(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 دی 1390- شماره 20121

عفونت را منتقل نكنيد
بازگشت دراكولا براي درمان
كاهش سطح هوشياري و فلجي از عوارض گازگرفتگي
سلول هاي بنيادي درچشم
پارچه ضدگلوله از كرمهاي ابريشم
اثر منفي كمبود آهن بر شعور آدم ها



عفونت را منتقل نكنيد

تاول هايي كه ناشي از اضطراب و استرس در دهان يا لب ظاهر مي شوندبا آفت دهان فرق دارند. تبخال ها در اثر ويروسي به نام «هرپس سيمپلكس» ايجاد مي شوند و كاملا مسري هستند.
در حالي كه آفت دهان مسري نيست، آفت دهان زخم هايي است كه در بافت هاي نرم داخل دهان ايجاد مي شوند، در جايي كه هيچ وقت تبخال ها ديده نمي شوند. تبخال بسيار رايج است و فرد نمي تواند تبخال را درمان يا از بروز آن جلوگيري كند، اما مي تواند با رعايت مواردي مانع از استمرار آن شود يا مدت بازگشت مجدد آن را محدود كند.
ايجاد تاول هاي قرمز رنگ، كوچك و دردناك در پوست، از علائم اوليه اين عارضه هستند، همچنين مي توان به احساس درد و سوزش و خارش اشاره كرد كه البته ظرف يك يا دو روز به تاول تبديل مي شود.
تبخال ها معمولا روي لب ها ايجاد مي شوند، اما گاهي وقت ها نيز روي سوراخ هاي بيني، چانه يا انگشتان ظاهر مي شوند و با وجود اين كه خيلي غيرطبيعي و غيرعادي هستند، اما گاهي نيز در داخل دهان البته فقط روي لثه ها يا سقف دهان به وجود مي آيند، اگر روي بافت هاي نرم داخل دهان متوجه عارضه اي شديد بدانيد كه تبخال نيست.
علائم و عوارض تبخال محال است تا 15 روز قبل از قرار گرفتن در معرض ويروس هاي «هرپس سيمپلكس» ظاهر شوند و مدت از بين رفتن تبخال نيز بين 7 تا 10 روز است. اين تاول ها حساس و شكننده هستند و خيلي آهسته تراوش مي كنند. سپس به شكل كبره زردرنگي درمي آيند و بالاخره پوست روي آن جدا مي شود و پوست صورتي رنگ بدون هيچ گونه پوششي به آهستگي درمان مي شود، بدون آن كه حتي كوچك ترين ذره اي از جاي زخم باقي بماند.
ويروس «هرپس سيمپلكس» موجب بروز تبخال مي شود كه دو نوع است: نوع اول آن موجب بروز تبخال در نواحي صورت و دهان و نوع دوم سبب بروز تبخال بر روي دست مي شود. اما در هر صورت هر نوع ويروس تبخال مي تواند موجب ايجاد تبخال در محدوده صورت يا دست شود.
فردي كه تبخال زده است، به راحتي مي تواند عارضه را به شما منتقل كند. استفاده از حوله و لوازم و وسايل كسي كه به تبخال مبتلا شده، مي تواند عفونت را منتقل كند و وقتي يك مرتبه تبخال در بدن ايجاد شود، ويروس آن در سلول هاي عصبي پوست باقي مي ماند و ممكن است دوباره سبب بروز تبخال شود. اضطراب، استرس و آفتاب از عواملي است كه موجب بازگشت مجدد تبخال مي شود.
معمولا تبخال خودبه خود و بدون هيچ درماني بهبود مي يابد، اما اگر تبخال در مدت يك يا دو هفته بهبود پيدا نكند، يا علائم آن بسيار شديد شد يا مرتب عود كرد، حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
تبخال ها معمولا مسري هستند و از طريق تماس پوستي از يك فرد به فرد ديگر منتقل مي شوند. بيشترين خطر انتقال عفونت زماني است كه تاول ها كاملا خشك و پوسته پوسته نشده اند، اما گاهي نيز زماني كه پوست درمان مي شود، باز هم تبخال قابل انتقال است. اگر به عارضه تبخال مبتلا شده ايد، از تماس نزديك با نوزادان يا كساني كه به اگزماي پوستي مبتلا هستند، پرهيز كنيد.
البته تماس نزديك با افرادي كه سيستم ايمني بدنشان ضعيف است، مانند بيماران سرطاني، بيماران مبتلا به ايدز يا افرادي كه پيوند عضو انجام داده اند نيز توصيه نمي شود، زيرا اين افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت شديدتر قرار دارند. عفونت هرپس مي تواند موجب عفونت قرنيه و حتي كوري شود.
تبخال ها اصولا بدون هيچ درماني بين 7 تا 10 روز درمان مي شوند و چنانچه به طور مرتب دچار تبخال شديد، بايد نزد پزشك رفته و براي درمان از داروهاي ضدويروسي مصرف كنيد. استفاده از دارو، دوره تبخال را كوتاه تر و ميزان درد ناشي از آن را كاهش مي دهد.
با رعايت نكات زير مي توانيد از بروز تبخال، پخش شدن آن به ديگر اندام هاي بدن يا انتقال آن به فرد ديگري جلوگيري كنيد: از بوسيدن يا تماس نزديك با فردي كه دچار تبخال است، پرهيز كنيد. اين ويروس تا زماني كه تاول ها ترشحات نمناك دارد، به راحتي قابل انتقال است.
در افرادي كه سيستم دفاعي بدنشان ضعيف است، حتي زماني كه پوست درمان شود، باز هم احتمال انتقال عفونت وجود دارد. از وسايل افراد مبتلا به تبخال استفاده نكنيد، وسايل، حوله و ديگر لوازم فردي كه به عارضه تبخال مبتلا است، به راحتي ويروس را منتقل مي كند.
دستان خود را پاكيزه نگه داريد. وقتي تبخال زديد، قبل از اين كه با فردي تماس برقرار كنيد، دستان خود را كاملا بشوييد. در مورد لمس كردن ديگر اعضاي بدنتان احتياط كنيد.
وقتي به تبخال مبتلا شديد، مراقب باشيد كه ديگر اندام هاي بدن خود، مانند چشم خود را آلوده نكنيد، زيرا اين مناطق حساسيت بيشتري دارند. همچنين در زمستان و تابستان، حتماً قبل از اين كه در معرض نورخورشيد قرار بگيريد كرم ضدآفتاب بماليد. زيرا يكي از خاصيت هاي كرم ضدآفتاب اين است كه از بروز تبخال جلوگيري مي كند.
استفاده از كرم هاي «آسيكلووير» نيز مي تواند دوره بهبودي را سريع تر كند.
مي توانيد براي تسكين درد قرص استامينوفن، ايبوپروفن يا آسپيرين مصرف كنيد، البته به كودكان نبايد قرص آسپيرين داد.
براي تسكين درد خود مي توانيد كمپرس يخ يا آب گرم روي تاول ها بگذاريد. همچنين هيچ گاه تاولها را فشار ندهيد.

 



بازگشت دراكولا براي درمان

عليرضا سزاوار
خوشبختانه هم اكنون دورنماي درمان هاي جديد و موثر نشان مي دهد كه مي توان مشكلات ژنتيكي كه عامل طيف وسيعي از بيماري هاي غيرقابل درمان در انسان است را ترميم كرد.
اين شيوه به ويژه در درمان بيماري هايي اميدواركننده است كه در خانواده ارثي شده و با بروز نقص در ژن هايي كه از عملكرد سلامت سيستم ايمني، مغز استخوان و بيماري هاي پوستي پشتيباني مي كنند، به وجود مي آيند.
معمولا هنگامي كه بدن با زخم يا خراشيدگي روبرو مي شود، پروتئين هاي عامل لخته با سلول هاي پلاكت خون تركيب شده و با غليظ و چسبناك كردن آنها يك لخته تشكيل داده و راه خونريزي را مسدود مي كنند.
اما افرادي كه با بيماري هموفيليا مي آيند، از نقصي در ژن سازنده پروتئين هاي لخته ساز برخوردارند كه آنها را در برابر خونريزي بيش از حد آسيب پذير مي كند.
محققان دانشگاه اوهايو در ابتدا به موش ها ويروس هاي حاوي آنزيم تزريق كردند تا به سوي كبد كه محل شكل گيري لخته خون است، بروند. اين ويروس ها به محض ورود به كبد، محموله آنزيم هاي خود را در سلول هاي اين اندام رها مي كنند. با ورود به اين سلول ها، آنزيم ها به ژن معيوب رسوخ كرده و منجر به ارسال پيام اضطراري آن براي ترميم مي شوند.
در اين مرحله، قالب هاي دي ان اي ژن سالم لخته خون كه به همراه آنزيم ها به بدن موش ها تزريق شده بودند، وارد عمل مي شوند. اين دي ان اي ها به ترميم سلول پرداخته و به جاي تعمير ژن معيوب، يك رونوشت سالم و كاري ساخته مي شود.
از آنجايي كه اين روش بخش خاصي از دي ان اي را هدف قرار مي دهد، از اين رو از بروز مشكلاتي كه در شيوه اي ژنتيكي قبلي وجود داشت، جلوگيري مي كند. در شيوه هاي قبلي، ژن ها به قسمت اشتباه ژنوم بيمار منتقل شده و باعث بروز لوسمي و ساير سرطان ها مي شد. در نتيجه محققان دريافتند كه با خون خود بيمار مي توان دي ان اي را تعمير و هورمون هاي رشد را تحريك كرد و بدين ترتيب دراكولا تراپي متولد شد.
در اين درمان كه نيازمند به خون خود فرد است، كمتر از 20 ميلي ليتر از خوني فرد خارج شده و پس از پردازش با هورمون هاي رشد، به صورت فرد تزريق مي شود.
درواقع در اين روش درماني، پلاسماي بسيار غني پلاكتي، از خون استخراج مي شود و بعد از پردازش با هورمون رشد، به داخل صورت فرد كه بيهوش شده، تزريق مي شود.
براساس اين درمان، پزشكان با استفاده از خون بيمار به علاوه هورمون رشد كمك به تحريك رشد سلول هاي جديد و تعمير دي ان اي، بهبود جاي زخم ها و رفع چين و چروك هاي صورت مي كنند.
اين درمان تا به حال تنها روشي است كه به دليل استفاده خون خود فرد، كمترين واكنش هاي آلرژيك وجود داشته است.
وسيع ترين كاربرد بالقوه اين نوع درمان، توليد سلول ها و بافت هايي است كه مي توانند براي درمان يا جايگزيني ارگانيسم هاي آسيب ديده به كار گرفته شوند. اگر دانشمندان بتوانند ياد بگيرند كه چگونه تبديل سلول هاي بنيادي به سلول هاي تكامل يافته را كنترل كنند، ممكن است قادر به معالجه بسياري از بيماري هايي شوند كه درمان آنها درحال حاضر، نارسا و ناكافي است.
تنها استفاده از انواع ماسك هاي طبيعي و مصنوعي براي شاداب نگه داشتن پوست صورت كافي نيست، چرا كه محققان در ادامه دريافتند ژني وجود دارد كه قادر است با مشاهده تصاوير جذاب و همچنين صورت هاي زيبا، سلول ها را نيز جوان كند و امكان رشد اين ژن در دراكولاتراپي ميسر است.
درواقع نه تنها زيبايي تحت تأثير محيطي است كه ما آن را مشاهده مي كنيم، بلكه ديدن تصاوير ناراحت كننده، انتقال احساس كسالت و ناراحتي از ديگران به ما و بودن در كنار افراد مبتلا به بيماري هاي سخت نيز مي تواند بر اين ژن اثرگذار بوده و افراد را تا ميزان قابل توجهي پيرتر كند.
علاوه بر اين، نحوه برداشت و طرز تفكرمان از ميزان جواني و پيري خود، تا حد زيادي بر جواني يا پيري اثرگذار است بررسي ها نشان مي دهد افرادي كه از موهبت داشتن صورتي جوان برخوردارند بيش از كساني كه پيرتر از سن خود به نظر مي رسند عمر مي كنند.
روشي براي مبارزه
با داروهاي مضر
داروهاي زياد و متعددي مي توانند پوست را حساس كرده يا دچار واكنش هاي التهابي كنند. اين واكنش ها شامل واكنش هاي سمي به نور (فوتوتوكسيك) واكنش هاي آلرژيك به نور (فتوآلرژيك) و واكنش هاي ليكنوئيد هستند.
در بسياري از موارد مكانيسم حساسيت ايجاد شده توسط داروها نامعلوم است، اما قدر مسلم اين است كه طيفي از اشعه ماوراي بنفش، عامل رخداد اين واكنش هاست كه طول موجي بين 315 تا 340 نانومتر داشته و خطرناك محسوب مي شوند. برخي از شايع ترين داروهايي كه موجب حساسيت به نور مي شوند، عبارتند از مسكن ها يا داروهاي ضدالتهاب كوتريموكسازول، گروهي از داروهاي مدر، برخي داروهاي ديابت، كنيين و كنيدين، برخي تتراسايكلين ها نيز در اين دسته قرار دارند.
آميودارون نيز كه يك داروي ضدنامنظمي ضربان قلب است، در 75درصد بيماران ايجاد حساسيت مي كند. سوزن سوزن شدن و سوزش ممكن است 30دقيقه بعد از مصرف آميودارون به دنبال مواجهه با نور رخ دهد به طور ناشايع تر ممكن است يك تغيير رنگ قرمز مايل به آبي روي صورت و پشت دست ها در بيماران مصرف كننده آميودارون ايجاد شود. اما با دراكولا تراپي مي توان مصرف اين داروها را حذف كرد.
واكنش هاي فوتوتوكسيك هم وابسته به دوز دارو هستند و هم وابسته به دوز تابش اشعه ماوراي بنفش. اين واكنش ها مي تواند در مورد هر فردي رخ داده و نيازي به مواجهه قبلي سيستم ايمني با داروي مورد نظر نيست. افرادي كه پوست تيره تري دارند، كمتر دچار اين واكنش ها مي شوند. واكنش ها ممكن است از چند ساعت تا چند روز بعد از مواجهه با نور ايجاد شوند.
تتراسايكلين ها، آميودارون (مانند پيروكسيكام و ديكلوفناك و ايبوبروفن و مسكن هايي از اين قبيل) شايع ترين عوامل هستند.
اين واكنش ها مي تواند به صورت يك سوزش باشد يا به صورت سوختگي شديد بروز نمايند. به دنبال واكنش هاي فوتوتوكسيك ممكن است پوست فرد تيره شود و ماه ها همچنان تيره باقي بماند. واكنش هاي فوتوآلرژيك به صورت ضايعات خارش دار و اگزمايي بروز كرده و ممكن است هفته ها يا ماه ها پس از مواجهه با دارو رخ دهند. در حالي كه با تزريق خون چنين اتفاقي نمي افتد.
در اين واكنش ها سيستم ايمني فرد دخيل است و به طور كلي، برخلاف واكنش هاي فوتوتوكسيك، اين واكنش ها وابسته به دوز دارو نيستند. متأسفانه حساسيت ناشي از دارو (چه فوتوتوكسيك و چه فوتوآلرژيك) ممكن است تا ماه ها و سال ها پس از قطع دارو نيز همچنان باقي بماند.
بدون شك مصرف برخي داروها براي محافظت از آسيب ديدگي پوست بيشتر ضروري است. به ويژه داروهايي مثل آميودارون، ناليديكسيك اسيد، سيپروفلوكساسين، تتراسايكلين ها، تيازيدها، فورزمايد، سولفوناميدها، سولفونيل اوره ها، داورهاي خوراكي و ايزي ترتينوئين.
حساسيت ها و التهاب پوستي ناشي از واكنش اشعه ماوراي بنفش خورشيد نيز با داروها و مواد شيميايي است كه با علائم خفيف قرمزي پوست و علائم شديدتر خارش، سوختگي كم، تيرگي و حتي تاول و سوختگي بروز مي كند.
اين واكنش در تمام افراد رخ نمي دهد. علائم از چند ساعت تا چند روز پس از آسيب ديدگي پوست بروز كرده و در بيشتر موارد بعداز قطع دارو رفع مي شود. در صورت بروز اين عارضه بايد در اولين فرصت داروي مسبب آن شناسايي و مصرف آن قطع شود. هرچند مصرف كورتون هاي موضعي براي درمان قرمزي و آنتي هيستامين ها براي رفع خارش توصيه مي شود. اما در موارد شديد فقط استفاده از دراكولاتراپي براي هميشه موثر است.
اهميت تعمير دي ان اي
سلول واحد اساسي و ساختماني حيات است كه همانند كيسه اي است حاوي پروتئين ها، اسيدهاي چرب، كربوهيدرات ها و ماده قابليت رشد، تكثير و همانندسازي از ويژگي هاي سلول هاي زنده است. ساختار DNA حيات به نام دارد و دي ان اي ژنتيكي هرسلول سرعت رشد، تقسيم و زمان مرگ سلول را تعيين مي كند. درحالت طبيعي، جايگزيني سلولهاي فرسوده و با سلول هاي جوان از يك برنامه منظم تبعيت مي كنند و فرآيند رشد و تجديد سلولي به طور ثابت در بدن اتفاق مي افتد.
در مجموع چهار گروه ژن مسئول تقسيم سلولي به شمار مي روند. در شرايط عادي در انگوژن ها (ژن هاي عامل تومور) فرستادن پيام به سلول براي تكثير نقش دارند. اختلال و تغيير در اين سلول ها منجر به تكثير نامنظم سلول شده و سلول سرطاني به شمار مي رود.
ژن هاي سركوبگر تومور اين ژن ها پروتئين هاي خاصي را توليد مي كنند كه در شرايط عادي وظيفه معكوس آنگوژن ها را داشته و به سلول پيام توقف تكثير مي دهد. يكي از مهم ترين ژن هاي اين گروه ژن پي ام است.
خودكشي سلول ها يا مرگ سلول يكي از مهم ترين عوامل پيچيده سلولي است كه به سلول توانايي خودكشي درشرايط غيرمعمول را مي دهد تا مانع شيوع تكثير و آسيب ديدگي به ساير سلول ها شود. هنگامي كه ژن هاي خودكشي آسيب پيدا كنند ديگر قادر به فعاليت خود براي نابودكردن سلول معيوب نبوده و سلول سرطاني محسوب مي شود.
در اين درمان جديد ژن ها مسئول ترميم دي ان اي آسيب ديده و معيوب هستند كه با ترشح پروتئين هاي متفاوت زمينه ترميم دي ان اي آسيب ديده را فراهم مي كنند. اما در حالت عادي زماني كه خود اين ژن هاي ترميمي دي ان اي آسيب مي بينند، سلول، ديگر توانايي ترميم خود را از دست داده و اختلالات ژنتيكي و ترميم نشدن دي ان اي منجر به سرطان مي شود.
دانشمندان بر اين باورند كه اين يافته آنان، راهي نوين براي درمان بيماري هايي همچون ديابت، تصلب شرايين، آلزايمر و سرطان ايجاد مي كند.
دكتر استنلي هابرز و همكارانش در دانشگاه اوهايو مي گويند راهكاري يافته اند كه براساس دراكولاتراپي مي توان دي ان اي آسيب ديده در روند استرس اكسيداتيو را ترميم كرد.
در اين روند كه در بيماري هاي پوستي و عفوني روي مي دهد، بخش هايي از دي ان اي موجود در سلول ها آسيب مي بينند و زمينه براي تغييراتي دايمي در سلول ها ايجاد مي شود. آنها اميدوارند با اين روش بتوانند راهكاري نوين براي درمان سرطان و بيماري هاي مزمن بيابند.
در ادامه تحقيقات دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه شادابي طبيعي صورت مي تواند نشانه اي براي پيش بيني طول عمر باشد.
براساس اين تحقيق كساني كه صورتي جوان تر دارند در بسياري موارد از دوقلويي كه پيرتر به نظر مي رسند بيشتر عمر مي كنند.
آنها درخصوص توضيح بيولوژيكي اين مسئله معتقدند كه قطعات مهم دي ان اي به نام تلومرها، كه توانايي سلول ها براي تكثير را نشان مي دهند، از عوامل تعيين كننده شادابي چهره هستند. تصور مي شود تلومري كه كوتاه تر است بر روند سريع تر پيري دلالت داشته باشد و به شماري از بيماري ها پيوند زده شده است.
در طول اين مطالعه كه طي دوره اي هشت ماهه توسط عده اي ديگر از محققان مركز پژوهش هاي نوين انجام شد، آنها دريافتند كه هرچه اختلاف در برداشت از سن بيشتر باشد، احتمال آن كه شخصي كه ظاهري پيرتر دارد و انتظار مي رود زودتر فوت كند بيشتر است. پس بايد تلاش كرد نوع ديد خودرا به زندگي عوض كرده و محيط را آن گونه تغيير دهيد كه يأس و نااميدي از آن به دور باشد.
افق درمان چگونه آغاز شد؟
تحقيقات در زمينه ترميم سلول دو ويژگي مهم دارند كه آنها را از انواع سلول هاي ديگر متمايز مي سازد. اول اينكه توان نوسازي سلول ها آن قدر قوي هستند كه توانايي تكثير نامحدود خود را دارند و درحالت نامتمايز باقي بمانند.
دوم اينكه سلول هاي بنيادي قادر به ايجاد هر نوع سلولي در بدن هستند. آنها مي توانند تحت تأثير بعضي شرايط فيزيولوژيك يا آزمايشگاهي به سلول هايي با عملكردهاي اختصاصي مانند سلول هاي عضلاني قلب يا سلول هاي توليدكننده انسولين در پانكراس و... تبديل شوند.
دانشمندان در ابتدا با دو نوع از سلول هاي بنيادي كه از حيوانات و انسان ها به دست آمده بودند، شامل سلول هاي بنيادي جنيني و سلول هاي بنيادي انساني كار مي كردند كه اين دو دسته سلولي عملكردها و ويژگي هاي مختلفي دارا هستند.
بيشتر از 20سال قبل درا وايل دهه 1980 ميلادي دانشمندان توانستند سلول هاي مولد را از جنين ابتدايي موش جدا كنند و با مطالعه سال ها جزئيات بيولوژي سلول هاي موش؛ در سال 1998 موفق به جدا كردن سلول هاي جنيني از جنين انسان و رشد آنها در محيط آزمايشگاه شدند و اين سلول ها را سلول هاي بنيادي انسان ناميدند. اين سلول ها همان طور كه از نامشان مشخص است از جنين هاي چهار يا پنج روزه كه بارور مي شوند به دست مي آيند و در محيط آزمايشگاهي در محيط كشت هاي اختصاصي رشد داده مي شوند.
سلول هاي روش دراكولاتراپي، سلول هاي نامتمايزي هستند كه در بين سلول هاي تمايز يافته بافت ها و ارگان هاي بدن انسان يافته مي شوند و توانايي نوسازي و تمايز به انواع سلول هاي اختصاصي اصلي بافت يا ارگان را دارند. نقش هاي اوليه اين سلول ها در يك ارگان زنده شامل حمايت كردن و تعمير بافت هايي است كه از آنها به دست مي آيند.
دانشمندان سلول ها را در بافت هاي بيشتري نسبت به آنچه فكر مي كردند به دست آوردند. اين يافته ها دانشمندان را به استفاده از اين سلول ها در علم پيوند راهنمايي كرد. اكنون بيشتر از 30سال از استفاده سلول هاي بنيادي بالغين خون ساز كه از مغز استخوان براي پيوند جدا مي شوند، مي گذرد.
در سال 1960 محققان كشف كردند كه مغز استخوان حداقل دو نوع سلول دارد كه شامل سلول هاي بنيادي خون ساز كه انواع سلول هاي خوني را در بدن مي سازند و سلول هاي استرومال كه مي توانند بافت هاي غضروف، استخوان، چربي و بافت هاي همبندي فيبروز را در بدن بسازند، است. در سال 1960 دانشمنداني كه موش ها را مطالعه مي كردند دو منطقه از مغز موش را كه شامل سلول هاي تقسيم شونده كه تبديل به سلول هاي عصبي مي شوند، كشف كردند.
برخلاف اين گزارش ها بيشتر دانشمندان معتقد بودند كه سلول هاي عصبي جديد در مغز بالغين نمي تواند توليد شود تا اينكه در سال 1990 دانشمندان توافق كردند مغز شامل سلول هايي است كه توانايي توليد سه نوع اصلي سلول هاي مغزي را كه شامل آستروسيت ها و ندروسيت ها (سلول هاي غيرعصبي) و نورون ها (سلول هاي عصبي) دارا هستند.
اما نكته مهم اين است كه تعداد بسيار محدودي از اين سلول ها در هر بافت وجود دارد كه در منطقه خاصي از آن بافت براي سال ها ساكن مي مانند تا اينكه با ظهور بيماري يا آسيب بافتي فعال مي شوند. بافت هايي كه سلول ها در آنها يافت مي شوند عبارتند از: مغز استخوان، خون محيطي، مغز، عروق خوني، پالپ دندان، عضله اسكلتي، پوست، كبد، پانكراس، قرنيه، شبكيه و سيستم گوارش.
جست وجوي سلول جديد
در درون بدن
دانشمندان در آزمايشگاه هاي پيشرفته تلاش مي كنند تا بتوانند سلول هاي جديد را در كشت سلول به انواع سلول هاي اختصاصي تبديل كنند تا از آنها براي درمان بيماري ها و صدمات بافتي استفاده كنند.
پتانسيل هاي درماني اين سلول هاي جديد عبارتند از: جايگزيني سلول هاي توليدكننده دوپامين در مغز در بيماري پاركينسون، توليد سلول هاي انسولين ساز براي نوع يك ديابت (وابسته به انسولين) و تعمير سلول هاي عضلاني تخريب شده. سلول هاي تزريقي پوست از سلول هاي پرتوان ديگر هستند كه همچون سلول هاي بنيادي قادرند تا انواعي از سلول ها را در محيط آزمايشگاهي توليد كنند.
سلول جديد در درون بدن به جست وجو مي پردازد و نواحي آسيب ديده را مي يابد و سپس سعي در ترميم و درمان آن قسمت مي نمايد و در عين حال توليد مثل نيز مي كند كه خود سبب تحريك مكانيسم ترميمي بدن مي شود.
معالجاتي كه در آن مركز به روش دراكولاتراپي انجام مي گيرد، آنتي ژنيك نبوده و مي توانند بدون هرگونه تأثير متقابل، پس زني، جواب ندادن به درمان دارويي يا هرگونه تأثير سوءجانبي به هر بيماري، اعمال شوند. هنگامي كه يك بيمار سلول تازه را دريافت مي كند، اولين عمل اين سلول ها، تحريك سلول هاي موجود در سيستم ميزبان هستند و سبب تقويت آنها مي شوند.
سپس اين سلول ها درواقع، جايگزين سلول هاي ايمني ميزبان مي شوند و در نتيجه با آنها پيوند مي خورند. اين بدان معناست كه آنها به طور مستمر سلول هاي بيشتري را رشد داده و باعث به وجود آمدن يك سيستم ايمني جديدتر و قوي تر مي شوند.
حتي درمان سرطان با اين روش، اين امكان را فراهم مي آورد كه شيمي درماني و پرتودرماني به مدت كمتري ادامه يابند و درواقع تأثيرات جانبي آنها را حذف مي كند.

 



كاهش سطح هوشياري و فلجي از عوارض گازگرفتگي

رئيس بخش ICU بيمارستان لقمان بدون تعيين زمان طلايي براي نجات مسمومان گازگرفتگي، گفت: كاهش سطح هوشياري و فلج شدن اندام از عوارض گازگرفتگي است.
دكتر سيدحسين اردهالي در گفتگو با مهر اظهار داشت: مهمترين نكته در خصوص گاز منوكسيد كربن بي بو بودن و نداشتن علامت هشدار است.
اين فوق تخصص مراقبت هاي ويژه در مورد گازگرفتگي با گاز منوكسيد كربن افزود: اين گاز در اثر سوخت ناقص گاز خانگي يا خودرو به وجود آمده و به علت نداشتن علائم هشداري با توجه به شرايط محيط در كمترين زمان مسموميت شديد ايجاد كرده و باعث مرگ فرد مي شود. وي افزود: درگذشته نيز افرادي كه سر خود را زير كرسي برده يا در حمام از وسايل گرمازا استفاده مي كردند، دچار گازگرفتگي مي شدند. اما امروزه همزمان با استفاده از بخاريهاي گازي غيراستاندارد و استفاده از وسايل گرمازا در حمام و محيط هاي سربسته باعث افزايش گازگرفتگي و مسموميت شديد مي شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي، كاهش اكسيژن محيط همزمان با سوختن ناقص گاز و توليد گاز سمي منوكسيد كربن را دو خطر مهم براي گازگرفتگي دانست و گفت: همزمان با سوختن ناقص گاز، اكسيژن محيط به تدريج توسط وسيله گازسوز مصرف شده و فرد با كاهش اكسيژن و گازهاي سمي توليد شده در محيط مواجه و دچار گازگرفتگي مي شود.
رئيس بخش ICU بيمارستان لقمان، سردرد را يكي از علائم مهم گازگرفتگي برشمرد و تاكيد كرد: فردي كه دچار گازگرفتگي مي شود ابتدا با سردرد و كاهش شديد سطح هوشياري مواجه مي شود. حالت تهوع، سرگيجه و بي تعادلي از ديگر علائم گازگرفتگي است اما زمان مسموميت با گاز منوكسيد كربن بسيار سريع رخ مي دهد و فرد نمي تواند به تنهايي هيچ اقدامي انجام دهد.
وي با بيان اينكه زنان، كودكان، سالمندان و بيماران قلبي- ريوي بيشتر در معرض مرگ با گاز منوكسيدكربن هستند، افزود: كاهش ظرفيت ذخيره اكسيژن در بدن اين افراد باعث مي شود اين قشر در برابر گازگرفتگي آسيب پذيرتر باشند. ورود گاز منوكسيدكربن در خون اتصال سختي را با هموگلوبين ايجاد كرده كه همين امر مانع رسيدن اكسيژن به اعضاي بدن مي شود. زنان باردار و كودكان به علت كاهش ظرفيت ذخيره اكسيژن نسبت به جوانان بيشتر در معرض خطرند.
اردهالي، اكسيژن درماني را مهمترين راه درمان افرادي كه با گاز منوكسيدكربن مسموم شده اند دانست و اظهار داشت: مهم ترين اقدام در مواجهه با فرد مسموم باز كردن در و پنجره ها و انتقال وي به هواي آزاد است. همچنين در موارد گازگرفتگي با خودرو بايد با باز كردن در پاركينگ راه ورود اكسيژن را باز كرد. پس از انتقال فرد مسموم به هواي آزاد بايد موضوع به اورژانس اعلام شود.
وي ادامه داد: كارشناسان و تكنسين اورژانس آموزشهاي لازم براي مواجهه با مصدومين گازگرفتگي را فراگرفته اند و بلافاصله اكسيژن درماني را آغاز مي كنند. اردهالي تاكيد كرد: ادامه درمان بايد در مراكز درماني انجام شود و نبايد درماني سر خود انجام بگيرد.
رئيس بخش ICU بيمارستان لقمان، زمان طلايي براي رسيدگي به مسمومان گازگرفتگي تعيين نكرد و گفت: نمي توان زمان طلايي براي گازگرفتگي اعلام كرد. زمان حياتي امدادرساني به شرايط محل گازگرفتگي، ميزان غلظت موجود در محيط، تهويه ناقص و حضور زمان حضور فرد مصدوم بستگي دارد.
اردهالي با اعلام اينكه افراد مسموم با گاز منوكسيد كربن در صورت نجات از مرگ دچار مشكلاتي در هوشياري و بافت عصبي مي شوند، تاكيد كرد: هرگاه غلظت اكسيژن در بدن كاهش يابد فرد با دو خطر در خون و بافت عصبي مواجه مي شود. فردي كه دچار گازگرفتگي شده است در صورت نجات از مرگ با مشكلاتي از جمله كاهش سطح هوشياري روبه رو مي شود. ممكن است هيچ گاه سطح هوشياري فرد مسموم بالا نيايد. ضمن اينكه بروز مشكلاتي در حافظه و فلج شدن اندام از ديگر عوارض گازگرفتگي است كه فرد با آن مواجه مي شود.

 



سلول هاي بنيادي درچشم

دانشمندان سلول هاي بنيادي را درپشت چشم كشف كرده اند كه به گفته آنها مي تواند براي ترميم بافت هاي آسيب ديده بدن مورد استفاده قرارگيرد.
به گزارش ديلي اكسپرس، مجريان اين بررسي از مؤسسه سلول هاي بنيادي عصبي در بنياد تحقيقات احيايي درنيويورك مي گويند: اين يافته ها قابليت كمك به درمان بيماري هاي چشمي مانند تحليل ماكولا را دارد و مي تواند بيماري هاي عجيبي را كه درآنها بافت هاي غيرچشمي درچشم رشد مي كند، توضيح دهد.
پژوهشگران اميدوارند درآينده دريابند چگونه اين سول هاي بنيادي را درون چشم روشن و فعال كنند. اين امر به چشم بيمار امكان مي دهدتا خود را درمان و ترميم كند.
اين سلول هاي بنيادي در لايه خاصي از سلول هاي چشم موسوم به «اپيتليوم رنگدانه شبكيه» (RPE) يافت شد كه در زير شبكيه كه درواقع منطقه حساس به نور درچشم است پنهانند.
«اپيتليوم رنگدانه شبكيه» (RPE) شبكيه را زنده و فعال نگه مي دارد. اما در بيماري هايي مانند ماكولا (RPE) از كار مي افتد و شبكيه مي ميرد.
پژوهشگران مي گويند: سلول هاي بنيادي دراين منطقه منبع با ارزشي از سلول هاي سيستم عصبي مركزي هستند و مي توانند به انواع سلول هاي مختلف متمايز شوند.
آنها سلول هاي RPE را از چشم اهداكننده گرفته و در آزمايشگاه رشد دادند.
با وجود آنكه اين سلول ها در انسان بالغ رشد نمي كنند، در محيط آزمايشگاه رشد مي كنند.
پژوهشگران وقتي سلول ها را به طور جدا از هم كشت دادند دريافتند فقط 10 درصد سلولها بالغ شدند و بقيه سلول ها دست نخورده باقي ماندند.
نتايج اين تحقيقات درنشريه Cell Stem Cell منتشر شده است.
محققان توانستند اين سلول ها را با مواد شيميايي مختلفي تغذيه كنند تا به سلول هاي چربي، مغذي و ديگر انواع سلول تبديل شوند.
اين امر اثبات مي كند كه اين سلول ها قابليت هاي چند گانه اي دارند كه مي توانند به انواع سلول هاي مختلف تبديل شوند.
محققان درآينده خواهند توانست اين سلول هاي بنيادي را از چشم افراد استخراج كنند، در آزمايشگاه رشد دهند و سپس از آنها براي درمان بيماري ها، دوباره به فرد تزريق كنند.
اگر دانشمندان بتوانند شرايط يا مواد شيميايي خاصي را بيابند كه بتوانند اين سلول ها را در آزمايشگاه توليد كنند درخواهند يافت كه چگونه اين سلول هاي بنيادي را درون چشم روشن كنند تا بتوانند RPE بيمار يا آسيب ديده را ترميم كند.

 



پارچه ضدگلوله از كرمهاي ابريشم

دانشمندان به تازگي و با كمك گرفتن از مهندسي ژنتيكي در رشته هاي ابريشم تغييراتي ايجاد كرده اند كه مي تواند منجر به توليد نخ ها و پارچه هاي مستحكم، ضدگلوله و ضدآتش شود.
به گزارش مهر، دانشمندان اميدوارند اين كشف جديد بتواند منجر به توليد نخ هاي مستحكم تر، باندهاي ويژه براي قربانيان سوختگي و جليقه هاي ضدگلوله شود.
كرم هاي ابريشم دست ورزي شده ژنتيكي مي توانند رشته هاي محكمي به وجود آورند كه درون آنها پروتئين تار عنكبوت وجود داشته و از اين رو از كش ساني و انعطاف پذيري بالاتري برخوردارند، به اين شكل چنين نخ هايي در طيف گسترده اي از مصارف پزشكي كاربرد خواهند داشت.
ويژگي هايي مانند هم نوع خواري و سلطه طلبي عنكبوت ها مانع از پرورش اين جانداران براي توليد انبوه ابريشم حاصل از تار عنكبوت است. از اين رو محققان دانشگاه ويومينگ تصميم گرفتند با ايجاد تغييرات ژنتيكي در كرم هاي ابريشم آنها را وادار به توليد تارهاي ابريشمي با ويژگي هاي مشابه تارهاي عنكبوت كنند.
براي انجام اين كار محققان كرم هاي ابريشم تراريختي را پرورش دادند كه از توالي ژنتيكي عنكبوت ها برخوردارند. پروتئين تار عنكبوت ها از گذشته در باكتري ها، مخمرها، گياهان، حشرات و سلول هاي پستانداران تراريخت توليد شده با اين همه تلاش هاي پيشين براي تركيب آنها با تارهاي ابريشمي كه توسط كرم هاي ابريشم توليد شده اند، با شكست مواجه شده است.
اما نتايج پروژه جديد كه توسط محققان در حال اجراست منجر به توليد تارهاي ابريشمي شده است كه به مقاومي تارهاي عنكبوت و محكم تر از تارهايي است كه توسط كرم هاي ابريشم ساخته مي شوند. محققان بر اين باورند كه به زودي مي توان از اين كرم هاي ابريشم در كارخانه هاي ساخت ابريشم هاي حاوي پروتئين تار عنكبوت استفاده كرد. براساس گزارش ميل آنلاين، تغييرات ژنتيكي ايجاد شده در كرم هاي ابريشم باعث مي شود تا تارهاي ابريشمي ايجاد شده از ويژگي هاي مكانيكي كاملا متفاوتي نسبت به تارهاي ابريشم در كرم هاي معمولي برخوردار باشند.

 



اثر منفي كمبود آهن بر شعور آدم ها

يك متخصص تغذيه گفت: كمبود آهن بر ذهن، شعور، درك و فهم افراد تاثير منفي مي گذارد. فرد را بي حال و ناتوان مي كند و راندمان كاري فرد را كاهش مي دهد.
سيدمرتضي صفوي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: كمبود ويتامين ها و موادمعدني در سلامت بدن بسيار اهميت دارد. البته مصرف بيش از حد مكمل ها مي تواند موجب بروز مشكلاتي در بدن شود.
وي گفت: كمبود پروتئين موجب تاخير در رشد افراد مي شود همچنين موجب كوتاه قدي و تضعيف سيستم بدني، لاغر شدن، نحيف شدن استخوان ها و مشكلات كليوي را درپي دارد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: كمبود كلسيم موجب نرمي و پوكي استخوان مي شود و اگر در مصرف مكمل هاي كلسيم زياده روي شود موجب بروز مشكلات كليوي مي شود.
صفوي ادامه داد: همچنين مصرف بيش از حد آهن مسموميت مي آورد و كمبود اين ماده معدني در ذهن، شعور، درك و فهم افراد تأثير مي گذارد و فرد را بي حال و ناتوان كرده و راندمان كاري اش را پايين مي آورد.
وي گفت: كمبود ويتامين A نيز موجب كاهش ديد و كاهش رشد بدني مي شود و به چشم آسيب مي رساند همچنين مصرف بيش از حد ويتامين A موجب بروز مسموميت خواهد شد.
اين متخصص تغذيه افزود: ويتامين هاي گروه B مانند نياسين، ريبوفلاوين و تيامين بر عملكرد صحيح سيستم عصبي اثر مي گذارد و كمبود اين ويتامين ها در بدن موجب ناراحتي هاي روحي و عصبي مي شود همچنين مصرف بيش از حد مكمل ويتامين B ضرري به بدن نمي رساند چرا كه محلول در آب است و زيادي آن از بدن خارج مي شود.
صفوي گفت: ويتامين C نيز يكي از ويتامين هاي محلول در آب است كه كمبود آن موجب بروز مشكلات پوستي و ضعف سيستم ايمني بدن مي شود ولي مصرف بيش از حد آن به بدن ضرري نمي رساند چرا كه از طريق ادرار دفع مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14