(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 20 آذر 1390- شماره 20093

پاكستان مناطق مرزي را به روي كاروان ناتو بست
32 كشته و 35 مجروح در انفجارهاي شرق افغانستان
تظاهركنندگان در بحرين آل خليفه را قاتل خواندند
مردم يمن :خواست ما استقرار حكومت اسلامي است
تصويب 9 قطعنامه در مجمع عمومي سازمان ملل عليه سياست هاي ضدانساني رژيم صهيونيستي
ناآرامي هاي بعد از انتخابات سراسر جمهوري كنگو را فرا گرفت
اعتراض ضد آمريكايي در خيابان هاي اسلام آباد
افشاي فعاليت جاسوسي سيا در خاك لبنان
سياست خبري العربيه عليه دولت دمشق اينجا عراق است نه سوريه
عبدالجليل از آمادگي دولت براي اعلام عفو عمومي در ليبي خبر داد
خارجي هاي مقيم فرانسه صاحب حق رأي شدند
معترضان وال استريت براي تصرف بنادر غربي آمريكا آماده مي شوند
ژنرال آمريكايي نسبت به وقوع ناآرامي در اروپا هشدار داد



پاكستان مناطق مرزي را به روي كاروان ناتو بست

نيروهاي ارتش پاكستان مناطق مرزي اين كشور با افغانستان را به روي كاروان تداركاتي ناتو بستند و اعلام كرده اند كه حتي اجازه عبور يك كاميون تداركارتي ناتو را به داخل افغانستان نمي دهند.
نيروهاي مرزي پاكستان در منطقه «چمن» حدود 40 كاميون را بازرسي كردند و كاميون هايي را كه براي ناتو كالا حمل مي كردند، متوقف و از ورود آنها به خاك افغانستان جلوگيري كردند.
در همين حال، ژنرال «مارتين دمپسي» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا گفت: زمان آن فرا رسيده است كه به نفوذ پاكستان در افغانستان پايان دهيم.
«مولوي فقير محمد» فرد شماره دو طالبان پاكستان نيز مذاكرات اين گروه با دولت اسلام آباد را تاييد كرد و گفت: مذاكرات ما با دولت در مسير صحيحي قرار دارد.

 



32 كشته و 35 مجروح در انفجارهاي شرق افغانستان

انفجار و ناآرامي در مناطق مختلف افغانستان 32 كشته و 35 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شهر «غازي آباد» استان «كنر» در شرق افغانستان شاهد يك عمليات انتحاري در مراسم نماز جمعه بود كه به مرگ هشت نفر و جراحت 18 تن ديگر انجاميد. فرمانده پليس و مدير اداره امنيتي شهر غازي آباد نيز از جمله كشته شدگان هستند. ديروز نيز سه انفجار در شمال و جنوب افغانستان روي داد كه مرگ پنج غيرنظامي و جراحت 16 تن ديگر را در پي داشت. از شهر «گرديز» استان «پكتيا» هم خبر رسيد نيروهاي اشغالگر با تيراندازي به سوي اتومبيلي، دو غيرنظامي را كشتند و يك تن ديگر را زخمي كردند.وزارت كشور افغانستان نيز ديروز اعلام كرد 17 شبه نظامي عضو گروه طالبان در عمليات مشترك ارتش افغانستان و نيروهاي ناتو در استان هاي هلمند، قندهار، زابل، غزني و فراه كشته شدند.

 



تظاهركنندگان در بحرين آل خليفه را قاتل خواندند

هزاران نفر از مردم بحرين با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز اعلام كردند كه آل خليفه قاتل است و مردم در برابر اين قاتل عقب نشيني نخواهند كرد.
هزاران نفر از مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور نقض آزادي هاي مدني از سوي رژيم آل خليفه را محكوم و اعلام كردند كه در مقابل آل خليفه كه عامل جنايات در اين كشور است كوتاه نخواهند آمد.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه حكومت آل خليفه فرياد مي زدند «قاتل بحريني ها بايد سرنگون شود.» «آل خليفه آل سعود، در جنايات عليه مردم بحرين همدست و شريك هستند»، «دست بيگانگان بايد از كشور كوتاه شود.»
اين تظاهرات كه از سوي جمعيت الوفاق مهم ترين حزب شيعي مخالف دولت سازمان دهي شده بود با دخالت نيروهاي امنيتي آل خليفه و آل سعود به خشونت كشيده شد و مزدوران آل خليفه با پرتاب گاز اشك آور و نارنجك هاي شوك آور به تظاهركنندگان حمله كردند.
«مطر مطر» نماينده سابق پارلمان بحرين و از مسئولين جمعيت الوفاق در اين باره گفت، بسياري از تظاهركنندگان مورد ضرب و شتم قرارگرفته يا بر اثر استنشاق گاز اشك آور دچار خفگي شدند.
وي افزود، آمار زخمي ها مشخص نيست چرا كه بسياري از مجروحان از بيم بازداشت شدن به بيمارستان ها مراجعه نمي كنند.
در همين رابطه خانم رافينا شاهدساني سخنگوي كميسر عالي سازمان ملل متحد اعلام كرد كه هيئتي از كميسارياي حقوق بشر هفته جاري براي بررسي نقض حقوق بشر در بحرين به اين كشور سفر مي كند.
وي افزود اين هيئت با دولت، نمايندگان گروه هاي مخالف، نهادهاي غيردولتي و قربانيان نقض حقوق بشر در بحرين ديدار و نتيجه گزارش خود را به سازمان ملل اعلام مي كنند.

 



در راهپيمايي ميليوني و سراسري مطرح شد
مردم يمن :خواست ما استقرار حكومت اسلامي است

سرويس خارجي-
ميليون ها نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در 17 استان اين كشور خواستار برقراري حكومت اسلامي در كشور و محاكمه علي عبدالله صالح و اطرافيانش به دليل جنايت عليه مردم شدند.
ميليون ها نفر از معترضان يمني در خيابان هاي 17 استان اين كشور تظاهرات كردند و بار ديگر اعلام كردند تا سرنگوني كامل عبدالله صالح و مزدورانش به تظاهرات ادامه خواهند داد و خيابان ها را ترك نخواهند كرد. تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي مخالفت خود را با تشكيل دولت جديد به رياست «محمد باسندوه» كه براساس توافقنامه رياض تشكيل شده است اعلام كردند و فرياد مي زدند كه «عبدالله صالح بايد اعدام گردد»، «اعطاي مصونيت به ديكتاتور هرگز»، «آرزوي ما استقرار حكومت اسلامي در يمن است» شركت كنندگان در تظاهرات همچنين مخالفت خود را با تعدادي از وزيران كابينه جديد اعلام و تاكيد كردند كه اين وزرا از هواداران عبدالله صالح و عامل تحريك به خشونت ضدمردم و كشته شدن صدها نفر از تظاهركنندگان بوده اند.
مردم يمن بر صف آرايي انقلابي در برابر هرگونه توطئه ضدانقلاب و مطالبات مردمي تاكيد كردند.
مقامات يمني همچنين اعلام كردند كه بر اثر درگيري نيروهاي ارتش با افراد مسلح در زنگبار ده ها نفر كشته و زخمي شدند.
اين منابع اظهار داشتند 18 نفر از افراد مسلح و سه سرباز دولتي در اين درگيري ها كشته و همچنين ده ها نفر ديگر مجروح شدند.
از سوي ديگر، بر اثر حمله مسلحانه مزدوران عبدالله صالح به نمازگزاران در مسجد الزهرا در شهر عمران يمن يك نمازگزار به شهادت رسيد و تعدادي ديگر مجروح شدند.
يك فعال انقلابي در اين باره گفت، آمريكا با هدف منحرف كردن مسير انقلاب و سرپوش نهادن بر طرح خيانتكارانه شوراي همكاري خليج فارس گروه هاي افراطي را مسلح و براي ايجاد فتنه مذهبي در يمن به كار گرفته است.
گفتني است پس از واگذاري قدرت از علي عبدالله صالح به معاون خود عبد ربه منصور هادي نه فقط اعتراض ها در يمن فروكش نكرده است بلكه يمني ها محاكمه و مجازات علي عبدالله صالح و ديگر سران رژيم يمن را به علت ارتكاب جنايت هاي جنگي ضد شهروندان اين كشور، خواستار هستند. معترضان يمني اعلام كرده اند كه آنها به دولتي كه نمايندگاني از رژيم عبدالله صالح را در بر مي گيرد اعتماد ندارند.
انقلابيون يمن تاكيد كردند كه اين قرارداد خون شهداي انقلاب را پايمال مي كند و در برگيرنده خواست انقلابيون نيست.
در همين حال زنان يمني نيز با برگزاري تظاهرات خواستار مجازات اعدام براي علي عبدالله صالح شدند.
گفتني است كه اين همه فشارها از طرف دولت هاي غربي به دولت يمن نشانگر آن است كه اسلام پايگاه قدرتمندي در ميان مردم يمن دارد و غربي ها نگران آن هستند كه اسلامگرايان در اين كشور به قدرت برسند. به اعتقاد ناظران سياسي، مردم يمن اعتقاد به شهادت در راه اسلام دارند و همين مسئله نگراني غربي ها را دوچندان كرده است.
نگراني ديگر غربي ها اين است كه حركت به سمت اسلامگرايي در يمن دامن عربستان را هم بگيرد و اوضاع سياسي رژيم سعودي از كنترل خارج شود.

 



تصويب 9 قطعنامه در مجمع عمومي سازمان ملل عليه سياست هاي ضدانساني رژيم صهيونيستي

مجمع عمومي سازمان ملل 9 قطعنامه عليه سياست هاي استعماري رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي به تصويب رساند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مجمع عمومي سازمان ملل متحد به درخواست كميته چهارم اين سازمان كه ماموريت اصلي آن مسائل سياسي ويژه و پايان دادن به استعمار است 9 قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي به تصويب رساند كه در آنها اقدامات اين رژيم و نيز نقض حقوق بشر در سرزمين هاي اشغالي توسط مقامات اسرائيلي محكوم شده است.
اولين قطعنامه مربوط به آوارگان فلسطيني بود كه با راي قاطع 160 كشور و مخالفت رژيم صهيونيستي به تصويب رسيد، كشورهاي آمريكا، كانادا، كامرون، جزاير مارشال، پالائو، ساحل عاج و چند كشور ديگر از دادن راي خودداري كردند.
قطعنامه مربوط به فعاليت هاي آژانس امدادرساني و كار آوارگان فلسطيني موسوم به آنروا، قطعنامه مربوط به دارايي آوارگان فلسطيني اقدامات اسرائيل در زمينه نقض حقوق بشر، قطعنامه عليه شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي از ديگر قطعنامه هاي صادر شده عليه رژيم صهيونيستي بود كه آمريكا، كانادا و اسرائيل از مخالفين اساسي اين قطعنامه ها بودند.
اين قطعنامه ها در شرايطي عليه رژيم صهيونيستي تصويب شد كه حمله اخير رژيم صهيونيستي به غزه و به شهادت رسيدن چندين فلسطيني و مجروح شدن تعدادي ديگر باعث واكنش هاي شديدي از سوي كشورها و مقامات مختلف شده است.
در همين رابطه بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد حمله جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به غزه را محكوم كرد و از مقامات صهيونيستي خواست جلوي اين تجاوزات غيرانساني را بگيرند.
حزب الله لبنان نيز با محكوم كردن حملات هوايي اخير رژيم صهيونيستي خواهان توقف جنايات اين رژيم در قبال ملت فلسطين شد. در بيانيه حزب الله آمده است، از ملت هاي عربي و آزادگان در جهان عرب مي خواهيم تا فلسطين را قبله حركت خود قرار داده و تمام تلاش خود را براي حمايت از ملت مظلوم فلسطين و مقاومت مستمر آنها در برابر اشغالگران صهيونيست به كار گيرند.
در اين بيانيه تاكيد شده است، اين تجاوزات در سايه سكوت كشورهاي عربي و اتحاديه عرب در قبال تلاش براي ممانعت از اقدامات دشمن صهيونيستي به اشكال مختلف انجام مي شود.
معاون دبيركل اتحاديه عرب در واكنش به حملات هوايي اخير رژيم صهيونيستي گفت، مسئوليت كامل حملات خطرناك اسرائيل عليه ملت فلسطين متوجه اسرائيل است.
وي افزود، اسرائيل سعي دارد با متشنج كردن اوضاع موانع بيشتري را بر سر راه تلاش ها براي پيشبرد روند صلح ايجاد كند.
صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطيني نيز گفت، پيامدهاي خطرناك اين تجاوزات متوجه دولت اسرائيل است.
نخست وزير تونس نيز اظهار داشت مسئله فلسطين در اولويت برنامه هاي اين كشور قرار دارد.
گفتني است تانك هاي رژيم صهيونيستي روز گذشته بار ديگر به غزه تجاوز كردند.

 



ناآرامي هاي بعد از انتخابات سراسر جمهوري كنگو را فرا گرفت

اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري كنگو پايتخت اين كشور را به آشوب كشاند.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس نتايج اعلام شده «جوزف كابيلا» كه در 10 سال گذشته رئيس جمهور كنگو بوده، بار ديگر به رياست جمهوري اين كشور آفريقايي انتخاب شده است.
براساس اين گزارش، جوزف كابيلا (40 ساله) كه با كسب حدود 50 درصد آرا در مقابل «چيس كدي» كه 33درصد از آرا را به خود اختصاص داده است، براي سومين دوره به عنوان رئيس جمهور كنگو انتخاب شد.
نتايج انتخابات رياست جمهوري كنگو كه از سوي كميسيون انتخابات در روز شنبه اعلام شد بايد روز 17 دسامبر (26 آذر) توسط ديوان عالي قضايي اين كشور تأييد شود.
گزارش خبرگزاري فرانسه از كنگو حاكي است، چيس كدي نامزد ناكام در واكنش به اعلام نتايج از سوي كميسيون انتخابات كنگو خود را پيروز انتخابات و رئيس جمهور اين كشور ناميد. وي در سخناني خطاب به طرفداران خود مدعي شد: دو رئيس براي كنگو وجود ندارد و من با كسب 54درصد آرا در مقابل كابيلا به پيروزي رسيده ام.
نامزد ناكام انتخابات رياست جمهوري كنگو همچنين از طرفداران خود خواست، كه در مقابل آنچه در آينده رخ خواهد داد، از او حمايت كنند.
چيس كدي از سازمان ملل و نهادهاي بين المللي خواست تا با دخالت در نتايج انتخابات از وقوع جنگ و خونريزي در كنگو جلوگيري كند.
اين در حالي است كه هزاران تن از مخالفان دولت با سرازير شدن به خيابان هاي كنگو با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند. اين كشور آفريقايي حدود 72 ميليون نفر جمعيت دارد كه 10درصد از آن مسلمان هستند.

 



اعتراض ضد آمريكايي در خيابان هاي اسلام آباد

صدها دانشجوي پاكستاني با برپايي تظاهرات در خيابان هاي اسلام آباد، حملات هوايي و مداخلات آمريكا در پاكستان را محكوم كردند.
به گزارش پرس تي وي، جمعه گذشته صدها تن از دانشجويان پاكستاني در خيابان هاي اسلام آباد عليه آمريكا تظاهرات كردند و پرچم اين كشور را به آتش كشيدند. دانشجويان معترض در شعارهاي خود، حمله هوايي ماه گذشته هلي كوپترهاي ناتو به دو پاسگاه مرزي پاكستان در نوار قبايلي شمال غرب اين كشور را محكوم كردند. در حملات فوق 28 نظامي پاكستاني جان خود را از دست داده اند.
آمريكايي ها با هواپيماهاي بدون سرنشين خود نيز مرتبا مناطقي را در شمال غرب پاكستان هدف قرار مي دهند و غيرنظاميان بيگناه را مي كشند.
دولت پاكستان اعلام كرد كه سيستم دفاع هوايي خود را در مناطق مرزي اين كشور و افغانستان تقويت كرده است.

 



از سوي حزب الله صورت گرفت
افشاي فعاليت جاسوسي سيا در خاك لبنان

سرويس خارجي -
حزب الله لبنان جزئيات فعاليت جاسوسي سيا در لبنان را فاش كرد.
شبكه تلويزيوني المنار وابسته به حزب الله فيلم هايي را پخش كرد كه در آن نحوه مقابله نيروهاي حزب الله با دستگاه هاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا و دستاوردهاي اخير مقاومت به نمايش گذاشته شد.
برنامه هاي سازمان جاسوسي آمريكا، نحوه عضوگيري و ارتباط آنها با سيا در لبنان، فساد مالي در داخل سياه، اهداف دستگاه جاسوسي در لبنان و تداوم حضور تعدادي از اين جاسوسان در لبنان از جمله ديگر اطلاعات اين گزارش است.
حزب الله همچنين اعلام كرد كه از جمله برنامه هاي سيا در لبنان جمع آوري اطلاعات درباره حزب الله و مقاومت، ميزان تجهيزات و سلاح هاي تحت اختيار مقاومت، تعداد نيروهاي مقاومت و مشخص كردن محل سكونت مبارزان حزب الله است.
سيا همچنين طي جنگ 33 روزه، فعاليت هاي مقاومت را تحت نظر داشت و دستگاه اطلاعاتي و جاسوسي موساد را تغذيه مي كرد.
در اين گزارش تاكيد شده كه بين سيا و موساد روابط زيادي برقرار بوده و سيا اين جاسوسان را به موساد معرفي مي كرده است.
حسن فضل الله رئيس كميته اطلاع رساني و ارتباطات حزب الله نيز در اين باره گفت، ضربه اي كه مقاومت به سيا وارد كرد به حدي شديد بود كه آمريكا را ناگزير كرد آن را فاش كند.وي افزود، دستگيري جاسوسان سيا و موساد توسط سربازان گمنام مقاومت ثابت كرد كه حزب الله به راحتي مي تواند دشمن را در ميدان جنگ شكست دهد و توانايي اطلاعاتي حزب الله بسيار بالا و قدرتمند است.
فضل الله تصريح كرد، مسئله شانس نيست بلكه مسئله مهارت و شايستگي عظيم نيروهاي مقاومت است.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نيز نوشت، حزب الله با افزايش سطح آمادگي هاي نظامي به موشك هاي پيشرفته جنگي دست يافته است.
به گزارش ايرنا روزنامه صهيونيستي، «يديعوت آحارونوت» با اشاره به نگراني رژيم صهيونيستي نسبت به افزايش تجهيزات پيشرفته جنگي حزب الله نوشت: اسرائيل از افزايش امكانات نظامي حزب الله و دسترسي به موشك هاي ضد هوايي نگران است و اين اقدامات را تجاوز از خط قرمز تلقي مي كند.
اين روزنامه همچنين با اشاره به عمليات كمين و رصد رژيم صهيونيستي در نقاط مرزي لبنان نوشت: اسرائيل ابراز اميدواري كرده است كه عبور سامانه ها و وسايل پيشرفته جنگي، نظير موشك هاي هوايي، ضد هواپيماهاي جنگي اس.اي. 8 از عمليات كنترل و مراقبت در مرزها خارج نشوند.
از سوي ديگر وزارت خارجه آمريكا به بهانه محكوم كردن حمله به نيروهاي يونيفل در جنوب لبنان، بار ديگر به دخالت در امور داخلي اين كشور بطور تلويحي خواستار خلع سلاح مقاومت شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه آمريكا با صدور بيانيه اي در محكوميت حمله به نيروهاي يونيفل در جنوب لبنان اعلام كرد: «آمريكا حمله به شهر «صور» در جنوب لبنان را كه بر اثر آن پنج صلحبان فرانسوي مجروح شدند، محكوم مي كند و از دولت بيروت مي خواهد كه مشكلات امنيتي جنوب لبنان را حل كند.»در اين بيانيه آمده است: لبنان بايد اطمينان يابد كه نيروهاي مسلح آن تنها نيروهاي مدافع خاك اين كشور هستند كه از امتياز بهره مندي از سلاح برخوردارند. تمامي ديگر گروه هاي مسلح بايد خلع سلاح شوند.

 



سياست خبري العربيه عليه دولت دمشق اينجا عراق است نه سوريه

شبكه العربيه با انتشار جعلي تصوير يك مادر كه جنازه فرزند به خون آغشته خود را به آغوش كشيده ادعا مي كند كه اين مادر اهل شهر درعا در سوريه است در حالي كه پس از انتشار اين تصوير فاش مي شود كه اين تصوير برگرفته از آرشيو عراق است كه در تاريخ 17/7/2009 در يكي از روزنامه هاي عراقي به چاپ رسيده است.
العربيه براي اينكه افكار عمومي را عليه سوريه تحريك كند و حس نفرت را عليه نظام سوريه در بين مردم ايجاد كند دست به جعل خبر و عكس مي زند. البته اين اولين بار نيست كه شبكه العربيه كه بودجه آن را دولت عربستان تامين مي كند، دست به تحريف خبر مي زند.
«محمد عبدالغفار بركات» نويسنده عراقي كه در روزنامه عراقي كار مي كرده در اين باره افشا كرد كه در سال 2009 اين عكس با عنوان مادر عراقي در مقاله اي با عنوان عراق و نقشه راه صهيونيسم از سوي وي منتشر شد و در كمال تعجب ديده كه شبكه العربيه از اين تصوير براي محكوم كردن دولت دمشق سوءاستفاده كرده است.

 



عبدالجليل از آمادگي دولت براي اعلام عفو عمومي در ليبي خبر داد

رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي از آمادگي دولت اين كشور براي اعلام عفو عمومي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «مصطفي عبدالجليل» ديروز گفت: حاكمان جديد ليبي آماده بخشش نيروهاي «معمر قذافي» (ديكتاتور مقتول) هستند. عبدالجليل تاكيد كرد: ما در ليبي آماده جذب همه هستيم، زيرا ليبي متعلق به همه است.
عبدالجليل كه در كنفرانس آشتي ملي در طرابلس سخن مي گفت، افزود: علي رغم اقداماتي كه ارتش ستمگر (قذافي) عليه شهرها و روستاهاي ما انجام داد، و علي رغم آنچه كه برادران ما در چارچوب ارتش قذافي عليه انقلابيون انجام داده اند، ما آماده ايم كه آنها را عفو كنيم.در كنفرانس مذكور نمايندگان قبايل بزرگ ليبي و فرستادگاني از قطر و تونس حضور داشتند.شيخ «يوسف القرضاوي» رئيس اتحاديه جهاني علماي اسلام كه به ليبي سفر كرده است نيز در جمع نمازگزاران شهر بنغازي، از مردم اين كشور خواست كينه ها و اختلافات را كنار بگذارند و كشور خود را بسازند.
غربي ها شريك جنايات قذافي
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارانوت» رهبران غرب را به مشاركت و همدستي در جنايات قذافي عليه ملت ليبي متهم كرد.
اين روزنامه از «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه «سلويو برلوسكني» نخست وزير سابق ايتاليا و «توني بلر» نخست وزير سابق انگليس نام مي بردو مي نويسد: رهبران غرب و در راس آنها ساركوزي، در سرنگوني قذافي سهيم بودند، در حالي كه طي دهه هاي گذشته چشم شان را روي جنايات وي بسته بودند.

 



خارجي هاي مقيم فرانسه صاحب حق رأي شدند

با تصويب سناي فرانسه، خارجيان مقيم اين كشور، صاحب حق رأي شدند.
به گزارش ايرنا، مجلس سناي فرانسه كه هم اكنون اكثريت آن در دست نمايندگان جناج چپ اين كشور است با تصويب لايحه اعطاي حق رأي به خارجيان، نخستين پيروزي خود را در مقابل حزب دست راستي حاكم رقم زد.
اين لايحه با 173 راي موافق و 166 راي مخالف در حالي به تصويب سناتورهاي فرانسوي رسيد كه «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه، اخيرا مخالفت خود را با اعطاي حق راي به خارجيان در چند ماه مانده به انتخابات اعلام كرده بود.
براساس اين گزارش، اين لايحه جنجالي در حالي به تصويب سناي فرانسه رسيد كه موضوع آن از چندي پيش، زمينه ساز رويارويي نمايندگان جناح راست و چپ اين كشور شده بود.
اين گزارش حاكي است: لايحه حق اعطاي راي به خارجيان، همواره طي سه دهه اخير مورد توجه جناح چپ فرانسه بوده و طي اين مدت نيز به دليل در اقليت قرار داشتن نمايندگان در سناي اين كشور از امكان به تصويب رسيدن برخوردار نشده است.از سوي ديگر، «فرانسوا فيون» نخست وزير فرانسه اخيرا طي سخناني در برابر نمايندگان درصدد برآمد تا آنها را از تصويب اين لايحه منصرف كند، اما سناتورهاي فرانسوي با هو كردن فيون وي را جواب كردند.«كلود گئان» وزير كشور فرانسه نيز ضمن انتقاد از احزاب چپ به دليل طرح موضوع در شرايط بحران مالي كشور گفت: اين لايحه اولويت اول فرانسه در زمان حاضر نيست. احزاب سوسياليست، كمونيست و سبز فرانسه، دولت و حزب حاكم را متهم مي كنند كه در تلاش است تا با محروم كردن خارجيان از امكان راي دادن، آراي حدود 20 درصدي جبهه ملي راست افراطي را در مرحله دوم انتخابات آينده رياست جمهوري فرانسه به نفع خود تمام كند.

 



در ادامه اعتراض به نظام سرمايه داري
معترضان وال استريت براي تصرف بنادر غربي آمريكا آماده مي شوند

اعضاي جنبش ضد سرمايه داري وال استريت فردا بنادر سواحل غربي آمريكا را تسخير مي كنند.
به گزارش پرس تي وي، به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» تصميم دارند روز دوشنبه (فردا) با هدف ايجاد اختلال در فعاليت شركت هاي چند مليتي در آمريكا و نشان دادن اعتراض خود به اوضاع سياسي و اقتصادي حاكم بر كشور بنادر لس آنجلس، سن ديه گو، پورتلند، تكوما، سياتل و اوكلند را به تعطيلي بكشانند.
به گفته رهبران جنبش تسخير وال استريت، تعطيلي بنادر ساحل غربي در اعلام حمايت از كشمكش ها و مبارزات كارگري صورت مي گيرد كه در «لس آنجلس» و «لانگويو» واشنگتن در حال برگزاري است.
در اطلاعيه اي كه در همين ارتباط از سوي معترضان منتشر شده مي خوانيم: «ما به دليل متلاشي شدن اتحاديه ها و توقف حملاتي كه از سوي يك درصد ثروتمند جامعه به 99 درصد بقيه صورت مي گيرد، درصدد تعطيلي اين بنادر هستيم» يادآور مي شود در دوم نوامبر (11 آبان) نيز معترضان وال استريت با شعار «ما 99 درصديم» بندر «اوكلند» واقع در ايالت كاليفرنيا را تصرف و براي ساعاتي تعطيل كردند. اين بندر پنجمين بندر بزرگ آمريكاست.
آمريكا از 26 شهريورماه سال جاري با يك بحران بي سابقه اجتماعي از سوي يك جنبش اعتراضي موسوم به جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» مواجه شده است. اعضاي اين جنبش كه از تمام اقشار جامعه آمريكا تشكيل شده است، با نتايج حاصل از حاكميت نظام سرمايه داري يعني بيكاري، بي عدالتي، جنگ، فساد و ... در حال مبارزه هستند. اين جنبش كه خود را پيرو انقلابيون مصر مي داند اعلام كرده بدون خشونت درصدد يافتن راهي براي پايان دادن به حاكميت نظام سرمايه داري است. به رغم تاكيد جنبش به آرام بودن اعتراض ها اما معترضان در 86 روزي كه از عمر قيام مي گذرد بارها با حملات و خشونت هاي پليس رو به رو شده اند. تاكنون بيش از 5000نفر بازداشت شده و پنج نفر نيز كشته شده اند. در همين رابطه يكي از اعضاي جنبش كه به تازگي از زندان آزاد شده است در وبلاگ شخصي خود دست به افشاگري هايي عليه رفتار پليس با معترضان زده است.
خبرگزاري فارس دراين باره نوشت: «پاتريك ميشيگان»، فعال ضد سرمايه داري لس آنجلسي كه در حمله اخير پليس ضدشورش آمريكا همراه با 290 نفر ديگر بازداشت شد در وبلاگ خود طي گزارشي دست به افشاگري زد در اين گزارش آمده: در جريان حمله به چادرهاي معترضان بيش از 1400 نيروي تا بن دندان مسلح لس آنجلس حضور داشتند. ما در دسته هاي 50 نفري دور چادرها نشسته و دست در دست هم داشتيم و همواره فرياد مي زديم كه «ما صلح طلبيم، اهل خشونت نيستيم، به ما بپيونديد.» اما نيروهاي چاقو به دست پليس شروع به بريدن طناب چادرها، بيرون راندن افراد داخل چادر و شكستن وسايل آنها كردند.
جالب اينجاست كه پليس و شهرداري لس آنجلس مدتي بعد اعلام كردند از اردوگاه معترضان 30 تن زباله خارج كرده اند اما اينها نه زباله، بلكه لوازم معترضيني بود كه با آن شب ها را در خيابان ها به سر مي بردند. «ميشيگان» در ادامه از نحوه ضرب و شتم جوانان به دست پليس در حين انجام آنچه مقامات «پاكسازي» مي نامند نوشت كه: حتي تماشاي اين صحنه ها نيز وحشت آور بود. پليس طوري به ضرب و شتم و اذيت معترضان مي پرداخت كه ساير معترضان با ديدن آن ديگر جرئت بازگشتن به خيابان ها را نداشته باشند.
اين معترض در بخشي از گزارش خود مي نويسد: وقتي از درد به خود مي پيچيدم و از اين درد به پليس شكايت كردم، در حالي كه دست هايم بسته بود با صورت به زمين پرتاب شدم، يك پليس نيز با گذاشتن زانوي خود بر پشتم آنقدر به من فشار آورد كه سرو صورتم زخمي و خون آلود شد. آنها به التماس هاي من هيچ توجهي نمي كردند.ميشيگان در پايان مي گويد، تمام اين آزار و اذيت ها به خاطر نشستن در پارك بود.

 



ژنرال آمريكايي نسبت به وقوع ناآرامي در اروپا هشدار داد

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نسبت به فروپاشي اتحاديه اروپا و وقوع ناآرامي هاي اجتماعي در اين قاره هشدار داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني پرس تي وي، ژنرال «مارتين دمپسي»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا جمعه طي گفت وگو با خبرنگاران ضمن ابراز ترديد درباره نتيجه بخش بودن تلاش هاي سران اتحاديه اروپا براي حل بحران اقتصادي تصريح كرد: «منطقه يورو با خطر بزرگي مواجه است... معلوم نيست تدابير اتخاذ شده از سوي رهبران اروپا قادر به متصل كردن بلوك هاي اروپايي به يكديگر باشد. ما فوق العاده نگران حيات يورو هستيم.»
وي در ادامه تصريح كرد: «اين اوضاع مي تواند به بروز ناآرامي هاي اجتماعي و فروپاشي اتحاديه اروپا منجر شود.»
اين اظهارات پس از پايان اجلاس دو روزه سران اتحاديه اروپا (پنجشنبه و جمعه گذشته) در بروكسل بيان مي شود كه براي ادامه اعمال تدابير رياضت طلبانه و اصلاح پيمان ليسبون با هدف برون رفت از بحران عميق اقتصادي برگزار شد. در اين اجلاس انگليس با وتوي طرح اصلاح پيمان باعث عميق تر شدن نگراني هاي بي پايان كشورهاي اروپايي شد. در اين اجلاس كه بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت همچنين، 26 كشور از 27 عضو اتحاديه نسبت به پيوستن به «بسته جديد مالي» براي حل و فصل بحران اقتصادي ابراز تمايل كردند.
يادآور مي شود طي ماه هاي اخير شخصيت هاي سياسي و اقتصادي و علمي زيادي اظهارات مشابه اظهارات اين ژنرال آمريكايي را به زبان رانده اند. به اعتقاد اين تحليلگران، نظام سرمايه داري ديگر پاسخگوي نياز زمان حاضر نيست لذا دنيا به زودي شاهد پيوستن نظام سرمايه داري به سرنوشت نظام كمونيستي خواهد بود؛ در اين بين فروپاشي پول واحد يورو جاي خود را دارد.
در همين رابطه مجله آمريكايي تايم نيز نوشت رهبران اروپايي در اجلاس بروكسل به بهاي حفظ يورو اتحاديه اروپا را از هم فرو خواهند پاشيد. به گزارش ايرنا، اين مجله آمريكايي نوشت: در اجلاس بروكسل هر چند رهبران بر سر راهكاري توافق كردند كه مي تواند به نوعي باعث نجات واحد پول يورو شود اما اين رويداد حتي در صورت وقوع (نجات يورو) باعث نجات اتحاديه اروپا نخواهد شد. به عبارتي دير يا زود دنيا شاهد فروپاشي اتحاديه اروپا خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14