(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 بهمن 1390- شماره 20132

تشكيل شركت مشترك ايران و عراق براي بهره برداري از ميادين نفتي
بهمني در گفت وگو با كيهان: تحريم ها تأثيري بر دارايي هاي ارزي و طلاي كشور ندارد
همكاري ايران و افغانستان در زمينه هاي اقتصادي، فني و مبارزه با قاچاق
موافقت رئيس جمهور با قيمت هاي ترجيحي بخش صنعت در گام دوم هدفمندي يارانه ها
كوتاه اقتصادي
هنوز تحريم نفت ايران اجرا نشده گاز اروپا گران شد
ورود ارز به كشور بدون مجوز بانك مركزي ممنوع است
افتتاح 1814كيلومتر بزرگراه و راه اصلي
عرضه گوشت 8800 توماني از اواخر هفته جاري
رئيس اتحاديه نانوايان تهران: آرد گران نشده است
اجراي طرح جديد اسقاط خودروهاي فرسوده از فردا
ايجاد كسب و كارهاي جديد در صنعت ساختمان
نوسانات نرخ ارز بيمه مي شود
يارانه خانوار وثيقه بانكي شد



تشكيل شركت مشترك ايران و عراق براي بهره برداري از ميادين نفتي

مديرعامل نفت مناطق مركزي گفت: كارشناسان فني ايران و عراق درباره مشخص شدن سهم دو كشور از ميادين نفتي مشترك تصميم گيري خواهند كرد.
مهدي فكور در گفت وگو با فارس افزود: هنوز عدد دقيقي براي توليد نفت از 3 ميدان مشترك نفت - شهر، دهلران و پايدار غرب مشخص نشده اما توليد اين 3 ميدان قطعا از 30 هزار بشكه در روز كمتر نخواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه مذاكرات تشكيل يك شركت مشترك براي توسعه ميادين مشترك نفت ايران و عراق هرگز متوقف نشده است، اظهار داشت: فرمت قراردادي بين ايران و عراق درباره توليد و بهره برداري از 3 ميدان مشترك تعيين شده كه به شكل ارايه خدمات خواهد بود.
وي افزود: اين ارائه خدمات مي تواند توسط شركت هاي عراقي، شركتهاي ايراني يا شركت مشترك ايران و عراق در اين ميادين انجام شود.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي تصريح كرد: پيشرفت خوبي در مذاكرات با عراق داشتيم و اگر كشورهاي متخاصم با هر دو كشور مانع تراشي نكنند اين فرآيند با موفقيت همراه خواهد بود.
فكور با بيان اينكه تا زماني كه اكتشاف ميادين كامل نشود نمي توان درباره مشترك بودن يا نبودن آنها اظهارنظر قطعي كرد، گفت: مديريت اكتشاف و شركت ملي نفت به جز يك يا 2 ميدان مشترك بودن بقيه ميادين غيرتوليدي مركزي نفت مناطق مركزي با عراق را تاييد نكرده اند.
وي اضافه كرد: در بلوك مهر كه بالاي بستان قرار گرفته است 2 ميدان مهر و سهراب مشترك تشخيص داده شده است اما درباره مابقي ميادين بايد اكتشافات مشترك بودن و همچنين ذخاير قابل برداشت آنها را قطعي كند.
مديرعامل نفت مناطق مركزي با بيان اينكه از ميادين مشترك تحت مديريت ما، ميادين نفت شهر، دهلران و پايدار غرب در حال توليد هستند، گفت: مياديني كه درباره توليد مشترك از آنها در حال مذاكره با عراق هستيم از ميان ميادين توليدي، اكتشافي و توسعه اي انتخاب خواهند شد.مديرعامل نفت مناطق مركزي اضافه كرد: ما مصوبات و مجوزهاي لازم را در طرف ايراني براي تاسيس شركت مشترك آغاز كرده ايم و طرف عراقي نيز از 5 يا 6 ماه گذشته قرار شد براي صدور اين مجوزها اقدام كنند.
وي افزود: تمايل وزير نفت عراق و همچنين جناب آقاي نوري المالكي بر همكاري مشترك است و به همين دليل تصور مي كنم تا پيش از جلسه بعدي ما، آنها نيز خواهند توانست مجوزهاي لازم را براي تاسيس اين شركت مشترك اخذ كنند.
مديرعامل نفت مناطق مركزي افزود: هدف عراق و ما از تشكيل شركت مشترك براي بهره برداري از ميادين مشترك برداشت صيانتي و حداكثري از ميادين مشترك نفتي است تا آسيب پذيري اين ميادين را به حداقل برساند. لذا آنها هم براي اين موضوع تمايل دارند چنانكه برداشت سريع تر از ميادين مشترك باعث به زمين خوردن سريع تر هر يك از طرفين مي شود.

 



بهمني در گفت وگو با كيهان: تحريم ها تأثيري بر دارايي هاي ارزي و طلاي كشور ندارد

مجموعه سياست هاي پولي تدوين شده در كنار اطميناني كه از ذخاير ارز و طلاي كشور داريم كمك خواهد كرد تا در آينده نزديك آرامش به بازار ارز و سكه بازگردد و نوسانات ماه هاي اخير كه عمدتاً هم ريشه رواني داشت، امكان تكرار نيابد.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در گفتگوي اختصاصي با روزنامه كيهان با بيان اين مطلب گفت: امروز كشور به حد كافي از ذخاير ارزي برخوردار است و ذخائر طلاي ما هم براي ساليان طولاني كافي است بنابر اين تحريم ها خلاف تصور وضع كنندگان آنها، كوچكترين تأثيري بر اقتصاد ايران از لحاظ دارايي هاي ارزي و پشتوانه طلا ندارد.
وي ادامه داد: علاوه بر اين تجربيات تاريخي همواره نشان داده است كه ايرانيان راه هاي دور زدن محدوديت ها را يافته اند و اگر هم راهي نبوده آن را ساخته اند بنابراين با قاطعيت اين اطمينان خاطر را به مردم عزيز كشورمان مي دهم كه تبادلات اقتصادي ما با اروپا و آمريكا در حدي نبوده كه امروز با قطع اين تبادلات، لطمه اي به اقتصاد كشور وارد شود.
بهمني افزود: سال گذشته مقام معظم رهبري تعبير «اقتصاد مقاومتي» را به عنوان راهبرد كلان اقتصاد كشور تعريف كردند و امسال هم با نام گذاري سال «جهاد اقتصادي»، اين پيام را براي تمامي ما داشتند كه تلاشي مضاعف و با هدف مقاومت در برابر مكر و حيله دشمنان انجام شود.
وي با اشاره با اعلام نرخ 1226 تومان براي دلار گفت: تعيين چنين نرخي براي دلار به روشني نشان مي دهد كه ايران نه تنها از ذخائر كافي براي تأمين نيازهاي ارزي خود برخوردار است بلكه بسيار بيش از نياز هم ارز در اختيار دارد.
بهمني در تشريح اين وضعيت گفت: پيش بيني مي شود صادرات نفت كشور به حدود 100 ميليارد دلار برسد به اين مبلغ صادرات غيرنفتي هم اضافه مي شود و اين درحالي است كه ارز مورد نياز واردات بسيار كمتر از اين ميزان است بنابراين ما از ذخائر ارزي كافي برخورداريم و از اين بابت هيچ مشكلي نداريم.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به نوسانات اخير بازار ارز گفت: ريشه اين نوسانات عمدتاً رواني است و منشأ اقتصادي ندارد. بررسي روند حركتي قيمت هاي جهاني طلا و نرخ برابري ارز هاي جهان به روشني نشان مي دهد كه تغييرات به هيچ وجه در حد نوسانات داخلي نبوده است از اين رو نوسانات نرخ ارز و سكه طي ماه هاي اخير عمدتاً ريشه رواني دارد.
رئيس شوراي پول و اعتبار گفت: افت قيمت سكه پس از اعلام مصوبه شوراي پول و اعتبار و پيش فروش سكه براي تحويل در چهار و شش ماه آينده بيانگر اين واقعيت است كه بخش عمده اي از افزايش قيمت اتفاق افتاده در مورد سكه، حباب بوده است كه خيلي سريع هم تخليه شد.
وي با اعلام اينكه تاكنون حدود 5 ميليون قطعه سكه پيش فروش شده است گفت: من فرض را بر اين مي گذارم در روزهاي آينده تعداد سكه هاي پيش فروش شده به 15 ميليون قطعه برسد حتي در اين شرايط هم ما از آن مقدار ذخاير طلا برخورداريم كه به راحتي مي توانيم تمام اين سكه هاي پيش فروش شده را به خريداران تحويل دهيم. اما نكته مهم اين است كه در سررسيد تحويل اين سكه ها بازار با حجم انبوهي از سكه مواجه خواهد شد كه عرضه مي شود و قطعاً قيمت ها را به شدت كاهش مي دهد.
رئيس كل بانك مركزي در مورد ارز هم گفت: با تعيين نرخ 1226 تومان براي دلار اين آمادگي را داريم كه تمام نيازهاي واقعي را با همين نرخ تأمين كنيم، به دنبال اين هم هستيم كه خريد كارتي ارز را جايگزين كنيم يعني متقاضيان با استفاده از كارت هاي بانكي مبلغ ارز خود را پرداخت كنند و در فرودگاه يا حتي كشورهاي مقصد، ارز همان كشور را دريافت كنند.
وي اضافه كرد: با اين ساز و كارها تنها نيازي كه بي پاسخ مي ماند، خريد ارز با هدف ذخيره سازي است كه دليلي ندارد دولت چنين نيازي را تأمين كند البته با اجراي طبقه بندي كالاهاي وارداتي به فرموده مقام معظم رهبري، كالاهاي وارداتي دسته بندي مي شوند و بر اساس اولويت و اهميت، از ارز 1226 توماني بهره مند مي شوند.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: سعي ما بر اين است كه با مجموعه سياست هاي پولي، اعتباري و نظارتي كه به تازگي تدوين و ابلاغ كرديم، آرامش را هرچه بيشتر به بازار بازگردانيم چرا كه با باز گذاشتن دست بانك ها در تعيين نرخ سود سپرده ها، اين امكان براي آنها فراهم است كه در يك شرايط رقابتي، منابع لازم را از بازار جذب كنند البته با تعيين كف و سقف براي نرخ سود تسهيلات، منافع تسهيلات گيرندگان خصوصاً توليدكنندگان را هم مدنظر داشتيم تا پول را به قيمت بالا دريافت نكنند.
وي افزود: مجموعه اين سياست ها باعث مي شود كه نقدينگي از بازار جمع شود و با جمع شدن در بانك ها، كاناليزه و به حوزه هاي مورد نياز مانند توليد و ميادين مشترك نفتي تزريق شود.
بهمني از تصميمات جديد دولت براي مديريت بازار ارز هم خبر داد و گفت: در برنامه داريم كه بين گمرك، بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط برقرار كنيم تا از صدور اسناد صوري و تأمين ارز براي تقاضاهاي كاذب جلوگيري شود.
وي در مورد شيوه جديد توزيع ارز هم گفت: در مدل جديد ما ارز را مستقيماً به صرافي ها نمي دهيم بلكه ارز را در اختيار بانك ها مي گذاريم تا در اختيار صرافي هاي خودشان قرار دهند اما بانك هايي كه تحريم هستند از طريق صرافي هاي مجاز، حواله صادر مي كنند.
وي با اشاره به ايجاد سامانه هاي آنلاين براي خريد و فروش ارز در بانك ها گفت: سامانه هاي ما كاملا آنلاين هستند و تمام بانك ها موظفند تبادلات ارزي خود را به بانك مركزي در پايان هر روز اعلام كنند.
محمود بهمني در پاسخ به اين سؤال كه چرا به برخي كالاهاي لوكس مانند خودروهاي خارجي ارز ارزان تعلق مي گيرد گفت: متولي بحث تجارت، وزارت صنعت و معدن و تجارت است و بانك مركزي پس از ثبت سفارش ارز را در اختيار واردكنندگان قرار مي دهد بنابراين ما در اين زمينه سياستگذار نيستيم. البته من خودم قوياً معتقدم كه بايد هرچه زودتر طبقه بندي كالايي انجام بگيرد تا برخي كالاها مانند خودروهاي گران قيمت خارجي از فهرست دريافت ارز خارج شوند.

 



با امضاي تفاهم نامه صورت مي گيرد
همكاري ايران و افغانستان در زمينه هاي اقتصادي، فني و مبارزه با قاچاق

رئيسان كميسيون مشترك اقتصادي ايران و افغانستان در پايان دو روز نشست كاري، تفاهمنامه اقتصادي و تجاري را در ابعاد مختلف، امضا كردند.
به گزارش ايرنا بهروز عليشيري معاون وزير اقتصاد و دارايي كشورمان و مصطفي مستور معاون وزير امور اقتصاد و دارايي افغانستان ديروز (دوشنبه) پس از دو روز جلسه كاري هيات هاي بلند پايه دو كشور در مراسمي تفاهمنامه اقتصادي بين تهران و كابل را امضا كردند. عليشيري كه در صدر هيات بلند پايه جمهوري اسلامي براي مشاركت در دومين كميسيون مشترك اقتصادي به كابل سفر كرده است، از گسترش روابط اقتصادي ايران و افغانستان ابراز خشنودي كرد.
وي با ابراز رضايت از علاقه مقامات افغانستان براي توسعه مناسبات همه جانبه با ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران به گسترش روابط با كشور دوست و برادر افغانستان بر اساس احترام متقابل و منافع ملي تاكيد دارد.
پس از امضاي تفاهمنامه همكاري اقتصادي دو كشور معاونان وزيران دارايي ايران و افغانستان در يك كنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
معاون وزير امور اقتصاد و دارايي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره تاثير افزايش تحريم برخي كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا بر ضد ايران گفت: اقتصاد ايران منحصر به فرد است و اين تحريمها نمي تواند تاثيري بر آن بگذارد و ايران همچنان به رشد اقتصادي خود ادامه خواهد داد.
اولين كميسيون مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان در سال 1389 در ايران، دومين كميسيون دو روز گذشته در افغانستان و سومين كميسيون 6 ماه ديگر در ايران برگزار خواهد شد.
كميسيون مشترك اقتصادي ايران و افغانستان در دومين نشست خود درباره مواردي از جمله همكاريهاي اقتصادي و فني، گمركات، همكاري هاي بانكي و بيمه، استاندارد، مبارزه با قاچاق كالا، همكاري هاي بهداشتي و مراقبت هاي بهداشتي مرزي و همچنين استفاده تجار و بازرگانان افغانستان از مناطق آزاد ايران از جمله چابهار موافقت كردند.

 



موافقت رئيس جمهور با قيمت هاي ترجيحي بخش صنعت در گام دوم هدفمندي يارانه ها

وزير صنعت، معدن و تجارت از موافقت رئيس جمهور با قيمت هاي ترجيحي بخش صنعت در گام دوم هدفمندي يارانه ها خبر داد.
مهدي غضنفري با تاكيد بر اجراي تمام بسته هاي حمايتي بخش توليد، از آمادگي اين حوزه براي ورود به فاز دوم هدفمندي يارانه ها خبر داد.
وي با اشاره به رايزني هاي صورت گرفته براي ورود به فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها تصريح كرد: الزامات كار خدمت رئيس جمهور مطرح شده و ايشان با قيمت هاي ترجيحي در اين فاز موافقت كرده اند.
غضنفري در ادامه خاطرنشان كرد: تمام بسته هاي حمايتي بخش صنعت و توليد كه در فاز اول اعلام شده به طور كامل اجرا خواهد شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اجراي موفق هدفمندي يارانه ها در بخش توليد افزود: قانون هدفمند كردن يارانه ها با همراهي تمام دست اندركاران حوزه توليد و توزيع به خوبي اجرا و بسته هاي حمايتي يكي پس از ديگري عملياتي شده است.

 



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نيرو از انجام مرحله دوم آبگيري سد گتوند همزمان با دومين روز از ايام دهه فجر خبر داد. مرحله نخست آبگيري سد گتوند به عنوان بلندترين سد خاكي كشور با ارتفاع 182متر روز 6 مرداد ماه سال جاري با حضور رئيس جمهوري انجام شد و مرحله دوم آبگيري اين سد هم در روز پنجشنبه هفته جاري انجام مي شود.
¤ مديركل فرهنگي اجتماعي صندوق بازنشستگي كشوري از ثبت نام 36700 نفر بازنشسته كشوري براي تشرف به عمره مفرده در سال جاري و آتي خبر داد.نام نويسي از متقاضيان عمره مفرده ويژه بازنشستگان كشوري از اول بهمن ماه آغاز و تا 8 بهمن ادامه داشت.
¤ صادرات برق ايران به كشورهاي همسايه از ابتداي سال جاري تاكنون حدود 27درصد در مقايسه با زمان مشابه پارسال افزايش يافت. جمهوري اسلامي ايران از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از هفت هزار گيگاوات ساعت برق به كشورهاي همسايه صادر كرده است كه اين ميزان در مقايسه با زمان مشابه پارسال 63/26درصد افزايش نشان مي دهد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2250 الي 2253، 2230 الي 2233،2630، 2631، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610، 2611 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ دبيركل كانون عالي انجمن هاي صنفي كارفرمايان گفت: با توجه به نوسانات ارز و سكه هنوز برآوردي از هزينه سبد خانوار نشده و همچنين نرخ تورم براي تعيين مزد مشخص نيست.
¤ وزير ارتباطات گفت: پروژه شبكه دسترسي فيبر نوري ظرف 8 سال به پايان مي رسد و در 5 سال آينده 7 ميليون مشترك خواهد داشت.رضا تقي پور در همايش نوآوري و تحول در خدمات مخابراتي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پيش بيني كرده ايم كه اپراتور چهارم تا پنج سال آينده 70 ميليون پورت پرسرعت فيبر نوري واگذار خواهد كرد و كل پروژه اپراتور چهارم و اپراتور فيبر نوري در مدت 8 سال به پايان برسد.
¤ رئيس اتحاديه كشوري تعاوني هاي سهام عدالت يكي از علل تأخير در پرداخت سهام كارگران را ناشي از عدم تخصيص 10هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از فروش كارخانجات و شركت هاي دولتي ذكر كرد. داريوش پاك بين درباره نهايي شدن پرداخت سهام كارگران گفت: فراخواني كه تاكنون صادر شده براي حدود 41ميليون و پانصد هزار نفر بوده است و از اين تعداد 39ميليون و 115هزار نفر بدون احتساب كارگران قطعي شده و مابقي در حال ثبت نام هستند.

 



هنوز تحريم نفت ايران اجرا نشده گاز اروپا گران شد

با تحريم نفت ايران، اروپا اين روزها و در اولين ماه هاي سال 2012 بيشترين قيمت گاز را تجربه مي كند.
به گزاش ايسنا، دوشنبه هفته گذشته به دنبال موافقت اتحاديه اروپا با تحريم خريد نفت ايران، بهاي گاز در انگلستان به بيشترين رقم آن ظرف مدت 10 روز قبل از تحريم رسيد.
البته افزايش بهاي گاز تنها تاثير تحريم نفت در انگلستان نبوده و نيست، چرا كه تهديد ايران مبني بر بستن تنگه هرمز نيز هراسي مضاعف در اين كشور ايجاد كرده است؛ چرا كه در صورت بسته شدن اين تنگه واردات گاز مايع طبيعي (ال.ان.جي) بريتانيا از قطر با مشكل مواجه خواهد شد.
البته در صورتي كه ايران صلاح دانسته و در زمينه بستن تنگه هرمز وارد عمل شود، بي شك علاوه بر اين مشكل، بهاي نفت و گاز اروپا نيز به سرعت رشدي صعودي داشته و به مراتب بالاتر از رقم فعلي خواهد رفت.
در شرايطي كه وابستگي انگلستان به ال.ان.جي قطر واقعيتي انكارناپذير محسوب مي شود، كارشناسان اقتصادي غرب اينگونه پيش بيني كرده اند كه با تحريم نفت ايران زمستان امسال بهاي گاز انگلستان به 65 دلار و 80 سنت خواهد رسيد كه البته ميزان اين افزايش به درجه هوا و ميزان برودت نيز بستگي مستقيم دارد.
اگرچه هنوز وعده تحريم ايران، مشكلي در گازرساني اين كشور ايجاد نكرده و ميزان عرضه و تقاضاي اين حامل انرژي متعادل بوده است، اما با اين وجود در روزهاي پس از تحريم نفت ايران، ميزان مصرف گاز انگلستان در مقايسه با رقم مورد انتظار در اين فصل بين 8 تا 10 درصد كاهش داشته است.
اين در حالي است كه دماي هواي انگلستان اين روزها در شرايط نسبتا متعادلي قرار دارد، اما با اين وجود بنا بر اعلام كارشناسان اين كشور به احتمال زياد درجه حرارت اين كشور با كاهش مواجه خواهد شد.
البته به غير از انگلستان، سير صعودي قيمت گاز در ساير كشورهاي اروپايي هم مشهود است. بنا بر اعلام و پيش بيني روزنامه هاي غربي و كارشناسان، اين روزها اكثر اين كشورها با افزايش بهاي گاز مواجه شده اند و اين روند صعودي در كشورهاي مختلف همچنان ادامه داشته و بدين ترتيب قيمت گاز اروپا اين روزها بالاترين رقم خود در سال 2012 را تجربه مي كند.

 



گمرك اعلام كرد
ورود ارز به كشور بدون مجوز بانك مركزي ممنوع است

رئيس كل گمرك اعلام كرد ورود ارز با حجم بالا به كشور بدون مجوز بانك مركزي ممنوع است.
عباس معمارنژاد درباره دستورالعمل بانك مركزي براي ورود ارز به كشور و الزام واردكنندگان به پر كردن اظهارنامه، به ايسنا، گفت: اين موضوع در گذشته نيز اعمال مي شده است و اگر كسي ارز هزار دلار و دو هزار دلار با خود مي آورد به دنبال ثبت و ضبط آن نبوديم چون اظهار مي شد و الان هم وقتي اسكناس وارد كشور مي شود حتما در گمرك اظهار مي شود و بايد حقوق گمركي 4 درصد را بپردازد.
وي تصريح كرد: گمرك بدون مجوز بانك مركزي اجازه ورود ارز را نمي دهد، بنابراين اگر كسي مي خواهد اسكناس يا ارز در حجم بالايي وارد كشور كند حتما بايد مجوز بانك مركزي را اخذ كرده باشد.
معمارنژاد درباره فرآيند اخذ مجوز نيز گفت: وقتي ارز وارد شد كسي كه با خود ارز آورده است بايد به بانك ملي مستقر در فرودگاه مراجعه و فرم مورد نظر را پر كند كه پس از آن مجوز به گمرك مي آيد و سپس اجازه خروج داده مي شود.
رئيس كل گمرك ايران پر كردن اظهارنامه گمركي را در راستاي مبارزه با پولشويي ضروري و حايز اهميت دانست و گفت: اين كار لازم است تا مشخص شود چه كسي و از كجا ارز را وارد مملكت كرده است مثلا وقتي 5 ميليون دلار وارد كشور مي شود بايد بدانيم كه منشا اين پول كجاست و چه كسي آن را وارد كشور كرده است.

 



همزمان با دهه فجر آغاز مي شود
افتتاح 1814كيلومتر بزرگراه و راه اصلي

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: همزمان با دهه مبارك فجر و تا پايان سال جاري يكهزار و 814كيلومتر بزرگراه و راه اصلي با اعتباري بالغ بر 11هزار و 750ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
«سيداحمد صادقي» ديروز در نشست خبري افزود: از اين ميزان 935كيلومتر بزرگراه با اعتبار 7 هزار و 744 ميليارد ريال و 879 كيلومتر راه اصلي با اعتبار 4 هزار و 6ميليارد ريال است.
وي با اشاره به اينكه در طول دوره فعاليت دولت نهم و دهم تحولات گسترده اي در بخش زيرساخت ها صورت گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر 25هزار كيلومتر راه آهن، آزادراه، بزرگراه و راه اصلي در دست اجراست كه شامل 8 هزار و 500 كيلومتر راه آهن، 2 هزار و 200 كيلومتر آزادراه، 5 هزار كيلومتر بزرگراه و 10 هزار كيلومتر راه اصلي است.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون 942 كيلومتر انواع راه، راه آهن، بزرگراه و راه اصلي با اعتبار 12هزار و 116ميليارد ريال افتتاح شده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور ادامه داد: بزرگراه مشهد تربت حيدريه به طول 76 كيلومتر، برخي قطعات بزرگراه شيروان- بجنورد و فاروج- شيروان از پروژه هايي است كه تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
صادقي با اشاره به اينكه در استان خراسان رضوي، 261كيلومتر بزرگراه تا پايان سال به بهره برداري مي رسد، گفت: در استان كردستان 31كيلومتر بزرگراه در استان مركزي كمربندي شمالي اراك و در استان گيلان بزرگراه آستارا- تالش و تالش- فومن تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه تعداد زيادي راه اصلي نيز تا پايان سال آماده بهره برداري خواهد بود، اظهار داشت: 508كيلومتر راه اصلي در استان سيستان و بلوچستان تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: همچنين در استان خوزستان راه اصلي هفتكل، باغملك به طول 43كيلومتر تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: در سال جاري جمعاً 2 هزار و 756كيلومتر راه آهن، آزادراه، بزرگراه و راه اصلي با اعتبار 23هزار و 866ميليارد ريال به بهره برداري رسيده و يا مي رسد.
صادقي با اشاره به اينكه تا قبل از انقلاب اسلامي 150كيلومتر آزاد راه در كشور وجود داشت، اضافه كرد: از سال 57 تا قبل از دولت نهم 883 كيلومتر آزاد راه در كشور ساخته شد، اما در دولت نهم و دهم 718كيلومتر آزادراه احداث شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور با بيان اينكه در طول 6 سال اخير سالانه 120كيلومتر آزادراه ساخته شده است، تصريح كرد: تا قبل از انقلاب 4 هزار و 565 كيلومتر راه آهن در كشور وجود داشت؛ از سال 57 تا سال 84 نيز 4 هزار و 207كيلومتر خط آهن در كشور ساخته شد، اما در دولت نهم و دهم يك هزار و 550 كيلومتر راه آهن معادل سالانه 258كيلومتر ساخته شد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: فروش اوراق مشاركت، جذب فاينانس، واگذاري سهام شركت هاي دولتي و صندوق توسعه ملي، برخي از منابع تامين مالي خواهد بود.
صادقي اظهار داشت: شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در سال جاري 4 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براساس مجوز مجلس و دولت منتشر خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه اين اوراق ظرف يك ماه آينده منتشر مي شود، اظهار داشت: اين اوراق 4 ساله و با نرخ سود 20درصد است كه نرخ سود آن تا يك سال 18درصد بوده و بيش از يك سال 5/19درصد و پس از پايان مدت سرمايه گذاري نرخ سود 20درصد به سرمايه گذاران اختصاص مي يابد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: همچنين واگذاري سهام شركت هاي دولتي، بخشي از منابع مورد نياز ما را تامين مي كند.

 



عرضه گوشت 8800 توماني از اواخر هفته جاري

رئيس ستاد تنظيم بازار مواد پروتئيني از تصميمات اخير اين ستاد براي تعادل قيمتي در بازار گوشت خبر داد.
صدراله دولت در گفت وگو با مهر از جزئيات تصميمات ستاد تنظيم بازار براي ايجاد تعادل در قيمت گوشت قرمز خبر داد و گفت: ديروز ستاد تنظيم بازار دو تصميم مهم را در مورد گوشت اتخاذ كرد كه براساس آن، صادرات دام زنده از كشور ممنوع شد.
رئيس ستاد تنظيم بازار مواد پروتئيني افزود: از اواخر هفته جاري نيز عرضه گسترده گوشت قرمز به قيمت تعادلي در بازار آغاز خواهد شد، البته شواهد حكايت از آن دارد كه كمبودي در زمينه گوشت قرمز در بازار وجود ندارد، اما به دلايل مختلف قيمت در روزهاي گذشته افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: بر اين اساس، اولين بخش از گوشت قرمز ذخيره سازي شده در سردخانه ها روانه بازار خواهد شد كه براساس تصميمات اتخاذ شده، قرار بر اين است كه قيمت عمده فروشي گوشت گاو منجمد 8400 تومان و قيمت هر كيلو گوشت به اصطلاح سه قطعه در خرده فروشي ها و مراكز توزيع، 8800 تومان باشد.
به گفته دولت، عرضه گوشت منجمد گوسفندي نيز در اوايل هفته آينده به قيمت تعادلي آغاز خواهد شد، ضمن اين كه به تدريج در روزهاي آينده نيز مطابق با برنامه ريزي هاي انجام شده، گوشت گرم گوسفندي نيز روانه بازار خواهد شد.
وي ادامه داد: گوشت هاي عرضه شده از طريق شبكه هاي توزيع مرسوم از جمله فروشگاه هاي زنجيره اي، تعاوني مصرف كارمندي و كارگري، سازمان هاي ميادين ميوه و تره بار، اتحاديه هاي محلي و فروشگاه هاي زيرنظر صنوف توزيع خواهد شد.

 



رئيس اتحاديه نانوايان تهران: آرد گران نشده است

رئيس اتحاديه نانوايان تهران با تاكيد بر گران نشدن قيمت آرد، گفت: آرد همچنان با نرخ قبلي در اختيار نانوايان قرار مي گيرد.
حسين نظري در گفت وگو با ايسنا، همچنين با اشاره به افزايش كيفيت نان تصريح كرد: با آزاد شدن خريد آرد توسط نانوايي ها و رقابتي شدن توليد و پخت نان شاهد افزايش كيفيت پخت نان بوده ايم. زيرا هر نانوايي كه اقدام به پخت نان باكيفيت نكند بازار تقاضا را از دست خواهد داد.
وي با تاكيد بر ساماندهي و يكسان سازي فعاليت اعضاي تحت پوشش اتحاديه افزود: علاوه بر نظارت موثري كه در جهت ساماندهي واحدهاي بدون پروانه كسب صورت مي گيرد، واحدهايي كه پروانه كسب 3 ماهه از فرمانداري تهران دريافت كرده اند نيز براي تعيين تكليف و دريافت پروانه كسب دايمي به اتحاديه فراخوانده شده اند.
رئيس اتحاديه نانوايان تهران با تاكيد بر اين كه اگر اقدامي از سوي صاحبان نانوايي صورت گيرد در اخطار سوم با آنان طبق ماده 27 قانون نظام صنفي برخورد مي شود، به نظارت بر عملكرد واحدهاي صنفي نانوايي اشاره كرد و گفت: اتحاديه با هماهنگي شركت بازرگاني دولتي، بازرگاني استان تهران و بازرسي و نظارت اصناف نظارت موثري را بر عملكرد اعضاي تحت پوشش خود دارد و با هرگونه تخلف برخورد مي كند.
نظري به متقاضيان دريافت پروانه توصيه كرد كه قبل از سرمايه گذاري در اين زمينه نسبت به آگاهي از ضوابط و مقررات دريافت پروانه كسب از طريق اتحاديه اقدام كنند.
واحدهاي نانوايي در صورت مشاهده هرگونه تخلف در خصوص نرخ و كيفيت آرد مي توانند شكايت خود را از طريق تلفن 124 و همچنين به اتحاديه از طريق شماره تلفن 77503313 اعلام كنند.

 



اجراي طرح جديد اسقاط خودروهاي فرسوده از فردا

معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از اجراي طرح جديد اسقاط خودروهاي فرسوده از فردا در سراسر كشور خبر داد.
اميررضا رجبي ديروز در يك نشست خبري درباره آخرين وضعيت اسقاط خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل كشور با تاكيد بر اينكه در سال جاري براساس سياست هاي ابلاغي رياست جمهور دو سياست كلي براي خروج خودروهاي فرسوده در دستور كار قرار گرفته است گفت: حضور بخش خصوصي و تعاوني ها در روند نوسازي و اسقاط خودروهاي فرسوده و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي از مهمترين اين اولويت ها به شمار مي رود.
معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت با اشاره به آغاز اجراي يك طرح جديد براي اسقاط خودروهاي فرسوده تصريح كرد: در اين طرح كه از 12 بهمن ماه امسال آغاز مي شود براي نخستين بار از منابع غيربانكي براي اسقاط خودروهاي فرسوده استفاده مي شود.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه در طرح جديد با مشاركت بخش خصوصي 15 هزار فقره وام به متقاضيان خودروهاي فرسوده سواري و شخصي 1355 تا 1365 با پلاك منطقه اي ايران تعلق مي گيرد، اظهار داشت: بر اين اساس متقاضيان مي توانند با مراجعه به دفاتر پيشخوان دولت و يا مراكز رسمي اسقاط خودروها زمينه را براي خروج خودروي فرسوده خود فراهم كنند.
وي با اشاره به اينكه اين طرح به مدت 30 روز در سطح كشور اجرايي مي شود، تأكيد كرد: در اين طرح اسقاط پيش بيني شده خودروهاي فرسوده در زماني كمتر از يك ماه به مراكز اسقاط تحويل داده شود ضمن آنكه براي متقاضيان وامي 10ميليون توماني با سود 14درصد و بازپرداخت 5 ساله پيش بيني شده است.
رجبي، هزينه تشكيل پرونده در اين طرح اسقاط را 100 هزار تومان و ميزان هزينه بيمه اعتباري را معادل 5/1درصد ارزش خودرو عنوان كرد و افزود: دولت با متنوع سازي طرح هاي اسقاط خودرو قصد دارد متناسب با شرايط مردم امكان خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل كشور را فراهم كند.
معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت همچنين از برگزاري جشن اسقاط تاكسي هاي فرسوده تا هفته آينده خبر داد و يادآور شد: در ورامين به عنوان نخستين شهر كشور تمامي خودروهاي فرسوده نوسازي شده اند و از اين رو هفته آينده جشن جمع آوري تاكسي هاي اسقاط در اين منطقه برگزار مي شود.

 



ايجاد كسب و كارهاي جديد در صنعت ساختمان

مجري برگزاري نمايشگاه يكساله صنعت ساختمان كيش اعلام كرد: همزمان با برپايي اين نمايشگاه و با بهره گيري از متدهاي روز دنيا، زمينه ايجاد كسب و كارهاي جديد در صنعت ساختمان كشور فراهم خواهد شد.
مجيد تفضلي در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت ساختمان منطقه آزاد كيش اعلام كرد: انديشه برگزاري اين نمايشگاه يكساله از حدود يك سال گذشته شكل گرفته و با انجام مطالعات امكان سنجي پيچيده در زمينه نحوه حضور بازديدكنندگان داخلي و خارجي، جزيره كيش براي برپايي آن انتخاب شده است.
وي با بيان اينكه براي برگزاري اين نمايشگاه از روش هاي جديد و غيرتكراري استفاده خواهد شد، افزود: طي سالهاي اخير جزيره كيش به عنوان يك قطب عظيم ساخت و ساز در كشور و منطقه تبديل شده و كشورهاي حوزه خليج فارس نيز حجم بالايي از ساخت و سازها را در اختيار دارند كه با توجه به اين مزيت ها برپايي نمايشگاه يكساله امكان ايجاد كسب و كارهاي جديد را براي فعالان صنعت ساختمان كشور فراهم مي كند. مسئول بخش بازرگاني سفارت بلژيك در ايران نيز با اشاره به سابقه همكاري هاي دو كشور، برگزاري اين نمايشگاه را فرصت مناسبي براي فعالان صنعت ساختمان كشورش دانست و افزود: اين صنعت در ايران به پيشرفت هاي قابل توجهي دست پيدا كرده و اميدواريم با معرفي اين توانمندي ها به شركت هاي بلژيكي، بتوانيم روابط تجاري دو كشور را تقويت كنيم.
وي گفت: بدون ترديد شركت هاي بلژيكي تمايل دارند تا از فرصت هاي موجود در اين نمايشگاه بهره گرفته و روابط خود را با شركت هاي فعال در صنعت ساختمان ايران تقويت كنند.
وي گفت: با برگزاري اين نمايشگاه و همچنين فرصت ها و مزيت هاي موجود در جزيره كيش مي توان براي اولين بار در ايران اين تجربه موفق جهاني و رابطه منطقي توليدكننده و مصرف كننده داخلي و خارجي را فراهم كرد و اين در حالي است كه طي 10 سال اخير با وجود رشد 10برابري حجم ساخت و سازها از اين فرصت به درستي استفاده نشده است.
در همين حال پيمان خورطلب مدير بازرگاني نمايشگاه يكساله صنعت ساختمان كيش اعلام كرد: براي برگزاري اين رويداد بزرگ، در مرحله اول نمايشگاههاي بزرگ صنعت ساختمان كشور طي پنج سال گذشته را مورد ارزيابي قرار داده ايم و با مطالعه نقاط ضعف و قوت آنها تلاش كرده ايم بهترين شيوه را براي برپايي اين نمايشگاه پياده كنيم.
وي گفت: ارزيابي نمايشگاههاي قبلي نشان مي دهد كه در پاره اي از موارد شركت كنندگان توانسته اند نيازهاي خود را برطرف كنند، ولي اكثر اين نيازها منجر به ايجاد تحول بزرگ در كسب و كار آنها نشده است.
وي تصريح كرد: براي برگزاري نمايشگاه يكساله صنعت ساختمان كيش از ايده اكسپوهاي بزرگ دنيا مانند هنگ كنگ و شانگهاي بهره گرفته ايم و با بومي سازي آن تلاش خواهيم كرد تا تحول بزرگي را در كسب و كار فعالان صنعت ساختمان كشور به وجود آوريم.وي اصلي ترين دليل انتخاب جزيره كيش براي برپايي اين نمايشگاه را وجود بازار هدف عنوان كرد.

 



نوسانات نرخ ارز بيمه مي شود

رئيس كل بيمه مركزي ايران از اجرايي شدن بيمه نوسانات نرخ ارز خبر داد.
سيدمحمد كريمي گفت: به دليل اهميت فوق العاده نوسانات نرخ ارز در سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي تمام شركت هاي بيمه آماده بيمه اين نوسانات براي حمايت از سرمايه گذاران هستند.
وي با بيان اين كه از شركت هاي بيمه خواسته ايم به صورت جدي تر در اين رابطه ورود پيدا كنند، افزود: در حال حاضر صنعت بيمه، آمادگي كامل اجراي اين كار را دارد و شركت هاي بيمه اين كار را انجام مي دهند.
كريمي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به تصويب آيين نامه زندگي كه اخيرا در شوراي عالي بيمه تصويب شد، اظهار داشت: اين امر به شركت هاي بيمه ابلاغ شد و از طرفي نيز بحث آماده كردن مردم براي استفاده از امتياز اين بيمه را داريم
وي حذف سقف سني 75 سال در صدور بيمه نامه زندگي توسط شركت هاي بيمه را از تغييرات مهم اين آيين نامه دانست و افزود: حذف سقف سني مي تواند علاوه بر فراگيرتر شدن پوشش هاي بيمه اي سن اميد به آينده و زندگي را در كشور افزايش دهد و شركت هاي بيمه با انديشيدن تمهيداتي قادر خواهند بود ريسك هاي مربوط به اين حوزه را به حداقل برسانند.

 



يارانه خانوار وثيقه بانكي شد

به دستور بانك مركزي از اين پس بانكي ها براي پرداخت تسهيلات زير 100 ميليون ريال مي توانند يارانه هاي نقدي را به عنوان يكي از ابزار ضمانت بانكي دريافت كنند.
بانك مركزي با صدور بخشنامه اي خطاب به مديران عامل بانك هاي دولتي، غيردولتي و شركت دولتي پست بانك اعلام كرد: پيرو بخشنامه مورخ سوم آبان ماه سال جاري در خصوص استفاده از يك ضامن معتبر در تضمين بازپرداخت تسهيلات زير سقف 100 ميليون ريال، بدين وسيله به اطلاع مي رساند، بانك ها مي توانند علاوه بر اخذ ضامن معتبر در اعطاي تسهيلات، با توافق تسهيلات گيرندگان، بخشي از وثايق قابل قبول تسهيلات اعطايي را از محل حساب يارانه آنها، تامين نمايند.
در ادامه اين بخشنامه تاكيد شده است: مديران بانك ها مراتب مذكور را ظرف مدت 5 روز كاري به كليه واحدها و شعب زير مجموعه آن بانك ابلاغ و رونوشت آن را به اين بانك ارسال نمايند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14