(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 دی 1390- شماره 20114

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزير دفاع: ناوهاي آمريكايي بايد منطقه را ترك كنند
احمدي نژاد در ديدار با اعضاي پارلمان تركيه:
يهودي سازي قدس پايان موجوديت رژيم صهيونيستي را نزديك مي كند
فدايي: جبهه متحد اصولگرا در مورد هيچ كانديدايي به جمع بندي نرسيده است
با حكم رئيس جمهور موسوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري شد
واكنش آمريكا و اتحاديه اروپا به اعلام آمادگي ايران براي از سرگيري مذاكرات با 1+5
جزئيات تازه اي از ارتباطات يك عضو شوراي شهر تهران با انگليس
افسر سابق سيا: علت فشارهاي اقتصادي بر ايران شكست آمريكا در حوزه اطلاعاتي و سياسي است
امير آراسته: آمريكا يك بار هم نتوانسته تهديدات خود را عملي كند
رويترز: متحدان آمريكا در آتش تحريم ايران خواهند سوخت
نيروي دريايي سپاه در خليج فارس رزمايش برگزار مي كند
كشف 84 قطعه تاريخي در زنجان
آغاز دوگانه سوز كردن وانت بارها در سراسر كشور
با به كارگيري روش جديد در كشورهزينه مقاوم سازي بناها كاهش مي يابد
افزايش يك نوبت ارزشيابي براي دانش آموزان اول متوسطه
آغاز ثبت نام دوره هاي پودماني دانشگاه جامع از 20 دي
ضرورت توسعه كشاورزي در حاشيه درياچه اروميه
توليد سوخت هيدروژني از جلبك
با ترجيح دادن زيمنس راه آهن واگن هاي ساخته شده واگن پارس را تحويل نمي گيرد
افزايش اعتبار پروژه هاي عمراني آستان مقدس حضرت معصومه(س)
با امضاي يك تفاهم نامه خط توليد ماشين سازي تبريز در تركيه راه اندازي مي شود
450 واحد آموزشي در شهرك هاي جديد مسكن مهر احداث مي شود
اخبار ادبي و هنري



وزير دفاع: ناوهاي آمريكايي بايد منطقه را ترك كنند

سردار وحيدي ضمن تأكيد بر اهميت تنگه هرمز گفت حضور كشورهاي فرامنطقه اي در خليج فارس را مضر مي دانيم.
سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در حاشيه برگزاري جلسه هيئت دولت روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اخبار ضد و نقيضي درباره بسته شدن تنگه هرمز منتشر مي شود آيا جمهوري اسلامي سياست مشخصي در اين خصوص دارد، گفت: امنيت تنگه هرمز جزو مسائلي است كه ايران دنبال مي كند و همواره در دوران طولاني گذشته امنيت تنگه را تأمين كرده است.
وي افزود: ايران همچنان به عنوان قدرت مهم منطقه حق زيادي نسبت به تنگه هرمز دارد و به حفظ و امنيت اين تنگه نيز اقدام خواهد كرد و كارهاي لازم در اين حوزه صورت مي گيرد.
وي افزود: البته دشمن قصد دارد نسبت به اين موضوعات جوسازي كند و با بزرگنمايي برخي مسائل نسبت به فروش تسليحاتش به كشورهاي مختلف منطقه اقدام كند كه اينها بيشتر كارهايي است كه دشمنان ما انجام مي دهند.
وزير دفاع در پاسخ به اين سؤال كه هشدارهايي به ناوهاي آمريكايي در صورت بازگشت به خليج فارس داده شده است، در صورتي كه اين ناوها به خليج فارس برگردند با چه اقدامي از طرف جمهوري اسلامي مواجه خواهند شد، گفت: ما گفته ايم كه حضور نيروهاي فرامنطقه اي در خليج فارس يك حضور غيرمفيد و مضر است و حضور آنها جز ايجاد آشفتگي در منطقه نتيجه ديگري در بر ندارد.
وي افزود: بنابراين ما همواره خواستار اين بوده ايم كه آنها در اين آبراه حضور نداشته باشند.
وحيدي در خصوص به انجام رسيدن پروژه اي كه شهيد تهراني مقدم بر روي آن كار مي كرد، در پاسخ به مهر گفت: مواردي كه در بحث تحقيقات وجود دارد مسير خاص خود را طي مي كند و اين پروژه نيز در مسير خاص خودش قرار دارد.
وزير دفاع در خصوص برگزاري رزمايش ولايت نيز گفت: برگزاري رزمايش ها مربوط به سياست دفاعي هر كشوري است. اينها مربوط به سياست هاي دفاعي هر كشوري مي شود ما هم البته همواره اعلام كرده ايم و تقاضاي برگزاري رزمايش مشترك با كشورهاي همسايه داشته ايم. در همين مانور هم ناظراني از كشورهاي حوزه خليج فارس و برخي كشورهاي همسايه حضور داشتند.
وي گفت: طبيعتاً ايران براساس سياستهاي دفاعي خود مانورهايش را طراحي مي كند اما از آنجا كه متكي به تسليحات و تاكتيك هاي خود است جزو بومي ترين رزمايش هايي است كه در دنيا صورت مي گيرد. زيرا متكي بر توانمنديهاي ذاتي است در حالي كه خيلي از كشورها ناچارند به دليل ضعف امكانات و توانمنديها رزمايش ها را با كمك ديگر كشورها انجام دهند اما جمهوري اسلامي رزمايش ها را متكي بر خود به انجام مي رساند اما آمادگي همكاري در اين حوزه با ديگر كشورها را هم داريم.

 



احمدي نژاد در ديدار با اعضاي پارلمان تركيه:
يهودي سازي قدس پايان موجوديت رژيم صهيونيستي را نزديك مي كند

رئيس جمهور كشورمان اقدام رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي قدس شريف را باعث نزديك تر شدن پايان موجوديت اين رژيم دانست.
محمود احمدي نژاد در ديدار مراد ييلديريم رئيس و اعضاء گروه دوستي پارلمان تركيه تصريح كرد؛ اين گونه اقدامات مذبوحانه و خصمانه نه تنها نمي تواند رژيم صهيونيستي را نجات دهد بلكه اين رژيم را هر چه سريع تر به نقطه پايان موجوديت خود نزديكتر خواهد كرد.
وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران و تركيه داراي منافع، ماموريت ها و دشمنان مشترك هستند، موضوع فلسطين را از ماموريت هاي مشترك دو كشور دانست و گفت: فلسطين موضوع اساسي منطقه و كل جهان است و هيچ كس نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد.
رئيس جمهور با بيان اين كه صهيونيست ها توهيني به همه بشريت محسوب مي شوند، تصريح كرد: رژيم صهيونيستي ابزار دست دشمنان بشريت براي ايجاد اختلاف و تحقير ملت هاي منطقه است و چنانچه برچيده شود، اختلافي در منطقه وجود نخواهد داشت.
وي به تلاش صهيونيست ها براي يهودي سازي قدس شريف اشاره و اظهار داشت: صهيونيست هايي كه به دين و حتي به خدا اعتقاد ندارند، مدعي دينداري شده و قصد دارند، قدس شريف را از هويت اسلامي خود دور كنند كه اين اقدام مذبوحانه در حقيقت ادامه همان سياست هاي استعماري سلطه گران است كه البته نه تنها رژيم صهيونيستي را نجات نخواهد داد بلكه اين رژيم را به نقطه پايان موجوديت خود نزديك تر خواهد كرد.
رئيس جمهور در ادامه جلوگيري از نفوذ و سلطه قدرت هاي بزرگ در منطقه را ماموريت ديگر جمهوري اسلامي ايران و تركيه دانست و گفت: منطقه خاورميانه هميشه مورد طمع استعمارگران بوده و آنها نمي خواهند هيچ كدام از ملت هاي منطقه قدرتمند و پيشرفته باشند و قصد دارند كشورهاي ضعيف و تحت سلطه آنها در منطقه وجود داشته باشد.
احمدي نژاد با اشاره به تحولات منطقه و نقش بسيار مهم و حساس ايران و تركيه در اين تحولات گفت: با توجه به اميدي كه در بين ملت هاي منطقه بوجود آمده است دو كشور با همكاري يكديگر مي توانند موجب تقويت اميد در ملت هاي منطقه شوند.
مراد ييلديريم رئيس گروه دوستي پارلمان تركيه نيز در اين ديدار با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و تركيه اشتراكات فراواني با يكديگر دارند، اظهار داشت: تركيه گسترش روابط با ايران را در تمامي زمينه ها در دستور كار خود دارد و اميدواريم سطح روابط دو كشور بويژه در عرصه اقتصادي هر چه بيشتر افزايش يابد.
رئيس گروه دوستي پارلمان تركيه همچنين بر توسعه همكاري هاي فرهنگي دو كشور تاكيد كرد و ارتقاي اين مناسبات را موضوعي ضروري و مهم برشمرد.
وي در ادامه فلسطين و قدس را موضوع مشترك ايران و تركيه دانست و گفت: از اينكه قدس و مسجدالاقصي سال هاي متمادي تحت اشغال قرار دارد، ناراحت و اندوهگين هستيم و با توجه به تحولاتي كه در حال وقوع است بر اين باوريم كه رژيم صهيونيستي به پايان راه رسيده و ظلم و اشغالگري آنها از بين خواهد رفت.
رئيس گروه دوستي پارلمان تركيه افزود: اگر در دنيا كشورهاي مختلف گروه هاي دوستي براي حمايت از فلسطين تشكيل دهند و اين گروه ها با يكديگر پيوند بخورند قدرت مضاعفي در حمايت از فلسطين ايجاد خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران و تركيه با همكاري مشترك و با اتحاد و همياري مي توانند موجب آزادي فلسطين به پايتختي قدس شوند و همكاري دو كشور در حقيقت چراغ راهنماي ديگر كشورها در اين زمينه است.
رژيم صهيونيستي كانون همه مشكلات منطقه است
«مراد ييلديريم» رئيس گروه دوستي پارلمان تركيه و فلسطين همچنين با علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان نيز ديدار و گفت وگو كرد.
صالحي در اين ديدار با ذكر اين نكته كه رژيم نامشروع صهيونيستي براساس فتنه و تفرقه ايجاد شده، از اين رژيم به عنوان كانون همه مشكلات منطقه ياد كرد و ضمن محكوميت شديد اعلام قدس به عنوان پايتخت اين رژيم و ادامه شهرك سازي ها، سازمان همكاري هاي اسلامي را به ايفاي مسئوليت تاريخي خود در قبال اين رفتار فراخواند.
وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت؛ مقاومت تنها راه احقاق حقوق مردم فلسطين است. صالحي ضمن ابراز خرسندي از روابط خوب و رو به رشد دو كشور ايران و تركيه در عرصه هاي مختلف، ابراز اميدواري كرد كه اين روابط با همفكري دو طرف و بهره گيري از ظرفيت هاي دو كشور بيش از پيش گسترش يابد.
مراد ييلديريم رئيس گروه دوستي پارلمان تركيه و فلسطين نيز با ابلاغ سلام گرم وزيرخارجه تركيه، مشتركات فرهنگي دو كشور را مورد اشاره قرار داد و ضمن توجه به سطح روابط تجاري دو طرف اظهار داشت: آنچه كه باعث خرسندي ما مي شود سطح بالاي همكاري هاي دو كشور است.

 



فدايي: جبهه متحد اصولگرا در مورد هيچ كانديدايي به جمع بندي نرسيده است

يك عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان گفت: جبهه متحد اصولگرا در مورد هيچ فردي به جمع بندي رسمي نرسيده و افرادي كه خود را به عنوان اصولگرا معرفي كرده اند نظر شخصي خود را بيان كرده اند.
حسين فدايي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: بزرگترين سرمايه نظام سلطه در اين 32 سال انقلاب، ايجاد اختلاف درون نيروهاي وفادار به نظام بوده و هست، يعني فرصتي كه از ايجاد اختلاف بين نيروهاي انقلابي بدست مي آورد سرمايه اي براي آسيب زدن به نظام مي داند.
وي با بيان اين كه فصل مشترك رفتار دشمنان در انتخابات چند نكته مشهود دارد، تصريح كرد: دشمن به دنبال انتخابات كم رونق در كشور است و تلاش دارد با سياه نمايي و اخبار و تحليل هاي غلط فضاي عمومي كشور را به گونه اي نامساعد القا كند.
عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان راهبرد مشترك دشمن را ايجاد اختلاف درون سطوح مختلف مانند اصولگرايان، نظام، مجلس و روحانيت دانست و گفت: راهبرد ديگري كه دشمن دنبال مي كند، نشان دادن شرايط اضطراري در كشور است تا از اين طريق نتيجه بگيرند كه ايران نيازمند به دولت نجات ملي است.
فدايي بيان كرد: ايجاد يأس و نااميدي از ديگر اهداف دشمن در انتخابات است به گونه اي كه به مردم القا كند مشاركت مردم براي پيشرفت انقلاب اثربخش نيست.
عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان تصريح كرد:عده اي مي پندارند گروه هاي انحرافي نامزدي در انتخابات ندارند اما سياست اين گروه ها اين است كه تابلوي رسمي و علني خود را قبل از تعيين صلاحيت نشان ندهند بلكه افراد ناشناخته يا افراد به اصطلاح سفيد را براي ثبت نام سفارش كردند.
فدايي خط قرمزهاي جبهه اصولگرايان را در سه شاخصه ضد فتنه بودن، ضد انحراف بودن و ضد فساد بودن عنوان كرد.
وي با اشاره به راهبردهاي جبهه اصولگرايان، گفت: اصولگرايان بايد ليست واحدي داشته باشند، از اختلاف پرهيز كنند و به وحدت و انسجام برسند و با كساني كه مدعي اصولگرايان هستند و اين راهبردها را بپذيرند و با ارزيابي ها و بررسي هاي سه گانه موافقت كنند تعامل مثبت خواهيم داشت.

 



با حكم رئيس جمهور موسوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري شد

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در حكمي سيد حسن موسوي را به عنوان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منصوب كرد.
پيش از اين روح الله احمدزاده كرماني رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بود كه اخيرا استعفا داد و رئيس جمهور با اين استعفا موافقت كرد.
برخي شنيده ها حكايت از آن دارد كه احمدزاده به وزارت كشور خواهد رفت.

 



واكنش آمريكا و اتحاديه اروپا به اعلام آمادگي ايران براي از سرگيري مذاكرات با 1+5

وزارت خارجه آمريكا در واكنش به اعلام آمادگي ايران براي مذاكرات با 1+5 اعلام كرد كه تهران بايد براي تعامل سازنده درباره برنامه هسته اي خود آماده باشد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز سه شنبه در پاسخ به سوالي درباره اعلام آمادگي ايران براي از سرگيري مذاكرات با گروه موسوم به 1+5 گفت كه آمريكا و شركاي اروپايي و ديگر شركاي آن به وضوح اعلام كرده اند كه ايران فرصت دارد به مذاكرات مبتني بر شروط مطرح شده از سوي جامعه بين المللي در ماه سپتامبر بازگردد، اما آنها هنوز پاسخي نداده اند.
نولاند گفت: ايراني ها مي دانند كه چه توقعي از آنها مي رود. آنها بايد به تعهدات بين المللي شان عمل كنند و بايد براي تعامل سازنده و جدي براي راه حلي جامع كه اعتماد بين المللي را به ماهيت صلح آميز برنامه آنها احيا كند، آماده باشند.
وي ادامه داد كه در عين حال تحريم هاي آمريكا عليه ايران ادامه خواهد داشت و در حال حاضر اين تحريم ها سخت ترين تحريم هايي است كه در جهان اعمال شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما بررسي خواهيم كرد كه چه كارهاي بيشتري مي توانيم انجام دهيم.
وي گفت كه اعمال تحريم هاي بيشتر مهم نيست؛ بلكه اطمينان از اين كه آن تحريم ها كه تاكنون اعمال شده توسط همه كشورها اجرا شود، بيشتر حائز اهميت است.
سخنگوي كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز روز سه شنبه اعلام كرد براي آن كه مذاكرات بتواند از سر گرفته شود، ايران بايد به نامه اتحاديه اروپا پاسخ دهد.
مايكل مان در اين باره به خبرگزاري فرانسه گفت: به ترتيب اولويت آنها بايد ابتدا به نامه (كاترين اشتون به سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه از سرگيري بدون پيش شرط مذاكرات را خواستار شده بود) پاسخ دهند.
وي با ناديده گرفتن درخواست ايران از اتحاديه اروپا براي تعيين تاريخي براي دور جديد مذاكرات گفت كه «توپ در زمين ايران است» و خاطرنشان كرد كه اتحاديه اروپا هم چنان در انتظار پاسخ ايران به نامه اكتبر خود است.
سخنگوي اشتون ادامه داد: ما براي آنها (نامه اي) نوشتيم و به طور كلي گفتيم كه اگر مي خواهيد نشان دهيد كه برنامه هسته اي شما صلح آميز است، خوشحال خواهيم شد به آن گوش كنيم و اين مذاكرات را شامل خواهد شد.
به گزارش ايسنا، رامين مهمان پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم روز سه شنبه اظهار كرد: پاسخ نامه كاترين اشتون براي ادامه گفت وگوها با «1+5» و ايران پيش از اين داده شده است و ما در حال حاضر منتظر هستيم تا تاريخ و مكان پيشنهادي نشست بعدي توسط خانم اشتون ارائه شود.
وي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران تصريح كرد: پس از اين كه زمان و مكان بعدي اين گفت وگوها اعلام شد، جليلي و تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان نقطه نظرات خود را در اين باره اعلام مي كنند. با تماس هايي كه بين آنها برقرار خواهد بود به توافق نهايي خواهند رسيد.

 



جزئيات تازه اي از ارتباطات يك عضو شوراي شهر تهران با انگليس

به دنبال انتشار خبري درباره تبديل يك عضو اصلاح طلب شوراي شهر تهران به سرپل ارتباط با دولت انگليس در داخل كشور، آن دسته از خانواده هاي محكومان فتنه 88 كه اين خبر را در اختيار فارس قرار داده بودند، اطلاعات بيشتري در اين خصوص ارائه كردند.
يكي از افراد كه همسر وي جزو محكومان فتنه است به فارس گفت: نقش اين عضو شوراي شهر در ايجاد ارتباط ميان عناصري از داخل كشور و دولت خبيث انگليس بسيار فراتر از ايجاد ارتباط صرف است و وي در واقع اين ارتباطات را مديريت مي كند.
وي اضافه كرد: يكي از مأموريت هاي اين عضو شوراي شهر تهران اين است كه مجموعه پول ها و هداياي ارسال شده از جناب دولت انگليس و شبكه بي بي سي براي خانواده هاي عناصر فتنه گر در داخل ايران را دريافت و ميان آنها توزيع مي كند.
وي ضمن تأكيد بر اينكه نامبرده از طرف دولت انگليس و بي بي سي اختيار تام در اين مورد دارد، گفت: به عنوان نمونه وي ارتباطي ميان خانواده فردي به نام شبنم سهرابي كه ادعا مي شود ظهر عاشوراي 88 در تهران كشته شده با بي بي سي برقرار كرده و سپس هديه اي از طرف بي بي سي براي اين خانواده ارسال نموده است.
به گزارش فارس، اين فرد در ادامه گفت: اين عضو شوراي شهر در انجام اين پروژه داراي ارتباطات تنگاتنگ با عناصري مانند مسيح علي نژاد است كه اكنون نقش پادو و رابط شبكه فاسد بي بي سي با عناصر راديكال فتنه را ايفا مي كند.
لازم به يادآوري است كه پيش از اين اطلاعات مبسوطي درباره تسلط بهائيت بر شبكه سلطنتي بي بي سي فارسي، چگونگي به كارگيري عناصر به اصطلاح اصلاح طلب در اين بنگاه دولتي انگليس و همچنين پشت پرده مفاسد موجود ميان كاركنان آن افشا شده است.

 



افسر سابق سيا: علت فشارهاي اقتصادي بر ايران شكست آمريكا در حوزه اطلاعاتي و سياسي است

يك افسر سابق سيا علت رويكرد اخير آمريكا در برابر ايران در حوزه هاي اقتصادي و بانكي را ناشي از شكست واشنگتن در حوزه هاي اطلاعاتي، سياسي و جاسوسي دانست.
فيليپ جرالدي كارشناس مبارزه با تروريسم در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العالم گفت: آمريكا برنامه اطلاعاتي فعالي را از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران عليه اين كشور دنبال مي كند بنابراين سازمان سيا در سال هاي اخير توجه خود را به موضوعات مختلف متمركز كرده و كار خود را با حمايت از عناصر مخالف انقلاب آغاز كرد و سپس به مخالفت با برنامه هسته اي ايران پرداخت. سيا همچنين فعالانه عليه دوستان ايران در منطقه مثل ليبي، سوريه و حزب الله فعاليت مي كند. فعاليت هاي اخير سيا شامل يك سري عمليات در لبنان و ايران مي شد كه موضوع هواپيماي بدون خلبان آمريكا و ديگر برنامه هاي اطلاعاتي سيا را نيز بايد به آنها افزود كه شكست آنها نتيجه ناكامي و اشتباهات سيا است كه باعث شده است آمريكا نتواند در ايران و لبنان فعاليت خوبي انجام دهد.
وي در ادامه با اشاره به ناكامي هاي پي درپي آمريكا گفت: اين مسئله بسيار خطرناك است.
كساني كه در آمريكا خواستار حمله نظامي به ايران هستند نمي دانند كه در ايران چه مي گذرد. وي در پاسخ به اين كه صرف نظر از شكست هاي اطلاعاتي آمريكا تصور نمي كنيد اقدامات جاسوسي آمريكا عليه ايران اقداماتي خصمانه و نقض قوانين بين المللي به شمار مي روند كه آمريكا پيوسته بر اجراي آنها تاكيد مي كند گفت: بديهي است كه اين اقدامات به موضع آمريكا در قبال ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي و آمادگي اين كشور براي انجام فعاليت هاي جاسوسي عليه ايران مربوط مي شود. آمريكا نگران نقش آينده ايران در منطقه است بخصوص كه اين كشور از عراق خارج شده است و راهكارهاي پيش روي آن در قبال منطقه كاهش يافته است به همين سبب از فعاليت هاي جاسوسي براي دستيابي به اهداف سياسي استفاده مي كند كه مهمترين آنها محدود كردن ايران است. جرالدي با اشاره به اين كه ضعف اطلاعاتي آمريكا و شكست هاي سازمان جاسوسي اين كشور تاثير مهمي بر برنامه هاي نظامي آمريكا در منطقه دارد گفت: ناكامي يكي از ويژگي هاي سياست خارجي آمريكاست و اگر سياست خارجي اين كشور موفق بود و توانسته بود اطلاعاتي درباره ايران جمع كند سياست خارجي معتدل تري در پيش مي گرفت اما اكنون با شكست هاي پي درپي روبروست و سياست گذاران آمريكا و افكار عمومي اين كشور به سبب اين ناكامي ها به شدت نگران هستند.
جرالدي درباره واكنش افكار عمومي آمريكا به شكست فعاليت هاي اطلاعاتي و جاسوسي اين كشور گفت: اين شكست ها واكنش هاي گسترده اي را در آمريكا به دنبال داشت و مردم از فعاليت هاي جاسوسي اين كشور انتقاد كردند. فعاليت هاي اطلاعاتي آمريكا به ايران محدود نمي شود بلكه عليه ديگر كشورها نيز به اينگونه فعاليت ها دست مي زند ولي اتفاقي كه در ايران افتاد و به سيطره ايران بر هواپيماي بدون خلبان آمريكا انجاميد به منزله شكستي براي فعاليت هاي جاسوسي اين كشور بود. وي در پاسخ به اين سؤال كه آمريكا ابزارهاي مختلفي را عليه ايران آزمايش كرده است آيا هنوز راهكار ديگري براي مقابله با ايران پيش روي دارد گفت: آمريكا مي خواهد به رويارويي با ايران ادامه دهد اما سؤال اينجاست كه اين رويارويي از طريق فعاليت هاي اطلاعاتي يا اقدام نظامي باشد.
من احتمال مي دهم كه آمريكا فشارهاي اقتصادي و بانكي خود را بر ايران افزايش دهد و اقداماتي را نيز عليه صنعت نفت ايران انجام دهد.

 



امير آراسته: آمريكا يك بار هم نتوانسته تهديدات خود را عملي كند

جانشين گروه مشاوران نظامي فرماندهي معظم كل قوا گفت آمريكا طي30 سال گذشته بارها ما را تهديد كرده اما يك بار هم نتوانسته تهديدات خود را عملي كند.
اميرناصر آراسته در حاشيه مراسم هفدهمين سالگرد شهادت سرلشكر ستاري و يارانش با اشاره به تهديدات دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: آمريكا طي 30 سال گذشته بارها ما را تهديد كرده اما يك بار هم نتوانسته تهديدات خود را عملي كند و اين نشان دهنده بازدارندگي و قدرت نيروهاي مسلح و فرماندهي كل قوا است.
آراسته ادامه داد: آمادگي نيروهاي مسلح ناشي از خون شهدا، روحيه شهادت طلبي، انسجام، وحدت ملي و فرماندهي معظم كل قوا است.

 



رويترز: متحدان آمريكا در آتش تحريم ايران خواهند سوخت

خبرگزاري رويترز در گزارشي از هراس شديد متحدان آمريكا نسبت به اجراي تحريم بانك مركزي ايران خبر داد.
اين خبرگزاري در گزارشي از واشنگتن به قلم اندرو كين كه روز سه شنبه 13 دي 1390 (3 ژانويه 2011) منتشر شده، نوشت: «آمريكا خود را به شديدترين تحريم هايي كه تاكنون عليه ايران اعمال شده مجهز كرده است اما بايد به دقت بررسي كند كه چگونه مي تواند از سوختن متحدان واردكننده انرژي خود ازجمله ژاپن، كره جنوبي و هند در اين آتش جلوگيري كند».
رويترز ادامه داد: «دولت آمريكا اكنون بايد اين مسئله را بررسي كند كه چگونه اين قانون را به اجرا درآورد بدون اينكه باعث آشفتگي در بازارهاي انرژي يا نگراني دولتي هايي شود كه تا حدي به واردات نفت از ايران وابسته اند و ازسوي از روابط دوستانه با آمريكا برخوردارند». اين خبرگزاري با اشاره به اينكه فعلا هدف امريكا تهديد است نه اقدام، نوشت: «تحليلگران سياسي مي گويند آمريكا اميدوار است اين تحريم هاي جديد، بانك هاي خارجي را متقاعد به تغيير رفتار خود كند پيش از آنكه واشنگتن مجبور به محدود كردن دسترسي آنها به بازارهاي مالي آمريكا شود». اين خبرگزاري انگليسي ادامه مي دهد: «مقامات آمريكايي اذعان كرده اند اين تحريم ها نگراني هايي را در ميان برخي متحدان آمريكا ازجمله ژاپن بوجود آورده است. اين قانون جديد به اوباما اجازه مي دهد تا برخي نهادها در يك كشور را كه داد و ستدهاي خود را با ايران بطور چشمگيري كاهش دهد، مستثني كند. اوباما همچنين مي تواند در مواردي كه منافع امنيت ملي آمريكا يا ثبات بازار انرژي اقتضا كند استثنا قائل شود». اندرو كين درباره موضع روسيه و چين نسبت به اين تحريم ها نوشت: «تحليلگران مي گويند چين كه بزرگترين مشتري نفت ايران به شمار مي رود به همراه روسيه در برابر اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران مقاومت كرده است و بعيد به نظر مي رسد تحت تاثير چنين تحريم هايي قرار گيرد». در پايان اين گزارش آمده است: «مسئله استثنا ها در اين قانون جديد آمريكا مي تواند نگراني برخي كشورها مانند تركيه را كه 30 درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران تامين مي كند و همچنين نگراني هند را كه 11 درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي كند ، كاهش دهد».

 



نيروي دريايي سپاه در خليج فارس رزمايش برگزار مي كند

دو مقام كشورمان ديروز اعلام كردند نيروي دريايي سپاه به زودي يك رزمايش بزرگ انجام خواهد داد.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس روز چهارشنبه در مصاحبه هاي جداگانه اعلام كردند نيروي دريايي سپاه به زودي رزمايش بزرگي در منطقه خليج فارس برگزار مي كند. اين دو مقام به زمان اجراي اين رزمايش اشاره اي نكردند ولي انجام اين رزمايش در چند ماه آينده و به فاصله چند ماه از رزمايش ارتش كه در آن ايران عملا مسدود كردن تنگه هرمز را تمرين كرد، واجد تبعات راهبردي مهمي خواهد بود. مطابق تقسيم كار انجام شده نيروي دريايي سپاه مسئوليت عمليات در خليج فارس را برعهده دارد.

 



كشف 84 قطعه تاريخي در زنجان

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان از كشف 84 قطعه نفيس تاريخي در اين استان توسط يگان ويژه حفاظت ميراث فرهنگي در شهرستان ايجرود خبر داد.
يحيي نقي زاده محجوب در گفت وگو با مهر در زنجان با بيان اينكه اين آثار متعلق به هزاره اول قبل از ميلاد و برخي نيز متعلق به هزاره دوم قبل از ميلاد است، افزود: اين آثار بر اثر حفاري غيرمجاز در يكي از محوطه هاي تاريخي در شهرستان ايجرود كشف و توسط حفاران غيرمجاز به صورت غيراستاندارد و قاچاق نگهداري مي شد توسط يگان ويژه حفاظت كشف شد.وي اين اشيا را شامل ظروف سفالي، تزئينات و زيورآلات مفرغي و شيشه اي عنوان كرد و افزود: اشياء تاريخي كشف شده به اداره كل ميراث فرهنگي منتقل شده است كه از بعد كمي شامل 84 قطعه و از نظر كيفي بسيار سالم است و ظروف آئيني در خور توجه است.
نقي زاده با بيان اينكه اين آثار قابليت نمايش در موزه را دارد، افزود: اشياي تاريخي كشف شده در مطالعات علمي مورد تاكيد بوده و بخشي از حلقه هاي باستانشناسي استان و كشور را تكميل مي كند و در زمينه اشياء موزه اي نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، اشياي تاريخي كشف شده از بعد كمي و كيفي در استان بي نظير عنوان كرد وافزود: اين آثار در دهه مبارك فجر در موزه دارايي شهر زنجان در قالب عملكرد 10 ماهه يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان زنجان به نمايش گذاشته خواهد شد.

 



آغاز دوگانه سوز كردن وانت بارها در سراسر كشور

زنجان-خبرنگاركيهان:
طرح دوگانه سوز كردن خودروهاي وانت بار با عمر كمتر از ده سال با استفاده از يارانه در سراسر كشور آغاز شده است.
در راستاي اجراي مصوبات دولت و با همكاري وزارت نفت، طرح دوگانه سوز نمودن خودروهاي وانت بار با عمر كمتر از ده سال با استفاده از يارانه در سراسر كشور آغاز شده است.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان زنجان با اعلام اين خبر گفت: وانت بارهاي تك كابين پيكان، نيسان و مزدا با سن كمتر از ده سال (مدل هاي 1380 و بالاتر)، فعال در شبكه حمل و نقل درون و برونشهري به صورت حضوري يا مراجعه به يكي از نمايندگي هاي مجاز و ثبت نام بصورت اينترنتي در سايت WWW.fapco.ir بدون پرداخت هزينه تجهيزات و پرداخت و هزينه نصب آن تا پايان دي ماه نسبت به دوگانه سوز نمودن خودروي خود اقدام كنند. عبدالحسين علي اكبري افزود: اين طرح فقط تا پايان دي ماه اعتبار داشته و در صورت عدم ثبت نام و يا مراجعه، پس از تاريخ مذكور يارانه اي تعلق نخواهد گرفت.

 



با به كارگيري روش جديد در كشورهزينه مقاوم سازي بناها كاهش مي يابد

تبريز- خبرنگاركيهان:
با استفاده از روش جديد مقاوم سازي ساختمان ها با كابل هاي پيش تنيده، هزينه هاي مقاوم سازي در كشور 40درصد كاهش مي يابد.
اين روش هم اكنون در آمريكا، آلمان و سوئيس مورد استفاده قرار مي گيرد.
در روش فوق نيروي ناشي از زلزله، توسط كابل هاي پيش تنيده كه سقف را به پي متصل مي كنند، تا ميزان بسيار زيادي مهار مي شود و اجراي آن سرعت عملكرد مقاوم سازي را افزايش داده و يك ساختمان در كمتر از 2 ماه مقاوم سازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اين روش توسط آرش سهرابي و صمد دهقان به ثبت رسيده است.

 



نويدادهم خبر داد
افزايش يك نوبت ارزشيابي براي دانش آموزان اول متوسطه

دبير كل شوراي آموزش و پرورش از پيش بيني يك نوبت ارزشيابي اضافي براي دانش آموزان پايه اول متوسطه دراين شورا خبر داد.
مهدي نويد ادهم در گفت وگو با ايسنا با اشاره به آخرين مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: در هشتصد و پنجاه و سومين جلسه اين شورا، دوره آموزشي جبراني به مدت چهار هفته و يك نوبت ارزشيابي اضافي پس از اتمام دوره براي دانش آموزاني كه شرايط قبولي را در ارزشيابي پاياني نوبت دوم كسب نكرده اند، پيش بيني و تصويب شد.
وي افزود: در ماده واحده اي كه به آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه (شيوه سالي واحدي) الحاق شد، دانش آموزان پايه اول متوسطه كه در ارزشيابي پاياني نوبت دوم شرايط قبولي را كسب نكنند، مي توانند در دوره آموزشي جبراني كه به مدت چهار هفته برگزار مي شود، شركت كرده و از اين دانش آموزان پس از شركت در دوره آموزشي مربوطه، ارزشيابي به عمل خواهد آمد.
نويد افزود: در صورت احراز نشدن نمره قبولي در ارزشيابي فوق، دانش آموزان بايد در ارزشيابي دروس باقي مانده در نوبت امتحاني شهريور ماه شركت كنند.
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: پس از توشيح رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش، آيين نامه اجرايي اين مصوبه براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

 



آغاز ثبت نام دوره هاي پودماني دانشگاه جامع از 20 دي

معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته پودماني سال 91 دانشگاه جامع علمي كاربردي از 20 دي ماه آغاز مي شود.
جلال طباطبايي معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس تاكيد كرد: اين ثبت نام براساس معدل داوطلبان صورت مي پذيرد.
به گفته وي ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته 91 دانشگاه جامع علمي كاربردي از ساعت 9 صبح روز سه شنبه، 20 دي ماه از طريق سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org آغاز مي شود و تا ساعت 24 روز سه شنبه، 27 دي ماه ادامه دارد.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره هاي كارداني و كارشناسي ناپيوسته پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي را حدود 215 هزار نفر اعلام كرد و گفت: حدود 146 هزار نفر در مقطع كارداني پودماني و 69 هزار نفر در مقطع كارشناسي ناپيوسته پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي پذيرش مي شوند.

 



رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي تاكيد كرد
ضرورت توسعه كشاورزي در حاشيه درياچه اروميه

بناب- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: با پس روي آب درياچه اروميه، بايد شرايط فعلي را مديريت كنيم.
مسعود محمديان افزود: با وجود اين كه بخشي از زمين هاي كشاورزي از دستمان خارج شده است، بايد منابع موجود بخش آب و خاك به خوبي حفظ و مديريت شود.
وي تصريح كرد: حتي با تقويت و رونق دامداري هاي كوچك روستايي هم مي توان ضمن كاهش ميزان مصرف آب، اشتغال را حفظ كرد.
محمديان افزود: بدون اينكه سطح زير كشت محصولات كشاورزي را زياد كنيم، بايد سطوح فعلي را حفظ، و با احداث كانالهاي جديد، آبياري قطره اي و انتقال آب با لوله كشي، موضوع مصرف بهينه آب را مديريت كرد و در اين راستا، احداث شبكه پاياب سد علويان و كانالهاي ديگر، كمك خوبي به كشاورزي بناب مي كند.

 



رئيس جهاد دانشگاهي مازندران خبر داد
توليد سوخت هيدروژني از جلبك

ساري - خبرنگار كيهان:
رئيس جهاد دانشگاهي مازندران از توليد هيدروژن به عنوان سوخت پاك، تجديدپذير و سازگار با محيط زيست توسط اين واحد دانشگاهي خبر داد.
مصطفي مهدي نژاد به خبرنگار كيهان گفت: نقشه جامع علمي كشور بايد اجرايي شود و در اجراي نقشه جايگاه اول منطقه و جهان حركت سريع در مسير علم و فن آوري است.
وي با بيان اينكه دانشگاه مبدا بسياري از تحولات است گفت: دانشگاه هاي مازندران داراي ظرفيت هاي بسيار بالايي است در حالي كه پراكندگي وجود دارد.
رئيس جهاد دانشگاهي مازندران با اشاره به شكل گيري ستاد گياهان دارويي به دبيري جهاد دانشگاهي مازندران افزود: اقدامات بسياري در راستاي احياي گياهان دارويي در استان در حال انجام است.
مهدي نژاد افزود: براساس فرمايشات رهبر معظم انقلاب نبود اقتدار علمي و معنوي مشكل دوران قبل از انقلاب اسلامي و زمينه ساز وابستگي به بيگانگان بوده كه پيروزي انقلاب اسلامي و روحيه غيرقابل توصيف در اتكاي به خداوند زمينه ساز باور ملي و بيرون آمدن از وابستگي و حل مشكلات موجود است.
وي با بيان اينكه توليد هيدروژن از جلبك كار بسيار بزرگ و نوآوري است؛ گفت: با توجه به توانمندي هاي موجود در درياي خزر توليد هيدروژن به عنوان سوخت پاك مورد استقبال است و همچنين از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است.
رئيس جهاد دانشگاهي مازندران يادآور شد: طرح تدوين دانش فني توليد بيولوژيكي هيدروژن به روش مهندسي مولكولي و ساير فرآورده هاي ارزش افزوده از ميكروالك طرح نو و تاثيرگذاري است در صورت قرار گرفتن ظرفيت ها در كنار هم بسياري از مشكلات استان حل خواهد شد.
مهدي نژاد با توجه به محدود بودن سوخت هاي فسيلي اظهار داشت: همواره نياز به دست يابي به انرژي هاي نوين، تجديدپذير و سازگار با محيط زيست احساس مي شود.

 



با ترجيح دادن زيمنس راه آهن واگن هاي ساخته شده واگن پارس را تحويل نمي گيرد

شوراي اسلامي كار شركت واگن پارس طي نامه اي به مسئولان شركت راه آهن، نسبت به آنچه كه عدم تحويل گيري قطارهاي ساخته شده در اين شركت توسط راه آهن عنوان كرده، اعتراض كرده است.
به گزارش ايسنا در بخشي از اين نامه كه نسخه اي از آن به ايسنا ارسال شده، آمده است: بنا به گزارش شوراي اسلامي كار شركت واگن پارس، براساس قراردادي در سال 1380، شركت راه آهن سفارش ساخت 20 ست قطار 4 واگنه موسوم به ترن ست را به شركت زيمنس داد، پس از گذشت 4 سال تعداد 5 ست از اين قطارها به شكل ساخته شده (CBU) وارد كشور شد و براساس قرارداد پيمانكاري في مابين شركت زيمنس و شركت واگن پارس، ساخت 15 ست قطار باقي مانده (60 واگن) به شركت واگن پارس سپرده شد كه با دريافت مواد اوليه بلافاصله عمليات ساخت اين قطارها آغاز شد و با وجود كارشكني هاي زيمنس در اجراي پروژه، تا سال 1387 تعداد 32 دستگاه واگن (8 قطار) تحويل شد كه هم اينك در خطوط ريلي در حال بهره برداري هستند.
ولي متاسفانه از سال 1388 تاكنون كه 6 ست قطار (24 واگن) كامل ساخته شده است، به دليل اختلافات بين شركت زيمنس و راه آهن، اين قطارها در كارخانه باقي مانده و هزينه نگهداري آنها نيز به اين شركت تحميل مي شود.
اين نامه اضافه كرده است: از ويژگيهاي اين قطارها، قابليت جابه جايي روزانه 1500 مسافر با سرعت 160 كيلومتر در ساعت در مسيرهايي چون تهران-مشهد، تهران-اصفهان و تهران-زنجان است . ارزش قطارهاي ساخته شده بالغ بر 50 ميليارد تومان بوده و سهم واگن پارس در آنها حدود 4 ميليارد تومان است.

 



وزير مسكن ، راه و شهرسازي خبر داد
افزايش اعتبار پروژه هاي عمراني آستان مقدس حضرت معصومه(س)

وزير مسكن، راه و شهرسازي از افزايش اعتبار پروژه ضلع شرقي حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سال آينده خبر داد.
به گزارش ايرنا، به نقل از روابط عمومي آستان مقدس حضرت معصومه(ع)، «علي نيكزاد» عصر سه شنبه در حاشيه ديدار از پروژه عمراني ضلع شرقي حرم مطهر، افزود: تلاش براي پيشرفت و افزايش سرعت تكميل پروژه هاي عمراني آستان مقدس حضرت معصومه(س) وظيفه شرعي و اخلاقي مسئولان است.
وي گفت: اعتبار امسال پروژه ضلع شرقي حرم مطهر 17 ميليارد تومان بوده است كه 12 ميليارد اعتبار ملي و پنج ميليارد نيز از اعتبارات استاني تامين شده است.
نيكزاد با اشاره به اينكه تاكنون تملك اراضي، مغازه ها و زمينهاي واقع در مسير توسعه ضلع شرقي پيشرفت قابل توجهي داشته است، اظهار اميدواري كرد: مالكان مجاور در واگذاري املاك خود جهت توسعه حرم مطهر مساعدت و اهتمام لازم را داشته باشند.
وزير مسكن، راه و شهرسازي پس از بازديد پروژه ضلع شرقي با حجت الاسلام والمسلمين «سيدمحمد سعيدي» متولي آستان مقدس حضرت معصومه(س) ديدار كرد.
همچنين در پايان اين ديدار لوح خادم افتخاري از سوي متولي آستان مقدس قم به «علي نيكزاد»، وزير مسكن، راه و شهرسازي اهدا شد.

 



با امضاي يك تفاهم نامه خط توليد ماشين سازي تبريز در تركيه راه اندازي مي شود

تبريز -خبرنگار كيهان:
خط توليد ماشين سازي تبريز، در آينده نزديك در تركيه راه اندازي خواهد شد.
مديرعامل ماشين سازي تبريز گفت: در اين خصوص، تفاهم نامه اي در تبريز بين يك شركت پرنفوذ تركيه و ماشين سازي تبريز به امضا رسيده كه در قالب آن، محصولات توليدي، امكان صدور به بازارهاي اروپايي از طريق تركيه را خواهند داشت.
«علي اكبر اصل خادمي» تصريح كرد: تركيه 500 دستگاه محصول اين كارخانه را كه عمدتا دستگاه هاي تراش اند سفارش داده است.
اين گزارش حاكي است: محصولات كارخانجات ماشين سازي تبريز به صورت اس.كي.دي، و پس از 2 سال به صورت سي.كي.دي به تركيه صادر خواهد شد و هر دستگاه به طور ميانگين تا 20 هزار يورو ارز آوري خواهد داشت.

 



با همكاري آموزش و پرورش و استانداري ها
 450 واحد آموزشي در شهرك هاي جديد مسكن مهر احداث مي شود

آموزش و پرورش با همكاري استانداري هاي سراسر كشور و وزارت راه اقدام به احداث 450 واحد آموزشي در شهرك هاي جديد مسكن مهر مي كنند.
مرتضي رئيسي در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرد: با همكاري استانداري هاي سراسر كشور و با استفاده از محل منابع استاني كه در اختيار آموزش و پرورش است، احداث مدارس در برخي مناطق آغاز شده است تا در قالب برنامه اي كوتاه مدت معضل نبود مدرسه در شهرك هاي جديد حل شود.
وي افزود: همچنين براساس تفاهم نامه اي كه بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازي منعقد شده، احداث 450 واحد آموزشي به صورت مشاركتي و در دو مرحله در دستور كار قرار گرفته است.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: براساس اين تفاهم نامه، واحدهاي جديد آموزشي و پرورشي به صورت مشاركتي احداث مي شود، به اين صورت كه زمين و هزينه هاي اجراي سازه هاي فضاي آموزشي از سوي وزارت راه و شهرسازي تامين و بعد از آن عمليات اجرايي پروژه توسط وزارت آموزش و پرورش و از محل اعتبارات استاني تامين شود.
رئيسي گفت: اين طرح در برخي از شهرك هاي جديد از جمله «پرند» كه سكونت تعداد زيادي از جمعيت در آن پيش بيني مي شود، آغاز شده است و در تمامي شهرك هاي جديد و مناطقي كه پروژه ها و مجتمع هاي مسكن مهر وجود دارد، احداث فضاهاي آموزشي و پرورشي و مدرسه در دستور كار قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به گستردگي پروژه هاي مسكن مهر در سراسر كشور، تامين فضاهاي آموزشي و پرورشي نيازمند يك تصميم ملي است و اگر اين موضوع از سوي دولت و مجلس به طور جدي دنبال شود، طي برنامه ريزي منطقي و بازه زماني و در قالب قانون، اين مشكل حل مي شود.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور خاطرنشان كرد: در حال رايزني با دولت هستيم و پيشنهادي را آماده به مجلس ارائه خواهيم كرد تا مشكل نبود و كمبود فضاهاي آموزشي در شهرهاي جديد به شكل منطقي و كامل حل شود.

 



اخبار ادبي و هنري

تأييد قانوني بودن انحلال خانه سينما
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: انحلال خانه سينما كاملاً قانوني است. ضمن اينكه يكي از بازيگران سينما روز گذشته در مصاحبه اي تصريح كرد: خانه سينما جايي براي پارتي بازي و سياسي كاري است. در ادامه رسيدگي به وضعيت خانه سينما و در حالي كه مديريت اين تشكيلات، انحلال آن را غيرممكن و غيرقانوني دانسته بود، وزير ارشاد روز گذشته بيان نمود: با توجه به تخلفاتي كه خانه سينما انجام داده، هيئت نظارت بر مراكز فرهنگي، انحلال اين تشكل را اعلام كرده كه كاملاً مطابق قانون است.
براساس گزارش فارس، سيدمحمد حسيني در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سؤالي درباره مباحث مطرح شده درباره خانه سينما گفت: اينكه شوراي فرهنگ عمومي اساسنامه اي را تصويب كند به معناي مجوز فعاليت نيست و مجوز فعاليت تشكل هاي مختلف تحت هر عنوان كه تشكلي فرهنگي، هنري و سينمايي باشد از سوي وزارت ارشاد صادر مي شود.
وي تصريح كرد: كار ارائه مجوز به تشكل هاي فرهنگي، هنري و سينمايي از سوي هيئت نظارت صورت مي گيرد كه علاوه بر آن بحث نظارت و انحلال مجوز آن ها بر عهده وزارت ارشاد است.
وزير ارشاد ادامه داد: از همان ابتداي تأسيس خانه سينما اين تشكل روال قانوني را طي نكرد و در طول اين دوران هم تخلفات عديده اي همچون تغيير اساسنامه را داشته است. در حالي كه اين كار بايد با تصويب شوراي فرهنگ عمومي باشد. از همين رو و با توجه به تخلفاتي كه از سوي اين تشكل صورت گرفته هيئت نظارت بر مراكز فرهنگي انحلال اين تشكل را اعلام كرده است كه كاملاً مطابق قانون است.
حسيني يادآور شد: البته دوستان قبلاً فكر مي كردند كه نياز به راي دادگاه است اما زماني كه بررسي بيشتري صورت گرفت معلوم شد اين بحث از اختيارات خود وزارت ارشاد است، اما اگر تمكين در برابر قانون صورت نگيرد روال خود را طي خواهد كرد. اگر در اين مورد به قانون تمكين نشود براساس وظايف قانوني مان عمل كرده ايم و موضوع را پي خواهيم گرفت.
در همين حال ابوالفضل پورعرب، بازيگر سينما و تلويزيون با انتقاد از عملكرد خانه سينما گفت: مگر خانه سينما چه تأثيري دارد؟ خانه سينما جايي براي پارتي بازي و سياسي كاري شده است. مگر خانه سينما چند نفر هستند كه تأثير بسزايي روي جشنواره داشته باشند؟ به نظر بنده اگر هم تحريم كنند هيچ تأثيري روي جشنواره نخواهد داشت.
وي در ادامه به آويني فيلم گفت كه انحلال خانه سينما كمك زيادي به اين هنر مي كند.اين بازيگر سينما به اين نكته اذعان كرد كه تشكل يا مجموعه اصلي خانه سينما تشكلي سياسي و داراي خط كشي و جناح بندي خاص خود است كه روي موضوعات فرعي تمركز كرده است. وي درباره تبعيض ها و بي تفاوتي ها در خانه سينما نيز تصريح كرد: اين ها در خانه سينما به بازيگران جوان و تازه كار كه مي آيند و با هزار شوق و ذوق در اين خانه ثبت نام مي كنند كم محلي مي كنند و آن ها را مورد بي مهري قرار مي دهند و به جاي آن چند بازيگر مشهور را كه در باند و جناح آن ها هستند تحويل مي گيرند.
شورجه: هدف اصلي «33 روز» تأثيرگذاري بر جهان اسلام است
كارگردان فيلم «33 روز» گفت: هدف اصلي اين فيلم تأثيرگذاري بر مردم جهان اسلام تعيين شد. همه سعي ما در هنگام ساخت «33 روز» اين بوده كه بتوانيم از طريق سينما آرمان ها و ارزش هاي خودمان و انقلاب اسلامي را در سطحي بين المللي بيان كنيم.
جمال شورجه در جلسه نقد و بررسي فيلم «33 روز» در فرهنگسراي رسانه افزود: سعي كرديم بهترين هاي لبنان، سوريه و مصر را در اين فيلم به خدمت بگيريم. جالب اين است كه تمامي اين عوامل هم با اين فيلم همراهي بسيار خوبي داشتند و حتي نيمي از دستمزد واقعي خودشان را هم نگرفتند.
مسعود فراستي هم در اين نشست بيان داشت: يك فاجعه ملي است. سينماي جشنواره اي ما يك سينماي بي هويت و وطن فروش است. اسكار هم كه بگيريم فرقي نخواهد كرد. اين منتقد در ادامه افزود: در حوزه سينما كاري كه بايد در عرصه بين المللي انجام دهيم توجه به مناطق نزديك به كشور خودمان است. من اصلاً اعتقادي به اينكه فيلمساز ما به اروپا برود و فيلم بسازد ندارم. اما حضور فيلمساز ايراني در كشورهاي همسايه مثل لبنان كه بعضاً داراي فرهنگ مشترك نيز هستيم، حتماً نتيجه خوبي خواهد داشت. به شرط اينكه در اين كشورها تبديل به فروشنده هويت خود نشويم. كاري كه امثال «بهمن قبادي» در كردستان و عراق انجام داده اند و نتيجه اش جز شرمساري براي من به عنوان يك ايراني نيست.اما از سوي ديگر تهيه كننده فيلم سينمايي «33 روز» گفت: با نفوذي كه رژيم صهيونيستي در اروپا و آمريكا دارد مانع اكران فيلم «33 روز» در اين كشورها مي شود و ما تنها در كشورهاي اطراف منطقه خليج فارس فيلم را اكران خواهيم كرد.
مهدي همايون فر در گفت وگو با هنرنيوز اظهار داشت: با توجه به وضعيت و تحولات منطقه، اكران فيلم در كشورهاي عربي به زودي آغاز مي شود. ما با كشور لبنان و سوريه قرارداد بستيم و با مصر هم قراردادمان در مراحل پاياني است و در تركيه نيز تلاش مي كنيم كه اين فيلم را اكران كنيم و براي اكران در بقيه كشورهاي منطقه نيز وارد مذاكره شديم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14