(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 آذر 1390- شماره 20100

مخالفت دولت جديد ليبي با تاسيس سفارت اسرائيل در طرابلس
اعتراف شبكه سي ان ان به شكست سيا مقابل توانمندي حزب الله لبنان
دور تازه بازداشت معترضان وال استريت در نيويورك
فلسطيني ها در 11 شهر رژيم صهيونيستي عليه ممنوعيت پخش اذان به خيابان ريختند
روزنامه السفير از احتمال فروپاشي حكومت آل سعود خبر داد
ولخرج ترين رئيس جمهور دنيا!
دهمين انفجار در خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائيل
مدودف: از اين پس مقابل تهديدات آمريكا سكوت نمي كنيم
لغو پروازها و سرگرداني مسافران به دنبال اعتصاب در فرانسه
گسترش درگيري هاي خونين در قاهره اخوان المسلمين محكوم كرد
هيئت اعزامي عراق به دمشق مذاكره با بشاراسد را مثبت خواند
تداوم درگيري هاي ضد آل خليفه در شهرها و روستاهاي بحرين
مالكي از مجلس عراق خواست معاون نخست وزير را بركنار كند
اعلام وضعيت فوق العاده در غرب قزاقستان



مخالفت دولت جديد ليبي با تاسيس سفارت اسرائيل در طرابلس

وزيرخارجه ليبي اخبار منتشر شده مبني بر صدور مجوز توسط دولت اين كشور براي گشايش سفارت رژيم صهيونيستي در طرابلس را بي پايه و اساس دانست.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عاشور بن خيال» گفت: طي روزهاي اخير شاهد انتشار اخباري درباره موافقت دولت ليبي با گشايش سفارتخانه اسرائيل در طرابلس بوده ايم. ما اين اخبار را بي پايه و اساس مي دانيم و آن را رد مي كنيم.اخيرا رسانه هاي غربي و صهيونيستي گزارش داده اند كه دولت جديد ليبي به اسرائيل اجازه مي دهد در طرابلس سفارت تاسيس كند تا روابط ديپلماتيك با اين رژيم برقرار شود.
خبر ديگر اينكه، لئون پانتا وزير دفاع آمريكا در سفرش به ليبي از قدرت گرفتن اسلامگرايان ابراز نگراني كرده و اين موضوع را به مقامات ليبي گوشزد كرده است.

 



اعتراف شبكه سي ان ان به شكست سيا مقابل توانمندي حزب الله لبنان

رسانه هاي آمريكايي به توانمندي حزب الله در افشاي نقش سيا در لبنان اعتراف كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه المنار، شبكه سي ان ان آمريكا در گزارشي اطلاعات جديدي از فعاليت آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در لبنان منتشر و به شكست اين نهاد، در مقابل حزب الله لبنان اعتراف كرد.
اين شبكه آمريكايي با اشاره به افشاي اسامي افراد سازمان سيا در لبنان به نقل از افسر سابق سيا افزود: حزب الله دشمن واقعي آمريكاست و اين حزب از قدرت فراواني برخوردار است.
«رابرت پير» اظهار داشت: حزب الله از توان بالايي در كشف شبكه هاي جاسوسي برخوردار است زيرا اطلاعات كامپيوتري را مي تواند رصد كند از همين رو دفتر سازمان سيا بايد فورا در لبنان تعطيل شود.

 



دور تازه بازداشت معترضان وال استريت در نيويورك

پليس آمريكا با حمله به شركت كنندگان در مراسم گراميداشت چهارمين ماه قيام وال استريت، بيش از 50 نفر از معترضان را دستگير كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پليس ضد شورش نيويورك روز شنبه مصادف با چهارمين ماه تولد قيام ضد سرمايه داري وال استريت به هزاران نفر از معترضان آمريكايي در نزديك ميدان «دوارت» حمله ور شد و دستكم 50 نفر را دستگير و روانه بازداشت گاه ها كرد.
تصاوير منتشر شده نشان مي دهد، معترضان در اين روز با شعار «ما 99 درصديم» و در حالي كه فرياد مي زدند «تا رسيدن به آزادي، اشغال ادامه دارد» به سمت منطقه اي كه پليس دور آن حصار كشيده بود حمله ور شده، اقدام به احداث موانع كردند. معترضان كه پيش از اين در پارك «زاكوتي» نيويورك تحصن مي كردند، قصد دارند اين منطقه حصاربندي شده را براي ادامه تحصن تصرف كنند.
از نكات جالب توجه اعتراض هاي اين روز نيويورك، مشاركت يك كشيش با لباس روحاني در اعتراضات است كه بازتاب زيادي در رسانه ها داشته است.اين كشيش پس از اينكه همراه با ساير معترضان از موانع و حصارهاي فلزي منطقه مذكور رد شد، از سوي پليس دستگير و پس از دستبند زدن به دست ها به زندان منتقل شد.
خبرنگار ايرنا از نيويورك نيز گزارش داد، عصر روز شنبه معترضان با وجود سرماي زياد در خيابان هاي منهتن عليه نظام سرمايه داري تظاهرات كردند. طرفداران جنبش ضد وال استريت با تجمع مقابل محله «كانال استريت» عليه خشونت پليس شعار داده و تاكيد كردند تا سقوط نظام سرمايه داري به اعتراض ها ادامه خواهند داد.
معترضان همچنين به انتقاد از سياست هاي حمايتي «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا از بانك ها و شركت هاي بزرگ اعتراض كرده و خواستار استيضاح وي شدند.
معترضان اعلام كردند، اوباما اميد و فرصت هاي شغلي را از آنها گرفته بنابراين پيش از پايان دوران رياست جمهوري اش بايد استيضاح شود. اعضاي جنبش همچنين نسبت به ادامه دار بودن اعتراض ها در طول تعطيلات كريسمس تاكيد كردند.
از سوي ديگر سايت خبري «ونيستون ژورنال» اعلام كرد، روز شنبه همزمان با نيويورك، معترضان منطقه «ونيستون سالم»، واقع در شمال كارولينا مقابل ساختمان شوراي شهر تجمع كرده و عليه حاكميت اقليت ثروتمند بر اكثريت 99 درصدي جامعه آمريكا شعار سر دادند.
براساس اين گزارش، معترضان در اين نقطه از آمريكا پس از تجمع با انبوهي از نيروهاي امنيتي مواجه شدند كه ساعت ها قبل خود را به محل رسانده بودند. نيروهاي امنيتي اجازه آوردن لوازم مورد نياز براي تحصن از جمله كوله پشتي و چادر را به معترضان ندادند تا بدين ترتيب آنها مجبور به ترك محل شوند. دانشگاه «ريورسايد» كاليفرنيا اما به تازگي اقدام به انتشار نتايج تحقيقاتي كرده كه نشان مي دهد برخلاف ادعاي مقامات رسانه هاي آمريكايي، تحصن و اعتراض هاي ضد سرمايه داري در اين كشور همچنان با قدرت ادامه دارد. براساس اين گزارش از شمال تا جنوب كاليفرنيا دستكم 150 اردو اعتراضي وجود دارد كه همچنان به تحصن و اعتراض ها ادامه مي دهند. بسياري از اردوها چندين بار از سوي پليس آمريكا مورد حمله شبانه قرار گرفته و جمع آوري شده بود اما معترضان مجددا اقدام به اشغال آن كرده اند.
پروفسور «كريستوفر چيس-دان» و «ميشلا كوران-استرنج» اين مطالعات را انجام داده اند.
گفتني است، پليس آمريكا طي هفته هاي اخير با همراهي رسانه هاي اين كشور حملات كم سابقه اي را عليه معترضان وال استريت آغاز كرده بودند. پليس با جمع آوري چادرها و دستگيري معترضان و رسانه ها با تحقير و تحريف جنبش سعي در متوقف كردن اعتراض ها دارند. مقامات آمريكايي به دنبال القاي اين موضوع هستند كه جنبش وال استريت تمام شده است اما چندي پيش اشغال بنادر تجاري سواحل غربي آمريكا اين پيام را به مقامات آمريكايي رساند كه جنبش همچنان زنده است.
اقدام روز شنبه نيويوركي ها نيز در ادامه اشغال بنادر غربي آمريكا و با هدف مشابه صورت گرفت. در اين روز اعضاي جنبش كه در اعتصاب غذا هم به سر مي برند فرياد مي زدند، در آمريكا دموكراسي مرده است.
يادآور مي شود، اعضاي جنبش وال استريت را گروه هاي مختلفي از مردم تشكيل مي دهد. اما خواسته همه اين معترضان در يك چيز خلاصه مي شود و آن سرنگوني نظام سرمايه داري است.

 



فلسطيني ها در 11 شهر رژيم صهيونيستي عليه ممنوعيت پخش اذان به خيابان ريختند

ساكنان فلسطيني 11 شهر اشغالي در اعتراض به قانون جديد صهيونيست ها مبني بر ممنوعيت پخش اذان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، مناطق فلسطيني نشين الطيبه، الطيره، الناصره، يافا، كابول، حسبرالزرقاء، سفا عمرو و... كه همگي در مناطق اشغالي قرار دارند روز گذشته شاهد برپايي تظاهرات ضداسرائيلي عليه قانون نژادپرستانه بودند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: «صداي اذان ماندني است، فاشيسم نمي ماند» اذان را پخش كنيد، صداي فاشيست هاي نژادپرست را خفه كنيد، ما هرگز شكست نخواهيم خورد، صداي اذان را بلندتر خواهيم كرد، اتحاد اتحاد عليه حكومت فاشيستي.
فلسطيني ها علاوه بر سردادن شعارهاي ضد صهيونيستي پلاكاردهايي نيز با خود حمل مي كردند كه به زبان هاي انگليسي، عبري و عربي شعارهايي در مخالفت با صهيونيسم روي آنها نوشته شده بود.
گفتني است رژيم صهيونيستي اخيراً پيش نويس قانوني را به كنست (پارلمان) ارائه كرده كه براساس آن فلسطينيان نمي توانند از اين پس صداي اذان را در مساجد پخش كنند.
از سوي ديگر سازمان همكاري اسلامي با انتقاد شديد از حملات شهرك نشين هاي صهيونيست به اماكن اسلامي از سازمان هاي بين المللي خواست تا مانع از اين گونه اقدامات شوند.
در پيام اين سازمان به سازمان هاي حقوقي و بين المللي آمده است: با وجود اينكه مساجد جزو اوقاف اسلامي هستند و هيچ كس حق دخالت در امور آنها را ندارد، اما مقام هاي اسرائيلي با ناديده گرفتن قوانين بين المللي براساس يك طرح برنامه ريزي شده قصد دارند نمادهاي عربي و اسلامي فلسطيني ها را از بين ببرند و به جاي آن اماكن و نمادهاي يهودي ايجاد كنند كه اين كار با بستن و خراب كردن مساجد به بهانه هاي واهي صورت مي گيرد.
در اين نامه همچنين از جامعه جهاني خواسته شده است تا از دست اندازي مقام هاي رژيم صهيونيستي به مساجد فلسطيني ها در تمامي خاك فلسطين خصوصاً مسجدالاقصي جلوگيري كند و در مقابل اقدامات اين رژيم مبني بر دخالت در مسائل عبادي و شعائر ديني مسلمانان فلسطيني كه حق هر مسلماني است، بايستند.
سازمان همكاري اسلامي همچنين از كشورهاي عربي و اسلامي خواسته است كه به وظايف خود در قبال فلسطين عمل كنند و رژيم اشغالگر را از ادامه اجراي قوانين جعلي و اقدامات خصمانه عليه ملت فلسطين باز دارند.

 



روزنامه السفير از احتمال فروپاشي حكومت آل سعود خبر داد

يك روزنامه لبناني از احتمال فروپاشي حكومت آل سعود بر اثر بيداري اسلامي در منطقه خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه لبناني «السفير» آمده است: نشانه هاي زوال و از هم گسيختگي در رژيم آل سعود در شبه جزيره عربستان در ماه هاي اخير به وضوح مشاهده مي شود و اين نظام بدون تنفس مصنوعي قادر به ادامه حيات نيست.
در اين گزارش آمده است: نظام سلطنتي و فرسوده عربستان آينده مبهمي را براي اين كشور رقم زده است و بيماري هاي مختلف و عمل هاي جراحي پي درپي پادشاه به اين موضوع دامن زده است.
به نوشته السفير، به دنبال مرگ وليعهد سابق عربستان، نزاع و درگيري بر سر خلافت در ميان اعضاي خاندان آل سعود كه تعداد آنها به 22 هزار تن مي رسد، بالا گرفته است و بروز تفرقه ميان اين خاندان، عملا آينده سلطنت و صادرات نفت را در آن مورد تهديد قرار داده است.
السفير با اشاره به بيداري اسلامي در منطقه و تاثير آن در عربستان، يادآور شده است: جوانان عربستاني تحت پرچم تحركات اسلامي، به سوي آزادي و اجراي روند اصلاحات پيش مي روند و در مقابل وضع جسماني عبدالله بن عبدالعزيز (پادشاه)، نشانه هاي زوال رژيم آل سعود را بيش از هر زمان ديگري نمايان ساخته است.
اين روزنامه لبناني به تغييرات جزئي در حاكميت رده بالاي خاندان آل سعود در ماه هاي اخير اشاره كرد و نوشت: با انجام مقايسه اي ساده ميان نگاه شاه عربستان با شاهزاده نايف (وليعهد) مي توان اين نتيجه را گرفت كه جانشين احتمالي ملك عبدالله به سركوب مخالفان ادامه خواهد داد.
پايگاه خبري «النخيل» عراق نيز در مطلبي با عنوان «عربستان بازيچه دست آمريكاست»، سياست هاي آل سعود را در منطقه خاورميانه به باد انتقاد گرفته است.
به گزارش مهر به نقل از النخيل آمده است: عربستان طي ساليان اخير به بازيگر و مجري سناريوهاي آمريكا در منطقه تبديل شده و به سياست بحراني كردن روابط با كشورهاي اطراف روي آورده است.
در اين گزارش خاطرنشان شده است: اتخاذ اين سياست از سوي رياض، سوالات فراواني را درباره اينكه چرا سياست هاي عربستان به جاي اينكه منافع ملي اين كشور و كشورهاي همسايه را مورد توجه قرار دهد در خدمت آمريكاست، در اذهان عمومي به وجود آورده است.
از سوي ديگر، رژيم آل سعود براي خاموش كردن اعتراضات مردمي دست به دامن اراذل و اوباش در شرق عربستان شده است.

 



ولخرج ترين رئيس جمهور دنيا!

در اوج بحران اقتصادي و در حالي كه دولت فرانسه براي جبران ميلياردها يورو كسري بودجه اش، ته جيب هايش را هم «درآورده»، رئيس جمهور «نيكلاساركوزي» هفته پيش بابت فقط يك شب اقامت در هتل «ماژستيك» شهر «كن» 37 هزار يورو پول داده است!
و البته، بايد گفت كه او از بين رئيس جمهورهاي ولخرج دنيا كه هدر دادن پول ماليات دهندگان برايشان از آب خوردن هم راحت تر است، در اين ارتباط مقام اول را به دست آورده، چرا كه مثلا «باراك اوباما» آمريكايي و «سيلويو برلوسكني» ايتاليايي كه در هتل «كارلتون» همسايه اقامت كرده بودند، به ترتيب 35 هزار و 29 هزار يورو خرج كرده اند! حالا، بد نيست بدانيد كه رئيس جمهور چين«هوجين تائو» كه او هم براي شركت در نشست «گروه 20» در «كن» حضور داشته، سه برابر كمتر خرج كرده و بابت اقامت يك شبه اش در هتل «گري آلبيون» فقط 11600 يورو پول داده است. ظاهراً، اين وسط فقط «ديويد كامرون» انگليسي بوده كه از همه صرفه جوتر بوده، چرا كه مي گويند بابت اتاقش در هتل «ماريوت» فقط 1950 يورو پول داده- كه البته، هنوز هم 300 يورو از متوسط دستمزدها در فرانسه بيشتر است. حالا، اگرچه «كاخ اليزه» ادعا مي كند جناب «ساركوزي» فقط 35 هزار يورو خرج كرده اما در روزنامه هاي فرانسوي- مثلا «لوپست»- مي خوانيم كه مديريت هتل «ماژستيك» هم اين ارقام را تأييد مي كند. بايد گفت كه اوضاع اقتصادي فرانسه آنقدر وخيم است كه حتي اگر حقوق كلان «ساركوزي» و وزيرانش هم مسدود شود، باز هم كاري از پيش نخواهد رفت.
سرويس خارجي كيهان

 



دهمين انفجار در خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائيل

افراد ناشناس براي دهمين بار در سال جاري، اقدام به منفجر كردن خط لوله صادرات گاز مصر به رژيم صهيونيستي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از منابع امنيتي، افراد ناشناس روز يكشنبه با قرار دادن بمب هاي دست ساز در مسير خط لوله صادرات گاز به رژيم صهيونيستي در جنوب شهر «العريش»، آن را منفجر كردند.
براساس اين گزارش پليس و نيروهاي امنيتي محل حادثه را به محاصره خود درآورده اند.
اين دهمين باري است كه خط لوله صادرات گاز به اسرائيل در صحراي سينا طي سال جاري ميلادي توسط افراد ناشناس منفجر مي شود.

 



مدودف: از اين پس مقابل تهديدات آمريكا سكوت نمي كنيم

رئيس جمهوري روسيه گفت كه اين كشور از اين پس در مقابل تهديدات و مداخلات آمريكا سكوت نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ديميتري مدودف» در واكنش به اظهارات دو هفته اخير «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا و وزير خارجه اش «هيلاري كلينتون» كه سلامت انتخابات پارلماني روسيه را زير سوال برده بودند، گفت كه روسيه ديگر در برابر سياست ارعاب و مداخلات آمريكا سكوت اختيار نمي كند. وي افزود: از اظهارنظرهاي درست و سازنده استقبال مي كنيم، اما اظهارات مقامات آمريكايي قابل قبول نيست و تنها خشم روس ها را برمي انگيزد. مدودف افزود: در تماس تلفني با اوباما، به او گفتم كه نظر آمريكا درباره انتخابات روسيه هيچ اهميتي براي مسكو ندارد. وي افزود: اگر آنها (آمريكايي ها) درصدد امر و نهي باشند، ما نيز بدان توجهي نمي كنيم. اما اگر آنها به دغدغه هاي ما توجه داشته باشند، مي توانيم همكاري كنيم.
«ولاديمير پوتين» نخست وزير روسيه هفته پيش اعلام كرده بود كه وزيرخارجه آمريكا با ابراز ترديد درباره نتايج انتخابات روسيه، جرقه اعتراضات دراين كشور را زد.
از سوي ديگر، وزارت خارجه روسيه نيز اعلام كرده است كه آمريكا با اعطاي پول به مخالفان دولت روسيه، درصدد اخلال در امنيت اين كشور است.

 



لغو پروازها و سرگرداني مسافران به دنبال اعتصاب در فرانسه

ادامه اعتصاب سراسري كاركنان فرودگاه هاي فرانسه، خشم مقامات اين كشور را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، اعتصاب كاركنان فرودگاه هاي فرانسه ديروز در حالي وارد سومين روز خود شد كه تاكنون به لغو همه پروازها در ليون و بسياري از پروازها در ساير شهرها منجر شده است.
با ادامه اين اعتصاب كه علاوه بر ضرر و زيان مادي به فرودگاه ها،ز به سرگرداني هزاران مسافر منجر شده است، وزير حمل ونقل فرانسه با حمله به اعتصابيون آنها را «گروگان گيران مسافران» خواند و از مسئولان خواست هرچه سريعتر به اين وضع سروسامان دهند.
اتحاديه كاركنان بخش امنيتي فرودگاه هاي فرانسه مجموعا 10 هزار عضو دارد كه خواستار مذاكره درباره حقوق و شرايط كاري خود شده اند.
سايت راديو فرانسه نيز در اين باره نوشت، اعتصاب سراسري كه از روز جمعه آغاز شده فرودگاه هاي مارسي، ليل و نيس را هم تحت تاثير قرار داده است.

 



گسترش درگيري هاي خونين در قاهره اخوان المسلمين محكوم كرد

منابع خبري از ادامه درگيري هاي خونين در قاهره خبر دادند و همزمان جماعت اخوان المسلمين اين كشتار را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري هاي گسترده نظاميان و مردم در مركز قاهره در روز يكشنبه براي سومين روز متوالي ادامه يافت و آمار قربانيان اين خشونت ها به 11كشته و 700 مجروح رسيد.
اين درگيري هاي خشونت بار كه به گفته بسياري از شاهدان عيني، خونين ترين برخوردهاي غيرنظاميان با پليس و نيروهاي امنيتي در مصر به شمار مي رود از روز جمعه با سنگ پراني و حمله به معترضان در مقابل مقر ساختمان نخست وزيري در خيابان قصرالعيني كه به ميدان التحرير منتهي مي شود، آغاز شده است.
شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر كه طي روزهاي اخير بيش از هر زمان ديگري از سوي مخالفان به باد انتقاد گرفته شده است با افزايش تعداد نظاميان و سركوب معترضان سيطره خود را بر مركز قاهره تحكيم بخشيده است.
اين در حالي است كه تصاوير مخابره شده از مقابل ساختمان نخست وزيري و ميدان التحرير، تعداد زيادي از افراد لباس شخصي را نشان مي دهد كه اقدام به پرتاب سنگ و بطري هاي آتش زا به سوي معترضان مصري كرده اند.
در ميدان التحرير نيز كه چادرهاي نصب شده از سوي معترضان توسط پليس و نظاميان به آتش كشيده شده است، ارتش اقدام به ايجاد ديوار بتني براي جلوگيري از مراجعه مجدد مخالفان به آن كرد.
با اين حال تعداد زيادي از جوانان مصر با تجمع در محل و پرتاب سنگ به سوي نظاميان نسبت به حضور آنها در ميدان التحرير اعتراض كردند، اما از سوي پليس و نيروهاي لباس شخصي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
به گزارش شاهدان عيني، عمده درگيري هاي معترضان مصري و نظاميان در حد فاصل ميدان التحرير و مقر نخست وزيري در جريان است و احتمال افزايش تعداد قربانيان و مجروحان طي ساعت هاي آينده وجود دارد.
از سوي ديگر انتشار تصاوير ويدئويي از ضرب و شتم يك زن محجبه در مقابل مقر نخست وزيري توسط پليس مصر، خشم معترضان را شعله ورتر كرد و موجب گرديد كه بسياري از ساختمان هاي موجود در منطقه دستخوش حريق شوند.
در همين حال هزاران نفر از مردم روز يكشنبه در مراسم تشييع جنازه شيخ «عماد عفت» روحاني مصري شركت كردند و خواستار مجازات مسببان قتل وي شدند و اعلام كردند؛ نظاميان و پليس مصر با استفاده از روش هاي سركوب دوران مبارك، انقلابيون را قلع و قمع مي كنند.
همچنين جماعت اخوان المسلمين با صدور بيانيه اي، ضمن محكوم كردن حوادث چند روز اخير در مصر، خواستار عذرخواهي مسئولان شوراي عالي نيروهاي مسلح از مردم شد.
اخوان المسلمين در بيانيه خود، خواستار عذرخواهي فوري نظاميان از ملت مصر بابت تجاوزات اخير و تحقيق عادلانه و مستقل در حوادث اخير و محاكمه و مجازات عاملان آن و پرداخت غرامت به خانواده هاي قربانيان شد.در اين بيانيه كناره گيري نظاميان و سپردن امور كشور به غيرنظاميان، از شوراي عالي نظامي خواسته شده است.

 



هيئت اعزامي عراق به دمشق مذاكره با بشاراسد را مثبت خواند

هيئت ديپلماتيك عراق پس از ديدار با رئيس جمهور سوريه از گفت وگوهاي انجام شده با بشاراسد ابراز رضايت كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، فالح الفياض مشاور امنيت ملي عراق و رئيس هيئت ديپلماتيك اين كشور پس از ديدار با بشاراسد گفت، ما با رئيس جمهور سوريه درباره يافتن راه هاي مسالمت آميز براي حل بحران سوريه به دور از فتنه و دخالت بيگانگان به توافق رسيديم.وي بدون ارائه جزئيات بيشتر در زمينه طرح بغداد براي حل بحران سوريه افزود، هيئت عراقي پس از سوريه به قاهره مي رود تا در زمينه طرح بغداد با اتحاديه عرب گفت وگو كند.
پيش از اين نيز نوري مالكي نخست وزير عراق گفته بود كه طرح بغداد با هدف آغاز گفت وگوها ميان مخالفان و دولت سوريه است.نقش بغداد در ميانجيگري در موضوع سوريه پس از آن مطرح شد كه تركيه با مواضع تند چند وقت اخير رجب طيب اردوغان و عبدالله گل جايگاه بي طرفي را در اين مسئله از دست داده است.
جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز با محكوم كردن همدستي برخي دولت هاي عربي با دشمنان سوريه تاكيد كرد كه مقاومت سوريه و وحدت و هوشياري مردم اين كشور در برابر توطئه هاي خارجي باعث شده است تا اهداف توطئه گران به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه شكست بخورد.
احسان اوغلو دبيركل سازمان همكاري اسلامي نيز اعلام كرد كه اين سازمان مخالف دخالت نظامي خارجي در سوريه است.

 



تداوم درگيري هاي ضد آل خليفه در شهرها و روستاهاي بحرين

سرويس خارجي-
در ادامه سركوب و كشتار وحشيانه رژيم آل خليفه عليه تظاهركنندگان بحريني يك پيرمرد بحريني براثر استنشاق گازهاي خفه كننده و سمي به شهادت رسيد.
تظاهركنندگان بحريني در روستاها و شهرهاي اين كشور به خيابان ريختند كه با هجوم وحشيانه نيروهاي امنيتي و نظامي آل خليفه مواجه شدند. نيروهاي آل خليفه با شليك بمب هاي سمي و گاز اشك آور سعي در متفرق كردن تظاهركنندگان داشتند كه «الحاج عبدعلي الموالي» پيرمرد بحريني براثر استنشاق گازهاي سمي به شهادت رسيد.
با به شهادت رسيدن اين پيرمرد بحريني تعداد شهداي انقلاب بحرين به 55 نفر رسيد. شاهدان عيني اظهار داشتند كه مردم بحرين اعم از پيرمرد و زن و كودك براثر حملات نيروهاي امنيتي آل خليفه به درون مجتمع هاي تجاري فرار مي كردند كه براثر دود غليظ گازهاي سمي بر روي زمين مي افتادند و كمك مي خواستند.
اوضاع در شهرهاي ستره، المعامير، البلادالقديم و كرزكان نيز بحراني اعلام شده و مردم از سوي نيروهاي امنيتي به شدت سركوب مي شوند. فعالان بحرين اعلام كردند كه تعدادي از نيروهاي آل خليفه با حمله به خانه يك شهروند وي را در پشت بام خانه اش مورد ضرب و شتم قرار دادند. اين فعالان افزودند، مزدوران آل خليفه اين فرد را در برابر فرزندش با باتوم مورد حمله قرار دادند و گريه هاي فرزندش مانع از خشونت نيروهاي رژيم آل خليفه نشد.

 



مالكي از مجلس عراق خواست معاون نخست وزير را بركنار كند

نوري مالكي از مجلس اين كشور خواست از «صالح المطلك» به عنوان معاون نخست وزير سلب اعتماد كند و همزمان با آن، معاون رئيس جمهور عراق به اتهام توطئه چيني عليه كشور تحت پيگرد قانوني قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» نخست وزير عراق رسماً از پارلمان عراق خواست كه به صالح المطلك معاون نخست وزير (از فهرست العراقيه) رأي عدم كفايت بدهد. مالكي كه سخنانش از تلويزيون عراق پخش مي شد، المطلك را بدتر از صدام دانست. شنبه گذشته فهرست «العراقيه» تحت رهبري «اياد علاوي» اعلام كرده بود كه اين فهرست از مجلس و دولت كنار مي كشد. سخنگوي فهرست مذكور حتي از المطلك و «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور عراق اسم برده و اعلام كرده بود كه اينها نيز از پست هاي خود كناره خواهند گرفت.
المطلك به داشتن گرايشات بعثي و ارتباط با گروه هاي تروريستي متهم شده بود.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز از عراق گزارش داد، «قاسم عطا» فرمانده عمليات نظامي بغداد، الهاشمي را به دست داشتن در عمليات تروريستي روز 28 نوامبر (هشت آذر) سال جاري متهم كرد. در عمليات تروريستي مذكور، يك خودروي بمب گذاري شده مقابل پارلمان عراق منفجر شد. علاوه بر الهاشمي، سه نفر از اطرافيان وي و رئيس دفترش نيز متهم به دست داشتن در اين عمليات تروريستي شده اند.
همچنين خبرهايي در مورد صدور حكم بازداشت الهاشمي و حتي دستگيري وي توسط نيروهاي امنيتي عراق منتشر شد؛ اما هيچ منبع رسمي در عراق اين خبرها را تاييد نكرده است.
به گفته «حسين الاسدي» از سران «فهرست دولت قانون» تحت رهبري مالكي، چند گروه تروريستي با دفتر الهاشمي در ارتباط بوده اند و حتي اين دفتر از تروريست ها حمايت مالي مي كرده است.
ساير رويدادها
¤ صدها تن با اجتماع مقابل سفارت آمريكا در لندن، جنگ 9 ساله آمريكا در عراق را محكوم كردند.
¤ آخرين واحدهاي نظامي آمريكايي صبح ديروز خاك عراق را ترك كردند و وارد كويت شدند.

 



اعلام وضعيت فوق العاده در غرب قزاقستان

قزاقستان قانون مقررات حكومت نظامي در غرب اين كشور را به اجرا درآورد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «نورسلطان نظربايف» رئيس جمهور قزاقستان روز يكشنبه با صدور بيانيه اي مقررات حكومت نظامي را در شهر آشوب زده جاتاوزين در غرب اين كشور اعلام كرد.
براساس اين گزارش، بيانيه رئيس جمهور قزاقستان كه در پايگاه اينترنتي رياست جمهوري قرار داده شده، آمده است: مقررات حكومت نظامي از 17 دسامبر (27 آذر) تا روز پنجم ژانويه در شهر جاتاوزين به اجرا درخواهد آمد.
نظربايف اين تصميم را پس از آن اتخاذ كرد كه شوراي ملي امنيت قزاقستان پس از كشته شدن 11 نفر و زخمي شدن ده ها تن در درگيري پليس و كارگران معترض راي به اجراي حكومت نظامي در شهر جاتاوزين داد.
براساس اين بيانيه، مقررات حكومت نظامي در شهر جاتاوزين از ساعت 23 شب تا 7 صبح به اجرا درمي آيد و با افراد متخلف به شدت برخورد خواهد شد.
نورسلطان نظربايف كه با مشت آهنين بر سرزمين غني از مواد نفتي سال هاست حكومت مي كند، در بيانيه خود متذكر شده است كه قزاقستان به هيچ وجه به افراد مخل امنيت اجازه نخواهد داد كه دولت را زير سؤال ببرند.اين در حالي است كه در تازه ترين اخبار منتشر شده از سوي پايگاه هاي مخالف دولت قزاقستان اعلام شد؛ درگيري بين كارگران و نيروهاي امنيتي و پليس هنگامي در شهر جاتاوزين آغاز شد كه كارگران خشمگين اقدام به برچيدن يادمان سالروز استقلال در ميدان مركزي شهر كردند.در درگيري هاي پليس و معترضان 11 نفر كشته و ده ها نفر زخمي و بازداشت شدند.
كشور قزاقستان با مساحتي بالغ بر دو ميليون و 727 هزار و 300 كيلومتر جمعيت حدود 20 ميليون را در خود جاي داده است و با روسيه، قرقيزستان، تركمنستان، ازبكستان و چين هم مرز است و پايتخت آن «آستانه» نام دارد.
قزاقستان داراي منابع سرشار نفت و گاز است و از اين جهت يازدهمين كشور جهان به شمار مي رود.اقتصاد اين كشور عمدتاً در سال هاي گذشته بر مبناي اقتصاد كشاورزي بوده است، اما با رشد چشمگير سرمايه گذاري خارجي و صادرات نفت، قزاقستان بيش از پيش به درآمدهاي نفتي وابسته شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14