(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 دی 1390- شماره 20117

فتح و حماس براي مبادله اسيران و بهبود روابط به توافق رسيدند
هراس اسرائيل از تقويت سامانه موشكي حزب الله و حماس
مردم مصر در قاهره پرچم آمريكا را آتش زدند
حمله تروريست هاي مسلح در سوريه به مراسم تشييع جنازه قربانيان حادثه دمشق
معترضان وال استريت گردهمايي انتخاباتي كانديداي جمهوريخواه را به هم زدند
آل خليفه در ادارات دولتي نظاميان را جايگزين كارمندان شيعه مي كند
3 انفجار تروريستي در عراق 4 شهيد و 26 مجروح برجاي گذاشت
هنيه: روزهاي تاريكي در انتظار رژيم صهيونيستي است
افشاگري هيئت تحقيق دولت كابل اشغالگران افغانستان زندان بگرام را به گوانتانامو تبديل كرده اند
اعتراض به سبك كشورهاي عربي آلماني ها: وولف بايد بركنار شود
تظاهركنندگان در شمال اسپانيا خواستار آزادي زندانيان باسك شدند
عبدالجليل از كمك هاي تسليحاتي سودان در سرنگوني قذافي قدرداني كرد
جرج سوروس در ميانمار دفتر دائمي داير مي كند



فتح و حماس براي مبادله اسيران و بهبود روابط به توافق رسيدند

دو گروه فلسطيني فتح و حماس در غزه به توافق رسيدند كه اسيران خود را مبادله كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، خالد البطش يك رهبر جنبش جهاد اسلامي فلسطين با اعلام اين خبر اظهار داشت كه براساس اين توافق دو طرف بايد تا پيش از تاريخ پانزدهم ژانويه (25 دي) فهرست زندانيان سياسي را كه خواستار آزادي آنان هستند ارائه دهند.
وي افزود، فتح و حماس همچنين با توزيع روزنامه هاي چاپ كرانه باختري منطقه تحت كنترل فتح در نوار غزه كه تحت كنترل حماس قرار دارد و بالعكس موافقت كردند.
به گفته خالدالبطش وزارت كشور كرانه باختري مستقر در شهر رام الله همچنين اجازه يافت كه براي افراد وفادار به حماس گذرنامه صادر كند در حالي كه سال ها بود جلوي اين كار گرفته شده بود.

 



هراس اسرائيل از تقويت سامانه موشكي حزب الله و حماس

وزير جبهه داخلي اسرائيل با ابراز نگراني از توسعه سامانه موشكي حزب الله و حماس گفت، در صورت بروز جنگ در منطقه هيچ جاي اسرائيل حتي اين ساختمان وزارت دفاع كه من در آن هستم امن نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه صهيونيستي جروز الم پست به نقل از «متان فلنايي» وزير جبهه داخلي اسرائيل نوشت، حزب الله و حماس به چنان قابليت هاي موشكي دست يافته اند كه در صورت بروز جنگ آينده در منطقه، اين ساختمان يا هر ساختمان ديگر در تل آويو يا شهرهاي ديگر در امان نخواهند بود. تخمين هاي ارتش اسرائيل نشان مي دهد كه حزب الله لبنان و جنبش حماس تا سال 2017 به موشك هاي بيشتر و با دقت بالا مجهز مي شوند كه قادر خواهند بود هرنقطه از اسرائيل را هدف قرار دهند.

 



مردم مصر در قاهره پرچم آمريكا را آتش زدند

مردم خشمگين مصر در اعتراض به دخالت هاي كاخ سفيد در امور داخلي كشورشان، پرچم آمريكا را در قاهره به آتش كشيدند.
به گزارش فارس، صدها تن از مردم مصر روز شنبه با تجمع مقابل سفارت آمريكا در قاهره، پرچم اين كشور را به آتش كشيدند و فرياد مرگ بر آمريكا را سر دادند.
براساس اين گزارش در تجمع اعتراض آميز روز شنبه كه توسط جنبش موسوم به «صداي اكثريت خاموش» و در اعتراض به دخالت آمريكا در امور داخلي مصر برگزار شد، تظاهركنندگان با رد كمك هاي مالي كاخ سفيد به سازمان ها و نهادهاي غيردولتي و سياسي، هدف از اين اقدام را ايجاد شكاف و دودستگي در كشورشان عنوان كردند.
برپايه اين گزارش تظاهركنندگان، كه پلاكاردهايي با مضمون ملت مصر به زانو درنخواهد آمد به همراه داشتند، شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل را سر دادند.
به گفته شاهدان عيني در اين تظاهرات، مردم خشمگين مصر شعارهايي همچون «آمريكا پول هايت را جمع كن، ملت مصر آمريكا را لگدمال خواهد كرد» را سر دادند و خواستار كشف و بازداشت مزدوران آمريكايي و فاش كردن اقدامات مزدوران آمريكايي در خاك مصر شدند.
به گفته برخي از معترضان، كاخ سفيد با حمايت از برخي از احزاب و گروهها و ارسال كمك هاي مالي به آنها تلاش مي كند تا افراد طرفدار خود را بر مسند قدرت بنشاند.
معترضان مصري در تجمع خود خواستار انتقال مسالمت آميز قدرت از نظاميان شدند و بر حاكميت قانون در كشورشان پس از سرنگوني رژيم مبارك تاكيد كردند.
دور دوم انتخابات
دور دوم از مرحله دوم انتخابات پارلماني مصر فردا برگزار مي شود. براساس اين گزارش، دور دوم مرحله سوم انتخابات پارلمان مصر براي رقابت در به دست آوردن حدود 50 كرسي مستقل و 100كرسي متعلق به احزاب مختلف كه در دور اول مرحله سوم، تكليف آنها مشخص نشده است، روزهاي سه شنبه و چهارشنبه در استان هاي القليوبيه، الدقهليه، الغربيه، المنيا، قنا و سيناي شمالي و جنوبي و ديگر استان هاي اين كشور برگزار خواهد شد.
بر پايه اين گزارش، مردم مصر براي انتخاب نمايندگان پارلمان جديد كه وظيفه تهيه پيش نويس قانون اساسي جديد اين كشور را برعهده دارند، تاكنون در سه مرحله پاي صندوق هاي راي رفتند.
براساس نتايج اعلام شده، اسلامگرايان مصر توانسته اند در مرحله اول، دوم و سوم انتخابات مجلس الشعب (پارلمان) اين كشور، اكثريت آرا را به خود اختصاص دهند.
نامزدهاي حزب «آزادي و عدالت» وابسته به اخوان المسلمين توانسته اند طي اين سه مرحله، دستكم يك سوم آرا را به خود اختصاص دهند و پيش تر، نتايج اوليه اين انتخابات نشان داد كه حزب آزادي و عدالت 37درصد آرا را به دست آورده است.
«عبدالمعز ابراهيم» رئيس كميته عالي قضايي انتخابات روز شنبه در تشريح نتايج رسمي اولين دور از مرحله سوم انتخابات پارلماني در مصر اعلام كرد: ميزان مشاركت مردم در اين دوره 62 درصد از ميان 14 ميليون نفري بود كه حق راي داشتند.
به گفته وي، روند كلي انتخابات در اين دوره نيز مانند دو دور گذشته بوده است و حزب آزادي و عدالت با كسب يك سوم آرا در صدر قرار دارد و بعد از آن نيز حزب سلفي «النور» در رده دوم جاي گرفت.
«عصام العريان» نايب رئيس حزب آزادي و عدالت پس از اعلام رسمي دور اول از مرحله سوم انتخابات اظهار داشت كه از نتايج به دست آمده خوشحال است و از اينكه 16حزب در پارلمان آينده مصر حضور خواهند داشت، ابراز خرسندي كرد.
در همين حال، تعدادي از مردم مصر در استان قنا در اعتراض به راه يافتن برخي از نامزدهاي وابسته به حزب حاكم سابق دست به اعتراض زدند و با تجمع در شهر «نجع حمادي»، ايستگاه راه آهن آن را به تصرف خود درآوردند.

 



حمله تروريست هاي مسلح در سوريه به مراسم تشييع جنازه قربانيان حادثه دمشق

افراد مسلح با حمله به شركت كنندگان در مراسم عزاداري قربانيان بمب گذاري اخير در سوريه سه نفر را كشتند و 11 تن ديگر را مجروح كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، منابع سوري اعلام كردند كه افراد مسلح به شركت كنندگان در مراسمي كه براي عزاداري كشته شدگان حادثه تروريستي اخير در منطقه الميدان در شهر حمص برگزار شده بود حمله كردند كه 14 كشته و مجروح بر جاي گذاشت.
منابع سوري همچنين از پيدا شدن پيكر سرهنگ «عيسي صالح سلامه» در حمص خبر دادند كه چند روز قبل به وسيله گروه هاي مسلح ربوده شده بود. دولت دمشق اعلام كرده است كه بيش از 2000 نيروي امنيتي در ناآرامي هاي اخير كشته شده اند.
مردم و مقامات سوريه روز گذشته در دمشق پيكر كشته شدگان انفجار تروريستي روز جمعه را تشييع كردند.
مردم شركت كننده در اين مراسم با سردادن شعارهايي از اقدامات تروريستي در كشورشان ابراز انزجار كردند و عليه گروه هاي مسلح تروريستي شعار دادند.
از سوي ديگر وزيران اتحاديه عرب روز گذشته در مقر اين اتحاديه در قاهره نشستي برگزار كردند و گزارش ناظران اتحاديه عرب اعزامي به سوريه را بررسي كردند.
به گزارش فارس اين نشست در حالي برگزار شد كه دشمنان سوريه از جمله قطر حملات خود را عليه سوريه آغاز كرده اند، در حالي كه حضور ناظران اتحاديه عرب به اصرار قطر به سوريه تحميل شد، نخست وزير قطر مدعي است كه هيئت ناظران از ماموريت خود منحرف شده است و بايد ناظران غربي وارد سوريه شوند.
وي پيشاپيش و قبل از اين كه گزارشي از اين هيئت بررسي شود، براي تقويت كردن راهكار دخالت شوراي امنيت، در سوريه مدعي شد كه هيئت ناظران گروهي بي تجربه هستند كه از هدف و ماموريت خود در سوريه دور شده اند.
رئيس پارلمان غربي نيز خواستار خروج ناظران از سوريه شده است.

 



معترضان وال استريت گردهمايي انتخاباتي كانديداي جمهوريخواه را به هم زدند

معترضان وال استريت همزمان با مناظره انتخاباتي جمهوري خواهان در محل مناظره حاضر و عليه نظام سرمايه داري شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، روز شنبه، گروهي از اعضاي جنبش ضدسرمايه داري «وال استريت» با تجمع در محل مناظره انتخاباتي جمهوري خواهان در شهر كوچك «منچستر»، حرص و طمع شركت هاي بزرگ را محكوم كردند.
معترضان در حالي كه فرياد مي زدند: «حرص شما باعث بحران اقتصادي جهان شده، ما 99 درصديم و...» بيرون محل مناظره جمهوري خواهان شعارهاي ضد دولتي سر دادند.
يكي از معترضان گفت: جمهوري خواهان ثروتمندان را دوست دارند... حزب جمهوري خواه بيش از پيش افراطي شده است. آنها تحت كنترل تي پارتي (شاخه افراطي حزب جمهوري خواه) قرار دارند.
براساس اين گزارش، گروهي از معترضان از شهرهاي ديگر به ايالت «كانكتيكات» آمده و عليه وضع حاكم بر كشورشان شعار سر دادند.
به نوشته سايت ويكي پديا، در حال حاضر 11 كانديداي جمهوري خواه براي رقابت با «باراك اوباما»، تنها نماينده دموكرات ها، با يكديگر رقابت مي كنند. معترضان وال استريت كه به آنها اجازه برپايي تحصن و زدن چادر نمي دهند، با استفاده از اين فرصت، اقدام به شناسايي محل مناظرات و برگزاري تجمع مي كنند.
در عين حال خبر مي رسد، مقامات آمريكايي كه پيش از اين به بهانه هاي مختلف اجازه برگزاري تحصن آرام را به معترضان نمي دادند، به اين تجمعات نيز حمله ور شده و اقدام به سركوب و دستگيري آنها مي كنند.
در تازه ترين نمونه، شبكه تلويزيوني پرس تي وي گزارش داد، پليس نيويورك روز شنبه با حمله به تجمع معترضان وال استريت، اقدام به سركوب و دستگيري مردم و رسانه هاي مستقل حاضر در محل كرد.
يكي از معترضان در گفت وگو با پرس تي وي گفت: چندين عكاس و فيلمبردار زخمي و بازداشت شدند؛ جرم آنها گرفتن عكس از معترضان بود. معترضان در اعتراض به دستور «بلومبرگ»، شهردار شهر براي سركوب معترضان تجمع كرده بودند.
معترض ديگر تاكيد كرد، مردم در اين چندماه ياد گرفته اند چگونه با خشونت ها مقابله كنند. معترضان ديگر از تاكتيك ارعاب هراسي ندارند. خبرنگاراني كه دستگير شدند، داشتند كوتاهي رسانه هاي اصلي آمريكايي در پوشش خبري جنبش وال استريت را جبران مي كردند كه پليس آمريكا آن را تحمل نكرد.
گفتني است، از زمان آغاز جنبش ضد سرمايه داري وال استريت (26 شهريورماه، نيويورك) رسانه هاي بزرگ و اصلي آمريكايي با جهت دهي خاص اخبار، در جهت تحقير معترضان و تحريف حقايق گام برداشته اند. مرور اخبار «وال استريت» در اين رسانه ها به خوبي وابسته بودن آنها به قدرت حاكم را به اثبات مي رساند.
معترضان معتقدند، شركت هاي بزرگ، غول هاي رسانه اي، بانك ها و حتي مراكز قدرت بازيچه دست يك درصد ثروتمندان و بورس بازان آمريكايي هستند. رسانه هاي بزرگ آمريكايي يكي از مراكزي هستند كه مورد حمله انتقادي معترضان وال استريت قرار دارند. با اين توضيح درك چرايي تحريف اخبار و تحقير معترضان از سوي اين رسانه ها، كار سختي نخواهد بود!
در عين حال خبر مي رسد، گروهي از معترضان نيويوركي، در اعتراض به دستگيري خبرنگاران و اعضاي جنبش مقابل منزل شهردار شهر تجمع كردند.

 



در راستاي سركوب مخالفان در بحرين
آل خليفه در ادارات دولتي نظاميان را جايگزين كارمندان شيعه مي كند

سرويس خارجي-
رژيم آل خليفه در توطئه جديد عليه شيعيان نظاميان را به جاي كارمندان شيعه در بخش هاي دولتي استخدام كرده است.
به گفته منابع خبري در بحرين، اخيراً ا نتقال كاركنان نظامي بحرين به بخش دولتي به ويژه در سازمان تنظيم نيروي كار كه نسبت كارمندان شيعه در آن قابل ملاحظه است افزايش يافته است.
اين اقدام به منظور كاهش كارمندان شيعه صورت گرفته است و تعدادي از كارمندان شيعه از شهرداري ها و ادارات دولتي اخراج و به جاي آنها اتباع بيگانه يا نظاميان استخدام شده اند.
با توجه به اين كه حكومت بحرين شيعيان را تهديدي عليه خود مي داند با برنامه ر يزي هدفمند در صدد است نسبت كارمندان شيعه را به حداقل ممكن برساند. از جمله اقدامات حساب شده دولت بحرين اعطاي تابعيت به جمعيت چند هزار نفري عراقي هاي بعثي است كه اكثر آنها در ارگان هاي امنيتي- نظامي كشور مشغول به كار شده اند.
اين در حالي است كه تظاهرات مردم بحرين در اعتراض به حكومت آل خليفه همچنا ن ادامه دارد و مردم خواستار آزادي زندانيان سياسي و استخدام مجدد كاركنا ن اخراجي از ادارات دولتي هستند.
جمعيت الوفاق بحرين نيز در بيانيه اي اعلام كرد كه اخيراً رژيم آل خليفه افراد مسلحي را به كار گرفته تا در پوشش غيرنظامي به منازل و مردم حمله كنند و با پرتاب كوكتل مولوتف منازل مردم به ويژه شيعيان را به آتش بكشند.
در اين بيانيه آمده است كه افراد مسلح به خودروها و منازل مخالفان آسيب زيادي وارد كرده اند و چشم پوشي نيروهاي دولتي از اين اقدام نشان دهنده حمايت دولت از اين افراد است.
از سوي ديگر نيروهاي امنيتي آل خليفه هنگام بستري شدن رئيس مركز حقوق بشر در بيمارستان او را مورد بازجويي قرار دادند.
نبيل رجب جمعه شب به شدت از سوي نيروهاي رژيم آل خليفه مورد ضرب و شتم قرار گرفت كه به دليل شدت جراحات فوراً به بيمارستان السلطانيه منامه منتقل شد.
همچنين در پي افشاي اعطاي هديه از سوي مقامات بحريني به خانواده پادشاهي انگليس اين خانواده با انتقادات شديدي از سوي محافل داخلي انگليس رو به رو شده اند و يكي از وزراي سابق كابينه انگليس اعلام كرد كه هدايايي كه به همسر شاهزاده ادوارد اعطا شده بايد فروخته شود و پول آن به قربانيان غيرنظامي حوادث بحرين اعطا شود.


 



3 انفجار تروريستي در عراق 4 شهيد و 26 مجروح برجاي گذاشت

سه انفجار تروريستي در جنوب پايتخت عراق و شمال شهر مقدس كربلا، 4 شهيد و 26 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز زائران شيعه كه با پاي پياده از بغداد راهي كربلاي معلا بودند تا در مراسم اربعين حسيني(ع) شركت كنند، در منطقه «المسيب» هدف انفجار انتحاري يك تروريست وهابي قرار گرفتند.بر اثر اين انفجار علاوه بر به هلاكت رسيدن فرد انتحاري، دو زائر شهيد و 13نفر ديگر نيز زخمي شدند.
حال سه نفر از مجروحان حادثه وخيم اعلام شده است. ديروز مناطق «الوند» و «الحسينيه» در شمال شهر كربلا نيز شاهد دو انفجار تروريستي بود. شمار شهداي اين دو حادثه نيز دو نفر و مجروحان 13تن اعلام شد. به گفته منابع رسمي، احتمالا شمار تلفات افزايش مي يابد. در مورد مليت شهدا و زخمي هاي حوادث تروريستي ديروز گزارشي نرسيده است.كربلا كه در 108كيلومتري جنوب بغداد قرار دارد، هر ساله پذيراي ميليون ها زائر از عراق و سراسر جهان در روز اربعين است.

 



در جمع مردم تونس
هنيه: روزهاي تاريكي در انتظار رژيم صهيونيستي است

دبيركل جنبش اسلامي فلسطين (حماس) گفت: با بيداري اسلامي و تغييرات راهبردي در منطقه، روزهاي تاريكي در انتظار اسرائيل است.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت فلسطين كه در تونس به سر مي برد، يكشنبه شب در جمع مردم «صفاقس» تونس اظهار داشت: نگران تهديدهاي دنيا درباره الگوگرفتن از غزه نباشيد و ما پيروزيم و كساني كه غزه را محاصره كرده اند تحت فشار قرار داده ايم.
وي گفت: غزه كه فرزندان آن كشته و آواره شده اند و از لحاظ اقتصادي محاصره گرديد و در سايه همدستي بسياري از رژيم هاي عربي با سياست سركوبگرانه اسرائيل در انزواي سياسي قرار گرفته اند اما امروز پس از سقوط ديكتاتورهاي عرب نظير مصر و تونس به دست ملت هاي حامي فلسطين، كساني كه ما را محاصره كرده بودند خود مورد محاصره قرار گرفته اند.
اسماعيل هنيه با تمجيد از انقلاب ملت تونس يادآور شد: انقلاب براي رهايي از ظلم به بسياري از كشورهاي عربي امتداد يافته است و ملت تونس با خروج از زيرآوار سال هاي بي هويتي، نشان داد كه فشارها، تأثيري بر تفكر مردم اين كشور نگذاشته و مقوله فلسطين همچنان در قلب آنهاست.
دبيركل حماس متذكر شد: انقلاب تونس، امتداد انقلاب فلسطين عليه ظلم و اشغالگري است و اين انقلابي كه پس از سال ها بيگانگي و غربت براي مردم تونس و كشورهاي عربي، عظمت و بزرگي به ارمغان آورد، در درون خود، اميدهاي زيادي براي آزادسازي فلسطين به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاري ها، سخنان هنيه كه در ميان ابراز احساسات پرشور مردم صفاقس در حالي خاتمه يافت كه دبيركل حماس براي رژيم صهيونيستي روزهاي تيره و تاري را پيش بيني كرد و افزود: شرايط منطقه به كلي عوض شده است و ديگر همانند گذشته، تونس و مصر هم پيمان اسرائيل نيستند تا فلسطيني ها سركوب شوند. اسماعيل هنيه كه روز پنجشنبه به دعوت رسمي دولت تونس وارد اين كشور شده بود، با بسياري از سياستمداران برجسته اين كشور از جمله «راشد الغنوشي» رهبر حزب اسلامي «النهضه» و «حمادي الجبالي» نخست وزير تونس ديدار و گفت وگو كرده است.دبيركل جنبش اسلامي فلسطين كه به منظور جلب كمك هاي كشورهاي اسلامي و عربي براي بازسازي غزه سفر دوره اي خود را از مصر آغاز كرده است، هفته گذشته پس از ديدار با رئيس جمهور و نخست وزير تركيه وارد تونس شد.
يك گروه 20 نفره هنيه را در اين سفر همراهي مي كنند.

 



افشاگري هيئت تحقيق دولت كابل اشغالگران افغانستان زندان بگرام را به گوانتانامو تبديل كرده اند

هيئت تحقيق دولت افغانستان از شكنجه شديد زندانيان توسط آمريكايي ها در پايگاه بگرام خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، هيئت تحقيق دستگاه قضايي دولت كابل كه براي بررسي شرايط زندانيان دربند آمريكايي ها در زندان بگرام، به مزارشريف اعزام شده بود، در گزارش خود فاش كرد كه زندانبانان آمريكايي در زندان بگرام زندانيان را شديداً مورد شكنجه قرار مي دهند. در اين گزارش آمده است بگرام توسط ارتش آمريكا به مكاني براي شكنجه هاي سخت زندانيان تبديل شده است. هيئت مذكور همچنين، خواستار آزادي همه زندانياني شده است كه نيروهاي آمريكايي بدون دليل آنها را بازداشت كرده اند. اين گزارش درحالي منتشر شده است كه «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان پنجشنبه گذشته خواستار بازپس گيري زندان بگرام از ارتش آمريكا شده بود.
سازمان صليب سرخ نيز گزارش داد كه هزاران افغاني هر دوشنبه مقابل دفتر اين سازمان در كابل اجتماع مي كنند و به دنبال دريافت خبري در مورد بستگان زنداني خود در زندان بگرام هستند. هم اكنون حدود 1000 نفر در اين زندان زنداني هستند. مردم افغانستان و حتي افسران افغاني زندان بگرام را «گوانتاناموي ديگر»مي دانند، زيرا اغلب زندانيان وكيل ندارند و بدون محاكمه در آنجا حبس شده اند. آمريكا نه تنها قصد تعطيلي زندان بگرام را ندارد، بلكه مي خواهد آن را توسعه دهد. بر اساس گزارش گروه هاي حقوق بشر، بي گناهان زيادي در زندان بگرام حضور دارند.
«جامع روح الله» شهروند افغان، كه مدتي را در زندان بگرام زنداني بوده و سپس به زندان گوانتانامو فرستاده شده است در گفت وگو با الجزيره گفت: شرايط هر دو زندان يكي است و حتي مي توان بگرام را بدتر از گوانتانامو دانست.
«جاويد مازيمي» يك زنداني آزاد شده بگرام نيز در گفت وگو با الجزيره به يك سال حضور خود در اين زندان اشاره كرد و گفت: زندانيان در اين زندان در انزواي كامل هستند و به وكيل و يا خانواده خود دسترسي ندارند.
وي افزود: مي توانم بگويم كه حداقل 60 نفر ديگر در بگرام بودند كه مثل من بي گناه دستگير شده بودند و براي دفاع از خود به وكيل دسترسي نداشتند. اين زنداني سابق بگرام وضعيت بهداشتي را در اين زندان بسيار بد عنوان كرده و گفت: من هنگام مريضي چهار هفته به دكتر دسترسي نداشتم.
بازي جديد
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالله عبدالله» عضو شوراي رهبري «ائتلاف ملي افغانستان» با اشاره به چراغ سبز آمريكا به طالبان، براي ايجاد دفتر در كشور قطر، خاطرنشان كرد كه افتتاح دفتر سياسي طالبان در قطر يك بازي جديد است.
در اطلاعيه اي كه در همين رابطه صادر شده، آمده است: ائتلاف ملي از روند صلح به طور جدي حمايت مي كند، اما بايد مواظب بود كه در جريان اين گفت وگوها (مذاكرات آمريكا با طالبان)، دستاوردهاي10 ساله مردم افغانستان قرباني نشود.

 



اعتراض به سبك كشورهاي عربي آلماني ها: وولف بايد بركنار شود

مردم آلمان در اعتراض به فساد مالي رئيس جمهورشان مقابل ساختمان محل اقامت رياست جمهوري تجمع و خواستار استعفاي وي شدند.
به گزارش خبرگزاريها، شماري از مردم آلمان روز شنبه پس از افشاي فساد مالي «كريستين وولف» رئيس جمهور اين كشور، روز شنبه با تجمع مقابل ساختمان رياست جمهوري خواستار استعفاي وي شدند.
معترضان با درآوردن كفش هاي خود و گرفتن آن به سمت ساختمان فرياد مي زدند: «وولف بايد برود!»
سايت خبري «دويچه وله» در اين باره نوشت: «معترضان با فرياد وولف بايد برود. كفش هاي خود را همچون معترضان در كشورهاي عربي بالاي سر خود چرخاندند. در كشورهاي عربي اين اقدام به معناي تحقير و توهين تلقي مي شود.»
رئيس جمهور آلمان از ماه دسامبر 2011 به اتهام استفاده از نفوذ خود براي دريافت يك وام 500 هزار يورويي با بهره كم تحت فشار قرار دارد. رئيس جمهور 52 ساله آلمان همچنين متهم است يك روزنامه را تحت فشار قرار داده تا ماجراي فساد مالي وي را منتشر نكند. پس از افزايش فشارها «وولف»، چند روز پيش با حضور در يك برنامه تلويزيوني، از مردم عذرخواهي كرد اما اعلام كرد، حاضر نيست به خواست مردم مبني بر كناره گيري از قدرت تن دهد.
به گزارش فارس، معترضان آلماني معتقدند، «وولف» شايستگي بودن در اين سمت را ندارد. برخي رسانه ها با انتشار اين خبر نوشتند، رئيس جمهور آلمان با اين اقدام باعث رسوايي و شرمساري «مركل» صدراعظم آلمان شده است. در عين حال خبر مي رسد، «مركل» اعلام كرده، همچنان از رئيس جمهور حمايت مي كند.

 



تظاهركنندگان در شمال اسپانيا خواستار آزادي زندانيان باسك شدند

ده ها هزار نفر از مردم اسپانيا با برگزاري تظاهرات خواستار آزادي زندانيان گروه جدايي طلب باسك (اتا) شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار نفر از مردم شهر «بيلبائو»، واقع در شمال اسپانيا روز شنبه با برپايي يك تظاهرات بزرگ از مقامات اين كشور خواستند زندانيان گروه جدايي طلب باسك را آزاد كنند. معترضان همچنين خواستار آزادي و سپري شدن مابقي محكوميت زندانيان در منطقه باسك شدند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار اين خبر نوشت: طرفداران اين گروه با حمل دست نوشته هايي با اين مضمون كه «راه حل، انتقال زندانيان به منطقه باسك است» يك راهپيمايي آرام برپا كردند تا با پليس ضدشورش درگير نشوند.
به گزارش ايسنا، «رودولفو آرس»، نماينده وزارت كشور اسپانيا در منطقه باسك به معترضان هشدار داد تا درخواست هايي منطقي مطرح كنند. وي گفت: درخواست براي آزادي زودهنگام زندانيان اتا كه به علت ارتكاب جرايم تروريستي در حبس هستند، غيرواقعي و دور از ذهن است. حكم زنداني بايد سپري شود.
براساس قانون مقابله با تروريسم 1975 اسپانيا، براي جدايي طلبان باسك 22 سال حبس در نظر گرفته شده است. همچنين تخمين زده شده كه 700 زنداني اتا در سراسر اسپانيا و فرانسه زنداني هستند.

 



عبدالجليل از كمك هاي تسليحاتي سودان در سرنگوني قذافي قدرداني كرد

رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي از رئيس جمهور سودان به خاطر حمايت هاي تسليحاتي از انقلابيون ليبي عليه ديكتاتور سرنگون شده اين كشور تشكر كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «مصطفي عبدالجليل» گفت كه از «عمرالبشير» و دولت خارطوم به خاطر حمايت هاي تسليحاتي از انقلابيون طي 9 ماه نبرد عليه «معمر قذافي» تشكر مي كند.
عبدالجليل كه پس از ديدار با عمرالبشير طي كنفرانس مطبوعاتي مشترك با وي در طرابلس سخن مي گفت، افزود: ليبي مايل است كه در بخش هاي كشاورزي و ساخت و ساز در سودان سرمايه گذاري كند.
البشير نيز در اين ديدار گفت: ما به ليبي آمده ايم تا از انقلابيون به خاطر هديه اي كه به ما داده اند تشكر كنيم، اين بهترين هديه اي بود كه به سودان در تاريخ مدرن داده شده است. البشير افزود: بي عدالتي، تجاوز و خشونتي كه منتهي به تجزيه سودان شد، تحت حمايت مستقيم قذافي انجام گرفته است. به گفته البشير؛ قذافي از شورشيان دارفور در غرب سودان نيز حمايت مي كرده است. سودان و ليبي بيش از 300 كيلومتر مرز مشترك دارند. البشير شنبه گذشته طي يك ديدار دو روزه، وارد طرابلس شده بود. ديداري كه با انتقاد غربي ها نيز همراه بود.
البشير در ديدار با «عبدالرحيم الكيب» نخست وزير ليبي، نيز خواستار توسعه مناسبات اقتصادي و همكاري هاي في مابين شد.

 



جرج سوروس در ميانمار دفتر دائمي داير مي كند

جرج سوروس ميلياردر يهودي آمريكايي و از معماران اصلي انقلاب هاي رنگي، در كشور ميانمار دفتر داير مي كند.
به گزارش ايرنا روزنامه سوئيسي «له تمپس»، نوشت: جرج سوروس كه بنياد او در ميانمار سالهاست كه پروژه هايي را دنبال مي كند، تصميم گرفته است دفتري رسمي در آنجا افتتاح كند.
اين روزنامه افزود:سوروس كه به گفته خودش تحت تاثير خانم آنگ سان سوچي «از مخالفان حكومت» قرار گرفته بعد از صحبت با وي و همچنين رئيس جمهوري ميانمار تصميم به اين كارگرفته است.
به نوشته اين روزنامه، خانم سان سوچي كه برنده جايزه صلح نوبل نيز هست تا نوامبر گذشته در ميانمار در حصر بود و اكنون او و حزبش قصد دارند در انتخابات مجلس در تاريخ اول آوريل شركت كنند.
له تمپس ادامه داد: سوروس كه يكي از ثروتمندترين افراد جهان است، خواهان آن است كه بنيادش در ميانمار حضوري دائمي داشته باشد تا به اصطلاح در فرآيند تغيير يك جامعه بسته به جامعه اي باز نقش ايفا كند.سوروس پيرو مكتب كارل پوپر و از نظريه پردازان اصلي انقلاب هاي رنگي است.ميانمار در جنوب شرقي آسيا و ما بين كشورهاي بنگلادش و تايلند قرار گرفته است. اين كشور حدود 677 هزار كيلومتر مربع مساحت و 54 ميليون جمعيت دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14