(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 اسفند 1390- شماره 20156

صلابت مردم در انتخاب اصلح
نقش مشاركت حداكثري در مصونيت نظام اسلامي - بخش سوم



صلابت مردم در انتخاب اصلح
نقش مشاركت حداكثري در مصونيت نظام اسلامي - بخش سوم

انتخابات 12 اسفند بسيار پرشور و نشاط و با حضور حداكثري و گسترده آحاد مختلف مردم برگزار خواهد شد و در اين برهه حساس چنين چيزي يك نياز حياتي براي كشورمان است .
اما اگر از منظر ديگري به بررسي اهميت اين دوره از انتخابات مجلس بپردازيم بايد بگوييم كه كانديداها و طيف ها و گروه هاي مختلف حاميانشان بايد نسبت به سلامت اخلاقي فضاي انتخابات اهتمام كامل داشته باشند، چرا كه امنيت انتخابات يك مطالبه جدي است كه تاثير مستقيمي در امنيت كشور دارد و بايد همگي نسبت به آن حساس باشند . دشمن نيز بر روي مسئله امنيت و سلامت انتخابات برنامه ريزي كرده و اميدوار است بتواند همان سناريوي فتنه 88 را در اين دوره نيز تكرار كند.
گفتمان انقلاب اسلامي و امام راحل امروز به عنوان گفتمان غالب در فضاي انتخابات مطرح مي شود و نامزدها حول وحوش اين گفتمان به صحنه آمده اند و كمتر از شعارهاي افراطي بهره گرفته اند.
نامزدها براين باورند كه رمز موفقيت آنها طرح ديدگاه ها و نظرات حضرت امام و ارزشهاست و به همين علت بر تحقق عزت، عدالت، عدم وابستگي، آزادي، استقلال و مردم سالاري ديني تاكيد مي كنند. البته اين موفقيت بزرگ به بركت درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي و هوشمندي مردم ميسر شده است.
اما اين نكته را هم بايد توجه كنيم كه بوده اند نامزدهايي كه گفتمان امام را سرلوحه كار خود قرار دادند اما با حضور در مجلس شوراي اسلامي با آشكار كردن هويت خود گام هاي محكمي در ضديت با نظام جمهوري اسلامي برداشتند .
اتفاقاتي كه در مجلس ششم رخ داد از اين دست اتفاقات بود. البته مجلس هفتم و هشتم كه مجلسي ارزشي بودند كارنامه خوبي از خود ارائه دادند اما قصور در تصويب طرح نظارت بر نمايندگان مجلس و يا اقداماتي مثل برخي كوتاهي ها در تاييد وزرا و اجراي طرح هدفمندي يارانه ها قدري بر اعتماد مردم نسبت به برخي از وكلاي مجلس ضربه وارد كرد.
نماينده مورد انتظارم كيست؟
همان طور كه امروز صرف هزينه هاي كلان براي كسب راي از سوي نامزدهايي كه پيش از اين نماينده مجلس بوده اند شبهاتي را به وجود آورده است.
حسام الدين محمدي يكي از منتقدان به اين نوع هزينه هاست.
وي كه در يك چاپخانه در تهران مشغول به كار است، با انتقاد به اسراف در زمان انتخابات مي گويد: برخي از نمايندگاني كه دوره هاي قبل در مجلس بوده اند مجدد كانديدا شده اند و براي تبليغات حسابي خرج مي كنند. حتي شنيده ام هزينه هاي بالاي يك ميليارد داشته اند در صورتي كه حساب كرده ايم اگر هر نماينده در طول يك ماه دو ميليون و نيم حقوق دريافت كرده باشد در صورتي كه همه آن را پس انداز كرده باشد و براي خانواده خرج نكرده باشد در مجموع بايد بعد از چهار سال 120 ميليون تومان دارايي داشته باشد پس چگونه است كه حداقل مي تواند يك ميليارد تومان براي تبليغات هزينه كند؟
وي ادامه مي دهد: اكنون كه مشاركت گسترده مردم محقق خواهد شد كانديداها بايد اخلاق را در انتخابات رعايت كنند. برخي از افرادي كه تلاش مي كنند با پذيرايي و ضيافت شام و ارائه رشوه هايي كسب راي كنند مسلما در نظر مردم جايگاهي ندارند و كسي به آنها راي نخواهد داد .
شهرام عيسي پور هم كه شغل آزاد دارد، مقبوليت مجلس شوراي اسلامي را در گرو رسيدگي به مشكلات مردم مي داند .
وي مي گويد: در صورتي مجلس كارا خواهيم داشت كه ببينيم نمايندگان مجلس براي مردم ارزش و احترام قائلند. وقتي دفاتر ملاقات مردمي در شهرستان ها خالي است و نماينده در طول چهار سال نمايندگي اش حاضر نيست با مردم شهرش ديدار و گفت و گو داشته باشد طبيعي است مردم نسبت به او
دل سرد مي شوند و به آن نماينده راي نخواهند داد .
عيسي پور 32 ساله كه به قول خودش تازه شغلي پيدا كرده است، مي گويد: معضل بيكاري مردم شهرستان ها را آزار مي دهد اما هنوز يك بار هم فرصت آن پيش نيامده كه نماينده شهرمان راجع به اين موضوع حداقل موضع گيري كند و يا حرفي بزند. تنها صحبت هايي كه از او شنيده ايم در مناسبت هاي مختلف راجع به مسايل كشاورزي بوده كه البته در اين مورد هم اقدامي از او نديده ايم.
نماينده ؛ مدافع حقوق مردم
يك نماينده مجلس بايد مدافع حقوق مردم باشد. اين فرد در صورتي مي تواند خوب عمل كند كه مردم از او راضي باشند .
طاهره زماني هم فردي است كه همزمان با دوران تحصيل به عنوان دفتريار در يكي از دفاتر اسناد رسمي مشغول به كار است و در مورد وظايف نمايندگان مجلس حرف هاي زيادي دارد .
وي با رد تاثير تبليغات نامزدها از طريق پوستر و بنر و جلسات گوناگون براي مجاب كردن مردم براي كسب راي مي گويد: مردم فقط از نمايندگان مجلس عمل مي خواهند نه اينكه حرف بزنند. نمايندگاني حامي اصلي گفتمان انقلاب و پشتيبان ولايت فقيه هستند كه به اطاعت از رهبر انقلاب به فكر حل مشكلات مردم باشند .
زماني در ادامه تاكيد مي كند: مثلا در حوزه زنان تصميمات خوبي گرفته شده اما كدام يك از قوانين اخير به اجرا درآمده است. قانون حمايت از خانواده را داشتيم اما سرانجام آن آن قدر پيچيده بود كه اصلا سردرنياورديم به كجا ختم شد. يا تصويب قانوني مثل اعطاي حقوق به دختران با سنين بالا حتما ميزان ازدواج را كاهش مي دهد در صورتي كه فورا در موردش تصميم گيري شد. شايد اين ها قوانين بدي نباشد اما آيا پشتوانه فكري خوبي داشته اند و يا شرايط اجراي آن را سنجيده اند؟
وي كه دانشجوي رشته حقوق است، ادامه مي دهد: اخيرا كه هر وقت قانوني تصويب شد دولت در مورد آن موضع گيري كرد. چرا دولت و يا مجلس در مورد همكاري با هم تا اين اندازه سهل انگاري مي كنند در صورتي كه محصول كار رفع مشكلات مردم است و اين دو بايد هماهنگ عمل كنند .
اعتماد مردم سرمايه اجتماعي است
موضوعي كه دكتر امان الله قرائي مقدم عضو هيات علمي دانشگاه و جامعه شناس بدان اشاره دارد، اعتماد مردم به نامزدهاست .
وي مي گويد: آنچه از لحاظ اجتماعي و بحث سرمايه اجتماعي در جامعه شناسي مطرح است و امروزه جامعه شناسان بزرگ بدان تاكيد دارند بحث اعتماد است. اعتمادي كه چه در سطح افقي بين مردم و چه در سطح عمودي بين مردم با مسئولان شكل مي گيرد بسيار در مشاركت مردم و حمايت آنها موثر است. اين كسب اعتماد زمان مي خواهد كه به محك آزمايش گذاشته شود و مردم اگر مطمئن باشند كه فرد منتخب شان معتقد است و اگر قولي مي دهد عمل مي كند حتما او را دوباره انتخاب مي كنند .
وي با تاكيد بر تاسي نمايندگان مجلس به مرحوم مدرس در امور مردم اضافه مي كند: اعتماد متقابل بين مردم و نمايندگان هنگامي شكل مي گيرد كه ببينند وكيل آنها در مجلس در زمان رويارويي با خلاف مبارزه مي كند و به خاطر پول و رشوه خود را مديون مردم نمي كند. پس اعتماد حرف اول را مي زند. بنابراين نامزدها به محك آزمايش مردم منطقه شان قرار مي گيرند و اين سرمايه اجتماعي مي تواند عاملي باشد كه مردم مشاركت كنند .
وي همچنين تصريح مي كند: البته در صورت اعتماد نداشتن، اين موضوع مانع از آن نمي شود كه مردم در سرنوشت خود دخالت نكنند و نسبت به كشور و سرزمين و آينده فرزندانشان حساس نباشند.
بنابر فرمايش امام راحل مجلس در راس امور است و به هر صورت تصميم گيري ها از طريق اين قوه صورت مي گيرد و مسئوليت مردم و نمايندگان مجلس هم بر اساس اين گفته ارزشمند سنگين تر مي شود.
دكتر عباس قاضي ها مدرس رشته مديريت در دانشگاه به ضرورت احساس مسئوليت نمايندگان اشاره دارد و در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: مسئوليت در وهله اول پاسخگويي و پاسخگو بودن است. فردي كه مسئوليت بر عهده مي گيرد در هر كاري بايد پاسخ هاي قابل قبول بدهد. فردي كه كار مهمي مثل نامزدي مجلس را بر عهده مي گيرد بايد براي خدمت به مردم احساس تعهد كند و اين احساس تعهد بايد مسئولانه باشد .
قاضي ها ادامه مي دهد: نامزدها بايد اصول برنامه هاي شان را در چارچوب امكانات تنظيم كنند و با پرهيز از شعارهاي واهي واقع گرايي در تعيين هدف را ملاك تبليغات قرار دهند. اين افراد بايد با مشكلات مردم آشنا باشند و با حل آن اعتماد مردم را جلب كنند .
مسئوليت اخلاقي سنگين
حركت طبق قانون اساسي و مطابق با سوگندي كه روز اول خوردند و پاي بندي به اصول اساسي نظام جمهوري اسلامي از مباني قانوني، حقوقي و قضايي است اما از لحاظ اخلاقي هم وقتي گروه زيادي در يك اتحاد دسته جمعي فردي را به عنوان نماينده مجلس تعيين مي كنند مسئوليت اخلاقي بر دوش وكيل مردم سنگين مي شود .
آيت الله حسن ممدوحي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده مردم كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري هم با اشاره به انتخابات مجلس نهم و لزوم حضور حداكثري مردم در آن خاطر نشان مي كند: بايد افرادي وارد مجلس شوند كه بدون توجه به قوميت و مذهب در راستاي حفظ نظام اسلامي و ارزش هاي آن گام بردارند .
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: اگر دشمن بر ايران اسلامي مسلط شود، اوضاع ما بدتر از اوضاع مردم عراق و افغانستان خواهد بود زيرا دشمن از ما سيلي سنگيني خورده است، از اين رو از انجام هيچ جنايتي كوتاه نمي آيد .
وي ادامه مي دهد: دشمنان هر بار نزديك انتخابات مي شود موج آفريني و جريان سازي هاي رسانه اي خود را در سطح وسيع و گسترده اي عليه انتخابات آغاز مي كنند بنابراين بايد توجه كنيم كه انتخابات در اين برهه خيلي حساس است و نبايد گرفتار تبليغات سوء شويم و از مشاركت در انتخابات بكاهيم.
با توجه به جايگاه رفيع مجلس در انديشه سياسي حضرت امام (ره) مجلس شوراي اسلامي وظايف مهمي را بر عهده دارد كه مهم ترين آن موضوع قانونگذاري است.
به همين علت آيت الله ممدوحي تاكيد مي كند كه در اين راستا مجلس بايد با نگرشي جامع و كارشناسي خلأهاي موجود را از زواياي گوناگون بررسي كرده از طريق كميسيونهاي تخصصي به تهيه و تدوين قوانين براي اداره مملكت بپردازد كه اين اتفاق مرهون حضور نمايندگان واجد شرايط در مجلس است.
در اصل، امنيت و سلامت انتخابات به عنوان يك مقوله جدي و اساسي كه محل طمع و توجه دشمنان است مورد توجه قرار مي گيرد و بايد آحاد مختلف مردم و خود نامزدها و حاميانشان در اين زمينه كاملا هوشيار باشند و با بصيرت كامل رفتار كنند و كاري نكنند كه سوژه به دست ضد انقلاب و دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب بدهند .
اما در كنار اين موارد بايد اشاره كرد كه حضور گسترده مردم در پاي صندوق هاي راي بدون شك تمامي نقشه هاي دشمنان را نقش بر آب خواهد كرد و آينده كشور را در مواجهه با استكبار جهاني تضمين و دشمنان را نااميدتر از هر زماني خواهد كرد.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14