(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 اسفند 1390- شماره 20159

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هشدار ايران به آمريكا در سوريه دخالت نكنيد
ايران در مسابقه مشروعيت جهان را جا گذاشت
مشاركت 65 درصدي مردم در انتخابات مجلس نهم
تكذيب مسدود شدن حساب هاي سفارت ايران در روسيه
مالكي هرگونه دخالت ايران در امور داخلي عراق را تكذيب كرد
تلاش اوباما براي دلجويي از نتانياهو درباره ايران
محمد عصارزادگان: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، مصرف نان متعادل گرديد



هشدار ايران به آمريكا در سوريه دخالت نكنيد

سفير و نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل پايان دادن به مداخله خارجي و جلوگيري از ارسال پول و سلاح براي گروه هاي مخالف را نياز فوري در سوريه براي برون رفت از بحران دانست.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك طي سخناني در جلسه مجمع عمومي اين سازمان در خصوص تحولات سوريه، از مواضع و اظهارات برخي كشورها كه سوريه را به سمت درگيري داخلي سوق داده اند، ابراز تاسف كرد.
خزاعي ضمن آرزوي موفقيت براي كوفي عنان افزود: نكته مهمي كه مايلم بر آن تأكيد كنم آن است كه بايد اجازه دهيم كوفي عنان به عنوان نماينده ويژه دبير كل در امور سوريه، ماموريتش را انجام دهد و فضايي را ايجاد كنيم كه بتوانيم بيطرفانه وظايفش را ايفا كند.
سفير و نماينده دائم كشورمان خاطرنشان كرد: جاي بسي تاسف است كه از آغاز تحولات سوريه، برخي كشورها مواضع و اظهارات تحريك آميزي در جهت تضعيف هرگونه امكان حل و فصل سياسي داشته، خواستار تغيير حكومت در سوريه شده، مخالفان را در جهت كشمش مسلحانه تشويق كرده و اين كشور را به سمت درگيري داخلي سوق داده اند.
خزاعي پايان دادن به مداخله خارجي و جلوگيري از ارسال پول و سلاح براي گروه هاي مخالف را نياز فوري در سوريه براي برون رفت از بحران دانست و تصريح كرد: مردم در مناطقي كه درگيري وجود دارد نياز به كمك هاي انساندوستانه دارند و حضور گروه هاي شورشي مانعي براي كمك هاي انساندوستانه به غيرنظاميان كه در وضعيت وخيمي به سر مي برند، است.
سفير و نماينده دائم كشورمان افزود: تحولات در سوريه اين حقيقت را نشان مي دهد كه تحريم هاي اجباري، فشارها و تلاش براي مداخله در امور داخلي اين كشور تنها باعث تعميق بحران سياسي و اجتماعي خواهد شد.
وي اضافه كرد: بي ثباتي در سوريه عواقب منفي زيادي در كل منطقه خواهد داشت و هدف ما بايد متمركز بر ايجاد روندي باشد كه به تفاهم سياسي گسترده تر، تقويت اتحاد ملي، تضمين نظم عمومي، امنيت ملي، ثبات و موفقيت مردم سوريه منجر شود.
سفير و نماينده دائم كشورمان در پايان تأكيد كرد: معتقديم نقش اصلي دبير كل سازمان ملل و همچنين نماينده ويژه دبير كل، كمك و تسهيل تعامل در بين گروه هاي سياسي سوريه و حكومت اين كشور در جهت ايجاد يك روند سياسي به رهبري و مشاركت خود سوري ها مي باشد و در اين روند، اصلاحات اعلام شده توسط حكومت سوريه كه برپايه آمال و آرزوهاي مردم سوريه مي باشد مورد توجه قرار گرفته و احترام به حاكميت، اتحاد و تماميت ارضي اين كشور تضمين مي شود و اين درخواست بايد از سوي همه گروه ها محترم شمرده شود.
در همين حال و در پي معرفي كوفي عنان دبير كل پيشين سازمان ملل متحد به عنوان نماينده ويژه دبير كل اين سازمان در امور سوريه، محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك با وي ملاقات و گفت وگو كرد.
از سوي ديگر؛ اسحاق آل حبيب سفير و معاون نمايندگي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در پنجاه و ششمين اجلاس كميسيون مقام زن اين سازمان، طي سخناني ديدگاه هاي كشورمان در مورد نقش و وضعيت زنان در جامعه بين المللي را تشريح كرد.
وي تاكيد كرد: ايران حضور قدرتمند زنان در عرصه هاي مختلف را لازمه پيشرفت جوامع مي داند.

 



بازتاب بين المللي مشاركت 65 درصدي در انتخابات
ايران در مسابقه مشروعيت جهان را جا گذاشت

سرويس سياسي-
خبرگزاري هاي خارجي با انتشار گسترده اخبار مربوط به انتخابات ايران حضور گسترده مردم در اين انتخابات را باعث افزايش مشروعيت نظام دانستند.
شبكه خبري سي ان ان در گزارشي حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس را به معني افزايش مشروعيت نظام دانست و افزود: فشارهاي شديد غرب و تحريم هاي آنان باعث افزايش ميزان راي دهندگان در پاي صندوق هاي راي و احياي مشروعيت نظام شد.
سي ان ان در گزارش ديگري مشاركت مردم در انتخابات را نشان دهنده حمايت آنان از برنامه هسته اي ايران دانست.
رويترز نيز در گزارشي اعلام كرد انتخابات پارلماني و حضور مردم در آن باعث تقويت نظام و رهبري شد.
شبكه تلويزيوني الجزيره عربي نيز از تهران گزارش داد كه ايراني ها با شركت در انتخابات به غرب پيام دادند كه پشتيبان نظام شان هستند.
الجزيره انگليسي نيز با اذعان به اين نكته كه انتخابات ايران به يك همه پرسي تبديل شده است گفت: شركت بالاي مردم در انتخابات مجلس ايران بيش از هر چيز به نفع رهبر ايران تمام شد.
خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي در تهران همچنين گفت: مردم ايران با حضور در انتخابات اقتدار و اتحاد كشورشان را به رخ دنيا كشيدند.
عبدالقادر فايز گفت: مشاركت بالاي مردم ايران در انتخابات 12اسفند نشان داد نظام ايران در همه پرسي درباره مشروعيت خود پيروز شده است.
يك تحليلگر سياسي مقيم تهران نيز به شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: تحريم انتخابات تاثيري بر روند انتخابات و مشاركت مردم نداشته است.
بي بي سي عربي نيز با اذعان به حضور گسترده ملت ايران در انتخابات مجلس تصريح كرد ميزان مشاركت در انتخابات روز جمعه فراتر از انتخابات قبل بوده است.
يك نويسنده ايرلندي با اشاره به اين نكته كه رسانه هاي غربي انتخابات ايران را پوشش نمي دهند گفت: مردم ايران با شركت در انتخابات از كشورشان دفاع مي كنند و در مقابل قدرت نمايي هاي قدرت هاي امپرياليستي در منطقه مي ايستند.
تلويزيون قطر نيز با اشاره به فشار غرب در موضوع هسته اي به ايران گفت: ايراني ها در نهمين دوره انتخابات پارلماني اين كشور شركت كردند تا با اين مشاركت به تحريم ها پاسخ دهند.
همچنين خبرگزاري فرانسه با اذعان به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس گفت: ميزان بالاي مشاركت نشان داد مردم به درخواست نظام پاسخ مثبت داده اند.
صداي آمريكا نيز با اعتراف به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم گفت: مردم ايران به درخواست نظام در انتخابات شركت كردند.
فايننشال تايمز نيز با انتشار اخبار مربوط به انتخابات مجلس ايران نوشت: ميليونها ايراني روز جمعه با وجود تحريم مخالفان نظام در انتخابات مجلس شركت كردند.
تلويزيون چين هم شركت مردم در انتخابات مجلس را پاسخ به دعوت رهبر معظم انقلاب دانست و به نقل از يكي از راي دهندگان گفت: ايران نشان داد هنوز مقاوم است و در اين دور از انتخابات ميزان حضور مردم حتي مهمتر از نتيجه آن است.
نيويورك تايمز نيز از حضور گسترده مردم در انتخابات روز جمعه خبر داد و آن را نشانه وفاداري مردم به نظام معرفي كرد.
اين روزنامه انتخابات پارلماني را باعث افزايش اقتدار نظام و رهبري آن دانست.
يك نماينده پارلمان بغداد هم انتخابات جمعه را دليلي بر انسجام ملت ايران در حمايت از انقلاب و نظام خواند و افزود: استقبال گسترده مردم از صندوق هاي راي باعث اقتدار بيشتر تيم مذاكره كننده تهران با مجموعه 1+5 خواهد بود.
هاشم المرتضي روزنامه نگار و تحليلگر لبناني نيز با تاكيد بر حضور گسترده مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم ايران گذشته از هرگونه وابستگي و گرايشي مي خواهند اين پيام را به جهان بدهند كه ايران تسليم فشارها نمي شود.
با وجود حضور گسترده مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي وزير خارجه انگليس نتوانست خشم خود را كنترل كند و با محكوم كردن انتخابات روز جمعه آن را ناعادلانه خواند.
دويچه وله آلمان كه از حضور گسترده مردم در انتخابات شوكه شده بود تلاش كرد حضور مردم را به خريدهاي نوروزي مرتبط كند.

 



وزير كشور اعلام كرد
مشاركت 65 درصدي مردم در انتخابات مجلس نهم

مصطفي محمد نجار وزير كشور ميزان مشاركت در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را حدود 65 درصد اعلام كرد.
وزير كشور گفت: ابتدا از ملت شريف، قهرمان و سربلند ايران كه يك بار ديگر با حضور خودشان حماسه بزرگي را در تاريخ ايران و جهان ثبت كردند و خالق حماسه بزرگي شدند قدرداني مي كنم.
وي افزود: بويژه از جوانان عزيز و راي اولي كه انصافا با حضور خودشان شكوه و عظمت ديگري را خلق كردند و عليرغم شرايط نامساعد جوي در بعضي نقاط از جمله استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، لرستان، كردستان و زنجان كه زير برف و باران پاي صندوق راي حضور پيدا كردند و با شور و نشاط راي خود را به صندوق ريختند تشكر مي كنم. محمد نجار گفت: آنقدر ازدحام و استقبال بالا بود كه ما در وزارت كشور مجبور شديم چهار بار زمان انتخابات و راي گيري را تمديد كنيم. وي افزود: مردم عزيز به فاصله كوتاهي از 22 بهمن كه در آن روز حماسه بزرگي را خلق كردند بار ديگر در 12اسفند ماه آمدند و نام سربلند و پرآوازه ايران را در تاريخ ثبت كردند و به جهانيان يك بار ديگر نشان دادند كه ملت ايران سرزنده و با نشاط و با استقامت راه خودش را ادامه مي دهد و دوستداران ملت ايران را شاد و دشمنان را مايوس كردند. وزير كشور گفت: دشمناني كه سرمايه گذاري سنگيني كرده بودند و مدتها تلاش و كار مي كردند كه مردم ما را از حضور در انتخابات مايوس و به اصطلاح خودشان تنور انتخابات را سرد كنند اما برعكس شد اكنون آنها مايوس و شكست خورده و ملت بزرگ ايران پيروز و سربلند هستند.
وزير كشور گفت: همكاران ما از ديروز [روز جمعه] اول وقت كارشان را آغاز كردند و طبق برنامه زمان بندي و برنامه ريزي كارها پيش رفته است.
وي افزود: در همه حوزه هاي انتخابيه كه دايم ارتباط داشتيم و رصد مي كرديم مشكل خاص و موردي پيش نيامد.
وزير كشور افزود: كارها طبق پيش بيني ها پيش رفت و بعد از پايان اخذ راي همكاران بلافاصله درها را بستند و طبق قانون با حضور اعضاي مقرر در آن، شمارش آرا را شروع كردند و اين كار ادامه دارد. نجار با بيان اينكه همكاران در حدود 47 هزار شعبه بي وقفه تلاش كردند، گفت: از 46 هزار و 924 شعبه اخذ راي در سراسر كشور تاكنون شمارش 40 هزار و 530 شعبه به پايان رسيده است.
وزير كشور بالاترين ميزان مشاركت در ميان استان ها را در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در استان كهگيلويه و بويراحمد با حدود 88 درصد اعلام كرد.
وي مجموع مشاركت مردم در سراسر كشور را حدود 64 و دودهم درصد اعلام كرد و در عين حال گفت: اين ميزان حدودي است و ممكن است كمي افزايش يا كاهش يابد. وي همچنين درصد مشاركت مردم در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر را حدود 48 درصد بيان كرد و گفت: ميزان مشاركت در شهرستان هاي تهران 56 و 73صدم درصد و استان تهران نيز 52 درصد بوده است. وزير كشور گفت: از 207 حوزه انتخابيه سراسر كشور تجميع آراي 145 حوزه نهايي شده است كه از اين حوزه ها 135نماينده انتخاب شده اند.
وزير كشور گفت: حداكثر 48 تا 72 ساعت بعد از زمان راي گيري كه از امروز [شنبه] شروع شده، نتيجه نهايي انتخابات اعلام مي شود و همكاران ما در حال تلاشند. نجار در ستاد انتخابات كشور افزود: مردم با اين كار خود برخلاف ادعاهايي كه آمريكايي ها، صهيونيست ها و دشمنان نظام مطرح كردند، سيلي محكمي بر صورت دشمنان نواختند و آنها تا مدت ها گيج و مبهوت خواهند بود.

 



تكذيب مسدود شدن حساب هاي سفارت ايران در روسيه

سفير ايران در روسيه روز جمعه در وبلاگ خود اعلام كرده بود بانك «وت ب24» اطلاع داده است قصد دارد حساب هاي سفارت ايران در اين بانك را مسدود و حتي گويا مصادره كند، اما مسئولين اين بانك مسدود شدن حساب هاي سفارت ايران در روسيه را تكذيب كردند.
خبرگزاري «نووستي» گزارش داد: در يادداشت نوشته شده در وبلاگ محمدرضا سجادي، سفير ايران در روسيه در ساعت 41 دقيقه بعد از نيمه شب دوم مارس گفته مي شود ساعت 15 امروز كارمند مسئول كار با بانك ها در سفارت به شعبه بانك «وت ب24» مراجعه كرد. به وي گفتند: «پرسنل سفارت بايد تا ساعت 18 روز جاري تمام وجوه را از حساب هاي خود بردارند يا حساب هاي آنها بسته و موجودي اين حساب ها مصادره خواهد شد».
در وبلاگ سجادي خاطر نشان مي شود: «كارمند سفارت به پرسنل بانك توضيح داد اين مهلت خيلي كوتاه بوده و اجراي آن عملا غيرممكن است... اما با اين وجود در بانك اعلام كردند سخنان فوق الذكر دستور مديريت ارشد بانك بوده و آنها هيچ كاري را نمي توانند انجام دهند».
سفير ايران در وبلاگ خود مي نويسد: من مجبور شدم ديدار خود را لغو كرده و شخصا به بانك بروم. در آنجا به من توضيح دادند كه كارت اعتباري من مسدود شده است.
براساس اين گزارش بانك «وت ب24» اظهارات سفير ايران در روسيه در وبلاگ خود در خصوص مسدود شدن حساب هاي سفارت اين كشور و امكان مصادره موجودي اين حساب ها را تكذيب كرد.
سخنگوي دفتر مطبوعاتي بانك «وت ب 24» گفت: بانك ما داراي پروژه اي براي پرداخت حقوق ماهيانه كاركنان سفارت ايران بود كه از نقطه نظر اقتصادي براي بانك با صرفه نبود؛ چون در چارچوب آن 35 كارت اعتباري صادر شده بود كه نيمي از آنها در واقع كار نمي كرد و شمار مشتريان واقعي 10 نفر بود.
اين سخنگو افزود: به اين دليل تصميم گرفته شد در چارچوب افزايش ثمربخشي اقتصادي از پروژه پرداخت حقوق ماهيانه كاركنان سفارت ايران صرف نظر شود. از مدت ها قبل با سفارت ايران مذاكراتي جريان داشته و اين سفارت خانه بيش از يك هفته قبل در جريان امر قرار داده شده بود. به عقيده وي اين حساب ها حتما به بانك ديگري منتقل خواهد شد.
سخنگوي دفتر مطبوعاتي بانك «وت ب 24» در پايان گفت: حرف از هيچ گونه مسدود كردن حساب ها و مصادره موجودي آنها نيست.

 



مالكي هرگونه دخالت ايران در امور داخلي عراق را تكذيب كرد

نوري المالكي هرگونه دخالت ايران در امور داخلي عراق را تكذيب كرد و گفت كه اين دولت عراق است كه سياست هايش را تعيين مي كند.
نخست وزير عراق در گفت وگو با روزنامه عربستاني عكاظ بيان كرد: ما سياست هاي مان را خودمان تعيين مي كنيم. ايراني ها هم اعتراضي نمي كنند.
وي با اشاره به وجود برخي اختلاف رويكردها در تهران و بغداد ادامه داد: همه از نوع روابط ايران و آمريكا و سطح قطع بودن آن مطلع اند. اين در حالي است كه روابط ما و آمريكا بر اساس روابط استراتژيك، محكم، خوب و براساس منافع مشترك، تفاهم و در چارچوب توافقنامه هاي استراتژيك است، اما اين درباره ايران صدق نمي كند ولي اين كشور به خواست عراق احترام مي گذارد به گونه اي كه اعلام مخالفت و يا موافقت نمي كند. حتي در مسئله انتخابات هم ما خود تصميم مي گيريم.
مالكي تاكيد كرد: ما عراق را در داخل طبقي از طلا به هيچ كشوري نمي دهيم چه ايران باشد چه تركيه و يا كشورهاي عربي و بيگانه. ما به دنبال داشتن روابطي خوب با آن(ايران) براساس اصل احترام متقابل و دخالت نكردن در امور داخلي كشورها هستيم.
وي ادامه داد: هرگز به نفع ما نيست كه با كشوري دشمني كنيم و تلاش مان را در اين مسير به كار بنديم.

 



تلاش اوباما براي دلجويي از نتانياهو درباره ايران

باراك اوباما در تلاش براي دلجويي از نتانياهو، بار ديگر عبارت همه گزينه ها بر روي ميز قرار دارد را در رابطه با ايران تكرار كرد و اين بار گفت كه اين گزينه ها اقدام نظامي را شامل مي شود.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در مصاحبه اي با مجله «آتلانتيك» كه روز جمعه منتشر شد، گفت كه همه گزينه ها براي پيشگيري از آنچه دستيابي ايران به سلاح هسته اي خوانده شد، بر روي ميز قرار دارد؛ از جمله تدابير سياسي، اقتصادي و ديپلماتيك و اين شامل گزينه نظامي مي شود.
اين مصاحبه در آستانه سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي به واشنگتن منتشر شد. براساس اين گزارش، اوباما در اظهاراتي كه هدف از آن متقاعد كردن رژيم صهيونيستي به دست نزدن به اقدام نظامي عليه ايران بود، گفت: فكر مي كنم دولت اسرائيل اين را متوجه مي شود كه من به عنوان رئيس جمهور آمريكا بلوف نمي زنم.
وي در جوسازي عليه برنامه انرژي هسته اي ايران گفت: من در خصوص اينكه نيات ما دقيقاً چيست، جار نمي زنم، اما فكر مي كنم هر دو دولت ايران و اسرائيل تشخيص مي دهند كه وقتي آمريكا مي گويد در اختيار گرفتن سلاح هسته اي براي ايران غيرقابل پذيرش است، در اين باره جدي هستيم.
اوباما ادامه داد: جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي فقط به نفع اسرائيل نيست بلكه عميقاً در جهت منافع امنيتي آمريكاست.
نتانياهو كه روز جمعه در اتاوا با استفان هارپر، نخست وزير كانادا ديدار كرد، از منتفي دانستن حمله رژيم صهيونيستي عليه ايران خودداري كرد.
نتانياهو برنامه هسته اي ايران را تهديد براي صلح و امنيت جهان خواند و گفت: مهم است كه جامعه بين المللي اجازه محقق شدن اين تهديد را ندهد.
اوباما در عين حال بر تعهدش براي حمايت از رژيم صهيونيستي تأكيد كرد.
آمريكا و هم پيمانان آن به همراه رژيم صهيونيستي، جمهوري اسلامي ايران را به انحراف از برنامه صلح آميز انرژي هسته اي خود و تلاش براي دستيابي به جنگ افزارهاي هسته اي متهم و از اين ادعاها به عنوان بهانه اي براي اعمال تحريم هاي يك جانبه و بين المللي و همچنين تهديد به حمله نظامي استفاده مي كنند.
ايران نيز با رد اين ادعاها اعلام كرده است كه به هرگونه حمله نظامي عليه كشور پاسخ سخت و كوبنده اي خواهد داد.
تهران همچنين هشدار مي دهد كه چنين اقدامي عليه ايران مي تواند به جنگي منجر شود كه گستره آن مناطقي فراتر از خاورميانه را فراگيرد.

 



محمد عصارزادگان: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، مصرف نان متعادل گرديد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
به منظور بررسي وضعيت گندم، آرد و نان كشور كه يكي از مهمترين مسايل مردم مي باشد به سراغ يكي از پيشكسوتان اين صنعت رفتيم تا در خصوص اين موضوع گفتگويي با وي داشته باشيم. محمد عصارزادگان در حال حاضر عضو هيئت مديره كانون كارفرمايان آردسازان كشور، رئيس انجمن صنفي آرد استان اصفهان، قهرمان قهرمانان صنعت كشور در سال 89، چهره ماندگار در سال 89 و رئيس هيئت مديره گروه صنايع غذايي جرعه مي باشد.
عضو هيئت مديره كانون كارفرمايان آردسازان كشور در خصوص اثرات و نتايج اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در اين بخش گفت: به نظر من و كليه كارفرمايان اين صنعت، اين حركت بايستي خيلي زودتر انجام مي شد ولي حالا هم دولت توانست اين قانون را بسيار خوب شروع و عملياتي كند، قبل از اجراي اين قانون به دليل تفاوت قابل ملاحظه بين قيمت گندم و آرد داخل كشور با كشورهاي همسايه، قاچاق اين كالا خيلي زياد انجام مي شد كه بحمدالله قاچاق گندم و آرد به طور كلي حذف شده و از بين رفته است و مصرف واقعي كشور در حال حاضر كاهش پيدا كرده و لازم نيست گندم مثل گذشته با حجم خيلي زياد وارد كشور شود و دولت ناگزير باشد براي آن يارانه پرداخت كند.
«محمد عصارزادگان» در گفتگو با كيهان افزود: قبل از اجراي اين قانون، هم در بخش آرد و هم در بخش نان چون سهميه با قيمت خيلي كم به كارخانجات آردسازي و خبازان داده مي شد تفاوت كيفيت بين محصولات (آرد و نان) خيلي خودش را نشان نمي داد و در واقع هيچ رقابتي وجود نداشت ولي در حال حاضر هم در بخش آرد و هم در بخش نان رقابت عجيبي بين همكاران وجود دارد و هر كدام سعي دارند محصول بهتري توليد كنند تا مشتري داشته باشند چون ديگر حواله اي و سهميه اي نيست.
رئيس انجمن صنفي آرد استان اصفهان ادامه داد: همان طوري كه همه شاهد هستيم به دليل افزايش كيفيت آرد و كيفيت پخت نان و همچنين افزايش قيمت انواع نان، ضايعات نان به طور قابل ملاحظه اي كاهش پيدا كرده است و اين موضوع از طريق كساني كه ضايعات نان يا باصطلاح خرده نان جمع آوري مي كنند قابل بررسي مي باشد.
وي متعادل شدن مصرف نان را از ديگر نتايج اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها عنوان كرد و گفت: خانواده ها در مصرف و شيوه نگهداري نان تجديدنظر كرده اند و ميزان مصرف تا حدودي كاهش پيدا كرده و جايگاه اصلي خودش را پيدا كرده است.
«عصار زادگان » در ادامه سخنانش به نحوه فعاليت واحد خود و ساير واحدهاي آردسازي اشاره كرد و افزود: البته همه واحدها مشابه نيستند ولي اغلب واحدها كمتر از ظرفيت اسمي خودشان كار مي كنند و دلايل مختلفي دارد به عنوان مثال چون واحدهاي آردسازي بايستي مواد اوليه يعني گندم را خودشان تهيه و تامين كنند و مانند قبل نيست كه گندم به صورت دستمزدي از طرف دولت در اختيار آنها قرار گيرد، نياز به نقدينگي زياد دارند و چون تا حالا گندم را به صورت دستمزدي تحويل مي گرفته اند، اين آمادگي را ندارند يابه قولي براي خريد آزاد به نقدينگي مجهز نشده اند، سرمايه در گردش هم به قدر كافي نمي توانند از بانك ها دريافت كنند در واقع مي توانيم بگوييم آزاد شدن به طور يكباره اين وقفه و كاهش توليد را به كارخانه ها تحميل كرده و خوب بود دولت محترم طرح هدفمند كردن يارانه ها را در چند مرحله و با زمان بندي 5 ساله اجرا مي نمود تا كارخانجات بتوانند خود را با شرايط جديد تطبيق دهند و نقدينگي لازم را براي خريد تامين نمايند.
وي اضافه كرد: سال كشاورزي گذشته سال كم آبي و در بعضي مناطق حتي خشكسالي بود و ميزان گندم توليدي داخل به اندازه اي كه پيش بيني شده بود بدست نيامد ولي با توجه به موجودي اول سال 90 به ميزان حدود 5 ميليون تن گندم مشكلي از لحاظ كمبود گندم احساس نمي شود و از طرف ديگر براي افزايش كيفيت آرد ناگزير هستيم چندين نوع گندم داخلي را با گندم خارجي مخلوط كنيم تا كيفيت آرد افزايش پيدا كند، اين دو موضوع باعث مي شود كه كارخانجات توليدي آرد ناگزير شوند مقداري گندم از خارج را تهيه كنند يا از طريق تاجران غلات اين گندم را تامين كنند.
عضو هيئت مديره كانون كارفرمايان آردسازان كشور در خصوص واردات گندم اظهار داشت: امروزه هر موقع كه تصميم گرفته شود مي توان خريد كرد ولي اگر زودتر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ريزي مي شد با شرايط خيلي بهتر و مناسب تر مي توانستيم گندم از خارج خريداري كنيم و در حال حاضر با توجه به فرصت كم از يك طرف و تحريم بعضي از بانك ها از طرف ديگر شرايط خريد را كمي سخت و با مشكل مواجه كرده است كه با حمايت دولت و مسئولان استان ها مشكل مرتفع گرديده است.
وي افزود: براي خريد گندم با گمرك هيچ مشكلي نداريم چون وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگي هاي لازم را انجام داده و نرخ تعرفه را نيز از 44 درصد به 4 درصد كاهش دادند كه اين موضوع كمك بسيار بزرگ و خوبي به بخش خصوصي بوده و شرايط خريد گندم خارجي را خيلي بهتر كرده است.
عصارزادگان بااشاره به كيفيت نان گفت: كيفيت نان بهتر از قبل شده ولي هنوز به نقطه مطلوب نرسيده، جاي كار زيادي دارد و بايد نان خيلي بهتري به دست مردم كه ولي نعمت ما هستند برسد، البته ناگفته نماند در اين ميان خبازان هم خيلي مقصر نيستند بلكه آردها كمي مشكل دارد كه آن هم مربوط به گندم است كه با اختلاط گندم ها مي توان اين عيب را برطرف كرد كه اميدواريم با خريد كمي گندم با كيفيت از بعضي از كشورها بتوانيم كيفيت آرد خبازي را افزايش دهيم.
وي براي تامين آرد بعضي از خبازان و مصرف كنندگان كه با مشكل مواجه هستند، پيشنهاد داد: به نظر من بهتر است به جاي اينكه خبازان تك تك به كارخانجات آرد مراجعه كنند، اتحاديه هاي خبازان طرف كارخانجات شوند و يك جا آرد از كارخانجات بخرند و خودشان بين اعضا توزيع و فروش را انجام بدهند، اين موضوع چند حسن دارد اولا استرس هاي خبازان براي خريد از بين مي رود، دوم آردهاي متفاوت كه از كارخانجات مختلف خريداري مي شود و داراي كيفيت هاي متفاوتي هستند مي تواند توسط اتحاديه به صورت تركيبي و بين اعضا توزيع شود، سوم اينكه كارخانجات آرد درگيري و مشغله كمتري خواهند داشت و در نتيجه به امور توليد كيفيت و خريد تأمين مواد اوليه خواهند پرداخت.
رئيس انجمن صنفي آرد استان اصفهان در خصوص كمك هاي متقابل بخش خصوصي به دولت اظهار داشت: من شخصاً همواره مديون كمك و همراهي هاي دولت و مسئولان، به ويژه مسئولان وزارت بازرگاني سابق (صنعت، معدن و تجارت فعلي) و مسئولان استاني بوده و هستم و از همه آنان تشكر مي كنم و آرزوي سلامتي براي فرد فرد آنها دارم، من به پاس اين زحمات همواره در راستاي اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي قدم برداشته ام چون در رشته اي فعاليت مي كنيم كه از بزرگترين نعمت هاي الهي است و كار و تلاش در اين راستا خود نعمت است كه خير و بركت زيادي را به همراه دارد و دعاي مردم هم كه از اين بركت استفاده مي كنند پشت سر فعالان اين عرصه اعم از مدير، كارگر و كارمند است.
عصارزادگان افزود: من با كمك مسئولان، همكارانم، كارگران زحمتكش و خانواده ام توانستيم بزرگترين سيلوي بخش خصوصي (يكصد هزار تني) را براي ذخيره سازي گندم ايجاد كنيم و به كمك دولت بياييم، هم اكنون در صدد خريد گندم از خارج هستم تا بتوانم باري از روي دوش دولت بردارم تا دولتمردان به كارهاي اساسي ديگر بپردازند و خيالشان از اين بابت (ورود گندم) جمع باشد. در حال حاضر اقدام به واردات گندم از استراليا و اكراين و بعضي از كشورهاي ديگر به مقدار حدود يكصد هزار تن گندم براي مصرف كارخانجات آردسازي اين مجموعه و ساير همكاران نموده ايم.
وي ضمن تشكر از همه مسئولان، از دولت تقاضا كرد به كمك بخش خصوصي بيايد و بانك ها همراه باشند تا انشاءا... در اين بخش بتوانيم كارهاي بزرگتر و بهتري ارائه نماييم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14