(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 اسفند 1390- شماره 20149

كوتاه اقتصادي
ذخيره 5 ميليون تن ميوه براي تامين بازار شب عيد
رشد چشمگير سرانه مصرف زيتون در كشور
سازمان حمايت: مجوزي براي افزايش قيمت لوازم خانگي صادر نشده است
فرش دستباف ايراني به 81 كشور صادر مي شود
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي:كارمزد معوق جايگاه داران بنزين به زودي پرداخت مي شود
استقبال عراقي ها از محصولات ايران
رئيس اتحاديه املاك: قيمت مسكن در سال آينده رشد چنداني نخواهد داشت
بانك مركزي: توزيع اسكناس نو در تمام بانك ها صورت مي گيرد
احتمال قطع صادرات نفت ايران به 6 كشور ديگر اروپايي
تسهيلات جديد دولت براي مسكن ايثارگران
اجراي دستورالعمل هاي مبارزه با پولشويي از نيمه دوم اسفند
ممبيني: لايحه بودجه 91 انعطاف لازم را درباره شرايط تحريم نفتي دارد



كوتاه اقتصادي

¤ مرتضي سلطاني رئيس هيئت مديره انجمن توليدكنندگان ماكاروني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بحث خريد گندم مورد نياز واحدهاي توليدي از طريق بورس و به قيمت 450 تومان منتفي و مقرر شد صنعتگران گندم مورد نياز خود را با قيمت 360 تومان از شركتهاي غله و خدمات بازرگاني خريداري كنند.
¤ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات زمان بندي اجرايي شدن شبكه ملي اطلاعات را در 3 فاز عنوان كرد كه فاز نخست آن در خرداد 91 به بهره برداري خواهد رسيد. رضا تقي پور در گفت وگو با فارس در خصوص زمان بندي اجرايي شبكه ملي اطلاعات، اظهار داشت: شبكه ملي اطلاعات مهم ترين هدف برنامه پنجم در بخش فناوري اطلاعات است كه در 3 فاز اجرا خواهد شد.وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: فاز نخست اين شبكه در خرداد ماه سال 91 و فاز دوم در پايان سال 92 به بهره برداري مي رسد.
¤ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: در اواخر پاييز بدليل شرايط جوي و تأخير در برداشت گوجه فرنگي توليدي استانهاي جنوبي كشور بازار اين محصول دچار تلاطم گرديده و طي مدت يك هفته قيمت تا رقم 20000 ريال افزايش يافت، ليكن با برداشت و ورود محصول توليدي استانهاي كرمان، هرمزگان و بوشهر قيمت محصول ياد شده متعادل گرديده است.
¤ محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران كه در همايش ملي «ايران و سازمان همكاري اقتصادي(اكو)» سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: اگر اكو مي خواهد موفق باشد بايد به بخش خصوصي فكر كند. توفيق اكو مرهون بخش خصوصي است.
¤ رئيس اتحاديه قنادان و شيريني فروشان از ثبات قيمت شيريني در بازار و برگزاري فروش فوق العاده شيريني خبر داد.محمد نصرتي در گفت وگو با ايسنا همچنين اظهار كرد: عرضه شيريني در نمايشگاه مصلي آغاز شده در اواخر اسفند ماه نيز فروش فوق العاده شيريني در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا صورت مي گيرد.وي همچنين از عرضه شيريني با قيمت پايين تر در نمايشگاهي كه در حجاب برگزار مي شود، خبر داد و تأكيد كرد: قيمت شيريني ها هيچ گونه افزايشي نداشته است.
¤ داريوش پاك بين- دبير كل اتاق تعاون ايران- در گفت وگو با ايسنا گفت: در مورد فعاليت هاي بورسي و فرابورسي تعاوني ها تلاش مي كنيم مطابق نياز بخش تعاون در نشست هاي كارشناسي و منسجم تر، اسباب حضور تعاوني ها در بورس و فرابورس را فراهم كنيم و براي حل اين مشكل نيز طي تعامل با مسئولان سازمان بورس و همراهي دولت و مجلس، راهكارهاي اجرايي مناسبي را اتخاذ و در پيش خواهيم گرفت.وي افزود: از آنجايي كه برابر قانون حضور تعاوني ها در بورس يك تكليف قانوني است با جديت چالشهاي پيش روي تعاوني ها تا حضور در بورس را پيگيري خواهيم كرد.
¤ معاون امور گمركي گمرك از فعال شدن سيستم متمركز تعيين ارزش گمرك (ستاگ) در 40 گمرك مهم كشور و پيوستن گمركات قشم، چابهار، پيام، نوشهر و آستارا در آينده نزديك خبر داد.محمدرضا نادري به ايسنا، گفت: از ديماه سال جاري گمركات شهيد رجايي، خرمشهر، فرودگاه امام خميني(ره)، بندر لنگه، چابهار، سلفچگان، قم، گناوه، كيش، يزد، آبادان، اميرآباد، سيرجان، شهيد باهنر و زاهدان به اين سيستم پيوسته اند و گمركات نوشهر، پيام، قشم و آستارا نيز در برنامه بعدي امسال قرار دارند.

 



ذخيره 5 ميليون تن ميوه براي تامين بازار شب عيد

رئيس هيات مديره اتحاديه باغداران از وجود بيش از 5 ميليون تن سيب و پرتقال ذخيره شده در انبارها خبر داد.
مجتبي شادلو در گفت وگو با ايسنا درباره آزاد شدن واردات سيب و پرتقال، اظهار كرد: از دو هفته پيش كم و بيش مركبات خارجي در بازار عرضه شده اند، در حالي است كه توليدكنندگان داخلي با افزايش توليد و پايين نگه داشتن قيمت ها ثابت كرده اند كه مشكلي در تهيه و توزيع ميوه هاي باغي در كشور نداريم.
وي اظهار كرد: با توجه به افزايش هزينه هاي توليد و تورم بايد قيمت محصولات باغي نيز 10درصد نسبت به سال گذشته افزايش مي يافت، اما به هيچ وجه مصرف كنندگان شاهد افزايش سيب و مركبات در بازار نبوده اند و حتي قيمت ها نسبت به سال گذشته بسيار كاهش يافته است.
شادلو افزود: به طوريكه هر كيلو سيب در ميدان ميوه و تره بار بسته به كيفيت آن، كيلويي 500 تا يك هزار و 500 تومان عرضه مي شود در صورتي كه سال گذشته سيب كيلويي هزار و 500 تا 3 هزار تومان در عمده فروشي ها عرضه مي شد.
رئيس هيات مديره اتحاديه باغداران گفت: تاكنون 40درصد از ميزان ذخيره سازي ميوه ها مصرف شده و در حالي كه تا دو ماه ديگر به پايان مصرف ميوه هاي ذخيره سازي مانده است، بيش از 60درصد محصولات باغي (بيش از 5 ميليون سيب و پرتقال) در انبارها ذخيره هستند. در انبارها وجود دارد و بازار كشش عرضه را ندارد؛ در اين ميان باز شدن درهاي وارداتي با كدام منطق صورت مي گيرد؟
وي اعلام كرد: 8 ميليون تن سيب و پرتقال در سال جاري در كشور توليد شده است كه 2/3 ميليون تن آن مربوط به برداشت سيب و بقيه از برداشت مركبات تامين شده است.
گفتني است؛ با مجوز وزارت جهاد كشاورزي و اعلام سازمان توسعه تجارت از ابتداي بهمن تا پايان ارديبهشت واردات سيب و پرتقال آزاد شده است و اين محصولات با تعرفه 4درصدي وارد خواهند شد و سقفي براي آن در نظر گرفته نشده و براساس نياز بازار انجام مي شود.
اين در حالي است كه وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است: دولت براي بازار شب عيد ذخيره سازي مناسب را انجام داده و وزارت جهاد كشاورزي نيز از افزايش توليد محصولات باغي به ويژه سيب و پرتقال و تكميل بودن انبارها براي ذخيره سازي خبر داده است.
همچنين معاون اقتصادي وزير جهاد كشاورزي چندي پيش اعلام كرده بود: با توجه به اينكه مركبات و سيب به اندازه نياز و تقاضاي بازار وجود دارد و نيازي به واردات نيست هيچ مجوزي براي واردات ميوه ايام عيد نمي دهيم.
نيكبخت تاكيد كرده بود: وزارت جهاد كشاورزي نرخ تعرفه طبق مصوبه خرداد ماه سال جاري به صورت قانوني لازم الاجرا بوده و بدون هيچ تغييري ثابت خواهد ماند.
همچنين براساس تصميم دولت ميوه مورد نياز براي تنظيم بازار شب عيد از توليدات داخلي بايد تامين و به بازار مصرف عرضه شود.
كالاهاي اساسي شب عيد تامين شده است
از سوي ديگر قائم مقام معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، از تامين كالاهاي اساسي و ضروري مردم در ايام عيد خبر داد و گفت: در اين راستا تعاملات و هماهنگي هاي لازم با تامين كنندگان صورت گرفته است.
«حسين مدرس خياباني» در نشست روساي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت 31 استان كشور افزود: هم اكنون وضعيت توليد انواع كالاهاي اساسي توليد داخل در شرايط مناسبي است و اقدامات لازم نيز براي تامين ارز كالاهاي اساسي وارداتي انجام شده است.
اين مقام مسئول تاكيد كرد: هيچ نگراني براي تامين كالاي اساسي مورد نياز بازار شب عيد وجود ندارد.
قائم مقام معاونت توسعه بازرگاني داخلي در ادامه به ميزان موجودي برخي كالاهاي اساسي در كشور اشاره كرد و گفت: هم اكنون موجودي بيش از هشت ماه مصرف شكر در كشور موجود بوده و 400 هزار تن توليد داخلي نيز آماده توزيع است.
به گفته وي، موجودي روغن نباتي در شرايط حاضر تا چند ماه مصرف آينده جوابگوست ضمن آنكه محموله روغن خام نيز در بندر پهلو گرفته و ظرفيت خوبي براي افزايش ذخيره روغن محسوب مي شود.
عضو كارگروه كنترل بازار در ادامه به طرح ويژه توزيع كالاهاي اساسي نيز در ايام پاياني سال اشاره كرد و افزود: در اين مدت 30 هزار تن شكر، 30 هزار تن روغن نباتي، 20 هزار تن برنج، 10 هزار تن مرغ و همچنين 10 هزار تن گوشت قرمز توزيع خواهد شد.
مدرس خياباني در ادامه از آغاز جشنواره فروش در ابتداي اسفند ماه و به طور همزمان در سراسر كشور خبر داد و گفت: در تهران اين جشنواره آغاز شده است.
وي افزود: برنامه ريزي ها به گونه اي تدوين شده تا برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا، فروش هاي فوق العاده فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي و اصناف به طور همزمان آغاز شود تا پاسخگوي نياز بازار و حجم تقاضاها در اين ايام باشد.




 



رشد چشمگير سرانه مصرف زيتون در كشور

عضو شوراي ملي زيتون گفت: عليرغم افزايش قيمت زيتون داخلي و خارجي، سرانه مصرف زيتون به دليل فرهنگ سازي افزايش چشمگيري يافته است.
نادر جلالت در گفت وگو با ايسنا از افزايش 20درصدي قيمت دانه هاي زيتون داخلي خبر داد و اظهار كرد: به دليل افزايش قيمت يورو و ايجاد محدوديت واردات زيتون خارجي، قيمت محصول داخلي افزايش يافته است.
به گفته وي به دليل كاهش واردات زيتون كارخانه هاي فرآوري با كمبود زيتون كنسروي مواجه شده است.
جلالت با اشاره به افزايش برداشت زيتون و روغن زيتون در سال جاري، اظهار كرد: علي رغم افزايش قيمت، سرانه مصرف اين محصول به ميزان چشمگيري نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته است.
عضو شوراي ملي زيتون افزايش سرانه زيتون را ناشي از فرهنگ سازي هاي صورت گرفته در اين زمينه عنوان كرد.
گفتني است؛ تعرفه واردات زيتون فله پيش از ممنوعيت واردات 90درصد بود كه به 30درصد كاهش يافت و تعرفه واردات كنسرو زيتون از 45درصد به 120درصد افزايش يافته است. اين امر به منظور حمايت از صنايع داخلي است كه با افزايش واردات زيتون فله در كشورمان بسته بندي صورت گيرد تا بازده آن مشمول كارخانه هاي داخلي شود.
سال گذشته همزمان با آغاز فصل برداشت تعرفه واردات از 20درصد به 90درصد افزايش يافت كه امسال ممنوعيت اعمال شده است.
براساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي در حال حاضر 103 هزار هكتار سطح باغات زيتون در كشور است كه بيش از 102 هزار محصول از آنها برداشت مي شود.
پنج استان گيلان، زنجان، قزوين، گلستان و فارس حدود 86درصد از توليد و سطح زير كشت زيتون كشور را شامل مي شوند.

 



سازمان حمايت: مجوزي براي افزايش قيمت لوازم خانگي صادر نشده است

مديركل كالاهاي فلزي سازمان حمايت گفت: مجوزي براي افزايش قيمت محصولات لوازم خانگي صادر نشده است.
شهرام ميرآخورلو در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه اخيرا رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي اعلام كرده است، قيمت محصولات لوازم خانگي 10 درصد افزايش داشته است اظهار داشت: هيچگونه مجوزي براي افزايش قيمت لوازم خانگي صادر نشده است.
وي در واكنش به اين سؤال كه آيا چنين افزايش قيمتي تخلف محسوب مي شود يا خير گفت: ما مسئول كنترل قيمت ها هستيم و اعلام مي كنيم كه هيچگونه مجوز افزايش قيمتي صورت نگرفته است.
مديركل كالاهاي فلزي سازمان حمايت گفت: تفاهم نامه اي با انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي منعقد شده است كه نمي توانم جزئيات آن را رسانه اي كنم.

 



فرش دستباف ايراني به 81 كشور صادر مي شود

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: فرش دستباف ايراني به 81 كشور صادر مي شود.
مهدي غضنفري در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به ارزآوري و مطرح بودن فرش دستباف به عنوان يكي از مهم ترين اقلام صادرات غيرنفتي و اشتغال زايي قابل توجه آن، اظهار داشت: توليدكنندگان ايراني با توليد سالانه بيش از 5 ميليون متر مربع انواع فرش دستباف كه بيش از دو سوم آن صادراتي است، جايگاه ويژه و يگانه اي در ميان رقبا دارند.
وي افزود: براساس آمار ارائه شده از سوي گمرك، صادرات در اين هنر طي 9 ماهه سال جاري به 380 ميليون دلار رسيده كه از نظر وزني، معادل 4 هزار و 770 تن بوده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه هم اكنون فرش دست باف ايراني به 81 كشور دنيا صادر مي شود گفت: در فهرست كشورهاي متقاضي فرش دستباف امارات متحده عربي رتبه نخست را از آن خود كرده است و آلمان، لبنان، ايتاليا، ژاپن، سوئد، كانادا، قطر، انگلستان و سوئيس نيز در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
صادرات 335 هزار دلاري فرش به آمريكا
از سوي ديگر با وجود گذشت 16 ماه از اعلام تحريم فرش ايران توسط كشور آمريكا، همچنان فرش ايراني به اين كشور صادر مي شود.
به گزارش ايسنا، در 10 ماهه سال جاري بيش از 335 هزار دلار «فرش و ساير كف پوش هاي نسجي از پشم يا از موي نرم (كرك) حيوان، گره باف» از كشور ايران به آمريكا صادر شده است.
اين در حالي است كه اين رقم در 6 ماهه نخست امسال تنها 48 هزار دلار بود كه به زعم گفته مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران اين ميزان مربوط به قراردادهاي پيش از تحريم فرش ايراني بود.
با وجود اين به نظر مي رسد در شرايط اقدام به تحريم فرش ايراني توسط آمريكا همچنان تاجران ايران، فرش ايراني را به آمريكا صادر مي كنند.
مجموع كل فرش صادر شده از ايران به آمريكا طي سال گذشته كه از نيمه دوم آن تحريم آمريكا آغاز شد 75 ميليون دلار بود و اين ميزان در سال هاي 88 و 87 نيز به 82 ميليون و 59 ميليون دلار رسيده بود.
در مورد تداوم صادرات فرش ايراني به آمريكا رئيس شركت سهامي فرش ايران پيش از اين تأكيد كرده بود كه تحريم فرش ايران توسط آمريكا به پايان نرسيده است. همچنين به گفته برخي مقام هاي دولتي و بخش خصوصي، با وجود تحريم فرش ايران توسط كشور آمريكا، از طريق كشورهاي ثالث مانند كانادا و افغانستان هم به دست مردم آمريكا مي رسند.
آمارهاي گمرك ايران نيز نشان مي دهد كه ميزان صادرات فرش از ايران به 2 كشور افغانستان و كانادا افزايش يافته است.
مجموع فرش هاي صادر شده به افغانستان طي 10 ماهه امسال در حالي به حدود 5/6 ميليون دلار رسيده كه مجموع صادرات فرش طي 12 ماهه سال گذشته به افغانستان بيش از 7 ميليون دلار بود. مقايسه اين دو رقم نشان مي دهد كه روند صادرات فرش ايران به افغانستان در امسال مي تواند نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

 



مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي: كارمزد معوق جايگاه داران بنزين به زودي پرداخت مي شود

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از پرداخت كارمزد معوق جايگاه داران بنزين طي روزهاي آينده خبر داد.
جليل سالاري در گفت وگو با فارس با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه صبح ديروز انجمن جايگاه داران بنزين مبني بر توقف عرضه بنزين آزاد از تاريخ 15 اسفند گفت: چند موضوع مختلف در خصوص عرضه بنزين مطرح است، بطوري كه از سال 87 و زماني كه سامانه عرضه بنزين به صورت سهميه بندي صورت گرفت مقرر شد بنزين يارانه اي 100 تومان و بنزين آزاد 400 تومان در جايگاه ها عرضه شود.
وي ادامه داد: براين اساس كارتهايي به جايگاه داران تحويل داده شد تا مصرف كنندگاني كه نمي توانند از بنزين يارانه اي استفاده كنند از اين كارتها بتوانند دريافت سوخت آزاد را انجام دهند.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خاطرنشان كرد: از آن سال تاكنون خارج از مباحث سهميه بندي، كارمزد به عرضه سوخت يارانه اي و آزاد داده مي شود و هيچ مشكلي تاكنون در اين خصوص نداشتيم.
سالاري ادامه داد: از آن زمان تاكنون خودروهاي دولتي تأمين سوخت خود را به وسيله بنزين آزاد انجام مي دهند، بطوري كه هم اكنون روزانه 11 ميليون ليتر بنزين آزاد در جايگاه ها عرضه مي شود و ارائه كارمزد به جايگاه داران همانند سنوات گذشته انجام مي شود.
مديرعامل شركت ملي پخش اظهار كرد: اعطاي كارمزد به جايگاه داران براساس درجه بندي و رتبه بندي آنان صورت مي گرفت تا عدالت رعايت شود و هيچ جاي شك و شبهه اي در اين خصوص به وجود نيايد.
وي تصريح كرد: در سال جاري نيز عرضه بنزين همانند سال گذشته است به همين دليل كارمزد نيز همانند سال گذشته نيز پرداخت مي شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به اينكه براساس يك تفاهمنامه قرار شده بود كارمزد جايگاه ها 20 درصد افزايش پيدا كند، گفت: براين اساس ما به وعده خود عمل كرديم و براساس ميزان فروش جايگاه ها و رتبه بندي آنها كارمزد را پرداخت كرديم.
سالاري با اشاره به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نيز خاطرنشان كرد: پس از اجراي اين قانون يك فرصت 48 ساعته براي دريافت وجوه عرضه بنزين به جايگاهداران داده شده است و اين فرصت مي تواند جايگاه داران را در يك شرايط اقتصادي ايده آل قرار دهد بطوري كه هم اكنون 600 جايگاه بنزين آماده بهره برداري و 700 باب جايگاه متقاضي وجود دارد كه اين امر نشان دهنده وجود شرايط ايده آل اقتصادي جايگاه داري است.
وي با اشاره به اينكه كارمزد تعويق افتاده جايگاه داران نيز بزودي پرداخت مي شود گفت: براساس مذاكرات صورت گرفته تاكنون دو ماه كارمزد بنزين آزاد جايگاه داران پرداخت نشده كه بزودي پرداخت مي شود.

 



استقبال عراقي ها از محصولات ايران

محصولات ايراني از جمله خودرو بازار مناسبي در عراق پيدا كرده است.
به گزارش ايسنا در ميان كشورهاي خريدار خودروي ايراني، عراق، بنين و آلمان 3 كشور عمده مقصد صادرات خودروي سواري بوده اند كه عراق با خريد 13 هزار و 683 دستگاه خودرو به ارزش 69 ميليون دلار در رده اول كشورهاي خريدار خودروي ايراني قرار دارد و از نظر تعداد 26/97 درصد و از نظر ارزش 80/95 درصد از سهم كل بازار صادرات خودرو ايراني را به خود اختصاص داده است.
در اين مدت 164 دستگاه خودرو به ارزش 608 هزار دلار به آلمان صادر كرده ايم كه اين كشور از نظر تعداد 17/1 درصد و از نظر ارزش 84/0 درصد از سهم كل صادرات خودرو را به خود اختصاص داده است.
ميزان صادرات خودروي سواري به بنين در غرب آفريقا نيز طي اين مدت 40 دستگاه به ارزش 600 هزار دلار بوده و اين كشور از نظر تعداد 28/0 درصد و از نظر ارزش 83/0 درصد از سهم كل صادرات خودرو از كشورمان را به خود اختصاص داده است.
بنابراين گزارش، ميزان صادرات خودروي سواري از ايران به ساير كشورها در 10 ماهه امسال، 181 دستگاه به ارزش يك ميليون و 817 هزار دلار بوده كه بر اين اساس از نظر تعداد 29/1 درصد و از نظر ارزش 52/2 درصد از سهم كل صادرات خودرو را نشان مي دهد.
ايران جاي تركيه را
در صادرات قارچ به عراق گرفت
رئيس اتحاديه توليدكنندگان قارچ گفت: با افزايش قيمت دلار و ترغيب توليدكنندگان به صادرات، ايران جاي تركيه را در صادرات قارچ به عراق گرفت.
محمدرضا نوربخش در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 5 الي 6 تن قارچ به كشور عراق صادر مي شود.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان قارچ با بيان صادرات سالانه 5 الي 6 هزار تني قارچ به كشور عراق گفت: پيش از اين تركيه بيشترين صادرات را به اين كشور داشت كه با افزايش قيمت دلار ايران جاي تركيه را گرفته است.
وي با بيان اينكه بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها تنها 9 درصد به قيمت قارچ اضافه شده است، گفت: اين در حالي است كه به دليل افزايش حامل هاي انرژي و همچنين نهاده هايي كه استفاده مي شود هزينه ها و به تبع آن قيمت تمام شده رشد بيشتري داشته و طي 2 سال گذشته 25 درصد تورم در جامعه بوده است.
نوربخش گفت: در حال حاضر كمپوست 50 تا 100 درصد افزايش قيمت داشته است.
وي خاطرنشان كرد: به دليل افزايش قيمت تمام شده ميزان توليد قارچ در سال جاري پيش بيني مي شود به 48 هزار تن كاهش يابد درحالي كه طي سال گذشته اين رقم 73 هزار تن بوده است.
وي با اشاره به قيمت 3 هزار و 500 توماني هر كيلوگرم قارچ در ميادين تره بار گفت: اين در حالي است كه تنها 2 هزار تا 2500 تومان در هر كيلو به دست توليدكننده مي رسد به دليل زحمات زيادي كه در توليد محصول وجود دارد و نيز ارزش غذايي بالاي آن اين رقم ناچيزي است.
نوربخش گفت: در اكثر كشورها قيمت قارچ حدود معادل قيمت گوشت است اما در كشور ما اين قيمت بسيار كمتر است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر ايران جايگاه يازدهم توليد قارچ دنيا را دارد گفت: در سند چشم انداز پيش بيني شده كه ايران جايگاه سوم توليد قارچ دنيا را داشته باشد و اين امر محقق خواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر سالانه رشد 8 درصدي توليد قارچ را داريم كه پيش بيني مي شود در سال 1404 به توليد 231 هزار تن برسيم و مصرف سرانه 940 گرمي كنوني در سال 1404 به حدود 5/1 كيلوگرم مي رسد و با رشد 3/1 درصدي جمعيت سال 1404، 91 ميليون نفر جمعيت خواهيم داشت كه ميزان سرانه توليد بيش از مصرف خواهد بود.
وي تاكيد كرد: به دليل توليد مناسبي كه در آينده خواهيم داشت از همين الان برنامه ريزي صادراتي بايد انجام گيرد.

 



رئيس اتحاديه املاك: قيمت مسكن در سال آينده رشد چنداني نخواهد داشت

رئيس اتحاديه املاك وضعيت قيمت مسكن در سال آينده را طبيعي دانست.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با فارس درباره اينكه با توجه به واگذاري هاي مسكن مهر نبايد سال آينده شاهد رشد قيمت مسكن باشيم افزود: درست است سال آينده قيمت مسكن نمي تواند به صورت جهشي افزايش داشته باشد چرا كه واگذاريهاي مسكن مهر به شكل قابل توجهي در حال انجام است و بايد شاهد يك وضعيت و شرايط طبيعي از لحاظ قيمت باشيم.
وي تأكيدكرد: سال آينده سال خوبي خواهيم داشت و همانطور كه مسئولان تأكيد كرده بودند تا پايان سال 92 مشكل مسكن را به حداقل خواهند رساند و به نظر بنده اين موضوع در حال به نتيجه رسيدن است.
قلي خسروي تصريح كرد: وقتي واگذاريهاي مسكن مهر از اواخر ماه جاري آغاز شود مطمئناً يك سري جابجايي ها انجام مي شود پس مطمئناً بازار مسكن در سال آينده يك بازار باثباتي را تجربه خواهد كرد.
رئيس اتحاديه املاك كشوري گفت: از سال 91 ابتدا در تهران و سپس استان ها و شهرستان هاي كشور نام بنگاه هاي مسكن به نام افراد و شخص داراي مجوز كسب خواهد بود.
وي ادامه داد: از سال آينده در تهران درج بنگاه مسكن با نام هاي متعارف ديگر به غير از نام فاميلي افراد ممنوع است.
قلي خسروي تأكيد كرد: اين كار با هدف جلوگيري از فساد حرفه اي برخي بنگاه هاي مسكن صورت مي گيرد و از اين پس هر فرد و يا بازرسي وارد دفاتر مشاور املاك مي شود آن بنگاه را با نام بنگاهي مي شناسد كه صاحب آن مشاور املاك است.

 



بانك مركزي: توزيع اسكناس نو در تمام بانك ها صورت مي گيرد

مديركل ريالي و نشر بانك مركزي از توزيع اسكناس نو در تمام بانك هاي كشور خبر داد.
عباس كمره اي در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين پرسش كه آيا بانك مركزي قصد ندارد از ساير بانكها نيز در كنار بانك كارآفرين براي توزيع اسكناس نو كمك گيرد، اظهار داشت: فقط بانك كارآفرين مامور توزيع اسكناس نو نيست بلكه بانك مركزي از ساير بانكها نيز در شب عيد در اين خصوص كمك خواهد گرفت.
وي افزود: بانك كارآفرين در مناسبت هاي ويژه و خاص در كنار ساير بانك ها به ويژه بانك ملي وظيفه توزيع اسكناس نو و مسكوكات را برعهده دارد.
مديركل ريالي و نشر بانك مركزي با تاكيد بر اينكه بانك كارآفرين در تهران 10شعبه براي توزيع اسكناس نو دارد، اضافه كرد: بانك مركزي در ساير شهرها نيز تمهيدات لازم را درنظر گرفته تا در بانك ملي و مابقي بانك ها اين امر انجام شود.
كمره اي در همين ارتباط تاكيد كرد كه صرفا بانك كارآفرين مامور توزيع اسكناس نو در بازار نيست و گفت: برنامه بانك مركزي در اين خصوص با آقاي احمدي دبيركل بانك هماهنگ و اعلام خواهد شد.
وي ادامه داد: بانك ملي در شهرستان ها با كمك ناظرين پولي بانك مركزي همه ساله توزيع اسكناس نو را انجام مي دهد؛ البته ساير بانك ها نيز اين كار را انجام مي دهند.
مديركل ريالي و نشر بانك مركزي تصريح كرد: بانك كارآفرين از يك سال گذشته انتخاب شده بود تا در مناسبت هاي مختلف اسكناس نو و مسكوك را در اختيار همشهريان تهراني قرار دهد.
كمره اي در ادامه درباره اينكه وضعيت سهميه بندي اسكناس نو در بانكهاي دولتي و خصوصي طي سال جاري چگونه خواهد بود، گفت: اصلا بحث سهميه مطرح نيست؛ برنامه بانك مركزي براي تامين اسكناس نو در سال 90 به زودي اعلام خواهد شد.
مديركل ريالي و نشر بانك مركزي با اشاره به اينكه هيچ يك از بانك ها محدوديتي در خصوص اسكناس هاي نو ندارند، بيان كرد: بانك مركزي اسكناس نو را با توجه به موجودي بانك مركزي و ساير بانك ها و ساير پارامترها از درشت ترين تا ريزترين اسكناس را در اختيار آنها قرار مي دهد.
وي اضافه كرد: بانك مركزي برنامه ويژه اي براي تامين و توزيع اسكناس نو در شب عيد خواهد داشت.

 



احتمال قطع صادرات نفت ايران به 6 كشور ديگر اروپايي

مديرعامل شركت ملي نفت ايران از احتمال توقف صادرات نفت ايران به ساير كشورهاي اروپايي در صورت ادامه رفتارهاي خصمانه آنها در قبال ايران خبر داد و اعلام كرد: به زودي قيمت جهاني نفت از مرز 150 دلار عبور مي كند.
به گزارش مهر، احمد قلعه باني امروز در حاشيه امضاي قرارداد توسعه سه ميدان نفتي در جمع خبرنگاران درباره درخواست اخير يونان براي ادامه واردات نفت از ايران، گفت: در حال حاضر تقاضا براي خريد نفت از ايران در بازارهاي جهاني افزايش يافته است.
معاون وزير نفت با يادآوري اينكه به تازگي به برخي از پالايشگاه هاي اروپايي اعلام شده است كه بايد قراردادهاي 3 تا 5 ساله براي خريد نفت از ايران امضا كنند، تصريح كرد: برخي از دولت هاي اروپايي، خود اقدامات خصمانه را آغاز كرده اند و اين كشورها بايد پاسخگوي بازي اي كه آغاز كرده اند به مردم خود باشند.
وي همچنين درباره احتمال قطع صادرات نفت ساير كشورهاي اروپايي همچون اسپانيا، هلند، يونان، آلمان، ايتاليا و پرتغال پس از انگليس و فرانسه در پاسخ به مهر گفت: قطعا اگر اقدامات خصمانه برخي از كشورهاي ديگر اروپايي ادامه يابد، صادرات نفت به اين كشورها قطع خواهد شد.
قلعه باني همچنين از آمادگي ايران براي امضاي قراردادهاي جديد فروش نفت به كشورهاي اروپايي در صورت كنار گذاشتن اقدامات خصمانه آنها خبر داد و يادآور شد: همزمان با كاهش صادرات نفت ايران به اروپا، فرصتي براي بازيابي مخازن هيدروكربوري و افزايش توليد صيانتي نفت در ايران فراهم شده است.

 



تسهيلات جديد دولت براي مسكن ايثارگران

وزيران عضو كارگروه مسكن به دولت اجازه دادند به ايثارگران داراي مسكن ناتمام يا نامناسب، مجدداً وام مسكن پرداخت كند.
با مصوبه كارگروه مسكن و در اجراي بند (125) قانون بودجه سال 1390كشور، دولت مكلف است به جانبازان (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا (همسر، فرزند و والدين شهدا) كه در سالهاي گذشته از وام مسكن استفاده كرده اند و در حال حاضر داراي مسكن ناتمام و يا نامناسب هستند، با معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران جهت تكميل يا ساماندهي مسكن خود، مابه التفاوت وام قبلي تا سقف وام مصوب در سال 1389را در قالب تسهيلات ساخت مسكن يا مسكن مهر و يا تسهيلات مسكن مهر ملكي با همان وثيقه قبلي يا وثيقه جديد پرداخت كند.
براساس بند ديگري از اين مصوبه، بنياد شهيد و امور ايثارگران مي تواند تعداد 2 هزار فقره وام ساخت يا خريد مسكن از سهميه سالجاري را مجدداً براي ايثارگراني كه در سنوات گذشته واحد مسكوني دريافت و هم اكنون مسكن آنان داراي اشكال اساسي است استفاده كند. همچنين بنياد شهيد و امور ايثارگران مي تواند براي ايثارگران غيرايراني كه فاقد شناسنامه ايراني مي باشند تعداد (5000)فقره تسهيلات بانكي مندرج در آيين نامه تأمين مسكن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را به نام خود دريافت و بازپرداخت اقساط آن را تضمين كند.

 



اجراي دستورالعمل هاي مبارزه با پولشويي از نيمه دوم اسفند

دبيركميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت؛ شش دستورالعمل مبازره با پولشويي از نيمه دوم اسفندماه جاري در بازار سرمايه اجرا مي شود.
به گزارش سنا «روح الله نجفي»، با اشاره به تعريف واژه پولشويي درباره دستورالعمل هاي مربوط به اين حوزه گفت: پيرو آيين نامه اجرايي مبارزه با پولشويي، 6 دستورالعمل در اين خصوص تصويب و تاييد شده است.
وي ادامه داد: اين دستورالعمل ها شامل شناسايي مشتريان در بازار سرمايه، گزارش عمليات و معاملات مشكوك، رعايت مقررات مبارزه باپولشويي در خدمات الكترونيكي و معاملات آنلاين، نحوه مراقبت از اشخاص مظنون در بازار سرمايه، نحوه ارسال اسناد و مدارك در بازار سرمايه به نشاني پستي مشتريان و نگه داري اسناد در بازار سرمايه در حوزه مبارزه با پولشويي است.

 



ممبيني: لايحه بودجه 91 انعطاف لازم را درباره شرايط تحريم نفتي دارد

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: لايحه بودجه 91 به اندازه كافي انقباضي تهيه شده و انعطاف لازم را براي مقابله با شرايط تحريم دارد.
رحيم ممبيني در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد تحريم نفتي و آثار آن بر تراز لايحه بودجه 91 گفت: اولاً مشكلي از نظر تحريم ايجاد نمي شود، ثانياً بودجه 91 به صورت انقباضي تهيه شده و معمولاً انعطاف پذيري لازم براي شرايط مختلف را دارد.
وي تأكيد كرد: يكي از ويژگي هاي لايحه بودجه 91 اين است كه بيش از پيش در مرحله اجرا متناسب با شرايط موجود قابل تصميم گيري و انعطاف است و اگر نوساني در ميزان درآمد نفتي پيش آيد، مي تواند به تناسب آن شرايط انعطاف داشته باشد.
ممبيني تأكيد كرد: يكي از ويژگي هاي بودجه نويسي، انعطاف پذيري است البته به مقتضاي شرايط روز، تصميم گيري لازم انجام مي شود.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد آمار نهايي تخصيص بودجه 90 گفت: معاونت بودجه در مورد تخصيص نهايي مخارج ضروري در حال اقدام است و بزودي تخصيص نهايي تا نيمه اول اسفند در قانون بودجه 90 صورت مي گيرد.
ممبيني تأكيد كرد: اين تخصيص ها در مورد پرداخت هاي اجتناب ناپذير است، اما در مورد تخصيص بودجه هاي عمراني تاكنون به طور ميانگين 75درصد از بودجه هاي عمراني تخصيص داده شده و در مورد رقم پرداخت توسط خزانه بايد از آنها سؤال شود، اما به طور ميانگين بيش از 65درصد پرداخت ها از جانب خزانه صورت گرفته است.
وي در مورد تدوين شاخص هاي كلان لايحه بودجه 91 گفت: هنوز اين شاخص ها از كارشناسان معاونت برنامه ريزي كه در حال تحقيق بر روي تدوين شاخص هاي كلان هستند، دريافت نشده و بزودي شاخص هاي كلان لايحه بودجه اعلام خواهد شد.
وي تأكيد كرد: كل تخصيص بودجه 90 در آينده نزديك انجام مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14