(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 اسفند 1390- شماره 20156

كوتاه اقتصادي
وعده وزارت جهاد كشاورزي كاهش 20 درصدي قيمت گوشت قرمز
بهمني اعلام كرد پذيرش طلا به جاي ارز در مبادلات تجاري ايران
غضنفري : هيچ تصميمي براي پيمان سپاري ارزي گرفته نشده است
بانك مركزي منتشر كرد دلايل افزايش نرخ رشد اقتصادي سال هاي 89-88
طرح نوسازي ميني بوس هاي فرسوده درون شهري آغاز شد
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران: توليد از اجراي مرحله دوم هدفمندي مستثني شود
وزير نفت هند: به تحريم هاي آمريكا تعهد نداريم
از سوي بانك توسعه اسلامي يك بانوي ايراني كارآفرين برتر جهان اسلام شد



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليدي استان تهران با انتقاد از سياست هاي دوگانه در اعطاي مجوز فعاليت اقتصادي به بنگاه ها گفت: متاسفانه بخش تعاون فقط جايگاه اسمي به عنوان ركن دوم اقتصاد ملي را يدك مي كشد. عليرضا مرادي با اشاره به اينكه عدم توجه دولت به بنگاه هاي توليدي سبب مختل شدن بخشي از توليد در كشور شده اظهار داشت: آنچه كه قرار بود از محل هدفمند كردن يارانه ها صرف حمايت از توليد و تقويت چرخه توليد شود هنوز اختصاص داده نشده و عملا بسياري از بنگاه هاي توليدي با حداقل ظرفيت فعاليت مي كنند.
¤ معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان حداكثر قيمت شكر بسته بندي را اعلام كرد. محمد قبله اظهار كرد: حداكثر قيمت شكر در بسته بندي هاي 900 گرمي 1550 تومان است.
¤ مديرعامل بانك كشاورزي با اعلام نحوه پذيرش وثايق تسهيلات بانكي كشاورزان و عشاير، گفت: حساب هاي يارانه هاي نقدي عشاير به عنوان وثايق تسهيلات بانكي پذيرش مي شود. محمد طالبي در مورد پرداخت تسهيلات به عشاير و نحوه دريافت ضمانت و وثيقه بانكي، گفت: در پرداخت تسهيلات به عشاير، كوچ رو بودن آنها درنظر گرفته مي شود و تسهيلات خاصي به آنها اختصاص مي يابد.
¤ بانك پاسارگاد در اولين حضور خود در جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني، تقديرنامه 4 ستاره سرآمدي سازماني را كسب كرد. به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، اين بانك با توجه به ارزيابي هاي انجام شده و كسب نتايج عملكردي مطلوب در حوزه هاي استقرار سيستم هاي پيشرفته مديريتي، توجه ويژه به سرمايه هاي انساني، رعايت حقوق مشتريان و ايفاي مسئوليت هاي اجتماعي، توانست تقديرنامه 4 ستاره سرآمدي سازماني را كه بالاترين سطح تقديرنامه در جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني است، دريافت كند.
¤ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از اجراي طرح مهار آبهاي مرزي در كشور خبر داد و گفت: از 30 ميليارد مترمكعب آب خروجي از كشور، تاكنون 20 ميليارد مترمكعب آن ذخيره سازي شده است. محمدرضا عطارزاده يكي از مهمترين اقدامات و برنامه هاي وزارت نيرو را مهار آبهاي مرزي اعلام كرد و گفت: در سطح وسيعي مهار آبهاي خروجي از كشور را دنبال مي كنيم.
¤ مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران بر انجام مطالعات فني و اقتصادي براي استخراج زيرزميني سنگ آهن در معدن گل گهر 6 تاكيد كرد. اكبر نوروزي گفت: با توجه به اينكه فعاليت هاي معدني بسيار مخاطره آميز است، بر اين اساس رعايت اصول ايمني قبل از كار در فعاليت هاي معدني بسيار ضروري است. وي با اشاره به طرح آنومالي گل گهر6 گفت: به دليل وجود شرايط توپوگرافي منطقه، از جمله عميق بودن ذخيره سنگ آهن در منطقه آنومالي6، اين معدن بايد بصورت زيرزميني استخراج شود كه مطالعات فني و اقتصادي آن در دستور كار قرار گرفته و پس از انجام مطالعات تكميلي مراحل اجرايي آن آغاز مي شود.
¤ معاون شركت ارتباطات زيرساخت گفت: مصوبه كاهش هزينه هاي مكالمات بين الملل از سوي شركت ارتباطات زيرساخت در آبان ماه سال جاري به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري) و تمامي اپراتورها ابلاغ شده است.
¤ رئيس كل بيمه مركزي از تغيير آيين نامه بيمه هاي اعتباري خبر داد و گفت: در بيمه هاي اعتباري بايد وضع به گونه اي باشد كه بانك به جاي تسهيلات گيرنده طرف قرارداد شركت هاي بيمه باشد. سيدمحمد كريمي در خصوص بيمه هاي اعتباري و سياست هاي بيمه مركزي در توسعه اين بيمه ها اظهار داشت: بيمه هاي اعتباري در يك مقطع زماني تجربه مطلوبي را در كشور پشت سر گذاشته است.

 



وعده وزارت جهاد كشاورزي كاهش 20 درصدي قيمت گوشت قرمز

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام از عرضه گسترده گوشت قرمز و مرغ با قيمت تعديل شده خبر داد.
صدراله دولت با بيان اينكه برنامه ريزي هاي خوبي براي توزيع گوشت منجمد وارداتي به منظور تنظيم بازار شب عيد نيز در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: با توزيع گوشت قرمز منجمد وارداتي، به تدريج آثار كاهش قيمت در بازار مصرف را شاهد خواهيم بود.
وي گفت: عرضه گوشت گوساله وارداتي از روز سه شنبه به صورت گسترده در همه شبكه هاي توزيع تهران شروع شده و سهميه در نظر گرفته شده براي استان ها نيز تا پايان هفته جاري به آنها ابلاغ و از هفته آينده به اين استانها حمل و توزيع آن آغاز خواهد شد.
دولت در ادامه قيمت هر كيلو گوشت قرمز منجمد وارداتي مخلوط را در عمده فروشي ها 8800 تومان و به صورت خرده فروشي 9200 تومان ذكر كرد و افزود: گوشت هاي عرضه شده از طريق شبكه هاي توزيع مرسوم شامل ميادين ميوه و تره بار، فروشگاه هاي زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف كارمندي و كارگري، اتحاديه هاي محلي و فروشگاه هاي زيرنظر صنوف به فروش مي رسد.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام با اشاره به اينكه فعلاً محدوديت در عرضه گوشت وجود ندارد اظهار كرد: عرضه تا هر زماني كه بازار نياز داشته باشد ادامه خواهد يافت و با توجه به ميزان توزيع انتظار مي رود به زودي شاهد كاهش 10 تا 20درصدي قيمت گوشت قرمز باشيم.
وي در ادامه با بيان اينكه كيفيت گوشت هاي وارداتي از سطح بالايي برخوردار است افزود: گوشت هاي خريداري شده از كشورهاي برزيل و استراليا هستند كه جزء بهترين كشورهاي دنيا از لحاظ دام و گوشت به شمار مي آيند.
دولت اضافه كرد: در كليه مراحل از انتخاب دام، كشتار، بسته بندي، نگهداري و حمل به داخل كشور، علاوه بر رعايت و حفظ شعاير اسلامي، دامپزشك ناظر نيز بر كيفيت و سلامت گوشت ها نظارت كامل داشته است.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام در ادامه از عرضه گوشت گرم گوسفندي در تهران در ميادين ميوه و تره بار و بعضي از صنوف از هفته آينده خبر داد و گفت: براساس برنامه ريزي ها به تدريج و به صورت گسترده گوشت گرم گوسفندي در ساير شبكه هاي توزيع عرضه خواهد شد.
صدراله دولت همچنين در گفتگو با مهر با تشريح جزئيات مصوبات ستاد تنظيم بازار براي اقلام پروتئيني، گفت براساس اين مصوبات، فروش مرغ تازه به قيمت بالاتر از 3900 تومان تخلف است و گرانفروشي محسوب مي شود.
عضو ستاد تنظيم بازار افزود: اين ستاد مصوب كرد تا توزيع گسترده گوشت مرغ منجمد به قيمت 3100 تومان به ازاي هر كيلوگرم در سراسر كشور صورت گيرد.
وي تصريح كرد: براساس اين مصوبات، تامين، خريد و توزيع نهاده هاي دامي و دان مرغ از سوي شركت پشتيباني امور دام صورت خواهد گرفت و در اين زمينه كمبودي وجود نخواهد داشت.
دولت گفت: در عين حال، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در كنار بازرسان صنفي موظف شده اند كه بازار را رصد كرده و با هرگونه افزايش قيمت بالاتر از نرخ هاي مصوب، برخورد تعزيري كرده و پرونده گرانفروشي تشكيل دهند.

 



بهمني اعلام كرد پذيرش طلا به جاي ارز در مبادلات تجاري ايران

رئيس كل بانك مركزي از پذيرش طلا به جاي ارز در مبادلات تجاري ايران با ديگر كشورها خبر داد.
محمود بهمني در گفت وگو با ايرنا، در پاسخ به اين پرسش كه آيا در انجام مبادلات تجاري، ارز ديگري به جاي دلار نيز دريافت مي شود يا خير؟ اظهار داشت: ايران در مبادلات تجاري تنها با دلار كار نمي كند و هر كشوري مي تواند ارز خود را پرداخت كند.
به گفته رئيس كل بانك مركزي، ايران از كشورهاي چين و هند به جاي ارز كالا هم وارد مي كند و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
بهمني افزود: اگر كشوري بخواهد مي تواند طلا هم پرداخت كند و ما بدون هيچ مشكلي آن را مي پذيريم.
سخنگوي شوراي پول و اعتبار در خصوص وضعيت تامين ارز نيز گفت: ارز به ميزان مورد نياز در اختيار واردكنندگان قرار مي گيرد و مشكلي در اين خصوص نخواهند داشت.
وي ادامه داد: در همين حال اگر فردي قصد ذخيره كردن ارز را داشته باشد نيازي نيست كه ارز دولتي در اختيارش قرار گيرد.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: اين بانك علاوه بر تامين ارز مورد نياز بيماران به نياز واقعي افراد نيز پاسخ مي دهد.
بهمني گفت: بايد از تقاضاي كاذب و ذخيره كردن ارز توسط افراد سودجو جلوگيري كنيم و تلاش مي شود قيمت دلار را به مرور و با توجه به شرايط اقتصادي كشور به سمت واقعي سوق دهيم.
بهمني همچنين در گفتگو با مهر در مورد جرائم در نظر گرفته شده براي بانك هاي متخلف گفت: بانك مركزي جرائمي را براي بانكهايي كه از دستورالعمل ها تخطي كنند، در نظر گرفته است.
رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد: بانك مركزي جرائمي را از لحاظ مادي براي بانك هاي متخلف در نظر مي گيرد، به علاوه اينكه محدوديت هايي براي فعاليت بانك هاي متخلف ايجاد خواهد شد.
وي با بيان اينكه ايجاد محدوديت در فعاليت برخي از فعاليت هاي بانكهاي متخلف را در برمي گيرد، عنوان كرد: در صورتي كه بانكها به تخلفات خود مصر باشند، بانك مركزي مجوز فعاليت آنها را لغو و آنها را مي بندد.

 



غضنفري : هيچ تصميمي براي پيمان سپاري ارزي گرفته نشده است

وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: هنوز هيچ تصميمي براي پيمان سپاري ارزي گرفته نشده است.
مهدي غضنفري در حاشيه مراسم روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان در جمع خبرنگاران گفت: در مورد موضوع اعمال محدوديت ارائه ارز به برخي كالاهاي وارداتي، هم اكنون بحث هاي كارشناسي در سازمان توسعه تجارت ايران صورت گرفته است، اما بانك مركزي هنوز هيچ تصميمي را براي اعمال محدوديت اتخاذ نكرده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورتي كه بانك مركزي تصميم به محدوديت هاي اين چنيني بگيرد، حتما كالاهايي مشمول تامين ارز قرار خواهند گرفت كه اولويت بالاتري به لحاظ تامين نيازهاي مردم دارند.
وي درخصوص موضوع پيمان سپاري ارزي تصريح كرد: هنوز كميته 5 نفره تصميمي درخصوص اعمال پيمان سپاري ارزي نداشته است و صادركنندگان مي توانند عينا ارز خود را مصرف كنند، اما طبيعتا بانك مركزي علاقمند است تا حجم ارز انتقالي به كشور را رصد كند.
غضنفري درخصوص تامين نيازهاي مردم در ايام پاياني سال نيز گفت: عيد امسال تفاوتي با سالهاي گذشته دارد و آن اينكه نرخ ارز متاسفانه همچنان در بازار اثرگذار است، بر اين اساس امسال علاوه بر موضوع ذخيره سازي، نوسانات نرخ ارز نيز به شدت از سوي مسئولان تنظيم بازار رصد مي شود.
وي تاكيد كرد: با همكاري بانك مركزي قرار بر اين است كه ارز مورد نياز واردكنندگان كالا حداكثر تا يك هفته پرداخت شود و البته نرخ 1226 توماني را خواهد داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در مورد آزادسازي واردات دو ميوه سيب و پرتقال يادآور شد كه اين تصميم طبق قانون مقررات صادرات و واردات سال 90 اتخاذ شده است.
اين در حالي است كه پس از آزاد شدن واردات دو ميوه سيب و پرتقال معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده بود كه اين تصميم توسط وزارت جهاد كشاورزي اتخاذ نشده است و خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اين اقدام را انجام داده است.
مهدي غضنفري در پاسخ به وزارت جهاد كشاورزي در مورد واردات دو ميوه سيب و پرتقال عنوان كرد: اگر به كتاب تعرفه هاي واردات مراجعه شود مي بينيم كه برخي از كالاها تعرفه فصلي دارند. يعني اين كه در فصل هايي واردات آن ها مجاز مي شود و تعرفه وارداتي آنها پايين مي آيد و در فصل هاي ديگر تعرفه وارداتي آن ها افزايش مي يابد. اين دو ميوه در كتاب تعرفه كاملا واضح مورد اشاره هستند.
وي تصريح كرد: آنهايي كه در كتاب تعرفه آمده همان به صورت يك مقررات دولتي وضع شده است وقتي هم كه اين كتاب تنظيم مي شود در پانوشت آن ذكر مي كنند كه در يك تاريخي واردات كالايي به صورت فصلي تعرفه وارداتش تغيير مي كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: همان موقع هم وزراي كميته ماده يك اين موضوع را امضا مي كنند و در واقع وزارت جهاد كشاورزي قبلا با اين موضوع موافقت كرده بود.
انبارها پر از كالاست
معاون اول رئيس جمهور هم در همايش روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان، وضعيت ذخيره كالاهاي اساسي و ميوه و مركبات مورد نياز مردم در شب عيد را مناسب عنوان كرد و افزود: دولت به كمك مباشران بهترين نوع سيب، پرتقال و نارنگي را خريد كرده تا مردم در ايام پاياني سال ميوه باكيفيت و با قيمت مناسب دريافت كنند.
رحيمي تصريح كرد: هم اكنون برنج، روغن و گوشت به اندازه كافي در بازار وجود دارد و ذخيره سازي هاي گسترده اي نيز براي ايام پاياني سال صورت گرفت، ضمن اينكه وزير صنعت، معدن و تجارت هر روز براي تنظيم بازار در حال گريه و اضطراب براي مردم است.
رحيمي ادامه داد: وزير صنعت، معدن و تجارت ارز مورد نياز واردات را به ميزان كافي تامين كرده و انبارها هم اكنون پر از كالا است، ضمن اينكه او به شدت مراقب موجودي انبارهاي كالايي كشور است.
معاون اول رئيس جمهور گفت: ايران هيچ گونه مشكلي در تامين نخود، لوبيا، برنج پاكستاني و هندي ندارد چرا كه پول فراوان داشته و به راحتي خريد مي كند، اين در حالي است كه اگر در هند به عنوان تامين كننده بخشي از برنج ايران حادثه طبيعي همچون سيل رخ دهد برخي برنج فروش هاي از خدا بي خبر برنج را گران مي كنند در حالي كه آنها نقش يا تاثيري از نوسانات توليد برنج در اين كشور نپذيرفته اند.

 



بانك مركزي منتشر كرد دلايل افزايش نرخ رشد اقتصادي سال هاي 89-88

بانك مركزي در گزارشي دلايل افزايش نرخ رشد اقتصادي سالهاي 88 و 89 را اعلام كرد: روند صادرات كالا و خدمات گوياي تداوم نرخ رشد طي سال هاي 88 و 89 بوده است.
بانك مركزي با انتشار گزارشي، تحولات اقتصادي ايران در بخش واقعي طي سال هاي 88 و 89 را تشريح كرد.
اداره اقتصادي اين بانك نتايج محاسبات اقتصادي خود را اعلام كرد و بر همين اساس نرخ رشد اقتصادي محاسبه شده در بانك مركزي با احتساب نفت طي سال هاي 88 و 89 معادل 3/0 و 8/5 درصد و بدون احتساب نفت طي اين سال ها 7/3 و 1/6 درصد است.
با استناد به آمار بانكها و براساس برآوردهاي اوليه، توليد ناخالص داخلي كشور به قيمت پايه ثابت سال 1376 طي سال هاي
1389-1387 به ترتيب 495266، 509895 و 539219 ميليارد ريال بوده است.
براساس محاسبات فصلي، در سال 1389 اقتصاد ايران نسبت به سال قبل آن مواجه با 8/2 واحد درصد افزايش در نرخ رشد بوده است.
برآورد ارزش افزوده فعاليت هاي مختلف اقتصادي نشان دهنده آن است كه در سال 1389 علت عمده افزايش نرخ رشد توليد ناخالص داخلي ناشي از افزايش رشد ارزش افزوده فعاليت هاي كشاورزي، نفت، صنعت، ساختمان، بازرگاني، رستوران و هتلداري، حمل ونقل، انبارداري و ارتباطات و خدمات موسسات پولي و مالي است، چنانكه سهم ارزش افزوده هر يك از فعاليت هاي مذكور در رشد توليد ناخالص داخلي سال 1389 به ترتيب 1/1، 2/0، 4/0، 1/1، 7/0 و 4/0 واحد درصد برآورد شده است.
با استناد به گزارش اخير بانك مركزي، در سال 1388 نيز علت عمده افزايش نرخ رشد توليد ناخالص داخلي ناشي از افزايش رشد ارزش افزوده فعاليت هاي كشاورزي، صنعت، بازرگاني، رستوران و هتلداري، حمل ونقل، انبارداري و ارتباطات و خدمات موسسات پولي و مالي است.
سهم ارزش افزوده هر يك از فعاليت هاي مذكور در رشد توليد ناخالص داخلي سال 1388 به ترتيب 6/1، 1/0، 6/0، 5/0، 7/0 و 4/0 واحد درصد برآورده شده است.
در سال هاي 1388 و 1389 ارزش افزوده گروه كشاورزي به قيمت هاي ثابت به ترتيب به ميزان 65132 و 70863 ميليارد ريال برآورد گردسيد كه نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب 5/13 و
8/8 درصد افزايش يافته است.
اين افزايش عمدتا ناشي از بارندگي ها و شرايط مساعد آب وهوايي طي سال هاي مذكور بوده است. آمار مقدماتي وزارت جهاد كشاورزي حاكي از آن است كه توليد محصولات زراعي و باغي در سال 1388 نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب 5/18 و 3/16 درصد و توليد محصولات اصلي دامي 4/7 درصد افزايش يافته است.
همچنين در سال 1389 توليد محصولات زارعي و باغي نسبت به سال 1388 به ترتيب 8/19 و 4/3 درصد و توليد محصولات اصلي دامي 2/6 درصد افزايش يافته است.
براساس برآوردهاي اوليه، ارزش افزوده گروه نفت در سال 1389 به قيمت هاي ثابت سال 1376 به ميزان 47872 ميليارد ريال برآورد شد كه گوياي 9/1 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل مي باشد.
افزايش توليد و صادرات نفت خام و گاز طبيعي از جمله علل اصلي نرخ رشد 9/1 درصدي ارزش افزوده گروه نفت است. همچنين ارزش افزوده گروه نفت در سال 1388 به قيمت هاي ثابت نيز گوياي 9/3 درصد كاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل بود.
كاهش توليد و صادرات نفت خام و نيز كاهش صادرات فرآورده هاي نفتي از جمله علل اصلي نرخ رشد منفي ارزش افزوده گروه نفت در سال مذكور بوده است.
نتايج حاصل از برآوردهاي مقدماتي نشان دهنده آن است كه گروه صنايع و معادن در سال 1389 از نرخ رشدي معادل 3/9 درصد برخوردار بوده و در نتيجه 5/2 واحد درصد از نرخ رشد 8/5 درصدي اقتصاد را در دوره مورد بررسي تحقق بخشيد.
سهم مذكور در مقايسه با دوره مشابه سال قبل 7/1 واحد درصد افزايش يافته است. در گروه صنايع و معادن، ارزش افزوده بخش هاي معدن، صنعت، آب و برق وگاز و ساختمان به ترتيب با نرخ رشد
1/10، 10، 7/4 و 3/7 درصد افزايش يافته اند.
در سال 1388 نيز گروه صنايع و معادن از نرخ رشدي معادل 8/2 درصد برخوردار گرديد و 8/0 واحد درصد از نرخ رشد 3/0 درصد اقتصاد را تحقق بخشيد.
در سال 1388، ارزش افزوده بخش هاي معدن، صنعت و آب و برق و گاز به ترتيب با نرخ رشد 1/0، 3/5 و 7/0 درصد افزايش و بخش ساختمان با نرخ رشد 9/4 درصد كاهش يافته است.
در بخش ساختمان، ارزش سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساختمان مناطق شهري به قيمت هاي جاري طي سال هاي 1388 و 1389 با احتساب پروژه مسكن مهر نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب 2/0 و 3/12 درصد افزايش داشته است. با اعمال شاخص هاي قيمت متناظر و تعديل ارقام مذكور، نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان هاي خصوصي به قيمت هاي ثابت طي سال هاي مذكور به ترتيب 5/3 و 6/5 درصد برآورد گرديده است.
در نهايت با احتساب ارقام فوق و نيز رشد ارزش افزوده ساختمان دولتي، نرخ رشد بخش ساختمان به قيمت هاي ثابت طي سال هاي فوق به ترتيب 9/4 و 3/7 درصد برآورد مي شود.
ارزش افزوده گروه خدمات با بيشترين سهم از توليد ناخالص داخلي، از نرخ رشد 4/0 درصدي در سال 1389 برخوردار گرديد. با افزايش نرخ رشد گروه خدمات در سال 1389، سهم آن از رشد توليد ناخالص داخلي به 1/2 واحد درصد رسيد كه اين رقم نسبت به سال 1388 افزايش قابل توجهي را نشان مي دهد.
ارزش افزوده اين گروه در سال 1388 از نرخ رشد 2/2 درصدي برخوردار شد. سهم گروه خدمات در سال 1388 و رشد توليد ناخالص داخلي معادل 2/1 واحد درصد است كه نسبت به سال 1387 تغييري نداشته است.
شاخص ضمني ارزش افزوده گروه هاي كشاورزي، نفت، صنايع و معادن و خدمات در سال 1389 به ترتيب 7/9، 5/31، 2/17 و3/10 درصد رشد داشته اند. به علاوه، شاخص ضمني توليد ناخالص داخلي و توليد ناخالص داخلي بدون نفت نيز به ترتيب داراي رشد 3/14 و 6/10 درصدي بوده اند.
در سال 1388 نيز شاخص ضمني ارزش افزوده گروه هاي مذكور به ترتيب 7/6، 8/10، 6/0 و 9/10 درصد رشد داشته اند. همچنين شاخص ضمني توليد ناخالص داخلي و توليد ناخالص داخلي بدون نفت به ترتيب داراي رشد 4/2 و 1/8 درصدي بوده اند.براساس برآوردهاي انجام شده، نرخ رشد مصرف نهايي بخش خصوصي از 1/1 درصد در سال 1388 به 9/1 درصد در سال 1389 افزايش يافته است. در مقابل، نرخ رشد مخارج مصرف نهايي بخش دولت در سال 1389 نسبت به سال 1388 كاهش يافته و از 3/2 درصد به 8/2 درصد رسيده است.
مقايسه نتايج حاصل از برآوردهاي سال 1389 نسبت به سال قبل، گوياي افزايش تشكيل سرمايه ثابت ناخالص به ميزان 9/6 واحد درصد مي باشد.
تشكيل سرمايه ثابت ناخالص متشكل از دو بخش ساختمان و ماشين آلات است. علي رغم كاهش
6/3 درصدي تشكيل سرمايه ثابت ناخالص در بخش ساختمان در سال 1388، تحولات حاصل در اين بخش نشان دهنده رشد قابل توجه آن (8/7 درصد) در سال 1389 نسبت به سال 1388 است. افزايش مذكور عمدتا ناشي از اجراي پروژه هاي عمراني دولت و پروژه مسكن مهر است.
نرخ رشد تشكيل سرمايه ثابت ناخالص در ماشين آلات نيز از 3/1 درصد در سال 1388 به 2/6 درصد در سال 1389 رسيده است. افزايش رد كالاهاي وارداتي سرمايه اي و برآوردهاي اوليه حاصل از بهبود عملكرد بخش صنعت در مقايسه با سال 1388 از جمله علل موثر بر رشد تشكيل سرمايه در بخش ماشين آلات بوده اند.در بخش تجارت خارجي ايران، روند صادرات كالاها و خدمات گوياي تداوم نرخ رشد طي سال هاي 1389-1388 است. براساس برآوردهاي اوليه، صادرات كالاها و خدمات طي سال هاي مذكور به ترتيب 4/6 و 3/11 درصد افزايش يافته است. در مقابل، تغييرات به وجود آمده در حوزه واردات كالاها و خدمات نشان دهنده 6/1 درصد كاهش در واردات سال 1388 و
2/8 درصد افزايش در سال 1389 است.

 



طرح نوسازي ميني بوس هاي فرسوده درون شهري آغاز شد

معاون ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از آغاز طرح نوسازي ميني بوس هاي فرسوده درون شهري تهران خبر داد.
اميررضا رجبي ديروز در نشست خبري خود گفت: طرح نوسازي ميني بوس هاي فرسوده درون شهري در شهر تهران آغاز شده و در اين طرح جايگزيني يك هزار دستگاه ميني بوس فرسوده با همكاري سازمان حفاظت از محيط زيست، شهرداري تهران و بانك صادرات در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: در قالب اين طرح شهرداري تهران و سازمان حفاظت از محيط زيست مبلغ 10ميليون تومان را به صورت بلاعوض به دارندگان ميني بوس هاي فرسوده پرداخت مي كند. همچنين
20 ميليون تومان نيز تسهيلات بانكي با نرخ 15درصد در اختيار مالكان ميني بوس هاي فرسوده قرار مي گيرد.
رجبي تصريح كرد: بر اين اساس سه ميليون تومان از مبلغ خودرو جايگزين شده كسر مي شود.
وي ادامه داد: دارندگان ميني بوس هاي فرسوده شهر تهران مي توانند جهت ثبت نام و استفاده از اين طرح جايگزيني اين طرح فرسوده به شركت اتوبوسراني تهران و حومه مراجعه كنند.
وي با اشاره به آغاز ثبت نام طرح جايگزيني 10 هزار خودرو فرسوده همچنين خاطرنشان كرد: براساس بررسي هاي صورت گرفته در سامانه نرم افزاري نوسازي خودروهاي فرسوده مشخص شد كه تعداد 10 هزار متقاضي عليرغم ثبت و فراخوان صورت گرفته هيچ گونه اقدامي براي خروج و اسقاط خودرو خود انجام ندادند لذا اسامي اين افراد از سامانه حذف و 10 هزار ظرفيت جديد براي متقاضيان ديگر فراهم شد.
معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت همچنين ادامه داد: شرايط خودروهاي فرسوده مشمول اين طرح جايگزيني داشتن پلاك منطقه اي ايران يا گواهي تسجيل راهبر ناجا، سند قطعي به نام مالك خودرو فرسوده و يا داراي وكالت بلاعزل از مالك است همچنين اين طرح شامل خودروهايي با مدل 55 تا 65 شمسي و معادل ميلادي آن مي شود.
وي با بيان اينكه خودروهاي جايگزين شامل انواع خودرو پرايد توليدي شركت سايپا است، اظهار كرد: اين طرح با همكاري شركت سايپا و بانك هاي ملي و تجارت انجام مي شود و ثبت نام نيز از روز شنبه 13اسفندماه آغاز خواهد شد.
رجبي با اشاره به اينكه با تكميل ظرفيت سامانه ثبت نام بسته مي شود گفت: ثبت نام براي اين طرح جايگزيني از طريق نمايندگي هاي مجاز شركت خودروسازي سايپا و بدون دريافت هيچ گونه وجهي انجام مي شود.
وي يادآور شد: برابر مقررات موجود هر فرد تنها يك بار حق استفاده از تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده را دارد لذا متقاضيان بايد اين نكته را مد نظر داشته باشند چرا كه در صورت احراز آن در مقطعي از زمان ثبت نام تا اسقاط اسامي اين افراد از سامانه حذف مي شود.
به گفته معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت شرايط و تسهيلات ارائه شده براي اين طرح جايگزيني اعطاي پنج ميليون وام با سود 15درصد و بازپرداخت پنج ساله است.معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت همچنين با اشاره به شرايط ثبت نام طرح جايگزيني يك هزار دستگاه وانت فرسوده گفت: اين طرح نيز با همكاري بانك ملي و خودروسازي بهمن انجام مي شود كه در اين طرح نيز داشتن پلاك منطقه اي ايران و يا گواهي تسجيل و خودروهاي مدل 55 تا 65 از شرايط ثبت نام است.
به گفته وي اين طرح نيز از روز شنبه 13اسفند آغاز مي شود و ظرفيت پذيرش در اين مرحله يك هزار خودرو است.
رجبي تصريح كرد: تسهيلات اعطايي براي اين طرح وام هفت ميليون توماني با بازپرداخت پنج ساله و نرخ 15درصد است، همچنين وام نقدي 10 ميليون توماني نيز براي جايگزيني وانت هاي فرسوده نيز به متقاضيان ارائه مي شود.
وي درباره افرادي كه پيش از اين در طرح جايگزيني ثبت نام كرده اما نسبت به خروج و اسقاط خودرو خود اقدام نكردند نيز گفت: اين افراد در آينده با اعمال محدوديت هايي مواجه خواهند شد چرا كه در حال حاضر براساس قانون تردد برخي از خودروها ممنوع است و در آينده نيز منع تردد و عدم استفاده از سوخت يارانه اي براي اين افراد اعمال خواهد شد.
معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت درباره نوسازي كاميون و كشنده هاي فرسوده نيز گفت: اين طرح نيز از طريق تسهيلات بانكي به مبلغ 80 ميليون تومان به صورت بازپرداخت 84 ماهه انجام مي شود لذا كليه شركت هاي حمل و نقل كالا جهت ثبت نام كاميون ها و كشنده هاي فرسوده تحت پوشش مي توانند اقدام كنند.
وي ادامه داد: اطلاعات تكميلي اين طرح در سايت www.nosazinavgan.ir درج شده و متقاضيان مي توانند براي اطلاعات بيشتر به اين سايت مراجعه كنند.
رجبي تصريح كرد: يكي از سياست هاي مديريت حمل و نقل سوخت توسعه و تقويت شركت مالكي است و بر اين اساس مقرر شده به تدريج ناوگان حمل و نقل سنگين از فرد مالكي به سمت شركت مالكي سوق داده شود.

 



عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران: توليد از اجراي مرحله دوم هدفمندي مستثني شود

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران گفت: بخش توليد آمادگي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را ندارد.
ابراهيم جميلي در گفت وگو با فارس در مورد وضعيت تجاري كشور اظهار داشت: بدون شك تغيير قيمت ارز به نفع صادرات كشور است و اگر قيمت ارز واقعي نشود، صادرات آسيب خواهد ديد.
وي تصريح كرد: نحوه افزايش نرخ ارز در ماه هاي اخير غيرقابل قبول و خارج از كنترل بود و افزايش بايد بر مبناي ضابطه و منطق كارشناسي باشد تا بخش هايي كه نياز به ارز دارند با مشكل مواجه نشوند.
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه امكان صادرات با نرخ تك نرخي ارز بانك مركزي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: با توجه به احتمال اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش قيمت انرژي، قيمت حمل و نقل افزايش مي يابد و حمل و نقل در توليد تاثيرگذار است.
جميلي افزود: در طول يك سال گذشته هنوز توليد به مرحله اي نرسيده است كه با تغيير تكنولوژي و ماشين آلات، مصرف انرژي را كاهش دهد و همچنين عمر متوسط ناوگان حمل و نقل، كاهش نداشته تا كاهش هزينه را به دنبال داشته باشد.
وي ضمن انتقاد از برخي ناهماهنگي ها بين مسئولان اقتصادي دولت گفت: در سال آينده بايد دولت در سياست هايش هماهنگي ايجاد كند و وعده هايش را عملي كند.
اين فعال اقتصادي با اشاره به اينكه همه بايد در اجراي هدفمندي يارانه ها مشاركت كنند، خاطرنشان كرد: الان در حال يك جنگ اقتصادي هستيم و همه براي رفع مشكلات بايد كمك كنيم.
عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: شاهد بوديم كه با افزايش نرخ سود سپرده بانك ها، التهاب بازار كنترل شد و پول هاي سرگردان به سمت بانك ها برگشت و اين نشان مي دهد كه مردم به كمك اقتصاد آمده اند.
جميلي افزود: اگر يك استراتژي صحيح اعلام شود و همه احساس كنند با اجراي آن وضعيت بهبود مي يابد قطعا مشكلات حل خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: افزايش تورم به ضرر توليدكننده، كارگر و تمام اقشار مردم است.
اين فعال اقتصادي با بيان اينكه چاره اي جز تقويت توليد داخلي نيست، ادامه داد: براي محقق شدن اين كار بايد فشار از توليد برداشته شود.
جميلي گفت: پيشنهاد ما اين است كه توليد از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها مستثني شود، همانگونه كه در مرحله اول توليد را از سهم 30درصدي خود مستثني كردند.وي اضافه كرد: لطمه به توليد، لطمه به اشتغال و رشد اقتصادي است و در صورت ادامه اين وضعيت شاهد پر شدن تمام بازارها از كالاهاي وارداتي چيني خواهيم بود.
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: بانك ها به وظايف بانكي خود در حمايت از توليد عمل كنند و بنگاه داري را كنار بگذارند.
وي گفت: الان بانك براي گشايش LC از ما تمام مبلغ را مي خواهد در حالي كه براي شركت هاي وابسته خودش با 10درصد مبلغ اين كار را انجام مي دهد. با اين وضعيت قدرت رقابت را از دست مي دهيم.

 



وزير نفت هند: به تحريم هاي آمريكا تعهد نداريم

وزير نفت هند با رد كردن تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه ايران گفت: ما روابط قوي و صميمانه با ايران داريم و به واردات نفت خود از ايران ادامه مي دهيم.
به گزارش فارس، جايپال ردي وزير نفت هند گفت: ما به تحريم هاي سازمان ملل احترام مي گذاريم اما نسبت به ديگر تحريم ها تعهدي نخواهيم داشت. ما روابط قوي و صميمي با ايران داريم و به واردات نفت از ايران ادامه مي دهيم.
وي افزود: ما با هيچ فشار خارجي براي خريدنفت از ايران روبرو نيستيم و تنها به تحريم هاي سازمان ملل متحد پايبند خواهيم ماند نه تحريم هاي ديگر كشورها. ردي تأكيد كرد: هيچ فشار خارجي براي معامله با ايران وجود ندارد.
براساس تحريم هاي آمريكا عليه ايران، هر بانك خارجي كه مبادلات مالي و تجاري با بانك مركزي ايران داشته باشد از دسترسي به سيستم مالي آمريكا تحريم خواهد شد. از طرفي ديگر اتحاديه اروپا بر توقف واردات نفت از ايران از اول جولاي توافق كرده است.
وزير نفت هند با رد بيانيه اوباما مبني بر اينكه تقاضا در هند و چين مسئول بالا رفتن قيمت بين المللي نفت است، توضيح داد: سرانه مصرف نفت در هند برابر با 442 ليتر است و اين ميزان از سرانه مصرف جهاني برابر با 1745 ليتر، بسيار كمتر است.
وي افزود: دلايل ژئوپلتيكي بايد براي افزايش قيمت جهاني نفت سرزنش شوند.
ردي تصريح كرد: در حال حاضر، هند چهارمين مصرف كننده انرژي در جهان است و 4/4 درصد مصرف سالانه انرژي در جهان را به خود اختصاص داده است و آمريكا، چين و روسيه در جايگاه هاي اول تا سوم قرار دارند. تقريباً 40 درصد مصرف اصلي انرژي توسط آمريكا و چين صورت مي گيرد.
براساس اين گزارش: هند يكي از كشورهاي با رشد اقتصادي سريع است. در حال حاضر، ذخاير انرژي داخلي اين كشور محدود است و وابستگي به واردات نفت خام 80 درصد و گاز طبيعي 25 درصد است.
وي خاطرنشان كرد: تا زماني كه تقاضا براي نفت و گاز در حال افزايش است، اين وضعيت ممكن نيست تغيير كند. سهم نفت و گاز در سبد انرژي هند در حدود 40 درصد است.
وزير نفت هند گفت: با تقاضاي در حال افزايش و كمبود ذخاير، ضروري است كه امنيت انرژي در كشور را افزايش دهيم. در اين زمينه تلاش هاي بسيار در فعاليت هاي اكتشافي صورت گرفته است.
اقتصاد اروپا با ركود
روبرو مي شود
برنده جايزه نوبل اقتصاد پيش بيني كرد تا 19 ماه آينده اقتصاد اروپا با ركود روبرو مي شود.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، پل كروگمن تصريح كرد: اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي در يونان با هدف كاهش بدهي و كسري بودجه تاثير منفي شديدي بر رشد و رونق اقتصادي اين كشور داشته است.
وي در ادامه افزود: عملكرد اقتصادي يونان طي ماههاي گذشته به شدت نااميد كننده بوده و تجزيه و تحليلهاي اقتصادي نشان مي دهد اين كشور راهي جز خروج ازمنطقه يورو نخواهد داشت.
اين در حالي است كه پارلمان آلمان روز دوشنبه طرح اعطاي كمك مالي 130 ميليارد يورويي به يونان را تصويب كرده است. افكار عمومي مردم آلمان به شدت مخالف مشاركت اين كشور در اين طرح هستند.
وزير كشور آلمان نيز به تازگي خواستار خروج هر چه سريعتر يونان از منطقه يورو شده است. وي در اين باره تاكيد كرد يونان خارج از منطقه يورو شانس زيادي براي افزايش قدرت رقابت اقتصادي خود خواهد داشت.كروگمن در ادامه مدعي شد شرايط اقتصادي و مالي پرتغال مانند يونان نيست و اين كشور با سرنوشت يونان روبرو نخواهد شد. پرتغال نيز سال گذشته مجبور شد براي رهايي از خطر ورشكستگي كمكهاي مالي بين المللي دريافت كند. البته شرايط اقتصادي پرتغال نيز تا سال 2013 ميلادي به ثبات نخواهد رسيد.
وي در ادامه گفت: نمي توان با اطمينان كامل نسبت به اتفاقات 19 ماه آينده در اتحاديه اروپا اظهارنظر كرد ولي پيش بيني من اين است كه اقتصاد اروپا با ركود روبرو خواهد شد و يونان از منطقه يورو خارج مي شود.

 



از سوي بانك توسعه اسلامي يك بانوي ايراني كارآفرين برتر جهان اسلام شد

يك بانوي ايراني با تاييد بانك توسعه اسلامي، كارآفرين برتر جهان اسلام شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران، براساس گزارش ارسالي از سوي بانك توسعه اسلامي خانم «فاطمه مقيمي» به عنوان يكي از برندگان جايزه اين بانك براي مشاركت بانوان در توسعه شناخته شده است.
براساس گزارش بانك توسعه اسلامي، خانم مقيمي براي پيشگام بودن در بخش فعاليت هاي بانوان كارآفرين در حوزه حمل و نقل و حمايت از توسعه اقتصادي منطقه اي و ملي به عنوان برنده دريافت جايزه اين بانك برگزيده شده است.
اين گزارش همچنين حاكي است: در سي و هفتمين اجلاس سالانه هيئت عامل بانك توسعه اسلامي كه در تاريخ 15-14 فروردين 1392در خارطوم- سودان برگزار مي شود، جايزه بانوان برگزيده اهدا خواهد شد.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: در مراسم مذكور، جايزه نقدي به مبلغ 25 هزار دلار، گواهينامه و يك نشان به خانم مقيمي به عنوان برنده اهدا خواهد شد.
لازم به ذكر است، احمد محمدعلي رئيس گروه بانك توسعه اسلامي ضمن تبريك اين موفقيت به وزير امور اقتصادي و دارايي ، اقدامات دولت ايران در راستاي حمايت از حضور و مشاركت بانوان در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور را قابل تقدير و تحسين برشمرده است.
براساس اين گزارش، طي دو سال گذشته شهرك علمي، تحقيقاتي اصفهان و پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري به دليل دستاوردها و فناوري هاي برجسته در زمينه علوم و تكنولوژي موفق به دريافت جايزه 100 هزار دلاري اين بانك شده اند. اين مؤسسات در ميان سازمان هاي علم و فن آوري جهان اسلام مؤثر در توسعه اقتصادي و اجتماعي، بالاترين امتياز را كسب كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14