(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 دی 1390- شماره 20123

كوتاه اقتصادي
امتياز ارزي بانك مركزي به فعالان اقتصادي
100 كارشناس مامور رسيدگي به دارايي گروه آريا شدند
واردات مواد اوليه با افزايش نرخ ارز گران نمي شود
در مرحله دوم هدفمندي يارانه ها قيمت آب كشاورزي افزايش مي يابد
بالا رفتن نرخ ارز و خروج غيرمجاز دام دلايل افزايش قيمت گوشت قرمز
پيشنهادات وزير جهاد كشاورزي براي حمايت از مرغداري ها
واردات خودرو بدون ثبت سفارش
توقف فعاليت بازارچه هاي موقت
رئيس سابق اوپك: عربستان نمي تواند نفت اروپا را تأمين كند
سرعت اينترنت خانگي افزايش مي يابد
برپايي نخستين نمايشگاه دائمي صنعت ساختمان در كيش



كوتاه اقتصادي

¤ بانك رفاه حدود 228 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي و توسعه مشاغل خانگي پرداخت كرد.به گزارش روابط عمومي بانك رفاه كارگران؛ در راستاي اجراي سياست هاي اشتغالزايي و كارآفريني دولت و در چارچوب قوانين ابلاغي بانك مركزي، تا پايان آذرماه سالجاري حدود 228 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي و توسعه مشاغل خانگي با كارمزد 4درصد توسط بانك رفاه به متقاضيان معرفي شده از سوي كميته امداد امام خميني(ره) پرداخت شد. گفتني است در آذرماه سالجاري بانك رفاه تفاهم نامه اي را با كميته امداد حضرت امام(ره) مبني بر پرداخت پانصد ميليارد ريال تسهيلات اشتغالزايي و توسعه مشاغل خانگي به مددجويان اين نهاد امضاء كرد.
¤ نايب رئيس سنديكاي صنعت مخابرات ايران با بيان اينكه هيچ شاخصي براي ارزيابي قيمت تجهيزات مخابراتي در گمرك وجود ندارد، گفت: از اين رو بارها شاهد ورود تجهيزات فله اي با قيمت پايين به كشور بوده ايم. حسين رياضي با اشاره به ضرورت تدوين آيين نامه ضوابط واردات تجهيزات مخابراتي اظهار داشت: يكي از مشكلات موجود صنعت الكترونيك و مخابرات در ايران فقدان شاخص ارزيابي قيمت در گمرك است.
¤ معاون وزير تعاون، كار و رفاه از بازگشايي پرونده ويژه اصلاح قانون تامين اجتماعي پس از مطرح شدن اصلاح قوانين كار و تعاون با حضور نمايندگاني از كارگران، تامين اجتماعي و اين وزارتخانه خبر داد.عبدالله عمادي از برنامه ريزي براي آغاز اصلاح قانون تامين اجتماعي در كنار در جريان بودن اصلاح برخي قوانين ديگر مانند قانون تعاون و قانون كار در زير مجموعه هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2240 الي 2243، 2217، 2218، 7770 الي 7774، 7729، 7786 الي 7788 و در مركز مخابرات قائم مهرشهر با پيش شماره هاي 330 الي 332 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از تخصيص يك رديف بودجه اي ويژه حمايت از اتاق هاي تعاون خبر داد و گفت: ظرفيت و تفكر وزارتخانه در راستاي توسعه فعاليت هاي تعاوني در حال تغيير است.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: راه اندازي بانك اصناف در شوراي پول و اعتبار مطرح شده و بايد شرايطي كه بانك مركزي مدنظر دارد، فراهم شود. مهدي غضنفري گفت: با فعالتر شدن اصناف در اين زمينه، اميدواريم بتوان هر چه سريعتر اين بانك را راه اندازي كرد.
¤ رئيس مركز ملي فرش، صادرات فرش دستباف در 9 ماه اخير را از نظر وزني چهارهزار و 800 تن و از نظر ارزشي 380 ميليون دلار اعلام كرد.فيصل مرداسي افزود: ميزان صادرات فرش دستباف در 9 ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته شش درصد كاهش داشته است.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه هايي جداگانه به وزراي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، راه و شهرسازي و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اعلام حريم قانوني در حوزه معادن اين دستگاه ها را به اين وزارتخانه خواستار شد. مهدي غضنفري در نامه هاي ارسالي از همتايان خود و رئيس سازمان ميراث فرهنگي خواسته است تا با توجه به اجراي تبصره يك ماده 16 قانون اصلاح قانون معادن ظرف مدت سه ماه از تاريخ ابلاغ قانون اصلاح قانون معادن نسبت به اعلام حريم قانوني پادگان ها و محل استقرار نيروهاي مسلح، راه ها، راه آهن، شهرها و ابنيه تاريخي به وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نمايند.

 



امتياز ارزي بانك مركزي به فعالان اقتصادي

رئيس صندوق ضمانت صادرات اعلام كرد: بانك مركزي تسهيلات ارزي تجار را با همان نرخ زمان اعطاي اين تسهيلات تسويه مي كند.
كاظم دوست حسيني در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر، اضافه كرد: بانك مركزي وارد عمل شده و قبول كرده كه براي تسهيلات بانكي كه در اختيار صادركنندگان و واردكنندگان به ارز قرار گرفته بود، با همان نرخ زمان اعطاي تسهيلات تسويه كند. اگر عملا اين اتفاق بيفتد، نوسان نرخ ارزي براي صادركننده و واردكننده حادث نمي شود.
وي ادامه داد: اكنون بانك مركزي تقبل كرده كه اگر صادركننده اي تسهيلات صادراتي يا واردكننده اي تسهيلات ارزي براي واردات خود مثلا در 6 ماه يا يك سال گذشته گرفته و اكنون تسويه آن قرار است رخ دهد با همان نرخ زمان دريافت تسهيلات تسويه انجام شود. يعني فرد متقاضي معادل ريالي آن را بدهد و بانك مركزي ارز آن را تامين مي كند و به بانك مربوطه مي پردازد.
به گفته دوست حسيني، با اين اقدام، ديگر نوسان نرخ ارزي براي آن فعال اقتصادي و كسي كه تسهيلات بانكي دريافت كرده، اتفاق نخواهد افتاد.
وي تصريح كرد: چون كماكان اين فرآيند ادامه دارد و خيلي از افراد در حال دريافت تسهيلات هستند و ممكن است در آينده نرخ ارز مجددا كاهش يا افزايش يابد، اگر اين سياست بانك مركزي ادامه پيدا كند، پوشش ريسك نوسان نرخ ارز توسط صندوق ضمانت صادرات عملا وجود نخواهد داشت، اما اگر ادامه پيدا نكند، طبيعتا ما مي توانيم مجددا وارد عمل شويم و طرح گذشته خود را پيگيري كنيم.
پيش از اين دوست حسيني از طرح صندوق ضمانت صادرات براي پوشش نوسان نرخ ارز فعالان اقتصادي خبر داده بود كه در آن طرح تا 25درصد زيان ناشي از كاهش و افزايش نرخ ارز صادركنندگان و برخي از واردكنندگاني كه محصولاتشان نهايتا منجر به صادرات مي شود پوشش داده مي شد.

 



100 كارشناس مامور رسيدگي به دارايي گروه آريا شدند

رئيس سازمان حسابرسي از حضور 100 كارشناس رسمي دادگستري در ارزيابي دارايي هاي گروه امير منصور آريا خبر داد.
اكبر سهيلي پور در گفت وگو با فارس در رابطه با آخرين وضعيت ارزيابي دارايي هاي گروه امير منصور آريا و ارتباط آن با تقلب 3 هزار ميليارد توماني اظهار داشت: كميته نظارت بر ارزيابي دارايي هاي اين گروه به فعاليت خود ادامه مي دهد و به دليل لزوم افزايش سرعت انجام كار و حفظ كيفيت در ارزيابي دارايي ها، از بيش از 100 كارشناس رسمي دادگستري استفاده شده است.
وي ادامه داد: اين كارشناسان در حوزه هاي مختلفي مانند ماشين آلات، زمين و ساختمان، معدن، راه آهن و ساير حوزه ها تخصص داشته و در برخي شركت هاي خاص جهت بالابردن دقت ارزيابي، همزمان از چند كارشناس استفاده مي شود.
اين مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر كميته نظارت، نماينده قوه قضاييه هم كنترل هاي قويي را اعمال مي كند تا واقعيت ها منعكس شده و در فروش دارايي ها لحاظ شود. از طرف ديگر تمهيدي انديشيده شده تا فروش دارايي ها در اولين فرصت و به قيمت هاي واقعي و روز انجام شود.
سهيلي پور در واكنش به اين سؤال كه ارزيابي دارايي ها بر چه اساسي انجام شده و فروش آنها به چه طريقي خواهد بود؟ توضيح داد: كارشناسان رسمي بر اساس ارزش روز دارايي ها اقدام به ارزيابي مي كنند. در اين ميان براي فروش دارايي ها هم احتمالا از طريق نظارت متهم اصلي و يا نمايندگان آن اقدام خواهد شد تا فرآيند نقل و انتقال در فرصت كوتاه تري انجام شود.
وي با بيان اينكه در اين رابطه اقدامات مطلوبي انجام شده ادامه داد: روش فروش دارايي ها هنوز نهايي نشده و به نظر مي رسد از طريق مصادره انجام نشود و قبل از رسيدن به آن مرحله با توافق متهم اصلي و نظارت گروه هاي مختلف، فروش دارايي ها انجام و بدهي ها در اسرع وقت تسويه شود.
رئيس سازمان حسابرسي در واكنش به سؤال ديگري مبني بر اينكه ارزش تقريبي دارايي ها چه ميزان است؟ گفت: طبق گفته مقامات مسئول و بر اساس برآورد هاي اوليه، دارايي هاي موجود كل بدهي 3 هزار ميليارد توماني را پوشش خواهد داد.

 



واردات مواد اوليه با افزايش نرخ ارز گران نمي شود

معاون تجارت خارجي سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران گفت: واردات مواد اوليه با تعرفه صفر و ارز مرجع انجام مي شود.
هوشنگ رضايي ثمرين در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در حال حاضر واردات مواد اوليه كارخانجات، مواد غذايي و ماشين آلات با ارز مرجع انجام مي شود لذا افزايش نرخ ارز هيچ تاثيري در تورم وارداتي ندارد.
وي افزود: در خصوص ثبت سفارش و گشايش LC هيچگونه مشكلي در كشور وجود ندارد و مشكل پيش آمده براي كشور امارات اختلال در سيستم فني و فقط يك روزه بود.
معاون تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات 9 ماهه با احتساب ميعانات گازي 9/31 ميليارد دلار كه نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزشي
7/37و به لحاظ وزني 2/10درصد رشد داشته است.
همچنين در اين مدت 7/44 ميليارد دلار واردات انجام شده است كه به لحاظ وزني 22درصد كاهش و به لحاظ ارزشي 7/5درصد كاهش داشته است.
همچنين صادرات از استان تهران در مدت زمان ذكر شده
65/1ميليارد دلار بوده است كه به لحاظ ارزشي 5/7و به لحاظ وزني 3/20درصد رشد داشته است.
رضايي گفت: در 9 ماهه اول سال جاري 102هزار فقره ثبت سفارش به ارزش 42 ميليارد دلار انجام شده است.
وي افزود: براساس بند «غ» ماده 119 قانون امور گمركي مواد اوليه و قطعات مورد نياز كارخانجات از پرداخت تعرفه واردات معاف هستند و واردات آنها با تعرفه صفر انجام مي شود.
معاون تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به اين سؤال كه يكي از فعالان اقتصادي پيش بيني كرده است كه با وضع فعلي تا 6 ماه آينده در كشور قحطي خواهيم داشت، اظهار داشت: مواردي كه ذكر كردم همه مويد اين موضوع است كه در حوزه تجارت خارجي و همچنين واردات كالا هيچگونه مشكلي وجود ندارد و قوانين موجود كشور و بدنه دولت تمام تلاش خود را مي كند تا بنگاههاي توليدي هيچ مشكلي در تامين مواد اوليه خود نداشته باشند.

 



در مرحله دوم هدفمندي يارانه ها قيمت آب كشاورزي افزايش مي يابد

قيمت آب كشاورزي در مرحله دوم اجراي هدفمندي يارانه ها افزايش مي يابد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با اعلام خبر فوق به ايسنا، گفت: قيمت آب كشاورزي در شرايط فعلي در حقيقت رايگان است و آب تقريباً به صورت رايگان براي كشاورزان توزيع مي شود؛ چرا كه در بخش آب هاي زيرزميني به هيچ وجه وجهي از كشاورز دريافت نمي شود و در بخش آب هاي سطحي نيز هزينه ها ناچيز است؛ ولي اگر قيمتي روي آب كشاورزي گذاشته شود، قطعاً بسته هاي حمايتي همچون خريد تضميني كالا و تسهيلات مورد نياز كشاورزان در دستور كار قرار خواهد گرفت.
حاج رسولي ها با تأكيد بر اين كه تعيين ميزان افزايش قيمت آب در بخش كشاورزي به عهده ستاد هدفمندي يارانه ها و كارگروه تحول اقتصادي است كه تاكنون چيزي در اين زمينه رسماً ابلاغ نشده است، تصريح كرد: افزايش قيمت آب در اين بخش قطعاً در سطحي خواهد بود كه بتواند بر روند مصرف آب در حوزه كشاورزي تأثيرگذار باشد.
وي با اذعان به اين كه حداقل 65درصد از آب هاي سطحي كه به مصرف بخش كشاورزي مي رسد هدر مي رود، افزود؛ البته بخشي از اين آب ها مجدداً در آب خوان ها تغذيه مي شود، ولي اين عدد بايد به حدود 30درصد هدر رفت در بخش آب هاي سطحي كاهش پيدا كند.
حاج رسولي ها در پاسخ به اين سؤال كه چرا در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بار اصلي اصلاح الگوي مصرف روي دوش بخش خانگي بوده و اين در حالي است كه اين بخش تنها يك نهم از مصرف آب كشاورزي را به خود اختصاص داده؟ گفت: اين تصميم تنها محدود به فاز اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بوده و رئيس جمهور به شدت دنبال اين هستند كه در فاز دوم هدفمندي يارانه ها با توجه به اين كه 90درصد مصرف آب كشور در بخش كشاورزي است، حتماً قيمت آب در اين بخش با اصلاحاتي مواجه شود تا بهره وري و راندمان اين بخش نيز افزايش يابد.
به گفته اين مقام مسئول، دليل اين كه قيمت آب كشاورزي در بخش اول هدفمندي يارانه ها اصلاح نشد، به اين موضوع برمي گشت كه دولت قصد داشت بسته هاي حمايتي را براي كشاورزان اجرايي كند تا آن ها به اصلاح وضعيت سامانه هاي آبياري خود ترغيب شوند.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب افزود: امسال نخستين بار بود كه دولت عدد بسيار بالايي معادل بيش از 13هزار ميليارد ريال تسهيلات بدون بهره به كشاورزان اختصاص داد و به همين دليل هم بود كه رئيس جمهور تاكيد داشت در فاز اول هدفمندي قيمت آب كشاورزي افزايش نيابد تا كشاورزان با استفاده از اين تسهيلات بتوانند به روز رساني سيستم هاي كشت و آبياري خود را در دستور كار قرار دهند و اكنون با اصلاح قيمت آب در اين بخش، تنها كشاورزاني كه كوتاهي كرده و از اين تسهيلات استفاده نكرده اند متضرر خواهند شد.

 



بالا رفتن نرخ ارز و خروج غيرمجاز دام دلايل افزايش قيمت گوشت قرمز

رئيس اتحاديه توليدكنندگان گوشت گوساله با اعلام رايزني وزارت جهاد كشاورزي براي كاهش قيمت گوشت 4 دليل افزايش قيمت گوشت را مطرح كرد.
علي خندان رو در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص دليل افزايش قيمت گوشت در بازار اظهار داشت: بالا رفتن قيمت علوفه، دستمزدها، هزينه دامداري ها و نيز بسته شدن واردات از برزيل و پاكستان دليل اصلي افزايش قيمت است.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان گوشت گوساله افزود: همچنين بالا رفتن نرخ ارز نيز قيمت تمام شده گوشت گرم وارداتي از استراليا را افزايش داده است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر با رايزني وزارت جهاد كشاورزي به دنبال عرضه علوفه ارزان قيمت و نيز ادامه ثبت سفارش براي واردات از برزيل و نيز پرواربندي دام هاي پاكستاني در سيستان و بلوچستان و عرضه به بازار مصرف هستيم.
بنابراين گزارش طي هفته گذشته گوشت مخلوط گوساله از كيلويي 12 هزار و 500 به 13 هزار و 500 تومان افزايش يافته است.
نابساماني نرخ ارز
دليل اصلي افزايش
قيمت گوشت
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي خروج غيرمجاز دام از كشور در سايه افزايش نرخ دلار و دينار را عامل اصلي گراني گوشت گوسفندي عنوان كرد.
علي اصغر ملكي در گفت وگو با فارس درباره علت افزايش حدود 3 هزار توماني قيمت گوشت گوسفند در بازار، گفت: كمبود عرضه دام در ميادين و خروج غيرمجاز دام در كشور عامل اصلي افزايش قيمت است.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي درباره دليل خروج غيرمجاز دام از كشور گفت: افزايش نرخ ارز و همچنين ارزش پيدا كردن دينار در برابر ريال باعث شده است، تا دام هاي كشور به صورت غيرمجاز به كشورهاي منطقه به ويژه كويت و عراق ارسال شود.
وي افزود: در حال حاضر از مرزهاي كردستان و كرمانشاه دام ها به صورت بي رويه به عراق و كويت فرستاده مي شود. ملكي همچنين با توجه به بودن آخر فصل و تمايل بيشتر دامداران به افزايش وزن دام ها گفت: بره هاي موجود در اسفند ماه وارد بازار خواهد شد.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي تصريح كرد: البته با ادامه اين روند حتي شاهد افزايش بيشتر قيمت گوشت گوسفندي در بازار خواهيم بود. اين گزارش حاكي است: قيمت هر كيلوگرم گوشت گوسفندي از 15 هزار و 500 هفته گذشته به 18 هزار و 500 تومان رسيده است.

 



پيشنهادات وزير جهاد كشاورزي براي حمايت از مرغداري ها

وزير جهاد كشاورزي در نامه اي به معاون اول رئيس جمهور 3 درخواست درباره صنعت مرغداري كشور مطرح كرده است.
به گزارش فارس در اين نامه تاكيد شده است: طي هفته هاي گذشته به علت كشش ضعيف بازار، قيمت محصولات صنعت طيور كاهش يافته و در صورت تداوم اين وضعيت و عدم جوجه ريزي واحدهاي مرغ گوشتي با افت قيمت جوجه يك روزه، گله هاي مولد نيز حذف خواهد شد، در نتيجه با شرايط بحراني به ويژه براي ماه هاي پاياني سال كه تقاضا افزايش مي يابد، مواجه خواهيم شد.
خليليان در اين نامه پيشنهاد كرده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اصلاح قيمت مرغ براي جمع آوري مازاد توليد در اسرع وقت اقدام كند.
از عرضه مرغ ذخيره شده مادامي كه قيمت بازار پايين تر از قيمت تمام شده است جلوگيري شود.
با عنايت به موضوع كارگروه كنترل بازار مبني بر تخصيص مشوق در امر صادرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به عملياتي كردن مصوبه موصوف اقدام كند.
بنابراين گزارش: مشاور معاون اول رئيس جمهور نيز در تاريخ 7 دي ماه تصويرنامه وزارت جهاد كشاورزي را براي ارائه پيشنهادات در ارتباط با اصلاح قيمت مرغ در جهت حمايت از توليد به وزير صنعت، معدن و تجارت ارسال داشته است.

 



واردات خودرو بدون ثبت سفارش

خودرو «فراري» شروط لازم براي ثبت سفارش واردات به ايران ندارد و در ليست خودروهاي مجاز وارداتي نيز نامي از آن برده نشده، اما از اين نوع خودرو به ايران وارد شده است.
به گزارش ايسنا، بر اساس آمارهاي گمرك كشور در آبان ماه امسال يك دستگاه خودروي سواري فراري 854 ايتاليا 4500 سي سي مدل 2012 به ارزش 7/1 ميليارد ريال (معادل 166 هزار دلار در آن زمان) با وزن 1500 كيلوگرم از كشور امارات متحده عربي وارد ايران شده است.
اين در حالي است كه اين خودرو به دليل اينكه نمايندگي در ايران ندارد داراي شرط خدمات پس از فروش براي واردات به ايران نيست. به گفته رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، شروط واردات براي خودرو چهار مورد نو بودن، داراي خدمات پس از فروش، گواهي موسسه استاندارد و گواهي مصرف بهينه سوخت است.
از سوي ديگر مراجعه به ليست خودروهاي مجاز به ثبت سفارش واردات به ايران نيز نشان مي دهد كه اصلا نامي از خودروي فراري برده نشده است.
از آنجايي كه هر محصول وارد شده اي حداكثر 5 ماه قبل ثبت سفارش شده است، بنابراين مي توان به ليست هاي منتشر شده طي 6 ماهه گذشته آبان ماه كه خودروي فراري وارد شده مراجعه كرد كه اين مراجعه نشان مي دهد هم در ليست خودروهاي مجاز وارداتي به ايران در 18 خردادماه امسال و هم در ليست منتشر شده در 18 شهريور امسال نامي از خودروي فراري برده نشده است.
واردات بدون ثبت سفارش، موضوعي است كه توسط مديرثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ايران نيز تأييد مي شود و وي امكان اين چنين اتفاقي را به واسطه مصوبه هاي دولت امكان پذير مي داند.
ساسان خدايي در اين مورد به ايسنا توضيح داد: ما يك سري مصوبات از دولت داريم كه به اشخاصي مانند ورزشكار، هنرمندان يا جانبازان خاص اجازه داده مي شود كه اين كار را انجام دهند. در آنجا اعلام نشده كه مثلا خودروي فراري بدهيد، بلكه ذكر شده يك خودرو خارج از ضوابط فني واردات خودرو داده شود. اين است كه ديگر مؤلفه هاي چهارگانه كه براي واردكنندگان ديگر بررسي مي شود، براي آن فرد مورد اشاره بررسي نمي شود.
وي نيز با يادآوري شروط واردات خودروها شامل: گواهي مصرف بهينه سوخت، خدمات پس از فروش و داشتن نمايندگي براي تعمير و گواهي موسسه استاندارد متذكر شد: اين اتفاق شايد در حد دو، سه مورد د طول كل سال باشد.

 



رئيس كل گمرك خواستار شد
توقف فعاليت بازارچه هاي موقت

رئيس كل گمرك ايران از وجود معابر غيررسمي به عنوان يكي از اصلي ترين چالش هاي پيش روي قاچاق در كشور نام برد و توقف فعاليت بازارچه هاي موقت و فاقد توجيه اقتصادي را خواستار شد.
عباس معمارنژاد به ايسنا گفت: وجود بازارچه هاي موقت در بالا بردن حجم قاچاق در كشور اثرگذار است و تا زماني كه به سمت توقف فعاليت اين بازارچه ها نرويم در حوزه مبارزه با قاچاق اقدام موثري شكل نمي گيرد.
وي هرگونه اقدام براي مقابله با قاچاق كالا را بدون برنامه ريزي اساسي و زيرساختي ناموفق دانست و از بالا بودن زمان انجام تشريفات گمركي، تجهيز نبودن گمرك ها به دستگاه هاي كنترلي و تعدد مجوزهاي صادره به عنوان چالش هاي پيش روي تجارت خارجي ايران ياد كرد.
معمارنژاد در ادامه به برخي از ويژگي هاي قانون جديد امور گمركي اشاره كرد و گفت: كاهش تشريفات گمركي و ايجاد تسهيلات براي فعالان اقتصادي در راستاي بهبود فضاي كسب و كار و برطرف كردن موانع ترانزيتي از جمله مواردي است كه در قانون جديد پيش بيني كرده ايم.
رئيس كل گمرك ايران تصريح كرد: حسابرسي پس از ترخيص نيز از شاخص هاي قانون جديد امور گمركي است و به موجب آن گمرك همانند گمركات نوين، اصل را بر پايه اعتماد نسبت به اظهار صاحبان كالا مي گذارد و اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه در صورت مغايرت اظهار صاحب كالا تا 3 سال بعد به حساب ها و دفاتر صاحب كالا دسترسي داشته باشد.
وي همچنين انعطاف پذيري بالا، تخصيص منابع مالي به گمرك ها براي تجهيز به دستگاه هاي ايكس ري و استفاده از فناوري هاي پيشرفته و جديد اطلاعاتي و ارتباطي را از اهم ويژگي هاي قانون جديد امور گمركي برشمرد.

 



رئيس سابق اوپك: عربستان نمي تواند نفت اروپا را تأمين كند

رئيس سابق اوپك به اروپا هشدار داد كه عربستان و ديگر كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس نمي توانند نفت شما را تأمين كنند.
به گزارش ايرنا، شكيب خليل تأكيد كرد: بزرگترين خريداران نفت ايران از جمله ژاپن و اتحاديه اروپا مجبور خواهند بود در صورت تحريم نفت ايران نياز نفتي خود را بيشتر از طريق عربستان سعودي، قطر و امارات متحده عربي تأمين كنند ولي اين كشورها نبود 2 ميليون و 200 هزار بشكه نفت ايران در بازار را فقط براي مدت خيلي كمي مي توانند جايگزين كنند.
رئيس سابق اوپك تصريح كرد: كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس فقط يك ماه مي توانند نفت ايران را جايگزين كنند پس از آن بطور مثال اتحاديه اروپا بايد از ذخيره هاي خود استفاده كند كه اين امر نيز در نهايت يك تا دو ماه مي تواند ادامه داشته باشد آن وقت كمبود نفت محسوس خواهد شد و قيمت نفت افزايش خواهد يافت.
به نوشته روزنامه سوييسي «باسلر سايتونگ»، يك كارشناس امور نفت در لندن نيز بر اين عقيده است كه ايران به هيچوجه از تحريم ها رنج نخواهد برد زيرا اين كشور با صدور نفت درآمد كافي بدست خواهد آورد.
اين كارشناس يادآور شد: هميشه كشورهايي هستند كه تحريم ها را دور بزنند و تهران در نهايت تلاش خواهد كرد تا نفت خود را در مديترانه بفروشد.
گفتني است برخي منابع به نقل از محمد علي خطيبي نماينده ايران در اوپك نيز نوشتند: كشورهايي دنبال ماجراجويي اند و مصرف كنندگان مي خواهند كه از همسايگان جنوبي ايران چراغ سبز دريافت كنند تا در صورت تحريم نفت ايران جايگزيني داشته باشند. به همين دليل مقامات انگليس و حتي ژاپن به منطقه آمده اند و با همسايگان جنوبي ملاقات مي كنند.
خطيبي افزوده است: اگر همسايگان جنوبي ما با استفاده از جايگزيني نفت خود به جاي نفت ايران، با كشورهاي ماجراجو همكاري كنند اين كشورها هم در حوادث بعدي شريكند.
به نوشته اين منابع، خطيبي درباره همكاري احتمالي كشورهاي حاشيه خليج فارس با تحريم كنندگان نفتي ايران گفته است: اگر بي تدبيري كنند و وارد ماجرا شوند، نمي توانند بگويند، هيچ كاره بوديم، چون هر اقدام احتمالي تحريم كنندگان نفت ايران، با چراغ سبز كشورهاي نفتي حاشيه خليج فارس اتفاق خواهد افتاد و اينان به عنوان مقصران اصلي شناخته مي شوند.

 



سرعت اينترنت خانگي افزايش مي يابد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش سرعت اينترنت خانگي همزمان با راه اندازي شبكه ملي اطلاعات خبر داد.
رضا تقي پور در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه آيا در شبكه ملي اطلاعات دسترسي به سايت هاي خارجي مسدود خواهد شد اظهار داشت: سرويس اينترنت كماكان به عنوان يك سرويس در شبكه ملي اطلاعات خواهد بود، اما نه به عنوان اسكلت و شاكله اصلي اين شبكه.
تقي پور گفت: مدنظر ما بيشتر مزيت هاي شبكه ملي اطلاعات، از جمله كاهش هزينه، افزايش سرعت و افزايش امنيت است و بيشتر روي جنبه اثباتي اين طرح در حال سرمايه گذاري هستيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد: ضمن اينكه مشوق هايي نيز پيش بيني كرده ايم تا كسب و كارهاي زيادي بتوانند در داخل كشور فعال شوند؛ از جمله كسب و كارهاي فروش الكترونيكي.
وي در پاسخ به اين سؤال كه پهناي باند فعلي اينترنت كشور چقدر است و راه اندازي شبكه ملي اطلاعات از منظر آمار و ارقام، چه تأثيري بر هزينه هاي مصرفي در بخش اينترنت خواهد داشت، گفت: هم اكنون پهناي باند داخل كشور 470 گيگابيت بر ثانيه و پهناي باند اينترنت بين الملل 270 stm1، (معادل 270 ضربدر 155 مگابيت بر ثانيه) است كه براي پهناي باند بين الملل به خارجي ها اجازه مي دهيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد: با راه اندازي شبكه ملي اطلاعات بخش زيادي از پهناي باند اينترنت بين الملل كه درگير دسترسي هاي داخلي است، آزاد مي شود و بنابراين اين ظرفيت، با هزينه قبلي، در اختيار كاربراني كه نياز به اينترنت (پهناي باند بين الملل) دارند، قرار مي گيرد.
تقي پور درباره اينكه نامي كه براي شبكه ملي اطلاعات انتخاب شده، از نگاه كاربران عادي تا حدي امنيتي و اطلاعاتي است و شايد همين نام است كه ديدگاه ها را نسبت به اين پروژه، حساس كرده است، گفت: واژه اطلاعات و سرويس هاي اطلاعاتي، متفاوت هستند و بهتر است از رسانه ها بخواهيم كه در اين زمينه فرهنگ سازي كنند تا بين Information(اطلاعات) و Inteligence (سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي) تفاوت قائل شوند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: ضمن اين كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در بيش از 90 كشور، به همين نام است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه نام شبكه ملي اطلاعات، در قانون برنامه پنجم نيز آمده است، مختصر نام شبكه ملي اطلاعات «شما» يك برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.
تقي پور در خصوص وعده افزايش سرعت اينترنت كاربران خانگي هم گفت: افزايش پهناي باند تا حدود 10 تا 12 برابر در شبكه ملي اطلاعات اتفاق خواهد افتاد. وي گفت: با راه اندازي اين شبكه، پهناي باند در اختيار كاربر خانگي افزايش خواهد افتاد؛ اما هنوز زمان تحقق اين وعده فرا نرسيده است.

 



برپايي نخستين نمايشگاه دائمي صنعت ساختمان در كيش

به منظور تمركز متوليان صنعت و معرفي برندها و تكنولوژي هاي برتر، نخستين نمايشگاه بين المللي دايمي صنعت ساختمان در كيش برگزار مي شود و با برگزاري آن پايگاهي قدرتمند به عنوان مرجع صنعت ساختمان منطقه در اين جزيره داير خواهد شد.
مجيد تفضلي مجري اين نمايشگاه با بيان اينكه تاكنون 60 درصد از غرفه هاي اين نمايشگاه واگذار شده است، اظهار داشت: اين امر نشان دهنده استقبال بي نظير شركت هاي ساختماني و ساير رشته هاي مرتبط از اين نمايشگاه بين المللي است.
وي معرفي برندهاي برتر داخلي و خارجي در اين صنعت، رفع مشكلات موجود در خريد مصالح ساختماني در كيش، توسعه صادرات صنعت ساختمان، عدم نياز به رواديد براي ورود ميهمانان خارجي، وجود معافيت هاي مالياتي و عدم وجود تعرفه هاي گمركي در كيش، مطرح كردن تكنولوژي ها و فناوري هاي نوين، بسترسازي براي فروش بدون واسطه و جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي را از جمله اهداف كلي برگزاركنندگان اين نمايشگاه برشمرد.
وي افزود: همچنين در اين نمايشگاه پروژه هاي ساختماني توسط كميته بازرگاني نمايشگاه شناسايي و به شركت كنندگان در آن معرفي خواهند شد و از اين طريق پل ارتباطي ميان اين دو برقرار مي شود.
تفضلي با اشاره به اينكه نخستين نمايشگاه دائمي صنعت ساختمان كيش در طول يكسال ميزبان ميهمانان و بازديدكنندگان خاص است، تصريح كرد: از جمله خدمات ارائه شده در نمايشگاه براي غرفه داران، تحويل محل غرفه مطابق انتخاب مشتري، امكانات اقامت براي يك نفر نماينده مقيم شركت، هماهنگي و برگزاري چهار تور در سال براي سازمان ها و ارگان هاي مرتبط از تهران به كيش براي بازديد از غرفه ها، ثبت شركت در كيش به عنوان شعبه شركت تهران يا يك شركت مستقل، امكانات پزشكي و مي باشد.
وي از جمله خدماتي كه به بازديدكنندگان نيز ارائه مي شود را، اينترنت رايگان، سرويس رايگان در سراسر جزيره در ساعات اداري براي بازديد از نمايشگاه در طول سال و برگزاري سايت نمايشگاه مجازي براي بازديد مخاطبان و ثبت سفارش، امكانات پزشكي و سلامت، كتابخانه ديجيتال اعلام كرد.
تفضلي ادامه داد: در اين نمايشگاه شركت هاي فعال در زمينه ماشين آلات و ابزار ساختماني، مصالح ساختماني پايه، لوازم و تجهيزات الكترونيكي، تاسيسات ساختماني، معماري، دكوراسيون، موسسات مالي و اعتباري، شهرداري ها و سازمان هاي وابسته، مراكز علمي پژوهشي و آزمايشگاهي و آخرين دستاوردهاي خود را به معرض ديد عموم و علاقمندان مي گذارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14