(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 دی 1390- شماره 20123

كودكان كار در دام باندهاي توزيع مواد مخدر
پاسداري بي وقفه از 8700 كيلومترمرز مشترك
هزينه پيشگيري يك دهم هزينه امداد و نجات است
مسئولان فقط با زلزله از خواب بيدار مي شوند
معاون سازمان محيط زيست اعلام كرد
80 درصد آلودگي هوا مربوط به خودروهاست
تست رانندگان خطرآفرين از نظر رواني
اصلاحيه



كودكان كار در دام باندهاي توزيع مواد مخدر

معاون بهزيستي استان تهران با اعلام ساماندهي 1009 كودك كار در سال جاري، گفت: حدود 53 درصد اين كودكان تابعيت افغان دارند.
ژيلا باقري ،با بيان اينكه حدود 46.7 درصد از كودكان كار ساماندهي شده در سال جاري تابعيت ايراني دارند، اظهار كرد: اين رقم 459 كودك پسر و 24 كودك دختر را شامل مي شود.
وي افزود: كودكان افغان ساماندهي شده نيز 532 پسر و يك دختر را شامل مي شود و 18 پسر از ديگر مليت ها هم ساماندهي شده اند.
معاون اجتماعي بهزيستي تهران در ادامه با بيان اينكه 88 درصد كودكان توسط واحد سيار و پايانه هاي شهرداري به بهزيستي تحويل داده شدند، عنوان كرد: اين رقم 891 پسر و 19 دختر را شامل مي شود ضمن اينكه 3.6 درصد به صورت خودمعرف، 4.7 درصد توسط مراجع قضايي، حدود دو درصد توسط مراكز مداخله در بحران به مراكز بهزيستي معرفي شده اند. در اين ميان كودكاني كه تبعيت ايراني ندارند به اداره اتباع بيگانه ارجاع داده مي شود و آنهايي كه كارت اقامت ندارند از مرز رد مي شوند و آن تعدادي هم كه در كشور مي مانند دوباره وارد اين چرخه شده و موارد تكراري بهزيستي را تشكيل مي دهد.
وي در ادامه با تاكيد بر وجود ضعف قوانين در برخي موارد براي ساماندهي كودكان خاطرنشان كرد: در شهرستان هاي آسيب پذير تهران كودكان به عنوان منبع درآمد و كسب و كار محسوب شده و در خيابان ها رها مي شوند و بايد بعدازظهر هر روز بخشي از درآمد را به پدر خانواده تحويل دهند.
باقري افزود: اين خانواده ها هر كدام چهار تا پنج فرزند دارند و هنگامي كه وضعيتشان بررسي شده مشاهده مي شود كه به خاطر استفاده از كودكان، خانواده از درآمد نسبتا مناسبي برخوردار است.
متاسفانه هنگامي كه به جداكردن كودك از چنين خانواده هايي تصميم گرفته شود ضعف قوانين مانع مي شوند. ساماندهي كودكان كار موضوعي چندوجهي است كه بايد از نظر اجتماعي مورد بررسي قرار گيرد و اين امر از توان يك سازمان و ارگان خاص خارج است.
باقري در ادامه با اشاره به تهديد كودكان كار توسط باندهاي توزيع مواد مخدر اظهار كرد: كودكي كه در خيابان قرار دارد در برابر انواع آسيب ها قرار مي گيرد اما كودكاني كه در معرض اين باندها نباشند آسيب كمتري مي بينند و اين در حالي است كه آن دسته از كودكان كه درگير فعاليت هاي باندهاي توزيع مواد مخدر مي شوند متاسفانه در معرض آسيب هاي بيشتري قرار دارند.
وي افزود: حتي مشاهده مي شود كه اين كودكان توسط باندها توزيع مواد مخدر معتاد مي شوند تا كودكان وابسته شده و از كودكان بيگاري بكشند.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ علتي را نمي توان به عنوان علت عمده وجود كودكان خياباني برشمرد، گفت: در برخي كودكان فقر علت حضور آنها در خيابان است و اگر خانواده مقداري حمايت شود هيچ گاه ديگر كودك به خيابان نمي آيد و در برخي موارد ديگر هم فقر فرهنگي خانواده دليل اين موضوع است.
باقري در ادامه درباره نحوه ساماندهي كودكان كار عنوان كرد: وضعيت كودكان ابتدا در يك دوره 21 روزه توسط مددكار و روانشناس بررسي مي شود تا با آنان ارتباط برقرار شود و بتوان آدرسي از خانواده شان به دست آورد. در صورتي كه خانواده ساكن تهران باشد وضعيت خانواده بررسي مي شود و اگر خانواده فاقد پدر يا پدر موثر باشد تحت پوشش قرار مي گيرد و كمك هايي مانند كمك هزينه و وديعه مسكن در اختيار خانواده قرار مي گيرد. در صورتي كه خانواده توسط سرپرست زن اداره شود به مادر خانواده آموزش هايي داده و شغل خانگي برايش فراهم مي شود و از طريق اين حمايت ها شرايط بازگشت كودك به آغوش خانواده و ساماندهي او فراهم مي شود.
باقري با اشاره به كودكان كار شهرستاني اظهار كرد: اين كودكان به همراه يك مددكار به شهرستان خود اعزام و در آنجا تمام فعاليت هاي مددكاري و حمايتي لازم انجام مي شود و دركلانشهر تهران سه مركز ياسر، خيام و بعثت مشغول به فعاليت هستند. در صورت پيدا نشدن والدين كودكان به مدت شش ماه به مراكز قرنطينه يا نگهداري موقت بهزيستي ارجاع داده مي شوند و در طول مدت اقدامات لازم براي پيدا كردن خانواده موثر انجام مي شود و يك مركز پسرانه و يك مركز دخترانه نگهداري موقت در تهران وجود دارد.
معاون اجتماعي بهزيستي تهران با اشاره به كودكاني كه سرپرست موثري برايشان پيدا نمي شود، اظهار كرد: اگر خانواده موثري پيدا نشد كودك به مراكز شبه خانواده ارجاع داده مي شود و تا زمان استقلال در مراكز مي ماند.

 



پاسداري بي وقفه از 8700 كيلومترمرز مشترك

ايران اسلامي بيش از 6000 كيلومتر با كشورهاي افغانستان، پاكستان، تركمنستان، تركيه، ارمنستان، جمهوري آذربايجان و عراق مرز مشترك (خشكي) دارد. كشورمان همچنين داراي 2700 كيلومتر مرز آبي در درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان است. ايران طولاني ترين مرز را با عراق و كوتاه ترين مرز را با ارمنستان دارد.
توضيح كوتاه و گوياي فوق نشان مي دهد كه حفاظت از اين مرزها كه برعهده مرزباني نيروي انتظامي است كاري بس مهم و حساس است. مرزهاي ايران به مدد حضور اشغالگران آمريكايي در افغانستان شاهد هجوم باندهاي بين المللي قاچاق موادمخدر مي باشد. اين باندها قصد دارند با ترانزيت موادمخدر از طريق خاك ايران به سمت غرب محصول خود را در كشورهاي غربي به فروش برسانند. 4 هزار شهيد براي صيانت از مرزها و جلوگيري ازعبور موادمخدر از طريق خاك ايران نشان دهنده اين واقعيت است كه همه كشورهايي كه در نقشه جغرافيا بعد از ايران قرار دارند مديون كشورمان و غيورمردان مرزبان جمهوري اسلامي هستند. اين درحالي است كه برخي كشورها با ناشكري علاوه بر اين كه قدردان زحمات بي شائبه ايران نيستند همگام و همنوا با دشمنان ايران اسلامي كشورمان را متهم به ترانزيت موادمخدر مي كنند.
آذربايجان يكي از اين كشورها است كه داراي مرز مشترك با ايران است. شهادت سرباز ايراني با 14 گلوله مرزبانان آذربايجاني حادثه اي است كه به زحمت مي توان مهر سهو و خطا بر روي آن گذاشت. دستگيري مرزبان بدون سلاح ايراني و شليك بي امان گلوله از همه جهات به وي حادثه اي است كه اخيرا رخ داده و خبر آن را دوشنبه گذشته فرمانده مرزباني ناجا به خبرنگاران داد و گفت: گفتار و كردار مرزباني آذربايجان يكي نيست.
ذوالفقاري با اشاره به اقدامات صورت گرفته ازسوي مرزبانان آذربايجان كه درپي آن يك سرباز ايراني كه سهوا وارد خاك كشور آذربايجان شده و با 14 گلوله از سوي مرزبانان آذربايجاني به شهادت رسيده است، گفت: مرزبانان آذربايجان دو اشتباه مهم و خاص در سال جاري انجام داده اند كه در يكي از اين اقدامات سه سرباز مسلح آذربايجاني250 متر داخل خاك ايران شده و بدون توجه به اخطارهاي مرزبانان ايراني كه در جدار مرز در حال گشت زني بودند، اقدام به تهاجم كردند.
فرمانده مرزباني ناجا افزود: دو مرزبان آذربايجاني هنگامي كه با اخطارهاي مرزبانان ايراني مواجه شدند اسلحه خود را زمين گذاشتند اما يكي از مرزبانان درجه دار آذربايجاني با حالت تهاجمي سعي در مقابله با مرزبانان ايراني در خاك كشورمان داشت كه مرزبانان يك گلوله به پاي وي شليك كردند كه تصادفا به شكم وي برخورد و منجر به فوت اين مرزبان شد.
وي افزود: در بررسي وضعيت حقوقي اين مسئله نيز مشخص شد كه اين حادثه در خاك ايران بوده است اما مسئولان آذربايجاني قصد دارند كه با لفاظي اين اتفاق را به گونه اي ديگر جلوه دهند.
شهادت يك مرزبان با 14 گلوله مرزبانان آذربايجاني
فرمانده مرزباني ناجا در تشريح حادثه به شهادت رسيدن يك سرباز ايراني توسط مرزبانان آذربايجاني گفت: يك مرزبان غيرمسلح ايراني چندي پيش به صورت سهوي وارد خاك آذربايجان شد كه توسط 14 گلوله كه از جلو و پشت سر اين سرباز شليك شده بود از پاي درآمد كه اين نشان مي دهد اين اقدام به صورت عمدي صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه رفتار و گفتار اعلامي از سوي مسئولان آذربايجان متفاوت است گفت: آنان قصد دارند با برقراري فضاي اتهام زني و همچنين بازي كردن با كلمات اتهاماتي را درخصوص اين دو حادثه به ايران وارد كنند.
توضيح درباره دستگيري 3مرزبان توسط پاكستان، برنامه تأمين معيشت مرزنشينان، نجات شناور ايراني توسط آمريكايي ها و استفاده از پهپاد ايراني براي كنترل مرز از بخش هاي ديگر سخنان فرمانده مرزباني نيروي انتظامي در كنفرانس خبري هفته گذشته خود بود.
فرمانده مرزباني ناجا با تشريح رهايي يك شناور ايراني توسط ناو آمريكايي گفت: تعامل و ارتباطي ميان اين 13 خدمه ايراني و ناوبران آمريكايي نبوده و آمريكايي ها براساس يك روش متداول اقدام به آزادسازي اين شناور و رهايي 13 خدمه آن كرده اند.
تشريح عملكرد 9 ماهه مأموران مرزباني
ذوالفقاري در تشريح عملكرد 9 ماهه مأموران اين فرماندهي با اعلام خبر كشف و توقيف 50 تن انواع موادمخدر در مرزهاي كشور، گفت: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 18درصد افزايش را نشان مي دهد.
وي با بيان اينكه كشفيات سلاح قاچاق در مرزهاي كشور 73درصد رشد نشان مي دهد گفت: ارائه مهلت شش ماهه براي تحويل سلاح هاي شكاري انگيزه اي شده است كه برخي افراد سودجو به قاچاق اين نوع سلاح دامن بزنند.
فرمانده مرزباني ناجا با اشاره به كشف 80درصدي مشروبات الكلي در مرزهاي كشور گفت: كشف مشروبات الكلي خارجي در داخل كشور كاهش داشته است كه اين نشان دهنده موفقيت عملكرد مرزبانان در مرزهاست.
ذوالفقاري با بيان اينكه دستگيري اشرار 3درصد افزايش داشته است، گفت: با اين حال درگيري با اشرار 17درصد كاهش داشته است.
فرمانده مرزباني ناجا با بيان اينكه كشف قاچاق سوخت نسبت به مدت مشابه سال قبل يك درصد كاهش را نشان مي دهد، از كاهش 24درصدي كشف گيرنده هاي ماهواره اي خبر داد و گفت: اجراي طرح جمع آوري گيرنده هاي ماهواره اي در كشور و همچنين برخورد با توزيع كنندگان آن سبب كاهش ورود تجهيزات ماهواره اي به كشور شده است.
كاهش 26درصدي برخورد با متجاوزان مرزي
به گفته وي برخورد با متجاوزان مرزي 26درصد كاهش داشته است همچنين تردد عابران غيرمجاز اتباع ايراني كه به صورت غيرمجاز قصد خروج از كشور داشتند 16درصد كاهش يافته است.
ذوالفقاري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در 9ماهه سال جاري و درپي وصول بودجه سال89 مرزباني 300كيلومتر جاده مرزي احداث كرده است گفت: 90كيلومتر فنس و سيم خاردار، 106كيلومتر كانال، 20كيلومتر ديوار بتني و 249 واحد مرزي در مرزهاي كشور احداث شده است.
وي با اشاره به بررسي قانون جديد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: به نظر مي رسد اين قانون تا پايان سال جاري در مجلس شوراي اسلامي نهايي شود كه با تصويب و ابلاغ اين قانون پليس آمادگي كاملي براي برخورد با قاچاقچيان دارد.
شوراي مرز به زودي تشكيل مي شود
وي با توجه به تأكيد فرماندهي كل قوا، شوراي مرز به زودي تشكيل مي شود گفت: اين شورا زير مجموعه شوراي امنيت ملي است و تمامي برنامه ها و اقداماتي كه به حوزه مرز مربوط مي شود در اين شورا مطرح و تصميم گيري مي شود.
فرمانده مرزباني ناجا در ادامه سخنان خود با اعلام خبر اجرايي شدن طرح ملي مانيتورينگ مرزها گفت: در آينده نه چندان دور، مرزها با استفاده از تكنولوژي پيشرفته در مركز كشور، استان ها و حتي شهرستان ها به صورت زنده قابل رويت است.
به گفته وي چند لايه بودن نظارت بر عملكرد مرزبانان موجب تقويت امنيت در مرزها مي شود.وي در ادامه با اشاره به اجرايي شدن طرح مكانيزاسيون معابر رسمي گفت: بيش از 30 معبر رسمي در مرزهاي خشكي ايران وجود دارد كه با مكانيزاسيون كردن اين معابر ورود و خروج در معابر رسمي كنترل مي شود.
ذوالفقاري با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درياباني نيز از انجام رزمايشي بزرگ توسط دريابانان نيروي انتظامي تا پايان سال خبر داد و گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته از اين پس جذب و آموزش دريابانان در دستور كار قرار دارد و افرادي كه در حوزه درياباني آموزش مي بينند به عنوان نيروي تخصصي در دريا فعاليت كرده و در ديگر حوزه ها به كار گرفته نمي شوند.
تست پهپادهاي داخلي در دستور كار مرزباني است
وي با بيان اينكه بحث بازسازي و توليد شناورها در دستور كار است گفت: تست پهپادهاي داخلي نيز در دستور كار مرزباني قرار دارد.
ذوالفقاري با بيان اينكه كارايي پهپادهاي داخلي در حد قابل قبولي است گفت: مي توان از اين پهپادها براي پايش مرزها استفاده كرد.
توضيحات در مورد آزادي يك شناور ايراني توسط آمريكا
فرمانده مرزباني همچنين در توضيح نجات و رهايي يكي از شناورهاي ايراني توسط ناو آمريكايي گفت: حدود يك ماه پيش يكي از شناورهاي صيادي متعلق به ايران براي ماهيگيري با 13 خدمه راهي اقيانوس هند شده بود كه توسط دزدان دريايي سوماليايي مورد سرقت و ربايش قرار گرفته بود.
وي در ادامه با بيان اينكه دزدان دريايي سوماليايي از اين شناور براي سرقت ديگر شناورها استفاده مي كردند گفت: اين دزدان در اقيانوس اطلس با شناور ايراني سرقت شده درحال گشت زني بودند كه شناور آمريكايي تصادفا متوجه مي شود كه دزدان دريايي اين شناور صيادي را ربوده اند كه شناور را به همراه 13 خدمه آزاد مي كنند.
ذوالفقاري افزود: تعامل و ارتباطي ميان اين 13 خدمه ايراني و ناوبران آمريكايي نبوده و آمريكايي ها براساس يك روش متداول اقدام به آزادسازي اين شناور و رهايي 13 خدمه آن كرده اند.
دستگيري 3 مرزبان ايراني در پاكستان
ذوالفقاري در ادامه درباره حادثه دستگيري سه مرزبان ايراني توسط مرزبانان پاكستاني گفت: دوهفته پيش نيروهاي مرزباني ايران در عمق پنج كيلومتري خاك ايران در حوزه روستاي صيادان با سه دستگاه خودروي حامل موادمخدر درگير مي شوند.
فرمانده مرزباني ناجا با اشاره به هلاكت يكي از قاچاقچيان و دستگيري دونفر از آنان گفت: از يكي از خودروهاي توقيف شده 500 كيلوگرم موادمخدر كشف و ضبط شد كه ماموران مرزباني به تعقيب يكي از خودروهاي قاچاقچيان پرداختند.
وي با بيان اينكه يك روستاي مشترك در مرز ايران و پاكستان در منطقه مزه سر وجود دارد گفت: قسمتي از اين روستا داخل خاك ايران و مابقي آن داخل خاك پاكستان است كه نيروهاي مرزباني در هنگام تعقيب و گريز با خودروي قاچاقچيان به صورت سهوي 50 متر وارد خاك پاكستان شده و مرزبانان پاكستاني نيز اقدام به بازداشت و دستگيري اين سه مرزبان ايراني كرده اند.
فرمانده مرزباني ناجا با اشاره به قرارداد ميان ايران و پاكستان كه درسال 1339 بين مسئولان دو كشور منعقد شده است، گفت: براساس اين قرارداد هنگامي كه ماموران و مردم هريك از دو كشور به صورت غيرعمد وارد خاك كشوري شدند، كشور مقصد بايد نسبت به عودت اين افراد اقدام كند.
وي افزود: در بررسي هاي انجام شده مشخص شد كه پدر بزرگ قاچاقچي كشته شده كه در قسمت پاكستاني اين روستا زندگي مي كند، از ماموران مرزباني ايراني كه هيچ نقشي در كشته شدن نوه او نداشته اند، اعلام شكايت كرده است و اين درحالي است كه والدين اين قاچاقچي كشته شده كه در قسمت ايراني اين روستا زندگي مي كنند هيچ گونه شكايتي درباره مرگ فرزندشان ندارند.
گفتني است مرزبانان ايراني يكشنبه با حكم دادگاه محلي پاكستان آزاد شدند.
اختلافات مرزي با افغانستان
فرمانده مرزباني ناجا همچنين در مورد اختلافات مرزي با كشور افغانستان گفت: ايران در سه نقطه زابل، دوغارون و خراسان جنوبي با افغانستان دچار اختلافات مرزي است كه از حدود دوسال گذشته از طريق مبادي رسمي از طرف افغاني خواسته ايم كه براي رفع اين ابهام كميته فني مشترك مرز ايجاد شود كه اين كميته نسبت به تعيين نقطه دقيق مرزي اقدام كند كه هنوز پس از گذشت دوسال جواب دقيق و مشخصي براي حل و فصل اين اختلافات دريافت نشده است.
وي افزود: چندي پيش نيز كه قرار بود مسئولان افغاني براي تعيين نقاط اختلافي حاضر شوند، اعلام شد كه بالگرد براي انتقال كارشناسان در دست نيست و مسئولان تا آمدن بالگرد بايد صبر كنند. اما با گذشت چند ماه اين اتفاق صورت نگرفته و همچنان به نظر مي رسد كارشناسان افغاني براي حل نقاط مورد اختلاف در انتظار بالگرد هستند.
به گفته ذوالفقاري اگر اين نقاط برطرف نشود مرزبانان ناچارند در مناطقي كه براساس نظر سازمان جغرافيايي ايران متعلق به كشورمان است، اعلام قانون كنند.
سيم خاردار جواب شكم گرسنه را نمي دهد.
ذوالفقاري در پايان با اشاره به معيشت مرزنشينان و بحث انسداد مرز كه معيشت مرزنشينان را به خطر مي اندازد گفت: معيشت مرزنشينان به مرز وابسته است و نمي توان با استحكامات مرزي معيشت اين مرزنشينان را به خطر انداخت چرا كه سيم خاردار جواب شكم گرسنه را نمي دهد.
وي افزود: اخيرا وزير كشور از سوي دولت مسئوليت يافته است كه با حضور در مرزها با دستگاه ها و استانداران مرزي ملاقات كرده تا موضوع معيشت مرزنشينان و تبادل مرزي به صورت همه جانبه بررسي شود تا تصميم جامع و درستي دراين راستا اتخاذ شود.
فرمانده مرزباني ناجا در پايان افزود: براساس تصميمات اتخاذ شده فعلا مبادلات قانوني مرزي ادامه مي يابد تا ظرف حداكثر شش ماه براي تامين معيشت و كنترل قاچاق چاره اي انديشيده شود.

 



هزينه پيشگيري يك دهم هزينه امداد و نجات است
مسئولان فقط با زلزله از خواب بيدار مي شوند

ساليان سال است كه بحث زلزله و به واسطه آن نوسازي بافت هاي فرسوده مطرح است ولي اقدامات لازم براي پيشگيري از خسارت زلزله به كندي پيش مي رود.
واژه زلزله هميشه در ذهن ها، روزهاي سخت و ويراني را تداعي مي كند، روزهايي كه كم و بيش مردم ايران طعم تلخ آن را چشيده اند. شهر تهران به دليل قرارگرفتن بر روي گسل هميشه و هر لحظه با زلزله دست و پنجه نرم مي كند. جاپلقي، مديركل مديريت بحران استان تهران درباره زلزله در استان تهران مي گويد: روزانه چندين زلزله كمتر از سه ريشتري در شمال استان تهران داريم.
زلزله هاي تهران كمتر از 3ريشتر است
وي با تأكيد بر اينكه در برابر زلزله هاي احتمالي شهر تهران به حد مطلوب نرسيده ايم ادامه مي دهد: زلزله كمتر از سه ريشتر روزي چهار يا 5بار در استان تهران رخ مي دهد.
آخرين زلزله مهيب تهران در اثر حركت گسل مشا (گسلي كه از شمال شرقي تهران، از آبعلي تا بعد از كلاك در كرج ادامه دارد و تمام شمال تهران را دربرمي گيرد) و با بزرگي 1/7ريشتر مربوط به 174سال پيش است.
دوره بازگشت زمين لرزه 219 سال است.
طبق مطالعات انجام شده دوره بازگشت يك زمين لرزه 10 تا 219 سال است و همانطور كه عنوان شد از آخرين فعاليت مشا 174 سال گذشته است و تهران همچنان در انتظار يك زلزله مهيب به سر مي برد.
همواره گفته مي شود با توجه به گسل هايي كه در اطراف شهر تهران است زلزله اي با ريشتر بالا تهران را ويران مي كند، چرا كه در زمان ها و مديريت هاي مختلف بافت هاي فرسوده شهر تهران را بازسازي و مقاوم سازي نكرديم.
براي آمادگي در برابر زلزله هنوز تا نقطه ايده آل فاصله داريم
اين در حالي است كه مصطفي محمد نجار، وزير كشور نيز به اين موضوع اعتراف كرده است كه براي آمادگي در مقابل زلزله به نقطه ايده آل نرسيده ايم.
وي معتقد است. مقاوم سازي مسكن روستايي باعث شده زلزله هايي كه جديدا رخ داده و مطابق با زلزله هاي قبلي و بيش از 5ريشتر بوده حادثه آنچناني نداشته باشد.
تمامي كارشناسان حوادث طبيعي معتقد هستند كه وقوع زلزله را نمي توان پيش بيني كرد و هنوز دستگاهي براي پيش بيني اين حادثه طبيعي اختراع نشده است ولي مي توان از وقوع خسارت هاي بسيار زلزله با مقاوم سازي، بازسازي و آگاه سازي مردم جلوگيري كرد كه اقداماتي در اين زمينه شده است ولي كافي نيست.
يك ميليون و 150هزار نفر از جمعيت شهر تهران در بافت فرسوده ساكن هستند
براساس گفته هاي فريد لطيفي، معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور يك ميليون و 150هزار نفر از جمعيت شهر تهران در بافت فرسوده ساكن هستند.
وي مي گويد: 3هزار و 270 هكتار بافت فرسوده از 65هزار هكتار در استان تهران است كه 5درصد از كل بافت هاي فرسوده كشور مي شود.
لطيفي درباره اقدامات مديريت بحران براي بازسازي بافت هاي فرسوده ادامه مي دهد: دو تفاهم نامه با وزارت مسكن در جهت بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده تنظيم شده است.
تخصيص اعتبار براي نوسازي بافت هاي فرسوده
وي مي گويد: براساس اين تفاهم نامه هر واحد ساختماني كه در محل بافت فرسوده قرار دارد، مي تواند از 2ميليون تومان اعتبار بلاعوض دولتي استفاده كند و در صورتي كه در بافت شهري است 20ميليون تومان تسهيلات از وزارت مسكن و شهرسازي دريافت مي كند.
لطيفي اظهار مي دارد: در بافت روستايي نيز هر خانه اي كه در بافت فرسوده قرار گرفته و نياز به نوسازي داشته باشد، 10ميليون تومان علاوه بر دو ميليون تومان كمك بلاعوض دريافت مي كنند.
معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور مي گويد: با شهرداري هماهنگ شده است براي بازسازي بافت هاي فرسوده در مساحتي كه ملك واقع شده هزينه تراكم را دريافت نكنند.
50هزار واحد مسكوني نوسازي مي شود
وي يادآور مي شود: تسهيلاتي كه از سوي شهرداري، سازمان مديريت بحران و وزارت مسكن و شهرسازي مي دهد 50هزار واحد مسكوني در كشور نوسازي مي شود.
در كل كشور 65 هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد
معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور مي گويد: در كل كشور 65 هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد كه براساس قانون بايد سالي 10درصد از اين بافت فرسوده مقاوم و نوسازي شود.
در 5 سال آينده بافت فرسوده اي نداريم
لطيفي يادآور مي شود: در صورتي كه دولت از روش هاي سازمان مديريت بحران حمايت كند طي 5 سال آينده بافت فرسوده اي در تهران نداريم.
30هزار بافت فرسوده روستايي در حال نوسازي است
معاون بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور عنوان مي كند: در بخش روستايي 30هزار بافت فرسوده كه ناشي از حوادث سال 89 بوده در حال بازسازي است.
150 هزار واحد مسكوني در كشور تا پايان سال 90 نوسازي مي شود
لطيفي با اشاره به اينكه 150 هزار واحد مسكوني در كشور تا پايان سال 90 نوسازي مي شود يادآور مي شود: تاكنون 20هزار واحد مسكوني نوسازي شده و 45هزار واحد مسكوني نيز توسط بخش خصوصي در حال ساخت است.
از پس زلزله معمولي برمي آييم
حسن قدمي رئيس سازمان مديريت بحران كشور با اشاره به اينكه به آمادگي كامل نرسيده ايم مي گويد: از پس زلزله هاي معمولي برمي آييم و در زلزله شديد حتماً تلفات داريم.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور درباره امكاناتي كه براي مقابله با حوادث طبيعي در اختيار است، گفت: امكاناتي از قبيل بيمارستان صحرايي، آمبولانس، هلي كوپتر و تجهيزات امدادي و غيرامدادي را داريم.
حلقه گمشده به نام پيشگيري
قدمي با اشاره به اينكه مشكل در مديريت بحران اين است كه يك حلقه گم شده به نام پيشگيري داريم اظهار مي دارد: در زمينه پيشگيري عملكردي نداشتيم و تمام توان را براي امدادرساني گذاشته ايم.
قدمي با بيان اينكه بافت هاي فرسوده يكي از معضلات كشور است مي گويد: حدود يك ميليون و 400 هزار بافت فرسوده روستايي در سطح كشور بازسازي شده است.
تمام توان را بايد براي پيشگيري صرف كرد
وي بيان داشت: هزينه پيشگيري يك دهم هزينه امداد و نجات است پس بايد تمام نيرو و هزينه صرف پيشگيري شود.
5 ساعت نخست وقت نجات دهندگان از زير آوار
قدمي با بيان اينكه در صورت وقوع زلزله وقت نجات دادن افراد زير آوار 5 ساعت نخست، است افزود: پيشگيري را هر چقدر زودتر آغاز كنيم تا 10 سال آينده دغدغه حال را نداريم.
مشكلاتي كه در زلزله احتمالي شهر تهران داريم
آنچه مسلم است اين است كه هنوز مشخص نيست كه تهران آمادگي براي مقابله با چنين پديده مخرب طبيعي را دارد يا نه؟
وضعيت ساختمان ها در شهر تهران نيز مطلوب نيست. بخش هاي مركزي تهران و محلات قديمي شهر و اطراف آن مانند تجريش، قلهك و جنوب شهر ساختمان هايي با طول عمر بيش از 30 سال وجود دارد كه با مصالح نامرغوب و ملات ضعيف ساخته شده اند و نمي توانند در برابر زلزله اي با بزرگي متوسط مقاومت كنند.

 



معاون سازمان محيط زيست اعلام كرد
80 درصد آلودگي هوا مربوط به خودروهاست

معاون محيط انساني سازمان محيط زيست اعلام كرد: 75 تا 80 درصد سهم آلايندگي هوا مربوط به خودروها بوده و 80 تا 85 درصد آن مربوط به فعاليت هاي مصرف سوخت در خودرو و صنعت است.
به گزارش خبرگزاري ها دكتر علي محمد شاعري، ديروز در نشست خبري كاهش آلودگي هوا در سازمان محيط زيست گفت: منابع آلاينده هوا در كشور به چهار دسته: سوخت خودرو، صنعت و مصارف خانگي و تجاري و اداري تقسيم مي شوند كه از اين بين حدود 75 تا 80 درصد سهم آلايندگي هوا مربوط به خودروها بوده و به عبارتي 80 تا 85 درصد مربوط به فعاليت هاي مصرف سوخت در خودرو و صنعت است.
وي از اقدامات سازمان محيط زيست در جهت كاهش آلودگي هوا را رفع آلودگي صنايع آلاينده نام برد. در حال حاضر حدود 4 هزار و 157 صنعت آلوده در كشور وجود دارد كه تا اين هفته هواي پاك بايستي 20 درصد اين صنايع يعني حدود 1000 واحد رفع كامل آلاينده ها را در دستور كار خود داشته باشند و مابقي آنها تا پايان سال 91 به طور كامل رفع آلودگي كنند.
معاون انساني سازمان محيط زيست با بيان اينكه صنايع گرمايشي يا سرمايشي مجتمع هاي مسكوني و اداري سهم 10 تا 15 درصد در توليد آلاينده هاي هوا دارند، گفت: با همه ارگان هاي مرتبط از جمله سازمان نظام مهندسي، سازمان بهينه سازي استانداردهاي سوخت، وزارت صنايع، سازمان شهرداري و دهياري، وزارت كشور و وزارت نفت هماهنگي هاي لازم انجام شده تا بر اين تأسيسات و نصب و بكارگيري آنها مهندسين ناظر كنترل كامل در جهت كاهش آلاينده ها داشته باشند.
شاعري با بيان اينكه در مجموع حدود 4 ميليون خودرو فرسوده در سطح كشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر از اين تعداد 1 ميليون و 170 هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شده است.
وي توسعه حمل و نقل عمومي، گسترش فضاي سبز شهري، ساماندهي صنايع، كنترل منابع آلاينده و تعريف محدوده فعاليت صنايع در كلانشهرها را از محورهاي طرح جامع كاهش آلودگي هوا اعلام كرد.
شاعري افزود: مديريت سوخت، هدفمند كردن يارانه ها و سهميه بندي كردن خودروها كه از محورهاي طرح جامع قبلي كاهش آلودگي هوا بود منجر به كاهش 20 درصدي آلودگي هوا در حال حاضر نسبت به سال 86 شده است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر با وجود اينكه تعداد خودروها نسبت به سالهاي پيش از اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا حدود 5 برابر شده است، اعلام كرد: اما به غير آلايندگي ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون كه به هيچ وجه ارتباطي با خودروها ندارد، ميزان ساير آلاينده ها يا ثابت شده و يا كاهش چشمگيري داشته است.
به گفته وي توليد آلاينده ذرات معلق كه در حال حاضر مهمترين عامل ناسالم شدن هواي تهران است به دليل فعاليت هاي بيابان زايي، جنگل زدايي و فعاليت هاي عمراني شبانه بدون رعايت استانداردها، ايجاد شده و ربطي به استاندارد خودروها و سوخت ندارد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر با اينكه در پديده اينورژن قرار داريم، سرعت وزش باد در تهران بسيار كم است، به غير از شاخص ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون ميزان بقيه آلاينده ها پايين تر از حد استاندارد است.
وي در پاسخ به يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آمارهاي ضد و نقيضي در خصوص تعداد كشته شدگان براساس آلودگي هوا از سوي ارگان هاي مختلف، مانند بهشت زهرا و وزارت بهداشت اعلام مي شوند، گفت: تاكنون گزارش رسمي از وزارت بهداشت كه تنها مرجع قانوني اعلام آمار تلفات براثر آلودگي هواست، دريافت نكرده ايم و ديگر آمارها را نه تأييد و نه رد مي كنيم.
شاعري با اشاره به اين كه تنها 310 نفر و يا 4 هزار نفر تحت تأثير آلودگي هوا نيستند، بلكه همه مردم ايران تحت تأثير آلودگي هوا بوده و تاكنون 70 تا 75 نوع بيما ري مؤثر از آلودگي هوا و آلودگي زيست محيطي شناسايي شده اند.
وي تصريح كرد: وزارت نفت براي رعايت استاندارد سوخت تاكنون بيش از 17 ميليارد دلار سرمايه گذاري كرده كه 10 ميليارد آن در حال حاضر هزينه شده است.

 



تست رانندگان خطرآفرين از نظر رواني

جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: رانندگان خطرآفرين پس از جريمه بايد تست هاي لازم سلامت رواني بدهند تا مجددا اجازه رانندگي پيدا كنند.
به گزارش فارس سرهنگ جمال بذرافشان گفت: از ديروز گشت هاي نامحسوس در بزرگراه هاي نيايش، يادگار امام(ره)، امام علي(ع)، صدر، بابايي، صياد، آزادگان و آزادراه تهران - كرج مستقر شده و در صورت مشاهده با هرگونه تخلف خطرآفرين با فرد خاطي برخورد مي شود.
وي اظهار داشت: علاوه بر اينكه گشت هاي پليس در اين محورها به انجام وظيفه مي پردازند دوربين ها نيز تمام اين محورها را تحت كنترل قرار داده تا هرگونه تخلف ثبت و راننده خاطي با اعمال قانون روبه رو شود.
بذرافشان با بيان اينكه براساس قانون جديد انجام حركات پرخطر براي خودروهاي سبك شخصي مشمول 10 نمره منفي و خودروهاي سنگين و عمومي 15 نمره منفي را دريافت خواهند كرد، گفت: كساني كه توسط دوربين و گشت هاي ما تخلف پر خطرشان به ثبت مي رسد احضار مي شوند تا از آنها تست سلامت رواني گرفته شود. در صورتي كه راننده بتواند مجوز لازم را از نظر سلامت رواني به دست آورد مجددا اجازه رانندگي پيدا خواهد كرد.
شرايط ادامه تحصيل دانشجويان انصرافي
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري زمينه بازگشت به تحصيل دانشجويان منصرف از تحصيل در مقاطع مختلف را كه حائز شرايط لازم هستند در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي غيردولتي، دانشگاه پيام نور و دانشگاه جامع علمي كاربردي فراهم مي كند.
قبولي و ثبت نام در يكي از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي اعم از دولتي و غيردولتي تا قبل از سال 1390، نداشتن هيچگونه مشكل نظام وظيفه، عدم اخراج آموزشي و يا انضباطي توسط دانشگاه، محل تحصيل و عدم صدور و ا خذ مدرك حتي پايين تر از مقطع تحصيلي كه پذيرفته شده اند، از شرايط متقاضيان است.
زمان ثبت نام به مدت يك ماه از 22 دي ماه آغاز مي شود و تا 22 بهمن ماه ادامه دارد. دانشجويان از طريق آدرس سامانه خدمات آموزشي به نشاني http[://www.msrt.ir/sites/ddstu/default.aspx مي توانند اقدامات لازم را انجام دهند.ثبت نام در اين سامانه هيچ گونه حقي براي متقاضيان در پي نداشته و پاسخ نهايي از طريق سامانه خدمات آموزشي به اطلاع متقاضيان خواهد رسيد و هرگونه اطلاع رساني بعدي در اين خصوص ، از طريق اداره كل امور دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان صورت خواهد گرفت.وزارت علوم اعلام كرد: از مراجعه حضوري به اين اداره كل و يا دانشگاه ها خودداري و هرگونه سوال احتمالي در سامانه ثبت شود.اين طرح در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته مي شود كه مرحله اول جمع آوري اطلاعات متقاضيان و مرحله دوم بررسي تقاضاهاي واصله با توجه به امكانات، ظرفيت ها و شرايط متقاضيان است.

 



اصلاحيه

نويسنده مقاله« الگوي آموزش انفرادي در كلاس ها» كه در صفحه اجتماعي 20دي ماه منتشر شد آقاي اكبر خان پور مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14