(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 آذر 1390- شماره 20097

با سرد شدن هوا، مراقب آنفلوآنزا باشيد
10 ارزش اخلاقي براي كودك شما
مهدكودك پسرمن
طلاق در خانواده هاي مذهبي يك سوم ديگر خانواده هاست
در سرما از بدن خود محافظت كنيد
قبل از سير شدن دست از غذا بكشيد
آشپزخانه درمانگاهي براي بيماري ها
پاييز گوشت گوساله سوسيس و كالباس نخوريد



با سرد شدن هوا، مراقب آنفلوآنزا باشيد

امروزه، واكسيناسيون به بخشي لاينفك از زندگي بشري تبديل شده است؛ پديده اي كه با گذشت زمان در بسياري از كشورها به صورت جدي دنبال مي شود. خوشبختانه در كشور ما نيز شاهد اجراي برنامه واكسيناسيون كشوري و در دسترس بودن جديدترين انواع واكسن هستيم.
به عقيده سازمان بهداشت جهاني، واكسيناسيون و ايمن سازي جهاني پيشرفت زيادي داشته، اما جا دارد تلاش بيشتري صورت گيرد و عده بيشتري نجات يابند.
يكي از اقدامات پيشگيرانه در كشور كه در سال هاي اخير بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، واكسيناسيون عليه آنفلوآنزا است. واكسيناسيون اقدام بسيار مهم و با ارزشي است كه به وسيله آن با هزينه كم مي توان از ابتلاي به بيماري هاي عفوني جلوگيري كرد. آنفلوآنزا شايع ترين بيماري ويروسي فصل سرماست كه دستگاه تنفسي را درگير مي كند و به شدت مسري است. آنفلوآنزا با تب، سرفه، احساس سردي همراه با لرز، كوفتگي و درد در بدن، سردرد و خستگي همراه است. اين نشانه ها به طور معمول سه تا چهار روز ادامه دارد و پس از آن ممكن است بيمار براي يك هفته ديگر يا بيشتر، سرفه هاي خشك، آبريزش بيني و گلودرد داشته باشد.
افرادي كه مبتلا به آنفلوآنزا مي شوند، فورا علائم را تجربه نمي كنند. بنابراين آنها مي توانند بيماري را به شما منتقل كنند، بدون اينكه بدانند بيمار هستند. به همين جهت توصيه سازمان بهداشت جهاني بر آن است كه كليه گروه هاي در معرض خطر پيش از ابتلا به اين بيماري نسبت به واكسيناسيون عليه آنفلوآنزا اقدام نمايند.
اما چند توصيه مهم در رابطه با واكسن آنفلوآنزا
1-واكسن آنفلوآنزا بايد در زنجيره سرد نگهداري شود و گرما و حرارت ممكن است منجر به كاهش ميزان اثرگذاري آن شود. بنابراين از نگهداري آن در منزل داخل كمد و كابينت بايد خودداري شود.
2-ويروس آنفلوآنزا انواع مختلفي دارد كه دايما تغيير شكل مي دهند و زيرنوع ها يا سوش هاي جديدي را توليد مي كنند. بنابراين واكسن هاي جديد، هر ساله با استفاده از مطالعات و تحقيقات مراكز علمي كه كدام سوش هاي ويروس براي آن سال فعال ترين خواهند بود، ساخته مي شوند. لذا از استفاده از واكسن هاي سال هاي قبل بايد خودداري شود و بايد توجه شود كه واكسن آنفلوآنزا تاريخ دار است و بعد از گذشت تاريخش ديگر قابل مصرف نمي باشد.
3-مهم ترين گروه هاي در معرض خطر، كودكان 6ماهه تا 18 ساله، افراد سالخورده و بالاي 60 سال و در مجموع همه كساني كه خواهان كاهش احتمال ابتلا به اين بيماري هستند.
4-در حقيقت هر آنچه سبب تضعيف سيستم ايمني بدن مي شود، از سوءتغذيه گرفته تا خستگي و فشار كاري و استرس، از وجود بيماري هاي مزمن از قبيل بيماري مزمن قلبي، ريوي، كليوي، ديابت و آسم گرفته تا بارداري و كهنسالي، امكان ابتلا به اين بيماري را در فرد افزايش مي دهد. كودكان مستعد آلرژي، آسم، بيماري هاي قلبي، مرض قند، كودكان مبتلا به عفونت هاي مكرر و كساني كه داروهاي مضاعف مصرف مي كنند يا كودكاني كه مجبورند براي طولاني مدت آسپرين استفاده كنند، همگي در معرض اين بيماري قرار دارند.
5- علاوه بر اين بايد اذعان نمود هر آنچه سبب تسهيل انتقال ويروس شود؛ از محيط هاي بسته با تهويه نامناسب گرفته تا مكان هاي شلوغ مانند وسايل حمل و نقل عمومي، از كامپيوتر و گوشي موبايل گرفته تا خودكار و كاغذ. كودكاني كه در مهدكودك و در تماس با ساير كودكان هستند، افرادي كه در خانه هاي سالمندان زندگي مي كنند، كاركنان مراكز بهداشتي و درماني همگي به دليل تردد در مراكزي كه احتمال وجود ويروس در آن شديدتر است، در معرض اين بيماري قرار دارند.
6-در خصوص تزريق اين واكسن بايد يادآور باشيم كه واكسن آنفلوانزا حتما بايد در عضله بازو تزريق شود.
7-آنفلوآنزا در سير درماني نياز به تجويز آنتي بيوتيك ندارد. برخلاف تصور عموم آنتي بيوتيك ها نه در تخفيف علايم و نه در كوتاه كردن دوره اين بيماري ها هيچ جايگاهي ندارند. فقط اگر آنفلوآنزا سبب ايجاد عفونت ميكروبي ثانويه شود، آنتي بيوتيك ضد همان ميكروبها از سوي پزشك تجويز مي گردد.
8-افرادي كه حساسيت شديد به تخم مرغ دارند، افرادي كه قبلا واكنش و حساسيت شديدي به واكسن آنفلوآنزا داشته اند. نوزادان كمتر از 6ماه و افرادي كه بيماري شديد يا معمولي همراه با تب دارند بايد از تزريق اين واكسن خودداري نمايند.
سعيد اويس

 



10 ارزش اخلاقي براي كودك شما

كودكان همانند اسفنج هستند و هر چيزي را از محيط اطراف خود جذب مي كنند، به خصوص از طريق شنيدن و ديدن. كودكان در بيشتر موارد از حرف ها و رفتار والدين و ساير بزرگترها تقليد مي كنند. حتماً بارها پيش آمده كه از حرفهاي كودكتان شگفت زده شويد.
زماني كه كودكان به مدرسه مي روند دنياي آرام و امن آنها بر اثر ملاقات با ساير كودكان دگرگون مي شود ولي اگر از همان ابتدا ده ارزش اخلاقي مهم در كودكان شما نهادينه شود زندگي پربار و شادي خواهند داشت.
ده ارزش اخلاقي مهم كه بايد به كودكان آموخت
صداقت: كودكان در مسير رشد، دروغ گفتن را ياد مي گيرند، حتي اگر والدين آنها دروغگو نباشند. در اين ميان برنامه هاي تلويزيوني و ساير كودكان و بزرگ ترها مي توانند تاثيرگذار باشند.
دروغ گفتن مي تواند نوعي مكانيسم دفاعي براي كودكان تلقي شود.
اگر ارزش صداقت را به كودكان ياد دهيد و به آنها يادآوري كنيد كه همواره آماده شنيدن حرف هاي شان هستيد مي توانند اشتباهات خود را با شما در ميان بگذارند.
بسياري از كودكان از ترس مجازات شدن علاقه اي به گفتن حقيقت به والدين خود ندارند. مطمئناً شما بايد به فرزندتان توضيح دهيد كه منتظر عواقب اشتباهات خود باشد ولي در عين حال از او به خاطر شجاعت در گفتن حقيقت تمجيد كرده و به حرفهايش به دقت گوش دهيد.
مهم تر از همه اينكه نسبت به حرف هاي خود پاي بند باشيد. كودكان به دقت حرفهاي شما را گوش مي كنند و اگر روراست نباشيد شما را آدم صادقي نمي دانند و در نتيجه عدم صداقت را ياد خواهند گرفت.
احترام: كودكان احترام گذاشتن را از محيط زندگي خود مي آموزند و با مشاهده رفتار احترام آميز والدين با يكديگر و فرزندان شان، از آنها الگو مي گيرند. كودكان از رفتار والدين به اندازه حرف هاي آنها تقليد مي كنند. گفتن عباراتي مثل «لطفاً»، «متشكرم»، «خواهش مي كنم» و «عذر مي خواهم» به آنها احترام گذاشتن و تواضع را مي آموزد و در ضمن به كودكان ياد مي دهد كه براي جسم، دارايي و عقايد مردم اهميت قائل شوند تا بتوانند رابطه خوبي با ديگران برقرار كنند.
قدرداني: ما بزرگترها به خوبي مي دانيم كه قدرشناسي چه كار آساني است! ما بيشتر از آنكه به فكر قدرداني از ديگران باشيم به كمبودها فكر مي كنيم. به كودكان خود ياد دهيد كه حتي براي كوچكترين مسائل- مثل هواي خوب و لبخند مردم- شكرگزار باشند. به آنها بياموزيد كه به خاطر مواهبي مثل زندگي، خانواده، دوستان، غذا، پوشاك، سرپناه و سلامتي خود شاكر باشند. به كودكان در تهيه دفترچه اي به نام «دفترچه قدرداني» كمك كنيد و يا در پايان هر روز از آنها بپرسيد چه چيزي براي قدرداني وجود دارد. بدين ترتيب كودكان مي آموزند كه قدر داشته هاي خود را بدانند.
دست و دل بازي: ما در دنيايي از خودخواهي ها زندگي مي كنيم كه در آن همه به فكر خودشان هستند. كودكان نيز در چنين محيطي زندگي مي كنند ولي نبايد در آنجا بمانند!
كودكان پيش از ورود به دبستان مفهوم «تقسيم كردن» را مي آموزند و اگر در خانه بر اين مسأله تاكيد شود آن را به راحتي مي پذيرند. آموختن كمك به ديگران نوعي دست و دل بازي است.
به خصوص در اعيادي كه كودكان به خريد وسايل جديد علاقه زيادي دارند بايد به آنها توضيح دهيد كه كمك كردن به نيازمندان كار بسيار پسنديده اي است. اختصاص غذا و پوشاك به امور خيريه يا خريدن هديه براي خانواده هاي نيازمند باعث مي شود كودكان ياد بگيرند كه زندگي تنها «گرفتن» نيست!
منحصر به فرد بودن: كودكان كم سن و سال خود را با محيط اطراف هماهنگ نمي كنند و هر كاري را كه مي خواهند انجام مي دهند ولي كودكان بزرگتر خود را با سايرين مقايسه كرده و به تفاوت ها و شباهت ها توجه زيادي نشان مي دهند.
آنها ممكن است به تقليد از ديگران بپردازند و يا متوجه تفاوت مردم با يكديگر شوند.
بايد از همان سنين پايين به كودك خود يادآوري كنيد كه او موجودي منحصربه فرد و خاص است و او را تشويق كنيد به كشف شخصيت خود بپردازد. كودكتان را با دوستان يا همكلاسي هايش مقايسه نكنيد. به او بگوييد علي رغم منحصر به فرد بودن افراد بايد با همگي آنها رفتار مشابهي داشت. شايد شكل ظاهري و نحوه رفتار و گفتار مردم براي كودكتان سؤال برانگيز باشد. به او علت تفاوت مردم با يكديگر را توضيح دهيد ولي بر ويژگي هاي خاص هر فرد تأكيد كنيد. بدين ترتيب او مي آموزد كه باطن افراد مهمتر از ظاهر آنهاست.
عفو كردن: اگر كودكان عفو كردن را ياد نگيرند در بزرگسالي افرادي كينه جو مي شوند. مردم خواسته يا ناخواسته گاهي به فرزندتان آزار مي رسانند و شما نمي توانيد كاملا مانع از اين كار شويد ولي اگر او عفو كردن را بياموزد مهرباني را نيز خواهد آموخت. وقتي كسي به فرزندتان آزار مي رساند به حرف هايش گوش دهيد ولي يادآوري كنيد كه كينه توزي به ضرر خودش تمام مي شود و طرف مقابل را بر او مسلط مي كند.
به كودكتان بگوييد كه كينه توزي، او را از درون تحليل مي برد و باعث مي شود نتواند زندگي شادي داشته باشد. او بايد بداند كه تنها دليل تمايل ما براي آزار رساندن به ديگران مقابله با كمبودهاي خودمان است.
¤ خوش اخلاقي: زندگي فرازونشيب زيادي دارد ولي كودكان در هر وضعيتي، مسئله خنده داري مي بينند و ما بايد اين ويژگي را از آنها ياد بگيريم.
آنها مي توانند به سرعت دست و پاي خود را جمع كنند و غالبا هيچ مسئله اي را جدي نمي گيرند. از نظر كودكان، زندگي يك زمين بزرگ بازي است و شما بايد به آنها كمك كنيد اين تصور را براي هميشه حفظ كنيد. با تعريف كردن لطيفه، انجام فعاليت هاي سرگرم كننده- مانند مطالعه، بازي در پارك و...- و حتي صحبت كردن در مورد زندگي به فرزندتان ياد دهيد كه خنديدن، زندگي را آسان تر و شيرين تر مي كند.
دانستن مسائلي كه براي كودكتان جذاب است، تقويت رابطه شما با او به همراه خواهد داشت.
خوش بيني
خوش بيني رابطه تنگاتنگي با خوش خلقي دارد. زندگي گاهي بسيار دلسردكننده مي شود و ما بزرگترها در دنياي افكار منفي غرق مي شويم. به خصوص وقتي كارها بر وفق مراد پيش نمي رود. در بيشتر موارد خوش بيني خود را از دست مي دهيم. كودكان بايد اهميت خوش بيني را درك كنند تا از رفتار انسان ها و رويدادها مأيوس و دلسرد نشوند.
اگر كودكان ما افرادي خوش بين بار بيايند در بزرگسالي هنگام بروز مشكلات اميد خود را از دست نمي دهند.
اگر والدين مي خواهند فرزنداني خوش بين داشته باشند بايد خودشان اين ويژگي را در وجود خود نهادينه كنند.
در عوض اگر كودكان شاهد رفتار بدبينانه والدين خود باشند از آنها الگوبرداري مي كنند. اين مسئله را هرگز فراموش نكنيد.
پشتكار: يكي از ارزش هاي مهم زندگي، پشتكار است. ما انسان ها موجودات كاملي نيستيم و گاهي دچار اشتباه مي شويم. داشتن پشتكار باعث مي شود كودكان هرگز تسليم نشده و افرادي سختكوش بار بيايند.
كودكان مي توانند الگوي مناسبي براي بزرگترها باشند. آنها براي ياد گرفتن مهارت هايي مثل خزيدن، راه رفتن، بازي كردن و غذا خوردن تلاش زيادي مي كنند ولي از آنجا كه معناي دلسردي را نمي دانند دست از تلاش برنمي دارند.
با بزرگ تر شدن كودكان اوضاع فرق مي كند و آنها شروع به مقايسه خود با ديگران مي كنند. در ضمن فشار مدرسه را نيز نبايد دست كم گرفت.
هنگام دلسردي كودك خود به جاي دادن پاسخ ها، وي را راهنمايي كنيد. اگر او از همان سنين پائين پشتكار را بياموزد به انساني سختكوش تبديل مي شود.
والدين بايد فرزند خود را به تلاش بيشتر تشويق كرده و او را از حمايت خود مطمئن كنند.
شور و اشتياق:
آخرين- ولي نه كم اهميت ترين مسئله- آموختن شور و اشتياق به كودكان است. بدون اين مسئله كودكان يك زندگي معمولي را مي گذرانند و آرزوهايي پيش پا افتاده خواهند داشت. اگر به كودك خود شور زندگي را تزريق كنيد براي تبديل شدن به يك آدم بهتر تلاش مي كند. در اين مورد الگوي خوبي براي فرزندتان باشيد و حتي براي كوچك ترين مسائل نيز از خود شور و اشتياق نشان دهيد. مطمئن باشيد انرژي شما به كودكتان منتقل مي شود و او زندگي را مسئله اي شگفت انگيز خواهد ديد.
البته ارزش هاي ديگري نيز وجود دارد كه بايد به كودكان آموخت ولي اين ده مورد اهميت بيشتري دارد.
كودكان به راهنمايي ما نياز دارند. والدين بيشترين تأثير را بر روي فرزندانشان مي گذارند و با رعايت ارزش هاي فوق مي توانند آنها را به مسير درست زندگي راهنمايي كنند.
آذر شايان

 



مهدكودك پسرمن

يك روز پرستار كودكم به من اطلاع داد كه: «لطفا به فكر كس ديگري باشيد من ازهفته آينده نمي آيم.» يخ زدم چيزي كه فكر نمي كردم همين بود چون تاحالا چندتا پرستار جورواجور عوض كرده بودم و اين دختر كسي بود كه من مي خواستم. آرام، دقيق و اغلب تعطيلات را هم پيش پسرم بود.
به هرحال ديگه وقتش بود كه پسرم اجتماعي بشه و از خونه بيرون بياد. تصميم گرفتم سراغ مهدكودك برم و جاي مناسبي پيدا كنم. مرخصي گرفتم و ظرف دو روز محل مورد نظرمو انتخاب كردم و پسرمو صبح براي اولين بار با پرستار فرستادم از شروع هفته بعد خودم بچه را تحويل مهد دادم؛ چون پرستار تصفيه حساب كرد و رفت. صبح اول وقت با پسرم راهي مهد شديم اما مگه از من كنده مي شد؟ وقتي به زور ازش جدا شدم و رفتم سركار بعد از ظهر مربي رو ديدم كه صورتش پر ازجاي چنگ هاي پسرم بود خيلي حالم بد شد، عذرخواهي كردم. كاش مي توانستم مثل مادراي خانه دار خونه بمونم و اونو به اين حال و روز نندازم. ولي نمي تونستم خودمو قانع كنم كه دست از همه امتيازاتي كه درسايه اون همه تلاش به دست آورده بودم بكشم و خونه نشين بشم. شوهرم وقتي ماجرا رو شنيد گفت: حداقل چندسال بمون خونه وقتي بچه مدرسه رفت باز برو سركار. با درآمدي كه من داشتم پذيرفتن اينكار برايم غيرممكن بود. ازطرفي پسرم داشت به مهد عادت مي كرد ولي هر روز صبح با گريه ازطرف اون شروع مي شد و از طرف من قول هايي بود كه داده مي شد. «برات اسباب بازي مي خرم» «خاله مهد گفته مي خواد جايزه بده» و خيلي حرف هاي ديگه. اون قدر اين پروسه طولاني و زجرآور بود كه برام به اندازه يه سال مي گذشت تا پسرم حاضر بشه و راه بيفته و وقتي اونو تحويل مي دادم به قدري خسته بودم كه دلم مي خواست بزنم زير گريه. توي محل كار، بچه ها هر روز مي پرسيدن: «چرا اينقدر دمقي؟» خوب كارهارو با شوهرت تقسيم كن و اين زندگي همچنان در جريان بود.
فاميلها به خاطر اينكه بچه دارم ، كمتر باهام معاشرت مي كردند. تو در و همسايه هم بچه كم بود و اونا هم از خانواده هايي بودن كه قبولشون نداشتم. طفلي پسرم مي ايستاد جلوي پنجره به بازي اونا نگاه مي كرد. مامانم مي گفت: «گناه داره دست از اين كلاست بردار مگه خودت تو كوچه بزرگ نشدي؟ بد بود؟ چرا بچه رو زنداني مي كني؟ بذار ياد بگيره با مردم چطوري بايد رفتار كنه وقتي بزرگ شد كه نمي توني باز تو خونه حبسش كني. بذار بره بچگي كنه تو كه حوصلشو نداري، باباشم كه هميشه يا پشت اينترنته يا اضافه كار مي مونه. پس اين يه الف بچه چه كنه» و وقتي مخالفت منو مي ديد يه توپ مي آورد و با نوه اش شروع به بازي مي كرد كه ديدني بود. از خنده روده بر مي شدي. ولي پسرم با خوشحالي لحظاتي رو بازي مي كرد و چه لذتي رو مي تونستي توقيافه اش ببيني. مادر و پدر داستان ما نمونه اي از والدين جامعه مان هستند كه پربودن برنامه هاي شخصي، اشتغال و تفريحات خارج از خانه مجالي به آنها نمي دهد كه لذت زندگي خانوادگي را تجربه كنند، مادراني كه هويتشان به جاي مادر بودن، كار و كسب و عشقشان به جاي فرزند روابط دوستانه و مسافرت هاي فردي و گروهي و يا تحصيلات تكميلي، كلاسهاي آموزشي و امثال اينهاست.فردي كه اصلا فرصتي ندارد تا بخشي از آن را به عنوان مادر صرف كند و زايندگي و پرورش طفل برايش قصه اي ناآشناست. شايد اين ماجراي پر از غصه ايست كه زندگي ماشيني به آن دامن مي زند. صاحبنظران معتقدند: دهكده جهاني تئوري در حال پيوستن به واقعيت است ولي ما مي توانيم با اتخاذ تدابيري مناسب با زمان و موقعيت از تأثيرات منفي كمتر آن در امان باشيم. در خانواده با كمك گرفتن از مذهب، سنت و فرهنگ ملي مي توانيم اهدافي در راستاي مصلحت و رسالت انساني خود انتخاب كنيم تا در تربيت فرزندمان نيز شايد دچار چالش زيادي نشويم. به جاي اينكه به رسم اكثريت جامعه تصميمات متأثر از تبليغات و مد را بگيريم و تحت تأثير تبليغات دنياي رسانه باشيم زماني را بينديشيم و بعد ترجيحات خود را براساس نيازها و علايق شخصي مان انتخاب كنيم مي توانيم خود و فرزندمان را با عنايت به جنسيت شان بهتر و كاربردي تر و اصولي تر پرورش دهيم چه كاري براي ما ضروري تر از شناخت خود و اهدافمان و پرورش كودكي خوشبخت و دانا، كه رسالتش را مي شناسد و در پي احياي بيشتر خويشتن خويش است.

 



طلاق در خانواده هاي مذهبي يك سوم ديگر خانواده هاست

براساس نتايج پژوهش گروه آسيب شناسي بنياد بررسي هاي علوم رفتاري، طلاق بين خانواده هاي مذهبي يك سوم خانواده هاي ديگر است.
براساس پژوهش اين گروه مشخص شد طلاق بين خانواده هاي مذهبي يك سوم خانواده هاي ديگر است.
در برسي هاي انجام شده در طلاق هاي زوجين در شهرهاي تهران، مشهد، زنجان، اصفهان و رشت و بين بيش از 30 هزار و 790 طلاق انجام گرفته، در بررسي هاي رفتاري نسبت به باورهاي ديني مشخص شد طلاق بين خانواده هاي مذهبي يك سوم خانواده هاي ديگر است.
علل تداوم زندگي بين زوجين داراي باورهاي ديني، توكل به خدا، اعتماد به نفس، انجام فرايض ديني، ترس از حساب و كتاب در قيامت و آموزه هاي ديني درخصوص وظايف زنان نسبت به شوهران و مردان نسبت به زنان همچنين صرفه جويي و ساده زيستي در اين خانواده ها مطرح شده است.
با توجه به الگو قرار گرفتن والدين در احترام متقابل به يكديگر و نسبت به بزرگ ترها، فرزندان خانواده هاي مذهبي نسبت به والدين، ادب و احترام بيشتري مي گذارند ضمن اينكه همراه بردن فرزندان به محافل ديني، صحبت درخصوص موضوعات مذهبي در خانواده و درخواست از فرزندان براي انجام فرايض و وظايف ديني از اركان اصلي آرامش زباني در اين گونه خانواده هاست.
با توجه به اينكه آموزه هاي ديني اصلي ترين منبع براي انتقال مهارت هاي زندگي از قبيل حسن تفاهم، كنترل خشم، همدلي و تعاون هستند، همسران متدين با الهام گرفتن از اين مهارت ها از زندگي آرام تر و بادوام تري برخوردار هستند.

 



در سرما از بدن خود محافظت كنيد

درفصل زمستان با سردترشدن هوا بي شك بدن شما به مراقبت و رسيدگي بيشتري نياز دارد.
متخصصان اخيرا هفت نكته مهم و موثر را مطرح كرده اند كه به شما كمك خواهندكرد تا خود را در برابر مشكلات سخت و احتمالا آزاردهنده مرتبط با فصل سرد زمستان مصون نگه داريد.
1- حتما از پاك كننده هاي پوست و صورت كه حاوي كرم هستند، استفاده كنيد. اين پاك كننده ها كه معمولا براي پاك كردن آرايش و پوست صورت از آنها استفاده مي كنيد اگر فاقد كرم باشند رطوبت پوست را در فصل سرما از بين مي برند و مشكلات پوستي از قبيل خشكي پوست را تشديد مي كنند.
2- حتما در طول روز پوست خود را مرطوب نگه داريد. براي اين كار مي توانيد از ماسك هاي مرطوب كننده صورت استفاده كنيد. همچنين سعي كنيد حتي قبل از اينكه از حمام خارج شويد و بلافاصله پس از اينكه بدن خود را با آب و صابون شستيد، از لوسين هاي بدن براي مرطوب كردن پوست استفاده كنيد. اين اقدام به رطوبت پوست بدن شما اضافه مي كند.
3- هرچند حمام داغ درفصل زمستان بيشتر مي چسبد، اما اين كار خستگي و ترك خوردگي پوست را تشديد مي كند، بنابراين توصيه مي كنيم به جاي آب داغ با آب ولرم حمام كنيد و پس از دوش گرفتن، بلافاصله بدن خود را با حوله خشك كنيد.
4- از مصرف محصولات پوست و مو كه حاوي الكل زياد هستند، پرهيز كنيد. الكل وقتي تبخير شود احساس خنكي و تازگي ايجاد مي كند. اما در عوض رطوبت را از بين مي برد. بنابراين ترجيحا از محصولات فاقد الكل استفاده نماييد.
5- در مورد موها نيز اگر موهاي خشك و شكننده داريد بايد بدانيد كه به ويژه در فصل سرما، استفاده از سشوار براي خشك كردن موها، اوضاع را بدتر مي كند. بنابراين حتما ابتدا موها را با حوله خوب خشك كنيد و اگر هنوز به سشوار نياز داريد، استفاده از آن را تا حد امكان كاهش دهيد.
6- يكي از بزرگ ترين معضلات درفصل سرما، خشك شدن و ترك خوردن لب ها است. در اين مواقع از روغن هاي چرب كننده لب با SPF حداقل 15 استفاده نماييد كه ترجيحا حاوي مواد ضدخشكي و ترميم كنندگي باشند. برخي از اين روغن ها از روغن درخت چاي تهيه شده اند كه به درمان ترك خوردگي هاي دردناك در پوست لب كمك مي كنند.
7- در طول فصل زمستان، دست ها، پاها، زانوها و آرنج هاي شما نيز نياز به مراقبت دارند. بنابراين توصيه مي شود با روغن هاي طبيعي مثل روغن درخت چاي، روغن مينرال (املاح معدني) يا گليسيرين اين قسمت ها را چرب نگه داريد. براي مثال دست ها و پاها را قبل از خواب مرطوب كنيد و بعد با پوشيدن دستكش و جوراب، رطوبت آنها را حفظ نماييد.

 



قبل از سير شدن دست از غذا بكشيد

برنامه غذايي نامناسب يكي از عوامل مهم در بروز بيماري هاي قلبي- عروقي است كه تغييراتي در چربي خون را سبب مي شود و در ابتلا به تصلب شرايين و بيماري هاي قلبي- عروقي نقش بسيار مهمي دارد.
مطالعات نشان داده است: جوامعي كه از رژيم غذايي با كلسترول و چربي جامد كمتري برخوردارند، ميزان بروز بيماري هاي قلبي- عروقي كاهش يافته است و به دنبال آن ميزان چربي خون آنها نيز كمتر مي شود.
براساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور، رژيم غذايي نامناسب مي تواند در ايجاد چاقي، افزايش چربي خون، ديابت و افزايش فشار خون مؤثر باشد. اين عوامل زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي- عروقي هستند.
نقش تغذيه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي
بيماري هاي قلبي- عروقي از مهم ترين عوامل مرگ ومير و از عمده ترين مشكلات بهداشتي در كشورهاي پيشرفته و درحال توسعه به شمار مي روند. در ايران نيز سالانه حدود 40درصد مرگ ومير به بيماري هاي قلبي- عروقي مربوط مي شود.
برخي از عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي را افزايش مي دهند كه از آنها به عنوان عوامل خطر نام برده مي شود. فردي كه حداقل داراي يكي از اين عوامل خطر باشد آمادگي بيشتري براي ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي خواهد داشت.
تغذيه نامناسب، فشار خون بالا، چربي خون بالا (كلسترول و تري گليسريد)، استعمال سيگار، فشار روحي رواني، بي تحركي، سن و جنس (مردان بالاي 45 سال، زنان بالاي 55 سال)، داشتن زمينه ارثي بيماري هاي قلبي- عروقي، چاقي و ديابت از جمله عوامل خطر بروز بيماري هاي قلبي به شمار مي رود.
براي پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي توجه به عواملي مانند كاهش مصرف گوشت هاي قرمز و تأكيد بر مصرف گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي لازم است. همچنين توصيه مي شود تا حد امكان از غذاهاي سرخ شده و مصرف روغن هاي جامد، حيواني و نباتي خودداري شود.
گنجاندن روغن هاي مايع مانند زيتون، كانولا، در برنامه غذايي روزانه، مصرف انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق و... به عنوان بخشي از چربي روزانه، كاهش مصرف نمك و فرآورده هاي غذايي شور، مصرف ماهي حداقل 2 بار در هفته، محدود كردن مصرف غذاهايي مانند مغز، قلوه، كله و پاچه، استفاده از سير و پياز به عنوان طعم دهنده غذاها، مصرف شير و فرآورده هاي كم چرب آن، استفاده از نان هاي سبوس دار و فرآورده هايي كه از غلات سبوس دار تهيه مي شوند نيز در پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي مؤثرند.
همچنين دست كشيدن از غذا قبل از سير شدن، افزايش مصرف سبزي و ميوه در برنامه غذايي روزانه، مراجعه به موقع به پزشك و متخصص تغذيه به منظور بررسي وضعيت سلامت و تغذيه و پيروي از يك برنامه غذايي صحيح با توجه به ويژگي هاي فردي هر شخص، ورزش منظم و فعاليت بدني روزانه و حفظ وزن بدن در حالت طبيعي در جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي بسيار مؤثر است.

 



آشپزخانه درمانگاهي براي بيماري ها

پزشكان مي گويند: آشپزخانه شما منبعي شگفت انگيز از مواد درمان كننده و شفابخش براي بهبود علائم سرماخوردگي و آنفلوانزا است كه به شما كمك مي كنند، سريعتر بهبود پيدا كنيد.
اكنون كه فصل پاييز فرا رسيده با كاهش دماي هوا، وزش باد و آغاز بارندگي، احتمال ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوانزا افزايش پيدا مي كند. هرچند براي هيچ يك از اين دو بيماري ويروسي درمان مشخصي وجود ندارد اما بي ترديد در آشپزخانه شما مواد خوراكي بسياري يافت مي شوند كه مي توانند به بهبود علائم بيماري و درمان سريعتر آن كمك كنيد.
به گزارش پايگاه اينترنتي
اي فارما پديا، در اين مقاله پزشكي فهرست برخي از اين مواد خوراكي مفيد و موثر در بهبود علائم آنفلوانزا و سرماخوردگي ارائه شده كه به قرار زير است:
1- شربت آبليمو كه دارويي شگفت انگيز براي درمان گلودرد، پاكسازي خون و همچنين نرم كردن بافت هاي مخاطي است.
2- سوپ مرغ كه از قرن بيستم تاكنون به عنوان يك خوردني براي درمان آنفلوانزا و سرماخوردگي شناخته شده و واقعا تأثيرگذار است.
3- خردل كه موجب كاهش تب، از بين رفتن مواد سمي و كمك به بهبود غشاء مخاطي در ريه ها مي شود.
4- زنجبيل كه اگر به صورت چاي زنجبيل مصرف شود، مي تواند به عنوان يك تركيب ضدويروسي موثر ميكروب ها را نابود سازد و براي درمان اختلال و آشفتگي معده نيز بسيار مفيد است.
5-سير كه يك گياه فوق العاده مفيد هم به لحاظ پيشگيري و هم به جهت درمان علائم آنفلوانزا و سرماخوردگي به شمار مي آيد. سير خام ضدقارچي و ضدباكتريايي و همچنين داراي خواص ضدويروسي فوق العاده اي است. متخصصان انگليسي نيز در چندين آزمايش دريافته اند كه سير مي تواند سرعت درمان آنفلوانزا را افزايش دهد.
6- نعناع كه اگر به صورت چاي نعناع مصرف شود، مي تواند موجب تشديد تعريق در هنگام تب شود. پس از نوشيدن چاي نعناع، بلافاصله به رختخواب رفته و خود را گرم كنيد تا در اثر تعريق زياد، تب شما كاهش پيدا كند.
7- روغن كرچك كه اگر به شكل موضعي مصرف شده و روي قفسه سينه ماليده شود به بازشدن مجاري هوايي و بهبود گردش خون در ريه ها كمك مي كند. براي اين منظور قفسه سينه را با روغن كرچك ماساژ دهيد. سپس با يك تكه پارچه وال و نازك، روي سينه را بپوشانيد و با يك بطري حاوي آب داغ روي قفسه را گرم نگه داريد.
8- پرتغال و مركبات كه به دليل دارابودن مقادير زيادي ويتامينC اگر به صورت روزانه مصرف شوند، طول دوره بيماري را كاهش مي دهند.
9- ماست كه مشكلات روده اي ناشي از آنفلوانزا را تسكين مي دهد.
10- عسل كه خواص شفابخش فوق العاده اي دارد و براي درمان سرفه و افزايش توان سيستم ايمني بدن بسيارمفيد است. مصرف آن به همراه آب ليموي تازه و آب ولرم به صورت شربت ضدسرفه، توصيه مي شود.
11- نمك و محلول آب نمك كه مي تواند گلودرد را تسكين دهد و خاصيت ضدالتهابي دارد. همچنين شست و شوي مجاري بيني با محلول آب و نمك به پاك شدن سينوس ها و جلوگيري و يا درمان احتقان بيني كمك مي كند. تميزكردن مجاري بيني نيز سرعت بهبود عفونت هاي سينوسي را افزايش مي دهد.
12- آب درماني كه روشي مفيد براي افزايش گردش خون است و حمام آب داغ نيز در پايين آوردن تب موثر است.
13- مريم گلي نيز به عنوان يك دهان شويه مناسب مي تواند در درمان گلودرد موثر باشد.
14- بابونه كه به عنوان يك روش درماني سنتي، مصارف پزشكي بسياري دارد و از جمله اين موارد، كمك به درمان علائم سرماخوردگي است.

 



پاييز گوشت گوساله سوسيس و كالباس نخوريد

به گفته پزشكان طب سنتي در فصل پاييز از مصرف مواد سوداساز مانند گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت هاي يخي و سوسيس و كالباس پرهيز كنيد.
در فصل پاييز افراد بايد از غذاهاي گرم و تر مانند گوشت بره، گوسفند و شيريني هايي مانند قاووت بادام و ميوه هايي مانند به، سيب و گلابي استفاده كنند.
يك روز در ميان استحمام كردن مي تواند خشكي بدن افراد را از بين ببرد همچنين بودن زير دوش آب نيمه گرم مي تواند براي افراد مفيد باشد.
ماليدن روغن هايي مانند گل بنفشه و بادام مي تواند از خشكي پوست بدن پيشگيري كند همچنين استفاده از بوهاي خوش مانند عطر گل سرخ باعث تقويت روح نفساني افراد مي شود و برخي عطرها كه داراي بوي تند و طبيعت گرم است، ممكن است موجب بروز آلرژي در افراد شود.
در فصل پاييز از مصرف مواد سوداساز مانند گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت هاي يخي و سوسيس و كالباس بايد پرهيز شود. در اين فصل، هنگام خارج شدن از خانه و در هواي آزاد پوشاندن سر بسيار مهم است و از بروز بيماري هاي ناشي از سرما پيشگيري مي كند همچنين در فصل پاييز بايد از غم و ناراحتي پرهيز و به كارهاي مفرح و شاد پرداخته شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14