(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 اسفند 1390- شماره 20149

هدف دانشجو
علل مهاجرت نخبگان ايران به خارج از مرزها چيست؟ (بخش نهايي)
ترور به چه قيمت؟
رسالت افسران جنگ نرم در انتخابات مجلس
انتشار كارنامه عملكرد نمايندگان مجلس هشتم در سه بخش تاخيرها، غيبت ها و نطق ها
خواجه سروي: دانشگاه هايي كه در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي كوتاهي كنند، جريمه مي شوند
تحت فشار قرار گرفتن نمايندگان 126 تشكل دانشجويي منتقد جاسبي



هدف دانشجو

دانشجو يعني كسي كه ناظر به آينده، و متعلق به آينده است؛ آينده هم متعلق به اوست. ببينيد، اين عناوين و مفاهيمي كه در كلمه ي دانشجو گنجانده شده، خيلي مهم است. به همين دليل، فورا اين جا استفاده كنيم؛اگر دانشجو از لحاظ جهت گيري فكري و سياسي دچار انحراف باشد، مصيبت بزرگي خواهد بود. درست است؟
اگر هدف دانشجو اين باشد كه درس بخوانم، براي اين كه زندگي شخصي خودم را مثلا آباد كنم، بقيه هرچه شد، بشود؛ خطر خيلي بزرگي است.
اگر جهت زندگي دانشجو گفته شود كه بخشي از نيروهاي كشور، دچار آفات عقيدتي و فكري اند، شانه بالا بيندازد و بگويد به من چه!! همچنان كه اگر بگويند بخشي از مردم در فلان جا دچار زلزله شدند و از بين رفتند، شانه بالا بيندازد و بگويد به من چه!! بخشي از مردم از لحاظ وضع معيشتي دچار دشواري و مشكلند، شانه بالا بيندازد و بگويد به من چه!! اين حالت بي تفاوتي، مصيبت خيلي بزرگ است.
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران،11/11/76

 



علل مهاجرت نخبگان ايران به خارج از مرزها چيست؟ (بخش نهايي)

هادي مصدق؛ دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه تهران
در بخش اول به بررسي علل مهاجرت نخبگان پرداختيم و برخي نظريات مطرح را بررسي كرديم، در اين شماره به بررسي ساير نظريه ها و موارد ديگر مي پردازيم:
نظريه امپرياليست رسانه اي
اين نظريه معتقد است كه ديكتاتوري رسانه اي حاكم بر جهان كنوني، با كاناليزه كردن و بزرگ نمايي برخي اخبار و اطلاعات به استثمار كشورهاي در حال توسعه مي پردازد. آن ها با نشان دادن جنبه هاي تمدن و پيشرفت هاي خود و با كتمان ناكامي ها به بزرگ نمايي مزاياي زندگي در غرب پرداخته و در مقابل با تخريب حس ناسيوناليستي كشورهاي در حال توسعه و بزرگ نمايي مشكلات آن ها به سياه نمايي پرداخته و امكان پيشرفت و حل مشكلات را غير ممكن بيان مي كنند.
مشخص است كه در اين چنين فضايي كوچك ترين مشكلي كه در راه پيشرفت شخص نخبه پديد آيد، او را به سمت مهاجرت سوق مي دهد، اما واقعيتي را كه پس از مهاجرت با آن روبه رو مي شوند چيزي متفاوت از آمال و آرزوهاي در سر پرورانده است كه همين موضوع موجبات نارضايتي برخي از افرادي كه مهاجرت كرده اند را پديد آورده است.
نظريه بي هويتي فرهنگي
اين نظريه به اين مهم مي پردازد كه، افرادي كه هويت فرهنگي خود را از دست داده اند، در برابر مشكلات اقتصادي و اجتماعي رخ داده بسيار آسيب پذيرتر بوده و به راحتي ترك وطن كرده و در ديگر كشورها سكني مي گزينند.
اين امر در يك تحقيق كيفي كه در دانشگاه تهران انجام پذيرفته است، نشان از رابطه ي بالاي بين ميزان احترام فرد به هويت اسلامي- ايراني خود و تمايل به خدمت در كشور خود داشت و بنابراين نتيجه ي خلاف آن نشان دهنده ي اين واقعيت مي باشد كه افرادي كه اعتقادي به هويت اسلامي- ايراني خود ندارند، تمايل بيش تري به ترك وطن دارند.
نظريه ي عدم عدالت اجتماعي
در زير سعي شده است كه برخي از مهم ترين عوامل ترجيح افراد به اقامت در خارج ليست شود.
























سنخ شناسي برجستگان علمي و تخصصي مهاجر ايراني؛ «ابوالقاسم طلوع» در پژوهش خود، نخبگان مهاجر ايراني را به شش گروه تقسيم كرده است:
1. دانشجويان داراي سهميه ي ارزي كه پس از اتمام تحصيل در كشورهاي مقصد به وطن مراجعه نكردند.
2. دانشجويان آزاد، غير از برگزيدگان المپيادها و آزمون هاي ورودي كه با هزينه ي شخصي از كشور خارج شده و ديگر مراجعت نكرده اند.
3. نخبگان المپيادها و رتبه هاي اول آزمون هاي ورودي سراسري دانشگاه ها كه با هزينه ي شخصي و يا با دريافت بورس از دانشگاه و مراكز تحقيقاتي خارج، كشور را ترك كرده اند.
4. دانشجويان بورسيه ي اعزامي به خارج از كشور كه بعد از فراغت از تحصيل باز نگشته اند.
5. متخصصان، استادان و محققاني كه بيش تر به خاطر مسايل سياسي و احساس ناامني، به خصوص در سال هاي دوران انقلاب، كشور را ترك كرده اند.
6. متخصصان، استادان و محققاني كه بيشتر به دلايل علمي- تخصصي، فرهنگي و اقتصادي، كشور را ترك كرده اند.
نتيجه گيري و پيشنهادها
با توجه به ارتباط مستقيم بين چالش هاي توسعه ي علمي و خروج نخبگان از كشور، مي بايست راه هاي جلوگيري از فرار مغزها را نيز در توسعه ي برنامه هاي علمي و پژوهشي جست وجو كرد. به عبارت ديگر، آن دسته از تدابير و برنامه هايي كه به رفع چالش هاي علمي منجر خواهد گرديد، مي تواند به جذب و حفظ نخبگان نيز بينجامد. راه حل هاي زير، تدابيري براي تلاش در جهت كاهش و رفع اين معضل است.
1. ارايه ي ساز و كارهاي كنترلي به منظور تعديل و تطبيق پرورش نيروهاي متخصص در جامعه برحسب فرصت هاي شغلي و نيازهاي بازار كار در ميان مدت و ايجاد بسترها و مقدمات تأمين تقاضاي اجتماعي تحصيلات دانشگاهي و دانش اندوزي در بلند مدت، كه به طور قطع اين امر با سياست هاي توسعه اي وزارت علوم در افزايش بي رويه ي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكترا هم خواني ندارد، چرا كه ورود بيش از نياز به اين مقاطع افزون بر اين كه منجر به كاهش كيفيت آموزش و افزايش تقلب هاي دانشگاهي در انجام پايان نامه ها و تحقيقات دانشگاهي مي شود، به دليل عدم وجود شغل مناسب براي اين افراد در آينده ي نزديك، اين تلاش ها افراد را به سمت مهاجرت سوق مي دهد.
2. تقويت روحيه ي ديني افراد و تعمق آن
3. اصلاح ملاك هاي ارزيابي دانشجو و اساتيد به نفع توليدات بومي و مناسب كشور، به جاي دادن ملاك خارجي درج مقالات - ISI - كه البته در آيين نامه ي جديد ارتقاي اساتيد اين مهم تا حدي لحاظ گرديده است.
4. انتقال درصدي از هزينه ي آموزش و پايان نامه ي شخص در مقاطع ارشد و دكترا بر عهده ي سازمان هاي دولتي و خصوصي است، به اين نحو كه شخص براي اخذ پايان نامه و مشخص كردن استاد راهنما و مشاور ابتدا نيازمند به ايجاد نوعي پيوند موفق با صنعت و سازمان هاي موجود مي باشد. اين سياست چند مزيت همزمان به همراه خواهد داشت؛
اول، اين كه به نحوي آموزش هاي ما از حالت تئوريك و جداي از جامعه خارج شده و ارتباط با صنعت تقويت مي گردد.
دوم، اين كه مانع از تربيت مازاد نيروها در رشته هاي بي كاربرد مي گردد.
سوم، اين كه با توجه به تخصصي كه شخص از تجربه ي خود در همكاري با آن شركت به دست آورده است براي ادامه ي همكاري ها استفاده مي شود و همين امر مانع از بي رغبت بودن شخص براي ادامه ي زندگي در كشور مي شود.
5. تلاش در جهت واقعي نشان دادن دنياي غرب به نحوي كه در كنار بيان مزاياي آن پيرامون مشكلات آن شفاف سازي لازم انجام گيرد، تا افراد با اطمينان بيش تر به رسانه هاي دولتي، تمام واقعيت را مشاهده كنند.
6. تدوين مقررات تسهيل كننده در امر كارآفريني براي صاحبان تخصص
7. تأسيس مؤسسه هاي علمي و پژوهشي در جهت شناسايي، ساماندهي و رفع دغدغه هاي محققان و نيز استفاده ي بهينه از توان علمي آنان
8. تشكيل تيم هاي پژوهشي و ايجاد روابط مستحكم ميان آن ها كه به طور طبيعي امكان خروج را براي يك شخص كاهش مي دهد.
9. ايجاد شرايط ازدواج سريع تر براي نخبگان نيز به دليل رخداد پيوندهاي چند گانه و مستحكم تر شدن پايگاه شخص در داخل مانع از ايجاد تمايلات شديد براي اعزام به خارج مي گردد.
10. نظارت اداره ي بورس وزارت علوم بر پايان نامه هاي دكتراي بورسيه هاي خارج از كشور كه با هزينه ي دولت در حال تحصيل مي باشند و اصرار بر بومي بودن پايان نامه هاي تعريف شده؛ كه متأسفانه اين مهم هم اكنون به طور كامل مورد غفلت واقع شده و بسياري از بورسيه هاي دولت در كشورهاي خارجي بر روي موضوعاتي كار مي كنند كه افزون بر اين كه ميلياردها دلار ارزش آن پروژه بوده و به مفت به حساب خزانه ي آن كشور وارد مي شود.
متأسفانه پس از بازگشت اين افراد به كشور نيز به دليل كار برد نداشتن تخصص فرد در ايران، انگيزه ي شخص را براي مهاجرت صد چندان مي كند. به عنوان مثال شخصي كه تز دكتراي خود را «چگونگي مقاوم سازي پايه هاي اسكله در برابر برخود كوه هاي يخي» تعريف كرده است، پر واضح است كه پس از بازگشت به كشور و بي نيازي كشور به تخصص ايشان، مجبور به مهاجرت مي باشد و البته دليل اصلي آن را مي توان در عدم لزوم پاسخ گويي وزارتخانه به چگونگي صرف هزينه ها دانست. همان طور كه پيش از اين نيز بيان گرديد، چنانچه وزارتخانه درصدي از هزينه رساله دكترا را متوجه صنعت كند، اين مشكل تا حدي برطرف مي گردد.
11. تلاش براي افزايش نظام شايسته سالاري
12. ايجاد تسهيلات لازم براي جذب هيأت علمي افرادي كه به وسيله ي گرفتن كمك مالي دانشگاه خارجي - fund - در حال تحصيل در كشورهاي ديگر مي باشند و شرايط و صلاحيت عمومي لازم براي جذب را دارا مي باشند. اين امر متأسفانه در حال حاضر تا حدي با بي مهري وزرات علوم همراه گرديده است، به نحوي كه با توجه به ثبت نام جذب اعضاي هيأت علمي در فراخوان سراسري وزارت علوم در تاريخي مشخص، بسياري از اين افراد به دليل عدم اطلاع از زمان ثبت نام، اساساً امكان ورود به رقابت را از دست مي دهند؛ در شرايط ديگر متأسفانه ناهماهنگي بين دانشگاه هاي كشور در اين خصوص منجر به اين مي شود كه فرد براي انجام مصاحبه هاي هر كدام از دانشگاه ها در زمان هاي مختلف هر بار مجبور به مسافرت به ايران است كه اين مشكلات خود اين مسأله را در اذهان اين افراد تداعي مي كند كه گويا وزارت علوم چندان راغب به جذب آن ها نمي باشد.
13. هزينه ي پايين آزاد كردن مدرك كارشناسي ارشد كه حدود 2 ميليون تومان مي باشد. نيز از جمله تسهيلات ناخواسته اي است كه وزارت علوم براي خروج نخبگان كشور ايجاد كرده است.
14. هزينه ي بالاي مسافرت هاي خارجي مانع از ارتباط پيوسته ي افراد با خانواده هاي خود و ديگر دوستان مي شود، از اين رو به نظر مي رسد كه ارايه ي تسهيلات وزارت علوم در اين خصوص مي تواند كار ساز باشد، به خصوص براي بورسيه هاي وزارت علوم كه ماهانه پرداختي از دولت دارند كه بهتر است قسمتي از آن به طور خاص به اين امر اختصاص يابد.
15. استفاده از بورس هاي تكميلي براي دانشجويان نخبه اي كه خود اقدام به اخذ پذيرش به همراه - fund - از دانشگاه مقصد كرده ا ند.
16. دادن كلاس درسي به اساتيد خارج كشور از طريق برقراري ارتباط ويدئو كنفرانس و تسهيل در انتخاب اين اساتيد به عنوان استاد مشاور پايان نامه
17. شكستن باندهاي قدرت در دانشگاه ها كه مانع از ورود نيروهاي نخبه مي گردند.
18. برقراري نوعي ارتباط اينترنتي در جهت تقويت حس وطن دوستي و يادآوري افتخارات ملي و ديني كشور كه منجر به تقويت حس وطن دوستي مي گردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پي نوشت ها:
1. hunting for brain
2. research communities
منابع:
1. اسماعيلي، مهدي. پيرامون مهاجرت نخبگان. پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
2. ذاكر اصفهاني، غلام رضا. -1379-. مهاجرت نخبگان. داير? المعارف آموزش عالي
3. هداوند، سعيد -1383-. موانع موجود در توسعه ي علمي ايران، مهاجرت نخبگان . تدبير،154.
4. روزنامه ي آفرينش، 29/05/1385.
5. علل مهاجرت نخبگان ايراني، دوشنبه بيست و ششم دي 1384
webmasteriranculture.org

 



ترور به چه قيمت؟

اميرحسين صالحي¤
«يكي از دانشمندان هسته اي ايران ترور شد»، اين خبري بود كه كمتر از چند ساعت تيتر تمامي سايت ها و خبرگزاري هاي داخلي و بين المللي شد، خبري كه براي چهارمين بار قلب جامعه ايراني به خصوص جامعه نخبگان علمي كشور را به درد آورد.
اين بار نام مصطفي احمدي روشن بود كه بر لوح زرين شهداي ايران اسلامي نقش بست، جواني دانشمند و فرهيخته كه براي پيشرفت و اعتلاي علمي كشور قدم بر مي داشت و درست در دومين سالگرد شهادت مسعود عليمحمدي، يكي ديگر از دانشمندان هسته اي كشور به دست مزدوران رژيم هاي سر به دامان شيطان سپرده به شهادت رسيد.
قتل هاي سريالي در ايران به خصوص در جامعه علمي كشور خود نشانه اي از بر مدار حق بودن پيشرفت علمي جمهوري اسلامي ايران و نمادي از استيصال و درماندگي كشورهاي مدعي حقوق بشر است، تا جايي كه رسانه هاي آمريكايي و اروپايي نيز نتوانستند دست هاي خونين موساد و سيا را از اين ترورهاي كور علمي پنهان كنند و به صراحت اعلام كردند كه «ترور احمدي روشن، ادامه ترورهاي هدفمند دانشمندان هسته اي ايران در پنج سال گذشته است».
امروز ايران به عنوان يك قدرت علمي در منطقه شناخته مي شود تا جايي كه موسسه «نيوساينتيست» رشد توليد علم در ايران را يازده برابر ميانگين جهاني اعلام كرد، اين مسئله وزنه اي بسيار سنگين براي جمهوري اسلامي بود و از طرف ديگر تيري كور كننده براي كشورهاي غربي كه سال هاست سعي دارند تا الگوي جمهوري اسلامي را نزد ديگر كشورهاي مسلمان ناكارآمد نشان دهند.
دستاوردهاي ايران در عرصه هاي مختلف به خصوص در عرصه هسته اي از ديد مقامات غربي ناخوشايند و نشانه ناكارآمدي تحريم هاي سنگين عليه ايران بود، از همين رو آنها را به فكر انداخت تا بابي ديگر براي كاهش سرعت پيشرفت هسته اي و علمي كشور باز كنند، دشمنان قسم خورده ايران اسلامي اين بار به «ترور» متوسل شدند تا شايد با مرگ دانشمندان هسته اي بتوانند قبري براي برنامه هسته اي ايران فراهم آورند، اما فراموش كردند كه مردم ايران قدر اين شهيدان بزرگ خود را مي دانند و اين شهادت ها برعكس آنچه كه سردمداران غربي تصور مي كنند، موجب تقويت مسير پيشرفت علمي و پيگيري اهداف و ادامه راه شهدا و كساني كه در اين حوزه كار مي كنند، مي شود .
فشارهايي كه در طول اين سي و سه سال بر ايران اسلامي وارد شد، براي اين بود تا اجازه ندهند يك الگو در مقابل چشم مردم مسلمان منطقه به وجود بيايد؛ زيرا سردمداران صهيونيزم جهاني مي دانستند وقتي يك ملتي الگو شد، استعدادهاي خفته را به حركت درمي آورد.
آمريكا و غرب تحريم ها را بر ايران تحميل كردند تا به خيال خودشان كشور را از لحاظ اقتصادي ضعيف كنند و به ديگران نشان دهند كه اسلام باعث ارتجاع اقتصادي ملت مي شود. دانشمندان را ترور كردند تا حركت علمي را متوقف كنند و با اتهام و تهمت به اختناق و ضديت با حقوق بشر افكار عمومي دنيا را از اين الگوي اسلامي برگردانند؛ اما با وجود همه ي اين تلاشها و تبليغات گسترده ، انقلاب ايران اسلامي درخشيد و مانند نوري بر قلب هاي خفته ملت هاي مسلمان تابيد و آنها را از خوابي كه با لالايي غرب و سردمداران ديكتاتور صفتشان بر آنها تحميل شده بود بيدار كرد.
روحيه خودباوري و اعتماد به نفس دانشمندان و جوانان ايران اسلامي بر پيكر خاموش جوانان مسلمان سراسر جهان دميده شد و موجب گشت تا سراسر جهان اسلام با يك پارچگي بي سابقه اي از جمود بيرون آيد و با اميد به آينده قدم در مسيري بگذارد كه سال ها پيش توسط بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي امام خميني(ره) و به دور از كوره راه هاي تصنعي غربي كشف شده بود و امروز با رهبري امام خامنه اي ادامه پيدا كرده است.
اين بيداري عظيم در جهان اسلام و بيداري مستضعفان جهان، بر حق بودن مسير انقلاب اسلامي ايران را در همه عرصه ها به خصوص در عرصه هاي علمي كه غرب قرن ها مدعي زعامت آن بود را نشان مي دهد و اين امري است كه براي طرف غربي ثقيل و سخت است، از همين رو با بدمستي به ترورهاي كور دانشمندان ايران رو آورد و به خيال خود با اقدامات گلادياتوري سعي كرد تا فرصت هاي جمهوري اسلامي در عرصه پيشرفت در انرژي هسته اي را بسوزانند.
سفير آمريكا در رژيم صهيونيستي يك روز قبل از ترور شهيد احميد روشن اعلام كرده بود كه «براي متوقف كردن ايران دست به هر كاري مي زنيم»، از اين دست سخنان در ادبيات كدخداي فرتوت نظم نوين جهاني بسيار زياد سراغ داريم، آنها سعي مي كنند با اين سخنان مهمل و بيهوده و ترورهاي كور، در دل جوانان و دانشمندان ايران اسلامي رعب و وحشت ايجاد كنند و آنها را از مسير دستيابي به فناوري هاي جديد هسته اي محروم گردانند، اما بدون شك راه برگزيده ملت آزاده ايران، راه بدون بازگشت است و اقدامات مذبوحانه و اجراي «استراتژي مهار» توسط نظام سلطه كوچكترين خللي در اين مسير افتخارآميز ايجاد نخواهد كرد.
بنا بر گزارش هاي رسمي در مورد فعاليت هسته اي ايران بيش از شش هزار سانتريفيوژ در سايت »نطنز« استفاده مي شود و مدتي قبل نيز نيروگاه پرقدرت »فردو« در نزديكي قم به بهره برداري رسيده است و اين امر خود نمادي ديگر از پيشرفت بر مدار عزت ملي است كه خوش آيند ژنرال هاي پنتاگون نبوده و نخواهد بود.
ايران اسلامي در مسير چشم اندازي حركت مي كند كه رهبر معظم انقلاب اسلامي سال ها پيش آن را با عنوان «سند چشم انداز بيست ساله؛ ايران 1404» پيش روي مسئولان و جوانان اين مرز و بوم قرار دادند و امروز شهيد علي محمدي، شهيد شهرياري، شهيد رضائي نژاد و شهيد احمدي روشن سندي بر كيمياي اسلام ناب محمدي(ص) در جامعه انساني و نمادي از بر حق بودن پيشرفت علم در جمهوري اسلامي مي باشد.
اكنون نام مصطفي احمدي روشن به مانند عبيده ابن الحارث، شهيد جنگ بدر در ميان شهداي اسلام مي درخشد و راه وي و ديگر شهداي اين عرصه كه با آگاهي كامل برگزيده شده، با قدرت ادامه خواهد داشت و اميد است كه روح اين دانشمند شهيد با شهداي بدر و خيبر محشور شود .
¤دانشجوي رشته فناوري اطلاعات

 



رسالت افسران جنگ نرم در انتخابات مجلس

با توجه به رسالت تأثيرگذاري افسران جنگ نرم بايد براي ارائه يك تحليل جامع، بر ابعاد مختلف محيط سياسي و اجتماعي خود اشراف كامل داشته باشند كه در اين يادداشت به نقل از خبر گزاري دانشجو، اهم نكات اشاره شده است.
جنگ نرم كليد واژه اي است كه اولين بار توسط جوزف ناي مطرح شد و از سال 88 به طور جدي وارد فضاي سياسي كشور گرديد؛ در اين نوشتار با اشاره به تاريخچه جنگ نرم سعي شده است رسالت افسران جوان جنگ نرم در انتخابات پيش رو برشمرده شود.
تاريخچه مختصر جنگ نرم
پس از فروپاشي شوروي سابق نوع نويني از جنگ كه در اهداف با جنگ سخت مشترك است، اما از حربه هاي نظامي، برخوردهاي خونين و خشونت آميز در آن خبري نيست، نمود پيدا كرد؛ اين جنگ ماهيتي نرم افزاري دارد كه با استفاده از عمليات رواني و اقدامات تبليغاتي، رسانه اي و فرهنگي محقق مي شود.
كارويژه هاي جنگ نرم
جنگ نرم قلب ها را نشانه مي گيرد، فكرها را مي سوزاند، نيت ها را خاكستر مي كند و ريشه ايمان ها را مي خشكاند؛ اين جنگ متكي بر تهديدات نرم و قدرت نرم فرهنگي و اجتماعي است.
استكبار جهاني تا كنون چندين دولت سياسي را در كشورهاي مختلف از جمله لهستان، گرجستان، چك و اوسلواكي، قرقيزستان، اوكراين و تاجيكستان با استفاده از اين حربه تغيير داده است و اين قالب جديد را چندين بار براي ايران به آزمون و خطا گذارده كه تنها علت عدم موفقيت آنان رصد دقيق مقام معظم رهبري در اين حوزه بوده است.
جنگ نرم واقعيتي است كه از سال 67 بارها و بارها از سوي آيت الله خامنه اي با تعابير مختلف تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و در نهايت با گستردگي امپراطوري فرهنگي مطرح شده است.
دشمن قسم خورده انقلاب با تجهيز و استفاده از منابع مختلف رسانه اي از جمله ماهواره، مطبوعات، راديو و ساير وسايل ارتباطي خود همواره در صدد شستشوي مغزي مخاطبان خود و انتقال مفاهيم و پيام هاي مطلوب مد نظر خود است.
دشمن هر ساله با نزديك شدن به انتخابات، با مستند سازي يا حتي با سكوت خويش در ابعاد و اشكال مختلف، سعي در ايجاد خدشه بر چهره واقعي اسلام و ترسيم يك نظام ناكارآمد، ايجاد جو بي اعتمادي نسبت به مسئولان و كارگزاران نظام از طريق مستند و ميزگرد و برنامه هاي سياسي و خبري، سياه نمايي، مطرح كردن ايران به عنوان بزرگترين مدافع تروريسم، تلاش در جهت تحليل مغرضانه از اوضاع داخلي و ايجاد فضايي وحشت زا، تضعيف انسجام اجتماعي، دامن زدن به اختلافات و شكاف هاي قومي و قبيله اي و از اين قبيل اقدامات دارد.
دشمن با ايجاد تشكيك، تلطيف، تنوير و برچسب زدن و انتقال مفاهيم كلي و خلط مباحث درست و غلط به قورباغه پز كردن ذهن مخاطب خود، بخصوص جوانان - به نوعي كه تاپايان، متوجه اين مطلب نمي شود و قدرت تشخيص تحليل يك مطلب درست و يا غلط از وي ساقط مي شود - اقدام مي كند؛ شاهد اين مطلب وفور شبهاتي است كه همچنان با گذشت دو سال از انتخابات رياست جمهوري، هنوز در بين جوانان ما موج مي زند.
لازم به ذكر است، با توجه به رسالت هدايت و جهت دهي ساير دانشجويان در تشخيص صحيح، افسران جنگ نرم بايد براي ارائه يك تحليل جامع، بر ابعاد مختلف محيط سياسي و اجتماعي خود اشراف كامل داشته باشند كه اهم نكات را يادآور مي شويم.
رسالت افسران
1- احساس تكليف مضاعف و شناخت تكليف
2- تشخيص سره از ناسره
3- ورود براي پاسخگويي و شفاف كردن افكار عمومي در مباحث مختلف مانند عدم امكان تقلب در انتخابات، تاثيرگذاري آراي آنها در نتيجه انتخابات و غيره
4- انتخاب افرادي كه به مباني و اصول انقلاب التزام دارند
5- ارزش هاي انقلاب را ارزش هاي خود بدانند
6- ايجاد شور و تشويق به حضور حداكثري و گسترده
7- تبيين نقش رهبري در مديريت كلان كشور و گذر از بحران ها
8- تبيين شرايط محيط ملي، منطقه اي و بين المللي
9- اقناع و ترغيب افكار عمومي به حضور
10- پاسخ به شبهات و اقدامات موجود
11- اعتمادسازي و اعتبارسازي نسبت به انقلاب اسلامي، نظام و انتخابات
12- ايجاد انگيزه و شور و نشاط سياسي در جامعه، بخصوص دانشگاه
13- تقويت اميد به آينده نظام
14- خنثي كردن توطئه هاي دشمن در ايجاد تحريك ها و شكاف هاي اجتماعي
15- تبيين عمل به تكليف ديني و انقلابي نسبت به سرنوشت كشور
16- توجه دادن به مصالح و منافع ملي
وظيفه افسران جنگ نرم در زمينه انتخاب اصلح و آگاهانه
1- تبيين معيارها و شاخص هاي انتخاب كانديداي اصلح مبتني بر آموزه هاي ديني
2- تاثير انتخاب اصلح در عزت، اقتدار و وحدت ملي
3- تبيين الزامات و بايسته هاي شكل گيري و تحقق مجالس تراز انقلاب اسلامي
4- تحقق مجلس كارآمد، مطلوب در حفظ سلامت نظام و مبارزه با فقر و فساد
5- تبيين نقش مجلس در اعمال نظارت بر كليه شئون كشور
6- تبيين شكل گيري مجلس ولايتمدار، مردمي، ساده زيست و انقلابي
7- تبيين نقش مجلس در تامين نياز كشور در وضع قوانين مترقي و رفع مشكلات كشور
از آنجايي كه دانشجويان بسيجي خود بايد جريان ساز باشند، نه آنكه دنباله روي جريان هاي مختلف، بنابراين براي بازي نخوردن در بازي هاي حقير سياسي گروه هاي مختلف و انتخاب افراد اصلح و مجلسي كارآمد، فقط بايد سه اصل امام، انقلاب و رهبري را شاخص خود قرار داده تا به طور ناخواسته براي جرياني خاص كسب آرا نكنند؛ زيرا بر اثر تجربيات گذشته اين گروه ها در صددند از طرق ذيل به بازي گرفتن دانشجويان براي كسب آراي جبهه خود اقدام كنند.
1- ارائه بيانيه در حمايت از تشكل هاي دانشجويي
2- مصاحبه با دانشجويان سرشناس و فعال فرهنگي، سياسي و اجتماعي در جهت حمايت از تفكر خود
3- برگزاري سلسله نشست هاي پرسش و پاسخ، مناظره و سخنراني
4- حمايت هاي متعدد مالي از نشريات همسو با تشكل و حزب خود در سطح دانشگاه ها
5- تربيت رابط هاي متعدد براي انتقال آخرين اخبار و رصد افكار و اقبال عمومي در سطوح مختلف چه در جبهه خودي و چه در جبهه رقيب
6- ايجاد كميته هاي دانشجويي براي انتقال مفاهيم مدنظر خود در سطح دانشگاه ها

 



از سوي جنبش عدالتخواه دانشجويي صورت گرفت
انتشار كارنامه عملكرد نمايندگان مجلس هشتم در سه بخش تاخيرها، غيبت ها و نطق ها

جنبش عدالتخواه دانشجويي كارنامه عملكرد نمايندگان مجلس هشتم در سه بخش تاخيرها، غيبت ها و نطق ها منتشر كرد.
به گزارش فارس، جنبش عدالتخواه دانشجويي كارنامه نمايندگان مجلس را به منظور انتخاب آگاهانه مورد بررسي قرار داده است.
اين اقدام درباره كارنامه عملكرد نمايندگان مجلس هشتم در سه بخش تاخيرها، غيبت ها و نطق ها است.
براين اساس، جنبش عدالتخواه دانشجويي در مطلب خود آورده است: با توجه به فرارسيدن ايام انتخابات مجلس نهم و ضرورت بررسي كارنامه عملكرد نمايندگان مجلس هشتم به منظور انتخاب اگاهانه افراد، جنبش عدالتخواه اقدام به انتشار بخشي از كارنامه عملكرد نمايندگان مجلس هشتم نموده است.
آنچه مبناي استخراج اين كارنامه قرار گرفته است، متن مشروح مذاكرات صورت گرفته در مجلس است كه در سايت رسمي مجلس شوراي اسلامي و سايت روزنامه رسمي منتشر شده و در دسترس است.
در تنظيم اين جداول، دانشجويان ساعت هاي متمادي وقت صرف كرده اند؛ لذا با وجود دقت و نظارت صورت گرفته، احتمال خطاي انساني در جمع آوري و تنظيم نهايي اين آمارها وجود دارد كه در همين جا از كساني كه احتمال مي رود حقوق ايشان به طور كاملا دقيق رعايت نشده است عذرخواهي مي كنيم.
لازم بذكر است اين آمارها بطور كمي و تقريبي، بيان كننده عملكرد و نظم نمايندگان و التزام حقيقي ايشان به عهدي است كه با مردم بسته اند.
بديهي است موارد ذكر شده در اين جداول براي ارزيابي نهايي عملكرد يك نماينده اگرچه لازم باشد اما كافي نيست بايد اطلاعاتي از جمله كيفيت حضور و عملكرد نمايندگان در كميسيون هاي تخصصي، هيئت هاي تحقيق و تفحص، پيشنهادات و طرح هاي ارائه شده توسط نمايندگان و... را نيز به موارد موجود اضافه كرد كه البته نياز به كار گسترده تر و اطلاعات وسيع تري دارد.
ضمنا لازم به ذكر است كارنامه موجود، عملكرد نمايندگان تا انتهاي جلسه 353را مورد بررسي قرار داده است.
با توجه به آمارهاي موجود و جداول تنظيم شده، براساس شاخص غيبت نمايندگان از حضور در صحن علني، بي نظم ترين نمايندگان به ترتيب با 47و 45 و 20 و 20 جلسه غيبت بوده اند. اين درحالي ا ست كه تعداد نمايندگان بدون غيبت تا جلسه 345 به حدود پنجاه و هفت تن مي رسد.
براساس شاخص تاخير نمايندگان در حضور در صحن علني، بي نظم ترين نمايندگان به ترتيب با 3513 ، 3469 ، 2343 ، 2261 ، 2089 ، 1977 ، 1872 ، 1859 ، 1795 ، 1731 دقيقه تاخير بوده اند.
اين درحالي ست كه براي بيش از سي و سه تن از نمايندگان هيچ تاخيري ثبت نشده كه البته در مواردي به دليل مسئوليت رسمي ايشان در مجلس بوده است.
اميد است اطلاعات منتشر شده در «عدالتخواهي» بتواند در ارزيابي دقيق تر از مجلس هشتم و انتخاب كانديداهاي اصلح، به مردم كمك كند.

 



خواجه سروي: دانشگاه هايي كه در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي كوتاهي كنند، جريمه مي شوند

معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم خبر از تمهيداتي داد كه وزارت علوم براي دانشگاه هايي درنظر گرفته است كه در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي كوتاهي مي كنند.
غلام رضا خواجه سروي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه اكثر دانشگاه هاي كشور در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي همكاري لازم را دارند، گفت: دانشگاه هايي كه در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي خوب عمل مي كنند ضمن دريافت كمك مالي، تقدير مي شوند.
به گفته وي دانشگاه هاي كشور مورد ارزيابي قرار مي گيرند و برهمين اساس دانشگاه هايي كه در زمينه برگزاري كرسي هاي آزادانديشي عملكرد خوبي داشته باشند، امتياز بيشتري كسب مي كنند.
معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم خاطرنشان كرد: از سوي ديگر در شرايطي كه دانشگاه ها امكانات لازم را داشته باشند اما در برگزاري كرسي هاي آزادانديشي كوتاهي كنند نه تنها كمك هاي مالي ستاد وزارت علوم به آنها كاهش مي يابد بلكه اين كم كاري در كمك هاي صندوق رفاه و ارايه رشته ها و ظرفيت پذيرش دانشجو نيز تأثيرگذار خواهد بود.

 



تحت فشار قرار گرفتن نمايندگان 126 تشكل دانشجويي منتقد جاسبي

دبيركل جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد از تحت فشار قرار گرفتن نمايندگان 126 تشكل دانشجويي كه در اعتراض به عملكرد جاسبي و تأخير در ابلاغ حكم فرهاد دانشجو بيانيه منتشر كرده بودند، خبر داد.
مجتبي اكبري دبيركل جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد در گفت و گو با فارس گفت: پس از مصاحبه روز گذشته بنده با خبرگزاري فارس درباره حواشي عدم امضاي حكم رياست جديد دانشگاه آزاد، موج تحركات مشكوك و تخريبي عليه تشكلات شركت كننده در جلسه 27 بهمن اين مجموعه از سوي برخي از نمايندگان جاسبي در امور تشكل هاي دانشجويي آغاز شد.
وي افزود: طبق اطلاعاتي كه به وسيله دانشگاهيان به اين تشكل رسيده است، برخي از نمايندگان رئيس سابق دانشگاه آزاد پس از انتشار مصاحبه روز گذشته بنده در زمينه حضور فعال 126 تشكل دانشگاهي در جلسه اي كه به منظورحمايت از رئيس جديد و هم انديشي درباره آينده دانشگاه آزاد برگزار شده بود، مأموريت يافتند ابتدا با ايجاد فضاي تشويش براي نمايندگان و دبيران دانشجويان و اساتيد حاضر در اين مجموعه و سپس با برخورد انفعالي، آنان را از ادامه فعاليت منصرف كنند.
اكبري خاطرنشان كرد: شنيده هاي ما طي تماس هاي مكرر تلفني با اين مجموعه در روز گذشته حاكي از آن است كه در نخستين ساعات اين تحركات، افراد مذكور در اقدامي دامنه دار سعي كردند گروهي از نمايندگان تشكل هاي دانشجويي را به امضاي بيانيه اي در حمايت از مديريت سابق مجاب كنند و زماني كه با مقاومت نمايندگان برخي تشكل هاي دانشجويي مواجه شدند، اعلام كردند طي روز جاري بيانيه اي را به نام آنان و از طريق رسانه هاي همسو منتشر خواهند كرد.
دبيركل جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد با اشاره به شرايط ويژه جو حاكم بر اين دانشگاه خاطرنشان كرد: جامعه
دانش آموختگان دانشگاه آزاد ضمن اعلام حمايت از حقوق حقه تمامي اعضاي جلسه مذكور، همگان را به آرامش و پيروي از اخلاق اسلامي دعوت كرده و تا زمان برطرف شدن اين مشكلات و كاهش تنش آفريني هاي موجود در بزرگ ترين دانشگاه جهان اسلام از اعلام اسامي تشكل هاي فعال در اين هم انديشي خودداري خواهد كرد و اميدوار است اين دانشگاه با اجراي دقيق اساسنامه قانوني در آينده نزديك به رويه عادي خود در فعاليت هاي علمي و پژوهشي بازگردد.
اين فعال دانشجويي تصريح كرد: برخوردهايي از اين دست به خوبي دلايل تغيير دوره اي رياست دانشگاه آزاد را نمايان مي كند و دانشگاهيان كشور اميدوارند دانشگاه آزاد در نتيجه تحولات پيش رو به آرمان هاي رفيع امام راحل در انسان سازي از دانشگاه و نيز منويات گران قدر رهبر معظم انقلاب در زمينه رسالت غايي دانشگاه و آزاد انديشي جامه عمل بپوشاند.
به گزارش فارس، پيش از اين گروهي تحت عنوان تشكل هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد خود را نماينده تمامي تشكل هاي دانشجويي اين دانشگاه دانسته و با ارسال نمابري به خبرگزاري فارس اعلام داشته بودند كه احتراماً پيرو درج خبر تشكيل جلسه تعدادي از تشكل ها و دبيران اتحاديه هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي با موضوع بررسي وضعيت رياست اين دانشگاه ضمن تكذيب خبر مندرج مقتضي است دستور فرماييد پاسخ تشكل هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي جهت تنوير افكار عمومي در خبرگزاري فارس درج گردد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14