(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 آذر 1390- شماره 20097

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ما تازه داريم با RQ107 رفيق مي شيم!
سازمان ملل از نقض حقوق بشر در بحرين جلوگيري كند
خارج از دستور
راهكار مقابله با فتنه (1)
واكنش مراجع تقليد به حوادث اخير منطقه
پشت صحنه سناريوي سقوط پهپاد آمريكايي در كنيا
ابراز نگراني كارشناسان اطلاعاتي آمريكا از عمل نكردن سيستم هاي خودكار RQ170
رئيس سيا در 72 ساعت گذشته 3 بار به بگرام سفر كرده است



ما تازه داريم با RQ107 رفيق مي شيم!

نظر به اينكه كله گنده هاي آمريكا دارند زور بي خود مي زنند، تا بلكه بتوانند طياره جاسوسي پهپاد را از جمهوري اسلامي تحويل بگيرند، توصيه هاي زير به سران كاخ سفيد تقديم مي شود. همان طور كه مي بينيد، اين تواصي، زير 2 عنوان مجزا نوشته شده است.
الف) راه هاي انتقال RQ170 از ايران به آمريكا
¤ سفارتخانه مجازي
چندي پيش هيلاري كلينتون، موسوم به زنبيل، شاخ غول را شكست و موفق شد عليه جمهوري اسلامي، سفارت خانه مجازي تأسيس كند. خوب است آمريكايي ها براي كش رفتن پهپاد، متوسل به همين سفارت خانه مجازي شوند تا بلكه بتوانند به صورت مجازي، اين طياره را طي يك اقدام بچه بازي، مال خود كنند! بالطبع سفارتي كه نتواند يك طياره را از جايي به جاي ديگر منتقل كند، به درد منقل بختيار مي خورد!
¤ سران فتنه
از آنجا كه در فتنه 88 سران كاخ سفيد، بيت المال مردم بي نواي آمريكا را در اشكال مادي و معنوي، خرج فتنه گران كردند، نوبتي هم كه باشد، نوبت كمك سران فتنه به اصحاب اتاق بيضي است! لذا بر فتنه گران فرض است به جاي شرط گذاشتن براي شركت در انتخابات، مرام خودشان را به آمريكا نشان دهند و RQ170 را به يانكي ها برگردانند!
¤ فتوشاپ
آمريكايي ها مي توانند با استفاده از فتوشاپ، كه در هاليوود، عين مور و ملخ استفاده مي شود، فيلمي ساختگي تهيه كنند و در آن فيلم، طياره جاسوسي را از دست ايران خارج كنند! در اين فيلم «جيمبو» به دليل تشابه فراوان، مي تواند بازيگر نقش اول RQ170 باشد!
¤ باد و پهپاد
در ايران، بادآورده را باد مي برد، اما اين پهپاد، نه به وسيله باد، كه به دست متخصصين ايراني و خبره در جنگ الكترونيك، با كم ترين تلفات ممكن به زمين نشست. حكايت ماجراي حضرت ابراهيم، خليل الله، آمريكايي ها مي توانند از بت بزرگ شان بخواهند كه اين طياره را برگرداند!!
ب) سختي هاي راه انتقال RQ170 از ايران به آمريكا
¤ مهمان نوازي
از جمله خصلت هاي ايراني كه حتي خود غربي ها هم به آن اعتراف كرده اند، خصلت مهمان نوازي ايراني جماعت است. القصه! نگارنده ديروز داشتم با RQ170 گفت وگو مي كردم كه اين پرنده به من گفت: در اين مدت، اينقدر به من خوش گذشته كه اگر شما هم بخواهيد مرا تحويل آمريكا بدهيد، من برو نيستم!! اين پرنده در بخش ديگري از سخنانش به من گفت: من تازه اينجا كلي دوست پيدا كرده ام. دوستان خوبي مثل شهاب 3 كه هميشه هوايم را داشته اند! RQ170 تصريح كرد: از اينكه سرود «خلبانان، ملوانان، اي اميد فخر ايران»، چندي است كه به نوعي، شامل حال من هم مي شود، در چيز، يعني بال خودم نمي گنجم! اين پرنده با اشاره به خواستگاري يكي از موشك هاي شهاب 3 از وي، گفت: خيلي دوست دارم در همين ايران، تشكيل زندگي دهم و ماه عسل بتوانم تالاب انزلي را از نزديك ببينم!!
¤ سفت نگه داشتن مال
ايراني جماعت، مال خود را سفت نگه مي دارد و همسايه را دزد نمي خواند. بعيد مي دانم مردمي كه همچين اخلاقي داشته باشند، از قيد طياره جاسوسي پهپاد بگذرند! ما تازه داريم با RQ170 رفيق مي شيم!!
¤ بحران وال استريت
گيرم بخواهيم RQ170 را به آمريكايي ها تحويل دهيم. با اين اوضاعي كه در آمريكا مي بينيم، هيچ بعيد نيست كه اين طياره هم به جنبش تسخير وال استريت بپيوندد!! آيا سران كاخ سفيد مغز خر خورده اند كه دنبال دردسر مي گردند؟!
«آقاي چيز»

 



نامه مجلس به كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل
سازمان ملل از نقض حقوق بشر در بحرين جلوگيري كند

رئيس كميته حقوق بشر مجلس در نامه اي به كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، نسبت به وقوع جنايت ها در بحرين ابراز نگراني كرد.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس در اين نامه آورده است: مردم بحرين براي رسيدن به شرايط عادلانه اجتماعي و اقتصادي و رعايت حقوق بشر و آزادي هاي اساسي و دموكراسي و اجراي قوانين مبتني بر شريعت اسلامي به اعتراضات مسالمت آميزي در مقابل محكوميت ديكتاتوري آل خليفه اقدام نموده اند.
الهيان گفت: اما متاسفانه با سركوب شديد نيروهاي امنيتي آل خليفه و نيروهاي نظامي ساير كشورها مواجه شده اند. در اين نقض شديد حقوق بشر، زنان به عنوان آسيب پذيرترين قشر، مورد تعرض بيشتري قرار گرفته اند.
وي تاكيد كرد: به نمايندگي از طرف ملت ايران، ضمن ابراز نگراني از وضعيت مردم مظلوم بحرين، نقض فاحش حقوق بشر در بحرين را محكوم مي نمايم. بدون شك ملت ايران در كنار ساير مردم جهان از سازمان ملل متحد اين انتظار را دارند كه با برخوردي جدي از نقض حقوق بشر در بحرين جلوگيري و عاملان آن را به اشد مجازات محكوم نمايد.هم چنين رئيس كميته حقوق بشر مجلس در نامه اي به مدير اجرايي صندوق بين المللي حمايت از كودكان اعلام كرد: با وجود تمام تلاش هاي صورت گرفته كودكان در برخي كشورها قرباني اصلي خشونت هاي جنسي هستند.
الهيان گفت: براساس اخبار واصله در انگليس ظرف شش سال اخير تجاوز جنسي به كودكان با افزايش 60 درصدي مواجه بوده است. شمار افراد تجاوز كننده به كودكان از 1363 نفر در سال 2005 به تعداد 2135 نفر در سال 2010 افزايش يافته و جاي بسي تاسف است كه يك نفر از هر هفت نفر قرباني آزار جنسي كودكان زير 10 سال بوده اند.
رئيس كميته حقوق بشر تاكيد كرد: دفتر يونيسف در انگليس بيانيه اي صادر كرده اما متاسفيم كه فقط به ابراز نگراني اكتفا شده و اقدام موثري براي نجات اين كودكان مظلوم صورت نگرفته است.
الهيان در نامه ديگري به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد اظهار داشت: مسئوليت اوليه حفظ صلح و امنيت بين المللي به عنوان مهم ترين هدف تاسيس سازمان ملل متحد به شوراي امنيت واگذار شده است. بدون شك اين وظيفه مهم جز در برخورد و روشي عادلانه و بي طرفانه محقق نخواهد شد. وي خاطرنشان كرد: در دهه اخير شاهد بوديم كه شوراي امنيت در سه كشور عراق، افغانستان و ليبي با توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و استفاده از اقدامات نظامي و بكارگيري نيروهاي ناتو سعي نموده صلح و امنيت بين المللي را حفظ نمايد، اما سوال مهم اين است كه تلاش براي حفظ صلح و امنيت بين المللي مي تواند موجب نقض هدف سوم ملل متحد يعني «پيشبرد و تشويق احترام به حقوق بشر و آزادي هاي اساسي براي همگان بدون هيچ تبعيضي» را فراهم آورد؟
الهيان افزود: بدون شك جواب آن منفي است زيرا با توجه به مقدمه اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاقين حقوق بشري شناسايي حيثيت و حقوق بشر اساسي عدالت و صلح را تشكيل مي دهد.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس گفت: مسئله بعد تحريم هايي است كه بزرگترين آسيب را به اقشار آسيب پذير يعني زنان و كودكان وارد كرده است، لذا بدون شك اين نحوه عملكرد برخي از اعضاي شوراي امنيت موجب بي اعتمادي و خدشه دار شدن جايگاه شوراي امنيت در افكار عمومي مردم جهان مي شود.
دستور روز گذشته صحن علني
نمايندگان مجلس روز گذشته بررسي مواد مراعا مانده طرح يك فوريتي بهبود مستمر محيط كسب و كار را در دستور كار داشتند، در اين راستا ماده 2 اين طرح را ضمن بررسي، تصويب كردند كه اين ماده دولت را مكلف مي كند كه در مراحل بررسي موضوعات مربوط به محيط كسب و كار براي اصلاح و تدوين مقررات و آئين نامه ها، نظر كتبي اتاق ها و آن دسته از تشكل هاي ذيربطي كه عضو اتاق ها نيستند، اعم از كارفرمايي و كارگري را درخواست و بررسي كنند و هرگاه لازم ديد آنان را به جلسات تصميم گيري دعوت كنند.
در جريان بررسي ماده 14 طرح يك فوريت بهبود مستمر محيط كسب و كار، نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه تبصره ذيل اين ماده را كه تشخيص دستگاه هاي اجرايي و قضايي مرتبط با محيط كسب و كار را برعهده وزير امور اقتصادي و دارايي گذاشته بود، مغاير با اصل 156 قانون اساسي دانست و گفت: قانون اساسي قوه قضائيه را، قوه اي مستقل عنوان كرده اما در اين تبصره وزير اقتصاد و دارايي براي دستگاه قضايي تعيين تكليف مي كند لذا دخالت وزير امور اقتصاد و دارايي در امور قوه قضائيه تداخل بين قواست و استقلال قوه قضائيه را زير سوال مي برد.
پس از اين سخنان نيز علي لاريجاني ضمن وارد دانستن اخطار نماينده اروميه، اين اخطار را به راي گذاشت كه وكلاي ملت با 119 راي موافق، 8 راي مخالف و 27 راي ممتنع با اين اخطار موافقت كردند.
پس از موافقت نمايندگان با اخطار نماينده اروميه، دو كلمه «و قضايي» از تبصره ذيل ماده 14 حذف شد، تعيين تكليف وزير اقتصاد و دارايي براي قوه قضائيه را نيز منتفي كرد.
وكلاي ملت در ادامه بررسي طرح يك فوريتي بهبود محيط كسب و كار، ماده 14 اين طرح را ضمن بررسي، با 130 راي موافق، 7 راي مخالف و 13 راي ممتنع از مجموع 211 نماينده حاضر در صحن اصلاح و تصويب كردند.
ماده 14 اين طرح عنوان مي كند كه به منظور تعامل مستمر با فعالان اقتصادي اعم از كارفرمايي و كارگري و تلاش براي حل مشكلات آنان و ارائه پيشنهاد براي اصلاح قوانين، مقررات، بخشنامه ها، دستورالعمل ها و رويه هاي اجرايي به شوراي گفت وگو، وزرا و روساي دستگاه هاي اجرايي و قضايي مرتبط با محيط كسب و كار و روسا و مديران كل اين دستگاه ها در مراكز استان ها موظفند يكي از معاونان خود را به عنوان مسئول بهبود محيط كسب و كار تعيين و معرفي كنند.
الزام شهرداري ها به اجاره دادن مكان هاي مناسب براي عرضه كالاهاي ايراني
در ادامه مجلسي ها در ادامه رسيدگي به مواد مراعا مانده طرح بهبود مستمر محيط كسب و كار، مواد 15 و 17 اين طرح را بررسي كرده و به تصويب رساندند.
مجلس در ماده 15 كه با 141 راي موافق، 7 راي مخالف و 4 راي ممتنع از 210 نماينده حاضر در صحن علني، آن را به تصويب رساندند، همه دستگاه هاي اجرايي مرتبط با محيط كسب و كار همچنين سازمان ها و ادارات كل آنها در مراكز استان ها را موظف كرد به سوالات نمايندگان تشكل ها و فعالان اقتصادي پاسخ دهند و مطالبات و شكايات آنان را بررسي كنند.
بهارستان نشينان در ماده 17 نيز شهرداري ها را موظف كردند به منظور بالا بردن امكان دسترسي توليدكنندگان كوچك و متوسط ايراني به بازار مصرف و ايجاد امنيت براي فروشندگان كم سرمايه با استفاده از زمينه هاي به خود و وزارت راه و شهرسازي، مكان هاي مناسبي براي عرضه كالاهاي توليد داخل آماده كنند و بر مبناي قيمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگي و ماهانه به متقاضيان عرضه كالاهاي ايراني اجاره دهند.
بررسي يك استفساريه
در مورد بيمه شدگان
جاسم ساعدي نماينده مردم شوش دانيال طي سخناني به عنوان طراح طرح استفساريه در مورد شمول ماده 36 به بيمه شدگان و رعايت آن توسط سازمان تامين اجتماعي كه به قيد يك فوريت تقديم هيئت رئيسه شده بود، اظهار داشت: اين طرح درخصوص كارگران فصلي به خصوص كارگران ني بر است چرا كه اين بندگان خدا به صورت فصلي حدود 6 تا 7 ماه در سال مشغول اين كار طاقت فرسا و سخت و زيان آور هستند اما قانون تامين اجتماعي مصوب مجلس هفتم متاسفانه شامل حال اين عزيزان نشده است.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: سازمان تامين اجتماعي و دولت به دنبال حل اين مشكل هستند اما يك معضل قانوني در اين زمينه وجود دارد كه با تقديم اين استفساريه انشاءالله آن معضل حل خواهد شد.
ساعدي با بيان اينكه اين كارگران حدود سه هزار نفر هستند، گفت: علت ارائه اين طرح با قيد يك فوريت به دليل زياد بودن تعداد لوايح و طرح ها در دستور عادي صحن علني مجلس است. و دليل ديگر ارائه اين طرح با قيد يك فوريت نيز بحث معذوراتي كه براي بررسي لايحه بودجه 91 خواهد بود، است.
پس از سخنان ساعدي، هيچ مخالفي درباره فوريت طرح قانوني استفساريه در مورد شمول ماده 36 به بيمه شدگان و رعايت آن توسط سازمان تامين اجتماعي سخنراني نكرد و سپس رئيس جلسه فوريت طرح مذكور را به راي خانه ملتي ها گذاشت.
نمايندگان مجلس با 102 راي موافق، 9 راي مخالف و 25 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر در صحن علني با يك فوريت طرح قانوني استفساريه در مورد شمول ماده 36 به بيمه شدگان و رعايت آن توسط سازمان تامين اجتماعي موافقت كردند.
اين طرح كه به امضاي 39 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، داراي يك مقدمه توجيهي و موضوع استفساريه و پاسخ به سوال اين استفساريه است كه در صورت تصويب نهايي آن مطابق ماده 36 قانون تامين اجتماعي مصوب 3 تيرماه 1354، پرداخت هر ميزان حق بيمه يا حتي عدم پرداخت آن توسط كارفرما به معناي برخورداري بيمه شده از تمامي خدمات مورد تعهد و مسئوليت سازمان تامين اجتماعي خواهد بود.
دستور كار بعدي نمايندگان، سوال ملي علي اكبر اوليا نماينده يزد و صدوق از سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي درباره علت عدم استفاده وزارت اقتصاد از ظرفيت هاي علمي براي حل معضلات اقتصادي بود كه در خانه ملت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
سوال مذكور در تاريخ 31 خرداد 1390 با حضور اوليا و حسيني در كميسيون اقتصادي مطرح و بررسي شده بود اما به دليل عدم اقناع نماينده سوال كننده از پاسخ هاي وزير اين سوال امروز در صحن علني مورد رسيدگي قرار گرفت.
اوليا در نهايت گفت: از آنجايي كه اين موضوع خيلي به شخص وزير اقتصاد برنمي گردد و فقط براي طرح موضوع در صحن علني و حساسيت بيشتر در اين زمينه آن را بيان كردم، نيازي به راي گيري نمي بينم.
نطق هاي ميان دستور نمايندگان
روز گذشته هادي قوامي نماينده مردم اسفراين طي نطقي ميان دستور در صحن علني مجلس اظهار داشت: نگاه گذرا به شاخص هاي كلان اقتصاد كشور در سال 89 و 90 بيانگر چند نكته اساسي است؛ هر چند كه به طور رسمي شاخص هاي اقتصادي چند سال است كه منتشر نمي شود ولي يافته هاي غير رسمي حكايت از رشد حدود 5/5درصد در سال 89 دارد كه نسبت به رشد 75/2 درصدي در سال 88 و با وجود ركود اقتصادي جهاني و منطقه حكايت از بهبود اقتصاد در سال 89 دارد. وي افزود: تحولات پولي در 7 ماه سال 90 نشانگر رشد 5/8 درصد در نقدينگي است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كه 2/11 درصد بوده و همچنين كاهش رشد پايه پولي كه 7/4 درصد است و همچنين كاهش خالص مطالبات بانك مركزي از دولت اتفاقات مثبتي در اين زمينه ارزيابي مي شود.
در ادامه نيز علي كائيدي نماينده مردم پلدختر در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس اظهار داشت: استرداد هواپيماي جاسوسي از طرف اوباما به عنوان رئيس جمهور آمريكا تمسخرآميزترين حرف است و آمريكايي ها بايد بدانند كه درخواست استرداد هواپيما از سوي اوباما اعتراف به تجاوز است.
كائيدي خطاب به رئيس جمهور آمريكا گفت: به قول شهيد بهشتي «آمريكايي ها بايد از دست ما عصباني باشند و از اين عصبانيت بميرند»؛ آمريكا آرزوي استرداد هواپيما را به گور خواهد برد.
حميد سعادت نماينده مردم نجف آباد هم طي نقطي ميان دستور در صحن علني مجلس گفت: اتفاقات اخير به فراتر از كشورهاي منطقه رسيده و امروز كشورهاي اروپايي و آمريكايي نيز با اين مسائل روبرو هستند و اين بيداري عاشورا تا خاك آمريكا و اروپا هم پيش رفته است و جنبش بزرگ 99درصد عليه يك درصد به وجود آمده است.

 



خارج از دستور

دست ناقضان حريم ايران را با قدرت قطع مي كنيم
سخنگوي كميسيون امنيت مجلس گفت اگر كسي بخواهد حريم مرزهاي كشور را نقض كند، با قدرت و قاطعيت دست هاي آنها را قطع مي كنيم.
كاظم جلالي با اشاره به اظهارات تندروانه ديك چني مبني بر حمله هوايي براي نابود كردن هواپيماي جاسوسي آمريكا در ايران تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران كه توان بر زمين نشاندن هواپيماي فوق مدرن جاسوسي آمريكا را دارد، به طريق اولي اين توان را هم دارد كه اگر كسي بخواهد حريم مرزهاي دريايي، هوايي و زميني اش را نقض كند، با قدرت و قاطعيت دست هاي آن ها را قطع كند و پاسخ دندان شكني به آن ها بدهد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تأكيد بر اين مطلب كه ايران جنگ طلب نيست، گفت: با توجه به انتخابات رياست جمهوري آمريكا، جمهوري خواهان درصددند اوباما را در منطقه گرفتار و از اين گرفتاري او، براي انتخابات بهره برداري كنند.
جلالي گفت: پيش از ديك چني، صهيونيست ها و اسرائيل نيز اين موضوع را مطرح كرده بودند كه بايد آمريكايي ها سريعاً محل اين هواپيما را شناسايي و بمباران مي كردند.
وي تصريح كرد: در اين اظهارنظر، مساله اي نهفته است و آن، اين كه اسرائيل و صهيونيست ها و طرفداران پر و پا قرص آنها مي دانند كه امروز اسرائيل در يك مخمصه شديد در داخل منطقه گرفتار شده و با توجه به انقلاب ها و خيزش هاي اسلامي انجام شده، رژيم صهيونيستي در بدترين وضعيت است، لذا بدشان نمي آيد كه آمريكا را درگير جنگ با ايران كنند، بنابراين چنين اظهارات تندروانه و بي پايه و اساسي مطرح مي كنند.
اين عضو اصولگراي مجلس همچنين در خصوص اظهارات اوباما براي بازپس دادن هواپيماي جاسوسي پهپاد به آمريكا گفت: اين موضوع نشان مي دهد كه ايران قدرتمند است كه هواپيما را به دست آورده، لذا موضع گيري اوباما از موضع ضعف بوده كه درخواست غيرديپلماتيك و غيرحرفه اي استرداد را مطرح كرده است.
جلالي اظهار كرد: آمريكا حريم هوايي ايران را با يك هواپيماي جاسوسي به صورت كاملاً هدفمند و براي آسيب رساني به منافع و امنيت ملي ما نقض كرده و حال صحبت از بازگرداندن اين هواپيما مي كند؛ اين جمله از اوباما كه خود تحصيلات حقوقي دارد، بسيار عجيب و ساده انگارانه است.
بستن تنگه هرمز تنها يكي از پاسخ هاي ايران به تهديدها
خواهد بود
يادداشت روز سه شنبه كيهان با عنوان تنگنا در عبور از تنگه كه به حق قانوني ايران براي بستن تنگه هرمز اشاره داشت با استقبال نمايندگان مجلس روبرو شد. در همين راستا، رئيس كميته امنيت داخلي مجلس، بستن تنگه هرمز را تنها يكي از پاسخ هاي ايران به تهديدات دانست.
پرويز سروري عضو كميسيون امنيت ملي و رئيس كميته امنيت داخلي مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر چهارشنبه با حضور در جمع خبرنگاران طي سخناني گفت: نيروهاي مسلح كشورمان در حال برنامه ريزي براي انجام يك رزمايش در تنگه هرمز هستند. وي در اين زمينه افزود: اين جزو حقوق مسلم هر كشوري است كه در چارچوب اراضي و حدود خود از ظرفيت هاي طبيعي و دريايي خود استفاده كند.
رئيس كميته امنيت داخلي و مجلس تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در طول 32 سال اخير همواره داعيه دار صلح و ثبات در منطقه و جهان بوده و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت اما اگر كشورهايي به خصوص نظام سلطه بخواهد ايران را به پايگاه ناامني تبديل كند، اين ناامني به سطح منطقه تسري و گسترش پيدا خواهد كرد.
سروري با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از همه ظرفيت هاي خود در دفاع از آب و خاك كشور استفاده خواهد كرد، اظهار داشت: قطعا يكي از اين ظرفيت ها تنگه هرمز است كه اگر قرار باشد تنگه هرمز براي همه امن بوده و براي ايران ناامن باشد طبيعتا اين ظرفيت براي ايران قابل استفاده خواهد بود كه طبق مقررات بين المللي در حدود و اراضي خود اگر احساس تهديد كرد، تهديدات را در چارچوب قانوني مسدود كند.
وي خاطرنشان كرد: وقتي كشورها بخواهند تهديد را عليه ايران عملي كنند ما هم از ظرفيت هاي موجود خود استفاده خواهيم كرد و در اين مسير تنگه هرمز تنها جزء كوچكي از ظرفيت هاي جغرافيايي و اقتصاد ايران است كه اگر مجموعه ظرفيت ها دست به دست هم بدهند، مي تواند به شدت قدرت دفاعي ايران را افزايش دهد.
سروري در بيان اهداف رزمايش آينده نيروهاي مسلح كشورمان در تنگه هرمز گفت: اين رزمايش براي دفاع از آرامش و امنيت كشورمان برگزار خواهد شد. البته يكي از ابعاد آن پاسخ به تهديدات نفتي دشمنان است. وي در پايان خطاب به برخي كشورها كه در روزهاي اخير جمهوري اسلامي ايران را تهديد به حمله نظامي كرده بودند، گفت: همه بايد ثبات داشته باشند و اگر قرار باشد ثبات براي يك كشور برقرار بوده و براي ديگران نباشد، ايران اين تئوري را قبول ندارد چرا كه ما معتقديم كه ثبات براي همه و ناامني هم براي همه خواهد بود.

 



راهكار مقابله با فتنه (1)

خاصيت فتنه اين است كه ابعاد مبهمي دارد و گاهي عناصري از حق- هر چند به صورت ضعيف و ظاهري- در آن استخدام مي شود و به فرموده حضرت امير(ع) يؤخد من هذا ضغث و من هذا ضغث فيمزجان(نهج البلاغه/خ 50)، اختلاط حق و باطل باعث مي شود براي بسياري از افراد شبهه ها، ابهام ها و سؤال هايي باقي بماند و اين تحقيقات و پژوهش ها كمك مي كند كه ابهام ها برطرف شود؛ سؤالاتي از اين قبيل كه آيا سران فتنه به عاقبت كار مي انديشيدند؟ آيا آنها راضي بودند به اينكه صريحاً اقداماتي عليه دين، انقلاب و نظام انجام بگيرد و اگر راضي بودند آيا اين اقدامات را به عنوان هدف در نظر مي گرفتند يا تاكتيكي بود كه به خيالشان از آن عبور مي كنند. چنين سوالاتي در اذهان بعضي باقي مانده بود؛ مخصوصاً كساني كه فريب خورده بودند و بدون سوء نيت از بعضي سران فتنه حمايت كرده بودند. طبيعي است وقتي كسي موضعي را اتخاذ كند، مخصوصاً اگر حرفش قابل توجه ديگران باشد و كساني از او تبعيت كنند، بعد از آنكه معلوم شد اشتباه كرده، نمي خواهد به اين زودي ها اقرار به اشتباه كند؛ بلكه اشتباهش را توجيه مي كند؛ طبيعت آدميزاد اين چنين است. شايد بنده هم اگر در درسم اشتباهي بكنم و يكي از دوستان بگويد كه فلان مطلب را اشتباه گفتي، سعي كنم توجيه كنم و بگويم مقصودم حرف ديگري بود؛ نمي خواهم زود اقرار كنم كه اشتباه كردم.
تحليل گذشته، راهگشاي آينده
كسي كه در موقعيت بالاي اجتماعي است، عده زيادي طرفدار دارد و ديگرات از او حرف شنوي دارند، لازم نيست موقعيت سياسي هم داشته باشد، فرض كنيد استادي در كلاس دانشگاه يا در حوزه اظهار نظري كرده و ناآگاهانه اشتباهي كرده، به طور طبيعي برايش سخت است كه بگويد اشتباه كردم. در چنين مواردي غالباً مي گويند: ما خودمان اصلاح طلب بوديم، اصل نظام را قبول داشتيم، قانون اساسي را قبول داشتيم، حتي ولايت فقيه را قبول داشتيم؛ اما كسان ديگري كه مي خواستند ما را خراب كنند، آمدند و شعارهايي عليه اسلام دادند و اين جريانات را به راه انداختند. اين جاست كه چنين سؤالات و شبهه هايي باقي مي ماند كه واقعاً اين افراد چه اندازه با نيت و عمداً به اين كارها اقدام كرده اند و حاضر بودند اين حوادث اتفاق بيفتد.
در فتنه چنين ابهام هايي باقي مي ماند و شايد هنوز هم در جامعه ما افراد متدين و خوش نيتي باشند كه باور نكرده اند كه اين فتنه طرحي از پيش طراحي شده بوده كه سال ها روي آن كار شده بود و آنچه اتفاق افتاد بخش اخير طرح بود و طراحان آن صددرصد مطمئن بودند كه در اين مرحله به پيروزي خواهند رسيد و كار نظام ديگر تمام خواهد شد. از اين جهت هنوز جاي تحقيق و نشان دادن اسناد و مدارك باقي است تا همه افراد جامعه درست جريان گذشته را بشناسند و بفهمند اينها چه كساني بودند و هر يك در چه حدي مسئوليت اين كار را داشتند. آيا كساني كه ما به آنها مي گوييم «سران فتنه»، معنايش اين است كه همه آنها در يك سطح در اين كار سهيم بودند يا تفاوت داشتند و بعضي از ايشان رسماً فريب خورده بودند؟ شايد همه آنها يكسان نبودند. اينها سؤالاتي است كه هر قدر درباره آنها تحقيق بشود، جواب هاي روشن تري پيدا مي كند و كار خوبي هم هست. هر جامعه زنده اي بايد حوادثي را كه در جامعه واقع مي شود بهتر و روشن تر درك كند تا بتواند تصميم بگيرد. اما مخصوصاً بعد از گذشت قريب دو سال از اين جريان شايد تحقيق و بحث ديگر و مهمتري در اين زمينه ضرورت داشته باشد كه البته كمابيش مبتني است بر نتيجه اي كه از تحقيقات قبلي گرفته شده است.
مفروض اين است كه صرف از نظر از تعيين اشخاص - فتنه طراحي شده اي واقع شده كه كساني مي خواستند در جريان اين فتنه اين نظام را براندازند؛ اما اينكه طراحان اين فتنه چه كساني بودند، همه داخلي بودند، يا خارجي، يا مخلوطي از داخل و خارج بودند، همه آگاهانه در اين جريان دخيل بودند، يا بعضي شان فريب خورده بودند و اشتباه مي كردند، اين سؤالات براي نتيجه گيري بحث بعدي ضرورتي ندارد. آنچه مهم است اصل اين مساله است كه يقين داشته باشيم اين حادثه يك اتفاق لحظه اي و فصلي نبود كه در ظرف چند روز يا چند ماه انجام گرفته باشد و كساني كار غلطي كرده باشند و بعد هم پشيمان شوند. مخصوصاً باتوجه به فرمايشات مقام معظم رهبري- دامت بركاته- ديگر جاي شبهه اي در اصل اين مساله باقي نمانده است(1)؛ چون حتي كساني كه ايشان را به عنوان ولي فقيه قبول ندارند، ايشان را حداقل به عنوان سياست مدار كار كشته اي كه بيش از چهل سال تجربه مسائل سياسي در بحراني ترين شرايط مملكت را دارد؛ قبول دارند. چنين كسي مي گويد مقدمات اين فتنه بيش از بيست سال است كه طراحي شده و قرائن زيادي هم براي اين ادعا هست كه خوشبختانه در بحث هاي تلويزيوني و نشريات مطرح شده و اسنادش را ارائه كرده اند.
پيش بيني فتنه آينده
اين يك قسمت از بحث است تا ما جريان گذشته را درست بشناسيم؛ چه بود، از كجا سرچشمه گرفت، چه كساني بازيگران اصلي بودند، چه كساني فريب خوردند و چه كساني ناآگاهانه ابزار شدند. پاسخ به اين سؤالات هم از اين جهت لازم است كه بايد گذشته هرچه بيشتر شفاف باشد، قرائن قابل قبول داشته باشد و اسناد و مدارك آن در اختيار باشد تا در مقام قضاوت كردن تير در تاريكي نيندازيم. ولي آنچه مهم است بحث بعدي است؛ پيش بيني فتنه بعد و اينكه آيا ممكن است بعداً هم فتنه اي واقع شود يا نه و اگر فتنه اي واقع شود از چه كساني با چه شيوه اي و با استفاده از چه ابزارهايي خواهد بود؟ براي يك جامعه زنده اين مسائل مهمتر است. همه اين بحث ها براي آن است كه ما وظيفه مان را نسبت به آينده بهتر بشناسيم و بدانيم در مقابل فتنه هاي آينده چه كنيم. باز من استناد مي كنم به فرمايش مقام معظم رهبري كه در جايي اشاره كردند به اينكه احتمال دارد ما فتنه بزرگتري در پيش داشته باشيم. بعضي اشخاص ديگر هم كمابيش همين حرف ها را مطرح كردند.
طبعاً كساني مي توانند در اين زمينه اظهار نظر كنند كه تخصص، خبرگي و ممارستشان در مسائل سياسي و تحليل حوادث و جريانات جهان بيشتر است؛ ولي خوشبختانه ما در مباني ديني مان هم مطالبي داريم كه مي تواند در اين زمينه راه گشا باشد. مثل بسياري از مسائل ديگري كه دين مطرح مي كند؛ اما اثبات آنها را گاهي استدلالات عقلي و فلسفي عهده دار مي شود، گاهي تجارب علمي و زماني هم بحث هاي اجتماعي و علوم انساني به تأييد آنها كمك مي كند؛ خود دين عهده دار اقامه برهان بر اين مطالب نيست و اگر برهاني هم اقامه كند، تفضلا و اشاره به برهان و دليل عقلي آن است؛ مثلاً دين بيان مي كند كه عقل بشر مي فهمد خدايي هست كه يگانه است؛ اما اثبات اين مسئله را برعهده براهين عقلي مي گذارد. در مسائل اجتماعي هم گاهي دين مطالبي را بيان مي كند كه ما مي توانيم براي زندگي اجتماعي مان از آنها استفاده كنيم؛ هرچند روش اثبات علمي اين مطالب روش ديگري است و آنها را بايد با قرائن و شواهد عيني و جمع آوري اسناد و مدارك ثابت كرد. اين هم نوعي نگاه به مسائل اجتماعي است كه آنها را از ديدگاه دين بررسي كنيم. ما در آيات كريمه قرآن و در روايات شريفه معتبر مطالبي داريم كه به تحليل مسائل اجتماعي و حتي پيش بيني آينده كمك مي كند. اما متأسفانه چون بسياري از اين بيانات قرآني و روايي با مذاق عوامانه ما سازگار نيست، به آنها بها نمي دهيم و به سادگي از كنارشان مي گذريم و شايد هم دلمان نمي خواهد آنها را باور كنيم.
دشمني دشمنان با دين ما
من از دوران نوجواني گاهي از بزرگترها مي شنيدم كه بعضي از كشورهاي خارجي با دين ما مخالفند و مي خواهند اسلام را از بين ببرند. در آن سن و سال من اين حرف را درست باور نمي كردم و با خود مي گفتم مثلاً انگلستان چه دشمني با نماز و روزه من دارد؟ آنها مي خواهند از منابع ما استفاده كنند، از نفت ما استفاده كنند، طلا و مس و ساير معادن ما و بازار تجارت ما را مي خواهند و مي خواهند بر ما تسلط پيدا كنند تا منافع مادي شان را تأمين كنند؛ اما با دين ما چه كار دارند؟ براي من سخت بود كه باور كنم كشورهاي خارجي دشمن دين ما هستند.
اين شبهه براي من كم رنگ بود؛ تا اوائل شروع نهضت كه امام - رحمه الله- هم بر اين مسئله تكيه كردند؛ ايشان خيلي روي «اسلام» تكيه مي كردند و دائماً مي گفتند: اسلام در خطر است؛ من براي اسلام احساس خطر مي كنم؛ اينها دشمنان اسلام هستند؛ اينها از اسلام سيلي خورده اند و صحبت هايي از اين قبيل. من فرمايشات امام را جدي تر گرفتم؛ چون مي دانستم امام اهل گزافه گويي نيست و بي جهت حرف نمي زند. لذا اين مسئله براي من جدي تر شد كه آيا واقعاً ممكن است اينها دشمن دين ما باشند؟ وقتي اين احتمال در ذهنم تقويت شد كه ممكن است اين گفته صحيح باشد آيات قرآن را بهتر مي فهميدم و بيشتر به آن توجه مي كردم.
بارها در قرآن خوانده بودم كه ولن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتي تتبع ملتهم (بقره/ 120) يا آيه ديگري كه مي فرمايد: ولا يزالون يقاتلونكم حتي يردوكم عن دينكم ان استطاعوا (بقره/ 217) اما با ذهنت قبلي مي گفتم: اين امري عادي است؛ منظور اين است كه آنها دلشان مي خواهد شما تابع آنها باشيد؛ همچنان كه ما هم دلمان مي خواهد يهود و نصاري مسلمان بشوند. با اين آيه خيلي ساده برخورد مي كردم. اما بعد از فرمايشات امام(ره) و تأكيدات ايشان كمي حساس تر شدم كه مسئله جدي تر است و واقعاً مبارزه با دين يك انگيزه اصيل است و تنها اين نيست كه هر كسي دلش بخواهد طرفداران خودش بيشتر شوند؛ هدف آنها تنها استفاده از منابع مادي ما نيست.
گرچه حقيقت اين است كه تحليل اين مسئله كار مشكلي است و روان شناسي اجتماعي پيشرفته اي لازم است كه بتوان درست تحليل كرد كه چطور مي شود كسي با دين ديگري مخالف بشود؛ بررسي اين مسئله كه اصلا دين شامل چه عناصري است؛ آيا فقط اعتقاد به خدا و ماوراء طبيعت است يا وسيع تر از آن است و احكام را هم شامل مي شود؛ گرايش به دين چه انگيزه هاي رواني دارد، چه چيزي موجب تعصب در دين مي شود و چه انگيزه اي باعث مي شود كه كسي بخواهد دين ديگري را از بين ببرد؛ درمرحله بعد اين كه چگونه اين انگيزه درسطح اجتماع گسترش پيدا مي كند تا جامعه اي بخواهد جامعه ديگري را در دين مغلوب كند. اين مسئله بسيار پيچيده اي است كه با يك فرمول ساده روان شناسي يا جامعه شناسي نمي شود آن را تحليل كرد؛ ولي مسئله قابل مطالعه و تحقيقي است.
ممكن است عوامل و منافع مادي هم در اين امر دخيل باشد؛ در واقع، عوامل گوناگوني مي توانند در يك پديده اجتماعي موثر باشند؛ همچنان كه در انقلاب ما عوامل مختلفي موثر بود. همه مي دانيم نگراني هاي مردم از ظلم ها و تبعيض ها در مخالفت با رژيم گذشته بي اثر نبود؛ عقب افتادگي هاي مادي، علمي و اقتصادي هم براي اينكه مردم را به مبارزه با رژيم وادار كند بي اثر نبود؛ اما ما معتقديم عنصر اصلي را امام(ره) كشف كرد، بر آن تأكيد كرد و آن را تقويت كرد و آن عنصر دين بود.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در بيستمين نشست عمومي انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) - قم- 01/01/1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- به عنوان نمونه: «به اعتقاد من، با تحليل من، اين مسئله از بعد از انتخابات يا از روزهاي حول و حوش انتخابات شروع نشده، اين از قبل شروع شده، اين از قبل طراحي شده، برنامه ريزي شده. من متهم نمي كنم افرادي را كه دست اندركار بودند كه اينها دست نشانده بيگانه هايند يا انگليسند يا آمريكايند- اين را من ادعا نمي كنم؛ چون براي من اين قضيه ثابت نيست؛ چيزي كه ثابت نيست، نمي توانم بگويم- اما آني كه مي توانم بگويم، اين است كه اين جريان، چه پيشقراولانش دانسته باشند، چه ندانسته باشند، يك جرياني بود طراحي شده؛ تصادفي نبود. همه نشانه ها نشان مي دهد كه اين جريان طراحي شده بود، حساب شده بود. البته آنهايي كه طراحي كرده بودند، يقين نداشتند كه خواهدگرفت.»؛ بيانات رهبرمعظم انقلاب در ديدار دانشجويان و نخبگان علمي. 4/6/88

 



واكنش مراجع تقليد به حوادث اخير منطقه

آيات عظام صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي سكوت سازمان كنفرانس اسلامي در قبال كشتار مسلمانان بحرين و دخالت تركيه در حوادث سوريه را محكوم كردند.
آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع عظام تقليد، با صدور پيامي سكوت سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب در قبال كشتار مسلمانان در بحرين را اسفناك دانست.
به گزارش مركز خبر حوزه قم، وي در اين پيام افزوده است: جنايات دردناك و وحشي گري هاي گروه معدود و موسوم به آل خليفه با همراهي و مشاركت آل سعود در بحرين، اين نقطه اسلامي و عربي، بر مردم مظلوم و تحت اختناق شديد عليه مردان و زنان، كوچك و بزرگ و حتي كودكان شيرخوار، بيماران، پرستاران و پزشكان بيمارستان ها روزافزون است.
ادامه اين پيام حاكي است: ملت بحرين به جرم مطالبه حقوق اوليه جوامع آزاد و نظام مردمي، سخت ترين فشارها و بدترين كشتارها را تحمل و همچنان در مواضع بحق و با تظاهرات قانوني، سلطه آل خليفه و آل سعود را محكوم مي كنند.
آيت الله صافي گلپايگاني در اين پيام افزوده است: مجامع بين المللي دفاع از حقوق بشر كه در هر كجا كمترين ايرادي به سردمداران اين مجامع وارد شود فرياد بلند مي كنند و قطعنامه صادر مي نمايند، در برابر اين جنايات هولناك براي حفظ منافع غرب مخصوصا آمريكا سكوت كرده اند و به دنيا نشان مي دهند كه اين شعارها و مجامع، همه براي دربند داشتن ملل ضعيف و پايمال كردن حقوق آنهاست.
در پيام آيت الله صافي گلپايگاني افزوده شده است: بدتر و اسفناك تر از آن، سكوت سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان اتحاديه عرب و بلكه همراهي نظام هاي دست نشانده غرب با عاملان اين نظام است. وي در بخش ديگر پيام خود يادآور شد: آل سعود كه در داخله خود با ظلم و استبداد، قتل و حبس مي خواهند اعتراض شهروندان عربستاني را سركوب كنند، در بحرين چه مي گويند، به چه حق و به چه قانوني به تظاهرات مردمي بحرين حمله مي كنند و خون بي گناهان را مي ريزند؟!
آيت الله صافي گلپايگاني در بخش ديگر اين پيام آورده است: اي مسلمانان جهان و اي برادران مسلمان عرب! صداي مظلوميت بحرين را بشنويد و به نداي آنها جواب دهيد و اين بي رحمي هاي جانكاه را محكوم كنيد.
اين مرجع تقليد در پايان پيام خود تاكيد كرد: حكومت هاي عربي بدانند كه بيداري اسلامي فراگير مي شود و مثل مصر و تونس و ليبي، ساير كشورهاي مزدور اجانب و مرتبط به اسرائيل غاصب را نيز فرا مي گيرد و بحرين هم به نصرت خداوند در صف مصر و تونس و ليبي قرار خواهد گرفت.
همچنين مرجع تقليد شيعيان با اشاره به حوادث سوريه تاكيد كرد: تركيه آتش بيار معركه و مثلث شوم آمريكا، اسرائيل و يكي از كشورهاي عربي نشود.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله ناصر مكارم شيرازي قبل از ظهر چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم گفت: حوادث سوريه توطئه شوم آمريكا، اسرائيل و يكي از كشورهاي عربي است و تركيه هم آتش بيار اين معركه شده است. وي اظهار داشت: دشمنان نقشه كشيده اند تا محور مقاومت كشورهاي خاورميانه را بشكنند و ابتدا هم سراغ سوريه رفته اند و سراغ لبنان و عراق مي خواهند بروند و اگر موفق شوند سراغ ايران مي آيند.
استاد برجسته حوزه با بيان اين كه دشمنان موفق نخواهند شد تصريح كرد: ما نمي گوئيم سوريه مشكلي ندارد بلكه سوريه بايد مشكلاتش را حل كند و خشونت از اين كشور برچيده شود و مردم دموكراسي را ببينند اما حوادث اين كشور توطئه مثلث شوم اسرائيل، آمريكا و يكي از كشورهاي عربي است. وي با بيان اين كه دولتمردان تركيه در اين وسط آتش بيار معركه شده اند گفت: دولتمردان تركيه مدتي در خط ضدصهيونيستي قرار گرفتند تا محبوبيت به دست آورند اما اين محبوبيت به منفوريت تبديل خواهد شد، چرا اين را نمي فهمند. آيت الله مكارم افزود: ما به دولتمردان تركيه مي گوييم خود را از اين توطئه كنار بكشند زيرا اگر اين مثلث شوم موفق شوند خيلي چيزها در منطقه عوض مي شود.
وي با اشاره به زمزمه هاي اختلاف در كشور كه در آستانه انتخابات شنيده مي شود عنوان كرد: اختلاف در ميان طرفداران نظام مخصوصا در آستانه انتخابات نبايد وجود داشته باشد و علاقه مندان به نظام و اسلام نبايد دچار اين موضوع شوند.
اين مرجع تقليد گفت: امروز روزي نيست كه زمزمه اختلاف در كشور به گوش برسد و دشمن از اين موضوع خيلي استفاده مي كند. وي با اشاره به غنيمت هواپيماي جاسوسي، آن را نعمتي الهي دانست و اظهار داشت: خداوند اين نعمت را به ما داده است تا دشمن را رسوا كند و ما بايد با وحدت و پرهيز از اختلاف قدردان اين نعمت باشيم. وي پرهيز از حرص و داشتن قناعت را از فضايل و مكارم اخلاقي دانست و گفت: اگر قناعت وجود داشته باشد موسسه اي 3 هزار ميليارد تومان اختلاس نمي كند.

 



يك مقام آگاه نظامي تشريح كرد
پشت صحنه سناريوي سقوط پهپاد آمريكايي در كنيا

يك مقام آگاه نظامي اهداف سناريوي خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس در انتشار خبر سقوط يك پهپاد آمريكايي در كنيا را افشا كرد.
يك مقام آگاه نظامي ديروز با اشاره به انتشار خبر سقوط يك فروند پهپاد آمريكايي در كنيا گفت:اين خبر را اولين بار خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس منتشر كرد و به سرعت توسط ساير رسانه هاي غربي پوشش داده شد. اين در حالي است كه خبر شكار پهپاد آمريكايي توسط نيروهاي دفاعي ايران تا زماني كه فيلم آن از تلويزيون ما منتشر شد ، در سانسور مطلق بود و رسانه هاي غربي اشاره چنداني به آن نمي كردند.
وي كه با فارس گفت وگو كرده افزود: پرنده هاي جاسوسي آمريكا(پهپاد) بسيار مدرن بوده و رادارها قادر به رهيابي آن ها نيستند و به دليل خصوصيت خودنابودي آن ها در شرايط حساس ، علي القاعده سقوط آن توسط نيروي نظامي يا رسانه هاي كشور ضعيفي مثل كنيا قابل رصد نيست. از سوي ديگر ، آمريكايي ها در انتشار اخبار تلفات نظامي خود به شدت محتاط هستند و به هيچ وجه حاضر نيستند بدون دليل خاصي خبر سقوط يك پهپاد جاسوسي خود را منتشر نمايند.بر همين اساس ، انتشار اين خبر از سوي خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس ، يك سناريوي رواني-تبليغاتي به شمار مي آيد كه بايد در اصل اين خبر به شدت ترديد كرد.
اين مقام آگاه ادامه داد: اصولا«كشور آفريقايي كنيا هدف مهمي در دايره عمليات جاسوسي و نظامي آمريكا به شمار نمي آيد كه محل تردد پرنده هاي فوق مدرن جاسوسي آمريكا باشد.
وي افزود: انتشار ناشيانه خبر سقوط پهپاد آمريكايي بر خلاف عرف رايج رسانه اي ، پوشش وسيع اين خبر توسط رسانه هاي غربي و بويژه محل ادعايي سقوط آن كه يك كشور پرت و ضعيف آفريقايي است؛ ترديدي باقي نمي گذارد كه انتشار وسيع اين خبر يك عمليات رواني براي تحت الشعاع قرار دادن شكار پهپاد فوق مدرن آمريكايي از سوي نيروهاي دفاعي ايران است.
اين مقام آگاه تصريح كرد:آمريكايي ها پس از شوك اوليه اي كه بواسطه به دام افتادن پرنده فوق مدرن جاسوسي آن ها در ايران دچار آن شدند ، اكنون با طراحي اين سناريو در صدد القاي اين مطلب هستند كه: اولا اين پرنده هاي جاسوسي در حدي از اهميت نيستند كه صرفا عليه كشورهاي داراي توان دفاعي بالا مثل ايران به كار گرفته شوند بلكه در كشورهاي ضعيفي مثل كنيا هم عمليات مي كنند؛ ثانيا امكان سقوط اين پرنده ها وجود دارد فلذا ممكن است پهپاد شكار شده در ايران هم خودبخود سقوط كرده باشد.
وي افزود: هدف نهايي اين سناريو اين است كه شكار پهپاد آمريكايي توسط نيروهاي دفاعي ايران محل ترديد است و اگر هم واقعيت داشته باشد ، داراي ارزش نظامي خاصي نيست.
اين مقام آگاه نظامي در پايان گفت:اين سناريوي رواني آمريكايي ها حتي اگر در افكار عمومي دنيا هم موثر باشد و موجب فريب اذهان شود در واقعيت هيچ تاثيري نداشته و خود مقامات بالاي نظامي آمريكا بيش از هر كس ديگري مي دانند كه با شكار پرنده جاسوسي آن ها در ايران چه شكست سنگيني متحمل شده و در آينده چه هزينه هاي گزافي را متحمل خواهند شد. وي افزود:فشار رواني حاصل از به دام افتادن پهپاد آمريكايي توسط نيروهاي جنگال ايران،كاملا محسوس است و روي آوردن آمريكايي ها به چنين سناريوهاي نخ نمايي ناشي از اين فشار رواني است.

 



ابراز نگراني كارشناسان اطلاعاتي آمريكا از عمل نكردن سيستم هاي خودكار RQ170

هواپيماهايي نظير RQ170 اين گونه برنامه ريزي شده اند كه در صورت قطع تماس، به پايگاه خود باز گردند يا خود را تخريب كنند. اما موضوع نگران كننده براي محققان اين است كه هيچ يك از اين اتفاقات رخ نداده است.
فاكس نيوز در مطلبي با اشاره به اينكه مقامات ارشد آمريكايي اميد و انتظار چنداني به بازگشت هواپيماي جاسوسي ندارند، از تلاش مقامات اطلاعاتي آمريكا براي بررسي سناريوهاي متعدد درباره نحوه به دام افتادن اين پهپاد جاسوسي در ايران خبر داد و نوشت: مهمترين سناريو اين است كه اين هواپيما به منظور فرود اتوماتيك وارد تنظيمات پيش فرض خود شده، اما سوال اصلي اين است كه چه چيزي عامل اين موضوع بوده است.
دو مقام اطلاعاتي ديگر كه در زمينه مسائل سايبري فعاليت مي كنند، نيز به ساير سناريوهاي احتمالي در اين زمينه اشاره كردند و گفتند: سناريوهاي ديگر مي تواند شامل عملكرد نادرست اين هواپيما در جهت يابي باشد؛ موضوعي كه موجب شده ارتباط RQ170 با پايگاه آن قطع شود اما اين سناريو يك مشكل دارد و آن اين است كه اين تئوري به طور كامل، علت فرود بي دردسر و آرام آن را توضيح نمي دهد.
به گفته اين منابع، هواپيماهايي نظير RQ170 اين گونه برنامه ريزي شده اند كه در صورت قطع تماس، بر فراز يك منطقه پرواز كنند تا ارتباط آنها دوباره برقرار شود. اگر طي يك زمان مشخص ارتباط برقرار نشد، اين هواپيماها طوري طراحي شده اند كه به پايگاه خود باز گردند يا از طريق يك برنامه و كانال جدا خود را تخريب كنند. از اين رو، نتيجه عادي اين است كه هواپيما سقوط كند و يا با سوخت خود دچار آتش سوزي شود. اما موضوع نگران كننده براي محققان اين است كه هيچ يك از اين اتفاقات رخ نداده.
به گزارش فاكس نيوز، سناريو سوم كه امكان پذير اما در عين حال بعيد توصيف شده، اين است كه بر روي امواج اطلاعات هواپيما پارازيت افتاده است اما يك مقام آمريكايي گفت كه هيچ مدركي در اين باره به دست نيامده.
در اين ميان جان بولتون، نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد مدعي شد كه احتمالا تهران از مسكو كمك گرفته است. وي در اين باره گفت: اگر روسيه تجهيزات پيچيده ارسال پارازيت را در اختيار ايران قرار داده باشد به اين معناست كه چيزهاي ديگر نظير موشك ها، هواپيماها، سيستم هاي ارتباطي و راهنماي همه انواع سيستم هاي تسليحاتي ما در خطر قرار دارد.
اين گزارش با ناديده گرفتن توانمندي ايران مدعي شده، در حالي كه ايران توانايي از خود براي رمزگشايي از اين برنامه پيچيده كه نيازمند برنامه ريزي مجدد است، نشان نداده اما روس ها و چيني ها دراين زمينه پيشرفته هستند و مشتاقند كه به ايران كمك كنند. يك مقام اطلاعاتي در اين باره گفت: اينكه روس ها و چيني ها تا چه ميزان به رمز اين سيستم دست مي يابند نيز از موارد نامشخص و نامعلوم است.
زماني كه از باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا درباره دست يافتن ايران به اين پهپاد جاسوسي سوال شد، وي به دليل «مسائل اطلاعاتي» كه آنها را «محرمانه» خواند از اظهارنظر در اين باره خودداري كرد و صرفا از ايران خواست آن را به آمريكا باز گرداند.

 



رئيس سيا در 72 ساعت گذشته 3 بار به بگرام سفر كرده است

به گزارش منابع خبري پاكستان، رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا CIA در 72 ساعت گذشته 3 بار به پايگاه نظامي آمريكا در بگرام شمال كابل سفر كرده است.
ژنرال «ديويد پترائوس» رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا CIA در 3 روز گذشته سفرهاي مكرري به افغانستان داشته است. روزنامه اردو زبان «جنگ» چاپ پاكستان نوشته است: رئيس سيا در 72 ساعت گذشته 3 بار به پايگاه هوايي بگرام در افغانستان سفر و در جلسه توجيهي 13 ساعته شركت كرده است.
اين منبع افزوده است: ژنرال پترائوس در سفر به بگرام در نشستي با حضور سفير آمريكا در كابل، وابسته نظامي سفارت آمريكا و مسئول امور افغانستان در سيا شركت كرد.
جنگ هدف از سفر رئيس سيا به بگرام را تأمين ابزار آلات مدرن جاسوسي براي نيروهاي افغاني، مشاركت نيروهاي هندي در اهداف آمريكايي عليه پاكستان، مذاكره با طالبان، بررسي ساختار سنتي القاعده در پاكستان و استفاده از خط تداركاتي ناتو از طريق آسياي ميانه مورد بحث و تبادل نظر قرار داده است.
سفر رئيس سازمان سيا به افغانستان و برگزاري جلسات 13 ساعته در حالي صورت گرفته است كه يك فروند هواپيماي جاسوسي اين كشور توسط نيروهاي امنيتي ايران به زمين نشانده شده و اين امر شكست اطلاعاتي بزرگي براي نيروهاي آمريكا مستقر در منطقه محسوب مي شود.
همچنين «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا نيز شب گذشته در سفري غير منتظره وارد كابل شد.
رئيس مركز تحقيقاتي و راهبردي افغانستان در گفت وگو با خبرنگار فارس يكي از اهداف سفر وزير دفاع آمريكا به كابل را جهت دهي نشست سه جانبه، تحقيق پيرامون هواپيماي جاسوسي آمريكا RQ170 و تلاش براي عادي سازي روابط با پاكستان برشمرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14