(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 اسفند 1390- شماره 20156

امام جمعه اهل سنت جزيره كيش: دشمن به دنبال كمرنگ جلوه دادن انتخابات ايران است
در سراسر كشور صورت گرفت ساخت 20 هزار واحد مسكوني براي معلولان و مددجويان بهزيستي
ايران در كيهان
برگزاري همايش منطقه اي قرآن پژوهي و طب
برگزاري همايش ميراث غياث الدين جمشيد كاشاني در كاشان
60 درصد شيرازي ها اضافه وزن دارند
اجراي 2 هزار پروژه عمراني در كهگيلويه و بويراحمد
دانش آموز روشندل مازندراني به مجلس شوراي دانش آموزي راه يافت
فراموشي مشاغل قديمي
گلاب دان تاريخي شيشه اي مرمت مي شود
بذرپاشي 600هكتار از مناطق بياباني بادرود
بهره مندي 100 روستاي لرستان از نعمت گاز
نوسازي 2800 واحد روستايي در آذربايجان غربي
توليد محصول كاهش دهنده مصرف سوخت خودروها
تايباد بهترين زيستگاه زمستاني پرندگان مهاجر در خراسان
ثبت ملي 15 اثر تاريخي خوانسار



امام جمعه اهل سنت جزيره كيش: دشمن به دنبال كمرنگ جلوه دادن انتخابات ايران است

جزيره كيش - خبرنگار كيهان:
دشمن امروز با برنامه ريزي هاي مختلف به دنبال كمرنگ جلوه دادن انتخابات مردمي در ايران است تا به اهداف شيطاني و كينه توزانه خود نسبت به انقلاب اسلامي ايران دست پيدا كند.
امام جمعه اهل تسنن جزيره كيش در آستانه انتخابات نهيمن دوره مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب گفت: ملت بزرگ ايران اسلامي با حضور پرشور و دشمن شكن خود هميشه دشمنان را نااميد و مايوس كردند حال كه ملت ايران اسلامي در يك آزمون بزرگ الهي در 12 اسفند ماه 1390 مي رود تا در اين مقطع حساس از دوران انقلاب كه چشم جهانيان به اين آزمون دوخته شده است دشمنان را نااميد، مايوس و سرخورده كنند.
شيخ يعقوب شمس يكي از برنامه هاي دشمن را ايجاد اختلاف بين برادران اهل سنت و شيعه دانست كه براي ضربه زدن به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است اما ملت بزرگ ايران امروز به بركت رهبري حكيمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب برادران شيعه و سني در كمال آرامش و صلح و دوستي كنار هم هستند و از دستاوردهاي انقلاب اسلامي شان تا آخرين قطره خونشان دفاع و ايستادگي خواهند كرد. وي با تاكيد اعلام كرد تمامي برادران اهل سنت در جزيره كيش با حضور گسترده و حداكثري خود در انتخابات همگام و همسو با ساير مردم مومن و متعهد ايران اسلامي آگاهانه شركت مي كنند و مشت محكمي به دهان استكبار جهاني و دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي خواهند زد تا بار ديگر يكپارچگي و اتحاد برادران شيعه و سني را در ايران و سراسر جهان مشاهده كنند.

 



در سراسر كشور صورت گرفت ساخت 20 هزار واحد مسكوني براي معلولان و مددجويان بهزيستي

يزد - خبرنگار كيهان:
پنجمين گردهمايي مشترك معاونان پشتيباني، منابع انساني و ذي حسابي سازمان بهزيستي استان هاي كشور با هدف جمع بندي عملكرد سال جاري بهزيستي و برنامه ريزي براي سال آينده، در يزد برگزار شد.
در اين همايش رئيس سازمان بهزيستي كشور كاهش بروز آسيب هاي اجتماعي را از برنامه هاي بهزيستي دانست و گفت؛ اين امر با تقويت اورژانس اجتماعي مقدور است چرا كه از اين طريق مي توان با هزينه كم از آسيب پيشگيري كرد.
دكتر همايون هاشمي، با بيان اينكه فعاليت بهزيستي در بخش اجتماعي، مداخله اي است گفت: بهزيستي از طريق اورژانس اجتماعي تلاش دارد، فاصله بزه تا دادگاه را كم ك ند.
وي افزود: در بخش توانبخشي نيز توانمندسازي، اصلي ترين و محوري ترين راه است و همه مباحث علمي و مباني ديني ما نيز همين را بيان مي كند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور، كار در بهزيستي را تيمي دانست و گفت: در اين كار تيمي همه نقش دارند و همه نقش اول هستند.
وي با اشاره به ساخت قريب به 20 هزار واحد مسكوني براي معلولان و مددجويان بهزيستي در سراسر كشور گفت: اين در حالي است كه بهزيستي يك دستگاه غيرتخصصي در امر مسكن است.
هاشمي همچنين از توانمندسازي بيش از 50 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي خبر داد و گفت: سال آينده نيز توانمندسازي در راس فعاليت هاي بهزيستي قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: سال 91، براي بهزيستي سال خروج از چرخه خدمات مستقيم است و توجه بهزيستي بر روي خدمات تخصصي و آگاه سازي عمومي است.
گفتني است، گردهمايي معاونان پشتيباني، منابع انساني و ذي حسابان سازمان بهزيستي استان هاي كشور به مدت دو روز در قالب كارگروه هاي آموزشي در يزد برگزار شد.

 



ايران در كيهان

اختصاص جايگاه براي تبليغات
بابل - خبرنگار كيهان: شهردار بابل گفت: اين شهرداري يك هزار متر جايگاه فضاي تبليغاتي براي نامزدهاي نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در نظر گرفته است. فرهاد عسگري افزود: در همين راستا 50 نقطه براي نصب داربست در سطح شهر تعيين شده است.
حفظ حرمت نامزدها
ايوان غرب - خبرنگار كيهان: امام جمعه شهرستان ايوان غرب در ديدار با اعضاي ستادهاي انتخاباتي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از آنان خواست تا ضمن رعايت قانون، حرمت ديگر نامزدهاي انتخاباتي را حفظ كنند. حجت الاسلام والمسلمين موحدي تصريح كرد: مردم با حضور گسترده در انتخابات حماسه ديگري خواهند آفريد و دشمنان را مايوس خواهند كرد.
عمليات هوشمندسازي مدارس
برازجان - خبرنگار كيهان: مدير آموزش و پرورش برازجان در نشست شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان گفت: عمليات هوشمندسازي مدارس برازجان با همكاري ادارات شروع شده است.
وي افزود: شبكه بهداشت و درمان برازجان به عنوان اولين اداره دولتي است كه اقدام به هوشمندسازي يك دبيرستان در برازجان كرده است.
237 صندوق راي
اراك - خبرنگار كيهان: فرماندار اراك گفت: 237 صندوق و شعبه براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اين شهرستان در نظر گرفته شده است پورقاسميان با بيان اينكه دو هزار و 200 نفر به عنوان عوامل اجرايي راي گيري فعاليت دارند اظهار داشت: در اراك 173 صندوق در ساروق 12 صندوق، در معصوميه 13 صندوق و در بخش مركزي 39 صندوق آراء مردم را در خود جاي خواهند داد.
تردد خودروها
تبريز - خبرنگار كيهان: مدير حمل ونقل و پايانه هاي آذربايجان شرقي گفت در بهمن ماه سال جاري بيش از 4 ميليون و 400 هزار خودرو در محورهاي مختلف اين استان تردد كرده اند كه محورهاي «صوفيان - تبريز»، «تبريز - آذرشهر» و «بناب - ملكان» پرترددترين محورها بوده اند. جواد هدايتي افزود: با توجه به تحليل داده هاي سامانه ترافيك شمار هوشمند نصب شده در 34 محور استان آمار تردد خودروها نسبت به دي ماه 3 درصد كاهش داشته است.
اختصاص اعتبار
بناب- خبرنگار كيهان: فرماندار بناب در جمع دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي روستاهاي اين شهرستان گفت: از محل ارزش افزوده 10 ميليارد ريال اعتبار تا پايان امسال به دهياري ها پرداخت مي شود. سعيد برقي افزود: در كنار اين اعتبارات دهياران براي حل مشكلات روستاها بايد از كمك هاي مردمي استفاده كنند.
صيد ماهي كپور دريايي
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: مديركل شيلات استان گلستان گفت: رهاسازي بچه ماهي كپور دريايي در آب بنداني به مساحت 10 هكتار انجام شده بود كه از اين آب بندان بيش از يك تن ماهي با وزن متوسط بالاي يك كيلوگرم برداشت شد. علي اكبر پاسندي افزود: با توجه به ظرفيت موجود در اين شهرستان بايد بسترهاي لازم براي افزايش توليد فراهم شود.
برگزاري جشنواره
¤ دبير جشنواره جابربن حيان گنبدكاووس گفت: اين جشنواره در پايه چهارم و پنجم ابتدايي با بيش از 80 اثر برگزار شد كه در پايان آن 15 اثر به مرحله استاني راه يافت. نادر صالح زاده افزود: آثار برگزيده سه محور «آزمايش»، «نمايش علمي» و «جمع آوري اطلاعات» بوده اند.
بهره برداري از واحدهاي توليدي
بادرود- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان نطنز در مراسم بهره برداري از طرح هاي صنعتي گفت: اين طرح ها شامل ريخته گري انواع قطعات فولادي سنگبري و توليد آجر سفال هستند كه در شهرك صنعتي «شجاع آباد» و شهر «خالدآباد» قرار دارند.
حميد جلالي افزود: اين واحدهاي توليدي براي 95 نفر فرصت شغلي ايجاد كرده است. همچنين رئيس اداره راه و ترابري نطنز گفت: به منظور بهسازي و روكش آسفالت جاده مزرعه خطير به طول 3 كيلومتر يك ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است.
واگذاري انشعاب
¤ مدير شركت آب و فاضلاب نطنز با بيان اينكه سالانه 125 انشعاب آب به شهروندان واگذار مي شود اظهار داشت: امسال به دليل واگذاري انشعاب آب به متقاضيان طرح مسكن مهر اين رقم به 500 انشعاب افزايش يافت. وي افزود: از ابتداي سال تاكنون 15 كيلومتر خط لوله انتقال آب با ظرفيت 80 ليتر در ثانيه در شهر نطنز اجرا شده است.
برگزاري سمينار
اروميه- خبرنگار كيهان: مسئول واحد مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي گفت: به منظور ايجاد تعامل سازنده بين اقوام ايراني پنجمين سمينار «تعامل اقوام، اديان، مطبوعات و رسانه ها» در فروردين ماه سال 91 در اروميه برگزار مي شود.
اميد سياح افزود: اين سمينار در محورهاي مهندسي فرهنگي، كاربرد رسانه هاي ديجيتال و كاركرد فضاي مجازي در تعامل اقوام و اديان، ساماندهي فرهنگي و همبستگي اجتماعي، جايگاه شعر و ادب، تقويت ادبيات ملي و تأثير آن در هويت ايراني- اسلامي و بيداري اسلامي برگزار خواهد شد.
توزيع 300 تن ميوه
مشكين شهر- خبرنگار كيهان: معاون فرماندار مشكين شهر در نشست تنظيم بازار اين شهرستان گفت: 300 تن ميوه طي ايام نوروز در مشكين شهر توزيع خواهد شد. علي گل محمدزاده افزود: توزيع 80 تن برنج و تأمين مايحتاج ضروري شهروندان از قبيل مرغ، گوشت قرمز، شكر و روغن از ديگر اقداماتي است كه براي تنظيم بازار شب عيد در نظر گرفته شده است.

 



برگزاري همايش منطقه اي قرآن پژوهي و طب

اراك- خبرنگار كيهان:
دومين همايش منطقه اي قرآن پژوهي و طب با شركت 9 استان به ميزباني دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي در اراك برگزار شد.
دبير همايش، هدف از اين همايش را، بيان آيات الهي و نقش آن در طب، ارتقاي سلامت جامعه و اصلاح رفتارهاي اجتماعي مبتني بر رهنمودهاي قرآن اعلام كرد.
دكتر حكمت پور گفت: از 85 مقاله رسيده به دبيرخانه، 62 مقاله به مرحله داوري راه يافت، كه 33 مقاله پذيرفته شد. از اين تعداد 16 مقاله به صورت سخنراني و 17 مقاله هم به صورت پوستر ارائه شد.
وي افزود: اين مقالات در زمينه هاي بهداشت، بهداشت محيط شغلي، تغذيه مناسب، بهداشت روان، بهداشت جسم، به صورت تحقيقاتي نگاشته شده بود.
وي اظهار داشت: تلاش بر اين است، به جاي درمان هاي دارويي و درمان هايي كه مرسوم است، افراد را بيشتر به قرآن مأنوس كنيم و راه حل هايي كه آيات الهي براي بشريت توصيه كرده است و كليه اضطراب ها و استرس و افسردگي هايي كه به طور روزمره گريبانگير مردم است تا حد زيادي با اصلاح رفتار و با استفاده از اين آيات الهي برطرف شود.

 



برگزاري همايش ميراث غياث الدين جمشيد كاشاني در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
پس از دو روز فعاليت، همايش ميراث علمي غياث الدين جمشيد كاشاني در تالار آزادي دانشگاه كاشان به كار خود پايان داد.
در اين همايش بيش از 11 مهمان خارجي، 18 متخصص ايراني و 130 استاد و دانشجوي متخصص در آن بحث و تبادل نظر پيرامون آثار علمي نابغه تاريخ، نجوم و رياضيات پرداختند.
در اين همايش پس از برپايي نشست ويژه اي با موضوع «اصناف رياضي دانان در دوران اسلامي و جايگاه كاشاني در ميان آنان»، جلسات تخصصي و متعددي با موضوعات رياضيات، نجوم، معماري و رياضيات علمي و رياضيات و نجوم به همراه ارائه مقالاتي با موضوع نامه هاي كاشاني از سوي «خورشيد عبدالله زاده»، استاد دانشگاه دولتي خجند تاجيكستان برگزار شد.
برگزاري دو كارگاه آموزشي با موضوعات «ساختمان و كاركرد سدس فخري»، «بررسي كارآيي روش كاشاني در محاسبه عدد پي»، به همراه رونمايي از رساله محيطيه غياث الدين جمشيد كاشاني و نيز نمايش مستند داستاني «غياث الدين جمشيد كاشاني» به كارگرداني «حسن هدايت» از ديگر برنامه هاي اين همايش دوروزه بود.
همايش ميراث علمي غياث الدين جمشيد كاشاني به كوشش مركز پژوهشي ميراث مكتوب دانشگاه كاشان و با همكاري پژوهشكده تاريخ علم دانشگاه تهران، انجمن رياضي ايران و خانه رياضيات اصفهان در كاشان برگزار شد.
جمشيد بن مسعود بن محمود طبيب كاشاني حدود سال 790 قمري در كاشان چشم به جهان گشود.
وي از زبردست ترين حساب دانان و آخرين رياضي دانان برجسته دوران اسلامي و از بزرگترين مفاخر تاريخ ايران به شمار مي آيد.

 



60 درصد شيرازي ها اضافه وزن دارند

شيراز- خبرنگار كيهان:
بيش از 60 درصد افراد بالاي 30 سال ساكن شيراز اضافه وزن دارند.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اين مطلب گفت: با وجود آمار بالاي افراد مبتلابه اضافه وزن در شيراز روز به روز بر تعداد مراكز عرضه غذاي آماده (فست فود) در اين شهر اضافه مي شود و هيچ قوانين محدودكننده اي هم در اين خصوص تدوين نشده است.
«حسين فرامرزي» اظهار داشت: متأسفانه به خاطر نبود قوانين محدودكننده در اين خصوص حتي برخي پزشكان شهر نيز تصميم به سرمايه گذاري در اين زمينه گرفته اند كه با توجه به تأثير منفي فست فودها بر سلامت مردم به نظر مي رسد علاوه بر فرهنگسازي بايد قوانين محدودكننده نيز در اين خصوص طراحي شود.
وي اضافه وزن، چاقي و بروز بيماري هاي غيرواگير را روزافزون خواند و تاثير روش نادرست زندگي از جمله گرايش به مصرف بي رويه غذاهاي آماده را عامل افزايش تعداد افراد مبتلا به بيماري هاي ديابت، فشارخون، قلبي عروقي و... دانست.
وي گفت: 10درصد افراد بالاي 30 سال در شيراز به ديابت مبتلا هستند در حالي كه اين ميزان در برخي كشورها كه سبك زندگي متفاوتي دارند زير 5 درصد است.
فرامرزي با اشاره به اينكه بيش از 10درصد افراد بالاي 30 سال در شيراز فشار خون و حدود 20درصد اين افراد به چربي خون مبتلا هستند افزود: اضافه وزن يك فاكتور خطر براي اكثر بيماري هاي غيرواگير است و اگر اين مورد كنترل شود مي تواند شيوع اين بيماري ها را كاهش دهد.

 



اجراي 2 هزار پروژه عمراني در كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج- خبرنگار كيهان:
بيش از 2 هزار پروژه عمراني در كهگيلويه و بويراحمد در حال اجرا است.
سرپرست معاونت عمراني استانداري كهگيلويه و بويراحمد با اعلام اين خبر افزود: اين پروژه ها در حوزه هاي مختلف شامل بهداشت، كشاورزي، صنعت، ورزش، منابع طبيعي، خدمات، آموزش، راه، آب، برق، گاز و مخابرات است.
كورش اميدي پور گفت: بيمارستان 200 تختخوابي ياسوج با 40درصد پيشرفت فيزيكي، ورزشگاه 15 هزار نفري ياسوج با بيش از 70درصد پيشرفت فيزيكي و راه آهن ياسوج- اقليد و پروژه ملي جاده پاتاوه- دهدشت از مهم ترين پروژه هاي عمراني در دست اجراي اين استان است.
وي، ميزان اعتبار در نظر گرفته شده براي اجراي اين پروژه ها را در سال 91 افزون بر 192 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: اين ميزان اعتبار هم اكنون در لايحه بودجه 91 پيش بيني شده و در صورت تصويب به استان اختصاص خواهد يافت.
اميدي پور گفت: چهار خطه كردن راه هاي مواصلاتي استان و شروع عمليات اجرايي راه آهن ياسوج- اقليد مهمترين پروژه عمراني استان در حوزه راهسازي و حمل و نقل است كه با اجراي اين پروژه ها تحولي عظيم در مبادلات اقتصادي، تجاري استان رخ خواهد داد.
وي، زمان بهره برداري كامل ورزشگاه 15 هزار نفري ياسوج را خردادماه سال 91 دانست و گفت: اين پروژه از مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به استان مي باشد كه تاكنون افزون بر يكصد ميليارد ريال براي آن هزينه شده است.

 



دانش آموز روشندل مازندراني به مجلس شوراي دانش آموزي راه يافت

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير مدارس استثنايي استان مازندران گفت: دانش آموز روشندل مازندراني با كسب حداكثر آرا به مجلس شوراي دانش آموزي راه يافت.
علي سياحي به خبرنگار كيهان گفت: محدثه عابديني دانش آموز روشندل شهرستان نكا با كسب حداكثر آرا در دومين دوره انتخابات شوراي دانش آموزي دانش آموزان استثنايي به عنوان رئيس اين شورا و نماينده دانش آموزان استثنايي كشور در مجلس شوراي دانش آموزي انتخاب شد.
وي با بيان اين كه اين انتخابات در تهران و با حضور نمايندگان شوراهاي دانش آموزان استثنايي استان ها برگزار شد، افزود: اين انتخابات هر دو سال يك بار برگزار مي شود كه افتخار رياست اين شورا در دوره قبل هم به عهده دانش آموز نابيناي ساروي بوده است.
مدير مدارس استثنايي مازندران اظهار داشت: در جريان اين انتخابات عبدالهيان رئيس سازمان آموزش و پرروش استثنايي كشور و اعتصام معاون توانبخشي حضور داشتند.
وي گفت: در اين انتخابات دانش آموزان استثنايي استان هاي اردبيل، زنجان، خراسان شمالي به عنوان اعضاي اصلي شورا انتخاب شدند.

 



از نگاه دوربين
فراموشي مشاغل قديمي

در قديم در شهر خوانسار سه بازار بزرگ به نام هاي بازار بالا، بازار پلگوش و بازار دو راه وجود داشت كه دو بازار آن كماكان داير و بازاريان به عرضه خشكبار و تنقلات محلي اشتغال دارند. در گذشته اي نه چندان دور صداي چكش، صداي زدن پنبه، صداي قلم زني و غيره در بازارهاي قديمي خوانسار آهنگ كار و زندگي را به گوش ها مي رساند مشاغلي كه هم اكنون با مرگ اساتيد آن و عدم استقبال نسل جوان كم كم در حال فراموشي است.
محمد صديقيان خبرنگار كيهان در خوانسار

 



گلاب دان تاريخي شيشه اي مرمت مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
گلاب دان سبز رنگ شيشه اي متعلق به قرن هفتم توسط برجسته ترين كارشناس اصفهاني مرمت و بازسازي مي شود.
اين گلاب دان كه در كاوش هاي اخير باستان شناسان در اصفهان كشف شده است با تأمين اعتبار از سوي اداره كل موزه ها مرمت و احيا مي شود.
اين اثر گرانبها كه داراي ويژگي هاي تاريخي، هنري، تكنيك ساخت و ارزش معنوي ارزشمندي است پس از مرمت در موزه چهلستون به نمايش گذاشته خواهد شد.
كارشناسان ميراث فرهنگي احتمال مي دهند از اين ظرف شيشه اي سبزرنگ در مناسبت هاي مختلف استفاده مي شده است.
كارشناسان هنوز قيمت واقعي آن را برآورده نكرده اند اما با احياي آن توسط برجسته ترين كارشناس اصفهاني، قيمت گذاري خواهد شد.

 



بذرپاشي 600هكتار از مناطق بياباني بادرود

بادرود- خبرنگار كيهان:
سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نطنز گفت: طرح بذرپاشي 600هكتار از مناطق بياباني شمال امامزاده آقا علي عباس(ع) انجام شد.
سعيد زماني افزود: بذرپاشي مناطق بياباني با اعتبار يكصد ميليون ريال در مراتع شمال امامزاده آقاعلي عباس(ع) بادرود با استفاده از بذرهاي تاغ، اشنيان و درمنه انجام شد. وي گفت: يكصد هكتار طرح ذخيره نزولات نيز با اعتبار 45ميليون ريال در مراتع كنده لره در مسير بادرود به اردستان با استفاده از بذرهاي تاغ، اشنيان و درمنه بهره برداري شد . وي با بيان اينكه اين طرح ها زمينه اشتغال 300نفر را فراهم كرده است، يادآور شد: مزاياي اجراي اين طرحها حفظ پوشش گياهي به منظور حفاظت خاك، توليد علوفه دام، پناهگاه حيات وحش، توليد اكسيژن و كاهش آلودگي هوا است. همچنين 30هكتار جنگلكاري با اعتبار 48ميليون ريال در حوالي گردنه عباس آباد از توابع شهرستان نطنز با كشت بذر بادام كوهي بهره برداري شد.

 



بهره مندي 100 روستاي لرستان از نعمت گاز

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت گاز لرستان گفت: با گازرساني به 100 روستاي استان تا پايان سال، انقلابي در اين زمينه در لرستان به وقوع خواهد پيوست.
مهندس علي گودرزي با اشاره به اينكه گاز نقش بسيار مهمي در زندگي مردم و صنعت استان دارد، افزود: تاكنون 97 درصد جمعيت شهر و بيش از 51 درصد جمعيت روستايي استان از نعمت گاز بهره مند شده اند.
وي با اعلام اين مطلب كه تاكنون 15 روستاي شهرستان اليگودرز گازرساني شده است، گفت: پروژه گازرساني به دهستان فرمش با هزينه اي بالغ بر 2 ميليارد و 500 ميليون تومان اجرا مي شود كه پس از پايان طرح انشعاب گيري براي روستاهاي مسير نيز آغاز خواهد شد.
وي افزود: بااجراي خط انتقال گازرساني به دهستانهاي شاپورآباد و فرمش 42 روستاي شهرستان اليگودرز و در نتيجه همه روستاهاي بخش مركزي از نعمت گاز بهره مند مي شوند.
گودرزي گفت: 650 خانوار از اهالي روستاهاي گل زرد، دره حيدر، كندر، اردودر، قلعه وردي، عزيز آباد و ركن آباد از نعمت گاز بهره مند شدند كه براي اجراي آنها مبلغ 2 ميليارد و 700 ميليون تومان نيز هزينه شده است.

 



نوسازي 2800 واحد روستايي در آذربايجان غربي

اروميه -خبرنگاركيهان:
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي از نوسازي دو هزار 800 واحد مسكن در استان خبر داد.
ايوب عزيزي دراين مورد به خبرنگار ما اعلام كرد: تاكنون عمليات نوسازي در بيش از 3هزار واحد مسكن روستايي آغاز شده كه از اين تعداد عمليات ساخت 2هزار و 800 واحد به پايان رسيده است.
وي با اشاره به افزايش 10 برابري نوسازي مسكن روستايي در سطح استان تاكيد كرد: احداث مسكن روستايي و طرح هاي هادي سبب شده رغبت براي نوسازي واحدهاي مسكوني افزايش يابد.
«عزيزي» در ادامه با اشاره به اينكه براساس برنامه پنجم توسعه بايد در تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار طرح هادي تهيه و اجرايي شود. افزود: تاكنون طرح هادي براي يك هزار و 122 روستاي آذربايجان غربي تهيه و در 285 روستا اجرايي شده است .
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي خاطر نشان كرد: هدف از تهيه و اجراي طرح هادي ساماندهي و بهبود بافت موجود روستا از محيط غير بهداشتي و فرسوده به محيط زيبا و بهداشتي است.

 



توليد محصول كاهش دهنده مصرف سوخت خودروها

رشت-خبرنگاركيهان:
محصول كاهنده 30 درصدي مصرف سوخت خودروها در گيلان به توليد تجاري رسيد.
رئيس پارك علم و فناوري گيلان با اعلام اين خبر گفت: اين محصول نتيجه تلاش و پژوهش 5 ساله يك تيم تحقيقاتي است كه ماده هيدروكربنه ارگانيكي توليد شده، محصول يك فرمولاسيون با استفاده از تركيبات گياهي است.
متقي طلب افزود: توليد اين محصول در شهرهاي رشت، قم، تهران واستان مازندران روي خودروها آزمايش و براساس نتايج بدست آمده 15 تا 30 درصد در مصرف سوخت خودرو صرفه جويي شد.
وي با اشاره به كاهش قابل توجه مصرف سوخت در صورت استفاده از اين محصول اظهار داشت: توليد اين محصول توسط پژوهشگران در پارك علم و فناوري گيلان به نتيجه رسيد.
به گفته متقي طلب اين محصول هيچ گونه آلودگي براي محيط زيست ندارد و در خودروهاي بنزين سوز و گازسوز قابليت مصرف دارد و با پشت سر گذاشتن مراحل تجاري سازي، آماده عرضه به بازار است.

 



تايباد بهترين زيستگاه زمستاني پرندگان مهاجر در خراسان

تايباد- خبرنگار كيهان:
كلنگ قطارها در اوايل فصل پائيز از شمال درياي خزر و سيبري به شهرستان تايباد مهاجرت مي كنند و در فصل زمستان ساكن اين شهرستان هستند.
با آغاز فصل زمستان شهرستان تايباد پذيراي جمعيت كثيري از انواع پرندگان مهاجر آبزي است و صدها قطعه مرغابي از انواع اردك سرسبز خوتكا آنقوت و بيش از 200 قطعه درناي معمولي ميهمان دشتهاي اين شهرستان مي شوند كه اراضي كشاورزي حاشيه هريرود، زيستگاه اصلي اين گونه ها است.
محمد مظلوم پناه رئيس اداره حفاظت محيط زيست تايباد گفت: درناي خاكستري يكي از گونه هاي ارزشمند و منحصر به فرد شهرستان تايباد است كه تاكنون در استان خراسان به صورت مهاجر عبوري مطرح مي شد، ولي با توجه به بررسي هاي يك ماه اخير مشخص شد اين گونه زيستي در حوزه خراسان رضوي فقط در شهرستان تايباد به صورت زمستان گذرا ساكن است.
اين پرندگان در اوايل فصل پائيز از شمال درياي خزر و سيبري به اين شهرستان مهاجرت مي كنند كه در استان خراسان به نام كلنگ و در شهرستان تايباد به نام كلنگ قطار ناميده مي شود.

 



ثبت ملي 15 اثر تاريخي خوانسار

خوانسار-خبرنگار كيهان:
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوانسار گفت: 15 بنا و اثر تاريخي اين شهرستان تاكنون به ثبت آثار ملي رسيده است.
«محمدحسن رياضت» افزود: تعدادي از بناهاي تاريخي خوانسار از جمله «باباترك»، «خانه ضيائي»، »خانه جعفري»، «خانه سلطاني»، حوزه علميه «علوي» (مدرسه «مريم بيگي صفوي») و هفت كبوترخانه به ثبت ملي رسيده است.
وي «خانه ابهري ها» را نمونه اي از تلاش بي وقفه براي نجات و برپا كردن مجدد اين اثر تاريخي به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان عنوان كرد و افزود: براي اتمام مرمت و تامين هزينه هاي اين بناي تاريخي نيازمند عزم جدي مسئولان هستيم.
رياضت، احياي مشاغل صنايع دستي خوانسار را از ديگر اقدامات ميراث فرهنگي عنوان كرد و گفت: «قاشق چوبي» به عنوان يكي از صنايع دستي كهن و به فراموشي سپرده شده، هم اكنون به همت يكي از جوانان خوانساري احيا و آثار خوبي نيز ارائه شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14