(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 آذر 1390- شماره 20100

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور: عوايد دوركاري صرف مسايل رفاهي كارمندان شود
سود 15 هزار ميليارد توماني دولت از سكه و ارز
طرح ضربتي بازرسي از فروشگاه هاي زنجيره اي
از سوي سازمان مديريت صنعتي شركت هاي مهندسي صنعتي رتبه بندي مي شوند
پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به سرمايه گذاران بخش هاي ريلي و آزادراهي
وزير دادگستري: شيوه هاي تقلب در فساد 3 هزار ميليارد توماني تكان دهنده است
 توسعه ميدان نفتي زاغه بوشهر به تات نفت روسيه واگذار شد
امضاي نخستين موافقت نامه تجارت آزاد ايران
اجراي برنامه هاي ارزان سازي ساختمان
جريمه سنگين اپراتورها در صورت اثبات تخلف فروش اطلاعات مشتركان



كوتاه اقتصادي

¤ واحد مديريت بازرسي و نظارت شوراي اصناف كشور از آغاز طرح نظارتي اصناف ويژه شب يلدا در كشور خبر داد. با توجه به روزهاي پاياني فصل پائيز و فرا رسيدن شب يلدا (چله) اقدامات تشديد كنترلي توسط بازرسان واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور براي نظارت دقيق تر بر بازار آغاز شده است.بازرسان اصناف ضمن كنترل و نظارت تمامي كالاها در خصوص نرخ اقلام پرمصرف شب چله از جمله آجيل و خشكبار، هندوانه، شيريني و...، دقت بيشتري خواهند داشت و در همين راستا با متخلفان احتمالي برخورد قانوني خواهند كرد و همچنين از افزايش غيرقانوني قيمت كالاها نيز جلوگيري خواهد شد.براساس اين گزارش واحدهاي بازرسي و نظارت اصناف در كليه شهرستان ها آماده دريافت گزارشات هموطنان از هرگونه تخلف و گرانفروشي است.
¤ قرارداد عامليت صندوق توسعه ملي با دو بانك توسعه تعاون و سپه به منظور توسعه اشتغال منعقد شد.مراسم انعقاد قرارداد عامليت صندوق توسعه ملي با حضور مسئولان هيئت مديره صندوق و مديران بانك توسعه تعاون و سپه به منظور ايجاد اشتغال منعقد شد.براساس بند 12 قانون بودجه سال 1389كل كشور، به استناد بند 22سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، دولت موظف است حداقل 20درصد درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و فرآورده هاي نفتي را به صندوق توسعه ملي واريز نمايد تا به بخش اشتغال و حمايت از تعاوني ها و بخش خصوصي اختصاص يابد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 21ميليون اوراق بهادار، به 120ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات ديروز را در بازارهاي فرابورس، همانند روز گذشته عمران و توسعه شاهد در بازار اول با جابجايي 9 ميليون و 10 هزار سهم بدون نوسان قيمت و با نرخ 2950ريال داشت. پتروشيمي كازرون در بازار پايه با خريد و فروش 160سهم و نرخ 1209ريال كمترين حجم معاملات را در بازارهاي فرابورس كسب كرد. شركت سبحان دارو، مهندسي صنعتي روان فن آور، مرجان كار و پتروشيمي اميركبير و حق تقدم آن با افزايش قيمت 5 درصد، بيشترين افزايش قيمت را در بازارهاي فرابورس داشتند. حق تقدم سرمايه گذاري توسعه شمال نيز در بازار پايه با كاهش قيمت 9/4درصد بيشترين كاهش قيمت را از آن خود كرد.
¤ رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي گفت: 500 ميليون دلار از منابع صندوق در راستاي تحقق سهم بخش تعاون طبق قانون برنامه پنجم توسعه در اختيار بانك توسعه تعاون قرار مي گيرد.
¤ شركت مخابرات استان تهران امتياز واگذاري شماره تلفن هاي ثابت رند (طلايي و نقره اي) خود را از طريق مزايده عمومي به فروش مي رساند. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، محمدرضا بيدخام مديركل دفتر مديرعامل شركت مخابرات استان تهران و رئيس كميته واگذاري امتياز شماره هاي رند تلفن ثابت با اعلام اين مطلب گفت: مزايده واگذاري امتياز شماره تلفن هاي ثابت رند (طلايي و نقره اي) و براساس آيين نامه مصوب مجمع شرك مخابرات ايران و با اعلام از طريق انتشار آگهي مزايده عمومي در چهار نشريه كثيرالانتشار برگزار مي شود. وي ادامه داد: زمان شروع فروش اسناد 27 آذر ماه آخرين مهلت خريد اسناد 7 دي ماه و آخرين مهلت تحويل پاكات پيشنهاد قيمت 17 دي ماه است.بيدخام افزود: امتياز شماره تلفن هاي شركت داده شده در اين مزايده در تمامي مراكز مخابرات استان تهران اعم از پر ظرفيت و كم ظرفيت مي باشد.وي در پايان گفت: داوطلبان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت شركت مخابرات استان تهران WWWTCTIR مراجعه نمايند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي8222، 9222، 0228 الي 2228، 0261 الي 3261، 0225 الي 3225، 0223 الي 3223، 0263، 1263، 0227 الي 5227، 4331، 5331، 4336، 5336، 0338 الي 4338، 1331، 0339 الي 9339، 0445 الي 7445، 0775 الي 3775، 0776 الي 5776 از امروز به مدت 27 ساعت با اختلال همراه است.

 



رئيس جمهور: عوايد دوركاري صرف مسايل رفاهي كارمندان شود

رئيس جمهور تأكيد كرد: مبالغ صرفه جويي ناشي از اجراي طرح دوركاري به مسايل رفاهي كارمندان دولت اختصاص يابد.
محمود احمدي نژاد ديروز در همايش ملي دوركاري در نظام اداري در محل تالار وزارت كشور افزود:نظر من اين نيست كه هزينه ها و پول و درآمدي كه از محل دوركاري ذخيره مي شود به خزانه برگردانيم بلكه مي توان همين هزينه ها و پول ها را به خود افراد و كارمندان برگرداند كه البته اين كار به نوعي به نفع خزانه است و به تقويت آن نيز منجر خواهد شد.
رئيس قوه مجريه طرح دوركاري را يك طرح تحول ساز توصيف كرد و گفت: معمولا در مقابل هر ايده تحول ساز، مقاومت هايي انجام مي شود و حتي برخي افراد در قبال كوچك ترين تحولات و تغييرات فيزيكي در اتاق محل كار خود موضع مي گيرند و نسبت به آن مقاومت نشان مي دهند.
رئيس جمهور با بيان اين كه اجراي طرح دوركاري نياز به ساختمان هاي بزرگ و بسياري از تأسيسات و هزينه ها را برطرف خواهد كرد، گفت: مي توان با فروش ساختمان ها، درآمد حاصل از آن را براي رفاه بيشتر كارمندان هزينه كرد و تا جايي كه مي توانيم بايد سعي كنيم به مسايل رفاهي كارمندان رسيدگي كنيم.
احمدي نژاد با تأكيد بر اجرا و مديريت صحيح طرح دوركاري افزود: اجراي اين طرح با مديريت صحيح مي تواند سبب كاسته شدن از هزينه هاي زائد و اضافه شدن به درآمد كارمندان شود.
رئيس قوه مجريه خاطرنشان كرد: ممكن است اجراي طرح دوركاري در مراحل اوليه آن كمي سخت به نظر برسد اما با مديريت صحيح كارها روي غلطك خواهد افتاد و مي توان كاري كرد كه در يك هماهنگي و همكاري خوب از هزينه ها، رفت و آمدها، ترافيك و بسياري از هزينه هاي جنبي ديگر كاست.
وي اظهار اميدواري كرد كه طرح دوركاري آغازي براي ابتكارات جديد در مسير اصلاح چرخش كارها و ارايه خدمات بيشتر و بهتر به مردم باشد.
رئيس جمهوري استفاده از وقت افراد به بهترين شكل ممكن را به عنوان يكي از مزاياي دوركاري دانست و گفت: كساني كه در خانه حضور دارند و دوركاري مي كنند، مي توانند از وقت خود به بهترين شكل استفاده كنند و در كنار انجام وظيفه كاري خود به كارهاي مربوط به خانواده بپردازند و حتي شغل دومي هم داشته باشند و محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد.
احمدي نژاد با تأكيد بر ضرورت ايجاد تغييرات و اصلاحاتي در ساختارهاي اداري و چرخش كار دستگاه ها، طرح دوركاري را يكي از راه هاي انجام چنين اصلاحاتي دانست.
رئيس قوه مجريه گفت: البته موضوع دوركاري تنها يك طرح است و اينگونه نيست كه با اجراي اين طرح، همه مسايل اداري كشور زير و رو و اصلاح شود اما مي توان اين طرح را آغاز تحولي بزرگ در نظام اداري كشور دانست.
رئيس جمهوري اظهار داشت: اگر ما به جايي برسيم كه بتوانيم نگاه منجمد شده به سيستم اداري را كه طي 80-70 سال گذشته حاكم بوده است بشكنيم، به دنبال آن به حدي ابتكار و خلاقيت و نوآوري به وجود خواهد آمد و بسياري از مسايل را در نظام اداري كشور حل خواهد كرد.
احمدي نژاد گفت: چون ما در يك سيستم بسته اداري گرفتار شده ايم، وقتي كسي مي خواهد كاري انجام دهد نياز به امضاهاي فراوان در يك دستگاه اداري دارد؛ در حالي كه مي توان همان كار را با امضاهاي كمتر و صرف وقت كمتري انجام داد ضمن اين كه اصلا اين تضمين وجود ندارد كه با انجام امضاهاي بيشتر، كار دقيق تر انجام شود.
رئيس قوه مجريه با بيان اين كه همه ما به دنبال شغل و كار هستيم تا بتوانيم زندگي آرام و سالمي داشته باشيم، گفت: موضوع دوركاري مي تواند كمك كند كه شغل و كار افراد در خدمت كمال و رشد آنها باشد.
احمدي نژاد همچنين با يادآوري سختي ها، فشارها و خستگي هاي مربوط به محيط كار، اين سؤال را مطرح كرد كه «آيا نمي توان به شكل بهتري زندگي كرد؟» و سپس گفت: با وجود چنين شرايط سختي كه بسياري از افراد در محل كار با آن سر و كار دارند معلوم نيست چه بلايي به سر بسياري از خانواده ها و سرنوشت كودكان بيايد و در چنين شرايطي ممكن است فرصت كافي براي فكر كردن و انجام گفت وگوي صميمي در فضاي گرم خانواده ايجاد نشود.
رئيس قوه مجريه در ادامه نقش پيشرفت هاي علمي و فناوري و به ويژه فناوري هاي ارتباطي در تنظيم فعاليت هاي انسان را يادآور شد و گفت: امروز دانش و فناوري هاي جديد در اختيار انسان قرار گرفته و با ظهور اين فناوري ها مي توان اصلاحات خوبي در سيستم هاي اداري و چرخش كار ايجاد كرد و به عنوان مثال مي توان همين همايش و امثال آن را به صورت دوركاري و با استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي برگزار كرد. رئيس جمهوري همچنين با بيان اين كه اقتصادهاي موفق جهان، اقتصادهايي هستند كه به اجزاي كوچك تر تقسيم شده اند و در فضاهاي كوچك تري فعاليت هاي اقتصادي خود را انجام مي دهند، گفت: در چنين اقتصادي، هزينه هاي توليد كاسته مي شود و كالاها با قيمت كمتري در اختيار مردم قرار مي گيرد.
احمدي نژاد افزود: گاهي به دولت فشار مي آورند كه تعرفه واردات را بالا ببرد و اين تنها به اين دليل است كه برخي توليدكنندگان نمي توانند خوب مديريت كنند و به همين دليل قيمت تمام شده كالاهايي كه توليد مي كنند گران تمام مي شود و قابل رقابت با محصولات وارداتي و خارجي نيست.
50 درصد نيروهاي
وزارت كار دوركارند
در ادامه همايش فوق، وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي از استقبال خوب ادارات از طرح دوركاري خبر داد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي با تأكيد بر اين كه مقاومت در برابر دوركاري بيشتر از جانب مديران بوده است، گفت: تقريباً همين موقع سال گذشته به صورت ضربتي تصميم گرفتيم حدود 70 درصد وزارت كار و سازمان ها به صورت دوركاري كارهاي خود را انجام دهند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: امروز مجموعه وزارتخانه ما بهترين نوع خدمات را به ارباب رجوع ارائه مي كند و شايد نزديك 50 درصد نيروهاي اين وزارتخانه دوركاري مي كنند. البته براي رسيدن به بهره وري مطلوب راه دراز است كه بايد طي شود اما تاكنون توانستيم كارها را به خوبي انجام دهيم.همچنين يك عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در اين همايش گفت: در بررسي انجام شده در آمريكا، درآمد دوركاران دوبرابر ميانگين درآمد شاغلان در آن كشور است. عباس منوريان افزود: هم اكنون بيش از 25 درصد مشاغل در كشور آمريكا از طريق دوركاري انجام مي شود.


 



عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام كرد
سود 15 هزار ميليارد توماني دولت از سكه و ارز

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به كسري بودجه دولت، مدعي شد: دولت احتمالا از گراني ارز 15 هزار ميليارد تومان سود كرده است و قصد دارد كسري بودجه خود را از طرق سود ناشي از گراني سكه و ارز تامين كند.
عليرضا منادي سفيدان در گفت وگو با مهر درباره كسري بودجه ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: سال گذشته دولت 54 هزار ميليارد تومان درآمد ناشي از هدفمند كردن يارانه ها را مطرح كرد كه مجلس نيز آن را تصويب كرد.
وي با اشاره به پيش بيني دولت در رابطه با هزينه هاي سال 90 گفت: طبق پيش بيني ها دولت بايد 440 هزار ميليارد تومان از محل اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به مردم پرداخت مي كرد. به عبارتي هر نفري 45 هزار و 500 تومان در ماه دريافتي خواهد داشت.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: همچنين دولت بايد مبلغ 10 هزار ميليارد تومان نيز به وزارتخانه هاي صنعت و كشاورزي پرداخت كند.
منادي سفيدان گفت: 4 هزار ميليارد تومان نيز هزينه هايي كه از محل اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كه به دولت تحميل شده و براي جبران بايد آن را تامين كند.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در جلسه اي مجلس به دولت اعلام كرد كه نمي تواند درآمد بيشتر از 27 هزار ميليارد تومان داشته باشد. ولي آنها اصرار كردند كه درآمد 40 هزار ميليارد تومان تصويب شود، از همان روز اول معلوم بود با كسري بودجه مواجه خواهند شد.
وي افزود: در نتيجه از پيش بيني درآمد 54 هزار ميليارد توماني دولت از محل اجراي يارانه ها با فرض شرايط ايده آل، در نهايت 30 هزار ميليارد درآمد حاصل شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر قرار است تا پايان سال 45 هزار و 500 تومان ماهيانه به هر نفر پرداخت شود براي 3 ماه آخر سال دولت از كجا مي خواهد اين پول را تهيه كند.
منادي سفيدان با بيان اين مطلب كه دولت تاكنون مبلغ 30 هزار ميليارد تومان در 9 ماه به مردم پرداخت كرده است، گفت: اين در حالي است كه درآمد دولت 24 هزار ميليارد تومان بوده است اما اين 6 هزار ميليارد تومان كه بيشتر از درآمدهاي ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها هست از كجا به مردم پرداخت شده است؟ دولت مبلغ 10 هزار ميليارد تومان را از چه طريقي مي خواهد به وزارتخانه هاي صنعت و كشاورزي پرداخت كند.
وي با اشاره به اين كه دولت از 2 طريق قصد دارد كسري بودجه خود را جبران كند، متذكر شد: دولت از طريق برداشت هاي غيرقانوني برخي حساب ها، همچنين از محل سود ناشي از گراني سكه و ارز تصميم دارد كسري بودجه خود را جبران كند.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در ادامه اعلام كرد: احتمالا دولت بيش از 15 هزار ميليارد تومان از محل گراني ارز سود كرده است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي توضيح داد: گراني ناگهاني و يك شبه ارز باعث شده كه دولت سود كند، ضمن اين كه دولت بيشترين ذخاير طلا را در اختيار دارد بنابراين دولت در اين زمينه بيش از 15 هزار ميليارد تومان سود كرده است.
منادي سفيدان بيان كرد: به اين ترتيب سود حاصل از گراني سكه و ارز محل جبران كسري بودجه سال 90 است.
وي گفت: مي توان حدس زد اصرار دولت در زمينه پيش بيني درآمد 54 هزار ميليارد توماني بر چه اساسي بوده است. اين گونه احساس مي شود دولت از سودي كه به دليل گراني سكه و ارز نصيبش شده كسري بودجه سال 90 را جبران مي كند.
دلار 1400 تومان شد
هر دلار ديروز در بازار آزاد به 1398 تا 1405 تومان رسيد و با وجود قيمت 1099 توماني دولتي آن، اختلاف بازار و بانك به بيش از 300 تومان رسيده است.
به گزارش مهر، با وجود حركت نقدينگي سرگردان در هفته هاي گذشته به سمت بانك ها براي خريد سكه دولتي، هم اكنون قيمت هر دلار آمريكا در بازار آزاد به 1398 تا 1405 تومان افزايش يافته است.
بر پايه اين گزارش، طي روزهاي گذشته قيمت دلار با افزايش محسوسي در مرز 1385 تومان بود كه ديروز با حركت دوباره به سمت افزايش، 1400 تومان در بازار آزاد فروخته شد.
با اين حال ديروز بانك مركزي قيمت هر دلار آمريكا را 1099 تومان اعلام كرد كه اين موضوع نشان دهنده افزايش اختلاف قيمت بين بانك مركزي و بازار آزاد است.

 



سازمان حمايت اعلام كرد
طرح ضربتي بازرسي از فروشگاه هاي زنجيره اي

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت از اجراي طرح ضربتي بازرسي از فروشگاههاي زنجيره اي خبر داد.
سيدمحمد حسين مولاخواه در گفت وگو با فارس با تأكيد بر اينكه فروشگاه هاي زنجيره اي و شركت هاي تعاوني مصرف يكي از نهادهاي مهم توزيع كالا در نظام اقتصادي هستند اظهار داشت: مقرر شده است بازرسان سازمان هاي صنعت معدن و تجارت و اصناف كشور در طرح ضربتي كه به طور همزمان در سراسر كشور اجرا مي شود فعاليت فروشگاههاي زنجيره اي و تعاوني مصرف در زمينه خريد و فروش كالا را مورد بررسي قرار دهند.
وي افزود: فروشگاههاي زنجيره اي و تعاوني مصرف تابع ضوابط و ضرايب سود خرده فروشي مي باشند و اگر كالايي را از مبادي توليد و تأمين تهيه و خريداري مي كنند استفاده از ضرايب سود حتماً بايد نسبت به قيمت فروش كارخانه و قيمت فروش وارد كننده باشد. به عبارت ديگر در فروشگاههاي زنجيره اي قيمت كالايي كه از مبادي تأمين تهيه مي شود و به مصرف كننده نهايي عرضه مي شود بايد پايين تر از قيمت بازار و مندرج بر روي كالا باشد.
مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت گفت: طبق قانون ماليات بر ارزش افزوده عرضه كنندگان كالاهايي نظير قند شكر برنج حبوبات شير پنير روغن نباتي و شير خشك كودكان و دفاتر تحرير و ساير موارد مندرج در قانون از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند ضمن اينكه واحد توليدي قيمت نهايي مصرف كننده كالاهاي مشمول با احتساب ماليات بر ارزش افزوده بر روي بسته بندي درج كرده و اخذ مجدد در ذيل صورتحساب مشتريان تخلف گرانفروشي محسوب مي شود.
مولاخواه گفت: از آبان ماه سال گذشته انبارهاي مركزي فروشگاههاي زنجيره اي مكلفند هر ماهه ميزان دقيق كالاهايي نظير انواع روغن نباتي، پنير، رب گوجه فرنگي، قند و شكر، كره، ماكاروني، برنج، چاي، خرما، حبوبات، پودر شوينده، تخم مرغ، گوشت قرمز و مرغ و لاستيك را به سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان خود كتباً گزارش كرده در غير اين صورت مشمول قوانين تعزيرات حكومتي مي شوند.

 



از سوي سازمان مديريت صنعتي شركت هاي مهندسي صنعتي رتبه بندي مي شوند

معرفي و آغاز رتبه بندي شركت هاي مهندسي، تامين و اجرا در سازمان مديريت صنعتي آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت صنعتي، سيدرضا فاطمي امين معاون برنامه ريزي، توسعه و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اين زمينه گفت: يكي از خط مشي هاي برنامه هاي راهبردي وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، توليد و كسب اطلاعات، ارزيابي و شاخص هايي براي شناسايي وضع فعلي و كمك به توسعه صنعت و اقتصاد كشور است.
وي يكي از عوامل تاثيرگذار در كيفيت و سرعت حركت براي تعالي نظام پيمانكاري صنعتي را سنجش توان پيمانكاران و ارزيابي آنها دانست و اظهار داشت: در دهه هاي گذشته صنعت رتبه بندي به سرعت رشد كرده و جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است و ما با رتبه بندي شركت هاي «متا» يا »اي.پي.سي» از جايگاه و توان فعلي آنها شفاف تر از گذشته آگاه خواهيم شد.
فاطمي امين همچنين با تاكيد بر اينكه بايد فرآيند رتبه بندي مستمر انجام شود در غير اين صورت سودي براي پيشبرد برنامه هاي توسعه اي كشور نخواهد داشت، تصريح كرد: هم اكنون سياست صنعت كشور به سمت و سوي كارخانه سازي و ماشين سازي (همراه با فناوري هاي نوين حاكم در ساخت وساز) تغيير كرده چرا كه بخش عمده اي از ظرفيت هاي مورد نظر توليد تكميل و يا در آستانه تكميل شدن است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شرايط و ضرورت فعلي بخش صنعت كشور شركت هاي متا يا اي.پي.سي معنادار شده است و با رتبه بندي آنها در وهله اول گامي اساسي در كاهش هزينه ها و افزايش كيفيت در فعاليت شركت هاي اي.پي سي كشور را شاهد خواهيم بود.
محمد كماني مديرعامل سازمان مديريت صنعتي ايران نيز در اين باره گفت: رتبه بندي شركت هاي مهندسي، تامين و اجرا (EPC) با هدف آگاه سازي كارفرمايان، پروژه هاي صنعتي از ميزان توانمندي شركت هاي اي .پي.سي و نيز فراهم كردن زمينه هاي بهبود و توسعه اين شركت ها در جهت ايفاي نقش راهبري و مديريت EPC صورت مي گيرد.
وي آثار و فوايد رتبه بندي شركت هاي «اي.پي.سي» را در تحقق برنامه ها و سياست هاي كشور، كارفرمايان پروژه هاي صنعتي و شركت هاي مشاوره اي و پيمانكاري اعلام كرد.
كماني تحقق اصل 44 قانون اساسي و افزايش تصدي گري مردم و نقش حاكميتي دولت از طريق تقويت بخش خصوصي و آشكارسازي توانايي ها، تسهيل اجراي قانون، حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي، توسعه نظام پيمانكاري و كمك به توسعه پايدار اقتصادي، كمك به تخصيص عادلانه تسهيلات به پروژه ها بر مبناي شايستگي، امكان افزايش صادرات خدمات فني و مهندسي و رشد صنعت ماشين سازي و تجهيزات سازي را از مهمترين آثار اين رتبه بندي براي تحقق برنامه ها و سياست هاي كشور دانست.
براساس اين گزارش: طي توافق نامه اي كه ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مديريت صنعتي منعقد شده است، اين سازمان با توجه به دارا بودن سوابق ارزشمند خود در رتبه بندي شركت ها به عنوان مرجع رسمي رتبه بندي شركت هاي «اي.پي سي» در كشور از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شده است.
شركت هاي EPC (متا) مجريان قراردادهايي هستند كه به موجب آن سه فرآيند مهندسي، تدارك، تامين و اجراي پروژه ها را به صورت يكپارچه انجام مي دهند.

 



معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به سرمايه گذاران بخش هاي ريلي و آزادراهي

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از ابتداي امسال حدود 5/64 درصد از مطالبات پيمانكاران پرداخت شده است، گفت: قيمت مقطوع در پروژه هاي راهسازي اجرايي مي شود.
احمد صادقي ديروز در نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره طلب پيمانكاران از دولت اظهار داشت: پيمانكاران بايد طلبكار باشند و در همه دولتها اين عرف است كه پيمانكاران از وزارتخانه ها مطالباتي داشته باشند اما اولويت ما كاهش اين بدهي هاست.
وي افزود: ما از ابتداي امسال حدود 5/64درصد از مطالبات پيمانكاران را پرداخت كرده ايم و مابقي را هم مي پردازيم.
صادقي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص قيمت مقطوع پروژه هاي راهسازي بيان كرد: اجراي قيمت مقطوع در پروژه راه سازي امكان پذير است و در دستور كار قرار دارد؛ به همين دليل در شوراي فني شركت ساخت بيش از 12جلسه در اين باره برگزار شده و به زودي به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ارسال مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناي حمل و نقل با اشاره به بودجه 91، اظهار داشت: در آستانه ارائه بودجه 91 به دنبال ارائه تبصره هايي به مجلس هستيم كه امكان حضور سرمايه گذاران را در بخش ساخت زيربناها فراهم كنيم و در اين راستا، به كليه سرمايه گذاراني كه در بخش ريلي و آزادراهي سرمايه گذاري مي كنند، تسهيلات ارزان قيمت مي پردازيم.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل بيش از 36 ميليارد يورو بسته هاي متنوع سرمايه گذاري در قالب زيرساخت هاي ريلي و آزادراهي در معرض عموم قرار داده و تلاش داريم در سالهاي آينده بسته هاي متنوعي را نيز ارائه دهيم تا سرمايه ها به سمت احداث زيربناها برود.
صادقي در ادامه گفت: به دنبال انتشار اوراق مشاركت هستيم اما براي اينكه استقبال از اين اوراق بيشتر شود درخواست داديم در جلسه شوراي پول و اعتبار حضور داشته باشيم تا اصلاحاتي را انجام دهيم.
وي درباره احتمال افزايش قيمت عوارض آزادراهي اظهار داشت: عوارض متناسب با هزينه هاي يك آزادراه افزايش پيدا مي كند و اگر آزادراهي با عوارض كم وجود دارد، به اين دليل است كه يا دولت آنها را ساخته و يا اينكه دوران مشاركت بخش خصوصي در آن آزادراه تمام شده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناي حمل و نقل درباره آزادراه تهران- شمال گفت: تغيير مسير آزادراه تهران- شمال مطرح نيست اما منطقه 2 و 3 اين آزادراه، مطالعات اوليه آن در 20 سال گذشته انجام شده و مطالعات آن بايد به روز شود، بنابراين قاطعانه نمي توان گفت كه مسير عوض مي شود.
صادقي درباره توافق با كشور روسيه اظهار داشت: در سفر به روسيه براي ساخت راه آهن آستارا- رشت مذاكراتي انجام و توافق شد كه 75 درصد را روسها و 25درصد را ايران مشاركت كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص راه آهن شرق كشور اعلام كرد: عمليات اجرايي پروژه ريلي چابهار- مشهد آغاز شده است و تا سال 91 اعتبار بيشتري را براي آن پيش بيني مي كنيم.
وي درباره طرح حرم تا حرم هم افزود: اين طرح در محدوده خراسان رضوي، سمنان و تهران در حال انجام است و حدود 100كيلومتر از آن در مراحل پاياني است.
وي با اشاره به افتتاح راه اردبيل- سرچم گفت: اين راه طول سفر از اردبيل به تهران را 2 ساعت كاهش مي دهد.

 



وزير دادگستري: شيوه هاي تقلب در فساد 3 هزار ميليارد توماني تكان دهنده است

وزير دادگستري گفت: در پرونده فساد مالي 3 هزار ميليارد توماني شيوه هاي مختلفي از تخلف پيدا شد كه بسيار تكان دهنده بود.
به گزارش فارس، سيد مرتضي بختياري در پنجمين كنفرانس حسابداري و مديريت مالي با اشاره به اينكه حسابداران منافذ فساد را بهتر تشخيص مي دهند، اظهار داشت: در خصوص پرونده فساد اقتصادي 3 هزار ميليارد توماني قوه قضائيه با گروهي از حسابداران بررسي هايي را در اين خصوص انجام داد و نتيجه اين بررسي ها جمع بندي شد و طي نامه رسمي به سه قوه ارائه شد.
وي افزود: در اين پرونده شيوه هاي مختلفي از تخلف پيدا شد كه بسيار تكان دهنده بود، براي مهار كردن اين شيوه هاي تقلب، راه هاي بسياري وجود دارد كه بايد اعمال شود. همچنين بايد بانك اطلاعات جامع سپرده گذاري داشته باشيم و در خصوص حسابهاي بانكي نيز قانون ثبت كد ملي بايد رعايت شود.
بختياري ادامه داد: اگر ثبت كد ملي تاكنون اجرا شده بود هيچ حسابي بدون كد ملي وجود نداشت، اما در حال حاضر چند ميليون حساب بدون كد ملي وجود دارد.
وزير دادگستري با بيان اينكه اين مسئله زمينه فساد را فراهم مي كند، گفت: قانون مبارزه با پولشويي يكي ديگر از مسائلي است كه فساد را كنترل مي كند و اواخر آبان ماه ابلاغ و از اوايل آذرماه اجرا شده است.
بختياري تصريح كرد: از حسابداران مي خواهيم هر پيشنهادي كه در خصوص منافذ فساد وجود دارد اعلام كنند، زيرا بستن منافذ فساد به نفع سرمايه گذاري است و اگر منافذي كه موجب كثيف شدن پول و پولشويي مي شود بسته شود امنيت و رشد اقتصادي به وجود مي آيد.

 



با امضاي قراردادي به ارزش يك ميليارد دلار
 توسعه ميدان نفتي زاغه بوشهر به تات نفت روسيه واگذار شد

قرارداد طرح توسعه ميدان نفتي زاغه بين شركت ملي نفت ايران و شركت تات نفت روسيه امضا شد.
قرارداد طرح توسعه ميدان نفتي زاغه را ناجي سعدوني مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت و رافينت يارولين مديرعامل شركت تات نفت روسيه، در حضور رستم قاسمي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و رستم مينيخانوف رئيس جمهوري خودمختار تاتارستان روسيه در محل وزارت نفت امضا كردند.
ميدان زاغه در استان بوشهر و در 25 كيلومتري شهر بندري ديلم و در فاصله 6 كيلومتري كناره خليج فارس واقع شده است.
اولين چاه ميدان كه فعلا قابل استفاده نيست، در مكاني به فاصله 6 كيلومتري ساحل خليج فارس و 7 كيلومتري واحد بهره برداري رگ سفيد- 2 واقع شده و ارتفاع چاه مذكور حدود 49 متر بالاي سطح دريا است.
ميدان زاغه از ميادين نفت سنگين ايران است و اهميت توسعه و توليد از ميادين نفت سنگين، ضرورت سرعت در اين زمينه را دوچندان مي كند.
توسعه ميدان زاغه منجر به رونق اقتصادي منطقه كناره خليج فارس مي شود و بازار كار عظيمي ايجاد خواهد كرد به طوري كه امكان اشتغال زايي براي حدود يك هزار و 500 نفر در طول اجراي طرح به صورت مستقيم و غير مستقيم فراهم مي شود. تاريخ توليد زودهنگام از اين ميدان 24 ماه و توليد نهايي 54 ماه پس از اجرايي شدن قرارداد اعلام شده است.
مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت گفت: ارزش قرارداد توليد و توسعه ميدان نفت سنگين زاغه حدود يك ميليارد دلار است.
ناجي سعدوني مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت ايران در حاشيه امضاي تفاهمنامه ميدان نفت سنگين زاغه در جمع خبرنگاران گفت: اين ميدان در 25 كيلومتري شهر ديلم واقع شده است و پيش بيني كرديم توليد زودهنگام از اين ميدان در مدت 24 ماه روزانه 7 هزار بشكه و توليد در فاز اول آن در مدت 54 ماه به ميزان 60 هزار بشكه نفت سنگين باشد.
وي ادامه داد: بر اساس اين تفاهمنامه اميدواريم ظرف مدت 2 ماه آينده اين قرارداد به امضا نهايي برسد.
سعدوني خاطرنشان كرد: همانطور كه مطلع هستيد يكي از اهداف وزارت نفت توسعه ميادين نفت و گاز مشترك است كه علاوه بر آن ايران داراي ميادين متعددي از نفت سنگين است كه اين تفاهمنامه اولين تفاهمنامه در خصوص توليد و توسعه ميدان نفت سنگين ايران است.
سعدوني با اشاره به ارزش اين قرارداد گفت: توليد نهايي از اين ميدان روزانه 60 هزار بشكه است كه با فرض توليد هر بشكه 20 تا 25 دلار، ارزش اين قرارداد حدود يك ميليارد دلار مي شود و شروع مؤثر اين طرح از 3 ماه آينده خواهد بود.
رئيس جمهوري تاتارستان روسيه نيز آمادگي كشورش براي در اختيار گذاشتن فناوري هاي نفت و گاز و شركت در پروژه هاي توسعه اي صنعت نفت ايران را اعلام كرد.رستم مينيخانوف ديروز در حاشيه مراسم امضاي توافق نامه طرح توسعه ميدان نفت سنگين زاغه در جمع خبرنگاران در محل وزارت نفت، با بيان اينكه براي نخستين بار نيست كه به ايران سفر مي كند، گفت: شركت تات نفت روسيه در زمينه استخراج منابع نفت سنگين تجربه گسترده اي دارد و آماده هستيم با به كارگيري تكنولوژي هاي خود با ايران همكاري داشته باشيم.
وي به بازديد خود و هيئت همراهش از منطقه ويژه اقتصادي عسلويه اشاره كرد وگفت: ديروز از پايتخت انرژي ايران بازديد داشتيم و پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در صنعت نفت و گاز را مشاهده كرديم.

 



امضاي نخستين موافقت نامه تجارت آزاد ايران

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اولين موافقت نامه تجارت آزاد ميان ايران و كشورهاي دنيا، بين جمهوري اسلامي ايران و سوريه امضا شد.
حميد صافدل در گفت وگو با مهر افزود:با عنايت به اهميت سوريه به عنوان يكي از مهمترين شركاي ايران در منطقه خاورميانه و نظر به همكاري دو كشور مبني بر گسترش تجارت در سال هاي اخير، موضوع آزادسازي تجارت ميان دو كشور در دستور كار قرار گرفته و هم اكنون با طي مراحل كارشناسي اوليه و حضور موثر نمايندگان دو كشور و تمامي دستگاههاي توليدي در صنعت و معدن، كشاورزي و نيز مراحل تقنيني هفته گذشته به تصويب رسيده است.
وي تصريح كرد: اجراي اين موافقت نامه مي تواند شرايط مطلوبي را براي توسعه صادرات ميان دو كشور فراهم كرده و زمينه توسعه همكاري ها در تمامي زمينه هاي اقتصادي را ايجاد كند.
به گفته صافدل، از آنجايي كه طي سال هاي اخير، حجم تجارت خارجي ايران با سوريه، عمدتا در حوزه تجارت خدمات فني و مهندسي صورت گرفته است، به نظر مي رسد كه با اجرايي شدن اين موافقت نامه، زمينه توسعه صدور كالا و متقابلا امكان تسهيل در دريافت كالاهاي وارداتي از سوريه با شرايط و مقررات مورد توافق هر دو كشور تسهيل خواهد شد.
وي اظهار داشت: در اين راستا به نظر مي رسد اولين چشم اندازهاي اين موافقت نامه مي تواند زمينه تحقق دسترسي به حجم مناسب مبادلات تجاري و خدمات فني و مهندسي را به 5 ميليارد دلار تحقق بخشد.
صافدل گفت: طبق توافقات صورت گرفته در اين موافقت نامه، هر يك از طرفين، 88 قلم از كالاهاي خود را در حوزه توليدات صنعتي و كشاورزي، در فهرست استثناء از كاهش تعرفه ها قرار داده اند؛ به اين معنا كه اجراي اين توافق نامه در مورد اين گروه از كالاها، اجرايي نخواهد شد.
وي اظهار داشت: البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه براساس اصول كلي حاكم بر اين موافقت نامه، طرفين ضمن يك دوره 5 ساله، به صورت تدريجي نسبت به كاهش تمامي تعرفه ها به كف حداقلي 4 درصد اقدام خواهند كرد.
صافدل گفت: اين كالاها شامل آن دسته از اقلامي كه طرفين در چارچوب موافقت نامه هاي ترجيحات تجاري اعطا كرده اند و نيز كالاهايي كه در كشور پتانسيل بالقوه و بالفعل دارند، نيست.
وي از انجام مذاكرات براي امضاي موافقت نامه هاي تجارت آزاد ميان ايران با تركيه، بلاروس و ونزوئلا خبر داد و گفت: امضاي اين موافقت نامه ها به توسعه تجارت از سوي ايران با دنيا كمك خواهد كرد.

 



اجراي برنامه هاي ارزان سازي ساختمان

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: برنامه هايي با هدف ارزان سازي ساختمان و حذف هزينه هاي غير ضروري مورد بررسي قرار گرفته است.
سيدمحمود فاطمي عقدا در حاشيه نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي و صنايع وابسته طي نشست خبري گفت: توسعه سيستم صنعتي كشور در دو بخش روستايي و شهري انجام شد كه در بخش روستايي اين پروژه به صورت پايلوت در دماوند مورد آزمايش قرار گرفت.وي توضيح داد: اين سيستم سبك و ارزان قيمت است و در بخش شهري تا ساختمان هاي 8 طبقه مورد بررسي قرار گرفته است.
فاطمي عقدا با اشاره به توجه به نماي ساختمان از نظر هدررفت انرژي، زيبايي و دوام در اين مركز گفت: سعي شد نماهاي آجري پيش ساخته و عايق هاي حرارتي در مركز طراحي شود و به توليد انبوه برسد.
وي يادآور شد: در راستاي توجه به افزايش كيفيت مصالح و جلوگيري از توليد مصالح نامقاوم 4 ابلاغيه به ادارات كل استان ها ارسال شده كه ملزم به رعايت گواهينامه هاي مركز براي مصالح هستند.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ادامه داد: در اين راستا 10 دستورالعمل فني تدوين شده و عمده ترين رويكرد ما اجراي مبحث 19 در سال 90 است كه 21 سال از ابلاغ آن مي گذرد و عدم اجراي آن تاسف برانگيز است.
فاطمي عقدا گفت: همزمان با پيگيري موضوع بازنگري مبحث راهكارهاي عايق سازي جدارهاي پيراموني ساختمان ها مورد نظر قرار گرفت.
وي تاكيد كرد: طراحي ميز لرزان ملي كشور با قابليت تحمل 4 طبقه و تناژ 700 تن بار مفيد در 150 متر مربع انجام شده و با مشاركت شورا اجرايي مي شود.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن افزود: درمورد جايگزيني آجر با مصالح سبك انواع مصالح سبك و پنل هاي بتني به جاي سفال بررسي و مورد انجام قرار گرفت.

 



جريمه سنگين اپراتورها در صورت اثبات تخلف فروش اطلاعات مشتركان

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات گفت: مكاتباتي با اپراتورهاي تلفن همراه براي روشن شدن صحت يا عدم صحت موضوع فروش بانك اطلاعاتي مشتركان به شركت هاي تبليغاتي، انجام شده كه بررسي ها هنوز ادامه دارد.
حسن رضواني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: موضوع تخلف احتمالي اپراتورها در روش فروش شماره مشتركان به شركت هاي تبليغاتي، هنوز در دست بررسي است و هنوز نتيجه قابل اعلامي حاصل نشده است.
معاون نظارت و اعمال مقرارت سازمان تنظيم مقررات افزود: پس از انتشار اين موضوع، در اين زمينه مكاتباتي با اپراتورهاي تلفن همراه انجام شده تا مشخص شود كه آيا در نحوه كار، تخلفي صورت گرفته يا خير.
وي با بيان اينكه همچنان در حال پيگيري اين موضوع هستيم، ادامه داد: اگر در بررسي ها مشخص شود كه اپراتورها آدرس كاملي از مشترك را به شركت هاي ارسال پيامك داده اند، نقض حريم خصوصي و تخلف صورت گرفته و حتماً جريمه زيادي خواهد داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14