(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10بهمن 1390- شماره 20131

بهره برداري از 17 طرح فرودگاهي
بانك مركزي موظف به تامين ارز كالاهاي اساسي شد
كوتاه اقتصادي
طراحي فاكتور متحدالشكل براي فروش مصنوعات طلا
بنيادها و نهادها مشمول پرداخت ماليات شدند
اعلام ميزان سود سپرده هاي بانكي
جزئيات جديد از راه اندازي بورس انرژي
قيمت مصوب شكر و تخم مرغ اعلام شد
از اول اسفند ترخيص كالا با تاييد سازمان استاندارد انجام مي شود
تمهيدات 4گانه بانك مركزي براي يكسان سازي نرخ ارز
با توجه به نرخ تورم، سال آينده حداقل افزايش دستمزد كارگران 17 درصد خواهدبود
پيش فروش 10 ميليون قطعه سكه در 40 روز



همزمان با دهه مبارك فجر آغاز مي شود
بهره برداري از 17 طرح فرودگاهي

مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور از آماده بودن 17 طرح فرودگاهي براي بهره برداري در ايام ا... دهه مبارك فجر امسال خبر داد.
محسن اسماعيلي، بهسازي عوامل و سطوح پروازي، ساخت بناهاي فرودگاهي، نصب و راه اندازي دستگاهها و ايستگاههاي كمك ناوبري، افتتاح ترمينال و راه اندازي مراكز رفاهي و خدمات فرودگاهي را طرحهايي ذكر كرد كه در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسند.
وي با بيان اين كه براي اجراي اين طرح ها بالغ بر 400 ميليارد ريال از محل اعتبارات شركت فرودگاههاي كشور هزينه شده است، خاطرنشان كرد: اين طرح ها در فرودگاههاي استان هاي آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، كرمان، همدان، زنجان و مازندران به بهره برداري خواهد رسيد.
اسماعيلي از افتتاح 4 طرح فرودگاهي در فرودگاههاي آبادان و اروميه تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: براي اجراي اين طرح ها كه شامل خط انتقال و تصفيه خانه فاضلاب، فاز دوم دوربين هاي مدار بسته و سامانهVOR/DME در فرودگاه آبادان و احداث برج مراقبت در فرودگاه اروميه است، نيز بالغ بر 64 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي همچنين از آماده بودن 7 طرح براي كلنگ زني در فرودگاههاي كشور خبر داد و افزود: اين طرح ها نيز در فرودگاههاي ساري، زاهدان، مراغه، مهرآباد، شيراز و اصفهان توسط شركت فرودگاهها و بخش خصوصي آماده شروع عمليات است.
وي گفت: در اين زمينه 107 ميليارد ريال توسط شركت فرودگاه ها و 524 ميليارد ريال از سوي بخش خصوصي سرمايه گذاري شده است.

 



بانك مركزي موظف به تامين ارز كالاهاي اساسي شد

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تشريح جزئيات تصميمات جديد كارگروه كنترل بازار براي كالاهاي اساسي و كنترل بازار، از تعيين قيمت شير خام در استان تهران خبر داد و گفت: براساس مصوبه كارگروه، قيمت هر كيلوگرم شير خام در تهران 630 تومان تعيين شد.
محمدعلي ضيغمي در گفتگو با مهر با تشريح جزئيات جلسه شنبه شب كارگروه كنترل بازار با حضور معاون اول رئيس جمهوري و وزراي مربوطه گفت: اين جلسه بيشتر معطوف به مديريت بازار و كنترل آن با توجه به نوسانات نرخ ارز و سوءاستفاده برخي توليدكنندگان و توزيع كنندگان از اين فضا بود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس مصوبه كارگروه كنترل بازار قرار بر اين شد كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و تعزيرات حكومتي، با هرگونه سوءاستفاده از شرايط موجود برخورد كند، ضمن اينكه نظارت لازم را براي جلوگيري از نگهداري و امتناع از عرضه كالا و نيز ايجاد كمبود تصنعي در بازار صورت گيرد.
وي تصريح كرد: موضوع ديگر مورد بحث در جلسه شنبه شب كارگروه كنترل بازار، تامين كالا بود كه بر اين اساس بانك مركزي يكبار ديگر مكلف شد تا نسبت به تامين ارز لازم براي تمامي كالاها به ويژه كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم، در اسرع وقت اقدام كند تا سوءاستفاده اي در اين رابطه صورت نگيرد.
به گفته ضيغمي، از جمله تصميمات جديد ديگري كه در كارگروه صورت گرفت، موضوع سيب زميني بود كه با توجه به اين كه توليد مازاد در كشور وجود دارد و اين توليد مازاد، دلنگراني براي برخي توليدكنندگان بوجود آورده است و آنها نگران فروش كالاهاي خود هستند، كارگروه كنترل بازار براي اين كالا چند تصميم اتخاذ كرد.
وي در توضيح اين مطلب افزود: بر اين اساس مقرر شد تا براي عرضه مستقيم توليدات موجود از طريق تشكل هاي توليدي با مجموعه هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار هماهنگي هاي لازم به عمل آيد، ضمن اينكه ميادين نيز امكان عرضه مستقيم سيب زميني را فراهم كنند.
ضيغمي گفت: همچنين مقرر شد تا هماهنگي هاي لازم با صنايع تبديلي نيز صورت گيرد تا محصولات توليدي خريد و جذب شود، در اين راستا البته سازمان توسعه تجارت ايران نيز براي صادرات سيب زميني به سرعت وارد مذاكره با تشكل هاي توليدي شده و بازاريابي هاي لازم را انجام دهد.
وي اظهار داشت: همچنين قرار بر اين شد كه سيستم بانكي نيز به واسطه دو بانك توسعه صادرات و كشاورزي، هماهنگي لازم براي اختصاص تسهيلات به تشكل ها و توليدكنندگان را صورت داده و نقدينگي مورد نياز آنها را براي خريد، عرضه و صادرات سيب زميني توليدي، فراهم آورد.
قيمت شيرخام، 630 تومان
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از تصميم جديد كارگروه كنترل بازار براي شير خام خبر داد و گفت: با توجه به افزايش خودسرانه قيمت توسط برخي دامداران و به تبع آن كارخانجات توليدكننده فرآورده هاي دامي، گزارشي از سوي استاندار تهران در جلسه اعلام شد كه براساس آن، حداكثر قيمت براي شير خام با كيفيت و رتبه A معادل 630 تومان تعيين شد و بر اين اساس، كارخانجات اجازه خريد بالاتر از اين نرخ را ندارند و نمي توانند آن را مبنا قرار دهند.
وي اظهار داشت: همچنين قرار بر اين شد كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به سرعت، هماهنگي و نظارت لازم را انجام داده و قيمت فرآورده هاي لبني را نيز براساس قيمت 630 توماني شير تعديل كند.
به گفته ضيغمي، با توجه به اينكه بالاترين نرخ شير خام را در كشور، استان تهران دارد، بر اين اساس ساير استانها نيز قيمت شير را كمتر از اين نرخ تعيين خواهند كرد.
لازم به ذكر است خبرگزاري فارس روز شنبه به نقل از سعيد سلطاني سروستاني مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران، قيمت شير خام در جلسه اي به رياست استاندار تهران را 650 تومان اعلام كرده بود.
افزايش قيمت محصولات لبني
دبير انجمن فرآورده هاي لبني گفت: با توجه به تصويب قيمت 630 تومان براي هر كيلوگرم شير خام توسط كارگروه كنترل بازار، پيش بيني مي شود فرآورده هاي لبني نيز 10 درصد افزايش قيمت داشته باشند.
رضا باكري در گفتگو با مهر با بيان اين كه ستاد تنظيم بازار قيمت 650 تومان شير خام را تاييد نكرده است، اظهار داشت: قيمت مصوب، 630 تومان است اما هنوز به صورت مكتوب به ما اعلام نشده است.
دبير انجمن فرآورده هاي لبني تصريح كرد: با توجه به اينكه قيمت شيرخام از 520 تومان به 630 تومان افزايش يافته، پيش بيني مي شود قيمت فرآورده هاي لبني نيز 10 درصد افزايش يابد.
وي متذكر شد: البته با توجه به اينكه تغييرات شير خام بر روي 70 درصد قيمت تمام شده محصولات لبني اثر دارد، بايد 21 درصد فرآورده هاي لبني افزايش قيمت داشته باشد اما سازمان حمايت با اين مسئله موافقت نخواهد كرد و حداكثر 10 درصد افزايش فرآورده هاي لبني را تاييد مي كند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران و ايران گفت: من هيچگاه نگفتم كه در 6 ماه آينده قحطي مي آيد اما اگر از صحبت من چنين برداشتي شده است حرف خودم را پس مي گيرم و از مردم عذرخواهي مي كنم. اسدالله عسگراولادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: من هيچگاه نگفته ام كه قحطي مي آيد. بلكه گفتم با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تورم در كشور ايجاد مي شود كه اين تورم بايد با سياست هاي درست مهار شود.
¤ مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني صنعت مرغداري با اشاره به توليد مازاد سالانه 10 هزار تن تخم مرغ و 200 هزار تن گوشت مرغ در كشور گفت: در شرايط فعلي واردات تخم مرغ قطعا متوقف شده است.حميد فاضلي با اشاره به جبران كسري در صنعت مرغداري كشور اظهار داشت: پيرو مشكلي كه در اوايل سال دامنگير صنعت مرغداري كشور شد، مجبور شديم حداقل 25 درصد مرغ هاي كشور را معدوم كنيم كه در نهايت باعث افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ و بروز نوسان قيمت در بازار و عدم تعادل بين ميزان توليد و عرضه شد.
¤ معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: 88 درصد واردات كشور با نرخ مرجع دلار صورت مي گيرد، بنابراين واردات به نوعي مصون از نوسانات نرخ ارز است.
¤ مديرعامل بيمه ايران گفت: طرح بيمه مستمري مادام العمر براي كاركنان دولت بزودي به بازار مي آيد. جواد سهاميان مقدم با بيان آنكه طرح اين نوع بيمه آماده شده و مراحل نهايي را مي گذراند، افزود: اين طرح بزودي براي تاييد نهايي به بيمه مركزي ارايه خواهد شد.
¤ توليد شمش آلومينيوم با رشد 3/11 درصدي در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 278 هزار تن رسيد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، تا پايان دي ماه سال جاري، اين فلز همراه با فولاد خام بيشترين رشد را در بين محصولات معدني و صنايع معدني به ثبت رساند.
¤ ديروز تمام نمادهاي اوراق مشاركت و اجاره در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران متوقف شد. اين توقف به منظور بررسي در خصوص بازنگري نرخ سود اوراق مشاركت و نرخ اجاره بهاي اوراق اجاره، تا پايان معاملات روز چهارشنبه 12 بهمن متوقف مي شود. همچنين در حالي كه ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 91 ميليون اوراق بهادار، به 622 ميليارد ريال رسيد، بيشترين حجم معاملات ديروز را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، هلدينگ صنايع معدني خاورميانه در بازار اول با جابجايي 54 ميليون و 988 هزار سهم و نرخ 2170 ريال از آن خود كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3364، 3365، 3389 الي 3384، 3314، 3315، 3390 الي 3399، 3311، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 7732 الي 7735، 7739، 7778، 7779، 7796، 7711، 7712، 7714، 2220، 2221، 2223، 2224، 2267، 2239، 2284 الي 2289، 2293 الي 2298 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



طراحي فاكتور متحدالشكل براي فروش مصنوعات طلا

مدير كل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان جزئيات فاكتورهاي متحدالشكل طراحي شده براي طلافروش ها را اعلام كرد.
شهرام ميرآخورلو در گفتگو با مهر گفت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان دو اقدام را در مورد كنترل بازار طلا انجام داده است كه توانسته در بازار مؤثر باشد، به اين معنا كه سكه هاي غيربانكي از سطح بازار جمع شد و در عمل، خريد و فروش هرگونه سكه با ضرب اشخاص حقيقي و حقوقي به جز بانك مركزي، ممنوع شد و حق خريد و فروش سكه هايي نظير پارسيان، هخامنشي و اليزابت در بازار وجود ندارد.
مديركل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: هم اكنون توليدكنندگان به سمت ضرب سكه هاي چند ضلعي رفته اند كه مشكلي هم ندارد اما سازمان ملي استاندارد به دنبال اين است كه ميزان عيار سكه هاي مذكور را با رقم درج شده بر روي بسته بندي آنها تطبيق داده و از تخلفات در اين حوزه جلوگيري كند.
وي تصريح كرد: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، همچنين عرضه مصنوعات خارجي طلا را با توجه به قانون ممنوع كرده است و براين اساس، طرح ويژه نظارتي تدارك ديده است.
ميرآخورلو گفت: با توجه به اينكه عرضه مصنوعات خارجي از پشت ويترين طلافروشي ها جمع آوري شد و به زير ميزكار عرضه كنندگان رفته است و به مصرف كنندگان براي خريد پيشنهاد مي شود، طبيعتاً سازمان حمايت به خوبي نتوانسته آنها را شناسايي كند.
مديركل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: دستور اجراي طرح ويژه نظارتي به صورت مستمر و هفتگي صادر شده كه كار از هفته قبل آغاز شده است، به نحوي كه قرار شد اين طرح به صورت هفتگي در تمامي استانها به خصوص در تهران به صورت همزمان، نظارت بر عرضه كنندگان مصنوعات خارجي طلا شكل گيرد و بازرسي ها هم به شيوه نامحسوس خواهد بود.
وي اظهار داشت: بازرسان از اتحاديه كشوري طلا و جواهر، انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان طلا و جواهر، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، قاضي ويژه سيار از تعزيرات حكومتي، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و سازمان حمايت هستند كه در 3 يا 4 منطقه تهران قرار است حضور يابند.
به گفته ميرآخورلو، اين بازرسان به طور نامحسوس وارد عمل شده و اگر طلاي خارجي را مشاهده كنند، آن را كشف و ضبط خواهند كرد و به عنوان كالاي قاچاق با آن برخورد مي كنند.
وي افزود: اگر فردي براي فروش مصنوعات خارجي خريداري شده از قبل، به طلافروشي مراجعه كرد، طلافروش بايد آن را آب كرده و از توزيع آن خودداري كند.
ميرآخورلو گفت: اقدام ديگر براي كنترل بازار سكه، طراحي فاكتورهاي يكسان براي طلافروش ها در سطح كشور است كه اين طراحي صورت گرفته و به سازمان امور مالياتي ارايه شده است، براين اساس سازمان امور مالياتي اين فاكتورها را مد نظر قرار داده و از 8 بهمن ماه، آن را براي دستگاههاي ذي صلاح ارسال كرده است.
وي اظهار داشت: براين اساس، بايد در بازه زماني تا قبل از اتمام سال جاري، اين فاكتور در تمامي كشور مورد استفاده واقع شود. ميرآخورلو در تشريح اين فاكتور گفت: مندرجات در اين فاكتور بايد دقيقاً از سوي فروشنده تكميل شود؛ به نحوي كه آيتم هايي در اين فاكتور همچون هزينه آن كالا، قيمت طلا به روز، قيمت دلار به روز، في طلا و وزن آن، اجرت ساخت، سود خرده فروشي بايد با شفافيت در اين فاكتورها ذكر شود.
وي اظهار داشت: همچنين براساس الزامات سازمان امور مالياتي، ميزان ماليات بر ارزش افزوده طلاي خريداري شده نيز بايد در انتهاي فاكتور ثبت شود.

 



بنيادها و نهادها مشمول پرداخت ماليات شدند

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور از حكم جديد رهبر انقلاب براي پرداخت ماليات از سوي بنيادها و نهادها خبر داد.
علي عسگري در گفت وگو با مهر در مورد ماليات بنيادها و نهادها اظهار داشت: ميزان ماليات بنيادها و نهادها تاكنون بسيار كم بوده است، رقم كل ماليات ساليانه آنها 20 تا 25 ميليارد تومان است.
وي اضافه كرد: با توجه به ماليات 30 هزار ميليارد توماني كل سال، ميزان ماليات بنيادها و نهادها بسيار اندك است و تنها حدود يك درصد از ماليات هاي دريافتي را تشكيل مي دهد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه بنيادها و نهادها و شركتهاي وابسته به آنها ماليات مي پردازند، عنوان كرد: به لحاظ ابهاماتي كه مطرح شده است، اخيراً دفتر مقام معظم رهبري اظهارنظر و حكمي صادر كرده است كه براساس آن، شركتها و فعاليتهاي وابسته به بنيادها و نهادها مشمول ماليات هستند.
عسكري همچنين در مورد اخذ ماليات از واحدهاي خالي از سكنه عنوان كرد: اين موضوع توسط وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي شود، سازمان مالياتي تنها مجري قانون است و هر زمان كه قانون اخذ ماليات از واحدهاي خالي از سكنه به ما ابلاغ شد، سازمان آن را اجرا خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: اجراي آزمايشي طرح جامع مالياتي از سال آينده آغاز خواهد شد.
عسكري همچنين با اعلام اينكه نرخ ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي سال آينده 5 درصد مي شود، گفت: براساس قانون سالانه يك درصد به نرخ ماليات بر ارزش افزوده اضافه مي شود.

 



اعلام ميزان سود سپرده هاي بانكي

مديران بانك هاي دولتي و خصوصي نرخ جديد سود سپرده هاي كوتاه مدت و بلندمدت را تعيين كردند.
به گزارش فارس بانكداران دولتي و خصوصي در جلسه اي تصميم گرفتند نرخ سود سپرده كوتاه مدت ويژه (روز شمار) را 7 درصد و نرخ سپرده كوتاه مدت 3 ماهه را 10 درصد تعيين كنند.
همچنين طبق تصميم كانون بانك هاي خصوصي و مديران بانك هاي دولتي نرخ سود سپرده مدت دار 6 ماهه از اين پس 12 درصد و همچنين نرخ سود مدت دار 9 ماهه 15 درصد تعيين شده است.
سپرده گذاران سيستم بانكي مي توانند با سپرده گذاري يك ساله 17 درصد و سپرده گذاري 5 ساله 20 درصد سود از بانك هاي دولتي و خصوصي دريافت كنند.
براساس تصميم اخير بانكي ها، بانك هاي دولتي و خصوصي مجازند نرخ سود سپرده هاي بين يك تا 5 ساله را از 17 تا 20 درصد تعيين كنند.
تعيين نرخ سود در اين فاصله يك تا 5 سال در اختيار بانك هاي دولتي و خصوصي گذاشته شده است؛ اين نرخ ها از ديروز در سيستم بانكي اجرايي شده است.
ظاهراً بانك مركزي نظر مساعدي درباره نرخ هاي مصوب در جلسه مديران بانك هاي دولتي و خصوصي داشته است.
در همين رابطه رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك هاي دولتي با اشاره به اينكه صورت جلسه نرخ هاي توافقي بانك هاي دولتي و خصوصي به بانك مركزي ارسال شده گفت: اين نرخ ها يك توافق صنفي بوده و نقض احتمالي آن در واقع نفي توافقات و انسجام صنفي است.
فرشاد حيدري در پاسخ به اين پرسش كه آيا ساز و كاري هم براي نظارت بر رعايت اين نرخ ها تعريف شده است، گفت: اين نرخ ها يك توافق صنفي است و نقض احتمالي آن در واقع نفي توافقات و انسجام صنفي است.
وي تأكيد كرد: البته همكاران بانكي كاملاً به اين واقعيت اشراف دارند كه در صورت نقض اين توافق هيچ دليلي وجود ندارد كه چنين رفتاري از سوي ديگران هم انجام نگيرد و حتي آنان هم نمي خواهند براي حفظ سپرده هاي خود مجبور به نرخ شكني شوند كه در اين صورت شاهد متضرر شدن كل نظام بانكي، تسهيلات گيرندگان و حتي سپرده گذاران خواهيم بود؛ به همين منظور اميدواريم چنين اتفاقي رخ ندهد.

 



جزئيات جديد از راه اندازي بورس انرژي

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار جزئيات جديدي از راه اندازي بورس انرژي را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان، علي صالح آبادي در نشست خبري ديروز خود گفت: اطلاعات پذيره نويسي بورس انرژي اخيراً از بانك ملي اخذ شده و در آينده نزديك نتايج نهايي آن اعلام مي شود.
وي با بيان اينكه مجمع موسس بورس انرژي تا پايان سال برگزار مي شود افزود: در حال حاضر برنامه ريزي هاي لازم براي اين بورس اعم از تهيه نرم افزار مطمئن و آموزش كارگزاري ها در حال انجام است و اين بورس اوائل سال آينده رسماً راه اندازي مي شود.
صالح آبادي در پاسخ به سؤالي درباره بروز تخلف در پذيره نويسي بورس انرژي گفت: بر اساس اطلاعاتي كه در سازمان بورس بررسي شد تخلفي در جريان پذيره نويسي بورس انرژي در بانك ملي انجام نشده است.
خبرنگار كيهان در اين باره به صالح آبادي يادآور شد كه بسياري از مردم متقاضي خريد سهام بورس انرژي با وجودي كه ساعت ها پشت در شعب بانك ملي بودند موفق به خريد سهام نشدند و برخي هم معتقدند بودند كارمندان بانك ملي بعضي از برگه هاي سهام را خودشان خريداري كرده اند.
رئيس سازمان بورس در پاسخ گفت: قبول دارم بسياري از مردم موفق به خريد سهام بورس انرژي نشدند اما به دليل اينكه مجموع سهام اين بورس كم و متقاضي آن زياد بود عرضه اين سهام با هر فرمولي كه صورت مي گرفت باز هم بسياري از افراد موفق به خريد سهام نمي شدند.
صالح آبادي افزود: در كل كشور 5 هزار و 700 نفر موفق به خريد سهام بورس انرژي شده اند كه طبق بررسي ها در برخي شعب بانك ملي افراد بيشتري موفق به ثبت نام براي دريافت برگه سهام شدند و در برخي شعب نيز تعداد كمتري ثبت نام كردند.
وي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ما مبني بر اينكه چرا قيمت سهام هايي كه براي اولين بار در بورس عرضه مي شود گران است گفت: قيمت گذاري سهام هاي عرضه اولي بر اساس انتظارات عرضه كنندگان و متقاضيان است و نبايد متقاضيان انتظار داشته باشند كه به محض خريد سهام عرضه اولي بلافاصله قيمت آن چند برابر شود بلكه بايد اين سهام را بخرند تا در طول زمان قيمت آن رشد كند.
صالح آبادي البته تأييد كرد كه در گذشته قيمت سهام هاي عرضه اولي به گونه اي بوده كه براي متقاضيان جذاب بوده است.
رئيس سازمان بورس در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار كيهان مبني بر اينكه بالاخره تكليف شركت هاي سنگ آهني چه زماني مشخص مي شود، اظهار داشت: با توجه به اطلاعات جديدي كه شركت هاي سنگ آهني به بورس داده اند تا پايان هفته نماد سنگ آهني ها باز مي شود.
وي در ادامه اعلام كرد كه بورس تهران همچنان عضو فدراسيون بورس هاي جهاني است و در اين باره مشكلي وجود ندارد.
صالح آبادي سپس با اشاره به افزايش نرخ سود بانكي پيش بيني كرد رشد نرخ سود سپرده ها اثر منفي بر بورس نخواهد داشت.
وي همچنين در تشريح عملكرد سال جاري بازار سرمايه گفت: ارزش بازار بورس از ابتداي سال جاري تاكنون 126 هزار ميليارد تومان و ارزش بازار در فرابورس هم 30 هزار ميليارد تومان بوده كه در مجموع ارزش اين دو بازار به 156هزار ميليارد تومان مي رسد.
صالح آبادي شاخص كل بورس را 25 هزار و 723 واحد تا پايان روز شنبه گذشته اعلام كرد و افزود: اين شاخص نشان مي دهد كه امسال بورس 4/10 درصد رشد داشته است.
وي ارزش معاملات بورس و فرابورس را هم در سال جاري 25 هزار و 100 ميليارد تومان ذكر كرد و اظهار داشت: تعداد سهامداران هم اكنون بيش از
5/4 ميليون نفر است كه در منطقه بي نظير است.
صالح آبادي همچنين با بيان اينكه از ابتداي سال 90 تاكنون 147 شركت بر اساس برنامه پنجم نزد سازمان بورس به ثبت رسيده اند گفت: اين شركت ها در بازار پايه پذيرش شده اند و ريسك بالايي هم دارند بنابراين سرمايه گذاران بايد در خريد سهام آنها دقت كنند زيرا اين شركت ها فقط به موجب قانون برنامه پنجم نزد بورس به ثبت رسيده اند نه اينكه رسماً شركت بورسي شده باشند.
وي در پايان، افق سال آينده بورس را با توجه به وضعيت سودآوري شركت ها مثبت ارزيابي كرد.

 



قيمت مصوب شكر و تخم مرغ اعلام شد

رئيس بازرسي شوراي اصناف با بيان اينكه روزانه 20 هزار بازرسي در كشور انجام مي شود گفت: قيمت شكر به صورت مصوب بايد هر كيلوگرم 1200تومان فروخته شود و تخم مرغ هم با كاهش قيمت به شانه اي 5 هزار تومان رسيده است.
رضا كرمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ اظهار داشت: روزانه بين 15 تا 20 هزار بازرسي در سطح كشور صورت مي گيرد و با شايعاتي كه در خصوص عدم توزيع كالا مطرح شد اين بازرسي ها تشديد شد در حال حاضر بازار روان است با فراواني كالا مواجه هستيم و در خصوص عدم توزيع كالا هم هيچ شكايت و يا دليل مستندي وجود ندارد.
وي در خصوص افزايش قيمت شكر تا هر كيلوگرم 1700تومان در بازار اظهار داشت: قيمت مصوب شكر 1200تومان است و هرگونه افزايش قيمت تخلف محسوب شده و با آن برخورد مي كنيم.
معاون بازرسي شوراي اصناف كشور گفت: تخم مرغ با كاهش قيمت به شانه اي 5 هزار تومان رسيده است و قيمت آن تصويب شده است.
وي در خصوص عدم توزيع روغن به بنكداران بازار اظهار داشت: روغن در بازار زياد است و انجمن صنايع روغن نباتي هم در نمايشگاههاي عرضه مستقيم بهاره و فروش هاي فوق العاده روغن را با قيمت حداقل 10درصد ارزانتر عرضه مي كند.
كرمي گفت: در بازار تخلف هم صورت مي گيرد و ما منكر تخلف هم نيستيم و به همين دليل ماهانه 35 هزار شكايت مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: در صنف پوشاك طي دو ماه گذشته 14هزار بازرسي صورت گرفته و 9 ميليارد ريال جريمه انجام شده است.
معاون بازرسي شوراي اصناف كشور گفت: در حال حاضر بازار روان است اما شايعاتي هم وجود دارد ولي ما با شايعات كار نمي كنيم چرا كه شايعات را دشمن مي سازد.
هماهنگ نشده است
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: عدم عرضه روغن نباتي به بازار با هماهنگي نبوده است.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ در پاسخ به اين سؤال كه انجمن صنايع روغن نباتي اعلام كرده است كه توزيع روغن نباتي از طريق شبكه هاي توزيع صورت مي گيرد و ديگر به بنكداران بازار جنس داده نمي شود اظهار داشت: اين اقدام انجمن بدون هماهنگي صورت گرفته است و بايد پيگيري بكنيم.
وي در خصوص عدم عرضه كره در بازار توسط كارخانجات لبنيات اظهار داشت: عمده كره مصرفي به صورت وارداتي است و بازرسين سازمان نمايندگاني را كه كره مورد نياز را وارد مي كنند را مرتبا مورد نظارت قرار مي دهند تا در اين خصوص هيچ گونه كم فروشي يا هرگونه فروش خارج از قيمت و خارج از شبكه صورت نگيرد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت سازمان استان تهران در خصوص افزايش قيمت شير پاستوريزه اظهار داشت: افزايش قيمت شير هيچ ارتباطي به افزايش قيمت ارز ندارد و سازمان حمايت با كارخانجات لبنيات و دامداران تفاهم كرده بود تا قيمت ها را به حالت قبل برگردانند تا قيمت هاي جديد مورد بررسي قرار گيرد اما به دليل طولاني شدن اين پروسه چهارشنبه (پنجم بهمن) گذشته مجددا قيمت شير پاستوريزه در هر ليتر 100تومان افزايش پيدا كرد.
وي در واكنش به اين سؤال كه شير پاستوريزه با بسته بندي مناسب بايد به چه قيمتي فروخته شود، اظهار داشت: به طور ميانگين هر ليتر شير پاستوريزه بايد هزار و50 تومان عرضه شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: در خصوص تعيين قيمت شير امروز تصميم گيري نهايي صورت مي گيرد.
صادقي درباره ذخيره سازي سيب و پرتقال شب عيد گفت: ذخيره سازي سيب و پرتقال به پايان رسيده است و براي استان تهران 5 هزار تن پرتقال و 3 هزار تن سيب توسط مباشرين بخش خصوصي ذخيره شده است.
وي در واكنش به اين سؤال كه با آزادسازي واردات سيب و پرتقال با تعرفه 4درصد از 15 بهمن ماه آيا تاكنون ثبت سفارشي صورت گرفته است يا خير گفت: هنوز اين تصميم به ما ابلاغ نشده است تا در خصوص آن ثبت سفارش صورت گيرد.

 



از اول اسفند ترخيص كالا با تاييد سازمان استاندارد انجام مي شود

از ابتداي اسفندماه سال جاري، گمرك ايران كالاهايي را كه قبل از ثبت سفارش، از سازمان استاندارد تاييديه دريافت نكرده باشند ترخيص نخواهد كرد.
از ابتداي ماه پاياني سال جاري قرار است در شكل واردات به ايران تغييري اعمال شود و از اين تاريخ ديگر كالاها بايد قبل از ثبت سفارش از سازمان استاندارد تاييديه دريافت كنند.
طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ايران با توجه به قانون ارتقاء كيفيت خودرو و ساير محصولات صنعتي و آيين نامه اجرايي آن، از اين تاريخ به بعد انجام ثبت سفارشات بيش از پنج هزار رديف تعرفه منوط به اخذ ايران كد و تاييد گواهي هاي لازم از سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران شده است.
بر اين اساس، قرار است گمرك ايران از تاريخ اول اسفندماه سال جاري از ترخيص هرگونه كالايي كه قبل از ثبت سفارش اقدام به اخذ تاييديه از سازمان استاندارد نكرده باشد، خودداري كند.
در اين ليست انواع كالاها از قبيل شير و خامه شير، كره، پنير، چاي سبز، زعفران، گندم سخت، جو، ذرت، برنج، ارزن، آدامس، گوجه فرنگي، زيتون، سيب زميني، بادام زميني، آناناس، مركبات، زردآلو، گلابي، توت فرنگي، آب معدني و اقلام ديگر مشاهده مي شود.
اين در حالي است كه پيش از اين ثبت سفارش انواع مركبات و زيتون ممنوع اعلام شده بود.

 



تمهيدات 4گانه بانك مركزي براي يكسان سازي نرخ ارز

بانك مركزي با صدور اطلاعيه اي تمهيدات جديدي را براي يكسان سازي نرخ ارز اعلام و ابلاغ كرد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اين بانك با توجه به سياست يكسان سازي نرخ ارز ترتيبات خريد و فروش ارز را به شرح ذيل جهت اجرا به كليه شعب ارزي بانك ها ابلاغ نمود:
1- از تاريخ شنبه 8/11/1390 سياست يكسان سازي نرخ ارز اعمال مي شود. در اين راستا فروش ارز به بانك ها صرفاً به نرخ رسمي (مرجع) بانك مركزي خواهد بود، لذا نرخ بازار فرعي از مكانيزم فروش ارز حذف خواهد شد.
بديهي است كليه مصارف ارزي كه طبق مقررات به نرخ بازار فرعي تعيين مي گرديد با نرخ رسمي اعلامي از سوي بانك مركزي تأمين خواهد شد.
2- نرخ رسمي (مرجع) بانك مركزي براي هر دلار آمريكا از روز شنبه 8/11/1390 در سطح 12260 ريال تعيين و كليه نيازهاي ارزي بانك ها در چارچوب مقررات و بخشنامه هاي اين بانك صرفاً با نرخ رسمي (مرجع) تأمين خواهد شد.
3- ارز مسافرتي براساس بخشنامه مورخ 5/11/1390 بانك مركزي در فرودگاه حضرت امام خميني (ره) به مسافر تحويل داده مي شود.
در مورد فرودگاه هاي بين المللي اصفهان، شيراز، تبريز، مشهد، بندرعباس و همچنين ساير مبادي خروجي كشور حداكثر تا آخر هفته آينده هماهنگي هاي لازم جهت اقدام مشابه بعمل خواهد آمد.
متقاضيان خريد ارز مسافرتي با مراجعه به شعب ارزي بانكهاي ملي و ملت در سطح كشور، طبق مقررات به واريز ريالي ارز مسافرتي اقدام نموده و بانك مربوطه نسبت به صدور سند حسابداري، رسيد حاوي: اطلاعات كامل از قبيل نام، نام خانوادگي، كد ملي، شماره گذرنامه، آدرس و ساير مشخصات مسافر اقدام و يك نسخه از سند صادره را تحويل مسافر مي نمايند.
شعبه يا باجه بانك هاي مذكور مستقر در مبادي خروجي فرودگاه جهت پرداخت ارز در فرودگاه (پس از گيت خروجي و كنترل گذرنامه) در مقابل دريافت سند صادره پس از تطبيق مشخصات گذرنامه متقاضي، اقدام مي نمايند.
تأكيد مي شود نرخ فروش ارز مسافرتي، نرخ مرجع بانك مركزي بوده و ميزان ارز مسافرتي براساس بخشنامه هاي قبلي بانك مركزي خواهد بود.
ضمناً براي برخي كشورها با توجه به بعد مسافت امكان افزايش ارز مسافرتي تا سقف 1500 دلار برنامه ريزي شده و طي بخشنامه جداگانه اي ابلاغ خواهد شد.
4- براساس مقررات ارزي اين بانك، خريد ارز از مسافرين خارج از كشور (اعم از ايراني و خارجي) در بانكهاي مستقر در فرودگاههاي بين المللي نيز علاوه بر شعب ارزي بانكها در سراسر كشور صورت مي گيرد.
بديهي است در اين خصوص نرخ مندرج در تابلوي بانكهاي فوق كه براساس نرخ مرجع بانك مركزي تعيين شده است، ملاك عمل خريد و فروش ارز قرار مي گيرد.

 



با توجه به نرخ تورم، سال آينده حداقل افزايش دستمزد كارگران 17 درصد خواهدبود

رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران گفت: طبق برآوردها حداقل افزايش مزد سال آينده كارگران 17 درصد در كنار اجرايي شدن كارت خريد و بن كالا براي كارگران خواهدبود.
غلامرضا خادمي زاده در گفت وگو با فارس درخصوص وضعيت تشكل هاي كارگري براي ارزيابي ضريب افزايش حداقل دستمزد كارگران اظهارداشت: سال گذشته حداقل مزد كارگري براساس تورم تعيين نشد و تنها 9 درصد به حداقل مزد افزوده شد.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه نرخ تورم امسال بيش از 20 درصد است و به همين علت شيوه كنوني تعيين مزد از نظر كارگران ناكارآمد و غيرمنطقي است.
رئيس كانون عالي انجمن صنفي كارگران با بيان اينكه طي سنوات گذشته شركاي اجتماعي كار به هزينه سبد خانوار كارگري توجه نكرده اند، گفت: سال گذشته مشروط به اين كه9 درصد حداقل مزد افزايش يافت كه دولت كارت خريد اعتباري و بن خريد كالا را براي كارگران فراهم كند، اما علي رغم وعده ها هيچ يك اين موضوعات اجرا نشد.
به گفته اين فعال كارگري، براساس برآوردهاي انجام شده در مركز استاني با توجه به نرخ تورم 20 درصدي ضريب افزايش حداقل مزد امسال در شوراي عالي كار 15 تا 17 درصد خواهدبود و كارگران بر روي آن تأكيد دارند.
خادمي افزود: درصورتي كه فاز دوم هدفمندي يارانه ها سال آينده اجرا شود مي توان در 6 ماه دوم سال نيز براي اين موضوع در شوراي عالي كار مجدد تصميم گيري كرد.
رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگري با اشاره به اينكه قانون كار راجع به تعيين حداقل مزد، هيچ قيدي براي تعيين چندباره دستمزد ندارد، تصريح كرد: كجاي قانون صراحت دارد كه از اول فروردين تا پايان اسفند يك نرخ دستمزد داشته باشيد در حالي كه فقط ذكرشده همه ساله شوراي عالي كار موظف ميزان حداقل مزد كارگران را براي نقاط مختلف كشور يا صنايع مختلف تعيين كند.
اين فعال كارگري بيان كرد: در صورتي كه كمك هزينه هاي خانوار كارگري مانند كارت اعتباري و بن خريد كالا ازسوي دولت اجرايي نشود ضريب حداقل مزد بيش از 20 درصد از سوي كارگران براي سال آينده در شوراي عالي كار پيگيري خواهدشد.

 



پيش فروش 10 ميليون قطعه سكه در 40 روز

از آغاز طرح پيش فروش سكه تاكنون 10 ميليون قطعه سكه پيش فروش شده است.
به گزارش مهر، مرحله نخست طرح پيش فروش سكه از 29 آذرماه و مرحله دوم از سوم بهمن ماه اجرايي شده كه براساس گفته مسئولان بانك مركزي، در مجموع تاكنون 10 ميليون قطعه سكه پيش فروش شده است. در مرحله اول قيمت سكه پيش فروشي با تحويل 4 ماه 546 هزار تومان بود كه در مرحله دوم اين مبلغ براي تحويل 4 ماه به 627 هزار و 400 تومان و براي تحويل 6 ماه 598 هزار و 900 تومان افزايش يافت.
به عبارت ديگر، با پيش فروش 10 ميليون قطعه سكه، تاكنون بيش از 5500 ميليارد تومان نقدينگي سرگردان به حساب بانك ملي واريز شده است كه 4 ماه طول مي كشد كه دوباره اين مبلغ از بانك خارج شود.
عباس كمره اي مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي در همين حال از كاهش تقاضا براي پيش خريد سكه بهار آزادي پس از ابلاغ سياستهاي پولي، اعتباري و نظارتي بانك مركزي خبر داد و گفت: در دو روز نخست مرحله دوم پيش فروش سكه كه از سوم بهمن آغاز شد، حدود دو ميليون قطعه سكه تمام بهار آزادي در شعب بانك ملي پيش خريد شد.
وي افزود: پس از ابلاغ سياستهاي جديد بانك مركزي مبني بر افزايش نرخ سود سپرده ها و اوراق مشاركت و تك نرخي كردن ارز، جذابيت هاي سپرده گذاري با نرخهاي جديد تقاضا براي پيش خريد سكه را كاهش داد به طوري كه روز شنبه به حدود پنجاه هزار قطعه رسيد.
مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي با اشاره به اينكه در دور جديد پيش فروش سكه مقرر شد پس از ارزيابي پيش فروش هفتگي و بررسي قيمت هاي جهاني نرخ پيش فروش سكه پنج شنبه ها براي هفته بعد به بانك ملي اعلام شود، افزود: براساس توافقات انجام شده، همه شعب بانك ملي در سراسر كشور موظفند در ساعات كاري هفته به درخواست مشتريان براي پيش خريد سكه پاسخ دهند.وي با اشاره به افزايش نسبي قيمت طلا در بازارهاي جهاني در روزهاي اخير گفت: بانك مركزي با در نظر گرفتن اين موضوع و ديگر عوامل تاثيرگذار، نرخهاي هفتگي پيش فروش سكه را اعلام خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14