(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 بهمن 1390- شماره 20139

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
درباره برخي از فيلم هاي به نمايش درآمده در سه روز اول جشنواره
لاريجاني: مجلس آماده تصويب است
سفير جديد اسپانيا با حضور در مجلس: مادريد بيشترين زيان را از تحريم ايران خواهد ديد
رئيس مركز مطالعات راهبردي قاهره: عقب نشيني اوباما درباره ايران ناشي از درك واقعيت هاست
دولت آذربايجان حسينيه اهل بيت را هم تحمل نكرد
رئيس ديوان عدالت اداري: در حال باز كردن گره هاي پرونده بقايي هستيم
نماينده ولي فقيه در سپاه: نماينده مجلس بايد ولايتمدار و انقلابي باشد
دكتر حسن سبحاني: بازنگري در اجراي هدفمندي يارانه ها موجب بهبود كسب و كار مي شود
شكايت نامه كميسيون اصل 90 درباره ترور دانشمندان هسته اي
تجمع علماي جبل عامل لبنان: ايران جبهه اول دفاع از كشورهاي مقاوم است
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح: آسمان، دريا و زمين ايران گورستان دشمن متجاوز خواهد شد
نيروگاه بوشهر زمين لرزه 9 ريشتري را تحمل مي كند
پس از گذشت 31 سال حمل و نقل تجاري در اروندرود از سر گرفته شد
كوتاه از انتخابات



درباره برخي از فيلم هاي به نمايش درآمده در سه روز اول جشنواره
آقاي فيلمساز! شما دچار بحران هستيد نه جامعه تقي دژاكام

اين يادداشت را در حالي مي نويسم كه فقط فيلمهاي سه روز اول جشنواره را ديده ام و براي ارزيابي دقيق درباره فيلمهاي جشنواره بايد منتظر نمايش بقيه توليدات باشيم. اما نگاهي كه در بسياري از فيلمهاي اين سه روز ديده مي شود، نگاهي مسموم است كه مي كوشد به بيننده القا كند كه جامعه دچار بحران شديدي است و ياس و نااميدي همه جا را فرا گرفته است و هيچ كس نمي تواند انتقادي كند و فضا پليسي است و اباطيلي از اين دست. يكي نيست به اين آقاي فيلمساز بگويد: آقاي محترم! اگر نمي توانستي حرف بزني چطور به تو اجازه داده اند فيلمي عليه رئيس جمهور قانوني كشور كه بيشترين راي را هم از مردم گرفته است بسازي؟ نه اينكه انتقاد كردن عليه رئيس جمهور كاري غلط است؛ خير. اين كار نه تنها اشكالي ندارد بلكه در بسياري از جاها وظيفه نيز هست. اگر انتقاد و اعتراض را از قلم به دست و هنرمند و نخبگان جامعه بگيرند، نمي توان به اصلاح امور و برطرف كردن اشكالات و كاستي ها اميدوار بود. اما موضوع اينجاست كه در چند فيلم به بهانه اي مستقيما به رئيس جمهور توهين شده است نه انتقاد. البته انتقادهايي هم به او وارد شده است اما با توجه به توهين هاي زيادي كه به او شده است به نظر مي رسد آن انتقادهاي جنبي هم به قصد خيرخواهي نبوده است.
اينكه تلفن رئيس جمهور را دزدي معرفي كنيم، او رابا چراغ خطر نشان بدهيم، نشاني اصلي او را در يك خرابه بدانيم، او را با رئيس جمهور پليد آمريكا مقايسه كنيم و حتي اوباما را محبوبتر از او نشان دهيم، دست تكان دادن او را به مردم مسخره كنيم و نمونه هاي ديگري از اين دست، «انتقاد» است يا هجو؟ قصد «اصلاح» داريد يا داريد فحاشي مي كنيد؟!
از اينها بالاتر، وقتي دستاورد بزرگ نظام جمهوري اسلامي يعني پيشرفت فراوان در فناوري هسته اي را در چند فيلم به استهزا مي گيريم، نشان مي دهد كه فيلمسازان مورد نظر حتي خدمات بزرگ و تاريخي را كه البته دستاورد تلاش جوانان خوب كشورمان است نفي و تخريب مي كنند و اين ترديدي باقي نمي گذارد كه آنها نقاط مثبت و پررنگ نظام را هم تخطئه مي كنند تا به همان تزريق نااميدي در جامعه بپردازند.
البته بايد انصاف داد كه فيلم «گيرنده» از مهرداد غفارزاده كوشيده بود به انتقاد از فرجام نامه هاي مردم در سفرهاي استاني بپردازد و نكات منفي حاشيه اي آن را آگرانديسمان كند تا مورد توجه قرار گيرد و از اين لحاظ نمي توان اين فيلم را هم درشمار فيلمهاي ديگر از اين دست قرار داد. با اينكه در عنوان بندي شروع اين فيلم كه آن را ابوالفضل جليلي ساخته بود باز هم دستاوردهاي علمي جوانان اين كشور به استهزا گرفته شده بود. دستاوردهايي كه از آن درجه از اهميت برخوردارند كه دشمنان، با بستن شمشير از رو، رسما به ترور اين دانشمندان جوان اقدام كرده اند. بخش ديگري از فيلمها مانند «ميگرن» نيز در ادامه روندي كه از سوي برخي در اين يكي دو سال آغاز شده است به سياه نمايي از وضعيت امروز جامعه و باز هم القاي ياس و نوميدي مي پردازد. بخصوص با جايزه هاي درشتي كه غربيها به «جدايي نادر از سيمين» دادند، عده اي فكر مي كنند اگر همان حرفها را بزنند به آنها هم جايزه مي دهند! به همين دليل مي كوشند فضاي جامعه را بحراني و سياه و شرايط را شكننده و مردم را بدبخت و بيچاره و درمانده معرفي كنند. در حالي كه اين جامعه علي رغم برخي كاستيها كه همه جاي دنيا وجود دارد، با نشاط به سوي آرمانها گام برمي دارد و دستيابي بيشتر به قله هاي بلند علم و فناوري در رشته هاي گوناگون نانو، فيزيك، پزشكي، داروسازي، هوافضا، هسته اي و... ديگر يك آرزو نيست.
و نكته آخر در اين يادداشت درباره نامردي بزرگي است كه در حق دفاع مقدس مردم اين سرزمين مي شود. متاسفانه فيلم «ضد گلوله» با بستن شمشير از رو، رسما به فحاشي به مجاهدان دوران جنگ مي پردازد، رزمندگان را كساني كه براي فرار از دست قانون به خاطر خلافكاريهايشان به جنگ پناه آورده اند! و آدم هايي كه هيچ منطق و برنامه ريزي اي در كارشان نبوده است معرفي مي كند، در تمام فيلم درباره شهداي جنگ از لفظ «مرده» استفاده مي كند و با سخره گرفتن شهادت طلبي، كاريكاتوري از جنگ و مجاهدان جبهه ها ارائه مي كند كه نه تنها خنده دار نيست بلكه به شدت تاسف آور است. اين فيلم نشان مي دهد كه جنگ نه تنها در سازندگي افراد هيچ تاثيري نداشته است بلكه خلافكاريهاي آنان را پيشرفته تر و فراگيرتر هم كرده است!
حال در پايان لازم است درباره جايگاه سازمانها و نهادهاي فرهنگي و كساني كه به اين گونه فيلمها امكانات و تجهيزات مي دهند، حرفي بزنم؟!

 



طرح دو فوريتي قطع صادرات نفت به اروپا
لاريجاني: مجلس آماده تصويب است

وكلاي ملت روز گذشته آمادگي خود را براي تصويب طرح قطع صادرات نفت به اروپا اعلام كردند.
در همين ارتباط روز گذشته محمدجواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي طي تذكري در صحن علني مجلس اظهار داشت: روز دوشنبه دانشجويان تهراني مقابل مجلس تجمع كردند و درخواست داشتند كه مجلس در برابر اقدام زورگويانه اتحاديه اروپا مبني بر تحريم خريد نفت از ايران يك اقدام انقلابي ديگري انجام دهد.
وي افزود: خواسته دانشجويان تهراني خواسته به حقي بود كه در مقابل مجلس عنوان شد.
اين نماينده مجلس ادامه داد: مجلس نيز بعد از اقدام اتحاديه اروپا دو طرح دو فوريتي براي قطع صادرات نفت به اروپا تهيه كرده است كه اين يك اقدام انقلابي در پاسخ به رفتار زورگويانه اتحاديه اروپاست.
وي از هيئت رئيسه مجلس خواست كه در اولين فرصت دو طرح ياد شده را در دستور كار قرار دهد تا بار ديگر قدرت ملت ايران را زورگويان عالم ببينند.
كريمي قدوسي گفت: اين روزها شاهديم كه سفير فرانسه، دانمارك و سه سفير اروپايي ديگر ملاقاتي با وزير نفت داشتند و با قطع 200 هزار بشكه نفت به اروپا دست پاچه شده اند؛ اقتصاد اروپا دچار تلاطم شده است.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر كريمي قدوسي گفت: موضوعي كه شما مطرح كرديد، بحث مطرحي در مجلس است و نمايندگان هم نگاه بسيار دقيقي به اين موضوع و حوادث جاري در اين رابطه دارند.
وي افزود: كميسيون امنيت ملي هم در اين زمينه فعال شده و قطعا لازم است كه در مقابل اينگونه افكار غيرعقلاني كه اروپايي ها در مورد نفت ايران دارند، يك پاسخ درخوري به آنها داده شود.
لاريجاني تاكيد كرد: مجلس اين آمادگي را دارد و بنده ديروز هم اين موضوع را اعلام كردم؛ اميدوارم كه كميسيون مربوطه با سرعت بيشتري اين موضوع را بررسي كرده و گزارش خود را به مجلس ارائه دهد.
پرويز سروري عضو كميسيون امنيت ملي و رئيس كميته امنيت داخلي مجلس هم با اشاره به طرح قطع صادرات نفت ايران به اروپا؛ گفت: در حال حاضر اين طرح تقريبا نهايي شده و طراحان در حال جمع آوري امضا براي آن هستند.
وي در اين زمينه افزود: براساس اين طرح دولت مجاز است كه اقدامات لازم براي قطع صادرات نفت به اتحاديه اروپا را انجام داده و هيئتي متشكل از وزير نفت، وزراي مرتبط و كارشناسان امر تشكيل و ضمن بررسي موضوع سريعا در زمينه قطع صادرات اقدام كند.
رئيس كميته امنيت داخلي مجلس تصريح كرد: طرح قطع صادرات نفت به اروپا مشتمل بر يك ماده ديگر نيز هست كه براساس آن واردات كالا به كشورمان از كشورهاي اتحاديه اروپا نيز ممنوع مي شود.
زنان شاغل و بازنشسته بي سرپرست كمك هزينه اولاد مي گيرند
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در جلسه علني روز سه شنبه بررسي طرح يك فوريتي استفساريه بند 4 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 را در دستور كار داشتند.
طراحان اين طرح در طرح خود اين سوال را مطرح كردند كه آيا كارمند زن شاغل و بازنشسته و وظيفه بگير مشمول اين قانون كه داراي همسر نبوده و يا همسر آنان معلول و يا از كار افتاده كلي است و يا خود به تنهايي متكفل مخارج فرزندان هستند از مزاياي كمك هزينه اولاد نيز برخوردار مي شوند يا خير؟
طراحان در پاسخ قيد كردند: بلي برخوردار مي شوند.
نمايندگان مجلس با 106 راي موافق، يك راي مخالف و 19 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر با اين طرح يك فوريتي موافقت كردند.
در جلسه علني سه شنبه مجلس شوراي اسلامي به علاوه گزارش كميسيون قضائي و حقوقي مجلس در مورد رد طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي در صحن علني قرائت شد.
كميسيون قضائي به دليل ملاحظات سياسي و امنيتي كليات آن را مورد تصويب قرار نداده و اين طرح را رد كرده بود.
اين گزارش به دليل اصرار نمايندگان براي حل مشكلات تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي در صحن علني مجلس به راي گذشته شد و كليات اين طرح با 151 راي موافق، 6 راي مخالف، 12 راي ممتنع از مجموع 196 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد و جزئيات آن براي بررسي بيشتر به كميسيون بازگشت.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از تصويب كليات طرح گفت: اين طرح براي بررسي جزئيات به كميسيون مي رود، كميسيون حقوقي و قضائي توجه داشته باشند كه نمايندگان خواستار حل اين مشكل هستند.
وي افزود: بايد وضعيت كودكان حاصل از ازدواج زنان ايراني به مردان خارجي مشخص شود زيرا اين كودكان از سن 18 به بالا مخير هستند كه تابعيت ايراني داشته باشند اما براي قبل از آن سن بايد وضعيت اين كودكان مشخص شود.
در صورت تصويب نهايي اين طرح فرزندان متولد از مادر ايراني و پدر خارجي كه مطابق ماده 1060 قانون مدني با اخذ مجوز ازدواج نموده اند ايراني محسوب مي شوند.
طبق تبصره يك اين ماده فرزنداني كه پيش از تصويب اين قانون از مادر ايراني و پدر خارجي متولد شده باشند به تابعيت ايران پذيرفته مي شوند.
در اين موارد وزارت كشور پس از اخذ مدارك مثبته وقوع عقد شرعي نسبت به صدور پروانه ازدواج موضوع ماده 1060اقدام مي نمايد.
روز سه شنبه در ادامه جلسه مجلس شوراي اسلامي گزارش كميسيون بهداشت و درمان در مورد عدم اجراي جزء ب بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 1390 كل كشور قرائت شد.
در اين گزارش آمده است: عدم اختصاص اعتبارات ناشي از اجراي جزء ب بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 1390 مبني بر اختصاص 3 ميليارد دلار به بخش سلامت، از محل افزايش درآمد حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي مازاد بر مبالغ مندرج در بند يك اين قانون كه بايد از واريز به حساب ذخيره ارزي، معادل ريالي آن پس از واريز به خزانه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اجراي بند ب ماده 34 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران اختصاص مي يافت، مشكلات عديده اي را در امر سلامت آحاد جامعه فراهم نموده است.
پس از قرائت اين گزارش علي لاريجاني رئيس مجلس اعلام كرد راي گيري در مجلس براي بررسي گزارش و نه پيشنهادهاي آن صورت مي گيرد.
نمايندگان با 135 راي موافق، 7 راي مخالف و 15 راي ممتنع از مجموع 197 نماينده حاضر به گزارش اين كميسيون راي دادند.
مصوبه مجلس براي استخدام فرزندان و همسران شهدا و جانبازان
نمايندگان مجلس با كليات و جزييات طرح اصلاح بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران هم موافقت كردند.
وكلاي ملت با 152 راي موافق، 6 راي مخالف و 13راي ممتنع از 208 نماينده حاضر در جلسه حاضر كليات اين طرح را به تصويب رساندند.
براساس مصوبه مجلس در جزييات طرح مذكور، بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 15 دي ماه 1389 اصلاح شد.
به موجب اين اصلاحيه همه دستگاهها مكلف شدند در چارچوب سهميه استخدامي و جايگزيني نيروهاي خروجي خود، حداقل 25 درصد نيازهاي استخدامي خود را از ميان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان و همسران شهدا و جانبازان 25درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان بالاي 3 سال اسارت، معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران، تامين و به استخدام آنان از محل مجوزهاي مربوط و پست هاي بدون متصدي اقدام كنند و 5 درصد سهميه استخدامي را نيز به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زير 25درصد و آزادگان زير 3 سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهد. در مواردي كه نياز به تخصص دارد، رعايت شرايط علمي الزامي است.
بهارستان نشينان در تبصره يك اين بند، بنياد شهيد و امور ايثارگران را موظف كردند فرزندان شاهد و جانباز و آزاده را با اولويت فرزندان شاهد و سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازي و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت مذكور در اين بند معرفي كند.
خانه ملتي ها در تبصره ديگر اين بند تصويب كردند، فرزندان شاهد و جانباز و آزاده از شرط جنسيت براي استفاده از سهميه استخدامي معاف و دستگاههاي مشمول اين قانون موظفند بدون الزام به رعايت شرط سني، تحصيلي، معدل و آزمون و با احراز شرايط عمومي گزينش، با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران از ابتدا آنان را به صورت رسمي قطعي استخدام كنند.
مجلسي ها در مصوبه ديگري مقرر كردند، همه مسئولين دستگاهها پس از تعيين تكليف سهميه مذكور در اين قانون مي توانند اقدام به جذب نيروي انساني مورد نياز دستگاه خود كنند. با متخلفين از اجراي اين قانون مطابق قوانين و مقررات مربوط رفتار مي شود.
طرح سؤال از رئيس جمهور
طرح سؤال از رئيس جمهور طبق ماده 196 آيين نامه داخلي با امضاي بيش از 72 نماينده در جلسه علني سه شنبه در 10 محور اعلام وصول و قرائت شد كه طبق گفته باهنر، رئيس جمهور در نيمه دوم اسفند براي پاسخ به سؤالات نمايندگان در بهارستان حضور مي يابد.
پيش از قرائت متن محورهاي ده گانه سؤال از رئيس جمهور، محمدرضا باهنر در كسوت اداره كننده جلسه علني گفت: موضوع سؤال از رئيس جمهور از مدت ها پيش در مجلس شوراي اسلامي مطرح بوده و در رسانه هاي مختلف نيز به آن پرداخته شده است.
وي افزود: بر همين اساس همواره اعلام كرديم كه بدون داشتن موضع، موظف هستيم اصول قانون اساسي و آيين نامه داخلي مجلس را رعايت كنيم و بر همين اساس سؤال طبق ماده 196 آيين نامه وصول و به كميسيون ها ارجاع شد و كميسيون ها هم عموما كار خود را انجام دادند.
باهنر با قرائت ماده 196 آيين نامه گفت: طبق اين ماده چنانچه هنوز حداقل يك چهارم كل نمايندگان مجلس كه سؤال را امضا كرده اند، از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئيس مجلس موظف است در اولين جلسه سؤال آنان را قرائت و فورا براي رئيس جمهور ارسال كند، اين سؤال ظرف 48 ساعت تكثير و در دسترس نمايندگان قرار مي گيرد.
باهنر افزود: ما الان در اين مرحله هستيم، نمايندگان سؤال كننده در كميسيون ها حاضر شده و به ما رسما اعلام كرده كه از سؤال خود منصرف نشده اند، بنابر اين وظيفه ما الان اين است كه متن سؤال را قرائت كنيم و به رئيس جمهور ارسال كنيم كه ايشان يك ماه وقت دارد تا در مجلس حضور يافته و به سؤال نمايندگان پاسخ دهند.
براساس اين گزارش نايب رئيس مجلس پس از قرائت محورهاي 10گانه سؤال از رئيس جمهور نيز ضمن بيان اين مطلب كه: سؤال از رئيس جمهور با 10 محور در مجلس اعلام وصول شد، گفت: در نيمه دوم اسفندماه با تفاهمي كه با رئيس جمهور انجام خواهد شد در جلسه اي علني پاسخ هاي ايشان را خواهيم شنيد و رئيس جمهور موظف است ظرف يك ماه در صحن علني مجلس حاضر شده و به سؤالات پاسخ دهد.
گفتني است روز گذشته پيش از آغاز جلسه علني، نمايندگان مسائل مربوط به انتخابات و نيز موضوع تعطيلات مجلس در آستانه انتخابات را در جلسه اي غيرعلني مورد بررسي قرار دادند.

 



سفير جديد اسپانيا با حضور در مجلس: مادريد بيشترين زيان را از تحريم ايران خواهد ديد

سفير جديد اسپانيا در كشورمان در ديدار با بروجردي گفت: اسپانيا بيشترين زيان را از ادامه تحريم ها عليه ايران مي بيند و همواره از ادامه گفت وگوها و مذاكرات براي حل سوء تفاهمات في ما بين حمايت كرده است.
به گزارش فارس، «پدرو بيه نا» سفير جديد اسپانيا در كشورمان ظهر ديروز (سه شنبه) با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
بروجردي در ابتداي ديدار با اشاره به ظرفيت ها و فرصت هاي فراوان دو كشور براي توسعه و تحكيم همكاري هاي دو جانبه ابراز اميدواري كرد: با مساعي مشترك روند توسعه و تحكيم روابط دو كشور در عرصه هاي گوناگون از شتاب بيشتري برخوردار شود.
پدرو پيه نا سفير جديد اسپانيا نيز در اين ديدار با تاكيد بر علاقمندي كشورش براي توسعه همكاري هاي دوستانه في ما بين بويژه مناسبات پارلماني گفت: اسپانيا بيشترين زيان را از ادامه تحريم ها عليه ايران مي بيند و همواره از ادامه گفت وگوها و مذاكرات براي حل سوءتفاهمات في ما بين حمايت كرده است.
وي تصريح كرد: اسپانيا جزو كشورهايي نيست كه به تحريم ها عليه ايران دامن بزند.
سفير اسپانيا همچنين ابراز اميدواري كرد مشكلات ميان ايران و اتحاديه اروپايي در چارچوب ديپلماسي و گفت وگو برطرف شود.

 



رئيس مركز مطالعات راهبردي قاهره: عقب نشيني اوباما درباره ايران ناشي از درك واقعيت هاست

رئيس مركز مطالعات راهبردي قاهره هشدار اخير باراك اوباما درباره پيامدها و خطرات بزرگ حمله احتمالي به ايران را اعتراف به واقعيت موجود عنوان كرد.
اميل امين رئيس مركز مطالعات راهبردي قاهره گفت: تغييري آشكار در مواضع اوباما از زمان سخنراني سالانه وي در كنگره آمريكا ديده مي شود. وي نمي خواهد در برابر ملت آمريكا دووجهي و مواضع دوگانه داشته باشد. امين گفت: اوباما تلاش مي كند پرونده هاي حل نشده از حدود 10 سال پيش همانند پرونده هاي افغانستان و عراق را ببندد، پس چگونه مي تواند وارد جنگ با ايران شود در حالي كه در آستانه انتخابات جديد است؟
وي افزود: مهمترين پيام سخنان اوباما خطاب به اسرائيل است چون كه كابينه نتانياهو تلويحا اعلام كرده ممكن است به طور يكجانبه به ايران حمله كند و در اين صورت آمريكا را با خود به رويارويي با جمهوري اسلامي مي كشد. امين تاكيد كرد: اكثر تهديدات اسرائيل مبني بر حمله به ايران در چارچوب جنگ لفظي و رواني است زيرا نمي تواند به تنهايي به ايران حمله كند.

 



در ادامه حركت هاي دين ستيزانه علي اف رخ داد
دولت آذربايجان حسينيه اهل بيت را هم تحمل نكرد

دولت باكو كه در ماههاي گذشته ارتباطات نزديكي با رژيم صهيونيستي برقرار كرده است به دنبال محدود كردن فعاليت هاي مذهبي در اين كشور است، به گونه اي كه حتي با مسئولين حسينيه اهل بيت باكو برخورد كرده است.
دولت باكو در ادامه سياست هاي غيردوستانه خود عليه جمهوري اسلامي ايران، به منظور ايجاد محدوديت براي فعاليت حسينيه اهل بيت(ع) ايرانيان در پايتخت جمهوري آذربايجان دست به كار شده است.
اين حسينيه، تحت نظر نمايندگي ولي فقيه در جمهوري آذربايجان اداره مي شود و دولت باكو در دومين گام پس از رسانه اي كردن فعاليت حسينيه ايرانيان در باكو، در حال حاضر از دادن رواديد يكساله به معاون آن نمايندگي خودداري كرده است.
حاكميت باكو دو ماه پيش نيز با خودداري از دادن رواديد، مدير نمايندگي «جامعه المصطفي» را مجبور به خروج از جمهوري آذربايجان كرده و وزارت امورخارجه اين كشور به طور رسمي اعلام كرد كه براي هيچيك از كارمندان رايزني فرهنگي سفارت ايران در باكو، رواديد يكساله صادر نمي كند.
اين در حالي است كه در تمامي سفارتخانه هاي ايران در كشورهاي جهان، رايزني فرهنگي تحت نظارت سفارتخانه ها فعاليت مي كنند.
شكي نيست كه نفوذ رژيم صهيونيستي در ساختار دولت الهام علي اف و امور اداري جمهوري آذربايجان هر روز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد.
اين موضوع موجب شده كه جمهوري آذربايجان بدون دليل خاصي كه ناشي از رفتار غيردوستانه ايران باشد، به تعطيلي نهادهاي وابسته به ايران در جمهوري آذربايجان اقدام كند.
به عنوان مثال، كميته امداد امام خميني(ره) به فرمان بنيانگذار جمهوري اسلامي و به منظور كمك به مستضعفان مسلمان در سراسر جهان تأسيس شده است. اين كميته كه ماهيت غيردولتي دارد و در جمهوري آذربايجان به منظور كمك به اقشار آسيب پذير اين كشور فعاليت داشته، به دستور دولت باكو مدتي تعطيل شده و مدتي نيز فعاليتش كاهش يافت.

 



رئيس ديوان عدالت اداري: در حال باز كردن گره هاي پرونده بقايي هستيم

رئيس ديوان عدالت اداري گفت: پرونده بقايي گره هايي دارد كه در حال مرتفع كردن آنها هستيم.
حجت الاسلام محمد جعفر منتظري رئيس ديوان عدالت اداري در گفت وگو با فارس درباره سرانجام رسيدگي به پرونده حميد بقايي اظهار داشت: اين پرونده هنوز نهايي نشده است.
رئيس ديوان عدالت اداري خاطرنشان كرد: اين پرونده گره هايي دارد كه در حال بررسي آنها هستيم و پرونده در شرف نهايي شدن است. منتظري همچنين درباره پرونده شكايت 4700 نفر از شركت ايران خودرو ديزل گفت: اين پرونده هم در حال رسيدگي است.
براساس حكم تعزيرات حكومتي اين شركت محكوم به پرداخت 39 ميليارد تومان به شاكيان شده بود كه پرونده با اعتراض اين شركت به ديوان عدالت اداري ارجاع شده است.

 



نماينده ولي فقيه در سپاه: نماينده مجلس بايد ولايتمدار و انقلابي باشد

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: افرادي بايد وارد مجلس شوند كه ولايت مدار، مقاوم، انقلابي و ضد آمريكا باشند.
به گزارش فارس از كرمان، حجت الاسلام علي سعيدي در جمع پيشكسوتان دفاع مقدس استان كرمان اظهار داشت: امام راحل احياگر گفتمان ديني بودند و به گفتمان نبوي و اصيل باز گشت و همه تلاش ايشان اين بود كه آنچه را خداوند و پيامبر (ص) فرمودند به جامعه تزريق كنند و از اين گفتمان تا سر حد جان بايد دفاع و پاسداري كرد.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران گفت: همه برخوردهاي تلخ و شيرين حضرت امام در اين راستا است و همچنين عملكرد در وجود رهبري انقلاب چنين است و هيچ مسئله اي نمي تواند اصول گفتمان ديني را مخدوش كند.
وي با برشماري شاخص هاي گفتمان امام راحل اذعان داشت: خدامحوري و حاكميت خداوند در همه عرصه ها شاخصه گفتمان امام و رهبري است و شوراي نگهبان تضمين كننده اسلاميت نظام محسوب مي شود و غير از اين گفتمان انحراف است و مردم به گفتمان حاكميت خداوند قدرت مي دهند.
سعيدي افزود: ملاك حقانيت گروه ها و شخصيت ها در خط ولايت بودن است و ما بايد حق گرا باشيم و نبايد شخصيت زده و گروه گرا باشيم، اكنون ولايت حجت خداوند در زمين است.
وي خاطرنشان كرد: وظيفه همه ما پاسداري از گفتمان امام و رهبري است، گفتمان نهضت آزادي و بني صدر، گفتمان نبوي نبود، در سياست خارجي، فرهنگي و ... ليبرال ها با ولايت زاويه دار هستند.
سعيدي با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: افرادي بايد وارد مجلس شوند كه مقاوم، انقلابي، ضد آمريكا و ولايتمدار باشند.

 



دكتر حسن سبحاني: بازنگري در اجراي هدفمندي يارانه ها موجب بهبود كسب و كار مي شود

عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: كليدي ترين كاري كه مي توان براي بهبود فضاي كسب و كار در ايران انجام داد تجديدنظر و اصلاح قانون هدفمندي يارانه هاست.
حسن سبحاني در گفت وگو با خبرنگار مهر در دامغان با بيان اين كه كليدي ترين كاري كه مي توان براي بهبود فضاي كسب و كار در ايران انجام داد تجديدنظر و اصلاح قانون هدفمندي يارانه هاست افزود: حتي اگر دولت تصميم بگيرد بخشي از درآمدهاي حاصل از افزايش قيمت انرژي را براي پرداخت يارانه نقدي به توليد كنندگان اختصاص دهد باز هم سياست نامناسبي است.
وي يادآور شد: بهترين روش براي حمايت از توليدكنندگان اين است كه قيمت انواع انرژي مصرفي آنان مانند برق وگاز به صورت تدريجي افزايش يابد.
اين كارشناس اقتصاد به آشفتگي اخير بازار ارز نيز اشاره كرد و افزود: ريشه اصلي وضعيت نامناسب فعلي در بازار ارز عمدتا به عوامل بازار ارز مربوط مي شود.
سبحاني اضافه كرد: ممكن است ايرادهايي به سياست ارزي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران وارد باشد اما سهم اشتباه هاي بانك مركزي در ايجاد وضعيت فعلي چندان زياد نيست و بخش اصلي مشكلات جاري در بازار ارز بازتاب وقايعي است كه در بخش هاي ديگر اقتصاد رخ داده و هم اكنون تاثيرات آن را در بازار ارز مشاهده مي كنيم.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هفتم تصريح كرد: اگر افزايش قيمت انرژي براي توليدكنندگان به صورت تدريجي انجام مي شد وضعيت توليدكنندگان تا به اين حد دچار مشكل نمي شد و طبيعتا يكي از نتايج اين بود كه وضعيت فعلي هم در بازار ارز به وجود نمي آمد.
عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران ضمن تاكيد بر اينكه، به مفاد قانون هدفمندي يارانه ها براي حمايت از توليدكنندگان عمل نشد، اضافه كرد: از طرفي ديگر متاسفانه پس از اجراي طرح هدفمندي نيز به آن بخشي از قانون هدفمندي يارانه ها كه مربوط به اختصاص بخشي از درآمدهاي طرح هدفمندي براي حمايت از توليدكنندگان بود عمل نشد و خود اين مسئله در تشديد خروج سرمايه ها از بخش هاي توليدي موثر بوده است.
سبحاني افزود: تقريبا تمامي درآمد دولت بر اثر افزايش قيمت انرژي در حال حاضر براي پرداخت حقوق به خانوارهاي ايراني اختصاص يافته است.

 



شكايت نامه كميسيون اصل 90 درباره ترور دانشمندان هسته اي

يك عضو كميسيون اصل 90 مجلس از تنظيم شكايت نامه اين كميسيون به مجامع بين المللي در اعتراض به بي تفاوتي نسبي آنان در قبال ترور دانشمندان هسته اي كشورمان خبر داد.
فاضل موسوي نماينده مردم خدابنده و عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس از ارائه و تنظيم شكايت نامه اين كميسيون به برخي از مجامع و نهادهاي بين المللي در اعتراض به سكوت و بي تفاوتي نسبي آنان نسبت به ترور دانشمندان هسته اي كشورمان خبر داد.
وي بر همين اساس يادآور شد: در جلسه عصر سه شنبه كميسيون اصل 90 در خصوص ترور دانشمندان هسته اي كشورمان بحث و تبادل نظر شده و مقرر شد كميسيون با تنظيم شكايت نامه اي به مجامع بين المللي، نسبت به بي تفاوتي نسبي اين نهادهاي بين المللي در خصوص ترور دانشمندان هسته اي كشورمان اعتراض كند.
عوامل سازمان هاي جاسوسي آمريكا (سيا) و رژيم صهيونيستي (موساد) اخيراً در اقدامي تروريستي «مصطفي احمدي روشن» كه يكي از مسئولين سايت نطنز بود، را ترور كرده و به شهادت رساندند.

 



تجمع علماي جبل عامل لبنان: ايران جبهه اول دفاع از كشورهاي مقاوم است

تجمع علماي جبل عامل لبنان با صدور بيانيه اي ضمن تبريك فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاكيد كرد: ايران امروز به جبهه دفاع از كشورهاي مقاوم منطقه تبديل شده است.
تجمع علماي جبل عامل لبنان روز گذشته فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را به رهبر انقلاب اسلامي و مردم ايران تبريك گفت.
در اين بيانيه آمده است: ايران جبهه مقدم دفاع از تمامي ستمديدگان و مظلومان در جهان اسلام و عرب را تشكيل مي دهد.
در بيانيه تجمع علماي جبل عامل با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از انقلاب هاي جاري منطقه آمده است: مواضع حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در دفاع از لبنان، فلسطين و ديگر كشورهاي مقاوم در برابر تهديدهاي رژيم صهيونيستي به سرسپردگي آمريكا و غرب در تمام جهان، همواره روشن و بديهي است.
در اين بيانيه با اشاره به تحريم هاي غرب عليه ايران، آمده است: اعمال اين تحريم ها هيچگاه منجر به تضعيف موضع جمهوري اسلامي ايران در دفاع از قضاياي عادلانه مردم جهان به خصوص حمايت از ملت فلسطين در برابر تجاوزگري هاي رژيم صهيونيستي در منطقه و فلسطين نمي شود. شيخ مصطفي ملص از علماي اهل سنت و رييس همايش همبستگي ملي نيز با صدور بيانيه اي ضمن تمجيد از بيانات اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي در حمايت از مردم فلسطين و كشورهاي مقاوم منطقه گفت: ما فرا رسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران را به مردم و رهبري جمهوري اسلامي ايران تبريك مي گوييم. در ادامه اين بيانيه با اشاره به فشارهاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران آمده است: بعد از گذشت 33سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، اين كه جمهوري اسلامي ايران هدف غرب قرار گيرد كار ساده اي نيست چرا كه ايران به قدرتي توانمند در منطقه تبديل شده است كه نقش جايگاه آن در عرصه هاي بين المللي قابل اغماض نيست.

 



معاون ستاد كل نيروهاي مسلح: آسمان، دريا و زمين ايران گورستان دشمن متجاوز خواهد شد

سرلشكر سعدي اعلام كرد كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از چنان اقتداري برخوردارند كه اگر دشمن قصد تجاوز به خاك كشورمان را داشته باشد، آسمان، دريا و زمين ايران به گورستان آنها تبديل خواهد شد.
سرلشكر «حسين حسني سعدي» معاون هماهنگ كننده ستاد كل نيروهاي مسلح صبح ديروز در همايش سراسري جوان سرباز كه در مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار شد، با اشاره به اقدامات و فداكاري هاي سربازان در ايام دفاع مقدس خاطرنشان كرد: گاهي در طول 8 سال جنگ تحميلي سربازان ما تا 30 ماه به خدمت پرداختند و در آخر كار تنها يك كارت پايان خدمت گرفتند و از هيچ مزايا و امتياز ويژه اي نيز برخوردار نشدند.
سعدي با تاكيد بر حفظ شأن سرباز در جامعه گفت: ما بايد ارزش خدمت سربازي را به جامعه معرفي كنيم اما متاسفانه در اين امر يعني شناسايي چهره واقعي يك سرباز به مردم نتوانستيم به خوبي عمل كنيم.
سعدي در پايان به آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با هرگونه تهديد اشاره كرد و گفت: نيروهاي مسلح ما از چنان اقتداري برخوردار هستند كه اگر دشمنان قصد تجاوز به خاك كشورمان را داشته باشند آسمان، دريا و زمين ايران را به گورستان آنها تبديل خواهيم كرد.

 



روس اتم اعلام كرد
نيروگاه بوشهر زمين لرزه 9 ريشتري را تحمل مي كند

روس اتم با اعلام اينكه نيروگاه بوشهر در زمين لرزه اخير آسيبي نديده است، تأكيد كرد كه اين نيروگاه مي تواند زمين لرزه اي به شدت 9 درجه را بدون وارد آمدن آسيب تحمل كند.
سرگئي بوياركين، مدير برنامه هاي شركت انرژي اتمي روسيه «روس اتم»به خبرگزاري «نووستي» اطلاع داد: زمين لرزه به شدت پنج ريشتر كه روز يك شنبه در جنوب غربي ايران رخ داد، هيچ اثري بر نيروگاه اتمي بوشهر نداشته است.
اين گزارش حاكي است: زمين لرزه ساعت 9 و 40 دقيقه به وقت محلي در 76 كيلومتري جنوب شرقي بوشهر صورت گرفت. مركز آن در عمق 10 كيلومتري قرار داشت.
سرگئي بوياركين در رابطه با اين زمين لرزه گفت: نيروگاه بوشهر بر طبق طرح ساختماني آن براي زمين لرزه هايي به شدت تا هشت درجه ريشتر درنظر گرفته شده است. زمين لرزه اي كه روز يك شنبه رخ داد، در محل استقرار نيروگاه فقط به شدت چهار درجه بود كه به مراتب كمتر از شدت پيش بيني شده بود.
به گفته بوياركين، نيروگاه بوشهر مي تواند زمين لرزه به شدت 9 درجه را بدون وارد آمدن آسيب تحمل كند و مثل همه نيروگاه هايي كه بر طبق طرح هاي روسيه احداث مي شود، به سيستم لرزه نگاري مجهز است.

 



پس از گذشت 31 سال حمل و نقل تجاري در اروندرود از سر گرفته شد

يك مقام دولت عراق اعلام كرد پس از گذشت 31 سال حمل و نقل تجاري در اروندرود از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از النشوه، يك مقام دولت عراق اعلام كرد در پي بازگشايي بندري براي شركت نفتي بزرگ شل، حمل و نقل تجاري در مسير آبي اروندرود پس از گذشت سي و يك سال از سر گرفته شد. مهدي بادع حسين رئيس كميته مشترك توسعه ميدان نفتي مجنون در مراسم افتتاحيه اين بندر اعلام كرد: «اروندرود پس از سي و يك سال مسدود بودن ترافيك تجاري، مجددا فعال شد.» وي افزود: «بندرهاي ديگري نيز در اروندرود وجود دارد، اما از نظر بازرگاني، اين اولين مرتبه ايست كه عراق موفق شده اروندرود(شط العرب) را به مسير آبي تبديل كند كه در حمل و نقل تجهيزات سنگين كاربرد دارد.»

 



كوتاه از انتخابات

جلسات جبهه متحد براي انتخاب سرليست
سخنگوي جبهه متحد اصولگرايان گفت: سرليست جبهه متحد اصولگرايان، نشانه، علامت و مظهر تمام ارزش هاي مورد قبول اعضاي فهرست و پرچمي براي شناخت مردم نسبت به خط مشي جبهه متحد اصولگرايان است.
علي اكبر ولايتي درباره ويژگي سرليست جبهه متحد اصولگرايان اظهار كرد: سرليست جبهه متحد اصولگرايان قاعدتاً نسبت به بقيه افراد ليست امتيازات بيشتري دارد و بدون ترديد سابقه ايشان، به لحاظ جايگاه اجتماعي، به لحاظ اعتقادي و سياسي و مقبوليت در نظر مردم كه براساس نظرسنجي ها مشخص مي شود نسبت به ديگران در جايگاه بالاتري قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: شاخصه هايي كه در انتخاب سرليست، تركيب و توالي اسامي در ليست مؤثر است به زودي در جلسه شوراي مركزي بررسي و اعلام مي شود.
وي تأكيد كرد: سرليست هر فهرست انتخاباتي بايد نشانه، علامت و مظهر تمام ارزش هاي مورد قبول اعضاي فهرست و پرچمي براي شناخت مردم نسبت به خطوط مشي ايجابي و سلبي آن فهرست باشد كه در جبهه متحد اصولگرايان در تهران نيز همين گونه خواهد بود.
ولايتي كه با پايگاه اطلاع رساني جبهه متحد اصولگرايان گفت وگو مي كرد، در مورد اظهارنظر برخي اعضاي شوراي مركزي در مورد وضعيت حضور عباسپور، مطهري و كاتوزيان در ليست جبهه متحد گفت: برخي نظر شخصي خود را گفته اند ليكن ما براساس معيارها و مقبوليت، نامزدها را بررسي كرده و مي كنيم.
محمدي گلپايگاني : از تخريب
پرهيز كنيد
حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني به كانديداهاي انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي توصيه كرد كه نكات مثبت را گفته و از تخريب پرهيز كنند.
وي كه در مراسم گراميداشت روز 19 بهمن، روز نيروي هوايي ارتش صحبت مي كرد، با بيان اين كه «ما، مردمي بسيار خوب داريم» گفت: با توجه به اينكه انتخابات پيش رو داريم، دشمنان با تمام وجود تلاش مي كنند تا ميان ما جدايي بيندازند، اما مردم آنچه را درست تشخيص مي دهند و بدون توجه به دشمنان انتخاب مي كنند. اركان نظام ما از متن مردم برخوردار و برخاسته است.
جامعه مدرسين وارد عرصه انتخابات مي شود
يك عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم خبر داد كه اين تشكل روحاني طي روزهاي آينده در بيانيه اي نامزدهاي خود را براي انتخابات مجلس نهم معرفي مي كند.
آيت الله سيداحمد خاتمي با بيان اين كه «جامعه مدرسين وارد عرصه انتخابات مجلس نهم خواهد شد» تأكيد كرد: طي روزهاي آينده شوراي مركزي جامعه مدرسين تشكيل جلسه خواهد داد و كانديداهاي خود را طي بيانيه اي رسمي معرفي خواهد كرد.
وي تأكيد كرد: جامعه مدرسين فقط براي استان قم كانديدا معرفي مي كند.
ليست جبهه پايداري قطعي نشده است
يك عضو شوراي مركزي جبهه پايداري گفت: جبهه پايداري اشكالي نمي بيند كه ديگر گروه هاي اصولگرا، نامزدهاي جبهه پايداري را در ليست خود قرار دهند.
حجت الاسلام حميد رسايي با اشاره به جلسه روز گذشته اين جبهه، اظهار داشت: ليست تهران جبهه پايداري نهايي و قطعي نشده است، در جبهه پايداري سهم خواهي و فشار جريان هاي مختلف و متضاد براي قرارگرفتن در ليست وجود ندارد.
عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با بيان اين كه برخي كانديداهاي معرفي شده از سوي جبهه متحد در ليست جبهه پايداري حضور دارند و در جلسه اي كه جبهه پايداري با كانديداي خود داشت، ميثاق نامه جبهه پايداري را امضاء كرده اند، گفت: البته از نظر جبهه پايداري برخي افراد نيز شاخص هاي مدنظر را داشتند اما خودشان تمايل نداشتند در 2 ليست باشند.
عليخاني: اصلاح طلبان خواستار مشاركت گسترده اند
حجت الاسلام قدرت الله عليخاني نماينده مردم قزوين و عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه حضور گسترده مردم در انتخابات بايد مورد توجه تمام دلسوزان انقلاب اسلامي باشد، اظهار داشت: اصلاح طلبان از عموم ملت ايران براي حضوري دشمن شكن در انتخابات دعوت مي كنند.
وي با بيان اينكه تأكيد مقام معظم رهبري براي حضور گسترده در انتخابات حجت را براي همه تمام كرده است، گفت كه پيش بيني مي شود حضور مردم در انتخابات دشمن را به وحشت بيندازد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14