(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 دی 1390- شماره 20115

معاون وزير علوم خبر داد
تدوين آيين نامه پاسداشت شهداي جهاد علمي در دانشگاههاي كشور
ارائه دوره آموزشي جنبش وال استريت در دانشگاه كلمبيا
انجمن اسلامي دانشجويان 8 دانشگاه خطاب به ضرغامي:
در آستانه انتخابات، نگران كم رنگ شدن انگاره هاي امام خميني-ره- در صدا و سيما هستيم
از سوي ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور
طرح حمايت از فعاليت تمام وقت دانشجويان دكتري در دانشگاه ها تصويب شد
مافياي پايان نامه نويسي در بازار داغ علم و تحقيق!
رشد خوب اما ناكافي
نهم دي مطلع انتخابات مجلس
گزارش ويژه كيهان از تلاش براي احياء پيكر پوسيده يك گروهك چپ ماركسيستي در دانشگاه ها



معاون وزير علوم خبر داد
تدوين آيين نامه پاسداشت شهداي جهاد علمي در دانشگاههاي كشور

معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم از ايجاد دبيرخانه دائمي پاسداشت و گراميداشت شهداي جهاد علمي خبر داد و گفت: آيين نامه پاسداشت شهداي جهاد علمي در دانشگاههاي كشور تدوين شده است كه به زودي توسط وزير علوم ابلاغ خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري ها، دكتر غلامرضا خواجه سروي افزود: با توجه به برنامه هاي فراوان دانشگاه ها براي گراميداشت و اعتلاي نام و ياد شهدا، دبيرخانه دائمي پاسداشت و گراميداشت شهداي جهاد علمي در معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تاسيس شد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم از برگزاري مسابقه ملي طراحي نشان ويژه شهداي جهاد علمي خبر داد و گفت: تاكنون تعداد زيادي طرح به دبيرخانه اين مسابقه ارسال شده است.
خواجه سروي افزود: نشان برتر به مناسب سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي انتخاب مي شود و به شكل تنديس در دانشگاه ها، دانشكده ها و پرديس هاي دانشگاهي نصب خواهد شد.

 



ارائه دوره آموزشي جنبش وال استريت در دانشگاه كلمبيا

دانشگاه كلمبيا يك دوره آموزشي مربوط به «جنبش وال استريت» را از ترم جديد ارائه مي كند كه دانشجويان مي توانند در آن يك واحد درسي را با كار ميداني پشت سر بگذارند.
به گزارش مهر، پيشنهاد ارائه اين دوره آموزشي را دكتر هانا اپيل، يكي از حاميان جنبش وال استريت مطرح كرده است.
اين دوره آموزشي كه از ترم آينده شروع خواهد شد، 30 دانشجو را هم در كلاسهاي درس واقع در پرديس دانشگاه و هم با انجام پروژه هاي ميداني در مورد جنبش وال استريت درگير مي كند.
براساس گزارش ديلي ميل، اين دوره «اين زمينه ها را اشغال كنيد: دارايي جهاني، نابرابري و جنبش اجتماعي» نام دارد و از سوي دپارتمان انسان شناسي دانشگاه كلمبيا در نيويورك ارائه خواهد شد.

 



انجمن اسلامي دانشجويان 8 دانشگاه خطاب به ضرغامي:
در آستانه انتخابات، نگران كم رنگ شدن انگاره هاي امام خميني-ره- در صدا و سيما هستيم

انجمن اسلامي دانشجويان 8 دانشگاه با صدور نامه اي خطاب به رئيس صدا و سيما تاكيد كردند: در آستانه انتخابات مجلس، ما دانشجويان نگران كم رنگ شدن و حذف برنامه هاي شاخص محور مبتني بر انگاره هاي امام-ره- از صدا و سيما هستيم.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، در اين بيانيه آمده است: وقايعي كه پس از انتخابات سال 88 رخ داد ماحاصل دور شدن از شاخص هايي بود كه دقائق آن برگرفته از منظومه فكري حضرت امام خميني-ره- و مقام معظم رهبري بود و در آن زمان تنها يادآوري و بازنشر اين گفتمان مي توانست به رفع غبار فتنه كمك كند.
در آن ايام كه تفسيرهاي گوناگوني از خط امام و رهبري به تعبيرهاي شخصي انجام مي شد، معاونت سياسي صدا و سيماي تحت مديريت حضرتعالي توانست با ساخت مستند «شاخص» به باز نشر گفتمان امام بپردازد و چنين اقدامي به بصيرت افزايي منجر شد.
اكنون در آستانه اولين انتخابات پس از انتخابات سال 88 يعني انتخابات مجلس نهم شوراي اسلامي، ما دانشجويان نگران كم رنگ شدن و بلكه نگران حذف برنامه هاي شاخص محور مبتني بر انگاره هاي امام خميني-ره- از صدا و سيما هستيم.
با نام نويسي كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اولين برنامه ها نيز از سوي صدا و سيما آغاز به كار كرد اما آنچه به عنوان آناتومي جريان هاي سياسي در انتخابات مجلس در يكي از پربيننده ترين برنامه هاي سيما پخش شد آن چيزي نبود كه به صورت عادلانه به تمام ظرفيت هاي گروه هاي موجود بپردازد.
در ادامه بيانيه آمده است: اولين پارامتر ايجاد مشاركت اكثر آحاد ملت ايران در انتخابات اين است كه هر جرياني كه در دايره نظام اسلامي و در چهارچوب قانون فعاليت مي كند و به ويژه نيروهاي انقلاب اسلامي بتوانند در فضايي منطقي، آزاد و شفاف حرفهاي خود را بگويند و هيچ جرياني حق ندارد جريان ديگري را از اين حق منع كند و اين شاخصه و وجه بارز و فاخر جمهوري اسلامي و نظام مردم سالاري ديني است كه گروه ها بتوانند حرف هاي خود را آزادانه بگويند.
البته ما اعتقاد داريم فضاي انتخابات جايي نيست كه معاندين و معارضين و كساني كه اصل نظام و گفتمان انقلاب اسلامي را قبول ندارند بيايند و حرفهاي ساختار شكنانه خود را مطرح كنند اما نگراني ما در داخل نيروهاي انقلاب است كه اينها بايستي آزادانه اجازه حرف زدن و ظهور و بروز داشته باشند كه در غير اين صورت ما نگران آزادي بيان هستيم.

 



از سوي ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور
طرح حمايت از فعاليت تمام وقت دانشجويان دكتري در دانشگاه ها تصويب شد

طرح حمايت از فعاليت تمام وقت دانشجويان دكتري در دانشگاه ها به تصويب ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور رسيد.
به گزارش فارس، يازدهمين جلسه ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور، به رياست محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد.منصور كبكانيان قائم مقام اين ستاد در مورد دستور كار اين جلسه گفت: در پيش از دستور اين جلسه، موضوع پژوهشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي وابسته به دستگاه هاي اجرايي مورد بحث قرار گرفت و با توجه به اينكه در نقشه جامع علمي كشور مقرراتي در مورد ساماندهي اين مؤسسات وضع شده، مقرر شد با توجه به كارهايي كه در دولت در اين زمينه انجام شده است پس از كار كارشناسي طبق مصوبه ستاد راهبري اين مؤسسات در راستاي اجراي نقشه جامع علمي ساماندهي شوند.وي ادامه داد: موضوع بعدي تقسيم كار ملي در حوزه علم و فناوري طبق اقدام ملي 2 از راهبرد كلان 1 بود كه توسط تيم پژوهشي ستاد، مدلي براي دسته بندي دستگاه ها طبق الگوي عرضه و تقاضا ارائه شد و مقرر شد وظايف نهادهاي مسئول در حوزه علم و فناوري از جمله وزارت علوم و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري طبق اين مدل تبيين شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: البته بعضي از اعضاي ستاد هم پيشنهادهاي ديگري مبني بر استفاده از ساير الگوها ارائه كردند كه مقرر شد با توجه به ضرورت تقسيم كار براي جلوگيري از موازي كاري اين پيشنهادها هم مورد بررسي قرار گيرد.عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: موضوع بعدي جلسه اقدام ملي شماره 4 از راهبرد كلان 8 مبني بر حمايت از فعاليت تمام وقت دانشجويان دكتري در دانشگاه ها بود كه ابتدا گزارش كارشناسي شامل طرح و اهميت بحث، وضعيت موجود، سياست هاي لازم و روش هاي متنوع حمايت از اين برنامه به استحضار اعضاي ستاد رسيد.
وي در پايان گفت: بعد از ارائه اين گزارش ضمن تصويب كليات، آن اعضاي ستاد دستگاه هاي ذي ربط در اين زمينه را موظف كردند تا ظرف مدت يك ماه جزئيات برنامه هاي خود را در اين مورد به ستاد ارائه كنند.

 



مافياي پايان نامه نويسي در بازار داغ علم و تحقيق!

پريا رضازاده
يكي از مهم ترين كاركردهاي پايان نامه نويسي از سوي دانشجويان ايجاد تفكر و خلاقيت پژوهشي براي آنها است .
پايان نامه هاي دانشجويي براي ورود دانشجويان به عرصه تحقيق و پژوهش انگيزه ايجاد كرده و موجب مي شود دانشجويان در اين وادي به صورت فردي و گروهي بيش از پيش به موفقيت دست پيدا كنند .
يكي از مشكلات اساسي در زمينه پايان نامه هاي دانشگاهي چه در مقطع كارشناسي ارشد و چه دكترا، كپي برداري از ساير پايان نامه ها و يا سرقت اطلاعات از متون ديگران بدون ذكر منبع است .
متاسفانه چنين مشكلي در نظام دانشگاهي ايران وجود دارد و با انكار آن، مساله حل نخواهد شد .
شايد به خاطر همين انكارها طي سال هاي اخير است كه همچنان بازار زيرزميني خريد و فروش پايان نامه و تحقيقات دانشجويي به رغم خط و نشان هاي مسئولان همچنان به حيات خود ادامه داده و با گذشت مدتي از جلسه مشترك مجلس و سازمان بازرسي كل كشور هم اين آسيب در شهرهاي كوچك تر در حال اشاعه است، اما اين ها فقط در حد گفته ها نيست بلكه آسيبي جدي در نظام علمي كشور است .
البته هر از گاهي مسئولان وزارت علوم، نمايندگان مجلس و مديران قضايي كشور به اين موضوع واكنش نشان مي دهند و تدابيري مي انديشند تا به اين بازار پايان دهند اما گويا هنوز عزم ها آن طور كه بايد و شايد جزم نشده و تا مهار اين بحران راه درازي در پيش است.
در حالي متوليان آموزش عالي نتوانسته اند حتي يك دانشگاه ايران را در رده بندي هاي معتبر جهاني مطرح كنند مشكلات مطرح شده در چنين گزارش هايي اعتبار ناچيز كنوني را نيز خدشه دار مي كند .
حتي مراجع عظام تقليد بر اين عقيده اند كه خريد و فروش پايان نامه جايز نيست . كه از جمله مي توان به حضرات آيات عظام مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني و علوي گرگاني اشاره كرد كه به جايز نبودن اين كار حكم داده اند و آيت الله العظمي مكارم شيرازي در استفتائات خود معتقدند : «چنانچه برخلاف مقررات دانشگاه باشد جايز نيست . »
ISI فقط 400 هزار تومان
امروز در و ديوار اين شهر پر است از تبليغات رنگارنگ و سياه و سفيدي كه مملو از شماره هاي تلفن و موبايل و آدرس هاي دقيقي از دفاتر فروش پايان نامه و مقالات علمي است. اگر تا ديروز مراكز فروش جزوه و كتاب در خيابان انقلاب محل خريد و فروش پايان نامه دانشجويي بود، پاي جاعلان و نويسندگان اين گونه تحقيقات به شهرستان هاي كوچك هم بازشده است .
وقتي مي توان با 400 هزار تومان يك مقاله جهاني علمي نوشت و به ثبت رساند چرا بايد ساعت ها و ماه ها تحقيق كرد و با پژوهش بسيار، مقاله اي جمع و جور كرد و مدت ها به اميد انتظار چاپ و انتشار آن نشست؟
به راستي چه كسي مقصر است؟ آيا مسئولان كاري در اين زمينه انجام داده اند؟
آيا با گذشت سال ها از ظهور پديده پايان نامه نويسي و مقاله نويسي آن هم اين طور آشكار و واضح هنوز نمي خواهند اقدامي انجام دهند و هنوز وقت آن نرسيده اقدام عاجلي صورت گيرد؟
چندي پيش جلسه مشتركي با حضور رييس سازمان بازرسي كل كشور با برخي نمايندگان مجلس تشكيل شد و مصطفي پورمحمدي بيشترين انتقادات را به عملكرد وزارت علوم و قوه قضاييه وارد دانست و در اين زمينه تاكيد كرد كه سازمان بازرسي تنها وظيفه كشف و تذكر در اين باره را دارد و بهتر است وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و قوه قضاييه اين موضوع را پيگيري كنند و وارد عمل شوند .
خلأ قانوني نداريم
يك عضو كميسيون آموزش مجلس كه پيشنهاد بررسي نحوه پيگيري و برخورد با پديده قاچاق و خريد و فروش مدرك هاي دانشگاهي و پايان نامه ها را مطرح كرده است، در اين رابطه مي گويد: قطعا يكي از مهم ترين اقداماتي كه در اين زمينه بايد صورت گيرد بازديد سرزده نمايندگان از اين مراكز غيرمجاز است كه اعضاي كميسيون هم با اين موضوع موافق هستند .
البته اين حرف ها كه هنوز پيگيري جدي در بر نداشته است همچنان ادامه دارد . رييس فراكسيون دانشگاهيان مجلس نيز به بررسي جدي اين موضوع در مجلس اشاره و تاكيد مي كند: خريد و فروش پايان نامه مقابل دانشگاه تهران باب شده است و هر چند صدور مدارك جعلي در دانشگاه هاي جهان هم وجود دارد، اما اين مورد بايد هر چه زودتر و جدي تر در كشور مطرح و پيگيري شود .
اما رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آخرين وضعيت جلوگيري از فروش پايان نامه مي گويد: براي جلوگيري از جعل مدرك تقلبي در مجلس قانون وضع شده و هيچ خلأ قانوني در زمينه خريد و فروش پايان نامه وجود ندارد .
وي فرد طي گفت و گويي اذعان مي دارد كه تاكنون كوتاهي در زمينه جلوگيري از خريد و فروش پايان نامه به كميسيون آموزش گزارش نشده است و اگر كوتاهي در اين زمينه ببينيم، تذكر مي دهيم .
اين نماينده مجلس معتقد است كه وزارت علوم با هماهنگي نيروي انتظامي بايد جلوي فروش پايان نامه تقلبي را بگيرد و نيازي نيست در مجلس كاري انجام شود، پيش از اين هم براي جلوگيري از جعل مدرك تقلبي قانون وضع شده و هيچ خلأ قانوني وجود ندارد .
آري، مدرك يك سند حكومتي است و كسي كه اين سند را جعل كند برايش حكم جعل اسناد دولتي صادر مي شود و چشم اميد هر جامعه خواهان ترقي و توسعه اقتصادي، به دانشگاهيان خود است تا با توليد روزافزون علم، بنگاه هاي اقتصادي و صنعتي را از فناوري هاي كارا بهره مند كنند تا در يك فرايند اقتصادي، ارزش افزوده كالاها و محصولات بنگاه ها، توسعه و پيشرفت و به دنبال آن، رفاه اجتماعي را براي مردمان خويش به ارمغان آورند .
نظام آموزشي بي تحرك
برخي از دانشجويان به علت هاي گوناگون از جمله اشتغال همزمان با تحصيل، درك ضعيف آنان از تحقيق و پژوهش و نبود استاد راهنماي مسلط در طول تدوين پايان نامه تحصيلي به كپي برداري و خريد پايان نامه مي پردازند . اين امر موجب شده است نظام آموزشي كشور دچار نوعي بي تحركي در زمينه تحقيقات شود و در نتيجه فارغ التحصيلاني راهي بازار اشتغال شوند كه درك صحيحي از نوع رشته خود ندارند . مريم جباري مي گويد: تقريبا چند ماه پيش طرح اوليه پايان نامه ام توسط شوراي تخصصي پايان نامه تصويب شد كه تا كنون هر چه تلاش كرده ام با استاد راهنماي انتخابي ارتباط داشته باشم تا حداقل از ايشان راهنمايي بگيرم هنوز موفق نشده ام .
وي كه دانشجوي دانشگاه آزاد است، اضافه مي كند كه علاوه بر اين مساله ارتباط با استاد مشاور هم به سختي ممكن است چون هر وقت كه قصد دارم در مورد پايان نامه ام و فصول آن صحبت كنم به بهانه اينكه متن پايان نامه بايد تايپي باشد نه به صورت دست نويس جلسه را به هفته بعد موكول مي كنند .
اين دانشجوي رشته اقتصاد مي گويد: بار قبل استاد راهنما گفت بايد متن فصل هاي اول و دوم را روي سي دي بياورم و چون متن تايپي بود قبول نكرد مطالعه كند و اين مشكل كه هر بار اساتيد به دنبال بهانه اي هستند كه روي پايان نامه ها وقت نگذارند باعث مشكلات زيادي براي دانشجويان مي شود .
حسام الدين شريفي يكي ديگر از دانشجويان دانشگاه آزاد مي گويد: فرصتي كه براي نوشتن طرح تحقيق صرف مي شود به اضافه وقتي كه براي پيدا كردن استادان گذاشته مي شود تا زماني كه تحقيق انجام شود، تقريبا 2 برابر زماني را صرف مي كند كه به طور قانوني يك دانشجو بايد براي ارايه پايان نامه صرف كند .
وي تصريح مي كند: دانشجويان دانشگاه آزاد با اتلاف وقت، مي بايست مجدد در ترم جديد ثبت نام كنند و شهريه اي اضافه پرداخت كنند در حالي كه دانشجويان دانشگاه هاي دولتي حداقل، اين مشكلات را ندارند. البته تصور نكنيد اين كار را فقط دانشجويان دانشگاه آزاد انجام مي دهند بلكه دانشجويان دانشگاه هاي دولتي هم ديده ايم كه مقاله كپي مي كنند و يا پايان نامه مي خرند .
مافياي علمي!
تلاش مافياي تزهاي دانشجويي براي فروش پايان نامه هم معضل ديگري است كه به بي انگيزه شدن دانشجويان در پژوهش و تحقيق منجر شده است .
نرخ هر فصل پايان نامه البته بستگي به مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري كاملا متفاوت است. از فصلي 400 هزار تومان تا 500 هزار تومان در مقطع كارشناسي ارشد و حتي تا يك ميليون تومان تا مقطع دكترا .
البته برخي از افراد خريد و فروش پايان نامه را به خاطر مدرك گرايي افراد و سوءاستفاده برخي ديگر كه در نهايت به واپس گرايي علمي منجر مي شود، مطرح مي كنند .
افرادي كه با هزار اميد و آرزو از سد كنكور گذشته و در محيط دانشگاه به علت از بين رفتن انگيزه هاي تحقيق و پژوهش و عدم دسترسي به شغل دلخواه از درس خواندن دلزده مي شوند به طور حتم زحمات تكميل يك پايان نامه را هم نمي توانند تحمل كنند .
بنابراين در اين شرايط كپي برداري از پايان نامه هاي آرشيو شده دانشگاه و يا در صورت توان مالي، خريد پايان نامه بهترين فرصت موجود به شمار مي رود .
در حالي كه دانشگاه هاي ديگر كشورها بهترين تحقيقات و پژوهش هاي خود را از ميان دانشگاه ها مي يابند و براساس آن برنامه هاي كلان در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و ... را طراحي مي كنند در ايران معضل خريد و فروش پايان نامه و تزهاي دوره دكتري مطرح مي شود. پديده اي خطرناك كه آينده و پيشرفت همه جانبه به ويژه علمي و اقتصادي كشور را تهديد مي كند .
اما در اين ميان اخبار ناگواري به گوش مي رسد. و اين خبرهاي اسف بار خريد پايان نامه از سوي برخي مديراني است كه به علت مشغله فراوان قادر به تهيه پايان نامه نيستند .
« بيشترين كساني كه اقدام به تهيه مقاله و پايان نامه از اين شركت ها مي كنند، مديراني هستند كه به علت مشغله فراوان، وقت كافي براي تحقيق و پژوهش ندارند .»
اين اظهارات دكتر رضايي، مديركل پژوهشي يكي از دانشگاه هاي غيرانتفاعي است كه چندي پيش در گفت و گويي مطرح كرده است.
وي مي گويد: مدرك گرايي يكي از پارامترهاي اصلي و كارساز در تجارت پايان نامه است. او همچنين بر اين باور است كه ضعف ساختارهاي نظارتي در وزارت علوم، تخصصي نبودن عناوين پايان نامه ها از ديگر علل اين فرآيند است .
وي ادامه مي دهد: گسترش و ادامه فعاليت اين بازارها در بلندمدت، سبب مي شود ثروتمندان كم كم قشر غالب تحصيل كرده ـ به ظاهر ـ را تشكيل دهند و اين، خود يك بي عدالتي است .
دكتر نياسري، يكي از مديران پژوهشي دانشگاه تهران نيز در اين باره مي گويد: وقتي كه بحث مدرك گرايي در جامعه اي باب مي شود و افراد با هر توانايي كه دارند و بعضا بدون آن كه در كنكورها و مسابقات ورودي مقاطع تحصيلي گوناگون را پشت سر گذارند، مسلما چنين پديده هايي در جوامع دانشگاهي نيز بروز مي كند .

 



رشد خوب اما ناكافي

بعد از انقلاب هم تا كنون، ما هم در زمينه علمي، هم در زمينه اجتماعي، هم در زمينه سياسي، هم در زمينه بين المللي، هم در زمينه هاي اقتصادي و عمراني پيشرفتهايي كه كرده ايم، بهت آور است. جوان امروز ما، دانشجوي امروز ما كه شما هستيد، نسخه گذشته را جلوي چشم نداريد تا مقايسه كنيد كه امروز چه است و آن روز چه بود. شما امروز كشورتان را با يك كشور پيشرفته اي كه مثلاً دويست سال سابقه تحرك علمي و پيشرفت علمي و تحقيق دارد نگاه مي كنيد، مي بينيد كمبود دارد، مي گوييد كمبود است. درست هم هست، بله؛ اما اين مقايسه، مقايسه علمي اي نيست. كشور را بايد با آنچه كه بود، مقايسه كرد؛ كشور را بايد با كشورهاي مشابه و همجوار مقايسه كرد. امروز در آمارهاي جهاني، رشد علمي ايران در درجه اول يا در درجات اول در همه دنياست. البته با همين سرعت، هنوز خيلي عقبيم؛ اما كارهايي كه شده، در همه زمينه ها پيشرفت بوده است.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان
دانشگاه فردوسي مشهد- 25/2/86

 



نهم دي مطلع انتخابات مجلس

علي جمشيدي، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس
همزماني آخرين روز ثبت نام كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي با سالگرد حماسه نهم دي ماه، شرايطي را فراهم آورد تا همه فعالان عرصه انتخابات مطلع فعاليت هاي خود را با اتمام حجت تاريخي ملت آغاز كنند. اتمام حجتي قاطع، با همه افرادي كه در ميان فضاي غبارآلود سال 88 و حوادث بعد از آن نتوانستند راه را از بي راه تشخيص دهند و به هر شكلي از صراط مستقيم خارج شدند. صراط مستقيمي كه تعريفي جز خط انقلاب تحت لواي ولايت را، نمي توان براي آن متصور بود. درس گرفتن از بصيرت بي نظير ملت همراه با قاطعيت آن ها براي تعيين سرنوشت خود بي شك اصلي ترين عامل براي پيشبرد مطالبات مردمي از نخبگان سياسي بويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواهد بود. چنان كه اين مطالبات همان كوتاهي نخبگان در جريان انتخابت سال 88 بود كه موجبات وقوع حماسه نهم دي را فراهم آورد. در جريان وقايع سال 88 شاهد آن بوديم كه ملت با سربلندي از آن آزمون بزرگ سر بر آوردند، ابتداي آن را با حضور گسترده و 85 درصدي آغاز نمودند و انتهاي آن را با حضور بي سابقه در نهم دي ماه رقم زدند. لذا پرداختن به وقايع، عبرتها و مطالبات مردمي در انتخابات 88 ، هرچند به صورتي كوتاه و مختصر مي تواند چراغ راهي براي آزمون پيش رو باشد.
بخش اول : تمكين به راي مردم، قانون گرايي
اسلام محوري
يكي از ابعاد شكل گيري شرايط فتنه گون سال 88، ايستادن عده اي در برابر جمهوريت نظام بود كه گستاخانه مدعي مي شدند: هر كس غير از ما از سبد رأي بيرون آيد، انتخابات باطل است.(!)ايستادن در برابر رأي مردم و بي حرمتي به رأي و نظر ملت، اولين مرحله سقوط نخبگاني بود كه گمان مي كردند به اراده آن ها مردم بايد تصميم بگيرند كه چه كنند و به چه كسي رأي بدهند! يكي ديگر از ابعاد اين فتنه بي قانوني بود، بي قانوني اي كه به فرموده امام خميني(ره) سرانجامي جز ديكتاتوري نداشت و در شرايطي كه عالي ترين مرجع قانوني كشور خود تقيد به قانون داشت كانديداي شكست خورده بر طبل بي قانوني مي كوفت. مرحله ديگر فتنه 88، ايستادن در برابر اسلاميت اين نظام بود كه تا هتك حرمت شعائر ديني و مقدسات اسلامي پيش رفت. شرايطي كه از نماز جمعه كذايي به امامت آقاي هاشمي رفسنجاني علني شد و در روز قدس با روزه خواري آشكار و روز عاشورا با اهانت به عزاي حسيني(ع) به اوج خود رسيد. اكنون در آستانه انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي همه نمايندگان بايد بدانند، احترام به رأي ملت و احترام به قانون از بايسته ها و هنجارهاي حضور در انتخابات است و هر كس كه بخواهد در برابر اين دو شاخص تعظيم نكند از در برابر ديدگان ملت ديكتاتوري است كه در پي منافع شخصي خود يا گروه خود در اين عرصه وارد شده است.
بخش دوم : مردم سالاري ديني و مشاركت حداكثري
نهم دي ماه 1388 صحنه درخشش مردمسالاري ديني به عنوان تئوري حكومت اسلامي درجهان بود. حضور ميليون ها ايراني در حمايت از اركان نظام اسلامي و بنيان هاي حاكميتي در ايران سبب وقوع حماسه اي تاريخي در تثبيت نظام اسلامي بود. حضور ميليوني مردم نشان از رابطه بسيار قوي و گسست ناپذير امام و امت به عنوان محوراصلي تئوري
مردم سالاري ديني و همچنين حكايتي از كارآمدي بالاي انقلاب اسلامي بعد از گذشته سي سال از حدوث آن به حساب آمد. چرا كه تاريخ نيز گواه هادي بودن رهبري در همه شرايط بويژه بزنگاه هاي مختلف است. از اين رو پاردايم قالبي كه بايد در انتخابات پيش رو طرح شود، همانا مطالبه رهبري است ، عمل به آنچه ازسوي ايشان به عنوان يك ارزش فرادستي مطرح مي شود، ساير خرده گفتمان ها و ارزش هاي مورد نظر دلسوزان انقلاب را نيز به همراه دارد كه چون 100 آمد 90 هم پيش ماست.
بنا به آنچه كه ايشان تا كنون فرموده است، مشاركت حداكثري اصلي ترين مطالبه معظم له بود و بدين جهت گروه هاي داعيه دار ولايتمداري اين مطالبه را سرلوحه خود قرار دهند.
اولين پارامتر ايجاد مشاركت اكثر آحاد ملت ايران در انتخابات اين است كه هر جرياني كه در دايره نظام اسلامي و در چارچوب قانون فعاليت مي كند و به ويژه نيروهاي انقلاب اسلامي بتوانند در فضايي منطقي، آزاد و شفاف حرف هاي خود را بگويند و هيچ جرياني حق ندارد جريان ديگري را از اين حق منع كند و اين شاخصه و وجه بارز و فاخر جمهوري اسلامي و نظام مردم سالاري ديني است كه گروه ها بتوانند حرف هاي خود را آزادانه بگويند. البته فضاي انتخابات جايي نيست كه معاندين و معارضين و كساني كه اصل نظام و گفتمان انقلاب اسلامي را قبول ندارند بيايند و حرف هاي ساختار شكنانه خود را مطرح كنند و فضاي انتخاباتي نبايد جولانگاه كساني شود كه نشان داده اند منافع جرياني را به صلاح نظام ترجيح مي دهند.
دومين آيتم ايجاد مشاركت حداكثري، رسانه ها هستند. رسانه ها بايستي اطلاع رساني دقيق، شفاف، صادقانه و اخلاقي را سرلوحه كار خود قرار دهند. رسانه ها نبايد صلاح نظام را در پاي وابستگي هاي جرياني ذبح نسازند.

 



گزارش ويژه كيهان از تلاش براي احياء پيكر پوسيده يك گروهك چپ ماركسيستي در دانشگاه ها

حسين حسيني
چندي است برخي فعالين سابق يك گروهك دانشجويي وابسته به حكمتيست ها در داخل كشور با محوريت برخي افراد فعال در بدنه حزب در نظر دارند اجزاي پوسيده اين گروهك را در قالب گروههاي 2 الي 3 نفره با رعايت اصل حداقل اطلاعات در چهارچوب فعاليت هاي اجتماعي و مدني با محوريت ايدئولوژي حكمت و با پوشش برنامه هاي علمي و فرهنگي سازماندهي نمايند. اين اقدام براي سازماندهي مجدد اين گروهك دانشجويي در حالي صورت مي گيرد كه رهبري خودخوانده حزب خانوادگي حكمتيست، خود را براي برگزاري نشست فاميلي تحت عنوان كنگره پنجم آماده نموده و در مقابل گروهي نيزكه سياست هاي رهبري حزب را كه عامل اصلي شكست ها و انشعابات مكرر حزبي مي دانند، نسبت به اين اقدام واكنش نشان داده از بدنه تشكيلاتي آن اعلام انشعاب نموده اند. يكي از طرفين دعوا با انتشار ويژه نامه اي به مناسبت 16 آذر به تجليل از فعاليت داب در برخي دانشگاهها پرداخته، ضمن مصاحبه با برخي رهبران اين گروهك دانشجويي سعي نموده اين ذهنيت را ايجاد نمايد كه اولا رهبران داب بر جايگاه كاريزماتيك رهبري حزب اعتقاد راسخ داشته، با آن همراه مي باشند، ثانيا سياست هاي حزب در باب فعاليت هاي داب را ماجراجويانه قلمداد نكرده، به آن وفادارند، ثالثا به نوعي بر اين پيام تاكيد مي دارد كه هرچند جريان منتقد توانسته است از برخي فعالين داب يارگيري نمايد اما با اين وجود تلاش مي نمايد اين ايده را در ذهن خواننده متبادر سازد كه اين رهبري حزب است كه همواره سكان هدايت اين جريان دانشجويي را در اختيار داشته و در موقع لزوم از آن بهره خواهد گرفت و در نهايت برخلاف سياست هاي پيشين حزبي كه سعي داشت ماموريت گروهك داب را تمام شده اعلام نمايد، بدون اشاره به ماهيت حركت هاي اعتراضي در جهان عرب و نقش والاي ايدئولوژي انقلاب اسلامي در شكل گيري اين گونه حركت ها، بار ديگر بر ناتواني ذهني خود در درك واقعيت هاي موجود تاكيد نموده، اولا خيزش هاي منطقه را مساعد براي شكل گيري انقلابات سرخ قلمداد نموده و ثانيا با بحراني نشان دادن اوضاع داخلي، بر آغاز ماموريت گروهك دانشجويي داب از 16 آذر امسال تاكيد نموده بود. در دوره جديد فعاليت هاي داب، سران گروهك حزبي بر تداوم ماموريت هاي قبلي تاكيد نموده، سطح بيروني فعاليت هاي آن را بر محوريت فعاليت هاي غير سياسي، به ويژه علمي، فرهنگي، هنري و مسايل صنفي به عنوان سازمان دهنده فعاليت هاي تشكيلاتي قرار داده است. رهبران حزبي تاكيد نموده اند كه در اين دوره مرز فعاليت هاي داب نسبت به ساير گروهها متمايز بوده، هرچند در پاره اي از موارد تنها مي تواند به صورت محدود با ساير گروههاي چپ دانشجويي ائتلاف تشكيل داده و در بعد پنهان فعاليت هاي داب، رهبران حزبي بر سازمان يابي مجدد فعاليت هاي مخفي با تاكيد بر حفظ نقش علني رهبران داب تاكيد نموده، سازماندهي كميته هاي كمونيستي محدود به افراد معين، سازماندهي هسته هاي كارگري ماركسيستي، برقراري ارتباط ارگانيك با اين هسته ها و تبليغ آموزه هاي ماركسيستي را محور اصلي فعاليت هاي اين گروهك دانشجويي تعريف نموده است.
گروه ديگر به طور عمده در فضاي فيس بوك و با محوريت برخي فعالين سابق به بيان ديدگاههاي خود در باب سياست هاي رهبران حزب اقدام مي نمايد. اين گروه بر اين نكته تاكيد دارد كه حزب در شرايط حساسي قرار داشته و تنها راه خروج از اين شرايط عقب راندن حركات ماجراجويانه و انحلال طلبانه رهبري حزب مي باشد.
با توجه به اينكه به طور عمده رهبري حزب از شروع دوران جديدي براي داب سخن رانده و با توجه به اينكه سياست هاي حزبي در باب فعاليت هاي گروهك داب همواره يكي از محورهاي اغتشاش در بدنه تشكيلاتي آن بوده است، ذكر نكات زير ضروري به نظر مي رسد:
- گروهك دانشجويي داب در سال 1379 با محوريت حزب، ابتدا در قالب شاخه دانشجويي و جوانان حزب سازماندهي و بعد از تغييراتي در بدنه تشكيلاتي اين حزب و قرار گرفتن اين شاخه در زير مجموعه تشكيلات داخل به فعاليت خود ادامه مي دهد.
- با توجه به رويا پردازي هاي سران حزبي به دليل ارزيابي نادرست از شرايط داخلي كشور و عدم درك اين واقعيت كه ايدئولوژي پوسيده ماركس يا تراوشات ذهني بيمارگونه حكمت نه تنها در جامعه اسلامي ايران با توجه به نفوذ عميق آموزه هاي مذهبي در بين اقشار مختلف جامعه، كه در هيچ جاي دنيا جز در محفل فاميلي حكمتيست ها جايگاهي نداشته و نمي تواند داشته باشد و تلاش هاي كودكانه صورت گرفته براي بهره برداري از تعداد انگشت شمار دانشجو نما براي مقابل با نظام جمهوري اسلامي ايران ، در راستاي همين تفكر معيوب بوده است. بعد از ضربه معروف 13 آذر بر پيكره اين گروهك دانشجويي برخي فعالين از كشور متواري شده در كشورهايي غربي ساكن شدند. با اين وجودبرخي ديگر نيز در داخل اقامت داشته و جز فعاليت در فضاي شبكه غير قانوني فيس بوك، انتشار نشريات الكترونيكي تاكنون فعاليت هاي خاصي از خود نشان نداده اند.
- در طول اين مدت تلاش هاي مختلفي از سوي رهبران اين گروهك براي سازماندهي داب با عناوين مختلف صورت گرفته بود كه تمامي اين تلاش ها علي رغم تمركز آنها در بيرون مرزهاي جغرافيايي همواره با شكست مواجه شده است. نقطه مشترك تمامي اين تلاش ها در اين بود كه تمام اين افراد جز تعداد انگشت شمار از رهبران اصلي گروهك داب، همواره سياست هاي حكمتيست ها را در بدنه دانشجويي گروهك داب محكوم نموده و با ديده تحقير به سران اين حزب خانوادگي برخورد نموده و در ادبيات رايج خود آنها را مورد تمسخر قرار مي دادند.
- با وجود تمام تلاش هاي صورت گرفته از سوي فعالين مختلف براي احياي داب، سياست هاي حزبي بر محوريت غيرفعال نگه داشتن داب و حتي تارنماي اين گروهك تمركز داشته و حتي حزب با برخي فعالين سابق گروهك داب در خارج كشور تماس گرفته، با هر روشي آنها را از فعاليت در قالب داب منع مي نمود و اين امر سبب گرديد تا برخي از فعالين در قالب هاي مختلفي به فعاليت ادامه دهند، اما با اين وجود با توجه به تجربه سياه فعاليت در قالب گروهك داب كه با دروغ و دورويي آكنده شده بود و نيز با توجه به اختلافات ايدئولوژيكي و برخي اختلافات ديگر فعاليت هيچ كدام از اين گروهها تداوم نداشته و تنها به يك دوره خاص محدود مي شده است.
- سطح فعاليت هاي حزبي به دنبال شكست تجربه گروهك داب و هجمه سنگين عليه سران رويا پرداز اين گروهك به حدي بود كه در اين دوران، تنها نمود عيني فعاليت هاي حزبي انتشار نشريه در تارنماي حزبي، صدور بيانه و اخيرا اقدام به ضبط مصاحبه با اعضاي خانواده و انتشار آن در فضاي مجازي بوده است. هر چند در طول يكسال گذشته در برخي نوشتجات حزبي سخن از سازماندهي هسته هاي كارگري در كارخانه ها و محيط هاي كارگري سخن رانده شده بود، كه اين امر با توجه به اوضاع نابسامان تشكيلاتي اين گروهك، امري غير ممكن به نظر مي رسد.
- ماجراجويي هاي حزب تنها از سوي فعالين حزبي مورد انتقاد قرار نگرفته، بلكه انتقاد گروههاي همسو را نيز به دنبال داشته است به نحوي كه برخي از اين گروهها با انتشار علني ديدگاههاي خود از ماجراجويي هاي سران اين گروهك سخن رانده و برخي ديگر نيز در محافل داخلي خود سياست هاي ماجراجويانه حكمتيست ها در شرايط فعلي را به ضرر به اصطلاح ضد انقلاب دانسته و از رهبران اين گروهك درخواست نموده بودند از سياست هاي ماجراجويانه دست برداشته و براي هميشه سياست را رها نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14