(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 دی 1390- شماره 20110

يافته هاي جديد درباره بيماري هاي چشم
2ماه براي يك زمين
مسموميت با شوينده ها
حساسيت ها بدجوري آزار مي دهند
حشره اي با بالهاي الماس نشان



يافته هاي جديد درباره بيماري هاي چشم

عليرضا سزاوار
عيب انكساري چشم حالتي است كه تصوير واضحي بر روي شبكيه تشكيل نمي شود و فرد براي ديد واضح نياز به وسيله كمكي مانند عينك يا لنز دارد كه با استفاده از هركدام آنها عيب انكساري چشم جبران مي شود. در مواردي مي توان به جاي عينك يا لنز از روش هاي جراحي استفاده كرد كه پژوهش هاي جديدي در اين باره صورت گرفته است.
ساده ترين و آسان ترين روش تصحيح اين مشكل، استفاده از عينك است، بدون اين كه تغييري در سيستم پردازشي چشم حاصل شود. در صورت حساسيت به عينك، تحمل نكردن عينك به علت انجام جراحي بيني و علاقه نداشتن به استفاده از عينك در ورزشكاران مي توان به جاي عينك از لنزهاي تماسي كه انواع مختلفي دارند، استفاده كرد.
البته استفاده از لنزهاي تماسي نيازمند رعايت موارد بهداشتي و نكات توصيه شده به وسيله معاينه كننده براي جلوگيري از مشكلات چشمي است. در نوع جديدي از لنزهاي تماسي، استفاده كننده لنز، شب ها آن را داخل چشم مي گذارد و صبح، بعد از بيدار شدن لنز را از چشم خارج مي كند.
در اين روش نوين كه «ارتوكراتولوژي» ناميده مي شود، فرد در طول روز بدون نياز به عينك يا لنز واضح مي بيند. اين روش از سازمان غذا و دارو آمريكا يك روش بي خطر، مؤثر و برگشت پذير شناخته شده است و براي كساني كه همواره عينك خود را گم مي كنند يا آن را مي شكنند و نيز براي ورزشكاران بسيار مفيد است. جنس اين نوع لنزها به گونه اي است كه اكسيژن و موادغذايي از آن عبور مي كند و در طول شب عارضه اي براي چشم به وجود نمي آورد.
يار هميشگي ما
عينك و لنز قرن هاست كه براي جبران ديد چشم استفاده مي شود و هنوز از كم خطرترين روش هاي تصحيح عيوب چشم به شمار مي روند، اما باتوجه به نياز بيماران، پژوهشگران در قرن گذشته به جست وجوي روش هاي جراحي براي تغيير دائم قدرت انكساري چشم پرداخته اند و باتوجه به اين كه قدرت قرنيه چشم دو سوم قدرت كل چشم را تشكيل مي دهد، بيشترين توجه، به تغيير قدرت آن معطوف شده است تا با تغيير به وجود آمده مناسب، فرد بتواند از ديد واضح برخوردار شود.
بعد از جنگ جهاني دوم جراحي هاي عيوب انكساري در دنياي چشم پزشكي آغاز شد كه راديال كراتوتومي كه با ايجاد شيار بر روي قرنيه بود آغاز اين نوع از جراحي ها به شمار مي رود. در اوايل دهه90 «فتورفركتيو» ادامه اين نوع از جراحي ها بود كه به دنبال نتايج نامطلوب، جراحي ليزيك جانشين جراحي هاي اوليه شد.
به علت محدوديت جراحي براي نمره هاي بالاي چشم و نيز در ضخامت كم قرنيه، در سال 1998 عمل لازيك به جراحي هاي چشم اضافه شد. در واقع لازيك تكميل كننده برخي محدوديت هاي ليزيك بوده و در برخي بيماران مناسب تر از ليزيك است. تكنيك جديدتر روش اپي ليزيك است. اين روش تمام مزاياي روش هاي قبلي را دارد و ميزان عوارض احتمالي آن كمتر است.
البته شرط موفقيت جراحي هاي «رفركتيو» انتخاب درست بيمار است. اين نوع جراحي ها در افراد مبتلا به مشكل قرنيه، افراد باسابقه تبخال چشمي، افراد مبتلا به آب سياه، بيماري قند در زمان حاملگي و شيردهي و افرادي كه فقط يك چشم بينا دارند، توصيه نمي شود. چشم پزشك باتوجه به وضعيت بيمار در بعضي مواقع مي تواند از روش هاي ديگر مانند خارج كردن عدسي از چشم، استفاده از حلقه يا استفاده از لنزهاي داخل چشم به بيمار كمك كند.
آنچه بايد مورد توجه بيمار قرار گيرد آن است كه او براي داشتن ديد بهتر يا حفظ ديد موجود هر نوع ريسك جراحي را بپذيرد و توقعي واقعي از اين نوع جراحي ها داشته باشد و هميشه مناسب ترين و ايمن ترين روش پيشنهاد شده را بپذيرد.
اولين عمل مشابه ليزيك در سال 1963 انجام شده است و با پيشرفت علم، عمل ليزر اكسايمر بيش از 20سال ادامه پيدا كرد. برداشتن لايه اي نازك از قرنيه و انجام ليزر زير آن در سال 1991 موجب شكل گيري عمل جراحي انكساري ليزيك شد.
بسياري افراد به علت ناآشنايي با چگونگي انجام اين عمل، محدوديت هاي آن، ريسك پذيري و به خصوص نحوه مراقبت پس از عمل ممكن است به كارهايي دست بزنند كه موجب آسيب بيشتر چشم مي شود.
عيب انكساري هنگامي ايجاد مي شود كه قدرت انكساري قرنيه و عدسي مناسب نيست و تصوير اشيا روي شبكيه نمي افتد، در اين صورت لازم است از عينك يا لنز تماسي براي بهتر ديدن كمك گرفت.
در شيوه اي از درمان انحناي قرنيه را تغيير مي دهند و قدرت انكساري آن را براساس نزديك بيني يا دوربيني، كمتر يا بيشتر مي كنند، اين روش شايع براي ليزر قرنيه است كه به وسيله آن عيب انكساري چشم اصلاح مي شود.
تحقيقات درباره درصد موفقيت
در واقع اگر قرنيه چشم نازك يا شماره چشم بيشتر از حد لازم باشد كه تراش دادن آن، قرنيه را نازك مي كند، عمل ليزيك خطرناك خواهد بود و در آينده موجب ايجاد انحناي قرنيه مي شود. به عبارتي اعمال جراحي اصلاح عيوب انكساري محدوديت هايي دارند و روش هاي مختلفي براي درمان وجود دارد.
در ليزيك لايه اي خيلي نازك از سطح قرنيه برداشته و زير اين لايه عمل ليزر انجام مي شود و دوباره لايه به جاي خود برگردانده مي شود. شيوه اي ديگر ليزر سطحي است كه در آن برشي روي قرنيه داده نشده و لايه برداري صورت نمي گيرد بلكه ليزر مستقيم به سطح قرنيه تابانده مي شود.
تحقيقات درباره بهترين افراد براي انجام عمل ليزيك و درصد موفقيت اين عمل نشان مي دهد كه اين عمل با توجه به شماره چشم بيمار متفاوت خواهد بود. در نزديك بيني تا زير 10 نمره مي توان تا 90 درصد اطمينان به صفر شدن نمره چشم داشت و فقط در 5 درصد موارد ممكن است درصدي از نمره چشم باقي بماند.
در آستيگماتيسم هاي بالا نيز احتمال اين كه عيب چشم به صورت كامل از بين نرود بيشتر است يعني در 30 درصد آستيگماتيسم هاي بالاي سه نمره احتمال باقي ماندن نمره چشم وجود دارد.
در عمل ليزيك نيز همانند هر عمل جراحي ديگر، احتمال ايجاد عارضه وجود دارد كه درصد آن بسيار كم است و فقط در 5 تا 10 درصد موارد ممكن است كه ميزاني از نمره چشم باقي بماند، اما به هر حال ليزيك بخصوص با دستگاه هاي جديدي چون كنسرتو، عمل ايمني است و عوارض دراز مدت به خصوص تأثيري بر پيرچشمي ندارد.
احتمال برگشت شماره چشم در اين عمل حدود 2 درصد است كه معمولاً در شماره هاي بالاي چشم رخ مي دهد و اگر انتخاب بيمار مناسب باشد، هيچ مشكلي پيش نمي آيد.
هم اكنون كنسرتو، آخرين نسل دستگاه هاي «اگزايمرليزر» است و تمايز اصلي اين دستگاه، سرعت بسيار زياد است كه دو خصوصيت را با خود به همراه دارد. يعني مدت زماني كه قرنيه در معرض فضاي باز است و احتمال خشك شدن آن را كاهش مي دهد و در نتيجه عفونت نيز وجود نخواهد داشت. به علاوه در كنسرتو سرعت دستگاهي كه حركت هاي چشم را دنبال مي كند، بسيار زياد است و حتي اين دستگاه مي تواند در آينده در درمان پيرچشمي نيز مؤثر باشد.

 



2ماه براي يك زمين

گروهي از دانشمندان بر اين نظريه خود كه سياره زمين دو ماه دارد پافشاري مي كنند كه يكي از آنها همان ماهي است كه شبها در آسمان ديده مي شود و ماه ديگر سياركي كوچك به اندازه يك خودروي هوشمند است.
به گزارش مهر، اين گروه از دانشمندان باور دارند ماه دوم زمين پس از عبور از مداري عظيم به دور سياره به اعماق فضا پرتاب مي شود. اين نظريه توسط دانشمنداني كه آن را باور دارند در 20 دسامبر 2011 در نشريه ايكاروس منتشر شده است. براساس اين نظريه صخره اي فضايي به وسعت دست كم يك متر همواره درمدار زمين در گردش است درحالي كه هميشه يك صخره ثابت نيست بلكه صخره هايي متغير به صورت موقتي ماه دوم زمين را تشكيل مي دهند.
در مدلهاي علمي نظري، زماني كه اين سياره ها در مسيرشان به سوي خورشيد در حال عبور از كنار زمين هستند گرانش زمين آنها را به خود جذب كرده و پيش از اينكه سياركها به مسير خود پرتاب شوند در حدود 9 ماه در مدار زمين به حركت خود در مدار ادامه مي دهند.
دانشمندان مي گويند به ديگر قمرهاي زمين نسبت به ماه توجه به شدت كمي مي شود، در حالي كه اين قمرها واقعا وجود دارند. به گفته محققان رصدخانه پاريس سياركهاي زيادي در سامانه خورشيدي ما وجود دارند و از اين رو احتمال جذب شدن يكي از آنها توسط نيروي جاذبه زمين وجود دارد. اين محققان در مقاله خود براي اولين بار مدل نظري و ابعاد قمرهاي موقتي زمين را ارائه كرده اند. در اين تحقيق اطلاعات مربوط به سياركي آورده شده است كه از سال 2006 به مدت يك سال در مدار زمين در حركت بوده است.
براساس گزارش بي بي سي، محققان احتمال مي دهند دليل رصدشدن اين سيارك بزرگتر بودن آن نسبت به ديگر سياركهايي بوده كه در مدار زمين در حركت بوده اند. به طور كلي اين سياركها هرگز بزرگ تر از يك متر نيستند از اين رو اگر از زمين دور باشند بسيار كم نور و اگر نزديك باشند بسيار سريعتر از آن هستند كه بتوان آنها را به راحتي رصد كرد. اين محدوديت ها به اين معني است كه انسان نمي تواند به طور دقيق از وجود ماه دوم زمين آگاه شود. با اين همه راه اندازي تلسكوپ ISST درسال2015 شيلي مي تواند تغييرات زيادي را دراين محدوديت به وجود آورد.
نظريه اي درباره گذشته قمرهاي زمين
پيش از اين مطالعه محققان دانشگاه كاليفرنيا اعلام كرده بودند سياره زمين زماني دو ماه داشته كه طي برخوردي كم سرعت كه چندين ساعت به طول انجاميده با يكديگر تركيب شده اند. هردو اين قمرها از بقاياي شبه سياره اي به اندازه مريخ بوده اند كه در دوران شكل گيري زمين با آن برخورد كرده اند. در حالي كه نظريه سنتي بيان مي كند كه ماه جوان هرنوع جرم و ذره ديگري را به فضاي ميان ستاره اي پرتاب مي كرده است، نظريه جديد براين اساس است كه يكي از اين اجرام نجات پيدا كرده و در نقطه گرانشي پايداري در سيستم زمين - ماه متوقف شده است.
براساس گزارش نيچر، محققان با شبيه سازي رايانه اي نشان دادند حالت كنوني ماه را مي توان به كمك برخورد قمر ديگري كه يك سيم جرم ماه كنوني و يا قطري برابر هزار كيلومتر داشته را توضيح داد. احتمال مي رود چنين قمري در يك نقطه لاگر انرژي به اندازه اي خود را حفظ كرده كه ماه به مرحله جامدشدن رسيده، اما لايه عناصر ماه هنوز در حالت مايع قرار داشته اند.
دراين ميان نيروهاي كششي زمين منجر به حركت دادن هردوماه شده و زماني كه هردو ماه يك سوم فاصله كنوني زمين تا ماه رسيده اند، گردش خورشيد بر روي حركت هاي مداري آنها تأثير گذاشته و دوماه با يكديگر برخورد كرده اند.

 



مسموميت با شوينده ها

بيماري هاي تنفسي، مشكلات بلع غذا، دردهاي شديد گلو، بيني، سوزش مري، تهوع و استفراغ و دردهاي شكمي از جمله عوارض استفاده نادرست مواد شوينده و پاك كننده است.
بيشتر موارد مسموميت با شوينده ها از نوع استنشاقي است و استفاده از مواد سفيد كننده در فضاي بسته حمام و دستشويي به علت ايجاد گاز كلر، موجب تحريك راه هاي هوايي شده و علايم مسموميت در افراد بروز مي كند و سرفه، خس خس سينه و تنگي نفس بويژه در افراد داراي زمينه بيماري هاي ريوي از جمله علايم مسموميت با اين مواد است.
گاهي افراد براي پاكيزگي بيشتر سطوح از مخلوط وايتكس و تركيبات اسيدي بسيار قوي مانند جوهر نمك استفاده مي كنند كه به علت برخي فعل و انفعالات شيميايي موجب آزاد شدن بيشتر گاز كلر و در نتيجه شدت علايم مسموميت مي شود و در صورت بالا بودن سن و داشتن زمينه بيماري هاي ريوي و قلبي، مي تواند منجر به مرگ شود.
از اين رو هرگز نبايد سفيد كننده و جوهر نمك را با هم مخلوط كرد، همچنين بايد هنگام شست و شوي حمام و دستشويي ماسك هاي محافظ بزنيد و پنجره ها را باز و تهويه را روشن كنيد تا جريان هوا برقرار شود.
تركيبات شوينده خاصيت سوزانندگي خفيفي دارند كه در نتيجه تماس طولاني با سطح پوست اثر تحريكي روي آن ايجاد مي كنند. برخي نيز به علت بي دقتي و سهل انگاري، مواد پاك كننده و سفيدكننده را در دسترس كودكان قرار مي دهند كه احتمال دارد آنها نيز به علت كنجكاوي با اين مواد در تماس قرار گيرند.
اين كار منجر به التهاب و سوختگي دستگاه گوارش مي شود و عمل بلع را با مشكل مواجه مي كند. والدين در صورت مسموميت خوراكي فرزندان، بايد آنها را وادار به استفراغ كنند وگرنه اين كار موجب آسيب ديدگي و سوختگي بيشتر دستگاه گوارش مي شود. همچنين بهتر است تا رساندن مصدوم به بيمارستان يا مراكز درماني، عمل رقيق سازي با آب يا شير صورت گيرد و به دفعات و به مقدار 30 تا 50 سي سي به كودك، شير يا آب خورانده شود.
يكي از فعاليت هاي شغلي كه گروه قابل توجهي به آن اشتغال دارند، اما نمود شغلي چنداني ندارد، نظافت ساختمان هاست. در اين شغل همانند مشاغل ديگر عملاً عوامل بيماري زاي متعددي وجود دارد. اين عوامل در گروه هاي گوناگون قابليت شناسايي و ارزيابي دارد و پتانسيل ايجاد تخريب و آسيب رساني به دستگاه هاي مختلف بدن در آنها وجود دارد.
شناخت مناسب مخاطرات و بيماري هاي شايع در هر حرفه مي تواند موجب كاهش مواجهه و در نتيجه آسيب به بدن و به دنبال آن ارتقاي سلامت و تندرستي شود.
وضعيت هاي نابهنجار
در درازمدت
با توجه به روش ها و مراحل فعاليت ها در نظافت خانه و درگيري برخي عضلات و مفاصل به صورت غيرعادي و بيش از حد، ممكن است عواملي چون درد و گرفتگي در ستون مهره، گردن و كمر، مفاصل شانه، آرنج، مچ دست، زانو، لگن و مچ پا را درگير كند و يكي از علل مهم اين اختلالات، وضعيت نابجاي بدن مثل خميده بودن كمر در مدت زمان طولاني هنگام جارو زدن، كشيدگي دست ها و فعاليت بالاتر از حد شانه، زانو زدن مداوم يا دو زانو كار كردن طولاني باشد.
اين وضعيت هاي نابهنجار در درازمدت موجب فشار غيرعادي بر يك گروه عضلاني مي شود و نتيجه آن احساس درد در همان ناحيه است. از ديگر فاكتورهاي آسيب رسان به اين گروه نيز مي توان به بلند كردن و جابجايي اجسام سنگين اشاره كرد.
اين كار بويژه وقتي فرد از فيزيك نامناسب بدني برخوردار باشد، ممكن است منجر به آسيب هاي جدي مانند بيرون زدگي ديسك در ستون مهره كمر شود. بنابراين بلند كردن اجسام سنگين، نيازمند آشنايي با روش صحيح اين كار است، يعني فرد به جاي خم شدن از كمر و دولا شدن، بهتر است ابتدا چمباتمه بزند و سپس جسم را بلند كند.
پژوهش ها نشان مي دهد استفاده زياد از سفيدكننده و پاك كننده، انواع حلال و مواد ضدعفوني بويژه در محيط هاي سربسته و كوچك مي تواند آسيب هاي جدي و گاه جبران ناپذيري به ريه و مجاري وارد كند.
اين در حالي است كه بسياري از مواد ضدعفوني كننده نيز به راحتي از ماسك هاي كاغذي عبور مي كنند و مي توانند موجب آسيب ريه شوند. بنابراين تهويه مناسب در محل و استفاده نكردن از محلول هاي غليظ مي تواند به پيشگيري از اين مشكلات كمك كند.
بيماران داراي مشكلات تنفسي مانند آسم يا افرادي كه حساسيت ريوي دارند، به هيچ عنوان نبايد با اين مواد شيميايي در تماس باشند و حتي افراد سالم نيز به اميد زدن ماسك هاي كاغذي، در محيط بسته و بدون تهويه نمي توانند از اين مواد استفاده كنند. همچنين تماس مواد شيميايي با پوست مي تواند عوارض مختلفي در بر داشته باشد، به عنوان مثال استفاده از حلال ها براي پاك كردن، موجب از بين رفتن چربي پوست در محل تماس شده و به دنبال آن خارش، سوزش، زخم، چركي ايجاد مي كند. همچنين تماس مكرر با سفيدكننده ها نيز اين عوارض را به دنبال دارد.
بنابراين استفاده از دستكش مناسب كه مانع تماس پوستي شود، مهمترين و بهترين روش پيشگيري از ايجاد اين عوارض است و توصيه مهم در اين زمينه شست وشوي دست در پايان كار و استفاده از نرم كننده يا مرطوب كننده ها است.
جلوگيري از تخريب دستگاه تنفسي
بخار موادشيميايي نيز موجب تخريب دستگاه تنفسي شده و مي تواند اين اثرات خطرناك را بر مخاط چشم نيز ايجاد كنند. قرمزي و خارش چشم نشان دهنده آسيب مخاطي بوده و قي كردن چشم ها در هنگام بيداري به معناي اضافه شدن عفونت ميكروبي است كه اين مشكلات قطعاً التهاب چشم ها را به دنبال خواهد داشت.
معمولا بروز بيماري درماتيك در كف دست و روي نوك انگشتان بروز و گاهي فاصله ميان انگشت حلقه و كناري را درگير مي كند و ضايعه اي به شكل پيش بند تشكيل مي شود كه به اگزماي پيش بندي معروف است. به علاوه زياد نگه داشتن دست در آب و رطوبت نيز منجر به ايجاد قارچ پوستي مي شود. اين ضايعات در صورت درمان نشدن بموقع موجبالتهاب و ترك پوست مي شوند.
بهترين راه براي جلوگيري از خشكي پوست و عود اين ضايعات، استفاده ازكرم هاي حاوي گليسيرين، وازلين و غيره است.
به خاطر بسپاريد انواع مواد شيميايي در درجه هاي مختلف به چشم آسيب مي رسانند و مواد شوينده و رنگ بر ازجمله خطرناك ترين مواد براي چشم به شمار مي روندكه در صورت تماس با چشم به سرعت قرنيه را زخم كرده و حتي در موارد شديدتر مي توانند به سوراخ شدن كره چشم منجر شوند. مواد شوينده همچنين مي توانند موجب ايجاد زخم هاي شديد در پلك شده و چسبندگي هاي كره چشم و پلك را به همراه داشته باشند. آسيب ناشي از اين مواد ممكن است آن قدر جدي باشد كه بينايي به طور كامل از بين برود.
به عقيده متخصصان در صورت تماس مواد شوينده يا هر ماده شيميايي ديگر با چشم بايد بلافاصله چند بار چشم را در آب باز و بسته كرد تا ماده از چشم خارج شود. در صورت باقي ماندن ماده شيميايي در چشم، در فاصله زماني مراجعه مصدوم به چشم پزشك، آسيب ناشي از اين مواد شديدتر مي شود.
آسيب هاي وارده به چشم از نظر زماني و مالي بسيار هزينه بر است و به علاوه آسيب رواني شديدي به دنبال دارد، بنابراين پيشگيري از اين موارد بسيار ضروري است و بايد هنگام كار با مواد شيميايي و شوينده از عينك هاي حفاظتي استفاده كرد. همچنين بايد اين مواد دور از دسترس كودكان نگهداري و در حداقل غلظت استفاده شوند، چرا كه هرچه ميزان غلظت بيشتر باشد، آسيب ناشي از اين مواد شوينده و پاك كننده شديدتر مي شود.

 



حساسيت ها بدجوري آزار مي دهند

گرده گل و گياهان، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، مواد شيميايي، برخي داروهاي شيميايي، نور خورشيد و بعضي مواد خوراكي از جمله مهم ترين عوامل حساسيت زا هستند.
آمارها نشان مي دهد طيف وسيعي از افراد جامعه حداقل به يكي از اين عوامل حساسيت دارند و تفاوت آنها فقط در ميزان و نحوه واكنش بدن هنگام مواجهه با مواد حساسيت زاست.
با ورود ملكول هاي مواد حساس سيستم دفاعي بدن اقدام به آزاد كردن ماده اي به نام هيستامين مي كند. هيستامين همان عاملي است كه علائم مختلف حساسيتي را در بدن ايجاد مي كند و به همين علت با بروز هر يك از علائم حساسيتي، براي كاهش عوارض، همواره مصرف داروهاي آنتي هيستامين و ضد احتقان براي مبتلايان تجويز مي شود. البته گاهي اين واكنش ها به قدري زياد و آزار دهنده است كه پزشكان مجبور مي شوند علاوه بر آنتي هيستامين، كورتون درماني را نيز براي بيمار تجويز كنند.
مواد حساسيت زا به چهار روش اصلي وارد بدن مي شوند:
- مصرف مواد غذايي كه ممكن است براي برخي افراد حساسيت هاي شديدي ايجاد كند.
- اگرچه هر فرد مي تواند نسبت به تزريق دارويي خاص حساسيت داشته باشد، اما بعضي از داروها مانند پني سيلين از جمله داروهايي است كه درصد افرادي كه به آن حساسيت نشان مي دهند، بسيار زياد است.
- تماس با انواع مواد شيميايي و حتي طبيعي شامل مواد شويند، انواع رنگ ها و حتي مواد خوراكي و خاك و غيره مي توانند براي بعضي افراد حساسيت پوستي ايجاد كنند.
- تنفس كردن در هواي آلوده و گرد و غبار، گرده هاي گل ها و گياهان، بوهاي مختلف طبيعي و غيرطبيعي و غيره همه عامل مهمي در ايجاد حساسيت هستند.
براي پيشگيري از بروز حساسيت شديد در بدن از هر نوعي كه باشد، مهم ترين اقدام شناخت نوع آلرژي و عوامل حساسيت زاست اين كار به وسيله فرد مبتلا به راحتي امكان پذير است، اما اگر شما درگير حساسيتي شديد هستيد كه حتي پس از بررسي هاي مختلف عامل مشخصي براي آنها نيافته ايد، كلينيك هاي مخصوصي براي تشخيص اين مشكلات وجود دارند.
در اين روش ها با تزريق مقدار خفيف شده اي از مواد مختلف حساسيت زا در زير پوست و بررسي واكنش بدن در برابر آن عوامل آلرژي زا را پيدا مي كنند. پس از شناخت آلرژن ها و راه هاي ورود آنها به بدن، مهم ترين و بهترين اقدام پيشگيري كننده، دوري از آلرژن ها است.
در حساسيت استنشاقي معمولاً سيستم تنفسي بدن درگير شده و علائم خاصي چون تنگي نفس، عطسه و سرفه، آبريزش بيني به همراه سستي و بي حالي، سوزش و خارش و آبريزش چشم را به دنبال دارد. در چنين مواردي، اگر امكان محدود كردن حضور در اين فضاها به ويژه دشت ها و مزارع، پارك ها و جنگل ها، وجود ندارد و شما مجبور هستيد ساعاتي را در معرض اين آلرژن ها قرار بگيريد، بايد حتماً از ماسك استفاده كنيد.
البته اين كار فقط به بيرون از خانه منحصر نمي شود، بلكه در خانه نيز آلرژن هاي بسياري مانند گرد و خاك و مواد شيميايي تميز كننده، وجود دارند، بنابراين در هنگام نظافت، استفاده از ماسك الزامي است.
راهكار ديگر براي پيشگيري از ورود هر چه كمتر آلرژن ها از طريق تنفس به بدن چرب كردن لبه بيني است. به علاوه مصرف متوالي ويتامين C در سال يكي ديگر از اقدامات پيشگيري كننده و حتي درماني براي ورود آلرژن ها به بدن است. اين ميزان به توصيه محققان 1000 ميلي گرم در روز است كه مي تواند روزانه سه نوبت مصرف شود. ويتامين C يك آنتي هيستامين قوي است. و ديگر شما مجبور به خوردن داروهاي شيميايي نيستيد. استفاده مكرر از انواع مواد غذايي سرشار از ويتامين C مي تواند مقدار زيادي از اين نياز بدن را تأمين كند.
علاوه بر مصرف داروهاي شيميايي مؤثر كه معمولاً انواع آنتي هيستامين ها هستند و به وسيله پزشكان تجويز مي شوند، راه هاي ديگري نيز براي درمان وجود دارند كه عبارتند از:
- روزانه چند بار بيني خود را با سرم نمكي خوب شست وشو دهيد تا مواد آلرژي زا از فضاي بيني و سينوس ها خارج و غشاهاي مخاطي بيني شما تقويت شوند.
- در برنامه غذايي خود مقدار زيادي سير و پياز خام قرار دهيد. اين دو ماده به علت داشتن تركيبات سودمند بسياري مانند كوئرستين، براي جلوگيري از پيشرفت واكنش هاي التهابي مفيدند.

 



حشره اي با بالهاي الماس نشان

بال شته هاي پشت الماسي مملو از قطعات كريستالي جواهر مانند است كه در درون حفره هايي در درون پوسته حشره قرار گرفته اند و دانشمندان از يك قرن پيش كه اين حشره كشف شد، مجذوب اين قطعات جواهر مانند شده اند.
به گزارش مهر، تجزيه و تحليلهاي جديد بر روي اين قطعات كريستالي نشان داده اند اين قطعات از ساختار هندسي بسيار دقيقي برخوردارند و شباهت زيادي به الماسهاي واقعي دارند، با اين تفاوت كه به جاي اتمهاي كربني از ساختاري متشكل از كيتين و هوا ساخته شده اند.
اين كريستالها پنج تا ده بار بزرگتر از ابعادي هستند كه دانشمندان پيش از اين براي آنها متصور شده بودند. به گفته محققان دانشگاه «گرونينگن» ايجاد چنين ساختارهايي فراتر از توانايي هاي انسان است. محدوديت هاي موجود براي ايجاد چنين ساختارهايي در زمينه فناوري برش ليزري خواهد بود زيرا ظرافت و پيچيدگي اين كريستالهاي كوچك فراتر از تصور و قدرت انسان است.
براساس گزارش ميل آنلاين، هنوز مشخص نيست كه چرا بدن اين حشرات به اين شكل تكامل يافته اند از اين رو محققان در حال بررسي عملكرد بيولوژيكي اين كريستالها هستند. محققان اين كريستالها را با استفاده از ميكروسكوپ هاي الكترونيكي اسكن كرده و تصاويري از آنها به ثبت رسانده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14