(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 بهمن 1390- شماره 20139

درمان پروستات با ليزر
بخوريد و استرس بگيريد!
انرژي گم شده زمين
شير؛ بنزين مغز
علائم سنگ كليه
ترميم قلب زخمي با كمك پيله كرم ابريشم
سرطان يادگاري دوران باستان
كاهنده هاي طبيعي كلسترول



درمان پروستات با ليزر

درحالي بيش از 50درصد مردان بالاي 50 سال و نيز 90درصد بيماران بالاي 80سال مبتلا به بزرگي خوش خيم پروستات مي شوند كه اميدهاي تازه اي در درمان بزرگي پروستات با ليرز در ايران ايجاد شده است.
به گزارش ايرنا، بزرگي خوش خيم پروستات، بيماري شايع مردان مسن است كه در اثر بزرگ شدن پروستات و مجاري ادرار تحت فشار قرار گرفته و راه خروجي ادرار مسدود مي شود.
به گفته برخي متخصصان اورولوژي، خطر ابتلا به اين نوع سرطان در افرادي كه سابقه فاميلي اين بيماري را دارند، بيشتر است.
دكتر «حسن جمشيديان» متخصص كليه و مجاري ادراري و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره راه هاي درمان اين بيماري گفت: درمان از طريق ليزر، بهترين روش درماني اين بيماري است.
وي افزود: تنها، بزرگي پروستات دليلي بر وجود علايم و ايجاد بيماري نيست چرا كه اين امكان وجود دارد پروستات خيلي بزرگ شود ولي هيچ علامتي براي بيمار ايجاد نكند يا اصطلاحا اثر فشاري بر روي مجرا ايجاد نكند.
اين متخصص كليه و مجاري اداري گفت: در مقابل، اين امكان نيز وجود دارد كه پروستات حتي با حجم كوچك دچار انسداد و درنهايت بروز علايم پروستات شود كه به صورت باليني با علايم ويژه اي همراه خواهد بود.
جمشيديان با بيان اينكه علايم در بيماران به دو دسته تقسيم مي شوند، گفت: گروه اول افرادي هستند كه علايم انسدادي داشته و براي شروع ادرار بايد منتظر زمان كوتاهي باشند يا اين كه ادرار در زمان خارج شدن قطع و وصل شده و با فشار كم و قطر باريك خارج شود.
به گفته وي، گروه دوم داراي علايم تحريكي هستند؛ تكرر ادرار، بيدار شدن هاي شبانه براي استفاده از دستشويي، احساس پري ادرار و تخليه كردن كامل كه حالات ناخوشايندي را ايجاد مي كند؛ البته اين امكان كه بيماران به طور همزمان هر دو علايم انسدادي يا تحريكي را داشته باشند نيز وجود دارد.
جمشيديان افزود: اكثر متخصصان براي افرادي كه علايم جدي ندارند از داروهاي شل كننده گردن مثانه و مجراي پروستاتيك يا داروهايي كه حجم پروستات را كوچك كنند، تجويز خواهند كرد؛ داروهاي كوچك كننده پروستات هورموني هستند و از تبديل تستوسترون به دي هيدرو تستوسترون جلوگيري مي كنند و در حدود 6 ماه حجم پروستات را كاهش مي دهند.
وي تصريح مي كند: دسته اول كه اصطلاحا «آلفابلوكرها» هستند جنبه رفع علامت دارند و هر روزي كه مصرف مي شوند تا حدود 24 ساعت، علايم ادراري بيمار را بهبود مي دهند.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: علاوه بر درمان هاي دارويي، روش هاي تهاجمي و غيرتهاجمي نيز وجود دارند، روش سرما درماني يا روش بهره گيري از امواج ماكروويو بر روي بافت پروستات، از مهمترين روش هاي غير تهاجمي در درمان پروستات هستند كه البته به دليل كمبود اثر درماني و از ميان نرفتن كامل علايم، اغلب از سوي پزشكان كاربرد كمتري دارند.
جمشيديان اضافه مي كند: درمان هاي تهاجمي يا طراحي از اقدامات اساسي درماني محسوب مي شوند كه در اكثر مراكز درماني كشور مورد استفاده قرار مي گيرد. يكي از روش هاي قديمي و متداول درمان، جراحي باز است كه با برش در ناحيه زير ناف يا از طريق مثانه يا راه مستقيم بر روي كپسول پروستات، قسمت بزرگ شده پروستات خارج مي شود.
وي مي گويد: اين عمل نيازمند بستري طولاني مدت حدود 3 تا 5 روز است و نياز به شست وشوي مرتب مثانه پس از جراحي در بيمارستان دارد كه اغلب با درد همراه است و مي تواند نياز به استفاده از خون تزريقي را به همراه داشته باشد كه از پيامدهاي اين روش درماني است.
اين متخصص كليه و مجاري ادراري ادامه مي دهد: هنوز استاندارد جراحي پروستات در دنيا، روش تراش پروستات به صورت ورود با دستگاه از راه مجراي ادراري است كه اصطلاحاً به آن (TURP) گفته مي شود؛ در اين روش جراحان از طريق مجراي ادراري وارد شده و آن قسمت از پروستات را كه در داخل كپسول قرار داده و موجب بسته شدن مجراي ادراري شده به صورت لايه لايه با استفاده از كوتر برقي خارج و مسير را باز مي كنند.
جمشيديان در ادامه مي گويد: در روش مذكور نيز ممكن است خونريزي ادراري وجود داشته باشد و البته كمتر از عمل جراحي باز است و مدت بستري در بيمارستان نيز به دو تا سه روز كاهش مي يابد اما نياز به شست وشوي مثانه كه همراه با درد، سوزش ادراري و نياز به سونداژ است، چند روز پس از جراحي وجود دارد.
وي اضافه مي كند: روش استفاده از ليزر از روش هاي جديد كم تهاجمي بوده كه شباهت هاي فراواني به روش بسته يا در اصطلاح تراش دارد؛ اين تكنيك در بيمارستان فرمانيه انجام مي شود.
به گفته وي، در اين روش جراح به وسيله دوربين آندوسكوپ ويژه اي كه در اختيار دارد از مجراي ادراري وارد شده و با ليزر مخصوص موسوم به ليزر ديود، پروستات را تراش داده يا به اصطلاح تبخير مي كند.
جمشيديان مي گويد: اين نوع ليزر بهترين نوع و كم عارضه ترين روش در ميان ابزارهاي ليزري محسوب مي شود كه نتايج بهبودي آن براي بيماران نيز بهتر مشهود است.
وي ادامه مي دهد: در اين اقدام درماني، پروب مخصوص ليزر در محل پروستات قرار گرفته و جراح با تاباندن باريكه هاي ليزري موجب تبخير vaporization بافت پروستات بزرگ شده مي شود؛ در روش ليزري بيش از هر اقدام درماني بايد به وسيله آزمايش هاي مختلف از جمله PSA اطمينان حاصل شود كه پروستات دچار سرطان نيست و اين بزرگي، خوش خيم است.
وي اضافه مي كند: در 25درصد موارد سرطان در ناحيه مياني پروستات ايجاد مي شود كه در اصل منطقه هدف در روش هاي باز، بسته، تهاجمي و كم تهاجمي به شمار مي رود و اگر از غيرسرطاني بودن آن بي اطمينان باشيم به طور حتم اشعه ليزر امكان آزمايش هاي پاتولوژيكي را از متخصصان مي گيرد.
جمشيديان تصريح مي كند: از مزاياي خوب بهره گيري از ليزر در پروستات اين است كه بيمار تنها نياز به انجام آزمايش PSA (تست تشخيصي سرطان پروستات) قبل از درمان دارد؛ زمان عمل تقريباً كمتر از مدت زمان عمل جراحي تراش پروستات بوده و بدون خونريزي و بدون نياز به شست وشوي مجاري ادراري، بيمار آسودگي خاطر داشته و بدون عفونت ادراري و تحمل سونداژ طولاني پس از مدت كوتاهي بستري (حدود يك روز) قابل ترخيص است.
وي ادامه مي دهد: نكته حائز اهميت اينكه هنگام بهره گيري از روش هاي قديمي، اختصاصاً تراش، اين احتمال وجود دارد كه حين درمان و موقع شستشوي مجرا در زمان تراش، مقداري از محلول شست وشو وارد پروستات شده و بيمار را دچار عارضه سندروم TURP كند.
به گفته وي، سردرد، فشار خون بالا، كاهش تعداد ضربان قلب، كاهش سديم و پتاسيم خون از مهم ترين پيامدهاي اين عارضه كم شيوع است كه نيازمند اقدامات فوريتي خواهد بود درحالي كه با بهره گيري از ليزر در پروستات، ديگر عروقي كه دچار خونريزي شده و منجر به اين گونه عوارض شود، وجود نداشته و بيمار با كمترين عوارض احتمالي مراحل درمان را طي مي كند.
وي اضافه مي كند: در روش ليزر پروستات، بيمار ديگر سوزش مجاري ادراري نداشته و از فرداي درمان قادر است فعاليت هاي عادي زندگي را از سر بگيرد.
جمشيديان مي گويد: البته نبايد فراموش كرد در پزشكي و به ويژه جراحي هميشه عوارضي در كمين است اما در اين روش ليزري كمترين احتمال خطا و آسيب وجود خواهد داشت و با وجود متخصصان ماهر و باتجربه، نگراني ها به صفر خواهد رسيد.
وي درباره ديگر مزاياي روش درماني بزرگي پروستات با ليزر مي گويد: با علم به اينكه بيمار حتي اگر دچار تومور سرطاني باشد، مي توان با ليزربخشي از پروستات وي و علايم انسداد مجراي ادراري را از ميان برد؛ اين اقدام در كنار درمان دارويي يا راديوتراپي پروستات شرايط مناسبي براي بيماران ايجاد مي كند.
وي اضافه مي كند: ليزر در مقايسه با عمل جراحي باز كه شايد در چنين شرايطي امكان پذير نيز نباشد، ارجحيت داشته و بدون درد و خونريزي ناجي بيماران مي شود.
جمشيديان مي گويد: نور اين ليزر تا حدي زياد است كه بافت پروستات را به صورت لايه لايه و عمق دوميلي متر تبخير كرده و به بافت هاي مجاور نيز آسيب نمي رساند؛ زمان انجام تكنيك با ليزر از ساير روش هاي قديمي يا متداول موجود كوتاه تر است و ايمني كار نيز بالاتر خواهد بود.
وي ادامه مي دهد: در موارد پروستات هاي 30 تا 50گرمي حدود نيم ساعت و در موارد 50 تا 100گرمي نزديك به يك ساعت جهت ليزر كردن زمان نياز است، در اين روش درماني بنا به تشخيص پزشك متخصص و پزشك بيهوشي مي توان از بيهوشي هاي نخاعي موضعي در افراد پرخطر از جمله افراد مسن و بيماران قلبي يا فشار خون بهره گرفت.
وي تاكيد مي كند: نكته مهم اين است كه مردم نبايد نگران بزرگي پروستات در تصاوير سونوگرافي خود باشند چرا كه ارتباطي ميان سايز و بزرگي پروستات با علايم بيمار وجود ندارد.
وي مي گويد: اندازه پروستات نوع جراحي را براي متخصصان اعلام مي كند و هيچ نقش ديگري ندارد، بايد دانست كه اورولوژيست تنها با برداشتن فشار روي مجراي ادراري به تسهيل روند زندگي بيمار كمك خواهد كرد و هدف آنها تنها كوچك كردن يا برداشتن پروستات نيست مگر آن كه دچار مشكلات سرطاني باشد.
جمشيديان ادامه مي دهد: در موارد پروستات هاي بزرگتر از 100گرم هنوز مي توان گفت كه روش جراحي باز موثرتر بوده و نسبت به روش هاي ديگر عارضه كمتري دارد.
وي با بيان اينكه پيشگيري از بزرگي خوش خيم پروستات نياز به پرهيز يا رژيم غذايي خاصي ندارد، تصريح مي كند در افرادي كه در خانواده خود استعداد سرطان پروستات دارند بهتر است از سيگار، دخانيات و مصرف چربي ها و هورمون تستوسترون دوري كنند و از غذاهاي حاوي (رنگدانه قرمز) ليكوپن كه به ويژه در گوجه فرنگي به وفور يافت مي شود، بيشتر بهره گيرند.
وي در نهايت به همه مردان بالاي 50سال توصيه كرد دست كم سالانه يك مرتبه تست PSA كرتومي آزمايش خون را انجام دهند.
بالا رفتن اين تست بيش از عدد 4نانوگرم، متخصصان را به درجاتي از سرطان پروستات مشكوك مي كند كه البته در كنار معاينه پروستات از طريق مجراي مقعد مي تواند به كشف شواهدي دال بر وجود توده سرطاني كمك كند.
جمشيديان مي گويد: حدود 70درصد موارد سرطان پروستات در قسمت بيروني اين بافت بوده كه به وسيله آزمايش و معاينه يا سونوگرافي از راه مقعد قابل شناسايي و پيگيري است و سرطان پروستات به همين دليل بدون هيچ علامت انسدادي بودن گاهي سالها با بيمار همراه است و زماني شناسايي مي شود كه ديگر اقدام موثر درماني قابل انجام نخواهد بود.

 



بخوريد و استرس بگيريد!

استرس يكي از مشكلاتي است كه اين روزها بيشتر مردم به آن دچار هستند. بارها در مورد غذاهايي كه از استرس جلوگيري مي كنند شنيده ايم اما اين بار به نقطه مقابل آن اشاره خواهيم كرد.
به گزارش مشرق، تعدادي از مواد هستند كه با خوردن يانوشيدن آن ها مانند آب يا غيره، مي توانيم از استرس خود جلوگيري كنيم اما اين بار به موادي مي پردازيم كه خود باعث ايجاد استرس در بدن ما مي شوند.
غذاهاي حاوي شكر:
اين روزها اين نوع غذاها ما را محاصره كرده اند و همه فست فودها يا غذاهاي بسته بندي كه مصرف مي كنيم حاوي شكر فراوري شده هستند. اگر عجله داشته باشيد و با وجود وقت كم مطمئنا به سراغ اين غذاها مي رويد و با خوردن آن ها براي يك مدت كوتاه احساس خوبي داريد و اين به دليل وجود همان شكر است، اما بعد از مدتي اين امر برعكس شده و حال خوب شما را به استرس تبديل مي كند و در مواقعي كه شما عجله داريد استرس شما را بيشتر نيز مي كنند.
در مواقعي كه عجله داريد بهتر است از اين غذاها پرهيز كنيد و به مواد سالمي مانند شير و يا يك كيك كوچك اكتفا كنيد.
غذاهاي حاوي نگه دارنده:
بيشتر غذاهاي بسته بندي به مدت زيادي قابليت استفاده دارند و براي اين ماندگاري بايد از مواد نگه دارنده استفاده شود. اين مواد بسيار مضر هستند. بعد از مصرف اين مواد مواد نگه دارنده وارد خون شده و فشار خون را بالا مي برند و همين امر خود سبب ايجاد استرس مي شود.
كلسترول بالا:
كلسترول يكي از مواد مغذي بسيار مهم براي بدن است و به سلامتي كمك مي كند اما اگر ذره اي از حالت عادي خارج شود بسيار مضر و گاهاً كشنده است. براي مثال چيپس و يا سيب زميني سرخ شده مقدار بسيار زيادي كلسترول دارند و با خوردن آن ها تنها فشار خون خود را بالا مي بريد و اختلالاتي نيز در سيستم هورمون هاي شما ايجاد مي شود. همه اين مسائل تنها شما را به سمت يك روز پراسترس حركت مي دهند.
پروتئين زياد:
اغلب غذاها سرشار از پروتئين هستند و به نوعي جهان پر از غذاهاي پركالري و سرشار از پروتئين شده است. چيزي كه مردم به آن آگاه نيستند اين است كه خوردن غذاهاي پروتئين دار بدون اينكه ورزشي بكنيم يا اينكه فعاليتي داشته باشيم براي بدن مفيد نيستند.
در بدن ما هورموني به نام سروتئين وجود دارد كه از استرس جلوگيري مي كند و اين هورمون براي انجام كارش به ويتامين B6 نياز دارد. شما با خوردن پروتئين زياد ويتامينB6 را براي شكستن آن ها مشغول مي كنيد و اين هورمون نمي تواند كار خود را به درستي انجام بدهد.

 



انرژي گم شده زمين

محققان ناسا موفق شدند پس از بررسي داده هاي گرماي اقيانوسي و اطلاعات ماهواره اي، انرژي گم شده زمين را در اعماق اقيانوس كشف كنند.
به گزارش ايسنا دو سال قبل محققان مركز ملي تحقيقات جوي در بولدر آمريكا، در تحقيق خود مدعي شدند كه تناقضات موجود در اطلاعات ماهواره اي از گرماي زمين و اندازه گيري گرماي اقيانوس، نشانه اي از انرژي گم شده در زمين است.
اما آيا واقعاً انرژي گم شده اي وجود دارد يا اشتباهي در محاسبه دانشمندان در خصوص انرژي جذب شده از خورشيد و بازتابش آن به فضا روي داده است؟
تيمي متشكل از محققان بين المللي حوزه علوم جو و اقيانوس شناسان به سرپرستي «نورمن لوب» از مركز تحقيقات لانگلي وابسته به ناسا و «گريم استفنز» از آزمايشگاه ناسا در پاسادنا مسئوليت تحقيق در خصوص انرژي گم شده در زمين را برعهده گرفتند.
محققان داده هاي 10سال اخير شامل اطلاعات آزمايشگاه لانگلي ناسا و آزمايش انرژي تابشي زمين (CERES) براي محاسبه تعادل تابش در جو زمين را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.
محققان مركز تحقيقات ملي جوي، مشاهدات ماهواره اي از سال 2004 تا 2009 ميلادي را درباره تعادل گرمايي زمين و اندازه گيري گرماي اقيانوسي در عمق 700متري مورد بررسي قرار دادند. سپس داده ها با دماي اقيانوسي از 3 منبع مختلف تلفيق شدند.
بررسي داده ها باعث ايجاد ترديد در بين محققان شد و براي برطرف شدن ترديدها تجزيه و تحليل هاي بسيار دقيقي روي داده ها به عمل آمد و در نتيجه مركز انرژي گم شده زمين كشف شد.
بررسي هاي دقيق نشان داد كه ميزان انباشت گرما در اقيانوس نيم وات در مترمربع است كه در داده ها محاسبه نمي شود. اين انرژي اضافه به جو بازگشته و باعث افزايش دماي زمين مي شود.
محققان معتقدند 90درصد گرماي اضافي كه در ارتباط با گازهاي گلخانه اي ايجاد مي شوند، در اقيانوس ها انباشت مي شوند و با آزاد شدن همين مقدار اندك گرما از اقيانوس (نيم وات در مترمربع) دماي زمين 3/0 درجه سانتيگراد افزايش مي يابد.

 



شير؛ بنزين مغز

نتايج تحقيقات دانشمندان آمريكايي حاكي از آن است كه شير همانند «بنزين» مغز نقش مهمي درپيشگيري يا آهسته كردن فرآيند زوال نورولوژيكي ايفا مي كند.
به گزارش مهر، نوشيدن حداقل يك ليوان شير در روز ذهن و عملكرد حافظه را بهبود مي بخشد و مي تواند از زوال نورولوژيكي پيشگيري كرده يا فرايند آن را آهسته كند.
دانشمندان دانشگاه «ماين» به منظور دستيابي به اين نتايج، كارايي مغزي بيش از 900 مرد و زن بين 23 تا 98 سال را با تجويز تستي كه در آن 8 پارامتر كليدي مختلف را ارزيابي مي كرد اندازه گيري كردند.
اين محققان دريافتند كساني كه شير يا فرآورده هاي لبني بيشتري مصرف مي كردند به طور قابل توجهي نتايج بهتري به دست آوردند.
به خصوص، نسبت به كساني كه شير نمي نوشيدند، افرادي كه اين نوشيدني را مصرف مي كردند 5 برابر با خطر كمتري درانجام اشتباه تستها مواجه بودند.
براساس گزارش eMaXHealth نتايج اين يافته ها به بياني ساده نشان مي دهد كه يك تغيير ساده در سبك زندگي و روش تغذيه مي تواند به يك فرصت بزرگ براي به تاخير انداختن يا پيشگيري از اختلال درعملكرد نورونها تبديل شود.

 



علائم سنگ كليه

گاهي اوقات علائم سنگ كليه به هيچ وجه بروز نمي كند، بنابراين حتي شما از وجود آنها بي اطلاع هستيد. اين شرايط زماني روي مي دهد كه سنگ كليه در بالاي لگنچه كليه جاي مي گيرد. اما هنگامي كه سنگ كليه وارد حالب مي شود، علائم آن ظاهر مي شود؛ زيرا ممكن است مانع تخليه ادرار از كليه شود.
درد
احتمالا درد، بارزترين علامت سنگ كليه است. درد كليه كه نوعي درد انقباضي است، در هنگام شروع انقباض عضلات ديواره حالب احساس مي شود. درد صرفا يك واكنش طبيعي نسبت به تلاش سنگ كليه براي رسيدن به ناحيه مثانه است.
ممكن است اين درد از كمر تا كشاله ران احساس شود و مي تواند در پهلو يا وسط شكم وجود داشته باشد كه به محل قرارگرفتن سنگ بستگي دارد. از طرفي، درد مي تواند به ناحيه كشاله ران نيز برسد.
ممكن است عبور سنگ از كليه به سمت مثانه، تجربه اي بسيار طاقت فرسا باشد كه به اندازه سنگ بستگي دارد. راه هاي گوناگوني براي رد شدن سنگ كليه در هنگامي كه تشخيص داده يا شناسايي شده است، وجود دارد. دامنه درمان سنگ كليه از درمان هاي خانگي تا روش هاي جراحي است.
افزايش دفع ادرار يا ناتواني در دفع ادرار
ممكن است علائم سنگ كليه هنگام حركت سنگ كليه از حالب به داخل مثانه بروز كند. علائم سنگ كليه مورد به مورد متفاوت است. ممكن است برخي افراد مبتلا به سنگ كليه قادر به كنترل ميل به دفع ادرار خود نباشند، حال آنكه برخي ديگر احساس دفع ادرار دارند اما ادراري دفع نمي شود.
حالت تهوع و استفراغ
به دليل ارتباط روده ها، حالت تهوع و استفراغ دو علامت سنگ كليه است كه ممكن است شخص مبتلا آن را تجربه كند.
وجود خون در ادرار
گاهي اوقات افراد مبتلا به سنگ كليه هنگام دفع متوجه وجود خون در ادرارشان مي شوند ممكن است وجود خون در ادرار ازطريق آزمايش ادرار نيز تشخيص داده شود. اين خونريزي ناخواسته مي تواند به علت آسيب كليه يا بافت پوشش حالب ايجاد شود.
ادرار چركي و سوزش ادرار
ادرار چركي حاكي از وجود چرك در ادرار است. برخلاف خون، معمولا چرك در ادرار به سختي مشاهده مي شود. براي تشخيص قطعي وجود چرك در ادرار انجام آزمايش ادرار ضروري است.
سوزش ادرار به معني احساس سوزش در هنگام دفع ادرار است كه تجربه سختي است.
هرچه سنگ كليه شديدتر باشد، پيامدها و علائم آن نيز بيشتر است. با اين وجود در مواقع بسيار نادر، انسداد نسبي يا كامل كليه مي تواند منجر به برگشت ادرار به داخل خون شود. اين شرايط نه تنها به آسيب كليه بلكه به آسيب احتمالي عروق خوني نيز منتهي خواهدشد.

 



ترميم قلب زخمي با كمك پيله كرم ابريشم

محققان هندي توانسته اند با استفاده از پيله كرم ابريشم نوعي بافت را ويژه ترميم زخمهاي حاصل از حمله هاي قلبي ابداع كنند.
به گزارش مهر، با وجود اينكه انسانها معمولا پس از حمله قلبي سلامت خود را به دست مي آورند، خود قلب هرگز مثل گذشته سلامت خود را به دست نخواهد آورد. اين به آن دليل است كه نسوج ماهيچه هاي قلبي احيا نمي شوند، هر سلول يا بافتي كه در اثر حمله قلبي بميرد توسط مقداري بافت غيرفعال و خنثي جايگزين مي شود و عملكرد قلب در اثر اين فرايند تحت تأثير قرار مي گيرد.
از اين رو دانشمندان تلاش كرده اند براي بهبود اين وضعيت پانسمانهاي قلبي توليد كنند كه عملكرد آنها مانند چارچوبها يا داربستهايي در ابعاد نانو است تا سلولهاي جديد قلبي بتوانند بر روي آنها رشد پيدا كنند. مواد به كار گرفته شده در ساخت اين داربستها متشكل از فيبرين، نانوفيبر، نانوكابلهاي طلايي و پليمر است. اكنون مطالعه اي جديد نشان داده است كه ابريشم به دست آمده از كرمهاي ابريشم مي تواند جايگزين بهتري براي تمامي اين مواد باشد.
دانشمندان در مؤسسه ماكس پلانك كه در پروژه كشت بافتهاي قلبي بر روي چارچوبهاي سه بعدي نانويي مشاركت داشته اند، تأييد مي كنند كه استفاده از شيوه قديمي از محدوديتهايي برخوردار است، از آن جمله مي توان به آسيب پذير بودن مواد به كار گرفته شده اشاره كرد كه منجر به حمله سيستم دفاعي بدن بيمار به چارچوبهاي مصنوعي مي شد، همچنين گاهي اوقات اين مواد از چسبيدن درست سلولهاي ماهيچه هاي قلبي به چارچوبهاي نانويي و تشكيل بافت كاربردي جلوگيري مي كردند.
در مقابل، دانشمندان مؤسسه تكنولوژي «خاراگپور» در هندوستان روي يك جايگزين كاربردي تر براي اين مواد مطالعه كرده و دريافتند قطعه اي به اندازه يك سكه كه از پيله نوعي كرم ابريشم به دست آمده مي تواند در ترميم زخمهاي قلب تأثيرگذاري بهتري داشته باشد.
اين قطعه مي تواند جايگزيني مناسب براي نانو چارچوبهاي سابق بوده و در عين حال بر روي سطح آن پروتئين هايي وجود دارد كه مي تواند چسبندگي سلولهاي ماهيچه قلب را افزايش داده و تسهيل كند.
براساس گزارش پاپ ساينس، زماني كه اين ماده ابريشمي در مؤسسه ماكس پلانك مورد آزمايش قرار گرفت، سلولهاي قلب موش كه بر روي اين بافت كشت داده شده بودند توانستند ارتباط ميان سلولي را براي 20 روز حفظ كرده و با يكديگر به خوبي هماهنگ باشند. پيش از اينكه قطعات ابريشمي در دوره هاي باليني مورد آزمايش قرار گيرند، دانشمندان بايد شيوه اي علمي براي توليد ميزان مورد نياز از سلولهاي قلب بيمار را بيابند.

 



سرطان يادگاري دوران باستان

دانشمندان بعد از دو سال تحقيق بر روي يك موميايي 2200 ساله مصري در پرتغال به اين تشخيص رسيدند كه او به سرطان پروستات مبتلا بوده است.
به گزارش مشرق، يكي از اعضاي تيم تحقيق بر روي مومياني مصري 2200 ساله روز گفت، توموگرافي كامپيوتري نشان داده است كه اين مرد آسيب هاي جزئي درستون فقرات داشته و درناحيه لگن نيز شواهد متاستاز غده سرطاني مشاهده مي شود. اين موميايي متعلق به مردي مصري است كه سن او به هنگام مرگ بيش از 40 سال بوده است. اين دومين مورد بقاياي اجساد دوران باستان است كه در آن ابتلا به سرطان پروستات تشخيص داده مي شود.علل پديدآورنده بيماري سرطان سال هاست كه ذهن دانشمندان را به خود مشغول كرده است. يكي از تئوري ها مي گويد، سرطان عامل موادي است كه در دوران صنعتي شدن درمحيط زيست و مواد غذايي منتشر شده اند. اما كشف اين دو مورد نشان مي دهد كه بيماري سرطان پيش از دوران صنعتي شدن نيز وجود داشته است. به گفته پروفسور سليمه اكرم، استاد دانشگاه آمريكايي قاهره (AUC) شرايط زندگي در گذشته هاي دور كاملا با امروز متفاوت بود مواد زيان آور يا مواد غذايي دست كاري شده در آن زمان وجود نداشت. وي با اشاره به كشف دومين مورد قديمي ابتلا به سرطان، نتيجه مي گيرد كه سرطان نمي تواند تنها در رابطه با عوامل بيماري زاي دوران صنعتي شدن بررسي شود.
پروفسور اكرم معتقد است كه علت به وجود آورنده سرطان را بيشتر بايد در ژن ها جست و جو كرد تا درمحيط زيست. قديمي ترين مورد سرطان مربوط به اسكلت يك پادشاه روسي متعلق به 2700 سال پيش است.
شگفتي هاي مصر باستان اكتشاف هاي اخير پرده هاي بيشتري از زندگي مصري هاي باستان را كنار زده است.دو هفته پيش پژوهش گران در دره پادشاهان نيل قبل 3هزار ساله زني را پيدا كردند كه احتمال داده مي شود خواننده بوده است. اين نخستين قبري بود كه دراين دره پيدا شد اما متعلق به خاندان حاكمان مصر نمي شد. براساس گزارش دويچه وله، باستان شناسان تاكنون در دره پادشاهان نيل بيش از 60 گور متعلق به مصر باستان يافته اند كه قدمت آن ها به قرن هاي 11 و 12 پيش از ميلاد مي رسد. با وجود دزدان قبور، كه هزاران سال به غارت قبرهاي مصر مشغولند پژوهش گران هنوز هم قبوري مي يابند كه حاوي يافته هاي شگفتي آور و حيرت انگيزي است.

 



كاهنده هاي طبيعي كلسترول

شما مي توانيد با پرهيز از خوردن مواد غذايي كه باعث افزايش كلسترول مي شوند، كلسترول خود را در حالت تعادل نگه داريد. مواد غذايي كه باعث تقويت بدن و جلوگيري از افزايش كلسترول مي شوند عبارتند از: بادام، عصاره دانه انگور و عصاره برنج قرمز.
عصاره برنج قرمز يكي از جديدترين روش هاي كاهش كلسترول است. مطالعات انجام شده در دانشگاه پنسيلوانيا نشان مي دهند كه اين عصاره طبيعي مي تواند از افزايش كلسترول جلوگيري كند. در اين تحقيقات 60 نفر شركت كننده وجود داشتند كه داراي كلسترول بالايي بودند. براي 30 نفر از شركت كننده ها، يك رژيم غذايي خاص به همراه عصاره برنج قرمز در نظر گرفته شد.
شركت كننده هاي باقيمانده از يك شبكه دارو و رژيم غذايي مشابه استفاده كردند. بعد از 24 هفته مشخص شد مصرف كنندگان عصاره برنج قرمز، 25 تا 35 درصد كاهش در كلسترول LDL داشتند. چون اين مكمل غذايي طبيعي يك روش جديد محسوب مي شود.
بادام نقش چشمگيري در كاهش كلسترول و سلامتي قلب دارد. به همين دليل بايد آن را به عنوان يك ماده غذايي اصلي در رژيم غذايي خود گنجاند. بادام حاوي چربي اشباع نشده بالايي است و مي تواند باعث كاهش LDL يا كلسترول بد، بدون آنكه اختلالي در سطوح HDL يا كلسترول خوب ايجاد كند، شود. شما مي توانيد براي شروع بادام مصرف كنيد. عصاره دانه انگور، يكي ديگر از مواد غذايي است كه باعث كاهش كلسترول مي شود. خود انگور، از هزاران سال قبل به عنوان يك ماده غذايي موثر و مقوي شناخته شده است.انگور حاوي مواد شيميايي است كه پروانتوسانيدين اوليگومري ناميده مي شود. اين مواد شيميايي در حقيقت به عنوان آنتي اكسيدان در نظر گرفته مي شوند. علاوه بر خاصيت كاهش دهندگي كلسترول، باعث سالم نگه داشتن قلب نيز مي شوند. تحقيقات انجام شده نشان مي دهند كه عصاره دانه انگور، عصاره برنج قرمز و بادام نقش مهمي در كاهش كلسترول دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14