(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10بهمن 1390- شماره 20131

به كودكانمان گوش دهيم
رابطه خوبي با والدين همسرتان داشته باشيد
خوراكي هايي كه بدن را در برابر آنفلوآنزا ايمن مي كنند
روش هاي غلبه بر اضطراب
افراد داراي ايمپلنت، بيش از ديگران مستعد تخريب استخوان هستند
به خاطر سلامتي گريه كنيد
ترك عادت مكيدن انگشت
كودكان را به نوشيدن آب، شير و دوغ ساده عادت دهيم



به كودكانمان گوش دهيم

باز نگه داشتن پل ارتباطي ميان كودكان و والدين فوق العاده مهم است. ما از كودكانمان مي خواهيم تا افكار و احساساتشان را با ما در ميان بگذارند، تا بتوانيم آن ها را درك كنيم و در بحران هاي زندگي به ياري آنها برخيزيم. انتظار داريم به جاي آنكه واكنش منفي نشان دهند احساسات خود را به طور مناسبي بيان كنند، به حرف ما گوش كنند وكاري را كه از آنها مي خواهيم انجام دهند.
بچه ها به طور غريزي نمي دانند كه چطور بايد افكار و احساساتشان را بيان كنند. همچنين به طور خودكار آماده گوش دادن به دستورات و پيروي از آنها نيستند و براي انجام اين مسئوليت ها بايد آموزش ببينند. والدين در اغلب موارد مجبورند روش هاي ارتباطي خود را بهبود ببخشند. در اين باره به نكات زير توجه كنيد:
- با ملايمت حرف بزنيد و يك نتيجه حقيقي را دنبال كنيد. به خاطر داشته باشيد همه چيز در صحبت كردن نيست و همه مشكلات رفتاري را نمي توان با گفت وگو حل كرد. كودكان بايد محدوديتهاي رفتارشان را بدانند و معمولا فقط توضيح دادن به آنها كافي نيست.
- رويه خود را با سن و ميزان بلوغ كودك متناسب كنيد.
اشتباه بزرگي كه والدين مرتكب مي شوند اين است كه در مورد مشكل زياد صحبت مي كنند و روش هاي ارتباطي خود را زودتر از موعد (نسبت به سن كودك) به كار مي بندند و از كلماتي استفاده مي كنند كه كودك معني آنها را نمي فهمد.
كودكان و نوجوانان به روشهاي تدبيري بهتر پاسخ مي دهند تا جملات سنگين و بي انتها.
سعي كنيد با بالغ شدن فرزند خود بر عمق ارتباطات بيفزاييد و از واكنش هاي منفي بكاهيد.
والديني كه هميشه سعي كرده اند در تربيت فرزند خردسالشان از توضيح و دليل استفاده كنند اغلب به اين نتيجه مي رسند كه با بزرگ تر شدن كودك نه تنها مشكل حل نمي شود بلكه بدتر هم مي شود زيرا وقتي كودك به مرحله اي از رشد عقلي مي رسد كه بتواند همچون يك فرد بالغ عمل كند والدين مي كوشند تا واكنش هاي قوي به او آموزش دهند اما يك كودك بالغ كه فقط به توضيح و دليل عادت كرده است در برابر محدوديتهاي جديد حتي بيشتر از يك نوجوان عادي طغيان مي كند.
در نتيجه بهتر است در مورد كودكان كم سن و سال بيشتر از مديريت و در مورد كودكان بزرگتر از ارتباط استفاده شود.
چگونه به حرفهاي كودك گوش دهيم؟
1- به زبان رفتار گوش دهيد.
كودكان پس از چيره شدن به زبان گفتار مي كوشند ازطريق رفتار با آنها ارتباط برقراركنند.
كودكان بزرگتر و نوجوانان به طور شفاهي ارتباط برقرار نمي كنند و در بيشتر موارد كه تحت فشار قرار مي گيرند، يا با آنها مخالفت مي شود احساسات خود را بروز مي دهند.
وقتي كودك رفتار جديدي را نشان مي دهد ممكن است مربوط به يك مرحله خاص سني نباشد و قصد گفتن چيزي را به شما داشته باشد.
براي چند لحظه خود را جاي كودك بگذاريد و سعي كنيد هدف او را از بروز چنين اعمالي كشف كنيد و سپس در مورد آن اهداف با او صحبت كنيد.
2- بر احساسات برچسب نزنيد.
روند آموزش تشخيص و بيان احساسات به يك كودك به تمرين و تكرارهاي زيادي نياز دارد. تشخيص دادن احساسات مهارتي است كه به ظرافت نياز دارد پس صبور باشيد.
3- تمام توجهتان را به او جلب كنيد.
به بقيه افراد خانواده بگوييد كه مزاحم نشوند. به يك جاي خلوت و ساكت برويد و طوري رفتار كنيد كه انگار تا ابد مي خواهيد گوش كنيد. همان قدري كه براي دوستان خود كه براي مشورت نزد شما آمده اند وقت مي گذاريد براي كودكان خود نيز وقت بگذاريد.
4- سرصحبت را بازكنيد.
گاهي شروع صحبت براي كودكان مشكل است.
سرصحبت را با جملاتي مانند (خب چي شده؟ بگو از چي ناراحتي؟،) باز كنيد. هرچه اين جملات اختصاصي تر باشند، موثرترند. اگر كودك نمي خواهد در مورد موضوعي صحبت كند به او القا كنيد كه آزاد است و مي تواند در فرصت ديگري اين كار را انجام دهد.
5- به كودك اجازه صحبت كردن بدهيد.
افراد بالغ معمولا تمايل دارند راه حل هايي پيشنهاد دهند و حتي براي كودكان نطق كنند، در برابر اين وسوسه ها مقاومت كنيد.
6- فقط گوش كنيد!
سعي كنيد حرف هاي كودك را به خودش برگردانيد تا شما را با بخش بيشتري از احساساتش شريك كنيد. از شيوه گوش كردن فعال يعني تكرار يا تفسير آنچه كودك به شما گفته است را به كار گيريد. با پاسخ هاي كودك پيش برويد و بيشتر يك دوست دانا باشيد تا يك پليس كنجكاو. توجه داشته باشيد شما در حال مشاهده دنيا از ديد كودك هستيد نه لزوما واقعيتي كه اتفاق افتاده است. از هر روشي زياد استفاده نكنيد اگر همه جملات كودك را تكرار كنيد يا مطالب زيادي از او بپرسيد ممكن است خسته و آزرده خاطر شود.
7-بگذاريد كه كودك حس كند كه شما از درد دل كردن او خوشحاليد.
وقتي در مورد مشكلات زندگي اش با شما صحبت مي كند بگذاريد حس كند كه شما احساس خوبي نسبت به اين كار داريد.
چگونه با كودك خود صحبت كنيم؟
1-مجبورش كنيد به چشم هايتان نگاه كند.
حواس كودكان به آساني پرت مي شود اطمينان حاصل كنيد كه هنگام صحبت كردن به شما نگاه مي كنند شايد اين مهمترين عامل در پيروي كودك از دستورات يا گوش دادن به شما باشد. اگر كودكتان با نگاه كردن به چشمان شما مي ترسد يا احساس راحتي نمي كند به او بياموزيد تا به دهان يا تمام صورت شما نگاه كند.
گاهي براي جلب توجه كودك لازم است تماس جسمي با او داشته باشيد. به آرامي دستتان را روي شانه اش بگذاريد... فقط گاهي از اين روش استفاده كنيد و بكوشيد به استفاده از آن عادت نكنيد.
براي كودكان بزرگ تر هر چيزي بيش از يك اشاره كوچك با دست بر شانه اش ممكن است به جاي جلب توجه به يك رويارويي بدون ثمر بيانجامد.
وقتي كودك هنگام صحبت كردن به شما نگاه مي كند براي اين كار او را تشويق كنيد و بگذاريد بداند كه از او راضي هستيد بعدها در صورتي كه علاوه بر نگاه كردن به شما، از دستورات نيز پيروي كرد، او را تحسين كنيد.
2-آرام ولي محكم صحبت كنيد.
اگر معمولا هنگامي كه كاري از كودكتان مي خواهيد صدايتان را بلند مي كنيد كودك مي آموزد تا هنگامي كه صدايتان را به حداكثر نرسانده ايد به شما بي توجهي كند.
3-از جملات پرسشي اجتناب كنيد.
اگر در مورد چيزي كه مي خواهيد كودكتان انجام دهد سوالي در ذهن نداريد از جملات قاطع استفاده كنيد تا دقيقا بداند چه كار بايد بكند و به علاوه آن را چه موقع، كجا و چگونه انجام دهد.
4-با جملات ساده صحبت كنيد.
از كلماتي كه كودك آن ها را نمي فهمد استفاده نكنيد. ساده و روشن حرف بزنيد. پرچانگي نكنيد. دستورات و توضيحات طولاني ممكن است باعث فراموش شدن بخش هاي اصلي صحبتتان شود. نوجوانان براي به يادآوردن سرنخ هاي اطلاعات شفاهي توانايي محدودي دارند. گفتگوهاي كوتاه و ساده همراه با يك عكس العمل طبيعي بهتر از يك سخنراني طولاني، درك و به خاطر سپرده مي شود.
5- احساستان را به كودك بگوييد.
بدون آنكه مستقيم از كودك انتقاد كنيد به او بگوييد در مورد اعمال و رفتارش چه احساسي داريد. اگر از جملاتي استفاده كنيد كه به جاي كودك به خودتان اشاره كند مي توانيد از انتقاد سرزنش يا حمله كردن به كودك بپرهيزيد، همچنين احساسات را به طور موثر بيان كنيد.
مريم سادات كاظمي

 



رابطه خوبي با والدين همسرتان داشته باشيد

درست است كه شما والدين همسرتان را انتخاب نمي كنيد ولي بايد با آنها رابطه دوستانه اي داشته باشيد. آيا والدين همسرتان كاري كرده اند كه شما احساس ناخوشايندي داريد؟ شما در اين زمينه تنها نيستيد! درواقع تنش ميان زوجين و والدين همسرشان يكي از عوامل اصلي بروز اختلاف در ازدواج ها محسوب مي شود. براي اينكه رابطه بهتري با والدين همسرتان داشته باشيد به موارد زير توجه كنيد:
- جلوي زبانتان را بگيريد!
اگر مادرزن يا مادرشوهرتان از مسائلي مثل ظاهر، دكوراسيون منزل و يا آشپزي شما ايراد گرفت مخالفتي نكنيد و از وي راهنمايي بخواهيد. البته اين كار آسان نيست ولي باعث مي شود والدين همسرتان نرم تر شده و روحيه پرخاشگرانه خودرا كنار بگذارند. البته لازم نيست شما به تمام توصيه هاي آنها عمل كنيد!
- هرگز از همسر خود انتقاد نكنيد
هرگونه انتقاد از همسرتان باعث مي شود پدر و مادر او در مقابل شما جبهه گيري كنند. يادتان باشد اعضاي يك خانواده در برابر تهديدات خارجي متحدتر مي شوند.
هرگز مقابل والدين همسرتان با او مشاجره نكنيد.
- تماس تلفني را از ياد نبريد
هفته اي يك بار- ترجيحاً در يك روز مشخص- به والدين همسرتان تلفن بزنيد. اين كار فقط پنج دقيقه از وقت شما را مي گيرد. فراموش نكنيد در اين تماس ها راجع به مسائل مورد علاقه آنها صحبت كنيد.
- از والدين همسرتان براي تربيت نوه هاي شان كمك بخواهيد
والدين همسر شما- به خصوص اگر بازنشسته باشند- فرصت كافي براي نوه هاي خود در اختيار دارند و سهيم شدن در تربيت كودكان آنها را خوشحال مي كند. مادربزرگ ها و پدربزرگ ها علاقه زيادي به نوه هاي خود دارند ولي از ياد نبريد كه يك زن 60ساله نمي تواند تمام روز مراقب يك كودك دو ساله باشد!
- در حضور والدين همسرتان به تمجيد از والدين خودتان نپردازيد
كاملاً روشن است كه والدين تان براي شما در اولويت قرار دارند ولي شما نبايد اين مسأله را به رخ ديگران بكشيد! يادتان باشد همسر شما هم درمورد والدين خود احساسي همانند شما دارد بنابراين در توجه كردن به والدين خود و همسرتان انصاف را رعايت كنيد.
- خود را درگير مسائل مالي نكنيد
بهتر است به والدين همسرتان پول قرض ندهيد و از آنها پول هم قرض نگيريد. گاهي اين كار اجتناب ناپذير است ولي شما بايد قبلاً از وجود برنامه اي براي بازپرداخت قروض مطمئن شويد.
تا حد امكان از شريك شدن با والدين همسرتان خودداري كنيد زيرا اين كار مشاجرات بي پاياني را به دنبال دارد.
- هراز گاهي با والدين همسرتان بيرون برويد
اگر زماني را به والدين همسرتان اختصاص دهيد آنها كمتر شما را تحت فشار قرار مي دهند و در عوض براي رسيدن آن روز لحظه شماري مي كنند! در پختن غذا از مادر همسر خود راهنمايي بخواهيد. در اين صورت او كمتر از شما ايراد مي گيرد!
- براي جلب توجه همسرتان با والدين او رقابت نكنيد
شما بايد والدين همسرتان را به متحد خود تبديل كنيد. اگر همسرتان را مجبور كنيد ميان شما و والدين اش يكي را انتخاب كند ضرر خواهيد كرد.
سعي كنيد رفتار مودبانه اي با والدين همسرتان داشته باشيد.
- به والدين همسرتان كمك كنيد
منظور ما از كمك كردن اين نيست كه مدام در خدمت والدين همسرتان باشيد ولي چه اشكالي دارد قبل از رفتن به خريد از آنها بپرسيد كه آيا به چيزي احتياج دارند يا خير. اين كار زحمتي براي شما ندارد. شما مي توانيد به طرق مختلف به والدين همسرتان كمك كرده و در دل آنها جا بازكنيد!
- فاصله ها را حفظ كنيد
اگر والدين همسرتان بسيار غيرقابل تحمل هستند و در زندگي شما دخالت مي كنند بهتر است از آنها فاصله بگيريد. البته قبل از اين كار حتماً از حمايت همسرتان مطمئن شويد. اگر كنترل اوضاع از دست شما خارج شده با يك مشاور تماس بگيريد. شايد لازم باشد كه رابطه ها را به حداقل برسانيد و يا درصورت لزوم قطع رابطه كنيد.
آذر شايان

 



خوراكي هايي كه بدن را در برابر آنفلوآنزا ايمن مي كنند

فصل زمستان با وجود زيبايي هاي فراواني كه دارد، همراه با آنفلوآنزا و سرماخوردگي است، اما يك رژيم غذايي سالم مي تواند بدن را در برابر هجوم ويروس ها و باكتري هاي اين بيماري ها ايمن كند.
خوراكي هايي وجود دارند كه از آنها به عنوان «ابر خواركي» ياد مي شود. اين مواد قادرند پيروزي سيستم ايمني بدن انسان در مبارزه با ويروس آنفلوآنزاي فصلي را تضمين كنند.
مطالعات مختلف نشان مي دهند كه مصرف مواد غذايي چون روي، سلنيوم و بتاگلوكان هايش پيش از آن كه اولين علائم بيماري پديدار شوند به سيستم دفاعي كمك مي كنند كه در تمام فصل زمستان از بدن محافظت كنند.
اين مواد مغذي در خوراكي هايي كه در ادامه معرفي مي شوند به ميزان فراواني وجود دارند و بنابراين مصرف اين غذاها در اين فصل همانند داروهاي انرژي زا عمل مي كنند.
نقش سير در مبارزه با عفونت هاي ويروسي
سير در تاريخ مبارزه با عفونت هاي ويروسي آنفلوآنزا از شهرت بالايي برخوردار است و همواره توانسته در اين جنگ پيروز ميدان باشد. براي مثال، به دليل اينكه سير محتوي مقادير بالايي از تركيبات گوگرد به ويژه «آليسين» است در طول هر دو جنگ جهاني اول و دوم از اين ماده به عنوان آنتي بيوتيك استفاده مي شد.
تأثيرات اين عوامل آنتي ميكروبي تركيبات گوگرددار سير در مطالعات مختلفي به ويژه تحقيقي كه در ژورنال علوم پزشكي زيستي انگليس در سال 2004 منتشر شد به اثبات رسيدند.
در اين تحقيقات دانشمندان كشف كردند كه ميزان اثربخشي تركيبات گوگردي در برابر عفونت هاي باكتريايي كه نسبت به آنتي بيوتيك ها مقاوم شده اند براي مثال باكتري Methicillin-resistant Staphylococcus aureus بسيار بالا است.
امروزه در ادبيات پزشكي تأييد شده است كه آليسين همچنين در برابر عفونت هاي باكتريايي «اي.كولي» مقاوم نسبت به دارو، عفونت هاي قارچي و انگل ها به ويژه انگل عامل اسهال هاي مسافرتي بسيار فعال بوده و از خواص ضدويروسي نيز برخوردار است.
بر پايه بررسي هاي باليني، مصرف مداوم سير مي تواند از ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزاي فصلي پيشگيري كند.
سبوس گندم
سبوس گندم يكي از غني ترين منابع گياهي روي است. روي يك ماده معدني بسيار مهم است كه تقريبا از هر نظر قادر است سيستم ايمني بدن را تنظيم كند. روي در توسعه «لنفوسيت هاي T»، گروهي از گلبول هاي سفيد خون كه در مبارزه با عفونت ها فعال هستند، نقش مهمي ايفا مي كند.
همچنين، اين ماده معدني به حفظ بهداشت پوست و غشاي مخاطي كه هر دو از اولين موانع بر سر راه عفونت ها هستند كمك مي كند. بررسي ها نشان مي دهد كه در 100 گرم سبوس گندم 17 ميلي گرم روي وجود دارد. پزشكان مصرف روزانه 11 ميلي گرم روي براي مردان و 8 ميلي گرم براي زنان را توصيه مي كنند.
هر چند پروتئين هاي حيواني بهترين منبع روي هستند اما اين پروتئين ها منابع بالاي كلسترول و چربي هاي اشباع شده نيز هستند و بنابراين مصرف بالاي آنها توصيه نمي شود.
بادام زميني
بادام زميني غني ترين منابع «سلنيوم» هستند. اين ماده مغذي به ساخت «سلنو پـروتئينها» كمك مي كند. «سلنوپروتئين»، يك آنتي اكسيدان قوي است كه از خراب شدن سلولها توسط راديكالهاي آزاد جلوگيري مي كند.
اين بدان معني است كه سلنيوم مي تواند به پيشگيري از بيماريهاي مزمني چون سرطانها و آسيبهاي قلبي عروقي كمك كند.
همچنين «سلنو پـروتئينها» درساخت سلولهاي دفاعي لنفوسيتهاي Tحضور دارند و بنابراين نقش مهمي درحفاظت از سيستم ايمني ايفا مي كنند.
دانشمندان مصرف روزانه 55ميكروگرم سلنيوم را توصيه مي كنند. اما يك دانه بادام زميني محتوي 95ميكروگرم از اين ماده است و 1 اونس آجيل برابر با 544 ميكروگرم سلنيوم است.
به گفته محققان، مصرف زياد سلنيوم مي تواند براي سلامت بدن مضر باشد بنابر اين بهتر است كه آجيلها به صورت دوره اي مصرف شوند.
سوپ جو و قارچ
قارچ و جو دو ماده خوراكي هستند كه محتوي مقادير بالايي از «بتا-گلوكان» هستند. «بتا-گلوكان»، نوعي از كربوهيدراتها هستند كه بر روي ديواره هاي سلولي قارچها، مخمرها، باكتريها، جلبكهاي دريايي، گلسنگها و گياهان پيدا مي شوند.
محققان مي گويند كه «بتا-گلوكان» مي تواند عملكرد دو نوع از سلولهاي دفاع ايمني شامل سلولهاي قاتل طبيعي و ماكروفاژها را بهبود بخشد و سيستم ايمني بدن را تحريك كند.
مطالعاتي كه درسال 2004بر روي گروهي از مدلهاي حيواني به ويژه يك بچه خوك 5 روزه كه درمعرض ويروس آنفلوآنزاي خوكي انجام شد نشان داد كه يك دوز روزانه 50ميلي گرم بتا-گلوكان توانست اين حيوان را نسبت به گروه كنترل از آلوده شدن به اين ويروس حفظ كند.
سالاد كلم پيچ
سالاد كلم پيچ يكي از بهترين منابع ويتامين C است. اما از آنجا كه ويتامين C نسبت به گرما بسيار حساس است اين ماده خوراكي بايد به صورت خام مصرف شود. درهر 100گرم كلم پيچ درحدود 120ميليگرم ويتامين C وجود دارد. پزشكان، مصرف روزانه 90 ميليگرم از اين ويتامين را براي مردان و 75 ميليگرم را براي زنان توصيه مي كنند.
ويتامين C كه همچنين با نام اسيد آسكوربيت نيز شناخته مي شود يك آنتي اكسيدان است كه به پيشگيري از تخريب سلولها به سبب راديكالهاي آزاد پيشگيري مي كند. مشاهدات باليني نشان مي دهد افرادي كه رژيم غذايي غني از اين ويتامين دارند به ندرت دچار سرماخوردگي، مي شوند و در صورت ابتلا به سرماخوردگي دوره بيماري آنها نسبت به ساير افراد كوتاه تر است.

 



روش هاي غلبه بر اضطراب

اضطراب و افسردگي دو وضعيت خاص رواني هستند كه بر چگونگي نگرش ما نسبت به دنياي اطراف تاثير مي گذارند.
اگرچه بروز اين حالت هاي رواني گاهي اوقات در زندگي انسان امر عادي و طبيعي هستند اما اگر استمرار پيدا كرده و دائمي شوند، توان لذت بردن از زندگي را از انسان سلب مي كنند.
افسردگي از پيامدهاي اصلي ناكامي در روابط، امور مالي و سلامتي است. آمارها نشان مي دهد كه بيش از 120 ميليون نفر در جهان به افسردگي مبتلا هستند.
از آنجا كه بسياري از مردم براي غلبه بر اضطراب و افسردگي به ساده ترين راهكار يعني مصرف داروهاي شيميايي ضدافسردگي متوسل مي شوند، در اين مقاله متخصصان علوم روانشناسي در امريكا چند روش حياتي و به خصوص طبيعي را براي مقابله با اين اختلالات توصيه مي كنند.
بنا بر گزارش جديد سايت اينترنتي كامن هلت، اين هفت اقدام ساده و طبيعي براي غلبه بر اضطراب و افسردگي عبارتند از:
1-حتما هر روز براي مدت زماني در تماس با نور طبيعي و در فضاي آزاد قرار بگيريد. از آنجا كه الگوي زندگي مدرن امكان فعاليت در فضاي باز را از انسان سلب كرده است، اگر بتوانيد حدود 20دقيقه بدون عينك آفتابي در معرض نور طبيعي روز قرار بگيريد، تفاوت فاحشي را در حال روحيه خود شاهد خواهيد بود.
2- رژيم غذايي را انتخاب كنيد كه از همه نظر متناسب باشد. مطالعات نشان مي دهد كه افراد افسرده بيشتر از شيريني و نوشيدني هايي مثل قهوه استفاده مي كنند، بنابراين دو دستورالعمل ساده را براي يك تغذيه سالم انجام دهيد:
- مصرف غلات سبوس دار، ميوه و سبزي و ماهي و مرغ را افزايش دهيد.
- خوردني هاي بسيار محرك مثل قهوه را حذف كنيد.
3-با افراد مثبت انديش ارتباط بگيريد. در واقع صحبت كردن با كسي كه روحيه مثبت دارد، در اين زمينه موثر است اما تاثير بيشتر و عميق تر زماني حاصل مي شود كه شما در يك اجتماع شاد قرار بگيريد و از حمايت خانوادگي بهره مند شده و در لذت هاي خود سهيم شويد.
4-فعال باشيد و روزانه ورزش كنيد. نيم ساعت فعاليت بدني منظم به شما كمك مي كند به اضطراب و افسردگي غلبه كرده و خواب بهتري داشته باشيد.
5-مواد مغذي بهبوددهنده خلق و خوي را به رژيم غذايي خود بيفزاييد. صرفا مرغوب بودن وعده غذايي شرط كافي براي رساندن تمام ريزمغذي هاي ضروري به بدن نيست مگر اينكه بتوانيد با يك انتخاب مناسب، تعادل هورمون هاي بدن را برقرار سازيد. بنابراين توصيه مي شود كه ويتامين D و مكمل هاي زير را در برنامه غذايي خود بگنجانيد:
-روغن ماهي امگا-3 حاوي EPA و DHA كه به بهبود خلق، افزايش سطح سروتونين، تعادل هورموني و درمان افسردگي كمك مي كند.
-ويتامين ب كمپلكس كه براي سلامت اعصاب ضروري است اما نكته مهم اينكه ويتامين هاي گروه ب با مصرف الكل، كافئين، نيكوتين، با استرس و مصرف غذاهاي فرآوري شده و قندي تخريب مي شود.
- ويتامين C همراه با بيوفلاوونوئيدها كه ميزان آن در بدن افراد افسرده 30درصد كمتر است. به علاوه استرس، سيگار، آسپرين، داروهاي ضدبارداري و بسياري از داروهاي ديگر نياز ما را به ويتامين C افزايش مي دهد.
- مولتي ويتامين و املاح مختلف به ويژه كلسيم، منيزيم و روي كه خلق را تثبيت مي كنند و كمبود آنها موجب عصبيت، تحريك پذيري، نوسانات خلقي و افسردگي مي شود.
- استراحت و خواب كافي داشته باشيد. مصرف كافئين و محرك ها خواب خوب را از شما سلب مي كند. به علاوه توصيه مي شود براي خواب مناسب دستورالعمل هاي بهداشتي مربوط به آن را ياد بگيريد.
7-تمركز روي جنبه ها و موضوعات مثبت را ياد بگيريد. اين كار نياز به تمرين، استمرار و مداومت دارد اما اگر به يك عادت تبديل شود، مي تواند براي هميشه زندگي شما را بهتر و زيباتر كند.

 



افراد داراي ايمپلنت، بيش از ديگران مستعد تخريب استخوان هستند

به گفته دكتر محمد رضا طالبي براساس يافته هاي علمي به دست آمده، بيماران داراي ايمپلنت در مقايسه با افراد داراي دندان هاي طبيعي نسبت به التهاب ناشي از پلاك و تخريب استخوان مستعدتر هستند.
عواملي كه سبب از بين رفتن يك دندان طبيعي مي شوند، عينا مي توانند منجر به از دست رفتن ايمپلنت شود.
با توجه به اينكه لازمه موفقيت كاشت دندان سلامت لثه ها و بافت هاي نگهدارنده دندان است، همايش امسال انجمن پريودنتولوژي ايران مباحث مربوط به رابطه بيماري هاي سيستميك از قبيل بيماري هاي قلب و عروق، قند، پوكي استخوان، ايدز و هپاتيت، تيروئيد با سرطان و... و رابطه اين بيماري ها با سلامت لثه و نيز موفقيت درمان ايمپلنت در صورت كنترل بيماري هاي فوق ارايه خواهد شد.
دكتر طالبي اردكاني يادآور شد: مردم تصور مي كنند كه ايمپلنت پيچي است كه در استخوان فك داخل شده و تا آخر عمرشان باقي خواهد ماند در صورتي كه ايمپلنت مراقبت بيشتري نسبت به دندان هاي طبيعي نياز دارد. كسي كه رعايت بهداشت دهان مناسبي ندارد، بدون شك در نگهداري ايمپلنت هم موفق نخواهد بود و ايمپلنت را پس از مدتي از دست خواهد داد.
اگر چه ايمپلنت هيچ گاه دچار پوسيدگي نمي شود، اما تجمع پلاك ميكروبي و جرم در اطراف هر ايمپلنت منجر به التهاب لثه و استخوان اطراف ايمپلنت شده در نهايت سبب از بين رفتن اتصال ايمپلنت با استخوان خواهد شد.
ضروري است، افرادي كه نسبت به كاشت ايمپلنت اقدام مي كنند، درست مانند يك دندان طبيعي از ايمپلنت خود نگهداري كنند.
رعايت بهداشت مطلوب و كاربرد مسواك حداقل دو بار در روز در كنار استفاده از نخ ها و برس هاي مخصوص كه به منظور نظافت ايمپلنت توسط متخصص آموزش داده مي شود در حفظ و نگهداري ايمپلنت ضروري است.
دوره نگهداري از ايمپلنت كه فاز نگهدارنده ناميده مي شود، نقش به سزايي در حفظ و بقاي ايمپلنت خواهد داشت فاز نگهدارنده از زمان قرار دادن ايمپلنت آغاز شده و بيمار مي بايست، تحت ويزيت هاي دوره اي منظم با فواصل سه ماهه در سال اول و فواصل شش ماهه در سال هاي بعد قرار گيرد.
تميز كردن ايمپلنت در اين دوره ها مشابه دندان ها انجام مي شود با اين تفاوت كه براي برداشتن جرم از ابزارهاي مخصوصي استفاده مي شود كه مانع خراش سطح ايمپلنت شود.
با توجه به پيشرفت هاي روزافزون علم در خصوص نحوه قراردهي و مواد بكار رفته در سطح ايمپلنت ها به منظور اتصال سريع و بهتر با استخوان، درصد موفقيت ايمپلنت هاي دنداني بسيار بالا گزارش شده است. درصد موفقيت و طول عمر ايمپلنت به شدت تحت تأثير شرايط بهداشتي دهان، نگهداري بيمار و تداوم انجام ويزيت هاي دوره اي قرار دارد.

 



به خاطر سلامتي گريه كنيد

گريه كردن قابليت درماني و تسكين دهنده دارد و سم «كاته كولامين» را از بدن خارج مي كند.
انسان در مواقع ناراحتي و تاثر عكس العمل نشان مي دهد كه براساس شخصيت، سن و جنسيت اين واكنش ها متفاوت است.
فشارهاي رواني و مشكلات عاطفي باعث مي شود تا تعادل شيميايي بدن بر هم خورد و در اثر اين نامتعادل بودن مواد سمي در بدن ترشح شود كه گريه كردن موجب خروج اين مواد از بدن مي شود و در نتيجه دوباره تعادل در بدن برقرار مي شود.
گريه كردن قابليت درماني و تسكين دهنده دارد: براساس اين پژوهش فشارهاي روحي و عاطفي واقعي باعث توليد اشك مي شود كه با اشك معمولي متفاوت است كه آزمايشها نشان مي دهد اين اشك داراي ماده اي سمي به نام «كاته كولامين» است.
«كاته كولامين» از تغييرات شيميايي مغز توليد مي شود. بنابراين اشكهاي واقعي كه از چشم جاري مي شود اين ماده سمي را از بدن خارج مي كند و در نتيجه گريه كردن موجب طول عمر، آرامش اعصاب و بهبود وضعيت روحي مي شود.
براساس اين پژوهش اشك هاي متاثر از مشكلات مالي ربطي به اين موضوع ندارد.

 



ترك عادت مكيدن انگشت

شايد عادت مكيدن انگشت شست در كودكان در ابتدا امري عادي به نظر برسد اما اگر اين عادت ادامه يابد مي تواند درنهايت به دندان هاي كودك آسيب جدي وارد كند.
انجمن دندانپزشكي آمريكا چند راهكار مهم و موثر براي والدين ارائه كرده كه به آنها كمك مي كند اين عادت مضر را در كودكانشان ترك بدهند. در اين مقاله توصيه شده است:
- به جاي اين كه هنگام مكيدن انگشت، كودك خود را دعوا و تنبيه كنيد در مواقعي كه اين كار را انجام نمي دهد به او جايزه بدهيد و تشويقش كنيد.
- راه كارهاي موثري براي آرام كردن كودك خود و كاهش اضطراب در او پيدا كنيد چون اضطراب مي تواند ريشه گرايش كودك به مكيدن انگشتانش باشد.
- از دندانپزشك خود بخواهيد براي كودكتان شرح دهد كه چرا مكيدن انگشت براي دندان هايش مضر است.
- مي توانيد در موارد شديدتر شست كودكتان را با باند بپيچيد يا آن را به داروهاي بدمزه آغشته كنيد تا به او يادآوري شود كه بايد اين عادت را ترك كند.

 



كودكان را به نوشيدن آب، شير و دوغ ساده عادت دهيم

كودكان خود را عادت دهيد روزانه آب، شير و دوغ ساده مصرف كنند و ذائقه آنان را با ساير نوشيدني ها آشنا نكنيد.
به گفته پزشكان لازم است افراد روزانه شش تا هشت ليوان آب بنوشند و مصرف انواع نوشابه هاي گازدار و آب ميوه هاي صنعتي را به دليل داشتن گاز، مواد رنگي، مواد نگهدارنده و شكر محدود كنند.
شير پاستوريزه به دليل داشتن درصد بالاي آب، كلسيم و پروتئين يك نوشيدني بسيار خوب محسوب مي شود. همچنين نوشيدن انواع دوغ كم نمك چون دوغ و شربت هاي خانگي كم شيرين علاوه برداشتن ارزش غذايي و رفع تشنگي مي تواند مقداري از نياز روزانه بدن را به مايعات تأمين كند.
افراد بايد از نوشيدن چاي و قهوه بلافاصله قبل و يا پس از غذا به دليل كاهش جذب آهن غذا خودداري كنند.
آب بهترين نوشيدني هنگام مصرف دارو است. نوشابه هاي گازدار، آبميوه ها و شربت هاي صنعتي و تجاري جايگزين مناسبي براي دريافت مايعات روزانه نيست و اگر شاغل هستيد همواره يك پارچ يا بطري آب روي ميز كار خود داشته باشيد و به طور مرتب آب بنوشيد. در ضمن از نوشيدن آب هاي يخ زده در بطري هاي يكبار مصرف و يا آب هاي موجود در بطري هايي كه ساعت هاي زيادي در معرض تابش نور خورشيد قرار گرفته، خودداري كرده و در طول انجام ورزش به فاصله هر ده تا پانزده دقيقه كمي آب بنوشيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14