(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 دی 1390- شماره 20110

كوتاه اقتصادي
هشدار انجمن ملي حمايت از مصرف كنندگان به توليدكنندگان مواد لبني
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران: بخش توليد آمادگي اجراي فاز دوم هدفمندي را ندارد
وزير صنعت و تجارت: كالاي فاقد كد رهگيري از اول بهمن ماه قاچاق محسوب مي شود
در پي بالا رفتن نرخ ارز آغاز شد بررسي افزايش قيمت كالاها در سازمان حمايت
جذب 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت
2 پيشنهاد جديد براي سهميه سوخت ناوگان برون شهري
هيچ محدوديتي در انتقال دريايي نفت ايران وجود ندارد
تحويل مسكن هاي مهر پرديس تا شهريورماه آينده
وصول 5/18هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده
راه اندازي بزرگترين تعاوني سهامي كشاورزي



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از تصويب 246 ميليون دلار طرح سرمايه گذاري خارجي در جلسه هيات سرمايه گذاري خبر داد. به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، بهروز عليشيري در حاشيه يكصد و پنجاه و پنجمين جلسه هيات سرمايه گذاري خارجي، گفت: در اين جلسه 246 ميليون دلار پروژه سرمايه گذاري خارجي مورد تصويب قرار گرفت.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 30 ميليون اوراق بهادار، به 217 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات ديروز را در بازارهاي فرابورس، آينده سازان بهشت پارس در بازار دوم با جابجايي هفت ميليون و 687 هزار سهم و نرخ هزار و 860 ريال داشت. براساس اين گزارش، شركت افرانت نيز در بازار اول با خريد و فروش سه هزار و 911 سهم و نرخ 12 هزار و 93 ريال كمترين حجم معاملات را در بازارهاي فرابورس كسب كرد.
¤ رئيس هيئت مديره بورس كالا با بيان اين كه در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بخش نظارت به خوبي اجرا شد، ولي اين روند در كوتاه مدت براي بازار سرمايه قابل قبول است، گفت: قبل از اجراي فاز دوم هدفمندي نياز به بازنگري در بخش نظارتي و محدوديت هاي موجود در بورس كالا است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 7754 الي 7759، 2270 الي 2275، 4410 الي 4414، 4416، 4417، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738، 5580، 5581، 5557، 5515، 5516، 5589، 5560 الي 5563، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630، 2631، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 7732 الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712، 7714 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي ايران از آمادگي اين شركت براي انجام عمليات سوآپ متناسب با سياستهاي شركت ملي نفت در راستاي ماموريت شركتي خود و افزايش حجم عمليات در اين حوزه خبر داد.
¤ به منظور جلب نظر مشتريان و تقويت هر چه بيشتر ارتباط آنان با موسسه اعتباري توسعه، باجه هاي ارائه خدمات مالي در برخي شعب موسسه، آغاز به كار كرد. موسسه اعتباري توسعه با رويكرد جديد و راه اندازي باجه هاي خدمات مالي در شعب نقطه عطف، تمايز خود را با رويكردهاي قديمي بنا نهاده و با راه اندازي باجه هاي خدمات مالي در شعب منتخب سعي دارد، سوپرماركت هاي مالي كه تلاشي فراگير براي تمركز موثر بر نيازهاي مشتريان و خلق راه حل هاي بانكي، بيمه اي، كارگزاري و ... متناسب جهت پاسخگويي موثرتر و دقيق به خواسته هاي مشتريان در بازارهاي پول، سرمايه و بيمه است، را تقويت نمايد. باجه هاي خدمات مالي «موسسه اعتباري توسعه»، ارائه دهنده انواع خدمات بازارهاي مالي و در اين مرحله دربرگيرنده خدمات كارگزاري، بازار سرمايه (بورس)، خدمات مالي و مشاوره اي، خدمات صرافي و خدمات ارزي، خدمات مشاوره بيمه اي و ارائه انواع خدمات در حوزه هاي بازارهاي مالي است.
¤ رئيس مركز ملي فرش ايران با اشاره به صادرات 320 ميليون دلاري فرش دستباف در 8 ماهه سالجاري، گفت: امارات بزرگترين واردكننده فرش ايراني به شمار مي رود و در آمار صادرات 8 ماه، رتبه اول را به لحاظ واردات به خود اختصاص داده است.
¤ مدير روابط عمومي ايرانسل گفت: به زودي و براي نخستين بار در ايران سرويس اعلام دسترسي به مشتركان ايرانسل، ارايه خواهد شد. آرش كريم بيگي گفت: با عرضه سرويس اعلام دسترسي به مشتركين ايرانسل، در صورتي كه مشتركي با يكي ديگر از مشتركان ايرانسل تماس بگيرد و به دليل خاموش بودن گوشي يا هر دليل ديگر تماس برقرار نشد، تماس گيرنده مي تواند با شماره گيري يك كد دستوري ويژه، هر زماني كه مشترك موردنظر بار ديگر به شبكه متصل شد، از اين امر آگاه شود.

 



هشدار انجمن ملي حمايت از مصرف كنندگان به توليدكنندگان مواد لبني

رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان به اتحاديه دامداران و برخي واحدهاي توليد لبني نسبت به افزايش نرخ شير هشدار داد و گفت: آستانه تحمل مردم را بايد درنظر گرفت.
سيد محمد جعفري در گفت وگو با ايرنا از آنچه كه آن را تصميمات غيرعقلاني و عجولانه درباره افزايش قيمت شير ناميد، انتقاد كرد وگفت: حذف شير از سبد مصرف خانوار پيامدهاي ناگواري را به همراه داشته و سلامت مردم را به مخاطره مي اندازد.
وي با ابراز اميدواري بر اينكه اتحاديه دامداران و واحدهاي توليدي مردم را در نظر گيرند، گفت: حقوق مصرف كننده موضوعي نيست كه به سادگي از كنار آن بگذريم.
رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان با تأكيد بر اينكه افزايش نرخ شير در روزهاي اخير غيرقانوني بوده و سازمان حمايت مصرف كنندگان نيز آن را تأييد نكرده است، گفت: توليدكنندگان شير در صورتي كه خواهان تعديل قيمت هستند، بايد مستندات خود را به صورت مكتوب به سازمان حمايت اعلام كنند.
وي گفت: هر چند كه از نظر اتحاديه دامداران قيمت نهاده هاي دام افزايش يافته، اما توليدكنندگان نبايد خودسرانه قيمت ها را تغيير دهند زيرا تنها سازمان حمايت است كه پس از آناليز قيمت تصميم گيري هاي جديد را خواهد كرد.
جعفري به تفاهمنامه هفته گذشته ميان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اتحاديه دامداران و انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان نيز اشاره كرد و گفت: بازگشت قيمت ها ظرف مدت 10 روز به نرخ مصوب قبلي (حداكثر هر كيلوگرم شيرخام صنعتي 6 هزار ريال) از جمله توافقات حاصله بود.
وي افزود: همچنين مقرر شد اتحاديه دامداران آناليز قيمتي را با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارايه دهد و پس از بررسي تصميم گيري هاي جديد صورت گيرد.
افزايش قيمت نهاده هاي دامي باعث زيان شده است
رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني دامداران ايران گفت: افزايش قيمت نهاده هاي دامي در بازار مصرف، باعث زيان توليدكنندگان شيرخام در كشور شده است.
سيروس روستا در گفت وگو با ايرنا افزود: بر اساس مصوبه سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان قيمت هر كيلوگرم شيرخام 600 تومان تعيين شده است كه با افزايش قيمت نهاده هاي دامي، شيرخام به صورت متغير در سطح كشور بين 620 تا 640 تومان به فروش مي رسد كه اين قيمت نيز پاسخگوي هزينه هاي توليد نيست.
وي اظهار داشت: همچنين طبق توافق سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان، دامداران و صنايع لبني بايد هر كيلوگرم شيرخام كمتر از2/3 درصد چربي بدون جوايز بهداشتي (70 تا 80 تومان) را با قيمت پايه 520 تا 540 تومان و شير خام با بيش از 2/3 درصد چربي با احتساب جوايز بهداشتي، را با قيمت پايه610 تا 640 تومان از دامداران خريداري كنند.
روستا با اشاره به آناليز قيمت نهاده هاي دامي گفت: بر اساس آناليز قيمت هر كيلو جو دامي 350 تومان، يونجه 350 تومان، ذرت دامي 70 تومان و سبوس 195 تومان بايد به فروش برسد تا هر كيلوگرم شيرخام به قيمت 600 تا 620 تومان براي دامداران صرفه اقتصادي داشته باشد.
وي به افزايش 36 درصدي قيمت نهاده هاي دامي در بازار مصرف طي سال جاري اشاره كرد و افزود: هم اكنون قيمت هر كيلوگرم جو 520 تومان، يونجه 550 تا 560 تومان، ذرت دامي 110 تا 120 تومان و سبوس 310 تا 340 تومان در بازار مصرف به فروش مي رسد.
وي نوسان هاي قيمت ارز، تحريم هاي اقتصادي، مشكل باز كردن ال سي و تأخير در ترخيص نهاده هاي دامي در گمرك را از عوامل اثرگذار بر افزايش قيمت نهاده هاي دامي عنوان كرد.
به گفته وي با توجه به افزايش قيمت نهاده ها و قيمت فرآورده هاي لبني، خريد شيرخام از دامداران بايد بيش از 700 تومان در هر كيلوگرم باشد تا از اين طريق هزينه هاي توليد براي توليدكنندگان شيرخام جبران شود.

 



مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران: بخش توليد آمادگي اجراي فاز دوم هدفمندي را ندارد

مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران با اشاره به شرايط نامطلوب بخش توليد در آستانه فاز دوم هدفمندي يارانه ها گفت: سياست هاي دولت در حمايت از اين بخش طي مرحله نخست هدفمندي ناكارآمد بوده و بايد اصلاح شود.
عليرضا مرادي در گفت وگو با فارس با اشاره به قرار گرفتن بخش توليدي كشور در آستانه اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: بخش توليدي كشور اصلا شرايط خوبي براي ورود به بازارهاي رقابتي ندارد.
وي ادامه داد: توليد كالا و حتي ارائه خدمات متناسب با استانداردهاي روز دنيا بدون توجه به سازوكارها و تدابير اجرايي منظم و علمي پروژه اي از پيش شكست خورده است، به عبارتي اگر به دنبال حضور عيني در بازارهاي منطقه اي و جهاني و حتي داخلي هستيم بايد سازوكارهاي حمايتي از بخش توليدي كشور اصلاح شود.
وي ضمن تاكيد بر اينكه در بخش تعاون با ايجاد مراكز تجاري در ساير كشورها تلاش داريم تمهيدات منتج به حضور رقابتي در بازارهاي خارجي را تسهيل كنيم، افزود: بنگاه هاي توليدي شاغل در حوزه تعاون به دليل بضاعت محدود سرمايه اي از توان رقابت با بنگاه هاي توليدي فعال در بخش هاي خصوصي و دولتي برخوردار نيستند، اين درحالي است كه به نظر مي رسد حمايت از اين بنگاه ها در اولويت چندم دولت و مسئولان امر باشد.
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران گفت: موازي كاري در توليد، عدم توجه به شرايط اقليمي و منطقه اي بنگاه هاي توليدي و كالاي توليدي، رشد روز افزون قيمت مواد اوليه و خدمات حمل ونقل، صدور مجوزهاي غيركارشناسي واردات كالا و خدمات، عدم تجهيز بنگاه هاي توليدي به سيستم ها و ابزارآلات توليدي روز، ناكارآمدي سياست هاي دولت در حمايت از بخش توليدي كشور و محدوديت سازوكارهاي تامين و توزيع كالاهاي توليدي خارج و عدم تكميل زنجيره توليد و عرضه از جمله چالش هاي پيش روي بخش توليدي كشور در مسير تعالي است.
وي خاطرنشان كرد: در شرايطي بخش توليدي كشور با برخي مشكلات دست و پنجه نرم مي كند كه ديگر كشورها در فعال كردن بخش توليد متناسب با نياز روز و تنوع توليدي از هم ديگر سبقت مي گيرند.
وي با اشاره به مغفول ماندن تلاش در مسير اصلاح به هنگام قانون تعاون، تصريح كرد: در بحث اصلاح قانون تعاون كه انتظار مي رفت با ادغام وزارتخانه ها و تشكيل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مراحل اصلاح و نهايي كردن قانون جديد تعاون با سرعت بيشتري پيگيري شود متاسفانه اين مهم نيز مغفول مانده است.

 



وزير صنعت و تجارت: كالاي فاقد كد رهگيري از اول بهمن ماه قاچاق محسوب مي شود

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: كالاهاي فاقد كد دو بعدي شبنم از اول بهمن قاچاق است.
مهدي غضنفري در همايش سراسري مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: چهار گروه كالايي شامل لوازم خانگي، تجهيزات پزشكي، لوازم آرايشي و بهداشتي و رايانه از اول بهمن ماه بايد حتماً كد دو بعدي شبنم داشته باشند در غير اين صورت اين كالاها، قاچاق محسوب مي شود.
وي ادامه داد: 50 هزار كارگزار در سطح كشور اقدام به اعطاي كد دو بعدي شبنم مي كنند.طرح كد شبنم كه مخفف عبارت «شبكه بازرسي نظارت مردمي» است در واقع ضريب نفوذ بازرسي و كنترل كالاهاي قاچاق و غيرمجاز را گسترش مي دهد.وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با انتقاد از نظام چند نرخي ارز كه در حال حاضر در بازار حاكم شده است، گفت: ارز در حال حاضر دچار مشكلات چند نرخي شده است كه اميدواريم بانك مركزي هر چه سريعتر سيستم تك نرخي را كه قبلا در بازار حاكم بود را فعال كند، چون اگر غير از اين باشد تبعات بسياري را براي ما به همراه خواهد داشت.
وي ادامه داد: در شرايطي كه بايد منابع ارزيمان را مديريت كنيم، بخشي از ارز كشور خارج مي شود و همين امر دست دولت را براي مديريت ارزي مي بندد، زيرا باعث كمبود ارز در بازار شده و دولت مجبور مي شود كه ارز بيشتري را وارد بازار كند.
غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود به آثار ممنوعيت ها و محدوديت هايي كه در بحث تعرفه ها اعمال مي شود، اشاره و تصريح كرد: بحث مجوزها بيشترين سختي در كار تجارت و بروكراسي تجاري را به همراه دارد و باعث سختي كارها مي شود، در عين حال باعث مي شود كه كساني كه به دنبال اخذ مجوزها هستند به سراغ راههاي غير رسمي بروند.
وي گفت: معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري مسئول حذف مجوزها است؛ بنابراين اميدوارم كه اين معاونت هرچه زودتر در اين بحث اقدام كرده تا فضاي كسب و كار آسان تر شود.وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس برآوردهاي سازمان بين المللي كار، هر يك ميليارد دلار قاچاق ارزباعث از بين رفتن 100 هزار شغل مي شود. به گفته وي از سال 84 تا نيمه اول سال جاري اصناف 4 هزار مورد بازرسي در زمينه قاچاق انجام داده اند كه منجر به كشف 510 ميليارد ريال قاچاق شده است.
مقر قاچاقچيان اصلي
در تهران است
معاون اول رئيس جمهور نيز در همايش مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: در قاچاق خسارت هاي غيرقابل جبراني وجود دارد.محمدرضا رحيمي افزود:امروز بايد پيمان ببنديم تا قاچاق را هر جا هست تعقيب كنيم. اينهايي كه در مرز مي بينيد اصلي ها نيستند، اصلي ها در تهران هستند، در مراكز استان ها هستند.وي آمار فعلي قاچاق را 16 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: از طريق قاچاق، اجناس بنجل و غير استاندارد وارد بازار مي شود كه براي سلامت مردم خطر دارد و توليد كشور را در معرض نابودي قرار مي دهد.
رحيمي گفت: براي سيگار آنقدر عوارض و تعرفه بسته اند كه همه واردات سيگار قاچاق است به طوري كه آن سناتور آمريكايي مي گويد ما از طريق سيگار سرطان وارد ايران مي كنيم.معاون اول رئيس جمهور گفت: در يكي از همين كشورهاي همسايه بودجه سالانه 3 ميليارد دلار است يعني 5 برابر بودجه يك كشور در كشور ما قاچاق مي شود لذا لازم است تا در مناطق مرزي با واردكنندگان كالاي قاچاق قرارداد بسته شود و مواد و تجهيزاتي كه لازم داريم و به خاطر تحريم ها نمي توانيم وارد كنيم از طريق اينها وارد كنيم پول خوبي هم به آنها بدهيم و اينها بروند با دوستان خارجي شان مذاكره كنند. با اين روش تحريم ها هم شكست مي خورد. بايد در مرز ها فهرست قطعات و تجهيزات مورد نياز را اعلام كنيم تا بر اساس اين فهرست كالاها وارد كشور شوند.
كاهش 7 ميليون ليتري قاچاق سوخت
رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم در همايش فوق گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، حجم قاچاق مواد سوختي در مرزها از روزانه 10 ميليون ليتر در سال هاي گذشته به 3 ميليون ليتر كاهش يافته است.
سعيد مرتضوي افزود: آمار كل پرونده هاي قاچاق در سال 88، 34 هزار و 440 فقره بوده كه در سال 89 به 34 هزار و 700 فقره رسيده است و ارزش كلي پرونده ها با رشد 83 درصدي از 300 ميليارد تومان به 560 ميليارد تومان رسيده است.
به گفته وي، ارزش متوسط هر پرونده در سال 88، 90 ميليون تومان و در سال 89، 163 ميليون تومان بوده است. سهم پرونده هاي كمتر از يك ميليون تومان در سال 88، 55 درصد و در سال 89، 50 درصد بوده است. پرونده هاي كلان با ارزشي بالاتر از صد ميليون تومان در سال 88، 162 ميليارد تومان و در سال 89، 400 ميليارد تومان بوده است.

 



در پي بالا رفتن نرخ ارز آغاز شد بررسي افزايش قيمت كالاها در سازمان حمايت

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسي افزايش قيمت چند كالا متاثر از افزايش قيمت ارز در سازمان حمايت آغاز شده است.
محمدحسين نكويي مهر در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه قبل از اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها برخي خيزش قيمت ها در بازار مشاهده مي شود، آيا تاكنون تقاضايي براي تعديل قيمت ها به سازمان حمايت رسيده است يا خير؟ گفت: تقاضاهايي براي تعديل قيمت ها به سازمان حمايت رسيده ولي اين تقاضاها از جنس فاز دوم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نيست بلكه تقاضاهاي افزايش قيمت به دليل افزايش نرخ ارز است.
رئيس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: بررسي قيمت ها با توجه به اسناد و مدارك در اين سازمان ادامه دارد و تا زماني كه نرخ ارز تثبيت نشود مجوز افزايش قيمتي داده نمي شود.
وي در واكنش به اين سوال كه رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي اعلام كرده است تا 10 روز آينده قيمت جديد لوازم خانگي اعلام مي شود، گفت: ما مطمئن نيستيم تا چند روز آينده قيمت ارز تثبيت مي شود، چرا كه هنوز كارشناسان ما در حال بررسي موضوع هستند.
نكويي مهر در پاسخ به اين سوال كه افزايش نرخ ارز بيش از دو ماه است آغاز شده و نرخ رشد آن 30 تا 40درصد است، لذا واردكنندگان تقاضاي افزايش قيمت دارند اظهار داشت: ما به صورت لحظه اي قيمت ها را رصد مي كنيم و تا زماني كه قيمت ها تثبيت نشود نمي توان مجوزي براي تعديل قيمت ها داد.

 



مدير عامل نفت فلات قاره خبر داد
جذب 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت

مدير عامل نفت فلات قاره گفت: امسال جدا از منابع داخلي از صندوق هاي انرژي حدود 7/1 ميليارد دلار جذب مي كنيم كه براي ميادين فروزان، رشادت، هنگام و ديگر طرحها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
محمود زيركچيان زاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: براي بستن 15 ميليارد دلار قرارداد در حال مذاكره هستيم كه 1/1 ميليارد دلار آن براي ميدان لاوان بسته شده است و بقيه آن نيز امسال و سال آينده بسته خواهد شد.
وي با بيان اينكه قرارداد بعدي ما با مپنا براي توسعه ميدان گازي فروز B است كه رقم آن حدود 3 ميليارد است، اضافه كرد: شركت خارجي طرف مذاكره براي توسعه ميدان گازي فرزاد B جدي است و برنامه ما آن است كه تا پايان سال جاري قرارداد آن امضا شود.
مديرعامل نفت فلات قاره افزود: قرارداد ميدان گازي فرزاد A با پتروپارس و نيكو مصوبه هيئت مديره شركت ملي نفت را گرفته است، لرزه نگاري تا ماه آينده آغاز مي شود جكت آن سال آينده نصب مي شود و حفاري براي ارزيابي مخزن در همين قرارداد امسال آغاز و سال آينده به پايان مي رسد.
وي با بيان اينكه تصور مي كنم امسال 100 درصد قرارداد فرزاد A بسته شود، اظهار داشت: روند توسعه ميدان فروزان در حال اجرا است و براي توسعه ميدان نفتي اسفنديار نيز در حال مذاكره با بانك پاسارگاد هستيم.
زيركچيان زاده با بيان اينكه براي فاز دوم ميدان نفتي سروش نيز با يك شركت خارجي در حال مذاكره هستيم، تصريح كرد: امسال و سال آينده با اين قراردادها 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري جذب خواهد شد اما امسال جدا از منابع داخلي و ديگر منابع از صندوق هاي انرژي حدود 7/1 ميليارد دلار جذب مي كنيم كه براي ميادين فروزان، رشادت، هنگام و ديگر طرح هاي ما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 



معاون وزير راه اعلام كرد
2 پيشنهاد جديد براي سهميه سوخت ناوگان برون شهري

معاون وزير راه از ارائه دو پيشنهاد جديد براي تعيين سهميه سوخت ناوگان جاده اي به ستاد هدفمندي يارانه ها خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس با بيان اينكه براي گام دوم اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، در اختصاص سهميه هاي سوخت ناوگان دو روش مد نظر است، گفت: در روش اول استفاده از دستگاههاي GPS مدنظر است؛ بدين ترتيب متناسب با عملكرد ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي سوخت توزيع مي شود و نظارت بر اين عملكردها از طريق دستگاه GPS صورت مي گيرد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تاكيد كرد: اجراي اين امر نيازمند همكاري وزارت نفت و ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت است ضمن آنكه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز در اين باره همكاري خواهد داشت.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: در موضوع دومي كه ما بارها به ستاد هدفمندسازي يارانه ها پيشنهاد داده ايم، اين است شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در فاز دو، كارت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي را كه داراي كارت هوشمند هستند و تمام آمار و بانك اطلاعاتي آنها در اختيار سازمان راهداري است، از ناوگان كاميوني و اتوبوسي درون شهري جدا كند؛ بدين ترتيب ما مي توانيم متناسب با تفكيك كارت هاي سوخت حمل و نقل برون شهري و درون شهري، سهميه ها را با كارت هاي هوشمند مرتبط كنيم.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: بدين ترتيب ميزان عملكرد ناوگان حمل و نقل برون شهري در بخش كاميوني از طريق بارنامه هاي الكترونيكي و در بخش حمل و نقل عمومي مسافري (اتوبوس، ميني بوس و سواري كرايه) نيز از طريق صورت وضعيت ها مشخص مي شود و سپس ميزان سهميه ها براساس عملكرد تعيين خواهد شد.
افندي زاده خاطرنشان كرد: پيشنهاد ما به ستاد هدفمندي يارانه ها اين است كه روش اول (تعيين ميزان مسير براساس GPS) سريعا آغاز شود زيرا روش بسيار مناسبي براي تعيين ميزان سهميه هاي سوخت است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي خاطرنشان كرد: همچنين روش دوم (تعيين سهميه براساس بارنامه و صورت وضعيت) نيز روش مناسبي خواهد بود و سازمان راهداري اين آمادگي را دارد كه با ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت و شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در اين باره همكاري كند تا مديريت بهتري متناسب با بخش حمل و نقل عمومي جاده اي انجام شود.
وي با اشاره به اينكه علاقه مند هستيم مصرف واقعي سوخت ما در حمل و نقل عمومي جاده اي افزايش پيدا كند، توضيح داد: در واقع با افزايش مصرف واقعي فرآورده اي نظير گازوئيل، خدمات به مردم افزايش يافته است، تناژ جابه جايي كالا افزايش مي يابد و ميزان جابه جايي مسافر توسط حمل و نقل عمومي بيشتر مي شود و اين به اقتصاد كشور كمك مي كند ضمن آنكه حمل و نقل خصوصي و شخصي را كاهش مي دهد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: بنابراين علاقه مند هستيم مصرف واقعي بخش حمل و نقل جاده اي عمومي متناسب با عملكرد آنها افزايش پيدا كند و به دنبال كاهش سهميه ها نيستيم.

 



عليرغم جوسازي رسانه هاي غربي اعلام شد
هيچ محدوديتي در انتقال دريايي نفت ايران وجود ندارد

عليرغم جوسازي رسانه هاي غربي، رئيس برنامه ريزي شركت ملي نفتكش كشورمان تاكيد كرد: تاكنون هيچ گونه محدوديتي در انتقال دريايي نفت ايران به پايانه هاي مختلف جهان اعمال نشده است.
عبدالصمد تعقل در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه شركت ملي نفتكش ايران در ليست هيچ يك از تحريم هاي بين المللي قرار ندارد، گفت: در شرايط فعلي هيچ گونه مشكلي در تردد، پهلوگيري و انتقال دريايي نفت خام توسط كشتي هاي نفتكش ايران وجود ندارد.
رئيس برنامه ريزي شركت ملي نفتكش ايران افزود: هم اكنون روند حمل نفت خام توسط كشتي هاي اين مجموعه در آبراه هاي بين المللي طبيعي و عادي است.
اين در حالي است كه برخي از رسانه هاي غربي اخيرا با انتشار گزارش هايي از اعمال محدوديت هايي در تردد نفتكش هاي ايراني در پايانه هاي مختلف بين المللي خبر داده اند.
اين مقام مسئول در ادامه پيش بيني كرد امسال امكان تحويل كشتي هاي ساخت شركت كشتي سازي ايزوايكو وجود داشته باشد.
وي با يادآوري اينكه قرارداد ساخت دو فروند نفتكش حمل فرآورده هاي نفتي در سال 1381 به شركت كشتي سازي ايزوايكو واگذار شده بود، بيان كرد: هم اكنون پيشرفت ساخت اين كشتي ها بيش از 50 درصد برآورد مي شود.
به گفته رئيس برنامه ريزي شركت ملي نفتكش اين احتمال وجود دارد كه شركت كشتي سازي ايزوايكو براي سال 2012 ميلادي تحويل اين نفتكشها به ناوگان نفتكش ايران را عملي كند.
تعقل در پايان با تاكيد بر اينكه بايد در ساخت كشتي هاي حمل فرآورده هاي نفتي تسريع شود، تبيين كرد، هر يك از اين كشتي هاي حمل فرآورده هاي نفتي در صورت تكميل مراحل ساخت از ظرفيت حمل 35 هزار تن انواع فرآورده هاي نفتي برخوردار هستند.
گفتني است هم اكنون تعداد 49 فروند نفتكش با ظرفيت حمل سالانه نزديك به 12 ميليون تن نفت خام در ناوگان نفتكش ايران تردد مي كند.
در حال حاضر ايران چهارمين ناوگان نفتكش جهان را در اختيار دارد و پيش بيني مي شود با ورود كشتي هاي جديد و افزايش ظرفيت
حمل نفت خام اين كشتيراني به
7/17 ميليون تن، ايران تا چند سال آينده به دومين غول حمل دريايي جهان تبديل شود.

 



مديرعامل شهر جديد خبر داد
تحويل مسكن هاي مهر پرديس تا شهريورماه آينده

مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس از 12 هزار و 400 واحد مسكوني در حال ساخت در اين شهر خبر داد و گفت: 8 هزار واحد مسكوني تا پايان سال جاري و تمام مسكن هاي مهر تا شهريور سال 91 تحويل داده مي شود.
حسين موسوي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، از بين 12 هزار و 400 واحد مسكن مهر، 8 هزار واحد تا پايان سال جاري به صاحبان آنها واگذار خواهد شد و علاوه بر اين ميزان، 30 هزار واحد مسكوني ديگر در برنامه پيش بيني شده است.
وي ادامه داد: از 8 هزار واحد مسكوني كه قرار است تا پايان سال 90 واگذار شود، حدود 6 هزار واحد مسكوني از خدمات آب، برق، گاز وتلفن برخوردار هستند و 2 هزار واحد ديگر به دليل شرايط خاص زمين با مشكلات روبرو شده اند كه اميدواريم تا پايان سال حل شده و آماده واگذاري شوند.
به گفته وي، اگر بر اساس برنامه مشكلات موجود حل نشد، اين تعداد از واحدها در سال 91 واگذار خواهد شد.
مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس با تأكيد بر اين مطلب كه علاوه بر 8 هزار واحد، 4 هزار و 400 واحد مسكوني باقي مانده در نيمه نخست سال 91 واگذار مي شود، تصريح كرد: طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده پروژه مسكن مهر شهر جديد پرديس كه شامل 12 هزار و 400 واحد مسكوني است تا پايان تابستان سال 91 به طور كامل واگذار مي شود. موسوي در ادامه از استقبال مطلوب شهروندان از پروژه مسكن مهر در شهر جديد پرديس خبر داد و افزود: به اندازه واحدهايي كه در اين شهر ساخته شده است متقاضي وجود دارد و علاوه بر آن 7 هزار نفر متقاضي ديگر درخواست داده اند كه به دليل نبود واحد مسكوني در انتظار هستند.
مديرعامل شهر جديد پرديس تأكيد كرد: تسهيلات خاصي براي سرمايه گذاري درنظر گرفته شده است كه شامل تقسيط قيمت زمين واگذار شده به بخش خصوصي و موارد ديگر است.

 



از ابتداي اجراي طرح تا پايان آبان ماه گذشته اخذ شد
وصول 5/18هزار ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده

معاون ماليات بر ارزش افزوده با بيان اينكه ماليات بر ارزش افزوده از سكه پيش فروش شده در زمان تحويل سكه اخذ مي شود، نحوه دريافت اين ماليات از نرخ ارز و صرافان را اعلام كرد.
قاسم پناهي در نشست خبري ديروز با اشاره به دريافت 10 دوره اظهارنامه مالياتي در طول اجراي قانون اجراي ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت: در دوره جديد كه از مهرماه سال جاري آغاز شد، اشخاص حقوقي كه بالاي 100ميليون تومان در سال درآمد دارند مشمول اين مرحله خواهند بود.وي افزود: مهلت ارائه اظهارنامه مالياتي از اول تا پانزدهم دي ماه خواهد بود، پيش بيني مي شود در اين مدت حدود 172هزار نفر اظهارنامه خود را ارائه دهند.
پناهي ادامه داد: از ابتداي اجراي قانون تا پايان آبان ماه 18 هزار و500 ميليارد تومان ماليات اخذ شده كه 7 هزار و500 ميليارد تومان عوارض شهرداري ها و دهياري ها بوده و توسط وزارت كشور و سازمان شهرداري ها تخصيص يافته است.
وي در خصوص درآمدهاي سال جاري از ماليات بر ارزش افزوده گفت: از ابتداي سال تا پايان آبان ماه 3 هزار و100 ميليارد تومان از سوي دولت ماليات وصول شده، 2 هزار و100 ميليارد تومان هم تحت عنوان عوارض به حساب شهرداري واريز شده است.
وي ادامه داد: در دوره قبلي 165 هزار مؤدي اظهارنامه ارائه كردند كه 2 هزار و30 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده به دست آمد كه علي رغم رشد 2درصدي مؤديان 50 درصد درآمد ماليات بر ارزش افزوده افزايش يافت.معاون ماليات بر ارزش افزوده در خصوص مشمولان مراحل بعدي گفت: با توجه به اينكه تاكنون براساس نوع فعاليت افراد مشمول اجراي قانون مي كرديم در حال برنامه ريزي هستيم تا گروههاي بعدي براساس فعاليت هاي همگن در مراحل فعلي باشند.وي در خصوص ماليات سكه و ارائه فاكتورهاي جديد به طلافروشان گفت: فعلا فاكتورهاي قبلي ملاك عمل قرار خواهد گرفت در صورتي كه نرخ 4درصدي ماليات منظور شود اين فاكتورها مورد قبول خواهد بود.معاون ماليات بر ارزش افزوده تصريح كرد: با توجه به اينكه سازمان استاندارد و سازمان حمايت از مصرف كننده هم قصد استانداردسازي فاكتورهاي طلافروشان را دارند با اين نهادها در حال مذاكره براي طراحي يك فاكتور هستيم.
وي گفت: در صورتي كه سكه پيش فروش شود تا زماني كه معامله قطعي نشده ماليات دريافت نمي شود و زماني كه سكه به فرد واگذار شد 4 درصد ماليات اخذ خواهد شد.
به گفته وي نرخ ماليات بر ارزش افزوده سكه پيش فروش شده همان ميزاني است كه در زمان معامله وجود داشته است.پناهي با اشاره به درآمد 13ميليارد توماني ماليات بر ارزش افزوده سكه گفت: در دوره اول 3 ميليارد تومان در يك ماه ماليات دريافت شد در دوره جديد منتظر ارائه اظهارنامه آنها هستيم.
وي در خصوص ماليات پارچه فروشان و ميزان ثبت نام اين صنف گفت: با توجه به مذاكرات به عمل آمده سازمان امور مالياتي 3 بار مهلت ثبت نام براي پارچه فروشان را تمديد كرد كه آخرين مهلت آن 30 مهر بود و به تمام واحدهاي مالياتي ابلاغ شد.وي با بيان اينكه هر آنچه كه قانون حكم مي كند ما به عنوان مجري اجرا خواهيم كرد، گفت: تاكنون 350 نفر از پارچه فروشان ثبت نام كرده اند و اميدواريم كه در مهلت ارائه اظهارنامه شاهد مشاركت بيشتري از اين صنف باشيم زيرا عدم ثبت نام منعي براي عدم ارائه اظهارنامه نيست.

 



راه اندازي بزرگترين تعاوني سهامي كشاورزي

بزرگترين تعاوني سهامي كشاورزي با مشاركت حداكثري تعاوني ها به زودي راه اندازي مي شود.
عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به ايسنا گفت: ايجاد شركت هاي بزرگ تعاوني سهامي يكي از برنامه هايي است كه در دستور كار ما قرار دارد و بر اين اساس به زودي ايده راه اندازي يك هلدينگ بزرگ كشاورزي را با حضور تعاوني ها به اجرا در مي آوريم.
وي افزود: اين اقدام قبلا در بخش مسكن آغاز شده و گسترش يافته بود اما نياز به تقويت و حمايت بيشتر داشت لذا درصدد برآمديم امسال نيز بخش كشاورزي را وارد كنيم تا در اين حوزه يك فضاي خاص در قالب تعاون به وجود آيد.
شيخ الاسلامي تشكيل اين تعاوني كشاورزي را الزاما در قالب سهامي عام ندانست و گفت: ممكن است اين شركت تعاوني سهامي خاص باشد ولي هدف اين است كه كار بزرگي انجام بگيرد و تعاوني ها به اين جريان وارد شوند.وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در ادامه از تدوين سند جامع بخش تعاون و نهايي شدن اصلاحيه قانون تعاون خبر داد.
وي ابراز اميدواري كرد: اصلاحيه قانون تعاون با حل مشكلات و كمترين اختلافات به دولت تقديم شود و فعاليت ها و برنامه هايي كه به منظور حمايت و پشتيباني و گسترش تعاوني ها به ويژه در امر آموزش و توانمندسازي پيش بيني شده محقق شود.
به اعتقاد شيخ الاسلامي يكي از پيش شرط هاي توسعه بخش تعاون براي دستيابي به سهم 25درصدي تا پايان برنامه پنجم، ايجاد زيرساخت ها و حمايت هاي لازم است و تعاوني ها بايد بتوانند در بخش هاي صنعت، كشاورزي، خدمات، بازرگاني و ساير بخش ها فعاليت خود را گسترش دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14