(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول بهمن 1390- شماره 20126

كوتاه اقتصادي
احمدي نژاد: نگوئيم يورو 4 و يورو 5 بگوئيم ايران 91 و ايران 92
صادرات انبوه دام از كشور با توجه به افزايش چشمگير قيمت گوشت
وزارت نفت: مشكلي در صادرات نفت ايران به هند وجود ندارد
عرضه بنزين يورو 4 در 36 جايگاه تهران
مسئولان اقتصادي: مبارزه جدي با دلالان ارز بازار را متعادل مي كند
راهكارهاي بانك مركزي براي ساماندهي ارز
نيويورك تايمز: عربستان توان جايگزيني نفت ايران را ندارد
زيان 2/7 ميليارد دلاري كره جنوبي از تحريم ايران
معامله بيش از 5 ميليارد سهم بورسي در دي ماه



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: با توجه به اختلاف قيمت فرآورده هاي نفتي با قيمت جهاني و قيمت هاي قبل از اجراي هدفمند كردن يارانه ها معادل 8 ميليارد دلار در 9 ماهه سال جاري از محل درآمدهاي ناشي از هدفمند كردن يارانه فرآورده هاي نفتي به خزانه واريز شده است.
¤ معاون عمران روستايي بنياد مسكن گفت: امسال براي اجراي طرح هادي در 120 روستاي استان تهران، 200 ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته و انتظار مي رود اين اقدامات تا پايان خرداد 1391 به پايان برسد.
¤ مديركل توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران، ارزش صادرات خدمات فني-مهندسي در 10 ماه سال جاري را بالغ بر سه ميليارد و 200 ميليون دلار اعلام كرد.
¤ شركت ايستمن كداك از قديمي ترين و معروف ترين توليدكنندگان تجهيزات و مواد عكاسي در جهان اعلام ورشكستگي كرد.به گزارش فرانس پرس، شركت كداك در دهه 1880 ميلادي تاسيس شد و به عنوان مخترع دوربين عكاسي دست پيشتاز بزرگي در اين صنعت شد.
¤ توليد شمش آلومينيوم طي 9 ماهه منتهي به آذرماه سال جاري به مرز 250 هزار و 600 تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه 9 ماهه سال 89 رشد 1/12 درصدي را نشان مي دهد.
¤ مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: ايران بسيار زودتر از پاكستان خط لوله صادراتي گاز را به نقطه صفر مرزي مي رساند و از اين طريق گاز بخش شرقي كشور را تامين مي كند.جواد اوجي با رد تمام شايعات مربوط به كنار كشيدن پاكستان از خط لوله صلح گفت: همانطور كه مي دانيد پاكستان درخواست صادرات گاز را از 21 به 30 ميليون متر مكعب افزايش داده است.
¤ مديرعامل اتحاديه لبني گفت: به سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان اعلام كرديم در صورتي كه وضعيت قيمت شير خام و ميزان عرضه آن را تنظيم نكنند، قيمت شير و لبنيات افزايش مي يابد.مجيد عليداد با اعلام اين خبر گفت: بيش از 7 ماه است بحث قيمت بالاي شير خام از سوي صنايع لبني و همچنين پايين بودن قيمت خريد از سوي دامداران مطرح است، اما سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان به درخواست هاي آنها توجهي نمي كند.
¤ شيخ الاسلامي وزير تعاون كار و رفاه باصدور حكمي سيد مجيد موسويان را به عنوان سرپرست و جايگزين حافظي در صندوق تامين اجتماعي منصوب كرد.

 



در مراسم رونمايي از محصولات خودروسازان با استاندارد يورو 4
احمدي نژاد: نگوئيم يورو 4 و يورو 5 بگوئيم ايران 91 و ايران 92

رئيس جمهور در مراسم رونمايي از محصولات خودرو سازان با استاندارد يورو 4 گفت: بايد استانداردهاي محيطي خودمان را خودمان تعريف كنيم نه اينكه با ديگران تعامل نداشته باشيم بلكه مجموعه اي درست شود تا استانداردهاي محيطي را خودمان تعريف كنيم و بجاي اينكه بگوييم يورو 4 يا يورو 5، بگوئيم ايران 91، ايران .92
دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم رونمايي از محصولات خودروسازان با استاندارد يورو 4 كه در پارك پرديسان برگزار شد،ضمن بيان اين مطلب صيانت از محيط زيست را مسئوليتي همگاني دانست و اظهار داشت: در گذشته موضوع محيط زيست به عنوان يك امر ملي و همگاني به رسميت شناخته نمي شد اما از زماني كه يك مسئوليت عمومي در خصوص محيط زيست در كشور شكل گرفت، كارها با سرعت بيشتري در راستاي صيانت از محيط زيست انجام شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس جمهور با تاكيد بر اهميت و ضرورت اصلاح صنايع آلاينده در كشور گفت: بايد به نقطه اي برسيم كه كل صنعت ايران، صنعت سبز باشد.
رئيس جمهور با بيان اينكه سوخت خودروها بايد سالم باشد و از سوي ديگر حداقل آلودگي ها را توليد كند، اظهار داشت: خوشبختانه امروز پالايشگاه هاي كشور به لحاظ كيفي و كمي ارتقاء خوبي پيدا كردند و بنزين و گازوئيل با كيفيت تري توليد مي شود كه اميدواريم ظرف دو سال آينده كل سوخت مصرفي كشور به تراز بالاي جهاني برسد.
رئيس جمهور در ادامه توليد خودروهاي مناسب را مورد تاكيد قرار داد و گفت: مكانيزم خودروهاي موجود متاسفانه آلودگي هاي زيادي را ايجاد مي كند اما با همت متخصصان و مهندسين كشورمان خودروهاي مناسبي در راستاي كاهش آلودگي و توليد گازهاي سمي طراحي و توليد شده كه اين شروع را بايد به فال نيك گرفت.
دكتر احمدي نژاد در ادامه خطاب به وزارتخانه ها و شركت هايي كه با توليد سوخت و خودرو سر و كار دارند، گفت: بايد با سرعت بيشتر در راستاي توليد محصولات با كيفيت بالا و كاهش آلاينده ها فعاليت كرد تا بتوانيم به استانداردهاي روز دنيا دست پيدا كنيم.
دكتر احمدي نژاد موضوع خودكفايي بنزين و گازسوز شدن خودروها را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: زماني كه در سال هاي
86-85 موضوع توليد سوخت پاك و خودكفايي در توليد بنزين مطرح شد، برخي مي گفتند مگر مي توان طي پنج سال، هشت پالايشگاه ساخت و مگر مي شود در مقياس ميليوني كار كرد؟ و زماني كه قرار شد خودروها گازسوز شود و يك ميليون و 200 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شود، مخالفت هاي بسياري صورت گرفت اما وقتي عزم ملي در خصوص اجراي اين دو طرح شكل گرفت، ديديم كه اين طرح ها به بهترين شكل در كشور اجرايي شد بنابراين مي شود.
وي با بيان اينكه 50 درصد آلودگي اصلي محيط زيست در جهان توسط دو كشور ايجاد مي شود گفت: متاسفانه هر چه كنوانسيون، قرارداد و تعهد در زمينه توجه به محيط زيست منعقد مي شود آنها زيربار نمي روند در حالي كه همه در قبال محيط زيست مسئول هستند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع آلودگي ايجاد شده از طريق سوخت گرمايشي و سرمايشي منازل و اماكن تجاري اشاره كرد و خاطر نشان كرد: وقتي حرف از آلودگي به ميان مي آيد مشكل اصلي را به گردن سازمان حمل و نقل مي اندازند در حالي كه حمل و نقل فقط 14 ميليون ليتر سوخت مصرف دارد.
دكتر احمدي نژاد افزود: در حال حاضر 5/2 ميليون خانه و اماكن تجاري در تهران وجود دارد كه تقريبا 50 ميليون ليتر يعني چندين برابر حمل و نقل در كشور سوخت مصرف مي كنند از اين رو اگر بتوان مشعل ها را تنظيم و يا اصلاح كرد قطعا ميزان مصرف سوخت نيز پايين خواهد آمد كه در اين راستا دولت آمادگي هرگونه همكاري حتي پرداخت يارانه را دارد.
رئيس جمهور خطاب به مسئولين مربوطه گفت: بايد تلاش شود در اين زمينه كارهاي خوبي صورت گيرد به طوري كه اگر قرار است مشعل ها عوض و يا تنظيم شود، دولت آمادگي پشتيباني آن را دارد زيرا اگر با تنظيم و يا تعويض مشعل ها، فقط 30 درصد كاهش مصرف ايجاد شود، موجب كاهش 40 تا 50 درصدي هزينه ها خواهد شد كه همين امر به نفع مردم است.دكتر احمدي نژاد در ادامه سخنان خود به موضوع تعريف استاندارد در داخل كشور اشاره كرد و اظهار داشت: بايد فصل جديدي در محيط زيست با عنوان استاندارد محيطي باز شود چرا كه ميزان آلايندگي و شرايط زيست محيطي هر كشور و يا هر شهر با كشور ديگر فرق مي كند از اين رو مجموعه اي بايد ايجاد شود كه اين استانداردها را تعريف و به توليدكنندگان داخلي ارائه كند.
رئيس جمهور همچنين با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران جزو چند كشور پاك جهان است، گفت: بايد تلاش كنيم تا پاك ترين كشور جهان باشيم و از آنجايي كه ايران مركز فرهنگ، تمدن، ارزش هاي انساني و علم مي توانيم اصلي ترين كانون جوشش هاي فرهنگي و تمدني در جهان مي باشد، از اين رو دست به دست هم مي توانيم محيطي سالم و پاكيزه را ايجاد كنيم.
وي در ادامه به موضوع ريزگردها اشاره كرد و گفت: همزمان با ورود اين ريزگردها به داخل كشور در برخي از استان ها شاهد مشكلات فراواني هستيم كه از نظر روحي و رواني مشكلات سنگيني را براي مردم آن مناطق ايجاد مي كند بنابراين سازمان محيط زيست بايد اين موضوع را با جديت هرچه تمام تر پيگيري كند.
دكتر احمدي نژاد گفت: ملتي كه تصميم بگيرد، كاري را به انجام برساند، آن كار شدني است پس بايد تلاش كنيم و با همت و دست به دست هم به سوي ايران عزيز قدرتمند و پاك حركت كنيم.
اين گزارش حاكي است: استاندارد يورو 4 ميزان آلايندگي را از اگزوز خودروها 50 درصد كاهش مي دهد كه مهم ترين آن ماده سمي منواكسيد كربن است.
به گفته علي محمد شاعري معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، خودروهاي يورو 4 به عنوان اصلي ترين عامل كاهش دهنده هواي تهران، قرار است از ابتداي سال آينده با هماهنگي نيروي انتظامي، خودروسازان و وزارت نفت كه تامين كننده سوخت آن است به بازار عرضه شود.
به گفته وي از سال آينده 10 درصد خودروهاي داخلي با استاندارد يورو 4 توليد خواهد شد و خودروهاي وارداتي نيز مي بايست استاندارد يورو 5 را داشته باشند.
در موتورهايي كه با استاندارد هاي يورو 4 توليد مي شوند، تغييرات و بهبودهاي زيادي در سطح آلايندگي و ارتقاي سخت افزاري موتور ايجاد شده است. اغلب موتورهاي موجود در كشور براي دستيابي به اين استاندارد نيازمند طراحي مجدد و تغييرات عمده در بخش مهندسي قطعات هستند و اين توسعه مستلزم هزينه و سرمايه گذاري در خطوط و تغيير ابزارآلات خطوط توليد است.
در استاندارد يورو 4، كنترل موتور و نرم افزارها و قطعات مرتبط با اين سامانه از حساسيت بالاتري برخوردارند و در مواردي نيز از قطعات و يا حسگرهايي كه در خودروهاي يورو 2 وجود ندارد استفاده مي شود.

 



صادرات انبوه دام از كشور با توجه به افزايش چشمگير قيمت گوشت

مديركل دفتر قرنطينه سازمان دامپزشكي كشورگفت طي 9 ماهه سال جاري 230 هزار گوسفند زنده و بره به كشورهاي كويت، قطر و امارات از مرزهاي كرمانشاه، فارس، لرستان و استان هاي غربي صادر شده است.
صمد يگانه در گفت وگو با فارس در پاسخ به اينكه به رغم واردات100 الي 200 هزار تني گوشت، صادرات بره به كشورهاي عربي چه توجيهي دارد گفت: اين سازمان تنها گواهي بهداشتي صادر مي كند و نقشي در سياست گذاري هاي وارداتي و صادراتي ندارد. بنابراين گزارش: طي هفته هاي اخير با بالا رفتن نرخ ارز در كشور دامداران مرزي به فروش دامهاي خود به دلار و دينار ترغيب شده و آنها مايلند دامهاي خود را به جاي ريال داخلي به دلار بفروشند كه برايشان سود بيشتري دارد.
در اين ميان معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور نيز درباره خروج غيرمجاز دام از كشور مي گويد: سازمان دامپزشكي كشور تنها مسئول صدور گواهي بهداشتي براي سلامت دام هاي وارداتي و صادراتي است و مسئوليت صدور مجوز سازمان را ندارد.
وي اضافه مي كند: خروج غيرمجاز را بايد ارگانهايي كه اين موضوع با وظايف آنها در ارتباط است پيگيري كنند.
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي هم افزايش اخير قيمت گوشت گوسفندي را به دليل خروج دام از كشور دانست كه در حال حاضر دام در ميادين كشور به شدت كم شده است.
علي خندان رو تصريح كرد: اگر وضع به همين روال پيش رود احتمال افزايش دوباره قيمت گوشت در كشور وجود دارد.
اينكه موضوع خروج دام از كشور چه به صورت قانوني و يا غيرقانوني نياز كشور به واردات را تشديد مي كند بر كسي پوشيده نيست اما به هم ريختن نظم بازار و تحميل بي ثباتي اثرات جبران ناپذيري را به اقتصاد كشور وارد مي كند.
براساس آمار وزارت جهاد كشاورزي سالانه 920 هزار تن گوشت قرمز در كشور توليد مي شود كه كفاف نياز كشور را نمي كند و مجبوريم سالانه 100 الي 200 هزار تن واردات گوشت داشته باشيم كه معمولا اكثر اين گوشت وارداتي به صورت منجمد است.
جداي از اينكه گوشت هاي وارداتي هيچ زماني نتوانسته قيمت داخل را تنظيم كند اما در آن سو سالانه رقم چشمگيري بره هاي پرواري به كشورهاي عربي به صورت مجاز و غيرمجاز صادر مي شود كه اگر گوسفندهاي كم سن و سال يا به اصطلاح بره ها به رشد طبيعي خود برسند مي تواند ارزش افزوده بيشتري داشته باشد و از سويي بازار داخلي را كه گوشت هاي وارداتي نتوانسته كنترل كند را تنظيم كند.
تنها در 9 ماهه سال جاري 230 هزار راس گوسفند به كشورهاي عربي از مرزهاي كشور صادر شده است و آماري هم از صدور غيرمجاز وجود ندارد اما مي گويند بسيار چشمگير است به طوري كه افزايش 3 هزار توماني هر كيلوگرم گوشت گوسفندي را طي يكي دو هفته اخير مربوط به اين موضوع مي دانند.

 



وزارت نفت: مشكلي در صادرات نفت ايران به هند وجود ندارد

مدير امور بين الملل شركت ملي نفت تاكيد كرد هم اكنون مشكلي در صادرات نفت ايران به هند وجود ندارد.
سيدمحسن قمصري در گفتگو با مهر در واكنش به جنجال سازي برخي از رسانه هاي غربي مبني بر كناره گيري بانك تركيه اي براي انتقال منابع مالي حاصل از صادرات نفت خام ايران به هند گفت: در حال حاضر انتقال پول نفت صادراتي به هند از طريق يك بانك تركيه اي ادامه دارد.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي فرايند تجارت نفتي ايران و هند بدون اختلال در حال انجام است، تصريح كرد: هم اكنون بانك تركيه اي، فرايند انتقال بدهي هاي هند به ايران را متوقف نكرده است و همچنان بخشي از پول نفت صادراتي به هند از طريق بانك هاي تركيه منتقل مي شود.
به گفته اين مقام مسئول اينكه بانك تركيه اي اعلام كرده است از پذيرفتن مشتري جديد به منظور انتقال پول به ايران خودداري مي كند اما اين موضوع به معني توقف فرايندهاي قبلي انتقال پول از اين بانك نيست و از آنجايي كه انتقال پول نفت وارداتي هند از طريق بانك ياد شده مدتهاست انجام مي شود، ادامه اين روند به قوت خود باقي است.

 



عرضه بنزين يورو 4 در 36 جايگاه تهران

همزمان با فرا رسيدن روز هواي پاك (29 ديماه) عرضه بنزين و گازوئيل يورو 4 در 36 جايگاه تهران آغاز شد.
عليرضا ضيغمي در مراسم آغاز عرضه بنزين يورو 4 در جايگاه هاي سوخت تهران با تاكيد بر اينكه هم اكنون حدود 3/2 ميليارد دلار براي اجراي طرح هاي مختلف بنزين سازي در پالايشگاه هاي نفت سرمايه گذاري شده است، گفت: به منظور ارتقاء كيفيت و بهبود فرآيند توليد حدود
5/11 ميليارد دلار پروژه در سطح
7 پالايشگاه نفت تعريف و اجرايي شده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تاكيد بر اينكه اجراي طرح هاي زيست محيطي در پالايشگاه هاي نفت در دستور كار وزارت نفت قرار دارد، از راه اندازي تمامي طرح هاي افزايش ظرفيت توليد بنزين و بهبود كيفيت در پالايشگاه هاي نفت تا سال آينده خبر داد و افزود: مجوز توسعه پالايشگاه هاي نفت اصفهان و آبادان هم اخذ شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به امضاي 8 ميليارددلار قرارداد جديد پالايشگاهي براي اجراي طرح هاي جديد در پالايشگاه نفت اصفهان و آبادان يادآور شد: هدف از اجراي اين طرح ها ارتقاي كيفيت و افزايش ظرفيت توليد محصولات نفتي است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت با اعلام اينكه در شرايط فعلي به طور متوسط روزانه حدود 55 ميليون ليتر بنزين در سطح پالايشگاه ها توليد مي شود، بيان كرد: با بهره برداري از طرح هاي جديد ظرفيت توليد بنزين ايران به 70 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
وي با اشاره به افزايش ظرفيت توليد گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا به 95 ميليون ليتر در روز، تصريح كرد: هم اكنون اجراي طرح توسعه پالايشگاه نفت شازند با سرمايه گذاري 4 ميليارد دلاري در مراحل پاياني خود قرار دارد.
ضيغمي از آغاز عرضه بنزين يورو 4 در 36 جايگاه تهران همزمان با
فرا رسيدن روز هواي پاك سخن به ميان آورد و اظهار داشت: در 6 جايگاه سوخت تهران گازوئيل با كيفيت يورو 4 عرضه شده است.
مديرعامل پالايشگاه تهران با اشاره به آغاز توليد بنزين و گازوئيل سبز در تهران از سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري وزارت نفت براي كاهش انتشار آلايندگي در آسمان تهران خبر داد.
محسن قديري در مراسم آغاز عرضه بنزين يورو 4 در جايگاه هاي سوخت تهران با بيان اينكه در حال حاضر طرح هاي بهبود كيفيت و افزايش ظرفيت بنزين در پالايشگاه نفت تهران در حال انجام است، گفت: هم اكنون پيشرفت عمليات اجرايي اين طرح ها به مرز 100 درصد افزايش يافته است.
مديرعامل پالايشگاه نفت تهران با اشاره به آغاز شمارش معكوس براي توليد روزانه حدود 2 ميليون ليتر بنزين سبز در پالايشگاه تهران تصريح كرد: بنزين توليد شده در اين پالايشگاه فاقد هر گونه تركيبات حلقوي، ايزومر، تركيبات آروماتيكي و كمترين ميزان گوگرد است.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه امكان توليد بنزين و گازوئيل با گوگرد كمتر از 40 پي.پي. ام در پالايشگاه تهران فراهم شده است، اظهار داشت: با راه اندازي واحد ايزومريزاسيون امكان توليد بنزين با بالاترين كيفيت و استاندارد جهاني فراهم مي شود.
قديري با يادآوري اينكه در مجموع ظرفيت توليد بنزين يورو 4 در پالايشگاه تهران به 8 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد تبيين كرد: همزمان با توليد اين نوع بنزين واحد بازيابي گوگرد و تصفيه گوگرد خروجي در پالايشگاه تهران راه اندازي مي شود.
مديرعامل پالايشگاه تهران با تاكيد بر اينكه با بهره برداري از واحد جديد ميزان انتشار گوگرد و ساير آلاينده هاي نفتي به هوا به كمترين ميزان كاهش پيدا مي كند، از جلوگيري انتشار 720 تن در روز بخار گوگرد در هواي تهران خبر داد و يادآور شد: اين پروژه ها با وجود تحريم در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
ايران 500 سال گاز دارد
معاون رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه ايران تا 500 سال آينده گاز دارد، از توسعه صنعت CNG به ايران به عنوان يك معجزه ياد كرد و گفت: توليد بنزين الكلي بايد در دستور كار وزارت نفت قرار گيرد.
محمدجواد محمدي زاده نيز دراين مراسم با بيان اينكه با اجراي طرح سهميه بندي بنزين مصرف اين فرآورده حدود 100 درصد در كشور كاهش يافته است، گفت: بر اين اساس هم اكنون 60 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود كه اگر سهميه بندي بنزين در كشور اجرا نمي شد مصرف اين فرآورده از مرز 120 ميليون ليتر در روز عبور مي كرد.
معاون رئيس جمهوري با اعلام اينكه در شرايط فعلي هنوز مصرف بنزين و سوخت در ايران با استانداردهاي جهاني فاصله دارد تصريح كرد: اتلاف سوخت و انرژي درناوگان حمل و نقل كشور وجود دارد اما بايد با اجراي طرح هاي مختلف بهينه سازي مصرف انرژي در اين بخش را در دستور كار قرار دهيم.
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با اعلام اينكه ايران حداقل تا 150 سال آينده نفت و 500 سال آينده گاز در اختيار دارد، بيان كرد: با توجه به اينكه اين انرژي ها تجديدپذير نبوده بايد با متنوع سازي سبد مصرف انرژي امكان بهينه سازي بيشتر را در اين بخش فراهم كنيم.
وي با اشاره به ضرورت ورود خودروهاي الكتريكي، هيبريد و الكل ساز به ناوگان حمل و نقل كشور از توليد 60 درصد سوخت خودروهاي برزيل با استفاده از الكل گياهي خبر داد و افزود: بايد استفاده از انرژي هاي پاك در سبد سوخت توسعه يابد.

 



مسئولان اقتصادي: مبارزه جدي با دلالان ارز بازار را متعادل مي كند

تعدادي از مسئولان اقتصادي كشور ضمن حمايت از برخورد قهري با دلالان ارز خواستار افزايش نرخ سود بانكي براي كاهش تورم و قيمت ارز شدند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس در گفت وگو با ايسنا اقدام بانك مركزي براي افزايش نرخ سود سپرده گذاري را بسيار خوب خواند و گفت: اين اقدام با دادن پيام مثبتي به مردم باعث مي شود نقدينگي از بين مردم جمع شده و به تبع آن نرخ ارز، طلا و ساير مواردي كه با هجوم نقدينگي آسيب مي بيند، كاهش يابد.
وي با بيان اين كه اعلام خبر افزايش نرخ سود سپرده گذاري، تأثير مثبتي بر بازار خواهد داشت، گفت: از سوي ديگر مطمئنا موضوع كاهش نرخ سود سپرده گذاري پيام منفي را به بازار مي دهد، ولو اين كه در مقام عمل، اجرايي نشود.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه ابراز اميدواري كرد كه شوراي پول و اعتبار پيشنهاد بانك مركزي براي افزايش نرخ سود سپرده گذاري را دنبال و اجرايي كند.
مصباحي مقدم همچنين با اشاره به اقدام بانك مركزي براي مبارزه با دلالان و جلوگيري از خريد و فروش ارز بيرون از صرافي ها گفت: با وجودي كه اين اقدام دير است، اما جلوي ضرر را هر وقت بگيريم منفعت است، ولو اين كه ديرهنگام اين كار انجام شده باشد.
وي با بيان اين كه انتقادات شديدي متوجه بانك مركزي مبني بر رها كردن مديريت ارز وجود دارد، گفت: در شرايط كنوني مهم آن است كه بانك مركزي بازار ارز را مديريت كند كه مطمئنا با اين كار نرخ ارز به نرخ متعادلي خواهد رسيد.
توطئه اقتصادي در بازار ارز
جمشيد عدالتيان عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران هم در گفت وگو با فارس درخصوص وضعيت بازار ارز و برخورد انتظامي با دلالان اظهار داشت: روالي كه در بازار ارز و طلا وجود دارد هيچ نوع منطقي اقتصادي ندارد و به نظر مي رسد يك نوع جنبه رواني و شايد اخلال گرانه، در اين بازار وجود دارد.
وي افزود: نوع برخورد دولت نشان مي دهد دست هايي در كار است كه بازار كشور را بهم بريزد و در همه جاي دنيا هم معمول است زماني كه روال بازار به هم مي ريزد لازم است از عوامل قهري هم استفاده شود.
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران با بيان اينكه فضاي امنيتي را تأييد نمي كنم، تصريح كرد: اما بالاخره بايد براي مردم و دولتمردان روشن شود كه اگر اتفاقاتي كه در بازار ارز رخ مي دهد نتيجه نوعي توطئه اقتصادي است لازم است برخوردها هم متناسب با آن باشد.
وي ادامه داد: آنچه درحال رخ دادن است نمي تواند فقط ريشه هاي اقتصادي داشته باشد و لازم است عوامل ديگري به كمك گرفته شود تا عرضه به صورت صحيح انجام شود.
عدالتيان گفت: دشمن دو سه سالي است كه جنگ اقتصادي را با كشور ما آغاز كرده است و نمي شود دشمن را دست كم گرفت.
اين فعال اقتصادي گفت: در چنين شرايطي نمي توان تنها ابزارهاي شرايط عادي را به كار گرفت و به نظر من بايد در چند جبهه حركت كرد.
وي در توضيح اظهاراتش ادامه داد: اعتمادسازي مجدد اقتصادي توسط بانك مركزي، ديپلماسي موثر و راه حل هاي كوتاه مدت براي جلوگيري از صدمات كارهايي است كه بايد در شرايط فعلي در اقتصاد كشور انجام شود.
عدالتيان تصريح كرد: رفتار بانك مركزي تا امروز گونه اي بوده است كه نتوانسته خود را به عنوان مدير واقعي بازار مشخص كند و همين موضوع موجب شبهه شده است.
وي افزود: بانك مركزي مي تواند با چند ابزار قيمت ارز را تا زير 1400 تومان پايين بياورد و بايد اين كار را انجام دهد تا افرادي كه قصد سوءاستفاده دارند بازار را رها كنند.
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: بايد با افرادي كه درصدد برهم ريختن بازار هستند به صورت ريشه اي برخورد شود و برخورد با چند دلال خرد نمي تواند موثر باشد.
وي همچنين گفت: افزايش سود تسهيلات و سپرده هاي بانك هاي بازرگاني موجب كنترل بازار مي شود.
حداكثر قيمت دلار بايد 1250 تومان باشد
رئيس صندوق ضمانت صادرات هم با اشاره به تقاضاي كاذب در بازار ارز افزود: اكنون خيلي ها براي پس انداز ارز متقاضي هستند كه اين كار عملا كار درستي نيست. اين شرايط بايد مديريت شود كه طبيعتا زمان مي برد و افراد زيادي بايد در اين موضوع درگير شوند.
كاظم دوست حسيني در گفت وگو با ايسنا اضافه كرد: اين چيزي كه ما به عنوان نرخ ارز آزاد در بازار داريم، متورم است، به دليل اين كه براي كشوري كه 125 ميليارد دلار درآمد ارزي دارد و حداكثر 80 ميليارد دلار براي واردات و ارز مسافري مصرف ارزي دارد و مازاد ارزي 40 تا 50 ميليارد دلاري در اين كشور هست، نبايد مديريت ارز كار سختي باشد.
او ادامه داد: آنچه كه اكنون باعث مي شود بيش از آن مقدار 80 ميليارد دلار واردات و ارز مسافري مورد نياز و تقاضا در بازار وجود داشته باشد، تقاضاي كاذبي است كه بايد براي آن ماليات درنظر بگيرند يا محدود كنند و به اين شكل مي توان بازار ارز را كنترل كرد.
دوست حسيني با اشاره به تفاوت 500 توماني در بازار ارز، پيشنهاد داد كه سالانه 10درصد به نرخ ارز كشور اضافه شود كه از نگاه وي، اين ميزان افزايش معقول است.
وي تصريح كرد: يعني ما اگر دلار 1100 توماني را در سال گذشته داشتيم، اكنون بايد در حد 1200 و حداكثر 1250 تومان در بازار آزاد باشد.
اين مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت متذكر شد: ما سالانه حداكثر به اندازه آن تفاوت تورم داخلي و خارجي نبايد اجازه دهيم كه ارز گران تر شود.
توزيع ارز مسافرتي
در صرافي هاي مجاز
از سوي ديگر بانك مركزي به دنبال اجراي سياست ساماندهي بازار ارز، علاوه بر اينكه از روز چهارشنبه گذشته به صورت رسمي جمع آوري دلالان ارزي را آغاز كرده به صرافان مجاز هم دستور داده است تا يك بار ديگر ارز مسافرتي را بين متقاضيان، البته با شرايط مشخص توزيع كند.
بانك مركزي همچنين اعلام كرده تا پايان اين هفته خبرهاي خوش ارزي را اعلام خواهيم كرد.

 



راهكارهاي بانك مركزي براي ساماندهي ارز

بانك مركزي راهكارهايي براي ساماند هي ارز در دست اشخاص ارائه كرد.
بانك مركزي طي نامه اي به كليه بانك هاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه اعلام كرد: بانك ها مجازند در صورت اظهار ارز به هر ميزان توسط اشخاص با احراز هويت و ثبت دقيق و كامل اطلاعات متقاضي به يكي از طرق ذيل اقدام كنند:
1- خريد ارز به نرخ بازار فرعي و فروش آن جهت مصارف ارزي آن بانك در چارچوب مجموعه مقررات ارزي به نرخ مزبور.
2-افتتاح حساب ارزي: در صورت افتتاح حساب ارزي، بانك ها مكلفند ضمن اجتناب از اخذ هرگونه تعهد مبني بر «پرداخت ارز در حد مقدورات و يا پرداخت معادل ريالي آن»، در صورت تقاضاي برداشت اصل سپرده از حساب ارزي، نسبت به پرداخت عين ارز به متقاضي اقدام كند.
تبصره: سود متعلقه به حساب هاي ارزي مزبور، در سررسيد به صورت ارزي و قبل از سررسيد، به صورت ريالي و به نرخ بازار فرعي قابل پرداخت است.
كليه حساب هاي ارزي مفتوحه تا قبل از صدور اين بخشنامه، مشمول ضوابط مندرج در قسمت «ج» از بخش سوم مجموعه مقررات ارزي بوده و تمديد سررسيد حساب هاي ارزي قبلي تابع مقررات جديد و با رعايت تبصره اين بخشنامه امكان پذير خواهد بود.

 



نيويورك تايمز: عربستان توان جايگزيني نفت ايران را ندارد

نيويورك تايمز با اشاره به وعده عربستان براي جبران خلأ ناشي از تحريم نفت ايران در بازار تصريح كرد: توانايي عربستان در اين زمينه محل ترديد كارشناسان نفتي است.
به گزارش فارس، نيويورك تايمز در مقاله اي با موضوع نقش عربستان در تحريم نفتي ايران نوشت: آيا براستي عربستان مي تواند به وعده خود عمل كند و خلأ ناشي از كمبود عرضه در بازار نفت كه ممكن است در نتيجه تحريم نفتي ايران از سوي آمريكا و اروپا به وجود خواهد آمد را جبران كند؟
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: برخي كارشناسان نفتي در اين خصوص ترديد دارند و معتقدند عدم توانايي عربستان در تامين كمبود عرضه بوجود آمده در بازار مي تواند موجب فشار بيشتر بر بازار نفت شود كه هم اكنون نيز در نتيجه افزايش تنش هاي ناشي از فعاليت هاي هسته اي ايران ملتهب و ناآرام است.
در حال حاضر علائم اميدوار كننده اي حاكي از اينكه تمام طرفها در حال بررسي مجدد راه حل هاي ديپلماتيك هستند، در حال پديدار شدن است. اما همچنان اين احتمال دور از ذهن نيست كه وزراي خارجه دولت هاي اروپايي در نشست روز دوشنبه خود، واردات نفتي از ايران را از اواسط سال جاري ميلادي مورد تحريم قرار دهند.
پس از اينكه علي النعيمي، وزير انرژي عربستان در مصاحبه اي اعلام كرد كه كشورش بايد حجم توليد نفت خام خود را براي پر كردن شكاف ناشي از تحريم صادرات نفت ايران، افزايش دهد، ايران هفته گذشته به اين اظهارات واكنش نشان داد.
براساس اين گزارش از نظر استراتژيك، تعهد عربستان را مي توان ناشي از تحريم هاي آمريكا و تصميم احتمالي اتحاديه اروپا در متوقف نمودن واردات نفت از ايران ارزيابي كرد، تهران، عربستان را به عنوان بخشي از اتحاد خصمانه عليه خود مي بيند.
محمدعلي خطيبي نماينده ايران در اوپك، در اين زمينه اظهار داشت: «كشورهاي عربي همسايه ما نبايد در اين ماجراجويي ها مشاركت كنند و بايد اقدامات محتاطانه تري اتخاذ كنند.» اين اظهارات را مي توان آخرين هشدار ايران به عربستان مبني بر عدم مداخله در اختلاف ايران و غرب ارزيابي نمود.
در همين زمينه كنت پولاك، در نيو رپابليك نوشت: «عربستان اعلام كرده كه هرگونه كمبود ناشي از تحريم نفت ايران را با افزايش حجم توليد نفت خود جبران خواهد كرد، اما بسياري از تحليلگران در خصوص توانايي رياض در افزايش حجم توليد خود در درازمدت ترديد دارند.
تنش ها در خصوص اعمال تحريم هاي سخت گيرانه عليه تهران و هراس از پاسخ ايران به اين تحريم ها بهاي جهاني نفت را در اكثر روزهاي ماه گذشته در بالاي 100 دلار حفظ كرده است.
براساس برآوردهاي كارشناسان بازار انرژي، تحريم هاي جديد مي تواند بيش از يك سوم صادرات نفت ايران را كاهش دهد، اما شكاف ايجاد شده در بازار در نتيجه اين تحريم ها موضوع ساده اي نيست كه بتوان با وعده افزايش توليد عربستان آن را جبران كرد.
نصير شيرخاني، خبرنگار نشريه نفتي آپ استريم در اين زمينه گفت: «صرف اين مسئله كه عربستان حجم صادرات خود را به سقف پتانسيل توليد خود نزديك كند، موجب التهاب بازار و افزايش قيمت ها خواهد شد.» وي افزود: «نفت صادراتي عربستان سنگين تر از نفت ايران است و اين مسئله نيز مي تواند براي پالايشگاه هايي كه تا پيش از اين از نفت ايران استفاده مي كردند مشكل ايجاد كند.»
شيرخاني همچنين گفت: «معتقدم كه چين با افزايش حجم واردات نفت خود از ايران كاهش صادرات نفت ايران به اروپا و ساير متحدان آمريكا را جبران خواهد كرد. به علاوه هند و كره جنوبي نيز عليرغم فشارهاي آمريكا هنوز در خصوص همراهي با اين تحريم ها، از خود مقاومت نشان مي دهند.»
اين كارشناس بازار انرژي همچنين اظهار داشت: ايران مي تواند به معاملات تهاتري روي بياورد. به علاوه در صورت افزايش بهاي نفت، ايران نيز منتفع خواهد شد.

 



زيان 2/7 ميليارد دلاري كره جنوبي از تحريم ايران

يك پايگاه خبري كره جنوبي با اشاره به مخالفت شديد شركت هاي كره اي با تحريم هاي اخير آمريكا عليه ايران زيان اين تحريم ها براي صادرات كره را
2/7 ميليارد دلار اعلام كرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري دونگاي كره جنوبي، دولت كره جنوبي از آمريكا خواسته است شركت هاي بزرگ كره اي را از شمول تحريم هاي آمريكا عليه ايران مستثني نموده و به آنها اجازه دهد به واردات نفت خود از ايران ادامه دهند.
تعدادي از شركت هاي كره اي از جمله شركت هاي سامسونگ الكترونيك و هيوندا موتور، نسبت به احتمال تحريم واردات نفت از ايران توسط دولت اين كشور به شدت عكس العمل نشان داده اند. در صورت شكست مذاكرات مقامات كره اي با مقامات آمريكايي در خصوص مستثني نمودن برخي شركت هاي كره اي از شمول تحريم ها، بخش صادرات اين كشور ساليانه حدود 7 ميليارد و 200 ميليون دلار متضرر خواهد شد.
يكي از مقامات عالي رتبه دولت كره جنوبي اخيرا اعلام كرد، وزارت دارايي كره از رابرت اينهورن، مشاور وزارت امور خارجه آمريكا در امور تحريم هاي ايران و كره شمالي خواسته كه بانك هاي كره اي را از شمول اين تحريم ها مستثني سازد تا آنها بتوانند به مبادلات خود با ايران ادامه دهند.
قانون اختيارات دفاع ملي آمريكا هرگونه مبادلات مالي با ايران را ممنوع مي سازد و تحريم هايي را عليه موسسات و شركت هايي كه 60 روز پس از اجرايي شدن اين قانون، اقدام به انجام مبادلات تجاري با ايران نمايند، اعمال مي نمايد. اين قانون همچنين مهلتي 6 ماهه را براي كاهش يا توقف واردات نفت از ايران در نظر گرفته است. با توجه به اجرايي شدن اين قانون از اول ژانويه سال جاري ميلادي، شركت هاي كره اي صادركننده كالا به ايران از اول ماه مارس تحت شمول اين قانون قرار خواهند گرفت.
اين قانون يك بند استثنا نيز دارد، كه به بانك هاي خارجي دولتي كه دولت آمريكا آنها را تعيين مي كند، اجازه مي دهد تا به انجام مبادلات با بانك مركزي ايران ادامه دهند. درخواست دولت كره از مقامات آمريكايي نيز در چارچوب همين بند صورت مي گيرد.

 



معامله بيش از 5 ميليارد سهم بورسي در دي ماه

بيش از 5 ميليارد سهم ماه گذشته در بازار سرمايه معامله شد.
به گزارش ايسنا، بورس اوراق بهادار تهران كه در ماههاي گذشته به دلايل مختلف به ركود و رخوت دچار شده بود و هر روز سهامداران خود را نااميدتر مي كرد، در نيمه دي ماه با وقوع دو اتفاق مهم در اقتصاد كشور از خواب زمستاني بلند شد و در سايه افزايش نرخ دلار و خبر افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي اندكي جان گرفت و موجب خوشحالي سهامداران شد.
انتشار اين دو خبر مهم در ويترين اقتصادي كشور به حدي تاثيرگذار بود كه شاخص كل بورس در 19روز معاملاتي دي ماه و پس از مدت ها قرمز شدن، هزارو317 واحد رشد كرد و به عدد 25 هزار و811 واحد رسيد.
به اين ترتيب تالار شيشه اي در نخستين فصل زمستان با افزايش قيمت دلار و رشد سودآوري شركت هاي صادراتي و اقبال سهام شركت هاي معدني و پتروشيمي مواجه شد و اندكي رونق يافت و سپس با انتشار خبر افزايش نرخ سودهاي بانكي و رونق سهام شركت هاي بانكي به بالاترين افزايش در ماههاي اخير رسيد.
براساس اين گزارش در 19روز معاملاتي دي ماه، 5 هزار و47 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 15هزار و 886 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت و ارزش و حجم معاملات نسبت به ماه گذشته به ترتيب 38 و 37درصد افزايش پيدا كرد.
همچنين با رونق بورس در دي ماه، اقبال سهامداران به تالار شيشه اي افزايش يافت و تعداد خريداران اين بازار با 12درصد افزايش به 123هزار و713 نفر رسيد. دفعات معاملات نيز با رشد 6درصدي مواجه شد و به 349 هزار و551 دفعه رسيد.
تمام اتفاقات تالار شيشه اي در دي ماه موجب شد تا دماسنج بازار سرمايه پس از مدتها افت و خيز در كانال 24 هزار واحد، هزار و317 واحد رشد كرده و به 25 هزار و811 واحد برسد.
به گزارش ايسنا، از آنجا كه نرخ هاي كنوني ارز مي تواند درآمدهاي شركت هاي بورسي را به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش دهد، لذا با افزايش نرخ ارز و نيز انتشار گزارش هاي 9 ماهه شركت ها و همچنين رسيدن قيمت اكثر سهام به كف در كنار افزايش سود سپرده هاي بانكي، پيش بيني مي شود در ماههاي پاياني سال نقدينگي ها از ساير بازارها به سمت بازار سرمايه سرازير شود و با توجه به تحولات بازار ارز و تعديل عايدي برخي شركت ها، صف هاي بازار پايدارتر شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14