(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول بهمن 1390- شماره 20126

نماينده ولي فقيه وسرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه:
احكام شرعي وقف مهجور مانده است



نماينده ولي فقيه وسرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه:
احكام شرعي وقف مهجور مانده است

به گزارش روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي، حجت الاسلام و المسلمين علي محمدي در جلسه شوراي اداري استان خراسان رضوي كه در روز شنبه 26 آذرماه 90 در استانداري خراسان رضوي برگزار شد، اظهار داشت: خدمت به مردم و تلاش در جهت حل مشكلات آنان يكي از برترين عبادت هاست كه در احاديث نيز بسيار به اين مسئله اشاره و تاكيدشده است.
وي افزود: براساس حديثي از امام حسن مجتبي(ع) اگر كسي گره اي از كار مسلمين و يا شخص مومني بگشايد و حاجت او را برآورده سازد، مانند آن است كه نه هزار سال خداوند را عبادت كرده، روزها را به روزه و شب ها را به شب زنده داري سپري كرده باشد.
توليت بقاع مباركه بر عهده ولي امر مسلمين است
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در مورد اختيارات موقوفات عام و بقاع متبركه گفت: اداره موقوفات عام و بقاع متبركه از شئونات ولي امر مسلمين است و توليت بقاع بر عهده حاكم و ولي امر مسلمين است و اين امر در حال حاضر از سوي مقام معظم رهبري به نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف واگذار شده است.
وي افزود: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، امام فرمودند كه موقوفات كشور بايد به حالت وقفيت باقي بمانند و به وقف عمل شود و اين اهتمام سبب جلوگيري از دست درازي بعضي از سوء استفاده گران شد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي ادامه داد: در سال 58 با اينكه هنوز قانون اساسي نوشته نشده بود و انقلاب كاملا تثبيت نشده بود اما امام بر روي اين موضوع دست گذاشتند و در شوراي انقلاب در ارديبهشت سال 58 چهار قانون و چهار ماده در اين خصوص تصويب شد كه اين امر نشان از اهتمام ويژه امام به موضوع وقف داشت.
820 استفتاء از مقام معظم رهبري در ارتباط با وقف
منتشرشده است
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه با اشاره به پاسخ برخي سؤالات مطرح شده در ارتباط با شرايط وقف از سوي مقام معظم رهبري در اين راستا گفت: پس از امام، مقام معظم رهبري نيز نگاه ويژه اي به موضوع وقف داشتند و بر اين اساس بيش از 900 استفتاء از استفتائات مقام معظم رهبري در حوزه وقف جمع آوري شد كه تاكنون در حدود 820 مورد از اين استفتائات كه خاص موضوع وقف بوده توسط دفتر مقام معظم رهبري تاييد و منتشر شده است.
وي با اشاره به اهميت وقف در دين مبين اسلام گفت: وقف قبل از دين اسلام در اديان الهي ديگر نيز مطرح شده بود كه اسلام با جامعيت اين قانون و حكم الهي را تعريف و امضاء نموده است.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، وقف را از يادگاران ائمه (ع) عنوان كرد و اظهار داشت: همه ائمه (ع) به نوعي موقوفاتي داشته اند و در دوران غيبت نيز بزرگان ديني همچون آيت ا... آقا نجفي اصفهاني و شيخ هادي نجم الديني اقدام به وقف نموده اند.
خارج كردن اداره موقوفات از دست علما، از اقدامات رضاخان بود
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور بيان داشت: براساس فرمايشات امام خميني(ره) استعمارگران با بررسي اين موضوع كه چگونه مي توانند بر مسلمانان سلطه پيدا كنند به اين نتيجه رسيدند كه وقف و موقوفات يك سرمايه اقتصادي قوي براي دين، قرآن و اهل بيت است و قبل از دوران حكومت پهلوي اداره بخشي از موقوفات بر عهده علما بود.
وي افزود: با برسركار آمدن رضاخان و ماموريت هاي محول شده از سوي استعمارگران به او، اقدامات زيادي در راستاي خارج نمودن اداره موقوفات از دست علما صورت گرفت.
وي ادامه داد: بخشي از اصلاحات ارضي نيز با همين هدف صورت گرفت، زيرا استعمارگران مي دانستند تا زماني كه موقوفات به عنوان يك پشتوانه اقتصادي قوي در دست علما بماند، نمي توانند اهداف خود را به نتيجه برسانند به همين جهت يكي از اهداف استعمار از بين بردن موقوفات بود.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي با بيان اينكه رضاخان بخشي از موقوفات را به تصرف خود درآورد، افزود: در دوران حكومت پهلوي رسما موقوفات تقسيم ويك كار صددرصد غير شرعي انجام شد.
ضدارزش كردن وقف از آثار شوم دوران پهلوي است
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امورخيريه كشور در ادامه با مطرح كردن اين سوال كه آيا وقف ارزش است يا ضد ارزش تصريح كرد: كسي جرات نمي كند بگويد وقف ارزش نيست اما چه عاملي سبب تبديل شدن ارزش وقف به ضد ارزش در بين مردم شده است؟
وي ادامه داد: يكي از آثار حكومت شوم طاغوت تبديل ارزش وقف به ضد ارزش در بين ملت ايران است و در دوران پهلوي به حدي بر روي ضد ارزش كردن وقف سرمايه گذاري كردند كه اكنون مي توان گفت در نگاه برخي وقف به يك ضد ارزش تبديل شده است.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي افزود: با اقدامات انجام شده در دوران طاغوت، امروز افراد متدين در جامعه به جهات افراطي نزديك شدن به موقوفات را خطرناك مي دانند و از طرفي ديگر گروهي سودجو و منفعت طلب با چپاول و دست اندازي به موقوفات، اموال وقفي را مال بي صاحب مي دانند.
وي ادامه داد: از دوران رضاخان و پس ازآن در دوران پسرش سرمايه گذاري ها در ارتباط با ضد ارزش كردن وقف از سوي دشمنان شكل گرفت كه در نهايت اين سرمايه گذاري ها سبب دور شدن مردم از وقف شد.
سامانه جامع مديريت موقوفات و بقاع كشور راه اندازي شده است
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: يكي از موارد ديگري كه در ارتباط با موقوفات مطرح است، اجاره بهاي آن است كه با غفلت هايي كه در حوزه مديريتي موقوفات كشور صورت گرفته است، اين امر در عمر برخي از موقوفات پنهان مانده و در اين ميان و در چند سال اخير اقداماتي براي به روز رساني اجاره موقوفات انجام گرفته است.
وي با اشاره به ايجاد سامانه اطلاعات موقوفات كشور افزود: يكي از اقداماتي كه در سال هاي اخير صورت گرفت، راه اندازي سامانه مديريتي موقوفات بود كه به عنوان يك بانك اطلاعاتي جامع از موقوفات كشور عمل مي نمايد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي با بيان اينكه با راه اندازي اين سامانه تاكنون 50 هزار سند اجاره موقوفات در آن ثبت شده است، ادامه داد: همچنين با بررسي اسناد تاكنون 759 نيت واقف بدست آمده است و براساس آخرين آمار فراواني نيات موقوفات، يك ميليون و 640 هزار فراواني مي باشد.
وي با بيان اينكه عموم نيات واقفين خير است، ادامه داد: كمك به يتيمان، بيماران كم درآمد، دانش آموزان و دانشجويان بي بضاعت، نشر و تبليغ فرهنگ قرآن و اهل بيت در جامعه از جهات وقف است و مستاجرين موقوفات بايد بدانند با پرداخت به موقع و واقعي مال الاجاره در ثواب خدمات مذهبي و خيريه شريك هستند.
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور اضافه كرد: اينكه امروز اين مسئله به ضدارزش تبديل شده است به دليل سرمايه گذاري فرهنگي دشمنان و تبليغ ضدديني رضاخان و پسرش بوده است.
موقوفات بايد احيا شوند
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور تصريح كرد: تبليغات دشمنان سبب شد تا امروز متدينين از موقوفات دور شوند، در حالي كه مردم متدين بايد به موقوفات نزديك و آنان را احيا نمايند.
وي با بيان اينكه موقوفات نبايد رها شده تا در دست افراد بي دين قرار بگيرد، افزود: متولي وقف در زمان پيامبر خود ايشان بودند و پس از ايشان ائمه اطهار متولي وقف بودند، متوليان كه وقف را زنده و پويا نگه مي داشتند و خدمات آن را به فقرا و مستمندان ارائه مي دادند.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي گفت: اين موضوع در زمان جمهوري اسلامي بايد اصلاح شود و مسئوليت اصلاح آن با رعايت حق و حقوق شرعي به عهده مديران است.
احكام وقف مهجور مانده است
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در ادامه با اشاره به احكام فقهي مربوط به وقف اظهارداشت: در كتب فقهي شيعه همه علما باب وقف را مطرح نموده اند و امام خميني و مقام معظم رهبري نيز احكام وقفي زيادي را مطرح نموده اند.
وي ادامه داد: اما متاسفانه امروز احكام مربوط به وقف در كشور مهجور مانده است و چون در جامعه مطرح نشده حق و حقوق موقوفات مورد بي مهري و بي توجهي همگان به ويژه برخي از مسئولان قرار گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي خاطرنشان كرد: خوشبختانه يكي از اقداماتي كه در چندماه اخير صورت گرفت، راه اندازي سامانه مديريتي اطلاعات موقوفات كشور بود كه براساس آن اسناد اجارات موقوفات كه در عمر اوقاف پنهان بود، قابل مشاهده براي همه شد.
وي با بيان اينكه برخي از اسناد، قراردادها و اجاره نامه هايي كه مربوط به موقوفات كشور است به روز نشده است، افزود: حتي در برخي از موارد بعضي از اسناد اجارات بيش از 40 سال است كه معطل مانده است و بر اساس اين موضوع احكام شرعي وقف بايد در جامعه بيان و به آن عمل شود.
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در ادامه با مطرح كردن چند سوال گفت: بعضي از دستگاه هاي دولتي بدون اذن متولي شرعي موقوفات و پرداخت حقوق مبادرت به حفر چاه و شبكه لوله گذاري نموده اند كه حكم اين مسئله اين است كه مصرف كننده ضامن آبي است كه مصرف كرده و بدون نظر متولي شرعي وقف نمي تواند در آب تصرف كند و غسل و وضو اشكال پيدا مي كند.
وي با بيان اينكه براساس فتواي مقام معظم رهبري مصالح دولت و ملت نمي تواند سبب تغيير وقف و موضوع مصرف موقوفات شود، ادامه داد: سوال ديگري كه مطرح شده است اين است كه آيا مي توان با توجه به شرايط روز و مصالح امت اسلامي و محفوظ نگه داشتن نيت واقف تغييراتي را در كاربرد نظرات واقف به عمل آورد؟ كه حكم مقام معظم در اين خصوص اين است كه عوايد وقف زير نظر متولي شرعي و با نبود متولي شرعي زير نظر حاكم شرعي در جهت وقف صرف شود و مصالح دولت و ملت در آن اثر ندارد و نبايد تغيير ايجاد شود.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي تاكيد كرد: البته در بعضي مواقع نيت واقف قابليت اجرا ندارد، مي توان در مسير نيازهاي روز استفاده كرد.
وي رعايت حق وحقوقات شرعي در مسائل مربوط به وقف را مهم دانست و افزود: براساس حكم مقام معظم رهبري متولي شرعي موظف است و تكليف دارد مال الاجاره به نرخ عادله را تعيين و مطالبه نمايد.
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با مطرح كردن سوال ديگري گفت: براساس استفتائات رهبري تعيين مال الاجاره موقوفه با متولي شرعي است و پرداخت حق و حقوق موقوفات در تمام مدتي كه در اختيار غيرمتولي شرعي بوده است، واجب است.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي همچنين با مطرح كردن اين سوال كه آيا ملك موقوفه قابل انتقال است يا خير اظهار داشت: براساس حكم مقام معظم رهبري ملك موقوفه و توليت موقوفه قابل بخشش و انتقال به ديگران نيست، بلكه بايد موقوفه براساس آنچه واقف نيت نموده است، عمل شود.
وي با بيان اينكه هركسي نيت واقف را جابه جا كند، ضامن است، افزود: هركسي كه كاربري ملك موقوفه اي را تغيير و يا در جهت غير نيت واقف عمل نمايد، ضامن است و بايد حق وقف را رعايت نمايد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي همچنين ادامه داد: جايز نيست كه دستگاه يا سازماني بدون اذن ونظر متولي شرعي موقوفه اي را در مسير توسعه، عمران و آباداني شهر تصرف نمايد و در صورت تصرف ضامن است و بايد حق و حقوق موقوفات را پرداخت تا در جهت نيت واقف به مصرف برسد.
وي در پايان اجراي عدالت را از وظايف اساسي دانست و گفت: در اقتصاد اسلامي، وقف آثار و بركات زيادي داشته و سبب كاهش فاصله طبقاتي و اجراي عدالت مي شود و سرمايه اي براي نسل آينده نيز ايجاد مي كند.
820 استفتا از مقام معظم رهبري در ارتباط با وقف منتشرشده است
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه با اشاره به پاسخ برخي سؤالات مطرح شده در ارتباط با شرايط وقف از سوي مقام معظم رهبري در اين راستا گفت: پس از امام، مقام معظم رهبري نيز نگاه ويژه اي به موضوع وقف داشتند و بر اين اساس بيش از 900 استفتاء از استفتائات مقام معظم رهبري در حوزه وقف جمع آوري شد كه تاكنون در حدود 820 مورد از اين استفتائات كه خاص موضوع وقف بوده توسط دفتر مقام معظم رهبري تاييد و منتشر شده است.
استاندار خراسان رضوي:
هيچ مديري مجاز نيست كه از مال وقفي استفاده و حقوق آن را پرداخت ننمايد
استاندار خراسان رضوي گفت: هيچ مديري مجاز نيست كه از مال وقفي استفاده و حقوق آن را پرداخت ننمايد. به گزارش روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي، محمود صلاحي با بيان اين مطلب اظهار داشت: وقف علاوه بر قانون يك موضوع شرعي است و همه مديران ملزم به رعايت قانون و فوق آن رعايت مسائل، قوانين شرعي و فتاواي مراجع به ويژه مقام معظم رهبري هستند.
وي با بيان اينكه احياي موقوفات بر عهده همگان است، گفت: موقوفات چه مرتبط با آستان قدس و چه موقوفات عام كه زير نظر سازمان اوقاف اداره مي شوند نياز به احيا دارند و اين امر تنها وظيفه اين دو سازمان نبوده و همگان موظف به رسيدگي و احياء وقف هستند.
دكتر صلاحي با بيان اينكه هيچ مديري مجاز نيست كه از زمين و مال واقفي استفاده نمايد و حقوق موقوفات را ندهد، افزود: موقوفات بايد احيا شوند و خود اداره اوقاف نيز بايد در اين راستا تلاش نمايد.
استاندار خراسان رضوي تصريح كرد: تمام كساني كه از موقوفات استفاده مي كنند بايد حقوق وقف را بپردازند، حتي حقوق موقوفاتي كه صرف امور مصلحت نظام اسلامي مثل جاده سازي و ... مي شوند نيز بايد پرداخت شوند.
نگاه برخي به اموال وقفي نگاهي سودجويانه است
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي گفت: نگاه برخي به اموال وقفي نگاهي سودجويانه و غيرمنطقي است و تصور مي كنند كه اموال وقفي از ارزش چنداني برخوردار نيستند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي، سعيد حسين پور اظهارداشت: وقف يك سنت حسنه براي همه كساني است كه توان در اختيار گذاشتن بخشي از اموال خود را به عموم دارند و البته كساني كه از اين امكانات نيز استفاده مي كنند از اين ثواب بهره مند مي شوند.
وي با بيان اينكه دو مشكل اساسي در حوزه وقف وجود دارد، افزود: اولين مشكل اين است كه موضوع وقف به صورت گسترده و با ادبيات مناسب براي مردم تبيين نشده است و اين امر سبب تغيير نگاه مردم نسبت به وقف شده است.
حسين پور ادامه داد: از آنجايي كه وقف در حوزه هاي مختلف داراي آثار بسياري است بايد با اطلاع رساني و فرهنگسازي نقش آن در زندگي مردم روشن شود تا مردم به سمت وقف جذب شوند، همچنين بايد برنامه هايي براي جذب و تشويق هرچه بيشتر افراد متمول جامعه براي انجام وقف صورت بگيرد.
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي تصريح كرد: دومين كمبود سيستم هاي توانمند در اوقاف است و اين كمبود سبب شده تا اموال وقفي به خوبي مراقبت و محافظت نشوند.
وي با بيان اينكه مجموعه اوقاف نيازمند بازنگري اساسي در ساختار اداري و اجرايي خود است، افزود: اگر دست درازي به اموال وقفي مي شود به دليل عدم مديريت مناسب در اموال وقفي است.
حسين پور ادامه داد: اوقاف بايد به خوبي از اموال وقفي محافظت كند و طوري شرايط را مهيا كند تا نيات واقفين به طور كامل عملياتي شوند.
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي بيان داشت: براين اساس نياز به ساختار مناسبي براي بارور كردن وقفيات دارد تا زمينه هاي تحقق نيات واقفين به وجود آيد.
وي ادامه داد: آستان قدس توانسته نظارت و اشراف دقيقي نسبت به اموال خودش داشته باشدو گفت: اوقاف به دليل مشكلات سيستماتيك در اين بخش توفيق چنداني نداشته است واين موضوع بايد به شكل مناسبي پيگيري شود.
حسين پور افزود: سيستم هاي توانمند بايد در مجموعه اوقاف گسترش پيدا كنند تا ظرفيت ها از بالقوه به بالفعل تبديل شوند و در آمدهاي حاصله از اموال وقفي در مسير نيات واقفين به مصرف برسد.
وي با بيان اينكه مشكل هاي قانوني وجود دارد كه اوقاف بايد نسبت به حل آن اقدام نمايد، تاكيد كرد: متاسفانه متوليان موقوفات جايگاه مديريتي بيشتري نسبت به سازمان اوقاف دارند و به جاي اينكه اوقاف كنترل و اشراف بر متوليان داشته باشد، متوليان خود داراي جايگاه مديريتي هستند كه اين مسئله نيز يكي از مشكلات اين حوزه است.
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي با اشاره به راه هاي جذب مردم به سمت وقف كردن گفت: بحث هاي معنوي و دروني وقف بايد براي مردم توضيح و تفسير شود و همچنين منابعي در جهت تبليغ و توسعه فرهنگ وقف در اجتماع در نظر گرفته شود.
حسين پور خاطرنشان كرد: برگزاري جلساتي در صداوسيما، سخنراني ها، همايش ها و ... از ديگر راه هاي اشاعه فرهنگ وقف در جامعه است.
ميزان اجارات وقفي بايد متناسب با نرخ روز باشد
مديركل منابع طبيعي خراسان رضوي گفت: ميزان اجارات وقفي بايد متناسب با نرخ روز باشد، زيرا اجاره پايين سبب بي ارزش شدن اموال وقفي در ذهن مردم مي شود.
حسن تقوايي اظهار داشت: در سال هاي اخير وقف به ضد ارزش تبديل شده و اين امر سبب دوري مردم به ويژه متدينين از مسئله وقف شده است.
وي با بيان اينكه نقاط تاريك و روشن وقف بايد براي مردم ترسيم شود، گفت: بايد كار فرهنگي، اطلاع رساني و ترويجي بسياري در اين امر صورت بگيرد و همچنين ابهاماتي كه در ذهن مردم شكل گرفته است از بين برود.
مديركل منابع طبيعي خراسان رضوي با اشاره به اقدام جديد سازمان اوقاف در ارسال پيامك و بيان احكام شرعي وقف تصريح كرد: اين اقدام اوقاف، كاري جديد و نو بود كه بسيار مي تواند تاثير گذارباشد، اما بايد نظرسنجي صورت بگيرد كه تا چه اندازه از اين پيامك ها استفاده مي شود.
وي ادامه داد: نسل جوان و حتي بسياري از افراد جامعه نسبت به زوايا و مسائل ريز وقف داراي آگاهي نيستند و تا حدودي وقف در زندگي مردم كمرنگ شده است و اين امر مي طلبد تا از طريق صدا و سيما و رسانه هاي مكتوب و ... بيشتر كار شود.
تقوايي با بيان اينكه مسئولان بايد به رعايت وقف تقيد داشته باشند، گفت: شفاف سازي و پاك كردن ذهنيت منفي كه در حال حاضر در بين مردم نسبت به وقف شكل گرفته از وظايف همه دستگاه ها به خصوص سازمان اوقاف است.
وي افزود: مردم بايد بدانند كه موقوفات در جهت نيات واقفين صرف مي شوند و همچنين نبايد زمين هاي وقفي با قيمتي بسيار نازل تر از نرخ روز اجاره داده شود، زيرا اين اجاره پايين سبب شكل گرفتن اين تصور مي شود كه اراضي وقفي داراي ارزش چنداني نيست.
مديركل منابع طبيعي خراسان رضوي با بيان اينكه اوقاف بايد تصميمات قبلي خود را مورد بازنگري قرار دهد، بيان داشت: همچنين وقف بايد توسط متوليان به طور دقيق رعايت شود و اوقاف با يك بازنگري مناسب نسبت به عملكردش در جهت اعتمادسازي در بين مردم تلاش نمايد.
دخل و تصرف در موقوفات اقدام غيرشرعي است
فرماندار مشهد گفت: دخل و تصرف در موقوفات اقدام غير شرعي است و البته بسياري از دخل و تصرف ها بدليل عدم آگاهي نسبت به احكام شرعي است.
حسن موحديان با بيان اين مطلب اظهار داشت: بسياري از افراد جامعه متدين و نسبت به مسائل شرعي توجه دارند اما عدم آگاهي مناسب نسبت به احكام شرعي وقف موجب دوري مردم از وقف شده است. وي با بيان اينكه تمام وقف هاي صورت گرفته براساس اعتقادات مردم بوده است، افزود: رعايت نكردن بسياري از مسائل وقفي توسط مردم به دليل عدم اطلاع و آگاهي نسبت به احكام شرعي وقف است و اين مسئله مي طلبد تا احكام وقف در بين مردم مطرح شود.
موحديان با عنوان اين مطلب كه بيان مسائل و احكام شرعي وقف نقش بسيار مهمي در جذب و اعتماد سازي در بين مردم دارد، گفت: بسياري از دخل و تصرف ها بدليل ندانستن احكام شرعي است و بيان اين احكام مي تواند در جذب مردم تاثيرگذار باشد.
بيان احكام شرعي وقف از راه هاي جذب مردم است
مديركل بازرسي استان خراسان رضوي گفت: بيان احكام شرعي وقف از راه هاي جذب مردم به سمت وقف و همچنين اعتماد سازي در بين آنان است.
حجت الاسلام و المسلمين حسن درويشيان اظهار داشت: فتواها و رواياتي كه در حوزه وقف وجود دارد آنطور كه بايد در بين مردم و حتي مسئولان ادارات نشر پيدا نكرده است.
وي با بيان اينكه جاي كار زيادي در حوزه وقف از طرق مختلف وجود دارد، گفت: لازم است تا يك برنامه اطلاع رساني مناسب در موضوع وقف صورت بگيرد و ضرورت و كار كردها و همچنين تاثير وقف در حوزه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آن تبيين شود.
درويشيان ادامه داد: همچنين بايد يك استراتژي مشخص توسط سازمان اوقاف پيش بيني شود و براساس آن برنامه هاي ميان مدت و كوتاه مدت طراحي شود كه يكي از بسته هاي اين برنامه ها بهره مندي از رسانه ملي و ديگر رسانه هاي مكتوب و همچنين ساختن فيلم هاي مستند در حوزه تاثيرگذاري وقف مي تواند باشد.
مديركل بازرسي استان خراسان رضوي با بيان اينكه اين كار نيازمند اعتبارات ويژه اي است، افزود: از طريق نماز جمعه ها، شركت در جلسات شوراهاي اداري، بروشورها و همچنين ارسال پيامك كه مدتي است اين كار توسط اوقاف صورت مي گيرد از ديگر راه هاي ترويج وقف مي باشد.
تمامي احكام وقف در اسلام در جهت اجراي نيات واقفين است
مدير مسئول روزنامه شهرآرا گفت: تمامي احكام وقف در اسلام در جهت اجراي نيات واقفين، حفظ و توسعه موقوفات است.
سيد جلال فياضي اظهار داشت: وقف يكي از زيباترين و ساده ترين جلوه هاي ماندگاري و جاودانگي انسانها در دنيا است، به اين مفهوم كه انسان ها اموال خود را در راه هاي مشخص كه عمدتا كارهاي خير و اقدامات اعتقادي و مذهبي است، وقف مي كنند.
وي افزود: افرادي كه اقدام به وقف كردن اموال خود مي نمايند، در حقيقت نام خود را جاودانه و آثار و بركات وقف در آخرت او تاثيرگذار خواهد بود.
فياضي با بيان اينكه براي جلب اعتماد مردم براي وقف كردن، دو عامل تاثيرگذار است، ادامه داد: بيان احكام وقف و اجراي اين احكام در جلب اعتماد و جذب مردم نقش مهمي دارند.
مدير مسئول روزنامه شهرآرا خاطرنشان كرد: مهم است كه احكام وقف توسط متوليان امر اجرا شود به نحوي كه واقفين مطمئن باشند كه نياتشان در وقف اجرا مي شود و همچنين آشنايي مردم با فلسفه و احكام وقف در جلب آنان تاثيرگذار است.
بخش زيادي از توسعه كشور مرهون فرهنگ وقف است
مديركل تبليغات خراسان رضوي گفت: بخش زيادي از توسعه كشور مرهون فرهنگ وقف است و توسعه وقف نيازمند حفاظت از سرمايه هاست.
حجت الاسلام و المسلمين محمود مرويان حسيني با بيان اين مطلب اظهار داشت: توسعه و ترويج وقف نيازمند حفاظت از سرمايه ها و همچنين گشودن راه هاي جديدي براي بهره مندي عموم جامعه از خدمات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است.
وي بيان احكام شرعي وقف را يكي از انواع راه هاي ترويج وقف دانست و گفت: بيان احكام وقفي براي متدينين جامعه بسيار تاثيرگذار است و مي تواند آنان را در جهت انجام وقف هدايت كند.
مرويان با تاكيد بر حفظ موقوفه متناسب بر نيت واقف ادامه داد: فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي، بيان اهميت وقف در طول تاريخ اين كشور و خدماتي كه در عرصه هاي مختلف داشته است، نيز مي تواند در جهت جذب مردم تاثيرگذار باشد.
مديركل تبليغات خراسان رضوي با بيان اينكه بايد از ظرفيت هاي اصيل و ماندگار همچون وقف استفاده شود، افزود: كشورهاي غربي كه داراي فرهنگ اسلامي نيستند، به دنبال ايجاد فرهنگ وقف در جامعه خود هستند تا از سرمايه خيرين در جهت مسائل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خود استفاده نمايند.
وي خاطرنشان كرد: نبايد سرمايه ها و ميراث خود را فراموش كنيم و در قالب فيلم و سريال بايد اين مفاهيم را به كودكان و نوجوانان منتقل نماييم.
بخشي از جامعه آگاهي نسبت به وقف را ندارند
فرماندار گناباد گفت: بخش عظيمي از جامعه نسبت به وقف و احكام آن بي اطلاع هستند و آگاه سازي آنان در مسير ترويج وقف بسيار تاثيرگذار است.
محمد صفايي با بيان اين مطلب اظهار داشت: تبديل شدن وقف به ضدارزش سبب دوري متدينين از وقف و نزديك شدن افرادي كه توجه به احكام شرعي ندارند به موقوفات شده است كه هر دو اين مسائل جايگاه وقف را در جامعه تضعيف كرده است.
وي ادامه داد: علاوه بر عدم آگاهي مردم از احكام شرعي وقف، متوليان امر وقف نيز در تضعيف اين مهم تاثير گذار بوده اند.
صفايي افزود: كساني كه متولي موقوفات هستند دقت لازم را در نگهداري و حفظ موقوفات ندارند و همچنين سازمان متولي اين امر خودش را درگير مشكلات وقف نكرده است و اين دو نكته نيز سبب تضعيف جايگاه وقف در بين مردم شده است.
فرماندار شهرستان گناباد تصريح كرد: در اين راستا آگاه سازي و بيان احكام شرعي وقف مي تواند بسيار مفيد باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14