(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 دی 1390- شماره 20120

خشونت را كنترل كنيد
آشفتگي هاي يك جدايي
افزايش حافظه با رژيمي سرشار از آنتي اكسيدان
تردي غذا و حفظ موادمغذي از مزيت آرام پختن
كنترل كلسترول بد با مصرف سيب
تحرك بيشتر قلبي سالم تر
5 روش براي تصفيه خون
هورمون درماني كاهش دهنده ريسك بيماري هاي قلبي در زنان يائسه
29نكته براي شناسايي افراد معتاد
گول تبليغ ايمپلنت هاي دنداني مادام العمر را نخوريد



خشونت را كنترل كنيد

تماشا كردن بيش از حد نوجوانان به فيلم هاي خشن تلويزيون و بازي هاي كامپيوتري مي تواند پرخاشگري، افسردگي، لجبازي، تخريب سيستم عصبي و فكري را به دنبال داشته باشد.
محققان آموزشي در انگليس معتقدند كه تماشا كردن طولاني كودكان به تلويزيون و انجام بازي هاي كامپيوتري افق فكري آنها را محدود مي كند و بر عملكرد كلامي آنان نيز تأثير مي گذارد.
به ويژه در جامعه هايي كه زمينه فقر و بيكاري بيشتر باشد، فيلم ها و سريال هايي رواج پيدا مي كند كه داراي مضامين خشونت و زورگويي است. اين امر نيز به نوبه خود باعث افزايش خشونت و پرخاشگري در جامعه مي شود كه بيشترين آسيب و خسارت آن متوجه جوانان و نوجوانان آن جامعه است.
تماشاي فيلم هاي ترسناك يا خشن، ترس و اضطراب را در نوجوان افزايش مي دهد.
در اين ميان تماشاي فيلم ها و سريال هاي خشن براي پسران نوجوان جذابيت ويژه اي دارد چرا كه شخصيت هاي اين قبيل فيلم ها اغلب مردان هستند.
آنها در اين سنين هر فيلمي را كه مي بينند، الگو قرار مي دهند. يادگيري آنها براساس ديده ها و شنيده هاست و ديدن صحنه هاي خشن و رفتارهاي پرخاشگرانه باعث اضطراب، ترس و بروز رفتار خشن در آنان مي شود.
خشونت در سريال ها و فيلم ها حتي روي افراد آرام نيز تأثيرگذار است و آنها را دچار هيجان هاي كاذب مي كند.
بهترين روش تخليه انرژي
هنگامي كه نوجوان تحت تأثير فيلمي قرار مي گيرد، در خيال پردازي هاي خود نسبت به شخصيت هاي آن احساس نزديكي مي كند و آنها را الگوي خود قرار مي دهد.
گرايش به بازي هاي كامپيوتري خشن از ديگر علايق نوجوانان است آنها در اين بازي ها نقشي را برعهده مي گيرند و فعالانه وارد عمل مي شوند. در اين زمينه، حس گيري بعضي از آنها آنقدر قوي است كه آنچه را كه در فيلم ها و بازي هاي رايانه اي ديده اند، روي خواهر و برادر خود و همكلاسي هايشان پياده مي كنند.
نوجوانان پرتحرك بهترين روش تخليه انرژي خود را در زد و خوردي مي بينند كه از فيلم ها ياد گرفته اند. در اين نوع فيلم ها، عواطف انساني و خانوادگي نقشي ندارد و همه چيز قرباني خشونت و زورگويي مي شود.
اما اين در حالي است كه استفاده از امكانات تصويري مانند تلويزيون و رايانه در اغلب خانواده ها بدون نظارت والدين انجام مي گيرد.
فيلم هاي سينمايي و بازي هاي ديجيتالي پيام هاي مثبت و منفي بسياري را به ما منتقل مي كنند. در اين ميان، پيام هاي منفي روي نوجوانان حساس تأثير بيشتري دارد.
نوجوان خيال پرداز با همزاد پنداري با شخصيت هاي داستاني و با تصويرسازي و فرضيه سازي در مورد خود و اطرافيانش به ترس ها و نگراني هاي خود دامن زده و در نتيجه اضطراب زيادي را از اين طريق تجربه مي كند.
همچنين برخي از سريال هاي بي پيام تلويزيوني بلاتكليفي، انتظار و سردرگمي را در مخاطب القا مي كنند.
در اين كه برنامه هاي مفيد فراواني چه براي جوانان و چه براي كودكان وجود دارد، حرفي نيست، اما درك اين مسئله براي رسانه ها در زمان بندي برنامه ها بسيار با ارزش است؛ زيرا تماشاي فيلم هايي كه آنها را عصبي، هيجاني، غمگين و وحشتزده مي كند، در درازمدت اثرات جبران ناپذيري را بر آنها به ويژه نوجوانان برجاي خواهد گذاشت.
برنامه ريزي كنيد
خانواده ها براي فرزندانشان بايد برنامه ريزي مشخصي داشته باشند تا فرزندشان چه وقت بازي كنند، چه وقت تكاليف مدرسه را انجام دهند و در چه زماني به تماشاي تلويزيون و يا انجام فعاليت هاي مورد علاقه خود بپردازند.
بسياري از نوجوانان دچار كابوس شده اند و آن را تجربه كرده اند.
بسياري از آنهايي كه دچار كابوس و يا وحشت خواب مي شوند، علاقه اي ندارند تا درباره آن صحبت كنند.
كابوس در خواب در سنين نوجواني بسيار اتفاق مي افتد كه نتيجه اختلال اضطراب در خواب است.
اين مسئله ناشي از ترس، اضطراب، ناراحتي و نگراني هايي است كه در طول روز براي وي رخ مي دهد و شب خود را در قالب كابوس نشان مي دهد.
اما وحشت خواب كه آن هم ريشه در نگراني هاي روزمره دارد، زمينه خانوادگي دارد و در دوره خواب عميق اتفاق مي افتد.
در اين حال، ضربان قلب و تعداد تنفس او به طور قابل ملاحظه اي بالا مي رود و پس از چند دقيقه آرام گرفته، دوباره به خواب مي رود. اضطراب و ترس در خواب نشأت گرفته و دنباله اضطراب هاي روزانه است كه مي تواند مربوط به رفتار اطرافيان مانند دعواهاي پدر و مادر و ديگر افراد، زدو خورد، تنبيه، تحقير، تهديد، تماشاي فيلم هاي خشن و ترسناك يا غم انگيز باشد.
توجه خانواده ها ضروري است
اثرات رواني برخي از اين برنامه همانند ميكروبي است كه به مقدار بسيار كمي از طريق غذا، وارد بدن افراد مي شود. اين مقدار كم و ناچيز به هيچ وجه سلامت را به خطر نمي اندازد، اما در درازمدت فرد را به طور كامل مسموم كرده، اثرات جانبي ناشي از آن، كل سيستم بدن وي را دستخوش يك بيماري بدخيم مي سازد.
بدون شك محيط زندگي، جامعه و فضا را در جهان امروز و دنياي واقعي نمي توان براي جوانان بي هيچ مشكلي نگاه داشت.
اما توجه كافي به اين مسائل بسيار حائز اهميت است. خانواده ها نيز در اين باره بايد برنامه ريزي مناسبي متناسب با سن و درك كودكانشان داشته باشند و خودشان نيز در كنار بچه ها به تماشاي برنامه ها بنشينند و يا از دور نظارت داشته باشند و در مواقع ضروري توضيحاتي در مورد رويدادها و شخصيت هاي ترسناك فيلم ها و سريال ها به كودكانشان بدهند تا بتوانند به خوبي ترس را از كودك دور كنند.

 



آشفتگي هاي يك جدايي

ثبات خانواده در يكدل و همگام بودن اعضاي آن است و نبود هر يك از اعضا باعث به وجود آمدن مشكلاتي براي ساير افراد خانواده مي شود، در اين ميان، جدايي پدر و مادر حادثه اي است كه مسائل و مشكلات فراواني را براي افراد به وجود مي آورد. جدايي براي مرد و زن تجربه اي تكان دهنده و براي كودكان خاطره اي تلخ و ماندگار است.
با توجه به تلخي ها و نابساماني هاي جدايي والدين، خانواده بايد روشي را درپيش گيرد تا حداقل آسيب را به اعضاي خود وارد كند.
طلاق بر روي مرد و زن پيامدهاي خاص خود را دارد. روند جدايي والدين در كودكان تأثيرگذارتر است و متأسفانه پدر و مادر در روند طلاق به طور كلي كودكان خود را نمي بينند.
كودك در جريان جدايي والدين احساس امنيت، اعتماد به نفس و تداوم زندگي خانوادگي را از دست مي دهد. تأثير طلاق در كودكان زير 3 سال باعث از بين بردن اعتماد و دلبستگي كودك به محيط اطراف مي شود. بهانه جويي، خشم، عصبانيت، اختلالات خواب، افسردگي و انزوا از ديگر پيامدهاي طلاق بر روي اين كودكان است.
اثر طلاق در كودكان 3 تا 6 سال به گونه ديگر خودنمايي مي كند، كودكان در اين سن به سمت استقلال و خودكفايي گام برمي دارند و اين چالش بزرگ آن ها در اين سن است. كودكان در اين سن براي خود قدرت هاي خيالي قائلند و از طرفي به والدين هم اعتماد و يا بي اعتمادي پيدا كرده اند.
واكنش هاي هيجاني فرزندان
وقتي طلاق برخلاف روند مورد انتظار آنان صورت گيرد نوعي احساس گناه و شكست خوردگي در ذهن آنها به وجود مي آيد. با اين همه ميزان واكنش هاي هيجاني كودكان بستگي به سن، درك و آگاهي آنان از محيط اطراف دارد. بديهي است يكي از عواملي كه سبب بروز ترس و اضطراب در كودك مي شود مشكلات زن و مرد در محيط زندگي است.
اغلب كودكان خردسال به دليل نداشتن درك صحيح از موضوع مورد بحث والدين شان با بروز رفتارهاي پرخاشگرانه و خصمانه در صدد مقابله با شرايط موجود برمي آيند و از طرف ديگر ممكن است تصور كنند كه عامل اصلي اختلاف، آن ها هستند و دچار احساس گناه شوند، آنان فكر مي كنند اگر رفتار ديگري در ارتباط با پدر و مادر داشته باشند، مي توانند درگيري هاي موجود پدر و مادر را كاهش دهند.
كودكان كه به مدرسه مي روند اغلب اضطراب ناشي از مشاجره هاي والدين شان را با نداشتن تمركز در انجام تكاليف مدرسه و افت تحصيلي نشان مي دهند.
در سنين نوجواني فرزندان به طور كامل متوجه جدايي والدين شده و واكنش هايي از جمله خشم زياد، نگراني در مورد آينده و احساس مسئوليت نسبت به درست كردن شرايط موجود را دارد و سعي در واسطه قرار گرفتن ميان پدر و مادر و ايجاد صلح و آشتي در ميان آنها را دارند و در شرايطي نيز با خونسردي نظاره گر موضوع طلاق والدين هستند.
سن كودك در هنگام طلاق در واكنش هاي آنان تفاوت ايجاد مي كند. اطفالي كه در سن 3 تا 6 سالگي هستند واكنش شديدتري نسبت به طلاق دارند. اختلالات رفتاري به صورت از دست دادن مهارت هايي كه تازه كسب كرده اند؛ ظهور مي كند، براي نمونه حرف زدن آنها كودكانه تر مي شود زيرا مسئله طلاق براي آنان غيرقابل درك است و كودك در هنگام طلاق دچار نگراني مي شود كه شايد پدر و مادر نيز او را طلاق دهند.
بسياري از كودكان طلاق، در يادگيري نيز دچار مشكل مي شوند و افت تحصيلي پيدا مي كنند. نوجوانان در مرحله بلوغ راحت تر مسئله طلاق را درك مي كنند ولي هنوز هم دل آزرده و يا خشمگين به جدايي پدر و مادر نگاه مي كنند.
ريشه اضطراب هاي دوران نوجواني
نكته بسيار مهم آن است كه كودك در هر سني خود را مقصر در طلاق پدر و مادر مي داند و اين موضوع كودك را آزار مي دهد. بنابراين نبايد دوران نداشتن تفاهم و مشاجره زن و مرد در خانه را بر روي روحيه كودك فراموش كرد حتي اگر پدر و مادر تصور كنند كه با بهترين شيوه ممكن و با آرامش و متانت كامل از هم جدا شده اند، باز هم تجسم اين كه والدين قصد جدايي دارند براي كودك دلهره آور و ترسناك است.
روان شناسان معتقدند كه ريشه اضطراب هاي دوران كودكي و يا نوجواني در احساس گناه، تنش و نگراني نهفته است. در اين ميان خانواده هايي هستند كه محيطي متشنج براي كودكان خود فراهم مي آورند و دنياي سراسر شادي و امنيت كودك خود را تبديل به استرس و نگراني مي كنند. اين موارد براي كودكان مشكلات بسياري را به وجود مي آورد.
بررسي ها نشان مي دهد پسري كه مجبور مي شود با مادر خود زندگي كند در همانندسازي مثبت مردانه دچار مشكل مي شود و برعكس دختري كه به ناچار مجبور است با پدر خود زندگي كند قادر به همانندسازي زنانه نخواهد بود، به طور كلي كودكان در پذيرش نقش مبتني به خود دچار مشكل مي شوند.
گاهي اوقات يكي از والدين چند فرزند را سرپرستي مي كند، اين موضوع فشار بسياري را به فرزند بزرگتر وارد مي كند و او برحسب جنسيت خود مجبور است نقش پدر و يا مادري را كه طلاق گرفته ايفا كند.
پدران ومادران تا آنجا كه ممكن است از طلاق خودداري كنند و به دنبال راه حل هاي سازنده تري براي رفع مشكلات خود باشند، اگر مجبور به طلاق شدند، بهتر است اين اقدام به آرامي و با توجه به منافع كودكان انجام بگيرد.
البته مسئله برخورد والدين با موضوع و نوع طرح آن با فرزندان در ميزان واكنش هاي سني فرزندان نسبت به اين مسئله نقش موثري خواهدداشت. به طور كلي برخي والدين قبل از قطعي شدن طلاق، آن را با فرزندان مطرح نمي كنند. برخي ديگر بدون آمادگي فرزندان موضوع طلاق را مطرح كرده و برخي فرزندان نيز به دليل وجود درگيري هاي لفظي و يا فيزيكي والدين خود نسبت به ايجاد جدايي و طلاق ميان والدينشان آگاهي نسبي دارند، اما در همه اين موارد روح و روان فرزندان آسيب جدي خواهد ديد.
با اين همه، تحقيقات نشان مي دهد كه به طور معمول بعد از طلاق شرايط سختي براي فرزندان خواهدبود و اگر فرزندان نتوانند به درستي با اين مسئله كنار آيند، دچار مشكلات روحي رواني بسيار جدي خواهدشد، بنابراين لازم است نقش والدين در زندگي فرزندان به درستي ايفا شود. فرزندان را وسيله و ابزاري براي ابراز خشم نسبت به طرف مقابل خود قرار ندهيم. با كودكان خود صحبت كنيم و به آنها بگوييم طلاق تقصير آنها نيست و به دست آنها هم قابل پيشگيري نيست. به خاطر داشته باشيد كه كودك هيچ گاه نمي تواند پدر و مادر خود را طلاق دهد.
گفت وگو مناسب ترين راه حل
يكي از مسائلي كه درون خانواده كم و بيش مشاهده مي شود لجبازي بين زن و مرد درباره يك موضوع خاص است. لجبازي در هر زماني اتفاق مي افتد گاهي اوقات زن يا مرد احساس مي كنند نظرشان كاملا منطقي است و بايد پذيرفته شود و اگر مورد قبول طرف مقابل نباشد كار به لجبازي مي كشد، غرور، اختلاف سليقه، نداشتن گذشت، در اكثر اوقات زمينه اين رفتار است. شايد بتوان گفت يكي از آثار منفي لجبازي اختلاف زوجين باشد كه سلامت روان اعضاي خانواده را تهديد مي كند.
روان شناسان معتقدند فرد لجوج قدرت تصميم گيري و استقلال فكري مناسبي ندارد و نمي خواهد خواسته هاي غيرمنطقي خود را كنار بگذارد. فرد لجباز به نظر ديگران احترام نمي گذارد و تنها خواسته خود را مي بيند.
در واقع افراد با لجبازي نمي توانند راه حل هاي مناسبي براي مسائل پيدا كنند و توجيه منطقي را نمي پذيرند.
در هنگام برخورد با مسئله اي، زن و مرد بايد با لحن مناسب با هم صحبت كنند. والدين در هنگام كشمكش بايد تعادل و آرامش خود را حفظ كنند كه موضوع مورد بحث منجر به اختلاف بيشتر نشود.
گفت وگو مناسب ترين عامل براي حل مسائل است. والدين بايد ديدگاه هاي يكديگر را بشنوند و بعد تصميم بگيرند.
اما متأسفانه در بيشتر مواقع آنها حاضر به شنيدن نظرات همديگر نيستند. شايد يكي از وظايف مهم پدران و مادران در زندگي، پيشداوري و قضاوت عجولانه نكردن درباره موضوع هاي مختلف است.
عليرضا ضياعي

 



افزايش حافظه با رژيمي سرشار از آنتي اكسيدان

مواد غذايي سرشار از ويتامين ها و املاح موجب بهبود سلول هاي سيستم عصبي بدن مي شود و به افزايش حافظه افراد كمك مي كند.
سيستم حافظه و يادگيري انسان بسيار پيچيده است كه خداوند به ما ارزاني كرده و افراد بايد از آن مراقبت كنند.
استفاده از تغذيه سالم مي تواند درافزايش يادگيري انسان موثر باشد و رژيم غذايي سرشار از ويتامين ها و املاح براي سلامت سيستم عصبي مفيد است.
برخي عادت هاي غذايي غلط برسيستم حافظه و يادگيري انسان اثر سوء مي گذارد و مغز و اعصاب را به خطر مي اندازد همچنين دانش آموزان و افرادي كه كارهاي فكري انجام مي دهند بايد به تغذيه خود اهميت بيشتر بدهند.
استفاده از غذاي سالم و سرشار از ويتامين ها و املاح موجب بهبود سلول هاي سيستم عصبي بدن مي شود و در نقل و انتقال پيام هاي عصبي به مغز و بالعكس مؤثر است.
تريپتوفال يكي از اسيدهاي آمينه دربدن است كه سروتونين را در بدن آزاد مي كند كه يك ماده شيميايي آرامبخش است و موجب افزايش آرامش بدن مي شود.
تيروزين نقطه مقابل تريپتوفان است و يكي ديگر از اسيدهاي آمينه بدن محسوب مي شود كه درمقابل سرتونين ساخته مي شود و در ساختمان آن دوپامين و نور اپي نفرين وجود دارد و نوعي انتقال دهنده مغزي است كه به هوشياري مغز كمك مي كند.
مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان از مغز حفاظت مي كند و مانع از آسيب ها و تهديدهاي غشاي مغز در برابر راديكال هاي آزاد مي شود.
وعده هاي غذايي دريادگيري نقش اساسي برعهده دارند. مصرف صبحانه نيز به افزايش يادگيري افراد كمك مي كند؛ همچنين مصرف مواد غذايي شيرين در وعده صبحانه به افزايش حافظه كمك مي كند و 2ساعت پس از صرف صبحانه مغز آمادگي بهتري براي آموختن مطالب دارد.

 



تردي غذا و حفظ موادمغذي از مزيت آرام پختن

آرام پختن مواد غذايي باعث تردكنندگي غذاهاي پروتئيني مي شود.
پختن موادغذايي در آب داغ كه حرارت آن پايين تر از نقطه جوش است را روش «آرام پختن» مي گويند.
تغييراتي كه در حين آرام پختن رخ مي دهد مشابه جوشاندن است، ولي با سرعت كمتري انجام مي شود.
يكي از مزاياي روش آرام پز اين است كه به دليل استفاده از درجه حرارت پايين، پروتئين خيلي كم منعقد مي شود؛ بنابراين غذا قابل هضم ترين شكل خود را دارد.
مزيت ديگر روش آرام پختن اثر تردكنندگي آن بر غذاهاي پروتئيني است. از آنجايي كه پخت موادغذايي دراين روش آهسته است، كاهش مواد مغذي بسيار كم مي شود.
به عنوان مثال در پخت آرام ماهي، يك سوم املاح و ويتامين هاي محلول در آب ممكن است از دست بروند.
ماهي پخته شده با اين روش طعم كمي دارد و ارزش تغذيه اي آن كمتر از ماهي خام مي باشد، مگر اين كه مايعي كه ماده غذايي درآن پخته شده، براي تهيه سس يا سوپ مورد استفاده قرارگيرد چرا كه ورود موادمغذي به آب پخت باعث كاهش ارزش تغذيه اي نمي شود.
در ضمن اين مايع، طعم از دست رفته غذاي پخته را حفظ مي كند.

 



كنترل كلسترول بد با مصرف سيب

سيب ها ميوه هايي معجزه گر هستند كه به واسطه تركيباتي فيبري كه دارند فوايد بسياري را به بدن انسان مي رسانند. مطالعات بر روي حيوانات نشان داده بودند «پكتين» و «پليفنولز» موجود در سيب مي تواند متابوليسم چربي را افزايش داده و از ميزان توليد مولكول هاي التهاب آور بكاهد.
مصرف روزانه سيب همچنين مي تواند منجر به كاهش يافتن هيدروپروكسيد چرب و پروتئين واكنش پذير C در زنان شود.
مصرف روزانه 240كالري موجود در سيب هاي خشك نيز منجر به كاهش 5/1كيلو گرمي وزن مي شود. عامل اصلي در كاهش وزن بدن پكتين موجود در سيب است زيرا در بدن احساس سيري ايجاد مي كند.

 



تحرك بيشتر قلبي سالم تر

سلامت قلب منوط به داشتن وزن و تغذيه مناسب و داشتن تحرك لازم است. براي داشتن قلبي سالم بايد حداقل هفته اي سه بار به مدت نيم ساعت پياده روي همراه با نرمش ملايم داشته باشيم.
قلب عضو حساس بدن است و در سلامتي آن بايد بكوشيم چرا كه سلامت قلب در داشتن وزن مناسب، تغذيه مناسب، ورزش و داشتن تحرك است كه بايد اين سرفصل ها را جدي بگيريم.
سلامت يعني رفاه كامل جسمي، روحي، بهداشتي و اجتماعي است و ما بايد در زندگي خود به اين اصول اهميت ويژه اي بدهيم.
اگر مي خواهيم هميشه شاداب و سرزنده باشيم بايد به ورزش اهميت بدهيم و براي داشتن قلبي سالم حداقل بايد هفته اي سه بار به مدت نيم ساعت پياده روي همراه با نرمش ملايم را فراموش نكنيم.
استفاده از غذاهاي سالم و پرهيز از رژيم نامناسب مثل خورن غذاهاي پرچرب و نمك زياد در جلوگيري از سكته هاي قلبي و بالا رفتن كلسترول خون بسيار مهم است و بايد خانواده ها توجه جدي به اين امر داشته باشند.

 



5 روش براي تصفيه خون

هنگامي كه سموم در جريان خون باشند، اندام ها آسيب مي بينند و در معرض خطر قرار مي گيرند و در اين زمان سردرد، مشكل تنفس، خستگي، آلرژي و... ظاهر مي شوند.
محيط زندگي آلوده و افزودني هاي مضر از دغدغه هاي همگاني است. به همين دليل برنامه هاي سم زدايي رو به گسترش است زيرا با پيروي از اين برنامه ها با روشي طبيعي از بروز بيماري ها جلوگيري مي شود.
تصفيه خون يكي از موارد پراهميت است زيرا جريان خون موادغذايي حياتي و اكسيژن را به اندام هاي بدن مي رساند. هنگامي كه سموم در جريان خون باشند، اندام ها آسيب مي بينند و در معرض خطر قرار مي گيرند و در اين زمان سردرد، مشكل تنفس، خستگي، آلرژي و... ظاهر مي شوند.
براي پيروي از اين برنامه بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد: مصرف غذاهايي كه جريان خون را تصفيه مي كنند بايد در دستورالعمل غذايي قرار گيرند. اين موادغذايي شامل اسفناج، مارچوبه، موسير، تره فرنگي، كرفس و هويج است. از اين رو توصيه مي شود اسفناج، كرفس و هويج به سالاد افزوده شود، موسير و تره فرنگي را نيز بايد خرد كرد و همراه با سوپ مصرف كرد. مارچوبه بخارپز شده نيز به املت اضافه شود.مصرف غذاهاي مفيد براي كبد، از آنجايي كه كبد يكي از مهم ترين اندام هايي است كه سموم بدن را جدا مي كند، خوردن غذاهاي مفيد براي كبد، براي تصفيه خون نيز مفيد خواهد بود. اين موادغذايي شامل سبزيجات تلخ داراي برگ سبز، خردل سبز، كلم پيچ، شاهي آبي و... است كه بايد در برنامه غذايي روزانه گنجانده شوند.
مصرف غذاهاي غني از فيبر مانند پودر تخم كتان، جوي دوسر و پاپايا، آناناس، آلو و... براي روده ها مفيد است و سلامت را افزايش مي دهد. تنظيم حركات روده اي براي تصفيه خون ضروري است زيرا يبوست باعث مي شود سموم دوباره جذب و وارد جريان خون شوند.
مصرف چاي سبز به دليل برخورداري از خواص آنتي باكتريال از زمان هاي قديم در چين رواج داشته است. اين چاي همچنين براي سلامت عمومي و طول عمر نيز مفيد است. كاتچئين هاي موجود در چاي سبز خون را رقيق مي كنند و از اين رو از تشكيل لخته هاي خوني جلوگيري مي شود.
اين چاي همچنين در كاهش قند خون و سطح كلسترول مفيد است لذا توصيه مي شود روزانه حداقل دو فنجان چاي سبز نوشيده شود.
كاهش ميزان مصرف غذاهاي فرآوري شده، توصيه مي شود به جاي مصرف غذاهاي فرآوري شده از مواد غذايي خانگي استفاده شود زيرا افزودني ها و نگهدارنده هاي مصنوعي مضر و سوخت و ساز آن ها براي بدن دشوار است.
از اين رو بايد از موادطبيعي، غلات كامل، ميوه ها و سبزيجات فصلي و منابع پروتئيني مانند گوشت بوقلمون بيشتر استفاده شود.

 



هورمون درماني كاهش دهنده ريسك بيماري هاي قلبي در زنان يائسه

رئيس پژوهشكده صارم گفت: يافته هاي پژوهش انجام شده در اين مركز نشان مي دهد، هورمون درماني در زنان يائسه، سبب كاهش چربي بد خون (LDL2) و افزايش چربي خوب خون (HDL2) و در نتيجه كاهش ريسك بيماري هاي قلبي- عروقي شده است.
دكتر ابوطالب صارمي با اعلام اين خبر افزود: با شروع يائسگي، تغييراتي روي ليپيدها و ليپوپروتئين هاي سرم خون ايجاد مي شود كه از جمله مي توان به كاهش چربي خوب خون، افزايش كلسترول، چربي بد و تري گلسيريد (چربي مفيد خون) اشاره كرد كه اين عوامل از فاكتورهاي خطر گرفتگي شريان هاي قلبي (آترواسكلروز) به شمار مي روند.
وي با اشاره به اينكه از مهم ترين عوارض يائسگي، عوارض قلبي- عروقي زنان است، تصريح كرد: بيماري هاي قلبي- عروقي از علل اصلي مرگ و مير زنان در سنين يائسگي به شمار مي رود.
دكتر صارمي ادامه داد: براساس اين پژوهش كه روي 44 خانم يائسه صورت گرفت، مشخص شد، ناقل پروتئيني كلسترول و تري گليسيريدها پس از جذب از روده ها توسط هورمون درماني افزايش مي يابد كه اين امر موجب پيدايش آثار حفاظتي استروژن عليه بيماري هاي قلبي- عروقي مي شود.
وي با اشاره به اينكه سن متوسط يائسگي بين 50 تا 52 سالگي است، اظهار داشت: پس از يائسگي ميزان توليد استروژن ها توسط تخمدان ها بسيار جزئي است و اين كمبود با عوارضي همچون گرگرفتگي، عوارض رواني، عوارض تحليل رفتن اندام ها، پوكي استخوان و عوارض قلبي- عروقي همراه است. از مهم ترين عوارض يائسگي مي توان به پوكي استخوان و عوارض قلبي- عروقي اشاره كرد.
علت اكثر بيماري هاي قلب و عروق، آتروسكلروز عروق بزرگ است. در نتيجه آتروسكلروز جدار شرائين سخت و تنگ شده و خون رساني به عضله قلب كاهش مي يابد كه اين خود سبب دردهاي قفسه سينه مي شود. حال اگر اين كاهش جريان خون ادامه يابد تا خون رساني قطع شود، سكته قلبي (انفاركتوس) رخ داده و موجب مرگ مي شود.
به گفته دكتر صارمي، درمان جايگزيني هورموني يكي از مسايل عمده در مراقبت هاي بهداشتي زنان پس از بروز يائسگي است. براساس مطالعات انجام شده، استروژن درماني تا 50درصد ريسك بيماري قلبي را در زنان يائسه كاهش مي دهد و امروزه پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي به عنوان عمده ترين فايده هورمون درماني محسوب مي شود.
وي ادامه داد: براساس پژوهش هاي انجام شده، افزايش سطح تري گلسيريد بيش از 15 ميلي گرم در دسي ليتر با ايجاد تغييرات آتروژنيك ذرات LDL (چربي بد خون) رابطه قوي دارد كه ريسك بيماري كرونري قلب را سه برابر افزايش مي دهد. در بررسي هاي اپيدميولوژيك، وجود يك ارتباط معكوس بين مقدار HDL (چربي مفيد خون) و شيوع آترواسكلروز ثابت شده است.
نسبت كلسترول توتال به كلسترول ليپوپروتئين سنگين، پيشگويي كننده بسيار خوبي براي بيماري كرونر است و چگونگي بالا رفتن ريسك بيماري كرونر در افراد بين 50 تا 95 سالگي را با افزايش اين نسبت نشان مي دهد.
دگتر صارمي گفت: با وجود همه گير بودن تغييرات زندگي در يائسگي و جمعيت رو به افزايش زنان يائسه، اهميت جسمي و روان شناختي اين موضوع در سال هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه ميزان چربي هاي سرم تا حدود زيادي بسته به وضع تغذيه، وضعيت ژنتيكي و نحوه زندگي افراد است و با توجه به اينكه بيشتر تحقيقات در اين زمينه در كشورهاي غربي انجام شده و در كشور ما تحقيق قابل توجهي در اين زمينه به ثبت نرسيده، نتايج اين تحقيق علاوه بر تعيين اثر هورمون درماني بر چربي هاي سرم مي تواند با آموزش زنان در مورد علايم و عوارض يائسگي و برشمردن نكات طبيعي و غيرطبيعي بيماري نيز مفيد باشد.

 



29نكته براي شناسايي افراد معتاد
29نكته براي شناسايي افراد معتاد

خواندن اين توصيه ها را به اوليايي كه به تغيير رفتار و گفتار فرزند خود مشكوك شده و نگران آلوده شدن آنان به مواد مخدر هستند، توصيه مي كنيم.
با خواندن اين نكات مي توانيد متوجه شويد كه آيا فرزند يا احتمالا يكي از بستگان نزديك شما به دام اعتياد افتاده است يا خير.
1-معتادان تزريقي، از دوستان و بستگان دوري مي جويند، زيرا مي خواهند احوالشان برآنان معلوم نشود.
2- افراد معتاد معمولا دچار كاهش وزن مي شوند، چون تمايل به خوردن صبحانه، شير، بستني و ترشي ندارند، زيرا اگر نشئه باشند، خوردن اين مواد نشئگي آنان را از بين مي برد.
3- ساعت خواب معتاد، متغير است.
4- به ورزش و كارهاي جسماني، علاقه اي نشان نمي دهند.
5- فرد معتاد بسيار پرحرف مي شود، مطالب بيجا و نامناسب زياد مي گويد و درهمه زمينه ها خود را صاحبنظر مي داند.
6-حالت چرت مكرر دارد.
7-وقتي به اتاق مي رود، در را قفل مي كند، حتي اگر بيرون برود نيز در اتاق را قفل مي كند.
8- به كار، شغل و خانواده بي علاقه مي شود.
9- چون اعتياد خود را مي خواهند بپوشانند، اغلب دروغ مي گويند و بتدريج به دروغگويي عادت مي كنند.
10- معمولا تمايلي به تميز نگاهداشتن خود ندارند.
11- دچار مشكلات مزمن گوارشي مي شوند.
12- بي دليل پول خرج مي كنند.
13- تا يك ساعت پس از مصرف مواد مخدر، بدنشان خارش مي گيرد، مخصوصا درپا، ران و كشاله ران.
14- دچار آبريزش بيني و عطسه و خماري مي شوند.
15- وسايل غيرمتعارف مثل زرورق سيگار، لوله خودكار و گاه سرنگ در جيب او پيدا مي شود.
16- بيشتر با افراد مشكوك و ناباب رابطه برقرار مي كنند.
17- دير سركار مي روند و هنگام بيداري صورتي پف كرده اند.
18- از رفتن به مسافرت امتناع مي كنند.
19- در روزهايي كه طرح مبارزه با معتادان اجرا مي شود، درخانه مي مانند.
20- داروهاي مخدر درخانه نگه مي دارند.
21- به تمديد گواهينامه رانندگي و يا جواز كسب علاقه اي ندارند؛ چون مي ترسند درمعاينه پزشكي رازشان فاش شود.
22- اندازه مردمك چشم شان تغيير مي كند و به همين دليل از عينك دودي استفاده مي كنند.
23- هنگام بازگشت به خانه عطر مي زنند.
24- اصرار دارند كه تنها بيرون بروند.
25- خبر ترك اعتياد ديگران را تكذيب مي كنند.
26- غيرمتعارف عرق مي ريزند.
27- دچار سرفه هاي مزمن مي شوند.
28- اگر معتاد به هروئين باشند، از رفتن به حمام خودداري مي كنند چون دوش گرفتن، زمان خماري، را محدود مي كند.
29- اگر پيش از اين لباس آستين كوتاه مي پوشيده اند ، به لباس آستين بلند رو مي آورند تا جاي تزريق مخفي شود .

 



گول تبليغ ايمپلنت هاي دنداني مادام العمر را نخوريد

نايب رئيس انجمن علمي پروستودنتيست هاي ايران با هشدار نسبت به برخي تبليغات گمراه كننده مبني بر ايمپلنت هاي دنداني مادام العمر گفت: انتخاب صحيح بيمار، رعايت اصول علمي در كاشت ايمپلنت، مهارت دندانپزشك و رعايت اصول بهداشتي در نگهداري، شرط هاي اصلي براي طول عمر مفيد و طولاني به شمار مي رود.
دكتر غلامرضا غزنوي با اعلام اين خبر افزود: تبليغات مي بايست براساس اطلاع رساني صحيح صورت گيرد، در حالي كه هم اينك شاهديم در برخي تبليغات، واقعيت ها به گونه اي ديگر بيان مي شود.
وي ادامه داد: يكي از ضروريات موفقيت درمان، انتخاب صحيح بيمار است، زيرا برخلاف تبليغات صورت گرفته، درمان ايمپلنت براي بيماران يكسان نبوده و بسته به كيفيت و نوع استخوان، روابط فك بالا و پايين نسبت به هم، گزينه هاي مناسب از سوي پزشك براي درمان ايمپلنت انتخاب مي شوند.
وي سيگاري ها و مبتلايان به بيماري هاي بدخيم را گزينه هاي مناسبي براي درمان ايمپلنت ندانست و گفت: چگونگي انتخاب صحيح بيمار از جمله مباحثي است كه در كنگره امسال مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
دكتر غزنوي، يكي از راهكارهاي مهم و مؤثر افزايش مهارت دندانپزشكان را كه از عوامل موفقيت درمان هاي ايمپلنت است، شركت در كنگره هاي پزشكي و آشنايي با دستاوردهاي روز دنيا دانست و اظهار داشت: انجمن علمي پروستودنتيست هاي ايران، امسال يازدهمين كنگره خود را در سطح بين المللي برگزار مي كند تا ضمن دعوت از ميهمانان خارجي و پيشكسوتان اين رشته، زمينه تبادل دانش ميان دندانپزشكان فراهم شود.
وي ادامه داد: از ديگر نكات مهمي كه در طول عمر پروتزهاي دنداني از اهميت زيادي برخوردار است، رعايت مسايل بهداشتي است.به گفته نايب رئيس انجمن علمي پروستودنتيست هاي ايران، بي توجهي به رعايت بهداشت، نه تنها موجب تخريب پروتز و كاهش عمر مفيد آن خواهد شد كه سبب تخريب دندان هاي اطراف، زير پروتز، بافت نرم و مخاط دهان نيز مي شود.
غزنوي گفت: امروزه ايمپلنت ها سبب افزايش كيفيت زندگي سالمندان و افرادي شده است كه تمام يا بخشي از دندان هاي خود را از دست داده اند و نيازمند بهينه سازي بافت هاي دهان خود هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14