(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 دی 1390- شماره 20120

شهروند اردني به اعتراض عكس پادشاه را آتش زد
پادشاه مغرب 306 زنداني سياسي را آزاد كرد
در ديدار با هنيه شيخ الازهر: براي آزادي فلسطين آماده شهادت هستيم
15 ميليون زائر در راه كربلاي حسين(ع) براي حضور در اربعين سالار شهيدان صورت مي گيرد
تظاهرات و تحصن مردمي عليه آل خليفه در پايتخت بحرين
 انقلابيون يمن : ساختمان پارلمان را تصرف مي كنيم
حضور بشار اسد در راهپيمايي گسترده مردم سوريه
نصب پرچم اسرائيل در دستشويي هاي فرودگاه طرابلس
ارتش چين: هراسي از استراتژي نظامي آمريكا نداريم
اعتراف صريح وزير كشور سابق مصر در دادگاه دستور شليك را حسني مبارك داد
درگيري خياباني با پليس در سومين روز اعتراض هاي ضددولتي نيجريه
تجمع اعتراض آميز مقابل كاخ سفيد زندان گوانتانامو را تعطيل كنيد



شهروند اردني به اعتراض عكس پادشاه را آتش زد

يك شهروند اردني در ادامه اعتراضات عليه رژيم اين كشور عكس عبدالله دوم پادشاه اين كشور را به آتش كشيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري عربي پرس، عدي ابوعيسي شهروند اردني در اعتراض به وضعيت بد معيشتي مردم و اجرا نشدن اصلاحات اقتصادي در اين كشور تصوير ملك عبدالله دوم را كه بالاي ساختمان شهرداري شهر ماديا نصب شده بود به پايين كشيد و آتش زد اين جوان اردني بلافاصله به دست عناصر دستگاه امنيتي بازداشت و به مكان نامعلومي انتقال داده شد.چند روز پيش نيز يك شهروند 59 ساله اردني در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي همزمان با نخستين سالگرد آغاز جنبش اعتراضي اين كشور خود را در مركز شهر امان پايتخت اردن به آتش كشيد.

 



پادشاه مغرب 306 زنداني سياسي را آزاد كرد

پادشاه مغرب با هدف جلوگيري از قيام هاي مردمي در اين كشور دستور آزادي 306 زنداني سياسي را صادر كرد.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني «اليوم السابع»، وزارت دادگستري مغرب روز گذشته در بيانيه اي اعلام كرد كه «محمد ششم» پادشاه اين كشور، دستور عفو 306 زنداني سياسي را صادر كرده است. در اين بيانيه خاطرنشان شده است: اين اقدام به مناسبت شصت و هشتمين سالروز صدور اعلاميه استقلال مغرب صورت گرفته است، اما به اعتقاد كارشناسان، اين اقدام در راستاي جلوگيري از سرايت قيام مردمي جهان عرب به اين كشور است. براساس اين گزارش، هر چند «محمد ششم» پادشاه مغرب طي ماه هاي اخير، اصلاحات قانوني و اقتصادي انجام داده است، اما مردم اين كشور با برپايي اعتراضات متفرقه به دنبال اصلاحات گسترده هستند.

 



در ديدار با هنيه شيخ الازهر: براي آزادي فلسطين آماده شهادت هستيم

شيخ الازهر مصر در ديدار با نخست وزير منتخب حماس تأكيد كرد، بايد تا قيامت براي پس گرفتن فلسطين جهاد كنيم.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، احمد الطيب شيخ الازهر مصر در ديدار با اسماعيل هنيه در قاهره با تأكيد بر اين نكته كه آماده شهادت براي فلسطين است اظهار داشت: مقاومت حق قانوني ملت فلسطين است و تنها با جهاد و مقاومت مي توان مقدسات را از صهيونيست ها بازپس گرفت. وي افزود، براي پس گرفتن فلسطين بايد جهاد كرد و اين ابزار براي پس گرفتن قدس شريف قانوني است چرا كه اسرائيل جز از طريق زور يك وجب از خاك فلسطين را پس نخواهد داد.
اسماعيل هنيه نيز در اين ديدار تأكيد كرد، مقاومت تنها گزينه ملت فلسطين براي بازپس گرفتن مقدسات اسلامي و در رأس آن مسجدالاقصي است.
وي افزود: جهاد و مبارزه گزينه انتخابي ما براي بازپس گرفتن مقدسات فلسطين است و هرگز از مقاومت در برابر اسرائيل دست نخواهيم كشيد.
نخست وزير دولت حماس اظهار داشت: قدس در حال حاضر با خطرات بي شماري به ويژه در مرحله انقلابي كشورهاي عربي روبه روست لذا سران كشورهاي عربي و نيز گروه هاي سياسي عرب بايد تمام تلاش خود را درباره مسأله فلسطين به كار ببندند.
هنيه گفت: مقاومت هرگز آن گونه كه خيلي ها تصورش را مي كنند متوقف نخواهد شد چرا كه فلسطيني ها كاملا درك مي كنند كه تنها با جهاد و مقاومت مي توانند سرزمين هاي اشغالي را آزاد كنند.
اين رهبر فلسطيني تصريح كرد، ما با جديت هر چه تمامتر در راستاي تحقق آشتي ملي تلاش مي كنيم بدون اينكه از حقوق آرمان ملي فلسطينيان چشم پوشي كنيم.
دو طرف همچنين در مورد برپايي يك كنفرانس بين المللي اسلامي درقاهره براي بررسي قدس و رويارويي با تهديدات اسرائيل به توافق رسيدند.
گفتني است اسماعيل هنيه در راستاي سفر دوره اي خود به منطقه مصر، سودان، تونس و تركيه سفر كرد و روز گذشته به غزه بازگشت.
وي ديدار خود از مقامات اين كشورها را بسيار موفقيت آميز خواند.

 



15 ميليون زائر در راه كربلاي حسين(ع) براي حضور در اربعين سالار شهيدان صورت مي گيرد

ميليون ها زائر حسيني به منظور شركت در مراسم اربعين طي صدها كيلومتر با پاي پياده رهسپار كربلا شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در آستانه اربعين حسيني، پيش بيني مي شود 15ميليون زائر حسيني روز شنبه براي برگزاري مراسم اربعين در شهر كربلا حضور يابند و به سوگواري بپردازند.
براساس اين گزارش، طبق يك سنت همه ساله، ميليون ها عراقي با طي صدها كيلومتر با پاي پياده در روز چهلم شهادت سيدالشهداء خود را به كربلا رسانده و در مراسم اربعين شركت مي كنند.
به گفته مقامات عراقي نزديك به 500 هزار تن از زائران شيعه را شيعيان ساير كشورها تشكيل مي دهند كه از اقصي نقاط جهان در اين مراسم شركت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، براساس سنت چندين ساله پس از سقوط رژيم بعثي ده روز مانده به برگزاري اربعين حسيني، زائران دل سوخته امام حسين(ع) با پاي پياده از مناطق مختلف عراق رهسپار كربلا مي شوند.
اين در حالي است كه چند روز مانده به برگزاري چهلم سالار شهيدان، روزانه بيش از يك ميليون زائر مرقد آقا اباعبدالله الحسين(ع) و شهيدان كربلا را زيارت مي كنند.
به گزارش رسانه هاي جمعي عراق، در طول مسير زائران حسيني به كربلا هزاران چادر براي پذيرايي و اطعام عاشقان آن حضرت به صورت صلواتي برپا شده است و مردم به صورت داوطلب به ارائه خدمات به كاروان هاي عاشورايي اقدام كرده اند.
از سوي ديگر به منظور تامين امنيت زائران حسيني، دولت عراق اقدام به استقرار هزاران نيروي امنيتي، پليس و نظامي در مسير زائران كربلا كرده است.
به گفته شاهدان عيني، نيروهاي پليس و نظاميان عراقي با برقراري گشت هاي مستمر و استفاده از هلي كوپتر، از زمين و هوا مراقب تحركات تروريست ها هستند.
استاندار كربلا نيز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به حضور 15 ميليوني زائران حسيني در مراسم چهلم امام حسين(ع) گفت: ما از هر نظر براي تامين امنيت زائران در روز اربعين آماده هستيم.
به گفته استاندار كربلا ورود خودرو به اين شهر از چند روز گذشته ممنوع اعلام شده است و مسيرهايي نيز براي ورود زائران پياده در نظر گرفته شده است.
همچنين براي تامين امنيت هرچه بيشتر در مراسم اربعين، دولت عراق با استفاده از نيروهاي امنيتي اقدام به تشكيل 5 حلقه امنيتي در شهر كربلا كرده است. به گفته «عثمان الغائمي» فرمانده عمليات «فرات مركزي»، اقدامات امنيتي دولت، تاكنون باعث دستگيري 160 تروريست و خنثي سازي 14 بمب كنار جاده اي در مسير حركت زائران كربلا شده است.
اما با وجود اين اقدامات امنيتي، تاكنون ده ها تن بر اثر حملات تروريستي به زائران حسيني به شهادت رسيده اند.
برپايه اين گزارش در وحشتناك ترين عمليات تروريستي در ناحيه «البطحاء» در غرب شهر «الناصريه» يك عامل انفجاري باعث شهادت 48 زائر حسيني و زخمي شدن 80 تن ديگر در روزهاي اخير شد.
منابع خبري نيز روز چهارشنبه از موافقت دولت عراق با نامگذاري دو خيابان اصلي در استان «ذي قار» به نام دو افسر عراقي موافقت كرد. اين تصميم از سوي «نوري مالكي» نخست وزير عراق به منظور تكريم «نزهان الجبوري و علي السبع» دو افسر شجاع عراقي كه با فدا كردن جان خود مانع از كشته شدن تعدادي از زوار شيعه شدند، اتخاذ شد.
در زمينه تحولات داخلي سه تن از افسران پليس عراق در روز چهارشنبه به دست تروريست ها به شهادت رسيدند.
در همين حال يك منبع امنيتي در استان «صلاح الدين» عراق روز چهارشنبه اعلام كرد: بر اثر انفجار بمب در روستاي «يثرب» در 70 كيلومتري بغداد، سه كودك 9 تا 11 ساله در مسير حركت از مدرسه به خانه كشته شدند.
در موصل نيز تروريست ها با حمله به يك ايستگاه ايست و بازرسي موجب كشته شدن دو نظامي عراقي در روز چهارشنبه شدند.
در همين حال منابع خبري از برگزاري جلسه مشترك سران سه قوه عراق در روز سه شنبه خبر دادند. براساس اين گزارش، «جلال طالباني» رئيس جمهور عراق در ديدار با «نوري مالكي» (نخست وزير) و «اسامه النجيفي» (رئيس مجلس) بر لزوم برگزاري كنگره ملي با حضور همه جريان هاي سياسي در آينده نزديك تاكيد كرد.
به گزارش فارس به نقل از دفتر اطلاع رساني رياست جمهوري عراق، طالباني در اين نشست درباره بحران سياسي كشور با مالكي و النجيفي به بحث و تبادل نظر پرداخت.

 



تظاهرات و تحصن مردمي عليه آل خليفه در پايتخت بحرين

مردم بحرين در اعتراض به سياست سركوب معترضان در اين كشور مقابل مقر سازمان ملل در منامه تحصن كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، هزاران تن از مردم بحرين در پاسخ به فراخوان جمعيت هاي سياسي مخالف رژيم آل خليفه در مقابل مقر سازمان ملل متحد تحصن كردند تا صداي اعتراض خود را نسبت به سركوب مخالفان و ممنوعيت فعاليت هاي مسالمت آميز و تنگ شدن عرصه آزادي ها به گوش جهانيان برسانند.
اين تحصن گسترده در حالي صورت گرفت كه تظاهرات مردم بحرين در مناطق مختلف اين كشور براي تحقق خواسته هايشان همچنان ادامه دارد.
مردم بحرين خواستار تغيير نظام سياسي بحرين هستند و معتقدند كه رژيم آل خليفه قصد اجراي اصلاحات و تغييرات ريشه اي را ندارد. يكي از فعالان بحرين در اين باره گفت كه تحصن، تجمع و تظاهرات مردمي حركتي انقلابي براي نشان دادن خواسته هاي مردم بحرين است.
وي از نقش منفي سازمان هاي بين المللي و حمايت نكردن آنها از انقلاب مردم بحرين و خواسته هاي مشروع آنان انتقاد كرد.
برخي از پزشكان بحريني نيز در اعتراض به محاكمه ناعادلانه پزشكان بحريني در دادگاه هاي نظامي تحصن كردند.
اين پزشكان اظهار داشتند كه حبس هاي طويل المدت براي كادر پزشكي كه تنها جرمشان مداواي مجروحان بوده بسيار ظالمانه و به دور از عدالت است.
پزشكان معترض بحريني از سازمان ملل و مجامع حقوق بشري خواستند كه جلوي جنايات آل خليفه را بگيرند و بيش از اين سكوت نكنند.

 



در صورت اعطاي مصونيت قضايي به عبدالله صالح
انقلابيون يمن : ساختمان پارلمان را تصرف مي كنيم

جوانان انقلابي يمن ضمن مخالفت با قانون اعطاي مصونيت به ديكتاتور يمن در كابينه اين كشور تهديد كردند در صورت تصويب اين لايحه در پارلمان، ساختمان پارلمان را تسخير خواهند كرد.
جوانان انقلابي يمن با برگزاري تظاهرات در مقابل پارلمان اين كشور در صنعا تأكيد كردند كه اعطاي مصونيت به عبدالله صالح و نزديكانش را نمي پذيرند و در صورت تصويب اين لايحه ساختمان پارلمان را تسخير خواهند كرد.
جوانان يمن اظهار داشتند كه اين قانون ضربه اي به عدالت است و خواسته اصلي انقلابيون يعني مجازات عامل كشتار مردم را محقق نمي سازد.
گفتني است پارلمان يمن روز گذشته قانون اعطاي مصونيت به علي عبدالله صالح و نزديكانش كه در هيئت دولت تصويب شده است را به بررسي گذاشت تا در مورد آن رأي گيري شود.
مردم يمن نيز روز گذشته با حمايت از جوانان انقلابي يمن تظاهرات برپا كردند و خواستار لغو اين قانون شدند.
مردم يمن تأكيد كردند كه اعطاي مصونيت به عبدالله صالح و خانواده اش توهين به ملت يمن است و حق يمني ها را براي قصاص عبدالله صالح غصب شدني نيست.
انقلابيون يمن همچنين اظهار داشتند كه حتي اگر مجلس اين مصونيت را بپذيرد خانواده هاي شهيدان از حق خود نمي گذرند و خواستار قصاص جنايتكاران هستند.
هزاران زن يمني نيز با آمدن به خيابان هاي پايتخت اين كشور مخالفت خود را با پيش نويس لايحه اعطاي مصونيت به ديكتاتور يمن اعلام كردند. زنان با دادن شعار «نه بزرگ به قانون اعطاي مصونيت»، اظهار داشتند پاسخ خونريزي هايي كه در كشور شده چه كسي بايد بدهد؟ زنان زيادي بيوه شده اند، خانواده هاي زيادي از هم پاشيده و چيزهاي زيادي از دست رفته است پس چرا بايد جنايتكاران آزاد باشند تظاهركنندگان تأكيد كردند كه ما هرگونه مصونيت را براي قصاب يمن رد مي كنيم.
از سوي ديگر سازمان عفو بين الملل از پارلمان يمن خواست پيش نويس قانون مصونيت قانوني علي عبدالله صالح و همكارانش را رد كند.


 



حضور بشار اسد در راهپيمايي گسترده مردم سوريه

رئيس جمهور سوريه با حضور در جمع صدها هزار نفر از مردم دمشق كه براي حمايت از نظام سوريه به خيابان آمده بودند شركت و با بيان اينكه رهبران قدرت خود را از مردم مي گيرند تاكيد كرد كساني كه مي خواهند سوريه را ويران كنند هرگز به خواسته خود نمي رسند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي سوري، مردم شهر دمشق، حلب، قامشلي، درعا و لاذقيه به خيابان ها ريختند و در حمايت از نظام سياسي كشور خود و بشار اسد و اصلاحات وي راهپيمايي و تجمع كردند.
بشار اسد پس از حضور در راهپيمايي مردم دمشق اعلام كرد كه نمي خواستم فقط در تلويزيون با شما سخن بگويم براي همين به جمع شما آمدم تا بگويم كه دمشق پايتخت مقاومت و تمدن است.
اسد اعلام كرد: كساني كه مي خواهند سوريه را ويران كنند به هدف خود نخواهند رسيد.
رئيس جمهور سوريه با تاكيد بر اصلاحات خطاب به مردم اعلام كرد: با شما كه داراي چنين پايداري و كرامت هستيد با يك دست اصلاحات را خواهيم گرفت و با دست ديگر تروريسم را خواهيم زد زيرا اينجا جايي براي شكست خورده ها و بزدلان نيست.
بشار اسد درباره آينده ابراز اطمينان كرد و گفت اعتماد كافي به آينده و ملت خود دارد تا اينكه بر توطئه پيروز شوند.
تظاهركنندگان در حالي كه پرچم سوريه و عكس هايي از بشار اسد حمل مي كردند فرياد مي زدند: مردم حامي بشار اسد هستند و در مبارزه با تروريست ها او را تنها نمي گذارند.
اين در حالي است كه آمريكا در واكنش به سخنراني اخير بشار اسد بار ديگر بر استعفا و كناره گيري وي از قدرت تاكيد كرد.
نشريه فلسطيني المنار نيز فاش كرد كه حاكم قطر در عناد آشكار با سوريه چهار كشور عربي را تهديد كرده كه اگر به طرح آمريكا، اسرائيل و قطر براي براندازي نظام سوريه نپيوندند نظام هايشان را در كمتر از چند روز ساقط خواهد كرد.
المنار تاكيد كرد، حاكم قطر اين روزها از هر عملياتي كه به قتل، تخريب اموال و تروريسم عليه امت عربي و اسلامي به ويژه ملت سوريه ختم شود حمايت مالي مي كند.
رئيس حزب توحيد لبنان در واكنش به مواضع خصمانه ا مير قطر نسبت به سوريه گفت كه شيخ حمد كه از اراده مردم سوريه سخن مي گويد آيا فراموش كرده كه با كودتا و خيانت عليه پدر قدرت را در دست گرفته است، خيانتي كه به علت آن مورد تمسخر مردم قطر قرار گرفته است.
محمود محمد استاد دانشگاه دمشق نيز گفت، حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر كه در صف اول دشمنان در نبرد با سوريه قرار گرفته مجرم واقعي در جنايت هاي صورت گرفته عليه سوريه است.
اين در حالي است كه پايگاه خبري المنار لبنان از جديدترين توطئه آمريكا در سوريه با كمك سازمان ملل و مزدوران منطقه اي پرده برداشت.
المنار افزود، ناكامي آمريكا در تحقق اهدافش براي سقوط نظام سوريه باعث شده كه به توطئه هاي جديد متوسل شود و اين توطئه ها شامل استفاده از سفر دبير كل سازمان ملل به منطقه، تحريم هاي جديد اقتصادي عليه سوريه، افزايش فشار به روسيه و چين و تقويت نقش قطر، عربستان و تركيه در مخالفت با سوريه است.
از سوي ديگر منابع خبري در سوريه اعلام كردند كه ده ها عنصر تروريستي كه داراي ملت هاي عربستاني، كويتي و قطري هستند در خاك سوريه بازداشت شده اند.
منابع مطلع افزودند: اين افراد در عمليات خرابكارانه و كشتار و قتل مردم سوريه مشاركت داشتند و در بازجويي ها اعتراف كردند كه پول و سلاح و دستگاه هاي ارتباطي پيشرفته دريافت كرده اند و از مشاوره مشاوران رسمي كه در نظام قطر و عربستان فعال هستند استفاده كرده اند.

 



نصب پرچم اسرائيل در دستشويي هاي فرودگاه طرابلس

تعدادي از جوانان ليبيايي در اعتراض به حضور صهيونيست ها در پروژه هاي نفتي ليبي پرچم اسرائيل را در كف تمامي دستشويي هاي فرودگاه بين المللي طرابلس نصب كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نصب پرچم اسرائيل در دستشويي هاي فرودگاه طرابلس باعث تعجب مسافران خارجي شد ولي مسافران كشورهاي مسلمان به شدت از اين اقدام جوانان ليبي استقبال كردند.
«محمد البشير» از مبتكران طرح نصب پرچم اسرائيل در فرودگاه ليبي ضمن موفقيت آميز خواندن اين طرح، اظهار داشت: خوشبختانه اين اقدام جوانان ليبي با استقبال گسترده مسافران كشورهاي مسلمان مواجه شده است.
البشير هدف از اين اقدام را اعلام انزجار جوانان ليبي از رژيم غاصب اسرائيل دانست و گفت: ما مي خواهيم به دنيا نشان دهيم كه مخالف سرسخت سرمايه داران اسرائيلي در پروژه هاي نفتي ليبي هستيم.

 



ارتش چين: هراسي از استراتژي نظامي آمريكا نداريم

يك روزنامه ارتش چين ضمن انتقاد از راهبرد جديد نظامي آمريكا نوشت، پكن از واشنگتن هراسي ندارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه «آرمي ديلي» نوشت، راهبرد ارتش آمريكا مقابله با چين و محاصره كردن اين كشور به وسيله تقويت پايگاههاي نظامي است.
اين روزنامه افزود، چين در قبال راهبرد نظامي آمريكا ديپلماسي هوشمندانه اي دارد و هرگز از واشنگتن هراسي ندارد.
آرمي ديلي به نقل از ژنرال «لويوان» از فرماندهان ارتش چين آورده است، چين كاملا به نيات نظامي آمريكا واقف است.
وي افزود، آمريكا مي خواهد در پنج اتحاد مهم نظامي در منطقه آسيا و اقيانوس آرام خود را مقتدر كرده و در پنج پايگاه خوشه اي ديگر نيز حضور محسوس داشته باشد.
اين مقام نظامي چين همچنين تصريح كرد، راهبرد آمريكا فريب افكار عمومي است ولي ما فريب آمريكا را نمي خوريم.
وي اضافه مي كند، آمريكا مي خواهد مقابل پكن قرار گيرد و در منطقه از رشد چين جلوگيري كند.
لويوان تصريح كرد، وظيفه چين اين است كه روابط خود را با دوستانش در منطقه و كشورهاي ديگري كه از مدار دوستي با آمريكا خارج هستند بهبود بخشيده و تقويت كند.
«باراك اوباما» پنجشنبه گذشته راهبرد جديد نظامي اين كشور را تشريح كرد.
بر اين اساس ايالات متحده پس از اين توجه اصلي خود را در آسيا و اقيانوس آرام متمركز مي كند و اين بدان معنا است كه تنش ها بين پكن و واشنگتن افزايش خواهد يافت.

 



اعتراف صريح وزير كشور سابق مصر در دادگاه دستور شليك را حسني مبارك داد

وزير كشور اسبق مصر در دادگاه قاهره اعتراف كرد كه دستور كشتن انقلابيون را حسني مبارك صادر كرده است.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري ها، «حبيب العادلي» وزير كشور اسبق مصر كه در حال حاضر به اتهام كشتار تظاهركنندگان محاكمه مي شود، در جريان تحقيقات و بازجويي ها اعتراف كرده است كه حسني مبارك دستور برخورد با تظاهركنندگان مصري را در جريان انقلاب 25 ژانويه صادر كرده است.
براساس اين گزارش، العادلي در جريان بازجويي هاي خود اعلام كرده است: من هرگز خود را قرباني هيچ كسي نخواهم كرد و حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر به من دستور داد تا با تظاهركنندگان به شدت برخورد كنيم.
از سوي ديگر، «اسعد هيكل» يكي از وكلاي خانواده قربانيان انقلاب مصر گفت: حسني مبارك در صفحه 12 متن تحقيقات خود درباره شليك گلوله نيروهاي امنيتي اعتراف كرده كه مسئوليت كامل اين مسئله متوجه خود اوست.
به گفته وكيل قربانيان مصري، براساس قانون اساسي، حسني مبارك فرمانده كل نيروهاي مسلح به شمار مي آيد و مسئوليت اين اقدامات متوجه خود اوست.
از سوي ديگر هيئت امور قضايي مصر از دادگاه جنايي اين كشور كه مبارك و عوامل رژيم سابق را محاكمه مي كند، خواست تا از تمام متهمان مذكور بخواهد، يك ميليارد ليره مصري (150 ميليون دلار) را به عنوان غرامت براي جبران خسارت هاي وارده در جريان انقلاب 25 ژانويه به خزانه كشور بپردازد.
«اشرف مختار» معاون رئيس اين هيئت گفت: متهمان بايد اين مبلغ را از اموال شخصي خود بپردازند، چرا كه آنها باعث وارد آوردن خسارت به ساختمان ها و اموال عمومي و كشتار معترضان مصري شده اند.
اين در حالي است كه پس از چهار روز محاكمه متوالي حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر، دو فرزندش و وزير كشور سابق و شش معاونش، ادامه جلسات محاكمه به روز 17 ژانويه موكول شد.
همچنين به دستور «احمد رفعت» قاضي دادگاه جنايي قاهره 25 جلسه به دفاع متهمان از خودشان اختصاص داد كه از روز 17 ژانويه آغاز خواهد شد.
همچنين به گفته شاهدان عيني، حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر روز سه شنبه براي نخستين بار با صندلي چرخدار در جلسه دادگاه جنايي قاهره حضور يافت.
ديكتاتور سابق مصر و ساير متهمان، به كشتن 850 تن و زخمي شدن بيش از 6000 نفر در جريان اعتراضات مردمي در انقلاب 25 ژانويه متهم هستند و در صورت اثبات جرم، مجازات اعدام در انتظار آنهاست.
در همين حال روز چهارشنبه دور تكميلي مرحله سوم انتخابات پارلماني مصر در 9 استان از 27 استان مصر پايان يافت و شمارش اوليه آراء از پيروزي اسلامگرايان به رهبري حزب آزادي و عدالت (شاخه سياسي اخوان المسلمين) حكايت مي كند.


 



درگيري خياباني با پليس در سومين روز اعتراض هاي ضددولتي نيجريه

اعتراضات مردمي نسبت به برداشته شدن يارانه سوخت در نيجريه وارد سومين روز خود شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اعتراضات مردمي نسبت به افزايش بهاي سوخت كه از روز دوشنبه در نيجريه آغاز شده، تاكنون 17 كشته و 10 هزار آواره داشته است.
براساس اين گزارش «جاناتان گودلاك» رئيس جمهور نيجريه روز سه شنبه به منظور مقابله با بحران سوخت در اين كشور با مسئولان بلند پايه امنيتي كشور جلسه ويژه برگزار كرد.
در همين حال نيروهاي امنيتي و پليس نيجريه، ده ها هزار تن از معترضان به افزايش بهاي حامل هاي انرژي در نقاط مختلف اين كشور را با استفاده از خشونت و پرتاب گاز اشك آور در شهرهاي «ابوجا» (پايتخت)، «بوتيسكوم» و «يوبي» متفرق و ده ها تن را نيز بازداشت كردند.
همچنين در خونين ترين درگيري هاي بين پليس و معترضان در روز سه شنبه 9 تن از تظاهركنندگان با شليك مستقيم گلوله نظاميان كشته شدند.
اين در حالي است كه تصميم رئيس جمهور نيجريه براي برداشته شدن يارانه سوخت در اين كشور در هفته جاري، خشم اتحاديه هاي كارگري را در پي داشت و اعتصابات گسترده اي از روز دوشنبه در سراسر آن آغاز شده است.
«گودلاك» در توجيه اقدامات خود اعلام كرده براي تامين هشت ميليارد دلار كسري بودجه در نيجريه لاجرم دولت مجبور به آزادسازي بنزين و ساير مواد سوختي در كشور است.
اما مخالفان، دولت و رئيس جمهور را به بي كفايتي و ناتواني براي مقابله با افزايش قيمت ها و بحران هاي مالي ناشي از آن متهم كرده اند.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است، اعتصاب بسياري از صنايع نيجريه از جمله نفت را فلج كرده است و پيش بيني مي شود در صدور نفت آن در آينده تاثير بگذارد.
كشور نيجريه كه به دو منطقه مسلمان و مسيحي نشين تقسيم شده است از ماه گذشته تاكنون، صحنه درگيري هاي نظامي مخالفان دولت موسوم به گروه «بوكوحرام» و انفجارهاي خونين در مناطق مسيحي و مسلمان نشين بوده است.
برپايه گزارش هاي دريافتي، اين حوادث در نيجريه تاكنون 80 كشته بر جاي گذاشته است.
از سوي ديگر، «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در ديدار با وزير خارجه نيجريه مراتب نگراني خود را از حوادث اين كشور اعلام كرده است.

 


تجمع اعتراض آميز مقابل كاخ سفيد زندان گوانتانامو را تعطيل كنيد

همزمان با دهمين سالگرد گشايش زندان گوانتانامو توسط جرج بوش و سومين سال امضاي قانون تعطيلي اين زندان توسط اوباما، گروه هاي حقوق بشر مقابل كاخ سفيد تجمع اعتراض آميز برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها اعضاي گروه حقوق بشري تحت عنوان «شهادت عليه شكنجه»، ديروز مقابل كاخ سفيد تجمع و به بسته نشدن اين زندان اعتراض كردند.
شركت كنندگان در اين تجمع با پوشيدن لباس هاي نارنجي رنگ زندانيان گوانتانامو به بسته نشدن اين زندان به سردمداران كاخ سفيد اعتراض كردند.
عضو بين الملل نيز با ارائه گزارشي 60صفحه اي به مناسبت سالگرد دهمين سال گشايش زندان گوانتانامو از شكنجه زندانيان به شدت انتقاد كرد.در بخشي از اين گزارش آمده است: اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده كشته شد، جنگ عراق به پايان رسيده و درگيري هاي افغانستان به حداقل رسيده است. در نتيجه باقي ماندن 171 زنداني بدون اتهام بي اساس است. مردم آمريكا هم اكنون نگران داشتن شغل و اقتصادي پويا هستند.
گزارش رسانه هاي آمريكايي، نيز حاكي است حدود 75 تن از زندانيان گوانتانامو كه از اواخر هفته گذشته دست به اعتصاب غذا زده بودند ديروز نيز در دهمين سالگرد تاسيس اين زندان به طور گسترده دست به اعتصاب غذا زدند.
اگرچه «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در سال 2008 ميلادي با تعهد به تعطيل كردن زندان گوانتانامو در كاخ سفيد مستقر شد، اما در حال حاضر كه 3 سال از رياست وي در كاخ سفيد مي گذرد او در تحقق وعده هاي خود ناكام مانده و بازداشت هاي خودسرانه و محاكمه هاي بدون اتهام 171زنداني گوانتانامو همچنان ادامه دارد. از اكتبر سال 2001 ميلادي و در پي آغاز جنگ آمريكا با افغانستان، تقريباً 800 زنداني به گوانتانامو منتقل شده اند و روش هاي بازجويي دولت آمريكا در اين زندان به مرگ بيش از 100 زنداني منجر شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14