(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 دی 1390- شماره 20115

حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به سومالي 30 كشته برجاي گذاشت
تيم تحقيق شوراي امنيت كشتار ناتو در ليبي را بررسي مي كند
مردم بحرين : آقاي اوباما ! جوانان ما با سلاح هاي آمريكايي كشته مي شوند
ميليون ها نفر در يمن بار ديگر محاكمه ديكتاتور را فرياد زدند
شادي مردم مصر در پي صدور حكم اعدام مبارك
25 كشته و 50 مجروح در انفجار تروريستي دمشق
خلبانان مسافربري اسپانيا دست از كار مي كشند
اعزام نظاميان آمريكايي به آسيا استراتژي جديد پنتاگون
اعتراض عليه آل سعود در شرق عربستان قاتلان را اعدام كنيد
استقبال گرم مردم و مقامات تونس از اسماعيل هنيه
صدور كيفرخواست دادگاه اسرائيل عليه فساد مالي ايهود اولمرت
پژوهشگران در كابل: مذاكرات واشنگتن با طالبان نتيجه شكست در جنگ افغانستان است
تاوان مقاومت آمريكا هنوز از مردم عراق انتقام مي گيرد
درگيري مخالفان پادشاه با پليس در چند شهر مغرب



حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به سومالي 30 كشته برجاي گذاشت

منابع خبري از كشته شدن 30 نفر در حمله موشكي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به سومالي خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، چند فروند از هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا روز گذشته اقدام به شليك چند فروند موشك به روستاي «كودا» در نزديكي سواحل اقيانوس هند كردند.
براساس اين گزارش در حمله روز جمعه 30 تن كشته و شماري از ساكنان روستا نيز زخمي شدند و به گفته شاهدان عيني بيش از 11واحد مسكوني نيز بر اثر اين حمله ويران شدند.
گزارش پرس تي وي حاكي است: سومالي يكي از شش كشوري است كه ارتش آمريكا به بهانه جنگ با تروريسم و كشتن نيروهاي القاعده، اقدام به انجام عمليات با هواپيماهاي بدون سرنشين در آن مي كند.

 



تيم تحقيق شوراي امنيت كشتار ناتو در ليبي را بررسي مي كند

شوراي امنيت سازمان ملل در مورد كشتار غيرنظاميان و نقض حقوق بشر توسط ناتو در ليبي تحقيق مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «ياسو سانگكو» نماينده دايمي آفريقاي جنوبي در سازمان ملل و رئيس دوره اي شوراي امنيت اعلام كرد: تحقيقات درباره موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط ناتو در ليبي انجام خواهد شد. وي تصريح كرد: براساس گزارش هاي رسيده، ناتو در جريان حمله هوايي، مرتكب نقض حقوق بشر شده و تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است. رئيس دوره اي شوراي امنيت ادامه داد: هيچ كس و يا گروهي، از جمله ناتو، نمي تواند از مجازات فرار كند. حملات هوايي پي درپي ناتو از اوايل بهار تا اواسط پاييز گذشته، مرگ دهها غيرنظامي از جمله شماري از انقلابيون را در پي داشت. روسيه و چين به طور جدي پيگير پرونده جنايات ناتو در ليبي هستند.

 



مردم بحرين : آقاي اوباما ! جوانان ما با سلاح هاي آمريكايي كشته مي شوند

سرويس خارجي-
انقلابيون يمني با برگزاري تظاهرات در مناطق مختلف بحرين رئيس جمهور آمريكا را مسئول جنايات آل خليفه دانستند و تاكيد كردند كه انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و ديگر شهرها و روستاهاي اين كشور ضمن محكوم كردن جنايات آل خليفه اعلام كردند كه مردم بي گناه بحرين با سلاح هاي آمريكايي به خاك و خون كشيده مي شوند.
معترضان بحريني با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه و آمريكا پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود، «آقاي اوباما تو مسئول هر جنايتي در بحرين هستي و ما از خون شهداي خود نخواهيم گذشت.مردم بحرين وفاداري خود را به نهضت شهدا اعلام و تاكيد كردند كه راه آنان ادامه خواهد يافت.
يكي از معترضان بحريني در اين باره گفت، گازهاي اشك آور و سمي و سلاح هايي كه مردم بحرين با آنها سركوب مي شوند ساخت آمريكا است و باراك اوباما در جنايات آل خليفه شريك است.
وي افزود، «سيدهاشم سعيد» نوجوان 15 ساله بحريني بر اثر شليك گاز اشك آور ساخت آمريكا در شهر ستره جان باخت.
«ابراهيم المدهون» از ديگر فعالان بحريني نيز گفت، انقلاب بحرين سركوب شدني نيست و ملتي كه به خواسته هاي مشروع خود ايمان دارد هرگز از خواسته هايش عقب نشيني نخواهد كرد.
تظاهرات مسالمت آميز زنان بحريني با عنوان «روز زن اسير» در شهر ستره و ديگر شهرها و روستاهاي بحرين با سركوب مواجه شد.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمايت نيروهاي اشغالگر سعودي به زنان تظاهركننده يورش بردند كه بر اثر اصابت گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي تعدادي از زنان مجروح و تعداد ديگر بازداشت شدند.

 



ميليون ها نفر در يمن بار ديگر محاكمه ديكتاتور را فرياد زدند

ميليون ها يمني پس از برگزاري نمازجمعه عليه رژيم علي عبدالله صالح تظاهرات كردند و خواستار محاكمه ديكتاتور شدند.
ميليون ها يمني در 18 استان كشور روز گذشته نيز همانند جمعه هاي پيشين براي تجديد پيمان با آرمان هاي انقلاب به خيابان ها آمدند و با برگزاري تظاهرات گسترده پس از اداي نماز خواستار محاكمه علي عبدالله صالح و اطرافيانش شدند.
معترضان يمني تأكيد كردند كه تا تحقق خواسته اصلي شان يعني محاكمه و اعدام علي عبدالله صالح دست از تظاهرات برنمي دارند.
مردم يمن همچنين اعلام كردند كه دولت محمد سالم باسندو به دليل اعطاي مصونيت به ديكتاتور يمني به انحطاط كشيده شده و مشروعيت ندارد.
معترضان اظهار داشتند كه مردم يمن براي محاكمه فاسدان، قاتلان و نجات دادن كشور از مستبدان و ظالمان قيام كرده اند و اعطاي مصونيت به قاتلان هدر دادن خون شهدا و نابودي انقلاب است تظاهركنندگان همچنين خواستار بركناري خويشان عبدالله صالح از پست هاي ارشد امنيتي شده و آنها را به دخالت در سركوب اعتراضات عليه رژيم عبدالله صالح متهم كردند.
از سوي ديگر، يك منبع در وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه عبدالله صالح براي ما دردسرساز شده و بايد درخواست سفرش را پس بگيرد.
اين منبع افزود: از مدت هاي طولاني است كه ما اعلام كرديم كه به عبدالله صالح اعتماد نداريم، پرونده او مملو از وعده ها در زمينه استعفا يا استعفا ندادن از رياست جمهوري است، او روزي وعده بازگشت به يمن از عربستان را مي دهد و روزي آن را رد مي كند، الان هم روزي مي گويد كه به آمريكا سفر مي كند و روزي مي گويد كه سفر نمي كند، روزي مي گويد براي مداوا به آمريكا مي رود و روزي ديگر مي گويد كه براي استراحت به اين كشور مي رود.
اين منبع افزود: سفر وي براي ما دردسرساز شده است، ما نيازي به او نداريم، عبدالله صالح بايد درخواست خود را بازگرداند و ما را و خودش را راحت كند. او بايد همين امروز از كاخ رياست جمهوري يمن خارج شود، فردا دير است.

 



شادي مردم مصر در پي صدور حكم اعدام مبارك

درخواست صدور حكم اعدام براي رئيس جمهور سابق مصر از سوي دادستان قاهره با بازتاب گسترده در مصر روبه رو شد و مردم و خانواده بسياري از قربانيان انقلاب 25 ژانويه را خوشحال كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، سرانجام پس از كش و قوس هاي فراوان، دادستان دادگاه جنايي قاهره، «محمد حسني مبارك» رئيس جمهور مخلوع اين كشور را به جرم قتل و جنايت به كشور مستحق مرگ دانست و تقاضاي اعدام وي با طناب دار كرد. به گزارش خبرگزاري رسمي مصر (شرق الاوسط) «مصطفي خاطر» يكي از اعضاي گروه دادرسي در جريان جلسه محاكمه مبارك، دو فرزندش، وزير كشور سابق و شش معاون وي، با قرائت بيانيه اي اشد مجازات و اعدام با طناب دار براي ديكتاتور مصر و ديگر متهمان پرونده را از «احمد رفعت» رئيس دادگاه جنايي قاهره خواستار شد.
به گزارش شبكه خبري «العالم» درخواست صدور حكم اعدام براي محمد حسني مبارك فرعون مصر با استقبال مردم و بسياري از احزاب و گروه هاي سياسي شد. اين گزارش حاكي است، خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانويه كه در مقابل آكادمي پليس (محل محاكمه مبارك) تجمع كرده بودند، اين درخواست را اقدامي انقلابي براي مجازات ديكتاتور سابق مصر دانستند.
همچنين جماعت اخوان المسلمين مصر در واكنش به درخواست دادستان، حسني مبارك را به خاطر جنايت و خيانت در حق مردم كشورش مستحق مرگ دانست.
جنبش ششم آوريل و ائتلاف 25 ژانويه نيز با صدور بيانيه هايي، با انتقاد از روند طولاني محاكمه رئيس جمهور سابق مصر، مجازات هر چه سريع تر وي را خواستار شدند.
از سوي ديگر، نتايج اوليه شمارش آراي سومين مرحله انتخابات پارلماني مصر از پيشي گرفتن حزب آزادي و عدالت در اين مرحله حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري «يونايتدپرس»، نتايج اوليه مرحله سوم انتخابات پارلماني مصر از پيشتازي حزب آزادي و عدالت (شاخه سياسي اخوان المسلمين) نسبت به ساير رقباي خود همانند مراحل قبلي خبر مي دهد و به گفته منابع آگاه دولتي، پس از حزب وابسته به اخوان المسلمين، حزب سلفي «النور» و حزب «الوقد» قرار دارد.
مرحله سوم انتخابات مصر روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در 19 استان در فضايي آرام برگزار شد.
اخوان المسلمين تاكنون توانسته است 65 درصد از آراي پارلمان و اكثريت مجلس آينده را به خود اختصاص دهد.
خالد مشعل در مصر
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) پنجشنبه شب در رأس يك هيأت بلندپايه براي ديدار با «نبيل العربي» دبير كل اتحاديه عرب وارد قاهره پايتخت مصر شد. به گزارش خبرگزاري ها، سفر خالد مشعل كه خبر آن قبلاً منتشر نشده است، به طور ناگهاني صورت گرفته است و به گفته «ابراهيم الدراوي» مدير مركز مطالعات فلسطين در قاهره، خالد مشعل در ديدار با العربي، تازه هاي مسائل فلسطين و سرزمين هاي اشغالي را با وي در ميان خواهد گذاشت و به رايزني و تبادل نظر خواهد پرداخت.

 



25 كشته و 50 مجروح در انفجار تروريستي دمشق

بر اثر يك حمله انتحاري در دمشق 25 نفر كشته و دست كم 50 نفر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از تلويزيون رسمي سوريه، يك عامل انتحاري با انفجار خود در محله پرازدحام الميدان ده ها تن را قرباني كرد كه اغلب آنها غيرنظامي بودند.
اين حمله تروريستي دومين حمله در ماه جاري است. در نخسين حمله تروريستي به دو مركز امنيتي در شهر دمشق 44 نفر كشته و 166 نفر ديگر زخمي شدند.
دولت سوريه شبكه تروريستي القاعده را عامل اين انفجار دانست. اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي سوريه موفق شدند 100 نفر عضو يك گروه مسلح كه قصد داشت از مرز لبنان وارد خاك سوريه و به حمص اعزام شود را بازداشت كند. در اين عمليات افراد مسلح با نيروهاي دولتي درگير شدند كه 60 نفر از تروريست ها به هلاكت رسيدند.
يك مقام مسئول در شهر حمص اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي مقادير زيادي سلاح هاي سنگين و مهمات از جمله خمپاره انداز، راكت و مقادير زيادي تفنگ و بسته هاي منفجره دست ساز كشف و ضبط كردند.
فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه در همين رابطه اظهار داشت: گروهك هاي تروريستي تاكنون ده هها نفر از مردم و بيش از 1200 نفر از نيروهاي امنيتي و ارتش اين كشور را كشته اند. وزارت خارجه آمريكا در ماه نوامبر از افراد مسلح خواسته بود كه سلاح خود را زمين نگذارند.
از سوي ديگر جفري فلتمن معاون وزير خارجه آمريكا با هدف فشار به اتحاديه عرب عليه سوريه به قاهره پايتخت مصر سفر كرده است. خالد العبود نماينده پارلمان سوريه در اين باره گفت، سفر معاون وزير خارجه آمريكا براي ديكته كردن سياست هايي است كه واشنگتن مي خواهد از طريق اتحاديه عرب بر سوريه اعمال كند.
همچنين سخنگوي وزارت خارجه سوريه سفر فلتمن را در راستاي برگرداندن خشونت به سوريه توصيف كرد.
«حسين هريدي» معاون وزير خارجه پيشين مصر نيز از تلاش هاي آمريكا، فرانسه و برخي كشورهاي عربي و مخالفان سوري براي بين المللي كردن بحران سوريه پرده برداشت.
وي افزود، اظهارات مسئولان فرانسوي و آمريكايي نشان دهنده اين است كه آنها مي خواهند ماموريت ناظران اتحاديه عرب در سوريه را به شكست بكشانند.
اين در حالي است كه هزاران سوري با برگزاري راهپيمايي در حمايت از بشار اسد اتهامات غرب مبني بر كاهش محبوبيت مردمي دولت سوريه را رد كردند. تظاهركنندگان فرياد مي زدند: ما از دولت سوريه حمايت مي كنيم، ما مخالف هر توطئه اي عليه سوريه هستيم. آمريكا در امور داخلي سوريه دخالت مي كند، آمريكا در امور اتحاديه عرب دخالت مي كند. ناظران بايد حقايق را بيان كنند.
در همين رابطه دولت سوريه روز پنج شنبه 550 زنداني را كه در جريان تظاهرات اخير در اين كشور بازداشت شده بودند آزاد كرد.
مردم سوريه با برگزاري تظاهرات در محل انفجار دمشق خواستار مجازات عاملان انفجارهاي اخير شدند.
مردم شعار مي دادند «بمب گذاران را اعدام كنيد»، «ما خواستار اعدام عاملان جنايات مردم هستيم».از سوي ديگر وزارت خارجه لبنان در واكنش به اين انفجار ضمن محكوم كردن آن خواستار شناسايي تروريست ها و مجازات آنان شد.

 



خلبانان مسافربري اسپانيا دست از كار مي كشند

منابع خبري از اعتصاب خلبانان در فرودگاه هاي اسپانيا به خاطر نبود امنيت شغلي و كمي حقوق خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال اعلام خبر اعتصاب خلبانان فرودگاه هاي اسپانيا كه بنا به اعلام شركت هواپيمايي «ايبريا» از روز دوشنبه (19دي) آغاز مي شود، ده ها پرواز لغو شدند.
اين اعتصاب به دنبال تصميم شركت هواپيمايي مذكور براي تأسيس يك شركت هواپيمايي جديد با قيمت ارزان صورت مي گيرد.
خلبانان اعتصاب كننده اعلام كردند، تأسيس اين شركت باعث از دست رفتن فرصت شغلي و پائين آمدن حقوق و دستمزد آنها خواهد شد.
به گزارش فارس، اين شركت هواپيمايي اعلام كرده به منظور محدود كردن اختلالات پروازي خود، بهاي بليت ها را انعطاف پذيرتر كرده و اجازه تغيير برنامه حركتي پروازها را داده و در عين حال پول پرداختي مسافران را نيز بازپرداخت كرده است. برخي پروازها نيز به ساير شركت ها انتقال داده شده است.
هزاران مسافري كه از تعطيلات سال نو بازمي گردند تاثير مي گذارد، و پروازهاي لغو شده هم شامل پروازهاي داخلي و هم بين المللي هستند.

 



براي مهار تحركات چين صورت مي گيرد
اعزام نظاميان آمريكايي به آسيا استراتژي جديد پنتاگون

كاخ سفيد با اعلام استراتژي نظامي جديد از افزايش حضور نظاميان خود در آسيا براي كنترل تحركات چين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها اوباما رئيس جمهور آمريكا با اعلام استراتژي نظامي جديد اين كشور اعلام كرد كه ايالات متحده با كاهش نيروهايش در اروپا حضور بيشتري در قاره آسيا خواهد داشت. در اجراي اين استراتژي نظامي يك مقام آگاه در پنتاگون اعلام كرد كه آمريكا 4000 سرباز خود را از اروپا خارج خواهد كرد.
در اين استراتژي باراك اوباما خواستار آماده شدن براي مقابله با آنچه چالش هاي احتمالي از جانب چين عنوان مي شود شده است كه مستلزم تقويت نيروي دريايي و هوايي آمريكاست.
اين گزارش حاكي است بازبيني راهبرد دفاعي آمريكا در حقيقت رويكردي را براي ارتش آمريكا در زمان اجراي سياست هاي رياضتي در اين كشور مهيا مي كند و اين در شرايطي است كه دولت «باراك اوباما» آماده مي شود تا طي 10 سال آينده 487 ميليارد دلار كاهش بودجه نظامي آمريكا را اجرا كند.
اوباما دو ماه پيش نيز هنگام افتتاح پايگاه نظامي جديد آمريكا در استراليا اعلام كرده بود علي رغم كاهش بودجه نظامي، حضور خود را در آسيا گسترش خواهد داد.
كارشناسان سياسي معتقدند چين يك قدرت در حال رشد است و تا سال 2045 ميلادي از چنان انباشت قدرتي در حوزه هاي نظامي و اقتصادي برخوردار خواهد شد كه به عمده ترين چالش سياست خارجي آمريكا تبديل مي شود.

 



اعتراض عليه آل سعود در شرق عربستان قاتلان را اعدام كنيد

هزاران تن از مردم شرق عربستان با برپايي يك راهپيمايي مسالمت آميز، قصاص قاتلان فرزندان خود را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري «القطيف»، در اين راهپيمايي كه پس از برگزاري مراسم نماز جمعه در شهر القطيف برگزار شد، هزاران تن از تظاهركنندگان شعارهاي قاتلان را اعدام كنيد و «هيهات منا الذله» را سر دادند.
براساس اين گزارش، شيخ «الحبيل» امام جماعت مسجد العباس طي سخناني اظهار داشت: جنبش ما، يك جنبش مسالمت آميز است و از آنچه كه وزارت كشور در اطلاعيه خود به جوانان ما مبني بر تروريست بودن منسوب كرده، مبرا است.
وي افزود: دولت تلاش مي كند كه درخواست هاي مشروع ما را ناديده بگيرد. شيخ الحبيل خاطرنشان كرد: اگر آنها (آل سعود) جوانان ما را به اعمال تروريستي متهم مي كنند، ما يقين داريم كه مأموران مردم را به گلوله بسته اند و اگر قرار باشد وزارت كشور 23 تن از جوانان را بازداشت كند، بايد همه مردم القطيف را دستگير كند.
وي با انتقاد از دولت عربستان در عزل «سيدعلي الدرويش» از توليت مسجدالعباس تأكيد كرد: مسائل اوقافي ما، مربوط به خودمان است و از مركز دستور نمي گيريم.
اين سخنان امام جماعت مسجدالعباس با استقبال نمازگزاران مواجه شد و حاضران شعار «ما با علما هستيم» را سر دادند.

 



استقبال گرم مردم و مقامات تونس از اسماعيل هنيه

دبيركل جنبش اسلامي فلسطين (حماس) در ادامه سفر دوره اي خود به كشورهاي اسلامي وارد تونس شد و مورد استقبال هزاران تن از مردم اين كشور قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، اسماعيل هنيه در بدو ورود به تونس مورد استقبال «حمادي الجبالي» نخست وزير موقت «راشد الغنوشي» رهبر حزب النهضه و هزاران تن از اسلامگرايان اين كشور و شماري از مردم كه پرچم هاي فلسطين را در دست داشتند قرار گرفت.
نخست وزير منتخب فلسطين، ضمن پاسخگويي به ابراز احساست مردم خشنودي خود را از حضور در بين مردم انقلابي تونس اعلام كرد.
اسماعيل هنيه پيشتر به مصر، سودان و تركيه سفر كرده بود و حدود 20 تن از مشاورانش وي را در اين سفر كه هدف آن، جذب كمك هاي كشورهاي عربي و اسلامي براي بازسازي غزه است، همراهي مي كنند.
اسماعيل هنيه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: انقلاب تونس باعث نزديك شدن به آزادي قدس و مسجدالاقصي و اقامه نماز در آن شده است.
وي همچنين ضمن گراميداشت شهداي انقلاب تونس، ايستادگي ملت تونس را سرآغاز بهار عربي دانست و گفت: فلسطين در دل تمامي تونسي ها جاي دارد و ملت تونس توانست با انقلاب خود ملت هاي ديگر منطقه عليه حاكمان خود را بيدار كند.
از سوي ديگر، در ادامه تحركات احزاب مخالف عليه دولت تونس، شهرهاي مختلف اين كشور از جمله پايتخت، صحنه اعتراضات مردمي براي بهبود وضعيت معيشتي كارگران و كارمندان در روزهاي اخير بود. پليس و نيروهاي امنيتي تونس نيز با استفاده از گاز اشك آور بسياري از معترضان را متفرق كردند.

 



صدور كيفرخواست دادگاه اسرائيل عليه فساد مالي ايهود اولمرت
 




پژوهشگران در كابل: مذاكرات واشنگتن با طالبان نتيجه شكست در جنگ افغانستان است

رئيس مركز تحقيقات و راهبردي افغانستان مذاكره آمريكا با طالبان را به معناي شكست واشنگتن در جنگ با افغانستان دانست.
به گزارش خبرگزاري ها غلام جيلاني در كابل گفت: آمريكا 10 سال پيش با شعار نابودي القاعده و طالبان به افغانستان حمله كرد اما اكنون پس از 10 سال جنگ، خونريزي و كشتار و تحمل تلفات و خسارات سنگين انساني و مالي خواهان مذاكره با طالبان شده و اين خود بيانگر اين است كه پيروزي براي آمريكا در جنگ افغانستان غيرممكن است.
اين كارشناس افغان در ادامه با بيان اين كه موضع گيري اخير آمريكا در قبال طالبان يك استراتژي جديد نيست بلكه يك تاكتيك پس از ناكامي در مبارزه با طالبان است، گفت: آمريكا در 10 سال گذشته به اين نتيجه رسيد كه با روش كنوني در افغانستان پيروز نخواهد شد و اين بار مي خواهد كه از مسير ديگري وارد معركه افغانستان شود.
رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان نيز در پاسخ به احتمال عدول طالبان از مواضع خود در مذاكره با آمريكا اظهار داشت كه نبرد طالبان يك جنگ ايدئولوژيك است و اين گروه از مواضع خود برنمي گردد. ژنرال حميد گل در مورد موافقت آمريكا با افتتاح دفتر طالبان در قطر و مذاكره با اين گروه اظهار داشت: اگر از نظر آمريكا طالبان تروريست نيست چرا در مدت ده سال گذشته آنان را هدف بمباران قرار داد و همين سؤال در مورد عراق نيز مطرح است كه اگر سلاح هاي هسته اي در عراق وجود نداشت چرا آمريكا به عراق حمله كرد و 700 هزار نفر را به خاك و خون كشيد.
در خبري ديگر از افغانستان سازمان پيمان آتلانتيك شمالي «ناتو» ديروز اعلام كرد: هشت سرباز عضو اين ائتلاف نظامي در بمب گذاري هايي در جنوب افغانستان كشته شدند. ناتو هويت سربازان كشته شده را اعلام نكرده است.

 



سلسله انفجارهاي خونين در مسير زائران حسيني(ع)
تاوان مقاومت آمريكا هنوز از مردم عراق انتقام مي گيرد

در پي حملات تروريستي در شهرهاي بغداد، كاظمين، ناصريه و مسيرهاي منتهي به كربلا، گروه هاي سياسي عراق و حزب الله لبنان اعلام كردند آمريكايي ها در پشت اين حملات قرار دارند.
به گزارش خبرگزاري ها، شيخ «صلاح العبيدي» سخنگوي جريان «صدر»، به شبكه العالم گفت: اشغالگران (سابق) عراق با هدف ايجاد فتنه و درگيري قومي، حملات تروريستي پنجشنبه و جمعه را ترتيب دادند. العبيدي تصريح كرد: نيروهاي آمريكايي اگرچه عراق را ترك كرده اند، ولي واشنگتن همچنان در عراق فعال است. به گفته وي، عوامل اين انفجارها خواستار جنگ داخلي و مذهبي در كشور هستند و به همين خاطر، زائران اربعين حسيني(ع) را هدف قرار مي دهند تا به زعم خود، چنين القا كنند كه اهل تسنن در پشت انفجارها قرار دارند.
شيخ «حميد معله» سخنگوي رسمي «مجلس اعلاي اسلامي عراق» نيز ديروز اعلام كرد انفجارهاي خونين عراق با خروج نيروهاي خارجي از اين كشور ارتباط دارد. معله حملات تروريستي را با پرونده «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور كه از بغداد به اربيل گريخته ربط داد و گفت، پيام انفجارها اين است كه بي ثباتي در عرصه سياسي به بي ثباتي امنيتي كشيده مي شود. معله خواستار رسيدگي پرونده الهاشمي در دستگاه قضايي، بدون سياسي كاري شد. الهاشمي به اتهام فعاليت هاي تروريستي تحت تعقيب دستگاه قضايي بغداد قرار گرفته است.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق، نيز اعلام كرد، الهاشمي مصونيت ندارد. وي تأكيد كرد: هيچ كس پس از متهم شدن به كشتار مردم، مصونيت ندارد و الهاشمي نيز از اين قاعده مستثني نيست.
واكنش حزب الله
به گزارش خبرگزاري فارس، حزب الله لبنان به انفجارهاي پنجشنبه عراق با صدور بيانيه واكنش نشان داد. در اين بيانيه آمده است كه حملات فوق بخشي از پروژه انتقام جويانه آمريكايي ها و به خاطر شكست سختي است كه در عراق خورده اند و ذليلانه از اين كشور خارج شده اند. حزب الله تروريست ها را نيز ابزارهاي ارزان قيمت آمريكا دانست. حزب الله همچنين، از مردم عراق خواست با وحدت خود، اين توطئه آمريكا را به شكست بكشانند.
تروريست هاي فعال در عراق شيعيان را طي پنجشنبه و ديروز در شهرهاي كاظمين، ناصريه، بغداد، شهرك صدر و مسيرهاي منتهي به شهر مقدس كربلا هدف قرار دادند. طي اين حملات، در شهرك صدر دو بمب در كاظمين، دو بمب در بغداد طي ديروز چهار بمب منفجر شدند. در ساير مناطق نيز هر منطقه با يك بمب هدف قرار گرفت. شمار شهداي روز پنجشنبه جمعاً 78 نفر اعلام شده است. مجموع شهداي 48 ساعت گذشته عراق نيز حدود 100 نفر و مجروحان هم 170 تن اعلام شده است. پنجشنبه پرتلفات ترين انفجارها در حومه شهر جنوبي ناصريه رخ داد كه جمعاً 48 شهيد و 70 زخمي برجاي گذاشت.
ديروز در بغداد نيز زماني كه مالكي سرگرم سان ديدن از رژه نيروهاي نظامي در منطقه الخضرا بود، اين منطقه هدف چهار موشك كاتيوشا قرار گرفت. رژه مذكور در نود و يكمين سالگرد تشكيل ارتش عراق برگزار شد.
تروريست ها تقريباً در همه حملات خود، غيرنظاميان شيعه را هدف قرار دادند. شيعيان عراق طي يك رسم ديرينه، با پاي پياده به كربلاي معلا مي روند و در مراسم اربعين حسيني(ع) شركت مي كنند. امسال 77 هزار نظامي و پليس عراق مسئوليت تأمين امنيت زائران حسيني(ع) را بر عهده دارند. در اين مراسم كه روز شنبه 24 دي برگزار مي شود، ميليون ها عراقي و صدها هزار خارجي در كربلا حضور مي يابند.
از ناصريه همچنين خبر رسيد كه دو سرباز اهل سنت پس از آنكه متوجه شدند تروريست ها قصد حمله به زائران شيعه در مسير كربلا را دارند، با تروريست ها به تبادل آتش پرداختند و به شهادت رسيدند. به گفته فرمانده اين دو سرباز، يكي از دو تروريست كشته شده در اين حادثه، 35 كيلوگرم ماده منفجره به همراه داشت.
خبر ديگر اينكه وزراي فهرست العراقيه به كابينه مالكي بازگشتند. در پي تحت تعقيب قرار گرفتن الهاشمي، آنها از كابينه و مجلس عراق خارج شده بودند.
كارشناسان حملات خونين جاري را سناريويي مي دانند كه توسط آمريكا و در واكنش به شكست خود در عراق اجرا مي شود. واشنگتن در مارس 2003 (فروردين 1382) به عراق حمله كرد و طي 9 سال جنگ، نتوانست بر احساسات ضد آمريكايي و مقاومت مردم عراق غلبه كند. فشار افكار عمومي در آمريكا مقامات واشنگتن را در حالي مجبور به خروج نظاميان از عراق كرد كه كاخ سفيد نتوانست به هيچ يك از اهداف استراتژيك خود در عراق دست يابد.

 



درگيري مخالفان پادشاه با پليس در چند شهر مغرب

صدها مغربي با برگزاري تظاهرات و درگيري با پليس خشم خود را از ناتواني دولت در فراهم كردن زمينه هاي اشتغال در اين كشور اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» در جريان اين درگيري ها كه عصر چهارشنبه روي داد، خودروي پليس با يكي از معترضان برخورد كرد كه به مصدوميت جدي وي منجر شد.
به گزارش شاهدان عيني، معترضان مغربي كه خواسته آنها صرفا ايجاد اشتغال بود، در درگيري با نيروهاي پليس در شهر «تازه» در شمال اين كشور، خودروي پليس را به آتش كشيدند.
برپايه اين گزارش، پليس و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك آور و گلوله استفاده كردند.
از سوي ديگر، جنبش جوانان 20 فوريه در همبستگي با معترضان به شرايط بد اقتصادي و بيكاري، اقدام به برگزاري تظاهرات در شهرهاي بزرگ مغرب از جمله «كازابلانكا» و «فاس» كرد.
اين اعتراضات در حالي صورت مي گيرد كه مخالفان رژيم پادشاهي مغرب هر هفته با برگزاري راهپيمايي هاي اعتراض آميز، نارضايتي خود را از شرايط موجود در اين كشور اعلام مي كنند.
همچنين معترضان مغربي با اعمال فشار بر «محمد ششم» شاه اين كشور، بر اصلاح قانون اساسي و تفويض اختيارات بيشتر به پارلمان و نخست وزير تاكيد مي كنند.پادشاه مغرب چندي پيش براي مقابله با افزايش روزافزون مخالفت ها در اين كشور، اقدام به برگزاري يك همه پرسي براي قانون اساسي كرد كه از سوي مخالفان مورد استقبال قرار نگرفت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14