(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 اسفند 1390- شماره 20152

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رسانه هاي غربي : ايراني ها روز انتخابات جواب آمريكا را مي دهند
بازداشت خبرنگار محلي صداوسيما تخريب توافقات دو طرفه است
سردار احمد وحيدي: 27 سال هيچ دستگاه امنيتي به عماد مغنيه دست نيافت
آلمان ، كره ، هند و ژاپن زير پاي تحريم هاي ضد ايراني آمريكا را خالي مي كنند
16 نهاد اطلاعاتي در واشنگتن: آمريكا مي داند ايران به دنبال بمب اتمي نيست
رئيس سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع: ماهواره «طلوع» سال آينده به فضا پرتاب مي شود
كوتاه از انتخابات



گزارش خبرنگاران خارجي از تهران
رسانه هاي غربي : ايراني ها روز انتخابات جواب آمريكا را مي دهند

سرويس سياسي-
در حالي كه تنها دو روز از آغاز تبليغات انتخاباتي در تهران مي گذرد، خبرگزاري هاي غربي با ارسال گزارش هاي متعدد از مبداء تهران و در مواردي ديگر شهرهاي ايران، «روحيه ضدغربي» و «انگيزه براي پاسخ به تهديدهاي آمريكا» را از مهمترين عوامل رويكرد مردم به مشاركت گسترده در انتخابات برشمردند.
تبليغات بيش از 3000 كانديداي انتخابات مجلس در ايران از روز پنج شنبه گذشته آغاز شده و گزارش هاي خبرنگاران كيهان از سراسر كشور نشان مي دهد شور و حال انتخاباتي به سرعت هم در ميان مردم و هم در بين گروه هاي سياسي در حال گسترش است.
خبرنگاران رسانه هاي خارجي هم كه معمولا در آستانه انتخابات به طور گسترده عازم ايران مي شوند تا خلأ اطلاعاتي كشورهاي غربي درباره اوضاع داخلي ايران را پر كنند، اين بار هم در سراسر ايران پراكنده شده اند و مشغول گزارش وضعيت به كارفرمايان خود هستند. اگرچه تجمع و تمركز اصلي خبرنگاران خارجي بر حوزه انتخابيه تهران است- چرا كه آن را سياسي ترين و تعيين كننده ترين حوزه انتخاباتي كشور مي دانند- اما رصد انجام شده نشان مي دهد اين خبرگزاري ها برخي خبرنگاران خود را به شهرها و شهرستان هاي دوردست اعزام كرده اند تا بتوانند گزارش هاي ميداني جامع تر و مقايسه اي تر از فضاي انتخاباتي در سراسر ايران ارائه كنند.
اگرچه ماموريت اين بنگاه هاي خبري در ايران بوضوح چيزي جز سياه نمايي و منفي بافي نيست ولي فضاي اميدوار و پرشور حاكم بر روحيه مردم ايران شرايطي بوجود آورده است كه اين خبرنگاران نيز قادر به انكار ويژگي هاي ضدغربي روحيه انتخاباتي در ايران نيستند.
خبرگزاري رويترز يكي از اولين رسانه هايي است كه صبح روز پنج شنبه گزارشي از مبدا تهران درباره انتخاباتي شدن فضاي ايران و آغاز تبليغات كانديداها روي خروجي خود قرار داد.
اين خبرگزاري در آغاز گزارش خود اذعان كرد كه حضور مردم در انتخابات مجلس به معناي محبوبيت نظام جمهوري اسلامي نزد آنهاست و نبايد آن را صرفا راي به جناح يا حزبي خاص تصور كرد.
رويترز در ادامه تاكيد كرد مردم ايران مي بينند كه نظام جمهوري اسلامي چگونه «قاطعانه» در مقابل فشار كشورهاي غربي ايستاده است و همين امر در حضور انتخاباتي آنها تاثيري تعيين كننده دارد.
اين خبرگزاري در بخش ديگري از گزارش خود به اين نكته اذعان كرده است كه تمامي جناح هاي سياسي حاضر در صحنه انتخابات ايران كاملا وفادار به رهبري هستند و اين امر نكته اي اجماعي در فضاي سياست داخلي ايران است. رويترز در اين باره نوشت: «محبوبيت آيت الله خامنه اي به حدي است كه هر دو جناح تلاش مي كنند براي جلب نظر مردم خود را به ايشان نزديك كنند.»
رويترز در عين حال سعي كرد اينگونه القا كند كه هم اكنون مسائل اقتصادي مهم ترين دستور كار رقابت انتخاباتي در ايران است اما لابلاي گزارش خود ناچار به اين مسئله اذعان نمود كه تحريم هاي غرب عليه ايران روحيات ضد غربي مردم ايران را تشديد كرده است.
حضور در انتخابات
پاسخ به تهديدها
فرانسه در گزارشي از تهران كه روز 4 اسفند منتشر شده حضور مردم ايران در انتخابات مجلس آينده را «پاسخي به تهديدهاي اخير غرب و آمريكا عليه ايران» ارزيابي كرده است.
اين خبرگزاري در تحليل خود كه به قلم سياوش قاضي نوشته شده مي گويد مردم ايران در انتخابات شركت مي كنند تا به تهديدها و فشارهاي اخير آمريكا پاسخ بدهند.
اشاره اين خبرگزاري به تهمت زني هاي پي در پي آمريكا عليه ايران، تشديد تحريم ها، ترور دانشمندان ايراني و همچنين تهديد به حمله نظامي است كه در ماه هاي اخير لفاظي غربي ها درباره آن تشديد شده است.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود به عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات اشاره كرده اما آن را در كاهش حضور مردم موثر ندانسته است.
خبرگزاري فرانسه همچنين اذعان كرده است كه فضاي انتخاباتي در ايران يك دست نيست و ائتلاف ها و گروه هاي متعددي در صحنه حضور دارند.
اين خبرگزاري در بخش ديگري از گزارش خود به اين مسئله اذعان كرده است كه برخلاف آنچه آمريكا و ديگر كشورهاي غربي توقع داشته اند بحث درباره هزينه هاي برنامه هسته اي به هيچ وجه به بحث قالب در مبارزات انتخاباتي تبديل نشده و حتي در تبليغات هم اشاره اي به آن نمي شود.
روايت تلويزيون رويترز
از شوق جوانان ايراني
شبكه تلويزيوني رويترز هم در گزارشي مفصل به حال و هواي انتخابات در ايران پرداخت.
يك جوان دانشجوي ايراني در بخشي از اين گزارش كه روز 4 اسفند پخش شد مي گويد:
«صد درصد، تك رأي هاي ما هستند كه قادرند يك دست قدرتمند را بسازند. وي افزود، به نظر من، بزنگاه به همين موقع مي گويند كه ما بايد در صحنه باشيم. اين جوان تاكيد كرد: من صد درصد (در انتخابات مجلس) راي مي دهم».
شبكه رويترز در ادامه اين گزارش، با دكتر محمد مرندي، تحليلگر سياسي و استاد دانشگاه تهران مصاحبه اي به زبان انگليسي ترتيب داد.
مرندي گفت: اگر ميزان مشاركت مردم(در انتخابات مجلس) در سراسر كشور بيشتر از پنجاه و پنج درصد باشد، مشاركت بالا محسوب مي شود. همچنين اگر ميزان مشاركت شهروندان تهراني حدود چهل درصد باشد، باز هم مشاركت خوب محسوب مي شود.
وي افزود: معمولا ميزان مشاركت در تهران، پايين تر از ميانگين كشور است زيرا مكانيسم راي دادن در تهران بسيار پيچيده است و در برخي از موارد مردم بايد ساعت ها در صف براي راي دادن معطل بمانند.
مرندي تاكيد كرد: در عين حال من تصور مي كنم ميزان مشاركت مردم بالا باشد. وي افزود، علاقه به شركت در انتخابات وجود دارد، اما هرگز ميزان تمايل و علاقه به شركت در انتخابات مجلس، در سطح انتخابات رياست جمهوري نيست. همچنين خبرگزاري چيني شين هوا هم در گزارشي از تهران فضاي تبليغات انتخاباتي در ايران را پررونق خواند.
اين خبرگزاري فضاي غالب بر رقابت انتخاباتي در ايران را مبارزه با فشارهاي غرب خواند و تاكيد كرد كه رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در اين باره بسيار مورد توجه مردم ايران قرار دارد.

 



بيانيه مطبوعاتي سفارت ايران در باكو
بازداشت خبرنگار محلي صداوسيما تخريب توافقات دو طرفه است

به دنبال بازداشت خبرنگار محلي صداوسيما، سفارت كشورمان در باكو بيانيه اي مطبوعاتي به منظور تنوير افكارعمومي منتشر كرد.
در پي بازداشت خبرنگار محلي نمايندگي صداوسيما و تشديد تبليغات ضد ايراني رسانه هاي صهيونيست گراي جمهوري آذربايجان، سفارت كشورمان در باكو بيانيه مطبوعاتي بمنظور تنوير افكار عمومي منتشر كرد.
براساس اين گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران با ابراز تاسف و تقبيح بازداشت «آنار بايراملي» خبرنگار محلي دفتر نمايندگي سازمان صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران در جمهوري آذربايجان، اين حركت را اقدامي در راستاي جلوگيري از همكاري هاي رسانه اي طرفين، به خصوص تخريب توافقات دو طرف در سفر علي حسن اف نماينده ويژه رئيس جمهوري آذربايجان به تهران خوانده است.
در اين بيانيه آمده است: بازداشت اخير خبرنگار محلي دفتر صداوسيما در باكو، پس از گام هاي اخير دو كشور در زمينه همكاري هاي رسانه اي و توافق براي تشكيل كميته مشترك رسانه اي، قابل تامل بوده و نشانگر تشديد فعاليت محافلي است كه مخالف توسعه مناسبات دو كشور و حل سوء تفاهمات في مابين هستند.
در اين بيانيه همچنين از انتشار اخبار جعلي در رسانه هاي جمهوري آذربايجان در خصوص اقدامات مخرب جمهوري اسلامي ايران در جمهوري آذربايجان انتقاد شده و آمده است: اين سناريو در راستاي تحت پوشش قرار دادن ترور دانشمندان هسته اي ايران توسط جاسوسان رژيم صهيونيستي و كشورهاي حامي آن صورت مي گيرد.
در اين بيانيه با اشاره به تبليغات بي اساس رسانه هاي آذربايجان مبني بر انتقال موادمخدر از ايران به جمهوري آذربايجان آمده است: رسانه هاي گروهي آذربايجان بهتر است ريشه هاي اصلي ترويج موادمخدر را در اهداف اشغال افغانستان و اقدامات حافظان كشت خشخاش كه در قالب نيروهاي ناتو در كشور مسلمان افغانستان و مسير ترانزيت پروازهاي نيروهاي ناتو است، جستجو كنند.
اتحاديه روشنفكران جمهوري آذربايجان نيز با انتشار بيانيه اي بر آزادي «آنار بايراملي» و دينداران بازداشت شده در جمهوري آذربايجان تاكيد كرد.

 



سردار احمد وحيدي: 27 سال هيچ دستگاه امنيتي به عماد مغنيه دست نيافت

وزير دفاع كشورمان گفت 27 سال همه دستگاه هاي امنيتي با تمام توان به دنبال عماد مغنيه بودند.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در همايش بين المللي سرداران شهيد جهان اسلام كه به منظور گرامي داشت فرماندهان شهيد حزب الله لبنان در تالار بزرگ وزارت كشور، برگزار شد، مبارزه بي امان، راه ندادن ترديد به خود و نترسيدن از ابهت دشمن پوشالي را از جمله ويژگي هاي بارز اين فرماندهان شهيد عنوان كرد و گفت: شهيد شيخ راغب حرب 28 سال قبل زماني كه جنوب لبنان در اشغال اسرائيل بود اسير شد اما پس از مدتي، رژيم صهيونيستي مجبور به آزادي او شد و همين زمان بود كه شيخ راغب گفت: شهادت من نزديك است و البته همين طور هم شد.
وحيدي خاطر نشان كرد: شيخ راغب معتقد بود هركس راهي جز راه امام خميني(ره) را برود، گمراه شده است.
وي با اشاره به خصوصيات شهيد سيدعباس موسوي نيز خاطر نشان كرد: او در حقيقت اسوه اخلاق و ايمان بود و در بازگشت از مراسم سالگرد شيخ راغب حرب به همراه فرزند و همسرش توسط رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد.
وزير دفاع با اشاره به مراتب بالاي علمي شهيد سيدعباس موسوي گفت: علي رغم اينها، او مثل يك سرباز و رزمنده در آموزش ها شركت مي كرد و خود را يك سرباز مي دانست. اينها در شرايطي بود كه لبنان فتنه هاي زيادي را تحمل مي كرد و در همين مقاطع بود كه حزب الله شكل گرفت.
سردار وحيدي همچنين درخصوص ويژگي هاي شهيد عماد مغنيه با طرح اين سوال كه چه كسي مي تواند او را به درستي تصوير كرده و معرفي كند، خاطر نشان كرد: حاج رضوان شهيدي است كه چوبه دارش همراهش بود و سرش براي تقديم به محضر دوست دردستش.
وي، عماد مغنيه را نماد بارز مقاومت معرفي كرد و گفت: او هيچگاه آرامش نداشت جز اينكه به اسلام و عزت اسلام مي انديشيد و در اين راه دشمن را مقهور خود كرده بود.
وزير دفاع با بيان اينكه نزديك 27 سال همه دستگاه هاي امنيتي با تمام توان به دنبال او بودند، گفت: اما قادر نشدند نه در اراده او خدشه اي وارد كنند و نه او را از مبارزه باز دارند.
سردار وحيدي به برخي از شهداي حزب الله لبنان مانند شهيد احمد قصير اشاره كرد و گفت: اين شهيد بزرگوار با عمليات خود عليه رژيم صهيونيستي نزديك 150 نفر از آنها را به هلاكت رساند و راه نويي در جلوي همه مجاهدات براي مبارزه قرار داد.
وي با بيان اينكه همه اين مسائل جمع شد و حزب الله لبنان را ساخت، گفت: اگر بخواهيم دقيقا بفهميم اين شهدا چه كردند، بايد به جنگ 33 روزه و خروج افتضاح آميز اسرائيل از جنوب لبنان نگاه كنيم.
وزير دفاع با اشاره به اينكه در اين جنگ همه كشورهاي استعماري و مرتجعين عرب جمع شدند تا حزب الله را نابود كنند، تصريح كرد: به گفته آن وزير خارجه بي خرد، آنها مي خواستند خاورميانه نويي بسازند و با تمام توان به ميدان آمدند و حتي آمريكا دست اسرائيل را براي هر كاري بازگذاشت.
وحيدي افزود: البته در مقطعي از جنگ كه رژيم صهيونيستي قصد عقب نشيني داشت، با فشار آمريكا در صحنه ماند و در هفته آخر آنها به اين فكر مي كردند كه چه طور مي توانند از اين جنگ خلاص شوند.
وحيدي تصريح كرد: حزب الله در اين جنگ نبرد را به عمق خاك دشمن كشيد و بايد بدانيد كه جنگ 33 روزه تنها يك اتفاق ساده نبود بلكه رويدادي است كه تاريخ گذشته را در مسير جديدي قرار داد.
وي با بيان اينكه اين جنگ 33 روزه و نبرد حزب الله بود كه جنگ 22 روزه فلسطين در غزه را رقم زد، به نقش شهيدان فتحي شقاقي، رنتيسي و شيخ احمد ياسين در تاريخ مقاومت فلسطين اشاره كرد و گفت: اگر اين دو جنگ نبود امروز اين بيداري اسلامي را در جهان شاهد نبوديم.
وزير دفاع با اشاره به مسائل روز در سطح بين الملل تاكيد كرد: امروز رژيم صهيونيستي ضعيف تر از گذشته و درمانده تر از قبل با ارتش سرخورده و خسته روزهاي بدي را سپري مي كند.
وحيدي درخصوص توان موشكي حزب الله گفت: موشك هاي مقاومت موجب چندين ميليون جابجايي در داخل سرزمين هاي اشغالي شدند و رژيم صهيونيستي امروز بقاي خود را كاملا در خطر مي بيند.
وي ادامه داد: البته آنها براي اينكه مشكل رواني شان را حل بكنند، سرو صداي زيادي كرده و دم از عمليات عليه ايران مي زنند اما اينها اظهارات مضحكي است.
وزير دفاع خاطر نشان كرد: آنها نمي دانند كه مبارزين رزمندگان ايراني آماده اند تا در صورت اين حماقت اسرائيل را از صحنه روزگار محو كرده و ملت ايران همواره آرزوي نبرد رو در رو با رژيم صهيونيستي دارند.
سردار وحيدي با تاكيد مجدد بر اينكه امروز اسرائيل در آستانه فروپاشي است، گفت: البته ممكن است برخي باور نكنند اما در 21 بهمن سال 57 نيز شايد كسي باور نمي كرد كه ملت ايران رژيم شاهنشاهي وابسته به آمريكا را اينطور از بين ببرد.
وي با اشاره به روحيه پائين سربازان اسرائيلي براي حضور در جنگ، گفت: وقتي آنها مجبور به ترك جنوب لبنان شدند، بسياري از فرماندهانشان براي به پايان رسيدن اين ماموريت خدا را شكر مي كردند.
وزير دفاع افزود: بي ترديد عمليات اسرائيل عليه ايران يعني نابودي بلاشك اين رژيم تا آخر و ما امروز ملتي هستيم سربلند و سرافراز و با عزت و حزب الله نيز جبهه جلويي مبارزه با اسرائيل را در دست دارد و اين جبهه روز به روز قوي تر شده است.
وي با بيان اينكه حزب الله به لبنان عزت داد، گفت: لبنان تنها كشور عربي است كه توانست با قدرت زور حقش را از رژيم صهيونيستي پس بگيرد.
سردار وحيدي با اشاره به نقش بي بديل سيدحسن نصرالله در فرماندهي حزب الله، گفت: برخي او را با نهرو و ماندلا مقايسه مي كنند اما بدون شك سيدحسن نصرالله از آنها بالاتر است چرا كه مثلا نهرو فقط به هند فكر مي كرد و ماندلا فقط در فكر آفريقا بود اما سيدحسن نه فقط به لبنان بلكه به افقي بالاتر يعني جهان اسلام مي انديشد.

 



آلمان ، كره ، هند و ژاپن زير پاي تحريم هاي ضد ايراني آمريكا را خالي مي كنند

در حالي كه آمريكايي ها اذعان دارند حتي اگر مجموعه تدابير تحريمي آنها عليه ايران به طور كامل اجرا شود هم تاثيري بر اراده ايران در پي گيري برنامه هسته اي اش نخواهد داشت، خبرهاي پي در پي حكايت از آن دارد كه كشورهاي مختلف يكي يكي در حال كنار كشيدن از پروژه تحريم ايران هستند.
طي روزها گذشته خبرهاي متنوعي منتشر شده است كه نشان مي دهد كشورهاي ژاپن، كره، هند و آلمان مذاكراتي فشرده با آمريكا را آغاز كرده اند كه هدف از آن معاف شدن از تحريم هاي آمريكا عليه ايران با واگذاري حداقل امتياز است.
منابع خبري مي گويند اين مذاكرات درباره هر 4 كشور در حال به نتيجه رسيدن است.
ژاپن نخستين كشوري است كه تلاش هايي جدي در اين زمينه را آغاز كرده است.
اوسامو فوجيمورا سخنگوي كابينه ژاپن در روز 4 اسفند 1390 اعلام كرد اين كشور تا پايان ماه فوريه 2012 از تحريم هاي آمريكا عليه ايران معاف خواهد شد.
بنابر گزارش خبرگزاري شين هوا از توكيو، وي در ادامه گفت: «درعوض ژاپن تنها پذيرفته است كه 10 درصد صادرات نفت خود از ايران را كاهش بدهد».
مهم ترين درخواست ژاپن كه از جانب آمريكا پذيرفته شده معافيت از تحريم هاي بانكي عليه ايران است.كره جنوبي دومين كشوري است كه از پروژه تحريم آمريكا عليه ايران كنار كشيده است.
كره جنوبي، روز سه شنبه 2 اسفند 1390 (21 فوريه 2012) گروهي از مقام هاي بلند پايه خود را عازم آمريكا كرده بود تا با مقامات اين كشور در خصوص تحريم هاي ضد ايراني گفت وگو كنند.
اكنون ظاهرا نتيجه آن مذاكرات آشكار شده و كره هم خود را از زير بار تحريم ايران بيرون كشيده است.
باك جاي وان، وزير دارايي كره جنوبي، در روز 4 اسفند در اين باره به خبرنگاران گفت: «سئول و واشينگتن درباره مستثني شدن كره جنوبي از تحريم هاي غير نفتي آمريكا آمريكا توافق كرده اند و مذاكره درباره بقيه مسائل (يعني مستثني شدن از تحريم هاي نفتي) هم ادامه دارد».
گزارش ها نشان مي دهد آمريكا از كره هم خواسته است در ازاي مستثني شدن از تحريم هاي ايران، واردات نفت خود از ايران را كاهش بدهد اما سخنگوي وزارت خارجه كره روز 4 اسفند به خبرنگاران گفت در اين باره ميان كره و آمريكا هيچ توافقي صورت نگرفته است.
سومين و يكي از سرسخت ترين كشورها در مواجه با پروژه آمريكايي تحريم ايران هند است.
مطابق گزارش هاي موجود، هند نه فقط كاهش واردات نفت از ايران را نپذيرفته بلكه اعلام كرده است كه سال آينده هم به ميزان امسال و بلكه بيش از آن از ايران نفت وارد خواهد كرد.
خبرگزاري رويترز روز 5 اسفند در گزارشي نوشت: «جايپال ردي، وزير نفت هند اعلام كرده است كه واردات نفت از ايران در سال 2012 به اندازه سال 2011 خواهد بود و تغييري نمي كند».وي در روز 4 بهمن هم اعلام كرده بود: «در آينده تلاش خواهيم كرد تا به طور كامل از منابع ايران بهره برداري كنيم زيرا شرايط نسبتا مطلوب است. ما از تحريم هايي كه بلوك هاي منطقه اي و برخي كشورها اعمال مي كنند پيروي نمي كنيم. ما به دنبال منافع خود هستيم؛ ايران دومين تامين كننده بزرگ نفت (براي هند) است بنابراين ما نياز داريم از اين منبع استفاده كنيم».
در همين حال، پراناب موخرجي، وزير دارايي هند، در سفر به شيكاگو در ايالت ايلي نوي آمريكا گفته بود: «براي هند امكان ندارد كه تصميم جديدي بگيرد و واردات از ايران را كاهش شديد بدهد چون اين كشور(ايران) مي تواند نيازهاي اقتصادهاي نوظهور را تامين كند».
علاوه بر همه اينها، گزارش هايي وجود دارد كه نشان مي دهد آلمان هم تلاش هايي جدي براي حذف كردن «معاملات غير نفتي» از تحريم هاي اروپا عليه ايران آغاز كرده است.

 



16 نهاد اطلاعاتي در واشنگتن: آمريكا مي داند ايران به دنبال بمب اتمي نيست

با وجود جوسازي هاي اخير آمريكا و رژيم اسراييل عليه ايران، گزارش آژانس هاي اطلاعاتي آمريكايي نشان مي دهد كه تهران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست.
به گزارش پرس تي وي، روزنامه لس آنجلس تايمز روز پنجشنبه 4 اسفند) نوشت كه تازه ترين گزارش درباره برنامه هسته اي ايران «توسط 16 آژانس اطلاعاتي امريكايي تهيه شده است.»
گفته مي شود كه اين ارزيابي اطلاعاتي «فوق محرمانه» اوايل سال گذشته ميلادي در اختيار سياست گذاران امريكايي قرار گرفته است.
پيشتر در گزارش دسامبر 2007 سازمان «ارزيابي اطلاعات ملي» آمريكا نيز در باره «اطمينان فراوان» ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران تاييد شده بود.
اين گزارش در آستانه ديدار بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل و باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا در واشنگتن براي گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران منتشر شده است. آمريكا، رژيم اسرائيل و متحدان اروپايي آن ها تهران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه هسته اي اش متهم كرده و اين اتهام را دست آويزي براي اعمال تحريم هاي بين المللي و يك جانبه عليه جمهوري اسلامي قرار داده اند و تهران را به حمله نظامي تهديد كرده اند.
مقامات واشنگتن و تل آويو اخيرا با افزايش لفاظي هاي جنگ طلبانه خود، ايران را به حمله نظامي در صورت ناكارآمدي تحريم ها در توقف برنامه هسته اي تهران، تهديد كرده اند.ايران ضمن رد اين اتهامات مي گويد به عنوان يكي از امضا كنندگان پايبند و متعهد پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي (ان پي تي) و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي از حق دستيابي به فن آوري هسته اي براي مقاصد صلح آميز برخوردار است.آژانس بين المللي انرژي اتمي هرگز مدركي كه حاكي از انحراف برنامه هسته اي ايران به سمت توليد سلاح هاي اتمي باشد پيدا نكرده است.

 



رئيس سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع: ماهواره «طلوع» سال آينده به فضا پرتاب مي شود

تبريز-خبرنگار كيهان:
ماهواره «طلوع» ساخت جمهوري اسلامي ايران در سال 91 به فضا پرتاب مي شود.
رئيس سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع گفت: «طلوع» توسط ماهواره بر «سيمرغ» پرتاب خواهد شد و با اين كار، ايران وارد سطح پيشرفته تري از صنعت و دانش هوا فضا مي شود.
«مهدي فرحي» با ذكر اين كه ماهواره طلوع نيمه نخست سال آينده به فضا فرستاده مي شود افزود: فناوري هوا فضا دانش ذي قيمتي است و ايران در اين حوزه حضوري جدي دارد و در برنامه پنجم توسعه نيز بر روي اين تكنولوژي به عنوان فناوري برتر تاكيد شده است.
وي با تجليل از راه اندازي پژوهشكده فناوري هوا فضا در دانشگاه تبريز گفت: هم اكنون قرارداد 20 طرح پژوهشي به ارزش 25 ميليارد ريال با اين پژوهشكده بسته شده، و اين رقم در سال 91 به 50 ميليارد ريال خواهد رسيد.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم نيز در آيين گشايش پژوهشكده هوا-فضا در تبريز گفت: 600 نشريه علمي، پژوهشي در كشور منتشر مي شود و رشد علمي براساس توليد مقالات علمي، ايران را در رديف 10 كشور برتر جهان قرار مي دهد.
«محمد مهدي نژاد نوري» با اشاره به اينكه وزارت علوم دانشگاه ها را مكلف كرده تا 50درصد توليدات علمي خود را كاربردي كنند افزود: با تاسيس پژوهشكده فناوري هوا-فضا در دانشگاه تبريز، اين مركز سرآمد دانشگاه هاي ايران شده و تبريز به عنوان قطب اصلي كشور در عرصه هوا فضا شناخته خواهد شد.

 



كوتاه از انتخابات

اعلام فهرست انتخاباتي منتقدان دولت در تهران
فهرست نامزدهاي انتخاباتي جبهه منتقدان دولت در تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات اعلام نهايي شد.
حميدرضا كاتوزيان سخنگوي اين تشكل اسامي اين فهرست 16 نفره را به اين شرح اعلام كرد: 1- علي مطهري 2- علي عباسپور تهراني 3- حميدرضا كاتوزيان 4- حسن غفوري فرد 5- مصطفي رضاحسيني 6- حجت الاسلام علي عسگري 7- حجت الاسلام سيدابوالحسن نواب 8-حسين شيخ الاسلام 9- عليرضا محجوب 10- سيدحسين هاشمي 11- حسن زماني 12- سهيلا جلودارزاده 13- ايراندخت فياض 14- عليرضا دهقاني (دهقان) 15-حجت الاسلام ابوالمعالي 16-ولي زاده
مردم سالاري فهرست نهايي خود را اعلام كرد
جبهه مردم سالاري فهرست نهايي خود در تهران را اعلام كرد.
مجيد محتشمي سخنگوي مردم سالاري اسامي 15 نامزد اين تشكل را به اين شرح اعلام كرد: 1- سهيلا جلودارزاده 2- سيدحسين هاشمي 3- عليرضا محجوب 4- الهه راستگو 5- علي مطهري- حجت الاسلام علي عسگري 7- حميدرضا كاتوزيان 8- حجت الاسلام ناصري زنجاني 9- علي عباسپور 10- حجت الاسلام محمد جعفري 11- سيدمرتضي موسوي 12- سيدعلي خادمي 13- مينا صفي خاني 14- محمدعلي رجايي نيا 15- عليرضا نژادصاحبي
وي همچنين از نهايي شدن فهرست اين جبهه در 24 استان، متشكل از 73 نامزد خبر داد.
فهرست نهايي جبهه مردمي اصلاحات اعلام شد
فهرست نهايي جبهه مردمي اصلاحات در حوزه انتخابيه تهران اعلام شد.
زارع فومني دبيركل جبهه مردمي اصلاحات اسامي اين فهرست را متشكل از 20 نامزد به اين شرح اعلام كرد: 1- الهه راستگو 2- عليرضا محجوب 3- علي مطهري 4- سيدحسين هاشمي 5- سيدمرتضي موسوي 6- محمدعلي رجايي نيا 7- حجت الاسلام علي عسگري 8- حجت الاسلام مصطفي ناصري زنجاني 9- سالار حسن زاده 10- وهاب عزيزي 11- محمدرضاطاهري كته سري 12- مهدي سوراني 13- ابوالفضل قراخاني 14- حسن خزائي 15- سيدكريم السادات مظلوم 16- سيدعلي محمدخادمي 17- بهنام ملكي 18- عباس بقائي 19- عليرضا نژادصاحبي 20- سيدمهدي مرعشي.
وي افزود: اسامي حدود 180 نامزد جبهه مردمي اصلاحات در حوزه هاي انتخابيه استاني نيز از ميان 300 نفر، گزينش و قطعي شده است كه تا يكي دو روز آينده فهرست آن اعلام مي شود.
دفتر رئيس جمهور: دولت بي طرف است
مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رئيس جمهور با صدور اطلاعيه اي هرگونه حمايت دولت و شخص رئيس جمهور از يك يا چند جريان سياسي خاص در انتخابات مجلس را تكذيب كرد.
در اين اطلاعيه آمده است:
در پي القاء شائبه حمايت دولت و شخص رئيس جمهور محترم از يك يا چند جريان سياسي در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از سوي برخي رسانه هاي گروهي، ضمن تكذيب اخبار منتشره نكات ذيل را به استحضار ملت شريف مي رساند:
1- انتخابات نماد مردم سالاري ديني و متعلق به اين ملت بزرگ است. هيئت دولت جمهوري اسلامي نيز در كنار ملت بزرگوار و مانند آنان وظيفه قانوني، شرعي و ملي خود را انجام خواهد داد.
2- ضمن احترام به تمامي افراد، احزاب و گروه هاي سياسي كه در صحنه انتخابات خود را در معرض آراء مردم قرار داده اند، ابراز مي دارد دولت خدمتگزار متعلق به همه ملت است و هيچ جريان و جناح خاصي از طرف دولت در رقابت انتخاباتي حضور ندارد.
حضور كانديداها در صدا و سيما ممنوع است
جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: حضور كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در صدا و سيما طبق قانون انتخابات ممنوع است.
حسنعلي نوري اظهار كرد: به استناد ماده 59 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي اسامي نامزدها براي نامزدهاي نمايندگي مجلس از صدا و سيما و ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد، و فعاليت كارمندان در ساعات اداري و همچنين از وسايل و ساير امكانات وزارتخانه ها، ادارات، شركت هاي دولتي و موسسات وابسته به شهرداري ها و شركت ها و سازمان هاي وابسته به آنها و نهادها و موسساتي كه از بودجه عمومي(به هر مقدار) استفاده مي كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب، مجرم شناخته مي شود.
وي افزود: البته اين كه تمام داوطلبان يك حوزه مثلا حوزه انتخابيه تهران بخواهند بحث و مناظره اي در صدا و سيما داشته باشند، به صورت عادلانه امكان پذير نخواهد بود.
حداد عادل: مردم بايد بين خوب و خوب تر تصميم بگيرند
غلامعلي حداد عادل با بيان اينكه در اين دوره از انتخابات مردم با دقت بيشتري بايد بين خوب و خوب تر تصميم بگيرند گفت: ما از فهرست جبهه متحد اصولگرايان دفاع مي كنيم.
وي در همايش بزرگ سلامت جبهه متحد اصولگرايان اضافه كرد: در انتخابات مجلس نهم گروه هاي مختلفي، فهرست هاي متفاوتي را ارائه كرده اند اما اينطور نيست كه مانند دوره هاي قبل يك گروه معتقد به انقلاب و ولايت فقيه در رقابت با يك گروه ساختارشكن باشد، در دوره هاي قبل و انتخابات مجلس ششم اينطور بود، اما امروز آن حالت دوقطبي انتخابات گذشته وجود ندارد و اين موضوع باعث مي شود كه مردم قدري دقت بيشتري روي مواضع افرادي كه در اين فهرست ها قرار دارند، داشته باشند.
ثمري: پيشنهاد كيهان را عملي كنيد
حجت الاسلام علي ثمري با بيان اينكه افرادي كه در 2 ليست متحد و پايداري حضور دارند براي حفظ حرمت حضرات آيات اين 2 جريان و همچنين حفظ اتحاد نيروهاي انقلاب بايد از سهم شان كوتاه آمده و 25 نفر با ايثار از حق خود بگذرند، گفت: دوستان در هر دو جبهه پيشنهاد آقاي شريعتمداري را عملي كنند.
وي با اشاره به سرمقاله هفته گذشته حسين شريعتمداري مدير مسئول كيهان خاطرنشان كرد: «دوستان در هر دو جبهه پيشنهاد برادر بزرگوار آقاي شريعتمداري را عملي كنند تا روحانيت همچنان عامل وحدت باشند و بروز وحدت در همفكري و تشكل واحد اين دو جريان ظهور كند.»
تا 3 هفته قبل پيشنهاد شريعتمداري را
به دوستان مي داديم
از سوي ديگر؛ كامران باقري لنكراني سخنگوي جبهه پايداري در پاسخ به سوالي درباره پيشنهاد حسين شريعتمداري مبني بر حذف 25 نامزد از ليست هاي جبهه پايداري و جبهه متحد و تعيين يك ليست 30 نفره اصولگرايان در جمع دانشجويان دانشگاه شاهد خاطرنشان كرد: ما تا 3 هفته قبل پيشنهاد آقاي شريعتمداري را به دوستان مي داديم و از آنها مي خواستيم طبق منشور و شاخص هاي اصولگرايي براي يك ليست 30 نفره اقدام كنيم اما دوستان مي گفتند شما جبهه پايداري پايگاه اجتماعي نداريد و اين حرف ها در ظرفيت جبهه نيست. آنها مي گفتند جبهه پايداري فقط 2 صندلي در جبهه متحد دارد و بيشتر از آن نبايد حرف بزند. دوستان ما از ما مي خواستند كه به حرف آنها گوش كنيم در حالي كه آنها حاضر نبودند حرف ما را گوش كنند.
دعوت جامعه جراحان كشور از مردم براي حضور
در انتخابات مجلس نهم
جمعي از اعضاي جامعه جراحان سراسر كشور در سي وچهارمين كنگره ميان دوره اي جامعه جراحان ايران بر حضور حداكثري اعضاي جامعه جراحان ايران و ملت شريف ايران در انتخابات مجلس نهم تاكيد كردند.
در بيانيه اين جامعه آمده است: در اين برهه حساس سرنوشت ساز تاريخي و با تأسي به فرمايشات مقام معظم رهبري و نظر به اهميت انتخابات پيش رو همه همكاران ارجمند خود در حوزه سلامت و آحاد ملت شريف ايران را به حضوري پرشور و آگاهانه در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي فرا مي خوانيم.
3 نامزد حزب موتلفه به نفع جبهه متحد انصراف دادند
سه نامزد حزب موتلفه اسلامي با صدور اطلاعيه اي انصراف خود را به نفع جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات اعلام كردند.
رضا سعيد محمدي، حسن لاسجردي و سيدمهدي جولايي سه نامزد انتخابات مجلس نهم شوراي اسلامي كه از سوي حزب موتلفه اسلامي به جبهه متحد اصولگرايان معرفي شده بودند پس از آنكه در فهرست نهايي جبهه متحد اصولگرايان قرار نگرفتند و با توجه به بيانيه آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي، مبني بر حفظ وحدت اصولگرايان از كانديداتوري انتخابات انصراف دادند.
صفار هرندي: نظرسنجي ها حاكي از مشاركت 70درصدي است
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه اعلام كرد برخي نظرسنجي ها از مشاركت 70درصدي در انتخابات آتي خبر مي دهند.
محمدحسين صفار هرندي خاطرنشان كرد: دشمنان براي اين انتخابات برنامه هاي گسترده اي دارند تا حضور مردم را كمرنگ كنند و در اين راه تلاش فراواني را انجام مي دهند تا قهر مردم با حكومت و نظام را به دنيا القا كنند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به نظرسنجي هاي انجام شده، حضور مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را گسترده دانست و گفت: طبق نظرسنجي ها، مردم با وجود همه مشكلات و سختي ها، حضور گسترده در انتخابات بسيار برايشان با اهميت است.
وي افزود: نظرسنجي ها و جامعه هاي نمونه، حضور 52 و 53درصدي مردم را در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نشان مي دهند و هرچند اين ها نظرسنجي است، ولي بنده معتقدم كه ميانگين حضور مردم در اين انتخابات از انتخابات دوره هاي گذشته مجلس شوراي اسلامي بيشتر خواهد بود. حتي در نظرسنجي هاي ديگري بعضي از كارشناسان حضور 70درصدي مردم را پيش بيني كرده اند.
اسامي 180 كانديداي مورد حمايت جبهه پايداري منتشر شد
در فاصله يك هفته مانده به انتخابات رياست جمهوري، جبهه پايداري انقلاب اسلامي، اسامي 180 كانديداي مورد حمايت خود در 28 استان كشور را اعلام كرد.
به گزارش رجا نيوز، در ميان استان ها، هنوز جبهه پايداري كانديداهاي مورد حمايت خود در سيستان و بلوچستان و قم را معرفي نكرده است، همچنين در استان هايي نيز كه كانديدا معرفي شده است، در برخي حوزه هاي انتخابيه، كانديدايي به عنوان نامزد مورد حمايت جبهه پايداري اعلام نشده و در برخي از حوزه ها نيز كمتر از ظرفيت گزينه مورد حمايت معرفي شده است.
جبهه پايداري تأكيد كرده بود كه بنا ندارد به هر نحو ممكن در تمام حوزه هاي انتخابيه و براي هر 290 كرسي مجلس، گزينه معرفي كند و صرفاً در مورد كانديداهايي كه به قطعيت برسد، اعلام نظر مثبت مي كند، بنابراين، به نظر مي رسد جبهه پايداري تاكنون براي 100 كرسي مجلس به جمع بندي نرسيده و يا قطعاً گزينه مورد اعتمادي كه آن را به مردم پيشنهاد دهد، در اين حوزه هاي باقيمانده نيافته است.
همچنين جبهه پايداري تأكيد دارد كه ليست هايش صرفاً در مقام مشاوره براي مردم است و به هيچ وجه قصد تعيين تكليف براي مردم بصير ايران را ندارد.
اسامي 180 كانديداهاي مورد حمايت جبهه پايداري در 124 حوزه انتخابيه از 28 استان توسط رجا نيوز منتشر شده است.
اين كانديداها پيش از اين با امضاي ميثاق نامه اي بر تبعيت از ولايت فقيه، مرزبندي با جريان هاي فتنه و انحرافي و برنامه محوري و كارآمدي تأكيد كرده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14