(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 بهمن 1390- شماره 20132

آبروي ملت ايران
نامه دانشجويان به كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل: مدعيان صلح چرا ساكتيد!
آيا اين «دانشگاه» مي تواند «آزاد» شود؟
هويت نظري كرسي هاي آزادانديشي و موانع بازدارنده ي تحقق آن
به بهانه فصل امتحانات دانشگاه ها (بخش نهايي)
تمركز حواس هنگام مطالعه و روش هاي تقويت آن
وزير علوم خبر داد
تشكيل كميته ويژه علوم انساني
قانون جديد تبديل وضعيت كارمندان دانشگاه به عضو هيأت علمي



آبروي ملت ايران

شهادت اين دانشمندان برجسته در راه آرمانهاي بلند و الهي، به كشور، انقلاب اسلامي، ملت ايران و محيط علمي آبرو بخشيد و آنان با اين شهادت، به بالاترين رتبه از ارزشهاي معنوي دست يافتند .
اجر و پاداش الهي براي اين جانفشاني ها و خونهاي به ناحق ريخته، بزرگ ترين تسلي است ضمن آنكه قدرداني و ارزش گذاري مردم و رسانه ها، تسلاي ديگري براي تحمل اين حادثه سخت و سنگين است و اين صبر و تحمل شما، موجب جلب رحمت الهي مي شود .
راه معنوي و علمي آنان را ادامه دهيد و چراغ پرفروغي براي ارشاد و راهنمايي جوانان اين سرزمين باشيد .
بيانات رهبر معظم انقلاب در منزل
شهيدان دكتر شهرياري و دكتر علي محمدي؛ 4/11/89

 



نامه دانشجويان به كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل: مدعيان صلح چرا ساكتيد!

بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق-ع- طي نامه اي به كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل از وي خواست تا اقدامي شايسته براي احقاق حق دانشمندان هسته اي ايران بكند.
بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق-ع- درباره ترور شهيد احمدي روشن و ساير دانشمندان هسته اي كشورمان نامه اي را نسبت به نقض آشكار حقوق بشر به خانم پيلاي كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال كرد.
متن نامه بدين شرح است:
سركار خانم ناوي پيلاي
كميسرعالي حقوق بشر سازمان ملل:
همان گونه كه مستحضريد جمهوري اسلامي ايران به پشتوانه جامعه علمي خويش و حمايت مردم اين كشور درصدد است تا از انرژي هسته اي به صورت كاملا صلح آميز و مسالمت آميز استفاده نمايد.
در اين ميان علي رغم تحريم علمي جمهوري اسلامي ايران، دانشمندان و دانشجويان آن، با همت متخصصان اين رشته ما توانسته ايم به موفقيت هاي چشم گيري در حوزه انرژي صلح آميز هسته اي دست يابيم.
مردم ايران هرگز فراموش نخواهند كرد كه كشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه، انگلستان، آلمان و با همراهي و همكاري رژيم ايالات متحده به صورت پيوسته، در آشكار و نهان به كارشكني در راه نيل به اين مقصود پرداخته اند.
از ايجاد اجماع بين المللي عليه ايران تا فشار رسانه اي و تلاش براي براندازي نظام جمهوري اسلامي و تصويب و صرف بودجه هاي ميلياردي و تحريم هاي گسترده ايران، همگي مصاديقي بارز از اين كارشكني ها و سنگ اندازي ها در راه پيشرفت ايران اسلامي مي باشد.
پس از مقاومت مردم ايران در مقابل هجمه جهاني نظام يك درصدي سلطه، حال شاهد گسترش حركت تروريستي اين كشورهاي ضدعلم و پيشرفت هستيم.
ترور دانشمندان و فعالان هسته اي ايران پروژه ديگريست كه در دستور كار تروريسم دولتي و ناقضان آشكار حقوق بشر قرار گرفته است. 11 ژانويه 2012، خودروي آقاي مهندس مصطفي احمدي روشن يكي از دانشمندان كشورمان در نزديكي ساختمان يك دانشگاه در تهران هدف بمب تروريست ها قرار گرفت و متاسفانه ايشان و يك تن از همراهانشان بر اثر انفجار اين بمب بلافاصله به شهادت رسيدند.
اين اولين اقدام تروريست هاي ضدبشر نبوده است.
در طي 2 سال اخير 5 عمليات تروريستي عليه دانشمندان هسته اي ما انجام گرفته است.
اين عمليات هاي ناجوانمردانه تروريستي عبارتند از:
1- ترور دكتر مسعود علي محمدي، استاد دانشگاه تهران -متولد 1959- كه در 12 ژانويه 2010 بر اثر انفجار بمب جاسازي شده در يك موتور سيكلت در مقابل منزلشان به شهادت رسيدند.
2- ترور دكتر مجيد شهرياري، استاد دانشگاه شهيدبهشتي -متولد 1970- كه در تاريخ 29 نوامبر 2010 با چسباندن بمب به درب اتومبيل ايشان به شهادت رسيدند و همسر ايشان نيز كه از اساتيد دانشگاهي هستند، در اين عمليات كور مجروح گرديدند.
3- ترور دكتر فريدون عباسي دواني استاد دانشگاه شهيدبهشتي -متولد1958- كه از حمله تروريستي 29 نوامبر 2010 مجروح شده اما با عنايت خداوند متعال جان سالم به در بردند. ايشان هم اكنون رياست سازمان انرژي هسته اي ايران را بر عهده دارند.
4- ترور آقاي داريوش رضايي نژاد يكي از دانشمندان ايراني -متولد 1976- كه در تاريخ 23 جولاي 2011در جلوي منزلشان هدف عمليات تروريستي قرار گرفته و شهيد مي گردند.
5- ترور مهندس مصطفي احمدي روشن در تاريخ 11 ژانويه 2012، دانشمند نخبه و محقق ايراني -متولد1979-، كه ايشان نيز با شيوه مشابه چسباندن بمب به درب اتومبيلشان به شهادت رسيدند.
خانم ناوي پيلاي!
اكنون شما در مسندي مهم و جايگاهي حساس قرار داريد. شما معتقديد «صلح و امنيت»، «توسعه»، و «حقوق بشر» سه ستون اساسي نظام ملل متحد مي باشند كه با يكديگر پيوند متقابل داشته و يكديگر را تقويت مي كنند.
شما داعيه دار اين مطلبيد كه حقوق بشر اساس همه فعاليت هاي سازمان ملل را تشكيل مي دهد و لذا وظيفه داريد تا ضوابط حقوق بشر رادر همه برنامه هاي سازمان ملل بگنجانيد. هدايت ماموريت و ارزش هاي دفتر و شناسايي اولويت ها و تعيين آن براي دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل از ديگر وظايف قانوني تان مي باشد.
شما بايد حرف هاي كساني را كه حقوق آنان نقض شده را بشنويد و به عنوان صدايي، سخن آنان را فرياد بزنيد.
اكنون و با گذشت 5 عمليات تروريستي و شهادت 4 تن از دانشمندان مظلوم ايرانيمان كه تنها گناه و جرمشان علم هسته اي آنان و حركت شتابانشان به سوي كشف قله هاي استقلال و خودباوري ايران اسلامي بود بر شما لازم است سخن ما دانشجويان ايراني را در خصوص نقض آشكار قوانين بين المللي و حقوق بشري بشنويد و با توجه به جايگاه حقوقي و حقيقي تان در راه برگرداندن حقوق نقض شده مان نهايت تلاش و كوشش را انجام دهيد.
كميسرعالي حقوق بشر سازمان ملل متحد
حاميان حقوق بشر، اعلاميه جهاني حقوق بشر را براي آن نوشتند تا اعلام كنند «شناسايي حيثيت ذاتي كليه اعضاي بشري و حقوق يكسان و انتقال ناپذير آنان اساس آزادي، عدالت و صلح را در جهان تشكيل مي دهد.» اعلاميه حقوق بشر نوشته شد تا بگويد: «اساسا «حقوق انساني» را بايد با اجراي قانون حمايت كرد تا بشر به عنوان آخرين علاج به قيام بر ضدظلم و فشار مجبور نگردد.» و دول عضو در اين اعلاميه متعهد شدند كه احترام جهاني و رعايت واقعي حقوق بشر و آزاديهاي اساسي را با همكاري سازمان ملل تامين كنند.
اما اكنون در كشور ايران با استناد به قوانين اعلاميه حقوق بشر شاهد نقض گسترده و آشكار آن از سوي دولت هاي سلطه طلب مي باشيم.
برخي از قوانين نقض شده، با استناد به مفاد اعلاميه مذكور به شرح ذيل آورده مي شوند:
ماده 1- همه افراد بشر آزاد و با حيثيت و حقوق يكسان زاييده مي شوند و داراي موهبت خرد و وجدان مي باشند و با يكديگر با روحيه برادري رفتار كنند. حال با استناد به اين ماده چرا ملت ايران بايد از حق مسلم خويش مبني بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي محروم باشند؟ آيا تنها رژيم هاي يك درصدي ايالات متحده آمريكا، انگليس و فرانسه بايد از اين انرژي بهره ببرند؟
مطابق ماده 3 اين اعلاميه هر كس حق دارد از زندگي و آزادي و امنيت شخص خويش برخوردار باشد.
سوال ما از متصديان برنامه حقوق بشر سازمان ملل اين است چرا امنيت شخصي دانشمندان ما مورد تهديد واقع شده و زندگي و آزادي آنان بر اثر فعاليت گروه هاي تروريستي كه آنان را مورد هدف قرار مي دهند، تحديد شده است؟
ما بنابر صدها سند متقن و غير قابل خدشه مدعي اين امر هستيم كه حاميان و آموزش دهندگان تروريست ها دستگاه هاي جاسوسي موساد، سيا و MI6 مي باشند.

 



آيا اين «دانشگاه» مي تواند «آزاد» شود؟

علي خضريان؛ پژوهشگر و فعال دانشجويي سابق
هنوز هستند كساني كه به خاطر مي آورند، سه روز مانده به فتح خرمشهر، «حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني» كه رئيس وقت مجلس شوراي اسلامي ايران بود، به دانشگاه تهران رفت تا خطبه هاي نماز جمعه ي 31 ارديبهشت ماه سال 61 را ايراد كند و آن چه غريب آمد، قسمت پاياني خطبه هاي او بود؛ آن گاه كه از ايجاد و تأسيس يك دانشگاه جديد در كشور سخن گفت و آن را مصداق «انقلاب فرهنگي واقعي» دانست و در تاريخ 11 آذر ماه 1361، اساسنامه ي اين دانشگاه جديد، مشتمل بر 24 ماده و 3 تبصره به تصويب رسيد. در همين جلسه، حكم «عبدالله جاسبي» به سمت رياست دانشگاه به وي تنفيذ شد و حق امضاي تمامي اسناد مالي و تعهدآور رسمي و عادي و اسناد غيرمالي دانشگاه به طور رسمي به وي واگذار گرديد و اين گونه بود كه زمينه هاي تأسيس «دانشگاه آزاد اسلامي» شكل گرفت.
در طول سال هاي فعاليت دانشگاه آزاد اسلامي كه همواره «عبدالله جاسبي» به عنوان «رئيس عاليه» ي آن پا برجا بود، برخي افراد معتقدند كه دانشگاه آزاد اسلامي در مسير اهدافي كه از آن انتظار مي رفت، گام برنداشته و نسبت به مديريت آن انتقادهايي را مطرح مي كنند. اين انتقادها از همان سال هاي ابتدايي تشكيل دانشگاه آزاد به دليل تفاوت در حرف و عمل مجريان و مديريت دانشگاه آزاد بروز پيدا كرد و تا آن جايي پيش رفت كه در سال 67 وزير علوم دولت وقت حاضر به تأييد مدارك دانشجويان دانشگاه آزاد نشد و در همين زمان بيش از 100 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، طرحي را با عنوان «طرح ارزيابي رشته هاي واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي» به صحن علني بردند تا منتقدان مديريت دانشگاه آزاد فرصتي براي بيان انتقادهاي خود به دست آورند.
در 11 ارديبهشت ماه سال 67 بود كه «عباس شيباني» و «محمدرضا
راه چمني» به نمايندگي از نمايندگان منتقد، سخن گفتند و بيان داشتند كه اين رسم را در جمهوري اسلامي نياوريم كه يك چيزي بگوييم بعد خلاف آن عمل كنيم. اين اعتراض ها باعث گرديد تا «هاشمي رفسنجاني» خود به دفاع از دانشگاه آزاد بپردازد و با ادعاي فراموشي در خصوص صحبت هاي گذشته ي خود در خصوص عدم رويكرد مدرك گرايي در دانشگاه آزاد، اظهار دارد: «اولاً ما اين جوري يادمان نيست گفته باشيم. حالا اگر گفته باشيم ما كه معصوم نيستيم. يك روزي حرفي زده ايم، حالا مي گوييم نه، آن درست نيست.»
اما در طول سال هاي فعاليت دانشگاه آزاد، به خصوص دهه ي 80 به بعد، جريان دانشجويي مسلمان به عنوان جريان پيش روي اجتماعي، بيش ترين سهم را در بيان اين انتقادها با ادبياتي صادقانه و به دور از باند بازي هاي قدرت و ثروت به دوش كشيد. البته در اين بين تلاش هاي صورت گرفته در جهت شفاف نمودن قوانين و اساسنامه ي دانشگاه آزاد اسلامي موضوعيت داشت و نه تنها رفتن «عبدالله جاسبي» چرا كه اين مسأله زمينه ي اصلاح و مراقبت بيش تري را فراهم مي كند و باعث مي شود ظرفيت بخش عظيمي از آموزش عالي كشور در مسير صحيح و اصولي اصلاح شود و از ايجاد تنش و ابهام در افكار عمومي جلوگيري گردد؛ چرا كه اصلاح اساسنامه ي دانشگاه آزاد، آغاز فصل جديدي در تاريخ اين دانشگاه بوده است كه البته اولين ثمره ي آن كه در جاي خود مهم و قابل اهميت مي باشد، انتخاب «فرهاد دانشجو» به عنوان رييس جديد دانشگاه آزاد از سوي هيأت امنا و تأييد ايشان از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
نكته اي كه مي بايست به آن پرداخت اين است كه دانشگاه آزاد تازه در ابتداي مسير اصلاح قرار گرفته و بايد تأكيد كرد كه رفتن آقاي «جاسبي» بيش تر طريقيت داشت تا موضوعيت و موضوع اصلي در اين بين رفع نواقص و ايرادهاي موجود در سيستم آموزشي، فرهنگي و سياست هاي توسعه اي آن در سطح كشور بود.
در اين ميان مهم ترين و اولين انتظار جامعه ي دانشگاهي از رييس جديد دانشگاه آزاد اين است كه وجهه ي علمي- پژوهشي اين دانشگاه را با توجه به نوع مديريت گذشته و تبديل شدن دانشگاه به يك كارتل سياسي- اقتصادي به آن بازگرداند و از سوي ديگر وجهه ي فرهنگي و سياسي آن را در خدمت منويات جبهه ي فرهنگي انقلاب اسلامي درآورد.
بايد تأكيد كرد كه دانشگاه آزاد با افزودن پسوند اسلامي و يا در بهترين حالت با ظواهر اسلامي- كه به اعتقاد نگارنده و براساس شواهد موجود در حال حاضر در اكثر واحدهاي اين دانشگاه اين گونه نيست- در مسير اسلامي قرار نمي گيرد، چراكه اين ها نقش پوسته را در دانشگاه آزاد ايفا مي نمايند، البته پوسته نه به معناي بي ارزش، بلكه به مفهوم ظاهر يك دانشگاه اسلامي؛ و مطمئناً نكته ي مهم تر «هسته ي دانشگاه آزاد» است كه مي بايست در جهت رسيدن به آن مشخص شود كه مباني درسي و استاد و حتي مديران و رؤساي واحدها در دانشگاه آزاد بايد چگونه باشند؟ كلاس هاي درس، سلف، خوابگاه و ديگر امكانات رفاهي در چنين دانشگاهي بايد به چه شكلي باشد؟ و در كل مي بايست با تشكيل كارگروه هاي تخصصي نمايه اي كامل از چنين دانشگاهي ترسيم گردد.
در حقيقت دانشگاه آزاد و تمامي دانشگاه ها بايد دو فعاليت عمده را در دستور كار خود قرار دهند: «يكي، تربيت و اصلاح انسان ها؛ و ديگري، تربيت دانشمندان و متخصصان» و به نظر امام خميني(ره)، هر دو كار بايد در كنار يك ديگر انجام شود.
هم چنين لازم است به منظور استمرار حركت اصلاحي در خصوص دانشگاه آزاد، موانع پيش رو مورد اشاره و واكاوي قرار گيرد:
1. مهم ترين مانع پيش روي اعمال قانون در خصوص مديريت دانشگاه آزاد، مانع سياسي است.
حضور آقاي هاشمي رفسنجاني در رأس هيأت امنا و ريشه ي 30 ساله جريان منسوب به ايشان در دانشگاه آزاد اسلامي، موضوعي نيست كه بتوان به سادگي از آن چشم پوشيد؛ چرا كه آن چه تا امروز باعث اختلال در روند اعمال قانون در مورد دانشگاه آزاد شده است، همين اراده ي سياسي است. پر واضح است كه ايستادگي ظرفيت هاي اجتماعي به خصوص جريان دانشجويي در مقابل جريان سياسي ياد شده، مي تواند بارزترين نقش را در ادامه ي راه داشته باشد. ضمن آن كه رسانه ها و مطبوعات بايستي هوشيار باشند و با پيگيري هاي روشنگرايانه در رابطه با دانشگاه آزاد، اجازه ي
سوء استفاده ي جريان هاي سياسي از اهرم هاي فشار برضد مردم و دانشجويان را ندهند.
2. مانع ديگري كه سر راه وجود دارد، موانع مديريتي است.
ساختار دانشگاه آزاد بيش از آن كه قائم به قانون و تشكيلات باشد، قائم به شخص آقاي جاسبي بوده است؛ از اين رو با رفتن ايشان، اين سؤال پيش مي آيد كه روابط اجزاي ستادي و واحدهاي دانشگاه آزاد چگونه بايستي تنظيم گردد. از يك سو به دليل حجم و وسعت تشكيلات اين دانشگاه، امكان تغييرات كوتاه مدت در سيستم مديريتي دانشگاه آزاد نيست و از سوي ديگر ممكن است شيطنت هايي هم از سوي برخي افراد در فرآيندهاي مديريتي انجام پذيرد. به طور قطع بهترين راهكار مقابله با اين مانع، طراحي يك ساز و كار قوي و البته چابك و منعطف جهت برقراري ارتباط مديريت دانشگاه آزاد با بدنه ي دانشجويان و اعضاي هيأت علمي است و از اين منظر مشخص است كه تشكل هاي دانشجويي و اساتيد- البته غير وابسته به مديريت سابق- مي توانند نقش به سزايي را در پيش برد اهداف ايفا نمايند.
3. دانشگاه آزاد اسلامي يك دانشگاه خودگردان است.
اكنون بيش از 30 سال است كه مردم هزينه ي تحصيل فرزندانشان را به اين دانشگاه مي پردازند و قاعدتاً با توجه به حجم بالاي گردش مالي اين دانشگاه بايستي سيستم اقتصادي و مالي عظيمي در آن وجود داشته باشد. يكي از ويژگي هاي معمول ساختارهاي مالي و اقتصادي از اين دست، عدم شفافيت و پيچيدگي هاي آن است. رييس جديد اين دانشگاه بايستي با به كارگيري مشاوران دقيق و امين، قبل از هرچيز از سيستم اقتصادي و مالي دانشگاه آزاد رمزگشايي نمايد چرا كه در غير اين صورت، تأمين منابع دانشگاه با مشكل مواجه خواهد شد و اين يعني يك چالش بزرگ در دانشگاه آزاد. البته به ثمر نشستن چنين اموري در حال حاضر در دانشگاه آزاد همانند تغيير مسير يك كشتي در وسط يك اقيانوس است كه براي حركت به سمت مقصد جديد خود نياز دارد تا بدنه ي كشتي را نيز در وسط همان اقيانوس ترميم و در بسياري از ابعاد و نقشه ي آن تغيير ايجاد كند و در عين حال مسير كشتي را به موازات آن و به مرور تغيير داده و هم چنين سكنه ي كشتي كم ترين مشكلات را متحمل شوند كه اين نشان از آن دارد كه اين امر نياز به برنامه ريزي دقيق و زمان بندي شده و در عين حال تلاش و مجاهدت بسيار دارد كه البته در كنار پاسخ گويي رئيس جديد دانشگاه آزاد به دستگاه هاي نظارتي قابل انجام است.

 



هويت نظري كرسي هاي آزادانديشي و موانع بازدارنده ي تحقق آن

مهدي جمشيدي
معنا و مفهوم كرسي هاي آزادانديشي
مقصود از كرسي هاي آزادانديشي اين است كه فضايي قانوني و تثبيت شده براي تقابل و تضارب آراء مختلف فراهم شود، تا شخصيت ها و جريان هاي گوناگون فكري و ايدئولوژيك بتوانند ديدگاه ها و نظرات خود را به صورت آزادنه در محيطي تعريف شده و چارچوب مند، بيان كنند و منتقدان و مخالفان نيز به گفتگو و مباحثه به آنها بپردازند. به اين ترتيب، تعبير كرسي هاي آزادانديشي علاوه بر مطلوبيت «آزاد انديشيدن»، دلالت بر ضرورت آزادي در بيان انديشه نيز دارد.
مبنا و خاستگاه كرسي هاي آزادانديشي
ايده ي برپايي كرسي هاي آزادانديشي ريشه در سنت فرهنگي اسلام دارد كه قائل به ايجاد فضايي آزاد اما ساختاريافته براي طرح نظرات و تلقي هاي گوناگون در جامعه اسلامي است. سنت فرهنگي اسلام، به هيچ رو از انسداد فرهنگي و استبداد نظري دفاع نمي كند. قرآن كريم با صراحت مي گويد:
فبشر عبادي الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه ،بنابراين، استماع اقوال گوناگون منع شرعي ندارد.
اين امر در سنت فرهنگي شيعه، هويت غليظ تر و پررنگ تري دارد، چنان كه كتاب هاي بسيار زيادي با عنوان احتجاجات كه حاوي مباحثات و مناظرات عمومي ائمه ي اطهار
(عليهم السلام) با منكران و مخالفان و منتقدان است به جا مانده است.
كاركردها و فوايد كرسي هاي آزادانديشي
كاركردها و فوايد كرسي هاي آزادانديشي به شرح زير است:
الف. توليد شدن معرفت و نظريه هاي نو و در نتيجه، پيشرفت علمي و تكامل نظري
ب. روشن شدن حقيقت و حقانيت و قدرت ايدئولوژي اسلامي و انديشه ي انقلاب اسلامي
ج. به نمايش عمومي درآمدن ضعف ها و سستي هاي ايدئولوژي هاي معارض
د. تخليه شدن هيجانات و التهابات اجتماعي به واسطه ي بيان مطالبات و جلوگيري از تكوّن وضعيت انفجار ناگهاني
ه. رشد و ارتقاي فكري افراد جامعه
و. نهادينه شدن سنت آزادي بيان و نقادي
ز. استقرار عدالت فرهنگي در جامعه
ح. ممانعت از شكل گيري هرج و مرج علمي و مسئوليت گريزي در ساحت نظر و فكر.
الزامات و چارچوب هاي كرسي هاي آزادانديشي
الزامات و چارچوب هاي كرسي هاي آزادانديشي عبارتند از:
الف. وجود آزادي حقيقي در بيان و اظهارنظر
ب. نظام مندي و منطق مداري مباحثات و مناظرات
ج. عالمانه و كارشناسانه بودن گفته ها و نظرات
د. حاكميت اخلاق اسلامي- هم در مقام حسن فعلي و هم در مقام حسن فاعلي- بر روند گفتگوها.
موانع بازدارنده ي تحقق عيني كرسي هاي آزادانديشي
موراد زير، برخي از موانع بازدارنده ي تحقق عيني كرسي هاي آزادانديشي به شمار مي آيند:
الف. عدم وقوف و اعتقاد به ضرورت و فوريت ايجاد كرسي هاي آزادانديشي
ب. گرفتار شدن مراحل اجرايي ايده در پيچ و خم هاي ادراي و نهادي
ج. سياسي كاري و مصلحت انديشي مديران و مسئولان مرتبط
د. ضعف فرهنگ نقادي و نقدپذيري در جامعه ي ما و مترادف دانستن نقد با تخريب
ه. سابقه ي ناروايي برخي گروه هاي سياسي - از قبيل انصارحزب الله- در برخورد فيزيكي و غيرمنطقي با مخالفان و منتقدان و دگرانديشان
و. محافظه كاري و هراس بسياري از نخبگان فكري و ايدئولوژيك از موضع گيري شفاف و مناظره
ز. بهره گيري برخي از دگرانديشان از مجال كرسي هاي آزادانديشي براي عقده گشايي سياسي و هتاكي و قداست شكني
ح. ضعف در عقلانيت و مواجهه ي منطقي و گفت وگوي مستدل به جاي كلّي گويي و شعارزدگي و هوچي گري
ط. عدم استقبال و پيشگامي رسانه هاي عمومي - به ويژه رسانه ي ملي- در ايجاد و انعكاس كرسي هاي آزادانديشي
ي. تكبّر و غرور علمي حاكم بر شخصيت برخي از نخبگان فكري كه كسي را درخور مباحثه ي عمومي و گفت وگوي انتقادي نمي انگارند
ك. صوري و سياسي پنداشتن ايده ي مقام معظم رهبري در زمينه ي برپايي كرسي هاي آزادانديشي.

 



به بهانه فصل امتحانات دانشگاه ها (بخش نهايي)
تمركز حواس هنگام مطالعه و روش هاي تقويت آن

تمركز در لغت يعني تراكم ، فشردگي مجموعه، چكيده، تمركز در اصطلاح يعني حفظ و نگهداري توجه و تمركز حواس ، روي موضوعي معين ، بدون تمركز حواس ، يادگيري مثمر ثمر نخواهد بود . بنابر اين همه افراد توانايي تمركز دارند و تمركز نسبي است يعني كسي نمي تواند ادعا كند كاملا حواس پرت است ويا هميشه تمركز حواس دارد.
تمركز گاهي ساده است و گاهي مشكل. تمركز در موضوع هايي كه نياز به تفكرو تجزيه و تحليل دارند مشكل و تمركز در موضوع هايي كه جنبه ي تفريحي و سرگرمي دارند ، بسيار آسان است. بررسي تمركز و روش هاي تقويت آن هنگام مطالعه، از مواردي است كه به نقل از سايت تبيان در ايام امنحانات دانشگاه ها در بخش گذشته به بررسي 6 عامل تقويت تمركز در حين مطالعه و بعد آن پرداختيم و ساير موارد را در ادامه بررسي مي كنيم:
7- آگاهي از شيوه هاي صحيح مطالعه و يادگيري
« برخي از والدين به طور مدام به فرزندان خود مي گويند درس بخوانيد، مطالعه كنيد، ولي هرگز نمي گويند چگونه مطالعه كنيد و روشهاي صحيح مطالعه را نمي دانند» بنابر اين آگاهي از شيوه هاي صحيح مطالعه و يادگيري چون:تند خواني ، عبارت خواني، خواندن اجمالي ، خواندن تجسمي، و ... به خواننده كمك مي كند تا تمركز حواس خود را هنگام مطالعه حفظ نمايند
7.1 تند خواني
تند خواني باعث توجه و تمركز بيشتر و فهميدن مطالب و در نتيجه باعث يادگيري بهتر مي شود . فكر و ذهن ما قادر است هزاران كلمه را در دقيقه از خود عبور دهد ولي اگر سرعت مطالعه ما پائين باشد، ذهن وقت اضافي مي آورد و ناچار به اين شاخه وآن شاخه مي پرد و در نتيجه حواس پرتي ايجاد مي شود . اما مطالعه سريع و يا تند خواني فرصت جولان به ذهن نمي دهد و سبب برقراري تمركز حواس هنگام مطالعه مي شود.
7.2 عبارت خواني
عبارت خواني يعني خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن كلمات . عبارت خواني به نوع ديگري به تمركز حواس كمك مي كند. از اين طريق خواننده بايد با سرعتي كه نزديك به سرعت انديشيدن اوست، بخواند. اگر سرعت آنقدر كم باشد كه ذهن از حالت فعال بودن باز بماند ، احساس دلزدگي ايجاد مي شود و چيزهاي ديگري ذهن فرد را مشغول مي كند و از روند مطالعه خارج مي شود . بنا بر اين اگر سرعت خواندن با سرعت انديشيدن هماهنگ باشد باعث افزايش تمركز حواس مي شود.
7.3 خواندن اجمالي
روش خواندن اجمالي مبتني است بر يك نمونه گيري سريع از نكات اساسي و صرف نظر كردن از جزئيات، در اين روش خواننده مطالب را سازمان بندي مي كند ، آنگاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و ميزان دشواري كتاب را تخمين مي زند و سپس از طريق سئوال كردن، كنجكاوي ، علاقه، دقت و تمركز حواس فرد ، افزايش ميابد.
7.4 خواندن تجسسي
منظور از روش تجسسي طرح انواع سئوالات جزئي و كلي و مطالعه عميق و اثر بخش در جهت دست يافتن به پاسخ اين سئوالات است ... كسي كه به دنبال چيزي مي گردد به احتمال بيشتري آن چيز را پيدا مي كند لذا هدف خواندن تجسسي افزايش دامنه تمركز و درك عميق تر معاني است . به همين دليل خواندن تجسسي تمركز حواس و علاقه فرد را افزايش مي دهد و به او كمك مي كند تا مطالب دشوار را تجزيه و تحليل نموده و آنها را بهتر بفهمد. فهميدن مطالب موجب تحكيم آنها در حافظه مي شود پس خواندن تجسسي براي غلبه بر تنبلي ، حالت كسلي، پرتي حواس، از طريق تحريك حس كنجكاوي و شركت فعالانه در مطالعه به كار مي رود.
7.5 جديت در مطالعه
به محض نشستن پشت ميز مطالعه خواندن را با جديت شروع كنيد چرا كه اگر سريع مشغول به كار مطالعه شويد ، تمركز حواس زود به دست مي آيد « اين ضرب المثل چيني را به ياد داشته باشيد كه: فتح ستارگاني كه هزاران فرسنگ از ما دور هستند با بر داشتن قدم اول امكان پذير است« شك و ترديد حاصلي جز حواس پرتي يا انحراف حواس و تسليم به تخيلات واهي ندارد ، اجازه ندهيد چيزي جز مطالعه ذهن شما را مشغول كند . با خود تصميم بگيريد تا مقدار زماني را براي مطالعه مشخص كنيد و خود را به مدت زماني خاص محدود كنيد . در اين زمان از مطالعه دست نكشيد ، به مطالعه ادامه دهيد ، اما زمان مطالعه را طولاني نكنيد بيهوده وسواس به خرج ندهيد ، بهانه تراشي نكنيد به خود تلقين كنيد كه فرد با اراده اي هستيد و مي توانيد هر درسي را به خوبي ياد بگيريد. جدي باشيد و با علاقه و انگيزه مطالعه كنيد تا هنگام مطالعه دچار حواس پرتي نشويد.
7.6 استفاده از رهنما
يكي از شيوه هاي برقراري تمركز حواس، استفاده از يك رهنما چون ؛ انگشت سبابه، مداد و ... به هنگام مطالعه است . زيرا استفاده از يك رهنما هنگام مطالعه باعث تمركز حواس بهتر ، افزايش سرعت مطالعه، عادت به روان خواندن، جلوگيري از برگشت دوباره خواني و اتلاف وقت و جلوگيري از خستگي چشم و ذهن مي شود.
7.7 خط كشيدن زير مطالب مهم
استفاده از اين روش يكي از شايعترين راهبردي است كه اغلب دانش آموزان و دانشجويان از آن استفاده مي كنند.
لذا هنگام مطالعه بايد با استفاده از يك مداد ، ايده ها و مطالب مهم و اساسي را علامتگذاري نمود. زيرا براي مشخص نمودن ايده ها و مطالب مهم و اساسي و خط كشيدن زير آنها لازم است با تمركز حواس و دقت خاصي به مطالعه مشغول شد. پس خط كشيدن زير مطالب مهم باعث برقراري تمركز حواس و جلوگيري از حواس پرتي مي شود
7.8 يادداشت برداري هنگام مطالعه
يادداشت برداري نوعي تكرار درس است كه هم سبب تمركز حواس و هم موجب بيشتر به خاطر سپردن مطالب مي شود . يادداشت برداري خوب ، كاري جدي و فعال است كه با انديشيدن ملازمه دارد ، لذا براي يادداشت برداري بايد هنگام مطالعه فعال بود و لازمه فعال بودن داشتن تمركز حواس است و براي برقراري تمركز حواس جهت نوشتن هماهنگي چشم و مغز به منزله نوعي يادگيري تجسمي چند بعدي با قدرتي بي نظير است كه تمركز حواس را تقويت نموده و فهم مطالب و سرعت يادگيري را افزايش مي دهد.
پيشنهادات
- سعي كنيد با ايجاد انگيزه هاي نيرومند و در نظر گرفتن اهدافي كه برايتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ايجاد كنيد. زيرا علاقه داشتن نسبت به موضوعي سبب تمركز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع مي شود.
- موقعيتهايي كه نمي توانيد در آنها تمركز حواس داشته باشيد ، تجزيه و تحليل كنيد ، احساسات خود را مورد بررسي قرار دهيد و بدانيد كه چه عواملي افكار شما را دگرگون مي كنند. افكار منفي و بيمارگونه را از خود دور كنيد و هر موقعيت را تا حدي كه مي توانيد به طور منطقي تعبير و تفسير كنيد.
- موضوعهاي مطالعاتي خود را تقسيم بندي كنيد يعني هر موضوعي را كه مي خواهيد مطالعه كنيد، آن را به قسمتهاي كوچك تر تقسيم كرده و به تدريج در زمانهاي مختلفي آنها را مطالعه كنيد.
- هر وقت مصمم شديد مطالعه كنيد يا كار ديگري انجام دهيد ، بكوشيد بر عزم خود پا بر جا باشيد تا آن كار را به اتمام برسانيد .
- زمانهاي مطالعه خود را با فعاليتهاي متنوع تقسيم نمائيد تا اينكه بتوانيد تمركز حواس خود را براي مدت زمان طولاني تري حفظ كنيد و مطالعه را در آن ساعت از روز انجام دهيد كه براي شما مناسب تر است .
- استفاده از يك استراحت كوتاه در هر ساعت، انرژي لازم براي حفظ تمركز حواس را براي مدت زماني طولاني تر در اختيار فرد مي گذارد.
- هركاري به جاي خويش نيكوست پس برنامه مطالعاتي داشته باشيد و براي هر كاري وقت به خصوص تعيين كنيد.
- با آگاهي ازفنون مطالعه و بكارگيري آنها در هنگام مطالعه در خود ايجاد تمركز كنيد زيرا كاربرد فنوني كه خواننده را در عمل مطالعه فعال مي سازد، كليد اساسي ايجاد تمركز است.
- به جاي اينكه بكوشيد دنياي خارج را تغيير دهيد ، خود را تغيير دهيد و لازم نيست كه ديگران و يا رفتار آنها را مطابق دلخواه خويش تغيير دهيد.
- چند برگ كاغذ روي ميز مطالعه خود داشته باشيد و مواردي از افكار منحرف كننده و مزاحم را ياداشت كنيد و بعد از مطالعه نسبت به حل آنها در حد امكان اقدام نمائيد
- ممكن است حواس پرتي شما ناشي از گرسنگي و تشنگي شديد، بي خوابي ، خستگي، و يا علت يا علل دروني ديگري باشد، در چنين موقعيتي هرگز مطالعه نكنيد.
- هنگام مطالعه لباس راحتي به تن كنيد ، لباسي كه نه بسيار زبر باشد نه بسيار نرم ، نه بسيار گشاد باشد نه بسيار تنگ.
- مطالعه در حالتهايي نظير دراز كشيدن ، به پشت خوابيدن، در حال راه رفتن تكيه زدن به ديوار و امثال اينها مفيد نمي باشد. زيرا در چنين موقعيتهايي نمي توان تمركز حواس خود را حفظ نمود ، بنا بر اين هنگام مطالعه سعي شود خم شدن كمر عادت نشود و فاصله كتاب تا چشم سي سانتيمتر باشد
- محركهاي محيطي از قبيل صداي راديو، تلويزيون، تلفن و... كه باعث حواس پرتي شما مي شوند را از موقعيت مطالعه خود حذف كنيد.
- بهترين وضعيت براي درس خواندن نشستن پشت ميز مطالعه مي باشد و بدترين وضعيت درازكش مي باشد چرا كه در اين وضعيت، فرد سريع از حال و هواي مطالعه خارج مي شود و تمركز حواس خود را از دست مي دهد
- محل مطالعه بايد از هر نظر مانند نور ، دما، درجه حرارت و ... مناسب باشد
- انگيزه بسيار بالايي براي مطالعه داشته باشيد زيرا افرادي كه داراي انگيزه بسيار بالايي هستند مي توانند تمركز حواس خود را براي چندين ساعت حفظ كنند.

 



وزير علوم خبر داد
تشكيل كميته ويژه علوم انساني

وزير علوم از تشكيل كميته ويژه براي رشته هاي علوم انساني خبر داد و تأكيد كرد كه نگاه وزارت علوم در اسلامي كردن دانشگاه ها به مراجع و مردم است.
كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با فارس از بازنگري 15 رشته خاص در شوراي تحول علوم انساني خبر داد و گفت: كميته هاي برنامه ريزي با كميته هاي شوراي تحول ادغام شده و يك كميته ويژه براي بازنگري دروس رشته هاي علوم انساني تشكيل شده است.
به گفته وي رئيس كميته ويژه علوم انساني توسط وزير علوم و دكتر حداد عادل انتخاب مي شود.
دانشجو درباره وظايف كميته ويژه علوم انساني گفت: در اين كميته ، سرفصل هاي رشته هاي علوم انساني در حال بررسي است.
وي گفت: قرار بر اين است كه در اين كميته هر چقدر توانستند محصول ايجاد كنند، صبر نكنند تا به ايده آل برسد و آن را در منابع درسي دانشگاه ها بگذارند.
وزير علوم تأكيد كرد كه نگاه وزارت علوم در اسلامي كردن دانشگاه ها به مراجع و مردم است.

 



قانون جديد تبديل وضعيت كارمندان دانشگاه به عضو هيأت علمي

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اصلاح بخشنامه قبلي تبديل وضعيت كارمندان دانشگاهها به هيأت علمي، بخشنامه جديد را به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ابلاغ كرد.
به گزارش مهر، با توجه به نظر وزير علوم تحقيقات و فناوري بخشنامه قبلي مربوط به تبديل وضعيت استخدامي كارمندان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي پژوهش و فناوري وزارت علوم به هيئت علمي اصلاح شده است.
براساس بخشنامه جديد، تبديل وضع استخدامي كارمندان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي وزارت علوم و يا وابسته به دستگاههاي اجرايي داراي مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي كه داراي حداقل مدرك كارشناسي ارشد هستند با تصويب هيأت امناي دانشگاه يا موسسه متبوع و پس از شركت در فراخوان عمومي جذب با رعايت كليه مقررات مربوط به استخدام اعضاي هيأت علمي هيأت مركزي جذب بلامانع است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14