(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 20 آذر 1390- شماره 20093

نسل هوشمند هواپيماهاي بدون سرنشين
درمان درد نويسندگي
مبارزه با بيماري به سبك جديد
اتوبوس هوشمند



نسل هوشمند هواپيماهاي بدون سرنشين

هواپيماهاي بدون سرنشين كه معروف به «UCAV» هستند، كارايي هاي بسياري دارند. براي مثال استفاده ارتش امريكا در جنگ هاي خليج فارس، افغانستان و عراق از اين هواپيماها، باعث شناسايي و حمله دقيق تر به اهداف عملياتي شد.
هواپيماهاي بدون سرنشين ارتش ايالات متحده مجهز به مجموعه اي از حسگرهاي مختلف بودند و توانايي پرواز بر فراز مناطق جنگي و دادن گزارش هاي لحظه به لحظه از صحنه هاي نبرد به مركز فرماندهي و دايره مركزي عمليات را داشتند. اما UCAVهاي امروزي موانع بسياري را بر سر راه خود دارند. به طور مثال هر دو نمونه هاي هواپيماهاي بدون سرنشين كه ارتش امريكا در افغانستان مورد استفاده قرارداد نيازمند بال هاي معمول هواپيماهاي سرنشين دار بودند.
مدل پريدتور (Pridator) از شركت جنرال اتميكس، يكي از همين نمونه ها است كه به 670 متر باند فرود نيازمند است و يا «گلوبال هاوك» از شركت نورثروپ گرومن نيازمند بيش از يك كيلومتر باند براي بلند شدن و پرواز است.
هواپيماهاي بدون سرنشين كنوني به يك فناوري كه به آنها امكان بلند شدن و خيز عمودي و همچنين سرعت بالا در هنگام پرواز بدهد، مجهز نيستند. بيش از 180 مدل هواپيماي بدون سرنشين در سال هاي اخير طراحي شده است ولي هيچ كدام تركيبي از خصوصياتي مانند پرش و فرود عمودي، سرعت بالا و توانايي ساكن و شناور ماندن در هوا را در خود جاي نداده اند.
آنها حتي فاقد دستگاه ها و امكاناتي هستند كه فقط پرواز صعودي و رو به بالا را برايشان ممكن سازد. بنابراين نيازمند بال هاي معمول و مورد استفاده هواپيماهاي سرنشين دار براي پرواز و فرود هستند. لذا هواپيماهاي بدون سرنشين كنوني نمي توانند از هر نقطه دلخواه به حركت درآيند و كارايي ايده آل داشته باشند. آنها همچنين در كنترل فرودشان به صورت معمول و مانند يك هواپيماي معمولي سرنشين دار عاجز و حادثه ساز هستند و به طور معمول در هنگام فرود ناموفق عمل كرده و از بين مي روند.
همين امر باعث بروز مشكلات و به تبع آن مخالفت هايي در استفاده از اين نوع هواپيماها شده است. جالب است بدانيد كه طرح جديد شركت روسي سيميكن كه (SRC Simicon Rotor Craft) نام گذاري شده است و در دو مدل MKI و MKII مراحل پاياني ساخت و توليد را طي مي كند، حتي مي تواند از پشت خود نيز خيز برداشته و به صورت عمودي بلند شود. SRC نسل جديدي از هواپيماهاي بدون سرنشيني را به جهانيان معرفي مي كند كه در آن براي تمام موانع موجود بر سر راه اين هواپيما راه حل هايي اتخاذ شده است.
بدنه دايره اي شكل اين هواپيماها شكلي شبيه به يك مقطع آيرو ديناميكي دارد و داراي تيغه هاي ملخ جمع شدني است كه با سرعت گرفتن هواپيما و به كار افتادن موتور جت آن به درون بال ها هدايت مي شوند. وقتي هواپيما به كمك ملخ متحرك خود به صورت عمودي از زمين بلند مي شود، موتور جتي كه در زير آن طراحي و جاسازي شده شروع به كار مي كند تا آن را به جلو براند.
با به كار افتادن موتور جت، تيغه هاي ملخ در بال جمع مي شوند. اين تيغه ها مي توانند وقتي كه هواپيما دوباره نيازمند ساكن ماندن در هوا يا فرود باشد، باز شده و به كار گرفته شوند و موجب فرود كاملا قائم آن مانند يك بالگرد شوند.
براي جلوگيري از چرخش اين هواپيما مانند يك فرفره به دور خود، پيشرانه هاي كناري موتور جت در جهت مخالف تيغه هاي ملخ اصلي مي گردند و اثر كارايي آن ملخ را در به گردش درآوردن هواپيما خنثي مي كنند.
رگنولداترلي يكي از طراحان و مهندسان شركت سيميكن عقيده دارد كه ايمن ترين و آسان ترين راه براي رسيدن به سرعت بالا از سرعت كم و در يك سفر هوايي با وسيله ملخ دار، حذف ملخ ها در مقابل جريان باد است.
SRC بر پايه ساده سازي اصول و قواعد علمي پيچيده بالگرد در كنار سيستم هاي پيشرفته هواپيماي جت ساخته شده است. بنابراين قادر به انجام فرود عمودي و مانور فوق العاده در سرعت بالا است. يك موتور جت نيز پيشرانه حركت اين هواپيما را در سرعت بالا فراهم مي كند و باعث تركيب دو قابليت مهم براي يك وسيله پرنده مي شود.
يك بالگرد معمولي به وسيله مجموعه گردنده هايي كه با ملخ مركزي در رأس آنها در ارتباطند از زمين بلند مي شود. در اين هواپيماي ملخ دار پيشرفته كمپاني سيميكن اين ملخ مركزي با وجود اهميت آن در هدايت وسيله حذف شده است. در SRC هدايت هواپيما توسط حركت دادن مركز چرخش نسبت به سطح كوچك واقع در بال دايره شكل آن صورت مي گيرد.
با وجود اينكه اين اصول و قواعد حركتي با مدل هاي معمول تفاوت هاي زيادي دارند ولي نتيجه يكسان دارند. قدرت بلند شدن و حركت و مانور در تمام جهات، با اين تفاوت كه فناوري جديد SRC با بهره گيري از يك موتور كوچك جت، سرعت بالايي را نيز براي آن فراهم مي كند.
تا به حال هيچ شركت سازنده اي نتوانسته در ملخ مركزي بالگردها تغيير ايجاد كند و اين شركت روسي اولين شركتي است كه اين فناوري را به نام خود ثبت كرده است. طراحان اين شركت در واقع توانسته اند با حذف ملخ مركزي از قطعه مكانيكي كه بسيار آسيب پذير است و نگه داري و تعمير آن با مشكلات فراواني همراه است، صرف نظر كنند.
در مقايسه با هواپيماهاي بدون سرنشين امروزي كه اغلب مصارف نظامي دارند، كمپاني سيميكن به دنبال كسب جايگاه در بازار غيرنظامي است. طبق گفته طراحان، SRC مي تواند براي مثال كار كنترل ساحل را در مواقعي كه فجايعي چون نشت نفت از نفتكش ها به دريا اتفاق مي افتد برعهده بگيرد يا مكان هايي را كه توسط بالگرد قابل بررسي نيست، كنترل كند.
البته در حال حاضر طراحان SRC تاريخ دقيقي در مورد اتمام پروژه ساخت اين هواپيماي بدون سرنشين كه تقريباً نيم تن وزن دارد و در اندازه دايره اي به قطر 5/4 متر است و تا اواسط سال 2012 توليد آن به پايان مي رسد، ذكر نكرده اند.
تاكنون پروژه SRC توسط سازمان ها و نهادهاي گوناگون از جمله صندوق تجارت و صنعت و همچنين صندوق توسعه منطقه اي (واقع در اسكانديناوي) و از همه مهم تر وزارت دفاع نروژ، پشتيباني مالي شده و ارتش نيز تمايلات خود را براي استفاده از اين هواپيماي بدون سرنشين اعلام كرده است.
تيم طراحي سه نفره اين پروژه بر اين باورند كه سازمان هاي نظامي و غيرنظامي از نمونه طراحي شده آنها استقبال خواهند كرد.
كارشناسان عقيده دارند كه بازار هواپيماهاي بدون سرنشين نسبت به هواپيماهاي سرنشين دار از مدل هاي غيرمعمول و طراحي هاي عجيب و غريب بيشتر استقبال مي كند و مهم ترين دليل هم آن است كه در UCAVها امنيت بر هر چيز ديگري مقدم است.
عليرضا سزاوار

 



درمان درد نويسندگي

داروي درماني بوتوكس (كه از سم ميكروب بوتوليسم ساخته مي شود) مي تواند سندرم درد دست موسوم به سندرم نويسندگان را علاج كند.
از اين رو عموما براي درمان چين و چروك هاي پوست استفاده مي شود اما محققان هلندي نشان دادند كه اين دارو مي تواند عضلات بازو و دست انگشتان را از حالت گرفتگي و اسپاسم رهايي بخشد. اين دارو پيشتر هم در نوعي اسپاسم عضلاني خاص كه از آن به عنوان ديستوني نام مي برند، به كار گرفته شده بود و نتايج مثبتي هم نشان داده بود.
سندرم دست نويسندگان يك بيماري همراه با احساس درد و ناراحتي بسيار زياد است و نوع شديد آن حتي دست را از كار مي اندازد. اين حالت عموما در هنگام نوشتن و گاه ساير فعاليت هاي دستي ايجاد مي شود و شيوع آن بين 3 تا 7 نفر در هر صد هزارنفر جمعيت است تاكنون هم درماني براي آن كشف نشده است و تنها به اين افراد توصيه مي شود كه به نوشتن با دست ديگرشان بپردازند.
تكنيك هاي ريلكسيشن، هيپنوتيزم، طب سوزني و فيزيوتراپي براي درمان اين افراد به كار گرفته مي شد اما هيچ كدام نتوانسته بودند درمان مشخصي براي بيماري رقم بزنند اما در مطالعه پزشكان هلندي در آمستردام 40 بيمار با اين بيماري به دو گروه تقسيم شدند، گروه اول تحت درمان با بوتوكس قرار گرفتند و گروه دوم هم با پلاسبو (ماده اي كه فاقد هيچ ارزش دارويي است) تحت درمان قرارگرفتند.
پس از 12 هفته درمان 14 نفر از 20 نفر افرادي كه تحت درمان با بوتوكس قرارگرفته بودند، درجاتي از بهبود را نشان دادند اما در گروه مقابل فقط 6 نفر از 19 نفر احساس بهبود داشتند، فردي كه در آغاز تحت درمان با پلاسبو بود اما بعد تحت درمان با بوتوكس قرارگرفت پس از درمان 6 هفته اي با بوتوكس احساس بهبود نسبي داشت.

 



مبارزه با بيماري به سبك جديد

دركنار آنچه اغلب در مورد مضرات و بدي هاي بازي هاي كامپيوتري مي شنويم، اين بازي ها مي توانند فوايد ي هم داشته باشند.
وقتي «گاس لوناي» 11 ساله پس از خروج از بخش مراقبت هاي ويژه كه به دليل جراحي سرطان مغز در آن بستري شده بود به سراغ بازي كامپيوتري محبوبش رفت، آه از نهاد مادرش برآمد. زيرا موقعيت پسرش را سخت ترسناك مي ديد.
چرا كه پس از آنكه پزشكان نتوانسته بودند تومور را از مغز كودك خارج كنند دست به شيمي درماني او زده بودند. گاس تا پيش از بيماري يك بازيكن فوتبال، داراي كمربند سبز در رشته تاي كن و نماينده كلاس بود، اما حالا در خانه درس مي خواند. او فكر مي كرد بدون وجود بازي هاي كامپيوتري از عهده تحمل شرايط جديدش برنيايد. چون بازي ها به او اين امكان را مي داد كه به چيزي جز بيماري اش، پزشكان و بيمارستان فكر كند.
او در بيمارستان مركز درماني دارس- سياني در لس آنجلس تحت مداوا قرار گرفت كه يكي از هزار بيمارستان در سراسر جهان است كه داراي دستگاه هاي بازي هاي كامپيوتري است كه مانند ساير وسايل و تجهيزات بيمارستاني امكان انتقال از تختي به تخت ديگر را دارا است.
درحالي كه بسياري از تحقيقات اخير نشان داده بود كه بازي هاي خشن كامپيوتري تأثير بدي بر روحيه كودكان دارد و باعث بالاتر رفتن اضطراب و افزايش شيوع پرخاشگري در آنها مي شود، اما اين مطالعه جديد نشان مي دهد كه برخي از كودكان و نوجوانان مي توانند اضطراب و هراس خود از مسائل پزشكي و بيماري ها را با اين گونه بازي ها فراموش كنند.
در اوايل ماه گذشته پزشكان دانشكده پزشكي كبك كانادا در تحقيقي در مورد جاي گذاري لاين داخل وريدي به اين نتيجه رسيدند كه نصب اين لاين در زماني كه كودك مشغول بازي هاي كامپيوتري است با درد و اضطراب كمتري همراه خواهد بود. كودكاني كه در زمان جاي گذاري اين لاين مشغول بازي كردن بودند چهار درجه كمتر درد را تحمل كردند و ميزان ضربان قلب و فشار خون آنها هم پايين تر از كودكاني بود كه مشغول بازي نبودند.
دكتر آليدا مانيز از دانشگاه بهداشتي گلاسكو هم در تحقيقاتي به اين نتيجه رسيد كودكاني كه دچار سوختگي هاي شديد و عميق شده اند در صورتي كه به بازي هاي كامپيوتري مشغول باشند و از هدفون و عينك هاي مخصوص بازي هاي سه بعدي استفاده كنند راحت تر و با درد و استرس كمتر تعويض پانسمان هاي خود را مي پذيرند.
وي حتي مدعي شده است كه طول دوره درمان در كودكاني كه دچار سوختگي هاي شديد هستند و طي اين مدت هر روز با بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي خود را مشغول مي كنند و درد را كمتر حس مي كنند، كوتاه تر است.
البته كمپاني هاي بزرگ فعال در زمينه طراحي بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي هم مي خواهند از نتايج اين تحقيقات استفاده كنند. كمپاني معروف ژاپني «نينتندو» اعلام كرده است كه در بيش از سه هزار بيمارستان در سرتاسر جهان مراكز انجام بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي تأسيس خواهد كرد تا مورد استفاده كودكان و نوجوانان بستري قرار بگيرد.
به نظر مي رسد والدين كودكان بستري هم از اين امكان استفاده خواهند كرد. «وينستون گلد» كه فرزندش پائولو در بخش خون بيمارستان اوكلند بستري است، مي گويد؛ «وقتي كه كودك بيمار، استرس، اضطراب و درد داشته باشد، والدين او هم دچار همين حالت مي شوند،... وقتي كه پسرم با اين كامپيوترها بازي مي كند مي بينم كه اضطراب و درد كمتري دارد و اين باعث مي شود كه من هم آرامش داشته باشم، از اين رو با پسرم مي نشينم و همراه او بازي مي كنم.»

 



اتوبوس هوشمند

يكي از خودروسازان بزرگ ژاپن به تازگي اتوبوس جديدي را روانه بازار كرده است كه جديدترين امكانات و فناوري هاي روز را در اختيار مسافران قرار مي دهد. اين اتوبوس به شيشه هاي هوشمندي مجهز است كه اين قابليت را دارند كه به طور اتوماتيك تنظيم شده و سرنشينان را در برابر پرتوهاي خطرناك نور خورشيد محافظت كنند تا به پوست آنها آسيبي نرسد.
اين اتوبوس هوشمند محصول شركت «هينوموتورز» است و به گفته كارشناسان مي تواند تا 99 درصد از ورود اشعه هاي خطرناك خورشيد به داخل جلوگيري كند. فناوري به كار گرفته شده در ساخت اين شيشه ها به مسافران امكان مي دهد در يك چشم به هم زدن ميزان درخشندگي، نور، درجه حرارت، اشعه هاي مختلف خورشيدي و... را به سادگي تنظيم كنند. اين در حالي است كه تا پيش از اين شركت آمريكايي mac موفق شده بود اين فناوري را به نام خود ثبت و آن را در اتوبوس هاي مدرن و توريستي «Selega Premium» استفاده كند.
اين اتوبوس آمريكايي علاوه بر شيشه هاي هوشمند، اين قابليت را هم دارد كه يك سيستم ارتباطات بي سيم پيشرفته را پشتيباني كند و مسافران مي توانند از كامپيوترهاي كوچكي كه به صندلي هاي آنها متصل است استفاده كنند و به اينترنت وصل شوند. اما شركت ژاپني هينو موتورز به جاي برقراري ارتباط اينترنتي براي مسافران از يك سيستم ترمز الكترونيكي استفاده كرده و خودروهايش اين توانايي را دارند در صورتي كه راننده دچار خواب آلودگي شد يا نتوانست در صورت بروز مشكلي، به درستي عكس العمل نشان دهد، اتوبوس به طور خودكار سرعت خود را كاهش داده و توقف كند.
اين اتوبوس ژاپني چند ماه پيش در نمايشگاه خودرو توكيو در ژوئن 2011 عرضه شده بود كه البته هنوز امكاناتش تكميل نشده بود. ضمن اينكه شيشه هاي اين اتوبوس به نحوي طراحي شده اند كه فقط با فشردن يك دكمه توسط مسافر، نسبت به استانداردهاي شيشه هاي معمولي 7 تا 8 برابر كدرتر مي شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14