(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول بهمن 1390- شماره 20126

معوقات وام هاي كشاورزان خوزستان تمديد شد
معرفي نخستين استاد زن دانشگاه علوم پزشكي گيلان
ايجاد تسهيلات ويژه براي سرمايه گذاران مازندراني در سليمانيه عراق
ايران در كيهان
ترافيك اردبيل ساماندهي شد
رشد 160 درصدي صادرات در استان زنجان
بافق شهر نمونه امر به معروف كشور شد
اختصاص 6600 ميليارد ريال براي جذب گردشگر در گلستان
سرشماري از پستانداران منطقه حفاظت شده لارستان
جمع آوري وقايع حياتي آذربايجان شرقي آغاز شد
اختصاص 10 ميليارد ريال براي سرمايه گذاري در صنايع گناباد
تبديل خانه تاريخي باقري ها به موزه
رئيس مركز بهداشت شهرستان: روستاييان كلاله در معرض ابتلا به بيماري سالك هستند
واگذاري انحصار صدور سنگ لرستان به شركت توليد مواد غذايي!
بابل، ركورد بيماران سرطاني را شكست
موافقت راه اندازي دانشگاه صنعتي شهداي هويزه صادر شد



معوقات وام هاي كشاورزان خوزستان تمديد شد

اهواز- خبرنگاركيهان:
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان از پيگيري هاي اين سازمان و مديريت شعب بانك كشاورزي استان براي اخذ مجوز تمديد و قسط بندي تمام معوقات كشاورزان خبر داد.
كيخسرو چنگلوايي با اعلام اين خبر اظهار داشت: در راستاي اجرايي شدن قانون بودجه سال 1390 و با پيگيري هاي به عمل آمده از سوي اين سازمان و مديريت شعب بانك كشاورزي استان مجوز تمديد و قسط بندي تمام معوقات كشاورزان اخذ شد.
وي با بيان اين كه خشكسالي هاي اخير تأثير انكارناپذيري بر كاهش درآمد كشاورزان داشته است، افزود: تمام كشاورزان، دامداران و توليدكنندگان بخش كشاورزي مي توانند با مراجعه به شعب بانك كشاورزي استان از اين فرصت استفاده نموده و از تسهيلات بانك كشاورزي بهره مند شوند.
گفتني است تمام شعب بانك كشاورزي استان آمادگي دارند با بخشودگي جرايم تأخير تسهيلات معوق نسبت به تقسيط باقي مانده بدهي مشتريان اقدام كنند.

 



معرفي نخستين استاد زن دانشگاه علوم پزشكي گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
نخستين استاد زن دانشگاه علوم پزشكي گيلان معرفي شد.
دكتر سيده هاجرشارمي جراح و متخصص زنان و زايمان كه پيش از اين به عنوان نخستين دانشيار زن در دانشگاه علوم پزشكي گيلان به تدريس اشتغال داشت، با تأييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به درجه استادي ارتقاء يافت و بدين ترتيب عنوان نخستين استاد زن دانشگاه علوم پزشكي گيلان را به خود اختصاص داده است.
دكتر شارمي داراي 20 مقاله علمي به زبان لاتين در مجلات علمي معتبر ساير كشورها از جمله آلمان، آمريكا و انگليس است.
به گزارش خبرنگار ما، اين استاد زن دانشگاه علوم پزشكي گيلان، عناوين پژوهشگر نمونه دانشگاه علوم پزشكي گيلان در 6 سال و پزشك نمونه استان را در يك دوره در كارنامه خود دارد.

 



ايجاد تسهيلات ويژه براي سرمايه گذاران مازندراني در سليمانيه عراق

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن سليمانيه گفت: تمايل داريم نيازهاي وارداتي را از طريق ايران تامين كنيم.
به گزارش روابط عمومي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن مازندران، سيروان محمد محمود با بيان اينكه مسئولان سليمانيه تسهيلات ويژه اي براي سرمايه گذاري در نظر گرفته اند، گفت: ما دوست داريم مازندران و ايران به خوبي از اين فرصت هاي موجود استفاده كند چرا كه ايران را دوست و برادر خودمان مي دانيم.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن سليمانيه با اشاره به اختصاص 250هكتار زمين براي سرمايه گذاران ايراني در سليمانيه عنوان كرد: مالكيت كارخانه به خود سرمايه گذار و معافيت 10 ساله از ماليات را از ديگر تسهيلات سرمايه گذاري در سليمانيه براي ايراني ها است.
استاندار مازندران در جمع صادركنندگان سليمانيه در عراق گفت: مازندران كريدور شمال و جنوب ايران است.
همچنين سيدعلي اكبر طاهايي در جمع صادركنندگان سليمانيه گفت: وجود 3 بندر فعال در مازندران سبب شده تا اين استان به عنوان كريدور ارتباط شمال و جنوب ايران به حساب آيد.
وي افزود: در فرودگاه بين المللي ساري 2 پرواز در هفته به مقصد بغداد صورت مي گيرد كه مي تواند زمينه هاي ارتباط بازرگانان مازندران و سليمانيه را با توجه به نبود پرواز مستقيم ساري- سليمانيه فراهم كند.
وي گفت: مازندران از طريق درياي خزر با كشورهاي CIS و شوروي سابق ارتباط داشته و از طريق دريا به ولگا در روسيه و از آنجا به درياي خزر متصل است.
طاهايي مازندران را يكي از قطب هاي مهم كشاورزي جمهوري اسلامي ايران با بيش از 500 هزار هكتار اراضي جلگه اي و حاصل خيز معرفي كرد و گفت: در عرصه هاي حاصل خيز مازندران نزديك به 50 درصد برنج و 90 درصد كيوي كشور توليدي مي شود.
طاهايي از مازندران به عنوان يك انسان صنعتي با استقرار نيروگاه شهيد سليمي نكا با توليد بيش از 2 هزار مگاوات برق نام برد و گفت: پيش از سفر به سليمانيه يكي از سرمايه گذاران مازندراني آمادگي خود را براي احداث نيروگاه برق در سليمانيه اعلام كرد.

 



ايران در كيهان

واگذاري انشعاب آب
اهواز- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان از واگذاري 1400 اشتراك آب و فاضلاب مسكن مهر در خرمشهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب خوزستان، محسن پويا هدف از اجراي اين طرح را تأمين آب آشاميدني حدود چهار هزار و 716 واحد مسكوني در قالب تعاوني هاي مسكن مهر عنوان و خاطرنشان كرد: در اين راستا تاكنون 1302 اشتراك آب و فاضلاب به متقاضيان واگذار شده و 100 اشتراك ديگر نيز هم اكنون درحال واگذاري است.
رئيس هيئت مديره آبفا استان در ادامه طول شبكه اجرا شده مسكن مهر خرمشهر را 5 كيلومتر دانست و افزود: براي اجراي اين طرح تاكنون 650 ميليون تومان هزينه شده است.
راه اندازي بخش ژنتيك
بابل- خبرنگار كيهان: بيمارستان كودكان امير كلا با 5 تخت nicu و 20 تخت سطح مراقبت از كودكان كار خود را شروع كرد رئيس بيمارستان كودكان امير كلا گفت: اين بيمارستان داراي بخش جراحي كودكان و نوزادان در شمال كشور است. دكتر موسي احمدپور يادآور شد: با راه اندازي بخش ژنتيك و تشخيص ناهنجاري هاي ژنتيكي و تالاسمي قبل از تولد ميزان نوزادان مبتلا به تالاسمي ماژور به ميزان قابل توجهي كاهش داشته است.
كمبود نمازخانه
رشتخوار- خبرنگار كيهان: مدير آموزش و پرورش رشتخوار گفت: مدارس شهرستان رشتخوار با كمبود نمازخانه مواجه هستند.
غلامرضا نيكپور در نشست شوراي آموزش و پرورش شهرستان رشتخوار افزود: اكثر مدارس در شهرستان رشتخوار نياز به نمازخانه دارد و اين درحالي است كه به علت كمبود بنگاه هاي اقتصادي و كارخانه ها و كمي مشاركت از سوي خيرين تنها تعدادي از مدارس داراي نمازخانه مناسب است و با مشاركت خيرين بايد كمبود نمازخانه در سطح مدارس اين شهرستان برطرف شود.
برگزاري يادواره شهدا
انديمشك- خبرنگار كيهان: همزمان با اربعين حسيني يادواره 88 شهيد مسجد غدير دزفول با حضور امام جمعه، خانواده شهدا و ايثارگران و جمعي از مسئولان و اقشار مختلف مردم اين شهر در مسجد غدير دزفول برگزار شد. در اين مراسم يكي از يادگاران دوران دفاع مقدس در ارتباط با شهادت و ضرورت انتقال اين فرهنگ به نسل جديد سخنراني كرد. خاطره گويي، مداحي، پخش كليپ از ديگر برنامه هايي بود كه در اين مراسم اجرا شد.
واحد نمونه خدماتي سبز
اصفهان- خبرنگار كيهان: معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان اظهار داشت: كميته «انتخاب صنعت و خدمات سبز» هر ساله براساس معيارهاي مشخص همچون توسعه فضاي سبز، حفظ و نگهداري از فضاي سبز از بين واحدهاي صنعتي و خدماتي، واحد نمونه سبز كشور را انتخاب مي كند.
«محسن رنجبر» افزود: شهرداري اصفهان نيز امسال با ارائه مدارك و گزارش عملكرد خود به اين كميته توانست عنوان واحد نمونه خدماتي سبز كشور را كسب كند.
وي با اشاره به شرايط خاص اقليمي و آب و هواي شهر اصفهان اضافه كرد: شهرداري اصفهان در حال حاضر حدود 4 ميليون اصله درخت در فضاي سبز شهري كاشته است و هر ساله تعداد قابل توجهي درخت و درختچه به فضاي سبز اين كلان شهر مي افزايد.
صدور مجوز فرآوري
گرگان- خبرنگار كيهان: مدير صنايع كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي گلستان گفت: امسال 487 فقره جواز تأسيس در زمينه فرآوري محصولات تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي همچون محصولات باغي، زراعي، دام و شيلات صادر شده است.
«محمدتقي جهانشاهي» اظهار داشت: صدور اين تعداد جواز تأسيس صنايع در استان از ابتداي سال تا دي ماه 90 و با سرمايه اي افزون بر پنج هزار و 726 ميليارد ريال صادر شده است.
وي گفت: ظرفيت فرآوري محصولات كشاورزي در استان 9/3087 هزار تن و اشتغالزايي هشت هزار و 813 نفر است كه از اين تعداد طرح واگذار شده، 186 فقره با سرمايه اي بالغ بر يك هزار و 267 ميليارد ريال و ظرفيت فرآوري 5/952 هزار تن محصولات كشاورزي و اشتغال زايي 2 هزار و 664 نفر به بهره برداري رسيده است.
تهيه طرح زيست محيطي
بادرود- خبرنگار كيهان: رئيس خانه صنعت و معدن شهرستان نطنز گفت: با پيگيري كميته معادن اوره، طرح زيست محيطي منطقه با تأييد اداره كل محيط زيست استان اصفهان توسط مشاور سازمان ذي ربط تهيه شد.
غلامرضا عبداللهي افزود: اقدامات زيست محيطي لازم از قبيل جنگل كاري به ميزان 400 هكتار در راستاي اجراي مفاد طرح زيست محيطي منطقه انجام مي شود.
رئيس خانه صنعت و معدن نطنز با اشاره به تعيين 400 هكتار جنگل كاري گفت: اين رقم براساس دو برابر ميزان خسارت سطح تخريب معادن و به منظور جبران خسارت وارده به منابع طبيعي اوره تعيين شده است.وي افزود: ساماندهي پسماندهاي حاصل از فعاليت هاي معدن كاري و تبديل و فرآوري آن به مصالح ساختماني از ديگر اقداماتي است كه براساس طرح زيست محيطي ذكر شده عملياتي مي شود.
بهره برداري از طرح گازرساني
رشت- خبرنگار كيهان: در دهه فجر امسال 59 روستاي محروم گيلان از نعمت گاز برخوردار مي شوند.
مديرعامل شركت گاز گيلان با بيان اين مطلب اظهار داشت: با بهره برداري از اين طرح ها تعداد 7 هزار خانوار روستايي محروم از اين نعمت خدادادي بهره مند مي شوند.
سيدجلال نور موسوي افزود: براي گازرساني به 59 روستاي گيلان 11 ميليارد تومان هزينه شده كه با اين گازرساني، تعداد روستاييان مصرف كننده گاز طبيعي در استان به 58 درصد مي رسد.

 



ترافيك اردبيل ساماندهي شد

اردبيل-خبرنگاركيهان:
با هدف حل مشكل ترافيك داخل شهر اردبيل كنار گذرهاي رودخانه باليخلو يك طرفه مي شود.
استاندار اردبيل در جلسه شوراي ترافيك استان افزود: اين طرح از ميدان توحيد تا خيابان عطايي و با هدف روان سازي ترافيك، كاستن از آلودگي هاي احتمالي و كاهش تصادفات رانندگي اجرا مي شود.
«سيدحسن صابري» گفت: انجام اين امر و اصلاح مسير با كمترين هزينه قابل انجام است ولي برخي مشكلات در اين مسير وجود دارد كه با هماهنگي و صرف وقت بيشتر مي توان آنها را اصلاح كرد.
وي با اشاره به نصب 21 دوربين تصويري در داخل شهر گفت: با توجه به گستردگي شهر به نظر مي رسد نصب اين تعداد دوربين كافي نباشد و لازم است پليس راهور و شهرداري مقدمات نصب دوربين هاي جديد و راه اندازي ساختمان مركز كنترل ترافيك را فراهم كنند.

 



رشد 160 درصدي صادرات در استان زنجان

زنجان- خبرنگار كيهان:
همكاري بخش دولتي، خصوصي و تعاوني در تحقق اهداف صادراتي زنجان، رقم 500 ميليون دلاري را براي اين استان رقم زد.
استاندار زنجان در جلسه كارگروه توسعه صادرات ضمن ابراز رضايت از عملكرد صادراتي استان با انتقاد از فقدان صنعت بسته بندي صنايع دستي استان گفت: بهترين صنايع دستي استان در بدترين شكل بسته بندي مي شود كه بايد با اقدامات موثر اين معضل را برطرف كرد.
دكتر رئوفي نژاد از كندي سرعت احداث شهرك تخصصي صنايع دستي نور زنجان نيز انتقاد كرد و اظهار داشت: علي رغم كلنگ زني اين مجموعه در خرداد سال 88 كه قرار بود در طول يك سال فاز اوليه آن به بهره برداري برسد، ولي تاكنون سرعت كار بسيار آهسته و غيرقابل قبول است.
گفتني است سهم صادرات كشور در نه ماه نخست سال جاري 9/23 ميليارد دلار مي باشد كه ارزش وزني آن 2/47 ميليون تن كه اين ميزان صادرات در استان 5/386 ميليون دلار و ارزش وزني 4/334 هزار تن مي باشد كه معدن و صنعت به ترتيب 70 و 20 درصد سهم صادرات استان را دربرمي گيرد.

 



بافق شهر نمونه امر به معروف كشور شد

يزد- خبرنگاركيهان:
شهرستان بافق به عنوان شهر نمونه امر به معروف كشور معرفي شد.
معاون تشكل هاي مردمي ستاد احياي امر به معروف و نهي كشور درحاشيه نشست ستاد احياي امربه معروف و نهي از منكر بافق اظهارداشت: درراستاي احياي سنت حسنه امر به معروف و نهي از منكر سال گذشته اين طرح درپنج شهرستان كشور اجرا شد و امسال نيز اين طرح در40شهرستان كشور افزايش يافته و شهرستان بافق دراستان يزد نيز يكي از اين مناطق است.
مصطفي متوليان افزود: اميدواريم اين طرح و تذكر لساني از شهرستان ها به شهرهاي بزرگ و تهران گسترش پيدا كند.
وي بيان داشت: برخلاف برنامه ها و طرح هاي اجرايي ديگر در صدديم اين برنامه را تا سال آينده در 110 شهر اجرايي كنيم.
متوليان اضافه كرد: اين طرح در طول سال با هدف پررنگ تر شدن فريضه امر به معروف و نهي از منكر اجرا مي شود كه موجب افزايش سطح سلامت اخلاقي و رفتاري مردم خواهد شد.

 



اختصاص 6600 ميليارد ريال براي جذب گردشگر در گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي گلستان گفت: 6هزار و 600ميليارد ريال اعتبار براي جذب گردشگر به استان گلستان اختصاص داده شده است.
قربان عباسي از ساخت 2هتل 5ستاره در استان گلستان خبرداد و افزود:
در دور اول و دوم سفرهاي استاني رئيس جمهور به گلستان مصوب شد تا تنها جزيره شمال كشور به منطقه گردشگري تبديل شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان با اشاره به فاصله جزيره آشوراده تا مركز اين استان گفت: اين جزيره تا بندرتركمن 47 كيلومتر و تا گرگان 49 كيلومتر فاصله داد.
عباسي افزود: طرح پروژه گردشگري آشوراده از سوي سرمايه گذار به اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ارائه شده و به محض تكميل پرونده موافقت نامه اصولي براي انجام عمليات اجرايي صادر مي شود.
وي با اشاره به مساحت 380 هكتاري اين جزيره گفت: امكانات گردشگري ورزشي، آكواريوم، موزه و... از جمله امكانات تعريف شده در طرح گردشگري اين جزيره است.

 



سرشماري از پستانداران منطقه حفاظت شده لارستان

اوز-خبرنگار كيهان:
رئيس اداره محيط زيست شهرستان لارستان از سرشماري حيوانات پستاندار منطقه حفاظت شده هرمود خبر داد.
احمد دلاور با بيان اين خبر اضافه كرد كه سرشماري در مدت 2 روز به طول انجاميد و در اين مدت ظرفيت ها و توانمنديهاي منطقه شناسايي شد. در اين رابطه مدير كل محيط زيست استان فارس، غناي منطقه هرمود را به لحاظ اكولوژي و تنوع زيستي يكي از بارزترين و مهم ترين مناطق حفاظت شده در ايران نام برد.
ابراهيمي كارنامي اظهار داشت: با وجود گونه هاي خاص حيات وحش مانند قوچ لارستان، جبير و گونه هاي گوشتخوار مانند كاراكال و پلنگ منطقه هرمود از باارزش ترين مناطق حفاظت شده در كشور است.

 



جمع آوري وقايع حياتي آذربايجان شرقي آغاز شد

بناب-خبرنگار كيهان:
مدير كل ثبت احوال استان آذربايجان شرقي از اتمام طرح آرشيو الكترونيكي وقايع حياتي استان تا آخر سال 91 خبر داد.
«علي جعفري آذر» كه در جلسه شوراي هماهنگي ثبت وقايع حياتي شهرستان بناب حضور يافته بود، گفت: اين طرح تا يكسال آينده به اتمام مي رسد و از سال 1392 كاربردي و قابل اجرا خواهد بود.
وي افزود: در اين طرح تمامي اطلاعات و اسناد مربوط به وقايع حياتي استان در طول 86 سال گذشته اعم از ولادت، فوت، ازدواج و طلاق به صورت اسكن وارد سيستم رايانه اي شده و پس از جمع آوري و پردازش، يك نسخه از آن به پايگاه جمعيتي كشور ارسال مي شود.
به گفته جعفري آذر، از ابتدا امسال تاكنون از تعداد 9 ميليون سند موجود، 3 ميليون سند تكميل و اسكن شده و بقيه نيز تا پايان سال آينده تكميل خواهد شد.
مدير كل ثبت احوال آذربايجان شرقي هدف و مزاياي اين طرح را مرور و اصلاح كليه اسناد موجود، افزايش سرعت تحولات ثبت وقايع، كاهش هزينه ها و متمركز ساختن بانك اطلاعاتي ثبت وقايع هر استان به صورت شبكه الكترونيكي كشوري اعلام كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جايگاه برتر استان در زمينه ثبت بموقع وقايع حياتي چهارگانه در سطح كشور اظهار داشت: آذربايجان شرقي با
8/99درصد ثبت دقيق وقايع چهارگانه در كشور رتبه نخست را دارد.
جعفري آذر اضافه كرد: از امسال رصد مهاجرت ها به ماموريت جديد سازمان ثبت احوال اضافه شده است و در اين راستا از اين پس براي ارائه خدمات دولتي و شناسايي ساكنين هر منطقه داشتن كد پستي لازم و ضروري خواهد بود.

 



اختصاص 10 ميليارد ريال براي سرمايه گذاري در صنايع گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 10 ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي سرمايه گذاري در صنايع كوچك شهرستان گناباد در نظر گرفته شده است كه تا 30 ميليارد ريال قابل افزايش است.
فخرالله مولايي در بازديد از شهرك صنعتي شهرستان گناباد افزود: دولت براي سرمايه گذاران در مناطق محروم، مشوقهايي در نظر گرفته است. محمد صفايي فرماندار گناباد در اين بازديد گفت: رسيدگي به زيرساخت شهرك هاي صنعتي تسهيل در پرداخت تسهيلات بانكي به بخش صنعت و حذف حق انتفاع از زمين هايي كه سرمايه گذاران براي واحدهاي توليدي در اختيار مي گيرند از خواسته هاي مردم و مسئولان گناباد از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
همچنين امام جمعه گناباد نيز گفت: توسعه كشاورزي در شهرستان گناباد به دليل خشكسالي هاي پياپي دچار مشكل گرديده و فقط رسيدگي به بخش صنعت مي تواند مشكل اشتغال را در گناباد حل كند و از مهاجرت مردم گناباد به شهرهاي بزرگ جلوگيري كند. نماينده مردم شهرستان گناباد در مجلس شوراي اسلامي نيز اجراي طرح آبخيزداري سياه كوه در اين منطقه را مهم و حياتي دانست و گفت: اگر اين طرح اجرا نشود مردم 12 شهرستان اطراف بايد خانه و كاشانه خود را ترك كنند. مهدي مهدي زاده افزود: با اجراي اين طرح در گناباد 240 ميليون مترمكعب آب ذخيره مي شود كه 20 ميليون مترمكعب از ظرفيت مصرف آب گناباد در بخش هاي مختلف در طول يك سال بيشتر است.

 



تبديل خانه تاريخي باقري ها به موزه

با درود-خبرنگاركيهان:
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري نطنز گفت: براي مرمت و بازسازي خانه تاريخي باقري ها و تبديل آن به موزه باستان شناسي بيش از يك ميليارد ريال هزينه شده است.
قاسمي با اعلام اينكه عمليات مرمت و بهسازي اين اثر ملي از سال 88 آغاز شد و هم اكنون پايان يافته است گفت: زيباسازي بنا، سبك سازي سقف، سنگ فرش كردن حياط و نيز نصب دوربين مدار بسته و سيستم اطفاء حريق از جمله فعاليتهاي مرمتي در اين بناي ارزشمند است. خانه تاريخي باقري ها به مساحت 500 مترمربع از جمله آثار تاريخي عهدصفويه است كه در بافت تاريخي نطنز و در كنار مسجد جامع قرار دارد. از ويژگيهاي اين اثر با ارزش وجود 5 اتاق با معماري هشتي شكل، گچ بري هاي زيبا و پنجره هاي شبكه اي مختص زمان صفويه است. خانه ملي باقري ها در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. در شهرستان نطنز بيش از 1800 اثر تاريخي وجود دارد كه 115 اثر آن در فهرست ملي است.

 



رئيس مركز بهداشت شهرستان: روستاييان كلاله در معرض ابتلا به بيماري سالك هستند

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
اهالي 15روستاي شهرستان كلاله در معرض آلودگي به بيماري «ليشمانيوز» يا سالك قرار دارند.
رئيس مركز بهداشت كلاله در نشست كار گروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان كلاله گفت: طرح پيشگيري و مبارزه با عوامل آلودگي و شيوع اين بيماري در روستاهاي مذكور در حال اجراست. دكتر ابراهيم فدايي افزود: در 9ماهه اول سال جاري در شهرستان كلاله، 62نفر آلوده به بيماري «ليشمانيوز» شناسايي شده و تحت درمان قرارگرفتند.
رئيس مركز بهداشت كلاله گفت: آمار مبتلايان به بيماري در سال جاري نسبت به پارسال 44مورد افزايش نشان مي دهد كه اين افزايش آمار، ضرورت مبارزه با جوندگان كه عامل اين بيماري هستند را اجتناب ناپذير كرده است.
دكتر فدايي از روش جديد مبارزه با اين بيماري خبر داد و گفت: «كرايوتراپي» روش جديدي است كه در شهرستان كلاله از آن براي بهبود و ترميم زخم هاي ناشي از بيماري سالك استفاده مي شود.
وي افزود: از 28بيمار مراجعه كننده براي بهره مندي از اين روش، تاكنون 25نفر كاملا بهبود يافته اند. كرايوتراپي يا كرايوسرجري، يكي از روش هاي رايج براي درمان ضايعات پوستي است كه مي تواند به صورت سرپايي انجام شود.
در ادامه اين جلسه «نورالله نوراللهي» فرماندار كلاله، از تشكيل ستاد مبارزه با بيماري ليشمانيوز و طرح جونده كشي در اين شهرستان خبرداد.

 



واگذاري انحصار صدور سنگ لرستان به شركت توليد مواد غذايي!

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
واگذاري انحصار صدور سنگ لرستان به يك شركت توليدكننده موادغذايي در آذربايجان شرقي مانع فعاليت هاي صادراتي سنگبري هاي استان شد.
مديرعامل يكي از شركت هاي تعاوني سنگبري لرستان گفت: براساس قرارداد في مابين با يك شركت در آذربايجان مقداري سنگ گوهره خرم آباد از طريق گمرك آستارا به مقصد باكو صادر شد كه گمرك آستارا در اقدامي عجيب با اعلام اين كه انحصار صدور سنگ در اختيار شركت توليدكننده موادغذايي ژاله نوش آذربايجان شرقي است و بايستي به نام اين شركت پروانه گمرك و اظهارنامه صادر شود تا كالايي از گمرك جمهوري آذربايجان ترخيص شود، مانع صدور سنگ يادشده به باكو شد.
قدرت ولدي با بيان اينكه اين اقدام مغاير قوانين بين المللي در حوزه تجارت و بازرگاني است، افزود: ممانعت از صدور كالا به بهانه انحصاري بودن امتياز صادرات به يك شركت غيروابسته در واقع نشان از تبعيض و نوعي دوگانگي در حوزه تجارت و صادرات كالا به شمار مي رود.
وي با اشاره به اينكه اين اقدام غيركارشناسي و مانع تراشي ها به زحمتكشان و بازرگانان اين حوزه در استان لرستان خسارات مالي سنگيني وارد مي كند، اظهارداشت: در راستاي رشد صادرات غيرنفتي كه همواره مورد تأكيد دولت خدمتگزار است مسئولان مي بايست زمينه رشد و پيشرفت را براي همه استان هاي كشور به طور يكسان فراهم كنند.
ولدي در پايان خواستار رسيدگي و اقدام كارشناسي از سوي مسئولان ذي ربط در رفع اين موانع شد.

 



بابل، ركورد بيماران سرطاني را شكست

بابل- خبرنگار كيهان:
رئيس بهزيستي بابل در جلسه شوراي اداري از رتبه نخست بيماران سرطاني كشور به دليل آلودگي آب خبر داد.
محمد خالقي رئيس محيط زيست بابل در جمع اعضاي شوراي اداري بابل اظهار داشت: حفاظت از محيط زيست وظيفه عمومي است.
وي همچنين گفت: بابل همانند شهرهاي ديگر كشور دچار مشكلات زيست محيطي است و بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني و مشكل فاضلاب از جمله اين مشكلات است.
وي ادامه داد مسموم شدن آب، مشكلات فاضلاب و بالا بودن سطح آب و از طرفي استفاده از سموم و كود بيش از اندازه در زمين كشاورزي براي افزايش بهره وري سبب شده بابل از نظر بيماري سرطان، رتبه نخست كشوري را به خود اختصاص دهد.

 



موافقت راه اندازي دانشگاه صنعتي شهداي هويزه صادر شد

اهواز- خبرنگاركيهان:
مسئول راه اندازي دانشگاه صنعتي شهداي هويزه از صدور موافقت قطعي شوراي گسترش آموزش عالي با راه اندازي دانشگاه صنعتي شهداي هويزه خبر داد.
سيدسعيد بحرينيان با اعلام اين خبر، گفت: موافقت قطعي اين شورا طي حكمي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صادر و اعلام شده است.
وي افزود: دانشگاه صنعتي شهداي هويزه هم اكنون داراي سه دانشكده فني و مهندسي (الكترونيك)، مهندسي مكانيك و مهندسي شيمي است و بيش از 150دانشجو در رشته هاي مهندسي الكترونيك و مهندسي مكانيك اين دانشگاه در حال تحصيل هستند.
رئيس دانشكده فني و مهندسي دانشگاه صنعتي شهداي هويزه با تاكيد بر ضرورت وجود چنين دانشگاهي در ارتقاي جايگاه خوزستان در كشور و پرورش نيروي انساني، اظهار داشت: با توجه به اين كه بسياري از صنايع استان اكثر نيروي انساني خود را از خارج خوزستان تامين مي كنند و بسياري از بودجه هاي تحقيقاتي شركت ها و صنايع به خارج از استان هدايت مي شوند؛ وجود اين دانشگاه نقش تاثيرگذاري در ارتقاي جايگاه استان خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه شهيد چمران اهواز، بحرينيان با اشاره به راه اندازي دانشكده مهندسي شيمي كه اخيرا انجام شده است نيز عنوان كرد: موافقت شوراي گسترش آموزش عالي با راه اندازي اين دانشكده در پي درخواست دانشگاه صنعتي شهداي هويزه با توجه به نياز استان به تربيت نيروي متخصص فني به ويژه در بخش پتروشيمي، و در پي بازديد نمايندگان و كارشناسان شوراي گسترش آموزش عالي از امكانات دانشگاه صورت گرفت.
شايان ذكر است ساخت دانشگاه صنعتي شهداي هويزه در نخستين سفر استاني هيئت دولت به استان در سال 1385 به تصويب رسيد و مقرر شد اين دانشگاه با مشاركت استانداري خوزستان، بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري احداث شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14