(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10بهمن 1390- شماره 20131

هيئت حماس پس از 12 سال به اردن رفت
نيويورك تايمز از شروع مذاكرات واشنگتن و طالبان در قطر خبر داد
تظاهرات ضد دولتي مردم اسپانيا در بارسلون
موج تازه اعتراض هاي ضدسرمايه داري در آمريكا 300 معترض بازداشت شدند
گسترش اعتراض هاي ضددولتي در سنگال
جوانان بحرين: حمايت از آل خليفه پايان نيابد سفارتخانه آمريكا و انگليس را تصرف مي كنيم
همكاري پنهان قطرو عربستان براي مسلح كردن تروريست ها در سوريه
زد و خورد مخالفان جهاني سازي با پليس در حاشيه اجلاس داووس
آغاز نخستين مرحله از انتخابات مجلس سنا در مصر
گردهمايي سران 54 كشور اتحاديه آفريقا در آديس آبابا
مراسم تشييع جنازه در عربستان به اعتراض عليه رژيم آل سعود تبديل شد
انقلابيون يمن : هدف بعدي ما مجازات قاتلان ملت است
عراقي ها عليه دخالت تركيه به خيابان ها ريختند



هيئت حماس پس از 12 سال به اردن رفت

هيئتي از جنبش حماس به رياست موسي ابو مرزوق نائب رئيس دفتر سياسي حماس پس از 12 سال براي ديدار رسمي وارد امان پايتخت اردن شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سفر هيئت حماس به اردن نخستين سفر رسمي اعضاي اين جنبش به اين كشور پس از 12 سال است.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس به همراه شيخ «تميم بن حمد» وليعهد قطر نيز روز گذشته وارد اردن شدند تا با ملك عبدالله دوم پادشاه اردن ديدار كنند.هيئت حماس نيز در اين سفر با جمعي از مسئولان و شخصيت هاي بلندپايه اردن از جمله نخست وزير و وزيرخارجه اين كشور ديدار خواهند كرد.
روابط حماس و دولت اردن پس از آنكه اردن پنج تن از رهبران بلندپايه اين جنبش از جمله خالد مشعل را از امان اخراج كرد به وخامت گراييد.

 



نيويورك تايمز از شروع مذاكرات واشنگتن و طالبان در قطر خبر داد

يك روزنامه آمريكايي از انجام مذاكرات ميان فرستادگان طالبان و كاخ سفيد در پايتخت قطر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه «نيويورك تايمز» فاش كرد، ديروز «دوحه» شاهد گفت وگو ميان فرستادگان آمريكايي و هيئتي از طالبان تحت رهبري «طيب آقا» بود. طيب آقا چند روز قبل به بهانه افتتاح دفتر سياسي طالبان به دوحه رفته بود. براساس اين گزارش، طرفين در ارتباط با آزادي شماري از زندانيان طالبان در «گوانتانامو» گفت وگو كردند. مقامات آمريكايي نشست ديروز را تكذيب نكردند.آمريكايي ها كه به بهانه جنگ عليه تروريسم و طالبان، 12 سال قبل به افغانستان حمله كرده اند و هنوز هم اين كشور را در اشغال خود دارند، اكنون مدعي هستند با طالبان خصومتي ندارند و مشكل واشنگتن شبكه القاعده است!

 



تظاهرات ضد دولتي مردم اسپانيا در بارسلون

مردم اسپانيا در اعتراض به اوضاع اقتصادي، بار ديگر به خيابان ها ريختند.
مردم اسپانيا براي نشان دادن اعتراض خود به اوضاع اقتصادي، در خيابان هاي بارسلون راهپيمايي كرده و عليه سياست هاي اقتصادي دولت اين كشور شعار دادند.
به نوشته خبرگزاري رويتر، صدها تن از مردم بارسلون، شنبه در مركز شهر با حمل پارچه نوشته هاي كوچك و بزرگ و برپايي تظاهرات تاكيد كردند، تا وقتي دولت براي مقابله با بحران اقتصادي دست به اجراي سياست هاي ديكته شده صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا بزند، تظاهرات و اعتصاب ادامه خواهد داشت.
معترضان همچنين اعلام كردند، دولت با اجراي رياضت هاي اقتصادي، باعث تشديد فشارها بر مردم شده است و اين روند بايد فورا متوقف شود.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اوضاع اقتصادي در اين كشور اروپايي به حدي وخيم است كه به عنوان مثال كاركنان بخش خدمات شهري «جيپيونا» واقع در سواحل جنوبي اين كشور، بيش از 3 ماه است حقوقي دريافت نكرده اند.
اسپانيا در كنار يونان و در ميان كشورهاي اروپايي داراي بدترين شرايط اقتصادي است. براساس آخرين آمارهاي رسمي، نرخ بيكاري در اين كشور به حدود 23 درصد رسده كه در 17 سال گذشته سابقه نداشته است.

 



موج تازه اعتراض هاي ضدسرمايه داري در آمريكا 300 معترض بازداشت شدند

با آغاز موج تازه اعتراض هاي ضدسرمايه داري در آمريكا، پليس اين كشور ضمن سركوب معترضان، دستكم 300 تن را بازداشت كرد.
درست يك روز پس از انتشار گزارش روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» كه با عنوان «جنبش وال استريت تمام شد» آغاز مي شود، منابع خبري از آغاز دور تازه ناآرامي ها در اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، هزاران نفر از مردم «اوكلند»، در آخرين ساعات روز شنبه و در ادامه اعتراض هاي خود كه در قالب جنبش «تسخير وال استريت» صورت مي گيرد، به خيابان ها ريخته و عليه آنچه «نابرابري اجتماعي، فاصله طبقاتي و نبود دموكراسي واقعي» خواندند شعار دادند.
بنا به نوشته رسانه هاي آمريكايي و اظهارات مقامات پليس اوكلند، پليس ضدشورش آمريكا با استفاده از گاز اشك آور، باتوم و بمب هاي دودزا به شدت اقدام به ضرب و شتم معترضان كرد. در جريان اين حادثه دستكم 300 نفر از معترضان بازداشت شدند.
اين رسانه ها به نقل از پليس آمريكا، علت سركوب معترضان را حمله آنها به برخي ساختمان هاي دولتي و از آن جمله ساختمان «شوراي شهر» عنوان مي كنند.
براساس اين گزارش، معترضان خشمگين پس از اين كه به قصد تصرف اين ساختمان ها به آن حمله كردند، با مقاومت انبوه نيروهاي امنيتي و به دنبال آن سركوب و بازداشت گسترده مواجه شدند. در جريان اين درگيري هاي كم سابقه، سه افسر پليس نيز مجروح شدند.
ايسنا نيز به نقل از شبكه تلويزيوني «سي ان ان» به انتشار بيانيه پليس اوكلند در اين باره پرداخت. در اين بيانيه مي خوانيم: روز شنبه در جريان درگيري هاي گسترده نزديك دو ساختمان در مركز شهر اوكلند، پليس دست به بازداشت گسترده معترضان زد. تنش ها ابتدا با ورود چند صد معترض آغاز و در عرض چند ساعت و با پيوستن هزاران نفر به اوج رسيد.
به گفته پليس اوكلند معترضان در اطراف ساختمان اتحاديه جوانان مسيحي به جرم ورود غيرقانوني بازداشت شدند.
پليس آمريكا مي گويد كه معترضان پس از بريدن و پاره كردن حصارها به يك ساختمان دولتي و موزه اوكلند آسيب جدي زده اند. آنها همچنين با بطري، لوله هاي فلزي، سنگ، قوطي هاي بمب هاي دودزا به پليس حمله كردند.
معترضان جنبش اشغال اوكلند همچنين در برخي تقاطع هاي اصلي در اين شهر حركت خودروها را بند آوردند و به يك خودرو متعلق به يك شبكه تلويزيوني نيز حمله كرده و شيشه هاي آنها را شكستند.
تظاهركنندگان اوكلندي با فرا رسيدن شب نيز به سوي ساختمان شهرداري اوكلند حركت كردند.
گروه جنبش «اشغال اوكلند» در پيامي اينترنتي نوشت: روز شگفت آوري داشتيم. ما داخل ساختمان نشديم اما در حالي كه آينده ما وابسته به اعتراضاتمان است، جنگيديم.
شبكه تلويزيوني «پرس تي وي» نيز با انتشار گزارشي به تكميل اخبار فوق پرداخت.
براساس اين گزارش، در جريان ناآرامي هاي شنبه اوكلند، پليس به منظور متفرق كردن معترضاني كه در حال حركت به سمت ساختمان مركز همايش «هانري كيزر» بودند به آنها حمله و نزديك به 20 نفر را بازداشت كرد.
برخي گزارش ها نيز حاكي است، پس از ورود گروهي از معترضان به داخل ساختمان شهرداري اوكلند، جمعي از آنها اقدام به پايين كشيدن پرچم آمريكا و آتش زدن آن كردند!
يادآور مي شود، جنبش ضدسرمايه داري وال استريت از 17 سپتامبر سال گذشته ميلادي با هدف اعتراض به نظام سرمايه داري و نابرابري هاي اجتماعي آغاز، و به رغم مواجهه با توطئه ها و تاكتيك هاي گوناگون مقامات و پليس آمريكا، همچنان به راه خود ادامه مي دهد.
اين جنبش كه حركت خود را «انقلاب» و برگرفته از «قيام جوانان مسلمان انقلابي مصر» ناميده، تاكنون پنج كشته داده است.
در جريان اين ناآرامي ها 6 هزار نفر بازداشت و صدها نفر نيز مجروح شدند.
اين جنبش اكنون به سرتاسر آمريكا تسري يافته و با شعار «ما 99 درصديم» به اشكال گوناگون عليه «يك درصد ثروتمند و متنفذ جامعه» موضع گيري مي كند. سربازان از جنگ بازگشته، دانشجويان، دانش آموزان، معلمان، كارگران، خلبانان، پرستاران، بيكاران، كارمندان، رانندگان، بي خانمانان، آتش نشانان و... اعضاي تشكيل دهنده اين جنبش را تشكيل مي دهند. يكي از مسائلي كه وال استريتي ها روي آن تاكيد دارند اين است كه، حاكميت در اين كشور نيز تحت نفوذ و كنترل آن يك درصد ثروتمندان و بورس بازان است. اشغال چندين باره ساختمان هاي كنگره و شهرداري ها، در چارچوب همين اعتقاد قابل ارزيابي است.

 



گسترش اعتراض هاي ضددولتي در سنگال

اعتراضات خياباني عليه نامزدي مجدد رئيس جمهور 85 ساله سنگال وارد سومين روز خود شد.
به گزارش خبرگزاري ها، علي رغم موافقت شوراي قانون اساسي، با نامزدي «عبدالله واد» 85 ساله براي تصدي سومين دوره رياست جمهوري موجي از خشونت پايتخت و برخي از شهرهاي سنگال را فرا گرفت.
براساس اين گزارش تظاهركنندگان خشمگين در داكار (پايتخت) و بسياري از شهرهاي بزرگ اين كشور براي سومين روز پياپي به اعتراضات خياباني خود ادامه دادند و با پليس و نيروهاي امنيتي به زد و خورد پرداختند.
برپايه اين گزارش معترضان به نامزدي مجدد عبدالله واد، با حمله به ساختمان هاي دولتي و خودروهاي پليس برخي از آنها را به آتش كشيدند و خشم خود را از عملكرد شوراي قانون اساسي اعلام كردند.
عبدالله واد 85 ساله كه 12 سال است بر سنگال حكومت مي كند، طي دو دوره حكومت خود نتوانسته است با معضلات اين كشور از جمله بيكاري، گراني، كمبود ارزاق و قطع آب و برق مقابله كند و مخالفانش انتخاب وي را فاجعه بار دانستند.
عبدالله واد در سال 2000 ميلادي به عنوان رئيس جمهور انتخاب و در سال 2007 اين نتيجه را تكرار كرد و با دستكاري قانون اساسي دوره رياست جمهوري را در سال 2001 به 5 سال افزايش داد.
وي در سال 2008 با اصلاح قانون اساسي فعلي سنگال، دوره رياست جمهوري را به هفت سال تبديل كرد و با مشت آهنين به حكومت خود همچنان ادامه مي دهد.
شوراي قانون اساسي روز جمعه عبدالله واد و 13 تن از 17 نامزد را داراي صلاحيت براي انتخابات رياست جمهوري تشخيص داد.
از سوي ديگر مخالفان عبدالله واد موسوم به جنبش «ام-23» با صدور بيانيه اي با نامزدي وي براي سومين دوره انتخابات رياست جمهوري مخالفت كردند.
جنبش «ام-23» كه بسياري از احزاب و سازمان هاي غيردولتي را در بر مي گيرد، با صدور بيانيه اي اعلام كرد به اشكال مختلف سياسي از جمله تظاهرات با انتخاب مجدد عبدالله واد مقابله خواهد كرد.
اين جنبش همچنين دولت را به تحريم انتخابات رياست جمهوري تهديد كرد و گفت: بسياري از رهبران و اعضاي «ام-23» طي روزهاي اخير تحت پيگرد قرار گرفته اند.
در همين حال معترضان سنگالي اعلام كردند كه قصد دارند، اعتراضاتي را به سبك اعتراضات جوانان مصري در ميدان مركزي اين شهر انجام دهند تا واد 85 ساله وادار به كناره گيري از قدرت شود.

 



جوانان بحرين: حمايت از آل خليفه پايان نيابد سفارتخانه آمريكا و انگليس را تصرف مي كنيم

سرويس خارجي-
جوانان انقلابي بحرين اعلام كردند اگر كاخ سفيد از حمايت هاي خود از آل خليفه دست برندارد و در مقابل جنايات اين رژيم موضعي اتخاذ نكند سفارتخانه هاي آمريكا و انگليس از آتش خشم مردم در امان نخواهد ماند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري «العواميه»، جوانان انقلابي ائتلاف 14 فوريه با صدور بيانيه اي تأكيد كردند جنايات آل خليفه با چراغ سبز آمريكا و انگليس و با دستور مقامات اين دو كشور صورت مي گيرد و در صورت ادامه سياست هاي جانبدارانه اين دو كشور منافع آنها در بحرين به خطر خواهد افتاد.
در اين بيانيه آمده است، رژيم فاقد مشروعيت بحرين به كشتار مردم بي گناه ادامه مي دهد و گلوله، پاسخ اعتراضات مردمي است.
اين ائتلاف افزود: اقدامات آل خليفه در عزم راسخ مردم بحرين خللي ايجاد نخواهد كرد چرا كه مردم بحرين ترسي از نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه و آل سعود ندارند و بيشتر از پيش در برابر خشونت ها ايستادگي خواهند كرد.
مخالفان حكومت بحرين كه در خارج از كشور به سر مي برند نيز با صدور بيانيه اي حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين را مسئول كشتار غيرنظاميان اعلام كردند.
در اين بيانيه آمده است كه كشتار شهروندان جرم و اقدامي تروريستي است كه دولت اين كشور مرتكب آن مي شود و مسئوليت چنين كشتاري بر عهده پادشاه است.
مخالفان همچنين در اين بيانيه تصريح كردند كه تعداد انقلابيوني كه نظام حاكم با ابزارهاي مختلف تاكنون كشته شده اند، به 60 تن رسيده است.
در بيانيه مخالفان، موضع گيري آمريكا و تائيد سياست سركوب هدفمند معترضان توسط نظام حاكم و كشتار غيرنظاميان به شدت محكوم شده است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: «دخالت عربستان سعودي در بحرين باعث پيچيدگي چارچوب راه حل سياسي شد و باقي ماندن نيروهاي عربستاني در بحرين، نقض آشكار حاكميت و استقلال اين كشور و نيز معاهده هاي بين المللي به شمار مي رود. مخالفان خواستار خروج سريع نيروهاي عربستاني از خاك بحرين شدند.
در اين بيانيه همچنين از موضع گيري اتحاديه عرب در قبال حوادث سياسي و تنش در بحرين انتقاد شده است و اين موضع گيري را كه حق بحريني ها براي دستيابي به دموكراسي را ناديده گرفته است، شرم آور توصيف كردند.اين اظهارات در شرايطي صورت مي گيرد كه وزارت خارجه آمريكا با صدور بيانيه اي به رغم تأييد سركوب مردم معترض به دست نيروهاي رژيم آل خليفه بر حمايت واشنگتن از اين رژيم تأكيد كرد.

 



روزنامه انگليسي تايمز فاش كرد
همكاري پنهان قطرو عربستان براي مسلح كردن تروريست ها در سوريه

قطر و عربستان سعودي به توافق محرمانه اي براي حمايت مالي و تسليحاتي از تروريست ها در سوريه دست يافتند.
به گزارش شبكه خبري العالم، روزنامه انگليسي تايمز در خبري به نقل از يكي از مخالفان سوري فاش كرد كه پس از نشست وزيران خارجه عرب در قاهره كه در آن تصميم گرفته شد نمايندگان خود را از هيئت ناظران اتحاديه عرب خارج كنند قطر و عربستان سعودي به توافق محرمانه اي براي حمايت مالي و تسليحاتي از تروريست هاي مسلح در سوريه دست يافتند.
اين مخالف سوري افزود، عربستان سعودي از هر راهي به مخالفان كمك مي كند و در اين راه از همدستي تركيه و قطر برخوردار است.
از سوي ديگر، روزنامه المنار نيز در خبري فاش كرد كه نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي قطري، سعودي، آمريكايي، فرانسوي، ترك و صهيونيستي پادگان هايي را در خاك تركيه و لبنان براي جذب و آموزش عناصر مسلح و تروريست در نظر گرفته و برخي زندانيان جنايي و غيرجنايي و تروريست ها در اين پادگان ها براي خرابكاري در سوريه آموزش مي بينند.
گفتني است در پي تعليق مأموريت ناظران اتحاديه عرب در سوريه توسط اين اتحاديه، دمشق با تأسف از اين اقدام اتحاديه عرب آن را گامي به سوي كشاندن پرونده سوريه به شوراي امنيت خواند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، يك مقام مسئول دولت سوريه در پي تعليق مأموريت ناظران اتحاديه عرب توسط اين اتحاديه در سوريه اعلام كرد كه دمشق از اين اقدام اتحاديه عرب متأسف و متعجب شده است چرا كه سوريه به درخواست اتحاديه عرب يك ماه ديگر مأموريت اين ناظران را تمديد كرده بود و اين اقدام سوريه نيز بر اساس گزارش محمد مصطفي الدابي، رئيس ناظران اتحاديه عرب در سوريه بوده است.
اين منبع افزود: آشكار است كه گزارش ناظران اتحاديه عرب به مذاق برخي كشورهاي عربي خوش نيامده است چرا كه اين گزارش تأكيد مي كند برخي گروه هاي مسلح، غيرنظاميان و نظاميان سوريه را هدف قرار مي دهند و اقدامات خرابكارانه در سوريه انجام مي دهند.
اين منبع دولت سوريه همچنين اظهار داشت تصميم نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب پيش زمينه اي براي نشست روز سه شنبه شوراي امنيت است و اين كار به درخواست قطر و دبيرخانه اتحاديه عرب انجام شده است تا بر روند جاري در اوضاع سوريه تأثير منفي بگذارد.
عضو سابق مجلس مردم سوريه نيز گفت: مصوبات ضد سوري از قبل آماده شده است و آن دسته از اعضاي اتحاديه عرب كه بدخواه سوريه هستند، پس از ناكامي خود در جلسه سازمان ملل متحد هم اكنون خواسته هاي آمريكا و اسراييل را اجرا مي كنند و سرانجام فعاليت هيئت ناظران را به حال تعليق درآوردند.
«زهير غنوم» در مصاحبه با شبكه خبري العالم افزود: همه مصوبات ظالمانه عليه سوريه قبل از آغاز تحولات كنوني آماده شده بود و طراحان اين مصوبات هم اكنون نقشه خود را مرحله به مرحله اجرا مي كنند به اين نحو كه ابتدا سوريه را تحريم كردند سپس عضويتش در اتحاديه عرب را به حال تعليق درآوردند بعد هيئت ناظران را فرستادند و هم اكنون فعاليت اين هيئت را به حال تعليق درآورده اند.
وي تصريح كرد: كشورهاي عرب بدخواه سوريه مي خواهند كه ما در برابر صهيونيسم جهاني زانو بزنيم، هيئت ناظران در گزارش خود واقعيت هاي سوريه را منعكس كرد ولي رئيس وقت اتحاديه عرب در گزارش خود به اين واقعيت مندرج در گزارش هيئت ناظران مبني بر اينكه گروه هاي تروريستي در مناطقي از سوريه به خرابكاري، گروگانگيري و تعدي به منازل شهروندان سوري مي پردازند، اشاره نكرد.

 



زد و خورد مخالفان جهاني سازي با پليس در حاشيه اجلاس داووس

در آخرين روز از اجلاس داووس معترضان به وجود بي عدالتي در نظام سرمايه داري غرب با پليس ضد شورش سوئيس درگير شدند.
به گزارش «آسوشيتدپرس» پليس ضد شورش سوئيس با گروهي از مخالفان جهاني سازي كه در اعتراض به وجود فقر و بي عدالتي قصد حمله به ساختمان محل اين اجلاس را داشتند با پرتاب گاز اشك آور مقابله كرد. همزمان گروهي از معترضان موسوم به جنبش اشغال داووس نيز در بيرون محل برگزاري اجلاس داووس با پليس درگير شدند.
در اين درگيري ها گروهي از معترضان توسط پليس ضد شورش سوئيس دستگير شدند.
معترضان حامل دست نوشته هايي بودند با اين مضامين: «اجلاس جهاني داووس را اشغال كنيد»، «سران كشورهاي حاضر در اجلاس، مقصر بحران اقتصاد جهاني هستند.»
اجلاس داووس كه تحت تأثير بحران بدهي و ورشكستگي قدرت هاي اقتصادي جهان از جمله كشورهاي اروپايي، چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، ديروز بدون رسيدن به نتيجه مشخصي به كار خود پايان داد.

 



آغاز نخستين مرحله از انتخابات مجلس سنا در مصر

دور اول نخستين مرحله از انتخابات مجلس شورا (سنا) مصر در 13 استان اين كشور برگزار شد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، انتخابات مجلس شورا در 13 استان از جمله قاهره برگزار شد و ائتلاف هاي مختلف، نامزدهاي خود را براي تصدي 90 كرسي از 270 كرسي مجلس شورا معرفي كرده اند.
براساس اين گزارش 460 نامزد براي تصاحب 60 كرسي كه از بين فهرست هاي حزبي انتخاب مي شوند، به رقابت تنگاتنگ با يكديگر پرداخته اند.
همچنين بيش از يك هزار نفر نامزد نيز براي تصدي 30 كرسي انفرادي با يكديگر به رقابت مي پردازند كه طي دو مرحله در استان هاي 26گانه مصر به مدت دو روز برگزار خواهد شد.
برپايه اين گزارش، به موجب قانون اساسي مصر كه پيش نويس آن از سوي شوراي عالي نيروهاي مسلح به تائيد رسيده است، مجلس شورا داراي 270 نماينده خواهد بود كه 90 نفر از آنها توسط رئيس جمهور انتخاب خواهند شد و نخستين جلسه آن بيست و هشتم ماه فوريه (9اسفند) برگزار خواهد شد.
به گفته «عبدالمعز ابراهيم» رئيس كميسيون عالي انتخابات مصر حدود 52 ميليون و 500 هزار نفر واجد شرايط هستند. دومين مرحله اين انتخابات چهاردهم و پانزدهم فوريه (25 و 26 بهمن) برگزار خواهد شد.
برپايه اين گزارش، حزب «آزادي و عدالت» وابسته به اخوان المسلمين بيشترين نامزدها را در اين انتخابات دارد و پس از آن، حزب سلفي «النور»، حزب «الوفد»، حزب «اصلاح و توسعه» و حزب «الوسط» به ترتيب مكان هاي بعدي را به خود اختصاص مي دهند. مجلس شورا داراي اختيارات محدود است و توانايي جلوگيري از وضع قانون توسط پارلمان را ندارد، اما برطبق قانون بايد پيش از تصويب شدن هر قانوني مهر تائيد از سوي شورا را داشته باشد.
طبق قانون اساسي دوران مبارك كه هنوز در جامعه انقلابي مصر اجراي آن وجود دارد، مجلس الشعب (ملت) و مجلس شورا (سنا) دو نهاد قانونگذاري در اين كشور به شمار مي روند، اما سنا اختيارات محدودي دارد و همانند يك نهاد مشورتي عمل مي كند.
اسلامگرايان مصر در اين دوره از انتخابات، همانند انتخابات موسوم به مجلس الشعب (ملت) تلاش مي كنند بيشترين آراي انتخابات را به دست آورند.

 



گردهمايي سران 54 كشور اتحاديه آفريقا در آديس آبابا

سران اتحاديه آفريقا در اجلاس دو روزه خود در پايتخت اتيوپي، خواستار تقويت روابط ميان خود و برقراري صلح در قاره آفريقا شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اجلاس دو روزه اتحاديه آفريقا با حضور رهبران 54 كشور، ديروز كار خود را آغاز كرد. در اين نشست، درگيري ها در سومالي و بحران ميان سودان شمالي و سودان جنوبي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. «جين پينگ» رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا گفت؛ يكي از هدف هاي اين اجلاس، زمينه سازي براي تقويت روابط تجاري ميان كشورهاي عضو اتحاديه و كمك به رشد اقتصادي اين كشورهاست.
در اين اجلاس دو روزه همچنين قرار است رئيس بعدي اتحاديه آفريقا برگزيده شود. هم اكنون «تئودور اوبيانك نگوئه ما» رئيس جمهوري گينه استوايي، رياست اتحاديه آفريقا را برعهده دارد.
گفتني است اجلاس مذكور در ساختماني برگزار مي شود كه دولت چين آن را در آديس آبابا احداث كرده است و علاوه بر آن، همه لوازم داخل ساختمان نيز توسط چيني ها فراهم شده است.
اروپايي ها كه شديدا نگران افزايش نفوذ چين در اتحاديه آفريقا هستند، علت اين بذل و بخشش مقامات پكن را به آينده نگري آنها براي افزايش سرمايه گذاري در كشورهاي آفريقايي ربط مي دهند.

 



مراسم تشييع جنازه در عربستان به اعتراض عليه رژيم آل سعود تبديل شد

ده ها هزار تن از مردم شرق عربستان مراسم تشييع جنازه يك روحاني شيعه را به راهپيمايي بر ضد خاندان آل سعود تبديل كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» مراسم تشييع پيكر «ملا عبدالرسول البصاره» خطيب و مداح برجسته شيعيان در شهر القطيف به راهپيمايي ضددولتي در عربستان تبديل شد و راهپيمايان با سر دادن شعار «هيهات منا الذله»، لبيك يا حسين و لبيك يا زهرا بر ضد حكومت آل سعود، خشم و نارضايتي خود از بازداشت و سركوب معترضان را اعلام كردند.
براساس اين گزارش، در اين مراسم كه پرچم هاي سياه و سبز در دستان راهپيمايان به اهتزاز درآمد، برخي از ابيات اين پير غلام در مظلوميت اهل بيت زمزمه شد.
به گزارش فارس، ملا عبدالرسول البصاره شامگاه جمعه در القطيف (مركز شيعه نشين شرق عربستان) در 68 سالگي دار فاني را وداع گفت.
به گفته شاهدان عيني و رسانه هاي محلي، بيش از 30 هزار تن از مردم القطيف در مراسم تشييع پيكر عالم رباني ملا عبدالرسول البصاره شركت داشتند و آيت الله سيد «منير الخباز» بر جنازه وي نماز گذارد.
بر پايه اين گزارش، شيعيان بحرين به دعوت مجلس علماي اين كشور، مراسم بزرگداشتي در روز يكشنبه برگزار كرد. شيعيان عربستان كه بيش از ده درصد از جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند و اغلب در نقاط شرقي آن كه سرشار از منابع نفتي است زندگي مي كنند، از داشتن كوچكترين حق و حقوق سياسي و اقتصادي محروم هستند.

 



انقلابيون يمن : هدف بعدي ما مجازات قاتلان ملت است

انقلابيون يمن تأكيد كردند كه هدف بعدي انقلاب مجازات قاتلان و فاسدان و برپايي يك نظام مدني مدرن است.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم يمن با برگزاري تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز در يمن و ديگر شهرهاي اين كشور اظهار داشتند كه پس از سرنگون كردن رژيم ديكتاتوري علي عبدالله صالح هدف بعدي انقلاب، مجازات مفسدان و ايجاد يك نظام مدني مدرن است.
انقلابيون يمن يادآور شدند كه هدف انقلاب مردم يمن سرنگوني كامل رژيم عبدالله صالح، خانواده و حزبش و مجازات همه خونريزان و فاسداني است كه مدت 33 سال از يمن ارتزاق كرده اند و امروز در پي بازسازي مجدد آن به شيوه ديگري هستند.
مردم يمن همچنين اظهار داشتند كه توطئه هاي خارجي يا داخلي نمي تواند انقلابيون را از مسير اصلي انقلاب باز دارد و بالاخره انقلاب به پيروزي خواهد رسيد. سربازان نيروي هوايي و همچنين نيروهاي پليس يمن نيز طي تظاهرات هاي جداگانه اي بركناري فرماندهان خود را به اتهام فساد مالي خواستار شدند. صدها تن از افسران و سربازان در يك پايگاه هوايي در صنعا خواستار بركناري ژنرال محمد صالح الاحمر فرمانده نيروي هوايي يمن شدند.
پس از چند ماه اعتراض هاي مردمي عليه رژيم علي عبدالله صالح، سرانجام ديكتاتور يمن توافق نامه انتقال قدرت را امضا كرد.
بر اساس اين توافق نامه، وي قدرت را به معاونش واگذار كرد.
علي عبدالله صالح چند روز پيش يمن را در حالي ترك كرد كه نمايندگان پارلمان اين كشور قانوني را تصويب كردند كه به موجب آن به وي مصونيت قضايي اعطا شد. اين در حالي است كه معترضان همچنان طي تظاهرات هاي مختلف خواستار محاكمه عبدالله صالح هستند.
از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه عبدالله صالح وارد آمريكا شده و قرار است براي مدت كوتاهي به منظور درمان در اين كشور بماند.

 



عراقي ها عليه دخالت تركيه به خيابان ها ريختند

صدها تن از مردم عراق در پايتخت عليه مداخلات دولت آنكارا در كشورشان تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه العالم، شنبه منطقه «باب الشرقي» در مركز بغداد شاهد تظاهرات صدها عراقي بود. شهروندان عراقي در اين تظاهرات، اظهارات اخير «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه را محكوم كردند.
اردوغان اخيرا در گفت وگو با «جو بايدن» معاون رئيس جمهوري آمريكا، مدعي بروز تنش و درگيري ميان سني ها و شيعيان عراق شده و حتي تهديد كرده بود كه آنكارا در برابر اين درگيري هاي مذهبي بي طرف نمي ماند.
عراقي ها در تظاهرات خود همچنين خواستار تحريم كالاهاي تركيه شدند.
«عدنان «السراج» عضو «ائتلاف دولت قانون» (حزب حاكم) گفت: اين تظاهرات مانند اعتراضات مردم شهرهاي جنوب عراق طي روزهاي اخير، واكنش واقعي به مداخلات خارجي ها و ناديده گرفتن حاكميت عراق (توسط ديگر كشورها) است.
هلي كوپتر آمريكايي
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي فرود اضطراري يك فروند هلي كوپتر آمريكايي در خيابان «حيفا» بغداد، پارلمان عراق آن را نقض حاكميت عراق دانست و كميسيون امنيت و دفاع پارلمان نيز اعلام كرد در اين زمينه تشكيل جلسه مي دهد. در پي فرود اضطراري اين هلي كوپتر، يك دستگاه كاميون آن را به سفارت آمريكا در منطقه سبز منتقل كرد.
«قاسم الاعرجي»، يكي از اعضاي كميسيون مذكور گفت: پرواز هلي كوپتر آمريكايي در آسمان عراق، نقض قرارداد امنيتي امضا شده ميان بغداد و واشنگتن محسوب مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14