(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 اسفند 1390- شماره 20160

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گفت وگوي تاريخي آرمليا با يك پيشي !!
بحران در اردوگاه فتنه گران پس از راي خاتمي در انتخابات 12 اسفند
پيام راي مردم در 12 اسفند چه بود
منافقين در بيابان چادرنشين مي شوند
تفسيرانسان به انسان
دبيركل جهاد اسلامي فلسطين:
انتقاد از روابط ما با ايران از سوي كساني كه به فلسطيني ها پشت كرده اند پذيرفته نيست
واكنش مهمان پرست به اظهارات مداخله جويانه ويليام هيگ
معاون بشاراسد: هدف غرب ضربه زدن به روابط تهران و دمشق است
دفع 100 حمله دزدان دريايي در خليج عدن توسط ارتش
تجليل از نخبگان علمي كميته امداد در صحن علني مجلس
تقديرشدگان كتاب سال تجليل شدند



گفت وگوي تاريخي آرمليا با يك پيشي !!

حسين قدياني: آي دلم! واي دلم! يكي بياد منو بگيره! يعني هنوز ننوشته، خودم خنده ام گرفته! خداوكيلي از شدت خنده، نمي توانم درست تايپ كنم! لاكردار، خود خبر، خنده دارتر از آن چيزي است كه من مي خواهم براي تان بنويسم! حالا چرا دارم مي خندم؟! از شما چه پنهان، گربه اي روشنفكر، كرواتي اما جذاب و ملوس به نام «هانك» از شهر اسپيرنگفيلد، واقع در ايالت ويرجينياي آمريكا، براي انتخابات مجلس سناي نظام سلطه، نامزد شده، كه براساس آخرين نظرسنجي ها از 2 نامزد مثلاً آدم احزاب جمهوري خواه و دموكرات، يعني آقايان «جرج آلن» و «تيم كين» محبوب تر است!! هانك، گربه زيبايي است با سبيل هاي مرتب و بسيار خوش برخورد. اين گربه فقط 9 سال دارد و آنطور كه «ماتئو اوليري» مدير تبليغات اين پيشي(!) مي گويد؛ در صورت ورود هانك به مجلس سنا، فرصت هاي شغلي جديدي براي خيل عظيم بيكاران آمريكا ايجاد خواهد كرد و در صورتي كه همه به او رأي دهند و آرا پراكنده نشود، پيشي قادر است همه ظرف ها را پر از شير كند!! آنچه در ادامه مي خوانيد، گفت وگوي «آرمليا- خبرنگار چيزنا» است با اين گربه! جا دارد از «گربه نره» كه زحمت ترجمه را برعهده داشتند، تشكر كنيم.
آرمليا: جناب هانك! كمي از خودتان، سوابق تان و برنامه هاي تان براي ما بگوييد.
گربه نره: ميو هانك! ميستر آرمليا، ميو ميو سابقه ميو، برنامه ميو!!
هانك: ميو! ميو! نميام ميووو، جرج اورول مياو!!
گربه نره: ايشان ضمن تشكر از «خبرگزاري چيزنا» كه اين فرصت را در اختيارشان قرار داده، مي گويد؛ من از يك گربه ولگرد به دنيا آمدم و مدت هاست به كار سياسي مشغولم و هدفم از ورود به انتخابات مجلس سناي آمريكا، مبارزه با سياست هاي غلط كاخ سفيد در زمينه هاي اقتصادي، سياست خارجي و مسائل ژئوپلتيك است. هانك مي گويد؛ اگر نتيجه آرا، هماني باشد كه مردم آمريكا و پابرهنه هاي جنبش تسخير وال استريت، درون صندوق انداخته اند، من حتماً جرج آلن و تيم كين را شكست مي دهم و پرچم «قلعه حيوانات» را بر فراز مجلس سنا نصب مي كنم!!
آرمليا: جناب گربه نره! از شما مي خواهيم بالاغيرتاً همان صحبت هاي هانك را براي ما ترجمه كنيد و دقيقاً به همان حرف هاي هانك، وفادار باشيد! اين پيشي كلاً 4 كلمه حرف زد، شما چند خط داري براي ما ترجمه مي كني!! از ايشان بپرسيد؛ چقدر به پيروزي در اين عرصه اميدوارند؟!
گربه نره: ميو هانك! مايو ميو؟!
هانك: ميو ميو! مي يووو مايو RQ ميووو!! اسپيرميو!!
گربه نره: هانك مي گويد؛ من به جاي فكر كردن به برگرداندن RQ170 و لاف جنگ با ايران، به همين اوضاع داخلي آمريكا فكر مي كنم! من با شعار تغيير آمده ام، اما نه آن تغييري كه مد نظر اوباما بود!! و اگر به پيروزي خودم، نااميد بودم، اصلاً وارد منطقه ورود ممنوع، نمي شدم!! اتفاقاً هفته پيش، در مناظره با آقايان آلن و كين، به همين چيزها اشاره كردم، اما آنها به جاي پاسخ مستدل به سؤالات من، مرا پيش(!) دادند و پيش ده پيش ده كردند!! شايد براي شما عجيب باشد، اما برنامه هاي من آنقدر شفاف است كه حتي شماري از موش هاي كور نيز به «ائتلاف ميو ميو، بنگ بنگ» پيوسته اند!! هر چند هنوز خيلي مانده كه اين ائتلاف، در عالم سياست آكادميك، تبديل به يك «جبهه فراگير» شود!! بگذار براي تان يك خاطره بگويم: وقتي كه من بچه بودم، يك روز، گربه ولگرد، مرا برد دهات اطراف اسپيرنگفيلد و خواست به من شير خر بدهد، كه من نخوردم!!!
آرمليا: ظاهراً تعدادي از گربه سانان، شركت در انتخابات را تحريم كرده اند. از جناب هانك به عنوان آخرين سؤال بپرسيد؛ اين تحريم، براساس چه فرمولي بوده؟! جين شارپ؟! مايكل لدين؟!
گربه نره: ميو هانك! ميو مايو جين شارپ؟!
هانك: يس! آف كورس!! ميو ميو!!! مايو عبدلي مايو!!! ميو بوش!!!
گربه نره: ايشان با تشكر از اين سؤال قشنگ شما، مي خندد و مي گويد؛ اگر مثل ما گربه ها، ميو ميو كني، بهتر از آن است كه دست گدايي جلوي ملك عبدالله دراز كني!! و بعد بروي در استخر الجنادريه، با مايو شنا كني!! من از دولت و ملت ايران مي خواهم كه اشتلم هاي اين اوباما و هارت و پورت اپوزيسيون اجنبي پرست را به حساب همه مردم آمريكا نگذارند، چرا كه در آمريكا، حتي گربه ها هم الان بيدار شده اند!! علي اي حال! ما گربه هستيم، ايران، شير و احترامش براي همه واجب! اوباما، موش! مرگ بر بوش!!
آرمليا: در نهايت، اگر جناب هانك، حرف ناگفته اي دارند، ما در خدمتيم!
گربه نره: ميو مايا هانك؟!
هانك: تنكس ميو! ميوووآآ!! ميوو مي آيو تسخيري ميو مردودي ميو!!
گربه نره: ايشان مي گويد؛ از همه مردم آمريكا، احزاب سياسي و جوانان مي خواهم كه با پيوستن به «ائتلاف ميو ميو، بنگ بنگ»، از تشتت آرا و احياناً كشيده شدن انتخابات به دور دوم جلوگيري كنند! چرا كه با اين حاكمان فعلي كاخ سفيد، حتي اتحاد موش و گربه تام و جري هم ضرورت دارد!! هر چند كتمان نمي كنم كه نبايد با مردود 11 سپتامبر و ساكت جنبش تسخير وال استريت و كاسب واترگيت، وحدت داشت!! اين را هم بگويم؛ عده اي مي گويند كه نقشه ايران، ظاهرش شبيه گربه است!! نمي دانم تا چه حد صحت دارد اين موضوع، اما اگر واقعاً همين طور باشد، هر گربه اي حق دارد، به خصوص جلوي جرج آلن و تيم كين، نامزدهاي نامزد احزاب جمهوري خواه و دموكرات، احساس شير بودن كند!!
آرمليا: اما گربه نره! اين آخري را هانك، نگفت ها!! حكايت مترجم بلاژويچ، گمانم از خودت، انداختي دهن اين پيشي!!
«آرمليا- خبرنگار چيزنا»

 



گزارش اختصاصي كيهان
بحران در اردوگاه فتنه گران پس از راي خاتمي در انتخابات 12 اسفند

سرويس سياسي-
«دوازدهم اسفند» و نواخته شدن سيلي سخت مردم به گوش جبهه استكبار پس لرزه هايي جدي براي دنباله هاي داخلي آنها به دنبال داشته است.
مروري به سير اعلام نظرهاي اصحاب فتنه از ماه ها قبل نشان از سناريوي طراحي شده و مبتني بر هدف گذاري هاي ميان مدت و بلندمدتي داشت كه بيش از آن كه داخلي به نظر برسد بايد آن را يك «خط بيروني» دانست.
جريان نيمه جان اصلاحات پس از فتنه 88 استراتژي «چراغ خاموش» و «موتور روشن» را از آن رو برگزيد كه دچار بحراني فراگير در سرمايه راي خود شده بود از اين رو در طرحي چند مرحله اي بر آن شد تا با كمترين هزينه سرمايه از دست رفته را به سبد خالي خود بازگرداند و همزمان اعتماد رفته نظام به اصلاحات را هم احيا كند. اين ها همه در جدال دروني فراگير و فرسايشي ميان سران جريان سبز و اصلاحات كار را به نزاع هايي كشاند كه بارها تشت رسوايي اصلاح طلبان را از بام به زير افكنده است.
در اين ميان رهبران اصلاحات و خصوصا خاتمي تلاش وافري را به اعتمادسازي و هموارسازي مسير بازگشت به نظام معطوف داشتند تا از ميرايي اصلاحات كه در پيوند با جريان مرده سبز وضعيتي بغرنج يافته بود جلوگيري كنند.
اخبار و اسناد بسياري نشان از آن دارند كه خاتمي در اين ميان فشار زيادي را متحمل شده است. او كه ابتدا در جريان فشارهاي مستمر حلقه راديكال بازمانده هاي فتنه و پس از طرح هايي نظير تحريم و عدم مشاركت فعال، شروطي را براي شركت در انتخابات مجلس نهم مطرح ساخته بود در اقدامي كه چندان هم دور از انتظار نبود در انتخابات شركت كرد.
اين اقدام خاتمي كافي بود تا موجي از هجمه هاي رسانه اي جريان اصلاحات و ضدانقلاب به سوي او روانه شوند و حتي در سايت هاي صهيونيستي نظير بالاترين او را «خائن» بنامند.
اين ها همه در حالي بود كه خاتمي در جلسات محفلي خود و سران مياني فتنه پرده از فشارهايي برمي داشت كه عنان اختيار را از كفش ربوده بودند. از جمله آن كه خاتمي در جلسه اي پس از دوازده اسفند اظهار داشت: «مشكلات ما از اين مشاورين عزيز است. چرا من بايد جواب نتيجه راهنمايي هاي شما را بدهم. مدام هزينه داده ام. با فشار شما بحث عدم شركت در انتخابات را مطرح كردم. آقايان در زندان و بيرون مرزها ما را تا آستانه تحريم پيش بردند... چه مي خواستيد بكنيد كه نكرديد. بعد مي گوييد برو يواشكي راي بده و حالا فحش مي دهيد». وي ادامه داد: «اگر 2 تا از اين پيرمردها و پيرزن ها كه رفتند راي دادند مشاور ما بودند والله بهتر بود... مثال ما مانند روي اره نشستن است كه نه راه پيش داريم نه راه پس. هرچه بگوييم خودمان آسيب مي بينيم.»
خاتمي با انتقاد از فضاسازي هاي موجود رسانه هاي اپوزيسيون در اعتراض به راي دادنش گفت: «... چاره اي جز برگشت نداريم. راي دادن بهتر است يا بروم بگويم غلط كردم. مردم نظامي را كه پايش خون داده اند ول نمي كنند به دوستان لس آنجلسي ما بچسبند، من را مجبور نكنيد حرف هاي نخ نما شده بزنم.»
شدت فشارها و تخريب هاي وارد بر خاتمي آن گونه بود كه دوستان و منسوبينش را نيز به واكنش و دفاع از وي واداشت. به گزارش رجا خاتمي به برخي اطرافيانش نظير شكوري راد، عموزاده، زهرا مجردي (همسر ميردامادي)، مريم قدس (همسر عرب سرخي)، هادي خانيكي، حسين نوراني نژاد و... آماده باش داده است تا وي را در پاسخ به انتقادات گسترده ياري كنند. دفتر وي نيز مجبور شد در اطلاعيه اي ارائه پاسخ تبييني در خصوص فلسفه راي دادن خاتمي را به فرصتي ديگر وانهد.
با اين وجود چيزي از موج بلند انتقادهاي فتنه گران داخلي و بيروني از خاتمي كه خود در زمره سران فتنه 88 محسوب مي شود كم نكرد. بي بي سي فارسي حضور خاتمي در انتخابات را موجب تضعيف پايگاه اصلاح طلبان دانسته و از قول مجتبي واحدي حضور وي را شوك آور توصيف كرد. سايت ضد انقلابي خودنويس هم نوشت: «خاتمي بر روي خون نداها و سهراب ها راه رفت» و «ايران گلوبال» حضور خاتمي در انتخابات اخير را اينگونه توصيف كرد: «خاتمي مرگ سياسي خود را رقم زد.»
سعيد برزين نيز راي خاتمي را نشانه اي از شكاف عميق در اپوزيسيون ايران دانست. وي كه با بي بي سي فارسي سخن مي گفت خاتمي را در خط هاشمي توصيف كرد. شبكه صداي آمريكا اما اقدام خاتمي را نوعي معامله با نظام ارزيابي كرد.
در همين حال اطلاعاتي وجود دارد كه نشان مي دهد خاتمي در تلاش براي خارج كردن خود از اين مخمصه است.
او كه از يك سو چاره اي جز راي دادن و جلوگيري از چسبيدن برچسب تحريم بر پيشاني خود نمي ديد و از سوي ديگر همچنان خواهان انتقال بدنه اجتماعي فتنه سبز- كه انتخابات 12اسفند نشان داد چيزي از آن باقي نمانده- به سبد خود است، همچنان نتوانسته راهبرد مشخصي براي آينده خود ترسيم كند.
روزهاي آينده معلوم خواهد كرد كه اين سردرگمي به چه سمتي ميل خواهد كرد.

 



كارشناسان پاسخ مي دهند
 پيام راي مردم در 12 اسفند چه بود

سرويس سياسي-
كارشناسان و فعالان سياسي با قدرداني از حضور گسترده مردم در پاي صندوق هاي راي اين حضور را نشانه رابطه عميق مردم با نظام دانستند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي ضمن قدرداني از حماسه آفريني ملت اعلام كرد: اين حماسه تاريخي و مجاهدت ملي، امانتي بزرگ و مسئوليت آور را به منتخبان ملت سپرد.
وي ادامه داد: ملت سرافراز ايران با حضور چشمگير و گسترده خود در انتخابات مجلس نهم بار ديگر به صيانت از مرزهاي اعتقادي و آرماني خويش برخاست و صلابت و استحكام نظام اسلامي را گواهي داد.
وي اعلام كرد ديگر دوران رقابت هاي انتخاباتي پايان يافته است، بايد رقابت ها را كنار گذاشت و دست دوستي و برادري به يكديگر داد و كمر به همت مضاعف براي خدمت به ملت شريف بست.
روح الله حسينيان عضو جبهه پايداري با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات تصريح كرد: مردم با مشاركت گسترده نشان دادند كساني كه خود را از نظام جدا كرده و با آن قهر كرده اند هيچ جايگاهي بين مردم ندارند و اگر مردم مدتي آنها را قبول داشتند به خاطر اعتقاد آنها به جمهوري اسلامي بود. وي افزود: نه تنها اصلاح طلبان افراطي بلكه هر گروهي كه بخواهد از نظام فاصله بگيرد مردم به آنها پشت پا مي زنند و چنين گروه هايي را به تاريخ مي سپرند. قاسم روانبخش نيز گفت: با بي توجهي مردم به پروژه تحريم انتخابات توسط اصلاح طلبان افراطي اين طيف براي هميشه از سپهر سياست ايران حذف شدند.
وي با اشاره به رقابت سالم درون خانواده اصولگرايان گفت: جبهه متحد و پايداري نشان دادند كه مي شود يك انتخابات سالم و رقابتي در بين خانواده نظام برقرار كرد.
يك عضو مجلس خبرگان رهبري نيز تأكيد كرد: اقتدار رهبر معظم انقلاب و ملت ايران و استحكام نظام به واسطه انتخابات 12 اسفند افزايش يافت و از طرف ديگر اروپا و صهيونيسم و آمريكا تحقير شدند.
آيت الله كعبي ادامه داد: 12 اسفند نشان داد كه دموكراسي در ايران مثل كشورهاي غربي دموكراسي يك درصدي نيست.
حميدرضا ترقي معاون امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي در اظهارنظري گفت: پيام قطعي ملت ما به دشمنان انقلاب اسلامي اين است كه اين ملت دست از آرمانهاي خود برنمي دارد و اجازه هيچ گونه تهديدي به دشمن عليه كشورمان نمي دهد.
حجت الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم حضور مردم در انتخابات را لبيك آنان به دعوت رهبري دانست و گفت: بايد همه تلاش نمايندگان و مجلس براي حل مشكلات مردم، خدمت به آنها و پيدا كردن راهكار مناسب براي وضع معيشت و خدمت صادقانه به ملت باشد.
فاطمه رهبر نماينده اصولگراي مجلس نيز حضور مردم در انتخابات 12 اسفند را نشانه اميدواري آنها به آينده نظام توصيف كرد و گفت: مردم ايران طبق فرمايش رهبر معظم انقلاب با حضور در انتخابات مجلس سيلي سخت تري بر چهره استكبار زدند.
اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان نيز با صدور بيانيه اي تاكيد كرد كه مشاركت گسترده مردم در انتخابات بزرگترين شكست نرم دشمن در نبرد با ايران اسلامي بود.

 



در نامه اي به كلينتون مطرح شد
منافقين در بيابان چادرنشين مي شوند

سركرده گروهك تروريستي منافقين در نامه اي به هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا انتقال اعضاي اين گروهك و چادرنشيني در بيابانهاي اردن را خواستار شد.
سركرده گروهك تروريستي منافقين در اين نامه پيشنهاد كرد: طي ماه جاري ميلادي اعضاي اين گروهك به همراه كليه اموال منقول و به طور موقت در مرزهاي اردن ساكن شوند و البته اين گروهك متعهد مي شود كه هزينه برپايي چادرها را بپردازد؛ هم چنين تامين امدادرساني ها و ارائه خدمات تحت نظارت مسئولان اردني باشد.
در اين نامه آمده است كه در صورت فراهم نشدن حداقل ضمانت ها در كمپ ليبرتي در نزديكي فرودگاه بين المللي بغداد، همه ساكنان اشرف و ليبرتي كه تعدادشان به 3400 تن مي رسد، آماده ترك عراق به همراه كليه اموال منقول خود در ماه مارس و اقامت موقت در مرزهاي اردن تحت نظارت كميته بين المللي صليب سرخ و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در مكاني كه طي جنگ سال 2003 عراق از سوي اين نهادها به عنوان مكاني براي استقبال از ده ها هزار تن از پناهندگان اختصاص داده شده بود، هستند.
در اين نامه كه نسخه اي از آن به سايت اينترنتي ايلاف ارسال شده، آمده است كه جهت اطمينان دولت اردن، ساكنان اشرف تنها در اين نقطه ساكن خواهند شد و تا زمان انتقال به كشور ثالث اين منطقه را ترك نخواهند كرد؛ مگر آنكه كسي بيماري پيدا كند كه در داخل كمپ قادر به درمانش نباشيم.
در ادامه اين نامه اشاره شده است كه در صورت انجام اين كار، ديگر نيازي به كمپ ليبرتي و سلسله مشكلاتي كه در آن ايجاد شده، نيست. هم چنين كميته بين المللي صليب سرخ و ساكنان اشرف حسن نيت شان را نشان خواهند داد و علاوه بر آن دولت عراق به اين وسيله به خواسته اش در انتقال اعضاي اين گروهك دست خواهد يافت.
سركرده گروهك تروريستي منافقين در اين نامه افزود كه اين طرح ديگر نيازي به تصويب بودجه و سرمايه گذاري سازمان ملل، آمريكا و اتحاديه اروپا ندارد. تنها چيزي كه نياز است مسطح كردن زمين، برپا كردن چادرها، تامين امدادرساني، خدمات رساني و ساير وسايل مورد نياز تحت نظارت مسئولان اردني است. هم چنين ساكنان اشرف متعهد مي شوند كه كليه هزينه ها را بپردازند. علاوه بر آن مولدهاي برق از پادگان اشرف منتقل خواهد شد و كليه اموال غيرمنقول ساكنان نيز تحت نظارت سازمان ملل و آمريكا براي تامين هزينه هاي خروج و انتقال به كشور ثالث فروخته خواهد شد.
وي در ادامه نسبت به آنچه كه طرح عراق براي انتقال اجباري كليه ساكنان اشرف و ليبرتي به صحراهاي مرزي با كشورهاي همسايه عراق به ويژه تركيه، عربستان و كويت خواند، هشدار داد.

 



تفسيرانسان به انسان

در بيانات نوراني اهل بيت، مخصوصاً وجود مبارك حضرت اميرالمؤمنين(ع) آمده است كه: مردان الهي كساني اند كه قلوب آنها معلّقهً ب الملاء الأعلي (1). همين كه در مناجات شعبانيه خود حضرت اين دعا را مي خواند، ما هم مأموريم اين دعا را زمزمه كنيم كه خدايا ! چشم دل ما را روشن كن كه دلهاي ما به آن ملاء أعلي مرتبط بشود.
ما اگر در دعاها از خداي سبحان مسألت مي كنيم كه توفيقي بده كه دلهاي ما به محلّ أعلي و ملاء أعلي وابسته باشد، عدّه اي دعاهاي آنها مستجاب شده، دلهاي آنها به محلّ أعلي مرتبط شده و هم اكنون وابسته به محل أعلايند كه از آن عدّه وجود مبارك حضرت امير (ع) در آن سخنان نوراني شان كه با كميل دارند(2)، گزارش مي دهند كه عالمان دين امناء الرّحمن اند، امين دينند؛ اينها كساني اند كه قلوبشان به محلّّ أعلي وابسته است.اين براي ما انشاء و نسبت به آنها ا خبار است؛ ما از خدا مي خواهيم، اما عدّه اي رسيده اند؛ معلوم مي شود مي توان رسيد.
امكان راهيابي مؤمنان به مقامات والاي معنوي
اينها كه رسيده اند، خصوص انبياء و ائمه (عليهم السّلام) نيستند ! آنها چون درجاتشان واقعاً برتر از آن است كه كسي به آنجا راه داشته باشد، همه آنها صاحبان اين مقامند كه سلون ي قبل ان تفق دون ي، يا نّي ب طرق السّماء اعلم م نّي ب طرق الأرض(3)؛ اين مخصوص وجود مبارك حضرت امير (ع) نيست، سائر ائمه (عليهم السّلام) هم در همين حدّند كه اگر از آنها از طرق سماء بخواهند، كاملاً پاسخ مي دهند؛ حساب آنها جداست كه لا يقاس ب ه م احد (4).
امّا افراد ديگري كه جناب كميل از حضرت نقل مي كند، همان دست پروردگان اينهايند كه از آنها تعبير مي كنند به اينكه علماء و فقهاء حصون دينند(5)، امناء الرّحمن اند، مجار ي الامور م ن يد العلماء (6)، آنها امين دينند. امين دين كسي است كه در فهميدن درست بفهمد، در ضبط و نگهداري درست ضبط بكند، در انشاء و ابلاغ و سخنراني و بيان كردن، امينانه به مردم برساند، در عمل كردن امينانه عمل بكند، در جمع آوري محصول اعمال، امين باشد. يك چنين كسي كه در اين عناصر 5 گانه و مانند آن امانت را رعايت كرد، مشمول امناء الرّحمن مي شود.
حالا آن امين وحي خدا بودن مخصوص فرشتگان رحمت است و معصومان، امّا شاگردان آنها امين همين تعليمات ديني اند؛ اين از ماها بر مي آيد، از ما هم مي خواهند. بنابراين آنها كه به مقصد رسيده اند، وجود مبارك حضرت امير از آنها به جمله خبريّه گزارش مي دهد، مي گويد: اينها كساني اند كه به محل أعلي وابسته اند. آنهائي كه نرسيده اند و از خدا درخواست مي كنند؛ در مناجات شعبانيّه نيايش انشائي شان هست. يا با اين نيايش انشائي مي خواهند برسند، يا با آن نيايش انشائي مي خواهند رسيده را حفظ بكنند و به برتر برسند، ولي بالأخره راه باز است.
معناي تفسير ( انسان به انسان )
ما موظّفيم انسان را به انسان تفسير كنيم. تفسير انسان به انسان به سود عقائد ماست، يك؛ به سود اخلاق ماست، دو؛ به سود فقه و حقوق ماست، سه و چهار؛ به سود بدن ما و زندگي دنياي ما هم هست، پنج. تفسير انسان به انسان نمونه هاي فراواني دارد؛ يك وقت است مي گويند شما اگر غذاي زياد خورديد، به دستگاه گوارشتان آسيب مي رساند؛ اين تفسير انسان به انسان نيست، اين تفسير طبيبانه از انسان است. اگر كسي زياد خورد، بد خورد؛ پر خوري و بد خوري كرد به دستگاه گوارش خود آسيب مي رساند. اين يك چيزي است كه همه ما مي دانيم يا اگر نمي دانيم زود مي توانيم بفهميم. امّا آن كه به ما آموختند و گفتند: انسان را به انسان تفسير كنيد، نمونه هايش از همين قبيل است.
در روايات ما اين است كه: پر خوري فهم را كم مي كند، حمق مي آورد، عقل را كم مي كند؛ اين، كاري به طب ندارد ! اين يك منظر ديگر است، اين يك انسان شناسي ديگر است. از اين قبيل انسان شناسي ها فراوان است، كه فرمود: فلان گناه فطرت را مي پوشاند، عقل را مي پوشاند، حياء را كم مي كند، راه ارتباط شما با خدا را مي بندد. بخشي از دعاي كميل همين است: اللّهمّ اغف ر ل ي الذّنوب الّت ي تهت ك الع صم (7). اللّهمّ ... ؛ خدايا ! آن گناهاني كه آبرو را مي برد، آن گناهاني كه پرده را مي درد، آن گناهاني كه نمي گذارد دعاها مستجاب بشود....؛ اين تفسير انسان با انسان است.
همه اين گناهها ضرر طبّي دارد، ضرر بدني دارد، ضرر اجتماعي دارد. آنها كه ضرر اجتماعي دارد، تفسير انسان به برون مرزي است؛ يك. آنهائي كه گناههاي طبّي و بدني دارد، تفسير افقي انسان است؛ دو. آنهائي كه تفسير درون مرزي دارد كه فلان گناه حيا را كم مي كند، فطرت را كم مي كند، عقل را كم مي كند، استعداد را كم مي كند، ادب را كم مي كند؛ اينها تفسير انسان به انسان است و بخش وسيعي از اين دعاهاي اوّل دعاي كميل كه شب هاي جمعه ن شآء الله خوانديد و مي خوانيد، همين است:اللّهمّ اغف ر ل ي الذّنوب الّت ي تحب س الدّعاء، تقطع الرّجاء.... (8).
معناي حبس دعاي انسان و عدم توجه خداوند به او
اين تحب س الدّعاء يعني چه؟ يعني رابطه ما را با خدا قطع مي كند. ما خودمان يك ديواري كشيديم بين خودمان و خدا، اين صداي ما به خدا نمي رسد ! اگر مي بينيد صدا نمي رسد، گاهي براي آن است كه آن طرف نمي شنود، گاهي براي آن است كه ما نمي توانيم بشنوانيم ! ذات أقدس له سميع محض است؛ ما نمي توانيم بشنوانيم، ما حرفي نزديم ! اگر ما حرف انساني بزنيم، بله او مي شنود. شما مي بينيد در بعضي از تعبيرات ديني آمده: نّه سميع الدّعا(9). اين سميع الدّعا يعني گوش به دعا مي دهد، نه اينكه مي شنود ! او سميع الغ يب ه هم هست، سميع السبّ و اللّعن و الطرد و الشّتم، همه چيز را مي شنود. اگر كسي غيبت بكند او مي شنود، فحش هم بدهد او مي شنود، دروغ هم بگويد مي شنود.
يك سمع نظري است كه خدا هر صدائي را مي شنود؛ چه انسان غيبت بكند، چه دروغ بگويد، چه راست ! اين سمع نظري كار فيزيكي است كه به علم بر مي گردد، ذات أقدس له تمام ذرّات عالم زير پوشش اوست.يك سمع اعتباري است؛ مثلاً مي گوئيم: فلان شخص به حرف من گوش نمي دهد، امّا به حرف فلان عالم زاهد گوش مي دهد. اينكه مي گوئيم گوش مي دهد، يعني ترتيب اثر مي دهد. خداي سبحان سميع الدّعاست، يعني او ترتيب اثر مي دهد. ناله را خدا ترتيب اثر مي دهد، اين معناي سميع الدّعاست؛ و گرنه او همه چيز را مي شنود؛ ولي ترتيب اثر بخواهد بدهد سخت است !
اين ادعيه و روايات تصريح كرده كه خداي سبحان ناله ها را، ضجّه ها را، دعاها را اگر با قلب خالص باشد ترتيب اثر مي دهد؛ نّه سميع الدّعا. زكريا دعا كرد، ديگران دعا كردند؛ تعليل اين جمله اين است كه خدا سميع الدّعاست، يعني ما بايد بشنوانيم ! اگر ما نتوانستيم بشنوانيم، خدا چه را بشنود؟ چيزي نيست، وقتي كه نيست معدوم است؛ وقتي معدوم بود، خدا چه را بشنود؟! آن كه لقلقه لسان است، آن، شنيدن فيزيكي مي خواهد. كسي كه حرفش مورد اثر نيست؛ يك مسئول اين حرف را مي شنود؛ براي اينكه آهنگ و اين صوت به سطح گوشش رسيده، اين را شنيده. امّا آن مسئول اگر بخواهد گوش به حرف بدهد، بايد حرفي كه زده مي شود، عالمانه باشد! حرف بايد به جا باشد!پس ما بايد بشنوانيم.
راه هاي رساندن كلام خويش به پروردگار
چه جور بشنوانيم؟ يا خودمان برويم بالا، آنجا حرف بزنيم؛ اين همان بياني است كه در مناجات شعبانيّه آمده است كه: خدايا ! تصير قلوبنا معلّقهً ب ع زّ قدس ك(10 ) ؛ يا اگر با آن دعا نيست، با گزارش حضرت امير كه در نهج البلاغه آمده است كه حضرت به كميل فرمود: يك عدّه معلّقأ ب الملاء الأعلي؛ اينها بالا رفتند، آنجا حرف مي زنند. يا اگر بالا نرفتيم، معراج نصيب ما نشد، خودمان بالا نرفتيم؛ لاأقل اعمال ما طوري باشد كه طبق بيان سوره فاطر: ليه يصعد الكل م الطّي ب و العمل الصّال ح يرفعه (11)؛ يك چنين چيزي باشد كه عقائد طيّب، اخلاق طيّب، اعمال طيّب ارائه كنيم كه يك عدّه اي اين را بالا ببرند، بعد خودمان به دنبال اين برويم بالا ! وقتي آنجا رفتيم، ما ا سماع كرديم، ما شنوانديم؛ آنوقت خدا سميع الدّعا مي شود. ما بايد يك چيزي قابل شنيدن عرضه كنيم تا او بشنود ! اين كه در دعاي كميل آمده: اللّهمّ اغف ر ل ي الذّنوب الّت ي تحب س الدّعا؛ يعني اگر خداي ناكرده كسي بعضي از گناهان را انجام داد، او خودش ديواري كشيده؛ نمي گذارد اين حرف ها بالاتر برود ! اين تفسير انسان به انسان است.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دام ظلّه العالي)
در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان
و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ خرداد 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 1/ 335
(2)تحف العقول/ 171 ـ( و م ن كلامه (ع) ل كميل بن زياد بعد اشياء ذ كرها )
(3) نهج البلاغه/ خ 189 ـ( ع لم الوصي ) (4) همان/ خ 2 ـ( و م نها يعني قوماً آخرين )
(5)الكافي/ 1/ 38 (6) مستدرك الوسائل/ 17/ 316
(7و8) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل (9) الكافي/ 5/ 374
(10) اقبال الأعمال/ 687 ـ ( فصل ف يما نذكره من (عن) الدّعاء ف ي شعبان مروي عن ابن خالو يه )
(11) فاطر/ 10
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



دبيركل جهاد اسلامي فلسطين:
انتقاد از روابط ما با ايران از سوي كساني كه به فلسطيني ها پشت كرده اند پذيرفته نيست

دبيركل جهاد اسلامي با بيان اينكه انتقاد كشورهاي عربي از روابط جهاد اسلامي با ايران منطقي و عقلاني نيست گفت: انتقاد از روابط ما با ايران توسط كساني كه به آرمان فلسطيني ها پشت كرده اند عجيب است.
رمضان عبدالله در گفت وگو با روزنامه الراي كويت گفت: درباره راه حل با اسرائيل بايد بگوييم كه ما از يك وجب خاك فلسطين عقب نشيني نخواهيم كرد. آمريكا و كميته چهارجانبه را نيز نمي توانيم ميانجي به شمار آوريم. اين طرف ها به عنوان پوشش و سايبان حمايت بين المللي براي ادامه اشغال فلسطين و تجاوز به حقوق مردم آن هستند.» وي در پاسخ به اين سوال كه واقعيت آتش بس كنوني در غزه چيست، گفت: «اوضاع در نوار غزه بسيار شكننده است. در سايه اوضاع منطقه اي كه به اعصاب دشمن فشار مي آورد، بعيد نمي دانيم كه (دشمن) به غزه حمله كند.»
دبير كل جهاد اسلامي فلسطين در پاسخ به اين سوال كه آيا طرف فلسطيني براي جنگ آماده است يا خير گفت: ما به عنوان ملت فلسطين، امكانات خود را مي شناسيم اما اگر جنگ بر ما اعمال شود، مطمئن هستيم كه مانند جنگ 2009 نخواهد بود و غافلگيري هاي بسياري خواهد داشت.» رمضان عبدالله درباره نزديك بودن جهاد اسلامي به ايران، آنهم در سايه تمركز غرب و اسرائيل به برنامه هسته اي تهران و احتمال حمله به تاسيسات هسته اي آن گفت: «اولا انتقاد از روابط ما با ايران، آنهم توسط كساني كه به آرمان فلسطين و مردم آن پشت كرده اند، عجيب است. اينكه مردم ايران از دولت خود به سبب حمايت از فلسطيني ها، انتقاد كنند، قابل درك است. اما آيا انتقاد كشورهاي عربي از روابط ما با ايران قابل عاقلانه است؟ درباره تهديدهاي اسرائيل بر ضد ايران نيز بايد بگويم كه اين سياست نتانياهو است و متاسفانه موفق شد تا ايران را در صدر دستور كار سياسي رژيم صهيونيستي يا توجهات جهان به خاورميانه قرار دهد تا مسئله فلسطين ديگر مطرح نشود. اسرائيل در اين مرحله به مسئله فلسطين توجهي ندارد، كشورهاي عربي نيز به انقلاب عربي مشغول هستند.» دبيركل جهاد اسلامي فلسطين، درباره موضع اين جنبش در خصوص سوريه گفت: «ما تلاش مي كنيم خود را از هرگونه دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي دور نگه داريم و اين سياست براي سوريه نيز منطبق است.»

 



واكنش مهمان پرست به اظهارات مداخله جويانه ويليام هيگ

سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اظهارات مداخله جويانه ويليام هيگ وزير خارجه انگليس گفت: اظهارات هيگ سرخوردگي انگليس از عدم تحقق خصومت ها عليه ايران را به نمايش گذاشت.
رامين مهمان پرست ادامه داد: سخنان وزير امور خارجه انگليس يك بار ديگر مواضع مداخله جويانه و سرخوردگي دولتمردان اين كشور از عدم تحقق خصومت ها عليه جمهوري اسلامي را به نمايش گذاشت.
مهمان پرست به مقامات انگليسي توصيه كرد از تكرار اشتباهات فاحش گذشته و ناديده گرفتن واقعيات و روند نوپاي مردم سالاري در جمهوري اسلامي ايران اجتناب كنند و به انتخاب ملت ايران احترام بگذارند.
وزير كشور نيز در پاسخ به ادعاي وزير خارجه انگليس مبني بر آزاد نبودن انتخابات ايران گفت: اگر اين مقام انگليسي خلاف اين حرف را مي زد جاي تعجب داشت.
مصطفي محمدنجار ادامه داد: دشمنان ملت ايران سيلي سختي خورده اند و مي خواهند حقايق را وارونه نشان دهند.
گفتني است ويليام هيگ وزير خارجه انگليس با محكوم كردن انتخابات ايران آن را ناعادلانه خوانده بود.

 



معاون بشاراسد: هدف غرب ضربه زدن به روابط تهران و دمشق است

معاون رئيس جمهور سوريه تصريح كرد، هدف از اقدامات كنوني عليه سوريه، تضعيف نقش و مواضع اين كشور است و تلاش مي شود به روابط دمشق با تهران و نيروهاي مقاومت ضربه زده شود تا مقدمه اجراي طرحهاي غربيها در منطقه فراهم آيد.
به گزارش شبكه تلويزيوني سوريه، «نجاح عطار» در ديدار با هيئتي از رسانه هاي ايراني در دمشق افزود: قاتلان و تروريستها و حاميان آنها در تلاشهايشان براي هدف قرار دادن سوريه به علت پايداري ملت سوريه ناكام مانده اند و وارد مسير سراشيبي سقوط شده اند و خواسته هاي آنان براي مداخله خارجي و مسلح كردن تروريستها به زودي با شكست مواجه خواهد شد و تجاوز و تعدي بي ثمر خواهد بود و صلح و امنيت نيز پيروز خواهد شد.

 



دفع 100 حمله دزدان دريايي در خليج عدن توسط ارتش

نيروي دريايي ارتش تاكنون 100 حمله دزدان دريايي را در خليج عدن دفع كرده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ديروز با اعلام اين خبر افزود: اين نيرو از ابتداي حضور در منطقه حساس خليج عدن و درياي سرخ موفق به همراهي و حفاظت از هزار و 600 فروند كشتي تجاري و نفتكش جمهوري اسلامي ايران شده كه بزرگترين كمك به چرخه اقتصادي كشور است.
اميردريادار سياري ادامه داد: از تدابير رهبر معظم انقلاب حضور جمهوري اسلامي در آبهاي آزاد و بهره برداري و حفظ منابع و منافع نظام مقدس جمهوري اسلامي در دريا است كه به عنوان يكي از وظايف مهم نيروي دريايي راهبردي تعريف شده است.
وي گفت: نيروي دريايي ارتش در 3 سال گذشته با اجرايي كردن تدابير رهبر معظم انقلاب پرچم كشور را در شمال اقيانوس هند، خليج عدن، درياي سرخ و درياي مديترانه به اهتزاز درآورده است.

 



منصور قمشه خبر داد
تجليل از نخبگان علمي كميته امداد در صحن علني مجلس

به مناسبت سي وسومين سالگرد تاسيس كميته امداد امام خميني(ره) و هفته احسان و نيكوكاري اين هفته از 14 فارغ التحصيل دكترا و نخبه خانواده كميته امداد امام خميني(ره) در صحن علني مجلس شوراي اسلامي تجليل مي شود.
منصور قمشه معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد امام خميني(ره) با تبريك حماسه حضور پرشور و دشمن شكن مردم هميشه در صحنه ولايتمدار ايران اسلامي در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: به مناسبت سالگرد كميته امداد امام خميني(ره) اين هفته از 14 فارغ التحصيل برجسته و نخبه كميته امداد امام خميني(ره) در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي توسط رياست محترم مجلس شوراي اسلامي تجليل به عمل خواهد آمد. وي افزود: آقاي حسين انواري سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) نيز گزارشي از اقدامات خدمتگزاران محرومان اين نهاد مقدس و برنامه هاي تحولي در بخش هاي حمايتي فرهنگي، توانمندسازي و خوداشتغالي را ارائه خواهد داد.
معاون حقوقي و امور مجلس كميته امداد امام خميني(ره) ويژگي هاي افرادي كه در مجلس شوراي اسلامي از آنان قدرداني خواهد شد را عضويت در بنياد نخبگان كشور، مدرس دانشگاه، مخترع، چاپ مقاله علمي در مجلات بين المللي ISI، رتبه اول كشوري در كنكور كارشناسي ارشد، دكترا، حافظ كل قرآن، كسب مدال طلا در مسابقات بين المللي برشمرد.
منصور قمشه گفت: در حال حاضر 120 هزار دانشجو و طلبه تحت حمايت برنامه هاي فرهنگي كميته امداد امام خميني(ره) مي باشد و در طي دو دهه گذشته بيش از 110 هزار نفر از فرزندان خانواده كميته امداد امام خميني(ره) از مراكز آموزش عالي كشور فارغ التحصيل شده اند.

 



تقديرشدگان كتاب سال تجليل شدند

مراسم تجليل از تقديرشدگان بيست ونهمين دوره كتاب با حضور وزير ارشاد، شنبه شب در هتل انقلاب تهران برگزار شد.
سيدمحمدحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني در اين مراسم گفت: هميشه گلايه مي شد كه به بحث كتاب مانند مقوله هاي ديگر توجه نمي شود؛ اما بايد در رسانه ها و بخصوص رسانه ملي به مقوله كتاب توجه جدي شود تا نويسندگان به صورت الگو در جامعه مطرح شوند؛ كساني كه رنج زيادي تحمل مي كنند و مجاهدت مي كنند تا آثار فاخري به جامعه معرفي كنند.
وي با بيان اين كه يكي از راه هاي معرفي الگوها به جامعه، تقدير از كساني است كه آثار ارزشمندي تاليف و ترجمه كرده اند، اظهار كرد: تقدير از نويسندگان و فرهيختگان همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري بوده و هست.
وزير ارشاد با بيان اين كه سالانه بيش از 60 هزار كتاب در كشور منتشر مي شود، افزود: حداقل كاري كه مي توانيم انجام دهيم، تجليل از بهترين هاست. اين كاري است كه همكاران ما در حال انجام آن هستند.
بهمن دري معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: بعد از 28 دوره برگزاري جايزه كتاب سال، امسال مراسم تقدير از شايستگان تقدير كتاب سال، با تلاش و همت هيئت علمي جايزه كتاب سال و عنايت وزير، زودتر از دوره هاي قبل برگزار شد.
دري با بيان اين كه كساني كه تقدير مي شوند، از نظر ما، هيئت علمي و مسئولان جايزه كتاب سال منتخب هستند، اظهار كرد: كساني هم كه شايسته تقدير نشده اند و نامي از آن ها برده نشده منتخب هستند و قطعا مورد حمايت معاونت فرهنگي وزارت ارشاد قرار خواهند گرفت.
او همچنين گفت: اگر قائل به اين هستيم كه بايد در عرصه فرهنگي جهان حرف اول را بزنيم در اين زمينه مدعي هستيم، شاخص اين ادعا اين است كه نويسندگان در صدر باشند و به آن ها توجه ويژه و جدي شود.
او در ادامه بيان كرد: اگر شاخص اقتدار فرهنگي هر كشوري را ميزان توجه و اهميت و ارج گذاري به نويسندگان و مولفان و نخبگان بدانيم، هر كشوري كه توجه بيش تري به اين مقوله داشته باشد، مطمئنا به سمت و سوي اقتدار فرهنگي نزديك مي شود و جايگاه بالاتري دارد. اگر در كشوري به اين مقوله توجه نمي شود، مطمئنا آن كشور از اقتدار فرهنگي دور خواهد شد.
دري در بخش ديگري از سخنانش از كليد خوردن سي امين دوره از برگزاري جايزه كتاب سال خبر داد و گفت: امروز با حضور وزير و اعضاي هيئت علمي كتاب سال، اولين جلسه سي امين دوره كتاب سال برگزاري شد كه در آن تصميمات خوبي گرفته شد. اين براي اولين بار است كه اين اقدام جدي صورت گرفت و در آن مصوباتي داشتيم و اميدواريم بعد از نمايشگاه كتاب اجرايي شود.
دري همچنين گفت: با تلاشي كه صورت گرفته، برنامه ريزي كرده ايم تا قبل از برپايي جايزه كتاب سال، نمايشگاهي از 29 دوره اين مراسم برپا شود و آثار نويسندگان و منتخبان در آن ارائه شود و ما بتوانيم كارنامه خوبي از دوره هاي مختلف كتاب سال ارائه كنيم.
او سپس از تلاش هايي براي يكپارچه كردن زمان برگزاري اختتاميه و افتتاحيه جايزه كتاب سال خبر داد و گفت: سعي داريم با تلاش هيئت علمي جايزه كتاب سال، زماني براي مراسم افتتاحيه اين جايزه داشته باشيم؛ چرا كه در دوره هاي قبل هيچ گاه افتتاحيه نداشته ايم.
در پايان اين مراسم از 49 تن از نويسندگان و پژوهشگران تقدير شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14