(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 بهمن 1390- شماره 20136

همه خواص تخم مرغ
غذاهايي براي كاهش استرس
پيشگويي ژنتيكي طول عمر
دستكاري ژنها
خشكي دهان
زندگي بدون سرطان با چاي سفيد
تقويت كننده هاي بي خاصيت
تاثير جذب آهن در بدن



همه خواص تخم مرغ

تخم مرغ يك ماده غذايي بي نظير و سرشار از پروتئين، مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بدن است كه كمبود برخي از آنها موجب بروز بيماريهاي مختلف از جمله بيماريهاي ذهني، پوستي و چشم مي شود.
وزارت بهداشت اعلام كرد: تخم مرغ جايگاه ويژه اي در سفره غذايي ايرانيان از ساليان دور داشته است. به علاوه توجه ويژه اي به اين ماده در موارد غيرتغذيه اي همچون سفره هفت سين، سفره عقد، شكستن تخم مرغ به عنوان جلوگيري از چشم زخم، طالع بيني، درمان شكستگي هاي استخوان و... شده است كه همه و همه در پيشينه و تاريخچه ايران باستان وجود داشته و در بسياري از مناطق سنتي ايران به غلط يا صحيح، هنوز جايگاه ويژه خود را حفظ كرده است و داد و ستد اين ماده غذايي در برخي از خانوارهاي روستايي تنها محل درآمدزايي محسوب مي شود.
از سوي ديگر خواص تغذيه اي موجود در تخم مرغ، اين ماده غذايي را در هرم غذايي كه معرف الگوي مناسب مصرف مواد غذايي در هر كشور است در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار داده است.
در مصرف مواد غذايي اين گروه نيز همچون ساير گروه هاي غذايي بايد تنوع و تعادل در مصرف رعايت شود و از مواد اين گروه به شكل جانشيني استفاده گردد.
ارزش غذايي يك عدد تخم مرغ معادل است با 30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهي) معادل دو تكه متوسط خورشتي، نصف ليوان حبوبات پخته، يك چهارم ليوان حبوبات خام و يك چهارم ليوان انواع مغزها مانند، بادام، پسته، فندق، گردو است.
ارزش غذايي تخم مرغ
تخم مرغ و شير از معدود غذاهاي شناخته شده در طبيعت هستند كه مي تواند نيازهاي بدن را به طور متعادل تامين كنند.
عمده ترين ويژگي تخم مرغ و وجه تمايز آن نسبت به ساير مواد غذايي، تركيب پروتئيني و مواد مغذي موجود در آن نظير كولين، لوتئين و گزانتين و توليد بسيار كم انرژي است.
¤ پروتئين
مواد پروتئيني بعد از آب، قسمت عمده بافت هاي نرم و 18درصد وزن بدن را تشكيل مي دهد.
پروتئين ها مسئول ساخت، نگهداري و ترميم بافت هاي بدن هستند و بايد هميشه به مقدار لازم در رژيم غذايي استفاده شوند.
پروتئين مواد غذايي در دستگاه گوارش و كبد به تركيبات ساده تري به نام اسيد آمينه شكسته و جذب سلولها مي شود. آنها مولكول هاي درشتي هستند كه از واحدهاي كوچكتري به نام اسيد آمينه ساخته شده اند.
9 نوع اسيد آمينه از مجموع بيستگانه آن، از اسيد آمينه هاي ضروري بدن است، يعني بدن انسان قادر به ساخت آنها نيست و بايد از طريق غذا تامين شود.
تخم مرغ داراي تمام اسيد آمينه هاي ضروري است. پروتئين تخم مرغ يك پروتئين كامل، قابل جذب و داراي بيشترين اسيد آمينه هاي ضروري براي بدن است كه درصد جذب بالايي دارد.
بيشترين واكنش هاي مهم و پيچيده شيميايي بدن به وسيله گروهي از پروتئين ها به نام آنزيم ها و هورمون ها انجام مي شود و تخم مرغ منبع بسيار خوبي براي تامين پروتئين مورد نياز آنهاست.
پروتئين تخم مرغ هم در سفيده و هم در زرده آن وجود دارد كه نسبت آن 60 درصد به 40 درصد است. به دليل كيفيت بالاي تخم مرغ، اين ماده نقش مهمي در ايجاد سيري به خصوص هنگامي كه در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همين دليل باعث كاهش وزن مي شود زيرا علاوه بر القاي احساس سيري، ميزان كالري بسيار كمي توليد مي كند.
مطالعات نشان داده است كه مصرف پروتئين هاي دامي با كيفيت بالا كه تخم مرغ سرآمد آنهاست به طور موثري از تحليل توده عضلاني در طول سالخوردگي جلوگيري كرده و آن را كاهش مي دهد و در هنگام كاهش وزن نيز بافت عضلاني را حفظ مي كند.
تخم مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئين ميزان 13درصد نياز غذايي توصيه شده در يك رژيم غذايي بر پايه 2 هزار كيلو كالري را تامين مي كند.
عوارض كمبود مواد پروتئيني عمدتا به نام سوء تغذيه شناخته مي شود و از علائم مهم آن مي توان لاغري مفرط، بزرگ شدن شكم و عدم رشد مناسب بدن را نام برد.
در نقاطي از آفريقا كه مردم دچار فقر موارد پروتئيني هستند، اين عوارض در كودكان به خوبي مشهود است و به همين دليل سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد (FAO) كشورهاي آفريقايي را ملزم كرده كه با بهره گيري از تخم مرغ مشكل سوء تغذيه پروتئين را كاهش دهند.
¤ كربوهيدرات
كربوهيدرات ها، منابع مهم انرژي را در غذا تشكيل مي دهند. كربوهيدرات ها به مواد پرانرژي تجزيه مي شوند و انرژي لازم را در بدن ايجاد مي كنند. تخم مرغ با دارا بودن حداكثر 6/0گرم كربوهيدرات در اين خصوص نقش چنداني نداشته و قالب ويژگي آن برپايه پروتئين بسيار ارزشمند آن استوار است.
¤ چربي
تركيب چربي تخم مرغ به صورت يك سوم اشباع شده و دوسوم غيراشباع است. تخم مرغ با دارا بودن 5 گرم چربي كل كه حدود 6/1گرم آن به صورت اشباع شده است تنها 72 كيلو كالري انرژي توليد مي كند كه اين نكته از ويژگي هاي بارز تخم مرغ است.
¤ ويتامين ها
ويتامين ها مواد آلي با تركيبات پيچيده اي هستند كه به مقدار كم در حيوانات و گياهان وجود دارند. ويتامين ها نقش عمده اي در سوخت و ساز طبيعي مواد در بدن به عهده دارند.
تخم مرغ حاوي ويتامين هاي مهم و مورد نياز بدن از جمله ويتامين هاي EDABB12 اسيدفوليك، ريبوفلاوين و به ويژه كولين است و به لحاظ داشتن ويتامين هاي مختلف، منبع غذايي مغذي و مناسبي براي تامين نيازهاي بدن به شمار مي رود. به جز ريبوفلاوين كه عمدتاً در سفيده است تمام ويتامين هاي تخم مرغ در زرده آن وجود دارند كه در ادامه به مهم ترين آنها اشاره مي شود.
1. ويتامين :A از ويتامين هاي محلول در چربي است. مقدار آن در تخم مرغ 442واحد بين المللي است. عوارض ناشي از كمبود ويتامين A عبارتند از: شب كوري، ناراحتي چشمي (خشك شدن موكوس چشم) و كاهش مقاومت بدن در مقابل بيماري هاي عفوني.
2. ويتامين B2: تخم مرغ منبع خوبي براي تامين ويتامين B2 در يك عدد تخم مرغ متوسط42/0 ميلي گرم است. عوارض ناشي از كمبود ويتامين B2 عبارت است: از التهاب بدن، خشك و پوسته پوسته شدن اطراف دهان، گوش و بيني، در صورت كمبود شديد اين ويتامين در بدن، در بينايي و خون سازي اختلال ايجاد مي شود.
3. ويتامين B12: يكي از عناصر ضروري براي تشكيل گلبول قرمز خون ويتامين B12 در يك تخم مرغ 56/0ميكروگرم است در حالي كه مقدار نياز بدن افراد بالغ 3ميكروگرم در روز است. عوارض ناشي از كمبود ويتامين B12 عبارتند از: كم خوني، خستگي و اختلالات سيستم عصبي.
4.ويتامينD: ويتامين D از ويتامين هاي محلول در چربي و براي جذب، تعادل و تثبيت كلسيم و فسفر در بدن عنصري ضروري است. شير، كره ، تخم مرغ و جگر حاوي مقدار كافي ويتامين D است. عوارض ناشي از كمبود ويتامين D عبارتند از: نرمي استخوان در كودكي و پوكي استخوان در ميانسالي و كهنسالي. مصرف روزانه ويتامين D در افراد بالغ بر 5200/0ميلي گرم توصيه مي شود.
5. ويتامين E: ويتامين E از ويتامين هاي محلول در چربي است و مقدار آن در تخم مرغ 84/0 ميلي گرم است. عوارض ناشي از كمبود ويتامين E عبارتند از: اختلال در توليدمثل و ضعف عضله قلب، اين ويتامين اثر درماني و پيشگيري كننده از بيماري هاي عروق كرونر، سرطان سينه، سرطان ريه، آترواسكلوز (تصلب شريان)، ديابت و التهابات و آسيب هاي ورزشي دارد.
6. كولين: كولين يكي از ويتامين هاي مهم موجود در تخم مرغ است. به دليل اهميت اين ماده در ساختمان بدن، مصرف نكردن منابع آن در گروه هاي خاص به ويژه زنان باردار و شيرده مي تواند آثار سوء قابل توجهي داشته باشد.
طي سال ها به دليل محدوديت هايي كه در مصرف تخم مرغ ناشي از سوء ذهنيت در مورد كلسترول آن پيش آمد، كمبود كولين نيز در جوامع خودنمايي كرد زيرا تخم مرغ غني از كولين است و كولين هم نقش اساسي در متابوليسم بدن دارد.
تخم مرغ پس از جگر گاو دومين منبع مهم و غني از كولين است كه به خصوص بايد زنان باردار و شيرده بيشتر مصرف كنند. كولين تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده اي به نام لسيتين است. 2 عدد تخم مرغ با تامين حداقل 052ميلي گرم كولين حدود 05درصد نياز روزانه يك خانم باردار و شيرده را تامين مي كند.
كولين:
- در به هم پيوستگي ساختمان غشاي سلول ها نقش دارد.
- منبع مهم تامين گروه هاي متيل است.
- براي انتقال پيام هاي سلولي، انتقال پيام هاي عصبي، حمل و نقل چربي ها در بدن نقش دارد.
- براي متابوليسم در بدن حياتي است.
نكات مهم درباره كولين به شرح زير است:
1- كولين نقش بسيار مهمي در تكامل مغز جنين دارد. همچنين مطالعه بر روي حيوانات ثابت كرده است كولين مناطقي از مغز را كه مسئول برقراري حافظه هستند را تحت تاثير قرار داده و توانايي يادگيري در دوران زندگي را تقويت مي كند.
2- دريافت كولين توسط جنين از مادر نه تنها باعث رشد و تكامل مناسب مغزي او مي شود بلكه باعث مي شود كه سطح ماده هموسيستئين در خون مادر در حد متعادل حفظ شود.
از آنجايي كه افزايش ميزان هموسيستئين در خون مادر با افزايش بروز ضايعات مغزي در جنين همراه است، مادران بارداري كه در رژيم غذايي خود فقر كولين دارند 4 برابر بيشتر احتمال دارد كه جنين آنها دچار ضايعات لوله عصبي از جمله كانال مغزي- نخاعي شود.
3- هموسيستئين اسيد آمينه اي در خون است كه احتمال مي رود در افزايش احتمال خطر بروز بيماري هاي قلبي- عروقي، اسكيزوفرني و آلزايمر و برخي سرطان ها نقش داشته باشد. كولين همانند اسيدفوليك در متابوليسم اين ماده مؤثر بوده و كمبود آن با افزايش ميزان اين ماده در خون همراه است.
4- مصرف كافي كولين توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با كاهش احتمال بروز سرطان سينه در بزرگسالي آنها همراه است. به طور خاص، خوردن يك عدد تخم مرغ در روز با 81درصد كاهش احتمال سرطان سينه همراه است به ويژه وقتي كه همراه با ميوه و سبزيجات مصرف شود.
5- ثابت شده است در كساني كه 6 عدد تخم مرغ در هفته مصرف كرده اند، احتمال بروز سرطان سينه در آنها 44 درصد كمتر از كساني بوده كه 2 عدد تخم مرغ يا كمتر در هفته مصرف كرده اند.
6- مطالعات باليني انجام شده بر روي افراد بزرگسال سالمي كه دچار كمبود كولين بوده اند نشان مي دهد كه با افزايش ضايعات DNA (كه علامت بروز بيماري هاي مزمن از جمله سرطان، آرتريت و پيري زودرس مي باشد)، افزايش مرگ سلول هاي ايمني بدن به نام لنفوسيت ها و افزايش نقص در عملكرد كبد و عضلات اتفاق مي افتد.
7- نياز به كولين براي مردان 055 ميلي گرم در روز و معادل نياز زنان شيرده است. اين مقدار براي زنان 524 ميلي گرم در روز و براي زنان باردار 054ميلي گرم در روز است.
7- بتاكاروتن ها (لوتئين و گزانتين):
از 006 كاروتنوئيد موجود در طبيعت 05 نوع آن در غذاها و 6 نوع آن در پلاسماي خون انسان يافت مي شود و فقط دو نوع آن در چشم وجود دارد كه به نام لوتئين و گزانتين در ماكولاي شبكيه چشم تحت عنوان «لكه زرد» وجود دارند. لوتئين و گرانتين در غلظت هاي متفاوت و سرم خون، بافت چربي، بافت پستان و در شير مادر وجود دارند.
لوتئين و گزانتين از دسته مواد بسيار مهم و ضروري براي سلامت چشم هستند.
بدن انسان قادر به ساخت اين دو ماده نيست لذا بايد از طريق غذا آن را دريافت كند كه به دليل اينكه تخم مرغ از منابع بسيار مهم و غني اين مواد است. به مصرف منظم آن توصيه مي شود.
ثابت شده است تخم مرغ 51 درصد نياز روزانه يك فرد را در اين رابطه تأمين كرده كه تقريباً صددرصد آن جذب بدن مي شود. گرچه سبزي ها تيره رنگ مثل اسفناج بيشتر از تخم مرغ حاوي اين دو ماده هستند ولي جذب بدني اين مواد از طريق تخم مرغ بسيار بيشتر است و لذا زرده تخم مرغ غني ترين و مهم ترين منبع تأمين اين مواد محسوب مي شود.
ويژگي هاي اين دو ماده و نقش تخم مرغ در اين رابطه به شرح زير است:
1. تغذيه با تخم مرغ سبب افزايش سطح لوتئين در خون و افزايش تجمع اين مواد درناحيه شبكيه چشم مي شود كه باعث حفاظت سلول هاي چشم از آسيب هاي مختلف به ويژه دژنراسيون و تخريب سلول هاي ماكالا مي شود.
اين دو ماده با كمك به ساخت رنگدانه در ناحيه ماكولا، فيلتر كردن اشعه هاي UV در چشم را در نتيجه حفاظت چشم از آسيب را سبب مي شوند و با عمل آنتي اكسيداني خود از آسيب راديكال هاي آزاد به سلول هاي چشم جلوگيري مي كنند.
يكي از مهمترين مشكلات اجتناب ناپذير، بروز آسيب هاي تحليل برنده لايه ماكولاي چشم براثر سالخوردگي است كه مي تواند به كوري غيرقابل برگشت منجر شود و اين مواد در غلظت مناسب از اين ضايعه نيز جلوگيري كرده و آن را كاهش مي دهند.
چون در حال حاضر درمان خاصي براي اين ضايعه وجود ندارد، لذا تنها با خوردن غذاهاي غني از اين ماده به كاهش بروز آن كمك مي شود. مصرف غذاهاي حاوي اين دو ماده از قبيل زرده تخم مرغ، اسفناج و بروكلي با بيش از 02 درصد كاهش احتمال بروز كاتاراكت و بيش از 04 درصد كاهش احتمال بروز دژنراسيون ماكولار در سالخوردگي مي شود.
2. پوست نيز به طور مكرر در معرض آسيب هاي ناشي از اشعه UV و ساير طيف هاي نور است. اين دو ماده به دليل نقش جذب اين اشعه ها و خاصيت آنتي اكسيداني اثر مهمي در حفاظت پوست دارند و چون مصرف موضعي آنها به لايه زيرين پوست نمي تواند نفوذ كند لذا مناسب ترين روش استفاده، مصرف خوراكي اين مواد است.
3. بين دريافت ناكافي لوتئين و گزانتين و شيوع سرطان كولون، سرطان دستگاه گوارش و ريه ارتباط وجود دارد.
¤ مواد معدني:
1. كلسيم:
تقريباً 6/1 درصد وزن بدن را كلسيم تشكيل مي دهد كه نسبت به ساير مواد معدني تشكيل دهنده بدن، سهم بيشتري را به خود اختصاص داده است. 58 درصد خاكستر اسكلت بدن را فسفات كلسيم تشكيل مي دهد و مقاديري از آن در مايعات بدن، اعصاب، قلب و عضلات وجود دارد. مقدار مناسب كلسيم در بدن، در تنظيم ضربان و فشار خون مؤثر است.
غذاي روزانه هر فرد بايد حداقل حاوي 008 ميلي گرم كلسيم باشد. اين ميزان در مورد زنان باردار و شيرده از 0051 تا 0002 ميلي گرم توصيه شده است. 62 ميلي گرم كلسيم در تخم مرغ وجود دارد كه عمدتاً در زرده آن موجود است. عوارض كمبود كلسيم در كودكان، نرمي استخوان، كاهش رشد، خرابي دندان ها و لثه و در بزرگسالان، پوكي استخوان است.
2. فسفر:
فسفر از تركيبات مهم سلول هاي بدن است و در واكنش هاي شيميايي بدن و همچنين فعال كردن آنزيم ها، ويتامين ها و در نهايت رشد و ترميم بافت هاي بدن نقش عمده اي به عهده دارد. فسفر به همراه كلسيم در تشكيل و استحكام استخوان ها عمل مي كند و در ساخت بافت هاي عضلاني، مغز و اعصاب دخالت دارد. مقدار مصرف روزانه فسفر برابر كلسيم پيشنهاد مي شود غذاهايي كه به اندازه كافي حاوي پروتئين و كلسيم هستند، از فسفر كافي نيز برخوردارند.
فسفر تخم مرغ كه عمدتاً در زرده آن وجود دارد به ميزان 69 ميلي گرم بوده و از لحاظ مقداري نسبت به كلسيم برتري دارد. عوارض كمبود فسفر در بدن مشابه عوارض كمبود كلسيم است.
3. سديم و پتاسيم
اگرچه خواص سديم و پتاسيم از نظر شيميايي مشابه است، ولي هيچ يك از آنها را در بدن نمي توان جايگزين ديگري كرد. سديم 2/0 درصد وزن بدن را تشكيل مي دهد و عمدتاً در مايعات بدن و خون يافت مي شود.
افزايش سديم در بدن موجب خروج آب سلولي و تورم اندام هاي تحتاني بدن مي شود. پتاسيم 9 درصد وزن بدن را تشكيل مي دهد و عمدتاً از تركيبات داخل سلولي است.
پتاسيم تنظيم كننده اي مناسب براي حالت اسيدي و بازي خون است و در ايجاد تعادل ميان سلول هاي بدن و مايع اطراف آنها اهميت دارد.
نياز روزانه يك فرد بالغ به سديم و پتاسيم به ترتيب 5/1 و 7/4 گرم است. ميزان سديم و پتاسيم كه غالباً در سفيده تخم مرغ يافت مي شوند به ترتيب 07 و 76 ميلي گرم است. به اين ترتيب يك عدد تخم مرغ به طور متوسط به ترتيب 5/22 و 07 درصد نياز روزانه يك فرد بالغ را به سديم و پتاسيم تأمين مي كند.
4. سلنيوم:
سلنيوم آنتي اكسيداني است كه از انهدام بافت هاي بدن جلوگيري كرده و به همراه ويتامين E عليه برخي بيماري هاي مزمن عمل مي كند. سلنيوم در تقويت سيستم ايمني، بهبود آرتريت روماتوئيد، پيشگيري از پاركينسون و آلزايمر، حفاظت از چشم ها در مقابل آب مرواريد، بهبود خلق و خو و كاهش افسردگي، كاهش خطر بيماري هاي قلبي و پيشگيري از سرطان مؤثر است.
5. آهن:
اگرچه آهن فقط 400/0 درصد وزن بدن را تشكيل مي دهد، اما اهميت و نقش ويژه اي در انتقال اكسيژن خون به سلول هاي بدن دارد. مقدار آهن تخم مرغ حدود 29/0 ميلي گرم و عمدتاً در زرده موجود است كه به نسبت ديگر مواد موجود در آن كمتر است.
در رژيم غذايي روزانه، مصرف آهن براي بچه ها 5 تا 01، مردان 01 و زنان 81 ميلي گرم توصيه مي شود. البته نوع آهن مصرفي براي جذب در بدن بسيار اهميت دارد.
به طور مثال اگرچه اسفناج به عنوان يك ماده غذايي، حاوي درصد بالايي آهن است، اما فقط درصد كمي از آن قابليت جذب در بدن را دارد اين در حالي است كه آهن موجود در تخم مرغ به طور كامل جذب بدن مي شود.
زرده تخم مرغ يكي از منابع خوب آهن است ولي آهن آن در مقايسه با آهن Haem موجود در گوشت، از قابليت جذب كمتري برخوردار است. وجود زرده تخم مرغ در برنامه غذايي كودكان، بخشي از آهن مورد نياز آنها را تأمين مي كند.

 



غذاهايي براي كاهش استرس

گوشت ماهي، شكلات تيره، چاي سياه و ميوه آوكادوو جزو بهترين مواد خوراكي هستند كه مي توانند در مبارزه با استرس هاي روزانه كمك شاياني به حفظ تعادل و پايداري سلامت انسان مي كنند.
به گزارش مشرق، استرس و فشارهاي روزانه بخشي از زندگي شهري ما انسان ها شده است اما كيست كه نداند كه علت بسياري از بيماري هاي ريز و درشت و عجيب و غريب مانند بيماري هاي سيستم اعصاب مركزي مانند ام.اس همين استرس هاي روزانه است كه در محل كار و خانه به ما منتقل مي شود؟ اما برخي غذاها در كاهش استرس مؤثرند از جمله:
1- ماهي
اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در گوشت ماهي يكي از بهترين مواد طبيعي موجود در دنيا براي كاهش استرس است. اين ماده خاصيت آرام بخشي فوق العاده اي به انسان مي بخشد و باعث طول عمر مي شود و با كنترل هورمون هاي بدن و جلوگيري از افسردگي دوست خوب سلامتي بدن شماست. شما مي توانيد روغن امگا-3 را از طريق راه هاي ديگر مانند قرص هاي امگا يا تهيه روغن خالص آن استفاده كنيد اما بهترين روش جذب و خوشمزه ترين آن استفاده از روغن با خوردن گوشت ماهي است. پزشكان توصيه مي كنند مصرف سه وعده غذايي 85 گرمي گوشت ماهي دوبار در هفته كافي است.
2- شكلات تيره
تحقيقات نشان داده است كه در وراي مزه خوشمزه و دلچسب شكلات هاي تيره، منفعت بزرگي نهفته است و آن رهايي از استرس هاي روزانه و آرامش بخشي است. تحقيقات جديدي كه در آلمان صورت گرفته نشان داده كساني كه پيوسته حدود 10 سال است شكلات مي خورند فشار خون مناسبي دارند كه به نوبه خود موجب كاهش استرس مي شود. همچنين شكلات هاي تيره تأثير مثبتي بر روي هورمون هاي بدن دارند. متأسفانه شكلات هاي تيره در كنار همه فوايدي كه براي بدن دارند براي چربي و قند خون شما مضرند و كالري زيادي هم دارند كه منجر به افزايش وزن مي شود. از اين رو بايد در مصرف آن احتياط كنيد.
3- چاي سياه
پژوهش هاي جديد در مؤسسه اي تحقيقاتي در لندن نشان داده است كه چاي سياه مي تواند به سرعت اثر آرامش بخشي خود را نشان دهد. در اين پژوهش كساني كه به مدت 6 هفته روزي 4 فنجان چاي سياه نوشيدند مشخص شد كه داراي سطح پاييني از هورمون استرس كورتيزول هستند و احساس آرامش بيشتري مي كنند. دستكم روزي دوفنجان چاي سياه در روز پيشنهاد پزشكان براي داشتن آرامش بيشتر است.
4- آوكادوو
آووكادو به دو دليل يكي از بهترين ميوه ها براي مبارزه با استرس است: داشتن ماده پتاسيم و همچنين داشتن روغن هاي چرب اشباع. اين دو ماده سطح ميزان هورمون هاي بدن را كنترل مي كنند و باعث مي شود تأثيرات فشارهاي روزانه بر روي سيستم اعصاب مركزي از بين برود. بهترين روش براي استفاده از آوكادوو استفاده از قطعات آن در سالاد است.

 



پيشگويي ژنتيكي طول عمر

دانشمندان ادعا مي كنند نشانگر ژنتيكي مهمي را يافته اند كه مي تواند طول عمر فرد را با اندازه گيري طول تكه كوچكي از DNA موسوم به تلومرها پيش بيني كند.
به گزارش ساينس ديلي، تلومرها توالي هاي تكراري از DNA هستند كه در انتهاي كروموزم ها يافت مي شوند و به تدريج با افزايش سن از بين مي روند.
اكنون گروهي از محققان دانشگاه گلاسكو در انگليس دريافته اند طول اين كلاهك ها در اوايل زندگي مي تواند طول عمر فرد را پيش بيني كند.
محققان در اين تحقيق با بررسي پرنده كوچكي موسوم به سهره راه راه، طول تلومرها را اندازه گيري كردند. آنها اين تلومرها را از گلبول هاي قرمزخون اين پرنده گرفتند.
پژوهشگران نخستين بار طول تلومرها را 25 روز پس ازبيرون آمدن از تخم اندازه گيري كردند. اين اندازه گيري قوي ترين پيش بيني كننده طول عمر واقعي اين پرنده بود.
علاوه بر اين، پرنده هاي داراي بلندترين تلومرها در اوايل عمر، و در سراسر اين مطالعه آنهايي بودند كه به احتمال زياد به سنين پيري يعني 7 تا 8 سال مي رسيدند.
اين پژوهشگران مي گويند براي مهره داراني- مانند سهره راه-راه و انسان- كه طول عمر نسبتا طولاني دارند- سن و از بين رفتن تلومرها ظاهرا به هم مرتبطند.درحالي كه به نظر منطقي مي رسد در انسان نيز طول تلومر در اوايل زندگي مي تواند طول عمر را پيش بيني كند، اما اين امر هنوز قطعي نيست چرا كه هيچ تحقيقي دراين زمينه بر روي انسان انجام نشده است.
پژوهشگران مي گويند با اين حال عوامل بسيار زياد ديگري مانند آسيب ديدگي درمنطقه درگيري در DNA، آسيب ديدگي در مولكول هاي مهم زيست شناختي، كاهش ظرفيت براي جايگزيني سلول هاي از دست رفته نيز وجود دارند در بروز پيري موثرند.
نتايج اين تحقيقات در نشريه مجموعه مقالات فرهنگستان ملي علوم آمريكا منتشر شده است.

 



دستكاري ژنها

توليد داروهايي كه بتواند هوش و توانايي فراگيري افراد را افزايش دهد همواره مدنظر بسياري از محققان داروسازي جهان بوده است و هم اكنون باكشف ژني در مغز كه نقش مهمي در روند حافظه انساني دارد، دانشمندان يك قدم ديگر به ساختن اين دارو نزديك شده اند.
حالا دانشمندان مشغول بررسي تأثيرات دستكاري روي اين ژن بر روي موش هاي آزمايشگاهي هستند و در نتيجه پس از تكميل مطالعات خود روي موش ها مي توانند تحقيقات خود را روي انسان ها پي بگيرند. اگر اين تحقيقات به نتيجه مطلوب برسد هم مي توان انسان هاي دچار مشكل فراموشي و از دست دادن حافظه را درمان كرد و هم قدرت حافظه و توانايي يادگيري افراد عادي را بالا برد.
دانشمندان دانشگاه مك گيل در مونترال كانادا در حال بررسي ژني هستند كه وظيفه آن توليد پروتئيني است كه مانع از شكل گيري يك خاطره خاص و ثبت آن در مغز مي شود. دانشمندان در خلال آزمايشات خود به اين نتيجه رسيدند كه در موش هايي كه اين ژن دستكاري مي شود و عملكرد چنداني ندارد حافظه قوي تر و قدرت يادگيري بيشتر است. يك انسان عادي بايد براي به خاطر سپردن يك متن چند بار آن را بخواند اما اگر دانشمندان در كارشان موفق شوند، مي توانند حالتي را به وجود بياورند كه هركس با يك بار خواندن يك متن آن را به خاطر بسپارد! حالا دانشمندان به دنبال يافتن دارويي هستند كه بتواند اين تأثيرات را در انسان ايجاد كند.قطعاً يك دارو تنها نخواهد توانست تمام مشكلات ذهني و عملكرد مغزي افراد را كه دچار كاهش حافظه و مشكلات يادگيري شده اند درمان كند، اما اين دارو مي تواند بخشي از مشكلات را حل كند. حافظه به اين صورت در مغز شكل مي گيرد كه سلول هاي مغزي پس از آنكه به حد كافي تحريك شدند مي توانند نرون هاي مغزي منطقه حافظه را فعال كنند.با متدهاي فعلي تقويت حافظه و تقويت يادگيري صرفاً بر ارتباط ميان سلول هاي مغزي و نرون هاي منطقه حافظه افزوده مي شود و در واقع تنها حافظه كوتاه مدت افراد تقويت مي شود، اما تمرينات شديد و طولاني مدت در نهايت مي تواند قدرت حافظه را بالاتر ببرد و حافظه طولاني مدت را هم تقويت كند.

 



خشكي دهان

دهان ما از آنجايي كه منبع ورودي تمام موادغذايي است، بنابراين داراي سيستم پيچيده اي است كه وظايف مهم بسياري را بر عهده دارد.
دهان از قسمت هاي مهمي از جمله دندان ها، مخاط، لثه، غدد بزاقي و كام تشكيل شده است. كه با حفره حلق و به وسيله آن با دستگاه تنفس و گوارش مرتبط است. جويدن و بلعيدن غذا، تكلم و تنفس از مهم ترين وظايف دهان است.
به منظور سالم نگه داشتن اين اعضاي مهم ضروري است كه محيط زنده دهان، در تعادل و سلامت باشد. سلامت اين مجموعه مرهون ترشح مناسب و با كيفيت بزاق از سه دسته غدد بزاقي موجود در حفره دهان است. غدد بزاقي متشكل از غدد بناگوشي، زيرفكي و زيرزباني هستند. در صورتي كه اين غدد به درستي عمل كرده و بزاق با كيفيت مناسب ترشح كنند، قسمت بزرگي از سلامت دهان تضمين مي شود.
كمبود، ترشح نشدن و يا كيفيت بد بزاق تعادل زيستي دهان را برهم مي زند و نتيجه اين بي تعادلي بروز عفونت هاي دهاني با باكتري هاي هوازي و در مرحله بعدي بي هوازي خواهد بود. التهاب ناشي از عفونت، لثه ها را متورم، قرمز و دردناك كرده و به دنبال آن لقي و پوسيدگي دندان ها بروز مي كند.
مشكلاتي همچون بوي بد دهان، اختلال در تنفس، تكلم مشكل، ناتواني در تشخيص مزه غذا، اشكال در هضم، عفونت هاي دستگاه تنفسي، سوءهاضمه، سوزش و زخم هاي دهاني و در نهايت از دست دادن دندان ها و كيفيت بدزندگي، ناشي از اختلال در ترشح بزاق هستند.
مشكل خشكي دهان مي تواند در برخي افراد هميشگي يا موقتي باشد. در موارد دائمي هيچگونه روش درماني وجود ندارد و تنها راه پيشگيري از بروز عوارض استفاده از جايگزين هاي بزاق يا بزاق مصنوعي است.
بيماري هاي مختلفي مي توانند منجر به خشكي شديد دهان و دائمي بودن آن شوند كه برخي از آنها عبارت از بيماري هاي روماتيسمي و سيستم ايمني مانند شوگرن، لوپوس،روماتيسم مفصلي و از بين رفتن غدد بزاقي بر اثر راديوتراپي سر و گردن در بيماران مبتلا به بدخيمي هاي اين نواحي است.
در اين موارد در صورت استفاده نكردن از جايگزين هاي بزاق، بيمار به سرعت دچار عوارض دهاني و در نهايت از دست دادن دندان ها و عفونت هاي دهاني و اختلال در تغذيه و تكلم و در نهايت افسردگي و گوشه گيري مي شود.
اما در مجموع بسياري از موارد خشكي دهان موقتي است و تنها در دوره اي از زندگي انسان اتفاق مي افتد. بديهي است كه در صورت استفاده از جايگزين هاي بزاق در آن دوره خاص از بروز عوارض شوم آن پيشگيري خواهد شد. علل خشكي موقت دهان برخي از بيماري ها مانند ديابت، پرفشاري خون، اختلالات هورموني و برخي بيماري هاي دهان است.
در واقع بعضي از داروها در زماني كه مصرف مي كنيد به درجاتي از خشكي دهان مي انجامد. اين داروها حدود بيش از يكصد نوع را شامل مي شوند كه برخي از پرمصرف ترين آنها عبارت از داروهاي آنتي هيستامين، فشارخون، اعصاب و روان، باروري، ضددردها، ضدالتهاب ها، ضدصرع، ضد اضطراب ها و آسم هستند.علل ديگر خشكي موقتي دهان، تنفس از راه دهان به علت گرفتگي بيني يا عمل جراحي بيني، استرس، افسردگي، كمبود برخي ويتامين ها، اضطراب و سيگار است.
افرادي كه از دندان مصنوعي استفاده مي كنند بسياري از مواقع از مشكل خشكي دهان گلايه مندند. اصولاً سالمندان از خشكي دهان خفيف و متوسط رنج مي برند و در صورتي كه از دندان مصنوعي نيز استفاده كنند، به علت كمبود بزاق ممكن است دچار زخم هاي دهاني به ويژه در لثه ها شوند.
اين زخم ها موجب دردناك شدن دهان و لثه و اختلال استفاده از دندان و در نهايت مشكل تغذيه و تكلم و همين طور زيبايي مي شود. اين سالمندان براي خوابيدن در شب نيز گرفتاري هاي فراواني دارند. از جمله اين كه به دليل خشكي دهان مخاط دهان در شب به هم مي چسبد و تنفس دهاني ايجاد مي شود. به همين دليل فرد بارها از خواب بيدار شده و ناچار است جرعه اي آب بنوشد و دهان را مرطوب كرده و دوباره بخوابد. اين خوابيدن و بيدار شدن هاي مكرر موجب مي شود تا فرد صبح ها بسيار خسته و افسرده از خواب برخيزد. استفاده از ژل هاي جايگزين بزاق در اين سالمندان نه تنها از بروز زخم هاي دهاني پيشگيري مي كند، بلكه با مرطوب نگه داشتن طولاني مدت دهان با تسهيل تنفس مشكل خواب را نيز حل مي كند.
آمار سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه 25درصد افراد در دوره اي از زندگي خود خشكي دهان را تجربه مي كنند و در صورتي كه به اهميت اين مشكل آشنا باشند و به موقع و مناسب از جانشين هاي بزاق استفاده كنند، مي توانند از ايجاد عوارض شوم آن پيشگيري نمايند.

 



زندگي بدون سرطان با چاي سفيد

يكي از مفيدترين نوشيدني هاي دنيا چاي سفيد است اما شما در مورد چاي سفيد و فوايد آن تا چه اندازه مي دانيد؟
آيا مي دانستيد يكي از بهترين روش ها براي جلوگيري از ابتلا به سرطان نوشيدن منظم چاي سفيد است؟ يكي از بيشترين فوايدي كه نوشيدن چاي سفيد در مقايسه با ساير نوشيدني هاي ديگر مانند چاي سياه يا سبز دارد، مقدار بالاي مواد آنتي اكسيدان آن است. اكسيدها در بدن به طور پيوسته و در اثر سوخت و ساز سلولي و در اثر تجمع مواد زايد سلولي بوجود مي آيد. و اين مواد زايد سلولي يكي از مهم ترين دلايل ابتلا به سرطان هستند و خوراكي ها و نوشيدني هايي كه مواد دفع اكسيدهاي زايد در بدن را مانند چاي سفيد دارند، بهترين نوشيدني براي پيشگيري از ابتلا به سرطان هاي مختلف هستند.
به گزارش شرق به نقل از مركز پژوهشي دانشگاه جان هاپكينز، بيش از يكصد نوع انواع سرطان در دنيا وجود دارد كه متاسفانه ميزان ابتلا به آن در دنيا كاهش نيافته است. آلودگي هاي مختلف محيطي، استرس زياد، روش هاي غلط تغذيه و روي آوردن به مصرف زياد فست فودها هم ازدلايل ابتلا به انواع سرطان است كه متاسفانه در ايران نيز انواع سرطان بويژه سرطان معده، روده، سينه و پروستات از شيوع زيادي برخوردارند.
چاي سفيد به علت نوع خاص فرآوري آن تركيبات مفيد خود را از دست نمي دهد. در حالي كه براي تهيه چاي سياه و سبز، برگ هاي چاي را با دستگاه خشك مي كنند و اين كار باعث از بين رفتن بسياري از مواد طبيعي و مفيد آن مي شد. چاي سفيد را با نور خورشيد و در مدت زماني طولاني خشك مي كنند و به همين دليل مواد آنتي اكسيدان خود را حفظ مي كند و البته به همين دليل نيز نسبت به چاي هاي ديگر، گرانتر است. چاي سفيد علاوه بر خاصيت ضدآنتي اكسيداني، به كاهش وزن و كاهش فشار خون نيز كمك مي كند و به عنوان يك آرام بخش قوي شناخته شده است. منشا چاي سفيد كشور چين است و از حدود 5 هزار سال قبل در اين كشور مصرف مي شود و با اين وجود در ايران نيز قابل كشت است اما چندان كه بايد در مورد مصرف آن تبليغي صورت نگرفته است و در مورد فوايد زياد و شگفت انگيز آن اطلاعات زيادي در دسترس عموم نيست.

 



تقويت كننده هاي بي خاصيت

معمولا تصور همه افراد به خصوص ورزشكاران اين است كه استفاده از ويتامين هاي مصنوعي پس از فعاليت هاي ورزشي مفيد است.
اما برخلاف تصور مصرف مكمل هاي پروتئيني و اسيد آمينه پس از تمرينات ورزشي، قدرت و حجم عضلات را افزايش نمي دهد.
محققان دانشگاه «شاپر» انگليس پژوهشي را در اين زمينه انجام داده اند كه نشان مي دهد حداقل براي يك فرد معمولي، مكمل هاي پروتئيني و اسيد آمينه هيچ تأثير خاصيتي ندارد. اين در حالي است كه توازن بين تجزيه و ساخت پروتئين هنگامي اتفاق مي افتد كه عضلات تحت فشار تمرين افزايش وزن قرار مي گيرند.
محققان در اين پژوهش 12 نفر را به مدت 10 هفته بررسي كردند و دراين مدت بعضي از آنها تمرين هاي ورزشي انجام دادند و بقيه افراد هيچ تمريني نمي كردند. شركت كنندگان دراين آزمايش، يك مكمل شامل اسيدهاي آمينه و گلوكز (قند) يا يك دارونما مصرف كردند. آنان درنهايت دريافتند كه مصرف مكمل ها ميزان مصرف قند خون و هورمون انسولين را كه گلوكز خون را تنظيم مي كند، براي مدت كوتاهي افزايش مي دهد ولي هيچ تأثيري بر قدرت عضلاني افراد ندارد.
علاوه بر آن متوجه شدند كه چربي بدن و درصد جرم بدن در مورد هيچ يك از اين افراد تغييري نكرده است. در حالي كه مكمل هاي پروتئين و اسيدآمينه اغلب با اين ادعا به فروش مي رسد كه باعث افزايش حجم و قدرت عضلاني مي شوند.
اما شواهد اندكي وجود دارد كه اين ادعا را تأييد كند. تا زماني كه افراد تمرين هاي قدرتي انجام دهند و برنامه غذايي متعادلي داشته باشند، احتمالا تمامي پروتئين مورد نياز براي كمك به رشد عضلاني خود را دريافت خواهندكرد. با اين حال محققان تصديق كردند كه فوايد مكمل ها را نمي توان به طور كلي ناديده گرفت، بلكه مي توان گفت شايد اين مكمل ها در افزايش قدرت عضلاني در ورزشكاران حرفه اي موثرتر باشند البته بعضي ورزشكاران حرفه اي وقتي كه يك برنامه فشرده دارند، مصرف مكمل ها براي آنها مفيدتر است.

 



تاثير جذب آهن در بدن

آهن ماده مغذي است كه بيش از 60 درصد مردم دنيا از كمبود آن رنج مي برند. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني فقر آهن اصلي ترين مشكل تغذيه اي در سراسر دنياست و دو ميليارد نفر يعني نزديك به يك سوم جمعيت دنيا به كم خوني مبتلا هستند. كم خوني مي تواند باعث بروز مشكلاتي نظير تولد زودرس، كم هوشي و مرگ زودهنگام شود و در 20 درصد مرگ ومير زنان باردار دخيل است.
محصولات كشاورزي مي توانند آهن را از خاك جذب كنند و در نتيجه با افزايش ميزان جذب آهن توسط گياهان مي توان به بهبود سلامتي انسان و افزايش ارزش غذاها كمك كرد. اما مشكل در اين است كه كادميم كه يك عنصر سمي است در خاك و محصولات كشاورزي وجود دارد و اين عنصر كه هيچ سودي براي سلامتي انسان و حيوانات ندارد به همراه آهن جذب گياه مي شود.
در حالي كه هنوز عده زيادي از كارشناسان براي يافتن مقادير مجاز و بي ضرر كادميم تلاش مي كنند، تحقيقاتي توسط «اتكينسون» دانشجوي دكتراي دانشگاه دورتموند و برنده جايزه دانشمند جوان با هدف افزايش محتواي آهن و كاهش جذب كادميم در محصولات كشاورزي در حال انجام است. تحقيقات گروه «اتكينسون» بر مطالعه يك عامل انتقال دهنده آهن به نام IRT كه عنصر كليدي در انتقال آهن در گياهي از خانواده رازيانه است، متمركز شده است كه اين عامل بسيار شبيه عامل انتقال دهنده آهن در كلم، كلم براكلي و گل كلم است.عامل IRT با افزايش جذب آهن، روي و منگنز نقش حياتي در رشد گياهان دارد اما علاوه بر انتقال اين فلزات مي تواند فلز سمي و سرطان زاي كادميم را جذب كند. «اتكينسون» اين است كه با توجه به چگونگي انتقال آهن در اين گياه بتواند گياهاني توليد كند كه حين افزايش جذب آهن از خاك كادميم را جذب نكنند. اين دانشمندان توانسته است نحوه عمل IRT را با شبيه سازي ژني در گونه خاصي از مخمر نانوايي نشان داده و با استفاده از مخمر، ميليون ها كپي IRT به دست آورده و آنهايي را كه آهن بيشتر و كادميم كمتري انتقال مي دهند را جداسازي كند.
بدين ترتيب كپي هايي از IRT به دست آمده است كه به مخمر اجازه مي دهد در غلظت هاي پنج برابر غلظت سمي كادميم، بقا داشته باشد. نتايج تحقيقات «اتكينسون» تا به حال نشان داده است كه امكان استفاده از روش فوق براي افزايش محتواي آهن محصولاتي نظير برنج، سويا، ذرت، گوجه فرنگي و نخود وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14