(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 اسفند 1390- شماره 20149

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گوشت قرباني، «اصولگرايي» است!
مقابله به مثل ايران ؛ بحران اروپا را تشديد كرد
به مناسبت بيست وششمين سالگرد شهادت سرپرست شهيد كيهان
سياست نامه شهدا
جزئيات فني سوخت رآكتور تهران و سانتريفيوژهاي جديد از زبان رئيس سازمان انرژي اتمي
جزئيات جرايم رايانه اي براي ايميل و استفاده از VPN
سرلشكر جعفري در رزمايش «والفجر»: سپاه خنثي سازي مدل رزمي آمريكا در عراق و افغانستان را تمرين كرد
عضو فهرست اتحاد ملي عراق: برخي سران منافقين در عراق محاكمه مي شوند
كوتاه از انتخابات



گوشت قرباني، «اصولگرايي» است!

حسين قدياني
صحنه هاي بديعي دارد اين نظام مقدس جمهوري اسلامي كه حتماً واژه «دموكراسي» از دركش عاجز است. شايد بايد مدد از تركيب قشنگ «مردمسالاري ديني» بگيريم، كه دنياي امروز، دموكراسي را بيشتر با بمب و دروغ و ترور و تزوير مي شناسد تا مثلاً راي مردم. از اين صحنه هاي بديع، يكي هم آنجاست كه نظام ما، انتخابات برگزار مي كند و تو مي بيني هنوز 2 ساعت مانده به آغاز راي گيري، پيرزنان و پيرمرداني كه مادر شهيد و پدر شهيدند، دقايقي بعد از نماز صبح، آرام آرام مي روند و صف تشكيل مي دهند جلوي در مساجد يا مدارس.
خرداد 88 رفتم سراغ شان جلوي در مسجد بزرگ ميدان هفت حوض، عجبا! كه زودتر از آفتاب، آفتابي شده بودند! چندتايي شان اما با عكس جگرگوشه هاي شان آمده بودند. مردان والفجر 8 و كربلاي 5 و بازي دراز و ارتفاعات قشنگ الله اكبر. همان جا به من گفت مادر شهيدي كه؛ مگر ممكن است بدون اينها زندگي كنيم. نفس ما بسته به نفس بچه هاي شهيدمان است!
«نفس ما بسته به نفس بچه هاي شهيدمان است». اين جمله آن پير زن، يعني «شهيدان زنده اند الله اكبر».
از پدر شهيدي كه داشت تسبيح شاه مقصود، به چه بزرگي مي چرخاند، پرسيدم: حالا پدرجان! خيلي مانده تا آغاز رأي گيري؟! كه جوابم داد: تكليف است، تكليف! بعد شايد بغضش را فروخورد و گفت: جخت بلا پسرم محسن، هنوز خيلي مانده بود به شروع والفجر 8 كه رفت اروند اما هنوز پيكرش برنگشته كه برنگشته. محسن هم مثل من، هنگام تكليف، عجله داشت! به پسرم رفته ام.
در خاطرم زنده شد هم الان، آن مصاحبه اي كه با مادر شهيدان اسماعيلي كردم. پير زن مي گفت: بچه هاي ما، بيشتر از زندگي و زن و بچه، مرخصي مي گرفتند و به جبهه مي رفتند، تا اينكه از جبهه بخواهند مرخصي بگيرند و بيايند و سري به ما بزنند!!
ديگر چه بگويم از صحنه هاي بديع نظام مان؟! يادم مي آيد روزگار نه چندان ماضي، كه مثل امروز، عقلا داشتند اصول گرايان را دعوت به وحدت مي كردند، مردم با مدد عقلاي قوم، آمدند و كار كارستاني كردند. آن ايام البته انتخابات رياست جمهوري بود و تعدد نامزدهاي اصول گرا، بوي تفرق آرا مي داد.
القصه! مردم و معتمدين شان كه مي ديدند گوش نامزدها بدهكار توصيه ها نيست، طرح قشنگي در انداختند و جور قصور نامزدها را كشيدند. آن طرح، اين بود كه ببينيم كدام نامزد، رأي بيشتري دارد، همه به خاطر جلوگيري از پراكندگي آرا، به همان رأي بدهيم! و اين شد كه «سوم تير» شد روزي ماندگار در تاريخ ما، و الا نمي شد!
حالا گمانم بد نباشد باز هم مردم (در اينجا منظور، مردم تهران است) و معتمدين شان كه حتماً معتمد هر 2 ليست اصلي جريان اصول گرايي هم هستند، اگر لازم شد، دوباره همان طرح را اجرا كنند تا جلوي خطر پراكندگي آراي اصول گراها گرفته شود. يعني اگر لازم شد، ليستي تهيه شود از مجموع بهترين هاي هر 2 ليست، كه 2 حسن بزرگ دارد اين كار. يكي اينكه جلوي تفرق آرا را مي گيرد و ديگري اينكه حتي المقدور، بهترين اصول گرايان را مي فرستد بهارستان. اين كار، خوبي ديگرش اين است كه هم دغدغه هاي «متحد»ها را حل مي كند، هم دغدغه هاي اصحاب «پايداري» را. پيشنهاد بدي به نظر نمي رسد، البته اگر لازم باشد، و البته اگر بي خود كش ندهند بعضي ها بحث را و كلام توي كلام نياورند!
¤¤¤
راستي! چقدر خون بر خاك جبهه هاي غرب و جنوب ريخته شد، تا امروز، ما اين همه جبهه سياسي داشته باشيم؟! خوب است سياسي ها، اعم از اصول گرا و اصلاح طلب و منتقد و معتقد و چه و چه، روز رأي گيري، اندكي زودتر از خواب بلند شوند و از نخستين نفرات صفوف به هم فشرده رأي گيري، «درس تكليف» را به گونه عملي فرا بگيرند.
گفتم كه! صحنه هاي بديعي دارد اين نظام مقدس جمهوري اسلامي. گاه حتي در فهم سياسي، ملت ما جلوتر از خواص اند. مي دانيد چرا؟! چون ملت، بيش از اصحاب سياست، اين نظام را مال خود مي دانند و خون ها داده اند برايش و خون دل ها خورده اند. چون ملت، فقط 2 جبهه مي بينند و مي شناسند؛ جبهه انقلاب و جبهه نظام سلطه. در اين كارزار، فرصت انتخابات، فرصت خوبي است براي ضربه زدن به دشمن اصلي، يا احياناً زدن بر سر و كله همديگر؟! آقاياني كه اين همه تكليف تكليف مي كنند، اينجا بگويند كه تكليف چيست؟! و اينجا بگويند كه چه مي كرد اگر «جناب عمار» بود؟! «گفتمان اصول گرايي»، همان به كه بوي حمالي براي ملت بدهد، يعني عطر خدمت. به حرافي اگر مي خواستند رأي بدهند مردم، اصلاح طلبان بودند! نبودند؟!
ميان اصولگرايان، دعوا اگر زياد شود، باورم هست گوشت قرباني، هيچ نخواهد بود الا اصول گرايي.

 



بازتاب جهاني قطع صدور نفت به انگليس و فرانسه
مقابله به مثل ايران ؛ بحران اروپا را تشديد كرد

سرويس سياسي-
در پي اقدام جمهوري اسلامي ايران در قطع صدور نفت به انگليس و فرانسه، رسانه هاي غربي با انعكاس گسترده اين موضوع اذعان داشتند با اين رويداد بهاي نفت افزايش پيدا خواهد كرد. در همين ارتباط، شبكه تلويزيوني بي بي سي، تصميم ايران به توقف فروش نفت به انگليس و فرانسه را اقدامي تلافي جويانه توصيف كرد و گزارش داد: ايران ظاهراً در تلافي تحريم نفت خود از سوي اتحاديه اروپا كه از ماه ژوئيه اجرايي مي شود، فروش نفت به فرانسه و انگليس را متوقف كرده است. مسئله تحريم نفت ايران از همين الان باعث افزايش چند دلاري قيمت نفت در بازارهاي جهاني شده است.
تلويزيون فرانسه نيز با بازتاب خبر قطع صدور نفت ايران به انگليس و فرانسه گزارش داد كه با اين اتفاق بهاي نفت افزايش پيدا خواهد كرد.
در اين گزارش آمده است، ايتاليا، اسپانيا، يونان، پرتغال و هند نيز احتمال دارد به سرنوشت فرانسه و انگليس دچار شوند. شبكه تلويزيوني يورونيوز هم به انعكاس قطع صدور نفت ايران به انگليس و فرانسه پرداخت.
اين شبكه تلويزيوني اقدام ايران را نوعي اعمال فشار بر غرب توصيف كرد و گفت: در آستانه سفر هيئتي از آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران، كه از آن به عنوان آخرين فرصت براي روشن شدن ماهيت برنامه هسته اي ايران ياد مي شود، اين كشور پيام ها و فشارها عليه غرب را افزايش داده است.
شبكه تلويزيوني فرانس 24 نيز قطع صادرات نفت به فرانسه و انگليس را نشانه عزم ايران در برابر قدرت هاي غربي دانست.
اين شبكه تلويزيوني در گزارش خود افزود: تصميم ايران در قطع صدور نفت به فرانسه و انگليس همچنين تهديدي عليه ديگر كشورهاي اروپايي بويژه يونان، اسپانيا و ايتالياست كه نفت بيشتري از ايران وارد مي كنند. ايران به اين ترتيب نشان داده است كه مي تواند تدابير مشابهي را عليه اين كشورها اتخاذ كند و اقتصاد اين كشورها را كه با بحران اقتصادي تضعيف شده است متزلز ل تر كند. تصميم ايران براي قطع صادرات نفت به فرانسه و انگليس پاسخ اين كشور به تصميم اواخر ماه ژانويه اتحاديه اروپا براي تحريم تدريجي نفت ايران است زيرا بر اساس تصميم اتحاديه اروپا، همه كشورهاي اين اتحاديه بايد تا ماه ژوئيه آينده خريد نفت از ايران را متوقف كنند. به اين ترتيب ايران با تصميم خود اراده خود را در برابر تحريم هاي اقتصادي و ماجراي هسته اي نشان مي دهد زيرا ايران بر اين باور است كه تحريم هاي تحميل شده از سوي آمريكا و كشورهاي اتحاديه اروپا بويژه عليه صادرات نفتش تأثيري ندارد.
از سوي ديگر؛ مايك گراول، نماينده سابق سناي آمريكا در گفت وگويي رفتار اروپا و آمريكا را در راه تحريم هاي نفتي عليه ايران اشتباه خواند. مايك گراول اظهار داشت: تحريم هاي نفتي عليه ايران بيش از آنكه به ايران زيان برساند به اروپا و آمريكا زيان خواهد رساند.
همچنين وبستر تارپلي مورخ آمريكايي در گفت وگو با راشاتودي روسيه اذعان كرد: اقدام پيش دستانه ايران در تحريم نفتي انگليس و فرانسه اين دو كشور را غافلگير كرده است.
خبرگزاري آلمان نيز از جمله رسانه هاي غربي بود كه به صورت مبسوط در گزارشي قطع صدور نفت ايران به فرانسه و انگليس را بازتاب داد.
از سوي ديگر؛ علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه قطع صادرات نفت به «انگليس و فرانسه»، عمل متقابل بود، تأكيد كرد كه اين كار بر اساس يك قاعده بين المللي انجام گرفته است. وي به «فارس» گفت: غرب اقدام به تحريم نفتي ايران كرد و ما پيش دستي كرده و تحريم را عملياتي كرديم تا غرب بداند كه بايد تصميمات را منطقي اتخاذ كند چرا كه عكس العمل جمهوري اسلامي ايران در برابر تصميم غيرمنطقي، متناسب با غيرمنطقي بودن آن تصميم خواهد بود.
در همين حال، مسعود ميركاظمي وزير سابق نفت كشورمان گفت: اروپا امنيت انرژي خود را در بازي اي كه آمريكا شروع كرده به خطر مي اندازد.
با توقف صادرات نفت ايران
به انگليس و فرانسه
قيمت نفت به بالاترين رقم
در 8 ماه اخير رسيد
به دنبال اقدام ايران در قطع صادرات نفت خود به فرانسه و انگليس قيمت جهاني نفت به بالاترين رقم طي 8 ماه گذشته رسيد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، به دنبال قطع صادرات نفت ايران به انگليس و فرانسه، بهاي نفت خام برنت روز دوشنبه با رسيدن به مرز 123دلار، ركورد جديدي را در طي 8 ماه گذشته به ثبت رساند.
ايران، دومين توليدكننده بزرگ نفت اوپك روز يكشنبه، در اقدامي پيشدستانه و در واكنش به تصميم اتحاديه اروپا در مورد تحريم نفتي ايران، دستور توقف فروش نفت خود به انگليس و فرانسه را صادر كرد.
بيانيه ايران در شرايطي صادر مي شود كه مشتريان اروپايي نفت ايران فرصتي 6 ماهه را براي خود جهت متوقف كردن واردات نفت از ايران در نظر گرفته بودند.
كن هاسه گاوا، كارشناس بازار نفت در توكيو اظهار داشت: «اين اقدام به عرضه مربوط مي شود، بنابراين تأثير رواني بر بازار خواهد گذاشت.»
وي افزود، افزايش بهاي نفت برنت ممكن است علاوه بر تأثير كوتاه مدت بر قيمت ها، بر تمديد قراردادهاي بلندمدت نيز تأثير بگذارد.
قيمت جهاني نفت از زمان تصويب طرح تحريم نفت ايران توسط اروپا بيش از 16 دلار در هر بشكه افزايش داشته است.
براساس اين گزارش در نتيجه اقدام ايران در قطع صادرات نفت خود به انگليس و فرانسه قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال بيش از 5/1دلار افزايش يافت و به مرز 123دلار رسيد.
قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا نيز با 56/1دلار افزايش به 8/104دلار رسيد.
سيلي هند به صورت آمريكا
در همين حال يك ديپلمات سابق آمريكا گفت: تصميم هند به ادامه واردات نفت از ايران سيلي اي است به صورت آمريكا كه تلاش مي كند جامعه بين المللي را به منزوي كردن تهران وادار كند.
نيكولاس برنز، از مقامات بلندپايه سابق وزارت امور خارجه آمريكا در مقاله اي در مجله ديپلمات نوشت: «اين يك خبر كاملاً نااميدكننده براي آن دسته از ماست كه از برقراري روابط نزديك با هند حمايت مي كنند. اين اقدام به معناي يك پسرفت واقعي در تلاش هاي 3 رئيس جمهور اخير آمريكا براي ايجاد يك همكاري نزديك و استراتژيك با دولت هاي هند در ادوار مختلف است.»
وي افزود: «تصميم هند در كنار كشيدن از اين اقدام جامعه بين المللي عليه ايران، نه تنها يك سيلي به صورت آمريكاست، بلكه علامت سؤال هايي را در مورد توانايي آمريكا براي رهبري اين جريان به وجود مي آورد.»
هند كه 12درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي كند، از پيوستن به تحريم هاي غرب عليه اين كشور خودداري كرده است.
از سوي ديگر يك مقام وزارت خارجه كره جنوبي از عقب نشيني آمريكا از تحريم مبادلات غيرنفتي كره جنوبي با ايران خبر داد.
پايگاه خبري آريرانگ كره جنوبي به نقل از اين مقام وزارت خارجه كشورش اعلام كرد واشنگتن با مستثني شدن اين كشور از تحريم هاي غيرنفتي عليه ايران موافقت كرده است.
بر اين اساس كره جنوبي مي تواند بدون تهديد مجازات هاي آمريكا همچنان به مبادلات غيرنفتي خود با ايران ادامه دهد. بدين ترتيب حدود 2هزار شركت كره اي اجازه يافتند تا مبادلات تجاري خود با ايران را ادامه دهند. براساس اين معافيت، بانك هاي دولتي يا تحت كنترل دولت كره از تحريم ها در تجارت هاي غيرنفتي با ايران محفوظ مي مانند. در حال حاضر بانك «ووري» و بانك اينداستريال كره با بانك مركزي ايران مبادلات تجاري انجام مي دهند.
كره جنوبي همچنين سعي دارد خود را از تحريم هاي نفتي آمريكا عليه ايران معاف كند كه تاكنون توافقي در اين زمينه بين دو كشور حاصل نشده است.
همچنين يك مقام صنعت نفت ژاپن گفت كه به دليل اينكه شواشل فقط مالك 35درصد سهام شركت «رويال دويچ شل» است و شركت رويال شل قراردادهاي مختلفي با ايران دارد اين شركت همچنان به واردات نفت خود از ايران ادامه خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، يك مقام شركت رويال دويچ شل گفت: شركت شواشل بزرگترين شركت ژاپني واردكننده نفت ايران هيچ تأثيري از قطع صادرات نفت ايران به فرانسه و انگليس نخواهد پذيرفت و همچنان به واردات نفت خود از ايران ادامه خواهد داد.
سخنگوي شركت شواشل گفت: شركت شل از شركت هاي ديگر جدا است و هيچ تغييري در واردات نفت خود از ايران نخواهد داد.
براساس اين گزارش، تحريم هاي آمريكا عليه ايران اوضاع را براي پالايشگاه هاي نفت ژاپن و پرداخت وجوه نفت وخيم خواهد كرد اما دولت ژاپن تلاش مي كند از تحريم نفت ايران معاف شود.
منابع نزديك به شركت شل ژاپن مي گويند كه اين شركت قراردادهاي خود با ايران را دوباره تمديد كرده است.

 



به مناسبت بيست وششمين سالگرد شهادت سرپرست شهيد كيهان
سياست نامه شهدا

سيره و شيوه عمل شهدا در كار و زندگي، سرمشق خوبي براي درس آموزي است و چه زيبا سيدحسن شاهچراغي، شهيد رجايي را الگوي عملي خويش قرار مي دهد و در كردار و گفتار او دقيق مي شود و در نهايت نيز به مانند او شربت شهادت مي نوشد. آنچه در ادامه مي خوانيد نوشته اي از اين شهيد بزرگوار است كه به مناسبت بيست و ششمين سالگرد شهادتش منتشر مي شود. اين روزها تنور انتخابات گرم است و اشخاص و گروه هاي سياسي به شدت مشغول كار و فعاليتند. آنها هم بخوانند بد نيست!
¤¤¤
«شب جمعه بود با اعضاي هيئت رئيسه مجلس آن زمان نشسته بوديم. دوستان پيشنهاد كردند كه بجاست به ديدار آقاي رجايي برويم و نخست وزير خسته را «خداقوت» بگوييم و ضمناً نگراني خود را نسبت به شوراي عالي دفاع روزهاي اول جنگ به او اعلام نماييم. تلفن زديم كه بي تكلف پذيرفته شد.
به خانه شهيد رجايي رفتيم. با ورود به آن خانه ساده و راهرو تنگ و اتاقك هاي محدود خجل شدم. زيرا تا آن هنگام فكر مي كردم كه من با وضع ساده اي زندگي مي كنم و حال مي ديديم كه نخست وزير متناسب شرايط زندگيش زندگي ساده تري دارد.
در اتاق پانزده متري پذيرايي بجز فرش و احتمالا يك آينه چيز ديگري نديدم. نه ببخشيد. در گوشه اتاق روي سفره اي جعفري و تره خورد شده پهن بود تا خشك شود و در گوشه ديگر مقداري كشمش آش، به يادم آمد كه آن وقتها توي دامغان ما هم، زنها در اتاق خلوت و معمولا پذيراييشان سبزي خشك مي كردند تا در مسير رفت و آمد و بخصوص كودكان نباشد.
رجايي مهمان ديگرش را كه از معلمان سابق و همكاران سابقش بود با سيبهاي بسيار ارزان قيمت كه هيچگاه سيب به آن ارزاني را نخريده بودم پذيرايي مي كرد. وقتي چاي خواستيم به خاطر كمبود قند و اينكه سهميه به مقدار مهمان نداريم از آوردن آن عذرخواهي كرد! ما همه با پررويي كشمشها را جلو كشيديم و به خوردن مشغول شديم. آقاي رجايي كه بيرون رفته بود در حاليكه وارد اتاق شد به شوخي گفت: شما از اينجا مي رويد ولي من بايد جواب كم شدن كشمشها را بدهم.
بحثها به شكل جديش آغاز شد و چون نگراني ما را از وضع شوراي دفاع و جنگ شنيد با صلابت و استحكام هميشگي اش گفت: «نگراني ندارد، حقانيت انقلاب بيش از آن است كه به اين زوديها ضربه بخورد. بني صدر مي گويد آقا، توپها تو خالي است و همينكه جلويش بايستي جا مي خورد و زودهم در مي رود.
همنشيني ديگر با رجايي زماني نصيبم شد كه با رأي قاطع مردم و تنفيذ امام، رئيس جمهور شده بود و هيئت دولت بايد انتخاب مي گرديد. البته نخست وزيري باهنر هم با رأي اعتماد مجلس قطعي شده بود. به اتفاق جمعي از جوانان مجلس و همفكران و مشاوران سابق رجايي به ديدارش رفتيم. در همان اتاقي كه روزي و روزگاري هويدا و آموزگار قدرت مداري مي كردند و بني صدر در دوران رياست جمهوريش متكبرانه و هارون وار زمين و زمان را نمي شناخت و هواي حكومت مطلقه را در سر مي پروراند.
وقتي وارد شديم رئيس جمهور به همان سادگي هميشگيش تنهاي تنها، پشت ميز كار غذا مي خورد. ساعت چهار بعدازظهر بود و غذا معلوم بود كه كاملاً سرد و بي مزه شده است خورشت بادمجان با بشقابي برنج سفيد كه برنجش را دست نخورده كناري گذاشته بود و بقيه را با نان تناول مي كرد. پس از غذا با همه روبوسي كرد و من هم كه او را در پست جديد نديده بودم، بوسيدمش و تبريكش گفتم.
گفت روزي وارد اين اتاق شدم كه بني صدر نشسته بود و به عنوان اداي احترام فقط دستش را از روي زانويش كمي بلند كرد و بدين وسيله احترامات فائقه را نسبت به نخست وزيرش انجام داد! گفتم من شنيده ام كه در جمع روحانيت مبارز تهران هم وقتي شما وارد جمع شده ايد همه از جاي برخاسته اند به جز بني صدر و بعد به خاطر اين بي اعتنايي مورد اعتراض قرار گرفته است.
رجائي در پاسخ من گفت فكر مي كنم اين خبر راويش موثق نباشد چه آنكه بني صدر براي هيچ كس از جاي بلند نمي شد و صريحاً مي گفت كه رئيس جمهور بايد از اين حركات در برابر ديگران و حتي رئيس دولت بپرهيزد، نباشد كه ابهت و عظمتش خدشه دار گردد!
بحث تركيب كابينه آغاز شد. آقاي رجايي متين و موثر نظر خود را بيان مي كرد.
ساعتي از مجلس گذشته بود كه ناگاه صداي انفجاري پنجره پشت رئيس جمهور را به سختي لرزاند. هنوز معلوم نبود كه چه شده رجايي گفت: خوب الحمدلله كه رحمت الهي مي رسد. از جاي برخاستم تا ببينم چه شده است. چهره ها آرام و مطمئن بود و گويا از آواي مرگ همه به آساني استقبال مي كنند و راستي رئيس جمهور هم با شوخي و مزاح مي خواست اگر نگراني در كسي وجود دارد آن هم زايل شود. پاسداران و پاسبانها داخل حياط نخست وزيري اين طرف و آن طرف رفتند و رجايي، بهزاد را با دست نشان مي داد كه پاسداران را به اين طرف و آن طرف هدايت مي كرد. آمدند و گفتند انفجاري بود در نزديكي كه امر چندان مهمي نيست. بحث ادامه يافت. چهره هايي از عناصر انجمن حجتيه براي كابينه نامزد مي شدند كه جمع تقريباً به اتفاق نمي پذيرفت. و رجايي با آرامش و ضمناً با رضايت و قبول، نظر جمع را تأييد مي كرد.»
والسلام-سيدحسن شاهچراغي
14/11/1360

 



جزئيات فني سوخت رآكتور تهران و سانتريفيوژهاي جديد از زبان رئيس سازمان انرژي اتمي

رييس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اينكه موضوع مبادله سوخت تمام شده اعلام كرد، پس از تامين نياز داخلي با نظارت آژانس معامله سوخت خواهيم داشت.
وي همچنين با اشاره به پيشرفت هاي هسته اي ايران به 1+5 توصيه كرد روش ديگري را انتخاب كنند، زيرا روش هاي قبلي موفقيت آميز نبوده است. عباسي تاكيد كرد: 1+5 بهتر است توانايي ايران را بيش از اين ها درك كند.
فريدون عباسي دواني يكشنبه شب در گفت و گو با شبكه خبري العالم، در پاسخ به اين سوال كه آيا مساله مبادله سوخت موضوعي تمام شده تلقي مي شود، اظهار داشت: موضوع مبادله تمام شده است و شايد پيشنهاد ديگري را مطرح كنيم. زيرا مبادله مربوط به زماني است كه مواد غني شده يا مواد اوليه را بدهيم و كسي بيايد و با استفاده از كارخانه خود، مجتمع سوخت توليد كند.
وي ادامه داد: در حال حاضر ما اين سرمايه گذاري را در داخل كشور انجام داده ايم و دانش و فن آوري آن را به دست آورده ايم پس نيازي به مبادله سوخت خودمان نداريم. ما ديگر سوخت توليد مي كنيم.
رييس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: مي توانيم بگوييم كه ما معامله سوخت خواهيم داشت، يعني از اين به بعد ما پاي ميز مذاكره به طرف مقابل خواهيم گفت آيا سوخت مي خواهيد؟
عباسي خاطرنشان كرد: پس از اطمينان از طرف مقابل درباره اينكه آيا تحت نظارت آژانس قرار دارد و اينكه سوخت را براي چه كاري مي خواهد، با همكاري و نظارت آژانس سوخت خود را در اختيار ديگران هم قرار خواهيم داد؛ البته وقتي نياز خودمان را رفع كرديم.
عباسي ادامه داد: منظورم از محصول اين است كه ساخت يك مجتمع سوخت آن هم سوختي از نوع رآكتور تهران، مستلزم آن است كه يك كشور در مكانيك، متالوژي، مديريت دانش و تكنولوژي و ساير زمينه هاي تخصصي رشد كرده باشد.
عباسي تاكيد كرد: مجموعه آن زمينه هاي تخصصي با يكديگر تبديل به محصولي مي شود كه ما نام آن را مجتمع سوخت 20 درصد رآكتور تهران مي گذاريم.
وي افزود: بايد اين نكته را اضافه كنم كه ايران در شيمي و مهندسي شيمي به رشد قابل ملاحظه اي رسيده كه مي تواند تمام فرايندهاي چرخه سوخت، از اكتشاف تا توليد UF6 (هگزافلورايد اورانيوم) و تبديل مجدد آن به فرم هاي مختلفي از ماده را در داخل ايران انجام دهد.
رييس سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر توانايي ايران در چرخه سوخت گفت: علاوه بر آن دستاوردي كه در غني سازي اورانيوم در داخل كشور حاصل شده آن است كه ما توانايي غني كردن اورانيوم به روش سانتريفيوژ را تا حد 20 درصد كسب كرده ايم و به خوبي مي توانيم با كيفيت مناسب اورانيوم خود را غني كرده و آن را تبديل به مجتمع هاي سوخت كنيم.
وي ادامه داد: مجتمع سوخت صفحه اي رآكتور تهران باعث مي شود كه كاركرد رآكتور با وقفه مواجه نشود و كاملا به سوخت ايراني متكي باشيم و حتي اين امكان را در آينده نزديك براي ما فراهم مي كند كه به عنوان يك صادركننده محصولات ساخته شده هسته اي (كه مجتمع هاي سوخت است) و يا مواد هسته اي تبديل شويم و اين دور از ذهن نيست. در حال حاضر اين توان را داريم كه نياز داخلي خود را تامين كنيم و در آينده به صادرات هم فكر خواهيم كرد.
رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: با قراردادن اين مجتمع سوخت كه اولين مجتمع سوخت ايراني است، رآكتور مي تواند با اطمينان بيشتري به كار خود ادامه دهد؛ به ويژه كه اين مدلي از مجتمع هاي سوخت است كه به آن مجتمع سوخت كنترلي گفته مي شود كه قابليت حركت ميله هاي كنترل رآكتور در داخل اين سوخت وجود دارد.
عباسي ادامه داد: اين مجتمع از 14 صفحه سوخت ساخته شده است، و مجتمع هاي (نوع) استاندارد داراي 19 صفحه هستند. بنابراين مجتمع از تعداد زيادي صفحه درست شده است كه هر يك از اين صفحات تكنولوژي ساخت خيلي پيچيده اي دارند و ما به آن تكنولوژي دست پيدا كرديم. رآكتور تهران در حالتي كه يك قلب نو و تازه داشته باشد حدود 20 مجتمع سوخت نياز دارد؛ پنج مجتمع از نوع كنترلي و 15 مجتمع از نوع استاندارد. در حال حاضر 30 مجتمع سوخت در قلب رآكتور تهران وجود دارد كه از قبل بوده و ما يك مجتمع سوخت به آن افزوديم. اين قلب نبايد بيش از اين بزرگ شود و ما براي كاركرد آن ماهي يك مجتمع سوخت به آن خواهيم افزود تا بتوانيم از سوخت هاي قبلي بهتر استفاده كنيم.
عباسي تاكيد كرد: ولي در آينده نزديك، يعني يكي دو سال آينده، كل قلب را تعويض خواهيم كرد؛ يعني به يك باره يك مجموعه 20 تايي از سوخت ايراني را قرار خواهيم داد. در واقع ما كاملا از واردات سوخت 20 درصد از نوع صفحه اي به كشور بي نياز شديم.
وي ادامه داد: در حدود 90 تا 100 كيلوگرم اورانيوم 20 درصد غني كرده ايم، كه در سايت نطنز است، و اين غني سازي را با يك زوج يا دو زنجيره انجام داديم.
عباسي گفت: ما امكان اين را داريم كه ظرفيت توليدمان را بالا ببريم و با توجه به اينكه در سايت نطنز اين مجموعه غني سازي 20 درصد ما در جاي امني نبود، يعني در زير زمين انجام نمي شد و كشورهاي متخاصم تهديد مي كردند كه سايت ما را هدف بمباران قرار مي دهند، تصميم گرفتيم كه بخشي از مجموعه فردو را به اين امر اختصاص دهيم كه در آينده بتوانيم به مقدار كافي اورانيوم 20 درصد غني كنيم تا رآكتور تهران دچار وقفه نشود.
عباسي گفت: مذاكره با 1+5 به عهده دكتر جليلي است. ما طبق وظيفه اي كه داشتيم سوخت را در داخل كشور توليد كرديم و رآكتور تهران را راه انداختيم كه اين دستاورد در شروع مذاكرات و نتيجه آن مي تواند تاثيرگذار باشد و من اين پيام را مي توانم به كشورهايي كه در آن سوي ميز مقابل ما مي نشينند بدهم كه بهتر است روش ديگري را انتخاب كنند، زيرا روش هاي قبلي موفقيت آميز نبوده است.
وي ادامه داد: 1+5 بهتر است توانايي ايران را بيش از اين ها درك كند و بداند كه ما اين راه خودمان را ادامه مي دهيم و دانش و فن آوري ما خطري براي كسي ندارد؛ ما به جامعه بشري اهميت مي دهيم، به رفاه بشري اهميت مي دهيم، و مي خواهيم سهم خود را در رشد و رفاه زندگي بشر داشته باشيم.
عباسي درخصوص اهميت نسل جديد سانتريفيوژها گفت: ما به دانش شبيه سازي و طراحي نسل هاي مختلف سانتريفيوژ دست پيدا كرديم، و در حال حاضر با موادي كه در اختيار داريم موفق به ساخت موتورهاي كامپوزيتي پايدار شديم؛ موتورهاي الكتريكي خاصي را كه طراحي خودمان هست، ساخته ايم و كاملا از آن ها جواب گرفته ايم. موفق شديم ماشين هاي جديد خودمان را به دور مورد نظر برسانيم، گازدهي كنيم و به اس دبيلو يو 6 (واحد كار جداسازي بالاتر از 6) دست پيدا كنيم.
وي ادامه داد: ما ماشين هايي ساختيم كه نسبت به ماشين هاي قبلي توان جداسازي شان بيش از سه برابر است. هم در مصرف انرژي صرفه جويي مي كنيم، هم مي توانيم توليدمان را افزايش دهيم و اين ها نويد بخش آن است كه ما در موعد سريع تري به ساخت سوخت مشابه رآكتور بوشهر دست پيدا كنيم؛ چون تمام مراحل تكنيكي آن را داريم و مي توانيم اورانيوم را غني كنيم و به قرص هاي سه و نيم درصد تبديل كنيم و سوخت بوشهر را تامين كنيم.
رييس سازمان انرژي اتمي ايران درباره تهديدهاي رژيم صهيونيستي براي حمله به تاسيسات ايران گفت: مدت هاست كه طرف هاي مختلف، به خصوص رژيم صهيونيستي تهديدهايي بر ضد صنعت هسته اي ما داشته اند. چه با ارسال ويروس چه با خرابكاري هاي صنعتي و در هر صورت موفق نشده اند كه (حركت) ما را كند و ما را از حركت در مسير هسته اي خارج كنند.
عباسي گفت: مسير هسته اي ما خطري براي كسي ندارد و كاملا صلح آميز است ولي رژيم صهيونيستي به طور كلي از پيشرفت هسته اي ما وحشت دارد، چون ما در زمينه هاي ديگر پيشرفت كرديم كه به توانمندي هسته اي رسيده ايم.
وي تاكيد كرد: اگر اسراييل مي توانست كاري صورت دهد از همان موقع كه ما شروع كرده بوديم مي توانست با حمله نظامي جلوي ما را بگيرد.
رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: در واقع آن ها هر كاري كه مي توانستند كرده اند، مثل ترور دانشمندان هسته اي ايران. بنابراين اگر تا به حال حمله نظامي نكرده اند به اين دليل است كه نتوانسته اند و مطمئنا نيروهاي نظامي ما بيكار ننشسته اند و پاسخ مناسب را خواهند داد و مي توانند اين كار را بكنند.
عباسي گفت: اسراييل در منطقه رقمي به شمار نمي آيدكه بتواند جلوي جمهوري اسلامي بايستد و ما اگر تا حالا به اين رژيم امان داده ايم به اين دليل است كه معتقديم مردم واقعي فلسطين بايد از طريق انتخابات نظام مورد نظر خود را انتخاب كنند و نيازي به جنگ وجود ندارد و اين مساله در آينده نزديك حتما به وقوع خواهد پيوست.

 



جزئيات جرايم رايانه اي براي ايميل و استفاده از VPN

مدير دفتر مطالعات فناوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس در مورد مصاديق استفاده از ابزارهايي مانند VPN در قانون جرايم رايانه اي تاكيد كرد: VPN غيرقانوني نيست و در قانون جرايم رايانه اي هيچ ماده اي مبني بر اينكه پروتكل VPN غيرقانوني است وجود ندارد.
رضا باقري اصل در تشريح مصاديق جرايم رايانه اي براي برخورد با ابزارهايي همچون VPN در اينترنت و نيز قوانين حقوقي مترتب بر ارتباطات الكترونيكي همچون ايميل با اشاره به اينكه نظام حقوقي كه مترتب بر پست هاي الكترونيكي است، نظام حقوقي كاملي نبوده اظهار داشت: ما قانون حريم خصوصي در فضاي سايبر و حمايت از داده ها نداريم و به دليل نبود اين قانون درخواست تبادل اطلاعات با اشكالاتي مواجه است كه ممكن است اين حريم خصوصي را نقض كند.
مدير دفتر مطالعات فناوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس كه با مهر گفت وگو كرده با بيان اينكه در قانون جرايم رايانه اي موادي براي همين منظور ترتيب داده شده است، ادامه داد: براساس ماده يك قانون جرايم رايانه اي هركس به طور غيرمجاز به داده هاي رايانه اي به واسطه تدابير امنيتي دسترسي يابد به حبس محكوم مي شود كه سامانه ايميل هم مشمول آن خواهد بود.
باقري اصل با تاكيد براينكه براساس ماده 48 قانون جرايم رايانه اي شنود محتواي در حال ارتباطات غيرعمومي در سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي مطابق مقررات شنود مكالمات تلفني خواهد بود به مهر گفت: در اين زمينه در حقيقت قاضي شنود بايد دستور دسترسي را بدهد؛ تبصره ذيل اين ماده هم مي گويد كه دسترسي به محتواي ارتباطات غيرعمومي ذخيره شده نظير پست الكترونيكي و پيامك در حكم شنود و مستلزم رعايت مقررات مربوطه است.
وي با بيان اينكه در حوزه قواعد حقوقي مترتب بر ارتباطات الكترونيكي يك سري ضعف ها داريم، ادامه داد: البته بخش كيفري ماده 48 قانون جرايم رايانه اي دسترسي به پست الكترونيكي را مصداق شنود دانسته است و مجازاتهايي نيز براي آن درنظر گرفته است.
باقري اصل خاطرنشان كرد: از طرفي براساس ماده 21 و 22 قانون جرايم رايانه اي يك سري قواعد براي بحث فيلترينگ مطرح شده كه در حقيقت ارائه دهندگان خدمات دسترسي موظف هستند اين ضوابط را رعايت كنند و اين قانون مشخص كرده است چطور بايد كار فيلترينگ انجام شود.
مدير دفتر مطالعات فناوريهاي نوين مركز پژوهشهاي مجلس در مورد مصاديق استفاده از ابزارهايي مانند VPN در قانون جرايم رايانه اي به مهر، گفت: VPN غيرقانوني نيست و در قانون جرايم رايانه اي هيچ ماده اي مبني بر اينكه پروتكل VPN غيرقانوني است وجود ندارد.
وي ادامه داد: همچنين بند الف ماده 25 قانون جرايم رايانه اي تاكيد دارد كه توزيع و انتشار و توليد و يا انجام معامله يا نرم افزار يا هر نوع ابزار الكترونيكي كه «صرفا» براي ارتكاب جرايم رايانه اي به كار مي رود مجازات دارد اما VPN و يا ابزارهاي ديگر مصداق اين واژه «صرفا» نيستند و به طور مثال بانكها و موسسات مالي از اين پروتكل براي تبادل اطلاعاتشان استفاده مي كنند چرا كه از امنيت بالاتري برخوردار است اما براساس ماده 32 قانون مشمول نگهداري اطلاعات كاربران و «داده ترافيك» هستند.
باقري اصل تصريح كرد: اگرچه در صورتي كه سايتي اقدام به ارائه يا فروش ابزار دور زدن فيلترينگ كند يا اطلاعات كاربران و داده ترافيك خدمات VPN را نگهداري نكند مي توان با همين قانون آنرا مشمول مجازات دانست اين مهم در اكثر كشور هاي جهان به عنوان رويه وجود دارد كه البته بررسي نحوه فروش اين ابزار در اينترنت نكات ديگري را نشان مي دهد.

 



سرلشكر جعفري در رزمايش «والفجر»: سپاه خنثي سازي مدل رزمي آمريكا در عراق و افغانستان را تمرين كرد

سرويس سياسي-
فرمانده كل سپاه پاسداران در رزمايش «والفجر» نيروي زميني، تاكتيك هاي تمرين شده در اين رزمايش را در راستاي خنثي سازي مدل رزمي آمريكا در جنگ هاي عراق و افغانستان توصيف كرد.
مرحله اصلي رزمايش «والفجر» نيروي زميني سپاه، روز گذشته در منطقه عمومي يزد انجام شد.
سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حاشيه برگزاري مرحله اصلي رزمايش «والفجر» نيروي زميني سپاه در منطقه عمومي يزد با بيان اينكه اين رزمايش سومين رزمايش از سلسله رزمايش هاي تخصصي نيروي زميني سپاه است و در جاي جاي ايران اسلامي تمامي يگان هاي اين نيرو متناسب با تهديدات احتمالي تمرين هاي خود را انجام مي دهند، گفت: اين رزمايش ها عمق استراتژيك جمهوري اسلامي را در برابر تهديدهاي احتمالي نشان مي دهد از بابت اين آمادگي در تمامي يگان هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خداوند متعال را شاكريم.
سردار جعفري خاطرنشان كرد: طراحي تاكتيك هاي اين رزمايش ها به دنبال تجربياتي است كه آمريكا در كشورهاي همسايه داشته و پس از رصد دقيق كليه اقدامات به منظور خنثي سازي آن انجام شده است. هر چند ما در اين رزمايش ها تنها بخش كوچكي از توانمندي هاي سپاه را به نمايش گذاشته ايم اما همين ميزان هم نشانگر اقتدار جمهوري اسلامي است.
وي با اشاره به جايگاه رزمايش هاي اخير نيروي زميني سپاه در دكترين دفاعي نيروهاي مسلح، اظهار داشت: اين تمرين ها در واقع طراحي هاي دفاعي در سواحل خليج فارس است كه تهديدات دشمنان عليه جمهوري اسلامي بيشتر از آنجا محتمل است. فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيام رزمايش «والفجر» را آمادگي صددرصدي نيروهاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران به منظور حفظ امنيت و آرامش كشورمان و كشورهاي منطقه دانست و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي خود را مسئول امنيت كشور خودمان هم چنين كشورهاي مسلمان همسايه و حاشيه جنوبي خليج فارس مي داند. جعفري افزود: ما پاسدار امنيت تنگه هرمز هستيم و مسئوليت بر هم زدن اين امنيت بر عهده كشورهاي متجاوز خواهد بود.

 



عضو فهرست اتحاد ملي عراق: برخي سران منافقين در عراق محاكمه مي شوند

عضو فهرست اتحاد ملي عراق از محاكمه برخي از سران منافقين كه در سركوب انتفاضه سال 1991 در اين كشور دست داشتند، خبر داد.
روزنامه الموتمر چاپ بغداد به نقل از جمعه عطواني نوشت: دستگاه قضايي عراق اسنادي در خصوص دست داشتن منافقين در قتل عام عراقيها در انتفاضه سال 1991 در اختيار دارد و تلاش مي كند قبل از اخراج اين گروهك از عراق ، برخي از سران آن را در خاك عراق محاكمه كند.
حدود 400 تن از اعضاي منافقين شنبه گذشته از اردوگاه اشرف به اردوگاه ليبرتي در نزديكي فرودگاه بغداد منتقل شدند و دولت عراق اعلام كرد تا پايان ارديبهشت سال 91 همه منافقين از خاك عراق اخراج مي شوند.

 



كوتاه از انتخابات

بيانيه مشترك آيت الله مهدوي كني و يزدي درباره انتخابات
جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور بيانيه اي از تمامي كساني كه زمينه وحدت و همگرايي اصولگرايان را فراهم كردند تا به يك فهرست مشترك تحت عنوان جبهه متحد اصولگرايي برسند، تشكر و اعلام كرد كه ما در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي فقط از اين فهرست حمايت مي كنيم . بخشي از اين بيانيه به شرح ذيل است :
« جامعه مدرسين حوزه علميه قم و روحانيت مبارز تهران چندي پيش با انتشار بيانيه 8 ماده اي منشور اصولگرايي گروه ها، افراد و جريان هاي اصولگرايي را دعوت به همگرايي و وحدت كردند. صدور اين بيانيه براي انجام تكليف الهي و اعلام حضور در صحنه سياسي بود. ما در اين منشور بر پايبندي برمبناي انقلاب اسلامي و نيز اصول لايتغير نظام اسلامي پا مي فشاريم.
ساده زيستي، پرهيز از تجمل گرايي و اشراف گرايي و توجه ويژه به اقشار محروم و ضعيف مبارزه با فساد و اجراي عدالت تاكيد كرديم.
ما بر دشمن شناسي، استكبار ستيزي استقلال طلبي و موضع گيري صريح در برابر فتنه گران اصرار ورزيديم، لذا براي احزاب و گروه هاي شخصيت هاي ملي و ديني به نداي دعوت ما پاسخ مثبت داده و ما جبهه متحد اصولگرايي را تشكيل داديم. جبهه متحد اصولگرايان با يك ساز و كار حقوق تعريف شده موضوع سياست هاي حضور در انتخابات و مسئله ارائه فهرست انتخاباتي را در دستور كار قرار داد.
پس از ماه ها بررسي اينك اصولگرايي قطعي ارائه شده است. اين فهرست محصول عقل جمعي و اضلاع تشكيل دهنده جبهه مي باشد. لذا جامعتين جمع بندي ديدگاه هاي اضلاغ اصولگرايي را كه در فهرست تبلور يافته است تاييد مي نمايد و در تهران و شهرستان ها به اين فهرست به طور كامل راي خواهد داد.
جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم از تمامي كساني كه زمينه وحدت و همگرايي اصولگرايان را فراهم كردند تا به يك فهرست مشترك تحت عنوان جبهه متحد اصوگرايي برسند تشكر مي كند. لذا ما در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي فقط از اين فهرست حمايت مي كنيم و انشاالله در ايام تبليغات انتخابات نكاتي را در خصوص ويژگي ها و مختصات فهرست جبهه متحد اصولگرايي به سمع مردم عزيز خواهد رساند.»
محمدرضا مهدوي كني دبيركل جامعه روحانيت مبارز
محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم
جبهه متحد سامانه وحدت جبهه انقلاب است
رئيس ستاد انتخاباتي جبهه متحد اصولگرايان گفت:اين جبهه يك سامانه وحدت است و مجموعه اصولگرايان و سلايق مختلف در اين سامانه وحدت گرد هم آمده اند و تلاش مي كنند تا جبهه انقلاب را تقويت كنند.
عليرضا زاكاني در گفت وگو با فارس، در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا مي توان جلساتي كه بين جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري در رسانه ملي برگزار مي شود را «مناظره» ناميد يا اينكه اين جلسات بيشتر به «ميزگرد» شباهت دارد؟، اظهار داشت: جبهه متحد اصولگرايان به هيچ وجه جبهه پايداري را رقيب خود نمي داند و جبهه متحد اصولگرايان رقيب جبهه پايداري نيست. وي افزود: ما به شدت از رقابت با دوستان پرهيز مي كنيم و برنامه هايي هم كه بين اين دو جبهه در رسانه ها و صداوسيما پخش مي شود، در واقع «ميزگردهايي» است كه ما با هم صحبت مي كنيم و علت آن هم شفاف سازي فضاست.
155 نامزد جبهه پايداري در 24 استان قطعي شد
سخنگوي جبهه پايداري از نهايي شدن 155 نامزد جبهه پايداري در 24 استان كشور خبر داد.
كامران باقري لنكراني اين خبر را در بازديد از خبرگزاري فارس اعلام كرد.
ظهور يك ليست جديد
جبهه اتحاد ملي، انسجام اسلامي طي نشستي خبري اسامي كانديداهاي مورد نظر اين جبهه براي انتخابات مجلس نهم را اعلام كرد.
در ليست اين جبهه تعداد 30 نامزد براي حوزه انتخابي تهران اعلام شده است. محمدمهدي تسخيري دبير اين جبهه در اين نشست خبري اعلام كرده است كه فعاليت هاي جبهه اتحاد ملي، انسجام اسلامي منحصر به دوره انتخابات نخواهد بود.
تقدير از شوراي نگهبان
براي رد صلاحيت دانه درشت هاي مجلس
احمد توكلي و الياس نادران نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي از اقدام شوراي نگهبان در رد صلاحيت دانه درشت هاي مجلس هشتم تقدير كردند.
نادران كه به همراه توكلي مهمان خبرگزاري مهر بود با اشاره به اقدام شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت كانديداهاي نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: انصافا در اين دوره از انتخابات شوراي نگهبان از زوايايي خيلي خوب عمل كرد. وي ادامه داد: شوراي نگهبان براي اولين بار بدون تعارف دانه درشت هايي را از خود مجلس حذف و آنها را رد صلاحيت كرد كه در شرايط عادي كسي جرات نمي كرد كه بگويد اين افراد مسائلي دارند كه صلاحيت ورود به مجلس را ندارند.
جمع آوري تعدادي از ليست هاي اصولگرايان
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: تعدادي از ليست هاي موجود در بين اصولگرايان جمع آوري خواهد شد.
حبيب الله عسگراولادي در حاشيه مراسم تشييع پيكر مريم بهروزي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال كه آيا تعدد ليست در جريان اصولگرا نشان دهنده وجود تفرقه در بين اين جريان نيست؟ اظهار كرد: چرا همين طور است، بايد اين وضع جمع شود. وي افزود: من معتقدم بايد به جانب ائتلاف برويم و در حال كوشش در اين مسير هستيم و ان شاءالله تعدادي از اين ليست ها جمع خواهد شد.
حضور250 هزار عامل نظارتي مردمي پاي صندوق هاي راي
رئيس اداره نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان گفت:250هزار نفر به عنوان عوامل نظارتي در رده هاي مختلف بر روند انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي نظارت دارند.
جواد مغيث ديروز اظهار داشت: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات، برعهده شوراي نگهبان است و براي تحقق بخشيدن به اين نظارت، شوراي نگهبان موظف است عوامل نظارتي را به كار گيرد.
وي اضافه كرد: عوامل نظارتي از بين صنوف و قشرهاي مختلف مردم در فرآيندي انتخاب و به كارگيري خواهند شد كه پيش از انتخابات در دوره هاي آموزشي شركت مي كنند. مغيث افزود: از250هزار نفر اعضاي هيئت نظارت60درصد مرد و40درصد زن هستند. رئيس اداره نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان تصريح كرد: عوامل هيئت هاي نظارت در روز برگزاري انتخابات كمك كار اعضاي هيئت هاي اجرايي هستند و در سطح عالي بر روند انتخابات در شعبات اخذ راي نظارت خواهند داشت.
مطهري و بذرپاش در خواجه نصير مناظره كردند
علي مطهري و مهرداد بذرپاش، دو نامزد انتخابات مجلس در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با يكديگر مناظره كردند.
در اين جلسه بذرپاش خطاب به مطهري گفت: شما تا دقيقه 90 صبر كرديد كه در ليست جبهه متحد اصولگرايان باشيد اما زماني كه اين اتفاق رخ نداد جبهه ديگري به نام «صداي ملت» تشكيل داديد، يا شما عوض شديد يا صحنه سياسي كشور تغيير كرده كه شما جبهه ديگري را راه اندازي كرديد.
همچنين بذرپاش، از مطهري به دليل مواضعش در قبال جريان فتنه، ماجراي استعفا از نمايندگي و حمايت از هاشمي انتقاد كرد.
مطهري نيز در سخنان خود درباره ليست صداي ملت گفت: بحث هاي ما راجع به ليست صداي ملت از چند ماه قبل شروع شد و ما فقط مانده بوديم كه چه زماني اين مسئله را اعلام كنيم. وقتي جبهه پايداري اعلام كرد ليست جداگانه مي دهد، اين حق براي ديگران هم ايجاد شد كه ليست بدهند و من اگر در ليست جبهه متحد بودم، خودم متولي اين كار نمي شدم.
مطهري در ادامه مدعي شد هاشمي در انتخابات 88 مظلوم واقع شده و از نامه وي به رهبري و آخرين خطبه نماز جمعه وي نيز دفاع كرد.
دفاع كوثري از ليست جبهه متحد اصولگرايان
محمد كوثري تصريح كرد كه بهترين نامزدهاي انتخاباتي را مي توان از 2 فهرست جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري انتخاب كرد. وي در نشست بصيرت در مسجد حضرت ابراهيم خليل(ع) شهرري افزود: تلاش زيادي شد كه يك فهرست واحد از جبهه متحد و پايداري اعلام شود تا مردم راحت تر راي دهند اما متاسفانه اين كار عملي نشد. وي نامزدهاي جبهه متحد و چند نامزد از فهرست جبهه پايداري را براي انتخاب نمايندگي مناسب دانست و گفت: اگر بخواهيم افراد اصلح را انتخاب كنيم بايد به فهرست جبهه متحد راي داد.
ميزان مشاركت مردم همچنان رو به افزايش است
نتايج تازه ترين نظرسنجي انجام شده از سوي يك خبرگزاري نشان مي دهد كه ميزان مشاركت مردم در انتخابات همچنان رو به افزايش است.
براساس تازه ترين نتايج نظرسنجي خبرگزاري فارس (27بهمن) از سراسر كشور از 30 مركز استان و 450 شهرستان در تاريخ 27 بهمن ماه ميزان مشاركت به 6/56 درصد افزايش يافته است.
در نظرسنجي قبلي (14بهمن ماه) ميزان مشاركت 9/51 درصد بود به اين ترتيب طي دو هفته اخير ميزان مشاركت 7/4 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه هنوز اسامي نامزدهاي انتخابات مجلس نهم منتشر نشده و تبليغات رسمي كانديداها از پنجشنبه آغاز مي شود.
نظرسنجي مذكور شامل 90 هزار نمونه آماري است كه 23درصد آن را روستانشينان تشكيل مي دهند.
كارشناسان پيش بيني مي كنند با آغاز رسمي تبليغات مجاز انتخاباتي، روند رو به رشد مشاركت مردم در انتخابات باز هم افزايش خواهد يافت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14