(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 دی 1390- شماره 20120

برگزاري دومين سوگواره تعزيه خواني راويان نينوا در گناباد
تقدير جشنواره جهاني «همز» از هنرمند ايراني
نمايشگاه عكس در رودان برگزار شد
نداشتن مجري طرح، مشكل پروژه فرهنگي هنري و سينمايي فيروزآباد است
راه اندازي استوديوي مجازي در كيش
برگزاري نخستين جشنواره داستان كوتاه در خراسان شمالي
آيين سوكواري محرم و صفر در استان مركزي
پژواك
جشنواره بين المللي قصه گويي در اروميه برگزار مي شود
نسخه هاي شبيه خواني بازنويسي مي شود
نمايشگاه عكس عشق حسيني در گناباد برگزار شد
3 اثر صنايع دستي استان مركزي نشان مرغوبيت كالا گرفت
نمايشگاه هنرهاي تجسمي انديشه به كار خود پايان داد
درخشش مستند «نور، سكوت و صداي آهن» در سطح ملي
تاريخ آذربايجان فرش مي شود
برگزاري جشنواره بين المللي فيلم 100 در اصفهان



برگزاري دومين سوگواره تعزيه خواني راويان نينوا در گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
دومين سوگواره تعزيه خواني راويان نينوا در گناباد با هدف اصلاح اشعار تعزيه خواني اين شهرستان آغاز به كار كرد.
عباس غلام زاده، مديرعامل كانون بسيج فرهنگيان در آيين آغاز اين سوگواره كه در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گناباد برگزار شد، گفت: بيشتر اشعار تعزيه خواني ها مربوط به زمان هاي گذشته است و با تغييراتي كه تاكنون در بعضي از قسمت هاي اين اشعار صورت گرفته، هنوز حاوي برخي اشتباهات روايي و يا ابياتي توهين آميز است. بر اين اساس اين سوگواره با هدف اصلاح اشعار شبيه خواني ها برگزار مي شود.
در اين سوگواره 26 گروه ثبت نام كرده اند كه از بين آنها 14 گروه براي شركت در سوگواره تعزيه خواني انتخاب شدند. وي افزود: در پايان سوگواره و با همكاري چند نفر از شاعران و علما و پيشكسوتان تعزيه خواني نسخه اصلاح شده اي جهت ارائه در سال هاي آينده تهيه خواهد شد.

 



در ژاپن صورت گرفت
تقدير جشنواره جهاني «همز» از هنرمند ايراني

تبريز - خبرنگار كيهان:
طرح هاي يك هنرمند از خانواده شاهد، از سوي جشنواره بين المللي «همز» ژاپن تقدير شد.
طرح هاي مينياتوري «الصلوه معراج المومن» و گرافيكي زآثار شوم اعتياد بر خانواده و جامعه» «جعفر پورعلي صولت آباد»، لوح سپاس ژاپني ها را دريافت كرده و در مجموعه كتاب آثار جشنواره به چاپ رسيده است.در اين جشنواره، هنرمنداني از 52 كشور جهان از جمله ايران، تركيه، فرانسه، برزيل، هند، آلمان، روسيه، مصر و ايتاليا شركت داشتند.
جعفر پورعلي صولت آباد، از كاركنان بنيادشهيد و امور ايثارگران تبريز بوده، و تاكنون تصاوير 2500 شهيد آذربايجان شرقي را نقاشي كرده است. جشنواره بين المللي «همز» به صورت سالانه در ژاپن برگزار مي شود.

 



نمايشگاه عكس در رودان برگزار شد

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
نخستين نمايشگاه عكس موضوعي با عنوان «بيداري اسلامي» و «جهاد اقتصادي» با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجتمع فرهنگي هنري شيخ طوسي رودان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين علي مريدي زاده گفت: توليدهاي هنري مي بايد به سمت دفاع از ارزش هاي اسلامي و انقلابي باشد تا به تاثيرگذاري و ماندگاري دست يابد.
وي افزود: واقعه كربلا و قيام ماندگار امام حسين(ع) سرمشقي مشخص براي ادامه دهندگان اين راه است و بايد همه هنرمندان در تمامي زمينه هاي هنري كوشش كنند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان خاطرنشان كرد: عكاسان هنرمنداني ريزبين و نكته سنج هستند كه مي توانند سهم به سزايي در حفظ ارزش هاي ديني، مذهبي و اسلامي داشته باشند.
گفتني است: در اين مراسم از فعالان و عكاسان شركت كننده با اهداي لوح سپاس تقدير به عمل آمد.

 



نداشتن مجري طرح، مشكل پروژه فرهنگي هنري و سينمايي فيروزآباد است

فيروزآباد فارس- خبرنگاركيهان:
نداشتن مجري طرح از جمله مشكلات اصلي پروژه فرهنگي هنري و سينمايي شهرستان فيروزآباد از توابع فارس است.
در راستان برون رفت از مشكلات احداث سينما و مجموعه فرهنگي و هنري شهرستان فيروزآباد نشستي با حضور كارشناس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، بخشدار مركزي، شهردار، رئيس شوراي اسلامي، رئيس سازمان نظام مهندسي، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و كارشناسان مربوطه و پيمانكار پروژه در شوراي اسلامي برگزارشد.
محمدنبي گودرزي پيمانكار پروژه گفت: از سال 1384 با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هماهنگي با شهرداري پس از تخريب ساختمان فرسوده سينما، اقدام به احداث مجموعه جديد فرهنگي هنري سينمايي و مسكوني كردم و تاكنون 30درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
در ادامه اين نشست، مهندس رزازان رئيس سازمان نظام مهندسي با اشاره به قوانين مصوب هيئت وزيران در راستاي ساماندهي به ساخت و ساز واحدهاي مسكوني، اداري، آموزشي، خدماتي گفت: براساس قانون ساختمان هاي با بيش از 2000 مترمربع حتما بايد مجري طرح داشته باشند تا با نظارت كامل ساختماني استاندارد و منطبق با موازين قانوني احداث شود و چون اين ساختمان مجري طرح ندارد شهرداري هم مجوز احداث صادر نمي كند.
در ادامه ضمن تبادل نقطه نظرات ميان كارشناسان حاضر در اين نشست مقرر شد با مساعدت شوراي اسلامي شهر و شهرداري و همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس اين معضل حل شود.

 



راه اندازي استوديوي مجازي در كيش

كيش- خبرنگاركيهان:
طي مراسمي با حضور مسئولان كشوري و محلي استوديوي مجازي صداوسيماي جزيره كيش به بهره برداري رسيد.
با راه اندازي استوديوي مجازي مركز صداوسيماي كيش، اين مركز سومين مركز صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران است كه به اين سيستم مجهز شده است. با بهره برداري از استوديوي مجازي محدوديت هاي استفاده از دكورهاي زيبا در برنامه هاي توليدي برطرف مي شود.
در مراسم افتتاح اين استوديوي مجازي مديركل صداوسيماي مركز كيش گفت: به زودي با ورود تجهيزات فرستنده ديجيتال مردم جزيره كيش از 16شبكه تلويزيوني و 14كانال راديويي با برنامه متنوع برخوردار مي شوند.

 



برگزاري نخستين جشنواره داستان كوتاه در خراسان شمالي

اسفراين- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي گفت: ادبيات هميشه به عنوان گنجينه فرهنگي، اجتماعي، تاريخي و سياسي يك ملت مطرح است.
«حسين ثابت قدم وحيد» در مراسم اختتاميه جشنواره داستان كوتاه اين استان افزود: داستان كوتاه در زبان و ادبيات فارسي مظهر زيبايي، تفاهم، تامل، تدبر و انسان دوستي است. وي به تاثير مثبت و شگرف انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و تحولات 30 ساله نظام مقدس جمهوري اسلامي بر داستان كوتاه اشاره كرد و گفت: در داستان كوتاه بعد از انقلاب اسلامي، پرهيزكاري قلم، متانت و ادب موج مي زند و استقبال مردم نيز به موازات رشد كيفي داستان ها، رشد كرده است.
ثابت قدم اضافه كرد: با اين همه با وضعيت مطلوب فاصله زياد داريم و نويسندگان براي نيل به اهداف عالي رسالت خطيري برعهده دارند.
وي گفت: داستان كوتاه فقط يك وسيله سرگرم كننده صرف نيست بلكه بايد در روح خواننده تحول ايجاد كرده و بايد رذايل را محو و فضيلت ايجاد كند.
وي خاطر نشان كرد: داستان كوتاه صرفا نبايد به فقر و درد و بدبختي بپردازد. اينها همه مسائل زندگي بشر نيست و محور قرار دادن آنها باعث نگراني و دلزدگي خوانندگان مي شود. داستان نويس نبايد فراموش كند كه هستي پر از زيبايي هاست.

 



آيين سوكواري محرم و صفر در استان مركزي

گزارش از: يدالله رحمتعلي- خبرنگار كيهان در اراك
در بيشتر مساجد، تكايا و حسينيه هاي اين استان از روز اول ماه محرم تا روز اربعين مراسم عزاداري برگزار مي شود و هركس د رحد توان خود در پرداخت هزينه هاي اين مراسم شركت مي كند. در روزهاي تاسوعا و عاشورا دسته هاي سينه زني و زنجيرزني و نوحه خواني در مساجد، تكايا و خيابان ها به راه مي افتند.
اداي نذر سياه پوش شدن در طول ماه محرم، عزاداري با پاي برهنه و انجام مراسم روز سوم و چهلم (اربعين حسيني) همه و همه گوشه اي از ارادات مردم مؤمن استان مركزي به خاندان عصمت و طهارت و امام حسين(ع) است.
نخل گرداني:
نخل را چه در «فم» و چه در محله «ترخوران» شهر تفرش تنها در روز عاشورا آماده مي كنند و مي گردانند. نخل هاي «ميان ده» و «شش ناو» را يك سال در ميان درمي آورند. يعني اگر امسال نخل گرداني «ميان ده»است، سال ديگر نوبت «شش ناو» خواهد بود. تعزيه خواني نيز در اين محله ها به صورت نوبتي انجام مي گيرد. در روز عاشورا نخل را جلوي هيئت حركت مي دهند و به امامزاده محمد(ع) مي برند و هنگام غروب آن را به تكيه برمي گردانند.
نخل محله «زاغرم» را در اين روز تنها در محل چرخانده و به تكيه برمي گردانند. اين نخل را تنها در روزهاي 28 صفر و 21 رمضان از محله خارج مي كنند و آن را به امامزاده مهد مشهد مي برند و پس از عزاداري نخل را به تكيه برمي گردانند.
نخل محلات شبيه به اتاقكي هلالي است كه در پايين به وسيله تيرهاي چوبي به هم وصل مي شوند و روي آن نيز پارچه مي كشند. نخل هميشه در مسجد يا حسينيه نگهداري مي شود. هركدام از اين تيرها متعلق به يك شخص يا طايفه است و از پدر به پسر در يك طايفه دست به دست مي گردد. نخل را در روز عاشورا بيرون مي آورند و هر شخص كه گاه نماينده يك طايفه است، يكي از تيرهاي نخل را به دوش مي گيرد. در «نيم ور» نخل در اتاقكي قرار مي گيرد كه به آن «پانخل» مي گويند.
در شهر محلات به روزي كه نخل و ساير علائم را آماده مي كنند، «علم بندان» مي گويند. نخل را در جلوي دسته حركت مي دهند. در گذشته در جلوي نخل، شخصي حركت مي كرد و چادر شبي به گردن داشت و مردم به داخل آن نقل و شيريني مي ريختند. وقتي كه چادر شب پر مي شد، مقداري از نقل ها را داخل پارچه اي كرده و به نخل مي بستند و در روز يازدهم محرم، اين نقل ها را به عنوان تبرك به مردم مي دادند.
نراقي ها به حركت نخل بسيار معتقدند. به همين خاطر در روز عاشورا نخل ها را از محل نگهداري (آب انبار پايين) به كنار مسجد پايين مي برند و آن را با پارچه هاي سبز، قرمز و مشكي تزئين مي كنند. بعد نخل را به سمت محل حركت هيئت هاي عزاداري مي برند. نخل ها را روبه قبله پشت به دسته ها به حركت درمي آورند و روي هركدام يك نفر مي نشيند و به مداحي و ذكر مصيبت مي پردازند.
درخمين نيز نخل را به حركت درمي آورند. چند روستايي كه در آن اين مراسم پرشكوه انجام مي شود، چه زيبا برگزار مي شود. «محمدآباد» روستايي است كه از آن نخل را به سمت «تهيق» مي برند. اما بزرگان و پيران را نظر برآن است كه تا نيمه راه بيش تر نمي رود. جداي از آن در ريحان نيز نخل در مي آورند از علياي ده آن را به سمت سفلاي ده مي برند و ديدم كه چه مراسم زيبايي براي آن و به احترامش برگزار مي شود؛ به احترام امامزاده كه مردم با ديدنش همه دانه هاي اشك را جاري مي كردند. در روستاهاي ديگر را نمي دانم. اما در شهر خمين هم همين طور نخل در مي آورند و روز عاشورا همه دسته هاي زنجيرزني و سينه زني به دور آن جمع مي شوند و بر سرو سينه خود مي كوبند و ارادت خود را به آن كس كه بايد، ادا مي كنند؛ درميدان عاشورا.
علاوه بر نخل در روز عاشورا تخت رواني درپيش نخل ها حركت مي دهند. يك نفر لباس شير مي پوشد و روي آن مي نشيند و اشاره به شير بيشه درعصر عاشورا است كه از شهداي صحراي كربلا نگهباني مي كرده است. اين شير با سنگ به سرخود مي كوبد و نشان مي دهد كه بسيار از واقعه عاشورا غم زده است.
كبوتري هم به بند مي كشند كه در مقابل شيربال و پر مي زند. حركت شير و بال و پرزدن كبوتر نشان سوگواري حيوانات است.
تاسوعا و عاشورا:
از صبح روز تاسوعا درتكاياي شهر مجالس شبيه خواني حضرت عباس (ع) برپامي شود و با قر باني هاي آن روز درتكايا به عزاداران نذري مي دهند.
اين مجالس تا شب برقراراست. در روز عاشورا نيز درتمامي تكاياي «فم» مجالس شبيه خواني امام حسين (ع) برپا است. در صبح عاشورا دسته عزاداري محله مشهد حركت مي كند و به تكاياي محله هاي «شش ناو»، «خلچان»، «ميان ده» و «زاعزم» مي رود و به همراه دسته هاي اين محله ها و پشت سر نخل شش نامه و يا ميان ده (بسته به نوبت) به امامزاده مهد محله مشهد مي روند.
دراين روز جلوي نخل، قرباني هاي بسياري ذبح و نذورات زيادي پخش مي كنند.
درشهر «نيم ور» در روز عاشورا، نان هايي به نام «لولوعباسي» درست مي كنند كه با شير و شكر درست مي شود. معمولا پختن اين نان درخانواده ها موروثي است. درحال حاضر در بسياري از خانواده ها اين رسم تبديل به قرباني كردن گوسفند شده است.
درشهر «بزاق» به روز تاسوعا روز «عباس علي» مي گويند.
به همين خاطر دراين روز نان«عباس علي» به عنوان حضرت عباس (ع) پخته مي شود و بين دسته هاي عزادار پخش مي شود. (نان عباس علي ناني ضخيم است كه از آرد، شير، شكر، و زعفران تهيه مي شود).
همچنين دراين روز مراسم حجله گاه حضرت قاسم (ع) دراين شهر به اجرا درمي آيد. حجله گاه تخت رواني است كه با پارچه هاي مخمل سبز و ابريشم تزيين مي شود و چند بچه درآن مي نشينند و نوحه خواني مي كنند. روزي كه حضرت قاسم (ع) در آن زمان تازه داماد بوده است.
بعداز روز عاشورا در نراق روزي به نام روز ششم مي گيرند و در اين روز تعزيه خواني مي كنند و ديگر تا چهلم امام حسين(ع) عزاداري نمي كنند.
درخمين تاسوعا و عاشورا اما حال وهوايي ديگر دارد، تمام سال را گويي دراين دو روز خلاصه كرده اي، تمام دو روز را در روز حسين و آن هم در دقايق بعداز نماز حسين(ع)، حالتي كه وضعش را نمي توانم به كاغذ آورم. چه ميدان عاشورايي است و بعداز آن چه نمازي كه در خيابان دكتر شريعتي برگزار مي شود همه زن و مرد در هواي سرد در خيابان به نمازظهر ايستاده اند.
شام غريبان: دراين شب به ياد خيمه هاي آتش گرفته ابا عبدالله حسين(ع) شمع روشن كرده و عزاداران پابرهنه از تكايا و مساجد خارج مي شوند و سپس دايره مانند ايستاده و مدتي به هم خواني و سينه زني مي پردازند.
به اسارت بردن حضرت زينب، امام سجاد و سايراسراي دشت كربلا:
يكي از سوگواري ها و نمادسازي هايي كه در هيچ جاي ايران نديده ام و شايد من نديده ام آن چيزي است كه در خمين بعداز روز عاشورا نظاره مي كني دسته اي را مي بيني كه از روستاي «ازنوجان» چند راس شتر با خود و دسته هاي زنجيرزني و سينه زني را با كاميون به ابتداي شهر منتقل مي كنند و در آنجا آن ها را پياده مي كنند و مسير را (مسير چند ده كيلومتري را) پياده مي روند و چه جمعيتي آنها را ياري مي كنند؛ گويي تمام شهر قدقامت كرده اند تا صلاه حسين را كه تبديل به اسارت زينب و سجاد شده است ببينند. چه زيبايي، چه جلالي. زينب در بند بر شتر سوار است، اسطوره تقوا بر قامت نايستاده خود با پاي برهنه پشت اشتران حركت مي كند، شير كه نمادسازي غيرت علي است در درون كاميوني درحال غرش است و ناله مي كند و برسرمي كوبد. گهواره هاي خالي كه ديگر در آن علي اصغر نيست. نيز نمادسازي شده است مي روند و مي روند تا به امامزاده ريحان مي رسند كه يكي از روستاهاي انتهايي شهر است. گويي واقعيت بر ديدگانت نقش بسته است.
سوم امام: در شهر محلات دراين روز دسته اي از مردم با بيل و كلنگ در خيابان ها حركت مي كنند و به آن دسته «بني اسد» مي گويند. (بنا بر روايات سه روز بعداز شهادت امام حسين(ع) و يارانش عده اي از افراد قبيله بني اسد پيكرهاي مطهر آنان را دفن كردند)
تعزيه: دوماه قبل از محرم، اهالي هر محل جلسات و نشست هايي در منازل خود برپا مي كنند. ابتدا خط مشي كلي تعيين و سپس پيشنهادها بررسي و مسئوليت ها مشخص مي شود. يكي از اين موارد انتخاب شبيه خوانان است.
هرساله علاقه مندان به شبيه خواني با انگيزه هاي مختلف به تعزيه گردان ها مراجعه مي كنند. پس از بررسي، افراد موردنظر انتخاب مي شوند. از بين اين افراد، ورزيده ترين فرد نيز به عنوان شاه نسخه خوان تعيين مي شود.
تعزيه گردان براساس فهرست همه گروه ها را آماده مي كند و تا پايان ايام عزاداري به ترتيب وارد بازار مي نمايد. در تمام روزهايي كه تعزيه جريان دارد، در مقدمه فواصل و آخر دستگاه ها اين عوامل حضور دارند.

 



پژواك

عضويت در كانون بسيج هنرمندان
شاهرود- خبرنگار كيهان: رئيس كانون بسيج هنرمندان شاهرود در جمع اعضاي شوراي بسيج هنرمندان اين شهرستان گفت: بيش از 210 نفر از هنرمندان و استادان هنر شاهرود به عضويت كانون بسيج هنرمندان شاهرود درآمدند. عباس اعتماد برگزاري كارگاه هاي تخصصي تئاتر، شعر، نقاشي و رشته هاي هنري چوب را از برنامه هاي اين كانون اعلام كرد.
راهيابي آثار نگارگران كاشاني به دوسالانه تهران
كاشان- خبرنگار كيهان: آثار نگارگري 5 هنرمند كاشاني به دو سالانه نگارگري تهران راه يافت.
آثار سميه تمنايي، سوده رضوي، مژگان مسي، مريم جملي و شيرين عسلي پس از دو مرحله انتخاب در شهرستان و استان به اين دو سالانه راه يافت.
به گفته وي، از هر هرمند راه يافته به دوسالانه تنها يك اثر با موضوع آزاد براي بخش مسابقه پذيرفته شده است.
برگزاري نمايشگاه نقاشي در فيروزآباد
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي هنرجويان خانه فرهنگ فيروزآباد در سالن آفرينش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در معرض ديد علاقمندان قرار گرفت.
آثار ارائه شده حاصل تلاش 20 نفر از هنرجويان نقاشي است كه آثار خود را به سبك رئال با تكنيك هاي سياه قلم، مدادرنگ، گچ باستيل و رنگ روغن به تصوير كشيده اند.
تعداد آثار ارائه شده 40 فقره بود كه شامل طرح هايي از طبيعت، گل و بوستان، چهره و منابع ديگر است كه مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت. مدت زمان نمايشگاه 10 روزه بوده است.

 



جشنواره بين المللي قصه گويي در اروميه برگزار مي شود

اروميه- خبرنگاركيهان:
زندگي ائمه معصومين(ع) و چهار بانوي بزرگ اديان الهي از زبان قصه گويان 15كشور خارجي بيان مي شود.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان آذربايجان غربي با بيان مطلب فوق، به خبرنگار ما گفت: ظرفيت انتقال مفاهيم در قصه گويي بسيار بالاست و بازگو شدن قصه آفرينش دنيا در آيات قرآن كريم گواهي بر اين ادعاست.
«فريدون سيدمصطفوي» با اشاره به برگزاري پانزدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي در اروميه، اظهار داشت: اين جشنواره فرصتي استثنايي براي انتقال فرهنگ غني ديني و ملي جمهوري اسلامي ايران به جهانيان است.
وي ادامه داد: در اين جشنواره 15نفر قصه گو از 15كشور خارجي از جمله تاجيكستان، افغانستان، اندونزي، تايلند، روماني و دانمارك و... به همراه 40نفر از قصه گويان برتر كشور به مدت چهار روز در شهرهاي مختلف استان اقدام به قصه گويي مي كنند.
به گفته مصطفوي، قصه ها به صورت آزاد و متناسب با اهداف جشنواره و شخصيت ائمه معصومين(ع) و چهار بانوي اديان حضرت خديجه(س)، حضرت فاطمه(س)، حضرت هاجر(س) و حضرت مريم(س) ارائه خواهد شد.
وي گفت: همچنين در كنار قصه ها، بخشي براي ارائه مقالات قصه گويي درنظر گرفته شده كه در سالن هاي جنبي جشنواره ارائه مي شود.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان غربي اظهار كرد: سه جايزه ويژه به سه قصه گو در جشنواره پانزدهم، با عنوان هاي شهيد كامبيز ملك شامران، شهيد بهنام محمدي و شهيد محمدحسين فهميده درنظر گرفته شده است.
سيدمصطفوي توليد فيلم و كتاب بزرگداشت شهدا، چاپ دو عنوان كتاب، برگزاري مسابقه طراحي پوستر جشنواره در بين مربيان و كارشناسان كانون و تهيه و آماده سازي لوح فشرده هزار و يك شب حاوي قصه گويي مربيان كانون را از ديگر برنامه هاي اين جشنواره اعلام كرد.
وي با اشاره به لزوم همياري مسئولان بخش هاي مختلف جهت برگزاري هر چه بهتر اين جشنواره بر حضور پررنگ آموزش وپرورش استان در اين جشنواره تأكيد كرد.
پانزدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي از پنجم تا دهم بهمن ماه امسال در اروميه و به ميزباني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان آذربايجان غربي برگزار خواهدشد.

 



نسخه هاي شبيه خواني بازنويسي مي شود

خوانسار- خبرنگار كيهان:
رئيس انجمن شبيه خوانان استان اصفهان گفت: كميته اي جهت تصحيح نسخه هاي شبيه خواني با استفاده از اساتيد حوزه و تاريخ تشكيل شده است.
محسن مومن زاده در اختتاميه سوگواره تعزيه خواني غرب استان اصفهان در خوانسار با اشاره به سنديت نداشتن برخي از نسخه هاي افزود: در برخي از نسخه ها مطالب جديدي وارد شده كه انحراف است و با استفاده از نسخه ها قديمي و كمك كارشناسان مي توان به اصلاح و بازنويسي آن پرداخت.
وي موسيقي را نيز يكي از اركان اصلي تعزيه خواني عنوان و بيان داشت: استفاده از موسيقي در تعزيه خط قرمز هايي نيز دارد و بايد حدود آن مشخص و غنا از غيرغنا جدا گردد.
رئيس انجمن شبيه خوانان استان اصفهان تعامل شبيه خوانان، استفاده از تجارب يكديگر و آشنايي نسل جوان را با شبيه خواني از اهداف برگزاري سوگواره ها عنوان كرد و افزود: اولين سوگواره تعزيه خواني دركشور درسال 1369 و اولين سوگواره كشوري با حضور گروههاي سراسر كشور نيز درسال 1370 دراين استان برگزار و دراين زمينه استان اصفهان پيشتاز بوده است.
مومن زاده اضافه كرد: اگر دراين سوگواره ها و شبيه خواني ها يك قدم جامعه اسلامي و نسل جوان به سمت اهل بيت سوق داده شوند اهداف تعزيه خواني محقق شده است. وي لازمه يك تعزيه خوب را استفاده از اشعار در خور و شان تعزيه به صورت اصيل و عدم استفاده از نسخه هاي غريب عنوان كرد.

 



نمايشگاه عكس عشق حسيني در گناباد برگزار شد

گناباد- خبرنگاركيهان:
عكاسان گنابادي با برپايي نمايشگاه عكس، گوشه اي از شور و عشق حسيني مردم اين شهرستان را در ايام عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين به تصوير كشيدند.
به گزارش خبرنگار ما، اين نمايشگاه كه با عنوان شور عشق حسيني در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان برپا شده 27 قطعه عكس با موضوع آئين هاي سوگواري محرم و صفر در گناباد به نمايش درآمد. اين عكس ها برگزيده آثار هنرمندان عكاس گناباد است و در آنها به موضوعات مختلفي همچون آئين شبيه خواني، حضور كودكان و نوجوانان در مراسم عزاداري سالار شهيدان، نذورات مردم و مراسم سنتي نخل برداري پرداخته شده است.

 



3 اثر صنايع دستي استان مركزي نشان مرغوبيت كالا گرفت

اراك- خبرنگار كيهان:
در سومين داوري نشان مرغوبيت كالاي منطقه مركزي كشور كه در اصفهان برگزار شد، سه اثر صنايع دستي استان مركزي، نشان مرغوبيت كالا گرفت.
سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي با اعلام اين خبر گفت: در سومين داوري نشان مرغوبيت كالاي منطقه مركزي كشور بيش از 191 صنايع دستي از استان هاي، اصفهان، چهارمحال و بختياري، مركزي، يزد، لرستان، توسط داوران مورد بررسي و داوري قرار گرفت.
مجتبي رضواني افزود: از مجموعه 26 اثر صنايع دستي استان مركزي در اين داوري، سه تار استاد حميدرضا اشتري، طرح تذهيب ميلاد رفيعي و تراش سنگ هاي قيمتي علي غفاري موفق به دريافت اين نشان شدند.

 



نمايشگاه هنرهاي تجسمي انديشه به كار خود پايان داد

شهريار- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه هنرهاي تجسمي با موضوع «حماسه 9 دي» در فرهنگسراي امام علي(ع) شهر جديد انديشه به كار خود پايان داد.
اين نمايشگاه كه با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار و شهرداري فاز سه انديشه برگزار شده بود، هنرمندان شهريار در دو رشته خطاطي و نقاشي هنر خود را به صورت كارگاهي به بازديدكنندگان عرضه كردند. در اين راستا هنرمندان عكاس شهرستان 14اثر با موضوع حضور حماسي مردم در نهم دي ماه سال 88 را به نمايش گذاشتند و در بخش جنبي نمايشگاه نيز به مناسبت روز بصيرت و ميثاق امت و ولايت تراكت هايي از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص بصيرت و حماسه نهم دي و پوسترهايي با ديدار ايشان از جبهه هاي نبرد حق عليه باطل تحت عنوان آفتاب ولايت و اميد دلها به نمايش درآمد كه با استقبال علاقه مندان قرار گرفت.

 



درخشش مستند «نور، سكوت و صداي آهن» در سطح ملي

اراك- خبرنگار كيهان:
مستند «نور، سكوت و صداي آهن» توليد شبكه آفتاب استان مركزي موفق به كسب رتبه نخست و تنديس سرو طلايي شد.
تهيه كننده اين مستند با اشاره به اين كه جشنواره در سه بخش مستند، پويانمايي و فيلم كوتاه برگزار شد؛ گفت: مستند «نور، سكوت و صداي آهن» در بخش تدوين به تدوينگري «هايده ديسي» موفق به كسب تنديس سرو طلايي و رتبه نخست شد.
وي اضافه كرد: اين مستند تنها اثر از مراكز استانهاست كه در سه بخش تهيه كنندگي، كارگرداني و تدوين نامزد دريافت جايزه شده است.

 



تاريخ آذربايجان فرش مي شود

تبريز-خبرنگار كيهان:
تابلو فرش «تاريخ آذربايجان» در مشخصات 24 متر مربع و وزن 3 تن تهيه، و در موزه تبريز نصب مي شود.
در اضلاع راست و چپ اين اثر تصاوير امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب بافته خواهد شد و از جمله مشاهير تاريخي كه تصويرشان نقش اين قالي نفيس مي شود مي توان به جبار باغچه بان، ميرزا حسن رشديه، ستارخان، باقرخان، مولانا، ثقه الاسلام، زينب پاشا، شمس تبريزي و شيخ محمد خياباني اشاره كرد.
از مشاهير معاصر نيز تصاوير شخصيت هايي نظير علامه محمدتقي جعفري، علامه محمدحسين طباطبايي، شهيدان مهدي باكري و حسن شفيع زاده و علامه عبدالحسين اميني زينب بخش فرش «تاريخ آذربايجان» است.
اين اثر پس از تكميل بزرگترين تابلو فرش دنيا خواهد بود.

 



برگزاري جشنواره بين المللي فيلم 100 در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
دبير كميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان از برگزاري هشتمين جشنواره بين المللي فيلم 100 در اصفهان همزمان با تهران و چند كلان شهر ديگر خبرداد.
«مهدي بقايي» با بيان اينكه فيلم هاي شركت كننده در اين جشنواره بايد يكي از مضامين اخلاقي را دستمايه خلق اثر قرارداده و مدت زمان آن از ابتدا تا پايان تيتراژ 100ثانيه باشد، افزود: آثار ارسالي مي تواند در يكي از قالب هاي داستاني، مستند و يا پويانمايي تهيه شده باشد.
وي با اشاره به اينكه تيزرهاي تبليغاتي، نماهنگ ها و بخش هاي بريده شده از ميان فيلم هاي بلند در اين جشنواره پذيرفته نخواهد شد، اضافه كرد: به فيلم هاي راه يافته به بخش مسابقه، گواهي شركت در جشنواره اعطا شده و شماري از آنها، روز 4اسفندماه سال جاري همزمان با ديگر كلان شهرها در تالار هنر شهر اصفهان اكران عمومي خواهد شد.
دبير كميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان گفت: بخش ويژه شامل آثار 100ثانيه اي راديويي، بخش جنبي شامل فيلم هاي 100ثانيه اي تلفن همراه، بخش سينماي اخلاق شامل آنونس هاي 100ثانيه اي و بخش بين الملل از جمله قسمت هاي ديگر اين جشنواره است.
به گفته بقايي، جايزه بزرگ اين جشنواره در بخش اصلي شامل تنديس، لوح تقدير، مبلغ 5ميليون تومان هديه نقدي و 5ميليون تومان حمايت از توليد بعدي، جايزه ويژه بخش سينماي اخلاق شامل تنديس، لوح تقدير و مبلغ 4ميليون تومان هديه نقدي و جايزه اول بخش انيميشن، بخش داستاني و بخش مستند هر يك شامل تنديس، لوح تقدير و مبلغ 3ميليون تومان هديه نقدي خواهد بود.
وي افزود: آثار راه يافته به اين جشنواره در سينماها و تالارهاي نمايش، تلويزيون هاي شهري و صفحه نمايش پايانه هاي مسافربري به تماشاي عمومي گذاشته مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14