(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 دی 1390- شماره 20107

برخورد با خودروهاي آلوده در قانون جديد جايي ندارد
ابلاغ قانون اصلاح موادي از قانون خدمت وظيفه عمومي و اعلام معافيت ها
افزايش آمار ولادت و وفات در كشور
معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد : چتر حمايت از زندانيان و خانواده هاي نيازمند آنان گسترش مي يابد



برخورد با خودروهاي آلوده در قانون جديد جايي ندارد

عليرضا سزاوار
اتومبيل ها يكي از پرشمارترين وسايلي هستند كه هر روز مجبوريم در خيابان هاي شهرمان مشاهده كنيم، خودروهاي رنگارنگ و شيكي وجود دارند كه بسيار چشم نوازند و بخشي از زيبايي هاي شهر شده اند.
اما از سوي ديگر خودروهايي هم هستند كه فارغ از مدل بالا يا پايين بودن شان با ديدن آنها نه تنها زيبايي نمي بينيم بلكه تاثير ناخوشايندي بر روان ما مي گذارد. اين خودروها همان هايي هستند كه مدت هاست رنگ كارواش به خود نديده اند و كثيفي تمام وجودشان را پوشانده است.
بدون شك رانندگي با يك اتومبيل تميز لذت بخش تر از يك خودرو چرك و كثيف است. از سوي ديگر تميز كردن يك اتومبيل نيز گوشه اي از كارهاي مربوط به نگهداري يك خودرو است.
در اين زمينه بسياري از رانندگان بر اين باورند كه يك اتومبيل تميز بهتر نيز مي راند. اين گفته به هر روي از ديدگاه رواني مي تواند درست باشد. از سوي ديگر اتومبيل هايي كه رانندگان به آنها رسيدگي بيشتري كرده اند و همواره خودروهاي خود را در تمامي قسمت ها تميز نگه داشته اند نيز كمتر خراب مي شوند، چرا كه راننده با ديدن كوچك ترين روغن ريزي در پي يافتن عيب و رفع آن برمي آيد. اين گونه اتومبيل ها در هنگام فروش دسته دوم نيز از قيمت فروش بالاتري برخوردارند.
يك تحقيق گسترده كه از طرف شهرداري شهر منچستر با همكاري دپارتمان سلامت روان دانشگاه اين شهر انجام شد مشخص شده است رانندگاني كه همواره در زندگي شان به سلامت خود و اطرافيانشان توجه مي كنند اتومبيل هاي تميزتري نسبت به ديگران دارند. همچنين افرادي هم كه تيپ و ظاهرشان برايشان مهم است نسبت به ديگران بيشتر به خودرويشان رسيدگي مي كنند.
اما اين همه ماجرا نيست و بررسي ها نشان مي دهد ممكن است شخصي اين حساسيت هاي شخصي را هم داشته باشد اما خودرو ش كثيف باشد. اين نشان دهنده گرفتاري ذهني بيش از حد اين شهروند است.
محققان خودروهايي را انتخاب كرده و آزمايش هايي را روي آن ها انجام دادند و متوجه شدند باكتري هايي كه مرتبط با مسموميت غذايي، حالت تهوع و عفونت هاي پوستي هستند هم در اين خودروها وجود دارند.
با تحليل كردن نمونه هايي از خودروها متوجه شدند باكتري هاي قدرتمندي بر روي فرمان، صندلي ها و دستگيره هاي اين خودروها وجود دارد و مي تواند به راحتي به انسان منتقل شوند.
ادامه بررسي ها نشان مي دهد كه مشاهده انبوهي از اين خودروهاي كثيف و نيز مدل پايين و كهنه تاثير رواني بر روي شهروندان دارد. در واقع ديدن يك خودروي شيك و تميز مي تواند تا چندين دقيقه ذهن افراد را درگير خود كند و آنها را از مشغله ذهني شان دور كند.
در نظر سنجي اي كه از سه هزار نفر شامل گروههاي سني مختلف از شهروندان انجام گرفت مشخص شد كه زيبايي و تميزي خودروها نيز مانند زيبايي ساختمان ها و خيابان ها تاثير رواني زيادي بر مردم دارد.
در اين تحقيقات هم چنين مشخص شد 18 درصد از افراد معمولا داخل خودروي خود را كمتر از يك بار در ماه تميز مي كنند. به همان نسبت هم اعلام كردند كه داخل خودروي آن ها غذا و نوشيدني ريخته است و يك سوم هم گفتند كه حيوانات خانگي خود را با خودرو حمل مي كنند.
از سوي ديگر تميزي داخل خودرو نيز بسيار حايز اهميت است. بسياري از افراد با شنيدن اين موضوع كه غذايي از سطح زمين جمع شده و به خورد آنها داده شده است وحشت مي كنند، اما آن ها بايد بدانند داشبورد خودروي آن ها هم ممكن است دقيقا به همان اندازه آلوده بوده و باعث بروز بيماري شود.
خصوصا در روزهايي كه دماي هوا افزايش پيدا مي كند و به همين دليل مردم بايد توجه داشته باشند كه هيچ باقيمانده غذايي در داخل خودروي آن ها باقي نماند، چرا كه كوچك ترين ماده غذايي مي تواند به منبع غذايي ميكروب ها تبديل شود. در روز هاي سرد هم سعي كنيد در داخل خودروي خود غذا نخوريد يا از بهداشتي بودن آن اطمينان حاصل كنيد.
ورود حيوانات به داخل خودرو هم مي تواند زمينه را براي ورود و فعال شدن اين ميكروب هاي خطرناك فراهم كند.
اتومبيل تان را دريابيد
تجربه نشان داده كه يك خودرو كثيف همواره آب، رطوبت و چرك را بهتر بر روي بدنه خود نگاه مي دارد. بدين روي اگر آن اتومبيل داراي خطوط عميقي بر روي بدنه نيز باشد، اين خط ها به زودي به زنگ زدگي تبديل خواهند شد.
پس به ياد داشته باشيد كه اتومبيل خود را يكي دو بار در ماه بشوييد. براي شستن ماشين نيز كارواش هاي مدرن بهترين گزينش هستند، ولي اگر شما خود اتومبيل خود را با برس و يا ابر مي شوييد، برس يا ابر خود را هنگام شستن ماشين چندين بار در سطل آب ديگري بشوييد. اين كار موجب مي شود كه كثيفي هاي روي برس يا ابر شما به آب و شامپوي سطل شست وشو راه نيابد و بدين روي شما پس از شستن، اتومبيل تميزتري خواهيد داشت.
پس از شستن و خشك كردن اتومبيل براي بالا بردن عمر رنگ بدنه بد نيست كه اتومبيل خود را دست كم دو بار در سال پوليش كنيد. پوليش كردن در شهرهاي مرطوب ايران رنگ اتومبيل را در برابر زنگ زدگي مقاوم تر مي كند، چرا كه آب باران، شبنم و يا رطوبت به آساني از روي ماشين پوليش شده بر روي زمين مي ريزد و رنگ ماشين تقريبا هميشه خشك است.
اين كار در شهرهايي با آب و هواي گرم و خشك از رنگ اتومبيل در برابر گرماي آفتاب محافظت كرده و از رنگ پريدگي خودرو جلوگيري مي كند. اگر راننده اي اتومبيل خود را از آغاز تحويل تا پايان پوليش نمايد، رنگ اتومبيل همواره چون روز نخست شاداب، براق و تازه نشان داده مي شود.
اگر شما اتومبيلي داريد كه تاكنون پوليش نشده و رنگ آن به پريدگي و ماتي گراييده، نخست رنگ آن خودرو بايد با مواد پاك كننده خمير مانند پاك شود و پس از اين كار آن رنگ بايد حتما پوليش خورده و يا واكس زده شود.
براي شستن موتور نيز دستگاه هايي كه آب و مايع شست وشو را با فشار زياد بر روي موتور مي پاشند مناسب ترند، اما اگر شما به اين گونه دستگاه ها دسترسي نداريد نيز مي توانيد با روش هاي ديگري موتور اتومبيل خود را بشوييد.
پيش از آغاز كار بايد قسمت هاي الكتريكي اتومبيل چون دينام و در اتومبيل هاي مدرن تر باكس الكترونيك و فيوز باكس با پلاستيك پوشيده شود.
پس از اين كار در صورت دسترسي به دستگاه هاي پاشنده فشار بالا، مي توانيد موتور را با مايع هاي موتورشويي تميز كرده و سپس با يك قلم رنگ، موتور را با آب و كف فرچه زده و آب ولرم بر روي آن بريزيد.
در هنگام شستن موتور، موتور اتومبيل شما بايد سرد باشد. درغير اين صورت، ريختن آب سرد بر روي پوسته موتور گرم نه تنها مي تواند آسيب هايي به موتور و اگزوز وارد نمايد، بلكه كمترين زيان اين كار مي تواند جمع شدن بخار آب در سيستم الكتريكي موتور باشد. اگر موتور اتومبيل شما تميز باشد و اين موتور تميز در طول سفر با اشكالي مواجه شود، در هنگام رفع نقص دست هايتان كثيف نمي شوند.
حتما كثيفي بيرون خودرو به منزله كثيفي داخل آن هم هست. پس براي پاك كردن كابين هم مي توانيد قسمت هاي پلاستيكي روي درها و جلو داشبورد را نيز با روغن هاي ويژه نو كنيد. براي اين كار به ياد داشته باشيد روغن هايي با درصد براقي بالا مي توانند از نظر ايمني ديد در شب كمي ناراحت كننده باشند، چرا كه براقي بسيار زياد جلو داشبورد مي تواند نور ماشين هاي ديگر را بر روي شيشه جلو بتاباند و اين كار نيز ديد شما را كم مي كند بدين روي در صورت امكان از روغن هاي مات بهره گيري نماييد كه نه براقي مصنوعي دارندنه خطر.
بسياري از رانندگان هيچ گاه به لاستيك زاپاس اتومبيل خود توجه نمي كنند و اين لاستيك همواره در كثيف ترين حالت در جايگاه خود قرار دارد. درنظر بگيريد كه در يك روز تعطيل با خانواده درحال رفتن به يك مهماني هستيد و لاستيك اتومبيل شما در همان روز پنجر مي شود. براي تعويض لاستيك پنچر بايد با دو لاستيك كثيف سر و كله بزنيد كه اين كار مي تواند دست ها و لباس مهماني شما را كثيف كند. پس براي آسان تر شدن كار و زيباشدن درون و برون اتومبيل خود، همواره نه تنها لاستيك زاپاس خود را بشوييد، بلكه جايگاه قرارگيري زاپاس را نيز تميز نگاه داريد.
برخورد قانون با خودروهاي كثيف
شايد جالب باشد بدانيد در ايالات متحده و كشورهاي اتحاديه اروپا هيچ منع قانوني براي عبور و مرور خودروهاي با ظاهر كثيف وجود ندارد.
اما دليل اينكه همواره خودروهاي تميز در خيابان هاي اروپايي است اين است كه در بسياري از نقاط اروپا به واسطه آب و هوا، وضعيت جوي و جغرافيايي و بارش باران به طور مرتب گردو غبار خودروها گرفته مي شود و آلودگي زياد روي سطح خودروها وجود ندارد.
به همين دليل صاحبان خودروها اغلب نيازي به شستن خودروي خود نمي بينند و اين بارش باران خود باعث پاكيزگي خودروها گشته است. به طوري كه صاحبان خودروهاي شخصي در اكثر شهرهاي اروپا تنها ماهي يك بار براي شست وشوي خودروي خود اقدام مي كنند.
در كانادا، استراليا و ايالات متحده هم وضعيت در برخي شهرها مشابه است ولي نكته اساسي در اين كشورها اين است كه از لحاظ فرهنگي اكثر شهروندان خود را موظف به رعايت پاكيزگي خودروي خود مي دانند و اهميت اين امر اغلب برايشان كمتر از رعايت نظافت شخصي نيست، كه البته استثنا هم در همه جا وجود دارد. ولي مسئله اساسي اين است كه براي نظافت خودرو هيچ اجبار قانوني نيست و تنها يك هنجار اجتماعي است.
در برخي از شهرهاي آمريكا ابتكاري هم براي نظافت خودروها درنظر گرفته مي شود و آن قرار دادن سطل آب و يك مايع شست وشوي شيشه درهر پمپ بنزين است.
بنابراين هر دارنده خودرو بعداز تامين سوخت خودرو در صورت نياز مي تواند شيشه هاي خودروي خود را تميز نمايد و اينكه سيستم كارواش به طور كاملا مكانيزه وجود دارد كه با ورود كارت اعتباري و واريز پول و يا به صورت نقدي مبلغي را دستگاه دريافت كرده و خودرو وارد كارواش مكانيزه شده و تمام مراحل به طور اتوماتيك انجام مي شود كه اين سهولت و سرعت را در بحث شستشو و نظافت خودروها ايجاد مي كند.
همچنين اقدام ديگر استفاده از جاروهاي شارژي است كه براي نظافت داخل خودرو به كار مي رود و با وارد كردن سكه به مدت معيني مثلا حدود 5 دقيقه روشن شده و امكان نظافت داخل خودرو را فراهم مي كند.
آلودگي تصويري را برطرف كنيم
اگر از فراز آسمان خراش هاي شهرهاي بزرگ به پايين نگاه كنيم، خانه ها، خيابان ها و سپس ماشين هاي داخل آنها بيشترين سطح تصوير مقابل را تشكيل مي دهند. اين تكرار تصاوير و در معرض ديد بودن اجباري خودروها براي مردم لزوم رسيدگي به خودروها و تميز نگه داشتن آنها را نشان مي دهد.
در واقع ماشين هايي با ظاهر كثيف آلودگي تصويري براي شهروندان ايجاد مي كنند و طبعا تميز نگه داشتن خودرو مي تواند اين آلودگي را كمتر كند.
در كشورهايي با شاخصه هاي سلامت بالا، به عدم آلودگي تصويري يا بصري توجه زيادي مي شود و استانداردهاي سلامت بصري به خصوص در مورد نماي خانه ها و وضعيت ظاهري خودرو در اين كشورها به دقت رعايت مي شود. تميز نگاه داشتن خودرو ضمن معرفي صاحب خودرو به عنوان فردي مسئول و قابل اطمينان در جامعه، سلامت بصري و رواني جامعه را نيز بالا برده و باعث افزايش كارآيي افراد خواهد شد.
تميز نگاه داشتن شيشه ها و چراغ ها به خصوص در شرايط باراني، شب، برف و درهر وضعيتي كه ديد راننده محدودتر است، بسيار حياتي است. يادآوري اين نكته ضروري است كه ديد كافي به معناي واكنش مناسب تر راننده در برابر حوادث و در نتيجه كاهش صدمات مالي و جاني خواهد بود.
درحين فرايند شست وشو امكان يك بازديد كامل از بدنه و موتور فراهم مي شود. بنابراين در هنگام شست وشوي بدنه، خراش ها و زدگي هاي احتمالي را بررسي كنيم و براي جلوگيري از تبديل يك خش به يك پوسيدگي بزرگ، محل خراش ها و زدگي ها را با كمي رنگ بپوشانيم.
ضمن آنكه تميز كردن قسمت هاي مختلف خودرو در بهتر كاركردن آنها تاثير مهمي مي گذارد. شست وشوي موتور هزينه هاي تعمير را كاهش مي دهد.

 



ابلاغ قانون اصلاح موادي از قانون خدمت وظيفه عمومي و اعلام معافيت ها

رئيس جمهور قانون اصلاح موادي از قانون خدمت وظيفه عمومي را براي اجرا ابلاغ كرد.
در اجراي اصل يكصد و بيست و سوم (123) قانون اساسي، قانون اصلاح موادي از قانون خدمت وظيفه عمومي كه با عنوان طرح به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده بود، پس از تأييد شوراي نگهبان از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.
براساس اين قانون، هر فرد ذكور ايراني در ماهي كه طي آن ماه به سن هجده سال تمام مي رسد مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي است.
بر اين اساس، مدت خدمت دوره ضرورت (24) ماه است و در صورتي كه مشمولان مازاد و يا كمتر از تعداد مورد نياز باشد ستاد كل با كسب اجازه از فرماندهي كل آن را به كمتر يا بيشتر از مدت دوره ضرورت تغيير مي دهد و همه مشمولين قادر به خدمت و بلامانع، به خدمت دوره ضرورت اعزام مي شوند و پس از فرا گرفتن آموزش هاي نظامي لازم در ابتداء خدمت، بقيه خدمت دوره ضرورت را انجام مي دهند.
بر اين اساس، تعيين ترتيب تقدم و سهميه بندي مشمولين وظيفه بين هر يك از نيروهاي مسلح، توسط ستاد كل با تصويب فرماندهي كل صورت مي گيرد.
براساس اين قانون، نحوه تأمين سهميه هر يك از نيروهاي مسلح از مشمولين هر دوره، به وسيله كميسيوني انجام مي شود كه از نمايندگان نيروهاي مزبور به رياست رئيس سازمان تشكيل مي شود.
همچنين سپاه مي تواند مشمولين مورد نياز خود را در هر دوره طبق ضوابط خاص پذيرش سپاه، از بين بسيجيان داراي برگه اعزام به خدمت به ميزان سهميه اي كه ستاد كل تعيين مي كند، انتخاب نموده و قبل از تاريخ اعزام آنان فهرست اسامي آنها را به واحدهاي تابعه سازمان اعلام كند. اين مشمولين براي انجام خدمت وظيفه عمومي در اختيار سپاه قرار مي گيرند و نيروهاي مسلح مي توانند مشمولين متخصص مورد نياز خود را در سطح كارشناس و بالاتر به ميزان سهميه اي كه ستاد كل تعيين مي كند به عنوان مشمول خاص از ستاد كل درخواست كنند.
بر اين اساس، وزارت آموزش و پرورش موظف است فارغ التحصيلان تربيت معلم در مراكز آموزشي، از طريق سازمان آنان را به مراكز آموزشي نظامي براي طي دوره آموزش رزم مقدماتي اعزام كند و دولت موظف است همه ساله اعتبارات لازم را براي آموزش هاي فوق در اختيار سپاه قرار دهد.
بر اين اساس، آن عده از محصلين مراكز آموزش كادر ثابت نيروهاي مسلح كه قبل از پايان دوره آموزش مستعفي يا اخراج شوند، فقط از طي دوره آموزش نظامي معاف مي شوند، لكن بايد خدمت دوره ضرورت را انجام دهند. در صورتي كه محصلين به علت بيماري يا عدم صلاحيت كه ناشي از اعمال ارادي آنان نباشد بركنار شوند، مدت تحصيل جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب مي شود و افسران و درجه داران نيروهاي مسلح، در صورتي كه قبل از نيل به درجه به موجب مقررات استخدامي مربوط از خدمت مستعفي يا اخراج شوند، فقط از طي دوره آموزش نظامي معاف مي شوند لكن بايد خدمت دوره ضرورت را انجام دهند و اگر بعد از پايان دوره آموزش از خدمت مستعفي يا اخراج گردند و خدمت آنان از مدت دوره ضرورت كمتر باشد بقيه دوره ضرورت را انجام مي دهند.
بر اين اساس، مشمولين و كاركنان وظيفه داوطلبي كه با داشتن حداقل گواهينامه پنجم ابتدائي و سپردن پنج سال تعهد خدمت نظامي يا شش سال تعهد خدمت كارمندي، به صورت پيماني در نيروهاي مسلح استخدام مي شوند، خدمت آنان به منزله انجام خدمت دوره ضرورت تلقي مي شود و پس از پايان تعهد از كارت پايان خدمت برخوردار مي گردند. در صورتي كه قبل از خاتمه تعهداز خدمت مستعفي يا بركنار گردند، چنانچه مشمول معافيت هاي قانوني نباشند، خدمت دوره ضرورت به نسبت چهار ماه خدمت يك ماه از خدمت دوره ضرورت آنان محسوب مي شود و بقيه خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام مي دهند، مگر اين كه علت رهايي، بيماري يا عدم صلاحيت ناشي از اعمال غيرارادي آنان به تشخيص هيات بدوي سازمان مربوط باشد كه در اين صورت مدت تعهد انجام شده به نسبت از مدت خدمت دوره ضرورت كسر مي شود.
بر اين اساس، كساني كه به سن هجده سال تمام مي رسند، پس از انتشار آگهي احضار، موظفند ظرف شش ماه خود را به سازمان معرفي نمايند و سازمان مكلف است، حداكثر ظرف شش ماه تكليف مشمولين وظيفه را تعيين نمايد و آنها را به خدمت اعزام يا برابر مقررات از خدمت دوره ضرورت معاف كند.
هم چنين سازمان ثبت احوال كشور مكلف است صورت اسامي متولدين ذكور شهرستان ها و بخش هايي را كه در سال بعد بايد به وضع مشموليت آنها رسيدگي شود به تفكيك هر ماهه به سازمان وظيفه عمومي تسليم كند.
بر اين اساس، دانش آموزان مدارس و دانشجويان مراكز آموزش عالي وابسته به وزارت آموزش و پرورش و يا مورد تأييد آن وزارت و دانشجويان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي دولتي يا غيردولتي داخلي و خارجي مورد تاييد وزارتخانه هاي علوم و بهداشت و طلاب حوزه هاي علميه كه در حين تحصيل به سن مشموليت رسيده و يا مي رسند، تا زماني كه به تحصيلات خود ادامه مي دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند.
بر اين اساس، صدور معافيت تحصيلي دانش آموزان، دانشجويان و طلاب علوم ديني، موكول به ارائه گواهي اشتغال به تحصيل آنان از طريق مراجع ذي ربط است و مدت اعتبار آن تا يك سال پس از صدور گواهي پايان تحصيلات در هر مقطع مي باشد.
هم چنين، مشمولين ديپلم كه حداكثر يك سال پس از فراغت از تحصيل در يكي از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي داخل يا خارج از كشور كه مورد تاييد وزارتخانه هاي علوم و بهداشت مي باشند پذيرفته شوند تا زماني كه وفق تبصره(1) ماده (33) به تحصيل اشتغال دارند، مي توانند مشروط به اين كه داراي غيبت غيرموجه نباشند از معافيت تحصيلي استفاده نمايند. اين معافيت براي هر مقطع فقط يك بار داده مي شود.
بر اين اساس، مشمولين داراي مدرك كارشناسي و بالاتر و معادل آن در حوزه هاي علميه علاقه مند به تحصيل در خارج از كشور در صورتي كه از نظر مقررات اين قانون و وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، حائز شرايط ادامه تحصيل در خارج از كشور باشند و دانشگاه ها و رشته هاي آنها مورد تاييد وزارتخانه هاي فوق باشد، مي توانند با سپردن تضمين هاي لازم با استفاده از مقررات اين قانون براي تحصيل به خارج از كشور مسافرت نمايند.
براساس اين قانون، ايرانيان مقيم خارج از كشور، فرزندان مامورين ثابت دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور و همچنين كساني كه قانونا تحت كفالت، يا ولايت قانوني آنها مي باشند، چنانچه در حين تحصيل در مدارس ايراني مستقر در خارج از كشور و يا موسسات آموزشي كشورهاي خارج مورد تاييد آموزش و پرورش و طلاب حوزه هاي علميه مورد تاييد شوراي عالي حوزه هاي علميه به سن مشموليت برسند از معافيت تحصيلي بهره مند مي گردند و ادامه تحصيل آنان تا سقف يك سال پس از فراغت از تحصيل در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي خارج از كشور كه مورد تأييد وزارتخانه هاي علوم يا بهداشت هستند بلامانع مي باشد.
براين اساس، همه مشمولين وظيفه بايد قبل از اعزام به خدمت توسط يك پزشك از نيروهاي مسلح معاينه شوند و در صورت نبودن پزشك از نيروهاي مسلح، توسط پزشكان غيرنظامي متعهد كه صلاحيت آنان به وسيله نيروي انتظامي تأييد شده باشد، معاينه گردند.
براين اساس، چنانچه رئيس سازمان يا نماينده او اطمينان حاصل نمايد كه رأي شوراي پزشكي مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده را براي بررسي به شوراي عالي پزشكي كه از سه پزشك متخصص نيروهاي مسلح تشكيل مي گردد ارجاع مي دهد. نظر اين شورا قطعي و لازم الاجراء است.
براساس اين قانون، مشمولين زير حسب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند:
- يگانه فرزند ذكور مراقب يا نگهدارنده پدر نيازمند مراقبت كه قادر به اداره امور خود نباشد.
- يگانه مراقب يا نگهدارنده مادر فاقد شوهر
- تنها برادر تني سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذكور غيرمحجور
- تنها برادر سرپرست برادر كبير نيازمند مراقب و فاقد پدر و همسر و فرزند ذكور غيرمحجور و فاقد شغل
- يگانه سرپرست برادر كمتر از هجده سال تمام
- يگانه نوه ذكور مراقب يا نگهدارنده جد فاقد فرزند يا جده فاقد شوهر و فرزند
- مشمولي كه همسرش فوت نموده و از او داراي فرزند صغير بوده مادامي كه ازدواج مجدد نكرده است و يا همسري دارد كه بعد از ازدواج معلول شده و نيازمند مراقبت باشد.
- از چند برادر واجد شرايط اعزام به خدمت در صورت اعزام يكي از برادران به خدمت، يكي از برادران مي تواند تا اتمام خدمت او از تعويق اعزام استفاده نمايد.
- درمورد معافيت از انجام خدمت ضرورت يك نفر از فرزندان خانواده اي كه دو برادر آنان خدمت سربازي را انجام داده اند، ستاد كل نيروهاي مسلح تصميم گيري مي كند.
- يكي از فرزندان پسر سربازي كه در حين خدمت سربازي فوت كند و يا يكي از فرزندان ذكور خانواده اي كه يك فرزند آن خانواده در حين انجام خدمت سربازي فوت نموده باشد.
براين اساس، نحوه معافيت از خدمت فرزندان ذكور مددجويان به شرح زير است:
- يكي از فرزندان ذكور مادران فاقد شوهر تحت پوشش كميته امداد حضرت امام(ره) و سازمان بهزيستي از انجام خدمت دوره ضرورت معاف است.
- مشمولاني كه حداقل يك فرزند معلول داشته باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند.
- تنها پسر خانواده هايي كه داراي سه فرزند اناث يا بيشتر باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معافند.
¤ مشمولاني كه با معلولان اناث داراي معلوليت جسمي- حركتي ازدواج كنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند و پس از گذشت پنج سال از استمرار ازدواج آنها معافيت موقت به معافيت دائم تبديل مي شود.
براين اساس، مشمولاني كه پدر يا مادر يا فرزند يا برادر يا خواهر آنان در راه به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي و استمرار آن شهيد يا جانباز يا اسير يا جاويدالاثر شده يا بشوند و مراتب مورد تأييد نهادهاي ذي ربط باشد به شرح ذيل از انجام خدمت سربازي معاف مي شوند:
- همه فرزندان ذكور شهدا و جاويدالاثران (مفقودين) از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند.
- به ازاء هر شهيد يا آزاده با حداقل بيست و چهار ماه سابقه اسارت يا جانباز با حداقل (25 درصد) جانبازي يا جاويدالاثر(مفقود) فاقد فرزند ذكور يك نفر از برادران آنها از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند.
¤ به ازاء هر بيست و چهار ماه آزادگي، (25 درصد) جانبازي و سي ماه سابقه حضور در جبهه يك نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف مي گردد.
¤ اين امتيازات براي بهره مندي از تسهيلات اين بند قابل جمع است و در مورد معافيت كساني كه مدت جانبازي يا حضور در جبهه يا مدت آزادگي و اسارت آنها در حد معافيت يك فرزند آنان نيست، با درصد جانبازي و مدت حضور در جبهه و مدت دوران اسارت محاسبه مي شود.
- همه مشمولين جانباز داراي حداقل ده درصد (10 درصد) جانبازي از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند.
- يك فرزند خوانده قانوني ذكور جانبازي كه برابر گواهي بنياد شهيد و امور ايثارگران صاحب فرزند نمي شود از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شود.
- مشمولاني كه با جانبازان اناث داراي درصد جانبازي بيست و پنج درصد (25 درصد) و بالاتر ازدواج كنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند و پس از گذشت پنج سال از معافيت موقت آنان در صورت استمرار ازدواج معافيت موقت به معافيت دائم تبديل مي گردد.
- براين اساس، همه مشموليني كه براي انجام خدمت وظيفه عمومي اعزام مي شوند، هم چنين كساني كه از انجام خدمت معاف مي گردند، بايد آموزش هاي نظامي و انتظامي اعم از عمومي و تخصصي را مطابق دستورالعملي كه توسط ستاد كل با همكاري سازمان هاي نيروهاي مسلح تهيه مي شود و به تصويب فرماندهي كل مي رسد، طي كنند.
بر اين اساس، نيروهاي مسلح و سازمان هاي وابسته و ساير دستگاه ها كه كاركنان وظيفه را در اختيار دارند مكلفند با توجه به اعتبارات مصوب، امكانات زيست، پوشاك، خوراك، بهداشت و درمان متناسب آنان در محل خدمت را فراهم كنند.
هم چنين دولت موظف است اعتبارات مورد نياز براي زيست، پوشاك، خوراك، بهداشت و درمان سربازان وظيفه را به شرح ذيل در اختيار نيروهاي مسلح و ساير دستگاه هاي به كارگيرنده كاركنان وظيفه قرار دهد:
- خوراك كاركنان وظيفه به ميزان دو برابر خوراك كاركنان دولت
- پوشاك و زيست سربازان وظيفه به ميزان سه هزار برابر ضريب ريالي
- هزينه هاي بهداشت و درمان برابر سرانه مصوب دولتي
بر اين اساس، افسران و درجه داران وظيفه در صورت اعزام به مأموريت يا انتقال يا خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا و مناطق عملياتي مشمول مقررات فوق العاده و مزاياي مربوط به افسران و درجه داران كادر ثابت نسبت به حقوق آنان مي باشند. ساير كاركنان وظيفه در موارد مذكور از دوسوم فوق العاده ها و مزاياي درجه گروهبان دومي كادر ثابت برخوردار مي شوند.
براساس اين قانون، دولت موظف است اعضاء خانواده تحت تكفل كاركنان وظيفه را در طول مدت خدمت تحت پوشش قرار دهد و به آنان مستمري پرداخت كند.
همچنين مشمولين خدمت دوره ضرورت چنانچه در مدت آموزش اوليه و يا در حين خدمت مرتكب غيبت يا فرار گردند به نحوي كه ادامه خدمت آنان مستلزم تجديد دوره آموزش باشد، ضمن رسيدگي قانوني به غيبت يا فرار آنان، مجددا به دوره آموزش اعزام مي شوند و پس از پايان آموزش در يگان قبلي به خدمت ادامه مي دهند. مدت آموزش قبلي اين افراد جزو خدمت آنان محسوب نمي شود.
بر اين اساس، همه كاركنان وظيفه كه در اجراء ماده فوق در اختيار دستگاه هاي دولتي و نهادها قرار مي گيرند بايد قبل از به كارگيري، دوره هاي آموزش نظامي مورد نياز را در نيروهاي مسلح طي نمايند.
براساس اين قانون، به منظور ارتقاء منزلت و بهينه سازي اوقات فراغت كاركنان وظيفه بايد زمينه هاي استمرار آموزش هاي نظامي، عقيدتي، سياسي، ورزشي، خدماتي، فني و حرفه اي و سوادآموزي در ضمن خدمت فراهم شود.
همچنين در مراكز و پادگان هاي آموزشي و يگان ها دفتر مشاوره و راهنمايي براي كمك به سربازان و ارتباط با خانواده آنان در موارد لازم تشكيل مي گردد. اين دفاتر موظف اند به محض ورود سرباز به پادگان و يگان محل خدمت براساس فرم هاي از پيش طراحي شده محل آموزش و محل خدمت فرد و نحوه ارتباط خانواده با مشمول و يگان را به خانواده اطلاع دهد و نظرات خانواده را در مورد استعدادها، توانايي ها و ويژگي هاي خاص فرد جويا شود.
براين اساس، همه كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها مطابق آيين نامه اي كه از سوي وزارت دفاع با همكاري وزارتخانه هاي كشور و تعاون، كار و رفاه اجتماعي تهيه مي شود و پس از تاييد ستاد كل به تصويب هيئت وزيران مي رسد تحت پوشش بيمه خدمات درماني نيروهاي مسلح قرار مي گيرند.

 



افزايش آمار ولادت و وفات در كشور

براساس آخرين آمارهاي جمع آوري شده تعداد ولادت و وفات در استانهاي مختلف كشور در آبانماه نسبت به ماه قبل آن در كشور افزايش داشته است.
براساس آخرين آمارهاي به دست آمده از سوي سازمان ثبت احوال، تعداد ولادتهاي ثبت شده در آبانماه در كشور 112 هزار و 78 مورد بوده كه از اين تعداد 88 هزار و 559 تولد در مناطق شهري و 23 هزار و 519 تولد نيز در مناطق روستايي كشور رخ داده است.
بر همين اساس از ميان آمار متولدين آبان ماه، 57 هزار و 474 نفر پسر و 54 هزار و 604 نفر دختر بوده اند.
اين در حالي است كه در مهر ماه در تمامي استانهاي كشور، 112 هزار و 7 مورد ولادت به ثبت رسيده كه از اين تعداد 88 هزار و 467 تولد در مناطق شهري و 23 هزار و 540 تولد نيز در مناطق روستايي كشور رخ داده است.
آمارهاي موجود مشخص مي كند كه آمار ولادت در آبان ماه سال جاري نسبت به ماه قبل آن 71 مورد افزايش داشته است.
استان تهران با ثبت 14 هزار و 463 مورد داراي بيشترين آمار تولد در آبانماه بوده است كه 14 هزار و 447 تولد در مناطق شهري و تنها 16 مورد نيز در مناطق روستايي رخ داده است. همچنين از ميان آمار متولدين اين ماه 7 هزار و 45 دختر و 7هزار و 418 پسر متولد شده اند.
همچنين بعد از استان تهران، استان هاي خراسان رضوي با 9 هزار و 828 تولد كه از اين تعداد 9 هزار و 408 تولد در مناطق شهري و 420 تولد نيز در مناطق روستايي رخ داده و همچنين استان خوزستان نيز با 8 هزار و 753 مورد در رتبه هاي بعدي قرار دارند كه از اين ميان 6 هزار و 76 تولد در مناطق شهري و دو هزار و 677 تولد نيز در مناطق روستايي ثبت شده است.
براساس آمار ثبت احوال در آبان ماه استانهاي سمنان با 795 مورد، ايلام با 865 مورد و خراسان جنوبي نيز با يك هزار و 93 مورد داراي كمترين آمار ولادت ها در اين ماه بوده است. تعداد دختران متولد شده تقريباً در تمامي استانهاي كشور كمتر از پسران است در حالي كه استان سمنان برخلاف استانهاي ديگر است و افزايش تعداد دختران در آبان و مهر ماه مشاهده شده است. براساس گزارش هاي آبان ماه، 35 هزار و 606 مورد وفات در كشور به ثبت رسيده كه آمارها نشان مي دهد 25 هزار و 680 نفر در مناطق شهري و 9 هزار و 915 نفر نيز در مناطق روستايي فوت كرده اند.
همچنين از آمار وفات مربوط به آبان ماه 19 هزار و 159 فوتي مربوط به مردان و 16 هزار و 445 فوت نيز مربوط به زنان بوده است.
اين در حالي است كه در مهر ماه 30 هزار و 668 وفات در كشور رخ داده كه 22 هزار و 688 نفر در مناطق شهري و 7 هزار و 967 نفر نيز در مناطق روستايي فوت كرده اند كه از اين ميان 16 هزار و 899 فوت مربوط به مردان و 13 هزار و 763 فوت نيز مربوط به زنان بوده است.
آمارهاي بدست آمده مشخص مي كند كه در آبان ماه حدود 5 هزار مورد آمار وفات بيش از مهر ماه سال جاري بوده است.
استانهاي تهران با 4 هزار و 318 مورد، سيستان و بلوچستان با 3 هزار و 805 مورد و آذربايجان شرقي با 2 هزار و 824 مورد داراي بيشترين آمار وفات در مهر ماه بوده اند. اين در حالي است كه در مهر ماه بعد از استان تهران استانهاي خراسان رضوي و اصفهان داراي بيشترين آمار فوتي ها بودند.
به گزارش مهر، از سوي ديگر در آبان ماه استانهاي ايلام با 191 مورد فوتي، سمنان با 261 فوتي و كهكيلويه و بوير احمد نيز با 247 مورد كمترين آمار وفات را در مقايسه با استانهاي ديگر به خود اختصاص داده اند. در حالي كه در مهر ماه بعد از استان سمنان استان خراسان رضوي داراي كمترين آمار فوتي ها بود.

 



معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد : چتر حمايت از زندانيان و خانواده هاي نيازمند آنان گسترش مي يابد

كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور و انجمن حمايت زندانيان كشور طي مراسمي با حضور حسين انواري، سرپرست كميته امداد و غلامحسين اسماعيلي، رئيس سازمان زندانها به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده هاي زندانيان نيازمند و اثربخشي در كنترل آسيبهاي اجتماعي و توانمندسازي، ايجاد روحيه استقلال و خودباوري، كسب مقبوليت اجتماعي و رفع نيازهاي معيشتي زندانيان نيازمند و خانواده آنان، تفاهم نامه همكاري امضاء كردند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد امام خميني(ره)، منصور قمشه، معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد، درمراسم امضاي تفاهم نامه همكاري كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور و انجمن حمايت زندانيان كشور كه در كانون اصلاح و تربيت برگزار شد، با اشاره به اجراي جزء 3 و 4 بند «ن» ماده 211 و بند «د» ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه كشور و قانون تامين زنان سرپرست خانوار و آيين نامه اجرايي آن، گفت: اين تفاهم نامه همكاري در جهت استقرار عدالت، ساماندهي نظام خدمات حمايتي و اجتماعي، انسجام و اثربخشي در كنترل آسيبهاي اجتماعي، تقويت بنيان خانواده، گسترش خدمات مددكاري وحمايت بهتر از زندانيان و خانواده هاي نيازمند آنان، صورت گرفته است.
وي افزود: براساس اين توافق نامه خانواده هايي كه سرپرست آنان به دستور و احكام مراجع قضايي در زندان به سر مي برد و اعضاي آن شامل فرزند، همسر يا همسران (در عقد دائم)، پدر و مادر بوده كه تامين معاش آنها با فرد زنداني است و نياز آنها بر اساس ضوابط و مقررات پذيرش در كميته امداد امام خميني(ره) به اثبات رسيده باشد، خانواده زنداني ناميده مي شود.
تلاش در جهت پيشگيري و بروز مجدد آسيب به خانواده ها
معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد با تاكيد بر توانمندسازي، ايجاد روحيه استقلال و خودباوري، كسب مقبوليت اجتماعي و رفع نيازهاي معيشتي زندانيان نيازمند و خانواده آنان، خاطرنشان كرد: هدفمند كردن فعاليتها، جلوگيري از موازي كاري و ارائه خدمات مشترك و عادلانه به زندانيان نيازمند و خانواده هاي آنان و ممانعت از سوءاستفاده برخي افراد و تضييع حقوق ساير مددجويان، تلاش در جهت پيشگيري و بروز مجدد آسيب به خانواده ها با گسترش مددكاري اجتماعي تخصصي از جمله اهداف تفاهم نامه همكاري كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور و انجمن حمايت زندانيان كشور است.
پوشش بيمه هاي اجتماعي و درماني براي خانواده هاي زندانيان نيازمند
منصور قمشه يادآور شد: همكاري لازم در تكميل پذيرش خانواده هاي زندانيان نيازمند بر مبناي تشكيل پرونده مقدماتي و انجام مددكاري اوليه توسط انجمن حمايت زندانيان كشور، ارائه كمكهاي حمايتي براساس دستورالعملهاي حمايتي تك خدمتي و چند خدمتي، موردي و زمان دار كميته امداد امام خميني(ره)، ارائه خدمات مشاوره اي در ارتباط با مسائل رواني، عاطفي و اجتماعي خانواده ها، فراهم آوردن امكان بيمه هاي اجتماعي و درماني جهت خانواده هاي فاقد هرگونه پوشش بيمه اي از جمله تعهدات كميته امداد امام خميني(ره) در اين تفاهم نامه همكاري است.
تسهيلات قرض الحسنه و اشتغالزايي به خانواده ها و زندانيان آزادشده، ارائه مي شود
وي با اشاره به فراهم نمودن زمينه آموزش مهارتهاي فني و حرفه اي و اشتغال يكي از اعضاي مستعد اين خانواده ها از سوي كميته امداد، تصريح كرد: ارائه تسهيلات قرض الحسنه و اشتغالزايي به خانواده ها و زندانيان آزادشده و معرفي زندانيان و خانواده هابه ادارات و نهادهاي دولتي براي بهره مندي از تسهيلات و تخفيفات مقرر قانوني براساس ضوابط و مقررات سازماني و توانمندسازي خانواده ها در جهت استفاده از فرصتهاي اجتماعي بويژه شغلي به منظور پيشگيري از وقوع جرم در خانواده ها و ارتكاب مجدد جرم توسط زندانيان آزادشده، نيز براساس اين تفاهم نامه در دستور كار اين نهاد قرار دارد.
روز ملي حمايت از خانواده زندانيان برگزار مي شود
منصور قمشه از همكاري در زمينه هاي پژوهشي و مطالعاتي، برگزاري دوره هاي آموزشي و هم انديشي، همايشهاي تخصصي مشترك و برگزاري روز ملي حمايت از خانواده زندانيان خبر داد.
وي به وظايف و تعهدات سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور براساس اين تفاهم نامه اشاره كرد و گفت: همكاري در برگزاري برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي كميته امداد، مرتبط با زندانيان و خانواده آنان از اين جمله است.
ارائه كمك به خانواده هاي زندانيان نيازمند داراي بيماريهاي صعب العلاج
معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد امام خميني(ره) از ارائه كمك به خانواده هاي داراي بيماريهاي صعب العلاج حسب ضوابط و مقررات سازماني و خدمات مشاوره حقوقي و معاضدت قضايي براي اين خانواده ها خبر داد.
منصور قمشه در پايان يادآور شد: اكنون 35 هزار خانواده زندانيان نيازمند تحت پوشش كميته امداد قرار دارند.
گفتني است تفاهم نامه همكاري كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور و انجمن حمايت زندانيان كشور در 8 ماده و 1 تبصره تنظيم شده و تا پايان برنامه پنجم توسعه كشور لازم الاجرا خواهد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14