(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 دی 1390- شماره 20110

دولت باكو براي مبارزه با شيعيان به بهائيان كمك مالي كرد
ديدبان حقوق بشر سرايت بيداري اسلامي به عربستان را اجتناب ناپذير دانست
تظاهرات ميليوني در 18 استان يمن جنايتكاران بايد محاكمه شوند
طرح قطر و عربستان براي مداخله نظامي در سوريه
حذف 30 دسامبر!
پنتاگون سامانه دفاع موشكي امارات را تقويت مي كند
گسترش اعتراض ها عليه كشتار كردها اردوغان: عذرخواهي مي كنم
مركل : بحران اروپا در سال جديد وخيم تر خواهد شد
نشست مالكي، بارزاني و علاوي پس فردا در سليمانيه عراق
مردم بحرين در پايتخت پرچم آمريكا را آتش زدند
اعتراض گسترده خياباني در اردن عليه فساد دولتي
استقرار 10 هزار پليس فرانسوي براي تأمين امنيت پاريس در سال نو
انفجار بمب در كويته پاكستان 15 كشته و 40 مجروح برجاي گذاشت
عبدالجليل : ليبي هرگز با اسرائيل رابطه برقرار نمي كند



دولت باكو براي مبارزه با شيعيان به بهائيان كمك مالي كرد

رئيس جمهور آذربايجان مبلغ 400 هزار منات كمك مالي به سازمان ها و فرقه هاي غيراسلامي از جمله بهائيان فعال در اين كشور براي مبارزه با شيعيان اختصاص داده است.
اين مبلغ در راستاي سياست ضداسلامي دولت باكو از سوي الهام علي اف رئيس جمهور اين كشور در اختيار فرقه هاي غيراسلامي قرار مي گيرد. روشن عباس اف سرپرست جامعه بهائيان جمهوري آذربايجان براي تحريك نكردن افكار عمومي مسلمانان اين كشور مدعي شد كه كمك مالي دولت را قبول نخواهيم كرد. اين ادعا در حالي از سوي وي مطرح مي شود كه پيش از اين بارها اخباري از ملاقات ها و كمك هاي دولت به بهائيان براي مقابله با شيعيان آذربايجان منتشر شده است. تاكنون چندين مسجد و حسينيه در كشور آذربايجان كه 80 درصد مردم آن را شيعيان تشكيل مي دهند تخريب شده و صدها نفر از مسلمانان نيز دستگير و زنداني شده اند.

 



ديدبان حقوق بشر سرايت بيداري اسلامي به عربستان را اجتناب ناپذير دانست

سازمان بين المللي ديدبان حقوق بشر هشدار داد: عربستان در برابر انقلاب هاي عربي ايمن نيست.
به گزارش «ايرنا» به نقل از روزنامه مصري «اليوم السابع»، ديدبان حقوق بشر ضمن هشدار در مورد گسترش دامنه انقلاب هاي عربي به عربستان از مسئولان و نيروهاي سعودي خواست تا 60 تن از زنان و مرداني كه در تظاهرات سكوت در 23 دسامبر در رياض بازداشت شدند، را آزاد كند.به گزارش شبكه خبري «العالم»، ديدبان حقوق بشر در بيانيه اي اعلام كرد: با وجود ممنوعيت هاي اعمال شده از سوي مسئولان سعودي، از ماه مارس گذشته تاكنون هواداران اصلاحات در عربستان توانسته اند، چندين بار تظاهرات كنند و در مقابل نيروهاي امنيتي، معترضان را فوراً بازداشت كرده اند. اين در حالي است كه تظاهرات مناطق شيعه نشين شرق عربستان همچنان ادامه دارد.

 



تظاهرات ميليوني در 18 استان يمن جنايتكاران بايد محاكمه شوند

ميليون ها انقلابي يمن با برپايي تظاهرات گسترده در 18 استان اين كشور بار ديگر تاكيد كردند كه تا قصاص عبدالله صالح و تحقق اهدافشان پايداري خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه يمني «الصحوه »، ميليون ها يمني در 63 ميدان 81 استان اين كشور در چهل وششمين جمعه انقلاب يمن عليه رژيم حاكم تظاهرات و بر ضرورت تحقق اهداف انقلاب خود تاكيد كردند.
تظاهركنندگان در جمعه موسوم به «با يكديگر تا تحقق اهداف انقلاب» تاكيد كردند كه تا تحقق اهدافي كه به خاطر آن خون هاي زيادي ريخته شده است، از پاي نخواهند نشست و خواستار محاكمه «علي عبدالله صالح» ديكتاتور و معاونان ارشد و دست نشانده هاي او هستند.
نزديك به يك ميليون نفر در ميدان التغيير» در پايتخت يمن و ميليون ها نفر در استان هاي «تعز»، «اب، «لحج»، و شهرهاي «ذمار»، «الحديده »، «عدن»، «حضرموت»، «المهره »، «شبوه »، «مأرب»، «حجه »، «صعده »، «البيضاء»، «رداع» و «الضالع» تظاهرات كردند و با رد طرح ابتكاري شوراي همكاري خليج فارس كه به موجب آن به عبدالله صالح و همدستانش در جنايت عليه ملت يمن مصونيت قضايي داده شده است، خواستار محاكمه و قصاص تمام جنايتكاران جنگي در يمن شدند.
تظاهركنندگان همچنين با سر دادن شعار با شهداي انقلاب يمن تجديد پيمان كردند.معترضان يمن با در دست داشتن پلاكاردهايي اظهارات مداخله جويانه سفير آمريكا درباره تظاهرات مردم يمن را محكوم كردند.
جرالد فيرشتاين سفير آمريكا در يمن اخيرا اعلام كرده بود كه تظاهرات مردم يمن تحريك آميز است و راه به جايي نخواهد برد.مردم يمن معتقدند كه آمريكا سعي دارد رژيم عبدالله صالح را نجات دهد.

 



يك سايت صهيونيستي فاش كرد
طرح قطر و عربستان براي مداخله نظامي در سوريه

يك پايگاه امنيتي-اطلاعاتي صهيونيستي از تشكيل نيروي مسلح قطرو عربستان و با حمايت آمريكا و ناتو متشكل از بقاياي القاعده در عراق و بنيادگرايان تندرو براي دخالت در سوريه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الفجر، پايگاه اطلاع رساني صهيونسستي «دبكا» اعلام كرد كه قطر اقدام به تشكيل نيروي مسلحي متشكل از بنيادگرايان تندرو و تروريست هاي القاعده در عراق كرد تا از تركيه وارد سوريه شده و در اين كشور بجنگند.
به گفته اين پايگاه صهيونيستي كه يكي از افسران سابق سازمان اطلاعات نظامي ارتش رژيم صهيونيستي آن را اداره مي كند، دو كشور قطر و عربستان در حال تشكيل يگان ها و گروه هاي اين نيرو در خاك تركيه هستند.
دبكا افزود، هسته اوليه اين نيرو هزار نفر از تروريست هاي سازماني به نام «انصار السنه» كه يكي از شاخه هاي القاعده در عراق را تشكيل مي دهد كه در پس انفجارهاي خونين پنجشنبه دو هفته گذشته در بغداد قرار داشتند.
دبكا اظهار داشت، تمام فعاليت هاي اين نيروي قطري -سعودي زير نظر ارتش تركيه است.
كانال 2 تلويزيون رژيم صهيونيستي نيز گزارش داد كه اين روزها دولت قطر تلاش گسترده اي براي متقاعد كردن سران اردن آغاز كرده است تا سران حماس را از سوريه جدا كنند.
تحليلگر سياسي اسرائيلي اين كانال به نقل از منابع غربي و اسرائيلي اعلام كرد كه قطر به سراغ مقامات تصميم گيرنده بلندپايه اردن رفته اند و به آنان پيشنهاد معامله اي كرده اند كه بر اساس آن حاضرند اگر اردن سران حماس را در خاك خود جاي دهد، سالانه يك ميليارد دلار كمك اقتصادي به اين كشور ارائه بدهند.
قطر پيشنهاد كرده است كه علاوه بر كمك هاي اقتصادي سالانه حاضر است گاز طبيعي مصرفي اردن را براي مدتي نامحدود تامين كند و هر ساله يك ميليارد دلار كمك اقتصادي به اردن بپردازد.
از سوي ديگر يك مقام امنيتي لبناني اعلام كرد كه سفارت آمريكا در لبنان با همكاري فرزند معاون رئيس جمهور سابق سوريه بر روند قاچاق سلاح از مرز لبنان به سوريه نظارت دارند.
اين در حالي است كه فرمانده ارتش لبنان اعلام كرد كه شرايط در مرزهاي مشترك با سوريه تحت كنترل ارتش است.
ژان تهوجي تاكيد كرد كه ارتش لبنان تمام تلاش خود را براي حفظ امنيت و ثبات كشور به كار خواهد گرفت و با مسائلي چون قاچاق سلاح و ورود يا خروج غيرقانوني مقابله خواهد كرد.
همچنين وزارت خارجه روسيه با انتشار بيانيه اي، پاسخ اعتراض مخالفان دمشق به هيئت ناظران اتحاديه عرب در سوريه را داد.
به گزارش خبرگزاري فارس پس از آنكه ناظران سوريه اعلام كردند كه دولت سوريه تمام امكانات را براي تردد آنان در شهرها و نقاط مختلف سوريه فراهم كرده است و مانع بازديد آنان از هيچ نقطه اي در سوريه نشده است، رئيس شوراي مخالفان سوريه مدعي شد كه سخنان اين افراد سوء تعبير مي شود و بهتر است موضوع به شوراي امنيت سپرده بشود.
وزارت خارجه روسيه در بيانيه خود گفت: با توجه به سخنان رئيس هيئت ناظران سوريه در اولين ديدار خود از شهرهاي سوريه در شهر حمص، به نظر مي رسد وضعيت سوريه اطمينان بخش است.

 



حذف 30 دسامبر!

مي گويند، جزاير «ساموا» در اقيانوس آرام، امسال به خاطر حفظ روابط تجاري اش با كشورهاي همسايه - مثل استراليا و نيوزيلند - مجبور شده است روز 30 دسامبر را از تقويم اش حذف كند!
توضيح اين كه «ساموا» با شركاي تجاري اش در مرز منطقه زماني قرار دارد، به طوري كه موقع تبديل سال كهنه به نور ساموايي ها «يكشنبه» شان را مي گذرانند و كشورهاي ديگر «دوشنبه» شان را، كه مي شود روز اول هفته! همين موضوع هم باعث مي شود كه ساموا به لحاظ اقتصادي كلي ضرر كند، چرا كه روز كاري اول هفته بقيه با روز تعطيلي آنها مصادف مي شود. حالا، به همين دليل ساموا تصميم گرفته از شرق به غرب خط مرزي برود، و براي اين كار مجبور شده است روز 30 دسامبر 2011 را از تقويم اش پاك كند. انگار نه انگار! اما خوب، اين تصميم بدون پيامد هم نيست چرا كه به اين ترتيب 700 ساموايي از روز تولد شان محروم مي مانند و هيچ بچه اي هم در اين تاريخ متولد نمي شود! اگرچه اين تغيير تاريخ براي بعضي ها، مثل كارگران، زياد هم بد نمي شود، چون دستمزد اين روزشان را طبق روال دريافت مي كند. حالا، ناگفته نماند كه بخشي از اين مجمع الجزاير هم - كه سامواي آمريكايي باشد - از اين تغيير تقويت مستثني خواهد بود، چرا كه تصميم گرفته اند براي اجتناب از اختلاف ساعت اقيانوس آرام با قاره آمريكا، ساعت شان را تغيير ندهند. نتيجه اين كه، براي اولين بار از سال 1982 كه ساموايي هاي اين طرف تصميم گرفتند به خاطر ارتقاي تجارت بين دو كشور در منطقه زماني آمريكا قرار بگيرند، روستاي «پالاگي بيچ» آخرين جايي خواهد بود كه غروب آفتاب 2011 را خواهد ديد!
حالا، بد نيست بدانيد كه جزاير ساموا فقط منطقه زماني شان را عوض نكرده اند، بلكه به غير از اين تصميم گرفته اند از سال جديد براي استفاده از اتومبيل هاي وارداتي استراليايي كه ارزان تر برايشان تمام مي شود، از سمت چپ خيابان ها حركت كنند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



پنتاگون سامانه دفاع موشكي امارات را تقويت مي كند

منابع خبري از فروش سامانه پيشرفته دفاع موشكي آمريكا به ارزش سه ميليارد دلار به امارات خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، كاخ سفيد مجوز فروش دو سامانه پيشرفته ضد موشك بالستيك «تاد» را به امارات متحده عربي صادر كرده است.
طبق اين معاهده، دو باتري ضد موشكي، 96 موشك، رادار، تجهيزات آموزشي و لجستيكي توسط شركت آمريكايي «لاكهيد» به امارات ارسال خواهد شد.
«جرج ليتل» سخنگوي پنتاگون گفت: فروش اين سامانه، بخشي از طرح «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا براي ايجاد يك نظام منطقه اي در خاورميانه است و امارات با در اختيار داشتن اين سيستم هاي دفاعي، توانايي اين را خواهد داشت تا ظرفيت هوايي و دفاع موشكي خود را تقويت كرده و همكاري ها را در زمينه سيستم دفاع موشك هاي بالستيك با آمريكا ارتقا بخشد.
از سوي ديگر شركت آمريكايي «رايتون» اعلام كرد: دو رادار تا سال 2018 به امارات تحويل خواهد داد كه اين معامله در چارچوب قرارداد تسليحاتي تاد است و پنج ميليون دلار ارزش دارد.
اين در حالي است كه امارات نخستين كشوري است كه سامانه «تاد» را از آمريكا خريداري مي كند و پيش از اين نيز اعلام شده عربستان سعودي در قراردادي به ارزش 30 ميليارد دلار، 84 جنگنده «اف 15» از آمريكا خريداري مي كند.

 



گسترش اعتراض ها عليه كشتار كردها اردوغان: عذرخواهي مي كنم

شهرهاي مختلف تركيه همچنان به دليل كشته شدن 35 غيرنظامي كرد توسط جنگنده هاي اين كشور شاهد تظاهرات ضد دولتي بود و همزمان رئيس جمهور و نخست وزير بابت اين حادثه عذرخواهي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها ساكنان كرد شهرهاي تركيه عصر روز جمعه نيز با در دست داشتن پرچم هايي به رنگ هاي زرد، سبز و قرمز اعتراضات خود را ادامه دادند.
در شهر اسلامبول كه تعداد زيادي از ساكنان آن را كردها تشكيل مي دهد تظاهركنندگان با پليس درگير شدند. پليس نيز براي متفرق كردن تظاهركنندگان به شليك گاز اشك آور اقدام كرد.
بر پايه اين گزارش، تظاهركنندگان در اسلامبول شعار مي دادند «اردوغان قاتل است» و در برخي از شهرها نيز اقدام به آتش زدن تصاوير تخست وزير تركيه كردند.
در جريان اين درگيري ها دست كم 30 نفر از مردم در دياربكر بزرگترين شهر در جنوب شرق تركيه دستگير و در شهر «وان» نيز دو نفر مجروح و 6 نفر ديگر بازداشت شدند.
در همين رابطه با گسترش اعتراضات، رجب طيب اردوغان نخست وزير، عبدالله گل رئيس جمهور و جمعي از فرماندهان ستاد كل تركيه از كشته شدن غيرنظاميان كرد، در حمله نيروهاي هوايي اين كشور عذرخواهي كردند.
اردوغان طي اظهاراتي ضمن ابراز تاسف نسبت به اين حادثه به خانواده هاي قربانيان قول داد كه به زودي تحقيقاتي درباره جزئيات اين حادثه آغاز خواهد شد.
از سوي ديگر، عبدالله گل، رئيس جمهور تركيه در نشستي با روزنامه نگاران در اسلامبول ضمن همدردي با خانواده هاي كشته شدگان اين حادثه اظهار داشت: اين حادثه اسف بار عمدي نبوده است و ما نسبت به آن واقعا متاسفيم.همچنين ستاد مشترك ارتش تركيه نيز با صدور بيانيه اي نسبت به اين اتفاق ابراز تاسف كرد.هواپيماهاي جنگنده تركيه روز چهارشنبه (28 دسامبر - 7 دي) به غيرنظاميان كرد كه در حال عبور از مرزهاي تركيه و عراق در نزديكي روستاي اورتاسو در استان شرناق بودند حمله كردند كه در پي آن 35 نفر كشته شدند.

 



مركل : بحران اروپا در سال جديد وخيم تر خواهد شد

صدراعظم آلمان در دهمين سال تاسيس پول واحد يورو تصريح كرد، اتحاديه اروپا در سال جديد ميلادي بيش از سال 2011 مشكل خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان اعلام كرد، اروپا در سال 2012 با مشكلات بسيار زيادي به ويژه در منطقه يورو مواجه خواهد بود...
شكي نيست در سال جديد مشكلات بيش از سال 2011 خواهد بود.
اين مقام بلندپايه آلماني همچنين گفت: اروپا همچنان با وقايع ناشناخته بسياري روبروست و بحران بدهي باعث دلهره و نگراني ماست.
«مركل» كه همزمان با دهمين سالگرد تاسيس پول واحد يورو صحبت مي كرد اظهار داشت، اروپا در حال رشد در بحران است اما بدون عقبگرد نمي توان در بلندمدت بر مشكلات موجود چيره شد.
گفتني است اين اظهارت از سوي رهبر كشوري كه عنوان مهمترين عضو اتحاديه اروپا را يدك مي كشد، قابل تامل و مهم ارزيابي مي شود.
«مركل» پيش از اين نيز نسبت به «عواقب خطرناك» لاينحل ماندن مشكل بحران اقتصادي هشدار داد و حتي از احتمال فروپاشي اتحاديه و پول يورو خبر داده بود.
بسياري از كشورهاي ضعيف منطقه يورو اكنون با سخت ترين بحران مالي از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون مواجهند.
در همين رابطه خبر مي رسد، دولت اسپانيا نيز براي رهايي از بحران بدهي و مالي، با تصويب بسته رياضت اقتصادي موافقت كرد.به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، اين تصميم پس از آن از سوي دولتمردان اين كشور اتخاذ شد كه معلوم شد، دولت بيشتر از آنچه كه پيش بيني شده بود، با كسري بودجه مواجه است. اين كسري بودجه بالغ بر 8 درصد توليد ناخالص داخلي است كه اين رقم 2 درصد بيش از پيش بيني هاي قبلي است. بدين ترتيب، اسپانيا كه مدت ها شاهد درگيري و شورش هاي خياباني بر سر بحران بيكاري و اقتصادي بوده، خود را آماده مي كند تا بار ديگر از ميلياردها دلاري كه از محل كاهش هزينه هاي بخش هاي عمومي به دست مي آورد، به جنگ بحراني برود كه خود اروپائي ها نيز اميد چنداني به نتيجه بخش بودن آن ندارند.

 



نشست مالكي، بارزاني و علاوي پس فردا در سليمانيه عراق

به ابتكار رئيس جمهور عراق و با هدف حل بحران سياسي در اين كشور، مالكي، بارزاني و علاوي با هم نشست سه جانبه برگزار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، «نوري مالكي» نخست وزير عراق، پيشنهاد ابتكاري «جلال طالباني» در مورد حل و فصل بحران سياسي اين كشور را پذيرفت. طبق اين پيشنهاد، مالكي سه شنبه (پس فردا) با «مسعود بارزاني» رئيس دولت خودمختار كردستان عراق و «اياد علاوي» رئيس فهرست «العراقيه» نشست سه جانبه برگزار مي كند. در اين نشست، سه مقام مذكور در مورد «طارق الهاشمي» و اتهاماتي كه متوجه وي است، گفت وگو مي كنند. الهاشمي و «صالح المطلك» معاون نخست وزير، از اعضاي ارشد فهرست العراقيه هستند. مالكي المطلك را نيز به خاطر اتهامات مشابه الهاشمي، از معاونت خود بركنار كرد.نشست سه جانبه مذكور در شهر شمالي «سليمانيه» برگزار مي شود. الهاشمي كه تحت پيگرد قضايي دادگاه هاي بغداد قراردارد، هم اكنون در شهر اربيل به سر مي برد.
در اين حال به گزارش ايسنا، مردم عراق جمعه گذشته بار ديگر خروج نظاميان آمريكايي از عراق را جشن گرفتند.
در اين جشن كه با حضور هزاران تن در منطقه «اعظميه» بغداد برگزار شد، شركت كنندگان عليه آمريكا شعار دادند و جنايات نظاميان آمريكايي در عراق طي 9 سال گذشته را محكوم كردند.در اين جشن كه با حضور شخصيت هاي مذهبي برگزار شده بود، شركت كنندگان با در دست داشتن پرچم ملي عراق و دست نوشته هايي كه روي بعضي از آنها نوشته بود: «به رغم تمام سختي ها، ما امتي هستيم كه هرگز نمي ميريم» و «روز خروج نيروهاي آمريكايي روز وحدت عراقي هاست»، مراتب خرسندي خود را از خروج كامل اين نيروها از خاك عراق اعلام كردند.

 



مردم بحرين در پايتخت پرچم آمريكا را آتش زدند

هزاران بحريني با سردادن شعار «مرگ بر آمريكا» و «آمريكا شيطان بزرگ است» پرچم اين كشور را آتش زدند و حمايت هاي واشنگتن از رژيم آل خليفه را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور دخالت بيگانگان در امور داخلي اين كشور به ويژه آمريكا را محكوم كردند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي عليه دخالت آمريكا مي دادند تاكيد كردند كه مردم منبع اصلي قدرت در كشور هستند و به بيگانگان اجازه دخالت نمي دهند. مردم بحرين همچنين خواستار استعفاي فوري دولت و محاكمه عاملان قتل و كشتار تظاهرات كنندگان اين كشور شدند.
تظاهركنندگان خواهان آزادي زندانيان سياسي و استخدام اخراجي ها از مشاغل دولتي شدند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي بحرين براي متفرق كردن تظاهركنندگان كه عمدتاً در محله هاي شيعه نشين سرگرم تظاهرات بودند از گاز اشك آور و گلوله استفاده كردند.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين نيز تأكيد كرد كه هيچ رژيمي نمي تواند مقابل مردم بايستد.
وي افزود، اصلاحات صوري ارزشي ندارد و رژيم آل خليفه به خواسته ها و مطالبات اصلاح طلبانه مردم اهميتي نمي دهد.رهبر شيعيان بحرين افزود: ملت بحرين و ديگر ملت ها بپا خاسته و هوشيارانه و با عزم و اراده مستحكم قيام كرده اند تا با ايجاد تغيير و تحولات اساسي از تبعيض رژيم هاي حاكم رها شوند و به اوضاع سياسي اسف بار كشورهاي خود پايان دهند.
وي گفت: ملت هاي عرب كه خواهان بازيابي عزت نفس و كرامت انساني خود هستند هرگز ميدان را ترك نخواهند كرد. رهبر شيعيان بحرين موفقيت جنبش اصلاحات را با بيداري اسلامي مرتبط دانست و خطاب به حكام مستبد عرب گفت: ادامه ظلم و ستم موجب مي شود، صبر مردم به سر آيد و چون ملت ها براي هميشه زير بار ظلم نخواهند رفت.
از سوي ديگر دولت بحرين اعلام كرد كه پنج افسر پليس را در رابطه با كشته شدن دو نفر از بازداشت شدگان محاكمه خواهد كرد.

 



اعتراض گسترده خياباني در اردن عليه فساد دولتي

هزاران تن از مردم اردن با برپايي تظاهراتي خواستار لغو توافقنامه صلح با رژيم صهيونيستي، اجراي اصلاحات و مبارزه با فساد شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران تن از انقلابيون اردن با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور خواستار بركناري دولت، تعديل قانون اساسي، تحقق اصلاحات سياسي و اقتصادي، مبارزه با فساد و قطع رابطه با رژيم صهيونيستي شدند.
در شهر «امان» (پايتخت اردن) بيش از 10 هزار تن از انقلابيون با برگزاري يك تظاهرات اعتراضي از مقابل مسجد حسيني در مركز اين شهر، خواستار تحقق مطالبات شهروندان و نيز پايان دادن به سركوب معترضان شدند.
در اين تظاهرات، رهبران جنبش اسلامگرا، مسئولان احزاب مخالف دولت، اعضاي اتحاديه هاي صنفي و شهروندان عادي حضور داشتند.
انقلابيون اردن تاكيد كردند كه سركوب معترضان به هر شكل و وسيله اي مانع از ادامه اعتراضات شهروندان نخواهد شد.
تظاهركنندگان همچنين نيروهاي امنيتي اين كشور را مسئول سركوب شهروندان و حمله به مقر حزب جبهه عمل اسلامي در شهر مفرق دانستند.
جنبش اسلامگراي اردن نيز با صدور بيانيه تهديد آميزي، به حكومت اين كشور هشدار داد كه در صورت بي توجهي به خواسته هاي شهروندان، فعاليت هاي اعتراضي خود را به شكل ديگري پيگيري خواهد كرد.
تظاهرات شهر امان نشان داد كه اسلامگرايان اردن به عنوان بزرگ ترين طيف مخالف دولت اردن، در صورت لزوم، قادر به سازماندهي فعاليت هاي مختلف اعتراضي به اشكال مختلف هستند.
ساير شهرهاي اردن نيز شاهد برگزاري تظاهرات هاي مشابه بود.

 



استقرار 10 هزار پليس فرانسوي براي تأمين امنيت پاريس در سال نو

منابع خبري از استقرار بيش از 10 هزار پليس در پاريس و حومه براي تامين امنيت سال نو ميلادي خبر مي دهند.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «فيگارو» حدود 10 هزار پليس و ژاندارم فرانسوي در آستانه آغاز سال نو ميلادي و به منظور تأمين امنيت پاريس و مناطق «اودسن»، «وال دومارن» و «سن سنت دنيس» مستقر شده اند.
اين گزارش مي افزايد، مقامات مسئول در فرانسه همچنين با صدور بيانيه اي علاوه بر پليس و نيروهاي امنيتي، به آتش نشانان و كادرهاي پزشكي نيز آماده باش داده اند.
در اين بيانيه كه از سوي اداره پليس فرانسه منتشر شد، همچنين آمده است كه در مراسم سال نو در فرانسه هر ساله طبق سنت با حضور گسترده و صدها هزار نفري مردم در خيابان شانزه ليزه، ميدان «تروكادرو» و فضاي سبز عمومي «شمپ دومارس» پاريس در نزديكي برج ايفل برگزار مي شود، به همين دليل خطر طغيان وجود دارد؛ بنابراين پليس پاريس امسال نيز همچون سال هاي گذشته پوشش امنيتي گسترده اي شامل استقرار چندين هلي كوپتر و نيروهاي امنيتي گسترده را در نظر گرفته و به آنها دستور داده هرگونه خشونت و اقدامات خشونت بار را كه در روند برگزاري جشن در پاريس اختلال ايجاد كند، به شدت سركوب كنند.»
براساس اين گزارش، پليس پاريس همچنين فروش و استفاده هرگونه وسايل آتش بازي، خصوصاً بنزين و مشروبات الكلي در خيابان هاي پاريس و مناطق حومه را ممنوع اعلام و تأكيد كرده است كه در شب سال نو ميلادي هيچ گونه آتش بازي در خيابان ها انجام نخواهد شد.
گفتني است، فرانسه همه ساله در شب سال نو ميلادي، دچار آشوب و شورش هاي اجتماعي از سوي جوانان مي شود. شدت اين آشوب ها به حدي است كه اين كشور همه ساله شاهد به آتش كشيده شدن ده ها خودرو و فروشگاه مي شود.

 



انفجار بمب در كويته پاكستان 15 كشته و 40 مجروح برجاي گذاشت

انفجار خودرو بمب گذاري شده در جنوب غرب پاكستان 15 كشته و 40 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز يك خودرو بمب گذاري شده مقابل منزل فرزند يك مقام سابق دولت منفجر شد. اين انفجار كه در شهر «كويته» مركز ايالت بلوچستان پاكستان رخ داد، مرگ 15 غيرنظامي و جراحت 40 تن ديگر را در پي داشت و خساراتي نيز برجاي گذاشت.
تحقيقات پليس در منطقه نزديك به انفجار، موجب كشف يك بمب هشت كيلويي و هفت نارنجك شد. هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين عمليات تروريستي را برعهده نگرفته است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز گزارش داد، بمبي در ايالت وزيرستان شمالي واقع در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان منفجر شد، كه به مرگ يك نظامي و جراحت يك تن ديگر انجاميد.
عمليات ارتش پاكستان در منطقه وزيرستان جنوبي نيز به مرگ چند شبه نظامي خارجي انجاميد.
خبر ديگر اينكه «سازمان شفافيت بين الملل پاكستان» در ارزيابي سالانه خود براي اولين بار نام ارتش اين كشور را در فهرست نهادهاي فاسد قرار داد.
به گزارش فارس، ارتش در جايگاه نهمين نهاد فاسد پاكستان قرار گرفته است.

 



عبدالجليل : ليبي هرگز با اسرائيل رابطه برقرار نمي كند

رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، اين كشور با رژيم صهيونيستي رابطه برقرار نمي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «مصطفي عبدالجليل» با محكوم كردن شايعات مربوط به تلاش دولت طرابلس براي ايجاد روابط ديپلماتيك با رژيم صهيونيستي، گفت كه دولت ليبي با اسرائيل رابطه برقرار نمي كند.
عبدالجليل در ارتباط با روابط كشورش با قطر و نفوذ دوحه در دولت جديد ليبي نيز گفت: اين كشور (قطر) كمك هاي زيادي براي براندازي رژيم سابق، به انقلابيون كرده است. اما وي در ارتباط با آمريكا و اسرائيل تأكيد كرد: ما هرگونه مشاركت و همكاري امنيتي ميان شوراي ملي انتقالي ليبي و آمريكا را رد مي كنيم. اخيراً اخباري در خصوص ارسال نامه از سوي ما به اسرائيل از طريق يك روزنامه نگار يهودي فرانسه در مورد تمايل ما براي عادي سازي روابط با اسرائيل منتشر شده است كه ما اين اخبار را رد مي كنيم.
وي در ادامه افزود: درباره سوريه نيز بايد بگويم كه شوراي ملي انتقالي ليبي هيچ تعهدي براي حمايت مالي از مخالفان سوري نداده است و ليبي خود به حمايت مالي نياز دارد. ما تنها متعهد شده ايم به سوري هايي كه به ليبي مي آيند، كمك هاي بشردوستانه اعطا كنيم.
عبدالجليل در ارتباط با خودش نيز گفت: برگزاري تظاهرات در برخي مناطق ليبي مانند بنغازي و درخواست براي بركناري من، بيانگر وجود دموكراسي است. در صورتي كه نيمي از مردم ليبي يا بيشتر آنها خواستار بركناري من باشند، من از پست خود كناره مي گيرم.
وي در ادامه افزود: من اصراري براي حضور در پست خود ندارم. ولي ممكن است كناره گيري من به وقوع فاجعه بينجامد و حضور من در اين پست قبل از هر چيز يك وظيفه ملي به شمار مي آيد.
عبدالجليل همچنين تأكيد كرد: در حال حاضر افرادي در ليبي حضور دارند كه با «الساعدي قذافي» پسر «معمر قذافي» كه در نيجر به سر مي برد، در ارتباط هستند. اين افراد نفوذي تلاش دارند تا ميان قبايل مختلف و مردم ليبي درگيري و شكاف ايجاد كنند.
عبدالجليل درباره ادغام انقلابيون ليبي در ارتش نيز گفت: اين ادغام تنها در نيروهاي امنيت ملي صورت نمي گيرد، بلكه زمينه هاي مختلفي براي فعاليت انقلابيون وجود دارد، آنها مي توانند به شغل قبلي خود بازگردند، وام بدون بهره بگيرند و يا در بازار به كار آزاد بپردازند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14