(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 اسفند 1390- شماره 20159

كوتاه اقتصادي
كشف 10 هزار تن گوشت از 11 سردخانه در تهران
كشف يك ميدان عظيم نفتي در جنوب كشور
بلومبرگ: به رغم تحريم ها نفت ايران بازار خوبي پيدا كرده است
آغاز عمليات اجرايي تكميل آزاد راه قزوين- رشت
گاردين: با افزايش خريد نفت ايران تحريم نفتي اروپا عليه ايران با ترديد جدي مواجه شده است
ممنوعيت توليد، توزيع و واردات لامپ هاي رشته اي
مشكل مبادلات مالي ايران و هند حل شد
حداقل دستمزد سال آينده كارگران مي تواند 400 هزار تومان باشد
رشد اقتصادي سال87 اعلام شد
عليرغم كمك مجدد اتحاديه اروپا رتبه اعتباري يونان بار ديگر سقوط كرد
توزيع ميوه هاي ذخيره شده از 20 اسفند
آمادگي بيمه براي پرداخت خسارت بدون مراجعه به دادگاه
افتتاح اغلب واحدهاي مسكن مهر در سال آينده



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل دفتر وامها، مجامع و مؤسسات بين المللي سازمان سرمايه گذاري از تصويب تسهيلات اعتباري به نفع پروژه فاضلاب غرب تهران به مبلغ 173ميليون و 53 هزار يورو خبر داد. به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، سعيد خاني اوشاني با اشاره به تقاضاي وزارت نيرو جهت استفاده از تسهيلات بانك توسعه اسلامي، اظهار داشت: اين درخواست به منظور اجراي پروژه «فاضلاب غرب تهران» و متعاقب آماده سازي و ارزيابي پروژه فوق توسط هيئت اعزامي از طرف بانك توسعه اسلامي در سال جاري ارائه شد كه بانك موصوف طي دويست و هشتاد و يكمين جلسه هيئت مديره اجرايي خود در تاريخ 30 بهمن 1390تصويب نمود تا اين مبلغ را به اين پروژه اختصاص دهد.
¤ مديرعامل اتحاديه توليدكنندگان فرش ايران با بيان اينكه افزايش قيمت مواد اوليه موجب كاهش رقابت پذيري فرش ايراني شده گفت: نسبت به افزايش صادرات در سال آينده خوش بين نيستيم. عبدالله بهرامي در خصوص وضعيت تجارت فرش دستباف كشور در سال جاري گفت: امسال به دليل افزايش قيمت مواد اوليه فرش تا 120درصد و به دنبال آن افزايش قيمت تمام شده محصول نهايي، عده زيادي از توليدكنندگان از چرخه توليد خارج شدند.
¤ ارزش معاملات بورس كالاي ايران يك ماه مانده به پايان سال، با رسيدن به رقم 268 هزار ميليارد ريال، 133درصد بيشتر از مدت مشابه سال قبل به ثبت رسيد، اين در حالي است كه سال گذشته در همين مدت ارزش معاملات حدود 115هزار ميليارد ريال بود.حجم معاملات بورس كالاي ايران در 11ماهه سال جاري با 18درصد افزايش نسبت به سال گذشته به 18ميليون و 774 هزار تن رسيد. حجم معاملات بورس كالا در مدت مشابه سال گذشته 15ميليون و 920 هزار تن بود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 83 ميليون اوراق بهادار به 426ميليارد ريال رسيد.در حالي كه بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، بانك ايران زمين در بازار دوم با جابجايي 34ميليون و 51هزار سهم و نرخ هزار و 364ريال از آن خود كرد كمترين حجم معاملات را شركت سبحان دارو در بازار اول با خريد و فروش 2 هزار و 707 سهم و نرخ 13هزار و 28 ريال انجام داد.
¤ يك مقام سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از عرضه فاكتورهاي جديد خريد طلا از فروردين ماه سال آينده خبر داد. شهرام ميرآخورلو، مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با اعلام عرضه فاكتورهاي جديد خريد طلا از فروردين ماه سال آينده، در اين مورد گفت: فاكتوري طراحي شده كه تمام مؤلفه هاي مؤثر در قيمت طلا از جمله ميزان اجرت، سود، وزن، قيمت طلا و قيمت دلار محاسباتي براي پايه جواهراتي در آن لحاظ شده است و طلا فروش موظف به ارائه اين اطلاعات به گونه اي است كه فرد خريدار بتواند قيمت طلاي خود را محاسبه كند.
¤ با توجه به فرا رسيدن روزهاي پاياني سال و افزايش مبادلات پولي و بانكي، ساعت كار شعبه هاي بانك پاسارگاد افزايش يافت. به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، به منظور رفاه حال هم ميهنان و براي تسهيل و تسريع در ارايه خدمات بانكي در روزهاي پاياني سال، كليه شعبه هاي اين بانك در تهران و شهرستان ها، از روز شنبه 20 اسفند لغايت روز يكشنبه 28 اسفند 1390، از ساعت 00:8 صبح تا 30:18بعدازظهر (به استثناي روزهاي سه شنبه مورخ 23، پنجشنبه مورخ 25 و جمعه مورخ 26 اسفند1390) آماده ارائه انواع خدمات بانكي اعم از ريالي و ارزي به هم وطنان گرامي هستند. شعبه هاي اين بانك در روزهاي سه شنبه مورخ 23 و پنجشنبه مورخ 25 اسفند، تا ساعت 16، خدمات رساني به مشتريان را ادامه خواهند داد.
¤ بانك توسعه صادرات ايران به منظور حمايت و توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي، آمادگي خود را جهت عملياتي كردن خط اعتباري 120ميليون دلاري به كشور ساحل عاج، اعلام كرد.بهمن وكيلي مديرعامل اين بانك در جلسه اي با حضور عبدالله سيسه سفير ساحل عاج، بر آمادگي بانك توسعه صادرات ايران جهت عملياتي كردن اين خط اعتباري به كشور ساحل عاج تأكيد كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2293 الي 2298 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



كشف 10 هزار تن گوشت از 11 سردخانه در تهران

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با بيان اينكه كالاهاي محتكران با قيمت رسمي در شبكه هاي تعريف شده عرضه مي شود، گفت: در اين راستا 11 سردخانه با موجودي 10 هزار تن گوشت قرمز و مرغ به تعزيرات معرفي شدند.
محمدحسين مولاخواه در گفت وگو با مهر گفت: در راستاي تنظيم قيمت و افزايش عرضه اقلام پروتئيني در سطح بازار، طرح تشديد بازرسي ها از مراكزعمده نگهداري كالا در قالب طرح نظارتي ويژه نوروز 91 و در صورت لزوم نسبت به استقرار بازرس در سردخانه ها به منظور كنترل روند توزيع به سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها ابلاغ شد.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: بر اين اساس، در صورت مشاهده نگهداري عمده و بدون عذر موجه گوشت قرمز و سفيد منجمد در سردخانه ها، با هماهنگي و حكم شعب سيار تعزيرات حكومتي صاحبان آن ملزم به عرضه در شبكه تعريف شده از جمله فروشگاههاي زنجيره اي، نمايشگاههاي عرضه مستقيم بهاره و ميادين ميوه و تره بار شهرداري با قيمت رسمي خواهند شد.
وي تصريح كرد: با توجه به هشدارهاي قبلي، در يك اقدام ضربتي 11 سردخانه در تهران كه داراي موجودي حدود 10 هزار تن گوشت قرمز وارداتي به ارزش بيش از 90 ميليارد تومان بودند به سازمان تعزيرات حكومتي معرفي تا طبق قانون تعزيرات حكومتي و حمايت از حقوق مصرف كنندگان، كالا را در شبكه منتخب تحت نظر بازرسان مربوطه توزيع كنند.
مولاخواه گفت: همچنين بنا بر تدابير كنترلي اتخاذ شده، مسير واردات اقلام پروتئيني از مبدا ورود به كشور تا مكان تخليه رهگيري و تحت نظارت بازرسان غيرصنفي و صنفي سراسر كشور قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: به تمامي كساني كه كالاي خود را به خصوص كالاهاي اساسي مانند: برنج، شكر، روغن نباتي، لاستيك سواري، جو، كنجاله سويا، ذرت، آهن آلات، حبوبات، انواع كاغذ، پودر شوينده و گوشت قرمز و مرغ را در انبار و سردخانه ها نگهداري و از عرضه آن خودداري مي كنند، هشدار داده مي شود هرچه سريعتر با هماهنگي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه نسبت به عرضه كالا خود به بازار اقدام كنند تا مورد مجازات هاي مقرر در قوانين و مجازات هاي تعزيرات حكومتي و حمايت از حقوق مصرف كنندگان و نظام صنفي قرار نگيرند.
مولاخواه گفت: در ضمن حسب تصميمات جديد ستاد تنظيم بازار در هفته گذشته، تا اطلاع ثانوي گوشت مرغ منجمد ذخيره سازي شده طرح تنظيم بازار، حداكثر كيلويي 31000 ريال و گوشت مرغ گرم 39000 ريال بايستي به دست مصرف كننده برسد؛ لذا از مردم درخواست مي شود در صورت مشاهده تخلفات امتناع از عرضه و گرانفروشي اقلام يادشده به خصوص در نمايشگاه ها و مراكز عرضه مستقيم كالا، مراتب را به بازرسان مستقر در نمايشگاه و يا به تلفن ارتباطي وزارت صنعت، معدن و تجارت (124) گزارش كنند تا مورد رسيدگي قرار گيرد.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: با توجه به طرح تشديد بازرسي ها و برخورد با تخلفات احتكار و امتناع از عرضه كالا كه از ابتداي بهمن ماه سال جاري شروع و تا پايان طرح نظارتي ويژه نوروز 91 نيز ادامه دارد، در حدود 1000 فقره گزارش و شكايات مردمي رسيدگي شده و با توجه به تعداد 308 مورد گشت مشترك با تعزيرات حكومتي و بازرسي هاي انجام شده بيش از 1800 مورد پرونده تخلف تنظيم شده است.

 



كشف يك ميدان عظيم نفتي در جنوب كشور

مدير اكتشاف شركت ملي نفت از كشف يكي از بزرگترين ميادين نفت خام در جنوب كشور خبر داد.
سيدمحمود محدث در گفت وگو با مهر از كشف يك ميدان عظيم نفتي در جنوب كشور خبر داد و درباره جزئيات فعاليتهاي كشف اين ميدان نفت خام، گفت: در حال حاضر حفاري يك حلقه چاه اكتشافي در اين ميدان به پايان رسيده است.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه مطالعات اوليه انجام شده حاكي از وجود ذخاير عظيم نفت خام در اين ميدان مرزي است، تصريح كرد: با توجه به پتانسيل بالاي هيدروكربوري اين مخزن جديد، حفاري تا لايه هاي عميق تر اين ميدان نفتي در حال انجام است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه به زودي جزئيات كامل كشف اين ميدان نفتي توسط وزارت نفت اعلام رسمي مي شود، اظهار داشت: نتايج آزمايش هاي اوليه حاكي از آن است كه نوع نفت خام اين ميدان از كيفيت بالا و درجه اي.پي.آي مطلوبي برخوردار است.
وي با يادآوري اينكه امسال شركت ملي نفت ايران متعهد به كشف پنج ميدان نفت وگاز بوده است، بيان كرد: تاكنون جزئيات كشف چهار ميدان نفت و گاز به طور رسمي اعلام شده است. به گفته مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران ميدان جديد تازه اكتشاف شده را بايد در رديف ميادين بزرگ نفت خام كشور قرار داد.
محدث همچنين با اشاره به توسعه فعاليت هاي اكتشافي نفت وگاز ايران در سال 91، خاطرنشان كرد: به جز اين ميدان جديد نفتي تا اواسط سال آينده هم جزئيات كشف 2 تا 3 ميدان هيدروكربوري ديگر هم اعلام خواهد شد.
شركت ملي نفت ايران در برنامه چهارم با توسعه فعاليتهاي اكتشافي در مجموع 19 ميدان نفتي و هشت ميدان جديد گازي با لايه مخزني جديد كشف نموده است و در صورتي كه قيمت هر بشكه نفت اكتشاف شده را 50 دلار و قيمت هر متر مكعب گاز را 15 سنت در نظر بگيريم در مجموع 633 ميليارد دلار ذخاير جديد نفت و گاز كشف شده است.

 



بلومبرگ: به رغم تحريم ها نفت ايران بازار خوبي پيدا كرده است

نشريه اقتصادي بلومبرگ با اشاره به بازار خوب نفت ايران، تلويحا به بي فايده بودن تحريمهاي غرب اذعان كرد.
به گزارش فارس، به نقل از بلومبرگ، شركت كشتي راني گيبسون اعلام كرد: تعداد تانكرهاي ايراني كه براي ذخيره نفت بر روي دريا استفاده مي شد به علت اختصاص اين تانكرها براي حمل نفت خام به آسيا پيش از اجراي تحريم هاي آمريكا و اروپا، به پايين ترين تعداد در 2 سال گذشته رسيد.
اين مسئله نشان مي دهد نفت ايران طي ماه هاي اخير بازار خوبي داشته و به رغم تحريم ها اين كشور توانسته كل توليد خود را با قيمت دلخواه به فروش برساند.
به گزارش بلومبرگ، اين شركت در گزارش خود آورده است: 4 حامل بزرگ نفت خام كه هر كدام ظرفيت نگهداري 2 ميليون بشكه نفت را دارند براي ذخيره نفت ايران استفاده مي شوند و اين تعداد كمتر از 16 تانكر در پايان سال گذشته است. اين تعداد كمترين تعداد ماهانه از ابتداي سال 2010 است و ممكن است نشانه اي از تغيير سياست ايران در مورد انتقال نفت به مشتريان باشد.
بنابراين گزارش: شركت ملي نفتكش ايران (ان آي تي سي) حداقل 26 تانكر بسيار بزرگ دارد كه 25 تانكر هم زمان براي ذخيره نفت بر روي آب در 2 سال گذشته استفاده شده است. به طور متوسط حدود 12 تانكر در سال 2011 براي ذخيره شناور استفاده شده است.
اكثر اين نفت كه در ماه ژانويه به هند حمل شده است در تانكرهاي شركت ملي نفتكش ايران صورت گرفته است. برخي از كشتي هاي اين شركت به سمت چين، تايوان و سنگاپور در حركت هستند در حالي كه مقصد ديگر كشتي هاي بارگيري شده با نفت براي صادرات مشخص نيست.

 



آغاز عمليات اجرايي تكميل آزاد راه قزوين- رشت

معاون وزير راه و شهرسازي از آغاز عمليات اجرايي آزادراه منجيل- رودبار در هفته جاري خبر داد و گفت: هزينه اجراي اين پروژه حدود 3هزار و 100 ميليارد ريال برآورد شده است.
احمد صادقي در گفتگو با مهر درباره كلنگ زني پروژه آزاد راه قزوين- رشت، اظهار داشت: بخش زيادي از اين آزادراه تكميل شده است اما يك بخش آن كه در 11كيلومتري منجيل- رودبار قرار دارد، بايد تكميل شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اجراي اين پروژه به صورت طرح و ساخت است، گفت: هزينه اجراي اين 11كيلومتر حدود 3هزار و 100 ميليارد ريال برآورد مي شود.
صادقي با بيان اينكه دشواري ساخت اين بخش، اجراي اين پروژه را با كندي مواجه كرده است، گفت: در اين قسمت بايد پل هاي بزرگ و تونل ساخته شود به همين جهت، اجراي پروژه به دليل مطالعات سنگين با وقفه همراه شد اما در هفته جاري و با حضور مسئولان عالي رتبه عمليات اجرايي اين پروژه كلنگ زني خواهد شد.
وي به مشكل تملك اراضي در اين محدوده اشاره كرد و افزود: يكي ديگر از موانع اجراي پروژه در اين سالها، موضوع تملك اراضي بود زيرا اين آزادراه از كنار شهرهاي زيادي عبور مي كند كه خريد زمين ها از مالكان كار بسيار دشواري است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل، زمان پايان ساخت اين آزادراه را 18ماه ديگر عنوان كرد و گفت: يكي از راه هايي كه براي كاهش مشكلات تملك اراضي انجام گرفت اين بود كه مسير آزادراه از بخش هايي عبور كند كه كمترين معارض را داشته باشد.
صادقي تصريح كرد: آزاد راه قزوين- رشت به طول كلي 4/137 كيلومتر از مهمترين محورهاي مواصلاتي كشور و بخشي از كريدور بين المللي شمال- جنوب است كه اين كريدور به عنوان كوتاه ترين، ارزانترين و مناسب ترين مسير حمل كالا بين دو قاره آسيا و اروپا به شمار مي رود.

 



گاردين: با افزايش خريد نفت ايران تحريم نفتي اروپا عليه ايران با ترديد جدي مواجه شده است

روزنامه انگليسي گاردين از افزايش خريد نفت ايران از سوي بازار اروپا خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از گاردين، با افزايش خريد نفت از ايران، تاثيرگذاري تحريم نفتي اتحاديه اروپا عليه اين كشور بيش از پيش با ترديد مواجه شده است.
افزايش فروش نفت ايران علي رغم تحريم ها در حالي است كه قرار بود اين تحريم ها، از درآمدهاي نفتي دولت ايران بكاهد.
براساس جديدترين آمارها از حمل و نقل دريايي، اكثر تانكرهاي نفتي كه در ايران طي دو هفته ابتدايي فوريه بارگيري شده اند، به مقصد مصر بوده اند. تحليلگران نشريه لويدز ليست خاطرنشان ساخته اند كه خليج بندر سوئز در مصر پايانه اصلي خط لوله سومد براي انتقال به مديترانه محسوب مي شود.
لويدز ليست در تازه ترين گزارش خود نوشت: «از طريق بندر شمالي مصر، نفت ايران مي تواند با نفت ديگر كشورهاي خاورميانه تركيب شده و به اروپا صادر شود.» اين گزارش مي افزايد: «عربستان 49درصد از نفت خط لوله سومد و ايران 46 درصد آن را تامين مي كنند.»
از سوي ديگر در شرايطي كه تحريم نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران قيمت هاي جهاني نفت را تحت تاثير قرار داده، تهديد به مسدود كردن تنگه هرمز از سوي ايران نگراني بزرگتري را در بين اقتصاددانان و فعالان بازار نفت برانگيخته است.

 



ممنوعيت توليد، توزيع و واردات لامپ هاي رشته اي

مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران از تصويب پيش نويس اوليه لايحه ممنوعيت توليد، توزيع و واردات لامپ هاي رشته اي بالاي 40 وات در كشور از سال 92 خبر داد.
سعيد مهذب ترابي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: وزارت نيرو لايحه اي مبني بر ممنوعيت توليد، توزيع و واردات لامپ هاي رشته اي به دولت ارايه كرد كه خوشبختانه جلسه نهايي براي بررسي اين لايحه با كارگروه وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و تصويب شد كه از سال 92 اين موضوع اجرا شود.
وي افزود: براساس اين مصوبه مقرر شد كه از سال 92 توليد، توزيع و واردات لامپ رشته اي بالاي 40وات در كشور ممنوع شود.
مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران تصريح كرد: معضلي كه در حال حاضر در بخش استفاده از لامپ هاي روشنايي و LED ديده مي شود همانا استفاده از لامپ هاي غيراستاندارد وارداتي و توليد داخل است.
مهذب ترابي افزود: مردم بايد توجه داشته باشند كه از لامپ هايي استفاده كنند كه اولاً نشان مهر استاندارد بر روي آنها درج شده باشد و دوم اينكه لامپ ها از فروشگاه هاي معتبر خريداري شود.
مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران با اشاره به مشكلي به نام «تله تكنولوژيك» در كشور ادامه داد: وسايل و تجهيزات مورد استفاده در ايران به لحاظ چرخه بهينه سازي انرژي قابليت و كارايي لازم را ندارد.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون 60درصد از انرژي موجود در كشور توسط الكتروموتورها مصرف مي شود، از مصرف بالاي انرژي در اين بخش خبر داد و بيان داشت: اولين كارخانه توليد الكتروپمپ كولر با راندمان بسيار بالا در كشور ايجاد خواهد شد.

 



مشكل مبادلات مالي ايران و هند حل شد

رئيس فدراسيون صادركنندگان هندي از رفع مشكل مبادلات مالي ايران و هند خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي اس ام اي تايمز، رفيق احمد، رئيس فدراسيون صادركنندگان هندي گفت: مشكلات پرداخت بدهي صادركنندگان هندي توسط ايران با اجرايي شدن روش پرداخت به روپيه از طريق بانك يوسي اوي هند برطرف شده است.
رئيس فدراسيون صادركنندگان هند با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، پرداخت هايي كه در گذشته با مشكل مواجه شده بودند، به سرعت تسويه خواهند شد.اين اتحاديه از تمام صادركنندگان هندي كه مشكلاتي در دريافت هاي خود از جانب ايران دارند خواست تا اين مشكلات را به اطلاع بخش خدمات مالي دولت هند برسانند تا نسبت به برطرف كردن اين مشكلات اقدامات مقتضي صورت گيرد.

 



پيشنهاد عضو كانون عالي شوراهاي اسلامي كار
حداقل دستمزد سال آينده كارگران مي تواند 400 هزار تومان باشد

مشاور ارشد كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور اعلام كرد: حداقل دستمزد براي سال آينده مي تواند 400 هزار تومان باشد.
ولي الله صالحي در گفت وگو با مهر با اعلام اينكه تاكنون دو نشست رسمي بين كارگران در زمينه تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران و تبادل اطلاعات طرفين در اين زمينه برگزار كرده ايم، گفت: اين قبيل نشست ها بين كارگران و كارفرمايان نيز برگزار شده است.
مشاور ارشد كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور اظهار داشت: در جلسه اي كه با كارفرمايان پيرامون مزد 91 برگزار كرديم، مقامات كارگري به ارائه گزارشي از روند معيشت و حقوق دريافتي كارگران از بنگاهها پرداختند و از سويي نيز كارفرمايان به بيان مسائل و مشكلات بنگاهها از قبيل افزايش قيمت خريد مواد اوليه، ناتواني در تامين هزينه ها و مسائلي از اين دست پرداختند.
اين مقام مسئول كارگري، در اين زمينه كه گروهي از كارفرمايان معتقدند امكان افزايش حداقل ها را در سال آينده ندارند و با اين نوع نگاه قدم به نشست هاي مزدي خواهند گذاشت، گفت: ما با دو گروه كارفرما مواجه هستيم.وي ادامه داد: يك گروه كارفرماياني هستند كه در بخش خصوصي فعاليت دارند اما گروه بزرگ و درصد قابل توجهي از كارفرمايان در بخش دولتي حضور دارند چرا كه دولت كارفرماي بزرگ است.
عضو سابق شوراي عالي كار با تاكيد بر اينكه در مذاكراتي كه صورت گرفته و اطلاعاتي كه رد و بدل شده است، هنوز مشخص نيست كه كارفرمايان به صورت رسمي براي مزد سال 91 كارگران و مشمولان قانون كار چه نظري دارند، گفت: البته كارفرمايان هر ساله برخي مسائل و مشكلات در مورد توليد و ناتواني در جبران هزينه ها را مطرح مي كنند.
به گفته صالحي، دولت به عنوان شريك سوم كارگران و كارفرمايان بايد نقش خود را قوي تر كند و با طراحي برنامه هاي حمايتي از كارفرمايان به افزايش امنيت شغلي و بهبود فضاي كسب و كار كشور كمك كند.
اين مقام مسئول كارگري كشور، تصريح كرد: البته بخشي از مسائلي كه كارفرمايان مطرح مي كنند درست است اما مواردي مانند توقف افزايش دستمزدها و اينكه رشد ساليانه مزد اتفاق نيفتد غيرمنطقي و انتظار خيلي بالايي است كه قابل اجرا نخواهد بود.
مشاور ارشد كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور، ادامه داد: اگر قرار باشد همه چيز را دولت براي كارفرما فراهم كند كه ديگر كارفرماي بخش خصوصي معنا نخواهد داشت، بنابراين بخش خصوصي بايد تلاش كند تا با رقابت پذيرتر كردن توليدات و محصولات خود، زمينه هاي افزايش بهره وري نيروي كار را نيز فراهم كند.
صالحي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به تجربه حداقل يك دهه گذشته در تعيين مزد ساليانه، چه درصد رشدي براي سال آينده مي توان متصور بود؟ خاطرنشان كرد: اگر براي سال آينده همان رشد نرخ تورم را نيز لحاظ كنيم، به چيزي حدود 400 هزار تومان خواهيم رسيد.
عضو سابق شوراي عالي كار و نماينده كارگران كشور، بيان داشت: يك نكته مهم و حائز اهميت در اين بخش اين است كه دولت بتواند نرخ تورم واقعي و شفافي را براي تصميم گيري درست اعلام كند.
وي با اشاره به اينكه تعيين حداقل دستمزدهاي دستوري قابليت اجرايي ندارد، تصريح كرد: بنابراين اگر بخواهيم با دستمزدهاي منطقي تري مواجه باشيم، بايد نرخ تورم نيز واقعي تر اعلام شود.
اين مقام مسئول كارگري، خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي بايد منتظر اعلام نرخ تورم بانك مركزي براي پايان بهمن ماه باشيم. اما 400 هزار تومان حداقل دستمزد، ديگر رقمي است كه بايد متناسب با نرخ تورم امسال اتفاق بيفتد.
صالحي اظهار داشت: وظيفه شوراي عالي كار اين نيست كه سالي يك بار بنشيند و فقط براي كارگران حداقل دستمزد تعيين و اعلام كند، بلكه اين شورا بايد بتواند مسائل و مشكلات بنگاهها را رصد كرده و براي جلوگيري از افزايش نرخ بيكاري و همچنين تضعيف بهره وري نيروي كار در واحدها، برنامه ارائه كند.

 



رشد اقتصادي سال87 اعلام شد

بانك مركزي رقم دقيق رشد اقتصادي سال87 را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، در حالي كه پيش از اين بانك مركزي از اعلام عدد دقيق رشد اقتصادي سال87 خودداري كرده و تنها به اعلام واژه «اندك» براي آن بسنده كرده بود اما در گزارش تحولات اقتصادي ايران در بخش واقعي سال هاي 88 و 89 كه به تازگي از سوي بانك مركزي منتشر شده عدد دقيق رشد اقتصادي سال87 نيز گنجانده شده است.
براين اساس رشد توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه براي سال87 معادل 8/0 درصد و رشد توليد ناخالص داخلي بدون نفت 2/1 درصد اعلام شده است.
بنابراين گزارش: اوايل امسال معاون اقتصادي بانك مركزي رشد اقتصادي سال87 را اندك اعلام كرده بود. اين اعلام او باعث انتقاد بسياري قرارگرفت كه به اعتقاد آنها رشد اقتصادي دقيقي نبوده است.
رئيس كل بانك مركزي نيز در پاسخ به برخي انتقادها مبني بر واقعي نبودن آمارهاي اعلامي توسط آن نهاد گفته بود؛ متخصصان آمار و بانكي بانك مركزي هرگز شرافت كاري و حرفه اي خود را به مباحث حاشيه اي نخواهند فروخت.

 



عليرغم كمك مجدد اتحاديه اروپا رتبه اعتباري يونان بار ديگر سقوط كرد

عليرغم كمك دوباره اتحاديه اروپا به يونان، رتبه اعتباري اين كشور باز هم تنزل يافت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، مؤسسه اعتبارسنجي «مودي» روز جمعه از كاهش رتبه اعتباري يونان از «Ca« به «C« در راستاي آغاز بازسازي بدهي هاي عمومي آتن خبر داد.
رتبه اعتباري يونان در حال حاضر در پائين ترين سطح ممكن قرار دارد و در رده بندي مؤسسه مودي نيز داراي اقتصادي با چشم انداز منفي است.
يونان با بدهي سنگين 350 ميليارد يورويي روبرو است كه اين رقم معادل 160 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور است.
وزراي دارايي منطقه يورو به تازگي اعطاي بسته دوم كمك مالي به ارزش 130 ميليارد يورو به يونان را تصويب كرده اند.
يونان كه قصد دارد تا سال 2020 بدهي ملي اين كشور را به 120 درصد توليد ناخالص داخلي اش كاهش دهد، براي انجام بزرگ ترين بازسازي بدهي در تاريخ، وارد مذاكره شده است.
اين اقدام يونان با هدف تحقق خواسته هاي وام دهندگان بين المللي براي دريافت بسته نجات اقتصادي جديد به ارزش 130 ميليارد يورو صورت مي گيرد.

 



توزيع ميوه هاي ذخيره شده از 20 اسفند

قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت و تجارت از توزيع ميوه هاي ذخيره شده از ابتداي هفته آينده خبر داد.
حسين مدرس خياباني در گفتگو با مهر گفت: قيمت مرغ در كف بازار روزهاي اخير به 3800 تومان در ميادين ميوه و تره بار رسيد كه نشان مي دهد عرضه مستقيم مرغ در نمايشگاههاي بهاره، توانسته بخشي از نياز مردم را پاسخ دهد وتعادل را در بازار برقرار سازد.
وي افزود: امسال در نمايشگاههاي بهاره، حجم بي نظيري از كالاهاي اساسي از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج، شكر، روغن و پودر شوينده در حال توزيع است.
وي تصريح كرد: در نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا در تهران، بيش از 15 غرفه به عرضه مستقيم مواد غذايي با كيفيت و قيمت مناسب مي پردازند؛ اين در حالي است كه در سنوات گذشته، بيشتر تمركز برگزاري اين نمايشگاهها بر توزيع اقلامي همچون پوشاك، كيف، كفش بوده است؛ اما امسال به دليل بوجود آوردن اطمينان براي مردم از وفور كالاهاي اساسي؛ توزيع اين اقلام به اوج خود رسيده است.
قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال يكسري از كالاهاي اساسي با اختلاف فاحش نسبت به بازار در چارچوب ضوابط شبكه توزيع، با قيمت ترجيحي در حال عرضه است كه نمونه آن، مرغ منجمد 3100 توماني، گوشت منجمد 9000 توماني، شكر فله 1350 توماني و 1450 توماني در بسته بندي 900 گرمي است؛ ضمن اينكه روغن نباتي نيز با 15 درصد تخفيف در برندهاي مختلف در حال عرضه است كه توانسته بازار را آرام نگاه دارد.
وي اظهار داشت: به نظر مي رسد كه نمايشگاههاي بهاره توانسته در روزهاي ابتدايي آغاز به كار خود، دو پيام را داشته باشد، اول اينكه بازگشايي آنها بزرگترين عامل براي كنترل سطح قيمتها در كشور بوده كه با همكاري اصناف شكل گرفته است.
وي پيام دوم نمايشگاههاي بهاره را وفور كالاهاي اساسي و مواد غذايي در كنار ساير اقلام مورد نياز مردم ذكر و تصريح كرد: نمايشگاهها توانسته اند پيام آور توان توليد داخلي در كشور باشند و نشان دهند كه عرضه مكفي كالا در كشور در حال جريان است.
مدرس خياباني گفت: هم اكنون تقاضا، ولع و همهمه اي كه 20 روز پيش در تهيه كالاهاي اساسي در كشور ميان مردم شكل گرفته بود، از ميان رفته و البته بايد اين نويد را داد كه روند تأمين و توزيع كالاهاي مورد نياز مردم به خصوص كالاهاي اساسي و مواد غذايي، بدون وقفه و بيشتر از سال گذشته در حال انجام است.
وي اظهار داشت: دولت اين اطمينان را دارد كه حجم اقلام و كالاهاي اساسي و ضروري مورد نياز مردم در سال 91، مشابه وضعيتي كه دراجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه ها شكل گرفت، خواهد بود.
اين مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اكنون انبارهاي كالاهاي اساسي مملو از كالا است و شبكه بانكي و بانك مركزي نيز ارز مورد نياز واردكنندگان كالاهاي اساسي را تأمين مي كنند كه براين اساس اميد مي رود در سال 91 بتوان، كالاهاي مورد نياز مردم را به ميزان كافي تأمين و عرضه كرد.
وي به همراهي استانداران با توجه به مصوبه معاون اول رئيس جمهوري در تنظيم بازار امسال اشاره و تصريح كرد: اين همراهي تأثير بسزايي در تنظيم بازار شب عيد داشت و بر اين اساس، از تمامي ظرفيت هاي استاني با هماهنگي استانداران در راستاي برگزاري هر چه بهتر نمايشگاههاي بهاره استفاده خواهد شد.
مدرس خياباني همچنين از برگزاري فروش هاي فوق العاده خبر داد و گفت: فروش هاي فوق العاده دوره اي حداقل يكماهه دارد و تا پايان سال ادامه خواهد يافت.
وي افزود: همچنين فروش فوق العاده فروشگاههاي زنجيره اي نيز تا پايان سال و برخي نيز تا روزهاي ابتدايي سال جديد ادامه خواهد يافت.
مدرس خياباني گفت: عليرغم اينكه مدت برگزاري نمايشگاههاي بهاره 10 روز و تا 20 اسفند ماه در نظر گرفته شده است، اما اين آمادگي وجود دارد كه هرگونه تقاضاي مازاد به هر شيوه ممكن، پاسخ داده شود و محدوديتي در اين رابطه وجود ندارد.
مدرس خياباني گفت: وزير صنعت، معدن و تجارت به تمامي انبارها و سردخانه هاي شركت بازرگاني دولتي ايران، شركت پشتيباني امور دام و شبكه حمل و نقل ابلاغ كرده كه به صورت 24 ساعته و شبانه روزي در حال آماده باش باشند تا كالاهاي اساسي مورد نياز مردم بدون وقفه به بازار ارايه شود.
وي اظهار داشت: هم اكنون حمل برنج، روغن، شكر، گوشت قرمز و مرغ در حال انجام است و شرايط به گونه اي فراهم شده تا بدون وقفه كالارساني به بازار صورت گيرد.
مدرس خياباني با اشاره به حمل نيمي از ميوه هاي ذخيره سازي شده به استانها گفت: كار توزيع ميوه هاي ذخيره سازي شده از 20 اسفند ماه به مرور آغاز خواهد شد.
وي اظهار داشت: بخش عمده اي از تقاضاي مردم براي ميوه، از 20 اسفند ماه روانه بازار مي شود كه براين اساس، برنامه ريزي ها به گونه اي صورت گرفته كه كار توزيع از اين روز آغاز شود.

 



در صورت توافق طرفين انجام مي شود
آمادگي بيمه براي پرداخت خسارت بدون مراجعه به دادگاه

رئيس كل بيمه مركزي از آمادگي شركت هاي بيمه براي پرداخت خسارت بدون مراجعه به مراجع قضايي خبر داد.
سيد محمد كريمي در گفت وگو با ايرنا، افزود: اگر فرد خسارت ديده و خسارت زننده با يكديگر توافق داشته باشند، شركت هاي بيمه بدون مراجعه به دادگاه مي توانند خسارت پرداخت كنند.وي با بيان آن كه ديه يوم الادا است، افزود: اين درحالي است كه اگر فرد خسارت ديده به دادگاه مراجعه كند، شركت هاي بيمه تا زماني كه قاضي دادگاه حكمي را صادر نكرده باشد، نمي تواند مبلغ خسارت را پرداخت كنند.
وي درباره برنامه هاي صنعت بيمه گفت: هر چند بيمه هاي زندگي، اعتباري و كشاورزي در دستور كار است، اما به بيمه هاي مهندسي، مسئوليت و ساير زير شاخه هاي ديگر نيز توجه مي شود.
كريمي با بيان آن كه، هيچ تداخلي بين فعاليت بيمه هاي بازرگاني و پايه وجود ندارد، اظهار داشت: تعدادي از بيمه هاي پايه در تمام دنيا اجباري است كه تأمين اجتماعي و خدمات درماني از اين دست بيمه ها هستند.

 



معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
افتتاح اغلب واحدهاي مسكن مهر در سال آينده

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 677 هزار واحد مسكن مهر به مرحله نازك كاري رسيده اند، گفت: يك ميليون و 832 هزار واحد در بخش مسكن شهري ساخته شده است.
ابوالفضل صومعلو در گفت وگو با مهر درباره آخرين آمار ساخت مسكن مهر در استانهاي كشور اظهار داشت: هم اكنون ساخت مسكن مهر در 17 استان كشور در حال انجام است كه براساس آخرين آماري كه از سامانه مسكن گزارش شده، تا چهارشنبه سوم اسفندماه تعداد 677 هزار واحد به مرحله نازك كاري رسيده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از اين تعداد، برخي از واحدها در حال واگذاري به متقاضيان هستند، گفت: از يك ميليون و 832 هزار واحدي كه در بخش مسكن شهري ساخته شده است، يك ميليون و 350 هزار واحد به مرحله اسكلت و سقف رسيده اند و يك ميليون و 100 هزار واحد هم در مرحله سفت كاري قرار دارند.
وي تصريح كرد: همچنين 670 هزار واحد به مرحله نازك كاري رسيده اند و برخي از واحدها هم در مرحله افتتاح قرار دارند و تحويل مردم شده اند. صومعلو با بيان اينكه واحدهاي زيادي در 17 استان آماده بهره برداري است، گفت: اغلب واحدهاي مسكن مهر در سال آينده افتتاح مي شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت و ساز مسكن در چند سال گذشته، بيان كرد: از ابتداي دولت دهم 170هزار واحد 99ساله، 50هزار واحد اجاره به شرط تمليك و به همين تعداد مسكن مشاركتي افتتاح شده است كه با احتساب واحدهاي مسكن روستايي به 650 هزار واحد مي رسد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14