(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 دی 1390- شماره 20114

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تراژدي تحريم هاي يك جانبه آمريكا چه كسي تحريم ها را اجرا خواهد كرد؟
جلسه ويژه مسئولان عالي قضايي براي پيشگيري از مفاسد اقتصادي كلان
داوود اوغلو: اشتون از تركيه خواسته در مذاكرات هسته اي با ايران مشاركت كند
يك گروه ناشناس مسئوليت ربودن مهندسان ايراني در سوريه را به عهده گرفت
هاشمي رفسنجاني: مردم و علماي عراق در برابر توطئه ها هوشيار باشند
استقامت، تنها راه پيروزي بر فتنه(1)
تقدير از سينماي انقلابي در اختتاميه جشنواره عمار
اعلام حمايت قاطع كميته هنر و رسانه مجلس از انحلال خانه سينما
روايت عضو سابق شوراي رهبري منافقين از ترفندهاي رجوي براي مظلوم نمايي
اعزام نخستين موجود زنده با كپسول زيستي جديد توسط ايران به فضا



تراژدي تحريم هاي يك جانبه آمريكا چه كسي تحريم ها را اجرا خواهد كرد؟

كشورهاي هند، كره جنوبي، تركيه، ايتاليا و ژاپن خواستار مستثني شدن از تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران شدند و روسيه و چين هم اعلام كردند اساسا براي اين تحريم ها اعتباري قائل نيستند.
اعلام دستجمعي تمامي كشورهايي كه آمريكا به همراهي آنها با تحريم بانك مركزي و خريد نفت ايران دل بسته بود مبني بر اينكه «به شرطي با اين تحريم ها همراهي مي كنند كه آمريكا معاملات آنها با ايران را استثنا كند» بحراني غير قابل حل و عبور ناپذير بر سر راه راهبرد تحريمي آمريكا عليه ايران بوجود آورده است.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا روز شنبه 10 دي 1390 (31 دسامبر 2011) قانون مصوب كنگره درباره تحريم بانك مركزي ايران را امضا كرد. اين قانون تا 6 ماه اجرايي نخواهد شد و دولت آمريكا اختيار دارد هر كشوري را كه مناسب تشخيص داد از شمول آن مستثنا كند.
در حالي كه دولت آمريكا در آستانه انتخابات اين كشور و از بيم تاثير رشد قيمت جهاني نفت بر اقتصاد شكننده اش تمايلي به اجراي قانون كنگره از خود نشان نمي دهد، كشورهاي ديگري هم كه اين قانون اساسا براي محدود كردن تجارت آنها با ايران وضع شده بود يكي يكي درخواست كرده اند كه از اين قانون مستثني شوند.
نخستين كشوري كه با اجراي اين قانون مخالفت كرد ژاپن بود. كوييشيرو گمبا، وزير امور خارجه اين كشور روز 24 آذر 1390 با اشاره به گزارش ها درباره احتمال افزايش قيمت نفت خام ايران به 200 دلار در هر بشكه، به جاي 100 دلار، اعلام كرد: «ژاپن توجه زيادي به چگونگي اجراي اين تحريم ها دارد و نگران تاثير آن بر قيمت هاي نفت خام و به طور كلي اقتصاد است. از ديدگاه من در صورتي كه واردات نفت خام از ايران متوقف شود اين خطر وجود خواهد داشت كه تمام اقتصاد جهاني آسيب ببيند».
وي اين سخنان را در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با هيلاري كلينتون بيان كرد.
ژاپن يكي از مهم ترين مشتريان نفت خام ايران در آسياست.
پس از ژاپن نوبت به هند رسيد. اين كشور ماه گذشته اعلام كرد قصد دارد پول نفت دريافتي از ايران را از طريق روسيه بپردازد و بنابراين به واردات نفت خام از ايران ادامه خواهد داد.
كشور بعدي كه خواستار مستثني شدن از تحريم هاي آمريكا شد، ايتالياست. بنا بر گزارش پايگاه اينترنتي ايتاليايي زبان تي ام نيوز در روز 10 دي 1390، ماريو مونتي نخست وزير ايتاليا در كنفرانس مطبوعاتي پايان سال ميلادي خود تاكيد كرد اين كشور تنها در صورتي با تحريم نفت ايران موافقت مي كند كه شركت اني اين كشور از شمول اين تحريم ها استثنا شود.
تركيه كشور بعدي بود كه از آمريكا خواست شركت هاي اين كشور را در مورد قانون جديد تحريم عليه ايران استثنا فرض كند. بنابر گزارش خبرگزاري رويترز از آنكارا در روز 14 دي 1390، تانر ايلديز، وزير انرژي تركيه اعلام كرد شركت نفتي توپراس تركيه به خريد نفت از ايران ادامه خواهد داد. وي گفت: «با وجود اعمال تحريم هاي جديد آمريكا بر ضد شركت ها و نهادهايي كه با بانك مركزي ايران داد و ستد و همكاري مي كنند ، شركت وارد كننده نفتي توپراس تركيه همچنان از ايران نفت خريداري خواهد كرد».
پيش تر يك مقام وزارت انرژي تركيه به خبرگزاري رويترز گفته بود: «»آنكارا از آمريكا خواهد خواست تا شركت توپراس را كه يكي از خريداران بزرگ نفت ايران محسوب مي شود، از اعمال دور جديد مجازات ها مستثني كند».
در مورد كره جنوبي وضع از همه بدتر است. گزارش چو مي يونگ، براي خبرگزاري رويترز از سئول در روز 11 دي 1390 نشان مي دهد اين كشور نه فقط قصد ندارد خريد نفت از ايران را متوقف كند بلكه ميزان نفت درخواستي اش از ايران در سال 2012، نسبت به سال 2011 بيشتر هم شده است. بنابر اين گزارش، يك منبع دولتي كره جنوبي اعلام كرد پالايشگاه هاي كره -كه پنجمين كشور بزرگ وارد كننده نفت جهان است- قراردادهايي سالانه را براي خريد روزانه 200 هزار بشكه از نفت خام ايران در سال 2012 منعقد كرده اند كه بيشتر از 190 هزار بشكه توافق شده در سال گذشته ميلادي است.
اين در حالي است كه روسيه و چين اساسا تحريم هاي جديد را زير سوال برده و تاكيد كرده اند كه مطلقا آن را اجرا نخواهند كرد. بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن در روز 14 دي 1390، هونگ لي، سخنگوي وزارت امور خارجه چين در پاسخ به سوالي در باره قانون تحريمي جديد امريكا كه روز شنبه به امضاي باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور رسيد، گفت: «چين مخالف اين است كه قانوني ملي بر مقررات بين المللي برتري يابد و مجازات هايي يك جانبه را بر ضد كشورهاي ديگر اعمال كند. تجارت چين با ايران مخالف هيچ يك از قطعنامه هاي شوراي امنيت نيست».
روسيه هم هفته گذشته اعلام كرده بود هيچ توجهي به تحريم هاي يك جانبه عليه ايران نخواهد كرد.
كارشناسان مي گويند در حالي كه جمع زيادي از كشورها به هيچ وجه حاضر به اجراي مجازات نفتي و بانكي عليه ايران نيستند اجرا اين تحريم ها از جانب غرب جز افزايش قيمت نفت و در نتيجه افزايش درآمد ايران نتيجه ديگري نخواهد داشت.

 



جلسه ويژه مسئولان عالي قضايي براي پيشگيري از مفاسد اقتصادي كلان

مسئولان عالي قضايي در جلسه روز گذشته خود به رياست آيت الله لاريجاني بررسي راه هاي پيشگيري از تكرار مفاسد اقتصادي كلان و نقش قوه قضاييه و ساير دستگاه هاي مرتبط در پيشگيري از وقوع جرم را در دستور كار قرار دادند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در ابتداي اين جلسه با تاكيد بر اين كه در فضاي اقتصادي و سرمايه گذاري كشور، قوه قضاييه و ساير دستگاه هاي مرتبط و مسئول بايد همزمان در دو محور مقابله و برخورد جدي و قاطع با مفاسد اقتصادي و نيز حمايت از سرمايه گذاري هاي سالم و فعاليت هاي اقتصادي قانوني حركت كنند، با طرح اين مسئله كه «اين سوال مطرح است كه چگونه مي توان با ساز و كارهاي نظارتي و قانوني مناسب جلوي تكرار مفاسد اقتصادي و مالي كلان را گرفت» گفت: بايد مشخص و تحليل شود كه چگونه در روندي ناصحيح مجوزهايي در حيطه هاي اقتصادي و مالي صادر مي شود و چگونه مي توان با موارد خلافي كه مي تواند در باز كردن راه مفسدان اقتصادي و بروز تخلفات و جرايم اقتصادي مالي آن هم در سطح وسيع و كلان برخورد كرد.
رئيس دستگاه قضايي با اشاره به اين كه «نقش قوه قضاييه در برخورد و نظارت در جريان اقتصادي متخلف بسيار اساسي است» پيشگيري از تكرار تخلفات مالي سنگين را منوط به همكاري ساير قوا و تلاش براي اصلاح و تعديل قوانين و مقررات اقتصادي و افزايش نظارت ها دانست و افزود: دستگاه قضايي از طريق تحليل وضعيت پرونده هاي اقتصادي موجود و بررسي ساز وكارها و روند ناصحيح دستيابي متخلفان به گلوگاه هاي اقتصادي تلاش دارد به راهكارهايي در پيشگيري از تكرار وقوع جرايم و تخلفات دست يابد.
وي با اشاره به «تلاش شبانه روزي دستگاه قضايي و مسئولان رسيدگي به پرونده فساد مالي اخير» از سرنوشت روشن اين پرونده در اسرع وقت خبر داد و افزود: با تحليل همزمان رسيدگي به پرونده اين فساد بزرگ مي خواهيم به جايي برسيم كه بدانيم چگونه عده اي توانسته اند براحتي در شعبه هاي بانكي به ميزان زياد ال سي باز كنند و بتوانند به منابع مالي و بانكي كلان دست يابند چرا كه وظيفه دستگاه قضايي دفاع از امنيت اقتصادي از طريق بستن راه هاي سوءاستفاده در نظام بانكي و اقتصادي است و دستگاه قضايي با همكاري ساير قوا حتما به اين سمت حركت خواهد كرد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين كه «پيش بردن فعاليت هاي اقتصادي در روند ناصحيح و همراه با تخلف و غيرقانوني قطعا عده اي را از جذب به فضاي اقتصادي و فعاليت و سرمايه گذاري اقتصادي مايوس مي كند» اظهار كرد: قوه قضاييه عزم جدي دارد كه با كمك دستگاه هاي اجرايي ديگر و در جريان يك فعاليت فراقوه اي كارهاي لازم و اساسي را براي پيشگيري از تكرار مفاسد اقتصادي بويژه در سطح كلان انجام دهد و قوانين و مقررات مورد نياز را نيز به تصويب برساند و اميدواريم در اين جهت و گام اول پس از انجام اصلاحات لازم، لايحه پيشگيري از وقوع جرم كه اكنون در مجمع تشخيص مصلحت نظام است، به تصويب برسد.
وي در ادامه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و خواستار نظارت قوي توام با پرهيز از افراط و تفريط در روند بررسي صلاحيت كانديداها شد و تاكيد كرد در روند برگزاري انتخابات و رسيدگي به صلاحيت ها بويژه در امور مربوط به وظايف قوه قضاييه نيز بايد از افراط و تفريط بپرهيزيم.
آملي لاريجاني تاكيد كرد: در كشور ما در طول ساليان گذشته گرايش ها و سليقه هاي متفاوتي انتخاب شده اند و در مسند قدرت اجرايي و قانونگذاري قرار گرفته اند كه اين امر نشانگر آزادي و سلامت در تاريخ انتخابات ايران است.
رئيس قوه قضاييه افزود: دشمنان انقلاب اسلامي ايران و فتنه گران و ضد انقلاب خارج نشين در تلاش است تا مشاركت در انتخابات را كم و مايوس كننده جلوه دهد و حتي ادعا شده كه اگر ميزان مشاركت در انتخابات بيش از 50درصد اعلام شود، انتخابات زير سوال است! در واقع مدعيان آزادي و انتخابات سالم خودشان از حالا براي مردم ايران تعيين تكليف كرده اند اما مطمئنيم كه با تلاش و حضور گسترده مردم و تمام دلسوزان نظام، اين توطئه ها خنثي و انتخابات، سالم و بانشاط برگزار خواهد شد.
آملي لاريجاني از تمامي كانديداهاي انتخاباتي خواست برحسب موازين اخلاقي، شرعي و انساني و به عنوان كانديداهاي يك نظام اسلامي و مدعي رعايت موازين شرعي و اخلاقي مراقب باشند تا عملي فراتر از چارچوب قانوني در حيطه فعاليت هاي تبليغاتي مرتكب نشوند و در انتخابات چهره اسلامي نظام را بخوبي به نمايش بگذارند.
آملي لاريجاني فعاليت ها و نظارت شوراي نگهبان در روند انتخابات را در راستاي وظايف قانوني اين نهاد مهم نظام دانست و تاكيد كرد: شوراي نگهبان و ساير دستگاه ها تاكنون در تمامي انتخابات بخوبي عمل كرده اند و تمام توان خود را به كار برده اند و اميدواريم كه در اين انتخابات نيز همچون گذشته در فضايي آرام زمينه انتخابات سالم و پرشور را فراهم آورند.
رئيس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود رزمايش دريايي جمهوري اسلامي ايران را نمايش اقتدار نظام اسلامي و پيام محكمي براي برخي كشورهاي غربي كه چشم طمع به منابع كشور ايران دارند، برشمرد و تصريح كرد: كشورهايي كه چشم طمع به منابع ايران دارند بايد بدانند كه اگر بخواهند امنيت اين كشور را برهم بزنند گلوگاه اقتصادي آنان در منطقه نيز در خطر خواهد بود و امنيت منطقه از امنيت ايران جدا شدني نيست.

 



داوود اوغلو: اشتون از تركيه خواسته در مذاكرات هسته اي با ايران مشاركت كند

وزير امور خارجه تركيه پيش از سفر به ايران گفت: كاترين اشتون از تركيه خواسته است در مذاكرات هسته اي ايران و 1+5 مشاركت كند.
به گزارش سايت خبري سون داكيكا، چاپ تركيه احمد داود اغلو وزير امور خارجه اين كشور كه براي سفر كاري به مدت دو روز امروز به تهران سفر مي كند، پيش از انجام اين سفر در جمع خبرنگاران گفت: كاترين اشتون از تركيه خواسته است در مذاكرات هسته اي ايران و 1+5 مشاركت كند و اين موضوع را به صالحي منتقل كردم بر همين اساس از سرگيري مذاكرات هسته اي، سوريه، عراق و تحولات خاورميانه از محورهاي گفت وگو است.

 



يك گروه ناشناس مسئوليت ربودن مهندسان ايراني در سوريه را به عهده گرفت

يك گروه ناشناس در بيانيه اي كه در اختيار خبرگزاري فرانسه در نيكوزيا قرار گرفت، مسئوليت ربودن مهندسان ايراني در ماه دسامبر در سوريه را به عهده گرفت.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر افزود: در اين بيانيه كه با نام «جنبش ضد گسترش شيعه در سوريه» امضاء شده ادعا شده است: ما پنج ايراني را به اسارت گرفته ايم تا اولين هشدار را به ايران و حزب الله عليه حمايت مستمر آن ها از رژيم سوريه در سركوب شورش در اين كشور و به ويژه در حمص، قلب تپنده اين انقلاب بدهيم.
خبرگزاري فرانسه افزود: اين بيانيه به ايران و حزب الله هشدار مي دهد كه سرنوشت عوامل آن ها در سوريه مشابه سرنوشت اين پنج نفر خواهد بود اگر فورا به همه اشكال حمايتي از اين رژيم در جنايت سركوب انقلاب خاتمه ندهند.
اين گزارش حاكي است: اين گروه مي گويد كه هفته گذشته شرايطش را براي آزادي اين گروگان ها براي سفارت ايران در سوريه فرستاده است.
سفارت ايران در دمشق در تاريخ 21 دسامبر اعلام كرد كه مهندسين ايراني كه در حمص كار مي كردند، روز قبل از آن توسط افرادي ناشناس ربوده شده اند.

 



هاشمي رفسنجاني: مردم و علماي عراق در برابر توطئه ها هوشيار باشند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت بر هوشياري و اتحاد همه گروه ها، احزاب و شخصيت هاي عراق در برابر توطئه ها در مقطع كنوني تأكيد كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد شهرستاني نماينده آيت الله سيستاني در قم و اعضاي دفتر ايشان، اين مرجع بزرگ شيعيان را وزنه تعادل مهمي براي آينده عراق و جهان تشيع خواند و با بيان خدمات و فعاليت هاي مؤثر ايشان و نمايندگانشان در كشورهاي اسلامي و جهان تصريح كرد: در دنياي كنوني كه حجم حملات، تهمت ها و ايجاد شبهه از سوي مغرضين و قدرت هاي استكباري نسبت به اسلام و به خصوص تشيع افزايش يافته، همكاري نزديك علما و حوزه هاي علميه جهان تشيع براي آگاهي بخشي و پاسخ به شبهات مي تواند بسيار مفيد و كارساز باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به اوضاع سياسي عراق پس از خروج آمريكايي ها اشاره كرد و با مرور حوادث اخير صحنه سياسي عراق گفت: اختلافات و بحران سياسي اخير در عراق عادي و طبيعي به نظر نمي رسد و همين امر هوشياري بيش از پيش گروه ها، احزاب و شخصيت هاي تأثيرگذار درعراق را طلب مي كند.
هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه خروج نيروهاي آمريكايي از عراق براي مردم عراق و منطقه خوشحال كننده است، افزود: به نظر نمي رسد قدرت هاي استكباري به خصوص آمريكا و كشورهاي وابسته به آنان با توجه به هزينه هاي مادي و حيثيتي كه متحمل شده اند، به راحتي دست از ثروت هاي سرشار و موقعيت ژئوپولتيك اين كشور بردارند و تحولات و بحران سياسي اخير عراق را هم بايد در اين راستا ديد.
وي هوشياري و اتحاد همه گروه ها، احزاب و شخصيت هاي عراق در برابر توطئه ها در مقطع كنوني را خواستار شد و تصريح كرد: علما و مراجع معظم عراق به خصوص آيت الله سيستاني همواره نقشي تعيين كننده در هوشياري و اتحاد مردم عراق داشته و در آينده نيز خواهند داشت.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام سيد جواد شهرستاني نماينده تام الاختيار آيت الله سيستاني در قم به تشريح فعاليت هاي دفتر اين مرجع بزرگ در اين شهر پرداخت.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت، شهرستاني در ادامه گزارشي از اوضاع سياسي، اجتماعي عراق و نيز حوزه هاي علميه عراق ارايه كرد.

 



استقامت، تنها راه پيروزي بر فتنه(1)

يكي از مفاهيمي كه در قرآن جايگاه خاصي دارد و شايسته است كه اهل دقت، هم درباره اين مفهوم وهم درباره مصاديق آن و تكاليفي كه از اين آيات متوجه انسان مي شود، بيش تر بينديشند،مفهوم «استقامت» است. در آيات بسياري، هم خطاب به پيامبر اكرم (ص) و هم درباره گروه هايي از مومنان ممتاز، اين تعبير به كار رفته است. در دو آيه خطاب به پيغمبراكرم مي فرمايد: «فاستق م كما أم رت»(هود/112) در همين قرآن پيغمبر معرفي شده كه چقدر در راه انجام وظيفه اش تلاش كرده است و حتي گاهي به پيغمبر مي گويد: لازم نيست كه در راه هدايت اين مردم اين قدر خودت را به زحمت بيندازي. اين قدر درباره مردم دل سوزي نكن. آنهايي كه اهل عناد هستند گوش به اين حرف ها نمي دهند اينها را رها كن. خيلي غصه نخور كه چرا اينها ايمان نمي آورند: «فلعلّك باخ أ نّفسك علي آثار ه م ن لّم يؤم نوا ب هذا الحد يث أسفًا؛(كهف/6) گويا مي خواهي خود را هلاك كني كه چرا اينها ايمان نمي آورند.» تسلي مي دهد كه ديگر اينقدر ضرورت ندارد براي مردم دلسوزي كني. صريحا در وصف پيغمبر مي فرمايد :«لقد جاءكم رسوأ مّ ن أنفس كم عز يأ عليه ما عن تّم حر يأ عليكم ب المؤم ن ين رؤوأ رّح يأ(توبه/128) پيغمبري است كه براي هدايت شما حريص است . يعني هر چه شما را هدايت و ارشاد كند، سير نمي شود. نمي گويد ديگر بس است؛ باز هم مي خواهد هدايت كند. با اين كه اين قدر پيغمبر اكرم در انجام وظيفه و ابلاغ رسالتش جديت داشت، باز تاكيد مي فرمايد «فاستق م كما أم رت؛ استقامت داشته باش.»
در روايتي از پيغمبر اكرم نقل شده كه فرمودند: «شيّبتني سوره هود لمكان هذه الآيه فاستق م كما أم رت ومن تاب معك؛ سوره هود مرا پير كرد به خاطر اين آيه اش. به خاطر اين آيه كه مي گويد «فاستق م كما أم رت ومن تاب معك.»
اين مساله استقامت چيست كه اين همه مورد تاكيد قرآن است و براي مثل پيغمبري در دو آيه تاكيد مي كند كه استقامت داشته باش. با توجه به رخ دادهاي تاريخي كه براي همه انبيا، ائمه معصومين (ع) و پيروانشان پيش آمده انسان مي فهمد كه اين مساله چقدر مهم است. كم نبودند مردمي كه دعوت انبيا را پذيرفتند، ايمان آوردند، به انجام وظايف عبادي پرداختند و حتي در راه خدا جهاد كردند ولي تا آخر نيامدند؛ وسط هاي راه ماندند. نه تنها وسط راه ماندند، بلكه عقبگرد كردند و به جبهه دشمن پيوستند. وقتي انسان سرنوشت اينها را مي بيند مي فهمد كه چرا خداوند متعال اينقدر تاكيد مي كند كه استقامت داشته باشيد. اگر راه حقي را شروع كرديد خيال نكنيد همين شروع، كافي است؛ بايد تا لحظه آخر و تا گام آخر در متن راه باشيد. به حاشيه نرويد. دور نيفتيد. عوضي نرويد و كج نشويد. اگر من بخواهم در اين زمينه و مقدماتش صحبت كنم و به برخي آياتي كه در اين باره آمده و نمونه هايي از انحرافاتي كه براي پيروان انبيا ذكر شده است، بپردازم، سخن به درازا مي كشد.
سرگذشت عبرت انگيز بني اسرائيل
در ميان همه اقوام، قرآن بر سرگذشت قوم بني اسرائيل تاكيد بسيار دارد. داستان هايشان را هم زياد تكرار مي كند. يكي از اسامي سوره اسراء هم بني اسرائيل است. بخش مهمي از آيات سوره بقره هم درباره اين قوم است: «يا بن ي سرائ يل اذكروا ن عمت ي الّت ي أنعمت عليكم وأنّ ي فضّلتكم علي العالم ين»(بقره/112) اين همه تكرار به خاطر اين است كه داستان هاي بني اسرائيل خيلي آموزنده است. در رواياتي داريم كه آنچه براي بني اسرائيل اتفاق افتاد، براي شما هم اتفاق خواهد افتاد. ما اين داستان ها را ذكر مي كنيم تا عبرت بگيريد و خودتان را آماده كنيد كه مثل آنها مردود نشويد. بدانيد كه آن داستان ها براي شما هم اتفاق خواهد افتاد و مي دانيد كه بني اسرائيل سال هاي زيادي در مصر سكونت داشتند. اينها را به بيگاري مي گرفتند؛ سخت ترين كارها را فرعونيان به اينها واگذار مي كردند و كمترين مزد و بهره را به آنها مي دادند. مثل بردگان با آنان برخورد مي كردند، حتي حضرت موسي (ع) به فرعون مي گويد : «أن عبّدتّ بن ي سرائ يل؛(شعرا/22) تو بني اسرائيل را عبد خودت قرار دادي.» بني اسرائيل ساليان درازي آنقدر توسل و دعا كردند اينهاكه خدايا كسي را بفرست كه ما را از چنگال فرعونيان نجات بدهد. از بس دعا و توسل كردند و به خاطر استجابت دعاهايي كه داشتند ـ به حسب رواياتي كه وارد شده ـ خدا چهل سال ظهور حضرت موسي را جلوتر انداخت. حالا حضرت موسي كه كار شباني مي كند با يك چوبدستي آمده در برابر كاخ فرعون و آن ماجراهايي كه همه مي دانيد. چند سال طول كشيد تا حضرت موسي بالاخره موفق شد در مسابقه اي كه با ساحران داشت پيروز بشود و حقانيت خودش را اثبات كند. بالاخره كار رسيد به آنجايي كه فرعونيان در دريا غرق شدند و بني اسرائيل پيروز گشتند. يك مشت مردمي كه روزي مثل بردگان بودند حالا خدا جلوي چشمشان فرعون را در دريا غرق كرده است و اينها پيروزمندانه از آب گذشتند. حالا بايد شكر خدا را به جا بياورند كه از شر اينها نجات پيدا كردند. در بين راه رسيدند به جايي كه مردم بت پرستي داشت. اين داستان درقرآن است. تاريخ نيست كه كسي بگويد شايد سندش درست نباشد. بتكده اي در يك تپه زيباي خوش آب وهوا، خيلي جاي جالبي بود. اينها كه سختي هاي زيادي كشيده بودند، حالا رسيدند به اينجا و برخورد كردند با اينها. گفتند برويم تماشا كنيم؛ رفتند تماشاي بتكده. ديدند عجب بت هاي زيبايي از طلا و نقره ساخته اند! چه رنگ آميزي هاي زيبا و هنرهاي زيبايي در آن به كار رفته! چه آداب و رسوم و جشن و دست افشاني اي! گفتند چه خوب بود ما هم چنين مراسمي داشتيم! آمدند پيش حضرت موسي وگفتند: «يا موسي اجعل لّنا لـهًا كما لهم آل ههأ؛(اعراف/138) اي موسي خدايي مثل اينها براي ما درست كن.» ما اين جور خدايي مي خواهيم؛ مي خواهيم قشنگ ببينيمش، دست بكشيم بر سرش. در مقابلش هم رقص و پايكوبي داشته باشيم. ما نمي خواهيم خداي نديده را عبادت كنيم. از پيغمبر خدا درخواست مي كنند كه براي ما بت بساز و مراسمي مثل اينها براي ما درست كن.شما اگرجاي حضرت موسي بوديد، چه مي كرديد؟ آن حضرت هم عصباني شد و گفت توبه كنيد. اين حرف ها چيست كه مي زنيد. خدايي كه بر شما منت گذاشت و شما را از شر فرعونيان نجات داد، حالا به جاي آنكه او را پرستش كنيد و شكرگزارش باشيد آمده ايد و مي خواهيد كه بت پرست بشويد؟! گفتند ما اين را دوست داريم؛ خدايي مي خواهيم كه او را ببينيم.
عبرت هاي قوم بني اسرائيل براي ما
اين يك عبرت است. نمونه اي از قومي كه اين همه نعمت و شرافت به آنها داد. بر دشمنشان پيروز كرد، ولي فرجام كارشان اين شد و اين يك نمونه بود. قرآن چرا اينها را براي ما نقل مي كند؟ آياكتاب تاريخ است؟! آياقصه «حسين كرد» و «رستم و اسفنديار» برايمان مي گويد؟! چرا اين قصه ها را براي ما مي گويد؟ مي گويد براي اينكه بدانيد بر سر راه شما هم چنين امتحان هايي هست. تا شما حواستان را جمع كنيد و مثل آنها نشويد. راه حقي را كه شناختيد درست ادامه بدهيد. استقامت داشته باشيد. منحرف نشويد. رفيق ميان راه نباشيد. راه را تا آخر ادامه بدهيد. از مسيرتان برنگرديد. كجراهه نرويد. ببينيد پيشوايتان كدام راه را مي رود دنبال سر او حركت كنيد. به راست و چپ نرويد.
با اين همه مسلمان ها هم كم وبيش به همين دام هاي شيطاني مبتلا شدند؛ شما تاريخ صدر اسلام و بعد از رحلت پيغمبر را مي دانيد كه مردم از رهبري كه خدا تعيين كرده بود كناره گرفتند. آن دوران گذشت و حالا وقت نيست كه من درباره آن صحبت كنم. منظورم از ذكر اين مقدمه اين بود كه بيش از سي سال است خدا به ما نعمتي داده كه در تاريخ نظيرش را سراغ نداريم. بايد قدردان چنين عزتي باشيم كه خداي متعال به جامعه ما داد. نه به يك نفر و ده نفر و يك گروه و يك صنف كه به يك جامعه، آن زمان جمعيت ما 35 ميليون نفر بود حالا هفتاد و چند ميليون نفر است. اين عزتي بود كه خدا به ما داد، در مقابل ذلتي كه قبل از انقلاب داشتيم. ما در حكم بني اسرائيل نسبت به فرعونيان بوديم، آنها چه طور بودند؟ ما نسبت به آمريكا اين گونه شده بوديم.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در ديدارفرماندهان سپاه - 18/05/1389
زلال بصيرت درنيمه دوم صفر روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



تقدير از سينماي انقلابي در اختتاميه جشنواره عمار

گروه ادب و هنر -
دومين جشنواره مردمي فيلم عمار طي مراسمي با تقدير از برگزيدگان اين جشنواره و تجليل از مرحوم بخشي به كار خود پايان داد.
در اين مراسم كه سه شنبه شب برگزار شد، لاله افتخاري نماينده مجلس شوراي اسلامي، سيدعليرضا سجادپور مديركل ارزشيابي و نظارت معاونت سينمايي و جمعي از اهالي فرهنگ و رسانه حضور داشتند.
نادر طالب زاده دبير اين جشنواره در سخناني گفت: علل تفاوت جشنواره فيلم عمار با ديگر جشنواره ها در جنس فيلم هاي حاضر در اين جشنواره است كه بچه هاي حزب اللهي در آن حضور دارند. از ديگر تفاوت هاي اين جشنواره با ديگر جشنواره ها موضوعات نقد دروني و خارجي است كه در برخي جشنواره ها حتي آن ها را راه نداده و نخواهند داد.
وي با اشاره به لحن متفاوت فيلم هاي ا ين جشنواره با ساير آثار تصريح كرد: فيلم هاي اين جشنواره مي توانند در خارج، صداي انقلاب را برسانند، البته سينماي ايران به جشنواره هاي قالي قرمز رفته اند، اما آنچه رفته حرف انقلاب نبوده است.
طالب زاده همچنين از بين المللي شدن جشنواره عمار در دوره هاي آينده خبر داد و گفت: اميدواريم كه بتوانيم با حضور سينماگران انقلابي منطقه راهمان را ادامه دهيم.
در مراسم اختتاميه جشنواره عمار همچنين از مرحوم ذبيح الله بخشي، مبارز پيشكسوت انقلاب و دفاع مقدس تجليل شد. ضمن نمايش فيلمي از او و پخش سخنان شهيد آويني درباره حاجي بخشي، مسعود ده نمكي هم درباره او سخنراني كرد.
وي شخصيت حاجي بخشي را شخصيتي بين المللي دانست و گفت: خبرنگار ساينس مانيتورز روزي در دفتر شلمچه پيش من آمد و گفت: كه يك آكادمي درباره جنگ ايران و عراق در آمريكا در حال كار است و من به جشنواره فجر مي آيم و مي بينم كه فيلم هاي ضدجنگ در آن ساخته شده است.
ده نمكي افزود: پترسون مي گفت امروز كه همه به اين نتيجه رسيده اند صدام متجاوز است شما داريد براي دلخوشي ما غربي ها فيلم هاي روشنفكرانه عليه جنگ مي سازيد.
وي با بيان اينكه پترسون مترجم فيلم هاي آويني بود، اظهار داشت؛ وي به من گفت كه دو عكس از جنگ ايران در اتاقم نصب كردم، يكي آويني است و دومي عكس حاجي بخشي در سه راه مرگ است.
اين كارگردان افزود: همان عكس حاج بخشي كه در سه راه مرگ مورد اصابت واقع شده بود راست مي گفت در عمليات كربلاي پنج جاده اي بود كه از ميان درياچه ماهي مي گذشت و انتهاي آن به سه راه مرگ مي رسيد. اين جاده چنان زير آتش توپ و خمپاره و تانك بود كه كمتر كسي سالم از سر جاده به ته جاده مي رسيد. صدها ماشين نظامي و آمبولانس و لودر و... انباشته از شهيد كه كسي توان حمل آن ها را به عقبه نداشت، كناره هاي جاده تل انبار شده بودند.
در ادامه برگزيدگان دومين جشنواره فيلم عمار معرفي و تقدير شدند.
در بخش اصلي جشنواره و در پنج موضوع تاريخ انقلاب اسلامي، نقد درون گفتماني، فتنه 88، بيداري اسلامي و جنگ نرم 18 فانوس بلورين اهدا شد.
در بخش تاريخ انقلاب اسلامي هيئت داوران با سپاس از فيلم مستند «وحيد آقا» درباره شهيد ديالمه جايزه بهترين فيلم اين بخش را به «رهايي اورامان» پيرامون آزادسازي پاوه از دست ضد انقلاب و «در وطن خويش غريب»، پيرامون اشغال آذربايجان در دهه 20 هر دو ساخته سلمان ابوطالبي و محمدحسين قاسمي اهدا كردند.
همچنين جايزه ديگر اين بخش به فيلم مستند «آذرخش» ساخته سيامك مختاري پيرامون واقعه 16 آذر 1332 اهدا شد.
در بخش نقد درون گفتماني، دومين جشنواره مردمي فيلم عمار با سپاس از فيلم «كمين» ساخته حسين شمقدري فانوس بلورين خود در اين موضوع را به مستند «فراموشي» ساخته احمد سليمان نيا پيرامون وضع جانبازان اعصاب و روان اهدا كرد.
در اين بخش همچنين فيلم هاي «سه هزار ميليارد چند تا صفر دارد؟» ساخته مجتبي خلفي زاده پيرامون مفاسد اقتصادي و «كدام مسجد» ساخته ياسر عرب پيرامون مسجد ايده آل صاحب فانوس بلورين شدند.
در بخش فتنه 88، نيز هيئت داوران ضمن تقدير از فيلم «سنگر» ساخته محمدرضا دهشيري فانوس بلورين اين بخش را به مهدي نقويان به خاطر فيلم «نگهبان آرا» درباره چالش هاي شوراي نگهبان با فتنه گران تقديم كرد.
همچنين ديگر فانوس بلورين اين بخش از جشنواره به «نمازجمعه تاريخي» ساخته محمدتقي رحمتي پيرامون نمازجمعه تاريخي مقام معظم رهبري در 29 خرداد اهدا شد.
در بخش بيداري اسلامي جشنواره مردمي عمار نيز هيئت داوران ضمن تقدير از مستند «بيقرارگاه مهرآباد» فانوس بلورين اين بخش را به فيلم «كريم» ساخته محسن برمهاني پيرامون زندگي يك جوان تونسي در روزهاي بعد از انقلاب تونس اهدا كرد.
در اين بخش سه فانوس بلورين ديگر نيز به ترتيب به فيلم هاي «طبل دموكراسي» ساخته علي محمدي پيرامون مصائب مسلمانان افغانستان، «آسيايي ها به غزه مي روند» ساخته سعيد فرجي پيرامون حركت كاروان آسيايي از هند تا فلسطين و «بازي تمام شد» ساخته داوود مراديان پيرامون خيزش اسلامي در منطقه اهدا شد.
در بخش جنگ نرم دومين جشنواره مردمي فيلم عمار بيشترين جوايز اهدا شد كه هيئت داوران فيلم هاي اين بخش رامعطوف به پرداختن به تهديدهاي دشمنان عليه ايران و داشته هاي ايران اسلامي عنوان كردند.
در اين بخش كه اهداي جوايز آن با حضور نادر طالب زاده داور و دبير جشنواره، مسعود ده نمكي و ناصر هاشم زاده دو داور ديگر بخش اصلي جشنواره عمار برگزار شد، فيلم «مهار نشده» فانوس بلورين را از آن خود كرد.
همچنين فيلم هاي «من مي توانم» ساخته شيركو سالك پيرامون زندگي يك جانباز كرد، «قصه حورا» ساخته مريم السادات مومن زاده پيرامون زندگي يك زن شيميايي «روايت نحل» ساخته محمدرضا خردمندان پيرامون اردوهاي جهادي طلاب حوزه علميه، ديگر فانوس هاي بلورين را كسب كردند. جايزه ويژه دومين جشنواره فيلم عمار نيز به فيلم «مشتي اسماعيل» ساخته مهدي زماني پور كياسري اهدا شد.

 



اعلام حمايت قاطع كميته هنر و رسانه مجلس از انحلال خانه سينما

رئيس كميته هنر و رسانه مجلس با تأكيد بر اينكه خانه سينما به جاي مطالبات صنفي پيگير مطالبات سياسي معدودي غير هنرمند بود، از انحلال اين مجموعه توسط وزارت ارشاد تقديركرد.
رسايي در گفت وگو با توانا، از اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابطال مجوز «خانه سينما» و انحلال اين مجموعه حمايت كرد.
وي تصريح كرد: خانه سينما براساس اسناد موجود كه در مجلس بررسي شده، هم از جهت حقوقي دچار مشكلات ساختاري و قانوني بوده و هم از جهت هويتي دچار مشكل است.
رئيس كميته هنر در ادامه گفت: عملكرد خانه سينما در اين مدت نشان داده به جاي آنكه مجموعه اي براي پيگيري مطالبات صنفي هنرمندان در حوزه سينما باشد، در حقيقت تشكيلاتي براي پيگيري برخي مطالبات سياسي عده اي غيرهنرمند است.
وي تصريح كرد: برخورد قانوني و قاطع با خانه سينما مطالبه كميته هنر و رسانه از وزارت ارشاد بود و اگر مجوز اين مجموعه باطل و آنجا منحل نمي شد، مجلس با وزارت ارشاد برخورد مي كرد.
از سوي ديگر، نماينده مردم ساري با اشاره به انحلال خانه سينما، گفت: اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سينما قانوني است.
سيدرمضان شجاعي كياسري نماينده مردم ساري و عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت وگو با فارس، در پاسخ به سؤالي درباره انحلال خانه سينما، گفت: فعاليت خانه سينما غيرقانوني است و اين مركز حق فعاليت ندارد.
وي افزود: اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سينما كاملاً قانوني بوده است چرا كه وزارت ارشاد در چارچوب وظايف خود عمل كرده است.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با تأكيد بر اينكه هيچ نهاد و مركزي حق فعاليت غيرقانوني ندارد، گفت: ايراد غيرقانوني بودن انحلال خانه سينما به وزارت ارشاد وارد نيست.
همچنين حجت الاسلام ناصر موسوي نماينده مردم فلاورجان با بيان اينكه خانه سينما در دوران فتنه 88 در پازل دشمن بازي كرد، گفت: ورود غيرقانوني به فعاليت هاي سياسي موجب انحلال خانه سينما شد. وي با اشاره به فعاليت هاي غيرقانوني خانه سينما، اظهار داشت: وقتي وزير ارشاد رسماً انحلال خانه سينما را اعلام كرد، طبق قانون اجازه هيچ نوع فعاليتي را ندارد.
وي با بيان اينكه خانه سينما با كنار گذاشتن رسالت و وظيفه خود به دنبال اغتشاش فرهنگي در جامعه است، گفت: از ابتدا هم قرار نبود خانه سينما فعاليت سياسي كند اما عوامل اين مركز با حركت به سوي مسائل سياسي، خانه سينما را خانه سياست كردند؛ ممكن است يك هنرمند به طور شخصي فعاليت سياسي كند كه اشكالي ندارد اما يك مجموعه فرهنگي حق فعاليت سياسي را ندارد. موسوي با بيان اينكه دستگاه قضايي بايد با استمرار فعاليت خانه سينما مقابله كند، تأكيد كرد: وضعيت خانه سينما به هيچ عنوان مطلوب يك مركز فرهنگي نبود چرا كه مباني فرهنگي انقلاب اسلامي هرگونه اقدام ضداخلاقي و ضدفرهنگي را به شدت رد مي كند.

 



روايت عضو سابق شوراي رهبري منافقين از ترفندهاي رجوي براي مظلوم نمايي

عضو سابق شوراي رهبري منافقين با اشاره به ترفندهاي سران گروهك منافقين براي مظلوم نمايي گفت: مريم رجوي بارها اعلام مي كرد فقط مسعود زنده بماند كافي است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان(خانواده شهداي ترور كشور) عضو شوراي رهبري منافقين كه چند ماه پيش، از پادگان اشرف گريخته بود، با انتقاد شديد از پيش شرط هاي همسر سركرده منافقين براي خروج از پادگان اشرف، از ادعاهاي جديد مريم رجوي به عنوان فرار به جلو و توجيه شكست هاي پياپي اين فرقه ياد كرد و گفت: پيش شرط هاي منافقين براي خروج از پادگان اشرف نشان اوج درماندگي رجوي است.
اين زن عضو شوراي رهبري منافقين ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: پس از 8 سال تن ندادن به قوانين دنياي روز و گردن كشي كردن و رجزخواني فرقه رجوي در عراق، بالاخره سران فرقه اعلام كردند كه جابجايي كمپ اشرف را مي پذيرند و به اردوگاه جديد مي روند تا از آنجا به كشورهاي خارجي سفر كنند.
عضو سابق شوراي رهبري منافقين ادامه داد: انتقال امن و سالم ساكنان اشرف، بدون هيچ استثنا، با خودروها و اموال منقولشان به كمپ ليبرتي تحت نظارت بين المللي يكي از درخواست هاي مريم رجوي است كه بايد در پاسخ به آن گفت تنها كساني كه به فكر امنيت و سلامت ساكنان اشرف نيستند، مريم رجوي و مسعود رجوي و سران فرقه هستند، زيرا به ياد دارم بارها مسعود رجوي در جلسات عمومي اعلام مي كرد اگر هزار نفر در اشرف بميرند مهم نيست و يا بارها مي گفت 72 نفر هم براي من بماند كافي است.
وي افزود: بارها و بارها مريم رجوي شخصاً اعلام مي كرد فقط مسعود زنده بماند كافي است، علاوه بر اين در سال گذشته براي يك نمايش تلويزيوني اعلام كردند عشاير عراقي به ما حمله كرده اند، در حاليكه همه نفرات را مجهز به كلاه خود و سپر كرده بودند.
وي با اشاره به عدم رعايت حقوق ابتدايي زنان در پادگان اشرف ادامه داد: در طي ساليان گذشته در كمپ اشرف، زنان از كوچكترين و اوليه ترين حقوق انساني محروم بوده و همواره تحت يك استثمار وحشتناك فكري و فيزيكي قرار داشته و اجازه ديدار با هيچ مردي را ندارند؛ حق انتخاب لباس و پوشش مورد نظر خود را ندارند، اجازه هيچ اظهار نظري را ندارند و اجازه تردد به هيچ مكاني كه مردان در آنجا باشد را ندارند و به مانند بردگاني كه فقط بايد مطيع اوامر تشكيلات بوده و تمام عواطف شان را نثار مسعود رجوي كنند، نگهداري مي شوند.

 



تا 2ماه ديگر انجام مي شود
اعزام نخستين موجود زنده با كپسول زيستي جديد توسط ايران به فضا

رئيس سازمان فضايي كشور از ارسال نخستين موجود زنده با كپسول زيستي جديد به فضا تا دو ماه آينده توسط جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
حميد فاضلي در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اين پروژه مهم ملي كه مورد تاكيد رئيس جمهوري است با اعزام يك ميمون در كپسول زيستي جديد انجام مي شود. وي افزود: نتايج اين اعزام فضايي كشورمان را يك گام به سمت اعزام انسان به فضا نزديك تر مي كند.
رئيس سازمان فضايي كشور كه در تبريز به سر مي برد گفت: پس از ارسال نخستين نمونه زيستي به فضا در سال 88 اكنون دانشمندان اين سازمان در حال طراحي و ساخت كپسول زيستي جديد هستند كه نمونه اش را در زمستان سال گذشته به فضا پرتاب كرديم و پس از بازگشت آن به زمين در حال رفع و ارتقا نواقص و مزيت هاي فني آن هستيم.
فاضلي گفت: با به موفقيت رسيدن پرتاب دو ماه آينده ايران گام بزرگي را براي اعزام و استقرار انسان در فضا انجام خواهد داد كه نخستين آن ارتفاع 250 تا 300 كيلومتري سطح زمين است و پس از دريافت نتايج استقرار فضانوردان ايراني را شاهد خواهيم بود.
وي دستيابي ايران به اين دستاوردهاي علمي را نتيجه نبوغ نخبگان جوان و علاقه مندي ديگر دانشمندان ايراني دانست كه براي اعتلاي نام ايران اسلامي در عرصه هاي علمي تلاش مي كنند.
فاضلي با تاكيد بر اينكه اكنون نخبگان و دانشمندان جوان و ايراني جوياي نام علاقه فراواني براي همكاري با اين سازمان پيدا كرده اند، گفت: روند جذب هيئت علمي اين سازمان چند برابر شده و برخي از استادان اين رشته در دانشگاه هاي خارجي علاقه مندي خود را براي حضور در تركيب دانشمندان فضايي اين سازمان اعلام كرده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14