق بزرگ را نداشته است خواندني است؛ «خطري كه معاويه و يزيد براي اسلام داشتند اين نبود كه غصب خلافت كردند... اين ها خطري كه داشتند اين بود كه اسلام را به صورت سلطنت مي خواستند در بياورند، مي خواستند معنويت را بصورت طاغوت درآورند، به اسم اينكه ما خليفه رسول الله هستيم، اسلام را منقلب كنند به يك رژيم طاغوتي؛ اين مهم بود... اين ها اصل اسلام را وارونه مي خواستند بكنند. سلطنت بود، شرب خمر بود، قمار بود در مجالسشان؛ خليفه رسول الله(ص) و در مجلس شرب خمر و در مجلس قمار؟! و باز [همين] خليفه رسول الله نماز هم مي رود و در جماعت مي خواند! اين خطر از براي اسلام بزرگ بود. اين خطر را سيدالشهداء رفع كرد.» (صحيفه امام، ج 8، ص9)
3- اگر اين خطر بزرگ رفع نمي شد و اسلام وارونه اموي ميدان داري خود را در پهنه تاريخ استمرار مي بخشيد براي هميشه الگوي حكومتي اسلام به يغما مي رفت و تنها يك اسلام تنزل يافته در قالب يك سري اعمال و آموزه هاي عبادي رخ مي نمود اما انقلاب عاشورا نگذاشت اين بدعت و اين تحريف در گذشت زمان آنچنان پيش رود كه سرنوشت آينده اسلام را رقم بزند.
اينجاست كه امام حسين(ع) پيش از اين قيام و انقلاب براي آنكه «نقشه راه» همه عدالت طلبان و ظلم ستيزان را ترسيم نمايد در نامه اي به برادرش محمد حنفيه علت العلل اين حركت عظيم بيداري بخش را تشريح مي كند؛ «اني لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لا ظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي(ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيره جدي و ابي علي ابن ابيطالب...: من نه از روي خودخواهي يا براي خوشگذراني و نه براي فساد و ستمگري از مدينه خارج مي گردم بلكه هدف من از اين هجرت، «امر به معروف» و «نهي از منكر» است و خواسته ام از اين حركت، اصلاح مفاسد امت و احياء و زنده كردن سنت و قانون جدم رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم علي ابن ابيطالب(ع) است».
4- بدون ترديد همچنانكه در كلام امام(ع) هويداست در زمانه اي كه جاي «معروف» و «منكر» عوض شده اند و حاكمان ناشايست و قدرت طلب در پي آنند كه «معروف» سيماي «منكر» پيدا كند و «منكر» در صورت «معروف» بزك شود هيچ ارزشي بالاتر از احياي اين فريضه الهي نيست؛ «امر به معروف» و «نهي از منكر» .
5- در مكتب عاشورا در احياي امر به معروف و نهي از منكر نيز اجراي بالاترين معروف و طرد بدترين منكر اولويت دارد و از همين رهگذر، برترين «معروف» حكومت حقه اي است كه شايستگان زمام آن را بدست گرفته اند و عهده دار اسلام ناب نبوي است و بدترين منكر خلافت نااهلان و الگوي حكومتي غيراسلامي است.
اين عبارت صريح و گوياي سيدالشهداء كه؛ «... و مثلي لايبايع مثله: ... و كسي مانند من با شخصي همچون يزيد بيعت نخواهد كرد.» بيانگر اين نكته روشن و خالي از ابهام است كه اگر بر مسند حكومت ناشايستگان بنشينند آن وقت «ظلم» و «بي عدالتي» و «فقر» و «فساد» و «تبعيض» هم در اركان جامعه ريشه مي دواند و هم نهادينه مي شود و هر صدا و فرياد احقاق حق و عدالت نيز سركوب مي شود.
از همين روي، استاد والا مقام شهيد مطهري در تبيين اهميت اقامه امر به معروف و نهي از منكر در مكتب عاشورا تصريح مي كند: «نهضت حسيني ارزش امر به معروف و نهي از منكر را بالا برد، چون حسين بن علي فهماند كه انسان در راه امر به معروف و نهي از منكر به جايي مي رسد كه مال و آبروي خودش را بايد فدا كند، ملامت مردم را بايد متوجه خودش كند؛ همان طور كه حسين(ع) كرد.» (حماسه حسيني، ج 1، ص 268)
6- اكنون در عصر حاضر و در ميانه محرم سال گذشته تاكنون كه ملت هاي مسلمان منطقه در بستر بيداري اسلامي فرياد عزت و استقلال سر مي دهند و ذلت حضور حاكمان دست نشانده و سرسپرده به نظام سلطه را در حاكميت برنمي تابند اين سوال به ميان مي آيد كه اين الگو را از كدام منبع حيات بخش گرفته اند؟
اينكه در ميدان «التحرير» مصر ميليون ها نفر با شوري وصف نشدني شعار سر مي دهند؛ «لاشرقيه، لاغربيه؛ اسلاميه اسلاميه» و يا در همين چند روز پيش در عربستان همزمان با ماه محرم فرياد بلند «هيهات منا الذله» عليه آل سعود در شهرهاي شيعه نشين اين كشور طنين انداز مي شود؛ به وضوح نشان مي دهد حتي پس از هزار و سيصد و هفتاد و دو سال هنوز فرهنگ پيشرو عاشورا در پهنه تاريخ اثربخش است و الگوي عاشوراي حسيني هر روز پرقدرت تر به ميدان مي آيد چرا كه ملت ها آمر به معروف و ناهي از منكر شده اند.
ملت هاي مسلمان منطقه در تمامي 11 ماه گذشته بالاترين «معروف» را «اسلام» دانسته و خطاب به حكومت هاي ديكتاتوري و وابسته به قدرت هاي غربي حاكميت اسلامي را خواستار شده اند و خواسته اصلي آنها تحقق حاكميت اسلام و شريعت اسلامي بر مصدر حكومت و قدرت است. به همين خاطر است كه هر انتخاباتي كه در منطقه برگزار مي شود اين اسلام گرايان هستند كه اكثريت آراء را كسب مي كنند. در تونس حزب اسلامي «النهضه» با استقبال افكار عمومي مواجه مي شود و در انتخابات مجلس موسسان بيشترين آراء مردم را از آن خود مي كند و اخيرا در انتخابات پارلماني مصر، باز هم اسلامگرايان هستند كه بيشترين كرسي هاي پارلمان را كسب مي كنند.
از سوي ديگر؛ ملت هاي منطقه بالاترين «منكر» را وجود يزيديان زمان چون حسني مبارك، قذافي، بن علي و آل سعود و آل خليفه مي دانند و به تبعيت از الگوي عاشورا حاضر به سازش و بيعت با آنها نيستند.
نكته اي كه در اين ميان حائز اهميت است و در ذيل احياي فريضه «امر به معروف و نهي از منكر» به موازات بيداري اسلامي ملت ها بايد خاطرنشان كرد روحيه شهادت طلبي جوانان و مردم مسلمان است كه باز هم به تاسي از الگوي عاشورايي است. مردم بدون واهمه از موج سركوب جنايتكاران آل خليفه و آل سعود و علي عبدالله صالح مرگ با عزت را بر زندگي با ذلت ترجيح مي دهند. اين روحيه برگرفته از مكتب عاشورا است كه؛ «الموت اولي من ركوب العار»: مرگ از زندگي ننگين بهتر است يا «لا اري الموت الا سعاده و الحياه مع الظالمين الا برما»: مرگ در نظر من جز سعادت چيزي نيست و زندگي با ستمكاران براي من خستگي آور است.
7- و بالاخره بايد اين نكته را به نكات قبلي اضافه كرد در زمانه اي كه امر به معروف و نهي از منكر به بركت الگوي عاشورا در ميان ملت هاي مسلمان در بالاترين سطح آن بروز و ظهور يافته است اين اتفاق بزرگ و مبارك به گونه اي ديگر فراتر از منطقه در محيط كشورهاي آمريكايي و اروپايي نيز سرايت داشته است و اگر اين بيداري تا خاك آمريكا و اروپا پيش رفته به اين خاطر است كه عموم مردم و جنبش بزرگ 99 درصدي عليه 1 درصد كلان سرمايه داران حاكم، بزرگترين «منكر» را نظام سرمايه داري مي دانند و خواهان برچيده شدن آن هستند.
حسام الدين برومند

 



تعطيلي سفارت ايران در لندن تهران : اقدام متقابل مي كنيم

سرويس سياسي-
وزارت امور خارجه كشورمان درخواست دولت انگليس از ديپلمات هاي ايراني در لندن جهت ترك اين كشور را اقدامي انفعالي و شتابزده ارزيابي نمود و تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران متقابلا اقدامات لازم را در اين خصوص انجام خواهد داد.
«رامين مهمانپرست» سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با قرائت بيانيه اي در اين باره گفت، جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر تعهدات بين المللي خود هرگونه تعرض به ديپلماتها و اماكن ديپلماتيك و اقدامات خلاف مقررات و قوانين بين المللي را غيرقابل قبول مي داند.
آنچه در ارتباط با سفارت انگليس در تهران رخ داد اتفاقي غيرقابل پيش بيني و در پي عصبانيت برخي از تظاهركنندگان از رويكرد دولت انگليس در قبال جمهوري اسلامي ايران بود كه با هوشمندي و تدابير اتخاذ شده از آسيب ديدن ديپلماتها جلوگيري بعمل آمد و برخورد با متخلفين از سوي قوه قضائيه تحت بررسي و پيگيري است.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درخواست دولت انگليس از ديپلماتهاي ايراني در لندن جهت ترك اين كشور را اقدامي انفعالي و شتابزده ارزيابي كرد و افزود: بديهي است دولت جمهوري اسلامي ايران متقابلا اقدامات لازم در اين خصوص را انجام خواهد داد و مسئوليت حفاظت از اموال و اماكن ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران در لندن را متوجه دولت انگليس مي داند.
گفتني است، «ويليام هيگ» وزير امور خارجه انگليس روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع نمايندگان مجلس اين كشور اعلام كرد كه ديپلمات هاي سفارت ايران در لندن ظرف 48 ساعت بايد خاك انگليس را ترك كنند.
اين اقدام شتابزده دولت انگليس در حالي صورت گرفته است كه وزارت امور خارجه كشورمان بدون دادن پاسخي سريع و قاطع به لندن اعلام كرده است كه در اين باره اقدام متقابل انجام خواهد داد.
همزمان با اين اقدام دولت انگليس، به صورت هماهنگ و برنامه ريزي شده مراكز و سفارتخانه هاي كشورمان در برخي كشورهاي اروپايي مورد تعرض قرار گرفتند.
يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه كشورمان در اين باره اظهار داشت: در حالي كه بيشتر از 24 ساعت از مهلت تعيين شده توسط دولت انگليس براي خروج ديپلمات هاي جمهوري اسلامي ايران باقي نمانده است افرادي بصورت سازماندهي شده در مقابل سفارت و اقامتگاه سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن حضور يافته و ايجاد مزاحمت نموده اند.
وي افزود: انتظار مي رود دولت انگليس سريعا نسبت به برطرف كردن مزاحمت ها و موانع اقدام كرده تا كارمندان و ديپلمات هاي كشورمان در موعد تعيين شده امكان ترك آن كشور را پيدا نمايند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس هم از حمله دو مرد ناشناس به سفارت جمهوري اسلامي ايران در برن سوئيس خبر داد.
«حسين محمدي» وابسته مطبوعاتي سفارت ايران در سوئيس درخصوص جزئيات اين حمله گفت: بعدازظهر چهارشنبه دو جوان كه به زبان آلماني صحبت مي كردند با پرتاب كوكتل مولوتف و سنگ بخشي از باغ سفارت را به آتش كشيدند.
همزمان علاوه بر اقدام چند كشور در احضار سفراي ايران، دولت هاي سوئد و فرانسه نيز با احضار سفراي كشورمان مراتب اعتراض خود را نسبت به اتفاقات سفارت انگليس در تهران ابلاغ كردند.
ورود به سفارت خودجوش بود
به گزارش خبرگزاري رويترز، «جو بايدن»، معاون اول رئيس جمهوري آمريكا كه به عراق سفر كرده است به طور ضمني به خودجوش بودن اقدام دانشجويان ايراني در ورود به سفارت رژيم انگليس اذعان كرد.
بنابراين گزارش، بايدن تصريح كرد كه هيچ سندي مبني بر اينكه مقامات ايراني ترتيب دهنده ورود دانشجويان به سفارت بوده اند، وجود ندارد.
بايدن اظهار داشت: «من هيچ شاخصي براي اثبات برنامه ريزي شده بودن اين اقدام [ ورود دانشجويان به سفارت انگليس] ندارم.» بايدن البته پس از اين اعتراف، يك حمله تند لفظي را نيز متوجه ايران و دانشجويان ايراني وارد شده به سفارت كرد.
در همين رابطه «مصطفي علاني»، مدير موسسه مركز مطالعات خليج فارس مستقر در ژنو در رابطه با فعل و انفعالات اخير بين تهران و لندن گفت: حمله به سفارت انگليس در تهران در واقع احياي حس وطن پرستي ايرانيان بود.
علاني در ادامه افزود: انگليس بشدت سرگرم جاسوسي در ليبي بوده و در سوريه نيز وضع به همين منوال است و اين كشور به جاسوسي مبادرت دارد.
وي ادامه داد: در ايران حس عمومي بدبيني بين مردم وجود دارد مبني بر اين كه انگليس وظايف محوله از سوي آمريكا را در ايران انجام مي دهد و وظيفه نخست همانا جاسوسي است.
به گزارش بلومبرگ، مدير موسسه مطالعاتي خليج فارس در خاتمه گفت: بايد احساس ايرانيان و بدگماني آن ها را نسبت به انگليس درك كرد.
گفتني است اقدام عده اي از دانشجويان در ورود به سفارت از جانب مقام هاي رسمي مورد سرزنش قرار گرفت و ناپسند ارزيابي شد. در عين حال كه خشم مقدس و انقلابي دانشجويان عليه روباه پير مورد تمجيد گسترده قرار گرفته است.
بازگشت هيئت ديپلماتيك ايران به كشور
هيئت ديپلماتيك سفارت كشورمان در انگليس بامداد ديروز در ميان استقبال دانشجويان وارد فرودگاه مهرآباد شد.
پيش از اين «علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشورمان طي تماس تلفني با آقاي «اسلاميان» كاردار سفارت كشورمان در لندن اقدامات انجام شده در جهت تسهيل مراجعت كاركنان سفارت وخانواده هاي آنان به ميهن اسلامي را به اطلاع وي رسانده بود.

 



و ز و ز (گفت و شنود)

گفت: فاجعه بزرگ و هولناكي اتفاق افتاده است!
گفتم: چه فاجعه اي؟ چرا هولناك؟!
گفت: يعني چه؟ مگر در جريان اخبار نيستي؟
گفتم: بابا جون به سرم كردي! زودتر بگو چه فاجعه اي رخ داده؟
گفت: وزارت خارجه بحرين، اعتراض دانشجويان ايراني به دولت انگليس را محكوم كرده است!
گفتم: پشه روي يك درخت تنومند چنار نشسته بود وقتي مي خواست بلند شود به درخت گفت خودت را قرص و محكم نگه دار كه من قصد بلند شدن دارم! درخت پرسيد چي گفتي؟ و يكي از برگ هاي چنار گفت؛ هيچي! يه پشه وز وز كرد!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ داني كه چرا چوب شود قسمتش آتش؟
بي حرمتي اش بر لب و دندان حسين است
داني كه چرا آب فرات است گل آلود؟
شرمندگي اش از لب عطشان حسين است
داني كه چرا خانه حق گشته سيه پوش؟
زيرا كه خداي تو عزادار حسين است
ايام سوگواري آقا اباعبدالله و اصحابش تسليت باد
9126---0912
¤ طنين انداز شدن صداي هيهات من الذله مسلمانان در عربستان با عطر و بوي محرم درآميخته و با اتمام مراسم حج، جهادي ديگر در تاريخ اسلام در سرزمين خانه خدا رقم خورد. شك نداريم كه پيام حضرت امام(ره) كه فرمودند محرم ماه پيروزي خون بر شمشير است، بر سرتاسر كشورهاي اسلامي سايه خواهد افكند و عظمتي كه از نام امام حسين(ع) رهبر فقيد هند گاندي به آن راه يافت بي شك مسلمين نزديك تر را از آن بي نصيب نخواهد گذاشت. و اين عزت و عظمت را خداوند به امام حسين(ع) و همه پيروان او داده و خواهد داد.
نراقي
¤ كوچه هايمان را به نام مقدس شهدا كرديم كه هرگاه آدرس منزلمان را مي دهيم بدانيم از گذرگاه كدام شهيد با آرامش به خانه مي رسيم. نكند عكس آنان را ببينيم و عكس آنها عمل كنيم. بياييم در اين ماه پيروزي خون بر شمشير و براي شادي روح شهدا گناه نكنيم.
مصطفي صادقي
¤ از كار انقلابي نمايندگان مجلس در كاهش روابط با انگليس تقدير و تشكر مي شود. از اين اقدام بسيار خوشحال شدم و سجده شكر به جا آوردم. ملت ما و مسئولين و نمايندگان از هيچ كس باكي ندارند. چرا كه وقتي كشوري 20 ميليون بسيجي داشته باشد چشم جهانخواران به او طمع نخواهد كرد و جرأت و جسارتي نمي توانند بر آن ملت داشته باشند.
گلرنگي از قم
¤ سينه چاكان ليبرال دموكراسي آمريكا كجايند كه امروز ضرب و شتم شركت كنندگان در اعتراضات مسالمت آميز و همچنين سقط جنين زن باردار آمريكايي توسط پليس وحشي اين كشور را مشاهده كنند. پس چرا فرياد حقوق بشر سر نمي دهند و سكوت مرگبار اختيار كرده اند.
4559---0911
¤ مردم آمريكا بايد از سردمداران كشورشان به عنوان بزرگ ترين ناقض حقوق بشر به تمام مراجع ذي صلاح از جمله دادگاه لاهه شكايت بكنند. اين مردم برخلاف تبليغي كه تا حال شده از هر جهت تحت ظلم و ستم دولت هاي آمريكا قرار گرفته اند.
8157---0915
¤ مدتي است شيمون پرز ديگر رجز نمي خواند. گويا متوجه شده كه حريف شيرمردان الهي نمي شود. به اين احمق روزگار بايد گفت حزب الله در مكتب امام حسين كه شهادت را سعادت مي داند بزرگ شده است.
6388---0919
¤ آيا مسئولين محترم نمي دانند واگذاري بخشي از پروازهاي داخلي به قطر نامحرم باعث كاهش امنيت، دلسردي مقاومت و تقويت صهيونيست ها و ايادي آنها مي شود؟
جواد صالحي- اراك
¤ با توجه به استقبال بسياري از هموطنان از طرح اكرام فرزندان يتيم تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) از مسئولين اين نهاد درخواست مي شود ترتيبي اتخاذ كنند كه هموطنان عزيز از طريق كارت عابر بانك بتوانند نسبت به واريز كمك هاي خود به طرح اكرام اقدام نمايند و نيازي نباشد كه هر ماهه در صفهاي طولاني و با مراجعه حضوري به بانك هاي ملي و يا ملت نسبت به واريز كمك هاي خود اقدام نمايند.
از تماس هاي چند شركت كننده در طرح اكرام
¤ چرا كتابي از زندگي نامه و همچنين خاطرات بزرگان از رهبرمان در بازار موجود نيست؟
5654---0916
¤ از مسئولين صندوق رفاه دانشجويان درخواست مي شود كه باتوجه به گذشت 2 ماه و نيم از شروع ترم تحصيلي نسبت به واريز وام تحصيلي دانشجويان روزانه اقدام نمايند.
يك دانشجو
¤ از كيهان و ديگر روزنامه هاي ارزشي درخواست مي شود نسبت به عملكرد بعضا انتقاد آميز پليس راهور مطلب بنويسد.چطور يك راننده در ساعت 14 در شيراز جريمه مي شود در ساعت 1/14 دقيقه در اصفهان در ساعت 05/14 دقيقه در تهران در همان روز؟! يا اگر براي فردي در تهران حالت اورژانسي و سكته قلبي و يا مغزي رخ دهد و او با وسيله نقليه مجبور به رساندن به بيمارستان شود بايد توسط دوربين ها جريمه شود و به عنوان متخلف معرفي شود؟ و يا چطور يك فرد مستضعف كه تنها وسيله امرار معاشش يك دستگاه موتورسيكلت است كه با آن باركشي مي كند بايد وسيله نقليه او متوقف شود؟
حسيني
¤ به شهرداري تهران پيشنهاد مي كنم بزرگراهي را در تهران طراحي كنند كه از وسط باغ قلهك عبور كند و با پل ها و زيرگذرهاي متعدد كل باغ را تحت پوشش قرار دهد.
8717---0935
¤ شهرداري براي گره گشايي از بار ترافيكي اجراي طرح ادامه مسير بزرگراه امام علي(ع) خيابان دروديان در حومه خيابان پيروزي تهران را تغيير مسير داده است ولي اين خيابان پر از چاله و گودال مي باشد. علي رغم پيگيري هاي مداوم و مكرر براي آسفالت اين خيابان متاسفانه همكاري نمي كنند و تلاش هاي صورت گرفته نتيجه نداده است.
دولابي
¤ كاش يك درصد از تبليغات گسترده دولت مبني بر نظارت دقيق در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها عملي مي شد تا قشر ضعيف جامعه تا اين حد تحت فشار قرار نگيرد. شركت لبنيات ... با گران كردن مواد لبني خود در ورامين زندگي مردم اين منطقه فقيرنشين را سخت تر كرده است- در ساير نقاط كشور چه مي كند؟
9912---0919
¤ پيشنهاد مي شود شركت گاز در قبال پولي كه در هر دوره زماني از مشتركين دريافت مي كند گروهي را متشكل از نيروهاي متخصص گاز و آتش نشاني براي بازديد فني از تاسيسات گرمايشي منازل شهروندان به در خانه ها بفرستد و اين عزيزان طي بازديدي كه به عمل مي آورند موارد خطر و غيراستاندارد را گوشزد و بدين طريق از حوادث خطرناك و زيانبار جلوگيري نمايند.
بهمني
¤ خبر گازرساني به 4 روستاي كوه سفيد اراك خوشحال كننده است. ولي چه مي شد كه به ما 15 خانوار ساكن در شهر همدان كوي مزد قينه كه 5 سال دنبال گرفتن اشتراك گاز هستيم گاز مي دادند.
1552---0918
¤ از مسئولين امر درخواست مي شود به جاي قرار دادن سبدهاي زباله سنتي در روستاي رامجين شهرستان ساوجبلاغ كه باعث جمع شدن سگ هاي ولگرد و مسايل غيربهداشتي مي شود از سطل هاي بسته شبيه شهرستان ها استفاده كنند.
0189---0912
 



در همايش سراسري معاونان فرهنگي - اجتماعي دانشگاه هاي كشور
مدير مسئول كيهان : در خاور ميانه پنبه از دهان ها و در غرب از گوش ها خارج شده است

آمريكا و متحدانش در جهان اسلام پنبه بر دهان مردم مي گذاشتند تا فرياد اعتراض آنان را در گلو خفه كنند و در غرب همين پنبه را در گوش ملت ها فرو مي كردند تا صداي يكديگر را نشنوند و با هم عليه يك درصد حاكم متحد نشوند، اما امروزه ملت هاي مسلمان پنبه ها را از دهان ها بيرون آورده و فرياد آزادي خواهي سر داده اند و در همان حال مردم در كشورهاي غربي پنبه ها را از گوش ها خارج كرده و با يكديگر عليه يك درصد حاكم متحد شده اند و اين همه از بركات انقلاب اسلامي در ايران است.
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان، صبح پنج شنبه در همايش سراسري معاونان فرهنگي اجتماعي دانشگاه هاي كشور كه به همت معاونت فرهنگي اجتماعي وزارت علوم در دانشگاه تربيت مدرس تهران برپا شده بود گفت: انقلاب هاي اسلامي در منطقه و جنبش وال استريت كه امروزه سراسر آمريكا و اروپا را فرا گرفته است ريشه مشترك دارند و هر دو حركت از سوي توده هاي 99 درصدي عليه حاكميت هاي يك درصدي شكل گرفته اند. وي در ادامه افزود؛ وقتي خيزش هاي اسلامي در منطقه آغاز شد، آمريكا و متحدانش براي مديريت اين خيزش ها يك طرح سه محوري را به ميدان آوردند. اول؛ جلوگيري از فروپاشي ساختارها با پيشنهاد اصلاحات در چارچوب همان نظام هاي ديكتاتور. دوم؛ تلاش براي تحميل سكولاريسم به جاي اسلام و سوم؛ پيشگيري از مدل ايران اسلامي كه از سه دهه پيش بر آموزه هايي تاكيد ورزيده و به موفقيت رسيد كه امروزه ملت هاي مسلمان منطقه بر آن اصرار مي ورزند. شريعتمداري گفت: آمريكا و اتحاديه اروپا با وعده كمك هاي چند ده ميليارد دلاري كوشيدند مسير حركت را از تغيير در «ساختار» به «اصلاحات» منحرف كنند ولي ملت هاي مسلمان دقيقا مانند انقلاب اسلامي در ايران به چيزي غير از فروپاشي نظام ديكتاتوري حاكم رضايت نمي دادند و از سوي ديگر در همان هنگام موج سنگين بحران مالي و به قول «ديلي ميل» سونامي اقتصادي از راه رسيد و ابتدا منطقه دلار و سپس منطقه يورو را درنورديد.
وي گفت: تلاش آمريكا و متحدانش براي انحراف خيزش هاي اسلامي از دو قطبي اسلام و سكولاريسم به دوقطبي هاي شيعه و سني و عرب و عجم نيز به جايي نرسيد چرا كه ماهيت اسلامي خيزش ها نمي توانست با سكولاريسم همخواني داشته باشد. و هنگامي كه طيب اردوغان به نمايندگي از آمريكا مراجعه به سكولاريسم را براي حاكميت آينده مصر پيشنهاد كرد، با واكنش شديد مردم مصر روبرو شد تا آنجا كه در سفر به قاهره، مجبور شد حتي كنفرانس خبري از پيش اعلام شده خود را به خاطر ترس از واكنش خبرنگاران، لغو كند. شريعتمداري درباره پيشگيري از الگو شدن ايران اسلامي نيز گفت: اين الگو با توجه به ايستادگي 32 ساله ايران در مقابل دنياي استكبار و متحدان منطقه اي آنها، براي همگان شناخته شده و غيرقابل حذف بوده و هست. مدير مسئول كيهان در ادامه گفت:امروزه آمريكا و متحدانش با چند بحران بزرگ روبرو هستند. جنبش فراگير وال استريت كه آمريكا و متحدانش را با بحران مشروعيت روبرو كرده و محو نظام سرمايه داري را نشانه رفته است. بحران اقتصادي كه به سرعت تبديل به يك بحران استراتژيك شده است. بحران از دست دادن عقبه استراتژيك با سقوط ديكتاتورهاي دست نشانده منطقه. بحران ناشي از رودررويي با قطب قدرتمند اسلام به پرچمداري ايران اسلامي، بنابراين نتانياهو حق دارد كه بگويد به هر طرف نگاه مي كنم، خميني و خامنه اي را مي بينم.
مدير مسئول كيهان نتيجه گرفت كه امروزه در دو سوي اين چالش جهاني و به قول آقا در آستانه پيچ بزرگ تاريخي، آمريكا و متحدانش در يك سو و ايران اسلامي در سوي ديگر ايستاده است و گفت: با نگاه به اين تابلو مي توان حدس زد كه آمريكايي ها از پياده نظام داخلي خود چه انتظاري دارند. وي افزود: در اين ميدان اصلي ترين خطري كه دشمنان بيروني را تهديد مي كند، الگوي ايران اسلامي است بنابراين طبيعي است كه دنباله هاي داخلي آنها مخدوش كردن اين الگو را نشانه رفته باشند. مدير مسئول كيهان گفت: مدعيان اصلاحات و جريانات انحرافي اگرچه ظاهرا در پي ورود به مجلس نهم هستند ولي ورود به مجلس براي آنها هدف ثانويه است و آنان انتخابات را يك فرصت براي اعلام تقلب و مخدوش كردن مردم سالاري ديني كه نياز امروز آمريكا و متحدانش است تلقي مي كنند. وي افزود: سياه نمايي ها، حاشيه سازي ها و تفرقه افكني ها در كنار تلاش آنان براي ورود دوباره به نظام در همين راستا قابل ارزيابي است.
ادامه اين نشست به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و شريعتمداري در پاسخ به سؤالي درباره حركت اخير روزنامه ايران گفت: اين روزنامه و خبرگزاري ايرنا بلندگوي حلقه انحرافي است و توضيح داد، نبايد تصور كرد كه حاشيه سازي هاي اين جريان براي تاثيرگذاري بر افكار عمومي است چرا كه مي دانند در ميان مردم جايي ندارند و افزود اين حاشيه سازي ها با هدف التهاب آفريني و ارائه الگوي مخدوش از ايران اسلامي يعني همان نياز دشمنان بيروني صورت مي پذيرد اگرچه ممكن است عوامل ميداني از اين هدف نهايي بي خبر باشند. آنها بعد از انتشار ويژه نامه خاتون، ويژه نامه ديگري بنام نهرواني ها تهيه كرده بودند كه از انتشار آن جلوگيري شد و اخيرا ويژه نامه اي با عنوان «دست هاي آلوده» را چاپ و آماده انتشار داشتند كه 180هزار نسخه آن توقيف شد. در اين ويژه نامه ها به طرز ناشيانه اي تلاش شده بود كه درباره عوامل فساد كلان 3هزار ميليارد توماني اخير، آدرس غلط داده شود.
مدير مسئول كيهان درباره نقش تركيه در برخورد با سوريه گفت: آقاي اردوغان با شركت در اردوكشي مشترك آمريكا، اتحاديه اروپا، اسرائيل و ديكتاتورهاي عرب عليه سوريه كه يكي از كشورهاي اصلي در محور مقاومت منطقه است، هويت واقعي خود را فاش كرد و امروزه در جبهه مقابل ملت هاي مسلمان و توده هاي عظيم مسلمانان تركيه قرار گرفته است.
مدير مسئول كيهان در پاسخ به پرسش ديگري، اقدام انقلابي دانشجويان عليه دولت انگليس را نشانه بيداري دانشجويان و خشم مقدس آنها دانست و به ماجراي اشغال سفارت ايران در لندن در سال 1359 اشاره كرد كه در جريان آن، دو تن از ديپلمات هاي ايراني به شهادت رسيدند و معاون اسكاتلنديارد بعد از بازنشستگي در خاطرات خود نوشت كه سفارت ايران خبر حمله را قبلا به وزارت خارجه انگليس و پليس لندن اطلاع داده بود ولي رئيس پليس لندن با مهاجمان كه از بعثي هاي عراق بودند همراهي كرد و حتي كشته شدن ديپلمات هاي ايراني با اشاره رئيس پليس لندن صورت گرفت.

 



قرار بود ايران را تحريم كنيم نه خودمان را ! (خبر ويژه)

به رغم جنجال فراوان برخي مقامات آمريكايي و اروپايي در زمينه تحريم ايران، مرور اظهارات آنها حاكي از آن است كه آنان شديدا نگران عواقب تحريم ايران هستند.
روز پنج شنبه گذشته در حالي كه سناي آمريكا تحريم بانك مركزي ايران را تصويب مي كرد، نمايندگان دولت هشدار دادند چنين ايده هايي متحدان را از آمريكا فراري مي دهد. طرح مذكور بايد به تصويب مجلس نمايندگان برسد.
به گزارش دويچه وله، به همين دليل سناتورها «دولت باراك اوباما را به كم كاري در افزايش فشارهاي اقتصادي بر تهران متهم كردند. اعضاي كميته روابط خارجي مجلس سنا، كاخ سفيد را به دليل مخالفت با قوانيني در راستاي تحريم بانك مركزي ايران مورد مذمت قرار دادند. ديويد كوهن، معاون وزير خزانه داري آمريكا و وندي شرمن، معاون سياسي وزارت خارجه، روز پنجشنبه براي ارائه توضيحاتي در جمع نمايندگان كميته روابط خارجي سنا حاضر شدند. كوهن در اين نشست تاييد كرد كه دولت نيز در پي يافتن راه هايي براي افزايش فشار بر نظام بانكي ايران است اما در عين حال طرح سنا براي تحريم بانك مركزي ايران را خطرناك مي داند چرا كه ممكن است به روابط آمريكا و متحدانش ضربه بزند و ائتلافي كه پس از ماه ها كار دقيق به وجود آمده را از بين ببرد. كوهن همكاري هايي را موثر مي داند كه «داوطلبانه» شكل گرفته باشند و نه بر پايه اجبار. به اعتقاد شرمن هم احتمال اين خطر بسيار زياد است كه بهاي جهاني نفت افزايش يابد. در نتيجه ايران پول بيشتري براي پيشبرد برنامه هاي هسته اي خود كسب مي كند. ما مي خواهيم اقتصاد ايران را هدف قرار دهيم اما چنين خطراتي وجود دارد».
رابرت مندز، يكي از سناتورهاي مبتكر متممي كه مي تواند به تحريم بانك مركزي ايران بيانجامد، وندي شرمن و ديويد كوهن را به خاطر مخالفت با هدف خود سرزنش كرده و گفت: «ما ابزار را در اختيار شما قرار داديم، اما شما در حالي كه زمان به سرعت مي گذرد، تلاش جدي براي استفاده از آن چه در اختيارتان گذاشته شد، به عمل نياورديد».
تيموتي گايتنر، وزير خزانه داري آمريكا، پنجشنبه طي نامه اي به كارل لوين، رئيس كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا، با طرح سنا مخالفت كرده بود. به گزارش بي بي سي، او هشدار داد كه اجراي تدابير مندرج در آن مي تواند به متحدان آمريكا صدمه بزند و بهاي نفت را در بازارهاي جهاني افزايش دهد كه اين به نفع ايران خواهد بود.
همزمان با تبادل اين اظهارات بين مقامات آمريكايي، اتحاديه اروپا نيز از ادعاي تحريم خريد نفت ايران عقب نشيني كرد. وزراي خارجه اين اتحاديه پنج شنبه در بروكسل هر چند كه اعلام كردند تدابير تحريمي عليه 141 شركت و 39 مقام ايراني را به اجرا مي گذارند، اما تحريم نفتي را رد كردند. رژيم انگليس و فرانسه دنبال تحريم نفتي ايران بودند. به گزارش گويانيوز «انتظار مي رفت تحريم هايي عليه شركت هاي نفتي ايران هم موضوع بحث قرار گيرد ولي به نظر مي رسد در حال حاضر چنين تحريم هايي اعمال نخواهند شد. برخي از تحليلگران بر اين باورند كه مصرف بالاي نفت ايران در كشورهايي مثل ايتاليا و اسپانيا يكي از علل عدم تحريم نفتي اين كشور است. آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه نيز گفته يونان با چنين ايده هايي مخالف است.»
روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشي نوشت: پالايشگاه هاي اروپايي در صورت اعمال تحريم عليه ايران، زيان مي بينند. آنها نگران اين هستند كه با بالا رفتن هزينه هايشان در بازار رقابتي جهاني، از رقباي آسيايي و آمريكايي عقب بمانند.
يك منبع آگاه اروپايي دراين باره به وال استريت ژورنال مي گويد: « تحريم نفتي اروپا عليه ايران بيشتر به ضرر پالايشگاه هاي اروپايي خواهد بود تا ايران؛ چرا كه ايران مي تواند نفت خود را به جاي اروپا به ديگر كشورهاي آسيايي بفروشد.» ايران هم اكنون نيز بيش ا ز دو سوم نفت صادراتي خود را به كشورهاي آسيايي عرضه مي كند.
در همين حال شبكه اپوزيسيوني بالاترين با اشاره به سردرگمي و عقب نشيني اروپا نوشت: آخه اين هم شد كار آقايان اروپايي؟ ما را ... گير آورده ايد يا خودتان را؟ سي سال است كه شل كن و سفت كن كرده ايد. با احساسات ما همه جوره بازي مي كنيد. اين قدر ما را با حرف (تحريم) سركار گذاشتيد و دلخوش شديم كه اين بار با دفعات قبل فرق مي كند. حالا اين بار هم نتوانستيد از منافع خود دست بكشيد! ركود اقتصادي اروپا هم كه مزيد بر علت شد.

 



داشتن بزرگ ترين سفارتخانه دنيا در ايران مانع از ناسزاي كارتر به شاه نشد (خبر ويژه)

مرور اظهارات جيمي كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا نشان مي دهد مقامات كاخ سفيد مقارن با پيروزي انقلاب اسلامي در وضعيت بلاتكليفي نسبت به پذيرش محمدرضا پهلوي يا عدم پذيرش وي در خاك خود به سر مي بردند. اين استيصال 32 سال بعد به شكلي ديگر در قبال حسني مبارك تكرار شد و دولت آمريكا هم چوب حمايت از وي را خورد و هم مجبور شد تحت فشار افكارعمومي پشت وي را خالي كند.
مرور اظهارات كارتر و برخي مقامات وقت آمريكايي دراين باره جالب توجه است. به گزارش راديو فردا،محمدرضا پهلوي با وجود گريه و زاري شماري از سران ارتش، براي بيرون رفتن از ايران عجله داشت. او از سفير آمريكا شنيد كه بايد ايران را ترك كند و سپس با التماس دست هايش را به سوي سوليوان دراز كرد و گفت «بسيار خوب اما كجا بروم؟». شاه مي گفت در سوئيس خانه اي دارد اما اوضاع امنيتي آنجا خوب نيست. به نوشته سوليوان شاه ادامه داد «ما در انگلستان هم خانه اي داريم ولي آب و هواي آنجا خيلي بد است»! سوليوان مي پرسد « مايليد دعوت نامه اي براي سفر به آمريكا بفرستم؟» و شاه با ذوق زدگي كودكانه مي گويد «و آه! اين كار را براي من مي كنيد؟ راستي اين كار را مي كنيد؟»
راديو فردا با اشاره به اوج گرفتن خشم در ملت انقلابي ايران نسبت به آمريكا مي نويسد: با زبانه كشيدن آتش احساسات ضد آمريكايي در ايران، جيمي كارتر دو دل ماند كه در چنين شرايطي پذيرفتن شاه سرگردان، صلاح است يا نه؟ كارتر در مصاحبه اي مي گويد «يكي از قضايايي كه ما با جان مك كلوي، كيسينجر، راكفلر، هاوارد بيكر و برژينسكي هر هفته هنگام صرف صبحانه در روزهاي جمعه بحث و مشورت مي كرديم، اين بود كه بگذاريم شاه به آمريكا بيايد يا نه؟ برخي از آنها متمايل به آوردن شاه به آمريكا بودند... برژينسكي وقتي در بيست و پنجمين سالگرد استقلال الجزاير به اين كشور رفت، خيلي تيزهوشانه و زيركانه، اثر خوبي روي بازرگان [ دولت موقت] گذاشت. حتي در ايران به دولت و نخست وزير موقت بدگمان شدند. آن روزها ما فكر مي كرديم كه ايجاد اختلال در اين پيشرفت و برانگيختن دشمني با آدم هاي ما در ايران، بدليل آوردن شاه به آمريكا، خطاي خطيري است. من بندرت علنا الفاظ ركيك به كار مي برم. اما يك بار داد زدم: فلان لق شاه! او همان قدر مي تواند از بازي تنيس در آكاپولكو (در مكزيك) كيف كند كه در كاليفرنيا».
كارتر همچنين گفته بود: « ما همچنين در آغاز، اين مشكل را داشتيم كه چهل هزار آمريكايي در ايران زندگي مي كردند، ما همه اين آمريكايي ها را با دشواري عظيم، خيلي محرمانه از ايران بيرون كشيديم. چون گاهي، هفته ها بود كه در گيرودار انقلاب، شركت هاي هواپيمايي غيرنظامي نه از تهران پروازي داشتند، و نه به آن جا پرواز مي كردند. جوهر و نهايت قضيه اين بود كه ما با بازرگان و يزدي، روابط بالنسبه خوبي داشتيم. شمار كارمندان سفارت ما در تهران از يك هزار و صد تن، تا هفتاد تن كاهش يافته بود. سفارت ما، در تهران، در زمان شاه، بزرگترين سفارتخانه روي كره زمين بود. ما تدابير امنيتي آن جا را نوسازي و واحد قويتري از تفنگداران دريايي را در آن مستقر كرده بوديم.
كارتر در ادامه درباره نحوه پذيرفتن محمدرضا پهلوي در آمريكا با وجود اين استدلال ها مي گويد: تعطيلي آخر هفته در كمپ ديويد بودم، و برژينسكي يادداشت ونس را براي من فرستاد كه گفته بود بايد بگذاريم شاه به آمريكا بيايد. من حتي دو دقيقه هم مكث نكردم اما پذيرفتيم كه بروس لنگن، كاردارمان در سفارتخانه آمريكا در تهران، خبر را به يزدي و بازرگان اطلاع دهد، و به آنها بگويد كه شاه به آمريكا مي آيد اما درگير فعاليت هاي سياسي نخواهد شد. هر چند من آخرين سنگر (مقاومت در برابر ورود شاه به آمريكا) بودم اما در پذيرفتن يادداشت سايروس ونس، وزير خارجه درنگ نكردم. در آن زمان قانع شده بودم كه ما، فارغ از عواقبش، شايسته است به شاه اجازه ورود بدهيم، و دوم اين كه عواقب خصمانه اي در كار نخواهد بود، و بازرگان و يزدي، براستي، از سفارتخانه ما محافظت خواهند كرد».

 



شوك دوم مدحي به موساد و سيا (خبر ويژه)

پخش قسمت دوم يك فيلم مستند درباره نفوذ تيم امنيتي جمهوري اسلامي در ميان محافل ضدانقلاب، شوك تازه اي را به اين مجموعه وارد كرد.
شبكه صهيونيستي بالاترين درباره مستند «روزهاي پس از الماس» كه بخش دوم «الماسي براي فريب» مي باشد به حضور محمدرضا مدحي در عمق گروه هاي ضدانقلاب مي پردازد، نوشت: «گفته هاي مدحي درست است. برخي از كارشناسان امور اطلاعاتي كه با روش هاي ايرانيان آشنا هستند، بر اين باورند كه مدحي توانسته با دادن برخي اطلاعات طبقه بندي شده و فريب رابط هاي ايراني سازمان هاي اطلاعاتي غربي، اعتماد اين سازمان ها را به دست آورد. كارشناسان مي گويند: اشتباه اين سازمان ها در اين بوده است كه بيش از اندازه به واسطه هاي ايراني خود در اپوزيسيون ايران اعتماد كرده بودند، اين واسطه ها همگي مدعي بودند كه مدحي دريايي از اطلاعات است.»
بالاترين مي افزايد: ماجراي مدحي، نه تنها براي اپوزيسيون ايراني ضربه مهلكي بود، بلكه به سازمان هاي اطلاعاتي غربي هم، كه از دور و نزديك با جريان مدحي در پيوند بودند، شوك وارد كرد.
براساس اين گزارش «مدحي از برخي ملاقات ها در آمريكا و نيز ملاقات با برخي مقامات اطلاعاتي آلماني خبر مي دهد. او با پخش صداي مهرداد خوانساري نشان داد كه همواره در حال ضبط صدا و گردآوري مدارك درباره اپوزيسيون بوده است، اين مدارك ارائه شده نشان مي دهند كه مدحي، برخلاف ادعاهاي اميرحسين جهانشاهي، كه وابستگي مدحي را به سازمان هاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي رد كرده بود، از آغاز در اپوزيسيون نفوذ كرده و عامل جمهوري اسلامي بوده است.
همچنين تصوير و صداي يك زن جوان كه همراه اميرحسين جهانشاهي بود، پخش شد، مدحي مي گويد كه اين زن به نام «اختا» از افسران اطلاعاتي اسرائيل و رابط جهانشاهي با سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيل در فرانسه بوده است. مدحي قول داد كه باز هم مدارك ديگري را افشا خواهد كرد.

 



شمارش معكوس در اروپا براي فاجعه فروپاشي منطقه پولي يورو (خبر ويژه)

برخي نشريات اروپايي هشدار مي دهند كه يورو به آخر خط رسيده و احتمال فروپاشي اين منطقه پولي شدت گرفته است.
نشريه اكونوميست چاپ لندن در همين زمينه تاكيد كرد: به خاطر رياضت هاي مالي شديد كه در سراسر اروپا اعمال شده و ورشكستگي كسب و كار و كاهش اعتماد مصرف كنندگان، ترديدي نيست كه منطقه يورو در سال 2012 با كاهش احتمالا 2 درصدي توليد ناخالص داخلي، دچار ركودي عميق خواهد شد. در نتيجه اين ركود، كسري بودجه و بدهي هاي دولتي افزايش مي يابد. همچنين مخالفت در برابر اقدامات رياضتي شدت خواهد گرفت و نگراني از اين اتفاقات موجب خروج سريع تر سرمايه گذاران از منطقه يورو مي شود.
اين نشريه مي افزايد: بدون تغيير عملكرد بانك مركزي اروپا و سران اتحاديه اروپا، يورو طي چند هفته دچار فروپاشي خواهد شد. هر رويدادي، از ورشكستگي يك بانك بزرگ گرفته تا ورشكستگي يك دولت يا حراج ناموفق اوراق قرضه مي تواند به مرگ يورو منجر شود. در آخرين هفته ژانويه، ايتاليا بايد براي بيش از 30 ميليارد يورو (40 ميليارد دلار) اوراق قرضه خود سرمايه مجدد تامين كند. در صورتي كه بازارها از خريد اين اوراق قرضه خودداري كنند يا بانك مركزي اروپا همكاري نكند، بازپرداخت بدهي هاي سومين وام گيرنده بزرگ جهان به تعويق خواهد افتاد.
اكونوميست خاطر نشان مي كند: در شرايطي كه حوزه پولي يورو با سرعت به سمت سقوط پيش مي رود، كساني تصور مي كنند در نهايت سران اروپا هر كاري براي حفظ پول مشترك انجام خواهند داد. اين تصور از آنجا شكل گرفته كه پيامدهاي نابودي يورو شديدا فاجعه بار است. فروپاشي يورو ركودي جهاني، حتي بدتر از ركود 2 سال پيش ايجاد خواهد كرد. مناطقي از جهان كه از نظر مالي يكپارچه هستند به دليل تعويق بازپرداخت بدهي ها، ورشكستگي بانك ها و كنترل سرمايه تجزيه مي شوند. منطقه يورو به تكه هاي مختلف يا يك بلوك بزرگ در شمال و يك تكه كوچك در جنوب تجزيه خواهد شد. در اين ميان گردش پول بين اقتصادهاي قوي تر و اقتصادهاي ضعيف تر به احتمال بسيار زياد بازار اروپا را فلج مي كند و بنابراين بقاي اتحاديه اروپا نيز مورد ترديد قرار خواهد گرفت. همچنين هراس فزاينده سرمايه گذاران از فروپاشي يورو موجب شده است آنان از سرمايه گذاري بر دارايي هاي اقتصادهاي ضعيف تر بگريزند.
در همين حال روزنامه سوئيسي تاگس انسايگر نسبت به روند فروپاشي حوزه يورو هشدار داد و نوشت: كشورهاي منطقه يورو براي رهايي از بحران بدهي ها، ديگر هيچ ابايي ندارند از اينكه از منطقه يورو خارج شوند و اكنون خروج از اين منطقه پولي، خط قرمز تلقي نمي شود. البته عواقب چنين روندي وخيم خواهد بود.
اين روزنامه افزود: ممكن است به زودي كشورهاي ديگري نيز درباره شعار خروج از يورو به يوسال بپيوندند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14