(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول بهمن 1390- شماره 20126

تغيير نام خوابگاه زنجان دانشگاه صنعتي شريف به شهيد مصطفي احمدي روشن
تدوين سند راهبردي خدمات دانشجويي در دانشگاه ها
راه اندازي سايت كرسي هاي آزاد انديشي دانشگاه ها
جوابيه دانشگاه علم و صنعت و پاسخ روزنامه كيهان



تغيير نام خوابگاه زنجان دانشگاه صنعتي شريف به شهيد مصطفي احمدي روشن

با درخواست دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف خوابگاه دانشجويي زنجان اين دانشگاه به خوابگاه شهيد مصطفي احمدي روشن تغيير نام داد .
طي مراسمي كه با حضور حضور حجت الاسلام محمدنژاد مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي شريف، برگزار شد خوابگاه دانشجويي زنجان اين دانشگاه به خوابگاه شهيد مصطفي احمدي روشن تغيير كرد .
گفتني است، شهيد احمدي روشن در طول دوران تحصيل خود در دانشگاه شريف در اين خوابگاه سكونت داشت .
در روزهاي گذشته بيش از 200 دانشجوي ساكن در اين خوابگاه دانشجويي با امضاي طوماري خواستار تغيير نام خوابگاه خود شده بودند كه اين درخواست مورد موافقت مسئولين دانشگاه قرار گرفت .
پيش از اين بيش از 300 دانشجوي دانشگاه شريف با صدور نامه اي خطاب به وزير علوم خواستار تغيير رشته خود به مهندسي هسته اي شده بودند .
ملاباشي خبر داد

 



تدوين سند راهبردي خدمات دانشجويي در دانشگاه ها

رييس سازمان امور دانشجويان گفت: همه دانشگاه ها در حال تدوين سند راهبردي خدمات دانشجويي هستند و تاكنون چندين دانشگاه نيز اين سند را به وزارت علوم ارسال كرده اند.
به گزارش فارس، محمود ملاباشي معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان، با اعلام اين خبر گفت: سازمان امور دانشجويان داراي سه معاونت دانشجويان داخل، دانشجويان خارجي و پشتيباني و مديريت منابع است كه احكام انتصاب معاونان اين سازمان صادر شده است و در قالب اين سازمان فعاليت صندوق رفاه دانشجويان، پژوهشكده تربيت بدني و فدراسيون ورزشي نيز به صورت يك مجوعه منسجم و يكپارچه فعاليت خواهند كرد.
رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم در پنجاهمين گردهمايي مشترك معاونان دانشجويي و فرهنگي اجتماعي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور كه در محل وزارت علوم برگزار شد، گفت: شرح وظايف سازمان امور دانشجويان تهيه شده است و در انتظار امضاي وزير علوم و معاون رئيس جمهور است. وي از نهايي شدن آيين نامه شوراي صنفي دانشگاه ها خبر داد و گفت: اين آيين نامه پس از بررسي نهايي به وزير علوم ارائه شده تا پس از تاييد به دانشگاه ها ابلاغ شود.
ملاباشي از حمايت 50 درصدي وزارت علوم از طرح هاي مهم دانشگاه ها در حوزه تربيت بدني و مراكز مشاوره خبر داد.

 



راه اندازي سايت كرسي هاي آزاد انديشي دانشگاه ها

سايت كرسي هاي آزاد انديشي در پنجاهمين گردهمايي مشترك معاونان دانشجويي و فرهنگي، اجتماعي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي راه اندازي شد . همزمان با پنجاهمين گردهمايي مشترك معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاه هاي كشور سايت كرسي هاي آزاد كه توسط دفتر امور فرهنگي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم طراحي شده است راه اندازي شد .
پنجاهمين گردهمايي مشترك معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور با حضور غلامرضا خواجه سروي - معاون فرهنگي اجتماعي و محمود ملاباشي - رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم و جمعي از مديران مربوطه در وزارت علوم برگزارشد .

 



جوابيه دانشگاه علم و صنعت و پاسخ روزنامه كيهان

اشاره
بدون شك مخاطبان فهيم روزنامه كيهان مي دانند كه هدف از انتشار گزارش «نفوذ جريان مشكوك در حوزه آموزش عالي» در روزنامه
13/10/1390 بررسي و نقد وضعيت آموزش عالي كشور و نه نقد عملكرد قابل نقد دانشگاه علم و صنعت بوده است.گواه آن انتشار گزارشهاي مهم و مستندي در موضوعات مرتبط همچون كنفرانس مالتا و شكار دانشمندان ايراني است كه با عنوان «بنام علم به كام جهل» در روزنامه كيهان مورخ 11/10/90 به چاپ رسيد .
با اين حال دانشگاه علم و صنعت خود را مخاطب گزارش «نفوذ جريان مشكوك در حوزه آموزش عالي» قلمداد نموده و اقدام به ارسال جوابيه نموده است. كيهان وصول اين نامه را به فال نيك گرفته و با هدف روشن شدن بيشتر فضاي حاكم بر بعضي مجموعه هاي علمي- و از جمله آن دانشگاه- اقدام به انتشار جوابيه و سپس توضيحاتي درباره بخش هايي از جوابيه مذكور مي نمايد. ذكر اين نكته ضروري ست كه برخي از مدعيات مطرح شده در اين جوابيه ، كيهان را بر آن داشت تا در شماره هاي آتي ، پرونده جداگانه اي در خصوص تخلفات و تقلبهاي علمي برخي افراد مورد اشاره در جوابيه را به روي مخاطبان خود بگشايد.
روزنامه كيهان
برادر ارجمند جناب آقاي شريعتمداري
مديرمسئول محترم روزنامه كيهان
با سلام و تحيت
به دنبال درج گزارش مورخ 13/10/1390 در صفحه ده آن روزنامه تحت عنوان «نفوذ جريان مشكوك در حوزه آموزش عالي» مطالب ذيل را به استحضار جنابعالي و خوانندگان محترم مي رساند، مستدعي است حسب قانون مطبوعات دستور فرماييد متن پاسخ اين دانشگاه در اولين شماره آن مطبوعه و در همان صفحه به چاپ برسد.
1- اساتيد دانشگاه ها و دانشجويان فرهيخته كشور، به ويژه ولايت مداران دانشگاهي، روزنامه كيهان را روزنامه اي متعهد، با نگاه عالمانه و دقيق در همه مسائل فرهنگي سياسي و اجتماعي كشور مي دانند.
2- متأسفانه در گزارش فوق الذكر اشتباهات متعدد، تهمت ها و افتراهاي بي اساس و غيرمستند وجود دارد و به همين علت ممكن است اعتبار فوق العاده روزنامه وزين كيهان از نظر دانشگاهياني كه با رفتار و سابقه آقاي «ن» در دانشگاه علم و صنعت ايران آشنا هستند، به طوري جدي كاهش يابد، به گونه اي كه ممكن است تصور نمايند خطاهايي از اين دست، به ساير مطالب و مقالات كيهان نيز سرايت مي نمايد. اميدواريم با درايت جنابعالي كه از شخصيت هاي انقلابي و بابصيرت هستيد درج اين مطالب كذب براي آخرين بار صورت گرفته و نظارت بيشتر جنابعالي، اعتماد دانشگاهيان به روزنامه كيهان را مانند گذشته تثبيت نمايد.
3- در مورد آقاي «ن» كه به عنوان يك چهره ارزشي و علمي با چندين كتاب، مقاله ISI و ثبت چندين اختراع در روزنامه وزين كيهان معرفي شده، مطالب زير را به استحضار مي رساند (كليه مدارك و مستندات مربوطه در دانشگاه علم و صنعت ايران موجود است):
الف- آقاي «ن»، در سال 1377 به شيوه اي غيرمتعارف و مغاير با رويكرد علمي و علي رغم مخالفت دانشكده ذي ربط، وارد دانشگاه علم و صنعت ايران گرديده و در رشته غيرمرتبط به صورت پيماني مشغول به كار شد. وي در طول حدود 11 سال حضور خود در دانشگاه داراي يكي از ضعيف ترين پرونده هاي آموزشي و پژوهشي در ميان حدود 400 عضو هيئت علمي دانشگاه بوده است. وي در ابعاد آموزشي مطابق با مستندات موجود در اداره آموزش دانشگاه داراي كمترين نمره ارزيابي آموزشي (كه معمولاً از دانشجويان به صورت محرمانه نظرسنجي مي گردد) بوده و علاوه بر اين مطابق با آمار موجود، در بسياري از كلاس هاي موظف خود نيز حضور نمي يافته است. آقاي «ن» از نظر پژوهشي نيز دستاورد خاصي نداشته و نتوانسته بود حتي يك مقاله علمي در مجلات معتبر نمايه شده (مانند ISI) به چاپ برساند. وي بعد از خروج از دانشگاه نيز چند مقاله چاپ نموده كه خارج از رشته تخصصي وي بوده و لذا ايشان مشكوك به سوءرفتار آكادميك است.
ب- مطابق قانون، يك عضو هيئت علمي نمي تواند بيش از 5 سال در مرتبه رسمي آزمايشي ماندگاري داشته باشد و در طي اين مدت بايد حداقل هاي لازم قيد شده در آئين نامه ارتقاء را (مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي) به تشخيص هيئت مميزه دانشگاه كسب كند. آقاي «ن» به علت عدم احراز حداقل امتيازات لازم بابت فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي جهت تبديل وضعيت استخدامي، بيش از نه سال در مرتبه رسمي آزمايشي توقف نموده و نتوانسته ارتقاء علمي پيدا كند. پرونده آقاي «ن» در سال 1388در كميته منتخب دانشكده مهندسي راه آهن، كميسيون فني و مهندسي دانشگاه و در نهايت در هيئت مميزه دانشگاه (كه مشتمل بر 17 استاد تمام كه همگي با حكم وزير محترم علوم انتخاب شده اند)، به طور دقيق بررسي و به اتفاق آراء به عدم احراز حداقل هاي لازم در پرونده وي راي داده شد و مطابق قانون از مرتبه رسمي آزمايشي به مرتبه پيماني تنزل يافت. اما با ارفاق يك فرصت يك ساله به وي داده شد تا براي ارتقاء خود اقدام كند كه در اين فرصت نيز وي نتوانست حداقل صلاحيت هاي لازم را اجرا نمايد. لازم به ذكر است كه مديران دانشگاه و دانشكده هيچ نقشي در اخراج ايشان نداشته واين كار صرفاً توسط هيئت مميزه دانشگاه انجام شده است.
ج- متأسفانه آقاي «ن» از بدو استخدام در دانشگاه به جاي انجام فعاليت هاي علمي، با سر باز زدن از انجام وظايف خود به عنوان عضو هيئت علمي دانشگاه، به طور دائم با فرافكني تلاش نموده است به حقوقي بيش از آنچه به طور قانوني عرفي استحقاق آن را داشته، برسد. مطابق مستندات موجود در دانشگاه آقاي «ن» نشر اكاذيب و پخش افترا و تهمت عليه كليه رؤساي دانشكده مهندسي راه آهن و مديران دانشگاه را از اولين سال حضورش در دانشگاه باهدف ايجاد بحران در دانشكده و رعب در مديران دانشكده و دانشگاه آغاز كرده و ادامه داده و آقاي «م» تنها يكي از قربانيان رفتار غيراخلاقي آقاي «ن» مي باشد. نامه هاي با امضا و بدون امضاء وي كه مشتمل بر صدها صفحه مطلب عليه تمامي مديران دانشكده راه آهن و دانشگاه خطاب به مراجع بي شمار كشوري در يك دهه گذشته مي باشد، مبناي دقيقي براي تشخيص رفتار غيراخلاقي او در دوره استخدامش بوده است.
در پايان گزارش ويژه كيهان، افرادي عضو شبكه به اصطلاح «مشكوك» معرفي شده اند كه از چهره هاي سرشناس علمي كشور بوده و نوعاً به عنوان استاد نمونه كشوري در سالهاي مختلف برگزيده شده اند. اين بزرگان از فرهيختگان و پيشكسوتان ولايتمدار دانشگاه علم و صنعت ايران و از افتخارات وزارت علوم و جامعه دانشگاهي كشور هستند كه در پيشبرد اهداف دانشگاه نقش مؤثري داشته اند.
در پايان لازم به توضيح است كه اولاً: انتصاب ها در سطح دانشگاه هاي كشور از جمله دانشگاه علم و صنعت ايران براساس «آئين نامه جامع مديريت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهش ها ي فناوري» مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام مي گردد. آقاي «م» نيز در زمان انتصاب در آن مقطع از نظر علمي در بالاترين سطح علمي دانشكده مربوطه بوده و از نظر مذهبي نيز در خانواده اي متدين و روحاني متولد شده و رزمنده دوران دفاع مقدس مي باشد.
ثانياً: با بررسي اين گزارش كاملاً كذب و اشتباه در رابطه با دانشگاه علم و صنعت ايران، هيچ ارتباطي ميان محتواي بحث با عملكرد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ملاحظه نشد و دانشگاه علم و صنعت ايران نيز ضمن ارج نهادن به فعاليت هاي وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري كشور و با تقدير و حمايت از مواضع ارزشي ايشان، از درج عنوان اين گزارش با تيتر درشت و انحرافي «نفوذ جريان مشكوك در حوزه آموزش عالي» بسيار متعجب و متأسف بوده و اميدوار است روزنامه ارزشمدار كيهان كه بارها تعهد و حمايت خود از نيروهاي ارزشي را به اثبات رسانده، قبل از انتشار گزارش هايي از اين دست دقت و تحقيقات بيشتري به عمل آورده و مانع از سوءاستفاده بدخواهان و دشمنان واقعي اسلام و انقلاب و همين طور وارد آمدن خسارات معنوي و مادي غيرقابل جبران به مجموعه دانشگاهيان و به خصوص اساتيد سختكوش و فرهيخته دانشگاه علم و صنعت ايران گردد. ان شاء الله.
با آرزوي توفيق الهي
احمدرضا شاه علي
مدير روابط عمومي دانشگاه
توضيحات كيهان
هرچند جوابيه فوق، فاقد هرگونه مستند بوده و صرفا در بردارنده يك سري ادعا مي باشد كه حق پاسخگويي به آنها براي آقاي «ن » محفوظ خواهد بود اما همانگونه كه ذكر شد با به فال نيك گرفتن پاسخ دريافتي توضيحات ذيل را براي تنوير هرچه بيشتر خوانندگان ارجمند منتشر مي كند تا مورد قضاوت و داوري افكار عمومي قرار گيرد.
1- در پاسخ جوابيه فقط به اين نكته اكتفا مي شود؛
الف: ورود يك فوق دكترا با بالاترين رتبه علمي به صورت غيرمتعارف به يك دانشكده چه مفهومي دارد؟ آيا مثلا وي به جاي ورود از در دانشكده از ديوار وارد دانشكده شده است!؟ و يا از ديدگاه شما عزيزان رد همه دعوتنامه هاي خارجي و حضور و خدمت در كشور، غيرمتعارف است!؟ حتي اگر چنين باشد، كساني كه وي را به صورت غيرمتعارف و غيرعلمي(!!) جذب كرده اند چه كساني هستند و چرا معرفي و مواخذه نمي شوند؟
ب: ادعا شده وي كارنامه ضعيف علمي داشته و حتي يك مقاله نداشته است. اگر اين ادعا صحيح باشد بايد از مسئولين دانشگاه پرسيد چرا شخصي با چنين كارنامه ضعيف علمي را به مدت 11 سال به سمتهاي گوناگون قابل توجهي به شرح زير منصوب نموده ايد:
نماينده دانشكده راه آهن در شوراي عالي ترافيك وزارت كشور
عضو كميته منتخب دانشكده راه آهن
مسئول دوره هاي آموزش آزاد دانشكده راه آهن
نماينده دانشكده در گنجينه دانشگاه علم و صنعت ايران
معاون آموزشي دانشكده راه آهن
معاون پژوهشي دانشكده راه آهن و ...
آيا اين سمتها به خاطر كارنامه ضعيف علمي وي به ايشان اعطا شده است!
آيا عضويت در انجمن مهندسين حمل ونقل ريلي ايران، انجمن مخترعين كشور، انجمن علوم ايمني ايران و... دليل برخورداري از ضعيف ترين كارنامه علمي و پژوهشي است!؟
آيا انجام بيش از پانزده طرح تحقيقاتي ملي و غيرملي به سفارش وزارت راه، راه آهن و... طي سالهاي 81 تا 88 به دليل ضعف علمي و پژوهشي است ؟آيا مي توان به سادگي و بدون هيچ گونه مدركي كسي را كه 6 اختراع كاملا مرتبط با حوزه راه آهن و 8 كتاب مربوط به مباني و معضلات اين حوزه به نام خود و در كارنامه خود ثبت نموده بي بهره از موفقيت علمي بدانيم؟! به راستي اگر اين گونه است پس چه كسي باسواد است؟ وي به تنهايي يا با مشاركت ديگر اساتيد زحمتكش آن دانشكده، 27 مقاله فارسي و انگليسي در مجلات علمي منتشر نموده است آنگاه ادعا مي شود كه وي حتي يك مقاله هم ندارد؟! آيا بايد براي حذف يك چهره علمي و رسيدن به هدف خود به روشهاي ناصواب دست زد؟ آيا اين رفتار، اسلامي و يا حداقل آكادميك است؟
ج: به رغم ادعاي ضعف كارنامه علمي، كميته منتخب دانشكده راه آهن در تاريخ
11/12/86 با حضور آقايان دكتر ميرمحمد صادقي و محمدحسن بازيار و دو تن ديگر از اعضاي هيئت علمي، با بررسي سوابق علمي دكتر «ن» تقاضاي وي مبني بر تغيير وضعيت از رسمي آزمايشي به رسمي قطعي را مورد تأييد قرار مي دهند.
د- شايد توضيحات فوق، براي كشف حقيقت قضاوت خوانندگان محترم كافي باشد اما دفاع از برخي اساتيد و معرفي آنان به عنوان چهره هاي علمي ما را بر آن داشت كه در شماره هاي آتي شرح كاملي از سوابق علمي اين افراد و چگونگي معرفي آنان به عنوان چهره علمي منتشر نماييم تا خوانندگان امكان شناسايي چهره علمي را بهتر از قبل داشته باشند.
هـ - ذكر اين نكته ضروري ست برابر اطلاع، با شكايت دكتر(ن) به ديوان عدالت اداري پرونده او با دعوت از رئيس دانشگاه علم و صنعت و بررسي مدارك طرفين مورد رسيدگي قرار گرفته است كه در نهايت پس از بررسي همه جانبه با حكم قطعي ديوان عدالت اداري، اقدام دانشگاه علم و صنعت برخلاف موازين تشخيص داده شده و حكم به بازگشت به كار و استخدام رسمي دكتر «ن» صادر شده است. با اين حال ملاحظه مي شود علي رغم گذشت بيش از يك سال از صدور حكم، مسئولين دانشگاه از تمكين به حكم قانوني و تن دادن به عدالت قضايي خودداري مي كنند!

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14