(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 دی 1390- شماره 20117

نگاهي به چالش هاي نظام سرمايه داري غرب - بخش پاياني
99 درصد قرباني تماميت خواهي يك درصد



نگاهي به چالش هاي نظام سرمايه داري غرب - بخش پاياني
99 درصد قرباني تماميت خواهي يك درصد

پريسا جلالي
تاكيد بر عدم الگوگيري از اقتصاد سوسياليستي در دهه اول انقلاب اسلامي و اقتصاد ليبراليسم غرب در دو دهه اخير توسط دولت هاي گذشته همواره در ايران اسلامي مد نظر بوده است. اشاره حكيمانه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در نامه خود به صدر هيئت رئيسه اتحاد جماهير شوروي سابق مبني بر اين كه پس از فروپاشي نظام هاي سوسياليستي و حكومت هاي كمونيستي به سمت غرب نرويد كه آنها هم با بحران مواجه مي شوند، مبين اين تاكيد است. اين اسناد طي سال هاي اخير خبر از فروپاشي و بحران اقتصادي و اجتماعي غرب را فرياد برآورده و دولتمردان جمهوري اسلامي را از نگاه به اين مكتب شكست خورده بر حذر مي داشت كه صداي شكستن استخوان هاي ماركسيسم به گوش مي رسد.
بحران اقتصادي در غرب را بايد حاصل اقتصاد آزاد دانست كه سال ها پيش آدام اسميت تفكرات آن را
پايه ريزي كرد و امروز ديگر نه نظرات آدام اسميت قادر به اداره امور اقتصادي جوامع است و نه مالكيت صرف دولتي مورد نظر ماركس قادر به چنين كاري است .
امروز دولتهاي غربي بايد خود به فكر چاره باشند و مفري از مشكلات اقتصادي موجود بيابند؛ گرچه اقتصاد امروز كشورها ديگر يك اقتصاد بسته نيست و ارتباطات اقتصادي بين كشورها و تجارت جهاني روز به روز در حال گسترش است و بحران اقتصادي چيزي نيست كه بتوان خبرهايش را پشت درهاي بسته كنگره و مجلس آمريكا و اروپا محدودش كرد .
بالاخره مردم متوجه شدند و با بيدار شدن از خواب رويايي كه در پس هاليوود و صنعت سينما و كاباره و دنس كلوب ها پنهان شده بود حقيقت ماجرا را يافتند .
بيداري چگونه محقق شد؟
سئوال ساده اين است كه چطور شد مردم كشورهاي غربي به اين بيداري رسيدند؟
غلامعباس كياني محقق مسايل سياسي به اين سوال پاسخ مي دهد .
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: زماني كه مي خواهيم فضايي را ببينيم كه از وجود آن فضا اطلاع داريم تمام موانع را كنار مي زنيم و خود را از نردباني بالا مي كشيم تا بالاخره آن فضا را ببينيم اما در صورتي كه اطلاعي از فضايي وراء آنچه كه درون آن هستيم نداشته باشيم تلاشي هم براي پي بردن به آن نمي كنيم.
كياني مي افزايد: مردم آمريكا همين اتفاق برايشان افتاد. جريانات حاكم بر دنياي غرب با بزرگنمايي مسايل مختلف مثل هاليوود و سكس و ديگر سرگرمي ها مردم را از اصل واقعيت دور كرده بوند و دورنمايي فراتر از فضاي خود نمي ديدند اما وقتي موانع را كنار زدند متوجه وجود مشكلات اقتصادي و فشارهاي مالي از سوي دولت بر قشر خود شدند و جنبش ضد وال استريت شكل گرفت.
اين تحليلگر مسايل خاورميانه تاكيد مي كند: انقلاب اسلامي ايران اثرات زيادي در رفع اين موانع داشت و بيداري اسلامي نيز بي تاثير نبود در صورتي كه فقط بارقه اي از اين انقلاب ها را درك كردند و اگر تمامي نور را مي ديدند به حتم فرصتي براي حكومت سرمايه داري و نظام سلطه آمريكا باقي نمي گذاشتند.
البته به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه مردم فهميده اند كه برده هاي متحرك خانواده هاي سرمايه دار هستند و ديگر اينكه اميد دارند همان طور كه در آموزه هاي ديني آمده منجي اي خواهد آمد كه مشكلات را برايشان آسان خواهد كرد.
به ماليات ها بيافزاييد!
بحران غرب بسيار عميق تر از چيزي است كه نشان مي دهند.
دكتر محمد حسن قديري ابيانه كارشناس عالي امور استراتژيك با بيان اين عبارت معتقد است: امسال كسري بودجه آمريكا 1200 ميليارد دلار و بدهي آن بيش از 15 هزار ميليارد دلار است. پيش بيني مي شود 8 هزار ميليارد دلار ظرف يك سال به بدهي هاي آمريكا اضافه شود و به 23 هزار ميليارد دلار برسد.
وي اضافه مي كند: دولت به ازاي هر آمريكايي حدود 70 ميليون تومان بدهي دارد كه تا يك سال آينده به 100 ميليون تومان مي رسد يعني 50 هزار دلار الان بدهي دارد كه به 76 هزار دلار به ازاي هر نفر مي رسد. اين بحران به اروپا هم رسيده است و خود مردم غير از بدهي اشخاص 30 تا 50 هزار دلار بدهي دارند.
سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا به يكي از تدابير انديشيده شده توسط اوباما اشاره و تصريح مي كند: مقرر شده به زودي ماهيانه بيش از 1000 دلار به
ماليات هاي 160 ميليون آمريكايي اضافه مي شود. البته در اروپا هم وضع به همين شكل است و اين كشور 350 ميليارد يورو و ايتاليا 1900 ميليارد دلار يعني دو برابر 32 سال صدور نفت ايران بدهي دارند. در اين مدت به ابعاد بحران اضافه و اعتبار دولت هاي غربي كم شده است. 47 ميليون نفر در آمريكا زير خط فقر و
100 ميليون نفر نزديك به خط فقر يا روي خط فقر قرار دارند.
كارشناسان و صاحبنظران همواره بر اين اعتقادند كه بيداري اسلامي رفع مشكل اقتصادي غرب را غير ممكن كرده است.
دكتر قديري ابيانه در اين رابطه مي گويد: بيداري اسلامي واقعا سد راه رفع اين مشكل شده است. براي حل آن راه حل هايي را ارايه داده اند و فشار بر مردم زياد مي شود.
دولتمردان آمريكايي ملاحظه سرمايه يك درصد صاحبان ثروت را مي كنند چون بدون حمايت صاحبان ثروت نمي توانند به كنگره و كاخ سفيد وارد شوند پس حافظ منافع آن ها هستند. البته مردم اميد دارند كه آنها به دنبال حل مشكل باشند و اشكال را در اصل نظام سرمايه داري مي دانند.
ممكن است نهضت وال استريت را سركوب كنند ولي حل مساله نيست و قطعا از جاي ديگري سر بر مي آورد. به همين علت است كه گفته مي شود اين مسايل آمريكا را از نظر اقتصادي و سطح زندگي مردم به يك كشور جهان سومي تبديل كرده است.
مردم آمريكا با روحيه خرج كردن تحمل شرايط دشوار را ندارند. آنها فقط مديران را مسئول اين وضعيت مي دانند چون راه حل عادلانه اي براي مسايل ارايه نمي دهند و قصد دارند كسري بودجه و بدهي هاي خود را از طريق اقشار كم درآمد جبران كنند.
نيم تريليون دلار فقط در عراق!
به عقيده كارشناسان اقتصادي سياست هاي بوش به عنوان رئيس جمهورآمريكا يك فاجعه تمام عيار بوده است. در حوزه داخلي آمريكا، اين مسئله را مي توان درباره توفان كاترينا و كسري بودجه دوبرابر شده آمريكا مشاهده كرد و در سياست خارجي بوش هم تضعيف وجهه آمريكا در زمينه هاي اخلاقي، نظامي، اقتصادي و سياسي .
به هر حال بايد هزينه نيم تريليون دلاري امريكا در عراق و افغانستان را هم مدنظر قرار داد كه دست آمريكا را براي تامين هزينه هايش حسابي بست و با كسري بودجه مواجهش ساخت .
پرويز سروري عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي هم مشكلات اقتصادي غرب را ريشه دار مي داند.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان به صندوق هاي بيمه و نهادهاي مالي آمريكا در عدم توان پرداخت به مستمري بگيران اشاره و تصريح مي كند: ضررهاي اين صندوق ها مثل موجي ويران گر تار و پود جامعه اقتصادي آمريكا را در مي نوردد. طبيعي است چون آمريكا هزينه هاي بالايي براي نيات تجاوزگرانه داشته كه از جيب مردم كشورش هزينه كرده ، اين موج تورم گريبان شهروندان اين كشور را گرفته است.
اين نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي كند: رفتارهاي افراطي امريكا با ايران و دست زدن به تحريم موجب شد فشار اقتصادي مضاعفي بر خود اين كشور وارد شود و اشتغال خدشه دار شد و بيكاري دامان بسياري از مردم را گرفت.
وي مي گويد:چشم اندازي كه اقتصاد آمريكا دارد هشدار و سونامي قدرتمند اقتصادي است كه هر چه پيش مي رود با قدرت بيشتري امكان تخريب دارد و حتي شعاع آن دامان اروپا را هم به شدت گرفته است.
سروري بهترين راه حل را در حال حاضر براي آمريكايي ها اين طور توصيف مي كند: بايد آمريكا
جلّ و پلاس خود را از كشورهاي خاورميانه جمع كند و به نيات تجاوزگرانه اش خاتمه دهد تا شايد از هزينه هايش كاسته و بپذيرد كه قادر نيست با اسلام و آرمان هاي
اسلام خواهانه مبارزه كند.
وي ادامه مي دهد: آمريكايي ها مجبورند
هزينه هاي بيشتري براي حضور موثر در كشورهاي منطقه پرداخت كنند اسرائيل نيازمند كمك جدي آمريكا است و وضعيت نظام بين الملل امروز كلا توليد هزينه هاي آمريكاست و اين وضعيت ماتم زده آمريكا را بدتر مي كند.
دورنماي زلزله مجدد در اركان اقتصاد ليبراليستي غرب، يكي از دغدغه هاي مهم اين روزهاي رسانه هاي حافظ منافع اقتصاد آزاد به عنوان هسته مركزي ايدئولوژي ليبرال دموكراسي غربي است. حتي كساني كه اعلام ورشكستگي ها و سقوط بورس هاي غربي را حاصل يك سناريو براي چپاول ثروت ديگر ملتها مي دانند نيز اذعان دارند كه سقوط اقتصاد غرب حقيقتي است كه فراتر از تحولات بورس و نرخ هاي ارز و نفت و طلا در حال تحقق است .
رسانه ها در بند سرمايه داران
برخلاف شعارهاي آزادي خواهانه اي كه در جوامع غربي به گوش مي رسد وابستگي رسانه ها و آزاد نبودن آن ها در انعكاس اخبار ضد دولت و ضد منافع سرمايه داران واقعيت آشكاري است كه در جريان تظاهرات هاي ضد وال استريت به اثبات رسيد.
عدم بي طرفي سرويس هاي اينترنتي غربي مثل گوگل و ياهو و قرار داشتن آنها در دست حلقه قدرت غرب و سانسور صحبت هاي جوانان آمريكايي و ايميل هاي جنبش وال استريت نمونه اي ديگر بود.
فاطمه آليا عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در اين رابطه معتقد است: شركت ياهو به عمد ايميل هايي كه شامل عبارت آدرس وب سايت اصلي جنبشي است كه تلاش هايش را معطوف تعطيلي قسمت مالي نيويورك كرده را مسدود كرده است.
وي به گزارشگر كيهان مي گويد: هرنوع افراط و تفريطي به سقوط مي انجامد. تحليل علمي و منطقي برخاسته از ارزش هاي والاي امام راحل نشان داد كه مبنا و اساس رويكرد انقلاب اسلامي ايران سياست نه شرقي ونه غربي است و معني عام آن اين بود كه اقتصادي مورد قبول است كه بر فطرت پاك و سالم بشري است يعني بر پايه اعتدال واقع باشد.
آليا ضمن تاكيد بر اجراي همين روند در حال حاضر مي گويد: اقتصاد موجه نه مانند كمونيست ها اقتصادي كاملا دولتي است كه بد عاقبتي داشته باشد و نه صرفا خصوصي و سرمايه داري است كه اين چنين قدرت هاي بزرگ را دچار تزلزل مي كند. بلكه خلقت بشريت همان طور كه در آموزه هاي دين اسلام وجود دارد مي طلبد يك مشاركت جمعي و اقتصادي باشد، حق دخالت در سرنوشت اقتصادي و معيشت مردم به دست خودشان سپرده شود و به هر شكل اقتصادي غير از آن محكوم به سقوط خواهد بود.
اين همان چيزي است كه مردم آمريكا و جوامع اروپايي مي خواهند؛ عدالت بر مبناي فطرت بشري و تقسيم منافع عمومي بين همه مردم به مساوات.
به عقيده اين وكيل مردم در مجلس شوراي اسلامي ملت آمريكا از مواضع خود عقب نشيني نخواهند كرد و تا لحظه پيروزي به تظاهرات ادامه خواهند داد. اين بيداري مردم غرب متاثر از بيداري اسلامي و تحت تاثير انقلاب اسلامي ايران ادامه مي يابد.
ملت امريكا هم با اين سياست هاي غلط در استضعاف است و هركجا ملت ها در كشورهاي ملحد و غير مسلمان هم باشند در برابر تبعيض مقابله مي كنند و عدالت خواهي را در صدر امورشان قرار مي دهند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14