(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 بهمن 1390- شماره 20132

درگيري جوانان معترض با پليس در چند شهر الجزاير
نشست كرزاي با نمايندگان طالبان در رياض برگزار مي شود
خالد مشعل مذاكره با پادشاه اردن را مثبت خواند
بحران بي سابقه اروپا به بلژيك هم رسيد
تيراندازي نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن به روي نظاميان معترض
اسرائيل از ترس لغو پيمان كمپ ديويد دست به دامن آمريكا شد
شوراي امنيت امروز با حضور كلينتون عليه سوريه تشكيل جلسه مي دهد
درگيري هاي انتخاباتي در بنگلادش 3 كشته و 100 مجروح بر جاي گذاشت
اعتصاب سراسري پرستاران در اردن
دولت عراق درخواست آمريكا براي پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين را نپذيرفت
هشدار مردم پاكستان به دولت درباره بازگشايي مسير تداركاتي ناتو
تشديد سركوب معترضان وال استريت در آمريكا
اعتصاب غذاي زندانيان سياسي در بحرين



درگيري جوانان معترض با پليس در چند شهر الجزاير

خودسوزي يك فرد معترض در غرب پايتخت الجزاير به درگيري پليس و جوانان منجر شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، به دنبال خودسوزي يك دست فروش الجزايري در شهر «تيارت»، جوانان خشمگين با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.براساس اين گزارش، در درگيري هاي يكشنبه شب 13 مامور پليس مجروح و ده ها تن از معترضان بازداشت شدند.پايگاه اينترنتي روزنامه «الوطن» نيز اعلام كرد: يكشنبه شب مناطق «واد الطوبه»، «بوهني»، «سوناتيبا» و «الرحمه» در مركز شهر تيارت در 340 كيلومتري پايتخت الجزاير تا صبح صحنه درگيري جوانان خشمگين و نيروهاي ضد شورش بود.
به گفته شاهدان عيني روز پنجشنبه گذشته و در پي خودسوزي يك دست فروش 23 ساله پس از به هم ريختن وسايلش در چارچوب طرح پاكسازي مركز شهر از دست فروشان، تعداد از آنها با پليس درگير شدند.

 



نشست كرزاي با نمايندگان طالبان در رياض برگزار مي شود

منابع رسمي افغانستان اعلام كردند رئيس جمهور اين كشور با نمايندگان طالبان در عربستان ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تنها چند روز پس از مذاكرات آمريكايي ها و نمايندگان طالبان در قطر، دولت كابل اعلام كرد كه «حامد كرزاي» نيز قصد دارد در آينده نزديك با نمايندگان طالبان در عربستان ديدار و گفت وگو كند. ظاهراً دولت رياض ميزبان اين نشست است.
تا عصر ديروز منابع وابسته به طالبان در ارتباط با خبر مذكور موضعي نگرفتند.
طالبان هر چند از طريق فردي به نام «طبيب آقا» سرگرم مذاكره با آمريكايي ها در قطر است، ولي تاكنون هرگونه گفت وگو با مقامات كابل را رد كرده است.

 



خالد مشعل مذاكره با پادشاه اردن را مثبت خواند

رئيس دفتر سياسي حماس در ديدار با پادشاه اردن با اسكان آوارگان فلسطيني در يك كشور ديگر مخالفت كرد.
به گزارش شبكه خبري فلسطين اليوم، خالد مشعل كه به همراه وليعهد قطر به اردن سفر كرده است در ديدار با ملك عبدالله دوم پادشاه اردن بر مخالفت حماس با اسكان آوارگان فلسطيني در وطن جايگزين تأكيد كرد.
وي افزود، در سايه سرسختي اسرائيل كه سرزمين فلسطين را اشغال و حقوق فلسطينيان را زير پا گذاشته و روند سازش و مذاكرات را به شكست كشانده است ما تأكيد مي كنيم كه بر بازپس گيري حقوق فلسطينيان اصرار داريم و هيچ سرزميني را جايگزين فلسطين نخواهيم كرد.
اين ديدار سه ساعته كه با ميانجيگري وليعهد قطر انجام شد پس از 12 سال قطع رابطه اردن با جنبش حماس صورت گرفت و شماري از رهبران حماس كه سال 1999 از امان اخراج و به دوحه پايتخت قطر منتقل شده بودند در اين ديدار حضور داشتند.
خالد مشعل پس از اين ديدار در يك كنفرانس خبري اظهار داشت، ما به امنيت ثبات و برقراري رابطه با اردن اهميت مي دهيم و اميدواريم برقراري اين رابطه در راستاي منافع فلسطين و اردن باشد.
ديدار مشعل و عبدالله دوم با واكنش مثبت محافل رسمي و بلندپايه اردن مواجه شده است.
«عون الخصاونه» نخست وزير اردن در اين باره گفت، قطع رابطه با حماس يك اشتباه سياسي و قانوني بود.
به گزارش خبرگزاري مهر «راكان المجالي» وزير اطلاع رساني اردن نيز بر اهميت برقراري رابطه با جنبش حماس تأكيد كرد.
اخوان المسلمين اردن نيز ديدار مشعل و عبدالله دوم را تاريخي توصيف كرد و آن را تلاشي براي كمك به منافع عالي اين كشور دانست.
اين درحالي است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي از سرگيري روابط حماس و امان به شدت نگران هستند.
«استيوارت جونز» سفير واشنگتن در امان در آخرين ديدار خود با عون الخصاونه نارضايتي خود را از تلاش حماس و امان براي از سرگيري روابط اعلام كرده بود. اين نارضايتي به ويژه پس از اظهارات اخير نخست وزير اردن مبني بر اينكه قطع رابطه با حماس يك اشتباه سياسي و قانوني بود شدت يافته است.
به اعتقاد ناظران و تحليلگران سياسي صرف نظر از مضمون ديدارهاي خالدمشعل با مقامات اردني، مي توان اين ديدار را تلاشي براي نزديكي گروه اخوان المسلمين اردن با رژيم اين كشور توصيف كرد.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس نيز طي اظهاراتي بر اهميت برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك تأكيد كرد.
هنيه گفت، انتخابات تنها راه تبادل مسالمت آميز قدرت است و اميدواريم اين انتخابات همانند انتخابات قبلي سالم و شفاف برگزار شود.
از سوي ديگر رئيس جمهور تركيه در آستانه سفر خود به ابوظبي در گفت وگو با خبرنگاران گفت كه كشورش يكي از حاميان سرسخت مسئله فلسطين است.
به گزارش خبرگزاري فارس عبدالله گل در مورد خبر افتتاح دفتر ارتباط جنبش مقاومت اسلامي حماس در تركيه كه در رسانه هاي آمريكا منعكس شده بود گفت كه تركيه يكي از حاميان سرسخت مسئله فلسطين بوده و جنبش حماس نيز حركتي سياسي است كه در نوار غزه وارد انتخابات شد و با رأي مردم انتخاب گرديد.

 



بحران بي سابقه اروپا به بلژيك هم رسيد

بحران بي سابقه و اعتصاب سراسري مقر اتحاديه اروپا را هم فرا گرفت.
آغاز اعتصاب كم سابقه در بلژيك يكي از مرفه ترين و آرام ترين كشورهاي اروپايي در اعتراض به بحران بي سابقه اقتصادي، حامل پيام بسيار مهمي است كه به خوبي عمق و جدي بودن مشكلات اروپا را به نمايش گذاشت. ديروز، در آستانه نشست سران كشورهاي اروپايي در «بروكسل» مقر اتحاديه اروپا، كاركنان خطوط اتوبوسراني، ريلي، مدارس، فرودگاه ها و خودروسازي همزمان دست از كار كشيدند تا بدين ترتيب مهر تأييدي به هشدارهاي كارشناساني زدند كه فروپاشي اتحاديه اروپا و تمام دستاوردهاي آن را حتمي مي دانند. 26 كشور اروپايي ديروز نااميد از انگليس براي يافتن راه نجات دور يكديگر جمع شدند و درباره پيمان مالي جديد اتحاديه اروپا كه به پيشنهاد آلمان و فرانسه (به عنوان اصلي ترين كشورهاي عضو اتحاديه اروپا) مطرح شده، به چاره جويي پرداختند و اين درحالي بود كه بنا به اعلام شبكه تلويزيوني فرانس 24، سرتا سر بلژيك به دنبال اعتصابي كه در 20 سال گذشته بي سابقه بود، كاملا فلج شد. «ديويد كامرون»، در آخرين نشست سران كشورهاي اروپايي كه در آذرماه و در همين شهر برگزار شد، با اين طرح مخالفت كرد. دولت بلژيك درصدد است با افزايش ماليات، كاهش مزايا، اخراج كاركنان دولتي و... بيش از 11 ميليارد يورو صرفه جويي كند.
خبرگزاري فرانسه با انتشار گزارشي از اوضاع بلژيك، كه به عنوان كشوري باثبات در اروپا شناخته مي شود، نوشت: گروهي از معترضان در اعتراض به سياست هاي اقتصادي رهبران خود ضمن برگزاري اعتصاب 24 ساعته مقابل در ورودي فرودگاه «بروكسل» تجمع كرده و با روشن كردن آتش مانع از رفت و آمد به آن شدند. در نشست ديروز سران اتحاديه اروپا، رهبران براي هفدهمين بار در دو سال گذشته براي دستيابي به بودجه هماهنگ، ايجاد اشتغال افزايش رشد اقتصادي و به طور كلي پيدا كردن راه نجات از اوضاع وخيم اقتصادي به رايزني پرداختند.
هزاران نفر از مردم و اعضاي اتحاديه هاي كارگري در شهرهاي «بارسلون» و «كاتولينا»ي اسپانيا نيز براي چندمين بار تظاهرات كردند.
آنطور كه خبرگزاري فرانسه نوشته، يكشنبه هزاران مأمور پليس، معلم، كارمند، پرستار، كاركنان زندان، مأموران آتش نشاني و... در اعتراض به برنامه دولت براي كاهش هزينه بخش خدمات عمومي تظاهرات كردند.
به اعتقاد معترضان اجراي چنين سياست هايي باعث تضعيف امنيت و فرصت هاي آموزشي، بهداشتي و در نهايت تشديد فشارها به مردم مي شود.
به گزارش فارس، كاهش بودجه بهداشتي، امنيتي و آموزشي از سال گذشته ميلادي در اسپانيا آغاز شده و در پايان سال 2011 ميلادي پارلمان منطقه اي كاتولينا پيشنهاد افزايش ماليات و هزينه ها براي خدماتي مانند دانشگاه ها و سرويس هاي حمل و نقل عمومي و شركت هاي تأمين كننده آب مصرفي ارائه كرد.
به دنبال افزايش اجراي رياضت هاي اقتصادي در كشورهاي اروپايي و به دنبال آن تشديد اعتصاب ها و ناآرامي ها، «كريستين لاگارد» رئيس صندوق بين المللي پول در آخرين روز اجلاس اقتصادي داوس گفت: طرح هاي رياضت اقتصادي رشد اروپا را مختل مي كند!
«لاگارد» افزود: رياضت هاي اقتصادي بايد به صورت انفرادي دنبال شوند نه اين كه براي همه كشورها تجويز گردند؛ اجراي اقدام نامناسب از سوي كشورهاي بدهكار منطقه، مي تواند چشم اندازهاي رشد را كور كند.

 



تيراندازي نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن به روي نظاميان معترض

نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن به سوي سربازان معترض كه خواستار بركناري فرماندهان نظامي خود به اتهام فساد شده بودند تيراندازي و تعدادي را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، سربازان معترض با برگزاري تظاهرات در صنعا خواستار كناره گيري «عبدالمالك الارار» و «عبدالحميد حميه» از فرماندهان نظامي خود شده بودند كه با تيراندازي نيروهاي گارد رياست جمهوري مواجه شدند.
اين اعتراض به دنبال اقدامات مشابه از سوي شماري از سربازان و نيروهاي پليس يمن در مناطق ديگر رخ داد. رياست گارد رياست جمهوري يمن به عهده احمد پسر عبدالله صالح ديكتاتور يمن است.
هنوز از تعداد تلفات و مجروحان آمار دقيقي در دست نيست ولي شاهدان عيني اظهار داشتند كه تعداد مجروحان زياد است.
روز شنبه نيز صدها تن از كاركنان نيروي هوايي يمن در صنعا و تعز خواستار بركناري محمد صالح الاحمر فرمانده نيروي هوايي اين كشور شدند. از سوي ديگر، حدود هزار نفر از دانشجويان دانشسراي فني نيروي هوايي و دانشجويان دانشكده مهندسي نظامي و بازنشستگان يمن كه از آغاز اعتراضات در تظاهرات شركت كرده بودند به معترضان پيوستند و خواستار بركناري سران فاسد رژيم شدند.
تعدادي از افسران و سربازان نيروي دريايي يمن نيز با برگزاري تظاهرات تأكيد كردند كه نيروي دريايي به لانه فساد اداري و مالي فرماندهان و سران نظامي رژيم تبديل شده و هرچه سريع تر اين افراد بايد محاكمه و مجازات شوند.
افسران نيروي دريايي يمن كه راه منتهي به بندر الحديده را بسته اند تهديد كردند كه اگر خواسته هايشان عملي نشود حمل و نقل دريايي را فلج خواهند كرد.
منابع آگاه يمني اظهار داشتند در نيروهاي گارد رياست جمهوري نيز اختلاف به وجود آمده و برخي از افسران اين گارد خواستار بركناري فرماندهان خود شده اند.
از سوي ديگر، روزنامه الاتحاد امارات به نقل از يك منبع نظامي يمني نزديك به كاخ رياست جمهوري اين كشور نوشت: عبدربه منصور هادي، معاون علي عبدالله صالح قصد دارد بعد از انتخابش به عنوان رئيس جمهوري توافقي كشور به مدت دو سال طي هفته هاي آينده برخي از نزديكان علي عبدالله صالح را از پست هاي كليدي نظامي و امنيتي بركنار كند.
اين منبع افزود: منصور هادي چند روز گذشته اعلام كرده بود كه مي خواهد بعد از برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري تمام اين اقدامات را انجام دهد.
پيش بيني مي شود كه فرمانده نيروي هواي و دفاع هوايي از نخستين كساني باشند كه از پست خود بركنار مي شوند.
از سوي ديگر، احزاب مخالف اللقاء المشترك از دولت محمد سالم باسندوه خواستند تا كميته مذاكره با مخالفان اين كشور را كه همچنان در ميدان هاي يمن خواهان محاكمه علي عبدالله صالح هستند، تشكيل دهد، اين احزاب همچنين اعلام كردند در اين كميته بايد مذاكراتي با اقشار مختلف جامعه يمن صورت پذيرد.

 



اسرائيل از ترس لغو پيمان كمپ ديويد دست به دامن آمريكا شد

رژيم صهيونيستي از ترس لغو پيمان كمپ ديويد از سوي مصر، دست به دامن آمريكا شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي تهديد آمريكا مبني بر قطع كمك هاي نظامي، دستگاه ديپلماسي اسرائيل در روزهاي اخير رايزني هاي گسترده اي را با مسئولان آمريكايي براي جلوگيري از اين اقدام آغاز كرده است.
براساس اين گزارش، وزارت خارجه اسرائيل طي دو روز گذشته تماس هاي گسترده اي را با نمايندگاني از كنگره و همتايان آنها در وزارت خارجه آمريكا با هدف پس گرفتن تهديد خود در مورد احتمال قطع كمك هاي نظامي به مصر آغاز كرد.
آمريكا طي هفته هاي اخير ضمن تهديد به قطع كمك هاي نظامي، از دادن ويزاي ورود به رئيس انستيتوي ملي مصر براي ورود به واشنگتن خودداري كرده بود و دليل آن را پيگرد فعالان حقوق بشر از سوي دستگاه قضايي مصر عنوان كرد.
بر پايه اين گزارش، ديپلمات هاي رژيم صهيونيستي با تماس با نمايندگاني از كنگره آمريكا از جمله «ايليانا روس» كه خواستار لغو كمك هاي نظامي به مصر شده بود، و «ديويد وولش» معاون وزير خارجه هشدار داد كه قطع كمك هاي كاخ سفيد به قاهره به معناي گرايش مصر به ديگر كشورها و لغو پيمان كمپ ديويد خواهد بود.
همچنين در هشدار سردمداران اسرائيل به مسئولان بلندپايه كاخ سفيد خاطرنشان شده است كه در آن صورت موجوديت اسرائيل به خطر خواهد افتاد و تل آويو در انزوا قرار خواهد گرفت.
در همين حال رژيم صهيونيستي از كاخ سفيد خواست تا به صورت متناسب با سياست هاي آمريكا، بر مسئولان مصري فشارهايي وارد كنند تا تن به خواسته هايش بدهد.
اين گزارش مي افزايد كه وزارت خارجه اسرائيل در خلال ديدارهاي ديپلمات هايش با همتايان آمريكايي، در مورد قدرت گرفتن اسلامگرايان و پيروي ارتش از آنها ابراز نگراني كرده است.
اسرائيل نگران اين است كه در صورت لغو كمك هاي نظامي، مصر به سرعت پيمان كمپ ديويد را ملغي كند و به صورت غيرمستقيم بر ضد اسرائيل به فعاليت بپردازد و در سايه رشد اسلامگرايي، نزديكي بين قاهره، آنكارا و تهران به وجود خواهد آمد و اين خطري براي امنيت ملي اش خواهد بود.
از سوي ديگر در زمينه تحولات داخلي مصر، دومين روز از انتخابات مجلس شورا در 13 استان اين كشور از جمله قاهره و اسكندريه برگزار شد. به گفته شاهدان عيني تاكنون استقبال چنداني از اين انتخابات از سوي مردم مصر به عمل نيامده است.

 



شوراي امنيت امروز با حضور كلينتون عليه سوريه تشكيل جلسه مي دهد

سرويس خارجي -
شوراي امنيت سازمان ملل متحد امروز پشت درهاي بسته درباره طرح پيشنهادي اتحاديه عرب براي كناره گيري بشاراسد رئيس جمهور سوريه از قدرت تصميم گيري خواهد كرد.
15 عضو شوراي امنيت امروز در شرايطي كار تصميم گيري درباره طرح پيشنهادي اتحاديه عرب براي كناره گيري رئيس جمهور سوريه از قدرت را بررسي مي كنند كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا اعلام كرده شخصا در اين اجلاس شركت خواهد كرد تا حمايت كاخ سفيد از اين طرح اتحاديه عرب را اعلام كند.
شوراي امينت 27 ژانويه (7 بهمن) مذاكره درباره پيش نويس جديدي كه برخي كشورهاي عربي و اروپايي درباره سوريه ارائه داده بودند را آغاز كرد.
چين و روسيه كه مخالف اعمال فشار براي تغيير نظام سوريه هستند پيش نويس ياد شده را رد كرده اند و سوريه آن را تجاوز به حاكميت خود خوانده است.
ويتالي چوركين نماينده روسيه در سازمان ملل با بيان اينكه اين سند در شكل كنوني آن مورد قبول مسكو قرار ندارد تاكيد كرد كه احتمال دارد روسيه مانند ماه اكتبر گذشته بار ديگر از حق وتوي خود در مورد سوريه استفاده كند.
به عقيده كارشناسان، روسيه و چين اين بار ممكن است در هنگام راي گيري در مورد قطعنامه مربوط به سوريه در انزواي بيشتري قرار بگيرند و احتمال دارد 11 الي 12 كشور از اعضاي شوراي امنيت از اين سند حمايت كرده و تنها ممكن است هند به روسيه و چين بپيوندد.
از سوي ديگر روزنامه الحيات چاپ لندن به نقل از منابع آگاه به پشت پرده نشست هاي اخير شوراي امنيت درباره سوريه نوشت: «برهان غليون» رئيس شوراي ملي سوريه (از اصلي ترين جريان هاي مخالف اسد كه خواهان سرنگوني نظام دمشق است) اخيرا تقاضا كرده با اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل در نيويورك ديدار داشته باشد.
بر اين اساس، غليون علاوه بر اعضاي دائم شوراي امنيت از نماينده مغرب در اين شورا نيز تقاضا كرده در اين نشست حضور داشته باشد.
گفته مي شود اين جريان مخالف اسد در نشست قريب الوقوع خود با اعضاي دائم و غيردائم شوراي امنيت در نظر دارد سه تقاضاي اصلي خود را مطرح كند. اين درخواست ها شامل حمايت از امنيت سوري ها، ايجاد يك منطقه حائل و فشار بر بشاراسد براي مجبور كردن وي به كناره گيري از قدرت مي شود.
در همين زمينه وزير خارجه آلمان در جريان سفر به خاورميانه از روسيه خواست تا در زمينه حل مسايل موجود در سوريه همكاري بيشتري داشته باشد.
اين در حالي است كه شخصيت هاي سوري درباره موضع اتحاديه عرب در قبال سوريه اظهار داشتند كه اتحاديه عرب با درخواست براي دخالت خارجي در سوريه درصدد ويران كردن اين كشور است.
دبيركل كانون وكلاي عرب در اين باره گفت، اتحاديه عرب كه بايد آن را اتحاديه صهيونيستي اطلاق كرد به اشكال مختلف خواستار دخالت كشورهاي خارجي در امور سوريه است و بدين شكل مي خواهد سوريه را مانند ليبي ويران كند.
گفتني است نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب به همراه نخست وزير قطر به نيويورك سفر كرده است تا تلاش كند موضع چين و روسيه در مورد سوريه را تغيير دهد.

 



درگيري هاي انتخاباتي در بنگلادش 3 كشته و 100 مجروح بر جاي گذاشت

بر اثر درگيري ميان نيروهاي پليس و مخالفان دولت بنگلادش دست كم سه نفر كشته و حدود يكصد نفر زخمي شدند.
به گزارش ايرنا، اين درگيري ميان پليس و طرفداران حزب ناسيوناليست و حزب جماعت اسلامي از متحدان اين حزب در دو منطقه داكا- پايتخت بوقوع پيوست كه در جريان آن سه نفر كشته و 100 نفر ديگر مجروح شدند.
بر پايه اين گزارش، پليس بنگلادش، پيش از اين، برپايي هرگونه اعتراض و تظاهرات سياسي در پايتخت اين كشور را ممنوع كرده بود.
احزاب مخالف خواستار اصلاح سامانه نظارتي بر انتخابات عمومي هستند كه قرار است اوايل سال 2014 برگزار شود.
منابع خبري اعلام كردند در اين درگيري، پليس ضد شورش بنگلادش براي متفرق كردن مخالفان از گلوله هاي واقعي، گلوله هاي پلاستيكي و گاز اشك آور نيز استفاده كرده و معترضان نيز در پاسخ به اين اقدام پليس، با سنگ، آجر و مواد منفجره به مقابله با نيروهاي پليس پرداختند و خودروهاي پليس را به آتش كشيدند.
حسن محمود بازرس عمومي بنگلادش گفت: بررسي درباره قربانيان اين درگيري در جريان است.

 



اعتصاب سراسري پرستاران در اردن

اعتصاب سراسري پرستاران در اردن كار روزانه بيمارستان ها را به شدت مختل كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي اردني، پرستاران در بيمارستان هاي وابسته به وزارت بهداشت اردن از روز گذشته اعتصاب فراگير خود را آغاز كردند.
پرستاران خواستار تحقق مطالبات خود از جمله بهبود وضعيت زندگي و افزايش حقوق خود شده اند اما تاكنون پاسخ مناسبي از جانب دولت نشنيده اند.
اتحاديه پرستاران اردن پيش از اين تهديد كرده بود كه در صورت محقق نشدن مطالبات اعضاي خود، اعتصاب سراسري برگزار خواهد كرد.
پرستاران اعلام كردند كه تا زمان تحقق كامل خواسته هايشان دست از اعتصاب برنخواهند داشت.

 



دولت عراق درخواست آمريكا براي پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين را نپذيرفت

دولت عراق با طرح واشنگتن در مورد پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي بر فراز عراق به بهانه حفاظت از سفارت و كنسولگري هاي آمريكا مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «نيويورك تايمز» فاش كرد، وزارت خارجه آمريكا يك طرح پنج ساله به دولت بغداد پيشنهاد كرده بود كه در چارچوب آن، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي براي حفاظت از جان كاركنان سفارت، كنسولگري ها و ساير كاركنان آمريكايي موجود در عراق، بر فراز اين كشور پرواز كنند. به نوشته اين روزنامه، طرح فوق با مخالفت مقامات برجسته عراقي مواجه شده است.
اين نخستين بار است كه هواپيماهاي بدون سرنشين تحت امر وزارت خارجه آمريكا به انجام عمليات مي پردازند. تا اين تاريخ، هواپيماهاي فوق عموما در اختيار وزارت دفاع آمريكا «پنتاگون» و آژانس اطلاعات مركزي آمريكا «سيا» قرار داشتند.
به نظر مي رسد كه به دنبال خروج نظاميان آمريكايي از عراق و افغانستان، استفاده از اين نوع هواپيماها در كشورهايي كه با «خطر تهديد» درجه بالا طبقه بندي شده اند، مانند اندونزي، پاكستان و افغانستان به اجرا در خواهد آمد. هم اكنون قريب به 500 نفر از نيروهاي پيمانكار طرف قرارداد با وزارت خارجه آمريكا به بهانه حفاظت از جان 11 هزار پرسنل سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا در عراق حضور دارند اين ماموران سوار بر خودروهاي زرهي به شدت محافظت شده نظامي در سطح شهرها به گشت زني مي پردازند، همچنين، هنگام سفر هر يك از كاركنان سفارتخانه آمريكا در مناطق مختلف عراق، هلي كوپترهاي كوچك در قالب كاروان در سطح آسمان عراق پروازهاي گشت انجام مي دهند تا مراقب اين افراد باشند.

 



هشدار مردم پاكستان به دولت درباره بازگشايي مسير تداركاتي ناتو

مردم و رهبران مذهبي و سياسي پاكستان با برگزاري تظاهرات، به دولت اين كشور در مورد بازگشايي مسير تداركاتي ناتو هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر، هزاران تن از مردم و رهبران سياسي و مذهبي پاكستان يكشنبه با برگزاري تظاهرات در شهرهاي اسلام آباد و مولتان، به دولت هشدار دادند كه بازگشايي مسير تداركاتي ناقض حاكميت در پاكستان است. تظاهركنندگان تهديد كردند كه اگر اين مسير توسط دولت بازگشايي شود، پارلمان را محاصره مي كنند.
«سيدمنور حسين» رهبر جماعت اسلامي پاكستان، در جمع تظاهركنندگان گفت: اين اقدام (بازگشايي) مي تواند به حاكميت پاكستان ضربه بزند. وي در ادامه گفت كه هم اكنون پاكستان جولانگاه فعاليت هاي تروريستي سازمان «سيا»ي آمريكا و سرويس اطلاعاتي ««موساد» متعلق به رژيم صهيونيستي است.
در پي حمله هلي كوپترهاي آمريكايي به دو پاسگاه مرزي در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان كه مرگ 28 نظامي پاكستاني را در پي داشت، دولت اسلام آباد نيز مسير تداركاتي ناتو به افغانستان را بست.
اين مسير از بندر كراچي آغاز مي شود و كاميون هاي حامل كالاهاي امدادي و مواد غذايي و همچنين تانكرهاي سوخت از گذرگاه خيبر در شمال غرب افغانستان، وارد اين كشور مي شوند.
در همين حال، رهبران و شخصيت هاي شركت كننده در تظاهرات مولتان، با برگزاري نشستي در حاشيه تظاهرات، تهديد كردند كه اگر دولت بخواهد مسير تداركاتي ناتو را بازگشايي كند، خود آنان اين مسير را مسدود مي كنند.
طي روزهاي اخير زمزمه هايي به گوش مي رسيد مبني بر اينكه پارلمان پاكستان در قبال دريافت تعرفه هاي سنگين از آمريكايي ها، مسير تداركاتي را بازگشايي مي كند.



 



تشديد سركوب معترضان وال استريت در آمريكا

پليس آمريكا براي مهار اعتراض هاي ضدسرمايه داري، بازداشت و سركوب معترضان را تشديد كرد.
دو روز پس از درگيري هاي كم سابقه «اوكلند» كه روز شنبه صدها معترض جنبش تسخير را راهي بازداشتگاه ها كرد، خبر مي رسد، پليس آمريكا علاوه بر اوكلند، در شهرهاي «رنو» نيز با استفاده از گاز اشك آور، گلوله و باتوم جدي تر از گذشته به سركوب و بازداشت معترضان پرداخته است. اخبار تكميلي درباره ناآرامي هاي روز شنبه حاكي است، در اين روز پليس با دستگيري 500 معترض، ركورد تازه اي را به ثبت رسانده است! پيش از اين شمار بازداشتي ها 300 نفر اعلام شده بود. در همين رابطه، پليس اوكلند روز يكشنبه با صراحت، به بي سابقه بودن عملكرد پليس در بازداشت معترضان اعتراف كرد. پليس در طول 138 روزي كه از عمر جنبش ضدسرمايه داري وال استريت مي گذرد، 6319 نفر را بازداشت كرده است.
پيش از اين و در بيشترين ميزان، پليس آمريكا 300 نفر را در يك روز روي پل بروكلين نيويورك بازداشت كرده بود.
از «ويليامز برگ» بروكلين هم خبر مي رسد، چهار نفر از بازداشت شدگان وال استريت در دادگاه به اتهام شورش و درگيري با پليس محاكمه شدند. اين محاكمه همچنان ادامه دارد.
به نوشته سايت رسمي «وال استريت را اشغال كنيد» صبح روز يكشنبه وقتي بسياري از چشم ها به حوادث بروكلين بود، پليس واشنگتن با حمله به معترضان، يكي از آنها را به شدت مجروح و روانه بيمارستان كرد. پليس آمريكا طي چند روز گذشته به كرات از اسپري فلفل و ساير ابزارهاي سركوب عليه معترضان استفاده كرده است. خشونت هاي روز شنبه پليس آمريكا به حدي بود كه اين سايت اطلاع رساني اعلام كرد، طرفداران جنبش ضدسرمايه داري در سرتاسر جهان در حال برنامه ريزي براي برگزاري يك اعتراض گسترده و سراسري در محكوميت خشونت هاي پليس آمريكا هستند.
براساس اين گزارش، از روز يكشنبه، معترضان در شهرهاي نيويورك، بوستون، تورنتو، ونكور، ملبورن، اسلو، فيلادلفيا، واشنگتن، شيكاگو، لس آنجلس، دالاس، پورتلند، تامپا، اينديانا پوليس، نيوهاون، اورلاندو، جكسون، دس موينس، هاليوود، بالتيمور، پورتلند ام اي، تولسا، دنور، سنت لوئيس، اوژن، نشويل و ديترويت برنامه ريزي براي اعتراض به اين خشونت ها را آغاز كرده اند.
بدين ترتيب به نظر مي رسد، ايالات متحده آمريكا طي روزهاي آينده شاهد تحولات جدي شود!
يادآور مي شود، جنبش ضدسرمايه داري «وال استريت» با شعار ما 99 درصديم از 26 شهريورماه و از شهر نيويورك آغاز شده و به رغم خشونت هاي حاكمان آمريكا، همچنان ادامه دارد.

 



در اعتراض به سياست هاي ضدانساني آل خليفه صورت گرفت
اعتصاب غذاي زندانيان سياسي در بحرين

شخصيت ها و رهبران مخالف رژيم آل خليفه در اعتراض به بدرفتاري مسئولان رژيم آل خليفه و احكام قضايي صادر شده عليه آنان اعتصاب غذاي خود را آغاز كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، فعالان سياسي بحرين و رهبران مخالف رژيم آل خليفه كه به اتهام شركت در تظاهرات ضد رژيم به زندان محكوم شده اند در اعتراض به رفتار بد زندانبانان و احكام قضايي صادر شده عليه آنان اعتصاب غذاي نامحدودي را آغاز كردند.اين مخالفان از سوي مسئولان رژيم بحرين به دليل شركت در تظاهرات مسالمت آميز در دادگاه هاي نظامي متهم و به زندان هاي طويل المدتي محكوم شده اند.
اين در حالي است كه مجامع حقوق بشري بحرين و همچنين بين المللي به صدور احكام ظالمانه براي اين معترضان آن هم در دادگاه هاي نظامي اعتراض كرده اند و مخالفت شديد خود را با اين دادگاه ها به گوش جهانيان رسانده اند. فعالان جمعيت جوانان بحريني نيز اعلام كرده اند كه اعتصاب كنندگان را همراهي خواهند كرد و به جمع اعتصاب كنندگان خواهند پيوست.
اين در حالي است كه تظاهرات و تجمعات اعتراضي مردم بحرين عليه حكومت آل خليفه همچنان ادامه دارد و معترضان در محكوميت سياست هاي رژيم آل خليفه تظاهرات برپا كردند.
زنان بحريني با تجمع در برابر ساختمان استانداري استان الوسطي به وضع نامناسب نگهداري زنان بازداشت شده اعتراض كردند.
مناطق مختلف بحرين نيز شاهد درگيري هاي شديد بين تظاهركنندگان و نيروهاي امنيتي بود.نيروهاي امنيتي رژيم بحرين با يورش به خانه هاي مردم در جزيره ستره، شماري از جوانان را بازداشت كردند.
ائتلاف چهاردهم فوريه در واكنش به سياست سركوب رژيم بحرين، از مردم خواست به سوي مناطق الديه و النعيم حركت كنند تا محاصره امنيتي اين مناطق را بشكنند.همچنين كارگران اخراج شده در اعتراض به اخراج ظالمانه شان از كار در برابر اتحاديه سنديكاهاي كارگري بحرين تحصن كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14