(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 آذر 1390- شماره 20100

كودكان تا 3سالگي بايد در كنار مادرشان بخوابند
مشكلات زندگي زناشويي قابل حل است
رژيم غذايي مناسب براي فصل زمستان
آخرين اخبار درباره سرطان از بيمارستان جانز هاپكينز
كساني كه بعد از سكته زنده مي مانند؟
تشخيص استعداد ابتلا به سرطان سينه و تخمدان با انجام تست هاي ژنتيكي
ميوه هاي خشك فاقد آنتي اكسيدان هستند
انسان هاي خلاق
چاشني ها تاثيرات منفي غذاهاي چرب را كاهش مي دهند



كودكان تا 3سالگي بايد در كنار مادرشان بخوابند

يك پژوهش جديد نشان داد كه كودكان بايد تا حداقل 3سالگي در كنار مادران خود بخوابند زيرا اين امر به سود قلب اين كودكان است و بر رشد عقلي آنها نيز تأثير مي گذارد.
پژوهشگران دانشگاه كيپ تاون آفريقاي جنوبي دريافتند كه خواب كودكان به تنهايي در تختخواب ساعت هاي رشد آنها را كمتر مي كند و استرس قلبي آنها را از موقعي كه در آغوش مادرانشان هستند، بيشتر مي كند.
خواب كودكان به تنهايي ارتباط با مادران را دشوارتر مي كند و به زيان رشد مغزي آنها است امري كه باعث رفتار بد آنها در جريان رشدشان مي شود.
لازم است كه كودكان براي اينكه بهترين و سالمترين رشد را داشته باشند؛ هفته هاي اول زندگي خود را روي سينه مادرانشان بخوابند.
در مرحله بعد هم لازم است كه كودكان تا سن 3 يا حتي 4سالگي در كنار مادران خود بخوابند.
اين پژوهش همچنين نشان داد خوابيدن كودك به تنهايي در تختخواب باعث مي شود كه او از خواب و بيداري رنج ببرد.

 



مشكلات زندگي زناشويي قابل حل است

شما در ابتداي زندگي زناشويي خود عهد بستيد تا در توانگري و فقر، در بيماري و سلامت و در رويارويي با موانع زندگي در كنار يكديگر باشيد، اما با موفقيت هدايت كردن اين مسائل براي يك زوج مي تواند دشوارتر از آنچه به نظر مي رسد باشد. چه اين تحولات به دليل سرپرستي از والدين پيرتان باشد و يا به اين خاطر باشد كه شما بايد از خانواده خود دل كنده و به خارج از كشور برويد و وطن خود را ترك كنيد، تحولات اساسي در زندگي مي توانند فشار زيادي را بر همه روابط آنها وارد سازد. اما با وجود اين محركهاي تنش زا يا تحولات در زندگي، شما همه چيز را تحمل مي كنيد.
دكتر سامانتا ليتزينگر، مدير برنامه ريزي باليني برنامه پشتيباني روابط سالم در مركز پزشكي مونتنفيو در برونكس نيويورك، مي گويد: «در واقع علت اين مشكلات اهميتي ندارد، آنچه كه حائز اهميت است، چگونگي رويايي با آنهاست.» با توجه به اين نكته، ما با متخصصيني كه روشهاي با هم هدايت كردن اين تحولات معمول در زندگي را كشف را كرده اند، به گفت وگو نشستيم و به عنوان زوجي استوار، نقطه مقابل آنها را مورد بررسي قرار داديم.
تولد اولين فرزند
همه كساني كه داراي فرزند هستند مي دانند كه به دنيا آمدن يك نوزاد چقدر زندگي را تغيير مي دهد. اما زوجها با اين دگرگوني به كلي غافلگير مي شوند. يك نوزاد مسير حركت خانواده را عوض مي كند. زماني بود كه توجه شما تنها معطوف به يكديگر بود، اما حالا تمام اين توجه به يك نوزاد جلب شده است. براي پرهيز از بين رفتن توجهات در تك تك روابط خود، منتظر به وجود آمدن فرصتي براي توجه به يكديگر نباشيد. زيرا اين موقعيت هيچگاه خود به خود به وجود نمي آيد. به جاي منتظر ماندن بايد خودتان آن را بيافرينيد. اگر خيلي خسته هستيد يا موقعيت مالي مناسبي نداريد، نيازي به گردشهاي پرهزينه و بيرون رفتن هاي گاه و بيگاه با همسرتان نيست. حتي صرف ده دقيقه وقت پس از صرف شام يا زماني كه بچه خواب است، براي در كنار هم بودن مي تواند پيوند شما را مستحكم تر نمايد. حتي اگر خيلي به ندرت با هم صحبت مي كنيد، تنها ده دقيقه روي مبل در كنار هم بنشينيد. و درباره مسائل مختلف با يكديگر صحبت كنيد.
از دست دادن شغل
يكي از زوجين
شوك از دست دادن شغل ممكن است آني و اختلال آميز باشد. در اين شرايط آرامش و تعادل شما آسيب مي بيند. اكنون توانايي پيش بيني و ثبات شما از بين رفته است. ممكن است زن يا شوهري كه بيكار شده، احساس كند منيت خود را از دست داده است و در مورد توانايي خود در حمايت از خانواده دچار نگراني شود. در اين مورد متخصصان خانواده مي گويند: «زماني كه ديگري تلاش مي كند نقش يك حمايت كننده را ايفا كند، ممكن است براي بيان ترسها و نگراني هاي خود دچار مشكل گردد.» در نتيجه شايد هر دو طرف احساسات واقعي خود را پنهان كرده و از يكديگر دوري كنند. زوجهايي كه اوقات خوشي را مي گذرانند، آنهايي هستند كه بر ما بودن در روابط خود تأكيد دارند. پس سعي كنيد تا وقتي همسر بيكارتان درخواستي براي آن از شما نكرده است، از دادن پيشنهادهاي كاري به او خودداري كنيد. حمايت عاطفي شما بسيار مفيدتر از نصيحتهاي سودمندي است كه مي توانند آنها را آزرده خاطر كنند.
توصيه مي كنيم وقتي در مورد تغيير وضعيت خودتان حرف مي زنيد، درباره انتظارات خود و برنامه ريزي جديد مخارج خانه نيز با يكديگر گفت وگو كنيد. افكار خود را طوري با هم درميان بگذاريد كه انگار مرتب كردن شرايط به وجود آمده برعهده شماست و اين آن چيزي است كه شما خواهان آن هستيد.
نگهداري از والدين سالخورده تان
ممكن است شما با اين كه تحت فشار تفاوت نسلها هستيد و فرزنداني داريد كه هنوز با شما در يك خانه زندگي مي كنند، مجبور شويد از والدين سالخورده خود كه هر روز پير و پيرتر مي شوند نيز نگهداري كنيد. «مشكلي كه مي تواند هر روز بحراني ترگردد، اين است كه با تمام گرفتاري هايي كه داريد بي توجهي به همسر راحت ترين كاري است كه مي توانيد براي آزاد كردن ذهن خود انجام دهيد. اگر شما تنها سرپرست اصلي والدين خود هستيد، چه به اين معنا كه شما بايد مسئول دكتر بردن آنها باشيد، مخارج آنها را برعهده بگيريد و يا حتي بايد در خانه خود اتاقي را به آنها اختصاص دهيد، مطمئن باشيد كه شما با اين عمل از خودتان نيز مراقبت مي كنيد. بهترين روش براي مواظبت از همسرتان اولويت دادن به خودتان است. «اگر شما همسرتان را نيز در ليست افرادي كه بايد از آنها مراقبت كنيد قرار دهيد، شما تنها او را از خود رنجيده خاطر خواهيد كرد.» اگر خسته هستيد پس نمي توانيد به كسي توجه كنيد. اما اگر مراقبت از خود را بياموزيد، كمتر احساس بي ميلي و عصبانيت خواهيد كرد. در كنار همسرتان بنشينيد و در مورد احساسات خود و شرايط تغيير يافته زندگيتان گفتگو كنيد.
مرگ والدين
زماني كه فردي از خانواده فوت مي شود، حتما به همسر خود فرصت و آزادي دهيد تا عزاداري كند. اغلب به فرآيند اندوه توجه كافي نمي شود. حتي در صورتي كه همسرتان سركار خود بازگشته و با زندگي عادي خود روبرو شده است، مي داند كه هنوز به كمي دلجويي و رفتاري محبت آميز نياز دارد.» توصيه مي كنيم از او بپرسيد كه به چه چيزهايي نياز دارد كه البته آنها به چگونگي برخورد با اين موقعيت بسته خواهند داشت.» براي برخي از افراد بيرون آمدن از خانه بسيار مفيد است اما برخي ممكن است در اين شرايط حالت گيجي و سردرگمي داشته باشند. به آنها فرصت دهيد تا در مورد والدين از دست داده خود صحبت كند. به گفته دكتر كوردوا، از همسرتان با نداشتن انتظارات از او حمايت كنيد زيرا اين كليدي است براي با هم غلبه كردن بر شرايط سخت و دشواري همانند اين گونه موارد.
بيمار شدن يكي از زوجين
زماني كه يكي از زوجين دچار بيماري جدي مي گردد، هر دوي آنها ناراحت و رنجيده مي شوند. همسري كه سالم است به طور قطع براي ديگران نگران است و احتمالا با مسائل و مشكلات كاربردي مانند بيمه و صورت هاي معالجه نيز مواجه است. اماحقيقت ديگري كه نيز وجود دارد اين است كه او صميميت و پشتيباني اي كه هميشه از همسر خود مي گرفت را از دست مي دهد. اگر اين شخص درگير مراقبت و پرستاري از همسر خود گردد، پويايي بين زوجين تغيير مي كند كه اين ممكن است خطرناك باشد. اگر شما در نقش يك پرستار هستيد، احساسات خود را پنهان نكنيد. اگر يكي از شما ناراحت است، ديگري نيز مانند او خواهد شد. شما ممكن است متوجه نشويد، اما با اينكه همسرتان بيماراست، او نگران شما و رابطه زناشويي تان نيز هست. در اين مواقع، حمايت دوطرفه كمك خواهد كرد تا شما در اين اوضاع دشوار به يكديگر كمك كنيد.
به وجود آوردن يك تغيير اساسي در زندگي
وقتي يكي از شما تصميم بگيريد تغيير شغل دهيد يا شروع به ادامه تحصيل كنيد، ممكن است تعادل زندگي مشترك شما در هم بريزد. شما فكر مي كرديد كه برنامه ريزي هاي طولاني مدت زندگيتان مشخص شده است، اما ناگهان با چنين تصميماتي همه آنها به هم مي ريزند و نگراني هايي درباره تغييراتي كه در مسائل مالي، برنامه ريزي هاي آتي و فرزندان به وجود مي آيند. اگر شما خواهان ايجاد اين تغييرات هستيد، صحبت كردن در مورد برنامه هاي پيشنهادي تان، پيش از انجام آنها از اهميت خاصي برخوردارند. يك مرتبه آگاه كردن همسرتان از تصميمات بزرگ شما، به هيچ وجه ايده خوبي نيست. اگر شما خودتان در نقش شخص مقابل باشيد، متوجه ميزان ناراحتي و رنجش آن خواهيد شد. به توصيه مشاوران خانواده با استفاده از تكنيك گوينده- شنونده از مشاجره جلوگيري كنيد. «بيان آنچه شما حس مي كنيد، فكر مي كنيد و برنامه ريزي مي كنيد، بسيار اهميت دارد. در واقع گوش دادن به آنچه همسرتان مي گويد، بسيار مهم است.»شما ابتدا بايد درمورد همه اين تغييرات كه بدون درك نقطه نظرات ديگري نمي توان آنها را انجام داد، با هم گفت وگو كنيد. به جاي اينكه با گفتن اين جملات «اين اصلا كار درستي نيست.» «ما از عهده آن برنمي آييم.» «اين كار خودخواهانه و غيرعادلانه است.» او را دلسرد كنيد، به نقشه هاي او خوب گوش دهيد و خيلي منطقي با هم پيش برويد. براي نمونه، مي توانيد ليستي از مزايا و معايب آن تهيه كنيد و به طور مشترك و خلاقانه مخارج خانه را دوباره تنظيم كنيد. با اين عمل هر دو طرف احساس مي كنند كه با هم عازم اين سفر خواهند بود.
تغيير مكان زندگي
چه شما با هم به اولين خانه مشترك خود نقل مكان كرده باشيد، و چه همه خانواده به شهر يا كشور ديگري منتقل شده باشيد، تغيير مكان دادن يك محرك تنش زاي بزرگ است.
به علاوه نگراني هاي مالي و بسته بندي وسايل، شما از دست دادن اجتماع قديمي خود و روبرو شدن با شرايط جديد را پيش رو داريد. به منظور غلبه بر اين تغييرات اساسي، متخصصان برا هميت گفت وگو درباره احساسات و نگرش همه به عنوان يك تيم، تاكيد دارند. به خصوص دراين شرايط خوش خلقي مي تواند بسيار مفيد باشد.
«به جاي ايجاد استرس براي همسرتان، به خاطر اين كه ناخواسته به جايي نقل مكان كرده ايد، سعي كنيد با هم خوشحال باشيد و لبخند بزنيد.» زماني كه شما در فرآيند نقل مكان قرار مي گيريد. در شرايط مشابهي درمورد خرج و مخارج هستيد. به محض اينكه جا به جا شديد، هر چه سريع تر به دنبال ارتباطات جديد بگرديد تا از تكيه كردن بر يكديگر براي حمايت وهمنشيني كه مي تواند منجر به رنجش گردد، به ويژه اگر يكي از شما به خاطر شغل ديگري مجبور به اين تغيير مكان شده باشد، بپرهيزيد.
رفتن فرزندان از خانه
همان طور كه به دنيا آمدن فرزندان مسير زندگي زناشويي را تغيير مي دهد، زماني كه آنها سرانجام خانه را به واسطه ازدواج يا تحصيل ترك مي كنند، روابط شما دوباره تغيير شكل مي دهند. مگر اين كه شما در تمام طول زندگي زناشويي خود را طوري پرورش دهيد كه دوباره در تمام مسائل بتوانيد يكديگر را درك كنيد. وگرنه وانمود نكنيد كه مانند زماني كه تازه ازدواج كرده بوديد، همسر خود را به خوبي مي شناسيد. «افراد با گذشت زمان تغيير مي كنند شايد آنچه شما به عنوان يك همسر شخصا زماني از آن لذت مي برديد را ديگر دوست نداشته باشيد.» دكتر ليتزينگر همچنين اظهار داشت:درمورد آنچه دوست داريد انجام دهيد و آنچه مي خواهيد به طور جداگانه يا با هم انجام دهيد، با هم گفت وگو كنيد.سپس با هم براي آن برنامه ريزي كنيد. ترجيحا طوري برنامه ريزي كنيد كه هر دو بتوانيد به كارهاي مورد علاقه خود به طور تركيبي يا جداگانه بپردازيد. وقتي زماني به دست مي آوريد كه به دنبال چيزهايي كه هر دو يا يكي از شما به آن علاقه داريد، ممكن است آنها بتوانند شما را دوباره به هم پيوند دهند.
نسيبه رجبي

 



رژيم غذايي مناسب براي فصل زمستان

براي خيلي از افراد دل كندن از رختخواب در سرماي زمستان كار مشكلي به نظر مي آيد بنابراين مصرف مواد غذايي مناسب اين فصل به سرحال بودن افراد كمك خواهد كرد.
آنچه كه فرد را از خواب آلودگي نجات مي دهد نوشيدن يك فنجان چاي داغ يا قهوه است كه نوشيدن آن در آغاز روز به سرحال بودن فرد كمك مي كند.
به گفته محققان بهترين شيوه اي كه مي توانيد با آن به سرماي زمستان غلبه كنيد خوردن يك صبحانه مغذي است. تركيب يك ليوان آب به همراه عسل در ابتداي روز يكي ديگر از مواد غذايي است كه مي توانيد روزتان را با آن آغاز كنيد. قبل از صرف وعده غذايي نهار و به عنوان يك ميان وعده مي توانيد از مقداري ميوه خشك كه شامل پنج بادام و سه گردو مي باشد استفاده كنيد.
هنگام عصر خوردن يك ظرف سوپ جوجه همراه با سبزيجات مي تواند به گرمي بدن كمك كند. همچنين پيش از رفتن به رختخواب و خوابيدن، نوشيدن يك فنجان شير داغ به سرحال بودن شما در روز بعد كمك خواهد كرد.
خوردن ميوه در طول روز قطعا بيماري ها را از بدن شما دور مي كند. ميوه هاي فصل زمستان مثل مركبات كه سرشار از ويتامين C است مي تواند ايمني بدن شما را در برابر سرما و ويروس ها حفظ كند.
به گزارش ايندين تايمز، براي داشتن پوستي نرم و لطيف در زمستان بايد پوست بدن خود را مرطوب نگه داريد كه نوشيدن مقدار زيادي آب به اين كار كمك مي كند.

 



آخرين اخبار درباره سرطان از بيمارستان جانز هاپكينز

هر شخص داراي سلول هاي سرطاني متعددي در بدن خود است.
اين سلول هاي سرطاني در آزمايشهاي استاندارد خود را نشان نمي دهند تا آنكه به مقدار چند ميليارد سلول افزايش يابند. زماني كه پزشكان به اشخاص مبتلا به سرطان اعلام مي كنند كه ديگر در بدن آنها سلول سرطاني وجود ندارد، اين حالت فقط بدان معناست كه آزمايشها ديگر قادر به رديابي و پيدا كردن سلولهاي سرطاني نيست زيرا آن سلول ها به مقدار قابل رديابي شدن در بدن وجود ندارند.
سلولهاي سرطاني بين شش تا ده مرتبه در دوره زندگي يك انسان پيدا مي شوند.
زماني كه سيستم ايمني انسان قوي باشد سلولهاي سرطاني از بين مي روند و از ايجاد تومور سرطاني جلوگيري مي شود.
زماني كه شخص بيماري سرطان دارد نشانه آنست كه وي داراي كاستيهاي تغذيه اي شده است. اين كاستي ممكن است منشاء ژنتيك، محيطي، غذاها و عواملي در شيوه زندگي باشد.
براي غلبه بر كاستي هاي متعدد تغذيه اي، تغيير در رژيم غذايي شامل اضافه كردن بعضي مخلفات غذايي، سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.
شيمي درماني ضمن آنكه باعث مسموم كردن فوري سلول هاي سرطان است كه سريع رشد مي كند، سلول هاي سالم بدن در مغز استخوان و ديواره روده ها و غيره را كه سريع رشد مي كند نيز از بين مي برد و مي تواند سبب ضايعه عضو بدن مثل كبد، كليه ها قلب و ريه ها و غيره شود...
پرتوگيري ضمن آنكه سلولهاي سرطاني را نابود مي كند سلولهاي سالم را نيز مي سوزاند، ضايع مي كند و باعث تخريب آنها مي شود.
درمان اوليه با شيمي درماني و پرتو درماني غالبا اندازه تومار را كاهش مي دهد. با اين وصف شيمي درماني و پرتو درماني درازمدت به نابودي بيشتر تومور منتج نمي شود.
زماني كه بدن تحت تأثير مسموميت ناشي از شيمي درماني و پرتودرماني قرار مي گيرد سيستم ايمني در معرض خطر و نابودي واقع مي شود بنابراين شخص ممكن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونتها و پيچيدگيهاي ناشي از آن از دست بدهد.
شيمي درماني و پرتو درماني مي تواند باعث جهش ژنتيكي سلولهاي سرطاني گردد و مقاوم و پايدار شود ونابود كردن آنها مشكل خواهد شد. جراحي مي تواند باعث گسترش سلول هاي سرطاني به ديگر نقاط بدن شود.
يك راه مؤثر مبارزه با سرطان نرساندن غذا به سلولهاي سرطاني است. نرساندن مواد غذايي مورد نياز سلول براي جلوگيري از افزايش و چند برابر شدن تعداد سلولها است.
سلولهاي سرطاني از چه موادي تغذيه مي شوند قند تغذيه كننده سرطان است. با قطع مصرف قند يك عامل مهم تامين غذا براي سلول هاي سرطاني قطع مي شود.
جانشين هاي قند نظير
Spoonful Equal Nutra Sweet وغيره با Spartame A ساخته مي شود و زيان آور است. يك جانشين طبيعي بهتر عسل مانوكا يا ملاس ناشي از قندسازي است ليكن مقدار مصرف آن بايد بسيار اندك باشد. نمك سفره داراي افزودني شيميايي است كه رنگ آن را سفيد كند.
جانشين بهتر نمك سفره نمك حاصل از آب دريا و يا Brags aminos است.
شير باعث مي شود كه بدن به خصوص در سيستم گوارش (معده و روده ها) مخاط درست كند. سرطان از مخاط تغذيه مي كند. با قطع مصرف شير و جانشين كردن آن با شير سويا سلول هاي سرطاني در برابر بي تغذيگي قرار مي گيرند.
سلول هاي سرطاني در محيط اسيدي مقاوم و پايدار مي شوند. رژيم مبتني بر گوشت قرمز اسيدي مي شود و بهترين آن است كه ماهي خورده شود و به جاي مصرف گوشت گاو مقدار كمي گوشت جوجه مرجح است. گوشت قرمز همچنين محتوي آنتي بيوتيك هاي دامي، هورمون هاي رشد و انگل است كه تماما به خصوص براي اشخاص مبتلا به سرطان آسيب رسان است.
رژيم با 08 درصد سبزي هاي تازه و آب ميوه و بنشن، دانه هاي نباتي، آجيل ها و مقداري ميوه بدن را در محيط قليايي قرار مي دهد. از غذاهاي پخته شده شامل بنشن، حدود 02درصد مي تواند به بدن برسد. آنزيم هاي زنده در آب سبزيجات تازه به آساني جذب مي شود و ظرف 51دقيقه به سطوح سلولي مي رسد تا سلول هاي سالم را رشد كافي دهد و تقويت كند... براي به دست آوردن آنزيم هاي زنده به منظور ساختن سلول هاي سالم كوشش كنيد آب سبزيجات تازه (بسياري از سبزي هاي از جمله جوانه لوبيا) مصرف كنيد و دو تا سه مرتبه در روز مقداري سبزي خام بخوريد. آنزيم ها در حرارت 410 درجه فارنهايت (يا 04 درجه سانتيگراد) از بين مي روند.
از خوردن قهوه، چاي و شكلات كه داراي كافئين زياد است پرهيز كنيد. چاي سبز جانشيني بهتر و داراي خواص ضدسرطان است. بهترين نوشيدني آب است. براي جلوگيري از ورود توكسين هاي معروف (مواد سمي) و فلزات سنگين در آبهاي لوله كشي به بدن، مصرف آب تصفيه شده يا فيلتر شده مناسب است. از خوردن آب هاي تقطير شده پرهيز كنيد.
هضم پروتئين گوشت قرمز سخت است و نياز به مقدار زيادي آنزيم گوارشي دارد. گوشت هضم نشده كه در روده ها باقي بماند فاسد مي شود و مسموميت ايجاد مي كند.
ديواره هاي سلول سرطاني داراي پوشش پروتئين خشن است. با صرف نظر كردن از خوردن گوشت يا كمتر خوردن آن آنزيم بيشتري براي حمله به ديواره هاي پروتئيني سلول سرطان آزاد مي شود و به بدن امكان مي دهد سلول هاي سرطاني را از بين ببرد.
بعضي مكمل ها: IP6
EF As Flor-ssence Essiac anti-oxidants vitamins mineralsetc) سيستم ايمني را بهبود مي بخشند تا سلول هاي مبارزه كننده و كشنده خود بدن را براي از بين بردن سلول سرطاني تقويت كنند. مكمل هاي ديگر نظير ويتامين اي (E) توان برنامه ريزي كشتن سلول يعني روش معمولي خلاصي يافتن از سلول هاي آسيب ديده، غيرضروري و غيرلازم بدن را دارند.
سرطان بيماري جسم و روح و روان است. داشتن روحيه مثبت و پيكار جو به شخص مبارزه كننده به سرطان كمك مي كند كه به بقاي خود ادامه دهد. خشم و عدم بخشش و تندخويي بدن را در برابر محيط پر تنش و ترشرويي قرار مي دهد. بياموزيد كه روحيه اي توام با عشق و بخشندگي داشته باشيد. بياموزيد كه همواره حالت آرامش و دلي آرام داشته باشيد و از زندگي لذت ببريد.
سلول هاي سرطاني در محيط حاوي اكسيژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه و تنفس عميق باعث مي شود كه اكسيژن به لايه هاي سلولي برسد. اكسيژن درماني روش ديگري براي از بين بردن سلول هاي سرطاني است.

 



كساني كه بعد از سكته زنده مي مانند؟

بيماراني كه پس از بروز سكته قادرند پاهاي خود را به صورت ضربدري روي هم قرار دهند از سلامت بيشتري برخوردار بوده و ميزان مرگ و مير در آن ها كمتر است.
افرادي كه پس از سكته مغزي شديد قادر به قرار دادن پاهاي خود به صورت ضربدري هستند، اميد به بهبودي در آن ها بيشتر است.
فدرسون اعلام كرد، افرادي كه در 15روز اول بعد از بروز سكته شديد قادر به گذاشتن پاهاي خود به حالت ضربدري هستند، احتمال بيشتري دارد كه در زندگي روزمره خود استقلال داشته و كمتر دچار مشكلات عصبي شوند. مطالعات نشان داد كه ميزان مرگ و مير در اين افراد هم پايين تر است.
با وجود اينكه سكته شديد باعث اختلال در حركت و حتي كاهش هوشياري مي شود، اما محققان دريافتند كه برخي از اين بيماران هنوز قادر به انداختن پاهاي خود روي يكديگر هستند كه اين كار، آسان به نظر نمي رسد.
اين مطالعه بر روي 68 بيمار كه دچار سكته شديد شده و نياز به درمان مراقبت هاي ويژه از جمله تهويه داشتند صورت گرفت. در اين مطالعه، دو گروه 34 نفره تشكيل شد، يك گروه مي توانستند پاهايشان را روي هم بيندازند و گروه ديگر قادر به اين كار نبودند. اين مطالعه به مدت يك سال روي بيماران صورت گرفت.
مطالعه نشان داد كه ميزان مرگ و مير در گروه اول كه قادر به گذاشتن پاهاي خود به صورت ضربدري بودند يك نفر يا 9درصد بود اين درحالي است كه اين ميزان در گروه دوم كه قادر به اين كار نبودند حدود 18نفر يا 53درصد بود.
همچنين گروه اول با مشكلات عصبي كمتري در زمان ترخيص از بيمارستان روبه رو بودند.

 



تشخيص استعداد ابتلا به سرطان سينه و تخمدان با انجام تست هاي ژنتيكي

رئيس بخش ژنتيك مولكولي بيمارستان صارم گفت: استعداد ابتلا به سرطان پستان و تخمدان با انجام تست هاي تشخيصي ژنتيك در كشور قابل تشخيص است.
دكتر مهرداد نوروزي نيا با اعلام اين مطلب افزود: با تست هاي ژنتيكي مي توان امكان جهش ها يا عيوب ژن هايي را كه باعث استعداد ابتلا به سرطان مي شوند، تشخيص داد.
وي اظهار داشت: در زمان مشاوره ژنتيك، پزشك متخصص، فرد را در جريان دو نوع ريسك قرار مي دهد. نخست، ريسك داشتن مشكل ژنتيك و دوم ريسك ابتلا به سرطان.
در صورتي كه فردي حامل جهش ژنتيكي خانوادگي باشد، نتيجه تست مثبت و در صورتي كه وي حامل جهش ژنتيكي خانوادگي شناخته شده نباشد، نتيجه تست منفي گزارش داده خواهد شد.
وي با يادآوري اينكه در زمان منفي بودن تست، مي توان به فرد مذكور اطمينان داد كه از نظر ژنتيكي جزو افراد پرخطر در معرض ابتلا به سرطان نخواهد بود، اظهار داشت: نتيجه اين قبيل تست هاي تشخيصي حداكثر ظرف يك هفته مشخص مي شود.
در صورت پيدا كردن اشتباه ژنتيكي بيماري زا در ژن هاي مورد بررسي، مي توان مشخص كرد، كداميك از اعضاي خانواده احتمالا به سرطان مبتلا خواهد شد.
اين آزمايش ها فقط براي افرادي تجويز مي شود كه سابقه شخصي ياخانوادگي ابتلا به سرطان را داشته باشند و احتمال وجود جهش ژنتيكي در آنها قابل توجه باشد.
تجويز اين تست هاي ژنتيكي همانند بقيه تست ها از قوانين اخلاق پزشكي تبعيت مي كند و انجام اينگونه تست ها فقط با تجويز پزشك متخصص و پس از انجام مشاوره تخصصي مورد قبول قرار مي گيرد.
در صورتي كه فرد مورد بررسي زن باشد، منفي شدن تست ژنتيكي به اين مفهوم است كه او ريسكي مشابه افراد ديگر جامعه دارد. اطلاع از اين امر زماني كه سرطان هاي متعددي در خانواده فرد وجود دارد، بسيار مهم بوده و آثار مثبت عميقي در زندگي فرد خواهد داشت. در چنين مواردي فرد مورد نظر مي تواند با خيال راحت و همانند زنان فاقد سابقه خانوادگي ابتلا به سرطان به زندگي خود ادامه دهد.
براي انجام اين تست ها، اولين آزمايش در فردي صورت مي گيرد كه بيشترين احتمال داشتن جهش ژنتيكي را در خانواده دارا باشد.
طبق آمارهاي موجود در ايران، سالانه حدود 12 هزار زن به سرطان پستان و 1500 زن به سرطان تخمدان مبتلا مي شوند. اين سرطان ها در اكثر موارد در زنان و در سنين پس از 50 سالگي و بعد از يائسگي بروز مي كند. بيماري سرطان به ندرت، زنان جوان را گرفتار مي سازد. در بين 30 هزار ژني كه ميراث ژنتيكي انسان را مي سازند، فقط تعداد محدودي در صورت جهش دار بودن يا تغيير غيرطبيعي، مي توانند، تسهيل كننده در ايجاد و گسترش سرطان پستان و تخمدان شوند. از اين بين در حال حاضر دو ژن غالب BRCAL1 و BRCA2 شناخته شده اند. اسم اين دو ژن مخفف Breast Cancer بوده و به مفهوم سرطان پستان است. دو ژن فوق، بيشترين سهم را در روند سرطاني شدن دارند و اختلال در آنها در استعداد ابتلا به سرطان تخمدان نقش مهمي دارند.
دكتر نوروزي نياز اظهار داشت: اگر فردي حامل جهش ژنتيكي خانوادگي باشد، استعداد ژنتيكي در اين فرد براي ابتلا به سرطان بالاست. اگر فرد مذكور زن باشد، ريسك ابتلا به سرطان سينه يا تخمدان در فرد مذكور بيش از متوسط ريسك در ديگر افراد جامعه است. در حال حاضر هيچ كس به درستي نمي داند، مكانيزم دقيق ايجاد اين سرطان ها چيست با اين وجود در 5 تا 10 درصد موارد، به ارث بردن ژني معيوب، ريسك ابتلا به سرطان به ويژه در زنان جوان را بالا مي برد. در اين حالت سرطان هاي پستان و تخمدان در سنين بسيار پايين تر خود را نشان مي دهند.

 



ميوه هاي خشك فاقد آنتي اكسيدان هستند

استفاده از خشك كن ها و تابش مستقيم نور آفتاب براي خشك كردن ميوه ها، آنتي اكسيدان و ويتامين هاي ميوه را از بين مي برد.
ميوه هاي خشك خاصيت ميوه هاي تازه را ندارند به دليل اينكه ميوه هاي تازه داراي ويتامين هاي با ارزشي است كه ميوه هاي خشك فاقد آن ويتامين هاست.
افراد براي تهيه ميوه هاي خشك، ميوه هاي تازه را در مقابل نور آفتاب يا در خشك كن ها قرار مي دهند اما تابش نور يا حرارت، آنتي اكسيدان ها و ويتامين ها را از بين مي برد.
مواد قندي و فيبري ميوه ها در فرايند خشك شدن تا حدي حفظ مي شود ولي از زردآلو كه برگه تهيه مي شود، تا حدي بتاكاروتن كه آنتي اكسيدان قوي است در فرايند خشك شدن از بين مي رود.
انرژي ميوه هاي خشك بيشتر از ميوه هاي تازه است
ميزان تراكم انرژي در ميوه هاي خشك بيشتر از ميوه هاي تازه است. مواد معدني و ميزان انرژي ميوه هاي خشك بيشتر از ميوه هاي تازه است و 100گرم ميوه خشك معادل 300گرم ميوه تازه است.
مصرف ميوه هاي تازه براي بدن مفيدتر است چرا كه ميوه هاي تازه سرشار از آنتي اكسيدان هايي مانند ويتامينc و بتاكاروتن است كه بدن را در برابر بيماري حفظ مي كند.

 



انسان هاي خلاق

مليكا بهزادي
«انسان هاي خلاق»، عبارتي كه شايد هر روز به گوش شما بخورد و شما را به فكر يا بعضاً حسرت وادارد. به راستي آيا بعضي از انسان ها با خلاقيت ذاتي به دنيا مي آيند يا در طول زندگي خود آن را كسب مي كنند؟ آيا انسان هاي خلاق الزاماً باهوش ترند؟
خلاقيت ويژگي اي است كه مرتبط باهوش هيجاني انسان هاست و همان طور كه مي دانيد هوش هيجاني اكتسابي است. اما ما چه مي توانيم بكنيم تا جزو انسان هاي خلاق به شمار آييم؟
خلاقيت يعني از مسير هميشگي نرو!
اگر مسيري كه هر روز از طريق آن به مدرسه يا محل كار مي رفتيد مسدود شود چه مي كنيد؟
اگر براي طبخ غذا يكي از اقلام مورد نيازتان را كم داشته باشيد چه مي شود؟
اگر يكي از وسايل برقي تان از كار بيفتد چه كار مي كنيد؟
...
در اين صورت باز مي مانيد و درمانده مي شويد يا مسير جديدي براي رسيدن به مقصود خود پيدا مي كنيد؟
خلاقيت يعني براي رسيدن به يك مقصد به وسعت محدوده ذهن شما راه وجود دارد. پس اين محدوده را وسيع تر كنيد. سعي كنيد نقشه شهر را از بالا در ذهن خود تصور كنيد. بي شمار راه وجود دارد كه شما مي توانيد از آن ها به محل كارتان برسيد. امروز يكي از آن ها را امتحان كنيد. نترسيد! چه چيزي از دست مي دهيد؟ زماني كه وقت كافي داريد اين موضوع را تجربه كنيد. مسلماً شما در شهر گم نمي شويد و از مسيري به مقصد خود خواهيد رسيد.آيا اين توانايي را داريد كه يك نوع غذا را به روش كمي متفاوت بپزيد؟ مسلماً!
اگر كمي در برنامه روزمره زندگي خود تغيير ايجاد كنيد چه مي شود؟
بعضي از ما آن قدر به روزمرگي عادت كرده ايم كه گاهي از فكر تغيير هم مي ترسيم يا حتي حوصله فكر كردن هم نداريم. اما بدانيد همواره سخت ترين قدم همان قدم اول است. اگر قدم اول را برداريد و روي غلتك خلاقيت بيفتيد از زندگي كردن به شيوه اي متفاوت لذت خواهيد برد.
از كنار ايده هايتان
آسان نگذريد!
آيا برادران «رايت» اولين افرادي بودند كه انديشه پرواز را در سر داشتند؟ شايد نه! اما آن ها اولين افرادي بودند كه به تخيل خود احترام گذاشتند و آن را عملي كردند. احتمالا وقتي آن ها اين روياي خود را با ديگران در ميان گذاشتند، ديگران به آن ها خنديدند و فكر مي كردند آن ها ديوانه شده اند. اما پس از عملي شدن رويايشان آن ها را تحسين كرده اند.
راستي اگر همه ما بخواهيم از مسير هميشگي برويم كه هرگز راه جديدي كشف نمي شود!
به روياهايتان احترام بگذاريد. آن ها را بنويسيد و قدري بيشتر درباره شان فكر كنيد. ببينيد آيا مي توانيد به خود آن ها نه، اما به چند قدمي شان برسيد؟ قدري بيشتر جسارت داشته باشيد. با خود فكر كنيد اگر يك بار امتحان كنيد چه چيزي از دست خواهيد داد؟ حتي الامكان در مورد روياهايتان با كسي صحبت نكنيد و نگذاريد كسي آن ها را به سخره بگيرد.
خود را به ديوارهاي خانه تان محدود نكنيد!
سعي كنيد تجربه هاي اجتماعي خود را گسترش دهيد. گاهي مسئوليت هاي جديد بپذيريد. با انسان هاي جديدي ارتباط برقرار كنيد و ببينيد كه واقعاً انسان ها چه قدر با هم متفاوت هستند. گاهي شنيدن يك جمله از يك شخص مي تواند آغاز راهي متفاوت براي شما باشد.
شما مشكل زياد داريد؟ خوش به حالتان!
دست و پنجه نرم كردن با مسائل و مشكلات هنر حل مسئله را به انسان مي آموزد. آيا تا به حال شده در شرايط بغرنجي مثل امتحان دانشگاه، براي حل كردن يك سؤال از خود ابتكاري نشان دهيد كه بعدها حتي نتوانيد آن را به ياد آوريد؟ گذشتن از برخي مراحل زندگي سخت است اما انسان را ورزيده مي سازد. شما پس از گذشت از مرحله اي سخت با افتخار بر قله پيروزي خواهيد ايستاد و به همه خواهيد گفت: اين منم كه اين مسير پرمشقت را طي كرده و اين قله را فتح نموده ام.
از مشكلات نهراسيد. هيچ چيز در اين دنيا ماندني نيست. روزهاي روشن و شب هاي تاريك همه از بالاي سر ما عبور خواهند كرد. اما زندگي در اصل همين حل كردن مسئله هاست و انسان هاي بي مشكل به شرارت دچار شده و خود براي خود مسئله مي آفرينند. بنابراين اگر به مشكلاتي دچار هستند سعي كنيد در بن بست استيصال متوقف نشويد، بلكه راه هاي بيشتر و بيشتري براي حل اين مشكل طراحي كنيد. شما يك انسان و اشرف مخلوقات هستيد و خداوند دوست دارد شما را در اين امتحان هاي كوچك سرافراز ببيند نه مستأصل و سردرگم! پس بدانيد: «هميشه راه بهتري وجود دارد و شما آن را پيدا خواهيد كرد!»

 



چاشني ها تاثيرات منفي غذاهاي چرب را كاهش مي دهند

نتايج يك آزمايش جديد تاييد كرد چاشني ها و ادويه هايي مثل زردچوبه و دارچين مي توانند اثرات نامطلوب ناشي از خوردن غذاهاي چرب را در بدن كاهش دهند.
متخصصان تغذيه دريافته اند وعده هاي غذايي غني از اين ادويه ها فعاليت آنتي اكسيداني را در بدن تا 13 درصد افزايش داده و واكنش انسوليني را تا حدود 20 درصد كاهش مي دهد. به طور طبيعي وقتي شما يك غذاي پرچرب مي خوريد خونتان مملو از تري گليسيريد مي شود. تري گليسيريد نوعي چربي خون است. اگر اين اتفاق مكرر و به دفعات رخ دهد يا اگر سطح تري گليسيريد در خون بيش از حد افزايش پيدا كند احتمال بروز بيماريهاي قلبي افزايش پيدا مي كند.
افزودن چاشني ها و ادويه ها به وعده غذايي پرچرب موجب كاهش 30 درصدي واكنش تري گليسيريد مي شود.
آنتي اكسيدانهايي مثل ادويه ها در كاهش فشار اكسيديته نقش مهمي دارند و در نتيجه خطر ابتلا به بيماريهاي مزمن را كاهش مي دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14