(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 اسفند 1390- شماره 20159

احياي گياه 31 هزارساله
رازهاي عجيب ارتباط اعضاي بدن با بيماري ها
علائم سكته قلبي
آلودگي هوا و پوكي استخوان
حقيقت تلخ نوشابه هاي شيرين
جد همه چشم آبي ها در سواحل درياي سياه
تاثير آلرژي بر كيفيت زندگي فرد
عاداتي كه شما را پير مي كند
پيشگيري از آلزايمر با روزه



احياي گياه 31 هزارساله

قديمي ترين و پايدارترين ارگانيزم زنده و چندسلولي زمين با كمك دانه هايي كه حدود 30 هزارسال پيش توسط سنجابها در سيبري دفن شده بودند، دوباره احيا شد.
به گزارش مهر، دانه هاي گياه «سيلن استنوفيلا» كه به عنوان قديمي ترين گياه و ارگانيزمي كه بر روي زمين زندگي مي كرده، شناخته مي شود، به وسيله سرماي سيبري در حال خواب زمستاني قرارگرفته بود و محققان توانستند از اين دانه ها به عنوان مخزني از ژنهاي منجمد براي احياي اين گياه استفاده كنند.
اين موفقيت به آن معني است كه اين امكان وجود دارد كه تعدادي از گونه هاي اوليه حيات كه مدت زمان طولاني از پديدشدن آنها از سطح زمين مي گذرد، در رسوبات منجمدي درگوشه و كنار جهان پنهان شده اند. همچنين موفقيت در احياي گياه سيلن به آن معني است كه امكان احياي حيات كشف شده بر روي سياره هاي منجمدي مانند مريخ وجود خواهدداشت.
دانه هاي گياهي سيلن از ميان لانه فسيل شده سنجاب قطبي زميني كه درعصر يخبندان در نزديكي منطقه كنوني «كوليما» در روسيه زندگي مي كرده، كشف شده است.
دانشمندان با استفاده از ميكروسكوپهاي قدرتمند دريافتند اين دانه ها به گياه سيلن اختصاص دارند. گياهي كوچك با گلهاي ريز سفيدرنگ كه هنوز هم دراين منطقه مي رويند، تنها تفاوت ميان اين دانه ها كه در عمق 83 متري از زمين كشف شده اند و دانه هاي گياهي مدرني كه در اين منطقه رشد مي كنند بزرگتربودن ابعاد دانه هاي جديدتر است.
محققان با استفاده از شيوه تاريخ گذاري راديوكربن دريافتند سن اين دانه ها از 31هزارو500 تا 32 هزارو100 است، اين دانه ها پس از دفن شدن به سرعت منجمدشده اند و از اين رو كوچكترين تغييري در ساختار آنها ايجاد نشده است.
محققان روسي لابراتوار مطالعات خاك درمسكو مي گويند اين رسوبات درمنطقه اي از خاك كشف شده اند درجه حرارت آن منفي 7 درجه سانتي گراد بوده است. اين محققان درمحيطي كاملا استريل و با استفاده از شيوه اي نوين گياه را از تك دانه احيا كردند. به اين شكل گياه بارورسيلن را دوباره به وجود آوردند.
يك سال بعد اين گياه 31 هزارساله كه تفاوت زيادي با نمونه مدرن خود دارد، گل داد، ميوه به وجودآورده و دانه دار شد.

 



رازهاي عجيب ارتباط اعضاي بدن با بيماري ها

بدن انسان روش هاي جالب و جذابي براي فرستادن علائم هشداردهنده دارد كه اين علائم در واقع اسراري را از درون بدن فاش مي كند.
به عنوان مثال آيا مي دانيد كه خنديدن پس از خوردن هر وعده غذايي چه تاثيري روي بدن دارد؟ يا اين كه آيا مي دانيد سفيد شدن زودهنگام موها نشانه چه فرآيندي در بدنتان است؟
بدن انسان در تمام طول عمر به شيوه اي هوشمندانه و منحصر به فرد علائم و نشانه هاي زيركانه و هشداردهنده را بروز مي دهد، اما اكثر افراد به دليل ناآگاهي از اين روابط و علائم، پيغام هاي حياتي بدن را ناديده مي گيرند كه حاصل آن به خطر افتادن سلامتي است.
روزنامه ديلي ميرور، در گزارشي به چند راهكار جالب و شگفت انگيز به عنوان اسرار زندگي اشاره كرده كه بي ترديد در زندگي روزمره، قابل استفاده و مفيد خواهند بود:
دردناك شدن مچ پا و مشكل كلسترول
به گفته متخصصان، دردناك شدن مچ پا مي تواند نشانه ابتدايي از افزايش ارثي سطح كلسترول بد خون باشد. در واقع تشكيل كلسترول در اطراف زردپي پاشنه پا موجب بروز اين درد مي شود.
اگر احساس كرديد كه مچ پايتان مدت سه روز يا بيشتر به طور مداوم درد مي كند، حتما براي كنترل كلسترول به پزشك مراجعه كنيد، بويژه اگر سابقه خانوادگي ابتلا به بيماري قلبي داريد.
قوي بودن ريه ها و كاهش خطر آلزايمر
مطالعات نشان مي دهد فعاليت ضعيف و نامطلوب ريه ها موجب مي شود اكسيژن كمتري به مغز برسد و در نتيجه خطر ابتلا به زوال عقل و آلزايمر افزايش پيدا مي كند.
پس براي جبران اين مشكل سعي كنيد نفس عميق بكشيد به اين ترتيب كه پنج ثانيه عمل دم و پنج ثانيه عمل بازدهم هوا را انجام دهيد.
اين كار موجب تقويت ريه ها مي شود، چون اكسيژن را به مقدار كافي و مناسب به مغزتان مي رساند. اگر اين كار را شش نوبت در روز تكرار كنيد، ريه هاي شما 20 درصد قوي تر مي شوند.
تيروئيد و سفيد شدن موها
سفيد شدن موها قبل از رسيدن به 30 سالگي نشانه مهمي از ابتلا به مشكلات تيروئيدي است. متخصصان تيروئيد تاكيد دارند كه عدم تعادل در فعاليت غده تيروئيد موجب اختلال در توليد رنگدانه ها در پياز مو مي شود.
پس اگر موهايتان در سن پايين سفيد شده و همچنين علائم ديگري چون كاهش وزن، افسردگي يا مشكلات عادت ماهانه داريد، حتما براي كنترل كامل و درمان بموقع به يك متخصص غدد مراجعه كنيد.
بيماري لثه و احتمال زايمان زودرس
باكتري هاي موجود در لثه هاي بيمار و عفوني، موجب بروز واكنشي مي شود كه حاصل آن باز شدن بي موقع و زودهنگام دهانه رحم در دوران بارداري است.
پس هر روز نخ دندان بكشيد. همچنين زنان باردار براي اطمينان از سلامت دندان ها و لثه خود بايد مرتب به دندانپزشك مراجعه كنند. مطالعات نشان مي دهد كه مشكل و بيماري لثه احتمال زايمان پيش از موعد را 70 درصد افزايش مي دهد.
گرم نگه داشتن پاها و كاهش سرماخوردگي
وقتي پاها سرد مي شوند، عروق خوني در بيني بسته و منقبض مي شوند كه در نتيجه گلبول هاي سفيد خون در اين منطقه از مبارزه با عفونت ها دست مي كشند و محل ورود ميكروب ها به بدن باز مي شود بنابراين توصيه مي شود جوراب بپوشيد و مطمئن شويد كه با گرم نگه داشتن پاها، سيستم دفاعي بدن تان به طور كامل كار مي كند.
خنديدن و كاهش قند خون
متخصصان معتقدند عضلاتي كه ما از آنها براي خنديدن استفاده مي كنيم، براي دريافت انرژي، قند خون را مصرف مي كنند و اين فرآيند خطر ابتلا به ديابت، چاقي و حتي برخي از سرطان ها را كاهش مي دهد. بنابراين بعد از شام در آرامش كامل روي مبل بنشينيد و مدتي به تماشاي فيلم كمدي مورد علاقه تان بپردازيد.
ارتباط حرف زدن با كمردرد
وقتي در حين راه رفتن، صحبت هم مي كنيم، اين كار مانع همزماني تنفس ما با گام هايمان هنگام برخورد پاها به زمين مي شود. اين عدم هماهنگي موجب مي شود كه بخشي از ضربه هاي ناشي از برخورد گام ها به زمين به كمر وارد شده و موجب بروز كمردرد شود. توصيه مي شود دفعه بعد اگر به هنگام خريد كردن موبايل تان زنگ زد، يك گوشه بنشينيد و با تلفن صحبت كنيد.
فشار دادن پاها و كاهش بي حالي
اگر بعد از سريع برخاستن از جاي خود احساس سرگيجه پيدا كرديد يا حس كرديد كه منگ شده ايد و چشمان تان سياهي مي رود با اين حركت ساده مي توانيد جريان خون را به سرعت به مغز بفرستيد و ضعف و سرگيجه خود را متوقف كنيد. ابتدا هر دو پاي خود را روي زمين قرار دهيد.
بعد يكي از پاها را روي پاي ديگر بيندازيد و تا جايي كه مي توانيد در اين وضعيت پاها را روي هم فشار دهيد. 30 ثانيه در اين وضعيت بمانيد تا خون به مغزتان برسد و حالتان بهتر شود.
غفلت از كمردرد، تهديد جدي براي مغز
پزشكان دريافته اند افرادي كه بيش از يك سال مبتلا به كمردرد هستند. 11درصد از حجم سلول هاي مغزي آنها در ناحيه اي كه مربوط به كنترل يادگيري است، كاسته مي شود. ظاهراً فشار مقابله با كمردرد اين تأثير نامطلوب را روي سلول هاي مغزي بر جاي مي گذارد.
در صورت بروز كمردرد، فوراً از پزشك كمك بگيريد. اكثر كمردردها در صورتي كه زودتر مورد توجه قرار بگيرند، قابل درمان هستند.
چاقي و افزايش سردرد
وزن زياد موجب التهاب در عروق خوني ناحيه سر مي شود كه مهم ترين عامل بروز سردرد است. براي كاهش دردها، اقدام به كاهش وزن كنيد و براي درمان سر دردها از راهكارهاي طبيعي استفاده كنيد. مصرف روزانه داروهاي مسكن در واقع موجب بروز سردرد مي شود.
ناتواني جنسي در مردان و مشكلات قلبي
آخرين مطالعات نشان داده است كه ناتواني جنسي در مردان مي تواند ناشي از تنگ شدن عروق خوني باشد.
به درمان هاي اينترنتي و ماهواره اي اعتماد نكنيد، در عوض براي چكاپ كامل به متخصص مراجعه كرده و قبل از هر چيز به پزشك خود اطمينان كنيد.
قوز كردن و ولع خوردن شيريني
پزشكان معتقدند كه قوز كردن جريان خون را به مغز كاهش مي دهد و در نتيجه ولع خوردن مواد قندي را تشديد مي كند، چون در صورت كاهش جريان خون در مركز اشتها در مغز، گلوكز كمتري به اين عضو اصلي مي رسد در حالي كه گلوكز مهم ترين غذاي مغز است.

 



علائم سكته قلبي

فاكتورهاي خطر و علائم پيش از بروز حملات قلبي در زنان متفاوت با مردان است اين در حالي است كه بيشتر پزشكان خطر سكته در زنان را با همان علائم شناخته شده در مردان ارزيابي مي كنند و به همين علت در بسياري از كشورها مرگ ناشي از سكته قلبي در زنان دو برابر مردان است.
به گزارش مهر، احساس خستگي، نفس تنگي، اضطراب و دردهاي عمومي از علائمي هستند كه مي توانند اين فكر را در زنان ايجاد كنند كه در مدت يك ماه آينده با خطر سكته قلبي مواجهند.
در حقيقت احتمال مرگ يك زن نسبت به مرد همسن خود در اثر عارضه قلبي دو برابر است و به نظر مي رسد حداقل در تمام كشورهاي توسعه يافته بيماريهاي قلبي عروقي اولين دليل مرگ زنان هستند. به طوري كه براي مثال در آمريكا سالانه بيش از نيم ميليون زن در اثر حمله قلبي جان خود را از دست مي دهند كه اين رقم برابر با 3/41 درصد تمام مرگها در زنان است.
تفاوت علائم سكته قلبي در زنان و مردان
نتايج تحقيقي كه توسط مؤسسه ملي بهداشت آمريكا در مورد 525 زن انجام شد، نشان داد كه علائم سكته قلبي در زنان متفاوت از مردان است.
به طوري كه در شرايطي كه بيشتر مردان پيش از بروز سكته قلبي علائمي چون احساس درد در دست چپ و درد در قفسه سينه را تجربه مي كنند زنان با علائم ديگري روبه رو مي شوند.
در اين مطالعه، 95درصد زنان اظهار داشتند كه حدود يكماه قبل بروز سكته ميوكارديو با علائمي روبه رو شدند كه پيش از آن هرگز تجربه نكرده بودند.
از ميان شايع ترين اين علائم مي توان به خستگي غيرعادي (6،70درصد)، اختلال خواب (8،47درصد) و تنگي نفس (2،42درصد) اشاره كرد.
نكته جالب توجه در اين بود كه 70درصد اين زنان يك ماه قبل از سكته هرگز درد قفسه سينه نداشتند و 43درصد آنها حتي در مدت سكته نيز در قفسه سينه هيچ دردي احساس نمي كردند. اين در حالي است كه بيشتر پزشكان حتي در مورد زنان نيز درد قفسه سينه را به عنوان مهمترين علامت حملات قلبي مدنظر قرار مي دهند.
مهم ترين فاكتورهاي خطر در زنان
1- در زنان ارتباط محكمي ميان فشارخون شرياني و مرگ زودهنگام (بسيار بيشتر از مردان با بيماري قلبي كرونري (CHD) وجود دارد.
در تحقيقي كه پروژه «مطالعه قلب فرامينگهام» زيرنظر «موسسه ملي خون، ريه و قلب آمريكا» و دانشگاه بوستون انجام شد، نشان مي دهد در شرايطي كه در مردان فشار خون بالا پس از سن، كلسترول بالا و استعمال دخانيات در رتبه چهارم فاكتورهاي خطر قراردارد در زنان در كنار سن مهم ترين فاكتور به شمار مي رود.
2- سيگار اولين دليل مرگ قابل پيشگيري براي زنان است. بررسي ها نشان مي دهد كه بيش از نيمي از سكته هاي ميوكارديو درهر دو جنس با مصرف سيگار ارتباط دارد.
خطر بيشتر (2 تا 4 برابر) دوز مصرف وابسته است. به طوري كه حتي سيگاري هاي كم مصرف (1 تا 4 نخ سيگار در روز) كه بيشتر در ميان زنان هستند نسبت به زنان غيرسيگاري دو برابر با خطر بيشتري در توسعه CHD مواجهند.
3- بعضي مطالعات نشان مي دهد كه نسبت ميان كل كلسترول/ كلسترول HDL و ليپوپروتئين پس از سن، مهمترين فاكتور خطر بيماري شرياني است و تفاوتهاي اين ارتباط برپايه جنس متفاوت است.
4- ديابت خطر مرگ شرياني را نسبت به افراد غيرديابتي افزايش مي دهد. اما در شرايطي كه اين خطر در مردان 2 تا 3 برابر است در زنان 3 تا 7 برابر است.
علت اين افزايش خطر بيشتر در زنان به سبب اثري است كه اين بيماري روي چربيهاي پلاسمايي و فشار خون مي گذارد. به طوري كه ديابت در زنان مستقيما روي استروژن اثر مي گذارد و عملكرد حفاظتي آن را تغيير مي دهد و حتي مي تواند اثرات مفيد درمان هورموني دوران يائسگي را حذف كند.
در حقيقت، ديابت سطوح بالاي تري گليسريد و سطوح پايين كلسترول HDL را توليد مي كند و موجب مي شود كه ليپوپروتئينها تغيير شكل دهند و تبديل به ذرات كوچك تر و متراكم تري شوند كه ساخت پلاكها در شريانها را آسان مي كنند.
علائمي كه زنان نبايد بي تفاوت از كنار آنها عبور كنند
فرسودگي
فرسودگي اختلال شايعي است كه اغلب در اثر كيفيت بدخواب، عوارض جانبي دارو يا اضافه كاري زياد به وجود مي آيد. اما خستگي و فرسودگي غيرمعمول مي تواند اولين علامت يك حمله قلبي يا نشانه اي از يك بيماري عروقي باشد. 70درصد زنان شركت كننده در يك تحقيق اظهار داشتند كه در هفته ها و روزهاي قبل از سكته به شدت دچار فرسودگي شده بودند.
بدخوابي
اغلب پيش مي آيد كه در يك دوره پرمشغله دچار كم خوابي شويد. اما اگر اين اختلال در يك دوره مشخص و به طور مرتب تكرار شود مي تواند نشانه خطر باشد. به طوري كه نتايج تحقيقي كه در مورد زناني كه به تازگي يك سكته قلبي را تجربه كرده اند نشان مي دهد كه 8/47 درصد آنها در روزها و هفته هاي قبل از حمله از بدخوابي رنج مي بردند.
سرفه و نفس تنگي
نفس تنگي عجيب و سرفه بدون سابقه آسم در طول فعاليت هاي عادي روزانه علائمي از حملات قلبي زودهنگام است كه در زنان رخ مي دهد. 1/42 درصد زنان شركت كننده در يك تحقيق اظهار داشتند كه حداكثر يك ماه قبل از حمله قلبي سرفه هاي غيرعادي و تنگي نفس داشتند.
سوزش معده و سوءهاضمه
سوزش معده در شرايط عادي مي تواند به دليل خوردن يك غذاي سنگين باشد اما تقريبا 40 درصد از زناني كه حمله قلبي داشته اند اظهار مي-دارند كه در هفته هاي قبل از سكته دچار سوزش معده يا هضم دشوار شده بودند.
سرگيجه و عرق سرد
تقريبا 40 درصد زناني كه دچار حمله قلبي شده بودند كمي بيش از سكته سرگيجه داشتند و 40 درصد ديگر نيز عرق سرد مي كردند. اين دو علامت با شرايط قبل از يائسگي سازگارند اما همچنين مي توانند علائم يك حمله قلبي باشند.
اضطراب غيرقابل توضيح
بيش از يك سوم (25 درصد) زناني كه سكته كرده بودند قبل از حمله قلبي به يك اضطراب غيرقابل توضيح دچار شده بودند.
دردهاي عمومي بدن
هرچند درد ناگهاني در قفسه سينه به عنوان يكي از علائم كلاسيك حمله قلبي شناخته مي شود اما تنها 30 درصد زناني كه سكته كرده بودند اظهار داشتند كه در قفسه سينه احساس درد مي كردند.درعوض، بيشتر زنان در ساير مناطق بدن به ويژه بخشهاي فوقاني كمر، گردن، شانه ها، بازو، آرواره و گلو احساس درد مي كردند.



 



آلودگي هوا و پوكي استخوان

پوكي استخوان در تمام شهرهاي ايران كم و بيش وجود دارد اما ميزان پوكي استخوان به دليل آلودگي هوا و تابش نامناسب نور خورشيد در تهران بيشتر از شهرهاي ديگر است.
در مبتلايان به پوكي استخوان شكستگي ها به طور عمده در گردن، استخوان ران، مهره هاي ستون فقرات و استخوان هاي مچ دست حتي گاهي شكستگي هاي خود به خود مهره ها و استخوان ران هم ديده مي شود.
پوكي استخوان عارضه اي است كه با بالا رفتن سن به وجود مي آيد، درنتيجه از استحكام بافت و املاح استخواني كم شده و از مقاومت آن كاسته مي شود. استخوان انسان در دوران كودكي از خاصيت ارتجاعي برخوردار است و تحمل فشار زياد را دارد و به تدريج سفت و محكم مي شود، اين مسئله در سن 20 سالگي به اوج خود مي رسد و بين سن 20 تا 35 سالگي استحكام استخوان ها به همان قوت باقي مي ماند.
اما از اين سن به بعد به تدريج و با سرعتي كم، از تراكم استخوان ها كم شده و با بالارفتن سن پوك مي شوند. در زنان بعداز سن يائسگي به علت توقف ترشح هورمون هاي زنانه و نقش مهم اين هورمون ها در استحكام استخوان ها، شيوع پوكي استخوان زيادتر مي شود.
به طور تقريبي و با احتمال زياد همه ما در معرض پديده ناخوشايند پوكي استخوان قرار داريم. شيوع بيماري پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان است و شكستي ناشي از اين بيماري در زنان 4 برابر مردان است.
مصرف بيش از اندازه داروهاي كورتون باعث تسريع پوكي استخوان در افراد مي شود و همچنين استعمال سيگار، كمبود ويتامين D و بيماري هاي غدد روند بروز اين بيماري را در افراد سرعت مي بخشد.
بنابر گفته حميدرضا آقايي، پراكندگي اين بيماري در تمام شهرهاي ايران مشاهده شده است، اما ميزان پوكي استخوان به دليل آلودگي هواي تهران و تابش نامناسب نور خورشيد در تهران بيشترين و بوشهر كمترين است.

 



حقيقت تلخ نوشابه هاي شيرين

همه ما با ضررهاي نوشابه ها آشنا هستيم و مي دانيم اين نوشيدني سالم نيست. اين بار به سراغ سه حقيقت باورنكردني در مورد اين نوشيدني مي رويم.
به گزارش مشرق، نوشابه ها در انواع مختلف وجود دارند و درصد ضرر آنها خيلي تفاوتي ندارد اما برخي پزشكان معتقدند كه نوشابه هاي رژيمي و بدون قند ضرر كمتري براي بدن ما دارد.
دراينجا به برخي حقيقت شگفت آور در مورد ضررهاي اين نوشيدني مي پردازيم تا شايد دست از خوردن آنها بكشيد:
حقيقت اول: اندام شما را چاق مي كنند
همه ما مي دانيم كه نوشابه ها باعث چاقي بدن مي شوند و همين مي تواند براي بدن بسيار خطرناك باشد اما چيزي كه از اين موضوع نيز خطرناك تر است اين است كه نوشابه ها مي توانند باعث چاقي بيش از اندازه اندام هاي شما شوند. اين اندام ها مي توانند متشكل از كبد، قلب يا حتي اسكلت بدن شما باشند. همچنين افرادي كه دائما نوشابه مصرف مي كنند 11 درصد بيشتر دچار كلسترول خون مي شوند.
شيرين كننده هاي مصنوعي مي توانند به مغز شما آسيب هاي جدي وارد كنند و تحقيقات نشان داده است كه افرادي كه نوشابه هاي رژيمي مي نوشند بيشتر در خطر ديابت قرار دارند.
حقيقت دوم: نوشيدن نوشابه شما را به موش آزمايشگاهي تبديل مي كند
بسياري از نوشابه ها داراي شكرهاي فراوري شده است اين شيرين كننده هاي مصنوعي تنها ساخته دست بشر هستند و به نوعي هيچ ايمني ندارند. اين شيرين كننده ها از سال 1990 وارد صنعت شدند و قبل از آن آزمايش خود را پس نداده بودند. اين بدين معني است كه اين ها ممكن است در طول زمان به شما آسيب هاي جدي از جمله: اشكال درسيستم گوارش، خراب كردن پوست و ناباروري ايجاد كنند. درحقيقت شركت هاي سازنده مردم را به عنوان موش آزمايشگاهي فرض كرده اند.
برخي نوشابه ها خود از مواد شيميايي بسيار خطرناكي استفاده مي كنند اين مواد شيميايي مي تواند باعث ضعف حافظه، اشكالات مغزي و مشكلات شديد پوستي شود.

 



جد همه چشم آبي ها در سواحل درياي سياه

محققان دانشگاه كپنهاگ در مطالعات خود دريافتند كه يك جهش ژنتيكي كه بين 6 تا 10هزار سال پيش به وجود آمده، مسئول رنگي آبي چشمان انسان هاي كنوني است.
به گزارش ايسنا، اين تيم كه نتايج پژوهش آنها در مجله Human Genetics منتشر شده، توانسته اند يك جهش در ژن OCA22 را كه به طور اتفاقي، در جايي نزديك سواحل شمال غرب درياي سياه در انساني متعلق به حدود 8هزار سال پيش ايجاد شده، شناسايي كنند.
اين ژن باعث آبي شدن رنگ عنبيه نشده، بلكه در عوض مكانيزم توليد رنگ دانه هاي قهوه اي را خاموش كرده است.
به گفته دانشمندان، تمام انسان ها در ابتدا چشماني قهوه اي داشتند بسياري هنوز همين روال رنگ را دارند، كشف اين جهش نادر كه احتمالا در امواج سريع مهاجرت در پي پايان آخرين عصر يخي پراكنده شده، به تاكيد بر يكي از بزرگترين اسرار تكامل انساني مي پردازد. طبق اين نظريه تكاملي، اروپاييان و ساكنان نزديك به شرق، از ويژگي هاي بسياري برخوردارند كه آنها را از ديگر گونه هاي انساني متفاوت مي كند.
اروپاييان نه تنها از درصد بالاتر چشم آبي ها (حدود 95درصد در برخي كشورهاي حوزه اسكانديناوي)، بلكه همچنين از تناژ پوستي و رنگ موي گسترده تري نسبت به ديگر گروه بندي هاي قومي برخوردارند.
تنها در اروپا مي توان تعداد گوناگوني از افراد با رنگ موي بلوند و قرمز، قهوه اي، پوست سفيد و زيتوني و چشمان آبي و سبز را در يك جامعه مشاهده كرد. در ديگر مناطق جهان، اكثر انسانها بيشتر از رنگ مو و چشم تيره برخوردارند.
دليل اين امر و به خصوص چگونگي وقوع سريع چنين جهش هايي هنوز ناشناخته مانده در حالي كه انسان ها تنها حدود چند 10هزار سال پيش به اروپا مهاجرت كرده اند.
يك نظريه اين است كه آب و هواي سرد اروپا و آسمان هاي تيره آن باعث چنين تفاوت هاي ظاهري شده است. براي مثال رنگ پوست روشن براي جذب ويتامين دي در نيمكره شمالي كه از نور خورشيد ضعيف تري برخوردار بوده، بهتر است.
يك نظريه ديگر بر اين مبنا است كه رنگ مو، پوست و چشم عجيب اروپاييان به پيوند نژادي با نئاندرتالها برمي گردد كه حدود 25 هزار سال پيش منقرض شده اند.
شايد نئاندرتالها موي بلوند يا قرمز داشته اند و اين ژن آنهاست كه افراد با اين رنگ مو يا چشم به ارث برده اند. مشكل اين نظريه نبود هيچ شاهدي از امكان پيوند نژادي اين گونه با هوموساپين ها در نمونه هاي به دست آمده از دي ان اي استخوان فسيل هاي آنهاست.

 



تاثير آلرژي بر كيفيت زندگي فرد

آلرژي مي تواند بر كيفيت زندگي فرد تاثير بگذارد، از اين رو اگر آلرژي فصلي به خوبي كنترل نشود احتمال تبديل آن به «آسم آلرژي» زياد است.
علف ها معمولا در پايان تابستان و آغاز پاييز گرده افشاني مي كنند. وجود اين گرده ها در هوا براي افرادي كه زمينه ذاتي يا اتيوپي دارند، باعث بروز علائم آلرژيك به صورت آبريزش بيني، عطسه، گرفتگي بيني، خارش حلق و خارش گوش مي شود.
اين آلرژي مي تواند به قدري شديد شود كه روي كيفيت زندگي فرد تاثير بگذارد. آلرژي هاي فصلي معمولا در سنين نوجواني به بعد مشاهده مي شود و در ميان كودكان از شيوع كمتري برخوردار است.
با افزايش سن، آلرژي هاي فصلي نيز تشديد مي شود البته اما اين سير در سنين كهنسالي روند نزولي مي يابد. اين عارضه در سنين فعاليت و بهره وري رخ مي دهد و فرد را با كاهش بهره وري رو به رو مي كند. در دانش آموزان و دانشجويان نيز موجب اختلال در يادگيري مي شود.
آلرژي هاي بيني مي تواند بروز اختلالات خواب را نيز سبب شود. شخصي كه به علت گرفتگي بيني و نداشتن تنفس مطلوب در طول شب نخوابيده است، صبح كه از خواب برمي خيزد كسل است و نمي تواند خوب كار كند. مجموعه اين دلايل باعث مي شود كه به آلرژي هاي فصلي و كنترل آنها بها دهيم.
مسئله مهم ديگر آن است كه التهاب و ورمي كه به دليل آلرژي در داخل بيني ايجاد مي شود، در داخل ريه نيز رخ مي دهد. در اوايل بيماري، ممكن است فرد به آلرژي بيني توجهي نشان ندهد، اما در سال هاي بعد كه اين بيماري تداوم مي يابد، به اصطلاح اين التهاب به ريه مي ريزد و به آسم آلرژي تبديل مي شود.
رينيت آلرژي يا همان آلرژي فصلي بيني و آسم آلرژي با يكديگر ارتباط مستقيم دارند و به همين دليل تاكيد سازمان بهداشت جهاني بر كنترل اين بيماري است. اگر آلرژي فصلي به خوبي كنترل شود احتمال اينكه به آسم تبديل شود، بسيار كاهش مي يابد.
وجه تمايز آلرژي فصلي با سرماخوردگي و علائم ظاهري و باليني اين دو بيماري بسيار شبيه به يكديگر است. به عنوان مثال بيمار مبتلا به آلرژي قرمزي چشم، درد گلو و خارش گلو دارد كه در سرماخوردگي نيز اين علائم وجود دارد، اما در آلرژي تب، درد، كوفتگي و خستگي عضلات مشاهده نمي شود. به همين دليل است كه در برخي موارد تشخيص اشتباه موجب تجويز بي رويه آنتي بيوتيك ها مي شود.البته علت سرماخوردگي ويروس است. در ويروس ها مصرف آنتي بيوتيك ها جايي ندارد. برخي مواقع زماني كه بيمار نمي تواند سرماخوردگي را مهار كند، چهار يا پنج روز بعد ممكن است ميكروب هم اضافه شود كه در آن زمان پزشك آنتي بيوتيك تجويز مي كند.
نقش هواي سرد و تشديد آلرژي: در افرادي كه زمينه آلرژي دارند و تحريك پذيري راه هاي هوايي ريه بالاست، هواي سرد مي تواند علائم را تشديد كند. اما هواي سرد به تنهايي موجب بروز آلرژي نمي شود.
لزوم واكسيناسيون در كودكان مبتلا به آلرژي: معمولا واكسن آنفلوآنزا براي همه افراد توصيه نمي شود. تزريق واكسن آنفلوآنزا براي افراد بالاي 60 سال، مبتلايان به آسم و آلرژي، بيماري هاي مزمن ريوي، سابقه سينوزيت هاي شديد و... توصيه مي شود.
البته تزريق واكسن آنفلوآنزا مانع ابتلا به سرماخوردگي نمي شود. اين واكسن تنها از ابتلا به آنفلوآنزا جلوگيري مي كند.
البته آلرژي هاي بيني بايد جدي گرفته شوند و براي درمان آن بايد به مراكز تخصصي مراجعه كرد.

 



عاداتي كه شما را پير مي كند

جوان ماندن و يا حتي حفظ كردن احساس جواني در چهره و ظاهر، يكي از اولويت هاي تمام مردم در جوامع مختلف است و به همين دليل اين روزها استفاده از لوازم آرايشي ضدپيري و مكمل هايي كه بتوانند پروسه پيري را به تاخير بيندازند، بازار داغي پيدا كرده است.
با اين حال بسياري از ما اغلب غافل هستيم كه برخي از عادات بد و مضر در زندگي باعث مي شوند كه فرآيند پيري و سالخوردگي در بدنمان زودتر آغاز شده و سريع تر پيشرفت كند. بنابراين شناخت اين عادات مضر تا پيش از اينكه غيرقابل كنترل شوند و ايجاد تغيير در آنها مي تواند زمان فرارسيدن سال هاي پيري را به ميزان قابل توجهي به تاخير بيندازد.
سايت اينترنتي اسمارت هلت در يك مقاله جديد به چند مورد از شايع ترين و معمول ترين عادات نامطلوبي كه موجب پيري زودرس مي شوند، اشاره كرده است. براي مثال اكثر مردم تصور مي كنند براي جوان ماندن بايد احساس جواني كرد كه يكي از علامت هاي اين احساس داشتن استرس و هيجان زيادي است. درحالي كه اين يك باور اشتباه است واسترس و هيجان زيادي چه مثبت و چه منفي مي تواند عوارض جدي و خطرناكي براي كارايي ذهني انسان داشته باشد و موجب بروز ناتواني هاي ذهني و ادراكي شود.
بنابراين درهر سني كه هستند بسيار مهم است كه فاكتورهاي استرس را در زندگي خود را شناسايي كرده و با كمك تكنيك هاي مختلف مثل يوگا و مراقبه، آنها را برطرف كنيد به اين ترتيب ذهني سالم تر و جوان تر خواهيد داشت.
عادت بد ديگر نامنظم بودن ساعات خواب بويژه در سنين پايين تر است. خواب كافي و منظم توان بدني شما را بهبود مي بخشد و بافت هاي آسيب ديده را ترميم مي كند به اين ترتيب سال هاي بيشتري طعم شيرين جواني و شادابي را تجربه خواهيد كرد.
سيگار نيز عادت بسيار مضر ديگري است كه به تخريب و پيري سريع تر اعضاي مختلف بدن كمك مي كند. بعلاوه سيگار با آزادسازي آنزيم هاي خاص و مضر در بدن ميزان كشساني پوست را كاهش داده و چين و چروك هاي عميق و زشتي را در پوست صورت پديدار مي كند.
هرچند لاغر ماندن روياي بسياري از مردم است اما دنبال كردن رژيم هاي سخت و خشن تغذيه اي اصلا ايده خوبي نيست. اين رژيم ها بدن را از ريز مغذي ها و املاح حياتي محروم مي كنند و مي توانند تهديدي جدي براي سلامت كل بدن باشند. بعلاوه كاهش ناگهاني و زياد وزن، چروك هاي پوستي را افزايش مي دهد. هرچند كاهش وزن همزمان با بالا رفتن سن ضروري است. اما توصيه مي شود كه اين اقدام تدريجي و به آرامي صورت گيرد.
آخرين و البته يكي از مهم ترين عادات بد زندگي انسان مدرن كه پيري را جلو مي اندازد بي تحركي و نشستن زياد است درحالي كه يك زندگي فعال و متعادل و شاد باعث مي شود كه در بيشتر سال هاي عمر خود احساس جواني كرده و جوان بمانيد.

 



پيشگيري از آلزايمر با روزه

دانشمندان آمريكايي مي گويند روزه گرفتن دو روز در هفته، بدن را از آلزايمر حفظ مي كند.
به گزارش روزنامه گاردين چاپ لندن نوشت: اين دانشمندان گفته اند روزه براي چند روز محدود، مي تواند به حفظ مغز در برابر بيماري هاي خطرناكي مانند آلزايمر كمك كند.براساس اين گزارش، پژوهشگران در مركز ملي سالمندان در شهر بالتيمور آمريكا به دلايلي رسيده اند كه نشان مي دهد توقف غذاخوردن به مدت دو روز در هفته مي تواند مغز انسان را از دو بيماري خطرناك حال حاضر يعني آلزايمر و پاركينسون دور كند.روزه گرفتن دو روز در هفته از جمله اعمال مستحبي مسلمانان و توصيه شده پيامبر اسلام است.پرفسور مارك ماتسون از مقامات ارشد مركز علمي ملي سالمندان اين موضوع را در نشست سالانه انجمن پيشرفت علوم آمريكا در شهر ونكور مطرح كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14